Osaako joku neuvoa?

mistä voi tutkia?

Olin siinä vuonna 1964- 65 lasten-kodissa nimeltään Sofianlehto, tuo oli Helsingissä.
Oltiin siellä melkein kaksi vuotta siskoni kanssa jostain ihme syystä.
Syytä meille ei ikinä kukaan ole kertonut, eikä vanhemmatkaan elinaikanaan.
Tiedän kyllä että, Sofianlehto oli silloin vielä sellainen lastenkoti jonne lapset joutuivat jos vanhemmat eivät hoitanut lapsiaan hyvin..
Yritän etsiä tuota Sofianlehtoa netistä, koska haluaisin tiedostella heiltä asioita lapsuuden ajalta, jos meistä olisi jossain tallennettu jotain arkistoa jossa lukee se syy?

Mutta, en löydä mitään osoitetta jonne voisin soittaa tai kirjoittaa, mistä voi saada infoa jos haluaa tutkia tuollaisia asioita lapsuuden ajalta?

Osaako joku täällä neuvoa?

ps: asun kaukana ulkomailla siis en voi lähteä tutkimaan.

14

4985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti 5:lle

      Sofianlehto muutti toimipaikkaansa ja samalla myös nimensä Käpylän vastaanottokodiksi vuonna 1985, vuonna 1999 toiminta siirrettiin Malmille ja tunnetaan nyt nimellä Sofian vastaanottokoti.
      Alla linkki vastaanottokodin sivuille, jossa myös yhteystiedot ja historiaa:

      http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/sosv/fi/Perheiden palvelut/Lasten sijaishuolto/Sofian vastaanottokoti

      http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Sosv/fi/Perheiden palvelut/Lasten sijaishuolto/Sofian vastaanottokoti/sofian_vastaanottokoti_historia

      • kiittää sinua!

        voi kiitos oikein paljon! en tiennyt että nimensä on muuttanut, kiitos vastauksesta vielä!


      • Mannerini

        Hei, nuo linkit ei toimi, valitettavasti!


    • Olin v.1961 Sofianlehdos

      Me neljä lasta emme joutuneet huonojen vanhempien vuoksi Sofianlehtoon, vaan siksi kun ei ollut asuntoa vähään aikaan. Olimme jonossa kaupungin vuokra-asuntoon, johon pääsimme muuttamaan n. neljän kuukauden kuluttua saapumisestamme.

      Minulla on hyviä muistoja siltä ajalta, olinhan jo 11-vuotias. ( Ei se kyllä mukavaa sinne mennessä kun täti laittoi teipin "pehvan reiälle josta tutkittiin onko kihomatoja) Meistä nuorin oli silloin n. 1-vuotias, jota kävin siinä viereisessä talossa katsomassa.

      Pelkäsin usein että vauveli tukehtuu tuttiin tai jää sormet oven väliin, sillä kotona kaikki huolehdimme pienen turvallisuudesta ja jotenkin halusin varmistaa kaiken olevan kunnosa.

      Kävin koulua lähellä olevassa koulussa, meidät lastenkotilaiset tunnettiin siitä, että meillä oli mm. samaa sarjaa takit päällä talvella, mitään yksilöllisyyttä ei vaatteissa ollut juurikaan, ulkovaatteissa ei ainakaan.

      Oliko teidän aikaan "viikontyttö"-valinta?

      Lauantaisin oli sauna, lapset jonottivat puhtaita vaatteita vaatehuoneesta ja siinä annettiin yhdelle lapselle essu, joka oli merkki viikontytön ansiosta. Jos oli oikein hyvä käytös menneellä viikolla jne. sai tuon essun sen merkiksi sekä hyvän viikkorahan. Essua pidettiin se viikko päällä.

      Viikkorahaa annettiin käytöksen mukaan, muistan sen pienen paperipussin jossa kolikot kilisivät, milloin mikäkin summa. Olin myös viikontyttö välillä. Rahasummalla ostin ihania liituvärejä, muistan ne, ja paperia ym. pientä. Jouluna oli ihmeen paljon lapsille paketteja, ei vain omilta vanhemmilta ja sukulaisilta vaan Sofianlehdolta tätien paketoimana.

      Kun tulin aikuiseksi, kävin Sofianlehdosa johtajaa tapamassa. Halusin ns. kummilapsen sieltä, jolle olisin vaikka vienyt jotain merkkipäivänä jne.

      Sain kuulla ettei kannattanut, sillä lapset vaihtuivat ja lähtivät muualle, joten se siitä. mutta johtaja kysyi minulta, että mitä mieltä olin Sofianlehdosta kokemukseni perusteella, hän kysyi mitä haluaisin parannuksia jne.

      Olin myös siellä työssä kehitysvammaisten osastolla.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Oliko tuo johtaja nainen? sellainen hiukan kierot silmät? aika suuri...?


      • alkuperäinen kirjoittaja
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Oliko tuo johtaja nainen? sellainen hiukan kierot silmät? aika suuri...?

        siis, jolla hiukan kierot silmät :)


    • Erkki...

      Olen ollut Sofianlehdossa samaan aikaan viestin aloittajan kanssa Helsingissä vuonna 1964 12 vuoden ikäisenä.

      Muistan hyvin tuon "viikontyttö- poika" valinnan ja viikkorahan. Tuohon aikaan johtaja oli mieshenkilö. Nimi oli muistaakseni Jaakko-setä, meille lapsille.

      Nimin. Sofianlehdon poika.

      • ÄlkääOlkoÄäliöitä

        Jos ja kun kommentoi, pitää katsoa myös pvm. Nuo linkit oli vuodelta 2009 (silloin toimineet) ja itse kirjoitit tämän 2014.


    • Tietoja

      Kaikki toimet jotka koskevat lapsen tilapäistä tai pysyvää sijoitusta kodin ulkopuolelle.Tiedot löytyvät sosaaliviranomaisten arkistoista.Ne ovat salaisia,mutta omat tiedot voi tarkastaa kirjeitse,jossa kerrot asian ja laitat oman sotun loppuosan mukaan.Näiden tietojoen minimi säilytys on ainakin viisikymmentävuotta tai.Helsingissä Kallion virastotalo on hyvä paikka aloittaa.Siellä laajat arkistot.

    • Lastentarhanopettaja

      Olin itse vauvasta asti Sofialehdossa, välillä sijaisperheissä.Noin 4-vuotiaana pääsin maataloon. Minut adoptoitiin täysi-ikäsenä.
      Olen nainen 54-v. Haluaisin myös tietoj

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      olin itse myös Sofialehdossa 1938.
      tietoa saan
      Helsingin Kaupungin arkisto
      asiakaspalvelu

    • Anonyymi

      Olin Sofianlehdossa kesällä 1961, olin silloin 6-vuotias. Meitä oli siellä myös 8-vuotias sisareni, ja poikien osastolla myös veljeni, tuolloin 12 vee. Olimme perheemme nuorimmat. Minulla oli myös kaksi sisarusta, mutten tiedä mihin he joutuivat silloin.

      Jouduimme lastenkotiin koska olimme tulleet maalta, mutta asuntoa ei löytynyt. Yövyimme kellareissa ja milloin kenenkin nurkissa Helsingissä, vailla kotia siis. Pian ihmiset kiinnittivät siihen huomiota ja sosiaalitoimi katsoi parhaaksi toimittaa edes meidät nuorimmat lastenkotiin.

      Sofianlehdossa oli parasta kun sai nukkua sängyssä, jossa oli lakanat ja oma tyyny!!
      Ei ollut kylmä ja kostea kellarin lattia alustana. Hoitotädit oli vähän sekaista väkeä, osa inhosi työtään, niin sen lapsi koki, osa oli aivan ihanaa ja ystävällistä. Kävimme myös kerran pari maauimalassa ja se oli aina hienoa.

      Sen kesän olimme siellä ja ennen koulun alkua löytyi se asuntokin. Ei kovin hääppöinen, mutta lapsena se merkitsi minulle kotia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe