Maksaako kirppiksen pitäjä arvonlisäveroa?

Ella-Maaria

Olen viemässä vaatteitani myyntitilille erääseen second hand-liikkeeseen. Ihmettelin, kun kauppias sanoi tilittävänsä alvin valtiolle. 35% myynnistä menee hänelle, 35% minulle ja 22%valtiolle, se ei selvinnyt minne menee jäljelle jäävä 8%...Kuulostaako rehelliseltä touhulta?

Kiitos vastauksista!

26

8511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa..

      ei kai alvia tarvitse kirpparitavarasta maksaa ja että myyjälle jäisi vain 35% huh, eipä kannata viedä tavaraa kirppikselle myyntiin.

      • jöllkjlkjlk

        Kusetukselta haiskahtaa. Ei käytetyistä tavaroista alvia makseta.


      • kirppiksen
        jöllkjlkjlk kirjoitti:

        Kusetukselta haiskahtaa. Ei käytetyistä tavaroista alvia makseta.

        pitäjälle,ja 35 % tavaran omistajalle.

        pitäisin huolen,että ko.pulju lyö ovensa viikossa kiinni.

        sikamaista kusetusta.


      • ap
        kirppiksen kirjoitti:

        pitäjälle,ja 35 % tavaran omistajalle.

        pitäisin huolen,että ko.pulju lyö ovensa viikossa kiinni.

        sikamaista kusetusta.

        Joo siltä minustakin alkaa tuntua. Soitin tänään verottajallekin, ja lupasivat huomiseksi selvittää asian, kun ei ollut ihan selvä juttu kuitenkaan. Ilmoitan tänne, kun saan varmuuden, niin ei mene toisetkaan vipuun.


      • luulin, että aprillia
        ap kirjoitti:

        Joo siltä minustakin alkaa tuntua. Soitin tänään verottajallekin, ja lupasivat huomiseksi selvittää asian, kun ei ollut ihan selvä juttu kuitenkaan. Ilmoitan tänne, kun saan varmuuden, niin ei mene toisetkaan vipuun.

        aivan utopistinen juttu.
        Tulehan kertomaan tästä kummajaisesta.


      • alv22

        on maksettava sillä sehän on myyntipalkkio eikä oman vanhan tavaran myynti
        jos vanhan ja käytetyn tavaran myynti on ammattimaista (ostat vanhaa ei sisällä alvia mutta myydessäsi sen maksat) maksat alv:n.kyseinen provikkahan on myyntipalkkio joten on siitä maksettava alv


      • alv22

        käsittääkseni jos myyjä eli tavaran tuoja ei myy ammattimaisesti ei hänen tarvitse maksaa alv:tä vaan kirppiksen pitäjä maksaa palkkiosta tai pöydän vuokrasta alv:n


      • kirpparin pitäjä

        alvi maksetaan vuokratuloista ei myytävistä tavaroista


      • MULLA AINENKIN NÄIN
        kirpparin pitäjä kirjoitti:

        alvi maksetaan vuokratuloista ei myytävistä tavaroista

        MYYNTITILILLÄ OLEVASTA TAVARASTA JOUDUN MAKSAMAAN 22% ALV JA SIITÄ ITSELLENI JÄÄVÄSTÄ VOITOSTA.PITÄISI KAIKKI KÄYTETYN TAVARAN MYYNTI JUTUT VEROTUKSESSA YHTENÄISTÄÄ.


    • sellainen..

      muistissa, että kirpparin 6 pv:n vuokran maksuerittelyssä näkyi alv:n osuus.. aivan kuin missä tahansa kauppakuitissa. Ja tuo oli Kuopiossa...kuittia ei ole enää tallella, mutta muistelen että alv 22% siinä oli ja sisältyi vuokraan joka oli tuolloin 25e..

    • vai kirppari?

      Second hand-liikkeessä harjoitetaan liiketoimintaa, josta maksetaan alv jokaisesta myydystä tuotteesta. Jos viet tavarasi myyntiin kirpparille, niin kirpparin pitäjä maksaa alvin saamastaan pöytävuokrasta.
      Minä käytän stadissa second handia, jonka hinnoittelu on esim. seuraava: mulle 10, kauppiaalle 10 ja valtiolle alv - ulosmyyntihinta siis n. 22 euroa. Aivan normaalia.

      • ja laillista

        eli vuokraan sisältyy tai siihen pitää sisältyä alv. Ei mitään laitonta vaan päinvastoin.
        Sehän on paikanpitäjälle liiketoimintaa josta täytyy maksaa alv.


      • ap
        ja laillista kirjoitti:

        eli vuokraan sisältyy tai siihen pitää sisältyä alv. Ei mitään laitonta vaan päinvastoin.
        Sehän on paikanpitäjälle liiketoimintaa josta täytyy maksaa alv.

        ja aivan oikein, alv kuuluu maksaa. Kiitos vastauksistanne!


    • kaijalea

      Et itse maksa arvonlisäveroa jollei sinulla ole omaa yritystä - siis toiminimeä. Kirpputoreilla ei saa myydä uusia tuotteita (minkään liikkeen tavaroita) vaan kaiken myytävän on oltavia henkilökohtaisia tai lahjaksisaatuja "vanhoja tavaroita".

      Kirpputotitoiminta ei ole tarkoitettu sinne tavaroitaan tuovalle liiketoiminnaksi.

      Sen sijaan kirpputorin pitäjä tai n.k. "Second Hand-shopin pitäjä" on yrittäjä ja joutuu normaalit verot maksamaan toiminnastaan (myös ALV:n siltäosin kuin laissa on säädetty).

      • oin

        ilman muuta kirpparimyyjä maksaa voitto osuudesta valtiolle alv22%. ja sinulle toki kuuluu omaosuus, jos kirppari myyjä pyytää provikkaa 35% niin loppu osuus kuuluu sinulle hän maksaa provikka osuudesta veroa 22%. näin sen pitäsi mennä.


    • yrittäjä itsekin

      Kyllä jokainen lainkuuliainen kirppisyrittäjä (myös second hand) on arvonlisäverovelvollinen. Tarkistelkaahan kuiteista-siitä sen näkee. 22 % pöytävuokrasta tai myyntipalkkiosta.

      • kohta ex-yrittäjä

        Kyllä täytyy maksaa 22% ja mikäli oikeassa olen niin kohta nousee alvit 25%:iin. Ei oo Suomessa pienellä yrittäjällä helppoa nyt ja tuo ei ainakaan helpota!!!!!


      • [ö..ö}
        kohta ex-yrittäjä kirjoitti:

        Kyllä täytyy maksaa 22% ja mikäli oikeassa olen niin kohta nousee alvit 25%:iin. Ei oo Suomessa pienellä yrittäjällä helppoa nyt ja tuo ei ainakaan helpota!!!!!

        Kirpputoriyrittäjä vuokraa myyjille pöytiä pöytävuokra sisöltää yrittäjän alvin ja pöydän kulut yrittäjän voiton.
        Myyjän menot ovat pöydänvuokra ei muuta.


    • Kirpppari-Kalle

      mennä marginaalivero. Joskus näin kirppisyrittäjän kirjanpidon.

    • pidä puolesi

      eihän se noin mene.
      myyjä voi myydä pöydän ja siitä pöytävuokrasta menee vero.Sinun tuotteista ei mene veroa.Olen joskus itse vienyt myyntitiliin tuotteita ja maksu on ollut maks 10%.

      • kirppistelijä

        tuo myyjän provisio ole ihan liikekohtainen? Tässä tapauksessa tosi kova; en tuonne itse veisi myyntiin. Mutta kyllä alv kuuluu maksaa kirppiksenpitäjän.


      • Rehellinen yrittäjä
        kirppistelijä kirjoitti:

        tuo myyjän provisio ole ihan liikekohtainen? Tässä tapauksessa tosi kova; en tuonne itse veisi myyntiin. Mutta kyllä alv kuuluu maksaa kirppiksenpitäjän.

        Juurikin näin, maksan ainoastaan minulle yrittäjänä jäävästä osuudesta 23% alveina verokarhulle. Aika kovat ovat olleet jutun aiheen yrittäjän provikat, itse otan myyntiin jätetystä tavarasta 15-25% tavaran arvosta riippuen. Asiakas saa loput puhtaana käteen.


    • Mimmmmmi

      Ottakaahan nyt järki käteen. Ihan ensimmäisenä: Alv ei ole 22% loppusummasta, vaan 22% lisätään verottoman hinnan päälle! Eli jos tuotteen hinta on verottomana 10 e, niin alvin kanssa sen hinta on 12,20 e.

      Toisekseen kirppis ja second hand -liike on kaksi eri asiaa. Kirppiksellä myyjä maksaa yrittäjälle pöytätilasta vuokran ja tästä vuokrasta yrittäjä maksaa alvin 22%. Second hand liikkeessä jos myyjälle jää 50% myynnistä ja 50% jää yrittäjälle, niin yrittäjä maksaa siitä omasta osuudestaan alvin. Eli jos myyntitilille jätetyt tavarat on myyty 100 eurolla, niin 50 e jää myyjälle ja yrittäjälle jää 50 e, josta hän maksaa alvin 9,02 euroa. Koko myyntihinnasta hän ei maksa veroja, vaan pelkästään omasta osuudestaan.

      • kirbu

        Tosin alv on nykyään 23%. Mutta muuten se menee näin kuin Mimmmmmi kirjoitti.

        T. Kirppis- ja second hand-yrittäjä


    • e-t^Å^

      myyjä maksaa siitä vuokratusta hyllystä alvia
      siitä koostuu se hyllyn hinta on se sitten vaikka 30€ siitä pois alvi
      ja muu tulo on sinun
      mut se on juttu miten kukakin bisnestä pyörittää
      missä tämä liike toimii?

      etsii toimitiloja

    • KirppisOma

      Jos/kun minulla on kirppis kauppa, ja vaikka myyn omia tuotteitani, siis vanhoja omia vaatteita ja perheen vaatteita ja tavaroita, 6pvä/vko niin maksan ALV koska olen päätoiminen kirppisyrittäjä ? MUTTA jos myyn niitä joskus yleiselli kirppiksillä, niin ei makseta ALV koska ei päätoimista !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe