Kumpi puhuu totta? kamera vai peili?

kumpi!!!

Mul on nyt sellainen ongelma, että ainakun otan kuvan itestäni kameralla, niin katon että hyi minkä näkönen oon!, sitten kun katon itteeni peilistä niin nään itteni just hyvänä!, eli oon ihan erin näkönen kameralla otetulla kuvalla, kun peilistä kattomalla. Kumpi näyttää minkä näkönen oon oikeesti, paremmin...pyöristääkö esim kamera hiukan ihmistä, vai tekeekö peili ihmisestä laihemman ja näkösen?

49

17053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfsffs

      Uskon että peilin edessä teet tietynlaisen ilmeen huomaamattasi, joten näytät erilaiselta. lisäksi peilistä näkee itsensä vain yhdestä samasta kulmasta. Kamera luultavasti puhuu totta.

      • --------------

        Itellä sama juttu näytän kuvissa todella typerältä mutta peilissä hyvältä.
        Oon huomannu, että näytän myös videolla hyvältä, joten sanosin että peili ja video kuva on enemmän oikeessa. Oon myös kuullu muiltaki että näytän kuvissa paljo typerämmältä kuin oikeesti.


      • jooooooooooooooooooooooo
        -------------- kirjoitti:

        Itellä sama juttu näytän kuvissa todella typerältä mutta peilissä hyvältä.
        Oon huomannu, että näytän myös videolla hyvältä, joten sanosin että peili ja video kuva on enemmän oikeessa. Oon myös kuullu muiltaki että näytän kuvissa paljo typerämmältä kuin oikeesti.

        kameralla otetuissa kuvissa näytän hyvältä, siis vartalo, naama välillä upee ilmestys:D:D: mut joskus peilissä näyttää järkyltä fatilta.:D


      • Anonyymi
        -------------- kirjoitti:

        Itellä sama juttu näytän kuvissa todella typerältä mutta peilissä hyvältä.
        Oon huomannu, että näytän myös videolla hyvältä, joten sanosin että peili ja video kuva on enemmän oikeessa. Oon myös kuullu muiltaki että näytän kuvissa paljo typerämmältä kuin oikeesti.

        Juu oli kiva lukea sun kommentti ja maseentua


    • samanlainetilanne

      sama juttu, tietenkin huonolla kameralla kaikki yksitys kohdat
      eivät tule esille ja silleen. Juuri iho voi näyttää punaisemmalta
      ja riippuu juuri siitä että mistä ne kuvat ottaa ja tälleen..
      Kyllähän silmällä sen oikeasti näkee ? peilin edessä tietenkin
      itselleen voi "laittaa" ilmeen joka edustaa ja näin..

      • Anonyymi

        Kameralla ei saa ottaa liian läheltä kuvaa silloin siitä tulee huono.


    • sdfghjklö

      peilikuva on päinvastainen kuva itsestäsi, valokuvassa taas näet itsesi kuten muut sinut näkevät ja kuten todellisuudessa olet. Usein valokuvat itsestä siis näyttävätkin oudolta tai rumilta sillä olet tottunut peilistä näkemääsi peilikuvaan.

      • gdgdsg

        Ja jos joku ei vielä tajunnut, niin laitapa päällesi paita, jossa on tekstiä. Katso peiliin ja yritä lukea teksti (oikein päin eli vasemmalta oikealle). Niin, teksti tosiaan näkyy väärin päin, - kuten sun naamasikin.

        On kyllä jännää!!


      • tytt.

        koska kamera oikeesti muuttaa vähän mä en näytä kamerassa läheskään samanlaiselta kuin peilissä
        peilissä näytän hyvältä sillo ku mul on hyvä päivä ja kamerassa näytän myös joskus hyvältä mut sit taas välillä kauheelta.

        KYLLÄ SE PEILI ON OIKEESSA!!!!!


      • Kobhjkb
        tytt. kirjoitti:

        koska kamera oikeesti muuttaa vähän mä en näytä kamerassa läheskään samanlaiselta kuin peilissä
        peilissä näytän hyvältä sillo ku mul on hyvä päivä ja kamerassa näytän myös joskus hyvältä mut sit taas välillä kauheelta.

        KYLLÄ SE PEILI ON OIKEESSA!!!!!

        Kameralla otetut kuvat ittestäs on se miltä oikeasti näytät :)


      • mut minkä värinen peili on


    • suskari

      sama juttu muidenkin ihmisten kohdalla, elikkä kun katsot ihmistä ihan kasvotusten tämä saattaa näyttää hyvinkin kauniilta, mutta kun tästä ottaa valokuvan tulee rumaa jälkeä.

      Uskon että yksi merkittävä seikka kauneudessa on se, että se ei ole vain kuva vaan olotila.

    • sulle

      Tee sillä tavalla että hankit kunnon kameran. Sitten laitat kuvaajan taakse peilin josta peilailet itseäsi kun kuvaaja ottaa kuvia.

      Sitä ennen käyt Youtubessa sellaisella hakusanalla kuin "how to look good on photograpg" tai vastaava, niin sieltä saat käytännön neuvoja ja myös kuvaaja saa käytännön neuvoja. Katsos kun hyvin usein huonon kuvan vika on kuvaaja, ei kuvattava!

      Jos taas kuvaat itse itseäsi, niin käy lukemassa googlesta kuvausoppaita.

    • minä vain

      Oletko yrittänyt kuvata itseäsi monesta eri kuvakulmasta jne.? Joskus huono kuvakulma saattaa vääristää kasvonpiirteitä. Peili tosin näyttää kuvan "vääristettynä" muutenkin. Kaikista parhaimpana pidän tasokasta videota ja monesta suunnasta otettua kuvaa. Kaikista ensiksi voisit pyytää jonkun ottamaan itsestäsi valokuvia (ellet ole niin jo tehnyt). Liian läheltä otettu (vaikea selittää, tarkoitan lähinnä itse kuvattua) kuva voi tosiaankin vääristää kasvoja. Luin valokuvauskirjasta ainakin jotakin sen suuntaista. (: Toivottavasti oli jotain apua.

    • Ympäristöuhka

      Itse ainakin uskon niin, että peili on oikeassa, koska siinä voi liikkua, ja näet itsesi monessa eri kulmassa (jos vain kääntyilet) ja kuvassa on vain se yksi sekunti, ja kuva on otetty siitä yhdest' kohdasta.. :D Hankalaa..

      • rgfg

        että kamera paljastaa totuuden koska se näyttää sinut samallalailla kuin muutkin sinut näkevät.


      • Anonyymi

        Minulla on kolme eri kokokuva peiliä yhdessä ole paljon hoikempi , joten riippuu minkälainen peilkin on . Jos on laatutavaraa niin kuva on sellainen millainen on .


    • ...tulokseen?

      Toivoisin todella, että totuuden näkisi peilissä.

      Musta saa joskus hyviä kuvia, mutta niissä onkin se tietty kuvakulma. Oon oikeesti todella ruma, ja mun "etusivuprofiili" on todella kuvottava.

      Mulle leikattiin just uudet hiukset, joissa on otsatukka. Peilissä tää näyttää upeelta, ja siskokin on kehunut. Mutta kun katsoin itseäni tietokoneen kameran kautta, niin näytti jotenkin rumalta, leuka isommalta esimerkiks.

      Koulukuvissakaan en omasta mielestäni näytä itseltäni (eli siltä, miten nään itseni peilissä), eli tavallaan kuvittelen kuvien valehtelevan, mutta eihän sitä voi varmuudella tietää...

      Jos oon jonkun toisen ihmisen kanssa peilin edessä, en huomaa siinä toisessa eroa peilin kautta katsottuna! Mutta kun nään toisesta ihmisestä kuvan, se näyttää joskus (!) erilaiselta. Mulla on (oli) yks mielestäni kaunis kaveri, jota oon joskus kuvannut ja huomannut, että se näyttää kuvissa rumemmalta. Hassua... kun se on kumminkin oikeesti katsottuna niin nätti.

      Tällä perusteella voisin sanoa, että peili puhuu enemmän totta kuin kuva.

      • -------------

        Peili on oikeessa, testaa vaikka kattoo jotain toista ihmistä peilistä ja huomaat että näyttää samalta peilissä ja oikeesti.


    • Kakka:D

      ite aina katon että ah mikä komea uros kun peiliin kattelen (no en nyt kuitenkaan ihan :D)
      mutta sit kun katon kameralla otettuja kuvia, näytän täysin retardilta.. :D

      • Anonyymi

        Äijäää


    • mitiskelijänumber

      Kuvaan vaikuttaa mm: valaistus, asento ja niin monta eri asiaa. Peeilaillessa iteään hieman eri suunnista suosittelisin pitämään kädessä pienempää peiliä ja katsoa itseään hieman eri kulmista.

    • peilitodistaa

      Mua ärsyttää ku ihmiset toitottaa niin vuoren varmaan että kyllä se vaan on niin että peili valehtelee ja kamera on luotettava ja ihmiset näkee sut just sellasena livenä ku mitä kamera näyttää :DD Siis kyllä ainaki mun mielestä peili on PAAAALJON luotettavampi vaihtoehto ku kamera. Koska ei sillä loppujen lopuksi paljoo oo painoo että ''mitenkä päin'' se naama on. Esim jos katson tuttujani peilin kautta ja sen jälkeen päin naamaa niin ei ne näytä siinä peilissä yhtään erilaiselta kuin ''livenäkään''. Kamera taas voi piilottaa/lisätä kasvojen luonnollisia varjoja kun otetaan kaikki salamat ynnä muut siihen ja vielä se että kameran linssi on kovera/kupera

      • Anonyymi

        Samoin mun mielestä peili on se totuus... Koska kun katon kaveria peilistä ja sit sen kasvoihin iha vaa normaalisti nii se näyttää samalta!!! Eli varmaa sit ittekki näyttää sillei samalta kun peilissä. Testakkaa laittaa puhelin kiinni ja kattoo sitä mustaa näyttöä ensin pystysuoraan ja sit vaakaan. Vaaka asennossa sun kasvot näyttää leveämmältä kun pysty..


    • mirroronthewall

      Sanosin että valokuva kertoo totuuden. Itsellä sama homma siinä, että peilistä katsottuna näytän ihan ok, mutta valokuvissa *******. Peili kuitenkin vääristää, se kääntää kuvan väärinpäin ja varsinkin pukukoppien peilit ovat hoikentavia lähes poikkeuksetta. Valaistuksella on iso merkitys siihen miltä näyttää, jos kuvan ottaa luonnonvalossa ulkona näyttää huomattavasti paremmalta kuin hämärässä huoneessa otettuna.

    • norzu9+

      juu kamerahan luo kasvoihin vaiks mitä varjoja ja vääristymiä.

      mulla on aika pitkä nenä, peilistä katsottuna se näyttää ihan normaalilta, mutta toisin on kuvissa... niissä se näyttää ihan törkeeltä.
      Jos valo osuu suoraan, niin se näyttää vielä isommalta ja leveämmältä, sivukuvissa valo luo nenän viereen varjoja, jotka myös suurentavat sitä.
      Ja jotenkin tuo nenä osuu aina keskelle valokuvaa niin se tulee aina hirveen voimakkaasti esiin.

      Valokuvissa olen pelkkää isoo nenää, mutta en peilistä katsomalla :D

      Se on kyl ärsyttävää kun peilin edessä saa semmoisia hyviä ilmeitä, mut kun yrittää ottaa niistä kuvaa niin näyttää ihan kaameelta.

    • ddddddsaaaas

      Sillee näkee ittensä kokonaa et on jonku ison peilin edessä (ei esimerkiksi joku meikkipeili) ja ottaa toisen peilin ja peilailee silleen et näkee kaikki kuvakulmat itestään..

    • Guaranteen

      Kuva lihottaa 5 kg, tai niin on jossain lukenut. Mutta, tosiaan... kamera.

    • räpsryps

      onhan se vähän eri juttu kattooko itteään jostain hämärästä eteisen peilistä, kuin että ottaa kuvan jossa salama räpsähtää päin naamaa ja kaikki ihohuokoset näkyy ja silmät on kuin peuralla ajovaloissa ja ties mitä :D

    • Ap toi on aika totta. Jos ottaa 10 kuvaa, ni EHKÄ jopa 1 niist on onnistunut...

    • peil1

      valokuvissa korostuu aina joku tietty kulma. Edes hitusen alakulmasta otettu kuva suurentaa leuan kamalaksi jytkyksi, ja ylhäältä otettu suurentaa otsaa ja pidentää nenää. Kyl se peili kertoo paremmmin :)

    • ahlelek~

      peili antaa valekuvan, kamera on oikeassa. fyssassa puhuttiin tästä.

    • mikaonoikeee

      Minäpä näytän itseni ottamissa kuvissa (varsinkin kännykällä) ja jossain kaupan peilissä ihan joltain paksuhuuliselta murju-turvalta, mutta jonkun toisen minun huomaamattani ottamassa valokuvassa näytän niin hottikselta!!! Peilikuva ja joku passikuva on sit joku semi.... Mikä näistä kertoo totuuden?

      • uuiuoioi

        Sanoisin että kahdella peilillä pääsee lähimmäksi totuutta millälailla muutki näkee sinut. Kannattaa mennä jonku ison peilin eteen ja ottaa toinen pienempi peili käteen josta sitte voi katsella miltä näyttää eri kulmista. Tällä tavalla näkee itsensä oikein päin toisin kuin että katsoo yhdestä peilistä. Kamerat taas ei voi kertoo mitä silmällä näkee


    • niiiih

      Mäki näytän peilissä paremmalta! Sama ongelma ja pohdinnan aihe

    • Kamera ja peili vääristävät kummatkin jonkin verran. Kamera varmaan enemmän.

    • Kumpikaan ei automaattisesti näytä todellisuutta sellaisena kuin se on, eli vastaus on ei kumpikaan.

      Peili muuttaa vasemman oikeaksi ja päinvastoin. Peili voi myös hieman kaventaa tai pienentää. Peilatessa valaistuksella on merkittävä rooli, tosin niin myös kameran kanssa.

      Peilissä näet itsesi liikkessä, kameran kuvassa yhtenä hetkenä. Peilatessa katsot itseäsi todennäköisesti vain edestä (siksi joillakin on meikki- ja vaatehuteja, kun eivät muista ajatella myös sivusta käsin).

      Läheltä kuvattuna laajakulma vääristää, eli nenä on valtava.

      Kaupan peilejä on usein manipuloitu niin, että ostaja näyttää tuotteessa laihemmalta. Kaupassa jostain kumman syystä myös valaistaan sovituskoppi ostajaa imartelevalla tavalla.

    • giiiirl15

      mua ihmetyttää nää et sovituskopin peileissä näyttäis kapeemmalta/pienemmältä ku omasta mielestä näytän vaan isommalta xd en sitte tiiä

      • Haluun vastauksen!

        Oikeesti! Haluun nyt vastauksen siihen että kumpi on oikeessa peili vai kamera?! Kun mun mielestä kamera vähän vääristää ihmistä??


    • wannabetietäjä

      On ollu joku tutkimus (opettaja kerto), että peili väärestää sitä. Näytät siltä miltä muille näytät nii videolla tai valokuvas. Peili väärestää sitä, se jotenkin pehmentää rajoi tai jtn nii näät ittes peilis kauniimpana/komeampana

    • Eyonce

      Voithan kokeilla ottaa esimerkiksi sillä kameralla jolla itseäsi kuvaat, kuvan jostakin henkilöstä, jota pidät kauniina. Katso, näyttääkö hän samalta kuvassa kuin luonnossa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että kuvat vääristää. Videokuva voi näyttää oikeammalta, mutta siinäkin taas vaikuttaa valaistus ja videonlaatu. Luotettavin on mielestäni peili. Tosin siihenkin vaikuttaa ympäristön valaistus - kirkkaampi valo rumentaa, pehmeämpi kaunistaa. Ei sitä voi varmaksi sanoa, mikä vääristää ja mikä näyttää todellisen kuvan. Oma äitinikin on todella kaunis nainen, mutta hänestä kun ottaa kuvan.. ei hän näytä ollenkaan itseltään. Kuva myös yleensä lätistää tukkaa, saa ihon näyttämään punaisemmalta, silmät mustemmilta (jos käyttää eyelineria) ja muutenkin kasvot voivat saada erilaisen muodon riippuen kuvakulmasta.

      Sanoisin siis, että aika moni asia riippuu valaistuksesta. Sekä peili, kuva että video vääristää, jos valaistus on epätodenmukainen. Esim. julkisen vessan peili ja koulunvalaistus saa kaikki ihon virheet näkyviin.

    • vittustana12

      Oon pojke ja olin ennen komee mutta en kato enää peiliin ku ahistaa11

    • Moioonsikke

      Mutta entäs kun näytän peilissä paljon isommalle/leveemmälle kun kuvissa?

    • preoewqpriepw

      Valokuva on tuhannesosan millisekunti kuva. Yksi ilme, yksi kuvakulma, yksi valo.
      Nykyään lähes kaikki kuvat on vielä jollain tapaa käsiteltyjä.

      Peilissä näkyy liikkuvaa kuvaa, kuten ihmiset näkee toisensa ...elävänä.

      Livenä on 3d.... valokuvat 2d.


      ps. Vaikka peili hieman vääristää niin totuus on että ei sieltä ihan hirveen erillainen ilmestys kurkista muidenkaan silmään :) Kun katsotte kavereitanne peilin kautta ja sitten suoraan kohti, niin ette te mitään eroa nää, saati edes ajattelette asia.

    • Anonyymi

      Eikö voi ajatella nii että:
      Kun sä nyt katot sitä peiliä ja sä näät ihanuuden siellä peilissä eli sut. Nii ajattelepa että sä joka seisot siinä on vaikka sun kaveri ja sun peilikuva oot sää niinku ajattele In real life. Voin tarkentaa sit jos ei ymmärretty:))

    • Anonyymi

      PEILI ON OIKEASSA!!!! kysyin kaverilta että näytönkö samalta kun peilissä hän sanoi joo

    • Anonyymi

      Peili kertoo totuuden, tasainen pinta, kamera taas valehteleee varsinkin lyhyemmillä polttoväleillä.Lyhyiden polttovälien objektiiveissa kuperia ja koveria linssejä paljon, jotka vääristymän aiheuttaa. Kannattaa kuvata ihmiskasvoja pidemmillä polttoväleillä jopa 300 mm.

      • Anonyymi

        Oon samaa mieltä siitä et peili näyttää oikein vaik kääntäisin kasvot. Siinä ei ole paljon eroa. Saan erukameralla hyviä kuvia itsestäni ja takakameralla otetut kuvat vääristävät vain enemmän. Siitä riippuu kuitenkin se että mistä kulmasta kuva on otettu, valaistus ja kuinka läheltä. Kukaan ei koskaa pyydä mua poseeraamaan ja yleensä käännän automaattisesti päätä vähän sivuun koska vihaan etuprofiiliaani. Kuvat jota musta otetaan ovat aivan hirveitä koska ne ovat tilannekuvia


    • Anonyymi

      Peilit muodostavat sinusta valekuvan ja sinut nähdään erilaisena irl kuin näet itsesi peilistä. Tämä johtuu siitä, että kenenkään kasvot eivät ole symmetriset ja valo heijastuu suoraan tasopeilistä. Kamera muodostaa taas todellisen kuvan.

      Mutta joo. Kuulostipas tosi tieteelliseltäXD
      Itsekkin näytän typerältä kuvissa, mutta myös peilistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe