kertokaa te

tietävät

onko sekarotuiset useammin käytäytymishäiriöisiä kun rotukoirat? entä vaikeampi kouluttaa?? meille ehkä tulossa seropi uros ( labbis-ajokoira) ja nyt mietityttää että minkälainen luonne tulossa?? vahva metsästysvietti?? koirista kyllä kokemusta mutta vain terriereistä... ois kiva saada tietoa seropeista ja muutenkin noiden rotujen luonteesta (siis kokemuksia) ei esim. wikipediasta haettua yleistietoa. t.lotta

46

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.,.

      Eivät tietenkään ole jos ne on pennusta asti kasvatettu oikein ja niitä ei ole kaltoin kohdeltu jne. Eiköhän se ole ihan isästä ja emästä ja niiden roduista kiinni minkälaisia niistä tulee ja kuinka helppo kouluttaa. Kaikki ovat yksilöitä. Mitäs jos kysyisit siltä keltä koirasi on tulossa että millainen koira on jne? Ja kannattaa lukea näiden rotujen rotumääritelmät niin saat tietää millainen rodun omainen luonne emällä ja isällä kuuluisi olla.

      • bastardit ym...

        on vaikeampi opettaa sisäsiisteiksi käytöstavoille, hihnassa olemaan.. hmm, tuo sekoitus mielenkiintoinen.. labbikset tod. yksinkertaisia ja oppii heti ja ajokit taas luupäitä/tarhakoiria.
        mutta en usko että pentuihin periintyy...
        mutta mieluiten täysirotuinen.
        yleensä sekarotuiset on sekoja!!!


      • seropinomistaja
        bastardit ym... kirjoitti:

        on vaikeampi opettaa sisäsiisteiksi käytöstavoille, hihnassa olemaan.. hmm, tuo sekoitus mielenkiintoinen.. labbikset tod. yksinkertaisia ja oppii heti ja ajokit taas luupäitä/tarhakoiria.
        mutta en usko että pentuihin periintyy...
        mutta mieluiten täysirotuinen.
        yleensä sekarotuiset on sekoja!!!

        Mihin perustelet väitteesi että seropeja on vaikeampi opettaa tavoille ja sisäsistiksi? Meidän seropi oppi sisäsiistiksi ennätysajassa vaikka asutaan kerrostalossa. Kaikki hämmästelivät että miten se pikkuinen oppi niin nopeasti... Ekana päivänä jo ymmärsi pissiä paperille jos tarve tuli ja nopeastikin pyysi sitten ulos... Tavoille ollaan hyvinkin saatu opetettua mikä nyt murkkuikää pukkaa nyt...


      • seropin omistava
        bastardit ym... kirjoitti:

        on vaikeampi opettaa sisäsiisteiksi käytöstavoille, hihnassa olemaan.. hmm, tuo sekoitus mielenkiintoinen.. labbikset tod. yksinkertaisia ja oppii heti ja ajokit taas luupäitä/tarhakoiria.
        mutta en usko että pentuihin periintyy...
        mutta mieluiten täysirotuinen.
        yleensä sekarotuiset on sekoja!!!

        minulla on ollut kuusi seropia,kaikki on ollut kivoja koulutettavia. pennut ovat heti oppineet sisäsiisteiksi, nykyinen seropipoitsuni on siisti. tahtoo ulos heti kun hätä on,helppo kouluttaa eikä turhaan haukku.hihnassa kävelee hienosti,temppuja oppii helposti. nyt sun pitää perustella kunnolla! miksi seropin ovat sekoja?


      • tässä faktaa
        seropin omistava kirjoitti:

        minulla on ollut kuusi seropia,kaikki on ollut kivoja koulutettavia. pennut ovat heti oppineet sisäsiisteiksi, nykyinen seropipoitsuni on siisti. tahtoo ulos heti kun hätä on,helppo kouluttaa eikä turhaan haukku.hihnassa kävelee hienosti,temppuja oppii helposti. nyt sun pitää perustella kunnolla! miksi seropin ovat sekoja?

        eli koira saa kahden täysirotusen luonneviat,sairaudet ym. siksi seropit ovat sekopäitä, riehuvat paljon ja on hysteerisiä.
        tiedän monta seropia jotka pomppivat,haukkuvat,näykkivät,kusevat sisään. kun taas puhdasrotuset koirat niin tietää tasan niiden luonteen!!!
        seropit itse lkärsivät siitä kun ei tiedä mitä ovat!!! ja kumpi rotu hallitsee niitä. että näin,turha sönkkää vastaan


      • seropin omistaja
        tässä faktaa kirjoitti:

        eli koira saa kahden täysirotusen luonneviat,sairaudet ym. siksi seropit ovat sekopäitä, riehuvat paljon ja on hysteerisiä.
        tiedän monta seropia jotka pomppivat,haukkuvat,näykkivät,kusevat sisään. kun taas puhdasrotuset koirat niin tietää tasan niiden luonteen!!!
        seropit itse lkärsivät siitä kun ei tiedä mitä ovat!!! ja kumpi rotu hallitsee niitä. että näin,turha sönkkää vastaan

        Kyllä sinun on syytä miettiä tuota asiaa oikein kunnolla. Miksi ihmeessä ne perivät kaikki vanhempiensa luonne viat?
        Tuo on täyttä potaskaa koko sinun juttusi, täysin paikkaansa pitämätöntä sontaa.
        Onko naapurisi seropi viisaampi, kuin sinun kallis ja uljas rotukoirasi, siitäkö kenkä hiertää?
        Unohda koko juttu, keskity johonkin muuhun asiaan, josta ymmärrät jotakin.


      • Hukka-Musti
        tässä faktaa kirjoitti:

        eli koira saa kahden täysirotusen luonneviat,sairaudet ym. siksi seropit ovat sekopäitä, riehuvat paljon ja on hysteerisiä.
        tiedän monta seropia jotka pomppivat,haukkuvat,näykkivät,kusevat sisään. kun taas puhdasrotuset koirat niin tietää tasan niiden luonteen!!!
        seropit itse lkärsivät siitä kun ei tiedä mitä ovat!!! ja kumpi rotu hallitsee niitä. että näin,turha sönkkää vastaan

        Mikö ihmeen mielipuoli oikein oolet: >>seropit itse lkärsivät siitä kun ei tiedä mitä ovat!!! ja kumpi rotu hallitsee niitä. että näin,turha sönkkää vastaan>>?

        Luuletko seropeita joiksikin mutanteiksi? Eiköhän seropeilla ole kaikki vietit tietyn voimakkaat, kuten rotukoirillakin. Vaikka risteytettäisiin paimen- ja ajokoiraa keskenään, niin kyllä koiran luonteenpiirteet ja vietit ovat kehittyneet kuten rotukoirillakin. Jos vaikka sekoitetaan keskenään kahta beaglea, joista toisella on hallitsematon metsästysvietti ja toisella heikko metsästysvietti, niin syntyisikö sitten beaglenpentuja, jotka aikuisina eivät osaa päättää, lähtevätkö itse metsälle vai kulkevatko omistajansa jalkojen äärellä ja menevät näin aivan pyörälle päästään?


      • on aivan totta
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mikö ihmeen mielipuoli oikein oolet: >>seropit itse lkärsivät siitä kun ei tiedä mitä ovat!!! ja kumpi rotu hallitsee niitä. että näin,turha sönkkää vastaan>>?

        Luuletko seropeita joiksikin mutanteiksi? Eiköhän seropeilla ole kaikki vietit tietyn voimakkaat, kuten rotukoirillakin. Vaikka risteytettäisiin paimen- ja ajokoiraa keskenään, niin kyllä koiran luonteenpiirteet ja vietit ovat kehittyneet kuten rotukoirillakin. Jos vaikka sekoitetaan keskenään kahta beaglea, joista toisella on hallitsematon metsästysvietti ja toisella heikko metsästysvietti, niin syntyisikö sitten beaglenpentuja, jotka aikuisina eivät osaa päättää, lähtevätkö itse metsälle vai kulkevatko omistajansa jalkojen äärellä ja menevät näin aivan pyörälle päästään?

        siis niin siinä käy,koira ei tiedä tosiaan mitä tekee!!! itselläni täysin puhdaskoira PAPEREINEEN!!! te seropin ostajat tuette pentutehtailua kun kerta ette viitsi maksaa kenneleille hintaa AIDOISTA RODUISTA. säälittävää,eikö??


      • joku on
        on aivan totta kirjoitti:

        siis niin siinä käy,koira ei tiedä tosiaan mitä tekee!!! itselläni täysin puhdaskoira PAPEREINEEN!!! te seropin ostajat tuette pentutehtailua kun kerta ette viitsi maksaa kenneleille hintaa AIDOISTA RODUISTA. säälittävää,eikö??

        säälittävää, niin tuo idioottimainen logiikkasi ja kyvyttömyytesi perusteluun.


      • Hukka-Musti
        on aivan totta kirjoitti:

        siis niin siinä käy,koira ei tiedä tosiaan mitä tekee!!! itselläni täysin puhdaskoira PAPEREINEEN!!! te seropin ostajat tuette pentutehtailua kun kerta ette viitsi maksaa kenneleille hintaa AIDOISTA RODUISTA. säälittävää,eikö??

        ...ja sinä tuet sitä >>sairaaksi jalostamista>>. Rotukoirien kasvatus on yhtä lailla pentutehtailua kuin seropienkin. Taidat olla yksi niistä koirien vihollisista, joille koiran tärkeysjärjestyksessä ulkonäkö on kymmenen kertaa terveyttä tärkeämpää.


      • itseäsi hukka....
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...ja sinä tuet sitä >>sairaaksi jalostamista>>. Rotukoirien kasvatus on yhtä lailla pentutehtailua kuin seropienkin. Taidat olla yksi niistä koirien vihollisista, joille koiran tärkeysjärjestyksessä ulkonäkö on kymmenen kertaa terveyttä tärkeämpää.

        rotukoirien kasvatus on KAUKANA pentutehtailijoista!!! siksi noita valio luokka koiria tilataan ulkomailta saakka (joka sinusta varmaan kallista lystiä kerta sinullehan kelpaa vain 10€ sekarotuinen sairas koira???????)
        suomen kenneleissä ei tapahdu koiratehtailua sen vuoksi koska geenit testataan. että mieti mitä puhut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Hukka-Musti
        itseäsi hukka.... kirjoitti:

        rotukoirien kasvatus on KAUKANA pentutehtailijoista!!! siksi noita valio luokka koiria tilataan ulkomailta saakka (joka sinusta varmaan kallista lystiä kerta sinullehan kelpaa vain 10€ sekarotuinen sairas koira???????)
        suomen kenneleissä ei tapahdu koiratehtailua sen vuoksi koska geenit testataan. että mieti mitä puhut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Minä olen miettinyt koko ajan juuri sitä, osaatko sinä ajatella ennen kuin puhut.


      • hukka-musti-------------
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Minä olen miettinyt koko ajan juuri sitä, osaatko sinä ajatella ennen kuin puhut.

        viitsit edes vaivautua "taistelemaan" tuollaisen TÄYDELLISEN ROTUKOIRAN omaavan kanssa??
        tekstiä lukiessani heräsi kysymys että eikö ne täysirotuiset eläkin vähemmöän kun seropit,ja vain siksi koska seropit terveimpiä.
        itselläni cairnin ja seropin sekoitus:) ja on sisäsiisti,ei pure,hauku,ym,. tyttö nyt 8 vuotta ja ei edes lääkäriä tarvinnut.


      • Hukka-Musti
        hukka-musti------------- kirjoitti:

        viitsit edes vaivautua "taistelemaan" tuollaisen TÄYDELLISEN ROTUKOIRAN omaavan kanssa??
        tekstiä lukiessani heräsi kysymys että eikö ne täysirotuiset eläkin vähemmöän kun seropit,ja vain siksi koska seropit terveimpiä.
        itselläni cairnin ja seropin sekoitus:) ja on sisäsiisti,ei pure,hauku,ym,. tyttö nyt 8 vuotta ja ei edes lääkäriä tarvinnut.

        En enää jaksa tätä...


      • Huhhuh!
        Hukka-Musti kirjoitti:

        En enää jaksa tätä...

        Olen biologi ja perinnöllisyystutkija, mutta sellainen ei tarvitse olla ymmärtääkseen, että (kuten aina joku viisas onneksi jaksaakin muistuttaa), kaikki tunnetut rodutkin ovat syntyneet useita eri tyyppejä sekoittamalla, aivan muutamaa lukuunottamatta, joilla (useimmiten itämaisia rotuja) tietoinen rotutyypinjalostus on jatkunut niin pitkään, että ne ovat pääsääntöisesti sekoittuneet keskenään hieman muita kapea-alaisemmin. Ja aina on hyvä muistaa, että osa roduistamme on vielä hyvin nuoria, viime vuosituhannen loppupuoliskolla tai jopa tällä vuosituhannella syntyneitä ja virallisesti hyväksyttyjä.

        Ymmärrän, ettei kukaan tahdo kannattaa "pentutehdasta", mutta meidän kaikkien tulisi sillointällöin tarkastaa kapeita katsantokantojamme ja muistaa, että rotujenjalostus jatkuu yhä! Erikseen täytyy vielä huomioida vahinkopentueet, jolloin omistaja on pyrkinyt varjelemaan koiraansa siltä, mutta syystä tai toisesta vahinko on sattunut.

        D.


      • mikäköhän oli bointtisi?
        Huhhuh! kirjoitti:

        Olen biologi ja perinnöllisyystutkija, mutta sellainen ei tarvitse olla ymmärtääkseen, että (kuten aina joku viisas onneksi jaksaakin muistuttaa), kaikki tunnetut rodutkin ovat syntyneet useita eri tyyppejä sekoittamalla, aivan muutamaa lukuunottamatta, joilla (useimmiten itämaisia rotuja) tietoinen rotutyypinjalostus on jatkunut niin pitkään, että ne ovat pääsääntöisesti sekoittuneet keskenään hieman muita kapea-alaisemmin. Ja aina on hyvä muistaa, että osa roduistamme on vielä hyvin nuoria, viime vuosituhannen loppupuoliskolla tai jopa tällä vuosituhannella syntyneitä ja virallisesti hyväksyttyjä.

        Ymmärrän, ettei kukaan tahdo kannattaa "pentutehdasta", mutta meidän kaikkien tulisi sillointällöin tarkastaa kapeita katsantokantojamme ja muistaa, että rotujenjalostus jatkuu yhä! Erikseen täytyy vielä huomioida vahinkopentueet, jolloin omistaja on pyrkinyt varjelemaan koiraansa siltä, mutta syystä tai toisesta vahinko on sattunut.

        D.

        eli se että seropeista suurin osa on pentutehtailijoita vai se että rotukoirista suurin osa on?? meni hieman ohi
        koska lain mukaan yxkään kenneli ei ole pentutehtailija kun taas seropeista ei tiedä monta kertaa todellisuudessa synnyttänyt ym.


      • ?????
        mikäköhän oli bointtisi? kirjoitti:

        eli se että seropeista suurin osa on pentutehtailijoita vai se että rotukoirista suurin osa on?? meni hieman ohi
        koska lain mukaan yxkään kenneli ei ole pentutehtailija kun taas seropeista ei tiedä monta kertaa todellisuudessa synnyttänyt ym.

        Kaikkea skeidaa jaksatkin näppikseltäsi suoltaa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.


    • -jke-

      "onko sekarotuiset useammin käytäytymishäiriöisiä kun rotukoirat? entä vaikeampi kouluttaa??"

      Kysymyksesi asettelu on mahdoton. Maailmassa on noin 400 erilaista koirarotua. Risteyttämällä vain kahta eri rotua, pystymme muodostamaan noin 80000 ERILAISTA sekarotuista. Neljän rodun yhdistelmiä onkin sitten jo miljardeja erilaisia jne.. Nyt pyydät antamaan näihin kaikkiin "rotuihin" sopivaa yleispätevää lausuntoa. Ymmärrät varmaan, ettei se onnistu.

      "meille ehkä tulossa seropi uros ( labbis-ajokoira) ja nyt mietityttää että minkälainen luonne tulossa?? vahva metsästysvietti??"

      Hyvin vaikea ennustaa. Niin vastakkaisia ominaisuuksia on näillä kantaroduilla. Ennen laukausta toimiva metsästäjä yhdistetty laukauksen jälkeen toimivaan metsästäjään. Haukkuherkkä yhdistetty vähähaukkuiseen. Valtavan toimintasäteen omaava koira yhdistetty hyvin pienen toimintasäteen koiraan. Itsenäinen työskentelijä yhdistetty vahvasti isännälleen työskentelevään koiraan jne...

      Minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, ettei ole mitään järkeä yhdistää kahta näin erilaista rotua. Voi helposti syntyä viettien sekamelska, missä kummankaan kantarodun hyvät ominaisuudet eivät pääse korostumaan. Huomaathan, että vaikka molemmat rodut ovatkin "metsästysviettisiä" niin ne ovat silti sitä aivan eri tavoilla. Noutajamaiset ominaisuudet ajokoiran työssä olisivat vaan haitaksi. Samoin ajokoiramaiset ominaisuudet noutajassa tekisivät siitä käyttökelvottoman metsästysnoutajan.

      • sanon vain sinulle

        että kyllä seropit ovat vaikeasti hallittavissa. oli ne mistä yhdistelmästä tahansa. en tunne yhtäkään sisäsiistiä seropi koiraa...
        ja hei on aivan koirasta ja kasvatuksesta kiinni minkälainen luonne tulee. onhan labbiksia jotka haukkuu ja ajokoiria jotka ei metsästä.
        samoin kun vartiopkoiria jotka ei vartio. suosittelen kyllä puhdasrotuista!!!


      • -jke-
        sanon vain sinulle kirjoitti:

        että kyllä seropit ovat vaikeasti hallittavissa. oli ne mistä yhdistelmästä tahansa. en tunne yhtäkään sisäsiistiä seropi koiraa...
        ja hei on aivan koirasta ja kasvatuksesta kiinni minkälainen luonne tulee. onhan labbiksia jotka haukkuu ja ajokoiria jotka ei metsästä.
        samoin kun vartiopkoiria jotka ei vartio. suosittelen kyllä puhdasrotuista!!!

        "että kyllä seropit ovat vaikeasti hallittavissa. oli ne mistä yhdistelmästä tahansa. en tunne yhtäkään sisäsiistiä seropi koiraa..."

        Aika rankkaa yleistystä sanoa mitään yleispätevää seropeista, kuten tuossa aiemmassa vistissäni yritin selvittää.. Kyllä minun mielestäni tulee ihan mainioita harrastus- ja työkoiria kun osataan yhdistää rotuja, joiden vietit ja käyttäominaisuudet tukevat toisiaan. Ja ovat ihan "hallittavissa". Mutta nämä viettien sekamelskat voivat olla joskus melkoisia ongelmia kouluttaa yhteiskuntakelpoisiksi.

        "ja hei on aivan koirasta ja kasvatuksesta kiinni minkälainen luonne tulee"

        Luonteeseen voi toki paljon vaikuttaa kasvatuksella, mutta viettejä ei voi kouluttaa pois tai tuottaa koulutuksella lisää. Ne ovat sisäisiä toimintamalleja, jotka koirassa ovat.


      • Hukka-Musti

        >>Haukkuherkkä yhdistetty vähähaukkuiseen.>>?
        -Minusta molemmat rodut ovat lähes äänettömiä. Olen tuntenut sekä labbiksia että suomenajokkeja, eivätkä kummatkaan ole vahtineet kotiaan juuri lainkaan.


      • -jke-
        Hukka-Musti kirjoitti:

        >>Haukkuherkkä yhdistetty vähähaukkuiseen.>>?
        -Minusta molemmat rodut ovat lähes äänettömiä. Olen tuntenut sekä labbiksia että suomenajokkeja, eivätkä kummatkaan ole vahtineet kotiaan juuri lainkaan.

        Ajokoiran alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira haukkuu juuri silloin kun metsästysvietti napsahtaa päälle. Noutajan alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira pitää turpansa kiinni etenkin silloin, kun metsästysvietti napsahtaa päälle.

        Missä kohtaa muuten väitin jomman kumman roduista vahtivan kotiaan?


      • kohtaa
        -jke- kirjoitti:

        Ajokoiran alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira haukkuu juuri silloin kun metsästysvietti napsahtaa päälle. Noutajan alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira pitää turpansa kiinni etenkin silloin, kun metsästysvietti napsahtaa päälle.

        Missä kohtaa muuten väitin jomman kumman roduista vahtivan kotiaan?

        joku on väittänyt sinun väittäneen niin?


      • Hukka-Musti
        -jke- kirjoitti:

        Ajokoiran alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira haukkuu juuri silloin kun metsästysvietti napsahtaa päälle. Noutajan alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira pitää turpansa kiinni etenkin silloin, kun metsästysvietti napsahtaa päälle.

        Missä kohtaa muuten väitin jomman kumman roduista vahtivan kotiaan?

        ...mutta. >>Noutajan alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira pitää turpansa kiinni etenkin silloin, kun metsästysvietti napsahtaa päälle.>>
        -Minä kyllä olen tuntenut noutajia, jotka ovat kiinnostuneet jäniksistä ja ketuistakin ja haukkuvat niitä ajaessaan.

        Mutta kai niitä on yksilöitä moneen makuun...


      • -jke-
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...mutta. >>Noutajan alkuperäisessä käyttötarkoituksessa on ollut välttämätöntä, että koira pitää turpansa kiinni etenkin silloin, kun metsästysvietti napsahtaa päälle.>>
        -Minä kyllä olen tuntenut noutajia, jotka ovat kiinnostuneet jäniksistä ja ketuistakin ja haukkuvat niitä ajaessaan.

        Mutta kai niitä on yksilöitä moneen makuun...

        Niin. Poikkeusyksilöitä on olemassa, mitä sitten?

        Koko jutun pointti menee nyt ihan ohi kun luet tekstiä kuin piru Raamattua.

        Noutajassa ja ajokoirassa on täysin vastakkaisia, toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Siksi en ymmärrä, mitä järkeä on risteyttää kaksi tälläistä koiraa. Jos sinulla on esittää perusteluita miksi tälläinen risteytys on järkevä ja mihin käyttötarkoitukseen sillä tuotettu koira on sovelias, niin keskustelen mielelläni aiheesta.


      • Hukka-Musti
        -jke- kirjoitti:

        Niin. Poikkeusyksilöitä on olemassa, mitä sitten?

        Koko jutun pointti menee nyt ihan ohi kun luet tekstiä kuin piru Raamattua.

        Noutajassa ja ajokoirassa on täysin vastakkaisia, toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Siksi en ymmärrä, mitä järkeä on risteyttää kaksi tälläistä koiraa. Jos sinulla on esittää perusteluita miksi tälläinen risteytys on järkevä ja mihin käyttötarkoitukseen sillä tuotettu koira on sovelias, niin keskustelen mielelläni aiheesta.

        Enpä minä sellaisella koiralla mitään tekisi, mutta metsästyskoirahan sellainen toki olisi. Perusluonteiden ei kumminkaan pitäisi toisistaan poiketa, molemmat rodut ovat ihmisrakkaita, sosiaalisia ja ystävällisiä.

        Kaikista sekarotuisista koirista on johonkin. Tunnen paljon seropeita ja kaikkien luonteet ja vaistot puolittuvat vanhempiensa roduilta.

        Mutta: >>Niin. Poikkeusyksilöitä on olemassa, mitä sitten?>>
        -Mitä tarkoitat, kun puhut nyt poikkeusyksilöistä? En minä ainakaan sellaisista puhellut.


      • -jke-
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Enpä minä sellaisella koiralla mitään tekisi, mutta metsästyskoirahan sellainen toki olisi. Perusluonteiden ei kumminkaan pitäisi toisistaan poiketa, molemmat rodut ovat ihmisrakkaita, sosiaalisia ja ystävällisiä.

        Kaikista sekarotuisista koirista on johonkin. Tunnen paljon seropeita ja kaikkien luonteet ja vaistot puolittuvat vanhempiensa roduilta.

        Mutta: >>Niin. Poikkeusyksilöitä on olemassa, mitä sitten?>>
        -Mitä tarkoitat, kun puhut nyt poikkeusyksilöistä? En minä ainakaan sellaisista puhellut.

        "metsästyskoirahan sellainen toki olisi"

        Niin mutta millainen metsästyskoira? Millaiseen metsästykseen? Metsästys on yleistermi eikä kerro vielä oikeastaan yhtään mitään.

        Minä väitän, että tuollaisesta sekoituksesta ei voi tulla yhtä hyvää koiraa jäniksen ajoon kuin puhtaasta ajokoirasta. Eikä yhtä hyvää noutometsästyskoiraa kuin puhtaasta noutajasta. Koska vietithän siinä "laimenee" kun risteytetää sellaista koiraa, jolta koko vietti puuttuu.

        Jos siis jompaa kumpaa näistä metsästystavoista tulee harjoittamaan koiransa kanssa, niin ei ole perusteltua valita koirakseen juuri tälläistä sekoitusta kun paremminkin soveliaita on tarjolla.

        "...molemmat rodut ovat ihmisrakkaita, sosiaalisia ja ystävällisiä."

        Niin, kuten kaikki maailman koirat, jotka ovat normaaleissa oloissa varhaisen sosiaalistamisvaiheensa saaneet kasvaa ja kehittyä.

        "Tunnen paljon seropeita ja kaikkien luonteet ja vaistot puolittuvat vanhempiensa roduilta."

        Tällä päättelyllä siis noutoviettikin puolittuu noutajan ja ajokoiran risteytyksessä. Suuri toimintasäde puolittuu. Hyvä vesityöskentely ja uimataito puolittuu. Noutajan tärkein ominaisuus, eli markkeerauskyky puolittuu. "Miellyttämisenhalu" puolittuu jne jne...

        "Mitä tarkoitat, kun puhut nyt poikkeusyksilöistä?"

        Tarkoitin vain sitä, kun argumentoit minua vastaan kertomalla ajavasta noutajasta. Väitän, että haukkuen jänistä ajava noutaja on poikkeusyksilö, eikä sellaisen yksittäistapauksen perusteella ole mahdollista vetää universaaleja johtopäätöksiä. Epäilen myös, ettei tuntemasi ajava noutaja ole erityisen hyvä tehtävässään...


      • asiantuntija.
        sanon vain sinulle kirjoitti:

        että kyllä seropit ovat vaikeasti hallittavissa. oli ne mistä yhdistelmästä tahansa. en tunne yhtäkään sisäsiistiä seropi koiraa...
        ja hei on aivan koirasta ja kasvatuksesta kiinni minkälainen luonne tulee. onhan labbiksia jotka haukkuu ja ajokoiria jotka ei metsästä.
        samoin kun vartiopkoiria jotka ei vartio. suosittelen kyllä puhdasrotuista!!!

        Seropi oppii sisäsiistiksi ihan samoin kuin muutkin koirat. Se on kasvattajasta kiinni. Ovatko tuntemasi seropit ulkokoiria vai onko niiden omistajat kenties vähäjärkisiä?


      • vaan
        asiantuntija. kirjoitti:

        Seropi oppii sisäsiistiksi ihan samoin kuin muutkin koirat. Se on kasvattajasta kiinni. Ovatko tuntemasi seropit ulkokoiria vai onko niiden omistajat kenties vähäjärkisiä?

        Sisäsiisteys ei taida hirveästi riippua kasvattajasta vaan omistajasta.


      • sakemaanikko
        vaan kirjoitti:

        Sisäsiisteys ei taida hirveästi riippua kasvattajasta vaan omistajasta.

        se vähän koirastakin. Arktisten rotujen urokset alkukantaisina koirina saattavat ihan vain merkitä reviiriään sisälläkin. Seropi, jos koira on tosi coctail, voi olla vieteiltään hyvinkin alkukantainen. Sisäsiisteyttä on silloin todella hankala opettaa, jos koira vaan toteuttaa viettiään.


      • emubarbi
        sanon vain sinulle kirjoitti:

        että kyllä seropit ovat vaikeasti hallittavissa. oli ne mistä yhdistelmästä tahansa. en tunne yhtäkään sisäsiistiä seropi koiraa...
        ja hei on aivan koirasta ja kasvatuksesta kiinni minkälainen luonne tulee. onhan labbiksia jotka haukkuu ja ajokoiria jotka ei metsästä.
        samoin kun vartiopkoiria jotka ei vartio. suosittelen kyllä puhdasrotuista!!!

        meidän seropi poika oli 4kk kun oppi sisäsiistiksi... nyt ikää 1.5v... että...


    • Hukka-Musti

      Seropeissa ja rotukoirissa ei ole mitään eroavaisuuksia. Molemmat ovat yhtä puhtaita ja tavallisia koiria. Labbiksen ja suomenajokoiran sekoituksen luonne ja ulkomuoto ovat tietysti vanhempiensa rotujen valiltä. Koira todennäköisesti ei ole yhtä tottelevainen kuin labbis, eikä yhtä itsepäinen kuin suomenajokoira. Mutta varmasti lempeä ja erittäin energinen ja aktiivinen. Eli seropit eivät ole liikunnankaan suhteen mitenkään sen vaatimattomampia kuin rotukoirat. Koulutus riippuu yhtä lailla roduista kuin rotukoirillakin, kuten kaikki muutkin ominaisuudet.

      Varmasti sillä koiralla on voimakas metsästysvietti ja siitä saisi minkä tahansa laisen metsästyskoiran, mutta myös aktiivisen harrastuskoiran.

      Useimmat sekarotuisten koirien käyttäytymishäiriöt johtuvat siitä, että omistajansa luulevat seropeita jotenkin rotukoiria helpommiksi tapauksiksi tai eivät ole tietoisia koiransa roduista ja siksi eivät kouluta näitä kunnolla.

      Mutta hankkiakko seropi tai rotukoira, niin ei väljä. Tärkeintä on, että koiran vanhemmat ovat todistettavasti terveitä ja hyväluonteisia ja että koira on roduiltaan sopiva.

      Mutta muista, että olet hankkimassa niin liikunnallista ja aktiivista koiraa kuin kuka tahansa voisi. Metsästysviettiä takuulla löytyy, mutta myös sosiaalisuutta ja ihmisrakkautta.

      Moni luulee seropeita joiksikin kaatopaikkakoiriksi, joka on virhe. On myös virhe ajatella, että seropeista ei kannata maksaa edes puolta siitä hinnasta mitä rotukoirista kannattaa. Molemmat ovat yhtä kelpoja seura-, työ- ja harrastuskoiria.

    • ovat...

      mielestäni ehdottomasti parhaita koiria! :D Ne ovat monesti hyvin oppivaisia (riippuu toki roduista, mitä siihen on sekoitettu), mutta yleisesti. Ne ovat terveempiä kuin rotukoirat ja kyllä ne on yhtä helppo opettaa sisäsiisteiksi kuin kaikki muutkin koirat! Meidän seropi oppi täysin sisäsiistiksi viikossa, mutta sekin riippuu siitä, miten omistaja sen opettaa. En ole lisäksikään tavannut yhtään vikapäistä seropia, mutta rotukoiria sitäkin enemmän. Jokainen sekarotuinen on omanlaisensa :) Mainitsemasi yhdistelmä kasvaa ainakin melko suureksi ja metsästysvietti on todennäköisesti voimakas. Ei ole välttämättä myöskään kaikista oppivaisimmista päästä, mutta kyllä siitä taatusti persoonallisen ystävän saa. :)
      ps. Meidän seropi on (ja edellinenkin seropi oli) todella utelias, joten se hieman hankaloitti koulutusta kun aina oli mukamas jotain kiinnostavampaa ympärillä, mutta kyllä se aivan ihan koira on! :)

      • vastanneille

        onneksi kyselin täältä ja tulin tulokseen että minä en voi ottaa ko.rotuyhdistelmää. myyjä sanoi minulle " tottakai sopii kerrostaloon,ja joo ei se metsälle halua" mutta nähtävästi päinvastoin.
        ja niin vielä jos joku tietää,niin pitääkö myyjän maksaa varaus maksu takaisin jos on varannut koiran ,mutta ostaja peruukin sen??


      • päätös...
        vastanneille kirjoitti:

        onneksi kyselin täältä ja tulin tulokseen että minä en voi ottaa ko.rotuyhdistelmää. myyjä sanoi minulle " tottakai sopii kerrostaloon,ja joo ei se metsälle halua" mutta nähtävästi päinvastoin.
        ja niin vielä jos joku tietää,niin pitääkö myyjän maksaa varaus maksu takaisin jos on varannut koiran ,mutta ostaja peruukin sen??

        ...mutta varausmaksua et valitettavasti saa takaisin.


      • varausmaksu
        päätös... kirjoitti:

        ...mutta varausmaksua et valitettavasti saa takaisin.

        vai käteismaksu eli ko.summa vähennetään loppusummasta?? jos varausmaksu niin rahat saatava takaisin ja jos käteismaksu niin ei tarvitse antaa rahoja!! LAKI!!
        ja niin onko mustaa valkoisella??


      • pakko...................
        varausmaksu kirjoitti:

        vai käteismaksu eli ko.summa vähennetään loppusummasta?? jos varausmaksu niin rahat saatava takaisin ja jos käteismaksu niin ei tarvitse antaa rahoja!! LAKI!!
        ja niin onko mustaa valkoisella??

        ole maksaa rahoja ja kuka sen tietää oliko käteis-vai etukäteis... miettikkää!!


      • nuo...
        varausmaksu kirjoitti:

        vai käteismaksu eli ko.summa vähennetään loppusummasta?? jos varausmaksu niin rahat saatava takaisin ja jos käteismaksu niin ei tarvitse antaa rahoja!! LAKI!!
        ja niin onko mustaa valkoisella??

        ...hommat juristille jos et itse osaa - äläkä ainakaan neuvo muille puuta heinää.


    • mielenkiintoinen.

      ketju, itse olen juurikin pohdiskellut viettiristiriitaa ensimmäisen seropini kanssa. Tuossa on sakemannia ja suomenajokoiraa. Ei voi muuta sanoa, kuin että seuraava koira on joko samanviettisistä sekoitusta tai sitten puhdas. Vai miltä kuulostaa suuren toimintasäteen omaava vain hieman miellyttämisenhaluinen ajava paimenkoira?

      • meillä myös............

        sakemannin ja beaglen sekoitus... riista viettiä ei juurikaan. ja älykäs kun mikä. itse en enään puhdas rotuista sairastelevaa sisäsiittoista koiraa ottaisi. kyllä seropit parhaita:)

        ja rahaa asiaan sen verran että yleensä kun yksityiseltä ostaa niin kannattaa aina tehdä jonkun näköiset paperit maksuista ym...

        ja ihmiset..paljon olette maksaneet seropeistanne noin yleensä??


      • koirastani eli
        meillä myös............ kirjoitti:

        sakemannin ja beaglen sekoitus... riista viettiä ei juurikaan. ja älykäs kun mikä. itse en enään puhdas rotuista sairastelevaa sisäsiittoista koiraa ottaisi. kyllä seropit parhaita:)

        ja rahaa asiaan sen verran että yleensä kun yksityiseltä ostaa niin kannattaa aina tehdä jonkun näköiset paperit maksuista ym...

        ja ihmiset..paljon olette maksaneet seropeistanne noin yleensä??

        seropista 250€.. johon ei kuulunut mitään.ei pentupakettia,madotusta,rokotusta... itse jouduin vielä tohon päälle ne maksaman...


      • ed.
        meillä myös............ kirjoitti:

        sakemannin ja beaglen sekoitus... riista viettiä ei juurikaan. ja älykäs kun mikä. itse en enään puhdas rotuista sairastelevaa sisäsiittoista koiraa ottaisi. kyllä seropit parhaita:)

        ja rahaa asiaan sen verran että yleensä kun yksityiseltä ostaa niin kannattaa aina tehdä jonkun näköiset paperit maksuista ym...

        ja ihmiset..paljon olette maksaneet seropeistanne noin yleensä??

        Maksoin tuosta vain nimellisen summan, jolla katettiin hoitokuluja koiratarhalla.
        On tuo ihan fiksu, mutta ajokoiramaisen itsepäinen.
        Siitä huolimatta meille tulee tuon jälkeen (tai miksei samaan aikaankin jos neliöt joskus lisääntyy..) puhdasrotuinen pieni valkoinen koira :D


      • sekarotuisesta
        ed. kirjoitti:

        Maksoin tuosta vain nimellisen summan, jolla katettiin hoitokuluja koiratarhalla.
        On tuo ihan fiksu, mutta ajokoiramaisen itsepäinen.
        Siitä huolimatta meille tulee tuon jälkeen (tai miksei samaan aikaankin jos neliöt joskus lisääntyy..) puhdasrotuinen pieni valkoinen koira :D

        koiravauvastani vain 40€. oli aivan sopiva summa.
        onkos kukaan virosta koiraa hakenut??kuinka onnistuu?? koirassani on kultasta noutajaa ja dopermannia.. nyt voisin ottaa kaverin sille ja ajattelin pelastakaa koirat kautta. kokemuksia??


      • t
        sekarotuisesta kirjoitti:

        koiravauvastani vain 40€. oli aivan sopiva summa.
        onkos kukaan virosta koiraa hakenut??kuinka onnistuu?? koirassani on kultasta noutajaa ja dopermannia.. nyt voisin ottaa kaverin sille ja ajattelin pelastakaa koirat kautta. kokemuksia??

        meillä in bretoni/pointteri/labbis sekotus ja oli jo 5kk ikäsenä sisäsiisti,ei edes tehnyt sisälle vaikka joutui olemaan koulupäivän ajan yksin. toisin taas kaverini rotukoira on 1v. eikä vieläkään sisäsiisti. eikös se sanota että sekarotuiset ovat rotukoiria terveempiä, eivätkä sairastele niin paljon. itse en edes ajattelis rotukoiran hankkimista koska niin hyviä kokemuksia sekarotusistakin.


      • ed.
        sekarotuisesta kirjoitti:

        koiravauvastani vain 40€. oli aivan sopiva summa.
        onkos kukaan virosta koiraa hakenut??kuinka onnistuu?? koirassani on kultasta noutajaa ja dopermannia.. nyt voisin ottaa kaverin sille ja ajattelin pelastakaa koirat kautta. kokemuksia??

        Virosta tai muualtakaan niin kauan kun on kotimaisiakin kodittomia.
        Mutta jokainen tavallaan kunhan muistaa olla tukematta Virolaista pentutehtailua... ei ne kaikki voi siellä mitenkään vahinkopentueita olla, ei edes murto-osa.


      • mihinkään muuhuunkaan
        ed. kirjoitti:

        Virosta tai muualtakaan niin kauan kun on kotimaisiakin kodittomia.
        Mutta jokainen tavallaan kunhan muistaa olla tukematta Virolaista pentutehtailua... ei ne kaikki voi siellä mitenkään vahinkopentueita olla, ei edes murto-osa.

        ketjun viestiin.. Mutta mutta onko ihan todella siis ihmisillä vielä ihan oikeasti tuollaisia ennakkoluuloja sekarotuisista koirista? Ihan naurettavaa :D
        Sekarotuisiakin kun on niin montaa sorttia, että mitään ei niistä voi yleistää ei edes sitä väitettyä terveyttä.
        Rotikka saku dopperi
        tipsu perhoskoira
        Ajokoira pystykorva
        Ihan täysin samanlaisia koiria varmasti kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe