RUUSU JALASSA

KIPEÄ!!

Sairastuin kesäkuun lopussa ruusuun joka iski vasempaan jalkaani ja todella rajusti koko koipi turposi ja kuume pomppasi 40 asteeseen..sitten alkoikin kivut tulla...jalka oli kuin olisi grillissä 24 tuntia päivässä ja pois ei saa...kamalan turvotuksen lisäksi aineen vaihdunta liki lakkasi pelaamasta. Sairaalassa hoidettiin alussa tautia "väärällä" antibiootilla joka ei ko. tautiin tehnyt mitään pesäeroa....vaan se levisi 6 päivää rauhassa kunnes joku "ruudinkeksiä" tajusi että "hei sägän oletkin todella sairas" meinasin revetä vihasta...huonoa hoitoa antanut lääkäri sanoi kun näkin 322 crp arvon "minä en olisi tästä huolissaan" äijä oli todellakin...typerä ja ei piittanut potilaastaan ja tämä tapahtui sairaalassa. Onneksi sentään sain lopulta oikeat antibiootit suoneen ja sitä tulikin likimain 70 annosta kunnes pääsin koti hoitoon ja lääkkeet otetaan nyt suun kautta.

Miten teillä muilla ruusun jälkeen joka on ollut todella paha ihon paraneminen ja kipujen lakkaaminen on mennyt? minulla ruusu levisi polvesta jalkaterään saakka ja nahat kesivät nyt pois kipeältä alueelta, jalka on sairaan ihon alueelta vielä arka kosketukselle ja kipuja, näykkimistä, polttoa riittää ja kipu on väliin pistävää jalassa mietin sitä että miten kauan menee kun ne lakkaa kokonaan? crp arvot on jo asettuneet alle 20 arvoihin ja kuumeet lakanneet kokonaan...mutta tänä tauti on ihan kamalan kivulias ja tuskainen kestää...väliin on tehnyt mieli iskeä jalka irti polven kohdalta jotta kipu lakkaa...onko minulla yhtään kohtalo tovereita täällä?

Tv. Ruusun lopullista paranemista odotteleva.

103

71228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu myös

      Minulle myös tuli jalkaani tuo ruusu hyvin äkäisesti. Lähdin päivystykseen ja lääkärini määräsi Kefalexia 3:ksi viikoksi. CRP laskenut jo pariinkymppiin ja vointini on ollut kohtuullista eiliseen saakka.

      En saanut nukuttua viime yönä ja syynä oli pirullinen "kutiaminen" juuri tuolla nilkan seutuvilla. Vanhasta muistista olin raapimatta koska jos tulehdys olisi alkanut niin eipä olisi päätä silitetty.
      Onkohan muilla ollut vastaavaa kutiamista kuin itselläni?
      Voisin kuvitella vastaavan kivun "kutiamisen" olleen jotain kuin olisin pistänyt jalkani kusiaispesään hetkeksi ja ottanut pois. Meinaan jotain sitäluokkaa tuon tuntemuksen kanssa. Kun nyt katson jalkaani niin se on kuin ei mitään olisi tapahtunut eli uskomaton reaktio jostain joka ei ole ennen vaivannut milläänlailla.

      • Lyricaa

        tuohon jälkioireiluun ja hyvin auttaa..


      • KOHTALO TOVERI

        Samaa on minulla myöskin toi koipi tehnyt...ei aina tiedä kumpaa se on kutiseeko vaiko meneekö polttelun puolelle? kamalaa on molemmat ja saa kärsiä...vanha kansa aina sanoo että "paranee kun kutisee" paljon siinäkin on perää monesti kudokset kutisee kun paranevat...ruusun kanssa mikä on jalassa on vaan vaikeaa olla kun kutisee....raapia ei saa...itse helpotin kipuja märillä kylmillä kääreillä se "puudutti" povivasti ja sain jotenkin nukuttua...mutta kamalaa on ollut ja menossa jo toinen kuukausi tämän jalan hoidon kanssa, saapa nähdä koska tämä loppuu väliin tuntuu kun työnnettäs parsin neulaaa pohkeeseen....ja sitten on vielä tänäb uusimisen pelko olemassa, syön nyt 4x300mg dalasiinia eli clinda mysiisiä antibioottina suun kautta kaikki on muuten oireet lakanneet..mutta se jalan kirvely iho kutina ja väri ei ole vielä normaali lisäksi ihoa lähtee paloina..ja uutta kasvaa tilalle..ihan kun olisi saanut jonkun ruton koipeensa.


      • OLLAKIN
        Lyricaa kirjoitti:

        tuohon jälkioireiluun ja hyvin auttaa..

        tänä lääke varmaan on vyöruusuun ei sovi millään tohon jalkaan iskeneeseen ruusuun on ihan eir tauti tämä.......Lyrica on epilepsia lääke...myös.


      • OLLAKIN
        Lyricaa kirjoitti:

        tuohon jälkioireiluun ja hyvin auttaa..

        tänä lääke varmaan on vyöruusuun ei sovi millään tohon jalkaan iskeneeseen ruusuun on ihan eir tauti tämä.......Lyrica on epilepsia lääke...myös.


      • oli jo kolmev..
        KOHTALO TOVERI kirjoitti:

        Samaa on minulla myöskin toi koipi tehnyt...ei aina tiedä kumpaa se on kutiseeko vaiko meneekö polttelun puolelle? kamalaa on molemmat ja saa kärsiä...vanha kansa aina sanoo että "paranee kun kutisee" paljon siinäkin on perää monesti kudokset kutisee kun paranevat...ruusun kanssa mikä on jalassa on vaan vaikeaa olla kun kutisee....raapia ei saa...itse helpotin kipuja märillä kylmillä kääreillä se "puudutti" povivasti ja sain jotenkin nukuttua...mutta kamalaa on ollut ja menossa jo toinen kuukausi tämän jalan hoidon kanssa, saapa nähdä koska tämä loppuu väliin tuntuu kun työnnettäs parsin neulaaa pohkeeseen....ja sitten on vielä tänäb uusimisen pelko olemassa, syön nyt 4x300mg dalasiinia eli clinda mysiisiä antibioottina suun kautta kaikki on muuten oireet lakanneet..mutta se jalan kirvely iho kutina ja väri ei ole vielä normaali lisäksi ihoa lähtee paloina..ja uutta kasvaa tilalle..ihan kun olisi saanut jonkun ruton koipeensa.

        On tuo kumma juttu ja kun oikein muistelen niin olihan tuo ruusu siinä jo kolme vuotta sitten. Sitä ei hoidettu muutoin kuin rasvaamalla kuiva ihoa. Oli samanlainen "kusiaispesä" reaktio kuten nytkin. Ehdin jo silloin moitiskella sairaanhoitajaa vanhoista ja pilaantuneista hoitovoiteista joita terveysasemalla käytettiin. (ei ollut pilalla kun samat vaivat ilmaantui kolme vuotta myöhemmin)

        Jahas se on taas uusi vuorokausi vaihtunut. Jospa yrittelis nukahtaa ja olla vielä raapimatta..


      • kamala!!
        oli jo kolmev.. kirjoitti:

        On tuo kumma juttu ja kun oikein muistelen niin olihan tuo ruusu siinä jo kolme vuotta sitten. Sitä ei hoidettu muutoin kuin rasvaamalla kuiva ihoa. Oli samanlainen "kusiaispesä" reaktio kuten nytkin. Ehdin jo silloin moitiskella sairaanhoitajaa vanhoista ja pilaantuneista hoitovoiteista joita terveysasemalla käytettiin. (ei ollut pilalla kun samat vaivat ilmaantui kolme vuotta myöhemmin)

        Jahas se on taas uusi vuorokausi vaihtunut. Jospa yrittelis nukahtaa ja olla vielä raapimatta..

        Pahin tauti mitä tiedän mitä voi jalkaan iskeä...eikä meinaa eroon päästä ei sitten millään ja sitten vielä päälle ne kivut jotka on sietämättömiä pidemmän päälle....en kyllä voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle, olen onnellinen jos joskus eroon pääsen ja iho paranee ja kipu lakkaa kokonaan.


      • vanha huuhkaja
        kamala!! kirjoitti:

        Pahin tauti mitä tiedän mitä voi jalkaan iskeä...eikä meinaa eroon päästä ei sitten millään ja sitten vielä päälle ne kivut jotka on sietämättömiä pidemmän päälle....en kyllä voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle, olen onnellinen jos joskus eroon pääsen ja iho paranee ja kipu lakkaa kokonaan.

        Minulla on kestänyt neljä viikkoa jalkaterässä hirmuinen kipu, vaikka antibiootti-Ketaxix- kuuri on ohi
        ei meinaa päästä kävelemään kivun. Minua kuskataan pyörätuolilla laboratorio-kokeisiin koska jalka on niin turvoksissa ettei siihen saa kenkää, ei se myöskään kestä kävelyä.
        Loppuukohan vielä kesän aikana?


      • ruusua seurannut
        vanha huuhkaja kirjoitti:

        Minulla on kestänyt neljä viikkoa jalkaterässä hirmuinen kipu, vaikka antibiootti-Ketaxix- kuuri on ohi
        ei meinaa päästä kävelemään kivun. Minua kuskataan pyörätuolilla laboratorio-kokeisiin koska jalka on niin turvoksissa ettei siihen saa kenkää, ei se myöskään kestä kävelyä.
        Loppuukohan vielä kesän aikana?

        Olen seurannut tuttavani vaivaa vuosien ajan. Hänellä uusinut herkästi. Kannattaa seurata jalkojen kuntoa, varpaitten väleissä ei saa olla haavaumia ja iho tulee hoitaa hyvin. ja heti lääkärille kun oireet alkavat, mitä pitemmälle ehtinyt mennä sitä hankalampi hoitaa. Hänellä on nyt estopiikitys menossa kuukauden välein ja se on pitänyt vaivan poissa.


      • ruusuileva
        ruusua seurannut kirjoitti:

        Olen seurannut tuttavani vaivaa vuosien ajan. Hänellä uusinut herkästi. Kannattaa seurata jalkojen kuntoa, varpaitten väleissä ei saa olla haavaumia ja iho tulee hoitaa hyvin. ja heti lääkärille kun oireet alkavat, mitä pitemmälle ehtinyt mennä sitä hankalampi hoitaa. Hänellä on nyt estopiikitys menossa kuukauden välein ja se on pitänyt vaivan poissa.

        Minulla auttoi estolääkitys. Hirveääkin hirveämpi vaiva on pysynyt poissa. Kipu on sietämätön ja kutina todellakin epämiellyttävä.


      • _itis-wanhempiHippi
        ruusuileva kirjoitti:

        Minulla auttoi estolääkitys. Hirveääkin hirveämpi vaiva on pysynyt poissa. Kipu on sietämätön ja kutina todellakin epämiellyttävä.

        Joo täällä ollaan Valkeakosken sairaalassa...on torstai ilta.Maanantaina oli crp 222 mut se on pudonnu jo n 120.Kipu on HELVETILLINEN.Ja ei meinaa saada mitn kunnon särkylääkettä siihen.Kattotaan ny miten kauan itellä oireet kestää..
        Terveisin Kari Itäsärkkä


      • Mätävärkki
        _itis-wanhempiHippi kirjoitti:

        Joo täällä ollaan Valkeakosken sairaalassa...on torstai ilta.Maanantaina oli crp 222 mut se on pudonnu jo n 120.Kipu on HELVETILLINEN.Ja ei meinaa saada mitn kunnon särkylääkettä siihen.Kattotaan ny miten kauan itellä oireet kestää..
        Terveisin Kari Itäsärkkä

        Hassua kutsua itteensä wanhemmaks hipiks kun asenne ja toiminta on kun uudemman natsin. Olis kannattanu mylviä vielä vähän lujempaa ni jonku disperiinin olis voinu hoitaja heruttaa. Omasta mielestäänhän tämä kyseinen kirjottaja tietysti varsin ansaitsee loppuikäsen morffakuurin, hah hah... Kamalaa sentään kun sitä kipua on nyt ittellään! Surulliseks tekee, nyyh! Elämäntehtävä kun ollu aiheuttaa sitä kaikille muille.


      • ITIS WANHEMPI-HIPPI
        _itis-wanhempiHippi kirjoitti:

        Joo täällä ollaan Valkeakosken sairaalassa...on torstai ilta.Maanantaina oli crp 222 mut se on pudonnu jo n 120.Kipu on HELVETILLINEN.Ja ei meinaa saada mitn kunnon särkylääkettä siihen.Kattotaan ny miten kauan itellä oireet kestää..
        Terveisin Kari Itäsärkkä

        Ja ITÄSÄRKKÄ omalla nimellään jatkaa,,
        OLEN LUONNON PARANTAVIA YRTTEJÄ SUOSIVA KOMEE MIES ;) JA ERITTÄIN LAHJAKAS MUUSIKKO,POLIITTISTA VAKAUMUSTA MULLA EI OLE KUTEN MATAVARKILLA HA! SIIS TÄYSIN MEDICIINI VASTANEN UKKO.TOKI RUUSU ON SEMMONEN TAUTI JOKA TULEE TÄÄL PLANEETALLA LAHJAKS KUN ON NIIN MONTA TALLAAJAA,JA RUUSUTHAN YLEENSÄKIN ON LAHJOJA.ASIATTOMIMMATKIN KOMMENTIT TEIDÄN KANNATTAA LAITTAA OMILLA NIMILLÄNNE JOILLA SEMMONEN ON.HEIDO HEIIII,HYMYILLÄÄN KU TAVATAAN JA SANOTAAN WELL TOVERIT :D


      • ITIS ;)
        Mätävärkki kirjoitti:

        Hassua kutsua itteensä wanhemmaks hipiks kun asenne ja toiminta on kun uudemman natsin. Olis kannattanu mylviä vielä vähän lujempaa ni jonku disperiinin olis voinu hoitaja heruttaa. Omasta mielestäänhän tämä kyseinen kirjottaja tietysti varsin ansaitsee loppuikäsen morffakuurin, hah hah... Kamalaa sentään kun sitä kipua on nyt ittellään! Surulliseks tekee, nyyh! Elämäntehtävä kun ollu aiheuttaa sitä kaikille muille.

        Ai niin,meinasin unohtaa...kun ei oikeestaan kuulu tänne palstalle tämmöset herjailut ja kateitten panettelut.EN SUINKAAN ITSE OLE ALKANUT KUTSUMAAN ITTEENI WANHEMMAKS HIPIKS VAAN SEN ON TEHNEET SUOMEN BLUES JA VIIHDE ELÄMÄN VAIKUTTAJAT.HA


      • Mätävärkki
        ITIS WANHEMPI-HIPPI kirjoitti:

        Ja ITÄSÄRKKÄ omalla nimellään jatkaa,,
        OLEN LUONNON PARANTAVIA YRTTEJÄ SUOSIVA KOMEE MIES ;) JA ERITTÄIN LAHJAKAS MUUSIKKO,POLIITTISTA VAKAUMUSTA MULLA EI OLE KUTEN MATAVARKILLA HA! SIIS TÄYSIN MEDICIINI VASTANEN UKKO.TOKI RUUSU ON SEMMONEN TAUTI JOKA TULEE TÄÄL PLANEETALLA LAHJAKS KUN ON NIIN MONTA TALLAAJAA,JA RUUSUTHAN YLEENSÄKIN ON LAHJOJA.ASIATTOMIMMATKIN KOMMENTIT TEIDÄN KANNATTAA LAITTAA OMILLA NIMILLÄNNE JOILLA SEMMONEN ON.HEIDO HEIIII,HYMYILLÄÄN KU TAVATAAN JA SANOTAAN WELL TOVERIT :D

        Mullakin on sukunimi: Peltonen.
        Kaikki tietää huumeriippuvuuden ja väkivaltaiset taipumukset sekä keittiöpsykologisoidun narsismin. HA!


      • Mätävärkki
        Mätävärkki kirjoitti:

        Mullakin on sukunimi: Peltonen.
        Kaikki tietää huumeriippuvuuden ja väkivaltaiset taipumukset sekä keittiöpsykologisoidun narsismin. HA!

        Ja myös sen, että nimi "wanhempi hippi" on itse keksitty, kukaan blues-vaikuttaja ei tätä nimeä ole keksinyt. Kaikki k.o. tyypin tuntevat/tietävät älyävät, että asenne ON _uudemman natsin_ eikä ollenkaan minkään hipin!!!!!!! Ha!


      • ällistynyt

        no just just .. Taitaa olla väärä lääkitys olla päällä


      • Mi69

        Joo, mullekkin tuli tuo ruusu oikeaan sääreen. Asiaa varmaan auttoi kun mulla on psoriasis, eli iho on rikki vähän väliä. Mut tosi outoa kun olen ihan just 47v, ja en ollut tienny koko sairaudesta aiemmin. Noi kaikki oireet on mulla samanlaisia, kusiaispesä, pistely, polttelu jne. Ja jalasta tuli aika rujon näköinen, kun menin vähän turhan myöhässä hoitoon. No oma moka. Mutta sitten kun oli kaikki antibiootit syöty ja homman piti olla valmis, niin tervehtyminen jäikin puolitiehen. jalka ei ollut kipeä, vaikka oli vähän punertava ja hitusen normia paksumpi. Eli ilmeisesti pöpöt ei ollu kaikki voitettu ja keho jäi tilaan, joka antoi mahdollisuuden kaikille naarmuille jne alkaa tulehtua. Muutama laastarin alla ollut pikku vekki, mitkä oli lähes kunnossa, alkoivat tulehtua siis noin 1,5kk ruusun jälkeen. Ja pirun nopeasti. Luulin siis että olen suht kunnossa ja kyllä se jalka siitä ajan myötä tasoittuu, kun luulin että se on voitettu taistelu. Yksi ilta nousi järjetön kuume ja seur päivänä joka kohta mistä iho oli vähänkin rikki, oli enemmän vähemmän tulehtunut. Nyt on oikea käsi tulehtunut ja verenmyrkytys on lähellä. Pelottava tauti. Otan osaa kohtalo toverit.


      • Kimi007r

        Hei,minulla tänävuonna jo 3 ruusu jalassa.Helmi ja huhtikuussa edelliset nyt alkoi marraskuun lopulla jatkuu vielä.Ensin vkon suoneen antib. Sen jälkeen kefex500 mikä ei toiminut ollenkaan ja nyt V-pen mega 2vkon kuuri.Viikko syöty v-peniä nyt alkanut jalassa tuntua tasaisin välein pistävää kipua,täytyykö taas painua lekuriin uutta antibioottia hakemaan.Mulla on estopiikki kk:en välein mutta 1kk jäi väliin kun väittivät ettei koko Suomesta saanut kyseistä lääkettä nyt taas saa ja on myös pistetty mut päällehän ruusu silti pukkas😤😤


      • jkl48
        Kimi007r kirjoitti:

        Hei,minulla tänävuonna jo 3 ruusu jalassa.Helmi ja huhtikuussa edelliset nyt alkoi marraskuun lopulla jatkuu vielä.Ensin vkon suoneen antib. Sen jälkeen kefex500 mikä ei toiminut ollenkaan ja nyt V-pen mega 2vkon kuuri.Viikko syöty v-peniä nyt alkanut jalassa tuntua tasaisin välein pistävää kipua,täytyykö taas painua lekuriin uutta antibioottia hakemaan.Mulla on estopiikki kk:en välein mutta 1kk jäi väliin kun väittivät ettei koko Suomesta saanut kyseistä lääkettä nyt taas saa ja on myös pistetty mut päällehän ruusu silti pukkas😤😤

        Mulla on ollut ruusu jaloisaa varmaan 30 kertaa. Ihme kyllä koskaan ei ole ollut kipeä kuten useimmilla.. Minulla esto hoitona Lentocillin piikki kerran kuukaudessa. Lisäksi otan lisäksi 750mg kefeksiniä 1x1 suun kautta estona. Silti ei pysy poissa.


      • Ruusuinenjalka
        jkl48 kirjoitti:

        Mulla on ollut ruusu jaloisaa varmaan 30 kertaa. Ihme kyllä koskaan ei ole ollut kipeä kuten useimmilla.. Minulla esto hoitona Lentocillin piikki kerran kuukaudessa. Lisäksi otan lisäksi 750mg kefeksiniä 1x1 suun kautta estona. Silti ei pysy poissa.

        hei tuleeko sinulle kipua piston jälkeen? olen käynnyt toista vuotta ottamassa piikin välillä kipu on ihan sietämätön ja kestää reilu viikon ja välillä ei tuu kipua. Olen kyllä siitä puhunut mutta eivät osaa kertoa.


      • luontaisterveys

        minulla oli paha ruusu 18v sitten, joka hoidettiin levon, ja piikityksen avuin Tallinnan terveyskylpylässä, jonne pystyin kovassa kuumessa menemään, kun oli joulunpyhät, enkä saanut lääkäreitä vastaamaan. Tallinassa olevastaTerviksestä läksin 2 viikkoa siellä oltuani pois, kotiini Veikkolaan syrjäseudulla olevaan talooni. Sieltä lääkäriltä ohjeet, penisilni reseptin, joita otin vain 2 vrk. Siksi uusiutuii joka vuosi monesti, ja kävin kivuissani kylän terveysaseman lääkäreillä, jotka eivät älynneet ottaa kokeita, ym kysellä mitään, antoivat vain vahvoja särkylääkkeitä, ja muutaman kerran kävin taksilla lääkäriaseman tutulla neurologilla, joka oitis määräsi 3 viikkoa benisiliiiniä. Jotka veivät kuukaudeksi kivut, säryt ym. Tätä vuosia jatkoin, käyden joko kunnan lääkäreillä, tai joskun kerran sillä tutulla neurologilla, joka aina määräsi V.-pen luurin tai kokeeksi Kefexin 500mg joka auttoi vähän. Sitten tuo tuttu neurologi jäi eläkkeelle, ja olin pakoitettu etsimään toisen neurologin kipuihini, jota en nimittänyt tuolloin Ruusuksi. Sain Nummelan Mehiläisestä oikein hyvän neurologin lääkärikseni, joks oitis nimesi sen vaivani Ruusu tulehduksi, vaikkei kovaa kuumetta, sen ensimmäisen Ruusun jälkeen ollut, Hän määräsi penisilliini piikityksen kerran kuussa. Joka toi olooni 2 viikkoa kuin "taivaan" kun olin ollut vuosia kuin helvetissä. Kerran kuukaudessa piikitystä kävin terveysasemalla ottamassa, joka auttoi noin 10 vrk. Menin tästä puhumaan sille Mehiläisen neurologille,, hän määräsi 2x kk sen pistoksen. Jota nyt saanut yli vuoden ja toisen neurologin luvalla otan V-pen 1500mg 1xvrk. tbl. Muuten sselviän kohtuullisesti, mutta penisilliinien teho vähentynyt, että olen 10vrk yöt tuskien kanssa uneton, ei unilääkkeet auta. Vahva Tramadol Vitabalans ainostaan, jota en halua ottaa usein, ettei senkin vaikutus häviä. Mitä te muut ajattelette tilastani,? olen jo 71 v muuten hyvin hoikka nainen.


      • Ruusu17

        Pari viikkoa sitten yht'äkkiä nousi kova kuume.arvasin että ruusu on tulossa jalkaan.menin terv.keskukseen päivystykseen.tulehdusarvot oli 46.sain antibiootti kuurin.kuume jatkui 38-39välillä.maanantai aamuna menin taas päivystykseen.tulehdus arvot oli 200 ja selvät ruusun merkit.kolmesti päivässä antibioottia suoneen.iltapäivällä menin ottamaan antibioottia niin kehottivat jäämään osastolle.tulehdusarvot 400 ja verenpaine alhaalla ja lievä nestehukka.lääkitys sattui heti kohdalleen niin tulehdusarvot alkoi laskea.viikko meni terv.keskuksessa.jatkohoitoa penisiliiniä kolmesti päivässä ja lepoa.kävellessä tulee valtava paine sääreen ja kipu.jalka tulee olla kohoasennossa kun istuu se helpottaa.nahka on uusiutunut säären alueelle.kipulääkkeet ei tahdo auttaa juuri ollenkaan.ilmeisesti ruusu sai alkunsa kun mulla on psoriasis niin iho on ollut rikki koko syksyn.onneksi antibiootit sattui ensikerralla oikea niin ei päässyt pahaksi kuten viisi vuotta sitten kävi.toivottavasti paranisi pian.


      • jkl48
        Ruusuinenjalka kirjoitti:

        hei tuleeko sinulle kipua piston jälkeen? olen käynnyt toista vuotta ottamassa piikin välillä kipu on ihan sietämätön ja kestää reilu viikon ja välillä ei tuu kipua. Olen kyllä siitä puhunut mutta eivät osaa kertoa.

        Moi. Eihän tässä mennyt kuin vuosi kun kommentoin. Mitään kupua ei tunnu mutta sellainen kihelmöinti. Tulin taas tänne kun jälleen kerran alkoi kukkimaan. En tiedä mitä tehdä kipeä se ei ole mutta kun tulee niin parin tunnin horkka jonka jälkeen kädet kipeät. Estolääke menee ja lisäksi suunkautta vielä lisäksi. Oikeasti nyt alkaa olemaan niin mitta täysi ja väsynyt. Olin juuri lääkärillä puhumas tästä kun tämä jatkuva ruusu siirtää toista suunniteltua operaatiota. Jatketaan vaan näin meinas lääkäri. Vittu olis edes laittanut infektio lääkärille mitta ei. Toivottavasti muilla on parempi kesä. Itse en enää jaksa


      • Anonyymi

        Minulle tämän vuoden maaliskuussa ensiavussa oleva lääkäri sanoi sen olevan kihtiä, eikä kuunnellut minua, vaikka 2012 oireiden vuoksi tiesin jalassani olevan ruusun. Jalassani olevaan ihottumaan ei oikein reakoitu ja jälkitarkastuksessakin hoitaja vain kuittasi sen vielä oireilevan ja oireilee edelleen. Nyt olen päättänyt mennä yksityiselle , jos ihottuma ei tällä viikolla rauhoitu.


      • Anonyymi
        ITIS WANHEMPI-HIPPI kirjoitti:

        Ja ITÄSÄRKKÄ omalla nimellään jatkaa,,
        OLEN LUONNON PARANTAVIA YRTTEJÄ SUOSIVA KOMEE MIES ;) JA ERITTÄIN LAHJAKAS MUUSIKKO,POLIITTISTA VAKAUMUSTA MULLA EI OLE KUTEN MATAVARKILLA HA! SIIS TÄYSIN MEDICIINI VASTANEN UKKO.TOKI RUUSU ON SEMMONEN TAUTI JOKA TULEE TÄÄL PLANEETALLA LAHJAKS KUN ON NIIN MONTA TALLAAJAA,JA RUUSUTHAN YLEENSÄKIN ON LAHJOJA.ASIATTOMIMMATKIN KOMMENTIT TEIDÄN KANNATTAA LAITTAA OMILLA NIMILLÄNNE JOILLA SEMMONEN ON.HEIDO HEIIII,HYMYILLÄÄN KU TAVATAAN JA SANOTAAN WELL TOVERIT :D

        kyllä voi olla komee mies


      • Anonyymi
        Lyricaa kirjoitti:

        tuohon jälkioireiluun ja hyvin auttaa..

        …Haavaan PISSIMINEN


    • Ak

      Mitenköhän kauan tämä kestää. Oon nyt ollut kohta viikon sairaslomalla? Eli ruusu piruvieköön polvessa? Kauanko porukat ovat joutuneet olla sairaslomalla ruusun takia? Käveleminen edelleen tosi vaikeaa

      • MV

        Olen ollut kuukauden sairaslomalla, eikä sekään tahdo riittää. Kutina ja jalan
        turvotus vielä vaan. Lääkäri katsoo ensi keskiviikkona, onko turvotusta vielä ja ihorikkoa.


      • pauliina59

        Hei. Itse olen neljättä viikkoa ruusujalan takia sairauslomalla. Kolmen päivän päästä lääkäri katsoo tilanteen, toivon jotta pääsen takaisin töihin. Hulluksi tulee kotona makoilla.


    • nimimerkkix

      minulla tuo pirullinen ruusu iski naamaan. Ihan keskelle naamaa. pelkästään nenästä sormin räkää kaivamalla.

    • ninette

      Tosi ilkeä tauti. Minulla ollut ruusu molemmissa jaloissa ja pysyvä turvotus jäänyt molempiin. Herkkä uusiutumaan, eka ruusua ei osattu hoitaa, eteni luuhun asti.
      Tehnyt kudosvaurioita ja uusiutunut nahka on ohut ja kylmänarka. Taudin ollessa päällä käveleminen tosi tuskallista.

    • Heikki Yrjönpoika

      Ruusu mokoma, kauniin kukan nimi ei alkuunkaan sopisi moiselle vaivalle.
      Jalkakipujen vaivaamana ajattelin - mainoksen uhrina - jalkakylpyjen kylpysuoloineen tekevän hyvää kipeille jaloilleni. Kuinka sitten kävikään - sain ruusun molempiin jalkoihini ja lääkärin nuhteet moisesta toiminnasta. Hän kertoi sen olevan yksi varmoista menetelmistä mainitun vaivan hankkimiseen - jalkakylpy in hänen mukaaansa mitä varmin tapa johdattaa bakteeri kehoon jaloissa olevista naarmuista, Sen pituinen se. Mutta kiusa vain jatkuu. Sain voimakkaan V-penisillikuurin, pari viikkoa kestävän ensimmäisen lievemmän kuurin jälkeen. Vatsa sekosi maan perusteellisesti mutta kivut jäivät. Kertokaa ystävät jos tämä juttu on teille tuttua tarinaa. Oletteko onnistuneet hoitamaan jalkanne niin, ettei siinä ole puolisääreen ulottuvaa rusketusta? Olen kiitollinen jos joku kertoo onnistuneesta hoidosta.

      • RUUSUJALAT 52N

        MOI KAIKKI RUUSUJALAT.MULLA OLLUT MYÖS PARI KERTAA,MUTTA NYT ISKI TOSI PAHASTI JA MOLEMMAT JALAT!ENSIN PODIN ANKARAN VATSATAUDIN,SITTEN KOVA INFLUENSSA JA LOPUKSI SAIN TÄMÄN RUUSUN JALKOIHIN JA OIKEAAN KÄDEN RANTEESEEN.NÄIN PAHA EI OLE AIKAISEMMAT OLLUT.MUN KUNTO ROMAHTI NOISTA MITÄ PODIN ALKU-VUONNA,SIKSI VARMAAN OLINKIN HELPPO SAALIS TUOLLE STREPTOKOKKI-BAKTEERILLE.JA RUUSU-TULEHDUS ON TOSI KIVULLINEN,TURVOTUS ON AINA TODELLA ANKARA.MULLA ON MYÖS PSORIAISIS JA EN AINA JAKSA RASVATA,TIEDÄN ETTÄ PAKKO ON VAAN JAKSAA!KEVÄT ON AINA PAHIN AIKA,TALVEN JÄLKEEN PSORI ON PAHIMMILLAAN JALOISSA JA SIITÄ SE RUUSU OTTAA PONNISTUS-LAUDAN.SYÖN NYT V-PEN MEGA 660mg kertaa 3tabl./vrk:ssa.ja 10 päivän ajan,mutta pitää varmaan jatkaa kuuria.ja ajatella esto-lääkitystä.PARANEMISIIN KAIKILLE!TERVEISIN RUUSUJALAT 52V.NAINEN PS. IKÄVÄVÄ MINI-HAMETTA NYT KESÄLLÄ JOUTUU GOLLEGET VAAN PITÄÄ.


      • ruusu jalassa nytkin

        Joo ei ole onnistunut minulla toi väri on pysyvä ja koivet ruskeana.. jälki jää ja pysyy koiven ihossa....kamalan näköinen on ihon solut uusivat itsensä 7 vuodessa voi ollaa sytytä sitten korjaantuu väri


      • Hyvää Juhannusta

        Tulin jalkatuskissani tänne nettiin seikkailemaan ja etsimään kohtalotovereita. Onhan teitä. Itselläni yli kymmenen vuotta sitten molemmissa jaloissa jalkaterissä ruusuja useampi. Alkaa varpaista. Olen tunnistanut sen alkkukutinan aina joskus ja pystynyt itse hoitamaan levolla ja bebanthenilla. Nyt ei tuo rasva näytä tepsivän, vielä yritän regulaattia, jota on luontaiskaupoissa ja joissakin apteekeissa. Kallista on mutta on suolistollekin hyväksi. Sieltä nämä taudit on loppuviimeksi peräisin ja suolisto kärsii erityisesti stressistä epäsopivien ruokien ohella. Ymmärrän nyt paremmin, kuin aikoinaan senkin mitä antibiootit saavat suolistossa aikaan ja siksi myös ne ruusut uusiutuivat jatkuvasti. Elikkä antibiootti toisensa perään ja sen jälkeen onkin vaivat suolistossa pitkään. Aikoinaan ei myöskään ollut tietoa siitä, että erityisesti antibioottien kanssa on syötävä maitohappobakteereja. Ja tällaisen tulehdusherkän ihmisen kai pitäisi syödä niitä jatkuvasti. Odotan nyt tuloksia tuolta viime vuonna Saksassa keksityltä Regulat - entsyymivalmisteelta; otetaan sisäisesti ja myös jalkaa voidellen useampi kerta päivässä puolet veteen laimennettuna.


    • ruusu n29

      heips.minulle on vas.sääreen ruusu iskenyt jo 4 krt.iho todella ohutta, nilkka jatkuvasti turvuóksissa ja hermokipuja jatkuvasti. lääkäri on määrännyt lääkkeksi 750 mg Amoxin 1x3 päivässä.

    • ruusu taas jalassa

      Itsellä nyt ruusu uusi 3 vuoden päästä ja hoito meni nyt täten eli zinazef suoneen ei mitään vaikutusta crp oli 240 sitten klinda mysiiniä joilla crp putosi 64 johon se pysähtyi ja lopuksi tappava myrkky avelox joka pidensi sydämeni qt-aikaa ja sain sydän oireita 9 päivän käytön jälkeen lopetin sen kokonaan viimeksi viikko sitten crp oli 43 huomenna kokeisiin...tänään kävin arvauskeskus lääkärin pakeilla jolla oli pallo hukassa antoi uudestaan iv antibiootti jauhe reseptin ja potkaisi ulos...sanoen "sinun pitää keksiä kuka tämän laittaa sinulle suoneen kun hän ei sitä tiedä" joo kotona huomasin että määrätty antibiootti on jo kokeiltu joten resepti silppuriin ja pakko mennä toiselle lääkärille...miksi ei määrätä v-ben antibiottia käypä hoito ohjeen mukaan? vaihtoehtoja on kyllä ruusun hoitoon joka on jo loppusuoralla ei kaikki lääkkeet vaikuta qt aikaan...nyky lääkärit kyllä kiireisiä herroja...ovessa lukee teksti olet itsesi paras lääkäri joka päivä...kuka haluaa aveloxia täällä on 11 tabua syömättä ? :)

    • pävö

      Ruususta jäi muisto jalkaan musta pigmentti häiriö ja jalka paksumpi joten saappaita ostaessa pitää kokeilla paksumpaan jalkaan ensin.

    • ruusu on paska tauti

      Kyllä on taas sitkeä tämä ruusun loppu hoito ei meinaa crp tippua seuhtoo siellä 23-27 väliä...ei paljon ole mutta ei vähenekään...eipä lääkäri käskenyt nyt muuta kuin seurata jalkaa ja tarkkailla kuume oireita ym. no pitää siten menetellä ihmettelen vain ton crp arvon edes taas menemistä...heitto ei ole iso mutta kiva olisi jos menis alle 20.

    • ujopiimä

      Hei, itellä ensimmäistä kertaa ruusu jalkapöydällä ja sain v-pen 4 tbl/pv. Oli kuulema lähteny silsasta. Ei oo nostanu kuumetta ja cpr arvot oli kohdallaan. Mut tuo tuska jalkapöydällä, otan vielä omatoimisesti buranaa päälle useamman. Mut pitääkö jalkapöydän mennä mustan puhuvaksi? Nousi turvotus pikkuvarpaan ja nelosvarpaan vierestä ja nyt on nilkkakin turvonnu, mut ihme ja kumma jalkapohja ei onneksi. Lääkäri sanoi ettei tarvitse jalkaa pitää levossa ja päivä siitä turvotus nouseeeee samoin pakotus. Toivottavasti jalkapöytä ja nilkka ei jää mustanpuhuviksi ja tuo turvotus laskee.

    • nythyvä

      Ensi oireeni.Ankara viluväreily alkoi nukkumaan mentyä.Koko yön kesti.Seuraavaksi uskomaton huimaus.Seiniä pitkin kävelin ja kaatuilin myös.Oletin flunssan iskeneen.Olin pienellä paikkakunnalla vierailulla silloin.Eivät ottaneet siellä arvauskeskukseen.Se oli ehkä hyvä.Seuraavana päivänä olotila sen verran selkeä,et uskaltauduin ajamaan koti kaupunkiin.Nukuin yön kotona.Aamulla jalkani,isovarvas tuli punainen,ja tosi kipeä.Ei saattanut kävellä.No sitten omalääkärille,ja näyttämään jalkaa,ja samalla kerroin huimauksesta ja sekavasta olostani.Hän tiesi heti sanoa vaivani,ja kaikki liittyvät ruusuun.Tutki jalan ja nopea tulehdusarvo koe.Ylhäällähän se oli.Lääkärini kysyi,kuinka ymmässit tulla vastaanotolle,näin asian alkuvaiheessa.No se jalan kipu siis varpaan turvotus.Pääsin säikäyksellä,koska heti kova lääkitus,olikohan joku kefalex.Ja parantui nopeasti,pahin tilanne,kenkää ei voinut muutamaan viikkoon käyttää,jotkut sandaalit vai josta voi jättää varpaitten kohdalla remmin löysään.Lääkäri totesi,et on paha,uusii helposti..Nahat lähti,mut onneksi ei enään vaivaa.Puoli vuotta mennyt.Alku syy,,haava varpaan välissä.

    • Mutjake

      Itsellenikin iski juuri ruusu nilkkaan. Ämpärillinen pillereitä ja viikko sairaslomaa.. Toivottavasti menisi pian ohi, toisin kuin kesä :(

    • Ruusun nimi on ruusu

      Minulla on ollut ruusu kerran molemmissa säärissä. Molemmilla kerroilla nousi korkea kuume ja jalka alkoi nopeasti kipuilla ja punottaa.

      Ensimmäisellä kerralla en tiennyt mistä oli kyse, joten menin/pääsin lääkäriin noin 17 tuntia horkan alkamisesta. Tulehdusarvojen toteamisen jälkeen sain penisilliinikuurin, viikon sairausloman ja ohjeen pitää jalkaa koholla. Makasinkin jalka pystyssä nelisen päivää ja aina välillä rasvasin ihoa, ettei se kuivuisi tai kutisisi. Levossa oleminen toimi siis hyvin, mutta auta armias, kun asento vaihtui! Vessareissut vaativat melkoista henkistä valmistaumista, kun jalka tuntui olevan tulessa. Jalan nostaminen takaisin koholle vei kivun pois.

      Toisella kerralla "tiesin" heti horkan alettua mistä oli kyse ja hankkiuduin lääkärille noin kolmessa tunnissa. Varmuuden vuoksi tsekattiin tulehdusarvot ja sitten hoitaja jo tuuppasikin piikillä penisilliiniä kankkuun. Normaalit pillerikuurit päälle, lepoa jalka kohoasennossa - ja ihme! - polttavaa tunnetta ei ehtinyt tulla lainkaan! Nopea reagointi todellakin kannatti.

      Jalat kesivät vähän ja paranivat nopeasti. Ihon värimuutokset ovat selvästi näkyvissä, mutta enpä ole niitä paljon ajatellut.
      Vinkiksi muille sanoisin, että ottakaa se sairausloma vakavasti ja pitäkää mahdollisimman paljon jalkaa pystyssä. Minulla oli lisäksi kaapelikortti kokeilussa, niin eipä tullut aika pitkäksi :)

    • ujopiimä

      Jeps viimeksi oli ruusu oikeassa jalassa heinäkuussa ja nyt sitten tällä hetkellä vasemmassa ja todella mahtavat rakkulat nousi varpaisiin oli kahdessa varpaassa varpaan kokoiset rakkulat, samoin jalkapöydälle nousi mahtava rakkula. En saanut itse puhkaista vaikka olisin halunnut. No sain heti 4 pv kanyylin kautta lääkettä 3 x pv. Tuli sairaala ja terveyskeskus tutuksi, kun juoksi tuon ajan siellä. Tänään sain ilo uutisen sain kanyylin pois ja otan nyt suun kautta Ketemex 750 mg 3 tabl vuorokaudessa viikon ajan ja sitten 2 tabl vuorokaudessa kuukauden ajan. Mutta voi varvas parkani ne on ihan vereslihalla ja haluaisin jo saunaan, mutta en saa mennä ennen kuin ovat umpeutuneet. Hoitajatkin kauhistelivat rakkojen kokoja. No, rakot kun puhkaistiin tuska hävisi. Eli ruusut kukkii näin syksystäkin. Mutta jospa se nyt ei enää uusiutuisi. Lääkärit ei ole osanneet sanoa syytä miksi sain nyt ruusun. Ei kuulema nyt ollut syy silsassa. :)_

    • Masaxy

      just lähin sairaalasta kun jalassa oli 3. kerran ruusu!
      Tällä kertaa se ei kerinnyt mennä niin helkkarin kipeäksi kuin aikaisemmilla kerroilla koska osasin hakeutua hoitoon ajoissa!
      Toinen ruusu oli kaikkein pahin! Turvotus levisi jo lähes vyötärön korkeudelle ja kipu oli todella voimakasta! (400mg tramadolia ei riittänyt lievittämään kipua)
      Alkuun hoidettiin I.V.-antibiootilla oliko noin viikon ajan ja sen jälkeen kefexin-kuurilla kuukauden päivät suun kautta!
      Yllätyin siitä miten voimakkaan kivun ruusu voi tuottaa!
      Ei ollut enää yhtään kivaa...:)

      • Jalkaruusu

        Eilen ihmettelin miksi jalkaterä sekä nilkka ovat niin
        helkkarin kipeet, vaikka en ole satuttanut niitä mihinkään,
        tätä edelsi toista vuorokautta kestänyt kova kuume ja horkka ..

        Pääsin päivystykseen, ensin hoitajan huoneeseen
        otattamaan verikoe ja siitä neljän tunnin odotuksen jälkeen
        lääkärin pakeille ja heti hän totesi, että sullahan on ruusu jalassa ..

        Viikon kuuri 750 Mg Kefalexia ja sen jälkeen pitää aloittaa
        kahden viikon kuuri V-pen mega 1500 ja hän kirjoitti vielä
        jotain kortisoonipohjaista voidetta 2 x vrk 2 viikon jaksoissa ..

        Turvotus ja kipu oikeassa jalassa ihan sietämätöntä
        tällä hetkellä ja maha heti sekasin tuosta antibiootista ..

        Jos jaksan, niin käyn huomenna ostamassa maitohappobakteeria
        jos se auttais ripuliin ..


    • nykyinen seinäruusu

      Pyytäkää estolääkitys heti kun akuutti vaihe saatu hoidettua. Ja hoitakaa jalkojanne joka päivä, kuivatkaa etenkin varpaiden välit hyvin. joa haavaumia varpaiden välissä hoitakaa ne heti pois mm. basibact pulveri hyvä. Pitäkää ihosta huolta. käyttäkää vaikka perusvoidetta päivittäin. Sillä vaatii aina ihonrikkoutuman mistä pöpö pääsee jylläämään.

      Tällä sain itseltäni vaivan häviämään. Nyt jo reilu vuosi eikä ruusua ole ollut. Todella vihonviimeinen ja kivulias vaiva johon kipulääkkeet eivät edes tehoa.

      ps. precosa tabletit apteekista auttaa vatsavaivoihin jos antibiootit tekee ripulia ja muita vaivoja

    • Kamala tauti

      Pyynnötä mieheni puolesta kerron ruususta jalassa. Hänelle nousi äkillisesti kova kuume ja hän valitteli vain korvien viiltelyä. Toki ajattelimme, että influenssa aikaa kun oli, niin että se olisi iskenyt. Pari päivää auttoivat kuumetta alentavat läkkeet, mutta sitten alkoivat hälytys kellot soida, kun mikään ei enää autanut ja kuume oli koko ajan 40c. Sitten kiinnitin huomioni hänen jalkaansa. Punaisia plänttejä oli jalkaan tullut ja nivusiin aikamoisia muhkuloita. Eikun äkkiä lääkärille. Sieltä tuli suoraan passitus sairaalaan, jossa hän oli viisi päivää suonen sisäisessä lääkityksessä, jota oli jouduttu nostamaan kolmesta neljään kertaan vuorokaudesta, kun ei vähemmällä alkanut toivottua tulosta tulla. Kotiuduttuaan hän on saanut kefexin 750g 3 tablettia/vrk viikon ajan, sitten 2 tablettia/ vrk viikon ajan joka hänellä on paraikaa menossa. Sitten on vielä 1 tabletti/ viikon ajan. Kamalaa katsottavaahan se on kun jalka on kuoriutunut ja turvoksissa. Hänellä on ollut aikamoisia kipuja. Liikkuminen alkuunsa teki tosi kipeää, kun jalka turposi vähäisestäkin jalkeilla olosta niin, että näytti, että se räjähtää. Lepo on anakin alkuaikoina se paras mahdollinen lääkityksen kanssa. Nyt mennään sitä vaihetta, että jalkaa on rasvattu jo sairaalasta alkaen monta kertaa päivässä ja nyt alkaa ne sietämättömät kutinat. Apteekista haettu sellaista rasvaa, jossa olisi myös kutinaa lievitävää ainetta. Varpaiden väliin Bacibact pulveria, kun ei toivottua tulosta tullut tuubirasvoista, joita on aukinaisten varvasvälien hoitoon. Hirveä sairaus kehenkä se iskee. Pitäkää varpaittenne välit hyvin hoidettuna ja kunnossa. Tämä kysessä oleva tapaus on alkunsa saanut 20 vuotta sitten uimahallista auki olleesta varvasvälistä. Silloinkin se oli koville ottava tauti, mutta se meni ohi lääkityksellä ja tänne asti kesti, ennenkuin se puhkesi taas.

    • humaax1

      on se hyvä että on kohtalo tovereita.mulla todettiin ruusu oikeassa jalassa toissapäivänä.mulle tuli v-pen1500 kuuri 40tablettia 600buranaa kipuihin ja mobilattia hierotaan kipeään kohtaan ja vielä kylmähoitoa polveen jalkaa pitäs pitää koholla.maanantaina uuvestaan lääkäriin.

    • Kipeä se on kyl

      CRP 204 kuumetta lähellä 40 muutama päivä. Viikko meni sairaalassa antibioottia suoneen tiputuksessa. Kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon.

    • Mustaruusu4

      Eka ruusu ja toivottavasti viimeinen. Vasemmassa nilkassa. Jalka on sinipunaisen kaamea turvonnut ilmestys. Ei pahemmin kutise eikä särje. Paikalla ollessani ei oikeastaan yhtään, mutta varvastossut ainoat mitkä menee jalkaan. Mutta se alku. Tiistai aamuna heräsin kummalliseen oloon. Luulin, että mahatauti iskee. Mutta sitten alkoi helvetillinen päänsärky ja kuumetta niin että hourailin. Todellisuus ja epätodellisuus aivan sekaisin. Näin niin käsittämättömiä unia, luulin välillä että ne on totta. Sitten nilkkaan tuli punainen läiskä ja alkoi kutista. Eilen päivällä lekuriin CRP vain 36, lääkäri oli sitä mieltä että on vain joku ihonalaistulehdus mutta sain 10 pv:n Kefalex 500 kuurin. Ja ruusu tämä on. Olo nyt jo suhteellisen siedettävä mutta jalka on lyhyesti sanottuna hirvittävän näköinen. Ehkä olen onnekas siinä suhteessa että mulla taisi se pahin olla ennen varsinaista puhkeamista. Kävellessä sattuu, mutta sen alun olon jälkeen tää ei tunnu enää miltään. Kenellekään en toivo. Jalka tuskin tulee entiselleen.

    • penanruusu

      Minulla oli CPR arvot 226 ja viikko sitten,kun olin päässyt sairaalasta oli arvot 19.6,vielä syön 3 päivää Klindamysiiniä,ja jalan sitomista piisaa ja klinimenttejä vasemman jala keskiosaan polven alapuolelle. Kipuja näykkimistä nahan irtoamista ,pistävää tuikkimista, on nyt itse hoidettava haava-aluetta, onneksi on vain pinnalla,Apteekissa maksavat hoitotarvikeet,haavan lopullinen umpeutumiseen en tiedä aikaa,toiset väittävät 3 kuukautta toiset 1,5 kuukautta, voi jopa uusiutua 3 kuukauden perästä tai vuosienkin perästä,vahva uskoni on, että tuli tressistä,samaa mieltä oli hoitajatkin, lääkäritkään ei löytäneet,että jokin ihorikkoutuma olisi ollut,jalka on muuten kunnossa.Minulle määrättiin kotilääkitykseksi 16 tablettia 300 mg Klindamysiiniä ja Metronidazol Nycomed 500 mg 7 päiväksi,ei sitä myrkkyä pystynyt ottamaan 7 päivää alkoi iholle muodustumaan ihottumaa, kutinaa,lopetin sen ottamisen, vielä olis Klindamysiiniä, mutta teki alkuun ripulia, ei ole karamellilääkkeitä-.
      4 antibioottia annettiin sairaalassa, ja havaittiin, että Klindamysiin oli tehokaampi ,kuin penicilliini.Että myrkkyä olen saanut sisäkaluhin,mutta paraneminen on edistynyt paljonkin, mutta vie aikaa,se on niin monesta seikasta kiinni,haavan hoito nopeuttaa ja haavan suojaaminen, bakteereilta.

      • ruusunenko olen?

        Tässä minun tarinani ruususta: nilkka alkoi turpoamaan, punoittamaan ja meni ihan jäykäksi, parin päivän päästä oli kipeä kävellä. Kävin päivystäjällä ja sain diagnoosin ruusu sekä 20pn antibioottikuurin.
        Kuuri oli ja meni mutta lämpöä/kuumetta on pidellyt sekä nilkasssa edelleen punoitusta (ei kuumota enää) ja nilkka on turvoksissa. Lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään.


    • kivuista kärsinyt

      Hei, jospa Jumala auttaisi. Kokeilkaa rukousta. Tämä ei ole vitsi ensinkään.
      Kauhea sairaus kuulettaa olevan.

      • Kirkkaimman kruusun

        Kuuleppas jumala... taidat olla pöhnässä


    • Ruusuilija 55

      6. ruusu meneillään. Elättelen vielä toivoa, ettei tällä kertaa joutuisi sairaalaan, vaan että selviäisin antibioottikuurilla. Pahimmillaan sairaalassa koipi kattoa kohti 2 viikkoa. Jalan laskemista alaspäin ei voinut edes ajatella, koska tuskat olivat viedä tajun. Vuoden verran kepeillä köpöttelyä muutama sata metriä kerrallaan. Toinen jalka jäänyt ruskeaksi. Väri kestänyt vuosia.

      Edelliselle sanoisin, että kun tuskat ovat ruusussa kovimmillaan, eikä sairaalan kovatkaan kipulääkkeet auta, kyllä sitä rukoilee ja parkuu apua! Kivun ollessa pahimmillaan, mietin tosissaan vaatisinko koko jalan amputointia.

      Ruusuilija

      • Ruusujalka

        Sairastin 3. ruusun kesäkuu-heinäkuu aikana. Alkoi horkalla 10.6., punoitus sääreen tuli 11.6. ja CRP 375 ! 12 vuorokautta olin sairaalassa antibioottitiputuksessa. Iho kuori ja koska sain allergiareaktion sulfavoiteesta, niin haavoihin laitettava voide vaihdettiin Abilar-pihkavoiteeseen. Sillä minulle kasvoi uusi iho kuorineisiin paikkoihin ennätysnopeasti. Joudun vieläkin käyttämään lääkinnällist' tukisukkaa, koska nilkka turpoilee ja CRP 11-13. Mutta muistakaa tuo bakteereja, viruksia ja sieniä tappava reseptitön Abilar, suomalainen tuote. Pihka on vanha lääkintäaine, joka on löydetty uudelleen.


    • Luppa3

      Milläköhän noita rakkuloita jalkapohjissa hoitaisi. Ovat meinaan pirullisia kävelemisen kannalta. Onneksi ovat pysyneet vain toisessa jalassa.

    • muikku32

      Heräsin viime yönä kovaan jalkateräkipuun ja terkkariin ja labraan. Tulokset huomenna. Etuvarvas kuin tulessa. Halkeama oli isovarpaan ja etvarpaan välissä,josta pöpöt euvarpaaseen. Sain kefexin kuurin. Onko kellään kokemuksia vastaavasta. 2 tabua vasta otettu ja myöhemmin illalla vielä yksi 500 mg. Tuntuu varpaan päällä n. Minuutin välein kuin puukolla vetäisi.

    • Kamala tauti

      Kyllä se vaan niin on, että mitä enempi ikää tulee, niin stä herkemmin näkyviin uusiutuu tuo ruusu. Maliskuulla oltu sairaalassa tiputuksessa jne. Kesällä se taas tuli uudelleen, mutta nyt onneksi huomattu ajoissa ja pelkkä lääkärikäynti riitti. Kahden viikon lääkekuuri ja rasvoja. Sillä se ohi meni. Katsotaan siten kuinka kauan saa taas olla ilman ruusua.

    • Hyvää ruusun hoitoa

      Sain 14.12.12 jalkaani tulehduksen ja menin siaraalan päivystykseen. Ottivat
      vain tulehdusarvot ja piti viikonlopun aikana käydä3xvrk tiputuksessa polilla kotoa käsin. Pyysin kuitenkin lääkäriä ottamaan verikokeet ja selvittämään mistä balkteerista oli kyse, mutta eipä se käynyt lääkärille. Seuraavana aamuna jouduin menemään sairaalaan ambulanssilla jalka paksuna turvoksissa ,kova kuume,tosi huono kuntoisena. lääkärit tutki ja otti bakteeriviljelyn sekä lääkitys suonen sis. yms.
      sieltä siirto TK-vuodesos. jossa makasin viikon eikä mennyt kuin huonommaksi vain. 5pvä jalka paksuna rakkuloita,haisi mädälle,puhkesi itsestään eräänä yönä hoitaja vain laittoi uuden siteen päälle! Ruusuna hoitivat.Seur.pv kirurg os.lääk.kävi puhkomassa extemporena paiseet(3kpl) väänsi oikein sormillaan sisään.Siirto kirg.os 21.12.12 hoitohenkilökunta, ei hyvää! jalka 24.12.12 leikattu puhtaaksi. kotiin vuodenvaihteessa Lisäksi viikon sairaalareissu vielä ihonsiirtoja varten. Sl. loppui n.14.2.13 Kauheaa kipua joka johtui lähinnä hoitotasosta joka oli surkeaa hoitajien TK-osalta! kirug.os.lääkärit asiallisia!

    • Eka ruusu

      Kuukausi sitten alkoi paleltaa, kylmän väreitä meni koko ajan, väsytti ja huimasi, oli vaikeaa pysyä pystyssä, olo oli epätodellinen, todella huono, kuin kuolisi. Säärestä alaspäin ja jalkapöytä alkoi turvota, punottaa, pistellä, kipu ja pingotus oli kova. Menin terveyskeskukseen näytille, ottivat crp joka ei ollut koholla eikä ollut lämpöä. Jalkapöytä oli turvonnut kiiltäväksi tyynyksi, tunne kuin palovammassa. En päässyt lääkärille vain hoitaja katsoi ja totesi ettei ole syytä huoleen, ruusu tekee tuollaiset oireet mutta kun ei ole tulehdusta eikä lämpöä ei huolta! 3 päivää katsoin ja sitten soitin kiukkusena terkkariin lääkärille saatava heti aika. Lääkäri totesi heti ruusuksi. Netistä luin ettei kaikille tule lainkaan kuumetta eikä kauheita tulehdusarvoja mutta silti se on ruusu. Sain alkuun piikkejä ja sitten antibiottia tabletteina. Huonosti paranee, jalka on kipeä, kosketus herkkä, turvonnut ja pingottava, nahka lähtenyt, vain olo sängyssä jalka ylhäällä auttaa tilanteeseen. Mikään kenkä ei mahdtu, roksut ostin niin suuret kuin löysin.
      Täytyy sanoa että terveyshuoltomme on huonoa kun eivät heti tällaista sairautta tunnista, itse en ollut ruususta edes kuullut. Kyllä on hyvä et netti on olemassa.

      • anjuska

        4x ruusu jalassa tälläkertaa niin raju että viikko tiputuksessa ja edelleen syön v-peniä
        jalka edelleen punainen ja osittain turvonnut, ensiviikolla saan tukisukat tähän asti hoidettu sitomalla jalka reidestä varpaisiin.14.9.2013 se iski.
        Nyt ensikuun puolessavälisä aloitetaan estohoito, piikki 4 viikon välein.
        Vähän arvelluttaa.


      • Estolääkitys jo 7 vuotta
        anjuska kirjoitti:

        4x ruusu jalassa tälläkertaa niin raju että viikko tiputuksessa ja edelleen syön v-peniä
        jalka edelleen punainen ja osittain turvonnut, ensiviikolla saan tukisukat tähän asti hoidettu sitomalla jalka reidestä varpaisiin.14.9.2013 se iski.
        Nyt ensikuun puolessavälisä aloitetaan estohoito, piikki 4 viikon välein.
        Vähän arvelluttaa.

        Estolääkitys piikillä lihakseen neljän viikon välein on ihan jees :) 7 vuotta sillä olen mennyt ja sen kanssa en ole ruusua saanut. Kolmisen vuotta sitten kokeiltiin, pärjäänkö ilman mutta jouduttiin palaamaan estolääkitykseen koska ruusu tuli kahdesti. Puolentoista vuoden päästä on seuraava kokeilu, pystynkö olemaan ilman estolääkitystä.

        Rajuja nuo ovat mutta onneksi itse tunnistan kyseisen tulehduksen jo niin ajoissa, että ei pääse jylläämään kunnolla! :)


      • Estolääkitys jo 7 vuotta
        anjuska kirjoitti:

        4x ruusu jalassa tälläkertaa niin raju että viikko tiputuksessa ja edelleen syön v-peniä
        jalka edelleen punainen ja osittain turvonnut, ensiviikolla saan tukisukat tähän asti hoidettu sitomalla jalka reidestä varpaisiin.14.9.2013 se iski.
        Nyt ensikuun puolessavälisä aloitetaan estohoito, piikki 4 viikon välein.
        Vähän arvelluttaa.

        Estolääkitys piikillä lihakseen neljän viikon välein on ihan jees :) 7 vuotta sillä olen mennyt ja sen kanssa en ole ruusua saanut. Kolmisen vuotta sitten kokeiltiin, pärjäänkö ilman mutta jouduttiin palaamaan estolääkitykseen koska ruusu tuli kahdesti. Puolentoista vuoden päästä on seuraava kokeilu, pystynkö olemaan ilman estolääkitystä.

        Rajuja nuo ovat mutta onneksi itse tunnistan kyseisen tulehduksen jo niin ajoissa, että ei pääse jylläämään kunnolla! :)


      • Helvetin joulukukka!
        Estolääkitys jo 7 vuotta kirjoitti:

        Estolääkitys piikillä lihakseen neljän viikon välein on ihan jees :) 7 vuotta sillä olen mennyt ja sen kanssa en ole ruusua saanut. Kolmisen vuotta sitten kokeiltiin, pärjäänkö ilman mutta jouduttiin palaamaan estolääkitykseen koska ruusu tuli kahdesti. Puolentoista vuoden päästä on seuraava kokeilu, pystynkö olemaan ilman estolääkitystä.

        Rajuja nuo ovat mutta onneksi itse tunnistan kyseisen tulehduksen jo niin ajoissa, että ei pääse jylläämään kunnolla! :)

        Huh-huh! Luettuani noista oireista ja etenkin tuosta kammottavasta uusiutumisesta ja hitaasta paranemisesta.Tuli todella epätoivoinen olo.
        Minä nimittäin sain tälläisen ilkeän "joulukukkasen" jalkaterääni myös.
        Oireet olivat samat kuin muilla.Ensin, kuin olisi mahatauti ollut.Sitten alkoi raju kuumehorkka, kuume huiteli 40 asteessa ja olin ihan sekaisin.Sitten koipi turposikin moninkertaiseksi ja vaiva tuntui lähinnä karmealta palovammalta.
        Joulu tulossa ja minä joudun vaan istumaan tai, ryömimään konttaamaan
        (myös wc.asioille) ja makaamaan.Maatessakin, jos jalka vähänkin osuu johonkin, näen tähtiä.
        Siis...(edes jotain jouluista)minullakin!

        Koska tervejalkaisetkaan eivät ole näköjään pystyneet laittamaan kenkää jalkaan vaivan iskettyä jalkaterään.Itse olen jo ennestään invalidi ns.liikuntarajoitteinen.
        Minulla on neurologinen jalkakipuja aiheuttava sairaus, jonka vuoksi liikun vain tukevilla erikoisjalkineilla, apuvälineinä lisäksi, kepit ja välillä pyörätuoli.
        Elämä ja liikkuminen on ollut tosi hankalaa siis jo ennen tätä kirottua ruusua.
        Nyt liikkuminen tyssäsi ilmeisesti kokonaan ja se vie mielen täysin maahan.
        Ei puhettakaan, että uskaltaisi työntää jalkaa, jäykkään kireähköön erikoisjalkineeseen, saati että se edes mahtuisi sinne, kun ruusu on jalan ulkosyrjällä ja jalkapöydällä.Jalkaan ei meinaa mahtua edes minkäänlainen sukka.

        Olin ensimmäisen vrk tiputuksessa sairaalassa ja sitten tiputusta jatkoi kotisairaanhoito kotonani.Vasta kun tulehdusarvot laskee 50.een, saan suun kautta otettavaa antibioottia.Eikä tässä vielä kaikki!Sairaalassa todettiin minun sairastavan
        ruusun lisäksi, samaan aikaan myös munuaisaltaantulehdusta.Sama lääke kefalex kuulemma tepsii molempaan vaivaan.Mutta alkuun vain suonensisäisesti.
        Silti tulehdusarvo putoaa kiduttavan hitaasti.

        Sanat ei riitä kuvaamaan epätoivoani, kun jouluvalmistelut tyssäsi tähän.Enkä mitään muuta voi tehdä, kuin maata tai kontata.Hoidan jalkaa samoin kuin muutkin.Rasvaan ja laitan sideharsoa suojaksi.
        Se mistä pöpö on koipeeni päässyt.Sisäänpääsy löytyi kaiketi rikkinäisestä varpaanvälistä, jalkakylpy oli toinen syy.Taatusti viimeinen jalkakylpyni!
        Siitä huolimatta, vaikka hoidan aina huolella varpaanvälit, kuivaan ja laitan aina daktarin tai bacibactpulveria, varpaanväliin on tullut joku huomaamaton haavauma.
        Kammottavaa, että tälläinen saatanallinen pöpö vaanii ihmisen terveyttä ties missä ja änkeää elimistöösi, pilaten elämäsi.Nimeksi ei sovi ruusu, vaan paholaisen hiilihanko!

        Tätä ketjua lukiessani tajuan kauhuissani, että olen saanut nyt perussairauteni lisäksi todella helvetillisen vaivan riesakseni.Joka ei jää ehkä tähän.Estolääkkeen aion pyytää, mikäli sekään pitää tämän vaivan tulevaisuudessa loitolla.Nyt vain mietin, saankohan enää koskaan kenkää jalkaani.Kenkää joka ainoastaan mahdollistaa liikkumiseni.Ilman niitä en ota enää koskaan askeltakaan. :(


      • Erysipelas
        Helvetin joulukukka! kirjoitti:

        Huh-huh! Luettuani noista oireista ja etenkin tuosta kammottavasta uusiutumisesta ja hitaasta paranemisesta.Tuli todella epätoivoinen olo.
        Minä nimittäin sain tälläisen ilkeän "joulukukkasen" jalkaterääni myös.
        Oireet olivat samat kuin muilla.Ensin, kuin olisi mahatauti ollut.Sitten alkoi raju kuumehorkka, kuume huiteli 40 asteessa ja olin ihan sekaisin.Sitten koipi turposikin moninkertaiseksi ja vaiva tuntui lähinnä karmealta palovammalta.
        Joulu tulossa ja minä joudun vaan istumaan tai, ryömimään konttaamaan
        (myös wc.asioille) ja makaamaan.Maatessakin, jos jalka vähänkin osuu johonkin, näen tähtiä.
        Siis...(edes jotain jouluista)minullakin!

        Koska tervejalkaisetkaan eivät ole näköjään pystyneet laittamaan kenkää jalkaan vaivan iskettyä jalkaterään.Itse olen jo ennestään invalidi ns.liikuntarajoitteinen.
        Minulla on neurologinen jalkakipuja aiheuttava sairaus, jonka vuoksi liikun vain tukevilla erikoisjalkineilla, apuvälineinä lisäksi, kepit ja välillä pyörätuoli.
        Elämä ja liikkuminen on ollut tosi hankalaa siis jo ennen tätä kirottua ruusua.
        Nyt liikkuminen tyssäsi ilmeisesti kokonaan ja se vie mielen täysin maahan.
        Ei puhettakaan, että uskaltaisi työntää jalkaa, jäykkään kireähköön erikoisjalkineeseen, saati että se edes mahtuisi sinne, kun ruusu on jalan ulkosyrjällä ja jalkapöydällä.Jalkaan ei meinaa mahtua edes minkäänlainen sukka.

        Olin ensimmäisen vrk tiputuksessa sairaalassa ja sitten tiputusta jatkoi kotisairaanhoito kotonani.Vasta kun tulehdusarvot laskee 50.een, saan suun kautta otettavaa antibioottia.Eikä tässä vielä kaikki!Sairaalassa todettiin minun sairastavan
        ruusun lisäksi, samaan aikaan myös munuaisaltaantulehdusta.Sama lääke kefalex kuulemma tepsii molempaan vaivaan.Mutta alkuun vain suonensisäisesti.
        Silti tulehdusarvo putoaa kiduttavan hitaasti.

        Sanat ei riitä kuvaamaan epätoivoani, kun jouluvalmistelut tyssäsi tähän.Enkä mitään muuta voi tehdä, kuin maata tai kontata.Hoidan jalkaa samoin kuin muutkin.Rasvaan ja laitan sideharsoa suojaksi.
        Se mistä pöpö on koipeeni päässyt.Sisäänpääsy löytyi kaiketi rikkinäisestä varpaanvälistä, jalkakylpy oli toinen syy.Taatusti viimeinen jalkakylpyni!
        Siitä huolimatta, vaikka hoidan aina huolella varpaanvälit, kuivaan ja laitan aina daktarin tai bacibactpulveria, varpaanväliin on tullut joku huomaamaton haavauma.
        Kammottavaa, että tälläinen saatanallinen pöpö vaanii ihmisen terveyttä ties missä ja änkeää elimistöösi, pilaten elämäsi.Nimeksi ei sovi ruusu, vaan paholaisen hiilihanko!

        Tätä ketjua lukiessani tajuan kauhuissani, että olen saanut nyt perussairauteni lisäksi todella helvetillisen vaivan riesakseni.Joka ei jää ehkä tähän.Estolääkkeen aion pyytää, mikäli sekään pitää tämän vaivan tulevaisuudessa loitolla.Nyt vain mietin, saankohan enää koskaan kenkää jalkaani.Kenkää joka ainoastaan mahdollistaa liikkumiseni.Ilman niitä en ota enää koskaan askeltakaan. :(

        On tässä kärsitty ruusun jälkiseurauksista jo yli kaksikymmentä vuotta. Se iski vuonna 1990. Sen jälkeen toinen jalka on ollut jatkuvasti turvoksissa, eikä kenkiä tahdo saada mistään. Hoito myöhästyi, en päässyt sairaalaan penislliinitiputukseen, ja siksi näin kävi. Suun kautta otettavat pillerit eivät tehonneet tarpeeksi. Oli turha hoitaa sitten enää kun vahinko oli jo tapahtunut, vaikka sitä yritettiin kun turvotus oli jo jäänyt. Enpähän ymmärtänyt silloin mikä tauti on kyseessä, eikä ymmärtänyt lääkärikään tilanteen vakavuutta. Päivystyspotilaana olisi pitänyt päästä hoitoon ja heti.


      • -minttu-
        Erysipelas kirjoitti:

        On tässä kärsitty ruusun jälkiseurauksista jo yli kaksikymmentä vuotta. Se iski vuonna 1990. Sen jälkeen toinen jalka on ollut jatkuvasti turvoksissa, eikä kenkiä tahdo saada mistään. Hoito myöhästyi, en päässyt sairaalaan penislliinitiputukseen, ja siksi näin kävi. Suun kautta otettavat pillerit eivät tehonneet tarpeeksi. Oli turha hoitaa sitten enää kun vahinko oli jo tapahtunut, vaikka sitä yritettiin kun turvotus oli jo jäänyt. Enpähän ymmärtänyt silloin mikä tauti on kyseessä, eikä ymmärtänyt lääkärikään tilanteen vakavuutta. Päivystyspotilaana olisi pitänyt päästä hoitoon ja heti.

        Mulla kävi samoin, vakavan tulehduksen ja hoitovirheen seurauksena sain myös ruusun, joka tuhosi imusuonistoa jaloista. Alussa turvotus oli aivan Michelin-rengasmaista mm. nilkoissa.

        Nyt sääret ovat paremmat, mutta vaatii todella päivittäin sukat ja säännölliseti lymfahoidot, koska vaurio ei parane, pysyy vaan hoidolla kurissa.


      • -se sama minttu-
        -minttu- kirjoitti:

        Mulla kävi samoin, vakavan tulehduksen ja hoitovirheen seurauksena sain myös ruusun, joka tuhosi imusuonistoa jaloista. Alussa turvotus oli aivan Michelin-rengasmaista mm. nilkoissa.

        Nyt sääret ovat paremmat, mutta vaatii todella päivittäin sukat ja säännölliseti lymfahoidot, koska vaurio ei parane, pysyy vaan hoidolla kurissa.

        Sori, epäselvä sepustus, "sukilla" tarkoitan tietysti lääkinnällisiä tukisukkia.


      • täti punainen

        Mulla alkoi pari viikkoa sitten vatsakivut ja oksennus aamuasta ja sitten nousi kova kuume. Vasta kolmantena päivänä huomasin että jalka oli punainen ja turvonnut ja kivut olivat kovat. Menin päivystykseen ja tulehdusarvot olivat yli kolmesataa ja jouduin osastolle tiputukseen. Nyt on pensilikuuri viellä kolme viikkoa ja jalka on edelleen kipeä ja turvonnut. Lepo ja kohoasento auttavat ja myös niin kylmävesisuihku kun pystyn ottamaan. Nyt jalka on alkanut myös kutista etenkin nilkasta, sanoivat sairaalassa että kun paraneminen alkaa, alkaa kutina. Minulta löytyi pieni haava jalasta, siitä tämä tauti on saanut alkunsa


    • Ruusunen5

      Onneksi en ole yksin taudin kanssa. tosi järkyttävä tauti varsinkin uusiutuessa.

    • Stuttgart

      ite hoitanut non-stop dokaamalla, kipu lähtee kyl

    • Stuttgart

      crp itel oli 500, kuume 42, 7 huah, dalaciinia joutunee lisäileen tai tosiaan tota estolääkettä, mulla toka kerta nyt

      • Stuttgart

        uutta kuuria varmaan.... crp tilanteen voi kuumeesta helpolla indikoida, jos 39 kandee mennä vetään suoneen hospitaaliin


    • Miljoona... ruusuaa.

      Joo, ruusu oli. Vielä parille päivälle antibioottia, mutta jalka on vielä kosketusarka, vaikkei enää punotakaan. Onko siellä vaan jotain vaurioita, jotka paranevat itsekseen, vai pitäisikö varmuuden vuoksi käydä lääkärillä? En todellakaan haluaisi, että se alkaa uudestaan leviämään.

      • cepi

        Huomenna tulee jo kolme viikoa tätä helvettiä eli ruusua jalassa. Olin mustikassa kun puolen tunnin kohdalla alkoi oikean jalan saappaan sisällä tuntua kirvelyä. Luulin että onkohan ampiainen päässyt pistämään mutta mökille päästyäni sääri punoitti ja kirveli. Eikä aikaakaan kun alkoi tuntua kuumeen nousua yli 38 asteen. Vaimo lähti viemään ensiapuun ja siellä todettiin heti että ruusuhan se siellä jalassa jyllää kuume 39,8 ja tulehdusarvo 298. Antibiottia suoneen ja aammulla kotiin sitten kävi kotisairaanhoitajat tiputtamassa kolme kertaa päivässä viisi päivää jonka jälkeen suun kautta antibiottia kolme kertaa päivässä. Jalkahan turposi alkuun aika lahjakkaaksi eikä sitä kyllä mielellään alaspäin laskenut kuin pakon edessä. Nyt turvotus on laskenut paitsi siitä ruusun kohdalta josta on edelleen kova ja iho pinkeä. Edelleen kun jalan laittaa alaspäin niin jomotus alkaa koskahan tämä helpottaa. Onkohan jollakin tietoa kannattaako jalkaa hieman rasittaa vaikka siinä tuntuukin jomotusta vai onko paranemisen kannalta parasta vaan pitää sitä koholla


    • ruusu toistamiseen

      Tervehdys kohtalotovereille kesäkuun alussa todettiin ruusu ja nyt on syöty kefalexit
      ja v-pen megat jotka löi ihosta läpi.viimeisin dalasin kuuri n.4vko eikä täysin kunnossa
      vieläkään.Nyt on menny 3 kuukautta tämän s******n taudin kanssa .on kokeiltu sidok-
      sia öisin ,suihkutteluja pesu desinfioivilla apoteekin aineilla.Nyt vähän valoa tunnelin
      päässä jos nahka sääressä vahvistuu niin vkon päästä voi päästä töihinkin.Olen yrittänyt hieman kävellä koiven kanssa mutta se alkaa hetken päästä hikoilemaan
      nestettä pihalle niin kuin ranskalaisen auton moottori ennen vanhaan.Varovasti ja
      kärsivällisesti.Mutta myönnän hatuttaa ,toinen kerta vuoden sisään.Tsemppiä vaan
      kaikille.Tuntuu kyllä joskus että tässä on oltu koekaniineja kun ei ropit pure jA tulee
      vääriä roppeja jotka lyö ihosta läpi.niitten oireettomaksi hoito n.4vko.onneks sain lomaviikot siirrettyä.

    • raikuli3

      Minulla on ollut jo usean kuukauden jalka nilkan yläpuolelta turvoksissajota olen näyttänyt lääkärillekin mutta ei kuulemma mitään vakavaa ole. Sitten alkoi jalka turpoamaan nilkasta polveen asti ja taas lääkärin luo joka ensimmäisen kerran uskoi etten turhaa käy näytillä ja onneksi laitti verikokeeseen laskimo verisuonen tukosta epäillen. Siitä tuloksen tultua hän ilmoitti että jokin arvo on hivenen koholla ja määräsi Ultraääni kokeeseen jonne menin ja siellä erikois lääkäri sanoi ettei mitä'än verisuonen tukosta ole mutta onko joku maininnut jotain ruususta johon jopa kahteenkin kertaan sanoin ettei siitä ole mitään ollut puhette johon hän sanoi että nyt on ja sillä selvä.Olen vähän otettu kun minulla on jalkani kantapäässä ollut jo usean vuoden ajan halkeamia joita ei mitenkään erikoisesti ole käsketty hoitamaan,vain rasvaa annettiin.Sitä aikoinaan sainkin oikein valtavan kokoisen purkin ja sillä asiaa hoidin. Nyt sitten kun olen näitä toisten kirjoituksi lueskellut niin kauhukseni huomaan että niitä haavoja olisi tarvinnut tarkemmin hoitaa.Tämän kertaisen lääkääriin menosta sain kehoituksen jalkahoitajaltani kun siellä kävin ja silloin sääressä oleva lievä punoitus kiinnitti hänen huomionsa ja kehoitti menemään lääkärille näytille.Että sellainen tapaus ! Mitä huominen tuo tullessaan, kun noita muita sairauksia on jo vaikka muille jakaa ja nyt tämä vitsaus ? ?

    • Ruusuun kyllästynyt

      Minä olen tämän viesti ketjun alkuperäinen aloittaja ja edelleen tappelen uusiutuvan ruusun kanssa oli poissa pari vuotta mutta jälleen uusi nyt näkyy olevan niin ettei minulla ainakaan dalasiini clinda mysiini tehoa tähän helvetin tautiin, kurissa koittaa pysyä ei vaan lähde silti Avelox antibiootti tehoaa mutta ei oikein innostus riitä tohtoreilla kun on yleensä keuhkokuumeeseen mutta tehoaa muutamassa päivässä ruusuun...pitää alkaa jälleen soitella apua huomenna jos saisi tehokkaat tropit...alkaa noiden antibioottien teho karista kun pöpöt on todella vastustuskykyisiä monelle antibiootille. Voimia muillekin ruusun kanssa taistelussa oleville kohtalon kavereille koitetaan kestää vielä hetki.

    • Prinsessa Ruusunen

      Harmittaa hiukan, kun tässäkään keskustelussa. Ei yksikään, estolääkitystä käyttävä kertonut, MINKÄ NIMISTÄ estolääkitystä on saanut? Itse ostin alkuun pendysin nimistä. Kankkuun piikitettävää paksua, valkoista mönjää.
      En saanut siitä minkäälaisia sivuoireita. Vaikka sen pistänyt terveydenhoitaja, käski varmuuden vuoksi, odottelemaan hetken aikaa tk.lla. Jos oireita ilmenisi, ne tulisivat muutaman minuutin sisään. Silloin on parasta olla terveyskeskuksessa.
      No annoin pistä tätä pendysiiniä kerran kuukaudessa, 3 kk ajan.

      Sitten tulikin apteekissa tenkkapoo. Yllättäen ilmoittivat, ettei pendysiiniä saa. Vaan sen korvaa nyt, portugalilainen lääke nimeltä Lentocilin. OHO!
      Nyt pelottaa, antaa piikittää tätä lentociliniä kankkuun, kun en tiedä, onko se ihan samaa kuin aikaisemmin käytetty. Haluaisin niin tietää, onko kenelläkään kokemusta tästä uudesta ruusun estolääkkeestä?

      Olen myös kiinnostunut tiedosta, onko teihin teihin pistetty, muita ja minkä nimisiä estolääkkeitä? Olen kuullut, joidenkin saavan ruusun estolääkityksistä huolimatta. Mutta 2 kertaa samaan jalkaterään iskeneen rajun ruusun jälkeen, en varmasti mitään häviä, jos otan estolääkkeeni. Tämä sairaus on niin paljon elämääni pilannut ja tuskaa ja ongelmia tuonut.

      Viimeksi mm.siten, kun ruusun runtelemaan jalkaan tuli samaan aikaan valtava mätäpaise, joka puhkaistiin puuduttamatta. Puudutus ei kuulemma tehoa tälläiseen vaivaan. Se punkteeraus oli sanoinkuvaamattoman kauhistuttava kokemus. Kuvitelkaa kun ruusun polttelemaan isketään piikkiruisku ja sitä pyöritellään siinä monta minuuttia. Punkteerausreikä ei meinaa nyt parantua lainkaan ruusun runtelemassa jalkaterästä. Vaan aristaa ja vuotaa jo 3 kuukautta edelleen mätää ja kudosnestettä. Vaikka miten hoidetaan. Arvatkaa tuleeko tälle haavanhoidolle hintaa? Pyörätuoliin vei tämä vaiva minut, molemmilla kerroilla. Enhän voinut käyttää edes kenkää. Enkä ole nykyään sen parempi, ruusu jätti jälkensä minuunkin. Jalka on kuin elefantilla ja sellaisena pysyy.

      Ironista ja kirottua, miten sain ensimmäisen ruusuni. Syntymäpäivänäni!
      Tälläistä ruusua, ei varmasti kukaan halua syntymäpäivänään lisäksi 40 asteen kuumetta ja sitä tuttua tuskaa.
      Nyt sitten jatkossa vaan, estolääkitystä kankkuun lopun ikää. Vaikka vaihtuvat lääkemerkit arvelluttaakin.
      Koetetaan jaksaa me ruusun rääkkäämät ja kertokaahan rohkeasti, siitä estolääkkeestänne ja sen mahdollisista sivuoireista ja tehosta.
      Sillä harva meistä on niin rohkea, että uskaltaa jatkaa elämäänsä ilman sitä.

    • Hei!

      Vaikka ruusu yleensä on hyvin antibioottihoidolla korjaantuva vaiva, joskus se voi osoittautua hyvinkin pitkäaikaiseksi riesaksi. Mikäli ruusu toistuu vähintään 3 kertaa muutaman vuoden sisällä, on syytä harkita estohoitoa.

      Yleisimmin estohoitoon käytetään joko V-penisilliiniä suun kautta tai lihakseen pistettävää bentsatiinipenisilliiniä (bentsyylipenisilliinibentsatiini). Mainitsemasi Pendysin oli juuri tällainen lääkeaine, mutta se on poistunut markkinoilta. Korvaavina lääkevalmisteina apteekeissa on Benzetacil ja Lentocilin, joissa on siis sama vaikuttava aine eli bentsatiinipenisilliini.

      Kätevän tietopaketin ruusun oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/ruusu

      Toivottavasti sopiva estolääkitys löytyy! Voimia syksyyn toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Prinsessa Ruusunen

      Prinsessa Ruusunen kiittää Klinikiä tiedosta. Epätietoisuus, uuden estolääkkeen arvaamattomista sivuvaikutuksista poistui.
      Tilaanpa heti ajan terveydenhoitajalle ja annan pistää lentocilinin kankkuuni.

      • Miljoona ruusua

        Tosin estolääke lentocillinkin on muuttunut taas pendeponi penisiliiniksi.
        Ei näy kauan sama lääke markkinoilla viihtyvän. Olemmekohan koekaniineita.
        Sitä sitten kuitenkin saatava pistos kk.n välein kankkuun, ettei tule taas kukka kiduttamaan.


    • Kertokaa näistä

      Miksi kukaan ei kerro minkä merkkistä ruusunestolääkettä käyttävät ? Olisi hyvä kuulla käyttäjien kokemuksia estolääkkeen vaikutuksista ja saatavuudesta apteekeissa.

      • G-penisilliinit

        Alkuperäinen injektio oli Penadur 1990-luvulla (penicillin pulveri, joka sekoitetaan aquaan, injektio). Välillä loppu. Korvaava silloin Bicillin, mutta vaatii kylmäsäilytyksen. Seuraavana Suomen markkinoilla oli Penadur pitkään. Kallis, koska tuli lääketukun kautta maahan.
        Sitten ollut edellä mainittu portugalilainen ja joitakin muitakin. Benzetacil Espanjasta - Joffren iso tehdas, joka myy myös Etelä-Amerikkaan. Espoolainen apteekki toi sitä vuodesta 2009 monta vuotta maahan suoraan. Halpa hinta, alle 4 euroa/kpl. Myöhemmin lääkkeen "kaappasi" lääketukku, ja hinta on nyt n. 40 euroa/kpl, josta KELA korvaa osan. Tällä hetkellä on saatavilla myös hyvin edullinen korvaava lääke, mutta aqua pitää ostaa erikseen. Kokonaishinta silti huomattavasti edullisempi kuin Benzetacil nykyään.
        Tämän ns. G-penisillinin valmistus on halpaa ja patentit ovat menneet umpeen ajat sitten. Valmistus ei ole kovin kannattavaa. Espanjassa Benzetacil maksaa apteekissa noin 2,5 euroa / kpl, ja aqua on pakkauksessa mukana (2015 joulukuu).
        Suomalaiset lääketukut moninkertaistavat hinnat. Olisi siinä Lääkehintalautakunnalla töitä.
        Parikymmentäkin vuotta ruusu on pysynyt poissa, ehkä lopullisesti. Jos lääkkeen lopettaa, saattaa käydä niin, että ruusun uusiutuessa sama lääke ei enää tehoa, ja joudutaan etsimään muita kuin penisillinejä. Tiedossa on tapauksia, joissa ruusu on puhjennut injektioista huolimatta, ja vienyt hautaan.
        On tärkeää, että aine menee LIHAKSEEN. Tutkimusten mukaan injektiot jäävät usein ihon alaiseen kudokseen, rasvakerrokseen ym. Sieltä se ei imeydy kunnolla. Jos injektio menee iskiashermoon, voi seurata vakavia komplikaatioita. Pistäjissä on paljon eroja, ja myös koulutuksessa.


    • Ta-daa!

      Mulla toi ruusu tuli 15-vuotiaana ja se oli aivan täynnä rakkuloita mun vasen jalka. Kuume oli 42-astetta ja ruoka ei maistunu, mutta juotavaa tuli litkittyä. No, mulle piti laittaa tukisukka ja siinä se yö meni huutaessa. Sain suonen sisäisen lääkityksen, mutta mulle tuli tosi ärhäkkä ihottuma ja piti vaihtaa nieltäviin lääkkeisiin. YÖK! Nahkaa lähti tosi hyvin(eli kuollutta nahkaa) ja olin vaan kaksi viikkoa Hyvinkäällä ja pääsin pois kun jalka oli terve.

    • JenniJuulia

      4 v sitten ruusun takia teholla kuukauden ja saikulla 4 kk...ikuinen vamma jäi jalkaan..turvotus ja ihon väri...kivut...ainoa mikä auttaa on lymfa...Kyllä pisti ajattelemaan elämän pikku murheita ihan erilailla. Mutta valittaminen ei auta...eteenpäin vaan..Ihanaa kesää kaikille.

    • kkkkkkkkkkkk

      Mulla tuli tikatun haavan kautta bakteeri elimistöön ja sitä kautta ruusu. kolme päivää tipassa ja nyt kotona, kefexin 3 kertaa päivässä on hoitona. Mulle lääkäri sanoi, että koeta liikkua vaikka se tekee kipeää, muuten jalan paraneminen vaan hidastuu ja on veritulppa vaara. näin olen tehnyt, jalka edelleen kipeä ja kutiseva, Mulle on fyysinen työ, niin olen miettinyt koskahan töihin paluu olisi mahdollista? kauan paraneminen on muilla kestänyt?

    • lunkula

      Minulla on ollut ruusu jalassa kaksi viikkoa, hyvin on parantunut.Sain heti alkuun viikon pistoksia kaksi kerralla. Kipeä oli ja korea, en toivoisi kenellekään. Kuopion Tk. hoitaa hyvin. Syön nyt penisilliiniä. Hoitajille kiitos,

    • Ruusu on todella kivulias ja pitkäaikainen vaiva. Siihen liittyy kova kuume, kosketusarkuus ja voimakas punotus kivun lisäksi. Antibioottia käytetään aina ruusun hoitamiseen joko suonensisäisesti tai tabletteina. Ruusu voi myös uusia helposti. Kipua ja arkuutta voi jalassa olla vielä kuukausien jälkeenkin vaikka muut oireet olisivat jo poissa. Kefexin (kefalex) on yksi yleisesti ruusun hoitoon käytetty antibiootti, mutta toki muitakin antibiootteja käytetään. Jos ruusu uusiutuu vuoden sisällä kannattaa lääkärin kanssa keskustella ehkäisevästä lääkityksestä.

    • luontaisterve

      minulla ehti Ruusu tulehdus olla auto-onnettomuuden rikkomassa jalkaterässä vuosia, kivut ja tuskat olivay niin suurey, että monesti sanoin saahavani, tai leikkaavani jaloterän pois. Vihdoin Mehiläisen lääkärini toresi sen olleen Ruusululehduksesta johtuvaa, vaikka vain kerren menessäni kivuissani Talinnnan rerveyskylpylään kovan kuumeen alla. oli se crp kovasti koholla, siellä heti antoivat 3xvrk pikityksen. Tästä en ollut kenelekkään lääkärille edes mainut,kun sain auto-onnettuudessa myös afasian-aivoverenvuodon tekemän puhevaikeuden.
      Nykyään saan 13-14vrk päästä penisilliini piikin, lisäksi joka yöksi otan V-Pen 1500mg. Näin kykenen jotenkin elämään, kun asun yksin, ilman lähellä asuvia läheisiä tv Liisa J

    • jalkapuoli

      Kaitsu tässä morjens.
      Luin juuri sinun tarinasi ihan kun olisin itse kirjottanut mikään muu ei poikea kun crp arvo minulla 321 ja kuume kuume 40,7. Tapauksesta aikaa 2.3.2017 eli tämän vuoden maalikuun alku 12 päivää sairaalassa 21 päivää kotihoidossa.Nyt tilanne on että en saa minkään laista kenkää jalkaan ja viimeksi 14.10.2017 käynyt päivystyksessä.lääkäri voivotteli onpa pahannäkönen.Toimenpide kävin ultrassa tarkastusessa että ei ole tukosta ja siinä kaikki.Koita pärjätä ehdotti jopa tukisukkaa.
      Kävely 50m enempään en pysty,ulospääsyä en ole tästä helvetistä keksiny.

      • jalkapuoli

        terve Kaitsu.Nyt vasta luin sun viestin, joka osin kai tarkoitit minulle kuin vastaukseksi. Minullahan parantumaton Ruusu tulehdus jalkavaivana, johon saan 2x piikityksen terveysasemalta. Veikkolasta. arvoitu ikuiseksi ns sairaudeksi jalkaani, tosin siirtynyt hiukan toiseenkin, nyt jalan ukkovarvas tulehtunut, illalla ja yöllä sekin kipuinen , piikityksestä, ja v-penisilliini lääkkeiden otosta riippumatta. Mutta henkinenkunto , ja ulkonäkö on mitä parhain. Olen Suomentietokirjailijana tuottanut 17 eri aiheista terveys-ja elämäntaito.opasta. tv Liisa Jeromaa


    • Anonyymi

      Kipeä on

    • Anonyymi

      Mulla on molemmissa jaloissa,polvesta nilkkaan asti. mulla on vasta silloin jumalaton kipu kun rakkulat puhkeaa. ihme juttu mulla on sisäinen kuume. palelee välillä hirmusastija kun mittaan kuumeen niin on normaali...mikä lie,,,,,

    • Anonyymi

      Moi sairastan nyt jo yli kuukauden ruusua vasemmasssa jalassa ,kävin terkkarissa kauheiden kipujen takia ,yks lääkäri oletti veritulppaa kun jalkaa oli turvonnut ja punainen ,lähetti ultranaääni tutkimukseen ,totesi ettei ollut tulppaa.Kävin taas terkkarissa .lähettivät uudestaan ultraan ,ei ollut tulppaa.Tänään kävin terkkarissa totesi heti ruusun ja ja sain antipiooti kuurin,katsotaan nyt miten siitä selviää.Oli ihan kamalat kivut ja kuin hiiret olisivat nakertanee sääriluita ja kauhea pistelyä ,näin minulla .voidaan hyvin jos siitä selvitään.

    • Anonyymi

      Hei kohtalotoveri minulle kävi todella samoin väärä lääke ja kauheat kivut olen kantanut jalassani 4kk lähti nilkasta janousee ylöspäin arka punoittava ei kuumetta en meinannut saada apua ennenkuin sh puuttui asiaan nyt on kuukauden kuuri olen suivaantunut ei paljoa välitetä en tiedä milloin paranee tämä on ensi kerta kun on vasemmassa jalassa tosi inhoittava kip tauti jaksamista ja odottelua mitä viellä

    • Anonyymi

      Ei oo mulle tapahtunu näin, mutta pikaisia parantumisia sullekki vaa. Minulla on kerran pieni ampianen pistäny jalkaan enkä ole, koskaan tuntenut niin pahaa kipua onko muille sattunu näitä kamalia pistoksia talvella.

      Vai olenko ainut kelle on tapahtunu näin ala-ikäisenä.
      KIITOS VINKISTÄ!

    • Anonyymi

      Puhut kuin minun ruusu jalastani. Ne nyppimiset sisäiset piikittelyt ovat tosi ikävät . Tänään saan ensimmäisen ruusun esto piikin. Ruusu nyt ollut kaksi kuukautta minulla ja nahkat irtoilee vaikka rasvaan joka päivä. Sanoin jo myös, että taitaisi päästä helpommalla, kun katkaisisi koko jalan. Meneeköhän tämä koskaan kokonaan pois.

    • Anonyymi

      Mulla iski ruusu reilu viikko sitten sunnuntaina. Samat oireet, kamala kipu, jalka polvesta varpaisiin tuli punainen mutta heti kun menin TK. Ottivat tulehdusarvot, ne oli lähellä 400. Osastolle ja heti alkoi IV antibiootti. Se ei alkanut purra kuin vasta 4-päivänä. Punoitus väheni, tulehdusarvot 60. Suunkautta antibiootti menee nyt

    • Anonyymi

      Minulla on ruusu reidessä yläosassa ja nivusen reunassa. Onneksi sain heti lääkkeet suun kautta kuusi taplettia päivässä. Polte oli ihan mahdoton. Nyt on viikko mennyt ja lääkkeet loppu mutta kyllä iho on tosi arka ja on kipuja. Kuumetta ei ole ollut. Rakot on kyllä hävinneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe