Auschwitz lasten kanssa?

pöhkö

Onko ketään käynyt lasten kanssa Auschwitzissä? olen yksin reissaamassa alle kouluikäisten kanssa Krakovaan. haluan käydä Auschwitzissä, mutta en tiedä voiko sinne viedä lapsia. toinen on alle 2v, joten ei paikasta mitään ymmärtäisi.

onko kukaan käynyt ja nähnyt lapsia siellä?

9

2947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OKSE

      Itse kävin paikalla viime viikolla. Minulla ei ollut lapsia mukana enkä muista siellä lapsia nähneeni ainakaan vierailuni aikana.

      Ulkoalueilla on karuja rakennelmia; tiilirakennuksia piikkilanka-aitoja ym. niissä ei sinänsä ole mitään erikoista. Sisätiloissa on erilaisia näyttelyitä, joissa on hyvinkin julmia näkymiä, jotka saavat monet aikuisetkin ahdistumaan, joten en suosittele kaikkien sisätilojen näyttämistä lapsille.

      Tältä sivulta voit tutustua ko. leiriin:
      http://en.auschwitz.org.pl/m/index.php?option=com_content&task=view&id=570&Itemid=29

    • sitten Auschwitzissä

      ja luin jostain, olisko ollut paikan esite, että ko. paikkaa ei suositella alle 14 vuotiaille, enkä myöskään minä nähnyt paikalla lapsia.
      Kyseessä oli siis suositus, jota minä kyllä noudattaisin.
      Kannattaa muuten käydä samalla kertaa myös Birkenaussa, jonne matkaa noin kolme kilometriä, paikalle pääsee ilmaisbussilla.
      Siellä ei ole säilynyt niin paljon rakennuksia mutta saa hyvän kuvan siitä, kuinka valtava paikka on aikanaan ollut.
      Kumpaankaan ei peritä pääsymaksua.

    • sielläpäin

      no ei siellä tuon ikäisiä lapsia tainnut paljoa näkyä siis muutaman tunnin aikana mutta miksipä et voisi heitä ottaa mukaasi? eri asia ehkä 7-12 v kanssa...Mitään kieltoja/pääsymaksuja ei ole ja tosiaan kannattaa käydä myös Birkenaun puoli niin näkee homman laajuuden...

    • Palasin juuri parin viikon Puolan reissulta, kävimme myös Auschwitzissa ja Birkenaussa. Suositttelen käyntiä molemmissa, mutta ilman lapsia. Auschwitzissa oli myös lapsivieraita, vaikka suositus onkin, että alle 14-vuotiaita ei otettaisi mukaan. Mihin heidät voi jättää yksin, jos aikuinen haluaa katsoa myös sisätilojen näyttelyt? Jos aikuinenkin järkyttyy valokuvasuurennuksista, joissa luurangoiksi laihtuneet pikkulapset ovat juuri ja juuri hengissä tai jo ruumiita, niin mitä miettii lapsi? Tai miten selität lasin takana olevat röykkiöt lasten kenkiä, tutteja ja rikkinäisiä leluja.

      Birkenau on suuri alue, jossa kuljetaan piikkilanka-aitojen välissä pitkin peltoja. Jäljelle jääneet rakennukset ovat entisiä majoitustiloja. Alue on niin suuri, että pieni lapsi ei siellä kauan jaksa kävellä.

      Jokainen päättää asian omalta kohdaltaan, mutta minä en ikinä veisi lasta noihin paikkoihin.

    • Tumpernakkeli

      Minua on lapsena raahattu kaiken maailman holocaust -museoissa yms. n. 9-vuotiaana ja jätti elinikäiset traumat. En suosittele lapsille, jotka jo alkavat ymmärtää jotain...

      • Käynyt

        Kasvattaa tynnyrissäkin mut tulee se maailman karuus silti joskus vastaan.


      • asian vierestä
        Käynyt kirjoitti:

        Kasvattaa tynnyrissäkin mut tulee se maailman karuus silti joskus vastaan.

        mutta ajatttelin kuitenkin laittaa vinkin, niin Auschwitsista kuin Birkenausta saan ostaa 4 zlotya maksavan oppaan ja se on peräti suomeksi!
        Olet sitten yksin tai järjestetyllä retkellä niin oppaan osto kannattaa, siinä on hyvin selostettu reiteillä olevat kohteet.
        Oppaita myydään museoiden päärakennuksissa olevista kaupoista ja hinta ei tosiaan päätä huimaa


    • kävin

      Näin monenikäisiä lapsia siellä. En tiedä miten siellä lapsi jaksaa olla mukana. Siellä menee helposti monta tuntia ja mitään virikkeitä tai puuhaa siellä ei lapsille tietenkään ole. Karmeita kuvia vaan. Pelkistä rakennuksista ja piikkilangoista lapset tuskin osaavat itse mitään päätellä. Jos lapsesi jaksaa olla niin ei niin pienille nyt luulisi sen koommin mitään traumoja tulevan. Ilmeisesti ovat kilttejäkin kun yksin heidän kanssaan olet reissuun lähdössä:)

      • Pääsee14v

        SAKSAN kuolemanleiri
        SAKSAN tuhoamisleiri
        SAKSAN keskitysleirit
        Auschwitzissa voit mennä katsomaan !
        inhimillisiä tragedioita
        Menkää katsomaan !
        historiasta toisen maailmansodan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe