Avokadot

kypsiksi?

Lauantiana pitäisi tehdä avokadosta ruokaa. Avokadot on ostettu, mutta ne ovat vielä ihan kivikovia. Mites ne saadaan kypsymään? Nyt ne on tuossa huoneenlämmössä ollut hedelmien seassa vuorokauden, eikä ole tapahtunut mitään. Pitäiskö ne pitää muovipussissa huoneenlämmössä, vai miten?

Kiitos etukäteen!

12

2490

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä niiden kypsyminen kestää muutaman päivän. Osta seuraavalla kerralla kypsiä avokadoja äläkä suostu kaupan avokadokypsyttämöksi. Minä en suostu.

      • kypsiksi?

        Kiitos vastauksesta! Ostin avokaadot jo maanantana juuri siksi, että ainakaan meidän lähikaupoista (Prisma ja CM)ei (yleensä) saa kypsiä avokaadoja. Enkä nyt viitsinyt matkata kauppahalliin.

        No, on tässä vielä pari yötä aikaa. On nuo vähän jo ruvennut kypsymään. Ehkä ne siitä.


      • Hevi myyjätär

        Suosittelen kyllä ostamaan avocadot raakoina. Kun kypsytät itse huoneenlämmössä pari päivää niin avocadot ovat lommottomampia kuin jos olisit iostanut ne kaupasta jo valmiiksi kypsinä. Nehän tuppaavat olemaan aika arkoja kolhuille ja puristeluille. Näin toimien olen itse ainakin saanut täydellisiä avocadoja. Olen neuvonut myös asiakkaita näin ja ovat kiitelleet jälkikäteen. Suosittelen!


      • ovat myynnissä
        Hevi myyjätär kirjoitti:

        Suosittelen kyllä ostamaan avocadot raakoina. Kun kypsytät itse huoneenlämmössä pari päivää niin avocadot ovat lommottomampia kuin jos olisit iostanut ne kaupasta jo valmiiksi kypsinä. Nehän tuppaavat olemaan aika arkoja kolhuille ja puristeluille. Näin toimien olen itse ainakin saanut täydellisiä avocadoja. Olen neuvonut myös asiakkaita näin ja ovat kiitelleet jälkikäteen. Suosittelen!

        löysin K-kaupasta kovien avocadokasojen vierestä valmiiksi pakattuna paketin, jossa luki "syöntikypsä avocado". Paketissa oli 2 kpl todellakin syöntikypsiä avocadoja, ja eivät olleet lommoisia. Aikas kalliita vain verrattuna niihin kotona kypsytettäviin. Mutta saimme vierasruuat tehtyä suunnitelmien mukaan jo seuraavaksi päiväksi, kuten oltiin ajateltukin.


      • kypsiksi?
        Hevi myyjätär kirjoitti:

        Suosittelen kyllä ostamaan avocadot raakoina. Kun kypsytät itse huoneenlämmössä pari päivää niin avocadot ovat lommottomampia kuin jos olisit iostanut ne kaupasta jo valmiiksi kypsinä. Nehän tuppaavat olemaan aika arkoja kolhuille ja puristeluille. Näin toimien olen itse ainakin saanut täydellisiä avocadoja. Olen neuvonut myös asiakkaita näin ja ovat kiitelleet jälkikäteen. Suosittelen!

        Valitettavan usein avokadot eivät vain kypsy ihan parissa päivässä. Näitäkin maanantaina ostamiani piti kypsytellä lauantaihin asti, eivätkä ne olleet täysin kypsiä vieläkään. Mutta just just niistä sain tehtyä sen mitä halusin. Ehkä nämä olivat vain harvinaisen kovia. Ja ylläri, ylläri, juuri tänään meidän Prismassa olisi ollut täysin kypsiä avokadoja, mutta se on enempi poikkeus kuin sääntö. Eli siihen ei voi luottaa. Avokadoja tulisi syötyä enempi, jos niistä olisi kypsänä myynnissä. Varsinkin kun quaqamoleen on himo.

        Mutta samahan se on muidenkin hevi-tuotteiden kanssa. Banaanit ja tomaatit esim. myydään raakoina. Banskujen kohdalla se ei haittaa. Ostan vaan joka kauppareissulla muutaman raa'an banaanin, silloin on kotona koko aika sekä kypsiä että vasta kypsymässä olevia. Ja nättejähän ne ovat tuossa pöydällä kipossa:) Tosin yllättävän moni syö banaanit raakoina. Makuja on monia, musta ne raa'at banaanit ei maistu miltään.


      • ihme kumma hämmästys
        kypsiksi? kirjoitti:

        Valitettavan usein avokadot eivät vain kypsy ihan parissa päivässä. Näitäkin maanantaina ostamiani piti kypsytellä lauantaihin asti, eivätkä ne olleet täysin kypsiä vieläkään. Mutta just just niistä sain tehtyä sen mitä halusin. Ehkä nämä olivat vain harvinaisen kovia. Ja ylläri, ylläri, juuri tänään meidän Prismassa olisi ollut täysin kypsiä avokadoja, mutta se on enempi poikkeus kuin sääntö. Eli siihen ei voi luottaa. Avokadoja tulisi syötyä enempi, jos niistä olisi kypsänä myynnissä. Varsinkin kun quaqamoleen on himo.

        Mutta samahan se on muidenkin hevi-tuotteiden kanssa. Banaanit ja tomaatit esim. myydään raakoina. Banskujen kohdalla se ei haittaa. Ostan vaan joka kauppareissulla muutaman raa'an banaanin, silloin on kotona koko aika sekä kypsiä että vasta kypsymässä olevia. Ja nättejähän ne ovat tuossa pöydällä kipossa:) Tosin yllättävän moni syö banaanit raakoina. Makuja on monia, musta ne raa'at banaanit ei maistu miltään.

        Aivan omituista miten monen olen nähnyt syövän hedelmiä ja tomaatteja raakoina. Esimerkiksi raaka banaanihan oikein rikkoo kitalaen.


      • etikettiläinen
        Hevi myyjätär kirjoitti:

        Suosittelen kyllä ostamaan avocadot raakoina. Kun kypsytät itse huoneenlämmössä pari päivää niin avocadot ovat lommottomampia kuin jos olisit iostanut ne kaupasta jo valmiiksi kypsinä. Nehän tuppaavat olemaan aika arkoja kolhuille ja puristeluille. Näin toimien olen itse ainakin saanut täydellisiä avocadoja. Olen neuvonut myös asiakkaita näin ja ovat kiitelleet jälkikäteen. Suosittelen!

        Hyvään avokado-shopping etikettiin kuuluu että hedelmä otetaan käteen niin, että pidetään peukalon ja etusormen väliin päissä ote ja tällöin voi kokeilla kypsyyttä. Reunoilta ei saa räpälöidä, koska se voi käynnistää käymisprosessin kuoren alla painuman kohdalla.


      • Banaaaniiiiii
        ihme kumma hämmästys kirjoitti:

        Aivan omituista miten monen olen nähnyt syövän hedelmiä ja tomaatteja raakoina. Esimerkiksi raaka banaanihan oikein rikkoo kitalaen.

        Vitut banaanit rikkoo kitalakea vammanen joten haista sinä vittu


    • tarkkana

      Avokadot = avoliitosta kadonneet " puolisot ; D

    • ....

      Avokadot kypsyy nopeammin kun käärii sanomalehteen ja laittaa suht lämpimään paikkaan vaikka jos jääkaapin päälle saa (takaa tulee lämmintä ilmaa).

      • curious1234

        kuinka pitkään niillä niissä olosuhteissa menee kyspsyä?


      • mmooommm
        curious1234 kirjoitti:

        kuinka pitkään niillä niissä olosuhteissa menee kyspsyä?

        Suurin osa kauppoihin tuoduista avokadoista on raakoja. Näiden lisäksi on ns "syöntikypsiä" avokadoja, jotka tosin ovat huomattavasti kalliimpia. Nuo syöntikypsät avokadot on kypsytetty etyleenillä. Etyleeni on normaali kasvien tuottama kaasu. Syöntikypsät avokadot siis kypsytetään etyleenikaasulla ja sen jälkeen jäähdytetään, jotta säilyvyys paranisi. Näin voi tehdä myös kotioloissa. Runsaasti etyleeniä tuottavia hedelmiä ovat mm. banaani ja tomaatti. Eli laita se raaka avokado muutaman kypsän banaanin tai tomaatin kanssa samaan muovipussiin. Kypsymisen pitäisi nopeutua aika paljon. Itse koitin tätä ja täysin vihreä raaka avokado kypsyi vajaassa kahdessa päivässä. Ja hyvät dipit tuli siitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe