Kilon tallista kokemuksia?

Hanna

Onko kokemuksia Kilon tallista? Oon vasta Espooseen muuttanut ja olisi kiva jatkaa harrastusta. Minkälaista opetus? Erityisesti kouluratsastus? Minkätasoiset hevoset ja ovatko ryhmät isoja? Olen kilpaillut esteillä ennen ja ratsastanutkin jo yli 10 vuotta, joten kaipaan osaavia hevosia ja haasteita.

Leppävaaran talli olisi myös lähellä, ja olisi koulupainotteinenkin mutta olen kuullut, että siellä ei tuntihevoset pääse tarhaan kuin kerran viikossa..? Pitääkö paikkansa? Tuollaista toimintaahan en halua kannattaa mikäli se pitää paikkaansa.

Kiitos vastauksista!

144

12110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkeli

      Ratsastan itse leppävaaran tallilla ja on totta että hevoset on tarhassa kerran viikossa mutta hevoset ovat tunneilla ja jos ei ne menevät kävelemään joten kyllä ne saavat tarpeeksi liikuntaa. Olen ratsastanut leppävaarassa 6,5 vuotta enkä halua vaihtaa tallia missään nimessä. :)

      • Saara

        Eikö hevosten pitäisi päästä pävittäin tarhaan?

        Kerran viikossa? Miksei useammin?

        Eihän sitä voi liikunnaksi kutsua, jos joka päivä joutuvat kökköaloittelijoita kiertämään uralla ja muuten seisivat vain karsinassa! Kauheeta!

        Hevonen on monta sataa kiloa lihasta. Se ei pääse rentoutumaan eikö purkamaan ylimääräisiä energioita.

        Varmaan monilla jotain ongelmia kuten kutomista ym. Mene itse kaappiin seisomaan koko päiväksi ja käy vaikka kerran päivässä kiskalla! Onko kivaa!?

        Hyi! Minne tuollaisesta eläinrääkkäyksestä voi ilmoittaa?


      • Saara

        Minkä ihmeen takia ei useammin?

        Tuohan on eläinrääkkäystä! Et voi väittää että on sama kiertää jollain kökköaloittelijoilla tunti kentällä ympyrää, kuin , että saa olla 8 h isossa tarhassa!?!

        Onko heillä jokin periaate toimia näin?

        Koko talli varmaan täynnä ongelmahevosia! Kutojia ym.

        Mihin tästä voi ilmoittaa!?


      • enkeli
        Saara kirjoitti:

        Eikö hevosten pitäisi päästä pävittäin tarhaan?

        Kerran viikossa? Miksei useammin?

        Eihän sitä voi liikunnaksi kutsua, jos joka päivä joutuvat kökköaloittelijoita kiertämään uralla ja muuten seisivat vain karsinassa! Kauheeta!

        Hevonen on monta sataa kiloa lihasta. Se ei pääse rentoutumaan eikö purkamaan ylimääräisiä energioita.

        Varmaan monilla jotain ongelmia kuten kutomista ym. Mene itse kaappiin seisomaan koko päiväksi ja käy vaikka kerran päivässä kiskalla! Onko kivaa!?

        Hyi! Minne tuollaisesta eläinrääkkäyksestä voi ilmoittaa?

        Sanoiko joku ,että hevoset eivät liiku ollenkaa! ei tainut sanoin että hevoset ovat tarhassa kerran tai useammin ja ovat tunneilla joten kyllä ne liikkuu ja tallilla ratsastaa muitakin kun alotteliota monellako tallilla hevoset ovat joka päivä ulkona helsingissä tai espoossa?!?


      • Ponix
        enkeli kirjoitti:

        Sanoiko joku ,että hevoset eivät liiku ollenkaa! ei tainut sanoin että hevoset ovat tarhassa kerran tai useammin ja ovat tunneilla joten kyllä ne liikkuu ja tallilla ratsastaa muitakin kun alotteliota monellako tallilla hevoset ovat joka päivä ulkona helsingissä tai espoossa?!?

        Haloo meiäntällila hevoset ja ponit on montakerta päivän aikana pihalla!!!!


      • MIKSIIHMEESSÄ

        Mitä järkeä on viedä hevonen monta kertaa päivässä ulos, kun yksi pitempi kerta riittäisi?


      • Anonyymi
        enkeli kirjoitti:

        Sanoiko joku ,että hevoset eivät liiku ollenkaa! ei tainut sanoin että hevoset ovat tarhassa kerran tai useammin ja ovat tunneilla joten kyllä ne liikkuu ja tallilla ratsastaa muitakin kun alotteliota monellako tallilla hevoset ovat joka päivä ulkona helsingissä tai espoossa?!?

        Punametsässä


      • Anonyymi
        Saara kirjoitti:

        Eikö hevosten pitäisi päästä pävittäin tarhaan?

        Kerran viikossa? Miksei useammin?

        Eihän sitä voi liikunnaksi kutsua, jos joka päivä joutuvat kökköaloittelijoita kiertämään uralla ja muuten seisivat vain karsinassa! Kauheeta!

        Hevonen on monta sataa kiloa lihasta. Se ei pääse rentoutumaan eikö purkamaan ylimääräisiä energioita.

        Varmaan monilla jotain ongelmia kuten kutomista ym. Mene itse kaappiin seisomaan koko päiväksi ja käy vaikka kerran päivässä kiskalla! Onko kivaa!?

        Hyi! Minne tuollaisesta eläinrääkkäyksestä voi ilmoittaa?

        Kyllä, hevosen pitäisi päästä vähintääh 2 tunniksi tarhaan


      • Anonyymi
        enkeli kirjoitti:

        Sanoiko joku ,että hevoset eivät liiku ollenkaa! ei tainut sanoin että hevoset ovat tarhassa kerran tai useammin ja ovat tunneilla joten kyllä ne liikkuu ja tallilla ratsastaa muitakin kun alotteliota monellako tallilla hevoset ovat joka päivä ulkona helsingissä tai espoossa?!?

        Mutta kuuluisi olla päivittäin, ei ihme jollei tunti hepat kestä pitkään.


      • Anonyymi

        Siis tätä vpi sanoa jo rääkkäämiseksi minkälaista hevosen elämää se pn että seisoo karsinassa ja pääsee kerran viikossa ulos


      • Anonyymi
        Saara kirjoitti:

        Eikö hevosten pitäisi päästä pävittäin tarhaan?

        Kerran viikossa? Miksei useammin?

        Eihän sitä voi liikunnaksi kutsua, jos joka päivä joutuvat kökköaloittelijoita kiertämään uralla ja muuten seisivat vain karsinassa! Kauheeta!

        Hevonen on monta sataa kiloa lihasta. Se ei pääse rentoutumaan eikö purkamaan ylimääräisiä energioita.

        Varmaan monilla jotain ongelmia kuten kutomista ym. Mene itse kaappiin seisomaan koko päiväksi ja käy vaikka kerran päivässä kiskalla! Onko kivaa!?

        Hyi! Minne tuollaisesta eläinrääkkäyksestä voi ilmoittaa?

        Ne ulos vaa kerran viikossa?!?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tätä vpi sanoa jo rääkkäämiseksi minkälaista hevosen elämää se pn että seisoo karsinassa ja pääsee kerran viikossa ulos

        Ei pidä paikkaansa. Hevoset pääsee yhä Leppävaarassa joka päivä 2-3 tuntia ulos!


    • sannnni

      Minulla olisi kilon tallista juttua. Opetus on hyvin tehokasta. en kouluratsastuksesta silleen tiedä mutta minun mielestä kaikki opetus on tehokasta sekä poneilla että hevosilla. Hevoset ovat osaavia. Ryhmät ovat minun mielestä 7-12 henk. per ryhmä. Kannattaa käydä katsomassa ja ottaa vaikka pari irtotuntia aluksi.

      • kilon tallin vakio

        Kilon tallilla tuntihevoset ovat joka päivä n. 4-5 ulkona tarhassa. Päivässä yhdellä hepalla saa mennä max 2 tuntia, ja joka päivä on vaativa ryhmä ja viikon aikana on noin 4 alkeistuntia. Yhden päivän aikana on kolme tuntia, joista usein yksi on vaativa ja muut aloittelijoiden / vaativan välissä. Poneilla tunnit ovat monipuolisia (maasto, este koulu, ilman satulaa) ja hevosten tunnit ovat opettajasta riippuen. Nuppu on vaativan luokan koulutuomari ja itse ratsastanut vaativaa koulua eli hänen tunneilla hypätään HARVOIN mutta koulu on tasokasta ! Sitten on estevalmentaja Timo "Timppa", joka hypyttää melko palo, mutta kouluakin mennä'än suht usein. Kilo on hyvä hevosystävällinen paikka, kannattaa tulla ainakin kokeilemaan !!


      • kilon tallin vakio
        kilon tallin vakio kirjoitti:

        Kilon tallilla tuntihevoset ovat joka päivä n. 4-5 ulkona tarhassa. Päivässä yhdellä hepalla saa mennä max 2 tuntia, ja joka päivä on vaativa ryhmä ja viikon aikana on noin 4 alkeistuntia. Yhden päivän aikana on kolme tuntia, joista usein yksi on vaativa ja muut aloittelijoiden / vaativan välissä. Poneilla tunnit ovat monipuolisia (maasto, este koulu, ilman satulaa) ja hevosten tunnit ovat opettajasta riippuen. Nuppu on vaativan luokan koulutuomari ja itse ratsastanut vaativaa koulua eli hänen tunneilla hypätään HARVOIN mutta koulu on tasokasta ! Sitten on estevalmentaja Timo "Timppa", joka hypyttää melko palo, mutta kouluakin mennä'än suht usein. Kilo on hyvä hevosystävällinen paikka, kannattaa tulla ainakin kokeilemaan !!

        siis hepat on ulkona 4-5 tuntia päivässä **


      • Anonyymi

        Ratsastajia on 4-9


    • ::)

      Kilossa lähes jokainen hevonen asuu pilttuussa. Ja hevoset jaetaan tunneille ihan viime hetkillä, eli ei mitään rauhaisaa kuntoonlaittoa voi oikeen tehdä :(
      Leppävaarassa n. puolet poneista on hevosmitoitetuissa pilttuissa. loput 30 karsinoissa.
      hevosia ja poneja pyritään nykyään pitämään enemmän ulkona, moni hevosista pääseekin ulos paljon useammin. Ja syynä tuohon vähäulkoisuuteen on myös se, että tilaa on sinänsä vähän, ja mistäs sitä lisätilaa oikeastaan repisi. Mutta onneksi on tullut parannus tähän tarhailuun, ylöspäin siellä ollaan menossa onneksi!
      Itse olen molemmilla talleilla käynyt. Valitsisin Leppävaaran. Hyvä opetus, tasokkaat hepat.

      • Anonyymi

        Nyt se on kyllä muuttunut aikapaljon! Kiloon suunnitellaan remonttia jolloin talliin rakennetaan karsinat. Hevoset/ponit jaetaan 45 min ennen tunnin alkua. Kaikki hevoset ja ponit ovat kilttejä. Osa saattaa olla vihaisia mutta jos oppii tuntemaan ne, ne ovat kilttejä ja heppoja. Hevoset ovat joka päivä tarhassa ja kesällä kun leirejä ei ole niin laitumella. Sunnuntaina on hevosillakin vapaa päivä:)


      • Anonyymi

        Enään näin ei tehdä hevosilla on isot karsinat ja listat tulevat puoli tuntia ennen ensimmäisen tunnin alkua


    • lepuskinvakio

      Itse käyn Leppävaarassa ratsastamassa. Hevoset ja ponit ovat sunnuntaisin KOKO päivän ulkona. Ne pääsevät ulos myöskin välillä muinakin päivinä. Jos tarhat ovat huonossa kunnossa (esim. huono sää) hevoset ja ponit pääsevät kavelytyskoneeseen. Leppävaarassa on mielestäni hyvä opetus, opettavaiset hepat & ponit. Ilmapiiri on mukava. Olen käynyt Kilossa pari kertaa ja mielestäni siellä ilmapiiri ei ole todellakaan hyvä! Kilossa hevoset & ponit ovat todella pienissä pilttuissa. Jos on, vaikka potkiva poni niin piltuuseen menosta voi tulla hauska kokemus... En hauku mainitsen mielipiteeni. Tarkoitus ei ole loukata ketään. (=

    • jedvaasfhjkr

      Nämä mielipiteet ovat kyllä niin puolesta ja vastaan kaikki, ei ainuttakaan neutraalia tekstiä vaan kaikissa haukutaan toista tallia.
      Molemmilla talleilla on plussat ja miinuksensa. Itse Kilossa ratsastaneena tiedän, että hevoset saavat siellä todella hyvää hoitoa ja pääsevät ulkoilemaan päivittäin, sekä kesällä saavat olla pitkän ajanjakson laitumella lomailemassa. Tallihenki on mielestäni hyvä ja tuohon kuntoonlaittoonkin jää hyvin aikaa se 10-15min, missä ajassa kyllä saa ne varusteet hankalemmallekkin hevoselle päälle. Mikäli ratsuja ei ole harjattu, voi ne harjata jo aikaisemmin, niinkuin monet ratsastajat tekevät. Jos jollekkin on joskus tullut kiire satuloidessa, on se ollut hänen omaa vikaansa.
      En aio haukkua Leppävaaran tarhajärjestelmää ja muuta, koska minulla ei ole asiasta muuta kuin kuulopuheita.

    • XX
    • nupun vakkari

      hei, itse ratsastan kilon tallilla ja olen sitä mieltä ,että täällä on todella hyvät olot ja opetu. on totta,että hevoset asuvat monet pilttuissa, mutta ovat silti onnellisia. itse käyn nupun tunneilla ja jos olet kouluratsastuksesta kiinnostunut lämpimästi suosittelen hänen tuntejaan sinnullekin. :)

    • Lipizza

      Leppävaaran tallit hevoset ja ponit pääsevät joka päivä tarhaan.

    • Hepottaja

      Ratsastan Kilon tallin ponitunneilla ja on kokemusta että poneista vain kaksi osaa käyttäytyä pilttuussa/karsinassa. Ne potkii ja puree, sekä littaa seinään. En suosittele Kilon tallia, jos et halua tuollaista kohtelua.

      • rinkeli fani

        miks ridaaat siellä jos ei oo hyvää sanottavaa ainoo joka ei osaa käyttäytyy maailman parhaiten on siro ja seki on kiltti!!!!!!!!!!


      • Hdsbdj

        Itse ratsastin 4vuotta kilossa ja en oppinut mitään, sitten vaihdoin peikin tallille ja opin puolessa muodessa viis kertaa enemmän kun kilossa sitäpaitsi kilossa opetus ei ollu kivaa


    • kilo<3

      hepottajalle: ei varmaan sit kannata käydä kilossa, jos ei siitä mitään hyvää sanottavaa!

      hannalle: suosittelen ratsatan itse ja ainakin timpan opetus TOSI laadukasta, ja olen oppinut siellä 1 v. enemmän kuin opin 5 v. eräällä toisella tallilla nimeä en viitsi kertoa tässä :) SUOSITTELEN! opettajat myös hyvin mukavia ja joka kuukausi kisat jotka ovat avoimia kaikille halukkaille! :)

      • Biineponi

        Mikä se talli on itte suosittelen Primus tallia


    • kilon vakio

      kilossa ihania poneja tosi osaavia kannattaa käydä katsomassa

    • Kilossa käyvä

      Kilon talli on omasta mielestäni ihana talli. Hevoset ja ponit ovat perus/kivoja ratsastuskouluponeja joihin ei tylsisty. Suosittelen ehdottomasti Kilon tallia koska ponit ovat aina tarhattuina mm sunnutain ja saavat säännölliset ruokailut ja tarhaukset. Kilo on myös harrastepaikkana hauska sillä Kilossa on ratsastustuntien lisäksi esim. ponikerho jossa opitaan perustietoa hevosista ja hoitamisesta, harjoituskisoja, niin koulu kuin estekin joissa on luokkia todella hyville sekä vasta aloitteleville kisaajille. Kilossa on myös suht helppoa saada hoitoponi, ja kaikki varusteet ja muut tarvittavat tavarat löytyvät ja ovat puhtaita ja selkeillä paikoilla. Olen itse ratsastanut Kilossa 4 vuotta, kokonaisuudessaan suunnilleen 6 vuotta, ja kaikkien 4 läpikäymäni ratsastuskoulun paremmuusjärjestyksessä Kilo on ykkönen. Toivottavasti tulet Kiloon. =)

    • Vakkari ponitunnilla

      Oon nyt kesällä alottanut käymään Kilon tallilla. (Vaihdoin toiselta tallilta) Tosi hyvä talli mun mielestä! On totta, että melkein kaikki hevoset ja ponit ovat pilttuissa, mutta ne osaavat käyttäytyä!!! Kilossa on muistaakseni 3 karsinaa, joissa kahdessa on ne "hankalimmat" ponit, vaikka eivät nekään pure tai potki. Opetus on mielestäni hyvää, mutta hevostunneilta en tiedä... Kumminkin, kun samalla näkee hevostuntia kun itse ratsastaa, niin näyttää se hyvältä opetukselta :) Hevoset pääsevät usein ulos ja kilpailuja pidetään joka kuukausi, kuten äsken sanottiinkin edellisessä vastauksessa. Maneesi ja kenttä ovat isoja. Joku maastoreittikin kuulemma siellä on ja pelto, mutta kummassakaan en vielä ole kerennyt käymään enkä tiedä, käydäänkö esim. pellolla hevostunneilla. Ponitunneilla ainakin käydään pari kertaa kesällä :)

      ::), On totta, että joskus hevosten/ponien jako jää myöhäiseen, mutta silti ne ollaan jaettu viimeistään 15 vaille, ellei ole jokin erikoistapaus. Ja tämäkin koskee vain päivän ekaa tuntia, koska silloin opet jakavat jokaiselle tunnille hevoset/ponit.

      Hepottaja, miksi käyt Kilossa, jos et pidä paikasta? Riippuu myös sinusta, miten käyttäydyt hevosten/ponien seurassa että purevatko/potkivatko/littaavatko ne sinua seinään. Itselleni näin EI OLE IKINÄ käynyt! Kukaan ei ainakaan potki! Jos pelkäät tms. saattaa hevonen jotakin yrittää tehdä, mutta sekin vain leikillä. Ja littauksesta vielä, että kyllä jotkut niin tekevät, mutta sitten pitää vain olla tiukkana. Ja niinkin vain pari saattavat tehdä, jos niinkään moni.

    • kilon talli

      tunneilla on eniten kouluratsastusta ja hevoset ovat osaavaisia kivoja opeja :P

    • TätiRatsastaja80

      "Ja syynä tuohon vähäulkoisuuteen on myös se, että tilaa on sinänsä vähän, ja mistäs sitä lisätilaa oikeastaan repisi."

      "Hevoset ja ponit ovat sunnuntaisin KOKO päivän ulkona. Ne pääsevät ulos myöskin välillä muinakin päivinä."

      Miten ne silloin sunnuntaina mahtuvat kaikki koko päiväksi pihalle, jos eivät viikolla mahdu? Melko hurjalta kyllä kuulostaa. Samaa tapahtuu myös ainakin muutamalla ravipuolen ratatallilla, että treenien lisäksi hevoset saattavat päästä kerran viikossa pariksi tunniksi ulos. Itse olen hakenut eräältä sellaiselta tallilta vihdoin hevosen pois, kun kimppaomistajaporukka pääsi yhteisymmärrykseen, ettei se ole paras paikka hevoselle. Valitettavasti kyseisen hevosen keuhkot olivat jo pilalla ja sillä oli paha vatsahaava. Lisäksi se oli lihaksistoltaan niin jumissa kuin vaan ikinä voi hevonen olla. Ja ravihevonen saa kuitenkin vähän toisella tavalla sitä liikuntaa kuin ratsastuskouluhevonen...

      Itse siis olen harrastanut hevosia yli 20 vuotta. Nyt olen ollut tauolla nelisen vuotta työkiireiden vuoksi ja nimenomaan Kilon tallista itsekin guuglettelin tietoa ja Lepuskin talli kiinnosti myös. Jees, mutta Kilon talli ainakin tuon ulkoilutusasian pohjalta saa mun pisteet, mutta ajattelin silti käydä itse tsekkaamassa kummatkin paikat, kun ei ole reilua nettikirjoitteluiden perusteella tuomita ketään.

    • Kilo tai Pakula?

      Pitäiskö mun nyt alkaa ratsastamaan Pakulan tallilla tai Kilossa?
      Pakulan talliin mulle olis noin 10min vähemmän bussimatkaa, mutta mulla ei oo siitä minkäänlaista kokemusta.
      Kilossa on kamu ratsastamassa, ja se ainakin sanoo että se on hyvä talli.
      Kuinka paljon kilossa maksaa ratsastaa? Ei lue nettisivuilla kun kesäleirien hinnat..
      Vähän harmittaa kun molemmat on niin kaukana.
      Ratsastin ennen Espoon Kartanon tallilla, mutta siellä maksaa noin 2000 euroa ratsastaa vuoden, enkä mä sellasta hintaa halua maksaa kun saisin halvemmalla ratsastaa.
      Lounaisrannikon ratsastustallin opetustyyli ei ihan sovi mulle, kun en tykkää siitä kun mulle huudetaan jokasesta virheestä mitä teen.

      • Peikin talli

        Peikissä maksaa 42euroa/per tunti


    • Kilo tai Pakula?

      Siis mulla ei ole Pakulan tallista mitään kokemuksia ;)

    • KILON TALLI IS BEST!

      Kilon talli on paras paikka. Itse ratsastan siellä jo 5vuotta. Ja pakko sanoa että vaikka suurinosa poneista ja hevosista on pilttuissa niin ne ovat aivan nätisti. harvoin potkivat, purevat tai muita ilkeyksiä tekevät. Ne jotka haluaisi aloittaa Kilon tallilla niin suosittelen. Opetus on hyvin tehokasta että hevosilla ja poneilla.

    • mimijiugbyftd69rdtif

      minä myös pidän kilon tallista, kivat opet ja tunnit hyviä

    • Banaanipommi :)

      Itse ratsastan Kilon tallilla, vaikka kaikki muut luokkalaiseni tytöt ratsastavat leppävaarassa. Kilossa toiminta on mielestäni hyvää. Kilpailuja järjestetään suhteellisen usein, niin este- kuin koulukilpailujakin :) Tunnit ovat tehokkaita, ponitunnit ainakin. Hevostunnit näyttävät myöskin todella toimivilta ja tehokkailta. Hevoset ja ponit ovat hyvin koulutettuja ja turvallisia. Leirejä järjestetään kesäisin, ja mielestäni myös ilmapiiri on mukava :) Itselläni ainakin on paljon kavereita Kilossa :)
      Vaikka en ratsastakaan Lepuskissa, tiedän vähän siitä. Leppävaarassa on myöskin tehokas opetus, ja hevoset ja ponit ovat tasokkaita ja ilmeisesti hyvin koulutettuja :) Tarha-ajat ovat minusta liian niukat... Enemmän tarhomista on kyllä Kilossa. Leppävaarassa kyllä SAATTAA olla paremmat karsinavalikoimat....
      En tiedä, KILO RULETTAA :)

    • Heppa<3

      Millaisia hevostunnit ovat kilossa? onko siellä jotain estekursseja hepoilla? talli ja hepat vaikuttaa kyllä kivoilta :)

      • Anonyymi

        En ratsasta hevostunneilla mutta näyttää se mukavalta ja hyvältä! Mun mielestä on myös hevos kursseja.


    • Estefani

      Kumpi? kilon talli vai primus talli? Haluaisin mielummin estepainoitteista ratsastusta hevosilla joten mietin kummalla tallilla siihen paremmat mahdollisuudet? :)

      • Anonyymi

        Kilossa omasta mielestäni voi mennä estekurssille!


    • KiloFani

      Kilon hevoset eivät hyppää kovin hyvin, mutta ponit hyppäävät paremmin.

    • beanlove

      Mä ratsastan lepuskin tallilla, mutta käyn pari kertaa kavereiden kanssa kilon tallilla hoitamassa poneja. Leppävaaran tallilla on mielestäni rennompi ilmapiiri, ja tallitytöt ovat ystävällisiä. Lisäksi siellä on enemmän tilaa, ja kaikki hevoset ovat karsinoissa. Kilon tallilla muutamat hevoset ja pari ponia, ovat yrittäneet potkia, kun kävelen käytävällä. Ja hevoset joutuvat PERUUTTAMAAN ulos pilttuista. Kaverini hoitaa Siro nimistä ponia. Se potkii ja puree. Itse en pelkää sitä, mutta kaverini pelkää hieman. Ja siihenkin on syynsä. Kerran kun kaverini meni oli harjannut Siron, ja meni hakemaan toista harjaa pakista, Siro liiskasi pepullaan kaverini seinään, ja potkaisi häntä. Kaveri lensi pilttuusta ulos, ja on siitä lähtien hieman kammonnut sitä ponia. Tämän takia tulen hänen kanssaan joskus tallille hoitamaan Siroa. Asiaan varmaan vaikuttaa myös se, että kaverini on pienikokoinen ja itse olen suht iso. En nyt hauku kilon tallia, mutta yleensä ei ole kiva hoitaa tämmöistä ponia.

      • nallekarkkitin

        en ota kantaa tuohon ilmapiiriin , sillä lepuskissa käviessän sain koko aja " mitä toi täälläki tekee " ilmeitä ,mutta ne saattavat olla vainyksittäisten hoitajien homma ... ja kilossaki on ihana ilmapiiri ketään ei kiusata ja aloittelijoita autetaan eikä vai mollata kuin lepuskissa.. Siro on muuten kiltti poni niille, joille jotka ovat sille kilttejä ja se yleensä hieman peloittelee jos menee siihen hommaan mukaan itse pelkäämällä . itselläni kilon ponien tai muitten ponien ja hevosten kanssa ri ole ollut onkelmia kun en ole niitä pelännyt


      • 8+8

        Mikä pointti pelätä hoitoponiaan? Eikö kannattaisi mielummin sen kaverisi sanoa jollekin ettei halua enään hoitaa sitö ku tekee tommosia? En nyt sano, että olisi näin, mutta mahdollista on, etteivät omistajat edes tiedä heppojen häiriökäyttäytymisestä: siitä kun ei tunnuta kenellekään kerrottavan.

        OT: Onhan tuolla ne hinnat kun vähän selaa? 35e/tunti näyttäs olevan kausikortin kanssa tunnilla hintaa ja "kausikortin hinta määritellään henkilökohtaisesti kauden alussa".


      • Anonyymi

        Kilossa ei ole enää tuollaisia poneja/hevosia! Kaikki ovat todella kilttejä. Yksi poni saatta uhata jos pelkää, itse nuorempana pelkäsin sitä, mutta kun nyt kun olen ymmärtänyt minkälainen se on, on sekin kiltti.


    • Essi44

      Oon kilos se on tosi hyvä talli!!

      • Kilokakka

        Kilossa on iso kyltti että on ratsastus liiton hyväksymä, mutta ratsastus liitto uhkailee lopettavansa tallin ;)


      • Anonyymi
        Kilokakka kirjoitti:

        Kilossa on iso kyltti että on ratsastus liiton hyväksymä, mutta ratsastus liitto uhkailee lopettavansa tallin ;)

        Ratsastus liitto on antanut kilolle lisä aikaa, eikä uhkaa sen lopettamista!! Nyt tallissa suunnitellaan remonttia jossa tallia laajennetaan ja pilttuiden tilalle rakennetaan karsinat. Remontti alkaisi pian mutta, koronan vuoksi sitä ollaan taas jouduttu suirtämään. Pilttuiden jälkeen tallissa ei ole mitään syytä miksi ratsastus liitto lopettaisi tallin. Hevosia kohdellaan hyvin, loppu kesän laitumilla, joka päivä pihalla, päivittäistä hoitoa, max 2h ratsastusta päivässä ja hyvät ruuat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratsastus liitto on antanut kilolle lisä aikaa, eikä uhkaa sen lopettamista!! Nyt tallissa suunnitellaan remonttia jossa tallia laajennetaan ja pilttuiden tilalle rakennetaan karsinat. Remontti alkaisi pian mutta, koronan vuoksi sitä ollaan taas jouduttu suirtämään. Pilttuiden jälkeen tallissa ei ole mitään syytä miksi ratsastus liitto lopettaisi tallin. Hevosia kohdellaan hyvin, loppu kesän laitumilla, joka päivä pihalla, päivittäistä hoitoa, max 2h ratsastusta päivässä ja hyvät ruuat.

        Hevoset/ponit menevät päivässä kyllä enemmän tunteja kuin 2! Esimerkiksi Ruusu menee melkein joka päivä kolme tuntia putkeen😟


    • tyytyväinen primukse

      ratsastin n.2 vuotta leppävaaran tallilla mutta lopetin koska hoitajat olivat epäystävällisiä ja ärsyttäviä. Lisäksi en kestänyt katsoa kun hevosparat joutuivat seisomaan pilttuissa KOKO PÄIVÄN KIINNI SEINÄSSÄ ! Kamalaa eläin rääkkäystä ! Lisäksi ponit pääsevat VAIN KERRAN VIIKOSSA TARHAAN mikä on muelestäni järkuttävää! Juuri tämän takia lähes kaikki poneista ovat hermostuneita ja ylivilkkaita. Hoitajat ovat ylimielisiä... tai ainakin muutama hoitaja ! En siis halua yleistää varmasti lepuskissa on myös mukavia hoitajia!

      Tällä hetkellä olen primuksella ja peikillä ja olen erittäin tyytyväinen, molemmissa on mukava ja ystävällinen ilmapiiri.

      Kilon tallilla en ole koskaan käynyt mutta kuulostaa kauhealta että ponit ovat pilttuissa ):

      • Peikin talli

        Olen samaa mieltä. Peikki is best!


      • peeeeee

        Peikin talli on paras talli!!! Siellä on hyvä opetus ja peikki lisää kokoajan hevosille lisää mukavuuksia. Nykyään sen siaan että opettajat sanoisivat kovaa ohjet, siellä annetaan pieni kuulolaite. Sen voi vaan laittaa helposti korvaan ja hevoset voivat keskittyä kunnolla opetukseen. Se on kyllä niin hyvä talli että sinne ei pääse kuka vaan... Siirryin sinne paska talli kilosta.


      • Peikintalli

        Ratsastan peikis ja se on PARAS talli. Siel on laadukkaat hevoset ja hyvä opetus. Suosittelen!!


      • Anonyymi

        Kilossa ponit ovat onnellisia ja kilttejä, hoitajat mukavia, ak laisia ja apuatarvitsevia autetaan, kiltit ja mukavan tiukat opettajat, hepat ja ponit päivitääin pihalla.


      • Anonyymi
        peeeeee kirjoitti:

        Peikin talli on paras talli!!! Siellä on hyvä opetus ja peikki lisää kokoajan hevosille lisää mukavuuksia. Nykyään sen siaan että opettajat sanoisivat kovaa ohjet, siellä annetaan pieni kuulolaite. Sen voi vaan laittaa helposti korvaan ja hevoset voivat keskittyä kunnolla opetukseen. Se on kyllä niin hyvä talli että sinne ei pääse kuka vaan... Siirryin sinne paska talli kilosta.

        Sullahan on tietenkin omat mielipiteet! Mutta kaikkea ei tarvitse sanoa. Kilo on omasta mielestäni hauska ja mukava talli. Peikin tallikin kuulostaa mukavalta:)


    • JUST JUST

      Primus talli on HUONO !
      Tai sisi siel on ihanat hevoset ja hepat pääsee päivittäin ulos.
      Tallin ilmapiiri on kohtalainen, mutta tällä hetkellä 10 tallin hoitajaa menettää hoitohevosensa. Tallin opettajat ovat mukavia, mutta tallin sisällä kuvaaminen on ehdottomasti kiellettyä. Et sisi saa ottaa hoitohevosestasi kuvia !
      Jos halaut ottaa hoitohevosestasi tai lepihepastasi kuvia niin et saa ottaa.
      Eikä sinusta tule hoitajaa koska vain 20 hoitajaa !
      Primuksessa on todella tiukat säännöt !

      Kilon tallilla on ihania ja auttavia ihmisiä kun siellä ratsastin, mutta lopetin koska olin pieni ja pelkäsin hevosia. Nyt on sitten mietinnässä mennä takaisin.

    • Peikin talli

      Kaverini piti Kilon tallista. Hän ei lopettanut siksi että Kilo olisi muka huono, hän ei vain ehtinyt. Suosittelen itse Peikin tallia jos matka on sopiva.

    • Dance!

      Peikin talli on hyvä paikka...

    • Kilo♥

      Kilon haukkujat, hevoset ovat tottuneet pilttuisiin, ja Sirokaan ei potki jos sitä ei pelkää. Kaverini vain marssii pilttuuseen, ja laittaa satulan. Siro ei tee mitään.
      Opetus taso on hyvä. Esteitä tai koulua, niille ketkä haluavat esteitä on ryhmiä jotka hyppää enemmän. Tunnrilla enintäön 8. Tallihenki on hyvä. Valitettavasti on pari poikkeustakin. Mutta tallilla on aina ainakin joku, jolta voi kysyä. :)
      Nina on hyvä ope, ja Solja myös. En hevosopettajista en tiedä, mutta kuulemma tosi hyviä molemmat.

      suosittelen kiloa kaikille. :)

      • Etkö_välitä

        ”hevoset ovat tottuneet pilttuisiin” Eikö sinua haittaa yhtään kun tallilla jossa käyt hevosia kohdellaan huonosti? Silti kehut tallia. On ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ pitää hevosia pilttuissa! Oletko ikinä miettinyt miltä tuntuisi olla koko päivän pilttuussa kiinni seinässä? Olisiko kivaa?


      • Anonyymi
        Etkö_välitä kirjoitti:

        ”hevoset ovat tottuneet pilttuisiin” Eikö sinua haittaa yhtään kun tallilla jossa käyt hevosia kohdellaan huonosti? Silti kehut tallia. On ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ pitää hevosia pilttuissa! Oletko ikinä miettinyt miltä tuntuisi olla koko päivän pilttuussa kiinni seinässä? Olisiko kivaa?

        Kiloon rakennetaan karsinat heti kun koronan aiheuttamat poikkeustilat loppuvat!! Sen näkee että ponit ovat onnellisia! Ei ne piltuisaa seiso nii kauan miltä kuulostaa! Ponit ja hevoset lähtevät viimeistää aamupäivällä tarhoihin ja tulevat viimeistään ennen ensimmäistä tuntia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiloon rakennetaan karsinat heti kun koronan aiheuttamat poikkeustilat loppuvat!! Sen näkee että ponit ovat onnellisia! Ei ne piltuisaa seiso nii kauan miltä kuulostaa! Ponit ja hevoset lähtevät viimeistää aamupäivällä tarhoihin ja tulevat viimeistään ennen ensimmäistä tuntia!

        Kiloon ollaan oltu “rakentamassa karsinoita” 90-luvulta saakka jolloin itse ratsastin siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiloon ollaan oltu “rakentamassa karsinoita” 90-luvulta saakka jolloin itse ratsastin siellä.

        Kilontallin hevosilla on karsinat nykyjään!


    • Figaronhoitaja

      Itse olen Figaro ponin hoitaja lepuskissa ja tässä pari hyvää juttua lepuskista sekä pari huonoa myöskin kilosta
      Lepuski:
      1:Ponit todella kiltejä erityistesti Figaro ja Balance on niitä muitakin
      2. Nykyään lepuskissa Ponit pääsevät ulos ainakin joka toinen päivä sunnuntai ellet usko niin meneppä arkena 9.00-14.00 aikaan katsomaan laiduntaako Ponit
      3. Valtava määrä karsinoita ja vähän piltuita
      4. Tehokas opetus
      5. Mainiot opet erityisesti Annaveera ja Tuija
      6. Siisti talli ja kohtuu säännöt
      7. Maalaismaisemissa.
      Huonoja asioita.... ei oikeastaan ole.
      Kilon huonotpuolet:
      1. 4 ongelma hevosta
      2. Karsinoita vajaat 3 ja loput piltuita!
      3. Kilon pellon lähelle tulee siltä jota tehdään 2017 luvulle asti että ihan kiva:3:3:3 ette laukkaa pellolla enään kauaa...
      4.Liian pääkaupunki seudulla (en pidä)
      2.

      • Anonyymi

        Nyt on luku 2020 ja pellolla edelleen mennään ja kovaa? (xd)


    • vallu&feike

      Kilon plussat ja miinukset:

      Hevoset ja ponit päivittäin ulkona
      Hevoset ja ponit ovat kilttejä, Siro voi potkia, mutta jos sitä ei pelkää niin ei Se mitään tee
      Ihanat ja onnelliset hepat ja ponit
      Tosi hyvät opet
      Hyvä kenttä ja maneesi
      Talli-ilmapiiri hyvä
      Pelto maastoiluun lähellä
      Korvaustunti mahdollisuus
      ryhmäkoot 4-8 per tunti
      - hinta kausikortilla 36€/tunti

      Ei niitä miinuksia tule paljon. :D

    • Kilo LOVE

      Ajattelin taas alottaa kilossa ratsastuksen ja minulla olisi vähän kysymyksiä kilossa kävijöille.

      -Voiko kilossa alkaa hoitajaksi vaikka ei ole suorittanut mitään merkkejä?
      -voiko kisoihin osallistua vaikka ei olisikaan seuran jäsen
      -minkä laisia opettajat ovat?
      -minkä laisia ponit ovat? (koska olen poni ratsastaja)

      • kilonpaskat

        ÖÖ kilo LOVE... Jos siellä saa mennä hoitajaksi ilman merkkiä, en haluaisi mennä sinne. Eli ne ei tiedä osaako tyyppi edes hoitaa hevosia.


      • Anonyymi

        Opettajat ovat kilttejä.Opetuskin on laadukasta.Hoitamisesta en tiedä.Enkä ole käynyt vielä kisoissa joten en ole ihan varma.Ponit ovat todella kilttejä, on kyllä pari ponia jotka uhkailevat puraista tai potkaista, mutta jos on päättäväinen ja ei pelkää nekin tottelevat hienosti.Hevosista en tiedä mutta nekin vaikkuttavat hyvin mukavilta.Ponit ovat kyllä pilttuissa mutta se ei näytä haittaavan niitä.Kiloon kannattaa siis mennä 👍


      • Anonyymi

        Hoitanisen voi aloittaa ilman mitään merkkejä.

        En kisaa juurikaan niin en ole varma mutt kai?

        Opettajat ovat kilttejä ja sopivan tiukkoja

        Kaikki ponit kilttejä!


    • Kilo<3<3

      Kilo LOVE, voi saada hoitoponin ilman merkkien suorittamista, voi osallistua kisoihin ilman seuran jäsenyyttä, muuta hinta pari euroa kalliimpi. Opettajat mielestäni hyviä, sopivan tiukkoja. Poneja on monenlaisia, tasosta riippuen. Parempi tulla itse katsomaan, niin saa parhaiten sen kuvan tallista ja poneista. (hepoilla rauha ennen klo. 15 arkisin paitsi maanantai niillä on rauha ennen klo 16. Sunnuntaisin ei ole tuntitoimintaa joten poneja ei saa häiritä. Lauantaisin tunnit 9-13.

    • Kilo LOVE

      Sori mut mä meen EVRK:lle se on mun mieles parempi paikka kosk ei oo kaht tuntii samaa aikaa, hevoset asuu karsinois eikä pilttuis, tosi tasokkait hevosii, tarkat tunti suunnitelmat ja hypitään korkeit

    • *huoh*

      Ei se esteiden korkeus hyvää tee xD Kilossa panostetaan tekniikkaan, eikä "korkeelta ja kovaa"

      Figaronhoitaja, 1.kilossa ei ole ongelmahevosia. Et varmaaan tiedä mitä se oikeast tarkoittaa? 2.Kilossa ei ole vajaata kolmea karsinaa, vaan 5 karsinaa. Pilttuit eivät haittaa poneja/hevosia, ne eivät kärsi siellä niinkuin monet näyttävät luulevan. 3., olet vai kateellinen pellosta? 4. On Se kilo pk seudulla, mutta lepuski sitten ei, vai? Ja oon kuullut että siellä myös jotkut hepat potkii ja tunneil pukittelee.

      Hieman on kyllä offtopic, mutta rupesi ärsyttämään nää jutut ;)

      • omapolleparaspolle

        Mun heppa on 24/7 ulkona kesäisin, ja talvisin yöt sisällä. Välillä säälittää talvella jättää se mutta omista syistään pakko. En ikikikikinä laittaisi hevostani tallille jossa pääsee vain kerran viikossa ulos. Ihan sairasta oikeesti. Olkoot vaikka kuinka hyvä opetus, mutta tollanen on jo eläin rääkkäystä. Herätkää ihmiset!!


    • Lepuskiii

      Kilon tallin hevosilla on liian vähän tilaa pilttuissasaan! Jotkut isokin hevoset olivat TODELLA pienissä pilttuissa. Tuiskin mahtuvat edes piehtaroimaan. Karsinatkin ovat todella pienet ja tallin "muoto" on omituinen. Suosittelen ehdottomasti leppävaaraa. Molemmissa talleissa on kyllä omat hyvät ja huonot puolensa. :)

      • Kilontalli

        Isommatkin hevoset mahtuvat pilttuisiin ja ei tallin muoto ole mitenkään omituinen :)


      • Anonyymi

        Näin on kipukäyttäytymistä melkein kaikkilla ja en oikeen pidä opetus tyylisä


    • Kilontalli

      kilon tallilla hevosetkin mahtuvat pyörimään... ite ratsastan poneilla kilossa ja todella hyvä opetus :) ja ne eivät kärsi ne hepat ja ponit siel pilttuissa!

    • horsesdogscats

      Karsinoiden kokoon on EU määräykset.
      Hevosten, niinkuin muidenkin eläinten oikeudet ovat huonot Suomessa. Ei ole poliitikkoja, jotka ajaisivat eläinten hyvinvointiasioita, jotta saataisiin uudet lait. Valvontaeläinlääkärit puuttuvat vain räikeisiin tapauksiin. Eläimen onni, jos saa elää hyvien ihmisten kanssa!

    • 12321

      Minä ratsastin kilon tallilla kolme vuotta ja minun siskoni 8 vuotta. Talilla oli hyvät opettajat mutta hevosia ei valitettavasti hoidettu niin hyvin. Joo hevoset pääsivät päivittäin ulos mutta piltuut ovat liian pienet myös poneille. Hevoset ja ponit seisovat piltuusa kiinitettynä ja ne käyvät useita tunteja päivässä, niitä ei harjata päivittäin ja lapset juoksevat ympäriinsä, huutavat, juoksevat, on hevosten pilttuissa, häiritsevät hevosia kun heillä on lepotauko. Kilossa on kuitenkin hienot kentät ja hieno maneesi mutta huolenpito on minusta tärkeämpi.
      Yksi kysymys kilon tallille kuuluvaa, en ole käynyt siellä kolmeen vuoteen mutta Onko Siro siellä viellä ja jos ei ole niin missä??? Rakastin Siroa yli kaiken!
      Leppävaaran tallilla aloin ratsastaa koska halusin vaihtelua ja myös koska minun paras kaveri ratsasti siellä. Me ratsastetaan nytten samalla tunnilla ja meillä on meidän suosikit. Leppävaaralla hevoset eivät ole ulkona yhtä usein kun kilolla mutta se muuttu koko ajan. Ne ovat enemmän ja enemmän ulkona. Viime vuonna siis 2015 Lepuskissa vaihdettin ponien puoli niin että kaikkista tuli karsinoita ja se on hyvä asia. Leppävaaran tulee usia hevosia ja poneja vähän välein ja hevosia ei saa häiritä kun he syövät tai ennen kuin ne ovat menossa tunille tai tunnin jälkeen
      siis jos tunti olisi 17-18 ja hevoset menisivät sille tunnille ja sitten 19-20 tunnille .
      niin hevosta saa vasta alkaa laittaa kuntoon puoli ja tunnin jälkeen ne harjataan ja otetaan kamat pois sitten hevosen piltuuseen ei saa mennä eikä saa reuhota käytävällä. Hoitajat ja työntekijät pitävät siitä huolen.
      Joo kentät eivät ole yhtä suuria kuin kilossa mutta hevoset ovat tyytyväisiä. Ja se on tärkeää. (:

      • Kilontalli

        Kilossa ei ole tuollaista meininkiä!!heposet eivät ole tarhoissa kiinni ja kukaan ei juokse käytävillä!!!!


    • Kilontalli

      Suosittelen kilon tallia koska hyvä opetus ja hyvät hepat/ponit. Vaikka onkin useimmat pilttuissa niin onnellisia ovat! En ole haukkumassa täällä mitään tallia koska en tiedä muista talleista... mutta Kilon talli on todella hyvä talli ja ne listat tulevat aina YLI 30 min ennen tunnin alkua!!

    • SiDikdhsgfu

      Suoraan sanoen... Kilon talli on perseestä. He ovat kaulapannoista kiinni pilttuissa, joissa seinä ovat heidän silmiensä kohalla. Eivät pääse ulos tarpeeksi usein ja kiduttavat hevosia. Ratsastin siellä ennen. Opettajani löi ana kakkalapiolla hevosta perseeseen. Aina hevonen lähti. Kerran ratsastaja tippui niin että taju kankaalla. Opettaja lähti huutaen hevosen perään ja juoksi josta seurasi hevosen paniikki. Hevoset ovat tressaantuneita. Olen kysynyt monelta, jopa tuntemattomilta mielipidettä kilon tallista. Kaikki ovat sanoneen negatiivisen. Opettajat eivät osaa opettaa... Niin se vain on.

      • Anonyymi

        NYT OLET KEKSINYT KAIKEN! Opettajat ovat todella kilttejä ja hyviä! Kerran yksi siainen oli pakottanut ponin hupätä itsensä kokoisen esteen mutta hän ei saanut enää olla tallissa sen jälkeen. Ulos ne pääsevät joka päivä vähintään 4h. Loppu kesästä laitumella.


    • Vadelmajuustokakku_

      Ratsastin Kilossa 1,5 vuotta mutta lopetin koska opettaja ei ottanut kaikkia ratsastajia huomioon, ilmapiiri oli tosi huono ja menin aina siro nimisellä ponilla enkä ikinä saanut varusteiden laittamiseen apua:(

      • Anonyymi

        Kaikkia autetaan, jos menee samalla ponilla paljon sai vaihtelua jos pyytää, kaikki otetaa huomioon ja ilma piiri on TODELLA hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia autetaan, jos menee samalla ponilla paljon sai vaihtelua jos pyytää, kaikki otetaa huomioon ja ilma piiri on TODELLA hyvä.

        Mä oon pyytäny eri poneja mutta saan silti kaikki ne inhokit, näytät vaan ylistävän tallias kun menee tunteisiin tosi asiat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon pyytäny eri poneja mutta saan silti kaikki ne inhokit, näytät vaan ylistävän tallias kun menee tunteisiin tosi asiat

        Tää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon pyytäny eri poneja mutta saan silti kaikki ne inhokit, näytät vaan ylistävän tallias kun menee tunteisiin tosi asiat

        No nyt on näköjään huono tuuri sillä mä saan aina sen minkä pyydän


    • Hgdbf

      Semmoisia pilttuita kuin kilossa ei saisi olla mutta kun se on niin vanha talli se on jotenkin väistänyt säännön :( minusta se on huono juttu. Jotkut ponit menevät 4h putkeen tunnilla.

    • eivitus

      vitun kallista.

    • PonyLover

      Peikin talli on hyvä paikka. Suosittelen!

    • IinaViljami

      Hei oikeesti. Oon ite harrastanu 6v Kilossa ja siel on yksäril myös oma poni ja oon siis11v. Jos etsit kivoja heppoja ja poneja, hyvää ja kattavaa opetusta, mukavia opeja, ja ihanaa tallihenkeä ja ratsastuksen iloa tule kilon tallille. Täällä osalla hepoista on karsina ja poneilla pilttuu. Tallilla on yksi poni joka ei osaa oikein käyttäytyä ja sen opet yleensä laittaa ja purkaa. Tallilla on suht halpaa ratsastaa ja tunti voi olla koulu tai este painotteinen. Aloittelijat ja taitavammat ratsastajat ovat kaikki lajiteltu eri ryhmiin ja opettajat valitsevat taitosi mukaan sinulle hepan tai ponin riippuen myös koosta ja jokainen poni opettaa sinua eri asioissa. Taitavalla ratsastajalla voi olla hoitoponi tai heppa ja jos osaat hallita kaikenlaisia heppoja tai poneja voit saada vakion. En aijo koskaan vaihtaa tallia sillä olen koittanut 7 eri tallia ja en koskaan voisi korvata kilontallia. Puolessavuodessakin oppii alkeet ja voi jo mennä laukkaa ravia erilaisia uria käännöksiä pohkeenväistöä ja vuoden jälkeen opin esteitä kouluratsastusta ja kisasinkin ensimmäisen kerran. Kolmantena vuonna olin ollut7 kisassa esteissä, mulla oli vakkari ja yksikään poni ei ole vielä sillätallilla minua tiputtanut, olin koulussa HeA ja esteissä hypin 70cm tietty vuokraponikin oli auttanut. Olen varma etten olisi tullut näin taitavaksi jos en olisi käynyt kilontallia vaan jotain toista!!!!

      • Anonyymi

        HeA, 11v ja oma poni😂 On kyllä sellainen kakara taas pistetty oman ponin saamaan. HeA olet kun kilpailut HeA yli 50% useita kertoja. Älä jaksa pentu. Mene tunneille ja opettele vähän ensin. Sitten voit vaikka 15v ratsastuksen jälkeen hankkia sen ponisi


    • Anonyymi

      Ällöttävä paikka. Ilmapiiri arvosteleva ja ilkeä. Hevoset lainvastaisissa pilttuissa. Eläimet ulkona päivässä vain 1-2 tuntia. Yksinkertaisesti liikaa eläimiä tai sitten liian vähän karsinoita. Suosittelen jättämään tämmöisen toiminnan rahoittamisen pois, mielummin semmoselle tallille jossa kiinnostaa hevosten hyvinvointi eikä rahan takominen.

      • Anonyymi

        Korjaan, liian vähän tarhoja.


      • Anonyymi

        Ilmapiiri on hyvä. Talliin rakennetaan karsinat HETI kun korona rajoitteet hellittävät. Hepat ja ponit vähintään 3h ulkona. Heppoja ja poneja vähemmän kui usealla muulla tallilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmapiiri on hyvä. Talliin rakennetaan karsinat HETI kun korona rajoitteet hellittävät. Hepat ja ponit vähintään 3h ulkona. Heppoja ja poneja vähemmän kui usealla muulla tallilla.

        Paska ilmapiiri, tallitytöt jotain 08 jotka siellä sitten mulkoilevat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paska ilmapiiri, tallitytöt jotain 08 jotka siellä sitten mulkoilevat

        Älä mee nii paskoihi jengeihi sitte ehkä asiat muuttuis tai sit et vaa olis nii suuri kusipää


    • Anonyymi

      Hei
      Minä olen itse kilon tallin ratsastaja ja suosittenen sitä kovasti.kilon tallissa on todella hyvää opetusta, kuria pidetään hyvän verran ja poneista pidetään hyvää huolta.En ihan ymmärrä miksi se olisi ongelma että ponit /hevoset ovat pilttuussa. Niillä on minun mielestä ihan hyvin tilaa liikkua ja kääntyä. Olin tänä vuonna kilon ratsastus leirillä ja se oli todella mukava leiri, saimme ratsastaa kaksi kertaa päivässä ja saimme hyvää ruokaa.
      Suosittelen leirejä ja ihan muutenkin ratsastuksen aloittamista siellä🏇👍

      • Anonyymi

        Suosittelisin vähän lukemaan finlex. Fi lakipykäliä niin ymmärrät paremmin. Tosin kyllähän sen touhun maalaisjärjelläkin näkee. Tosin kaikki eivät välity ratsastajille, mitä verhojen takana tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelisin vähän lukemaan finlex. Fi lakipykäliä niin ymmärrät paremmin. Tosin kyllähän sen touhun maalaisjärjelläkin näkee. Tosin kaikki eivät välity ratsastajille, mitä verhojen takana tapahtuu.

        Talliin rakennetään kyllä karsinat kun korona rajoitteet hellittävät!!!!!!>


    • Anonyymi

      No oon siellä ratsastanut ja tää on mun OMA mielipide: ponit on jotkut joo aika kivoja mutta siellä on niitäkin jotka ei vaan osaa käyttäytyä. Esim Claudia potkii ja puree hetki kun sen kanssa menee pilttuuseen ja heitti minut tahallaan selästä. Hevoset pitää peruuttamalla ottaa ulos pilttuista. Ja tallissa on 4 tai 3 karsinaa. Hepat on kaulapannoista kiinni ja pikkulapset tulee sinne välillä riehumaan jolloin on tosi vaikeeta hoitaa jotain ponia kun ne on ihan säpsyinä. Jotkut ponit on tosi vanhoja esim 26v on vanhin ja omasta mielestä pitäisi päästää lomille. Vaihdankin tämän takia muualle Kilosta:/

      • Anonyymi

        Komppaan. Plus ikähevoset menee vie useamman tunnin päivässä. Kun omistajilla kiinnostaa vain rahantakominen, käy näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan. Plus ikähevoset menee vie useamman tunnin päivässä. Kun omistajilla kiinnostaa vain rahantakominen, käy näin.

        Itse ratsastan leppävaarassa, oikein osaavat hevoset ja ponit. Kaikki ponit/hevosen pääsevät vähintään 2kertaa ulos (sunnuntaina kokopäivä) ja yleensä useamminkin. Isot karsinat ja hyvät puitteet. Kilossakin olen ollut ja siellä kaikki ponit kokotalli ajan kiinni seinässä, muuyen oikein mukava talli. Pakko myöntää että on leppävaaran tallillakin omat miinuksensa.


      • Anonyymi

        Et siis osannut käyttäytyä claudian kanssa. Valitettavasti claudia on viety vanhain kotiin iän ja jalkavamman takia. Simo eli tämä 26v poni on hyvä kuntoinen ja yllätävän energinen. Simo on kuitenkin puoli elääkkeellä eli y enintään max 5h viikossa. Kaikki(jopa niin sanotut "pikkulapset") osaavat käyttäytyä tallissa. Tallissa KAIKKI ponit ja hevoset ovat todella kilttejä ja mukavia. Talliin tehdään remontti jossa talliin rakennetaan karsinat.


      • Anonyymi

        No tämä!


      • Anonyymi

        Joo sama, itekki vaihdoin pois ja Caludia oli ihan kauhee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo sama, itekki vaihdoin pois ja Caludia oli ihan kauhee

        Claudia oli ihana jos sitä osas ridaa:)


    • Anonyymi

      Omistajat täysin hukassa rahan kanssa. Hevoset eivät tarhaa tarpeeksi! Ne on KAULAPANNOILLA kiinni pilttuissa joka on aivan kuvottavaa rääkkäystä vaikka kuinka siellä muka liikkuvat. Olet ihan ok, vähän outo opetustyyli osalla. Ponit ja hepat menee liikaa tunteja ja ovat aivan liian vanhoja osa. Tallitytöt ilkeitä ja ilmapiiri kurja. Todella huonoa käytöstä, selän takana naureskelua esim tallivaatteille. Omalla kokemuksellani 7-vuotta tyhmänä Kilossa ja tänä vuonna aloitan ihanalla uudella tallilla jossa hevosista oikeasti välitetään. Kukaan täysijärkinen/fiksu ei veisi lapsia sinne jos jotain hevosista tietää. Itse olin siellä vain koska ainoa kiva heppa siellä oli mun hoitsuna. Opin siellä ihan vääränlaista hevosenkäsittelyä. Hevosta tönittiin jos esim näykki ilmaa aivan turhaan. Jotkut alaikäiset hoitaa siellä myös hevosia ja tätä ratsastus-seuraa. Plussaa on toki myös kivan kokoinen maneesi ja kenttä. Hepatkin on ihan kivoja ainakin osa! Usein olen löytänyt haavoja tms, kerran syvänsininen haavan, mutta tallityttöjä jotka siellä asioita hoitaa ei kiinnostanut. Älkää tuhkatko kilon tallilla rahojanne. Ja jos et ole olympiaratsastaja tai kaikki co kypärät yms niin odotappa vaan kaikkia ilkeitä kommentteja. Ja selän takana puhutaan paskaa. Että hyi!

      • Anonyymi

        Itse ratsastan lepuskissa mutta kilostakin on kokemusta (:
        Molemmissa talleissa miinukset ja plussat.
        Molemmissa
        Maneesi ja kentät
        Harjoitus kisoja
        Poni kerhot
        Isot tilat

        Kilossa
        -hevoset koko ajan kiinni
        Tarhaavat joka päivä
        Osaavat hevoset
        -tunti listat tulevat myöhään
        Kisoihin voi osallistua vaikka ei seuran jäsen
        Ratsu menee max 2h päiväs?
        Yksityispuoli
        Lepuskissa
        -/ ponit tarhaavat arkipäivisin 11-14 ja lauantauna 15-18 ja sunnnuntaina koko päivän (arki/lauantain ajat riippuu vähä)
        Osaavat ponit
        -Ratsu menee max 4h
        -ei yksityis puolta
        3kentää
        Osaavat opet
        Suurin osa poneista hevosmitoitetuissa katsinoissa!
        Tässä oli vain jotain!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ratsastan lepuskissa mutta kilostakin on kokemusta (:
        Molemmissa talleissa miinukset ja plussat.
        Molemmissa
        Maneesi ja kentät
        Harjoitus kisoja
        Poni kerhot
        Isot tilat

        Kilossa
        -hevoset koko ajan kiinni
        Tarhaavat joka päivä
        Osaavat hevoset
        -tunti listat tulevat myöhään
        Kisoihin voi osallistua vaikka ei seuran jäsen
        Ratsu menee max 2h päiväs?
        Yksityispuoli
        Lepuskissa
        -/ ponit tarhaavat arkipäivisin 11-14 ja lauantauna 15-18 ja sunnnuntaina koko päivän (arki/lauantain ajat riippuu vähä)
        Osaavat ponit
        -Ratsu menee max 4h
        -ei yksityis puolta
        3kentää
        Osaavat opet
        Suurin osa poneista hevosmitoitetuissa katsinoissa!
        Tässä oli vain jotain!

        Ainii unohdin. Leppävaarassa myös se että listat tulee 30min ennen tunnin alkua


      • Anonyymi

        OLE SANONUT TÄMÄN NIIIIIIIIIN MONELLE ETTÄ MENEE HERMOT KUN KUKAAN EI TIEDÄ TALLISTA MELKEIN MITÄÄÄÄÄÄÄN! ELI tallitytöt ja pojat ovat kilttejä opettajat mukavia ja osaavia talliin rakennetaan karsinat pian hevoset ovat onnellisia ja hyväsää hoidossa! En tajua mistä nuo olet tiedot olet kaivanut-.-


      • Anonyymi

        Jep...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLE SANONUT TÄMÄN NIIIIIIIIIN MONELLE ETTÄ MENEE HERMOT KUN KUKAAN EI TIEDÄ TALLISTA MELKEIN MITÄÄÄÄÄÄÄN! ELI tallitytöt ja pojat ovat kilttejä opettajat mukavia ja osaavia talliin rakennetaan karsinat pian hevoset ovat onnellisia ja hyväsää hoidossa! En tajua mistä nuo olet tiedot olet kaivanut-.-

        Kokemus???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLE SANONUT TÄMÄN NIIIIIIIIIN MONELLE ETTÄ MENEE HERMOT KUN KUKAAN EI TIEDÄ TALLISTA MELKEIN MITÄÄÄÄÄÄÄN! ELI tallitytöt ja pojat ovat kilttejä opettajat mukavia ja osaavia talliin rakennetaan karsinat pian hevoset ovat onnellisia ja hyväsää hoidossa! En tajua mistä nuo olet tiedot olet kaivanut-.-

        Älä valehtele... kaikki mitä täällä on puhuttu on ihan totta. En tiedä missä kuplassa sinä sitten elät


      • Anonyymi

        Hevosetha on kilossa karsinoissa wdym?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele... kaikki mitä täällä on puhuttu on ihan totta. En tiedä missä kuplassa sinä sitten elät

        Hevoset ja ponit karsinoissa, monta tuntia päivässä tahoissa, enintään 3h tunnilla hevoset ja ponit ja hevoset harjataan jokapäivä en tajua ongelmaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemus???

        5vuoden kokemus kyllä


    • Anonyymi

      Olen ratsastanut molemmilla talleilla!
      Molemmissa - ja
      Molemmissa
      Kentät ja maneesi
      Harjoituskisoja

      Kilo
      -hevoset koko ajan kiinni
      Tarhaavat joka päivä
      Osaavat hevoset
      -tunti listat tulevat myöhään
      Kisoihin voi osallistua vaikka ei seuran jäsen
      Ratsu menee max 2h päiväs?
      Yksityispuoli
      -listat 15min ennen tunnin alkua
      Lepuskissa
      -/ ponit tarhaavat arkipäivisin 11-14 ja lauantauna 15-18 ja sunnnuntaina koko päivän (arki/lauantain ajat riippuu vähä)
      Osaavat ponit
      -Ratsu menee max 4h
      -ei yksityis puolta
      3kentää
      Osaavat opet
      Suurin osa poneista hevosmitoitetuissa katsinoissa!
      -tunnilla 7-9oppilasta
      Listat tulee 30min ennen tuntia
      Tässä oli vain jotain!

      • Anonyymi

        Listat tulee vähintään 30 min ennen tunnin alkua!**


      • Anonyymi

        Miten niin tuntilistat tulevat liian myöhään? Eiköhän 30 minuutissakin ehi sitä heppaa hoitamaan vai kuinka hitaita ihmiset on oikein heppojen hoitamisessa?


    • Anonyymi

      Miksi jokaisessa kommentissa haukutaan jotain toista tallia ja kehutaan omaa?? Jokaisessa tallissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tallit jotka tiedän, hevoset siellä ovat kaikki onnellisia ja kilttejä.

    • Anonyymi

      Kilon ponit ovat ihania mutta ei lämmitetyttä maneesia ja on pilttuut

    • Anonyymi

      Minulla polvi leikattu, en pääse hevosen selkään maasta, saako Kilossa käyttää jotain jakkaraa/telinettä hevosen selkään mennessä?

      • Anonyymi

        Onko tietoa, yllä oleva kiinnostaa myös minua, vaikkei jalassani ole mitään vikaa, mutta olen niin lyhyt, että selkään kipuaminen hirmu hankalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa, yllä oleva kiinnostaa myös minua, vaikkei jalassani ole mitään vikaa, mutta olen niin lyhyt, että selkään kipuaminen hirmu hankalaa.

        Tietoa?


    • Anonyymi

      Myös tuoreet kokemukset kiinnostavat tallin kohdalla, olen aikuisratsastaja, muutan Kilon tallin lähelle pian.

      • Anonyymi

        Järkytyin pahasti kun kävin tunnilla viime kuussa, että edelleen voi jollain tallilla olla asiat näin retuperällä. Tilat on ahtaat ja pimeät, tallissa paikalla pelkkiä ponityttöjä, moni hevonen/poni luimiva, potkiva tai pureva. Ponit seisoivat pilttuissa ja hevoset pienissä karsinoissa. Opetus oli hyvää ja hevonen kiva ratsastaessa, mutta 20 vuoden hevoskokemuksella kyllä vähän pisti miettimään, että miten voi olla laillista edelleen pitää eläimiä sellaisissa puitteissa :/ en aio toiste mennä. T. Toinen aikuisratsastaja


      • Anonyymi

        Kannattaa mennä! Super kiva talli ja siellä ei kohta enää pilttuita ole sillä tällä hetkellä siellä on remontti käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkytyin pahasti kun kävin tunnilla viime kuussa, että edelleen voi jollain tallilla olla asiat näin retuperällä. Tilat on ahtaat ja pimeät, tallissa paikalla pelkkiä ponityttöjä, moni hevonen/poni luimiva, potkiva tai pureva. Ponit seisoivat pilttuissa ja hevoset pienissä karsinoissa. Opetus oli hyvää ja hevonen kiva ratsastaessa, mutta 20 vuoden hevoskokemuksella kyllä vähän pisti miettimään, että miten voi olla laillista edelleen pitää eläimiä sellaisissa puitteissa :/ en aio toiste mennä. T. Toinen aikuisratsastaja

        Hevoset ja ponit ovat isoissa karainoissa mitä selität? Tallilla on vain enintään pari hevosta jotka luimivat ja luulisi että 20v hevoskokemuksen jälkeen osaisi jjo hankalien hevosten kanssa olla, niin ei näköjään ole.


      • Anonyymi

        Nykyään tosiaan hepoilla ja poneilla kaikilla karsinat ja tilat uusittu. Sanoisin kyllä että hyvä puoli pilttuissa on ollut niiden sosiaalisuus eli hevonen pystyy vuorovaikuttamaan vierustoverien kanssa paremmin kuin suljetussa karsinassa, jossa on vain ritiläaukko. Karsinoissa tosin tietysti on paljon paremmin tilaa.

        Itse olen käynyt kilossa n. 10 vuotta ja matkan varrella on ollut erilaisia opettajia. Hevosopettajat on kuitenkin kaikki olleet tosi ammattitaitoisia ja ihania. Tällä hetkellä heppatunneilla opettaa Camilla, josta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Huomioi kaikki tuntilaiset ja on asennoitunut hevosiin ja ratsastajiin positiivisesti jolloin tunnilla on aidosti kiva olla. Tuntiin kuuluu aina lopussa palaute opelta. Ponitunneista en tällä hetkellä osaa sanoa mutta kivoja poneja on paljon. Hevosiakin on kaikentasoiselle. Harjoituskilpailuihin, joita on kerran kk pääsee kuka vaan osallistumaan.

        Ikinä ei ole kilossa tarvinnut jäädä laittamaan ns. pelottavampaakaan hevosta aloittelijana, tai myöhemminkään. Ihan pari haastavaa hevosta ja ponia löytyy niin henkilökunta ja hoitajat laittavat ratsastajalle valmiiksi. Faktahan kuitenkin on se että ratsastuskoulussa jotkut hevoset oppii helposti huonoille tavoille kun on monenlaisia ja arempiakin käsittelijöitä. Jos ei tätä halua tukea niin ratsastuskoulun sijaan kannattaa valita ihan joku muu harrastusmuoto - moni ei kuitenkaan voi valita.


    • Anonyymi

      Kilon tallilla ei ole kohta enään pilttuita sillä sinne tehdään remontti.

    • Anonyymi

      Paljonko on tallipaikan hinta arviolta yksityistallissa?

      • Anonyymi

        Kannattaa laittaa jollekki työntekiälle sähköpostia!


    • Anonyymi

      Tämä Leppävaara juttuhan ei pidä ollenkaan paikkaansa. Hevoset ja ponit pääsevät joka päivä ulos. Mutta valitettavasti vaib kahdeksi tai kolmeksi tunniksi. Hevoset myös saavat vai 2 kertaa heinää päivässä

      • Anonyymi

        Joo näin on


    • Anonyymi

      Oon ite ratsastanut kilossa jo pitkään jos tää nyt ees tähän liittyy mun mielestä iha kiva paikka opet kivoi ja sillai ite ridaan poneil nii en oikee tiiä minkälaista heppa opetus

      • Anonyymi

        Joo sma ridaan poneil ja on oikeesti tosi mukava ja kiva talli oon kyllä samaa mieltä tämän ihmisen kanssa


      • Anonyymi

        Ennen ajattelin että kilo on kauhea mutta mielipide on muuttunut
        Kilossa ihanat hevoset ja kaikki


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe