Finnveran rahoitus

aloitt.

Hei, olen perustamassa yritystä ja hakemassa rahoitusta Finnveralta tai pankilta. Liiketoimintasuunnitelma sun muut laskelmat on jo tehty, mutta sellainen tuli mieleen, että pankiltahan saa nopeasti tiedon myönnetäänkö lainaa vai ei, mutta mites on Finnveran kanssa? eli jos täällä on joku asiasta tietävä, niin miten pitkään menee Finnveran rahoituksen saamisessa (tai siis että saako vai ei)?

33

5153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kofa

      Kuulemma Finnverallakin on aikas kiire nykyään. Tuttava haki (ja sai) lainaa, mutta en muista kuinka kauan piti odottaa, heittona sanoisin että 1-2 kuukautta. Olisi kuitenkin joutunut odottamaan paljon pidempään, jos ei olisi soittanut käsittelijälle kysyäkseen mikä on hakemuksen tilanne. Se oli silloin käsittelijän pöydällä paperipinon alimmaisena, mutta hän otti sen sitten käsittelyyn saman tien ja sopi tapaamisen tuttavani kanssa seuraavalle viikolle. Siitä muistaakseni n. viikon päästä tuli päätös postissa.

      • hkhhh

        Itse olen hakenut heiltä pari kertaa pienyrittäjälainaa ja molemmilla kerroilla lainapöötös on tullut parissa viikossa. Kannattaa olla liiketoimintasuunnitelmat ym. paperit kunnossa, niin ei mene aikaa niiden lisätäydentämisiin.


      • lainan saanut
        hkhhh kirjoitti:

        Itse olen hakenut heiltä pari kertaa pienyrittäjälainaa ja molemmilla kerroilla lainapöötös on tullut parissa viikossa. Kannattaa olla liiketoimintasuunnitelmat ym. paperit kunnossa, niin ei mene aikaa niiden lisätäydentämisiin.

        on kallista!


      • Pohjomat
        lainan saanut kirjoitti:

        on kallista!

        aloittavan yrittäjän laina on korolla n.2% . ja takaisinmaksu useamman vuoden.
        Ensinnäinen vuosi ilman lyhennystä!


      • matti88s

    • Finnveralta

      Joissakin toimistoissa on ruuhkaa ja kesälomatkin päällä, voi viedä parikin kuukautta. Meillä kestää pari viikkoa eli kysy sieltä, kun hakemuksen jätät ja keksi jotain nopeuttaaksesi käsittelyä.

    • halvempaa

      Suosittelen että haet lainaa suoraan pankista. Voit saada samoilla ehdoilla, mutta lainan korko on halvempi.
      Finnvera välittää lainoja ja ottaa oman x % välistä.
      Itse olen kaikki lainat saanut neuvoteltua suoraan pankin kautta.

      • pankki antanut lainaa

        Kyselin tammikuussa paristakin pankista.Takaukset kunnossa.Finnvera tuli apuun.


      • lainaako..
        pankki antanut lainaa kirjoitti:

        Kyselin tammikuussa paristakin pankista.Takaukset kunnossa.Finnvera tuli apuun.

        minkähän kokoisia lainoja olette ottaneeet finveralta..juuri tuossa tulin pankista laina neuvotteluista..yritystä kun tässä perustamassa..itse liike idea oli pankinjohtajan mielestäkin hyvä..muttaa painotti kovasti sanaa olla realistinen ja 100 000-200 000e laina summa oli aika sanoisinko kovassa..kun taas mietteissä oli lisäksi n.300 000-700 000e laina en edes viitsinyt tuoda sitä esille..varmasti hän viisaita sanoja selvitti..Mutta arveluttaa tosiaan tuo finveera kun tässä lukenut näitä keskusteluja..


      • Heppooo
        lainaako.. kirjoitti:

        minkähän kokoisia lainoja olette ottaneeet finveralta..juuri tuossa tulin pankista laina neuvotteluista..yritystä kun tässä perustamassa..itse liike idea oli pankinjohtajan mielestäkin hyvä..muttaa painotti kovasti sanaa olla realistinen ja 100 000-200 000e laina summa oli aika sanoisinko kovassa..kun taas mietteissä oli lisäksi n.300 000-700 000e laina en edes viitsinyt tuoda sitä esille..varmasti hän viisaita sanoja selvitti..Mutta arveluttaa tosiaan tuo finveera kun tässä lukenut näitä keskusteluja..

        Finnverahan eroaa pankeista siinä mielessä, että ennen laina/takauspäätöstä siellä tehdään kunnollinen yritystutkimus ja näillä Finnveran henkilöillä on aivan oikeasti toimialakohtaista tietoa. Joten liian optimistiset hankkeet jäävät usein rahoittamatta, koska ne eivät ole toteuttamiskelpoisia ja tästä yrittäjät tietysti sitten suuttuvat ja mustamaalaavat koko laitosta. Tänä päivänä Finnveran rahoitus muodostuu suurelta osin takauksista pankeille niissä tilanteissa joissa yriytksen omat vakuudet eivät riitä, eli FInnveralle kelpaa yleensä se huonompikin vakuus jos hanke on hyvä. Takauksesta peritään tietysti takausprovisio, ja se nostaa kokonaisrahoituksen hintaa...


      • jfjfjfjfjfjfjfjjfj
        lainaako.. kirjoitti:

        minkähän kokoisia lainoja olette ottaneeet finveralta..juuri tuossa tulin pankista laina neuvotteluista..yritystä kun tässä perustamassa..itse liike idea oli pankinjohtajan mielestäkin hyvä..muttaa painotti kovasti sanaa olla realistinen ja 100 000-200 000e laina summa oli aika sanoisinko kovassa..kun taas mietteissä oli lisäksi n.300 000-700 000e laina en edes viitsinyt tuoda sitä esille..varmasti hän viisaita sanoja selvitti..Mutta arveluttaa tosiaan tuo finveera kun tässä lukenut näitä keskusteluja..

        Haette siis yhteensä vajaata miljoonaa euroa lainaksi? Kyllä sitä pitäisi saada nopeastikin jos vakuudet ovat kunnossa.

        Finnveran pientakaukse päätös tulee kolmessa päivässä, isommissa menee viikkoja. Jos on vakuudet kunnossa et tarvitse Finnveraa.


    • Bentley ja Aston

      Voi vittu kun lukee näitä vastauksia niin ei voi kuin nauraa!!! Osa on ihan kuutamolla, suomalaisellehan on häpeä mennä kysymään yleensäkään mitään lainaa laitoksista. Sellainen saa joka uskaltaa olla tarpeeksi röyhkeä, eikä mene lakki kourassa ulisemaan sinne, en minäkään sellaiselle antas.

      Finnverasta saa aloitteleva yrittäjä lainaa hyvin, lainat on halvempia kuin pankista ja Finnvera monesti takaa lainan että saat sen pankista nostettua sitten.

      5 miehen yritys tarvii noin 200 000 lainan aluksi, yhden miehen noin 50 000, toki riippuu mitä olet tekemässä, älä tee yksin, porukalla saat enempi aikaa ja olet uskottava markkinoilla. Suomalaiset opetetaan jo lapsesta lähtien tulemaan toimeen YKSIN, se on hevonpaskaa sanon minä. Porukassa on voimaa!

      Usko omaan juttuun, se on pointti, älä anna muiden kampittaa.

      • 18

        kolmen kaverin kimppa yhteisvastuullinen takaus Keran lainassa. Arvaa kuka oli ainut, jolta löytyi rahaa kun maksuanaika tuli. Pitkä maksuaika ja kova korko mutta tuli maksettua. Muut velkasaneerauksen kautta kuiville. Penniäkään eivät maksaneet. Pikemminkin lainan maksujen viivästyminen viivästyskorkoineen oli aika iso rahasumma.


      • Samurai45
        18 kirjoitti:

        kolmen kaverin kimppa yhteisvastuullinen takaus Keran lainassa. Arvaa kuka oli ainut, jolta löytyi rahaa kun maksuanaika tuli. Pitkä maksuaika ja kova korko mutta tuli maksettua. Muut velkasaneerauksen kautta kuiville. Penniäkään eivät maksaneet. Pikemminkin lainan maksujen viivästyminen viivästyskorkoineen oli aika iso rahasumma.

        Jouduit kovan kautta oppimaan "18".

        Minä sain yhtiökumppanin kanssa lainan Finnverasta, jossa kummallakin on kiinteä takausvastuu eli ei siis yhteisvastuullinen. Kun muistaa sopia, niin sen voi saada.


    • Tukirahoitusta

      Miksi lainaa kun voi myös hakea ilmaista tukirahoitusta. Kannatta myös pitää vaihtoehtoiset rahoitusmahdollisuudet mielessä, esim. tekesin eri yritysavustukset ovat houkutteleva vaihtoehto perinteiselle lainalle. Löysin kymmeniä rahoitusmahdollisuuksia alkuvaiheen yritykselle www.boostery.com sivuston kautta.

    • santtu

      Älä lainaa mitään Finnveralta, sillä jos et pystykään maksamaan takaisin niin Finnvera perii oikeuden ptöksen mukaan pääonmalle 16 (kuusitoista) prosentin koron.

      • Turhan korkea

        Eikös tuossa monella jää oikeuden päätöksen jälkeen laina maksamatta jo pelkkien korkojen takia?
        En ihan heti ymmärrä, mitä hyötyä Finnveralle on moisesta korosta. Olettaisin, että pienemmällä prosentilla saataisiin parempi lopputulos.


      • WWWv

        Onko tuo 16 % kiveen hakattu vai suostuuko Finnvera neuvottelemaan hitusen pienemmän prosentin, jos oikeuden päätöksen jälkeen pystyy maksamaan jossain vaiheessa velat pois?


    • Laina tarjousA

      Am rahaa lainanantaja, annan laina koko päivän, olen tarjota sekä henkilökohtainen laina ja yritysten laina, ja annan lyhyen ja lond laina joten jos olet kiinnostunut, ei ole ongelma, haluan sinun vain minuun yhteyttä laitoksen kautta oma sähköpostiosoite ([email protected])

      Laina tarjousA

    • jussimään

      Seems very, very legit.

    • sarkkeliina

      Jos otat Finnverasta lainaa, huomaa, että perijänä se laitos on ihan älytön. Paria päivää eivät voi odottaa saamisiaan, jos olet vaikka omaisuutta realisoimassa. Vaikka oma pankkisi moisen jaksaisi odottaa.

      Pistävät kovin helposti lakiosastollaan saamiset oikeuteen ja alkavat periä sinulta, jos teet omavelkaisen takauksen.

      Ikinä en sieltä ottaisi lainaa, jos olisi mahdollisuus valita.

      • vituixmän

        Tottahan tuo on.. Korko on tosiaan sen 16 rossaa ja lainoja voidaan irtisanoa mitään ilmoittamatta eli laittaa suoraan haastehakemus kuopion käräjäoikeuteen. Siellä lienee oma osastonsa tälle aivan erityiselle (ja omalaatuiselle..) rahoituslaitokselle, kuten kertovatkin olevansa. Haasteen vireilletulosta menee ehkä päivä haastemiehen soittoon, eikös normaalisti näissä mene jokunen viikko ainakin, jopa kuukausia ainakin mitä ite olen laittanut asianajan toimesta erään saatavan perintään.
        Olen sopinut tarvittaessa maksuaikaa rahotuspäällikön kanssa, sähköpostissa tieten, ja maksanut sen mitä pystynyt.
        Syksylä pääsin ihan kokopäivätöihin vieraalle tosin, ja ehotin parempaa maksusuunnitelmaa kiinteällä erällä, käytännössä laina-aika olisi pidennyt mutta olisi tullut maksettuakin tasaisemmin. Eräthän oli alunperin n. 1500 e / kk.
        Mutta vielä mitä, kyseiseen viestiin ei vaivautunut vastaamaan kukaan ja alle viikon sissään tulikin soitto haastemieheltä :D
        Vaan mitäpä tuollla ennään väliä, yritystoimintakin on kokenut "pienen" takaiskun rosvojen muodossa joten FINvitunVERA saa mitä saa.. Tmi:stä kyse mutta omaisuuttapas ei olekaan juuri muuta kuin yrityksen irtain.
        Voutin maksukehoituksessa olen näköjään 73800 e pystyssä että näin...


    • Yrittäjä

      Pahempaa rosvolaitosta kuin Finnvera saa hakea. Pankki voi lainata rahaa 2-3%korolla mutta jos pitää saada Finnveran takaus niin palkkio on jopa 6,5%. Finnveran asiantuintemus yritysasioissa on nykyään ala-arvoista. Välttäkää Finnveraa kaikin keinoin. Oma pankki on monesti parempi, ELY keskus tarjoaa moniin hankkeisiin avustusta ja niiden asiantuntemus yrityksistä on paljon parempaa. Siellä asioita ajatellaan yrityksen kannalta eikä yritetä rosvota sitä.

      • Yrittäjäkollega

        Samaa suositteli keksisuuren tehtaan omistaja kun tästä asiasta oli esillä. Ei missään tapauksessa Finvera tai vastaava. Oma pankki on se paras.


    • Yr2002

      Itsellä on Finnverasta vain positiivista kokemusta. Kaikki asioinnit ovat sujuneet hyvin, nopeasti ja asiantuntevasti. Tällä hetkellä on yksi muutaman tuhannen euron laina jäljellä ja yrityskaupassa Finnveran takaus.

    • heidiii83

      Itse hain lainan pankista,koska finnvera ei sitä antanut (pankissakin tätä ihmeteltiin). Kyseessä 15 000 e.
      Juoksuttaa kyllä osasivat!

    • tollo3

      Älkää ikinä ottako Finverasta mitään ei siismitään! kiertäkää kaukaa!!! Mistään muualta ei saa niin ylimielistä palvelua, lainat irtisanotaan, yksipuolinen tuomio käräjäoikeudesta, 16% korko.Ulosottoviranomaisiltakin saat parempaa kohtelua.

    • -----------------

      Joku kirjoitti ylempänä
      "Finnvera ei ajattele asioita yrityksen kannalta.."

      Olen huomannut saman.

    • enkokeillut

      Kyseessä voittoa tekevä yritys. Miksi heidän pitäisi antaa rahaa ilmaiseksi kenellekään? oppikaa yrittämisen alkeet.

    • luottot

      Hei, haluaisin kysyä että saako finnveralta lainaa vaikka on mulla on merkintöjä ulosotossa vaikka ne on maksettuja ja onnistuuko se jos on takaajia?

    • Tyhjäntoimitusjohtaja

      Mikä nykyään on Finnveran politiikka osakeyhtiön suhdannelainan omavelkaisessa takauksessa?
      Jos firmani kippaa ja multa aletaan periä 30000 euron takausta, niin neuvotteleeko ne sitä missään olosuhteissa pienemmäksi kuin papereissa seisoo?
      Minkälaisia maksuohjelmia tuolle sopii odottaa?

      Kyselin Finnverasta ja siellä vastattiin näin:

      "Käytännössä perintä tapahtuu siten, että teemme sinun maksukyvylle sopivan henkilökohtaisen lainan, jolla maksetaan tuo takausvastuu. Ko. lainat käsitellään meidän perintäosastolla, ehdoista/maksuaikataulusta en tässä vaiheessa pysty sanomaan mitään. "

    • Varovainenpuoliso

      Olen järkyttävän pettynyt Finnveraan. Seiltä rahoitetaan ihan yksi-risti-kaksi. Tiedän ihmisiä, jotka saa rahoistusta vailla kokemusta, järkevää ideaa tai alalle, jonka osaa jokainen kaduntallaajakin nimittää täysin kuolevaksi alaksi. Riittää, että saadaan hyvä laskelma. Heiltä puuttuu kokonaan asiantuntemus yrityselämästä, vainu taloudesta ja arviointikyky yrityselämään. Siis osalla päätöksentekijöistä, osa on kuulemma ihan hyviä. Näin sanoi minulle hyvin Finnveran tunteva, että 80% on täysin pihalla ja 20% on sitten selvästi kärryillä. Painottavat mm. tolkuttomasti jotain kiinteän omaisuuden kirjanpidollisia arvoja, vaikka jokainen tietää nykyään, ettei ne ole mikään sellainen mittari, johon kannattaa luottaa. Tai mennyttä tulosta sen sijaan, että katsoisivat liikeideaa.

      Mutta tosiaan puolisoni ei saanut Finnveralta lainaa yrityskauppaan. Lainasumma olisi ollut 40 000 Euroa, omaa rahoitusta 50 000 Euroa. Yritys oli taloudellisesti kiikun kaakun, mutta sillä oli erikoisala, alueen ainoa toimija, kasvava ala, yrityksen tilaan oli syynä entisen yrittäjän pitkäaikaissairaus, kaluston arvo oli jo miltei kauppasumma ja kuitenkin oli pysyviä asiakassuhteita ja hyvä maine. Ennen kaikkea bisnesideassa oli järkeä. Siellä joku muidu luki, että oma pääoma on 2000 Euroa pakkasella ja that's it. Ei edes tutustunut liikeideaan saati siihen, millainen löytö yritys oli. Saatiin puhelimessa kuulla, että ollaan ostamassa konkurssiyritystä jne. Yritettiin selittää, että liikearvollehan ei juurikaan ole laitettu hintaa ja idea on kuitenkin hyvä. Tässä saadaan valmis konsepti melkein kaluston hinnalla.

      Laina järjestyi pankista ilman vakuuksia, koska siellä nähtiin idea hyvänä. Nyt yritys on ollut puolisolla kaksi vuotta ja liiketulos oli jo ensimmäisenä vuonna lähes 60 000 Euroa. Tekisi mieli soittaa sinne Finnveraan. Paska firma, niinpä. Liikevaihto oli kuitenkin vaan 400 000 Euroa ja siitä 60 000 Euroa liiketulosta on loistava. Tänä vuonna on tähän mennessä jo 130 000 Euroa myyntiä, että liikevaihto vaan kasvaa ja tämä on mennyt helposti, kun on hyvä idea.

    • a1oitt

      Pissikakkaa se pälleen nakkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe