Työkkäri+avoin yliopisto opiskelu

tyttönenvain1234

Sellaista vain kysyisin että tietääkö joku varmaksi tiedoksi että tarkistaako työkkäri jostakin että suorittaako opintoja samalla? Kun vtuttaa että työtön ei oikeastaan saisi edes opiskella avoimessa jos ei halua menettää tukia niin ajattelin että jos ei kertoisi mahdollisista opinnosta mitään. Saako työkkäri jostakin selville että suorittaakin avoimessa kursseja?

Pitäis meinaan suorittaa aika paljon vielä avoimessa mikäli haluan hakea avoimen väylän kautta yliopistoon ja pelkään että ne taas kattoo että olisin muka päätoiminen opiskelija.

31

8434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo'

      Eiköhän tuo saa selville.

      Avoimet ovat sen verran yliopistojen kanssa yhteistyössä, että esim. minulla niissä tehdyt suoritukset siirtyivät yliopiston rekisteriin.

      Minulle on aikanaan yliopiston virkailija kertonut, että he ajavat yhteen opiskelija- ja työttömyysrekisterit. Ja eiköhän näin atk-aikana muutkin koulutukset käy ilmi samalla tavalla.

      Minua suututtaa ihan sama juttu, vaikkei asia tällä hetkellä enää omakohtainen olekaan. Työttömiä syytetään passiivisuudesta, mutta kaikenlaisesta aktiivisuudesta sitten rangaistaan. Ja onhan se niin, että virallisissa oppilaitoksissa suoritetut opinnot työllistävät kaikkein parhaiten. Vaan oikeastihan ei työttömien edes tahdota työllistyvän. Tuon totesi aikanaan Filatov suorassa tv-ohjelmassa. Hän perusteli tuota sillä, että Suomi tarvitsee työttömänsä palkkatason kurissapitämiseksi. Siksi työttömien sallitaan opiskelevan vain työkkärien humpuukikursseilla, jotka nykyisin ovat sitten vielä lähinnä vain ilmaistyöntekoa. Työttömistä kun halutaan ottaa kaikki hyöty irti.

      En suosittele riskeeraamaan, sillä seuraukset voivat olla sitä luokkaa, että kaduttaa varmasti jälkikäteen.

      Vähäisessä määrin avoimen opiskelua on yleensä mennyt läpi. Tuo tosin on vähän työkkärikohtaistakin. Jos aiot suoritella paljon, niin taidat päätoimiseksi opiskelijaksi päätyä.

      Koska noihin opintoihin liittyy sen verran harkintaa, niin suosittelen kuitenkin koputtelemaan 'kepillä jäätä', josko sattuisit olemaan suopean työkkärin kirjoilla.

      • tyttönenvain1234

        Juurikin näin. Kyllä niin väärin että omaehtoisesta opiskelusta rangaistaan sitten. Ei varmaan pidä edes kokeilla. Kunhan nyt vain ajattelin että tietääkö ne jostain mutta eiköhän ne kuitenkin jotain kautta saa selville.

        Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella mutta mitenköhän esim. verkko-opinnot kun periaatteessa niitä suoritettaessa pystyy ottamaan vastaan vakituista kokopäiväistä työtä? Ajatteleekohan työkkäri asian näin vaikka järjen mukaanhan se olisi näin?

        2 x perusopinnot pitäisi suorittaa ja jos toisen suorittaisi verkko-opintoina ja toisen monimuoto tai iltaopiskeluina niin enkös silloin työkkärin silminkin ole työtön? vai katsooko se että 50 op niin päätoiminen opiskelija vaikka toisia suorittaisi verkossa?

        No onhan tässä vielä aikaa miettiä tätä. Eikä se nyt edes ihan varmaa ole että olisin työtön määräaikaisen työn päättyessä mutta kaikkia on mietittävä =)


      • caysa
        tyttönenvain1234 kirjoitti:

        Juurikin näin. Kyllä niin väärin että omaehtoisesta opiskelusta rangaistaan sitten. Ei varmaan pidä edes kokeilla. Kunhan nyt vain ajattelin että tietääkö ne jostain mutta eiköhän ne kuitenkin jotain kautta saa selville.

        Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella mutta mitenköhän esim. verkko-opinnot kun periaatteessa niitä suoritettaessa pystyy ottamaan vastaan vakituista kokopäiväistä työtä? Ajatteleekohan työkkäri asian näin vaikka järjen mukaanhan se olisi näin?

        2 x perusopinnot pitäisi suorittaa ja jos toisen suorittaisi verkko-opintoina ja toisen monimuoto tai iltaopiskeluina niin enkös silloin työkkärin silminkin ole työtön? vai katsooko se että 50 op niin päätoiminen opiskelija vaikka toisia suorittaisi verkossa?

        No onhan tässä vielä aikaa miettiä tätä. Eikä se nyt edes ihan varmaa ole että olisin työtön määräaikaisen työn päättyessä mutta kaikkia on mietittävä =)

        Minä oon suorittanut kohta yhden appron tytöttömänä tämän kesän aikana ja menin tästä tietämättömyyttäni möläyttämään työkkärissä. Onneksi opinto-oikeuden aika (1.6.-31.12.) on kuitenkin tarpeeksi pitkä, joten 25 op jaetaan 7 kk:lle= 3,5op/kk. Raja on siis 5 op että menettää etuudet, huoh.. MUTTAmutta..
        nyt kuitenkin aloitan toisenkin aineen perusopinnot syksyllä, tosin eri yliopistossa, ja tuun niitä suorittamaan tän vuoden aikana ~9 op tätä toista approa..
        oletteko todella sitä mieltä että Helsingin yliopistolta menee tiedot Tampereen työkkärille ns suoraan jos pidän suuni supussa?
        Tästä kesäyliopiston opinto-oikeudesta minun piti itse toimittaa lappu työkkäriin, he eivät yliopistolle kyllä ottaneet itse yhteyttä lainkaan.. Mokan tein siis minä silloin opinnoista puhuessani.
        Jokatapauksessa on ihan kamalaa että jos yrittää olla aktiivinen ja ei halua syrjäytyä, siitäkin tässä järjestelmässä rokotettaisiin!! :/


      • Työkkäri'
        tyttönenvain1234 kirjoitti:

        Juurikin näin. Kyllä niin väärin että omaehtoisesta opiskelusta rangaistaan sitten. Ei varmaan pidä edes kokeilla. Kunhan nyt vain ajattelin että tietääkö ne jostain mutta eiköhän ne kuitenkin jotain kautta saa selville.

        Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella mutta mitenköhän esim. verkko-opinnot kun periaatteessa niitä suoritettaessa pystyy ottamaan vastaan vakituista kokopäiväistä työtä? Ajatteleekohan työkkäri asian näin vaikka järjen mukaanhan se olisi näin?

        2 x perusopinnot pitäisi suorittaa ja jos toisen suorittaisi verkko-opintoina ja toisen monimuoto tai iltaopiskeluina niin enkös silloin työkkärin silminkin ole työtön? vai katsooko se että 50 op niin päätoiminen opiskelija vaikka toisia suorittaisi verkossa?

        No onhan tässä vielä aikaa miettiä tätä. Eikä se nyt edes ihan varmaa ole että olisin työtön määräaikaisen työn päättyessä mutta kaikkia on mietittävä =)

        ''Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella.''

        Olisitkohan suopean työkkärin asiakkaana? Jos tuollainen on mennyt läpi, niin minä kyllä kyselisin kaiken varalta, että meneekö nuo aikomasi opinnot myös.

        Tietysti voi onnella kokeilla käryääkö, mutta sen verran tiedän touhuista, etten lähtisi kokeilemaan. Se käry voi käydä pitkänkin ajan päästä ja ikävää on maksella takaisin ja pahimmassa tapauksessa päästä käräjille. Työttömyyskassat kyllä taitavat yleensä tyytyä siihen, että erottavat jäsenyydestään.


      • Sinullakin'
        caysa kirjoitti:

        Minä oon suorittanut kohta yhden appron tytöttömänä tämän kesän aikana ja menin tästä tietämättömyyttäni möläyttämään työkkärissä. Onneksi opinto-oikeuden aika (1.6.-31.12.) on kuitenkin tarpeeksi pitkä, joten 25 op jaetaan 7 kk:lle= 3,5op/kk. Raja on siis 5 op että menettää etuudet, huoh.. MUTTAmutta..
        nyt kuitenkin aloitan toisenkin aineen perusopinnot syksyllä, tosin eri yliopistossa, ja tuun niitä suorittamaan tän vuoden aikana ~9 op tätä toista approa..
        oletteko todella sitä mieltä että Helsingin yliopistolta menee tiedot Tampereen työkkärille ns suoraan jos pidän suuni supussa?
        Tästä kesäyliopiston opinto-oikeudesta minun piti itse toimittaa lappu työkkäriin, he eivät yliopistolle kyllä ottaneet itse yhteyttä lainkaan.. Mokan tein siis minä silloin opinnoista puhuessani.
        Jokatapauksessa on ihan kamalaa että jos yrittää olla aktiivinen ja ei halua syrjäytyä, siitäkin tässä järjestelmässä rokotettaisiin!! :/

        ''Onneksi opinto-oikeuden aika (1.6.-31.12.) on kuitenkin tarpeeksi pitkä, joten 25 op jaetaan 7 kk:lle= 3,5op/kk. ''

        On ollut työkkäriltä aika joustavaa, että on ottanut koko opinto-oikeusajan huomioon. Joissakin muissa ei olisi otettu. Tuo homma kun ratkeaa monesti aika villiin malliin.

        ''oletteko todella sitä mieltä että Helsingin yliopistolta menee tiedot Tampereen työkkärille ns suoraan jos pidän suuni supussa?''

        Kas kun homma on niin, että koko maan osalta työkkärien tietojärjestelmää hoidetaan keskitetysti, joten käry voi käydä. Tai voipi olla suorastaan todennäköistä.

        ''Tästä kesäyliopiston opinto-oikeudesta minun piti itse toimittaa lappu työkkäriin, he eivät yliopistolle kyllä ottaneet itse yhteyttä lainkaan..''

        Oletko varma? Tuo lapun toimittaminen tarkoitti vain sitä, että työkkärissä nähtiin se, miten olet opintojasi harjoittanut. Työkkäreille kun riittää pelkkä kirjoillaolo, joten he eivät tarkistelekaan opintosuorituksia, vaan se on sitten työttömän heiniä selvitellä juttua.

        Minä harkitsisin asiaa. Ks. edellinen vastaus.


    • KooTeeÄm

      suorittaa lain mukaan: jos kuukausiopinnot eivät ylitä 5 op tai 25 h viikossa, eivätkä ne estä työnhakuasi. Opinnot eivät saa olla tutkintotavoitteisia. Näiksi harvemmin katsotaan avoimen opinnot. Eli, summa summarum, voit jos teet vähän. Vuositasolla muistaakseni se oli jotain 9 kk X 5 op eli 45 op. Vähennettynä siis kesäkuukaudet tjs. Mielestäni ei tarvitse ilmoittaa, mutta voithan toki varmistaa sen ja kertoa opiskelevasi vähäisiä määriä. Itse kävin pari kurssia avoimessa ilman ongelmia kolmen kuukauden aikana (12 op).

      • Harkintaa*

        ''...eivätkä ne estä työnhakuasi.''

        Jep. Tuolla verukkeella voidaan evätä mikä tahansa opiskelu.

        ''Näiksi harvemmin katsotaan avoimen opinnot.''

        Vaikka eivät olekaan tutkintoon johtavia, niin silti avoimen opintojen harjoittaminen usein evätään.

        ''Vuositasolla muistaakseni se oli jotain 9 kk X 5 op eli 45 op.''

        Tuo on työkkärin harkinnassa. Sitovia soveltamisohjeita ei ole, vaan kyse on kokonaisharkinnasta. Ja työkkärithän voivat harkita miten vain.

        ''Mielestäni ei tarvitse ilmoittaa''

        En suosittele. Kannattaa selvittää työkkärin kanssa mieluummin kuin riskeerata seuraukset.

        ''kertoa opiskelevasi vähäisiä määriä''

        Tuo ei riitä työkkärille. Siellä vaaditaan täsmällistä tietoa.

        ''Itse kävin pari kurssia avoimessa ilman ongelmia kolmen kuukauden aikana (12 op).''

        Jos sinulla onnisti, niin ei välttämättä toisessa työkkärissä tapahdu samoin.


      • tyttönenvain1234
        Harkintaa* kirjoitti:

        ''...eivätkä ne estä työnhakuasi.''

        Jep. Tuolla verukkeella voidaan evätä mikä tahansa opiskelu.

        ''Näiksi harvemmin katsotaan avoimen opinnot.''

        Vaikka eivät olekaan tutkintoon johtavia, niin silti avoimen opintojen harjoittaminen usein evätään.

        ''Vuositasolla muistaakseni se oli jotain 9 kk X 5 op eli 45 op.''

        Tuo on työkkärin harkinnassa. Sitovia soveltamisohjeita ei ole, vaan kyse on kokonaisharkinnasta. Ja työkkärithän voivat harkita miten vain.

        ''Mielestäni ei tarvitse ilmoittaa''

        En suosittele. Kannattaa selvittää työkkärin kanssa mieluummin kuin riskeerata seuraukset.

        ''kertoa opiskelevasi vähäisiä määriä''

        Tuo ei riitä työkkärille. Siellä vaaditaan täsmällistä tietoa.

        ''Itse kävin pari kurssia avoimessa ilman ongelmia kolmen kuukauden aikana (12 op).''

        Jos sinulla onnisti, niin ei välttämättä toisessa työkkärissä tapahdu samoin.

        ''Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella.''

        Olisitkohan suopean työkkärin asiakkaana? Jos tuollainen on mennyt läpi, niin minä kyllä kyselisin kaiken varalta, että meneekö nuo aikomasi opinnot myös. "

        Tuo aika oli syyskuu-toukokuu niin siitähän noitten laskukaavojen mukaan tulee alle 5 op/kk.


        Osaattekos vielä sanoa noista verkko-opinnoista? Jos esim. perusopinnot 25op suorittaa verkko-opintoina jolloin luentoja tms ei ole niin verkko-opinnothan ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla esteenä kokopäiväisen työn vastaanottamiseen. Sehän nyt näyttää olevan aika selvä että jos kahdet perusopinnot suoritan normaalina avoimessa niin työkkäri kyllä kattoo sitten päätoimiseksi. Mutta jos toiset suorittais verkko-opintoina. Tosin mun ei kyllä tarttis saada kaksia perusopintoja saada kasaan, yhdet ja jotain kursseja riittäis.


      • ************
        tyttönenvain1234 kirjoitti:

        ''Ainakin perusopinnot 25op on katsottu sivutoimisiksi kun olen niitä suoritellut vakituisen töiden ohella.''

        Olisitkohan suopean työkkärin asiakkaana? Jos tuollainen on mennyt läpi, niin minä kyllä kyselisin kaiken varalta, että meneekö nuo aikomasi opinnot myös. "

        Tuo aika oli syyskuu-toukokuu niin siitähän noitten laskukaavojen mukaan tulee alle 5 op/kk.


        Osaattekos vielä sanoa noista verkko-opinnoista? Jos esim. perusopinnot 25op suorittaa verkko-opintoina jolloin luentoja tms ei ole niin verkko-opinnothan ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla esteenä kokopäiväisen työn vastaanottamiseen. Sehän nyt näyttää olevan aika selvä että jos kahdet perusopinnot suoritan normaalina avoimessa niin työkkäri kyllä kattoo sitten päätoimiseksi. Mutta jos toiset suorittais verkko-opintoina. Tosin mun ei kyllä tarttis saada kaksia perusopintoja saada kasaan, yhdet ja jotain kursseja riittäis.

        Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa yliopiston verkko-opintojen opiskelu vei työttömyysturvan.

        Kyseessä oli tilanne, jossa verkko-opintoja harjoitettiin ulkomaisessa yliopistossa Suomesta käsin.


      • KooTeeÄm
        Harkintaa* kirjoitti:

        ''...eivätkä ne estä työnhakuasi.''

        Jep. Tuolla verukkeella voidaan evätä mikä tahansa opiskelu.

        ''Näiksi harvemmin katsotaan avoimen opinnot.''

        Vaikka eivät olekaan tutkintoon johtavia, niin silti avoimen opintojen harjoittaminen usein evätään.

        ''Vuositasolla muistaakseni se oli jotain 9 kk X 5 op eli 45 op.''

        Tuo on työkkärin harkinnassa. Sitovia soveltamisohjeita ei ole, vaan kyse on kokonaisharkinnasta. Ja työkkärithän voivat harkita miten vain.

        ''Mielestäni ei tarvitse ilmoittaa''

        En suosittele. Kannattaa selvittää työkkärin kanssa mieluummin kuin riskeerata seuraukset.

        ''kertoa opiskelevasi vähäisiä määriä''

        Tuo ei riitä työkkärille. Siellä vaaditaan täsmällistä tietoa.

        ''Itse kävin pari kurssia avoimessa ilman ongelmia kolmen kuukauden aikana (12 op).''

        Jos sinulla onnisti, niin ei välttämättä toisessa työkkärissä tapahdu samoin.

        ko. tieto perustuu ennakkotapauksiin, joten eiköhän ne ole ihan paikkansapitäviä. Nimittäin jo oikeustapauksissa on todettu, että a) 5 op /kk alittavat opinnot eivät ole katsottu päätoimisiksi, eivätkä siten evää työttömyysturvaa. b) ne eivät estä työnhakuasi mikäli ne ovat vähäisiä työmäärältään (alle 25 h viikossa) c) päätöksistä löytyvät myös laskusäännöt ja se kuinka niitä on käytetty päätösten perusteena. Pohjalla on TTL. d) voit toki ilmoittaa opiskelusi, mutta sillä ei ole merkitystä, jos ne ovat rajoissa, koska ne ovat silloin sallittuja. e) olen selvittänyt nämä asiat perin pohjin ja siksi en ole joutunut ongelmiin edes vähäisen 12 op opiskeluni takia. Enkä joudu, koska toimin sääntöjen mukaan.

        Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voit aina vedota ko. ennakkotapauksiin ja omalla kohdallasi tulet taatusti saamaan saman ratkaisun kuin toinenkin vastaavassa tapauksessa, KOSKA sinulla on samat oikeudet kuin muillakin vastaavassa tilanteessa oleville (koulutus yms). Kokonaisharkinta EI YLITä missään nimessä edellä mainittuja tapauksia. Ja vaikka ylittäisikin, ketä se kiinnostaa, voit aina hakea muutosta, jolloin päätös tulee olemaan sellainen kuin käytäntö on aiemminkin todennut.

        Yksinkertaista, eikö? Työkkärit voivat toki harkita mitä vain, mutta nyt on kyse VAKO:n ja TTLK:n päätöksistä, JOTKA SANOVAT LOPULLISEN SANAN MYÖS TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA, eli juuri noin kuin asiat ilmoitin.


      • Niin'
        KooTeeÄm kirjoitti:

        ko. tieto perustuu ennakkotapauksiin, joten eiköhän ne ole ihan paikkansapitäviä. Nimittäin jo oikeustapauksissa on todettu, että a) 5 op /kk alittavat opinnot eivät ole katsottu päätoimisiksi, eivätkä siten evää työttömyysturvaa. b) ne eivät estä työnhakuasi mikäli ne ovat vähäisiä työmäärältään (alle 25 h viikossa) c) päätöksistä löytyvät myös laskusäännöt ja se kuinka niitä on käytetty päätösten perusteena. Pohjalla on TTL. d) voit toki ilmoittaa opiskelusi, mutta sillä ei ole merkitystä, jos ne ovat rajoissa, koska ne ovat silloin sallittuja. e) olen selvittänyt nämä asiat perin pohjin ja siksi en ole joutunut ongelmiin edes vähäisen 12 op opiskeluni takia. Enkä joudu, koska toimin sääntöjen mukaan.

        Käytännössä se tarkoittaa sitä, että voit aina vedota ko. ennakkotapauksiin ja omalla kohdallasi tulet taatusti saamaan saman ratkaisun kuin toinenkin vastaavassa tapauksessa, KOSKA sinulla on samat oikeudet kuin muillakin vastaavassa tilanteessa oleville (koulutus yms). Kokonaisharkinta EI YLITä missään nimessä edellä mainittuja tapauksia. Ja vaikka ylittäisikin, ketä se kiinnostaa, voit aina hakea muutosta, jolloin päätös tulee olemaan sellainen kuin käytäntö on aiemminkin todennut.

        Yksinkertaista, eikö? Työkkärit voivat toki harkita mitä vain, mutta nyt on kyse VAKO:n ja TTLK:n päätöksistä, JOTKA SANOVAT LOPULLISEN SANAN MYÖS TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA, eli juuri noin kuin asiat ilmoitin.

        '''tieto perustuu ennakkotapauksiin, joten eiköhän ne ole ihan paikkansapitäviä. Nimittäin jo oikeustapauksissa on todettu, että a) 5 op /kk alittavat opinnot eivät ole katsottu päätoimisiksi, eivätkä siten evää työttömyysturvaa. b) ne eivät estä työnhakuasi mikäli ne ovat vähäisiä työmäärältään (alle 25 h viikossa) c) päätöksistä löytyvät myös laskusäännöt ja se kuinka niitä on käytetty päätösten perusteena.'''

        Noinhan tuo on. Mutta eipä tuo estä työkkäriä kokonaisharkinnan perusteella tekemään toisenlaista päätöstä.

        Olen esim. nähnyt sellaisen päätöksen, jossa evättiin päiväraha, koska oppilaitos sijaitsi toisella paikkakunnalla. Näin siitä huolimatta, että työttömällä oli oma auto ja hän hoiti opinnot kotoaan käsin eikä etäisyys mitenkään mahdoton ollut. Mikäli oppilaitos olisi sijainnut kotipaikkakunnalla, päivärahaoikeus ei olisi mennyt, sillä opintojen laajuus mahtui rajojen sisään.

        Siksi ei mikään ole koskaan varmaa työttömyysturvassa.

        Viranomaisen päätöksenteko on ihmeellistä.


      • KooTeeÄm
        Niin' kirjoitti:

        '''tieto perustuu ennakkotapauksiin, joten eiköhän ne ole ihan paikkansapitäviä. Nimittäin jo oikeustapauksissa on todettu, että a) 5 op /kk alittavat opinnot eivät ole katsottu päätoimisiksi, eivätkä siten evää työttömyysturvaa. b) ne eivät estä työnhakuasi mikäli ne ovat vähäisiä työmäärältään (alle 25 h viikossa) c) päätöksistä löytyvät myös laskusäännöt ja se kuinka niitä on käytetty päätösten perusteena.'''

        Noinhan tuo on. Mutta eipä tuo estä työkkäriä kokonaisharkinnan perusteella tekemään toisenlaista päätöstä.

        Olen esim. nähnyt sellaisen päätöksen, jossa evättiin päiväraha, koska oppilaitos sijaitsi toisella paikkakunnalla. Näin siitä huolimatta, että työttömällä oli oma auto ja hän hoiti opinnot kotoaan käsin eikä etäisyys mitenkään mahdoton ollut. Mikäli oppilaitos olisi sijainnut kotipaikkakunnalla, päivärahaoikeus ei olisi mennyt, sillä opintojen laajuus mahtui rajojen sisään.

        Siksi ei mikään ole koskaan varmaa työttömyysturvassa.

        Viranomaisen päätöksenteko on ihmeellistä.

        ei varmaan estäkään, mutta jos he tekevät epäilyttävän/perusteettoman päätöksen, mikä on täysin mahdollista kun on kyseessä työkkäri, voit hakea muutosta ja saada päätös ennakkopäätösten mukaisena. Tuolloin, jos on niin, että olet vastaavassa tilanteessa, kuin esimerkiksi joku ennakkotapauksen henkilö, niin tulet saamaan "samanlaista oikeutta", vaikka työkkäri olisi päättänyt mitä vain. He eivät sano viimeistä sanaa. Tosin tällainen muutoksenhaku ei ole ehkä helpoin tapa saada asiat lainmukaisiksi, mutta vääryyttä ei pidä sietää.


      • Lentää
        KooTeeÄm kirjoitti:

        ei varmaan estäkään, mutta jos he tekevät epäilyttävän/perusteettoman päätöksen, mikä on täysin mahdollista kun on kyseessä työkkäri, voit hakea muutosta ja saada päätös ennakkopäätösten mukaisena. Tuolloin, jos on niin, että olet vastaavassa tilanteessa, kuin esimerkiksi joku ennakkotapauksen henkilö, niin tulet saamaan "samanlaista oikeutta", vaikka työkkäri olisi päättänyt mitä vain. He eivät sano viimeistä sanaa. Tosin tällainen muutoksenhaku ei ole ehkä helpoin tapa saada asiat lainmukaisiksi, mutta vääryyttä ei pidä sietää.

        ''mutta jos he tekevät epäilyttävän/perusteettoman päätöksen, mikä on täysin mahdollista kun on kyseessä työkkäri, voit hakea muutosta ja saada päätös ennakkopäätösten mukaisena.''

        Et ole ilmeisesti tutustunut siihen, miten työttömän muutoksenhaku toimii. Aniharva päätös muuttuu ja vielä harvemmin tuollainen, jossa työkkärille on annettu harkintavaltaa.


      • KooTeeÄm
        Lentää kirjoitti:

        ''mutta jos he tekevät epäilyttävän/perusteettoman päätöksen, mikä on täysin mahdollista kun on kyseessä työkkäri, voit hakea muutosta ja saada päätös ennakkopäätösten mukaisena.''

        Et ole ilmeisesti tutustunut siihen, miten työttömän muutoksenhaku toimii. Aniharva päätös muuttuu ja vielä harvemmin tuollainen, jossa työkkärille on annettu harkintavaltaa.

        hei, juurihan kerroin, että näistä on ennakkotapauksia ja valittaa voi. Työkkäri ei ole lopullinen päätöksentekoelin ja jos olet vastaavassa tilanteessa kuin esimerkiksi minä työttömänä opiskelijana, niin työkkärin tehdessä lainvastaisen päätöksen "kokonaisharkintaan" perustuen, mutta kuitenkin niin, että esimerkiksi ennakkotapaukset osoittavat, että minun olisi kuulunut saada toisenlainen päätös, niin voin valittaa ja lähes satavarmasti voitan jutun, koska VAKO tai TTLK tuskin haluavat vetää epäyhtenäistä linjaa aiemmissa päätöksissään ja haluavat tehdä päätöksen aiempiin, vastaaviin tapauksiin vedoten mm. helpottaakseen byrokratiaa.


      • tyttönenvain1234
        KooTeeÄm kirjoitti:

        hei, juurihan kerroin, että näistä on ennakkotapauksia ja valittaa voi. Työkkäri ei ole lopullinen päätöksentekoelin ja jos olet vastaavassa tilanteessa kuin esimerkiksi minä työttömänä opiskelijana, niin työkkärin tehdessä lainvastaisen päätöksen "kokonaisharkintaan" perustuen, mutta kuitenkin niin, että esimerkiksi ennakkotapaukset osoittavat, että minun olisi kuulunut saada toisenlainen päätös, niin voin valittaa ja lähes satavarmasti voitan jutun, koska VAKO tai TTLK tuskin haluavat vetää epäyhtenäistä linjaa aiemmissa päätöksissään ja haluavat tehdä päätöksen aiempiin, vastaaviin tapauksiin vedoten mm. helpottaakseen byrokratiaa.

        Tuntuu vaan että tuo valitustie on pitkä ja kivinen mutta kai sieltä sitten osa tapauksista ainakin muuttuu. Ainakin eräs tuttuni sai kyllä valittamalla muutoksen työkkärin päätökseen.
        Tosin nyt tuntuu että on vielä pidempi aika kun valitusoikeus on kassan päätöksestä ja kassallakin tuntuu kestävän ikuisuuden sen päätöksen tulo.
        Noh, paras tapa olisi kuitenkin että en olisi työtön joulukuussa niin ei työkkärin toiminta minua koskisi.


      • Oxford Life Long
        ************ kirjoitti:

        Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa yliopiston verkko-opintojen opiskelu vei työttömyysturvan.

        Kyseessä oli tilanne, jossa verkko-opintoja harjoitettiin ulkomaisessa yliopistossa Suomesta käsin.

        Mistähän ihmeestä tässä tapauksessa työkkäri sai tiedon opiskeluista? Ellei sitten työttömän möläytyksestä.


      • Byro B
        Oxford Life Long kirjoitti:

        Mistähän ihmeestä tässä tapauksessa työkkäri sai tiedon opiskeluista? Ellei sitten työttömän möläytyksestä.

        Nyt vuonna 2013 on voimassa eri lait ja säännöt kuin 2009. Tyött turvalla voi opiskella, mutta asia pitää sopia työkkärissä. Siinä on ehtonsa, kuten 25v ikä ja ettei ole kovin monta tutkintoa jo suoritettuna. Ja tutkinnon pitää auttaa työllistymisessä, joten sairaanhoitajan ei saa opiskella merkonomiksi.


    • Et jaksa

      Opiskelu on liian rankkaa sinulle, väsyttää, tahtoo tukia....

    • minnajk

      Miten nuo opintopisteet ja kuukaudet menee? Ilmottauduin nyt 2.3. kurssille, jonka laajuus on 6op. Kyseessä verkko-opinnot. Opinto-oikeus on 1.1.-31.12.2012. Tentti on 11.4., mutta käsittääkseni voin sopia tenttiajankohdan paikkakuntani yliopistossa silloin kun itselle parhaiten sopii. Uskallanko tenttiä heti ensimmäisenä tenttipäivänä vai pitäisikö odottaa, katsooko työkkäri kurssin pituudeksi ilmoittautumisajankohdan->kurssin suoritusajankohdan vai lasketaanko se tuon opinto-oikeusajan mukaan?

      • kirjainn

        Eikös se pituus katsota viimeisen tenttipäivän mukaan eli jos tentit ovat 2.1, 2.2 tai 27.3, niin silloin kurssi loppuu 27.3, vaikka olisit tehnyt tentin 2.1, koska 27.3 voit vielä korottaa arvosanaa. Olenko käsittänyt oikein?
        Jos on suorittanut kursseja esim. 24/op, 5 kk ja sitten huomaakin, että haluaa ruveta opiskelemaan kunnon vauhtia, niin kannattaako vasta tuossa vaiheessa lopettaa päiväraha? Jos joku olisi suorittanut vahingossa liikaa, peritäänkö ylimenevältä päiväraha esim. 26 opintoviikkoa, kun saa max 24 op eli ts. yhden kuukauden rahat vai kaikki päivärahat?


    • JokaPoika

      Sovi tentti mahdollisimman pitkän ajan päähän niin opintopisteet jakautuvat pidemälle ajalle.

    • uupunut työtön

      joudun 5kk sairauslomalle.saanko opiskella tänä aikana?

    • Virkamies yössä

      Nykyään pelkkä opinto-oikeus avoimessa yliopistossa riittää syyksi esimerkiksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan epäämiseen. Taustalla on pelko äänestäjien sivistystason noususta kansanedustajien sivistystasoon verrattuna. Useimmiten äänestäjä ohittaa tässä asiassa kansanedustajan melko pian, tutustuttuaan ensin valitsemansa tieteenalan peruskirjallisuuteen.

    • Päättäjät pelkäävät työväestön sivistystä, muuta selitystä en keksi sille, että silmät kiiluen annetaan raippaa opiskelusta. Opiskelijat ovat muutenkin Suomessa ihmisryhmä, joilla ei ole oikeutta inhimilliseen toimeentuloon, vaan he saavat elääkseen anoa polvillaan lainaa pankista. Sinänsä ei pitäisi tulla siis yllätyksenä, että ansiosidonnaiset menettää uhkaamalla sivistää itseään.

      • Byro B

        Toisaalta - opiskelijat saavat tienata monta satasta kuussa ilman, että se pudottaa tukia. Työttömille tätä ei sallita.


    • skennaario

      Työttömät eivät saa edes matkustaa VR:ssä tai busseissa yli 80 km matkoja 50% alennuksella, kuten eläkeläiset ja opiskelijat. Ainoastaan työvoimatoimiston hyväksymät työnhakumatkat korvataan, mutta muuten on tavallaan kotinsa avovankina kun ei saa matkustaa alennuksella missään... Jos nyt haluaisi käydä vaikka Pohjois-Karjalasta esim. Helsingissä sukuloimassa, niin siitä on maksettava VR:lle huikea täysi maksu yhteen suuntaan ekoluokassa alkaen 59,95 e ja maksimissaan 77,14 euroa (kumma kun ne hinnatkin ovat joka kerta erilaiset vaikka Intercity ja Pendolino ovat yhtä hitaat!)... tämä valtion monopoliyhtiö on nykyisin ryöstötaksoillaan vailla vertaansa... köyhällä ei ole varaa matkustaa työmarkkinatuella varsinkaan... Missä on ministerien inhimillisyys... Kohta ne keksivät varmaan kolmannen luokan työttömille eli heille oma karjavaunu puupenkkeineen lisävaununa peräpäässä niin siellä olisi sitten halvemmat hinnat tai mahdollinen kuljetus suoraan Suomeen perustettavalle suljetulle asutuskeskukseen työttömien työkunnon tarkistamiseksi eli FEMA-leiriin? USA:ssa on jo näitä FEMA-leirejä yli 800 ja niitä perustetaan jo Eurooppaan ja Australiaan, eli sinne kootaan valvontaa tarvitsevia kansalaisia...

    • Opiskelut avoimessa

      Kannattaisi käydä lukemassa taas lakitekstiä ennen kuin meuhkaa turhaan täällä turhautumistaan.

      Työttömälle sivutoimiinen opiskelu (= alle 5 op / kk) on sallittua. Varsinkin jos se on verkko-opiskelua, joka ei sido työtöntä mihinkään tiettyyn kellon aikaan tietokoneelle.

      Itse aloitan avoimen yliopiston perusopinnot työttömänä. Laajuus on 25 op / 10 kk eli 2,5 op ja opinnot ovat verkko-opintoja. No problem.
      Tämä on sallittua menettämättä työmarkkinatukea.

    • Opiskeleaam vaan

      Tässä vielä tätä uutta lakitekstiä - sen on tarkoitus yhdenmukaistaa TE-toimistojen päätöksiä sivutoimisen opiskelun osalta. Jos te olette saaneet erilaisen pätöksen, siitä pitää kyllä valittaa. Kaikille pitäisi olla sama kohtelu.

      10 § (28.12.2012/1001)
      Opiskelu

      Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

      Päätoimisina pidetään:

      1) opintoja, joiden tavoitteena on ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon taikka yliopistossa suoritettavan alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen;

      2) lukio-opintoja, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;

      3) muita kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti; sekä

      4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.

      Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

      Jos työvoimakoulutuksena järjestetyt opinnot, työttömyysetuudella tuetut työnhakijan omaehtoiset opinnot tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 22–24 §:ssä tarkoitetut omaehtoiset opinnot on järjestetty jaksoissa, työnhakijaa ei kyseisten opintojen perusteella pidetä päätoimisena opiskelijana jaksojen välisenä aikana.

    • 13+2

      "4) muita kuin 1–3 kohdassa tarkoitettuja opintoja, joiden opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia."

      Työkkärille osoitetussa uudessa ohjeessa (ylläoleva) 25 viikkotuntia ei ole alkuperäsiessä laissa olevaa tekstiä. Vaan alkuperäisessä laissa asiaa käsitellään "25 oppituntia".

      Oppitunti kun voi olla vaikkapa pituudeltaan 80 minuuttia ja oppituntien välissä on välitunti.
      Mutta viikkotunti on kaiketi 60 minuuttia.

    • Anonyymi

      Moikka! Miten tässä lopulta kävi, ilmoititko opiskeluistasi minnekkään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe