Katsastus pakolliseksi!

cake49

Kaikki mopot, moottoripyörät ja kevyet perävaunhut pitää katsastaa vuosittain jos EU saa tahtonsa läpi.

Joka vuosi tai joka toinen vuosi pitäisi nyt pulittaa 35 euroa.
Tässä on nyt niin selvää rahastuksen makua. Kaikki tehdään maksulliseksi ja kaikkea rajoitetaan nykyään. Ihan hullujen touhua. Tarkoituksena olisi parantaa liikenneturvallisuutta. Pah, sanon minä.. Elikkäs, mitäs sanotte mopedistit eiköhän boikotoida tätä ja päristellään niin kuin ennenkin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907209954187_uu.shtml

144

6256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sönköttäjä

      sönkön sönkön sönkönsösnkön sönkön...taas näitä mätäkuun juttuja, niinhä se grillaminenkin piti kieltää...mitkään resurssit ei riittäs katsastuksiin edes 3.v välein

      • hahahahhha

        näkis joo ku italiassa aletaan katsastaan kaikki triljoona mopoa ja vespaa.


      • A1 asemilla

        taitaa olla tyhjäkäyntiä,ainakin Seinäjoen ympäristössä kun vertaa yksityisiin asemiin, A1:lle pääsee suoraan kun ajaa vain pihaan,tuossa 6km. säteellä Seinäjoen keskustasta ei taida oikein moni käydä!? Kyllä jos tälläinen on suunnitteilla meneehä se läpi,ja tähän on trimmareiden syytä katsoa peiliin? Tämä hoituis tien päällä lisätävällä liikkuvan poliisin yksiköilläkin,t5arkastuksia vain lisääja muutama mies,sakoilla se tienataan,eihän tuo konstaapelin palkka oo vuodessa kuin 45000-55000 tonnia,siinä on jo kulut ja menot?


      • juttuja

        Pakko mikä pakko,suomella ei ole sanomista puupennin vertaa
        vaikka yrittää muka "vastustaa"
        Saavathan katastusliikkeet töitä.


      • tämän

        pitääkin mennä! Nämä "motoristeiksi" itseään kutsuvat täytyis vielä laittaa joka vuosi ajokokeeseen, josta vähintään 100 euron maksu!!! Ja nämä "kulkuneuvot" eli "motorisat" jokavuotiseen tarkastukseen, maksu samanverran ja vakuutusmaksu n. 100 kertaa suuremmaksi. Taisitte luulla, että hiljaa hyvä tulee...
        Hyvä EU, vihdoinkin nämä liikenteen häiriköt kuriin!!!


      • tämän kirjoitti:

        pitääkin mennä! Nämä "motoristeiksi" itseään kutsuvat täytyis vielä laittaa joka vuosi ajokokeeseen, josta vähintään 100 euron maksu!!! Ja nämä "kulkuneuvot" eli "motorisat" jokavuotiseen tarkastukseen, maksu samanverran ja vakuutusmaksu n. 100 kertaa suuremmaksi. Taisitte luulla, että hiljaa hyvä tulee...
        Hyvä EU, vihdoinkin nämä liikenteen häiriköt kuriin!!!

        kyl nää hermosirkkelit samoin ku mopo autot on saatavakatsastus velvollisuuden alle kunnon moottoripyörät on ok siis yli piikkiset,lisäks mopoautolle kunnon ajokortti kaikki saatana kamikazet rullaa niillä nykyään lienevät osa kulkevan jollai uuss energialla joka kaukiasesti kuullostaa musiikilta semmone jump jump,,,,


      • mitä ne ovat
        hahahahhha kirjoitti:

        näkis joo ku italiassa aletaan katsastaan kaikki triljoona mopoa ja vespaa.

        monissa eu maissa ne ovat vain papereita virkamiesten pöydillä.Suomen virkamiesten mielestä ne ovat lakipykäliä.Tästä johtuu se että vaikka on sama eu niin säännöt eroavat toisistaan kuin yö ja päivä.Vailtettavasti me ollaan se pöljä kansa joka joutuu tekemään enemmänkin kuin eu vaatii.Näin ollen kats. pakko on aivan mahdollinen,eri asia missä maissa sitä noudatetaan.


      • resursseja

        ...tuohon löytyy katsastusasemilta, joten ei muutakuin homma käyntiin pikimmiten.

        Tuleepa jonkinlainen järjestys noille mopoilijoille, jotka rassaa esim äänenvaimentimesta sisukalut pois... tehohan siitä ei paljon lisäänny, mutta
        skootterikin alkaa "möökimään" pirullisen kovalla äänellä. Melukin on ympäristösaaste. Lisäksi tehon ja nopeuden lisäämiset paljastuvat paremmin.

        Idea katsastuksista tosi hyvä, mutta päättäjämme tuntien ja tietäen tästäkin
        tulee jonkinlainen "rahastusautomaatti", jonka maksuja korotetaan estottomasti milloin mihinkin syyhyn vedoten :(


    • jorkkula

      Pelkkää rahastusta koko touhu, luuleeko virkamiehet tosiaan tällä tavalla saavansa ne henkilöt kuriin jotka ajelee esim.liian rakennelluilla laitteilla jotka ei ihan helpolla mene läpi katsastuksesta?
      Rupee tulemaan kalliiks ku vähin mitä ne nyt voi moottoripyöristä löytää on melut ja jarrulevyjen vahvuus, tuntuu toi levyjen vahvuuden mittailu autoistakin asemilla olla jonkin sorti buumi ja niissäpä on sitten niin olemattomat kulumisvarat viranomaisten mielestä!

      • säiky

        Joo nää on just näitä kun halutaan vaan enemmän rahaa ihmisiltä kun mikään ei riitä!
        Sama homma kun euro tuli niin piti kaikki olla halpempaa,perseestä perämoottoriin. Niin missäköhän se halpamaisuus näkyy..EI MISSÄÄN


      • -noinkaan-

        Kyllä jarrulevyjen mittaus on ihan asiaa, tosin turhaa tartkkuuttakin on havaittavissa,
        Kun asbestin käyttö kiellettiin jarrupaloissa, niin sen jälkeen yhtä hyviä korvaavia materiaaleja ei ilmeisesti ole keksitty. Siitä seuraa, että levyt kuluvat takavuosia nopeammin.
        Ei niissä levyissä tosin yhtään liikaa nateriaalia ole, aiemmin levyjä pystyi jopa kunnostamaan sorvaamalla, mutta ei enää..


      • näkyy..
        säiky kirjoitti:

        Joo nää on just näitä kun halutaan vaan enemmän rahaa ihmisiltä kun mikään ei riitä!
        Sama homma kun euro tuli niin piti kaikki olla halpempaa,perseestä perämoottoriin. Niin missäköhän se halpamaisuus näkyy..EI MISSÄÄN

        parhaiten politiikkojen moraalissa ja rahanahneudessa. itelle vaan lisää liksaa yhteisistä verovaroista, vaikka leikataan jo peruspalveluista,vanhuksilta, sairailta ja lapsilta... eli sellaislta otetaan, mitkä eivät kykene puolustamaan oikeuksiaan :(


    • Lopultakin oikein, että melusaastetta aletaan valvoa. Käsittämätöntä, että joku porukka (= 75 - 90 % mopoilijoista ja moottoripyöräilijöistä) saa poistaa äänenvaimentimet kulkupeleistään ja ulvottaa korppusahojaan kaikkina mahdollisina vuorokauden aikoina. Mikä oikeus heillä on herättää työtätekevät ihmiset ja heidän lapsensa yöuniltaan? Entä jos autoilijatkin poistaisivat äänenvaimentimensa?

      • =D =D

        poistakoon mun puolesta ;) mutta missäs ihmeessä oikein asut jos teillä tollasella prosentilla puuttuu pönttöjä mopoista/pyöristä??


      • HD

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon


      • Ihan oikein
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        Loistava uutinen. Miksi vain autoilijat joutuvat katsastamaan. Nyt kun mopo ja motskari käyttäjätkin joutuu niin se on hyvä juttu. Eivätpähän pääse virittelemään ja customoimaan omiaan pyöriinsä. Ei mene läpi katastuksesti sellaset ja ihan oikein.


      • .........
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        yhdyn tähän =D ilmeisesti ei saanut lapsena leikkimopoa joten katkerana vielä siitä =D


      • ööö...mitä mitä??
        Ihan oikein kirjoitti:

        Loistava uutinen. Miksi vain autoilijat joutuvat katsastamaan. Nyt kun mopo ja motskari käyttäjätkin joutuu niin se on hyvä juttu. Eivätpähän pääse virittelemään ja customoimaan omiaan pyöriinsä. Ei mene läpi katastuksesti sellaset ja ihan oikein.

        miksei mene?? kyllähän katteellisista tehään katteettomia ja valmiinä liikkuu jo katteettomia..valot on eteen ja taakse (e-hyväksyttyjä) sekä vilkut sivuille..miikä muka mättää?? jos on säädösten mukaset eli ns. suora ja mitat täsmää, ja ilman rungon katkasua tapahtunu muutos niin miksei mene??
        ja halleluja killer!!!! ;) ;)


      • Hämeenlinassa

        Taatanan korppusahat.ajavat kaiken yötä yö asemalle.


      • edellisen kans

        Väliin on kuin iskuporakoneella porais kun joku
        koplattu moottorisaha menee ohi iltayöstä.


      • kaikki katsastukseen

        mopot ja skooterit voisi katsastaa 6 kk:n välein, niin alkaa pysymään virittely kurissa ja pakoputket paikallaan, vai olisiko näille kovaäänisille vempaimille 3 kk sopiva.....


      • -=Lumitiikeri=-
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        Naulan kantaan... kun ei itsellä ole omaa, haukutaan muitten prätkiä.


      • asun rivitalos ja täs on lähellä liikenneympyrä siitä ku nää kaks pyöräiset lähtee niin koko kuja paukkuu. sitten ovat hekin liikenteessä mukana liekö kaikilla jarrutkaan kunnos ku vaan ääntä lähtee se on heille tärkeää . poliisikaan ei viitsi tätä asiaa valvoa ku nää grossi pojat pääsee aina karkuun .


      • Pentti Anis

        Tuntuu että monissa autoissa on äänenvahvistimet pakoputkissa.
        Sitten niissä joissakin on älytöntä bassojumputusta musiikista ei ole tietoakaan minkähänlaiset kusipäät niitä soittaa.
        Ei niillä ainakaan naisia näy olevan kulkupelissä.
        Niin että ei pilluralli oikein toimi.


      • Motoristi.

        Ei kai kukaan tosissaan usko että moottoripyörän katsastus onnistuu 35 eurolla. Halpa hinta on vain rauhoittelua myrskyn edellä. MP:n katsastaminen vaatii erikoisosaamista, johon täytyy kouluttaa katsastajat erikseen. Myös katsastuskalusto maksaa maltaita, eikä ison moottoripyörän hallinta todellakaan onnistu jokaiselta koppalakilta.
        Todellinen katsastushinta tulee olemaan jossain 100 euron kahta puolta.


      • Ymmärrän
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        Nuo asiathan voisi varmaan ilmaista toisinkin, mut toisaalta tää on paikka jossa noinkin homma käy.


      • Rinkeli!
        kaikki katsastukseen kirjoitti:

        mopot ja skooterit voisi katsastaa 6 kk:n välein, niin alkaa pysymään virittely kurissa ja pakoputket paikallaan, vai olisiko näille kovaäänisille vempaimille 3 kk sopiva.....

        Mun puolesta sais vaik kerran kukadessa olla katsastus!
        Pennut kaahaavat skoottereillan ja mopoillaan kuuttakymppiä ja kaikenlisäksi pyörätiellä mikä on kielletty mopoilta! virittelen sinne kyl pian oman piikkimaton ku alkaa pikkuhiljaa v**uttaan se yötä päivää kaahailu!
        Ja vähintään kerran vuodessa katsastus todellakin koskemaan myös näitä "aikuistenkin mopoja"


      • Mitäs jos vilkaisisit, mitä säädökset sanovat asioista ja jos sitten on uikutettavaa niin otat rekkarin ylös ja teet ilmoituksen julkisesta kotirauhan häirinnästä jos noin rassaa melu. Toisaalta jos se fillari sitten täyttää lain ja asetuksen, niin saat itse niskaasi perättömän ilmiannon.

        Jos kyrsii, toimi.


      • Mitäs jos vilkaisisit, mitä säädökset sanovat asioista ja jos sitten on uikutettavaa niin otat rekkarin ylös ja teet ilmoituksen julkisesta kotirauhan häirinnästä jos noin rassaa melu. Toisaalta jos se fillari sitten täyttää lain ja asetuksen, niin saat itse niskaasi perättömän ilmiannon.

        Jos kyrsii, toimi.


      • Melusaate
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        Vihdoinkin päästään melusaasteesta jota ne moottoripyörät tuottavat hirveesti kaupnkeihin ja maaseudulle! Mitataan vaan äänet kaikista ja myös tienpäällä! Miksi poliisi ei ole vielä puuttunut kun niistä mp:stä otetaan äänenvaimentimet kokonaan pois!! Ennen otettiin kilvet jos teki näin! Nyt se on sallittu kunnes alkaa katsatus! HYVÄ NÄIN JA VOIMAAN JO 2010!!!!!


      • tehari

        Jos ihmiset tekee niin, että ostavat teharin eli pakoputken, joka antaa tehoa. Tehon lisäksi se pitää kovaa ääntä. Ja koska se on kevari siihen saa hankkia tälläisen eikä laki voi tehdä mitään. ja paskat mitään katsastuksia.


      • tä?
        HD kirjoitti:

        Vittu sää oot kateellinen mulkku,joita tästä maasta löytyy 90% ja sinä kuulut tähän joukkoon

        Mikähän into siitä hd:sta on repiä ne änkkärin sisuskalut pois? Tehot pienenee siitä härvelistä jopa siitä vähäisestä vielä entisestään. Suosittelisin poliiseille desibelimittausta tienpäällä ja äänirajan ylityksistä kilvet samantien v...ttuun.
        Vai kuuluuko ne kovat äänet osana sitä hd asennetta?

        nim: normiajoa rajoitusten mukaan ja tehoa yli 200 hp, ja ne kaikki irtoo ihan siedettävillä äänillä.


      • profesor
        Melusaate kirjoitti:

        Vihdoinkin päästään melusaasteesta jota ne moottoripyörät tuottavat hirveesti kaupnkeihin ja maaseudulle! Mitataan vaan äänet kaikista ja myös tienpäällä! Miksi poliisi ei ole vielä puuttunut kun niistä mp:stä otetaan äänenvaimentimet kokonaan pois!! Ennen otettiin kilvet jos teki näin! Nyt se on sallittu kunnes alkaa katsatus! HYVÄ NÄIN JA VOIMAAN JO 2010!!!!!

        mitenkä se katsastus poistaa melusaastetta ei mitenkää!mikä estää katsastuksen jälkeen virittämästä mopoa uudelleen ihmisiltä halutaan vaan rahat pois,on se sen verran kallista puuhaa,mua vituttaa!! Sillon kun katsastus yksityistettiin niin ne herrat jotka sitä olivat yksityistämässä ostivat osakkeita ja nyt he kukin saavat osinkoja 3-4 miljoonaa euroa kukin per vuosi ja katsastus maksut ovat nousseet 71% olikohan se vuodesta2001 tähän päivään. Nuo PERKELEEN POLIITIKOT ovat tehneet tästä suomen maasta liian kalliin jo keskiverto palkansaajalle puhumattakaan vähempiosaisista ja EU suoltaa mitä älyttömämpiä direktiivejä EI siis minkään näköistä järkee koko touhussa IRTI EU:sta!!!!!!


      • keko83
        Rinkeli! kirjoitti:

        Mun puolesta sais vaik kerran kukadessa olla katsastus!
        Pennut kaahaavat skoottereillan ja mopoillaan kuuttakymppiä ja kaikenlisäksi pyörätiellä mikä on kielletty mopoilta! virittelen sinne kyl pian oman piikkimaton ku alkaa pikkuhiljaa v**uttaan se yötä päivää kaahailu!
        Ja vähintään kerran vuodessa katsastus todellakin koskemaan myös näitä "aikuistenkin mopoja"

        Tiedoksi että isossa osassa pyöräteitä on kyltti "sallittu mopoille".


      • Rinkeli! kirjoitti:

        Mun puolesta sais vaik kerran kukadessa olla katsastus!
        Pennut kaahaavat skoottereillan ja mopoillaan kuuttakymppiä ja kaikenlisäksi pyörätiellä mikä on kielletty mopoilta! virittelen sinne kyl pian oman piikkimaton ku alkaa pikkuhiljaa v**uttaan se yötä päivää kaahailu!
        Ja vähintään kerran vuodessa katsastus todellakin koskemaan myös näitä "aikuistenkin mopoja"

        kunnon moottoripyörät ok jatkakoon samaan malliin mut nää hermosirkkelit joita mopoiksi kutsutaan ni niitten äänet kuriin,ku osalla näistä tuntuu olevan käsitys mitä kovemmat äänet se lujemmi kulkee....p.s en ole kade mulla on ollut nuorena mopoja joukossa täysin laiton pv sussuki 80 pytty nopeus murhaava änkkäreilläki kyttien hämäämiseks äänet minimiin


      • Rinkeli
        keko83 kirjoitti:

        Tiedoksi että isossa osassa pyöräteitä on kyltti "sallittu mopoille".

        Iso osa saattaa ollakkin sallittu mopoille, tiedoksi kuitenkin vaan ettei tämä pyörätie minkä vieressä minä asun.


      • perustaavi
        profesor kirjoitti:

        mitenkä se katsastus poistaa melusaastetta ei mitenkää!mikä estää katsastuksen jälkeen virittämästä mopoa uudelleen ihmisiltä halutaan vaan rahat pois,on se sen verran kallista puuhaa,mua vituttaa!! Sillon kun katsastus yksityistettiin niin ne herrat jotka sitä olivat yksityistämässä ostivat osakkeita ja nyt he kukin saavat osinkoja 3-4 miljoonaa euroa kukin per vuosi ja katsastus maksut ovat nousseet 71% olikohan se vuodesta2001 tähän päivään. Nuo PERKELEEN POLIITIKOT ovat tehneet tästä suomen maasta liian kalliin jo keskiverto palkansaajalle puhumattakaan vähempiosaisista ja EU suoltaa mitä älyttömämpiä direktiivejä EI siis minkään näköistä järkee koko touhussa IRTI EU:sta!!!!!!

        Kyllähän noi pakoputkiviritykset jää vähintään puoleen, kun mopokatsastus tulee pakolliseksi. Täysin typerää ja lapsellista itsensä korostamista mökäputkiean asentaminen muutenkin.

        Ja sinun parhaaksesihan tuo katsastuspakko koituu muutenkin. Tiedä, vaikka viallisista mopoista johtuvat kalliit liikenneturmat vähenee ja sitäkautta vakuutusmaksut halpenee.


      • e merkkierkki
        tehari kirjoitti:

        Jos ihmiset tekee niin, että ostavat teharin eli pakoputken, joka antaa tehoa. Tehon lisäksi se pitää kovaa ääntä. Ja koska se on kevari siihen saa hankkia tälläisen eikä laki voi tehdä mitään. ja paskat mitään katsastuksia.

        Jos "tehari" ei ole E-merkitty, ei se myöskään ole laillinen. Valtaosassa "tehareista" ei ole E-merkintää.

        Katsastus on paikallaan.


    • jp

      eihän tässä oo hevon persettäkää järkee...seuraavaksi maksamme myös käyttöveroo vuosimallin ja teho/paino suhteen mukaan.. sitten sitä ehdotusta vähän "parannellaan" jolloin lasketaan myös lisäksi päästöt..
      ja komission palkka senkus nousee vaan.. haistakoon....

      • järkevä.

        päätös. Oli jo aikakin tehdä laki,joka määrää moottoripyörät ja mopot katsastettavaksi. Onhan se ollut kummallista,kun ei moottoripyöriä tarvitse katsastaa,kuitenkin on kyseessä liikenneväline jonka kiihtyvyys ja nopeus on huomattavan suuri. Maanteillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä,joista on syytä epäillä onko rakkineessa muuta jarrua,kuin ajajan kengänpohjat?


      • ovat liikenteessä
        järkevä. kirjoitti:

        päätös. Oli jo aikakin tehdä laki,joka määrää moottoripyörät ja mopot katsastettavaksi. Onhan se ollut kummallista,kun ei moottoripyöriä tarvitse katsastaa,kuitenkin on kyseessä liikenneväline jonka kiihtyvyys ja nopeus on huomattavan suuri. Maanteillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä,joista on syytä epäillä onko rakkineessa muuta jarrua,kuin ajajan kengänpohjat?

        kaikein parhaimilla jarruilla. typerä se motoristti mikä ei pidä huolta pyörästään. mootoripyörä on paremassa kunossa kuin moni auto liikenteessä.


      • lahohko
        ovat liikenteessä kirjoitti:

        kaikein parhaimilla jarruilla. typerä se motoristti mikä ei pidä huolta pyörästään. mootoripyörä on paremassa kunossa kuin moni auto liikenteessä.

        taas kataisen lompsa tyhjä ja sitten esim polokupyräilijöille kypäräpakko ja polokukortti. suksilupa, kävey/juoksukortti, ym.. haistoite pitkä paska!


      • hyvä päivä tänään
        järkevä. kirjoitti:

        päätös. Oli jo aikakin tehdä laki,joka määrää moottoripyörät ja mopot katsastettavaksi. Onhan se ollut kummallista,kun ei moottoripyöriä tarvitse katsastaa,kuitenkin on kyseessä liikenneväline jonka kiihtyvyys ja nopeus on huomattavan suuri. Maanteillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä,joista on syytä epäillä onko rakkineessa muuta jarrua,kuin ajajan kengänpohjat?

        mietitäänpäs hetki..kuka lähtee liikuttaan 200kg pyörää liikenteen sekaan jossa ei oo ku kengänpohjat jarruina?? tai vaikka laakerit hajoamaisillaan?? ja onhan noita autojaki vaikka minkä näkösiä ja mitä ihmeellisimpien virityksen nähneitä korjauksia..
        tähän vois myös lisätä että vaikka kiihtyvyys ja nopeus oiski suuri niin onhan se pysäyttäminen myös melko hätänen.. aika moni auto kuitenki kulkee myös sen yli rajotusten hyvän matkaa..et eiköhän sitä suurta nopeutta voi niihinki yhdistää(???) tai riippuu toki et mihin autoon yhdistät(??)
        mitäs veikkaat jos kyseessä ois ihan perus auto ja perus pyörä..auto ajaa 100km/h ja pyörä 150km/h..kumpi pysähtyy nopeemmin??
        ois ihan mielenkiintosta nähdä ilmees ku leimakonttorilla odottelet vuoroos ja edelläs menee rakennettu pyörä..siinä ku myhäilet et kunpa hylky tulis niin ilmeneeki karu totuus.. prkl ku oli hyvät jarrutehot omaava kulkupeli mutta oma 86vuoden nissani on niin mätä ettei oikein tiä saako uutta pelliä edes hitsattua kii..iskarit ihan loppu ja jarruja ei löytyny ku etupyöriltä hiukan..ihmekkös se takapää kitisee niin pirusti ;)
        kyllähän toki pyörästä voidaan tarkastaa päästöt, yleiskunto, valot, jne..mutta mites iskarit?? onhan niissä säätömahdollisuudet painon mukaan..55kg typykkä menee leimauttaan pyörää ja iskarit säädetty löysimmälle ja 80 kg konttorin tietäväinen herra astelee polleena ja istuu satulaan ja totee..tuntuupas löysälle toi iskari..
        tähänki varmasti mielipiteitä monella joten kertokaapas nyt yleiset toleranssit miten voidaan verrata?? nimittäin ei näihin saa mitää järkevää yhteislinjaa koska painojakumat on mitä on.. ja anteeksi edelliselle.. pyörä kun painaa 200kg niin onhan ne jarrut nyt pysäytysherkemmät kuin monta sataa kiloo painava auto ;)


      • ---------
        järkevä. kirjoitti:

        päätös. Oli jo aikakin tehdä laki,joka määrää moottoripyörät ja mopot katsastettavaksi. Onhan se ollut kummallista,kun ei moottoripyöriä tarvitse katsastaa,kuitenkin on kyseessä liikenneväline jonka kiihtyvyys ja nopeus on huomattavan suuri. Maanteillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä,joista on syytä epäillä onko rakkineessa muuta jarrua,kuin ajajan kengänpohjat?

        ekaks niitä kevyt perävaunuja ja katsastakaa niitä ensin ja sit mopot ja motari vasta ne perävaunut vasta vaarallisia romuja on mitkä liikku tien päällä ei valoja,lokasuojat roikkuu,romut tippuilee tielle.rautalanka virityksiä renkaat mitkä sattunnut löytymään renkasliikkeen kasasta:motskat ja mopot rauhaan ajellaan kuten ennen vanhaan nahkahattu päähän ja kuomu nokkaan!


      • jep jep
        hyvä päivä tänään kirjoitti:

        mietitäänpäs hetki..kuka lähtee liikuttaan 200kg pyörää liikenteen sekaan jossa ei oo ku kengänpohjat jarruina?? tai vaikka laakerit hajoamaisillaan?? ja onhan noita autojaki vaikka minkä näkösiä ja mitä ihmeellisimpien virityksen nähneitä korjauksia..
        tähän vois myös lisätä että vaikka kiihtyvyys ja nopeus oiski suuri niin onhan se pysäyttäminen myös melko hätänen.. aika moni auto kuitenki kulkee myös sen yli rajotusten hyvän matkaa..et eiköhän sitä suurta nopeutta voi niihinki yhdistää(???) tai riippuu toki et mihin autoon yhdistät(??)
        mitäs veikkaat jos kyseessä ois ihan perus auto ja perus pyörä..auto ajaa 100km/h ja pyörä 150km/h..kumpi pysähtyy nopeemmin??
        ois ihan mielenkiintosta nähdä ilmees ku leimakonttorilla odottelet vuoroos ja edelläs menee rakennettu pyörä..siinä ku myhäilet et kunpa hylky tulis niin ilmeneeki karu totuus.. prkl ku oli hyvät jarrutehot omaava kulkupeli mutta oma 86vuoden nissani on niin mätä ettei oikein tiä saako uutta pelliä edes hitsattua kii..iskarit ihan loppu ja jarruja ei löytyny ku etupyöriltä hiukan..ihmekkös se takapää kitisee niin pirusti ;)
        kyllähän toki pyörästä voidaan tarkastaa päästöt, yleiskunto, valot, jne..mutta mites iskarit?? onhan niissä säätömahdollisuudet painon mukaan..55kg typykkä menee leimauttaan pyörää ja iskarit säädetty löysimmälle ja 80 kg konttorin tietäväinen herra astelee polleena ja istuu satulaan ja totee..tuntuupas löysälle toi iskari..
        tähänki varmasti mielipiteitä monella joten kertokaapas nyt yleiset toleranssit miten voidaan verrata?? nimittäin ei näihin saa mitää järkevää yhteislinjaa koska painojakumat on mitä on.. ja anteeksi edelliselle.. pyörä kun painaa 200kg niin onhan ne jarrut nyt pysäytysherkemmät kuin monta sataa kiloo painava auto ;)

        testattua tietoa on että henilöauto pysähtyy nopemmin ku moottoripyörä ja tyhjä täysperävaunu rekka nopeammin ku henkilöauto, kun alustana on kuiva asfaltti. se vaan on se pitopinta-ala joka ratkaisee enemmän ku paino.


      • perusauto pysähtyy
        hyvä päivä tänään kirjoitti:

        mietitäänpäs hetki..kuka lähtee liikuttaan 200kg pyörää liikenteen sekaan jossa ei oo ku kengänpohjat jarruina?? tai vaikka laakerit hajoamaisillaan?? ja onhan noita autojaki vaikka minkä näkösiä ja mitä ihmeellisimpien virityksen nähneitä korjauksia..
        tähän vois myös lisätä että vaikka kiihtyvyys ja nopeus oiski suuri niin onhan se pysäyttäminen myös melko hätänen.. aika moni auto kuitenki kulkee myös sen yli rajotusten hyvän matkaa..et eiköhän sitä suurta nopeutta voi niihinki yhdistää(???) tai riippuu toki et mihin autoon yhdistät(??)
        mitäs veikkaat jos kyseessä ois ihan perus auto ja perus pyörä..auto ajaa 100km/h ja pyörä 150km/h..kumpi pysähtyy nopeemmin??
        ois ihan mielenkiintosta nähdä ilmees ku leimakonttorilla odottelet vuoroos ja edelläs menee rakennettu pyörä..siinä ku myhäilet et kunpa hylky tulis niin ilmeneeki karu totuus.. prkl ku oli hyvät jarrutehot omaava kulkupeli mutta oma 86vuoden nissani on niin mätä ettei oikein tiä saako uutta pelliä edes hitsattua kii..iskarit ihan loppu ja jarruja ei löytyny ku etupyöriltä hiukan..ihmekkös se takapää kitisee niin pirusti ;)
        kyllähän toki pyörästä voidaan tarkastaa päästöt, yleiskunto, valot, jne..mutta mites iskarit?? onhan niissä säätömahdollisuudet painon mukaan..55kg typykkä menee leimauttaan pyörää ja iskarit säädetty löysimmälle ja 80 kg konttorin tietäväinen herra astelee polleena ja istuu satulaan ja totee..tuntuupas löysälle toi iskari..
        tähänki varmasti mielipiteitä monella joten kertokaapas nyt yleiset toleranssit miten voidaan verrata?? nimittäin ei näihin saa mitää järkevää yhteislinjaa koska painojakumat on mitä on.. ja anteeksi edelliselle.. pyörä kun painaa 200kg niin onhan ne jarrut nyt pysäytysherkemmät kuin monta sataa kiloo painava auto ;)

        n. 40 metriin ja peruspyörä n. 90 metriin kyseisillä nopeuksilla.


      • kokemusta löytyy
        jep jep kirjoitti:

        testattua tietoa on että henilöauto pysähtyy nopemmin ku moottoripyörä ja tyhjä täysperävaunu rekka nopeammin ku henkilöauto, kun alustana on kuiva asfaltti. se vaan on se pitopinta-ala joka ratkaisee enemmän ku paino.

        pärrästtä ja autosta. pärrä kyl pysähtyy nopeammin. kaikki 80 luvun ja 90 luvun japsi autot pitäisi katsastaa vähintään puolen vuoden välein


      • kummastunut
        hyvä päivä tänään kirjoitti:

        mietitäänpäs hetki..kuka lähtee liikuttaan 200kg pyörää liikenteen sekaan jossa ei oo ku kengänpohjat jarruina?? tai vaikka laakerit hajoamaisillaan?? ja onhan noita autojaki vaikka minkä näkösiä ja mitä ihmeellisimpien virityksen nähneitä korjauksia..
        tähän vois myös lisätä että vaikka kiihtyvyys ja nopeus oiski suuri niin onhan se pysäyttäminen myös melko hätänen.. aika moni auto kuitenki kulkee myös sen yli rajotusten hyvän matkaa..et eiköhän sitä suurta nopeutta voi niihinki yhdistää(???) tai riippuu toki et mihin autoon yhdistät(??)
        mitäs veikkaat jos kyseessä ois ihan perus auto ja perus pyörä..auto ajaa 100km/h ja pyörä 150km/h..kumpi pysähtyy nopeemmin??
        ois ihan mielenkiintosta nähdä ilmees ku leimakonttorilla odottelet vuoroos ja edelläs menee rakennettu pyörä..siinä ku myhäilet et kunpa hylky tulis niin ilmeneeki karu totuus.. prkl ku oli hyvät jarrutehot omaava kulkupeli mutta oma 86vuoden nissani on niin mätä ettei oikein tiä saako uutta pelliä edes hitsattua kii..iskarit ihan loppu ja jarruja ei löytyny ku etupyöriltä hiukan..ihmekkös se takapää kitisee niin pirusti ;)
        kyllähän toki pyörästä voidaan tarkastaa päästöt, yleiskunto, valot, jne..mutta mites iskarit?? onhan niissä säätömahdollisuudet painon mukaan..55kg typykkä menee leimauttaan pyörää ja iskarit säädetty löysimmälle ja 80 kg konttorin tietäväinen herra astelee polleena ja istuu satulaan ja totee..tuntuupas löysälle toi iskari..
        tähänki varmasti mielipiteitä monella joten kertokaapas nyt yleiset toleranssit miten voidaan verrata?? nimittäin ei näihin saa mitää järkevää yhteislinjaa koska painojakumat on mitä on.. ja anteeksi edelliselle.. pyörä kun painaa 200kg niin onhan ne jarrut nyt pysäytysherkemmät kuin monta sataa kiloo painava auto ;)

        paljon on asiaa.mutta miten ihmeessä tiedät millä toiset kirjoittajat liikkuu.onko näkijän lahjoja?


      • etkoy
        järkevä. kirjoitti:

        päätös. Oli jo aikakin tehdä laki,joka määrää moottoripyörät ja mopot katsastettavaksi. Onhan se ollut kummallista,kun ei moottoripyöriä tarvitse katsastaa,kuitenkin on kyseessä liikenneväline jonka kiihtyvyys ja nopeus on huomattavan suuri. Maanteillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä,joista on syytä epäillä onko rakkineessa muuta jarrua,kuin ajajan kengänpohjat?

        että myös traktorit,peräkärryt,veneet ja junat pitää myös katsastaa!!
        ajatelkaa miten kovaa niillä junillakin oikein ajetaan!!


      • nipottaja vm 54
        jep jep kirjoitti:

        testattua tietoa on että henilöauto pysähtyy nopemmin ku moottoripyörä ja tyhjä täysperävaunu rekka nopeammin ku henkilöauto, kun alustana on kuiva asfaltti. se vaan on se pitopinta-ala joka ratkaisee enemmän ku paino.

        joo totta puhut,jos mennään toiseiseen ääripäähän eli f-1 autoihin
        ja moto gp -luokan moottoripyöriin niin eipä pärjää pyörällä koskaan autolle
        kun on normaali mutkia sisältävä rata.näin se vaan on, mitään et mahda autolle
        olet sitten vaikka millainen Agostiini Saarinen Länsivuori tai Mika kallio.Fysiikan lait
        yksinkertaisesti sanelevat sen.autolla jarrutuksen voi jättää huomattavasti myöhempään ,samoin mutkat voi mennä suuremmalla nopeudella (pitoa yksinkertaisesti on neljässä leveässä renkaassa enemmän)kuin kahdessa!!!!
        Nyt joku viisas märkäkorva kevari kuski että kyllähän se pyörä kiihtyy ihan
        eri tavalla kun auto ,mut taas tullaan siihen pitoon kun se pyörän keula vaan
        tuppaa nousemaan ja mitä näkee kohta F-1 kuski peilistä , no pyörän tietankin ja jos kierroksia jatketaan niin jonkun ajanpäästä näkee pyöräilijä peilistä
        lähestyvän F-1 auton.


      • nipottaja
        jep jep kirjoitti:

        testattua tietoa on että henilöauto pysähtyy nopemmin ku moottoripyörä ja tyhjä täysperävaunu rekka nopeammin ku henkilöauto, kun alustana on kuiva asfaltti. se vaan on se pitopinta-ala joka ratkaisee enemmän ku paino.

        no joo korjaus jos niissä on peilit? mut se on sivuseikka.


      • kylän
        etkoy kirjoitti:

        että myös traktorit,peräkärryt,veneet ja junat pitää myös katsastaa!!
        ajatelkaa miten kovaa niillä junillakin oikein ajetaan!!

        mummot painaavat talavisin , semmoista haipakkoo alamäessä potkureilla, että niihin ois kyllä kans suatava jonkinlaiset vauhin hillihtimet. Katastus myös määräajoin.


    • tarpeetonta?

      Varmaan pääsääntöisesti onkin turhaa, mutta onko esim, tämä ja monet muut vastaavat sellaisia ajokkeja, jotka oikeasti kuuluvat maantielle? http://www.pythonhouse.com/python/images/rottast.jpg

      Ja kun katsoo noita juniorien mopoja, niin huh.. Onpahan iso määrä, joilla ei pitäisi tiellä ajaa. Kunto on mitä vaan, valot ja jarrut puuttuu jne.., laittomista virityksistä puhumattakaan. Just ajoin pikku mopon perässä, joka kulki kahdeksaakymppiä..

      • Rakentajarankka

        Kyllä ehdottomasti katsastus moottoripyörille, se jos mikä on kirjavaa kalustoa. Itse työskentelin motskien parissa jonkun aikaa ja totesin että joka toisesta pyörästä olis lähtenyt kilpi, jos ne olis joutuneet katsastukseen siltä paikalta. En ole moottoripyörä vihaaja, itselläkin on vanha sopperi tyylinen pyörä. 50 lukuiset ja aiemmin rakennetut ei kaitten tarvi vaimentimia, omaani laitoin sellaisen ei sitä paukutusta jaksa kuunnella. Ne jotka ovat katsastusta vastaan ovat niitä jotka pelkäävät katsurin hylkäystä, ja tiellä tapahtuvaa katsastusmiesten tarkastusta. Katsastus on tervetullut .


      • ja kalliimmaksi käy
        Rakentajarankka kirjoitti:

        Kyllä ehdottomasti katsastus moottoripyörille, se jos mikä on kirjavaa kalustoa. Itse työskentelin motskien parissa jonkun aikaa ja totesin että joka toisesta pyörästä olis lähtenyt kilpi, jos ne olis joutuneet katsastukseen siltä paikalta. En ole moottoripyörä vihaaja, itselläkin on vanha sopperi tyylinen pyörä. 50 lukuiset ja aiemmin rakennetut ei kaitten tarvi vaimentimia, omaani laitoin sellaisen ei sitä paukutusta jaksa kuunnella. Ne jotka ovat katsastusta vastaan ovat niitä jotka pelkäävät katsurin hylkäystä, ja tiellä tapahtuvaa katsastusmiesten tarkastusta. Katsastus on tervetullut .

        Silkkaa rahastusta ja ihmisten kiusaamista tuo katsastus homma on pyörien kohdalla. Kyllä pyörän täytyy olla kunnossa kun sillä liikenteeseen lähden. Mutta rahaa kun niidenkin on revittävä jokaisesta mahdollisesta pohjattomiin kassoihinsa. EU pitäisi muutenkin erota hyvin pikaisesti. Aina vain kalliimmaksi käy.


      • joonatan

        Koko katsastustoiminta ol laillistettua ryöväystä. Koska nopedit, moottoripyöt ja autot pitää olla kunnossa kun niillä liikennnöidään teillä. Se sanoo jo lakikin. Esim USA:a ei katsastuksia varsinaisesrti ole siellä se tehdääbn tienpäällä. Ja viosta tulee asianmukainen sakko. Ei se että yhtenä päivänä vuodesta on ajoneuvo kunnossa mitään merkitse. Liikennöidessä sen pitää olla aina. Nykyään ulkolaiset omistavat melkein kokonaan katsastustoiminnan. Täysin järjetöntä puuhaa. Olisi edes kilometrimääerä jolloin ajoneuvon tulisi katsastaa sekin olisi parempi nykyistä systeemiä. Mutta täällä on se periaate että rahastetaan kaikista mistä voidaan. Liikenneturvallisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


    • ei

      eu on suuri saatana keksii kaikkea ihmisten riesaksi.byrograattien älynväläys!

    • Skootteri- nainen

      No joo, jos nuo tuommosta alkaa suunnittelemaan, niin saattepas nähdä, että läpi menee tuokin *riiviöiden* suunnitelma! Kaikki rahat vaan porukoilta pois, mitä irti lähtee ja tuollahan ne sitten tienaakin. Jollei muka resulssit riitä, niin ne hommaa lisää katsastus-asemia. Työllistyminen paranee tuollakin tapaa ja voi olla tosiaan, että turvallissuskin paranee liikenteessä ainakin ajopelien osalta, vaan ei noiden kokemattomien 15 vuotiaiden kohdalla. Eipä yhtä lailla sitten pojut ja tytöt ajele enää viritetyillä mopoillaan :D

    • Karstulannapa

      Ottakohan tää Eu huomioon mahdollisesti sen etten ainakaan itse ajele pyörälläni kuin sen 4kk josta itse ajoa bouttirallaa viikon. Ei se pyörä tallissa huonone. Autoa kun kuitenkin käytetään 24/7 365.
      Toisekseen itse pidän pyöräni aina tuliterässä kunnossa vaihdan renkaat jarrupalat, öljyt ym peruskorjaukset täysin säännöllisin väliajoin.. ja näin uskon tekevän monen muunkin. Suuremmista korjauksista nyt puhumattakaan. Ei vaan yksinkertaisesti huvita kosauttaa kymmenen tuhannen euron pyörää huonojen renkaiden tmv takia saati tapattaa itseään.. Kyllä mä voin mielellään sen 35 euroa katsastuksesta silti vuosittain maksaa.. mikäli valtio kustantaa mielivaltaiset ympärivuotiset moottoripyörien vakuutusmaksut, mitkä ovat pyörässäni bouttirallaa 30 kertaa suuremmat mitä vm98 saabissani.

      • Kekku

        Virallisen tilaston mukaan tekniset viat tai puutteet ovat Suomessa syynä vain 3 %:ssa mp-onnettomuuksissa.
        Näinollen ei se vuosikatsastus juurikaan edistäisi turvallisuutta.

        Tiedättekö miksi EU:n Komissio tätä (taas kerran) on vaatimassa?
        Siksi, että heidän teettämänsä tutkimus osoittaa että liikenneturvallisuus paranisi.
        Ja tiedättekö, kuka tuon tutkimuksen komissiolle suoritti?
        Vastaus: Eurooppalaisten katsastusfirmojen liitto.


      • vastaisku..

        eu:ssa tulee mp ja mopojen katsastus voimaan niin kaikki poistavat kilvet kulkupeleistä.
        Siinä viranomaisille hommia.


      • ainaki mopoille kun

        on mitä kummallisimpia pärräysvehkeitä kaduilla.
        Äänet on niin että hermoja repii.


      • olevan.

        aivan naurettavia rakkineita liikenteessä.Ensinäkin valot on himmeät kuin kynttilätuikut,renkaina käytetään jotain entisiä ratarenkaita,joiden kulutuspinta on jo aikaa sitten kulunut loppuun(miten muuten tällaiset slicksit pitävät sateella?) Jarrut tuskin pitää nimeksikään,ohjaustanko on niin ylhäällä,että ajaja suorastaan roikkuu tangosta,onpa tosi turvallisia härveleitä liikenteessä. On jo aika moottoripyörille laittaa vuoden välein pakollinen katsastus,vain silloin saadaan nämä maanteiden epäkunnossa olevat ohjukset pois liikenteestä. Mutta ei, täällä vaan vingutaan kuinka heitä taas sorretaan,voi poloisia! Ps,luulisi motoristien tajuavan,että heillä on allaan pyörä, joka kulkee pitkälti yli 200km/h,sellainen pyörä saa pahaa jälkeä aikaiseksi osuessaan,vaikka vastaan tulevan auton keulaan. Totta hitossa siinä pitää olla jarrut ja muut turvallisuusvälineet kunnossa ja kuka muu puolueetontarkastaja ne tarkistaisi,kuin katsastusmies tai nainen,ei todellakaan se naapurin kaljaa kittaava hemmo!


      • Kohta alan anarkistiksi
        vastaisku.. kirjoitti:

        eu:ssa tulee mp ja mopojen katsastus voimaan niin kaikki poistavat kilvet kulkupeleistä.
        Siinä viranomaisille hommia.

        JOO. ERINOMAINEN EHDOTUS. KUNNOLLA KANSALAISTOTTELEMATTOMUUTTA KEHIIN. MITÄ POLIISI TEKEE, KUN YHDESSÄKÄÄN PYÖRÄSSÄ EI OLE KILPEÄ.

        KUKA LÄHTISI AJAMAAN TÄTÄ TEMPAUSTA.

        MOTORISTIT EU:TA VASTAAN - KILVETÖN PÄIVÄ!!

        I AM IN !!!!


      • Janis Petke
        Kohta alan anarkistiksi kirjoitti:

        JOO. ERINOMAINEN EHDOTUS. KUNNOLLA KANSALAISTOTTELEMATTOMUUTTA KEHIIN. MITÄ POLIISI TEKEE, KUN YHDESSÄKÄÄN PYÖRÄSSÄ EI OLE KILPEÄ.

        KUKA LÄHTISI AJAMAAN TÄTÄ TEMPAUSTA.

        MOTORISTIT EU:TA VASTAAN - KILVETÖN PÄIVÄ!!

        I AM IN !!!!

        Kyllähän niillä kilvet on mutta kun ne on sijoitettu satulan alle ettei niitä näe
        Ainakin meilläpäin on tällainen tapa varsinkin näillä keulijoilla.


      • turha maksu
        Kohta alan anarkistiksi kirjoitti:

        JOO. ERINOMAINEN EHDOTUS. KUNNOLLA KANSALAISTOTTELEMATTOMUUTTA KEHIIN. MITÄ POLIISI TEKEE, KUN YHDESSÄKÄÄN PYÖRÄSSÄ EI OLE KILPEÄ.

        KUKA LÄHTISI AJAMAAN TÄTÄ TEMPAUSTA.

        MOTORISTIT EU:TA VASTAAN - KILVETÖN PÄIVÄ!!

        I AM IN !!!!

        Täysin samaa mieltä "Kohta alan anarkistiksi" kanssa! siinä vähä jepareille hommia sitte ku pitää rahastaa turhasta!


      • pärrärrrääärrrä
        olevan. kirjoitti:

        aivan naurettavia rakkineita liikenteessä.Ensinäkin valot on himmeät kuin kynttilätuikut,renkaina käytetään jotain entisiä ratarenkaita,joiden kulutuspinta on jo aikaa sitten kulunut loppuun(miten muuten tällaiset slicksit pitävät sateella?) Jarrut tuskin pitää nimeksikään,ohjaustanko on niin ylhäällä,että ajaja suorastaan roikkuu tangosta,onpa tosi turvallisia härveleitä liikenteessä. On jo aika moottoripyörille laittaa vuoden välein pakollinen katsastus,vain silloin saadaan nämä maanteiden epäkunnossa olevat ohjukset pois liikenteestä. Mutta ei, täällä vaan vingutaan kuinka heitä taas sorretaan,voi poloisia! Ps,luulisi motoristien tajuavan,että heillä on allaan pyörä, joka kulkee pitkälti yli 200km/h,sellainen pyörä saa pahaa jälkeä aikaiseksi osuessaan,vaikka vastaan tulevan auton keulaan. Totta hitossa siinä pitää olla jarrut ja muut turvallisuusvälineet kunnossa ja kuka muu puolueetontarkastaja ne tarkistaisi,kuin katsastusmies tai nainen,ei todellakaan se naapurin kaljaa kittaava hemmo!

        voi vitsin vitsi.. en oo saanu mun pyörää kyl kulkemaan viel noin lujaa.. :D mut kyl pyörääni pidän kunnossa.. ei tulis mieleenkään lähteä jos vaikka jarrut ei toimisi.. joka kerta ennen ku lähden ajoon tarkistan jarrut, valot, öljyt ja jarrunesteet.. aikaa menee noin 30sek tämä suorittaa.. kuinkas monta kertaa autoilija tarkistaa nää kyseiset jutut?hmm.. ei koskaan.. kyl autoissakin näkee niitä joilla ei valot toimi eikä näköjää katsastus oo sitä asiaa parantanu.. suoraan voin sanoa että mun pyöräni on autoani paremmassa kunnossa.

        älkää ihmiset kantako niin suurta vaivaa joka asiasta.. kato jos melu häiritsee niin sitten tarvitsee vaa miettiä sitä muuttoa pois ydinkeskustasta tai sitten korvatulpat kehiin.. ja jos sit 4kk vuodessa ei pientä päristelyä jaksa ni on kumma.. auton raakileita joutuu sentää kuuntelee koko vuoden.. ja jos vertaillaan autojen ja pyörien tekemää melua vuodessa ni kyllä siitä autostaki kova ääni lähtee..

        mut nyt päätän lähetyksen tältä erää.. muute hyvä keskustelu kyllä..

        Ps.. suomalaiset on niin v...n kateellista kansaa :D


    • KANNATETAAN

      kyllä mopot, polkupyärätkin ja potkukelkat tulee katsastaa ja todeta liikennekelpoisiksi ainakin kerran vuodessa, ja myös lastenvaunut, ne nyt ainakin, sitten vielä sukset ja vesisukset ja...ja ja kaikki mitä vain voi katsastaa niin pitää katsastaa ja kävelykengätki pitää katsasttaa eikä kesäkengillä pääse katsastuksesta talvellä läpi hähähhää mitäs sanotte kun kengät hylätään...hehhehehpulkat ja aamutossut ja tussutkin pitäisi katsastaa..onko ajokunnossa...hupia taisi jo tulla...hoh hohhhoo...autsista...

      • mptyttö

        ASIAA! :D


    • Vara-Elmo

      Kyllä tämä on taitaa olla ihan Made in Finland aloite EU:ssa! Kaikkea mikä liikkuu "konevoimalla" pitää pystyä verottamaan - tavalla taikka toisella.
      Sitä paitsi, jälleen saadaan perustaa Suomeen jokin virasto asiaa "valvomaan"!
      Esim. tuollaiset 100 henkilö AKEn "kupeeseen" asiaa pyörittämään ja kyseisen viraston paikat jaetaan tyypilliseen tapaan jäsenkirjalla!

      • puhuttu

        ..että traktorit, leikkupuimurit, lantakärryt ym. maajussien ylileveät, valottomat, äärivalttomat helvetin suuret härvelit laitettaisiin vuosittain katsastettavaksi, tai edes rekisteröitäväksi.
        Alkaa olla kohta se aika jolloin näitä kaikkia valottomiakin härveleitä liikkuu iltahämärissä maanteillämme tuoden lisää vaarallisia tilanteita, saveaa ja muuta paskaa tullessaan yleisille väylille.


      • mptyttö
        puhuttu kirjoitti:

        ..että traktorit, leikkupuimurit, lantakärryt ym. maajussien ylileveät, valottomat, äärivalttomat helvetin suuret härvelit laitettaisiin vuosittain katsastettavaksi, tai edes rekisteröitäväksi.
        Alkaa olla kohta se aika jolloin näitä kaikkia valottomiakin härveleitä liikkuu iltahämärissä maanteillämme tuoden lisää vaarallisia tilanteita, saveaa ja muuta paskaa tullessaan yleisille väylille.

        Samantien jokainen traktorin perseessä roikkuva äeskin katsastettavaksi :D


    • M. Otoristi

      Mopojen katsastaminen tuntuu hyvältä ajatukselta, siis teoriassa. Saataisiinhan sillä laittomat pelit edes vähäksi aikaa pis liikenteestä.
      Käytännössä mopojen katsastamisen järjestäminen on ongelmallista, jos asuu maaseudulla, ja varsinkin lapissa. Lähimmälle katsastusasemalle kun voi olla matkaa satoja kilometrejä.

      Peräkärryjen katsastaminen näistä tuntuu järkevimmältä. Sillä saataisiin huonokuntoiset kärryt korjaukseen ja jopa poistettua liikenteestä. Mopot ja moottoripyörät voidaan muuttaa laillisiksi katsastuksen ajaksi, mutta peräkärryillä tätä tarvetta ei ole, paitsi jos joku tykkää viritellä peräkärryjä :)

      Moottoripyörät ovat kyllä yleensä teknisesti kunnossa, vaikka niitä olisi viriteltykin. Ei kai niin hullua ole, joka ajaisi 120 km/h jarruttomalla pyörällä tai resuilla iskareilla?

      Sitten vielä tulee katsastusasemien resurssikysymys eteen. Miten toteutetaan ajokauden aikana kaikkien mopojen ja moottoripyörien katsastukset? Suomessa kaksipyöräisiä on vielä vähän, mutta kun mennään etelä-euroopan maihin, niin melkoinen urakka olisi katsastusasemilla edessä.

      Eli, kuolleena syntynyt ajatus, vaikka periaatteessa kaikkien tiellä kulkevien moottoriajoneuvojen tai niiden vetämien laitteiden katsastaminen olisikin liikenneturvallisuuden kannalta hyvä asia.

      • ihhan varma tostakaa

        et ''Mopojen katsastaminen tuntuu hyvältä ajatukselta, siis teoriassa. Saataisiinhan sillä laittomat pelit edes vähäksi aikaa pis liikenteestä.''

        Tokihan ne puoleks päiväks pois liikenteestä saa pojkkee, mu illan tullen ei ois kovin iso homma ruuvailla se teharia takas paikoillee :D


    • mptyttö

      Suomessa mopo- tai mp-onnettomuuksien syynä harvemmin on epäkuntoinen ajoneuvo, vaan syyt löytyvät liian suuresta tilannenopeudesta ja muun liikenteen aiheuttamista vaaratilanteista. En voi ymmärtää EU-komission halukkuutta valvonnan ja byrokratian lisäämiseen. Mielestäni pitäisi ensin seurata, miten mopokortin tuleminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja samalla lisätä valistusta nuorten kuljettajien keskuudessa konkreettisin, varoittavin esimerkein ja palauttaa "8-kympin lätkä" takaisin takaikkunaan tai kilven alle kertomaan uudesta kuljettajasta joukossamme.

      • Pena **

        ja traktorit pitäisi katsastaa ja monet muutkin esineet
        vaikka niitä ei käyttäisi liikenteessä mutta tuleepahan
        ne silloin pidettyä kunnossa ja ennenkaikkea työllistäisivät.


    • HIETZU

      Joo rahastusta ja rahastusta ensin on 35 euroo ja kohta 135 euroo kun rahastajat pääsee vauhtiin. Niinhän on käynyt auto katsastusmaksuillekkin. Ei kohta satanen riitä kuin Joensuussa (9 euroa) jossa on konttorien välillä kilpailu kuka putoo ekana. Suomessa ei ole kohta hyvä asua normaalia elämää täällä valvotaan kameroilla ja verotetaan ja rahastetaan niin että vit.......taa jne.jne. Ei se moottoripyörä onnettumuuksia vähennä jos ne katsastetaan moniko onnettomuus on johtunut ajoneuvon huonosta kunnosta? Eiköhän se ole enemmän vika korvien välissä. Onko Eu.sta teille ollut muuta hyötyä kuin kanamunan hinta putosi hetkeksi kun siihen liityttiin.

    • HIETZU

      Joo rahastusta ja rahastusta ensin on 35 euroo ja kohta 135 euroo kun rahastajat pääsee vauhtiin. Niinhän on käynyt auto katsastusmaksuillekkin. Ei kohta satanen riitä kuin Joensuussa (9 euroa) jossa on konttorien välillä kilpailu kuka putoo ekana. Suomessa ei ole kohta hyvä asua normaalia elämää täällä valvotaan kameroilla ja verotetaan ja rahastetaan niin että vit.......taa jne.jne. Ei se moottoripyörä onnettumuuksia vähennä jos ne katsastetaan moniko onnettomuus on johtunut ajoneuvon huonosta kunnosta? Eiköhän se ole enemmän vika korvien välissä. Onko Eu.sta teille ollut muuta hyötyä kuin kanamunan hinta putosi hetkeksi kun siihen liityttiin.

    • Katsastaja vain

      Tuskin tuota katsasmaksua voidaan määrätä laissa, kun alalla on vapaa kilpailu. Ainakin meidän asema tulee veloittamaan katsastuksesta 80 euroa.

      • on

        Naurettavaa pelleilyä! Ajatelkaapas vaikka kaikkia niiden direktiivejä joiden mukaan voimariinin pitää olla oivariini ja käyrät kurkut ovat rikos ihmiskuntaa vastaan. Onko tälläinen toiminta mielestänne järkevää? Nykyajan päättäjien on nähtävästi liian vaikea tajuta, että kaikessa - jopa kävelyssä- on omat riskinsä eikä niitä voida täysin sulkea pois vaikka kuinka yritettäisiin. Otetaan esimerkiksi tämä mopojen 45km/h rajoitus. Se on hyvä osoitus siitä miten tosiasiat unohdetaan ja luullan parantavansa maailmaa säätämällä lakeja joiden tarkoitus on vain luoda harhakuvitelma siitä, että meidän turvallisuuttamme yritetään päättäjien taholta parantaa. Todellinen syy on se, että päättäjät tulevat kokoajan ahneemmiksi ja palkkaa on saatava lisää. Hyvä esimerkki on edellisen kirjoittajan viesti "Ainakin meidän asema tulee veloittamaan katsastuksesta 80 euroa." Mitä helvettiä!? Pitäisikö meidä maksaa melkein satanen tyhjästä!? Ei, ei käy, toivon hartaasti että kaikki mopolijat tulevat vastustamaan tätä ehdotusta.


      • turha maksu
        on kirjoitti:

        Naurettavaa pelleilyä! Ajatelkaapas vaikka kaikkia niiden direktiivejä joiden mukaan voimariinin pitää olla oivariini ja käyrät kurkut ovat rikos ihmiskuntaa vastaan. Onko tälläinen toiminta mielestänne järkevää? Nykyajan päättäjien on nähtävästi liian vaikea tajuta, että kaikessa - jopa kävelyssä- on omat riskinsä eikä niitä voida täysin sulkea pois vaikka kuinka yritettäisiin. Otetaan esimerkiksi tämä mopojen 45km/h rajoitus. Se on hyvä osoitus siitä miten tosiasiat unohdetaan ja luullan parantavansa maailmaa säätämällä lakeja joiden tarkoitus on vain luoda harhakuvitelma siitä, että meidän turvallisuuttamme yritetään päättäjien taholta parantaa. Todellinen syy on se, että päättäjät tulevat kokoajan ahneemmiksi ja palkkaa on saatava lisää. Hyvä esimerkki on edellisen kirjoittajan viesti "Ainakin meidän asema tulee veloittamaan katsastuksesta 80 euroa." Mitä helvettiä!? Pitäisikö meidä maksaa melkein satanen tyhjästä!? Ei, ei käy, toivon hartaasti että kaikki mopolijat tulevat vastustamaan tätä ehdotusta.

        samaa mieltä! ihan turhaa rahaa menee siihen katsastukseen! jos nyt sattuisi olemaan huonokuntoinen ajokki niin sen voisi saatana kunnostaa tuolla rahalla eikä laittaa sitä johonkin jarrujen ja valojen testaamiseen jonka voi tehdä itsekkin eikä konttorilla. viikko sitten mopokortin hankkineena vastustan jyrkästi koko paskaa ja toivon että muutkin mopoilijat ja moottoripyöräilijätkin vastustavat tätä.


    • koko paska

      Rahastaa se EU vaa haluaa. Suomi vittuun eeuusta..

      Jos kerta mopoille kaavaillaan katsastusta, niin nostaisivat siinä samalla sallitun huippunopeuden siihen 65-70km/h, ei olis joka kakspyöränen tukkimassa liikennettä perkele. Ja nykymopoissa jarrut on -90luvun kevareita paljon paremmat.

      • pv-s1.monkey.ym

        mopot kulkemaan vähintään 60 km/h jos katsastus tulee. testaapahan katsastus mies jarrut että toimii ja pysähtyy tuossa vauhdissa. nyky mopot on tehty kulkemaan 80 km/h ei kai ne muuten kulkisi sitä 80 km/h : ta pelkällä putken alkukäyrästä otettavan holkin avulla? on testattu että pv:ssä jarrut riittävät hyvin vielä 80 km/h vauhdissa se on ajajasta kiinni. ja kun tämä ajo koekkin tulee niin kuskeilla pitäisi olla jo kokemusta ajaa vähän äkäsemmällä pyörällä. tämäkin mopo kortti nykyisin melkoista rahastusta. ja kun mopo korttiin tulee ajo koe niin miksi ei voisi suoraan kun täyttää 16 hypätä kevarin sarviin?


      • Gilera 90km/h
        pv-s1.monkey.ym kirjoitti:

        mopot kulkemaan vähintään 60 km/h jos katsastus tulee. testaapahan katsastus mies jarrut että toimii ja pysähtyy tuossa vauhdissa. nyky mopot on tehty kulkemaan 80 km/h ei kai ne muuten kulkisi sitä 80 km/h : ta pelkällä putken alkukäyrästä otettavan holkin avulla? on testattu että pv:ssä jarrut riittävät hyvin vielä 80 km/h vauhdissa se on ajajasta kiinni. ja kun tämä ajo koekkin tulee niin kuskeilla pitäisi olla jo kokemusta ajaa vähän äkäsemmällä pyörällä. tämäkin mopo kortti nykyisin melkoista rahastusta. ja kun mopo korttiin tulee ajo koe niin miksi ei voisi suoraan kun täyttää 16 hypätä kevarin sarviin?

        jos kerran tulee kaikenmaailman katsastuksia ja käsittelykokeita mopokorttiin ni minkä hel*etin takia meiän pitäs päristellä 45km/h teitten tukkona??


    • Junttijupsu

      mopo keulia turhan ärjysti. Pelkkää rahastusta!, ei tuo mitään muuta ole. Kiinnostaisi tietää, että kuinka monessa onnettomuudessa syynä on ollut pyörän huono kunto. Tässä taas yksi palanen meidän perheelle lisää, jonka mukaan olisi hyvä vaihtaa maisemaa eli maata. Alkaa todella mennä yli. Niin saatanallisia hintoja ja kiskurimeininkiä... pahenee vain... Ei kiitos.

    • manifol

      Terveiset teille arvoisille eu-herroille,hankkikaa elämä. määrätkää vain uusia kieltoja,rajoituksia,hankaluuksia jne. seurauksena on että eu:n kannatus lähenee kohta nollaa ja hajoaminen varmistuu. kansa ei tule noudattamaan teidän järjettömiä määräyksiänne. Eu hajotkoon, valta kansalle!

      yksi monien puolesta

    • kuulija

      Se on myös kuluneuvo,vaikka suuruksella toimva.

    • loppuis

      ainakin se mopojen virittely!

      • ...Vakuutusta

        varmaan alennetaan vähintään 30% (elikkä n. 200€) kun onnettomuudet vähenee ääniä ja jarrupaloja syynäämällä. Äly HOI! Nämä esitykset on tehty EUROOPAN baanoilla 30000 km vuodessa ajavia varten.


      • µSuomessa
        ...Vakuutusta kirjoitti:

        varmaan alennetaan vähintään 30% (elikkä n. 200€) kun onnettomuudet vähenee ääniä ja jarrupaloja syynäämällä. Äly HOI! Nämä esitykset on tehty EUROOPAN baanoilla 30000 km vuodessa ajavia varten.

        ajokausi on 6 kk. josta ajasta pyörä on suurella osalls seisontavakuutuksessa 2-3 kk. vähäisen ajon tai suurten vak. maksujen takia. (vakuutusmaksu voi olla 30% pyörän arvosta) Suuri osa pyöristä on 15-20v vanhoja "silmäteriä" joilla ajetaan kun on hyvä ilma, tai se jokakesäinen viikon kiertoajelu. Tämäkin HAISEE ILMASTOPÄÄSTÖLTÄ. Puola, Tsekki Unkari..ym varmaan tuo EU:ssa esille Ural ja Jawa näkökulman.


      • >>TurbotOn<<
        µSuomessa kirjoitti:

        ajokausi on 6 kk. josta ajasta pyörä on suurella osalls seisontavakuutuksessa 2-3 kk. vähäisen ajon tai suurten vak. maksujen takia. (vakuutusmaksu voi olla 30% pyörän arvosta) Suuri osa pyöristä on 15-20v vanhoja "silmäteriä" joilla ajetaan kun on hyvä ilma, tai se jokakesäinen viikon kiertoajelu. Tämäkin HAISEE ILMASTOPÄÄSTÖLTÄ. Puola, Tsekki Unkari..ym varmaan tuo EU:ssa esille Ural ja Jawa näkökulman.

        " Suuri osa pyöristä on 15-20v vanhoja "silmäteriä" "

        Missä päin Suomea ajetaan noin vanhalla kalustolla?? Kun käy kesän mittaan erilaisissa pyörätapahtumissa väitän että pyörien keski-ikä on enintään 10v. Viimeisten viiden vuoden suuren moottopyöräilyn lisääntymisen ja uusien pyörien ostamisesta johtuen on niiden keski-ikä pienentynyt dramaattisesti. Yleisimpiä pyöriä on varmaan ensimmäisten vuosikertojen Blackbirdit,Hayabusat,1000GSXR jne. Niistähän vanhimmatkaan eivät ole 15v.


    • suzuki-gsx r 1000cc

      rahastusta koko homma. vakuutukset maksaa moottoripyöriin jo ihan tarpeeksi siihen vielä katsastus. ei mitään järkeä. esim 1 perhe jossa on 2 autoa 2 mopoa 1 moottori pyörä niin menee vakuutuksiin jo aika isoja summia ja vielä katsastukset päälle.

    • 2 pyörää

      Selvää Rahastusta! Jokainen motoristi pitää varmasti huolen omasta pyörästä, jos meinaa henkensä säilyttää. Se konttorilla käyttö ja maksaminen ei lisää turvallisuutta. Kaikki pysykööt ennallaan!

    • nytheti

      Ei saatana mitä rahastusta.. B-kortitkin meinaavat laittaa uusittavaksi jotain 5-15 vuoden välein vai mitä?

      KUULKAA TÄMÄ, TE VALITSEMATTOMAT JA VASTUUTTOMAT EU-LAINSÄÄTÄJÄT: HAISTAKAA VITTU, TEIDÄT TULLAAN VIELÄ LAITTAMAAN VASTUUSEEN, VIIMEIStÄÄN SEURAAVASSA ELÄMÄSSÄ.

      Ei ne MEPit siellä mitään päätä, saavat tuhatsivuisia sönkköesityksiä joihin lyövät nimen alle jos niin käsketään. Ei kukaan niitä edes lue, tässä tulos. BIG-BROTHER VALVOO JA RAHASTAA

      • EDELLISEEN

        Hyvä Suomen kansalaiset. Kannattaa varmaan nyt jo hyvissä ajoin hävittää myös omat polkypyörät ja rullaluistimet. Tällä menolla niihinkin tarvitaan pian ajokortti ja katsastukset ja rekisteröinnit. VITTU.


    • kyllä jokainen kunnon motoristi pitää pyörän kunnossa, ilman 3-vuotis katsastuksiakin. säästelemättä jarruissa tai missään muissakaan turvallisuus tekijöissä...ajeleppa sitten paskalla vehkeellä päälle 200...henkivakuutus on pitää pyörä kunnossa. mopo poikien virityksiä ei katsastukset poista...jos mopotkin katsastetaan 3 vuoden välein ni on jo auto iäs seuraavan kerran ku katsastus ois taas ajankohtainen..vittu pikkuse järkee,rahastetaan jo muutenki joka jutus. esim. henkilöauton katsastus vuonna 2000 110markkaa, mitäs se nyt on? 60euroa, mietippä sitä. kovat on korotukset

      • Motopoika

        Melkosta paskaa ne keksiiki:@


      • naurettavaa

        tämä on yhtä naurettavaa kun mönkijän katsastus. vuos takaperin käytin mönkijän katsastuksessa, eivät osanneet siitä muuta kattoa kuin valot, vilkut, heijastimet, renkaita potki, töötti ja päästöt ottivat vaikka eivät ees tienneet mihin väliin arvojen pitäisi osua.. ja 54€ kiitos!!


      • naurettavaa

        tämä on yhtä naurettavaa kun mönkijän katsastus. vuos takaperin käytin mönkijän katsastuksessa, eivät osanneet siitä muuta kattoa kuin valot, vilkut, heijastimet, renkaita potki, töötti ja päästöt ottivat vaikka eivät ees tienneet mihin väliin arvojen pitäisi osua.. ja 54€ kiitos!!


    • risupartainen ukko

      Voisko jossakin EU-maassa olla peräti ihan omat säännöt tässäkin asiassa, kiitos.

    • kimoprkl

      Kyllähän tuo vähän sappee suuhun nostaa, kun juuri tänä kesänä moottoripyörän laittaneena ja hyvillään siitä että niissä ei tollasia maksuja kuin autovero ja katsastus maksu... Mutta kun täällä noita asiallisempia viestejä lueskelee, niin onhan niissäkin perää... Toki normi motoristi pitää kyllä pyörästään ihan varmasti parempaa huolta kuin normi autoilija autostaan, ihan varmasti, se on fakta...
      Mutta onhan niitä kavereita sitten jotka lykkäävät huoltoa huomiseen, katsastuksessa ne olisi sitten hoidettava, eikä kaikki nyt ihan kaikkeja vikoja huomaakkaan... Toki sitten, minkälainen olisi katsastus miesten ammattitaito, moottoripyörien kohdalla, varmaan nekin jotain koulutusta siihen tartteisivat...
      Olisikkohan se tollasessa vanhemmassa pyörässä katsastus muuten numeron mukaan, joskus tammi-maaliskuu kuulostas ihan tälläisen pohjoisen pojan korvassa kivalta katsastus ajalta...
      No oma moponi aikoinaan ei olisi katsastuksesta läpi mennyt ikinä, ei sillä että olisi viritelty tai mitään, vanhalta papalta soliferini ostin, mutta sitä etu jarrua ei kaveri ollut kyllä ikinä kokeillut, enkä toki itsekkään sitä käyttänyt sillä lukkoonhan se meni eikä siitä ihan heti lähtenyt... Katsastuksessa sekin olisi kuntoon pitänyt laittaa, varmaankin hyvä olisi ollut...
      Mutta katsastus on kyllä noihin polkupyöriinkin saatava!!! Onko kukaan tutkinut niitä joka toinen jäisi varmaan konttorille ajokelvottomana... Mitkä niitten onnettumuus % on, ajetaan talvellakin, autojen joukossa ja pääseehän niilläkin melkolailla mopojen vauhteja tuolla...

      • Polo-98

        Joku väitti että 90% moottoripyöristä on äänenvaimennin otettu pois .Pernossa luku on abaut 96%.Onhan se turhauttavaa ajaa 30km/h eikä päät käänny.Simmottis Turuus.


    • jerkku1

      EU............... Ihan sama mitä se haluaa mutta ei se ainakaan toimivaa ole.. Enkä ole kuuna kuullu asiasta että kärryjä katsastettas missään. Täällä molopää valtiossa kyllä!
      Mitä .ittua jarrutonta kärryä ees katsastais hahahahahaha. Poliisi kattoo maantiellä kyllä jos on selkeesti huonossa kunnossa ni laittaa korjaus käskyn.
      Jarrullisia kärryjä toki samaan vanhaan malliin että nähdään että jarrut toimii.
      Mopot/moottoripyörät no huh huh.. kyllä se on niin että moottoripyörä polliisi osaa kyllä arvioidä kunnon ja näkee selkeesti esim.. jarrujen kunnon helposti.. Tähän vilkasuun menee 15 sek.. ja on myös mukava menettely.. ja varmaan sitä tehdäänkin aikaslailla.
      Tässä ny halutaan vaan vaikeuttaa ihmisten elämää. Eu äänestys uusiks ja sillä piffi.

    • rahastusta ja aina ...

      vain rahastusta!!! Joten tervetuloa vaan samaa oravanpyörään kuin me maalaiset "pakko-autoilijat". Tähän astihan mopoissa oli pakko katsastaa vain, jos virityksestä jäi kiinni. Motomaneista en sitten tiedä...
      Uhkailivat tovi sitten polkupyörienkin katsastuttamissessa... Joten uusi suomi ja ennen kaikkea "UUSI NEUVOSTOLIITTO" on siis syntymässä. saatiinpahan äskettäin nähdä miten äänestykdellä voi vaikuttaa eläkeikään, mutta maahanmuttajien lisäänottamiseen ja uusiin EU:n säänöksiin vastaa vain suomi!
      Koskahan alkaa mahorkka haisee ja viinat halpenee?

      • Desipelit kuriin

        Mistä ihmeestä tietty porukka,on saanut päähänsä tehdä pakoputki virityksiä??

        Hienot pyörät tuhotaan poistamalla vaimentimet,no tulihan sitä itsekkin mopo iässä harrastettua..

        Kilvet pois tien päällä ja katsastukseen,alkaa äänet pysymään järjellisessä mittakaavassa.

        Ps.Äänet eivät ole hyvät,jos ne ovat liian kovat.


      • turha maksu
        Desipelit kuriin kirjoitti:

        Mistä ihmeestä tietty porukka,on saanut päähänsä tehdä pakoputki virityksiä??

        Hienot pyörät tuhotaan poistamalla vaimentimet,no tulihan sitä itsekkin mopo iässä harrastettua..

        Kilvet pois tien päällä ja katsastukseen,alkaa äänet pysymään järjellisessä mittakaavassa.

        Ps.Äänet eivät ole hyvät,jos ne ovat liian kovat.

        pelkkä rahatuskeino koko homma. jos pitää itkeä siitä että on liian kovat äänet ja muuta turhaa nii ostaa korvatulpat eikä laita muita maksamaan turhia summia.


    • taito

      traktorilla vedettävät peräkärryt ja muut pyörillä kulkevat ,vedettävät,kylvökoneet , lietetankit ja mitä niitä onkan sekä tietysti leikkuupuimurit joka vuotiseen katsastukseen ja ehdottamasti rekisteriin,,,

      • Onko järkee vai ei?

        Miksi pitää olla järjetön meteli?
        -Siksi että kaikki katsovat?Muu selitys?
        Olen harrastanut mootoripyöräilyä 32vuotta,eikä todelliset
        motoristit ääniä kaipaa(Vuodessa 15000-30000km)
        Joten nähnyt aika paljon porukkaa,laidasta laitaan.

        Ai että korvatulpat pitäisi ostaa?Siksi että muut pilaavat motoristejen mainetta.


    • tympinntynny

      tässähän senäki mihin lipponen meijät veti nuija mikä nuija ei mitää hyvää eu:sta noihan on pahemman sortin jengiläisii ja kiristäjii ainoo et niillä on laki puolellaan ja tausta tukena poliisit ja armeija ja lopuks pakotetaa sotiikin noitten puolesta jotka sortaa omaa kansaa

    • kisu-70

      tienpäällä liikkuu jos jonkin näköstä ja kuntosta autoa mutta kertokaapa kuka hullu motoristi joka liikkuu ainoastaan kahdella pyörällä ja riskeeraisi oman henkensä sillä että pyörä ei olisi kaikin keinoin todella moitteettomassa kunnossa??jos katsotaan liikennettäkin niin kukahan siellä oikeasti osaa ajaa.se on motoristi jonka on otettava huomioon sellaisetkin asiat joita autoiden pieneen mieleenkään ei tule.itsekkin ajan myös autolla ja moottoripyörällä ja siinä on vissi ero.koittakaapa ja haukkukaa sen jälkeen motoristeja.kannattaa vilkasta ensin peiliin liekkö sielä kateus pilkottaa....eikun pyörän hankintaan!!

    • Hyvä,

      vihdoinkin aletaan syynäämään viritettyjä mopoja, ja tarkastamaan moottoripyöriä, joilla ajetaan huomattavia ylinopeuksia kuntoon nähden.

    • ou rait

      Kerrankin tulee joku järkevä juttu EU sta . vaikka vastustan koko juuttaan eu !

      • Ruotsin mallia hakemassa

        Jos katsastus vaaditaan mopoihin on nopeudetkin voitava nostaa EU tasolle, laki laista. Eli sitten ne mopot vasta kulkeekin 80km/h ja 15v puikoissa. Laki laista myös siitä että moottoripyöristä poistetaan tuo Suomen autovero kokonaan ja 50% sääntö rakentelusta. Moottoripyörät rakentelusäännöt Ruotsin malliin(mistä eduskunta hakee muutenkin mallia) ja saa harrastaa harrastustaan miten rahat riittää. I like shoppers, hoppers and bobbers. Hienoja vekottimia joilla ei rällätä, naatitaan vuan.


    • menossa-.

      Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu EUn alueella katsastetuilla autoilla.. saksassa 250 autoa kolaroi! Mitä iloa tai hyötyä on viranomaiselle jos ylinopeutta ajava menettää katsastetun moottoripyörän hallinnan ja syöksyy tieltä ulos??? Koko katsastustoiminta on täyttä puppua!

      Ainoastaan voisi ajatella,että omistajanvaihdon yhteydessä laite käytetään katsastuskontorilla, jossa virkailija tarkistaa,että laite on sama kuin papereissa.

      Suomen kesän 3-kuukauden aikana pitäisi katsastaa 150-tuhatta MPeetä ja puolimiljoonaa mopoa?
      -Perävaunun katsastus..hahha..sillähän ei voi edes ajaa!

      Totuus on,että katsastustoiminta on kansainvälistä ansaintatoimintaa joka selittää nämä vaatimukset..olisi hauska tietää, mikä taho on ploppauksen takana..siinä olisi tutkivalle journalismille työtä!

      • kolme??

        kuukautta?? Kyllähän nuo pennut noilla mopoillaan ajaa ympäri vuoden, ja täällä etelä-suomessa moottoripyörällä ajaa helposti puoli vuotta.


    • mopoilija itsekkin

      Suomi voisi ilman eu:takin määrätä mopotki katsastukseen Niin paljon on laittomia mopoja liikenteessä ja ovat vaaraksi kuljettajilleen sekä sivullisille.. Kaikki on vaan mopon käyttäjän hyväksi että tarkistetaan ajoneuvon kunto

    • ihan selvä asia

      Kyllähän tuolla uudistuksella liikenneturvallisuus kasvaa. Kenenkään on nyt ihan turha käydä sitä kieltämään, "mutkun ei minun pyörä ole huono ja kaikki siinä toimii", joo kyllä näin, mutta entäpäs ne muiden. Nuorilla on myös noissa mopoissa melkoisia virityksiä, enkä tarkoita vaan pakoputkea. Perävaunuissa on kyllä tuota katsastamista selvästi vähemmän, mut menköön nyt.

      • Lisää turvallisuutta

        Kyllä-kyllä! Liikenneturvallisuuden lisäämistä ei kannata viranomaisen jättää tietenkään vain näihin kohteisiin. Paljon olisi katsastusasemilla tehtävää liikenneturvallisuuuden eteen ulottamalla määräaikaiskatsastus kottikärryihin, maitokärryihin ja pikkulasten polkupyöriin.

        Varmasti muutamassa neuvostovalmisteisessa lastenpyörässä olisi jo huomauttamista, maitokärryistä puhumattakaan. Nuo paksukumisten lastenpyörien kumit ovat jo useimmasta halkeilleet huolestuttavaan kuntoon, jarrut tuskin täyttävät direktiivien pysähtymisvaatimusta. Perusteellisen tutkimuksen jälkeen voitaisiin osoittaa että apupyörien tekninen vika on aiheuttanut kaatumisen useammassa kuin 3,1 % tapauksissa. Katsastusmaksuhan voisi olla vaatimattomat 35€ ainakin siihen saakka kunnes EU edellyttää katsastusasemilta apupyörätesterin hankintaa. Tälläinen muodollinen 15 €:n lisäkustannus muun katsastumaksun päälle olisi vain rikka rokassa maksuperusteisessa yhteiskunnassamme. Ja vaikuttaisi taatusti liikenneturvallisuuteen. Syytähän on muistuttaa että jarrujen korjaaminen on sallittua vain valtuutetussa jarrukorjaamossa. Kolmipyörät luonnollisesti liittyvät tähän liikenneturvallisuutta parantavaan systeemiin porrastetusti, riippuen ajoneuvosta: jarrulliset v 2010 ja jarruttomat kolmipyörä v 2012. Kuka rohkenee vastustaa - eikö lapsen turvallisuus kuitenkin ole etusijalla?

        Maitokärryjen katsastamattomuutta voisi keskustalaiset päättäjämme ajaa kiivaasti, pitkiin etäisyyksiin vedoten. Tosiasiahan on, että laakerivikainen maitokärry on vaaraksi työntäjälleen sekä muille tien käyttäjille. Luulisin, että tähänkin voitaisiin pakkohankituttaa jokin laakeritesteri. Kyllä, aiheutuu siitä lisäkustannus, mutta yksikin ojaan työnnetty maitokärry on liikaa. Kukapa ei tähän satsaisi?.

        Suomessa on 1015614 pientaloa ( 2008, tilastokeskus). Keskimäärin jokaisessa taloissa on yhdet kottikärryt. Mikäli tällainen kottikärryjen vuosittain määräaikaistarkistus toteutuu, tekisi se katsastusasemille n 35 milj euron liikevaihdon. Tätähän ei liikenneturvallisuudesta puhuttaessa huomioida mitenkään, ei varmasti. Jos 3,1 % kottikarryjen ajosuoritteista päätyy teknisen vian vuoksi onnettomuuteen, tarkoittaa se yli 31 000 kottikarryjen aiheuttamaa onnettomuustilannetta. Eikö tähänkin olisi syytä tarttua?

        Mielestäni ei ole mitenkään tarpeen tässä tekstissä käsitellä enää jarrutonta kevytperävaunua. Perusteiden keksiminen kävisi ihan liian helposti.


    • ajetava

      ruohonleikkaajani a b c d e, tai jonkun muun ajokortin? Onhan se selvää, että katsastus tulisi leikkurilleni vuosittain, niin, ja alkolukko vielä.
      Siihen lisäisi pakokaasu mittauksen, ja asentaisi katalysaattorin.
      Mistä sitä tietää, vaikka ajoleikkurini olisi maailmanlopun alku?
      Ai niin, onhan siinä teräviä reunojakin, ei taitaisi mennä katsastuksesta läpi.
      Eikä oikein valojakaan ole, kuin edessä. Taitaa tulla niin kalliiksi, että ruohonajo jää,
      no, kyllä luonto sen sitte hoitaa.

      Hyvä EU, muita idioottimaisia päätöksiä??? Nyt irti Eu:sta, ja pian, sillä tämä kielto natsismi vaan kiihtyy, ja pian se koskee niitäkin, jotka ovat olleet jopa tyytyväisiä fasistiliitto EU:hun. Itse en ole liittynyt siihen, enkä liity!

      • 2345

        Ja kun sitten viet ruohonleikkuriasi katsastettavaksi, huomaat että peräkärrysi katsastus on vanhentunut. Lainaat sitten naapurisi kärryä että saat vietyä oman kärrysi katsastettavaksi, että saat vietyä ruohonleikkurisi katsastettavaksi.


    • sitäjatätä

      eu tulee haluamaan vielä vaikka mitä ! Vain mielikuvitus on rajana ! Koska jostain on rahaa revittävä, se on vaan näin !Hyvää kesänjatkoo kaikille, sen toivottaminen ei VIELÄ maksa mitään :D

    • Onseniinoutoo

      Tottakait EU haluaa ne katsastukseen.. suomen katsastuksistahan rahat menee ulkomailla liekkö ollut espanja ja englanti.. Suomalaisia taas yritetään riistää lisää..
      Katsastan itse autoni vain suomalaisessa omistuksessa olevalla asemalla ja niitä on tosi vähän.. hatun nosto Sumalaisille katsastus asemille !!!

    • Jukka Emil Vanaja

      Olen ihmetellytkin miksei moottoripyöriä katsasteta. Nyt kaikki pörinäpojat joutuvat pitämään paskansa läjässä, kun katsastus on, joka toinen vuosi. Peräkärryjen katsastusta en oikein käsitä, mutta minkäs sille voi, jos Eu:n Herrat määrää...

    • olisikkaan

      että jos esim. mopot pitää katsastaa siitä seuraa herkästi se että niitä ei edes vakuuteta vaan ajetaan ihan kuin niitä ei

    • 2 pyörä

      Olisihan se ainakin mukava piristysruiske myös varaosakaupalle ja korjaamoille, kun pakollisten huoltojen ja varaosaostosten lisäksi tulisi vielä katsastusmiesten erillishavainnot pakokaasupäästöistä, vaijereiden voitelusta ja ketjujen ja hammasrattaiden vaihdoista. E kirjainten etsintä pyörän osista ja kalliit kirjalliset dokumentit siitä, että ko. osa on hyväksytty esim. yksittäiskappaleena jne.

      Kyse on siitä haluaako Suomi olla asian mallioppilas? Ja yleisen mielipiteen herkkä tasapaino voi keikauttaa vaa'an kumpaan kuppiin tahansa.

      • Mopoton

        Lehdessä joku asiantuntija sanoi, että Suomessa ei sentään puolleta moista hölmöyttä. Täällä kun pahimmillaan joutuu päristelemään varmaan sata kilometriä lähimmälle katsastuskonttorille. Mitenkäs, jos sen joutuisi tekemään vaikka 30 asteen pakkasessa.


    • kopteri2

      Heh heh. Kohta saa HD kaverit etsiä osia saadakseen pyörät edes vähän näyttämään alkuperäisiltä. Kun ei se sitten onnistu saadaan taas valtion kassaan hyvät tulot uusien pyörien autoveroina. Kyllä valtio osaa, ja jos EU toivoo suomi kumartaa.
      Syksyllä kannattaa kopteri laittaa kirtoon :)

    • unski-67

      Jo alakaa mennä liian pitkälle tuo rahan kerääminen pian varmaan peritään kävelemisestä jotain veroa,minulla itsellä on moottoripyörä ja auto ja on niin kalliit vakuutukset varsinkin pyörässä jolla ajetaan vain muutama kuukausi vuodessa niin vielä veroja siitäki ehotellaan.niinhän se on kun ahneeksi alakaa ja antaa pikkusormen niin vievät koko käden ja tämä tv-lupa homma vielä tässä äskettäin.Tekis mieli päästää ärräpäitä.

    • Taksi firman omistaja

      olin järkkyytynyt tälläinen suurituloinen taksifirman omistaja viritti mopoa jolla ajetaan sipoossa eli ihan oma poika joka saanut juuri mopo kortin,missä on moraali kun ei jakseta odottaa että poika saa kevarin,kyllä katsastus oin hyvä suorittaa kun käy katsomassa Ruskeasuon ammattioppi laitoksella kymmeniä mopo kolareissa vammautuneita nuoria muuttuu ajotapa eli vain selvänä mopon selkään.Eikä kilpaa ajeta pyörätiellä tuliko selväksi jos ei millään mahdu sinne pieneen aivokapasiteettiin niin käykääpä siellä opin ahjossa.

      • Ei auta suikkamies

        Katsastuksen jälkeen "kamat" kiinni. Parin tunnin jumppa kerran vuodessa (vakioksi ja takas viritetyksi) katsastuksen ajaksi. On oikein sitten paperilla näyttöä, että on katsastettu, vaikka kuutiotilavuus olisi kaksi tuntia katsastuksen jälkeen puolet liian suuri..

        Katsastus ei vähennä viritettyjen määrää, vaan rikastaa monikansallista pääomasijoittajaa. Asemien lobbaama rahastusyritys, koko vitun pelleily.

        Katsastus kestää vartin. Ajokausi yli puoli vuotta.


    • oikein hyvä

      Ihan oikein, kun kaksipyöräisten säännösten vastainen "rakentelu" on riistäytynyt käsistä aikapäiviä sitten.
      Ei tuo 35€ paljon ole.

      Ja "kilpailun" myötä on tullut katsastusasemia kuin "sieniä sateella", joten homma hoituu...

    • mopoilija1

      Vaan eipä ole kummonen homma, laittaa vakioputki, prikka variaattoriin, vaihtaa kytkinjouset, vp-jousi, rullat, suuttimet, putsarit ym.. Pytynkin vaihtaa helposti alle puolessa tunnissa, ja sitten illalla virit takasin, kuka tästä hyötyy?

      Ja aivan varmasti nämä virittäjät, minän mukaanlukien, tajuavat mopojensa päälle jotain, ymmärtävät että jarrujen pitää toimia, valoilla pitää nähdä ja näkyä.

      Virittäminen varmasti vähenisi, jos mopoihin ei maahantuojat laittaisi mitään kuristuksia, vaan myytäisiin tehtaan jäljiltä, ja mopokorttiinkin tulossa ajokoe, niin osaavat kaikki ajaakkin.

      ÄLYTÖNTÄ, ETTÄ MOPOILIJAT JOUTUVAT ALISTAMAAN ITSENSÄ ALTTIIKSI VAARALLE, AJAMALLA ISOILLA TEILLÄ, 45KM/H, KUN AUTOT PISTELEVÄT OHITSE SATASTA, VAIKKA VASTAAN TULISI TOINEN AUTO, SIINÄ ON MONTA KERTAA PITÄNYT VETÄÄ PENKAN PUOLELLE REILUSTI.

      • päivittäin

        Törttöilemällä porukalla ja näyttämässä tyhmyytenne,
        NYT luetaan sitten oikein mitä on mustaa valkoisella,totuushan
        on ikävä kyllä tuo,hirvittä nuo tulevat vuoden tilastot,pidähän
        huolta ettet ole siinä joukossa.

        PS Täällä käydään keskustelua
        MOOTTORIPYÖRISTÄ,sinäänsä ei haitta
        suurinosa on täälläkin olevista lapsentasolla.


    • "yksi monien puolesta"

      Turha syytää rahoja ulkomaisille sijoitusrahastoille. Poliisille vaan enemmän testilaitteita, jolla mopon voi tarkistaa tien päällä. Ja leka, jolla tehdään laiton mopo välittömästi toimintakelvottomaksi.

      • vittu, kaikesta

        valittajat. Rahastusta koko homma. Älkää jaksako valittaa...


      • Kiitos että

        ...viitsit kirjoittaa noin asiallisen ja järkevän kommentin. Onneksi kaltaisiasi on tällä foorumilla niin paljon. Te jaksatte pitää kirjoittelun tason riittävän "korkeana". Kiitos!


      • mp vaari
        Kiitos että kirjoitti:

        ...viitsit kirjoittaa noin asiallisen ja järkevän kommentin. Onneksi kaltaisiasi on tällä foorumilla niin paljon. Te jaksatte pitää kirjoittelun tason riittävän "korkeana". Kiitos!

        Muutama vuosi sitten oli Suomen Eduskunnassa aloite moottoripyörän eturekisterikilvestä. Oliskohan tämä oululais edustaja saanut joukkonsa liikkeelle EU:ssa.


      • tt
        mp vaari kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten oli Suomen Eduskunnassa aloite moottoripyörän eturekisterikilvestä. Oliskohan tämä oululais edustaja saanut joukkonsa liikkeelle EU:ssa.

        Mistä näitä saatanan ruikuttajia oikeen sikiää...
        voin melkein väitää että ainakin suomessa on moottoripyörät todella hyväkuntoisia ja huollettuja. Yleensä jos pyörässä on vikaa niin se vaikuttaa ajamiseen niin paljon että ei viitsi edes ajella ennekuin on kunnossa...


    • FrozenCorpse

      Ei katsastus pelasta yhtään mitään. Sitä varten on huollot. Pikkupennut ja jälkeenjääneet lesoilevat "motoristit" virittää pelinsa ennallee heti kotona taas.

      • tulee pakolliseksi

        niin en vie enää autoakaan katsastukseen.......autonkin katsastus nykyään rahanryöväämistä kansalta ja sekin fyffe valuu ulkomaille......ei helvetti joku roti tähän kansankukkaron ryöstöön pitää olla.


      • :D
        tulee pakolliseksi kirjoitti:

        niin en vie enää autoakaan katsastukseen.......autonkin katsastus nykyään rahanryöväämistä kansalta ja sekin fyffe valuu ulkomaille......ei helvetti joku roti tähän kansankukkaron ryöstöön pitää olla.

        Kylläpäs ketuttaa kun on kaksi vakio mopoa pihassa :p Mutta eikös se olisi kaikkien kannalta parempi että pyörät pidetään kunnossa...


      • kannatan,.
        :D kirjoitti:

        Kylläpäs ketuttaa kun on kaksi vakio mopoa pihassa :p Mutta eikös se olisi kaikkien kannalta parempi että pyörät pidetään kunnossa...

        EU on hyväksyttävä! Ei mitään irtiottoja, kun ajelee EU aluella niin on kiitollinen että ollaan oikeassa yhteisössä. Huolimatta muutamista ärsyttävistä seikoista.
        Suomi muuten sopi yleiseurooppalaisista ajoneuvosäädöksistä paljon aikaisemmin kuin Euroopan unioonia oli edes olemassakaan!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe