Jyrkkä nousu

Mistä löytyy

Missä mahtaa olla Suomen jyrkin nousu, siis tiellä? Ivalossa on muutamalle näkötornille aikas huikean jyrkkä mäki, nousu-% oli 20.

52

18303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nousu prosentti

      lasketaan? olen kuullut mäen jyrkkyydestä asteina -mutta miten se menee prosentteina?

      • ap

        En ole kuullut mäen jyrkkyydestä asteina, meilläpäin, ja muallakin Suomenmaassa
        liikennemerkissä on merkitty jyrkkyys prosenteina..


      • kai osaat

        Jos tie nousee kymmenen metriä sadan metrin matkalla, niin se on 10 sadasosaa eli 10 prosenttia.


      • Kolpakkovaaitsija

        Nousu jaetaan vaakasuuntaisella matkalla. Esim. kahdeksan metrin nousu 200 metrin matkalla tekee 8/200 = 0,04 = 4 %. Tie on mäessä todellisuudessa pitempi kuin tuo vaakatasoon otettu projektio, mutta ero ei ole suuri, tässä tapauksessa 16 cm. Astemäärä on kaltevuuden arcustangentti eli 2,29 astetta.

        Kolin ylärinteestä löytyy myös aikamoinen nousu. Merkissä kerrotaan kaltevuudeksi 20 %. Tuskin paljon suurempaa Suomessa onkaan, mutta tuonkaltaisista paikoista kannattaa katsella.


      • vaan.....
        Kolpakkovaaitsija kirjoitti:

        Nousu jaetaan vaakasuuntaisella matkalla. Esim. kahdeksan metrin nousu 200 metrin matkalla tekee 8/200 = 0,04 = 4 %. Tie on mäessä todellisuudessa pitempi kuin tuo vaakatasoon otettu projektio, mutta ero ei ole suuri, tässä tapauksessa 16 cm. Astemäärä on kaltevuuden arcustangentti eli 2,29 astetta.

        Kolin ylärinteestä löytyy myös aikamoinen nousu. Merkissä kerrotaan kaltevuudeksi 20 %. Tuskin paljon suurempaa Suomessa onkaan, mutta tuonkaltaisista paikoista kannattaa katsella.

        "Nousu jaetaan vaakasuuntaisella matkalla. Esim. kahdeksan metrin nousu 200 metrin matkalla tekee 8/200 = 0,04 = 4 %. Tie on mäessä todellisuudessa pitempi kuin tuo vaakatasoon otettu projektio, mutta ero ei ole suuri, tässä tapauksessa 16 cm. Astemäärä on kaltevuuden arcustangentti eli 2,29 astetta."

        ...näin, eli nousu hypotenuusaa pitkin mitatulla matkalla, ei vaakasuuntaisella matkalla. Kulma siis arcsin.


      • Kolpakkovaaitsija
        vaan..... kirjoitti:

        "Nousu jaetaan vaakasuuntaisella matkalla. Esim. kahdeksan metrin nousu 200 metrin matkalla tekee 8/200 = 0,04 = 4 %. Tie on mäessä todellisuudessa pitempi kuin tuo vaakatasoon otettu projektio, mutta ero ei ole suuri, tässä tapauksessa 16 cm. Astemäärä on kaltevuuden arcustangentti eli 2,29 astetta."

        ...näin, eli nousu hypotenuusaa pitkin mitatulla matkalla, ei vaakasuuntaisella matkalla. Kulma siis arcsin.

        Hankipas tutkittavaksi jokin tiesuunnitelman pituusleikkaus. Siinä tien pituus todellakin mitataan vaakatasossa eli x- ja y-koordinaattien perusteella ottamatta huomioon korkeuseroja eli z-koordinaattia. Ja tasausviivan pituuskaltevuus on nousu jaettuna vaakamatkalla. Tämän tarkoitus on tietysti sallia kaltevuuksien ja pyöristyksien säätäminen edullisinta tasausviivaa haettaessa ilman että suunnitellun tielinjan pituus muuttuisi ja heilauttaisi esim. sillan paikaltaan jossain kauempana.

        Tien todellinen pituus pintaa pitkin on tietysti melkein aina suurempi kuin suunnitelmassa, mutta ero on käytännössä merkityksetön. Tässä esimerkissä nousu on jo varsin jyrkkä, mutta eroa tulee silti vähemmän kuin promille. Voi nousukulman laskea jakamalla nousun hypotenuusallakin ja ottamalla siitä arcussinin, mutta suunnitelmista ei hypotenuusaa suoraan näe.


    • Draivari

      Kuusamossa tie Rinnekahvilaan. Jyrkkyyttä ei ole merkitty, mutta takavetoisella ei ole sinne asiaa muuten kuin peruuttamalla, tai sitten nelivetoisella. Ennen nousua on varoitus nousun jyrkkyydestä.

      • Kairafotari

        Hieman edelliseen korjausta. Pitää olla tietenkin, "asiaa mäkeen vain etuvetoisella, p e r u u t t a ma l l a", tai nelivetoisella


      • dföglllglgl

        Nousu Aavasaksanvaaralle taitaa olla jyrkin, jota olen autolla kavunut. Asteista ei hajua.


      • Anonyymi

        Voi hyvänen aika! Kyllä se takavetoinen paremmin ylämäkeen menee kuin etuvetoinen. Pakkohan siirtyy jyrkässä ylämäessä taaksepäin.


    • 7+2=9

      Kuinka pienistä nousuista ilmoitetaan liikennemerkillä?
      Hervannassa on 14% mäki ja siinä on liikennemerkki. Sekin tuntuu jo aika jyrkältä.

      • l t p

        12%


      • jvc2011
        l t p kirjoitti:

        12%

        Mäyrämäentie Kuusankoskella.
        Mittasin Androidin astemittarilla (kahteen suuntaan ja keskiarvo) niin jyrkin kohta siinä kohtaa oli 16' (17,8%) ja kyseisen kohdan keskiarvo koko tien leveydeltä 14,3' (15,9%).

        http://g.co/maps/jdb2c


      • J
        jvc2011 kirjoitti:

        Mäyrämäentie Kuusankoskella.
        Mittasin Androidin astemittarilla (kahteen suuntaan ja keskiarvo) niin jyrkin kohta siinä kohtaa oli 16' (17,8%) ja kyseisen kohdan keskiarvo koko tien leveydeltä 14,3' (15,9%).

        http://g.co/maps/jdb2c

        Korjaus vielä:
        16' on 28,7%
        14,3' on 25,5%


      • J
        J kirjoitti:

        Korjaus vielä:
        16' on 28,7%
        14,3' on 25,5%

        Ei se "maailman jyrkinkään" katu ole kun 19'
        http://g.co/maps/bfkx6


    • Paikkauntalainen.

      Mitenkäs Vaarunvuori Korpilahdella (nykyisin kuuluu Jyvaskylään). Ainaj´kin vanhaa maantietä sanottiin Suomen jyrkimmäksi. Viúonna 1986 otettiin käyttöön uusi tie, joka käy yhtä korkealla kuin vanhakin, mutta matka on pitempi. Tie käväisee sadan metrin korkeudessa muutaman kilometrin matkalla.

    • laskinko oikein?

      Summa summarum: Ähtäri-Keuruu-tiellä on liikennemerkin mukaan 13 % nousu/lasku. Piti ihan kansalaisen karttapaikka.fi -kartalta mitata, että noin 163 metrin matkalla korkeuseroa on kartan korkeuskäyrien mukaan tuossa mäessä 20 metriä.
      Tästä tulee 20:163x100 = 12,3 %. Kysymys kuuluu laskinko oikein? Tuleeko tuo 0,7 % heitto eli liian pieni prosentti lähinnä mittaukseni epätarkkuudesta? Jo 160 metrin matka tekisi 12,5 % eli pyöristettynä tuo 13 %.

      • Fotogrammetrikko

        Jos maastokartasta mittasit, niin luotat aineistoon liikaa. Se on kuitenkin vain ilmakuvista digitoitua pistetietoa, johon korkeuskäyrät on tietokoneella sovitettu. Käyrät saattavat kartassa hyvinkin olla hieman väärällä korkeudella tai jonkun metrin sivussa oikeasta paikastaan. Lisäksi tien pinta voi olla eri korkeudessa kuin maasto ja tien pituuskaltevuushan voi muuttua kesken nousunkin.

        Jos tie on päällystetty, ELY-keskuksen arkistosta löytynee rakennussuunnitelma, josta selviää oikea kaltevuus. Sieltä se liikennemerkissä oleva lukemakin on luultavasti katsottu. Sorateistä ei yleensä ole luotettavia suunnitelmia olemassakaan.


    • suurin piirtein?

      Mutta noin suurin piirtein eli - 0,5 % Onko tuo mäen jyrkkyysprosentin laskentaperiaate liikennemerkkiin joka tapauksessa tuo korkeus per matka x 100?

      • Tarjouslaskija

        Korkeus per vaakamatka kerrottuna sadalla on merkin prosenttiluku. Hankipas käsiisi jokin tiesuunnitelman pituusleikkaus, niin ymmärrät asian helposti.


    • Bakken Norjassa

      Norjalaiset eivät juurikaan jyrkkyyksiä maanteillänsä merkkaile varmaankin siksi, että noita mäkimerkkejä saisi kylvää noin "ziljoona" kpl pelkästään vuonomaisemiin.
      Esimerkiksi paikassa N 62.31336 -- E 7.05204 löytyy paikka, jolla on hyvin kuvaava nimi Bakken. Se näyttää jo Googlen street view'ssä ajellessa kohtuullisen jyrkältä. Tuo Bakken on maailmankuulusta Geirangerinvuonosta pohjoiseen ja Ålesundista noin 50 km itäkaakkoon.
      Norskit eivät varmaan ole antaneet Bakken-nimeä ihan mille tahansa nyppylälle. Muitakin toki on.

    • Alaskan poikain mäki

      Ja aikas mielenkiintoisen sora-roadin ovat rakentaneet myös Alaskan pojjaat. Kyseinen East Endin road -mäki nousee pohjoiseen meren rannasta pisteestä 59.7851 N ja 151.0929 W. (Monissa karttahakureissa tuon W:n takia siis muista tavuviiva longitudin eteen. Muuten joudutaan Venäjän kaukoitään.)
      Enpä taitaitais lähteä kiipeämään tuota East Endiä ihan edes Lada Nivankaan slikseillä... :-) :-)

    • Hämeenlinnassako?

      Hämeenlinnalaisena tuli heti mieleeni Hiihtomäentie, joka kiipeää Poltinahontieltä hyppyrimäelle. Kokonaismatka Poltinahontieltä hyppyrin juurelle on noin 300 metriä, mutta yhdessä kohdassa (Kansalaisen Karttapaikalta mitattuna) jyrkin nousu on 5 metriä 25 metrin matkalla, mikä on peräti 20 % mäki. (5m:25m x100 = 20 %)
      Poltinahontieltä hyppyrimäen juurelle kertyvä kokonaisnousu on sekin Kansalaisen Karttapaikan mukaan mitattuna hieman vaatimattomampi 30 metriä, mutta sekin on noin14, 6%. Eikun H:linnan maanmittarit ja Hämeen Sanomien toimittaja asialle eli mittailemaan vakavissaan.
      Laskinko oikein?

    • 17,6 % vain

      Hämeenlinnan opaskartalla näkyy kyseisessä Hiihtomäentiessä jyrkimmän kohdan punaiset korkolukemat olevan 117,2 > 123,7 metriin eli 6,5 metrin nousu samalta kartalta mitattuna 37 metrin matkalla. On siis 6,5 : 37 x 100 = 17,6 %. Jyrkkä on, muttei ehkä maan jyrkin?

    • Porvoolainen

      Matkailukartasto kirjassa 1983 Suomen jyrkin katu on Porvoossa Sillanmäki.

    • jyrkkää on Porvoossa

      Jyrkältä näyttää korkeuskäyrienkin mukaan tuo Sillanmäki Jokikadun ja Välikadun välillä, hyvinkin ehkä noin 19 % luokkaa. Mikähän lienee virallinen maanmittareiden tulos?
      Tuo mäki siis löytyy Porvoonjoen ja tuomiokirkon väliltä.

    • kotiberlusconi

      karjaa backgrändin ja lönnhammarin välillä on kohta, josta varoitetaan 17% merkillä. nousu on kyllä lyhyt nyppylä.

    • miinaaaaa

      Mites olis tuolla kuopios puijon tornille mentäessä aik perkeleeen jyrkkä

    • Marjaniemi

      Helsingissä Punapaadentiellä jyrkin kohta 18° eli 32%. Kävin mitaamassa.
      https://www.google.fi/maps/@60.199304,25.074008,3a,75y,6.38h,86.14t/data=!3m4!1e1!3m2!1sK3mKFgKZrv-XIcPqDYohQg!2e0

    • Eunukki

      Lapualla simpsiöntie on ylivoimaisesti Jyrkin, poljin sitä ylös fillarilla ja tipuin rungolla kun ketjut katkes.

    • Baldwin-Street

      Maailman jyrkin a s u i n k a t u (ja autolla ajettava) on Guinnesin kirjaankin hyväksytty Baldwin Street Uuden Seelannin Dunedinissa. Kadun jyrkimmässä kohdassa mäki nousee yhden metrin 2,86 metrin matkalla eli nousu on 19 astetta eli peräti huikeat 35 %. https://en.wikipedia.org/wiki/Baldwin_Street

    • Varronkatuko

      Varronkadulla Tampereen Pispalassa, Vallikadun ja Pispankadun välillä, on mäki, jonka nousu on 5,6 metriä 22,1 metrin matkalla. Tekee 25 %. Autolla ajettava. Korjannette, jos laskin Tampereen kantakartalta jotenkin väärin. Tuossa Uuden Seelannin mäessä jyrkin nousu samalla 22,1 metrin matkalla on 7,7 metriä.

    • l4ffefefcc

      Espoossa tulee äkkiseltään mieleen kuusikodinmäki ja samalla sijainnilla sitten se nuuksion laskettelukeskukseen nouseva tie, aika haasteellisia paikkoja ollu talvisin molemmat. Muistan joskus kun autot oli pitkin poikin nuuksien laskettelu keskukseen nousevalla tiellä kun pito loppui kesken, ei kai tuo kauheen jyrkkä ole mutta ainakin talveksi tarpeeksi jyrkkä.

    • sdxcfv

      Suomen jyrkin mäki on meidän autotallista ulos ajaessa, 4 metrin matkalla nousu on 2 metriä, asteista en tiedä.

      • Kitka_loppuu

        Sisäänajotie on sitten varmaan erikseen. Tuo luiska nimittäin jää kesälläkin nousematta.


      • Ei_voi_olla
        Kitka_loppuu kirjoitti:

        Sisäänajotie on sitten varmaan erikseen. Tuo luiska nimittäin jää kesälläkin nousematta.

        Prosentteina se on 50. Mitä ilmeisimmin mittavirhe, tai sitten kyseessä ei ole autolla ajettava paikka. Noista mitoista ei todellakaan selviä kuin nelivetoisella maasturilla, hyvällä kelillä ja silloinkin erittäin rauhallisesti.


      • Ei_voi_olla kirjoitti:

        Prosentteina se on 50. Mitä ilmeisimmin mittavirhe, tai sitten kyseessä ei ole autolla ajettava paikka. Noista mitoista ei todellakaan selviä kuin nelivetoisella maasturilla, hyvällä kelillä ja silloinkin erittäin rauhallisesti.

        Jaahas! Ja idiootti on taas kvainut ketjun 7 vuoden takaa? Melko yksinäistä Saivosalmella taas????


    • KiipeeSe

      Jaa' sitten se suomen maanteiden korkein kohta ? Alle 800 metriä ei juuri kannata mainita.

      • Taivaskerolla_käynyt

        Yli 800 metrin tuntureita ei ole kuin Pallaksella ja Käsivarressa.

        Ennenhän korkein tienkohta oli lähellä Kilpisjärveä Muotkatakavaarassa, muistaakseni 565 metriä. Mikä lienee Ylläksen uuden oikotien huippulukema?


      • Ylläkselle_kiivennyt
        Taivaskerolla_käynyt kirjoitti:

        Yli 800 metrin tuntureita ei ole kuin Pallaksella ja Käsivarressa.

        Ennenhän korkein tienkohta oli lähellä Kilpisjärveä Muotkatakavaarassa, muistaakseni 565 metriä. Mikä lienee Ylläksen uuden oikotien huippulukema?

        Vilkaisinpa tuossa Kansalaisen karttapaikalta. Ylläksen tie ei nouse missään kohdassa yli 400 metrin käyrän. Aika mamo suoritus itseasiassa.


      • Anonyymi
        Taivaskerolla_käynyt kirjoitti:

        Yli 800 metrin tuntureita ei ole kuin Pallaksella ja Käsivarressa.

        Ennenhän korkein tienkohta oli lähellä Kilpisjärveä Muotkatakavaarassa, muistaakseni 565 metriä. Mikä lienee Ylläksen uuden oikotien huippulukema?

        Ounastunturit, Pyhäkero jne. Hetan lähellä ovat yli 800 metriä....


    • nousijainenjorse

      Nurmeksen kylällä pari lähintä välitietä kirjastolta päin Raatihuoneenkadun ja Kirkkokadun välillä nousee pirunmoisen jyrkästi harjun päälle. Jyrkimmillä kohtaa kaltevuus 20 % luokkaa, ja keskiarvona jotain 15 %. Ja niiden teiden varsilla on vielä taloja. Varmaan kiva talviliukkailla koittaa ylöspäin.

    • Käytyon

      Jyrkin nousu on inarissa tie sovintovaaran huipulle.nousee jyrkästi tuhatmetriä.

    • mikä-on-uusi-top

      Voi hyvinkin tuolta tieltä Sovintovaaralle löytyä paikka paikoin eräitä valtakunnan jyrkimpiä pätkiä (väh. 25 %). Kokonaisuutena ei. Noin 1,5 km pitkä tie nousee noin 140 metristä (meren pinnasta) lähelle vaaran lakea, vajaaseen 320 metriin, joten nousu ei koko matkalla ole lähellekään ennätyksiä, vaan n. 12 % luokkaa. Laskinko oikein?
      Mutta missä on korkeampi valtatien kohta Suomessa kuin tuo Enontekiön Muotkatakka, jossa valtatie 21:n varren sinisessä kilvessä on lukema 565,6 metriä meren pinnasta? Enpä ole tiennytkään, joten olisi mielenkiintoista kuulla, mikä ja missä on tuo uusi valtateiden korkein kohta?
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Muotkatakka

    • Nurmeksen-jyrkkää

      Totta. Taisipa tosiaan löytyä Nurmeksen kirjaston eteläpuolelta jyrkkyydessään ainakin Tampereen Pispalan Varronkadun voittaja. Nurmeksen Rajakadulla, Kirkkokadun ja Tulliportintien välillä on mäki, jonka jyrkimmässä kohdassa on korkeuseroa 5 metriä n. 18-19 metrin matkalla. Kansalaisen Karttapaikalta mitattuna tuo tekee 26-27 %. Samoin seuraavan poikkikadun Työväenkadun mäki näyttää olevan jyrkimmässä paikassa vain hieman loivempi, korkeuseroa viisi metriä 20 metrillä. Sekin on 25 %.
      Onkohan tie- ja katusuunnittelijoilla kenties nykyisin jokin maksimijyrkkyys, jonka edessä nostetaan kädet ylös ja pyyhe kehään eli tie/katu jätetään ko. mäkeen rakentamatta heti kättelyssä?

    • punapaasi

      Kyllä tuo em. Punapaadentien mitattu 18 astetta eli 32 % on yksi Suomen huippulukemista jyrkkyydessään. (Yleinen autolla ajettava katu/tie.) Se nousee siis Helsingin Marjaniemen uimarannasta pohjoiseen.

    • jnjnfhj

      korkeimmalle nouseva puomiton tie on varmaan kalkkoaivin tie, korkeimmillaan vajaat 640 m. Puomillinen "tie"(vaatii maastoauton) on korkea jeahkakselle nouseva tie, menee huipulle asti 960 m.

    • Anonyymi

      Lieksastakin löytyy monta jyrkkää mäkeä. Niitä löytyy ainakin Märäjälahdelta, Pankakoskelta(Rasivaara) ja Kotolasta Riihivaaralle menevä tie. Näitä ei pysty polkupyörällä ajamaan ylös. Märäjälahden mäen olen ajanut pyörällä aikoinaan ylös, nyt ei varmaan enää kunto riittäisi.

    • Anonyymi

      Tutustuin näihin tarinoihin, kun ajattelin rakentaa elämyksellisen ajoreitin, jossa olisi jyrkkä ylä- ja alamäki, eli keinotekoinen nyppylä. Olisiko se sitten niin, että se voisi olla ikäänkuin talon ylitys, eli alkuun tarvitaan tietysti pyöristystä, mutta jyrkimmillään kiivettäisiin esim. 7 m korkeuteen 14 m matkalla, sitten päällä tiukalla pyöristyksellä tie kääntyy ja jatkuu samalla kulmalla alaspäin. Pyöristystä päällä sen verran, että tähän käytettävä ralliauto ei jää mahastaan kiinni. Tietysti vauhtia lisäämällä yläkuolokohtaan saa aikaan mahaa kutittelevan pikku kevennyksen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe