Mikä on Viron keskipalkka?

keskipalkka?

Suomalaisen keskimääräinen palkka on 2940 euroa.

Mikä on vastaava luku Virossa?

73

8278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on

      50.000 eesti krooni

      • on huono

        sehän on virolaisen keskimääräinen vuosipalkka. eli hieman vähemmän vuodessa kuin suomalainen kuukaudessa.


      • leijutkaa rauhassa leasingautoillanne

        Laski 775 euroon. Suomessa siis joutuu työskentelemään noin 8 päivää jotta saisi Viron kkpalkan. Ei ihme että heidän kelpaa tulla tänne.


      • .....sorry

      • palkkataso

        virossa laskee palkat lähivuosina. valtion palkkoja aiotaan leikata n. 10% eli se vaikuttaa yleiseen palkkasoon paljon.


    • keskipalkka?

      Voisiko joku antaa asiallisen vastauksen kysymykseen?

      • keskipaska

        Voisiko joku kysyä asiallisen kysymyksen?


    • põmmpeadele

      viron ja suomen keskipalkojen vertailu ei anna mitä kuvausta koska moleman maan palkan ja esim. ruan, asunnon vuokran, auton, muiden palveluiden, jne hinnan suhde on ihan erilainen.

    • suomi-viro

      Keskipalkka
      viro: n. 800eur
      suomi: n. 2940 eur

      Vuokra asunto kaksio
      Tallinassa : n. 250eur
      Helsingissä: n. 750eur

      Vodka 40% 1 litra
      Tallinassa: n. 8eur
      Helsingissä: n. 20eur

      Tupaka 20 kpl. ( 1 aski)
      Tallinassa: n. 2eur
      Helsingissa: n. 4eur

      Bensa 1 litra.
      Tallinassa: n. 1 eur
      Helsingissä: n. 1,3 eur

      Suomen autojen hinnoista ota virossa n. 10-15% pois.
      Elintarvikeet, vaatteet, parturi, hammaslääkeri, lääkeet jne. on myös virossa halvemmat kun suomessa.

      • hyvä on

        Eli jos virolainen käy suomessa töissä ja saa vähintään keskipalkka ja hän laita joka kuukausi n. 1000 euro rahakaapi nii noin viiden-kuuden vuoden päästä hän osta tai rakentaa itselle huippuluokan omakotitalon viron mut suomalainen maksa samalaisesta talosta suomessa koko elämään.


      • neuvostoaika
        hyvä on kirjoitti:

        Eli jos virolainen käy suomessa töissä ja saa vähintään keskipalkka ja hän laita joka kuukausi n. 1000 euro rahakaapi nii noin viiden-kuuden vuoden päästä hän osta tai rakentaa itselle huippuluokan omakotitalon viron mut suomalainen maksa samalaisesta talosta suomessa koko elämään.

        olipas hyvää ajattelua!

        suomessa työskentelevien virolaisten työpanos rikastuttaa nimenomaan suomea ja suomalaisia. vai ajattelitko, että virolaiselle työtä antavassa yrityksessä koko työntekijän aikaansaama tuotto menee palkan maksuun? suomen brottokansatuote siinä kasvaa.
        viro kasvattaa ja kouluttaa ensin ihmisen, joka sen jälkeen tulee suomen töihin. erittäin edullista suomelle. ja vanhustenhoitokin jää viron kustannettavaksi. lisää näitä.

        uskomattoman hölmöä ajattelua! ei ole ihme, että viron valtio on konkurssissa ja ihmiset virossa köyhtyy.


      • varsinais-suomi
        neuvostoaika kirjoitti:

        olipas hyvää ajattelua!

        suomessa työskentelevien virolaisten työpanos rikastuttaa nimenomaan suomea ja suomalaisia. vai ajattelitko, että virolaiselle työtä antavassa yrityksessä koko työntekijän aikaansaama tuotto menee palkan maksuun? suomen brottokansatuote siinä kasvaa.
        viro kasvattaa ja kouluttaa ensin ihmisen, joka sen jälkeen tulee suomen töihin. erittäin edullista suomelle. ja vanhustenhoitokin jää viron kustannettavaksi. lisää näitä.

        uskomattoman hölmöä ajattelua! ei ole ihme, että viron valtio on konkurssissa ja ihmiset virossa köyhtyy.

        Mina saan küll ainult 1760.- ja verot pois. Ja vähekene lisasid.


      • köyhäkö
        varsinais-suomi kirjoitti:

        Mina saan küll ainult 1760.- ja verot pois. Ja vähekene lisasid.

        Keskipalkka yli 2900 euroa! Sittenhän kaikkien suomalaisten pitäisi olla miljonäärejä, minä saan ainakin vaan 1500€. Toki noiden kansanedustajien ja muiden tyhjäntoimittajien jättipalkat nostaa tota keskiarvoa, mutta kyllä tavallisen työläisen palkka on lähempänä sitä 2000 ja sitä alempaa. eikä yhtään sen enempää. Kaipa olen sitten köyhä.


      • taloudellisuus.
        neuvostoaika kirjoitti:

        olipas hyvää ajattelua!

        suomessa työskentelevien virolaisten työpanos rikastuttaa nimenomaan suomea ja suomalaisia. vai ajattelitko, että virolaiselle työtä antavassa yrityksessä koko työntekijän aikaansaama tuotto menee palkan maksuun? suomen brottokansatuote siinä kasvaa.
        viro kasvattaa ja kouluttaa ensin ihmisen, joka sen jälkeen tulee suomen töihin. erittäin edullista suomelle. ja vanhustenhoitokin jää viron kustannettavaksi. lisää näitä.

        uskomattoman hölmöä ajattelua! ei ole ihme, että viron valtio on konkurssissa ja ihmiset virossa köyhtyy.

        Ja kuitenkin tämä todellisuudessa myös näin on, että virolsainen yksityishenkiö kuka työskentelee suomessa on varakampi kui ns. perussuomalainen.


      • on on
        taloudellisuus. kirjoitti:

        Ja kuitenkin tämä todellisuudessa myös näin on, että virolsainen yksityishenkiö kuka työskentelee suomessa on varakampi kui ns. perussuomalainen.

        suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.

        virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa

        Myös verot joka virolainen maksaa suomen ei koske suomalaista yksityishenkilöa koska suomalainen maksaa myös itse verot eli virolaisten veromaksuista ei hyödy suomalainen yksityishenkilö ollenkaan vain pakolaiset suomessa ja ehkä julkinen sektori suomessa ja myös valtionkonttori virkailjat:)


      • kuku...
        on on kirjoitti:

        suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.

        virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa

        Myös verot joka virolainen maksaa suomen ei koske suomalaista yksityishenkilöa koska suomalainen maksaa myös itse verot eli virolaisten veromaksuista ei hyödy suomalainen yksityishenkilö ollenkaan vain pakolaiset suomessa ja ehkä julkinen sektori suomessa ja myös valtionkonttori virkailjat:)

        jos virolainen työskentelee suomessa hän maksa veroa ja saa joskus riipuen ositain tai koko eläkeetä suomesta:)


      • vähän yli 3000 euron
        köyhäkö kirjoitti:

        Keskipalkka yli 2900 euroa! Sittenhän kaikkien suomalaisten pitäisi olla miljonäärejä, minä saan ainakin vaan 1500€. Toki noiden kansanedustajien ja muiden tyhjäntoimittajien jättipalkat nostaa tota keskiarvoa, mutta kyllä tavallisen työläisen palkka on lähempänä sitä 2000 ja sitä alempaa. eikä yhtään sen enempää. Kaipa olen sitten köyhä.

        bruttopalkka on varsin yleinen Suomessa. Joka viides ansaitsee 4000 tonnia tai yli.
        Alle 2000 palkkoja on kuitenkin liian paljon.


      • timo soini
        taloudellisuus. kirjoitti:

        Ja kuitenkin tämä todellisuudessa myös näin on, että virolsainen yksityishenkiö kuka työskentelee suomessa on varakampi kui ns. perussuomalainen.

        tarkoitatko perussuomalaisella timo soinia? luulen, että hän tienaa brysselissä aika hyvin.


      • kumikukum
        timo soini kirjoitti:

        tarkoitatko perussuomalaisella timo soinia? luulen, että hän tienaa brysselissä aika hyvin.

        tarkoitus on varmasti "perussuomalainen" ihan suomessa asuvaa suomen kansalaista kuka on tavomainen työntekijä n. 98% suomessa kuka käy töissä eli varmasti samanlainen kui sinä:)


      • moiniosoinio
        timo soini kirjoitti:

        tarkoitatko perussuomalaisella timo soinia? luulen, että hän tienaa brysselissä aika hyvin.

        kyllä sää tiedat mikä oli tarkoitus, timo soini on julkinen sektori älä sotke häntä tähän sinä maksat veroa että hän saisi käydä brysselissä:)


      • persuja
        kumikukum kirjoitti:

        tarkoitus on varmasti "perussuomalainen" ihan suomessa asuvaa suomen kansalaista kuka on tavomainen työntekijä n. 98% suomessa kuka käy töissä eli varmasti samanlainen kui sinä:)

        on se kumma, kun perussuomalaiset mainostaa jo tälläkin palstalla.

        perussuomalaiset = persut


      • luulen
        on on kirjoitti:

        suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.

        virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa

        Myös verot joka virolainen maksaa suomen ei koske suomalaista yksityishenkilöa koska suomalainen maksaa myös itse verot eli virolaisten veromaksuista ei hyödy suomalainen yksityishenkilö ollenkaan vain pakolaiset suomessa ja ehkä julkinen sektori suomessa ja myös valtionkonttori virkailjat:)

        Ilmeisesti riippuu tästä, minkälaisessa työssä itse olet: jos siivous- tai rakennusalalla näet siellä virolaisia.

        Minä olen terveysalalla ja näen virolaisia lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

        Sama Virossa – en tunne sielläkin ainoa rakentaja, niin että vaikea on subjektiivisesti määritellä, täytyy olla virrallista tietoa asiasta.


        _________” virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa”

        - Virossa ei todella ole koulutettu ihmisiä SUOMEN VARTEN. Siivojakin voi olla akateemisesti koulutettu ja tullut tänne rahan takia. Muut ammatti-ihmiset (mainitsit ammattikuljettaja, rakennusmies) ilmeisesti eivät kuitenkin ole kadulta tullut.

        ________ ” suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.”

        - Tästä minulla ei ole tietoa. Luulen, että yksinäinen rakentaja tai siivoja, kuka on täällä väliaikaisesti töissä, ei ottaa perheettä mukana.


      • pumeer
        luulen kirjoitti:

        Ilmeisesti riippuu tästä, minkälaisessa työssä itse olet: jos siivous- tai rakennusalalla näet siellä virolaisia.

        Minä olen terveysalalla ja näen virolaisia lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

        Sama Virossa – en tunne sielläkin ainoa rakentaja, niin että vaikea on subjektiivisesti määritellä, täytyy olla virrallista tietoa asiasta.


        _________” virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa”

        - Virossa ei todella ole koulutettu ihmisiä SUOMEN VARTEN. Siivojakin voi olla akateemisesti koulutettu ja tullut tänne rahan takia. Muut ammatti-ihmiset (mainitsit ammattikuljettaja, rakennusmies) ilmeisesti eivät kuitenkin ole kadulta tullut.

        ________ ” suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.”

        - Tästä minulla ei ole tietoa. Luulen, että yksinäinen rakentaja tai siivoja, kuka on täällä väliaikaisesti töissä, ei ottaa perheettä mukana.

        99% juuri semmoisista (ammattikuljettaja, rakennusmies, siivooja) virolaisista on tulnut suomen ns. kadulta.

        Suomessa työskentelevalla virolaisella ei tarvi otta perheta/lapsi mukana suomen sotsialiturvan varten perhe voi asua virossa jos yksi perhesta maksaa verot suomen saa esim. lapsilisä suomesta.


      • Kirjoitin
        pumeer kirjoitti:

        99% juuri semmoisista (ammattikuljettaja, rakennusmies, siivooja) virolaisista on tulnut suomen ns. kadulta.

        Suomessa työskentelevalla virolaisella ei tarvi otta perheta/lapsi mukana suomen sotsialiturvan varten perhe voi asua virossa jos yksi perhesta maksaa verot suomen saa esim. lapsilisä suomesta.

        … että EN TIEDÄ lapsilisistä!

        Mutta sana ”ammatti-” merkitse alan ammattiopintoa eli koulutusta.

        En ole minun asia lukea lakia ja suomalaisia sivistä täällä palstalla. Jos on tärkeä asia, kyllä voi itsekin tiedot löytää.

        ” Mikä on Viron keskipalkka? ” on viroksi ”Kui suur on Eesti keskmine palk” ja Googlisse!

        http://www.google.com/intl/et/#hl=et&source=hp&q=eesti keskmine palk 2009&lr=&aq=1&fp=33b79bc9a78741f3


      • tulee virosta
        on on kirjoitti:

        suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.

        virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa

        Myös verot joka virolainen maksaa suomen ei koske suomalaista yksityishenkilöa koska suomalainen maksaa myös itse verot eli virolaisten veromaksuista ei hyödy suomalainen yksityishenkilö ollenkaan vain pakolaiset suomessa ja ehkä julkinen sektori suomessa ja myös valtionkonttori virkailjat:)

        onko virosta suomeen töihin tulevat luku ja kirjoitustaidottomia? eikö niitä ollenkaan kouluteta, esim. perusopetusta, jossa omaksuttaisiin edes lukukeminen ja kirjoitustaito sekä laskeminen.

        luulin tason sentään virostakin tulevilla vähän korkeamman olevan...


      • töö&mees
        neuvostoaika kirjoitti:

        olipas hyvää ajattelua!

        suomessa työskentelevien virolaisten työpanos rikastuttaa nimenomaan suomea ja suomalaisia. vai ajattelitko, että virolaiselle työtä antavassa yrityksessä koko työntekijän aikaansaama tuotto menee palkan maksuun? suomen brottokansatuote siinä kasvaa.
        viro kasvattaa ja kouluttaa ensin ihmisen, joka sen jälkeen tulee suomen töihin. erittäin edullista suomelle. ja vanhustenhoitokin jää viron kustannettavaksi. lisää näitä.

        uskomattoman hölmöä ajattelua! ei ole ihme, että viron valtio on konkurssissa ja ihmiset virossa köyhtyy.

        ajattelitko että nyt ei tulla töihin suomeen, kun se oman palkkapussin lisäksi hyödyttää suomeakin?

        minulle sama ketä hyödyttää, kunhan hyödyttää oma palkkapussi ensi paikassa! ja onhan sinunkin etu että joku on sosiaali korvauksesi maksamassa!


      • utelias ukko
        hyvä on kirjoitti:

        Eli jos virolainen käy suomessa töissä ja saa vähintään keskipalkka ja hän laita joka kuukausi n. 1000 euro rahakaapi nii noin viiden-kuuden vuoden päästä hän osta tai rakentaa itselle huippuluokan omakotitalon viron mut suomalainen maksa samalaisesta talosta suomessa koko elämään.

        oiken virossa maksaa ? Onko sähkö kallista ? Jostain kaupunkin läheltä, kunnollisella tontilla. Minä kiitän vastauksista


      • utelias ukko
        on on kirjoitti:

        suomessa työskentelevaa virolainen saa myös suomesta sotsialiturva sekä lapsilisä jos lapsia on joka on virossa 1. lapsestä 20eur suomeesa 100eur.

        virolaista ei yleisesti tarvitse kouluta virossa suomen varten koska virolainen on suomessa yleisesti siivooja, rakennusmies tai kuljetja myös ammattikuljetaja tutkinto BCDE luokka maksaa virossa noin 1500 euroa mut suomessa jopa 3000 euroa

        Myös verot joka virolainen maksaa suomen ei koske suomalaista yksityishenkilöa koska suomalainen maksaa myös itse verot eli virolaisten veromaksuista ei hyödy suomalainen yksityishenkilö ollenkaan vain pakolaiset suomessa ja ehkä julkinen sektori suomessa ja myös valtionkonttori virkailjat:)

        suorittaa suomen, tai ruotsin kielellä ?


      • hehhehhee :D
        vähän yli 3000 euron kirjoitti:

        bruttopalkka on varsin yleinen Suomessa. Joka viides ansaitsee 4000 tonnia tai yli.
        Alle 2000 palkkoja on kuitenkin liian paljon.

        aikas hel*etisti tienaa jos joka viides 4000 tonnia :D tai jopa yli xD


      • voe ei...
        tulee virosta kirjoitti:

        onko virosta suomeen töihin tulevat luku ja kirjoitustaidottomia? eikö niitä ollenkaan kouluteta, esim. perusopetusta, jossa omaksuttaisiin edes lukukeminen ja kirjoitustaito sekä laskeminen.

        luulin tason sentään virostakin tulevilla vähän korkeamman olevan...

        taitaapi suaki se vaivata "luku&kirjoiitustaidttomia" :D


      • päijät-hämeestä
        varsinais-suomi kirjoitti:

        Mina saan küll ainult 1760.- ja verot pois. Ja vähekene lisasid.

        Minä (lähihoitaja myöskin) saan bruttona 2060 e


    • virossa

      keskpalkka virossa on 12716 kruunua eli n. 812 euroa ja se väheni edelliseen vuoteen verrattuna 4,4%

      tämä on vähän takapakkia siinä viiden rikkaimman euroopan valtion joukkoon pääsemisessä.

      yrittää kannattaa siitä huolimatta.

      http://www.e24.ee/?id=157201

    • duunari alle 2000

      On se jo kummaa jos suomalaisen keskitulot on 3donaa /kk mut oikeesti se on alle 2000 /kk mut virolaiset nettoo täällä jo enemmän...

      • suomalaisena virossa.

        siis kukaanhan ei kiellä suomalaista jättämästä perhettään suomeen ja lähtemästä töihin vaikka norjaan tai sveitsiin. että miettikääs nyt vähän hyvät ihmiset mitä puhutte. tottakai se suomessa tienattu raha on suhteessa suuri virolaiselle mutta ei he ilkeyttään suomeen tule suomalaisten rahoja viemään. se jolla on antaa ja se joka tarvii, ottaa. ja yhtä lailla virolainen ihminen tekee työtä suomessa ku suomalainenkin. ite oon nyt virossa töissä enkä saa mitää muuta palkkaa ku opin. ja se on mulle ihan tarpeeks.

        ja ihan ilkeyttäni liitän tähän opiskelijoiden tulot. itse tienaan tällä hetkellä korotettua opintotukea ja asumislisää yhteensä noin 500 e kuussa. suomeen takaisin mentyäni noin 450 e kuussa. onkos siinäkään mitään järkeä? että niin. jokainen valitsee tiensä itse. tietysti elämä kolhii. mutta sitten pitää jumankekka kolhia takaisin.

        ja yleisesti. olen ollut paljon tyytyväisempi ollessani virossa kuin usein suomessa. vaikka elintaso on siellä kuinka "parempi" tietysti täällä on paljon eroja ja monessa suhteessa mulla menee nyt hyvin. kukaan ei oo mulle täällä tullu valittaa et suomalaiset vie niie työt tai ku te ootte nii rikkaita ety käytte ulkona syömäs. joskus tulee inho suomea kohtaan. vaikka se rakas kotimaa onkin


      • typerän kommenttisi
        suomalaisena virossa. kirjoitti:

        siis kukaanhan ei kiellä suomalaista jättämästä perhettään suomeen ja lähtemästä töihin vaikka norjaan tai sveitsiin. että miettikääs nyt vähän hyvät ihmiset mitä puhutte. tottakai se suomessa tienattu raha on suhteessa suuri virolaiselle mutta ei he ilkeyttään suomeen tule suomalaisten rahoja viemään. se jolla on antaa ja se joka tarvii, ottaa. ja yhtä lailla virolainen ihminen tekee työtä suomessa ku suomalainenkin. ite oon nyt virossa töissä enkä saa mitää muuta palkkaa ku opin. ja se on mulle ihan tarpeeks.

        ja ihan ilkeyttäni liitän tähän opiskelijoiden tulot. itse tienaan tällä hetkellä korotettua opintotukea ja asumislisää yhteensä noin 500 e kuussa. suomeen takaisin mentyäni noin 450 e kuussa. onkos siinäkään mitään järkeä? että niin. jokainen valitsee tiensä itse. tietysti elämä kolhii. mutta sitten pitää jumankekka kolhia takaisin.

        ja yleisesti. olen ollut paljon tyytyväisempi ollessani virossa kuin usein suomessa. vaikka elintaso on siellä kuinka "parempi" tietysti täällä on paljon eroja ja monessa suhteessa mulla menee nyt hyvin. kukaan ei oo mulle täällä tullu valittaa et suomalaiset vie niie työt tai ku te ootte nii rikkaita ety käytte ulkona syömäs. joskus tulee inho suomea kohtaan. vaikka se rakas kotimaa onkin

        Yritä pysyä asiassa, älä viljele turhaan adjektiivejä.
        Olet suomalainen , yritä puhua suomalaisen näkökannasta. Tuskin opiskelusi eestissä tekee sinusta kovinkaan kummoista viron työpolitiikan tuntijaa.

        "tottakai se suomessa tienattu raha on suhteessa suuri virolaiselle mutta ei he ilkeyttään suomeen tule suomalaisten rahoja viemään. se jolla on antaa ja se joka tarvii, ottaa. ja yhtä lailla virolainen ihminen tekee työtä suomessa ku suomalainenkin."

        Typerin viesti , pitkään aikaan. Mitä tarkoitat tuolla antaa ja ottaa toteamuksella. Näitä termejä ei käytetä työelämässä..Tampio


    • verokaru

      viron alhainen verotus on pelkkä myytti, jota on syötetty viron tietämättömälle kansalle muutaman poliitikon suusta virossa jo kohta kaksi vuosikymmentä. tasaverohan otettiin virossa käyttöön mm. viroa neuvoneiden suomalaisasiantuntijoiden suosituksesta - ja ainoa peruste oli se, että monimutkaisempaa verotusta ei viro olisi 90 luvulla pystynyt totetuttamaan.

      virolaiset uskoo, että esim. suomessa on palkansaajien verotus kovaa ja että heidän pitää olla onnellisia, kun virossa ei ole progressiivista verotusta.
      tässä hieman faktaa ja vertailu siitä, mikä on verotuksen todellinen taso suomessa ja virossa

      kuukausiansiot on viron kruunuina, mutta jokainen voi laskea ne myös euroina. kruunu/euro vaihtokurssina on käytetty eestin keskuspankin virallista keskikurssia 15,6466. tiedoksi, että keskipalkka virossa on n. 800 euroa kuukaudessa eli hieman yli 12000 kruunua.

      VIRO
      10000 brutto, 8151 netto, veroprosentti 18,48%
      20000 brutto, 15830 netto, veroprosentti 20,85%
      30000 brutto, 23508 netto, veroprosentti 21,64%

      SUOMI
      10000 brutto, 8930 netto, veroprosentti 10,7%
      20000 brutto, 16640 netto, veroprosentti 16,8%
      30000 brutto, 23310 netto, veroprosentti 22,3%

      90% virolaisista ei voi edes haaveilla 30000 kruunun kuukausiansiosta. yli keskipalkan tienaa virossa n. 20-25% eli siis yli 12000 kruunua kuussa.
      aika kova on verotus virossa enemmistölle kansasta. hinnat kun on virossa vain 20-30% matalammat kuin suomessa.

      tiedot voi tarkistaa seuraavista linkeistä:
      http://palk.crew.ee/
      http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/laskurit/palkansaajantuloverolaskuri2009/

      • No on...

        No onpas kovat verot noin pienistä tuloista!


      • VoiVoivoi..........

        no heh.. kun verprosentit,hinnat ja palkat ton mukasia niin lisää toi prosenti määrä, mitä hinnat on halvempia virossa 20-30% suomalaiseen veroprosenttiin ja vähennä palkasta niin tulee aika asjan mukanen kuva, idiooti virolaisille jää palkasta periaatteessa enemmän raha käytetäväksi, millä saa ruokaa ja tavaroita, kun suomalaisella...oliko noin vaikeaa miettiä loogisest kun tota potaska kirotit?


      • ihan hyvä
        VoiVoivoi.......... kirjoitti:

        no heh.. kun verprosentit,hinnat ja palkat ton mukasia niin lisää toi prosenti määrä, mitä hinnat on halvempia virossa 20-30% suomalaiseen veroprosenttiin ja vähennä palkasta niin tulee aika asjan mukanen kuva, idiooti virolaisille jää palkasta periaatteessa enemmän raha käytetäväksi, millä saa ruokaa ja tavaroita, kun suomalaisella...oliko noin vaikeaa miettiä loogisest kun tota potaska kirotit?

        jos palkat on on kolmasosa suomen palkoista ja verot on noin korkeat ja hinnat 70-80% suomen hinnoista, niin miten sitä rahaa jää enemmän kuin suomalaisille?

        verot on virossa palkkoihin ja hintoihin verrattuna todella korkeat.


      • Hehehhe.........

        SE ON VÄHÄN TÄLLASTA, KUN TYHMÄN KARVIAISEN KANSSA KESKUSTELEE... HEI! MIHIN JÄI NE KAIKKI MUUT VEROT, ESIM KOIRAVERO, MAKEISVERO,DISELIVERO, TV MAKSUVERO,KÄSITÄMÄTTÖMÄN SAIRAS AUTOVERO(VAIKKA EROOPASSA PITÄS OLLA VAPAA TAVAROIDEN LIIKUMINEN) JA NIIN ETEENPÅÄIN, TÄMÄ LISTA OLIS LOPUTON JOS JATKAISIN SAMAAN MALLIIN. ELI MISSÄ ON SAIRAS VEROTUS KAIKESTA.. ONNEKS EI VIELLÄ OLE ULKOILMA VEROTETTUA, MUTTA KYLLÄ SEKIN TULEE: HAPENKULUTUSVERO..JOS HALUAT MENNÄ ULOS HENGITTÄMÄÄN RAITISTA ILMAA NII ALKAA PUKKAA LASKUA POSTILUUKUSTA :D


      • Parviaininen
        Hehehhe......... kirjoitti:

        SE ON VÄHÄN TÄLLASTA, KUN TYHMÄN KARVIAISEN KANSSA KESKUSTELEE... HEI! MIHIN JÄI NE KAIKKI MUUT VEROT, ESIM KOIRAVERO, MAKEISVERO,DISELIVERO, TV MAKSUVERO,KÄSITÄMÄTTÖMÄN SAIRAS AUTOVERO(VAIKKA EROOPASSA PITÄS OLLA VAPAA TAVAROIDEN LIIKUMINEN) JA NIIN ETEENPÅÄIN, TÄMÄ LISTA OLIS LOPUTON JOS JATKAISIN SAMAAN MALLIIN. ELI MISSÄ ON SAIRAS VEROTUS KAIKESTA.. ONNEKS EI VIELLÄ OLE ULKOILMA VEROTETTUA, MUTTA KYLLÄ SEKIN TULEE: HAPENKULUTUSVERO..JOS HALUAT MENNÄ ULOS HENGITTÄMÄÄN RAITISTA ILMAA NII ALKAA PUKKAA LASKUA POSTILUUKUSTA :D

        Oletko Sinä se KARVIAINEN?


      • kirikumaks
        Hehehhe......... kirjoitti:

        SE ON VÄHÄN TÄLLASTA, KUN TYHMÄN KARVIAISEN KANSSA KESKUSTELEE... HEI! MIHIN JÄI NE KAIKKI MUUT VEROT, ESIM KOIRAVERO, MAKEISVERO,DISELIVERO, TV MAKSUVERO,KÄSITÄMÄTTÖMÄN SAIRAS AUTOVERO(VAIKKA EROOPASSA PITÄS OLLA VAPAA TAVAROIDEN LIIKUMINEN) JA NIIN ETEENPÅÄIN, TÄMÄ LISTA OLIS LOPUTON JOS JATKAISIN SAMAAN MALLIIN. ELI MISSÄ ON SAIRAS VEROTUS KAIKESTA.. ONNEKS EI VIELLÄ OLE ULKOILMA VEROTETTUA, MUTTA KYLLÄ SEKIN TULEE: HAPENKULUTUSVERO..JOS HALUAT MENNÄ ULOS HENGITTÄMÄÄN RAITISTA ILMAA NII ALKAA PUKKAA LASKUA POSTILUUKUSTA :D

        mihin jäi kirkollisvero? länsimaissahan maksetaan kirkollisveroakin.


      • ¤¤¤cxs

        Virossa on tasavero ja progressiivinen verotus on ilmeisesti kirosana, ainoastaan yksi puolue on uskaltanut ehdottaa asiaa.


    • keskipalkka

      on 1900 euron paikkeilla.

    • paljon onnea

      viron menestystarina jatkuu. keskipalkka laski vuodessa 7% ja on nyt 11 770 kruunua eli 752 euroa.

      paljon onnea virolaiset!

    • seri52

      Siis, minua ainakin aina huvittaa tosin negatiivisessä mielessä, kun kerrotaan suomalaisen keskipalkan olevan jotan 2900 euroa.

      Itselläni ei ole yhtäkään niin hyvin toimeentulevaa ihmistä. En tiedä kun keskipalkka lasketaan jostain muusta kuin palkkatuloista.

      Silloinhan saadaan keskipalkka, ihan sen tasolle kuin halutaan. Jotkut tienaavat miiljoona kertaa enemmän sen keskipalkan. No tämä on vain se minun mielipiteeni.

      Suomessa keskipalkka todellisuudessa on ehkä 1000 euroa pienempi, kuin mitä todellisuudessa sen osoitetaan olevan.

      No Tyhmähän tämän on vain kirjoittanut!

    • virolainen777

      Tulin eilen Suomesta ja katsoin Suomen hintoja. Se 20-30% ero on myytti. Suomessa ovat hinnat 2 tai 3x isompi kuin ne ovat Virossa.

      Virossa 0,5l Sprite maksaa 70-90 senttiä, Suomessa marketissa oli 2.30, Muuminmaailmassa oli 3.50 ja Väskissä oli 3.80 euroa.

      Perunat 1 kg maksoivat Suomen marketissa 1.60, Virossa marketissa 1 kg perunoita maksaa 50 senttiä.

      Vuokran kulut kuukaudessa ovat Virossa kesällä 70 euroa, talvella noin 130-150 euroa. Lainan maksuerä kuukaudessa on noin 170-250 euroa. Suomessa vuokran menot ovat noin 400 euroa kuukaudessa, niinkö? Ja asuntolainan kuukausierät ovat noin 500-1000 euroa kuukaudessa.

      Vain Hesburgerin hinnat ovat Virossa ja Suomessa ihan samat. Suomalaisille ne ovat edulliset, virolaisille kalliit.

      Niin että elämä on Virossa todellakin halvempi kuin se on Suomessa.
      Ja vielä: suomalaiset puhuvat paljon huonosta asiakkaanpalvelusta Virossa. Olin monessa paikassa Suomessa ja vain Väskissä oli todella hyvä asikkaanpalvelu, ei muualla. Se kyllä ei ollut myös huono, mutta se ei ollut myös hyvä. Tällä hetkellä uskon, että minulla on elämä tässä Virossa parhampi kuin Suomessa (jos olisin töissä Suomessa ja saisin nettopalkkaa noin 1700 euroa kuukaudessa). Virossa saan nyt sitä keskmääräistä bruttopalkkaa 820 euroa kuukaudessa.

      Ja vielä, anteeksi, jos tein nyt virheitä kieliopissa, koska opiskelen vielä suomea ja en osaa sitä vielä puhua/kirjoittaa kunnollisesti.

    • kuultuani

      hesburgerin hinnat joo samat, mutta nuori hesessä virossa saa kuulemani mukaan 2 egee tunti..

    • virolainen777

      Anteeksi, mikä se egee on? Asun Hesburgerin lähellä ja en saa sieltä mitään enemmän, vain Hesburgerin ruokaa.

      Suomessa on valinta Hesburgerissa isompi, mutta hinnat ovat samat. Ketsuppi ja sinappi saa Suomeen Hesburgerissa ilmaiseksi, Virossa ne maksavat jotain. En ole nyt ihan varma, mutta minusta noin 50 senttiä 1 pieni paketti. Niin että Hesburgerissa on tässä kalliimpikin. Ja valinta on pienempi kuin Suomessa. Jäätelön maku on Suomen Hesburgerissa parhampi. En tiedä, mitä he lisävät Suomessa enemmän - kermaa tai sokeria tai...mutta maku on varmasti parhampi. Mutta taas: hinnat ovat samat. Miksi näin?

      Niin että ne tarinat, että virolaiset tekevät suomalaiset köyhäksi, ne tarinat tekevät minua vähän vihaiseksi. Miettikaa vielä kerran, kuka tulee rikkaaksi kenen avulla.

      Mutta minä pidän Virossa asumisesta. Voi olla, että tulenkin joskus Suomeen työskentelemään, mutta vaan siksi, että haluaisin opiskella puhumaan suomea kunnollisesti. Olen opiskellut sitä kieltä nyt jo paljon ja haluan opiskella sen loppujen lopuksi selväksi. Mutta ollenkaan minä en luule, että voisin tulla Suomessa rikkaaksi, koska Suomessa on elämä liian kallis.

    • Mää ihan itte

      Jotkut ihmiset nimittävät euroa egeksi. Se on olevinaa huvittavaa. Tuo 2 egee tarkoitti varmaan Hesburgerin työntekijän tuntipalkkaa Eestissä.

      Minä pidän eestiläisistä. Eestiläiset ovat ahkeria ja hyviä ihmisiä. Voisin hyvin muuttaa Eestin asumaan sitten joskus eläkeläisenä. Tosin sitä ennen olisi opiskeltava Eestin kieltä. Näkyykö Suomessa Eestin televisiolähetyksiä?

    • virolainen777

      Kittos, egee on sitten euro. Kyllä he voivat saada 2 euroa tunnissa palkkaa Hesburgerissa Virossa. Ei se ole minkäläinen unelmatyö Virossa eikä Suomessakin.

      Virossa on eräs melkein hyvä kielioppikirja "Suomi selväksi". Olen kullut, että Suomessakin on samalainen kielioppikirja "Viro selväksi". Valitettavasti en löynyt netista mitään tästä kirjasta, mutta tiedän, että sielläinen hyvä kielioppikirja on. Suomen televisiota valitettavasti me emme näe enää Virossa, luulen, että ihan sama asia on Suomessa, täytyy olla minkäläinen erikoinen paketti.
      Mutta kielioppikirjoja on varmasti Suomessakin paljon.

    • väike jänku

      Eihän Suomi ole mikään palkkaparatiisi. Tavallisella työpaikalla tienataan suomessa vaan 10-15 euroa ja Virossa 5-10 euroa tunti. Kun otetaan huomioon se, että Tallinnassa asuminen on selvästi halvempaa kuin Suomessa, on Suomessa asumisen etu marginaalista.

      • chesstwiiknitextabfabmas

        Ja terveydenhuolto on samalla yhtä halpaa. Heheeh. Onko Virolla edes sairaalahelikoptereita.


    • Väsynyt viron kehuih

      Mitä tuommosta kyselet? Virolaiset tienaa selvästi enemmän kuin suomalaiset! Ainakin tuossa yks moukka sanoi niin ja muutti takasin virosta atmaaseen onnelaansa.

    • Mää ihan itte

      Ammattitaitoinen ahkera eestiläinen saattaa hyvinkin tienata keskimääräistä kantasuomalaista paremmin Suomessa. Takavuosina olin Australiassa töissä. Tienasin siellä varmasti paremmin, kuin australialaiset keskimäärin.

    • maailmanmatkaaja80

      Tulin tänään Virosta, niin kyllä sapuska Hesburgerissa oli noin 40% halvempaa kuin suomessa. Esim. kerrosateria oli 3,80 euroa. Suomessa taitaa olla jotain 7 euroa? Tosin, limppari oli ateriassa vain 0,25 litraa.

    • tällee ja tollee

      Tienasin Suomessa 20 vuotta reilun 4000 euron bruttopalkkaa, nyt asun Virossa, saan Suomesta yli 3000 euron eläkettä ja teen lisäksi pikku hommia Virossa, noin 400-500 eurolla kuukaudessa firmani nimiin. Koska minulla on tuon verran ja enemmänkin vähennyksiä, en maksa Virossa ollenkaan veroa.
      Eläkkeeni ja sivutuloni ovat yhteensä lähes 3000 euroa ja sillä pärjää kohtalaisesti. Vuokraa maksan 127 euroa kuukaudessa, asunto on kaksio Tallinnan keskustassa rauhallisella sivukadulla.

      • pulkhbecexitefabsqd

        Taitaa se sairaseläkkeesi olla kuitenkin huomattavasti pienempi. Kaikkien niiden ammattien harjoittajia joita tuetaan raskaasti verovaroilla tulisi rangaista veropakolaisuudesta. Viroon tai Portugaliin lähtevien maanviljelijöiden tulisi peräti menettää Suomen kansalaisuutensa. Rehellinen suomalainen ei toimi virolaisen slaavin tavoin.


    • Virolainen_

      Niistä hintaeroista: Eihän Suomi ole mikään paratiisi virolaiselle kulttuurialalla työskentelevälle ihmiselle. Pienyrittäjät kärsii eniten vaikka valtiossa on "sosiaaliturva" ja tätä neuvosto-suomea nimitetään joskus jopa maanpäälliseksi paratiisiksi!. Itselläni ei ole mitään tuloja n. 3 kk vuodessa (kesäloma ja muut) koska olen opetusalalla ja ketään ei kiinnosta minne joutuisin rahapulassa. Suomen valtio on per....tä! Sosiaalipummit ja elintasopakolaiset saa paljon rahaa tekemättä mitään. Se on niin typerää ja väärin.

    • Raksaduunari[EST]

      Minä työskennellä paljon mielummin suomen raksalla. Koska minä saada paljon parempi palkka täällä kuin mitä kotimaassani Virossa.

      Minä tietä, että meille maksetaan täällä suomessa paljon huonommin kuin suomalaisille. Mutta meitä käytetään hyväksi täällä teidän maassanne ja me olemme vieneet monen suomalaisen raksaduunarin työt ja kyllä tämä tilanne meille eestiläisille rakennusalan keikkatyöläisille kelpaa. Koska sitten voi paukutella henkseleitä ja leveillä rahamiehenä eestissä ja naapureja vituttaa jo aivan tarpeeksi kun itse saavat alle 2,5 euron tuntipalkkaa ja kituuttelevat yhtä pienillä rahoilla kuin suomen työttömät ja sosiaalipummit tekemällä orjatyötä virossa.

      • joku urpo

        yrittää kirjoitella virolaisen nimissään, mutta on niin tohveli, ettei taju että Eestiläinen jolla on tällaiset kirjoitusvirhet ei voi kirjoitta niin hyvällä suomenperäisellä lausetyylillä.


      • selge
        joku urpo kirjoitti:

        yrittää kirjoitella virolaisen nimissään, mutta on niin tohveli, ettei taju että Eestiläinen jolla on tällaiset kirjoitusvirhet ei voi kirjoitta niin hyvällä suomenperäisellä lausetyylillä.

        Kyllä tuon jo tajusivat kaikki. Alussa vielä jaksoi kirjoittaa väärin mutta sitten jo unohti honno soomi.


    • Lapsi täält jostain

      Äitini saa yli 3000 euroo (:

    • Halavalla.Lähtee

      Noin 1000€/kk näyttäisi olevan. Stubbin SSS-porvarihallitus tutkii EK:n laskuun SSSuomen siirtämistä Viron veromalliin, jossa yritykset eivät maska veroja lainkaan ja osingoista sekä ansiotuloista maksetaan matala tasavero. Siirrymme siis Itäblokin halpatyömaaksi Viron malliin siirtymisen myös pois Pohjoismaisesta hyvinvointivaltiomallista.

      • puolet.siitä

      • histsaanikaircpedhbo

        Tuskinpa Sipilällä kestää ylpeys anoa tukia itblokin luuserien tapaan. Virossa käytännössä terveydenhuolto pysyy hengissä jollain tavalla EU-tukien ansiosta. Kannatan Soini ehdotusta siitä, että kaikki idän takapajulat jotka eivät ota pakolaisia menettävät tukensa.


    • Neuvostoeesti

      Keskipalkka Virossa tullee asettumaan lähivuosina 50 000-70 000 ruplaan vuodessa. Virolaiset tulevat tuntemaan itsensä varakkaiksi eurojan jälkeen, kun palkka oli lukuina paljon vähemmän.

      • ihmetyksenaiheita

        Miksi puhua ruplista kun euro on käytössä? Viro otti eurovaluutan käyttöön 2011.
        Tuli käytyä Tallinnassa ja ihmettelyä riittää pitkäksi aikaa.
        Sitä ihmettelimme, että millä laskuopilla virolaiset, erityisesti naiset ostavat vaatteensa, kenkänsä , kosmetiikkansa ym ???
        Hyvä vertailla nyt, kun euro on käytössä sielläkin.
        Puhumattakaan autoista. Paljon paremmilla=uudemmilla länsiautoilla ajavat kuin suomessa. Samaa ihmettelimme vuosia sitten kun kävimme Pärnussa lomalla.
        Ei tavattu ketään hyvää suomea puhuvaa ja sellaista virolaista jolta olisi kysynyt suoraan, miten rahoitatte elämänne.Ihmetyksen aiheita oli lukuisia...


    • 1023euroa

      Ai keskipalkka Virossa? Se on peräti hieman yli tuhat euroa kuukaudessa.
      Lähde: http://tallinnaa.com/keskipalkka-ja-minimipalkka-virossa-2014/

      Tosin monet virolaiset eivät tienaa edes 600 euroa, sillä Virossa minimipalkka on 355 euroa kuukaudessa. Tänä vuonna tuota minimipalkkaa nostettiin hieman, sillä viime vuonna minimipalkka oli vielä 320 euroa. Ensi vuonna minimipalkka tulee lain mukaan nousemaan 390 euroon, mutta kyllä tuommoisellakin liksalla on edelleen vaikea pärjätä. Viron tuloveroprosentti on kaikille 21%, joten tänä vuonna minimipalkalla hommia paiskiville jää käteen 280 euroa/kuukaudessa ja ensi vuonna 308 euroa/kk.

    • lasnamäjeltä
    • Ihmettelijä-47

      Kuka täsmentäisi tuon keskimääräisen palkan muodostumisen. Olen kuullut, että siihen otetaan vain kuukausipalkkalaiset eli ei ollenkaan tehtaissa ja rakennuksilla työskentelevien tuntipalkkaleisen tuloja. Onko oikeaa tietoa kellään?

    • köyhyyys

      Mahdollisimman oikeaa tietoa lienee Viron köyhillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe