Luottotiedot ja ulkomaille muutto

Kiinnostunut

Olisi kovin mukavaa saada vastausta asioista tietäviltä ihmisiltä mietteliääksi pistävään asiaan ...

Olen kiinnostunut toisaalle Eurooppaan muuttamisesta. Yksi tuon asian tiimoilta mielessä pyörivistä asioista on luottotietojen seuraaminen toiseen Euroopan maahan muuttaessa.

Voiko luottotietojen puoleen aloittaa elämän ns. puhtaalta pöydältä, kun on saanut työasiat järjestymään vai töksähtääkö luotonsaanti yms asiat automaattisesti Suomessa menetettyihin luottotietoihin ? Seuraako tieto luottokelpoisuudesta mukana ?

Mielessäni on lähinnä Viro, Saksa, Iso-Britannia ja Espanja.
Olisi mielenkiintoista lukea toistenkin kokemuksista, en usko ainoa laatuani tuossa asiassa olevani.

Syy luottotietojeni menetyksen ei ole ihan täysin omaa syytäni. Muutama vuosi sitten elo potki: iski työttömyys, petti terveys ym mukavaa samaan aikaan. Se vaikutti tuloihin ja sitä kautta tuli merkintä luottotietoihin. Olen taas pikkuhiljalleen nousemasta pohjalta ylöspäin ja on kova halu saada elämä taas järjestykseen ... Ihan vain viisastelijoille tiedoksi sanon.

Tietenkään työnsaanti ei ole nykyisin itsestäänselvyys missään päin maailmaa. En usko asioideni järjestyvän pikkuhetkessä missään, mutta haluan yrittää tavalla tai toisella. Peruspositiivisena ihmisenä uskon onnistuvani ja pääseväni taas kiinni kunnolliseen elämään.

Tiedän kyllä, ettei luotonsaanti onnistu heti paikalla missään, vaikka asiat olisivat hyvinkin.
Ulkomailla asumisesta minulla on ennestään kokemusta. Tiedän, mitä muitakin asioita siihen liittyy. Luottotietoasialla vain sattuu kuitenkin olemaan minulle aika paljon merkitystä.

38

17338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan vilkkaasti

      Luotonsaantiin Iso-Britanniassa en osaa ottaa kantaa, saattavat pyytää suosituskirjeen vanhasta pankista tms. Puhelinliittymät tms varmaan saa ainakin alussa ja vuokra-asunnon kunhan maksaa vakuuden. Varmaan riippuu aikalailla millaisesta luotosta on kyse. Palkkaa tuskin ulosmittaavat, joten kannattaa lähetä. Saapahan pitää hankkimansa rahat ja saa elämisen kulut maksettua. Jos saa töitä jostain.

      • Mulla ei vaikuttanut

        Mulla ei ainakaan Ruotsissa ole vaikuttanut Suomen luottohäiriömerkinnät. Helsingin vouti kyllä lähettää tänne postiosoitteeseeni harvakseltaan karhuja, mutta ainakaan visaan se ei täällä vaikuttanut ja keväällä ostin auton osamaksulla niin siinäkin yhteydessä selvisi, että täällä luottotietoni ovat puhtaat.

        Tosin yhdelle kaverille tuli verovelat alle puolessa vuodessa perään ja täälläkin merkintä... että kai se on vähän tapauskohtaista.


    • GB

      Ei vaikuta asioihin Iso-Britanniassa.
      Pankkitilin avaamiseen tarvitaan pysyvä osoite ja olisiko ollut 2 virallista kirjettä joista näkyy osoitteesi (esim. sähkölasku tms). Sekä tietty työpaikka josta tulee tuloja tilille.
      Suurin osa vuokrattavista asunnoista tulee yksityiseltä puolelta, eivätkä hekään käy tarkistamaan Suomen luottotietoja.
      Työnantajatkaan eivät useimmiten käy kyselemään asiasta.

    • Trina_

      Entä asuntolainan saaminen Ruotsissa? Vaikuttaako Suomessa menneet luottotiedot siihen. Itsellä on muuten luottotiedot kunnossa, mutta oikeudessa venyvä riita-asia tulee viemään luottotietoni, kun joudun maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikuluja ym. valtiolle (vastapuoli saa oikeusapua valtiolta). Olen nuori ihminen, ja tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, että luottotietoni menee ihan turhan takia, ja siksi olen miettinyt Ruotsiin muuttoa. Koulutuksen puolesta tulen kyllä saamaan töitä sieltä, ko. alalla on työvoimapula myös Ruotsissa, mutta siis tämä asuntolaina, onko Suomessa luottotiedot menettäneen mahdollista saada asuntolainaa Ruotsissa?

      • Angstaava teini

        Jos sulla on Suomessa luottohäiriömerkintä niin se ei vaukuta millään tavalla Ruotsin elämääsi. Saat asunto- ja vaikka mitä lainaa.

        Itsekin muutin Ruotsiin jokunen vuosi sitten, suurin syy siinä, että menetetyt luottotiedot alkoivat tympiä. Ruotsissa taas kukaan ei ole kysellyt yhtään mitään mitä olen Suomessa tehnyt ja eivät ole tulleet luottohäiriöt perässä. Mitä asuntolainaan tulee, niin Swedbank lähetti asuntolainasta tarjouksen.


    • Kaipuu "olla normi"

      Minä olen aikeissa myös muuttaa.. Ex mieheni vei nimeni,kun kaikki taattiin yhteisellä nimellä... :/

      Yksinlähteminen pelottaa, joten jos muilla suunnitelmissa joku lämpöinen maa; espanja, kreikka tms, ottakaa yhteyttä!! :)
      Yhdessä selvitään!

      [email protected]

      • Velkaa suomessa

        Terve, luottotiedot jotka suomessa menneet ovat täällä voimassa, itse hain ruotsista luottokortin ja lainan jolla maksoin suomen velat pois, joten aina on mahdollista lähteä puhtaalta pöydältä.
        Ja en asunut ruotsissa vakituisesti, sain sos tunnuksen ja sitä kautta visan sekä amexin, luottokorttiin tarvitaan vakitulot jotka pankki näkee tilitäsi, ja kun olet 6kk-8kk saanut vakituloa tilille, eikusta luottokorttia hakemaan. mutta älä pilaa ruotsissa mahdollisuuksia, sen verran pitää oppia, niin itse tein.


      • dsg t yrty e5y
        Velkaa suomessa kirjoitti:

        Terve, luottotiedot jotka suomessa menneet ovat täällä voimassa, itse hain ruotsista luottokortin ja lainan jolla maksoin suomen velat pois, joten aina on mahdollista lähteä puhtaalta pöydältä.
        Ja en asunut ruotsissa vakituisesti, sain sos tunnuksen ja sitä kautta visan sekä amexin, luottokorttiin tarvitaan vakitulot jotka pankki näkee tilitäsi, ja kun olet 6kk-8kk saanut vakituloa tilille, eikusta luottokorttia hakemaan. mutta älä pilaa ruotsissa mahdollisuuksia, sen verran pitää oppia, niin itse tein.

        Otat velkaa maksaaksesi velan? Onko tuo nyt järkevä neuvo? Sokea rampaa taluttamassa.

        Australiasta käsin piti maksaa Suomen lainat; ei niitä pakoon päässyt.


    • turska,,..

      muuta norjaan sinne ei tule perässä

    • muuttamassa

      Siis pitääkö tosiaan paikkansa,että jossain päin eurooppaa saat esimerkiksi asuntolainaa ynnä muita,vaikka luottotiedot ovat suomessa menneet? Eivätkö selvitä tietoja suomesta? Itse olen mahdollisesti muuttamassa Espanjaan,tai vastaavaan, pystynkö siellä elämään normaalisti, ilman jatkuvaa pelkoa että palkkaa koko ajan ulosmitataan? Onko varmoja tietoja?? Kiitos!

      • kokemuksenomaava

        Ei tule vouti perassa Espanjaan. Tama 100% varma tieto. On oma asunto, auto, vakituinen tyopaikkka... Suomessa ulosotto ja luottohairio... Uhkakirjeita tai muutakaan sontaa ei ole saapunut.
        Maksan verooni Espanjaan ja kukkarosta loytyy paikallinen luottokortti.
        Ennakkoperinto kiinni kampassa ja espanjalaisella pankkitililla korkoa kasvamassa, joten ei se paase siihenkaan valiin, kun isani Suomessa joku paiva kuolee ja omien sanojensa mukaan jattaa voutille villasukkansa.
        Ihan normaalin lepposaa elamaa. Tanne jaan. Jokainen ansaitsee uuden mahdollisuuden elamassaan :)


    • kimbekimbekimbe

      Asun itse espanjassa. Eivät seuranneet perässä, on luottokortti ja asuntolainankin sais jos työsuhde ei ole määräainaiken. Ostin uuden elämän airbalticilta 200€ lento tänne. Suosittelen kyllä

    • muuttamassa

      kiitos noista tiedoista! Ja jos tosiaan oikeasti on niin,ettei ne espanjaan seuraa,vaan siellä pystyy elämän aloittamaan puhtaalta pöydältä?? Itse olen tosissani nyt muuttoa ajatellut ja varsinkin nyt,mikäli se kerran on niin,että siellä tiedot eivät näy,vaan voisi aloittaa alusta ja saada palkkaa,josta ei viedä kolmasosaa joka kerta. Kuinkahan helppoa siellä espanjassa on järjestellä käytännön asiat sitten kuntoon??

    • Saksa

      Saksassa ainakin tarkastetaan luottotiedot vain Saksan luottotietorekisteristä, eikä sinne ilmoiteta Suomen tietoja. Viranomaisilla ei vielä ole kapasiteettiä verkostoitua Euroopan laajuisesti.

      Velkaa sen sijaan on jo hankalampi jättää taakseen, velkoja kyllä keksii keinot löytää velallisen. Eli siis luottotiedot voi aloittaa ulkomailla puhtaalta pöydältä, mutta velkojien pakoilu on jo kyseenalaista puuhaa.

      Jos on velkajärjestelyissä, niin täytyy kysyä oikeusapua tilanteeseen, miten jatkaa velkasaneerausta vapaaehtoisella makusjärjestelyllä ulkomailta käsin Suomeen.

      • molskihousu

        Sitä voi vaihtaa muutamaan kertaan ositetta siten, että Suomesta tuleva virallinen posti ei koskaan löydä perille. Ja ei kannata mennä äänestämään kosnsulaattiin, sitä kautta, ne saa liikaa tietoja. Muhun ei enää vaikuta, kaikki velat ovat vanhentuneet.


    • Ei vaikuta

      Ei Espanjassa ainakaan seuranneet, vaikka minulla velkaa Suomeen ja luottotiedot menneet. Täältä maksaen Suomen velkoja pois. Eli on mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä elämä, mutta tällä kertaa järkeviä ratkaisuja ja toimintoja käyttäen kuitenkin! Ei nyt sovi joka maata alkaa itselleen velkaannuttaa kuitenkaan :)

    • fknfd

      virossa ainakin riittää että olet asunut siellä sen 3kk jonka jälkeen saa virolaisen henkilönumeron. jos olet vaikka siellä kirjoilla (maksaa 20e/kk) saat lainat ja systeemit niinku muutkin kunnon kansalaiset:)

      • tupsu2

        moikka. Asun virossa nyt virolaisen suomalainen ja luottotiedot menneet,,kysyisin kanssa,että voisiko saada osamaksulla ostella ilman että kyselevät luotto tietoja....olen asunnut täällä 7kk ja on id-kortti viron tietty ja puhelinkin virolainen..nyt pitäs ostaa mm.pesukone ja kysyn siksi.


      • Anonyymi
        tupsu2 kirjoitti:

        moikka. Asun virossa nyt virolaisen suomalainen ja luottotiedot menneet,,kysyisin kanssa,että voisiko saada osamaksulla ostella ilman että kyselevät luotto tietoja....olen asunnut täällä 7kk ja on id-kortti viron tietty ja puhelinkin virolainen..nyt pitäs ostaa mm.pesukone ja kysyn siksi.

        Hei! Luen näitä kommenteja ja neuvoja niin miten käy jos olen muuttanut kokonaan Suomesta pois EU maahan ja en pystyy maksamaan Suomessa otettu kulutusluottoja , koska palkka on tosi pieni mistä pitäisi elättää perhe. Toki tiedot mihin muutin asumaan ovat rekisteröityä Suomessa Väestörekisterikeskus . Jos jätän velan maksamatta mitä tapahtuu 🙏??


    • Luottokorttihärö

      Mitenkäs sellaisessa tapauksessa, että on menny Visa -luottokorttimaksu ulosottoon. Näkyvätkö tuollaiset merkinnät esim. Jossain kansainvälisessä luottorekisterissä, kun kyseessä kansainvälinen kortti? Vai onko kaikki luottotiedot aina maakohtaisia?

    • suomesta ruotsiin

      No voisiko joku kertoa ihan yksikertaisesti seuraavaan vastauksen:

      -Luottotietoja en Suomessa saa puhtaaksi --->> Muutan Ruotsiin(kaksoiskansalaisuus).

      -Seuraako ulosotto ja perintätoimistot sinne ja sotkee luottotietoni taas siellä?
      (Ei verorästejä)

      -Kuinka kauan pitää maassa asua että saa esim. käyttölainaa ym. luottoa pankista? (Eli kauanko pitää näkyä että palkka on juossut tilille, (ja oletetaan nyt että kyseessä vakituinen työ joka kattaa min. palkkatulorajan jonka pankki/luotonharjoittaja vaatii)

      -Entä luottokortit

      -Ja sitten, Jos ei aio tehdä työtä(eli ei palkkatuloja) niin saako esim. puhelinliittymät, netin läppärillä esim?
      Entä sikäläiset postimyyntikaupat(kuten suomessa ei anttila eikä hobby hall kysy tuloja ainoastaan luottotiedot).
      Mitä kaikkea rahanarvoista voi tehdä edellämainittua ajatellen.

      Ja jos joku on kiva ja jaksaa jotain tuommoista vastata myös koskien viroa ja ahvenanmaata niin oisin kiitollinen.

      (Ja oma asiani miten elän joten ei tarvi tyhjänpäiväsiä kommentteja)

    • semmosta se

      seuraa ja ei seuraa riippuu ihan tapauksesta.
      tunnen joitain ihmisiä jotka on muuttanyt velkaa pakoon ruotsiin ja mennyt siellä töihin hetken asuttua on hakeneet paikalliseta pankista luottokortit yms.
      Mutta teoriassa suomesta voidaan karhuta velkoja ruotsista koska eu mailla on sopimus velkojen perismis järjestelmään tosin se on monesti aika monimutkaista jonka takia velkoja ei aina lähdetä perimään muista maista. muuta mielummin euroopan ulkopuolelle koska silloin vain todellisia talouriollisia koitetaan saada kiinni.

    • tyttöset

      espanja.com sivuilla ainakin lukee näin:

      LAINAA HAETTAESSA TARVITTAVAT PAPERIT
      -Kolme viimeistä palkkakuittia (nómina) tai todistus maksettavasta kuukausieläkkeestä
      -Edellisen vuoden verotodistus (maasta, jossa on tehnyt viimeisen veroilmoituksen)
      -Suomalaisen pankin antama suosituskirje, jossa käy ilmi lainanottajan luottokelpoisuus
      -Kolme viimeisintä tiliotetta
      -Varallisuustodistus, jos sellainen on
      -Työnantajan todistus työsuhteen jatkuvuudesta. Jos kyseessä on yksityisyrittäjä, hänen tulee toimittaa liitteeksi dokumentit, joista käy ilmi tiedot yhtiöstä ja sen omistussuhteista.

      eli espanjassa tarvitsee suomalaisen pankin antaman suosituskirjen, jossa käy ilmi lainanottajan luottokelpoisuus?

      • Velkahelvetistäpois

        tyttöset.
        Ei tarvitse mitään suosituskirjettä eikä tarkista suomesta mitään.
        Jos muuttaa espanjaan niin ensin hommaa kämpän ja duunin, 3kk sisään hommaa henkilökortin.
        Sit vain paiskii kalenteri vuoden duunia.
        sen jälkeen kun on verovuosi takana ja asuu virallisesti maassa niin ei muuta ku pankkiin ja lainat tulee jos tulot ok, asumistiedot ok .
        Jos hakee lainaa suomalaiselta yritykseltä joka toimii espanjassa niin ne saattaa kysellä vaikka mitä papereita ja tietoja mut ei niiltä kannata mitään ottaa.
        pikku velallinen pääsee luottotieto ongelmista lähes kaikkialla euroopassa.


    • Pekka4

      Kiinassa ja Hong Kongissa ei Suomen tiedot seuraa perään, olet kuin uusi ihminen täällä, Minullakin Suomessa merkintä ja luottotiedot mennyt mutta ei kun uusi elämä tänne kun että kituisin Suomessa loppuelämänsä...Viva Freedom! Luottokortin saa jos on työpaikka eikä kysele mitään pankin suosituksia.

    • Pankkitili Ruotsissa
      • susannasuu

        Löytyykö Ruotsista suomalaista henkilöä joka
        haluaa alivuokralaisen?
        Olen raitis sekä savuton mutta suomessa tie on tullut päätökseen koska
        ulosotossa velkaa ja luotto tiedot menneet.
        Sossu vielä ilmoitti että suomessa ei ole oikeutta
        edes kaupungin vuokra-asuntoon jos luotto tiedot menneet!!!
        joten aika jättää tämä maa:-)


    • myydään Opel

      Mulla tuli tänään huumorintaju loppuunsa kun ruokapussi jäi kaupan kassalle, tilillä 18 e, ostokset 20 e, tuohikorttikaan ei toiminut enää vaikka olen sitä maksanut joka kk. Hylätty. Hylätty. Minä olen hylätty!
      Voi tänk gaad että löysin tämän googlaamalla! Minäkin tapaturman jälkeen menetin luottotietoni ja nyt asia potkii niin paljon päähän joka suunnasta että myyn velattoman autoni ja lähden.
      Vaikea päättää tosin minne, Norja kiinnostaisi mutta tarkeneeko siellä ikuisessa vesisateessa. Mitä töitä Espanjassa on?
      Onnea susannasuulle asunnon löytämisessä... laita suomalais-ruotsalaisen yhteisön nettisivuille/facebookiin asunnonhakuilmoitus? En tiedä onko sellaista esim. tukholman suomalaiset tai vastaavaa... Kyllä siellä ruotsissa vain kaikki on paremmin.

      • fssssfsfafdyklll

        Toivottavasti autosi on sen verran uusi, että saat siitä riittävästi rahaa uuden elämän alkuun pääsemiseksi. Sanoisin, että tuollaiset 5-10 euroa minimissään.


    • myydään Opel

      Muutaman tonnin olisin odottanut saavani mutta ei mene kaupaksi. Täällä sitten olen työttömänä kotona ja auto seisoo.

    • Kaukokaipuu1

      Entäs miten jos muuttaa vaikka Jenkkeihin?

    • pkp1

      Kuulostaa oikeesti helpolta. Suosittelen kllä muuttoa tämä Suomi on mennyt niin vaikeeksi maaksi asua.
      Varsinkin kun toedot ei pelitä velat seuraa jopa 20v perässä.

      • kuka mitä häh?

        Suosittelet ulkomaille muuttoa ulkosuomalaisten palstalla !?!

        Huom aloitus on viiden vuoden takaa.

        Vai on elämä niiiiiiin vaikeaa Suomessa. Missähän se sitten olisi niin ihanan helppoa, että rillumarei vaan. Maa, missä velat pyyhitään lapasella ... jne jne.


    • Kilinvitty

      Mites tuo luottotieto homma jos käy suomessa töissä, mutta asuu ja maksaa verot ruotsiin?

    • amiraali2

      olenmiettinyt Suomesta.Ulkomaille muuttoa mitenkä on esim kun on luottotiedot menneet ja sitten on vielä holhooja.Mitenkä se vaikuttaisi muuttoa Ruotsiin.

    • Haluanespanjaan

      Luottiedot ei oo menny, mutta laskuja ja vippejä muutama tonni. Mites ne, seuraako perässä jos muuttaa Espanjaan? Vai odottaako ne täällä paluuta Suomeen..

    • Anonyymi

      Hei kaikki ,
      Olen Tuija kotoisin Oulusta ja haluan vain sanoa kovan kiitoksen Dante Paola -osuuskunnan avulle vilpittömyydestä, avoimuudesta, läpinäkyvyydestä, totuudenmukaisuudesta, rakkaudesta ja tuesta lainavarojen saamisen aikana ja sen jälkeen. Olen ollut paljon läpi näiden huijareiden käsissä, ja aika ei salli minun sanoa kaikkea sitä, jonka olen käynyt viime kuukauden aikana verkossa vieraassa tai saada lainavaroja kotiin täällä Suomessa, mutta Jumala vastasi rukoukseni tien ja rakkauden kautta herralta Dante Paolalta, joka omaksui minut ja ymmärsi kanssani alkuperäisestä epäilystäni ja epäherkkyydestäni huolimatta ja olen hänen hyvällä sydämellään ja rakkaudellaan nyt kodinomistaja hänen 2%: n korkolainavarojensa kautta ja minulla on lupaus. levittää tätä uutisia ja kertoa myös maailmalle, että siellä on edelleen aitoja ja harvoja hyviä online-lainayrityksiä, jotka voivat auttaa ja elvyttää myös kuivaa luuta, kuten olin ennen. Älä jätä kuuntelematta ja lukemassa tätä todistusta, koska tämä on todellinen elämää muuttava kokemus, ja jokaisen, joka tarvitsee tällaista kääntymistä, ei pitäisi epäröida tai epäillä sitä, koska olen todistanut ja vannon taivaan Jumalalle, että tämä tarina on todellinen ja myös tarina kokemuksestani heidän kanssaan. Katso heidät heidän sähköpostistaan, jos tarvitset rahoitusta! sähköposti: [email protected], tai Voit ottaa yhteyttä häneen sähköpostitse: [email protected], jos haluat pikaviestin tai whatsapp / 35677926593

      Kiitos
      Tuija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe