sektiossa vatsalihasten ompelu?

Pömppis...

Onko kenelläkään sektion yhteyssä ommeltu vatsalihaksia takaisin yhteen?

Muistan lukeneeni jostain, että näin oli jollekin tehty, mutten löydä asiasta enempää tietoa.
Omat lihakseni kun ovat revenneet irralleen 3 vuotta sitten raskauden seurauksena, ja nyt mietin, että pitäisköhän kysyä seuraavaan sektioon mennessä leikkaavalta lääkäriltä, jos hän voisi samantien palauttaa lihakset ennalleen...

Onko kenellekään tehty moista tai kukaan kuullut muiden vastaavasta kokemuksesta?
Tuntuu jotenkin älyttömältä mennä avaamaan vatsaa vielä kerran plastiikkakirurgille sitten joskus, kun sektiossa kerran olisi jo vatsa auki ja lääkärillä valmiiksi neula ja lanka kädessä...raskaudestahan lihasongelmat johtuu, joten luulisi nyt, että nekin voitaisiin samantien siinä leikkauksessa korjata...

32

6244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että oisi...

      Vatsan korjaushan kuitenkin on ihan muuta kuin sektio. Ei se ole mikään pikkujuttu.

      Sitäpaitsi sektio tehdään julkisella puolella, mutta vatsan korjauksia ei välttämättä!

      Sektion tekee kirurgi, mutta tuohon toiseen toimenpiteeseen tarvitset plastiikkakirurgia.

      Ei tuo homma ihan niin yksinkertaista ole kuin mitä sinä tunnut luulevan. Miksiköhän lääkäreillä on vuosia kestävä koulutus? Just siks!

      • Pömppis...

        En toki kuvitellutkaan asian olevan yksinkertaista millään tavoin, saahan sitä nyt kysyä. Muuten en olisikaan kysynyt, mutta muistan tässä yksi päivä lukeneeni jotain vastaavaa, enkä nyt sitä tekstiä enää löydä mistään, siksi kysyin. Eli jollakin äidillä siis oli ommeltu lihakset yhteen sektion yhteydessä!

        Ymmärrän, että palstiikkakirurgi tietysti hoitaa kiristykset ja rasvaimut ja sensemmoiset, mutta eihän vatsalihaksien yhteenompelu niin iso homma voi olla, ettei normikirurgi sitä osaisi. Tosin, sektiohaava yleensä on ihan alavatsalla ja lihakset pitäisi sitten ylhäältä asti ommella...Ei se sektiokaan ihan pikkujuttu ole. En kysellyt nahan kirityksista tms. Paitsi, että äkkiäkös leikkaava lääkäri voisi nappasta sellaiset 10 cm nahkaa siitä sektiohaavan kohdalta pois.. :)


      • no heh
        Pömppis... kirjoitti:

        En toki kuvitellutkaan asian olevan yksinkertaista millään tavoin, saahan sitä nyt kysyä. Muuten en olisikaan kysynyt, mutta muistan tässä yksi päivä lukeneeni jotain vastaavaa, enkä nyt sitä tekstiä enää löydä mistään, siksi kysyin. Eli jollakin äidillä siis oli ommeltu lihakset yhteen sektion yhteydessä!

        Ymmärrän, että palstiikkakirurgi tietysti hoitaa kiristykset ja rasvaimut ja sensemmoiset, mutta eihän vatsalihaksien yhteenompelu niin iso homma voi olla, ettei normikirurgi sitä osaisi. Tosin, sektiohaava yleensä on ihan alavatsalla ja lihakset pitäisi sitten ylhäältä asti ommella...Ei se sektiokaan ihan pikkujuttu ole. En kysellyt nahan kirityksista tms. Paitsi, että äkkiäkös leikkaava lääkäri voisi nappasta sellaiset 10 cm nahkaa siitä sektiohaavan kohdalta pois.. :)

        Jos sulta vedetään 10 cm pois, sun napa siirtyy häpyrajaan. Olin itse kiristysleikkauksessa ja siinä otettiin pois sektioarvet ja ommeltiin vatsalihakset yhteen tehtiin uusi napa. Voin sanoa että ei ole pikkuleikkaus joka hoituu jonkin sektion yhteydessä, ei todellakaan. Sektio on muutenkin riskileikkaus niin ei siinä aleta muuta tekemään. Tärkeää on saada äiti nopsaan kiinni kursittua ja pelkkä sektiohaavojenkin umpeutuminen on rankkaa raskauden heikentämälle äidille. Puhumattakaan infektioriskeistä. Ja tuon oman kiristysleikkaukseni jälkeen pidin kiristävää tukiliiviä monta viikkoa vatsalla ja tuskin onnistuisi raskaana olleelta äidiltä. Lisäksi uuteen napaan tuli infektio ja se valui mätää. Onneksi parani antibiooteilla ja suihkutuksilla. Missään nimessä en olisi moiseen lähtenyt sektion yhteydessä. Olisin ollut vainaa...

        Yleisellä puolella ei tehdä mitään tuollaisia plastiikkakirurgisia toimenpiteitä ja vatsalihasten erkaantuminen on "oma moka". Joten kannattaa mennä yksityiselle jos haluaa pömpön pois. Oma leikkaus maksoi 4000 euroa, joten ei ole pientä ja halpaa lystiä.


      • Pömppis...
        no heh kirjoitti:

        Jos sulta vedetään 10 cm pois, sun napa siirtyy häpyrajaan. Olin itse kiristysleikkauksessa ja siinä otettiin pois sektioarvet ja ommeltiin vatsalihakset yhteen tehtiin uusi napa. Voin sanoa että ei ole pikkuleikkaus joka hoituu jonkin sektion yhteydessä, ei todellakaan. Sektio on muutenkin riskileikkaus niin ei siinä aleta muuta tekemään. Tärkeää on saada äiti nopsaan kiinni kursittua ja pelkkä sektiohaavojenkin umpeutuminen on rankkaa raskauden heikentämälle äidille. Puhumattakaan infektioriskeistä. Ja tuon oman kiristysleikkaukseni jälkeen pidin kiristävää tukiliiviä monta viikkoa vatsalla ja tuskin onnistuisi raskaana olleelta äidiltä. Lisäksi uuteen napaan tuli infektio ja se valui mätää. Onneksi parani antibiooteilla ja suihkutuksilla. Missään nimessä en olisi moiseen lähtenyt sektion yhteydessä. Olisin ollut vainaa...

        Yleisellä puolella ei tehdä mitään tuollaisia plastiikkakirurgisia toimenpiteitä ja vatsalihasten erkaantuminen on "oma moka". Joten kannattaa mennä yksityiselle jos haluaa pömpön pois. Oma leikkaus maksoi 4000 euroa, joten ei ole pientä ja halpaa lystiä.

        Tuo vatsanahankiristysjuttu nyt oli vitsi, huomasit varmaan hymiön sen lauseen perässä.

        Joka tapauksessa, se kiristyheitto nyt tuli mieleen, koska minulla on venytettynä sektioarven yläpuolella semmoiset 10 senttiä löysää nahkaa, joka normaalitilassa (ilman venytystä) on noin kolmen sentin levynen kaistale super-ryoyssä olevaa nahkaa. Jos sen nappaisi tästä noin vain pois, napa siirtyisi enintään 2 senttiä alapäin, jos sitäkään. Mulla muualla vatsassa ei ole löysää nahkaa, vaan on hyvin pinkeä, ainoastaan siinä ihan alhaalla on jostain syystä sellainen kiva ryppykasa, joka ei kolmessa vuodessa ole kadonnut mihinkään.

        Julkiselta puolelta pääsee lähetteellä plastiikkakirurgille, jos erkaantuneiden lihasten väliin alkaa kehittymään tyrä, jolloin lihakset siis julkisen puolesta ommellaan kiinni ja avoin aukko peitetään verkolla. Myös nahan kiristykseen pääsee julkisen kautta jos nahka roikkuu niin pahasti, että siitä on terveydellistä haittaa.

        Vatsalihasten erkaantuminen ei käsittääkseni ole oma moka, koska kaikilla raskaana olleilla ne eivät repeä tai jää irralleen. Siihen kun ei voi itse vaikuttaa. Paitsi jos heti alkaa vatsalihasharjoituksia täysiä tehdä, niin sitten se on oma moka. Minulla näin ei kuitenkaan ollut.

        Oletko muuten tyytyväinen korjausleikkaukseesi? Vastaako vatsasi nyt sitä, mitä halusit? Itse ajattelin vielä yhden tai kaksi lasta saada, jos luoja suo, ja sitten korjausleikkaukseen. Hinnasta sitten viis.


      • olen....
        Pömppis... kirjoitti:

        Tuo vatsanahankiristysjuttu nyt oli vitsi, huomasit varmaan hymiön sen lauseen perässä.

        Joka tapauksessa, se kiristyheitto nyt tuli mieleen, koska minulla on venytettynä sektioarven yläpuolella semmoiset 10 senttiä löysää nahkaa, joka normaalitilassa (ilman venytystä) on noin kolmen sentin levynen kaistale super-ryoyssä olevaa nahkaa. Jos sen nappaisi tästä noin vain pois, napa siirtyisi enintään 2 senttiä alapäin, jos sitäkään. Mulla muualla vatsassa ei ole löysää nahkaa, vaan on hyvin pinkeä, ainoastaan siinä ihan alhaalla on jostain syystä sellainen kiva ryppykasa, joka ei kolmessa vuodessa ole kadonnut mihinkään.

        Julkiselta puolelta pääsee lähetteellä plastiikkakirurgille, jos erkaantuneiden lihasten väliin alkaa kehittymään tyrä, jolloin lihakset siis julkisen puolesta ommellaan kiinni ja avoin aukko peitetään verkolla. Myös nahan kiristykseen pääsee julkisen kautta jos nahka roikkuu niin pahasti, että siitä on terveydellistä haittaa.

        Vatsalihasten erkaantuminen ei käsittääkseni ole oma moka, koska kaikilla raskaana olleilla ne eivät repeä tai jää irralleen. Siihen kun ei voi itse vaikuttaa. Paitsi jos heti alkaa vatsalihasharjoituksia täysiä tehdä, niin sitten se on oma moka. Minulla näin ei kuitenkaan ollut.

        Oletko muuten tyytyväinen korjausleikkaukseesi? Vastaako vatsasi nyt sitä, mitä halusit? Itse ajattelin vielä yhden tai kaksi lasta saada, jos luoja suo, ja sitten korjausleikkaukseen. Hinnasta sitten viis.

        Olen tyytyväinen. Säästin leikkaukseen lähinnä lapsilisistä eli ne meni vuosia jemmatilille. Nyt kyllä tekisi sitten mieli korjata muutakin eli ylävatsalla on läskiä, samoin selässä... vatsa kyllä on täydellinen. Siitä siis poistettiin rasvaakin jotta saatiin kaunis ja tasainen.

        Korjausleikkauksen jälkeen kannattaa tehdä sterilisaatio tai käyttää tosi varmaa ehkäisyä ettei mene sitten koko tulos pilalle ylläriraskauden vuoksi.


      • hmmhmm

        "Sektion tekee kirurgi, mutta tuohon toiseen toimenpiteeseen tarvitset plastiikkakirurgia."

        Sektion tekee gynekologian ja obstetriikan erikoislääkäri, ei mikään yleiskirurgi mitä ilmeisesti tarkoitit? Kirurgeja toki kaikki: yleis, gyne, ja plastiikkapuolen, erikoisala vain eri.

        Aloittaja: kuinka ylhäältä vatsalihakset ovat eriytyneet? Sektiohaava on kovin alhaalla ja vaakatasossa, pitäisi ihan eri suuntaan avata se vatsa tuollaiseen toimenpiteeseen. Sektion yhteydessä ei jokatapauksessa tehdä komplikaatioriskin vuoksi, ja tuskin kukaan suostuu moista operaatiota tekemään ennen kuin vähintään 6kk kuluttua raskaudesta/sektiosta, jo ihan siksikin että ne lihakset palautuvat useinmiten raskauden jälkeen ihan itsekseenkin sen ajan kanssa.


    • lontoon murretta
      • hoitajaaaaaaaa

        Joo on nää hauskoja.."Äkkiäkös se lääkäri napsasee.." Ihmiset osiaan luulee, että lääkärin työ hoituu äkkiä. Kaikissa toimenpiteissä on aina riskinsä ja oma aikansa.


      • Pömppis...
        hoitajaaaaaaaa kirjoitti:

        Joo on nää hauskoja.."Äkkiäkös se lääkäri napsasee.." Ihmiset osiaan luulee, että lääkärin työ hoituu äkkiä. Kaikissa toimenpiteissä on aina riskinsä ja oma aikansa.

        Huomasit varmaan kyseisen lauseen jälkeen hymiön..?
        Se nahankiritysjuttu sektiossa nyt oli heitto ja lähinnä vitsi.

        Olen lukenut lukuisia artikkeleita vatsanmuotoilusta ja vatsanpeitteiden korjaamisesta, sekä kokeneiden kokemuksia, että plastiikkakirurgien sivuilta ja tiedän, miten toimenpide menee ja mitä kaikkea siihen ja siitä toipumiseen liittyy. Eli kyllä mulla aika perusteellista taustatietoa löytyy, vaikken kaikkia yksityiskohtia lääkärin tavoin tiedäkään.

        Sen takia lähinnä kyselin, koska tosiaan luin äskettäin jonkun saaneen vatsalihaksensa ommeltua yhteen sektion yhteydessä (ihan Suomessa) ja mietinkin miten tuo olisi mahdollista. Enkä siis enä löytänyt kyseistä tekstiä kun eilen etsiskelin.

        Älkää nyt ihmiset ottako kaikkea niin vakavasti. Kai sitä saa kysyä, ja tosiaan se vatsanahan kiristysjuttu oli puhdas heitto :)


      • linkki!

        Kiitos linkistä lähettäjälle.

        Olen harkinnut tuota operaatiota, jos mahani ei palaudu toisen raskauden jälkeen. Olen muuten kokoa 36, mutta näytin esikoisen syntymän jälkeen aina vaan olevani kuudennella kuulla raskaana. Ei ollut kovin imartelevaa kuunnella onnitteluja, kun en ollut raskaana. Vuoden kuntosalitreeni ei myöskään tehonnut vatsaani mitenkään, vaan se pullotti aina ulkona. En edes saanut vedettyä sitä sisään senttiäkään. Olenkin miettinyt, ovatko vatsalihakseni revenneet peruuttamattomasti. Olen nyt toista kertaa raskaana, ja tulevaisuus näyttää, miltä mahani näyttää tämän jälkeen.
        Monet pitävät leikkauksia ihan turhamaisena, mutta mieli saattaisi muuttua, jos joutuisi itkien katselemaan sivuprofiiliansa, ja pitämään äitiyshousuja pitkälle raskauden jälkeenkin.
        Kyse ei minullakaan ole ylipainosta missään nimessä, olen 175 cm ja 65 kg.
        Teki ihan hyvää lukea tuo artikkeli, ja todeta, että jotain toivoa on jäljellä, vaikka sitten kirurgian muodossa.


    • on nimeltään

      keisarikiristys.
      Ei tehdä suomessa ja muualla maailmassa vain muutama suostuu sen tekemään koska naisen vatsa on niin huonossa kunnossa raskauden jälkeen että leikkauksen lopputulos on erittäin huono!
      Kannattaa odottaa n.1v synnytyksestä jos haluaa vatsanmuokkauksen,julkiselle puolelle pääsee van jos vatsa nahka roikkuu häpyluun päälle,ihon alunen on märkivä jne ja mahdollinen ylipaino on ehdoton este julkisella puolella vatsaleikkaukseen.
      Yksityisellä puolella hinnat menee 4000-10.000€.
      Vatsanmuotoilu leikkauksen jälkeen ei voi enää tehdä lapsia mikäli ei halua samaa ongelmaa takaisin ja pulittaa samaa suurta summaa siitä.
      Itse olen menossa yksityiselle puolella.
      Laihduttanut 30kg niin kuin kirurgi ehdotti ja hankkitua hyvään fyysiseen kuntoon.

    • gyne

      Pikkuisen anatomian kertausta: Ihmisellä pystysuoraan keskilinjassa vatsalihakset - joita on kolmessa kerroksessa viistoon ja pystysuoraan - yhtyvät muodostaen ohuemman kerroksen. Tämä luontaisesti antaa periksi raskauden aikana, jotta kohtu mahtuu kasvamaan. Synnyttäneellä naisella (joka ei harjoita vatsalihaksia) keskilinjassa lihakset ovat myöhemminkin hiukan erillään toisistaan - tätä kutsutaan nimellä diastaasi. Se ei ole tyrä, sillä lihaskalvo on täysin ehjä. Vatsanpeitteissä tyrät poissa pitää lihaskalvo eli faskia. Se suljetaan (keisari)leikkauksessa aina tarkkaan tyrien estämiseksi, oli viilto sitten pystyyn tai vaakaan. Lihakset avataan aina keskilinjasta pystysuorassa. Entisaikaan oli tapana ompeluvaiheessa tosiaankin "lähentää" lihakset parilla knopilla sektiossa. Seurauksena oli yleensä arpiset vatsanpeitteet (=hankala seuraava leikkaus alavatsalle) ja kipeä äiti, kun ommel kiristi lihaksen kuolioon ja kohtuakin sairaalassa painellaan alvariinsa sen supistumisen arvioimiseksi. Lisäksi lihasten ompelu yhteen keskilinjassa on itseasiassa hyvin epäfysiologista! Diastaasia pari knoppiommelta ei kyllä korjaa, eikä muutakaan raskauden aikaista vatsanpeitteiden löystymistä (raskausarvet jne). Lihasten palautumiseen vaikuttaa eniten (yli)paino = vatsaontelon sisäinen paine, liikunta ja kudostyyppi.

      Koska kohtu on heti lapsen synnyttyä n. napaan ulottuva (pienenee normaalikokoonsa vasta useiden viikkojen aikana) ja raskaushormonit vaikuttavat sidekudokseen pehmentävästi, on tosiaankin - kuten joku aiemmin sanoikin - vatsanpeitteiden korjaaminen keisarileikkauksen yhteydessä varsin toivotonta: lopputulos ei ole yleensä ottaen riittävän hyvä kosmeettista kirgurgiaa ajatellen.

      • Pömppis...

        En tosiaan ole ylipainoinen vaan itseasiassa hieman alipainoinen, liikuntaa harrastanut vuosia eri muodoissa, kroppa palautui muuten ennalleen aika hyvin, mutta tosiaan tuo maha on kuin siellä olisi rantapallo sisällä, vielä kolmenkin vuoden jälkeen. Sektion jälkeen en uskaltanut melkein puoleen vuoteen tehdä vatsoja, koska huomasin, ettei lihakset olleet ennalleen menneet, vasta sen jälkeen olen niitäkin harjoittanut, ja tuntuu, että sillä saa vaan vatsan entistä pömpömmäksi. Kudostyypistä en osaa sanoa...arpia ei tullut lainkaan ja sektioarpikaan ei oikeastaan näin kolmen vuoden jälkeen näy, tosin sitten siihen arven päälle jäi se ryppyinen nahkalerputin, josta olisi kiva joskus päästä eroon.

        Mistäköhän sitten johtuu, että vatsan turvotus alkaa heti kylkiluiden alta? Eli kun painan kädellä pallean kohdalta sitä pömppöä sisään päin, meinaa yrjö lentää..kuitenkin vatsaa jännittäessä vatsa on melko normaalin näköinen. Eli pömppö alkaa tosiaan heti rintojen alapuolelta, ei siis ole vain perinteinen "alasipsi".

        No, ehkä sitten kun lapsiluku on täynnä, mennään kirurgin vastaanotolle. Kai se on alettava säästämään rahaa jo nyt.


      • vatsalihastreenistä

        Eikös ns. syviä vatsalihaksia saa ruveta harjoittamaan vaikka heti sektionkin jälkeen? Nämähän tekevät ja tukevat eniten sitä vatsan korsettia.

        Ainoastaan nämä pinnalliset suorat lihakset on syytä jättää rauhaan vähintään puoleksi vuodeksi? Korjaa jos olen väärässä.


    • kerrokset

      ompelemalla.
      Joskos pömppis olisi huonot, treenaamattomat vatsalihakset yhditettynä liikaan rasvaan?

      • kunnolla

        Juurihan tässä on keskusteltu siitä, että kysymys ei ole treenin puutteesta, eikä liikarasvasta!
        Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta minulla ei vuodenkaan päivittäisen vatsalihastreenin jälkeen tapahtunut minkäänlaista muutosta pömppikseen. Ja tosiaan olen 175/65 kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin.
        Ei kai sitä kukaan kirurgille haikailisi, jos vatsasta pääsisi eroon niinkin helposti kuin lihastreenillä.
        Itselläni lienee vatsalihasten välinen kalvo venähtänyt, sitä on vaikea harjoittaa.
        Ja tiedän kyllä miten pyykkilautavatsa saadaan aikaan, koska olen sellaisen omistanut ennen raskautta aina.


      • jkljk
        kunnolla kirjoitti:

        Juurihan tässä on keskusteltu siitä, että kysymys ei ole treenin puutteesta, eikä liikarasvasta!
        Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta minulla ei vuodenkaan päivittäisen vatsalihastreenin jälkeen tapahtunut minkäänlaista muutosta pömppikseen. Ja tosiaan olen 175/65 kuten tuolla jo aiemmin kirjoitin.
        Ei kai sitä kukaan kirurgille haikailisi, jos vatsasta pääsisi eroon niinkin helposti kuin lihastreenillä.
        Itselläni lienee vatsalihasten välinen kalvo venähtänyt, sitä on vaikea harjoittaa.
        Ja tiedän kyllä miten pyykkilautavatsa saadaan aikaan, koska olen sellaisen omistanut ennen raskautta aina.

        Nyt on pakko kysyä teiltä, joilla sektio on katkaissut vatsalihakset, että onko teille tehty hätäsektio, jolloin leikkaus on pystyyn ja vaurioittaa vatsalihakisa eikä poikittain kuten suunnitellussa sektiossa?

        Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, koska vauva ei olisi mahtunut normaalisti syntymään ahtaan lantioni takia sekä vauva oli perätilassa, eikä kääntynyt ympäri.

        Sektio haava tuli niin alas bikinirajaan, että vatsalihakset eivät vaurioituneet olleenkaan.

        Omasta leikkauksestani on kohta kuusi vuotta aikaa. Arpi joka leikkauksesta jäi on vaalea ja siistin näköinen. Vatsalihaksia ( syviä sekä uloimpia sekä poikittaista, että vinoja vatsalihaksia) olen pystynyt treenaamaa aivan normaalisti niin kotona kuin kuntosalillakin. Eikä pömpöttämisestä ole tietoakaan.


      • Pömppis...
        jkljk kirjoitti:

        Nyt on pakko kysyä teiltä, joilla sektio on katkaissut vatsalihakset, että onko teille tehty hätäsektio, jolloin leikkaus on pystyyn ja vaurioittaa vatsalihakisa eikä poikittain kuten suunnitellussa sektiossa?

        Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, koska vauva ei olisi mahtunut normaalisti syntymään ahtaan lantioni takia sekä vauva oli perätilassa, eikä kääntynyt ympäri.

        Sektio haava tuli niin alas bikinirajaan, että vatsalihakset eivät vaurioituneet olleenkaan.

        Omasta leikkauksestani on kohta kuusi vuotta aikaa. Arpi joka leikkauksesta jäi on vaalea ja siistin näköinen. Vatsalihaksia ( syviä sekä uloimpia sekä poikittaista, että vinoja vatsalihaksia) olen pystynyt treenaamaa aivan normaalisti niin kotona kuin kuntosalillakin. Eikä pömpöttämisestä ole tietoakaan.

        Mun sektio oli ihan suunniteltu myös perätilan ja lantion mittojen takia.
        Eli siisti näkymätön arpi on bikinirajassa. Vauva ei ollut mikään ihan pieni, 4-kiloinen, ja vatsani oli valtavan kokoinen, vaikka painoa ei minulle kertynyt juurikaan raskausaikana. Kyllä se iso vatsa saattaa venyttää lihaskalvoja niin, että ne repeävät kokonaan ja siksi vatsalihakset eivät palaudu. Vaikkei niihin sektiossa olisi sörkittykään.
        Mun kylkiluutkin on ihan selkeästi ison vatsan jäljeltä useamman sentin leveämmällä kuin ennen ja vatsa pönöttää heti rintojen alta,siitä mistä kylkiluut lähtevät levenemään...joku multa siinäkin kohtaa pullistuu ulospäin, ja kun siitä painaa, tuntuu kurkussa asti inhottavalta, ja että yrjö tulee.
        En usko, että itse ektiosta johtuu tuo pönöttäminen, vaan kyllä se raskausajan vatsasta johtuu.


      • Pömppis...

        Eihän sektiossa vatsalihaksi tai lihaskalvoja ommella takaisin yhteen, kuten tuossa gyne aiemmin kirjoittikin. Jos olisi ommeltu, niin en olisi tämän näköinen. Ennen raskautta vatsalihakset olivat hyvin treenatut ja sixpack näkyi hienosti. Raskauden jälkeen en tehnyt ensimmäisen puolen vuoden aikana juurikaan vatsoja, koska vatsalihakset eivät olleet palanneet ennalleen, ja silloin liika pumppaus pahentaa pömpöttämistä ja jättää lihakset pysyvästi erkaantuneiksi.

        Liikaa rasvaa ei ole, vatsan päältä sitä jännittäessä saa hieman nipistettyä, mutta mun painoindeksi on siis 19, ja olen muuten samoissa mitoissa kuin ennen raskautta.


      • Been there...
        jkljk kirjoitti:

        Nyt on pakko kysyä teiltä, joilla sektio on katkaissut vatsalihakset, että onko teille tehty hätäsektio, jolloin leikkaus on pystyyn ja vaurioittaa vatsalihakisa eikä poikittain kuten suunnitellussa sektiossa?

        Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, koska vauva ei olisi mahtunut normaalisti syntymään ahtaan lantioni takia sekä vauva oli perätilassa, eikä kääntynyt ympäri.

        Sektio haava tuli niin alas bikinirajaan, että vatsalihakset eivät vaurioituneet olleenkaan.

        Omasta leikkauksestani on kohta kuusi vuotta aikaa. Arpi joka leikkauksesta jäi on vaalea ja siistin näköinen. Vatsalihaksia ( syviä sekä uloimpia sekä poikittaista, että vinoja vatsalihaksia) olen pystynyt treenaamaa aivan normaalisti niin kotona kuin kuntosalillakin. Eikä pömpöttämisestä ole tietoakaan.

        Ei sektiossa, kuten ei muissakaan vatsaleikkauksissa, katkaista vatsalihaksia. Ei Pfannenstiel-villossa sen vähempää tai enempää kuin alakeskiviillossakaan. Itse kunkin kannattaisi pidättäytyä jutuissaan vain niissä asioissa, joista on oikeasti tietävä.


      • gyne
        jkljk kirjoitti:

        Nyt on pakko kysyä teiltä, joilla sektio on katkaissut vatsalihakset, että onko teille tehty hätäsektio, jolloin leikkaus on pystyyn ja vaurioittaa vatsalihakisa eikä poikittain kuten suunnitellussa sektiossa?

        Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, koska vauva ei olisi mahtunut normaalisti syntymään ahtaan lantioni takia sekä vauva oli perätilassa, eikä kääntynyt ympäri.

        Sektio haava tuli niin alas bikinirajaan, että vatsalihakset eivät vaurioituneet olleenkaan.

        Omasta leikkauksestani on kohta kuusi vuotta aikaa. Arpi joka leikkauksesta jäi on vaalea ja siistin näköinen. Vatsalihaksia ( syviä sekä uloimpia sekä poikittaista, että vinoja vatsalihaksia) olen pystynyt treenaamaa aivan normaalisti niin kotona kuin kuntosalillakin. Eikä pömpöttämisestä ole tietoakaan.

        lihaksia EI katkaista sektiossa oli se sitten tavallinen suunniteltu, kiireellinen tai hätä ja oli ihoviilto kummin hyvänsä. Ihon alainen lihaskalvo avataan ihon suuntaisesti, mutta lihakset AINA pystysuoraan aiemmin kuvaamastani keskilinjasta, jossa loppuraskaudessa on käytännössä aina mukava rako itsestään = diastaasi. HÄTÄsektiohaava tehdään iholle pystyyn sen takia, että ei tarvitse erikseen joka kerrosta availla, joten vatsaan pääsy on nopeampaa.

        Joku aiemmin puhui vatsan "lihaskorsetista", ja se on aika hyvä nimitys, sillä vatsalihaksia on tosiaankin kolmessa eri kerroksessa ja eri suuntaisia. Pelkkä suorien vatsalihasten harjoittaminen ei siis takaa upeaa pyykkilautavatsaa.


      • normaali synnytys
        Pömppis... kirjoitti:

        Eihän sektiossa vatsalihaksi tai lihaskalvoja ommella takaisin yhteen, kuten tuossa gyne aiemmin kirjoittikin. Jos olisi ommeltu, niin en olisi tämän näköinen. Ennen raskautta vatsalihakset olivat hyvin treenatut ja sixpack näkyi hienosti. Raskauden jälkeen en tehnyt ensimmäisen puolen vuoden aikana juurikaan vatsoja, koska vatsalihakset eivät olleet palanneet ennalleen, ja silloin liika pumppaus pahentaa pömpöttämistä ja jättää lihakset pysyvästi erkaantuneiksi.

        Liikaa rasvaa ei ole, vatsan päältä sitä jännittäessä saa hieman nipistettyä, mutta mun painoindeksi on siis 19, ja olen muuten samoissa mitoissa kuin ennen raskautta.

        Joo siis mullehan ei edes ole tehty sektiota, vaan ihan normaali synnytys oli (olen siis sama kirjoittaja kuin parissa kohtaa ylempänä, 175/65 ja vuoden vatsalihastreenin jälkeen ei mitään vaikutusta).
        Vaikea siis tietää, mikä tilanne noiden lihasten ja lihaskalvon osalta todella on, ja mihin se siitä menee tämän toisen synnytyksen jälkeen.
        Minä en tietääkseni ole väittänyt tietäväni sektioista mitään.


      • Pömppis...
        normaali synnytys kirjoitti:

        Joo siis mullehan ei edes ole tehty sektiota, vaan ihan normaali synnytys oli (olen siis sama kirjoittaja kuin parissa kohtaa ylempänä, 175/65 ja vuoden vatsalihastreenin jälkeen ei mitään vaikutusta).
        Vaikea siis tietää, mikä tilanne noiden lihasten ja lihaskalvon osalta todella on, ja mihin se siitä menee tämän toisen synnytyksen jälkeen.
        Minä en tietääkseni ole väittänyt tietäväni sektioista mitään.

        Juuh, vastasin edelliselle kommentaattorille, kuten keskustelun kulkuviivoista huomaa, en sinulle tällä kertaa, jos sitä meinasit viimeisimmällä kommentilla... :)

        Tässä on pari päivää selaillut lähinnä amerikkalaisten plastiikkakirurgien sivustoilta kuvia mommy-make-overeista ja abdominoplastiasta, ja sieltähän munkin maha löytyy, ainakin niissä ennen kuvissa. Toki on paljon pahempiakin tapauksia kuin minä. Täytyy toivoa, ettei tulevat raskaudet vie enää paljoa huonompaan suuntaan. Kyllä se ruman kropan kanssa odottelu leikkaukseen päästäkseen, sitten lasten saannin jälkeen, on ihan liian pitkä aika odotella (olipas oudon kuuloinen lause, varmaan huonoa suomea..).


      • sulle
        Pömppis... kirjoitti:

        Juuh, vastasin edelliselle kommentaattorille, kuten keskustelun kulkuviivoista huomaa, en sinulle tällä kertaa, jos sitä meinasit viimeisimmällä kommentilla... :)

        Tässä on pari päivää selaillut lähinnä amerikkalaisten plastiikkakirurgien sivustoilta kuvia mommy-make-overeista ja abdominoplastiasta, ja sieltähän munkin maha löytyy, ainakin niissä ennen kuvissa. Toki on paljon pahempiakin tapauksia kuin minä. Täytyy toivoa, ettei tulevat raskaudet vie enää paljoa huonompaan suuntaan. Kyllä se ruman kropan kanssa odottelu leikkaukseen päästäkseen, sitten lasten saannin jälkeen, on ihan liian pitkä aika odotella (olipas oudon kuuloinen lause, varmaan huonoa suomea..).

        En sulle tarkoittanut kommenttia, vaan lähinnä tuonne ylemmäs. Multa tuppaa unohtumaan nuo viestien kulkusuunnat, ja vastaankin yleensä vain viimeiseen jonossa, koska en jaksa rullata ylös-alas. No anyway..

        Piti vielä sitä tiedustella joltain, joka tietää, että mistä sen sitten tietää ovatko vatsalihakset tai lihaskalvo todella revenneet/venähtäneet/tms. treenauskelvottomiksi? Eli mistä sen tietää ilman vatsan aukaisua, mitä siellä on tekeillä, vai pitääkö vaan luottaa siihen, että jos vuodessa ei tapahdu treenistä huolimatta mitään muutosta, on kirurgin veitsi ainoa vaihtoehto, jos pyykkilautaa mielii? Revähtymäthän käsittääkseni näkyvät ultrassa, kuten arpikudoskin, mutta miten on sitten lihaskalvon laita, voidaanko senkin tilanne todeta ultralla?


    • ja ,,,,,,,,,,,,,,,,

      section tekee GYNEKOGI

      • Pömppis...

        Eli leikkaava lääkäri...ei missään papereissa erikseen mainita gynen titteliä, koska se ei olennaista ole. Kyseessä on naistentauteihin ja naistentautien kirurgiaan erikoistunut erikoislääkäri. Ja leikkauksesta vastuussa on leikkaava lääkäri oli kyse sektiosta tai muusta operaatiosta.

        Huomasit varmaan kirjoitusvirheesi...?


      • ilman muuta
        Pömppis... kirjoitti:

        Eli leikkaava lääkäri...ei missään papereissa erikseen mainita gynen titteliä, koska se ei olennaista ole. Kyseessä on naistentauteihin ja naistentautien kirurgiaan erikoistunut erikoislääkäri. Ja leikkauksesta vastuussa on leikkaava lääkäri oli kyse sektiosta tai muusta operaatiosta.

        Huomasit varmaan kirjoitusvirheesi...?

        tarkoitin gynekologia. Olennaista oli se, että joku väitti kirurgin tekevän sen section ja näinhän se EI ole.


      • Aiheen vierestä
        ilman muuta kirjoitti:

        tarkoitin gynekologia. Olennaista oli se, että joku väitti kirurgin tekevän sen section ja näinhän se EI ole.

        Iän vanha ketju, mutta pakko kommentoida.
        Omalla kohdalla sektiota ei tehnyt kirurgi, eikä gynekologi, eikä mikään erikoislääkäri, vaan sairaalalääkäri (eli tavallinen lääkäri) ja vi*uiks mänt... Että olisin kyllä ottanu vaikka kirurgin mieluummin, kun olis ehkä osannu edes ommella oikein. :D

        Mutta niin, tällainen sivujuonne varsinaiseen keskusteluun. Mulla ei niinkään ongelmana vatsalihakset, kun lapsi oli todella pieni (alle 3 kg) vaan väärin tehty ompelu...


    • Äityliini...

      Miten sinulla ompelu meni väärin?

      Minulle tehtiin sektio 3 kk sitten ja 4 viikkoa sektiosta ihon sisältä löytyi ihmeellinen ommelsolmu, joka puski tulla ihon läpi. Sitä ihmetteli kolme lääkäriä eikä kukaan keksinyt mistä "kerroksesta" se oli peräisin. No se poistettiin pienellä operaatiolla. Lisäksi haavan päissä tuntuu edelleen pienet patit. Pelottaa, että jos haava on ommeltu jotenkin puolihuolimattomasti eikä esim kohtu pääse kunnolla parantumaan niin seuraavassa raskaudessa tulee ongelmia?

      Muuten toivuin sektiosta hyvin ja nopeasti.

    • Jjjjjjj

      Mulle tehtiin sektio 1,5 vkoa sitten ja lihakset kyllä ommeltiin samalla takaisin yhteen, olivat kuulema katkenneet. Tämä oli neljäs ja viimeinen sektio minulla. Koko leikkaus kesti 1,5h, hoitajat sanoivat lääkärin poistuttua salista, että kyseinen lääkäri on todella tarkka mikä on hyvä minun kannaltani. Nyt nähtäväksi jää millainen vatsasta loppujen lopuksi tulee :)

    • Nostan aiheen 2014

      Mun kokemus on vielä joitakin kysymyksiä vajaa, mutta: sektio 4 vkoa sitten jolloin leikkaava lekuri totesi että ovatpa vatsalihaksesi erillään, mihin vastasin että olivat jääneet jo edellisestä raskaudesta erilleen n.3 sormen leveyttä. Lekuri tähän että lähennetään niitä sitten tässä ja tunsinkin kuinka korsettia niin kuin kiristettiin. Tämä lisähomma ei kestänyt kauan.
      Olin tyytyväinen koska itsellänikin oli käynyt mielessä voisiko jotain tällaista korjausta tehdä samaan syssyyn keisarileikkauksen kanssa, mutten tohtinut sitä ottaa edes puheeksi.
      Vako lihasten välissä oli jossain vaiheessa nimittäin aiheuttanut monenlaista päänvaivaa ja aikaa vieviä treenejä joilla olin koettanut niitä yhdistää tuloksetta.
      Seuraavana päivänä kyselin olisiko vatsan tukiliivi suositeltava käyttää mutta sitä ei suositeltu.
      Toivuin suht ok, kamalaahan se oli, mutta 3 vko synnytyksestä kun pystyi jo kylkeä kääntämään ja nousemaan helpommin kuin aiemmin alkoi uudenlainen särky vatsassa, vas.puolen pystyvatsafileessä heti albalinjan vieressä n.10 cm pätkältä. Ei mikään raastava kipu mutta särky mihin varsinkin iltaa kohti tekisi mieli jo ottaa särkylääkettä, mutta koska imetän...kestän ja levossa ei tunnu mitään.
      Nyt mielessä onkin onko ommel revennyt tai jotain muuta häikkää :(
      Tuossa yläpuolella joku mainitsi lihaksen kuoliosta...
      En ole uskaltanut soittaa vielä sairaalaan vaan toivon että seuraavana päivänä olo olisi parempi..

    • pullomaha

      minulle on 8/2015, Oulussa. Sektio oli nukutuksessa ja kertoivat jälkeenpäin erkaantuneista vatsalihaksista ja langasta minkä laittoivat. Tein kiertoliikkeen kotona josta tuli uskomaton kipu . Tuli pari mustelmaa, en tiedä repesikö vähän vai lähtikö kokonaan pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe