-PARKANON RATSUTALLI -

verzzu

kaikki, jotka on käyny kyseisellä tallilla kertokaa siitä kaikki tärkeimmät asiat.
KIIIIIIITOOOOOOOS PALJON vastanneille!
oon ehlä menossa sinne vuokraus leirille.

160

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Itse olin kyseisellä tallilla pari vuotta sitten vuokrausleirillä ja voin sanoa että ei ole vaivan arvoista.
      Leiriläisten kämppä ei tasollaan loista.
      Sängyissä on n.3 sentin paksunen patja joka tippuu miljoona kertaa yössä koska sängyssä ei ole minkäänlaisia laitoja. Shettisleiriläisillä on niin vähän sänkyjä että pari leiriläistä joutui nukkumaan samassa sängyssä. Vuokraus- ratsastus ja shettisleiriläisillä on kaikilla yhteensä vain yksi vessa. Kuvitella saattaa millainen suma siitä syntyy kun yli 30 ihmistä yrittää päästä samaan aikaan vessaan.
      Ponit tallilla ovat ihan sympaattisia ja mukavia tosin osasta tietenklin omat "vikansa" löytyvät esim. mun vuokrapolle näykki ja oli muutenkin vihainen kun sen satulavyötä yritti kiristää.
      Hevosten kunto ei ole sieltä parhaimmasta päästä. Monella on selkä kipeänä ja mun heppa rupesi ontumaan estetunnilla. Hypättiin peräti 30 cm ristikkoa!
      Poneja ei kengitetä koska se ei kuulemma ole tarpeen, mutta olen kyllä henk.koht toista mieltä.
      Talli oli vanha navetta(?) jossa oli sekä pilttuita(!) että karsinoita. Karsinoissa saattoi olla kaksikin ponia. Purua oli kourallinen pohjalla joka ei tietenkään hyödytä mitään koska sitä oli niin vähän. Osa poneista seisoi ulkona tallin seinään rakennetussa katoksessa jossa oli toinen pitkä sivu auki eli se ei paljoa poneja suojaa sateella ja tuulella.
      Yllätyin siitä että talli oli niinkin huonossa kunnossa.
      Tunnit olivat ikan ok, tosin taso oli vähän sitä ja tätä... Vähän kokeneempi ratsastaja ei opi mitään. Vapaa tunnit kentällä olivat leirin parasta antia.
      Oli ihan kiva työskennellä itsekseen.
      Heppani oli vaan niin laiska että se vei vähän makua tuosta. Vapaatunnit maastossa eivät olleet huippuja, maasto oli lähinnä mutaista ja mäkistä metsää. Maastossa ei saanut missään nimessä laukata tai ravata!!!
      Iltaohjelmaa ei juurikaan ollut.
      Ruoka ei ollut kehuttavaa, osa kävi läheisessä Rolssissa syömässä. Ja siitäkös keittäjä jaksoi nalkuttaa. Henkilökunta oli muutenkin tosi tylyä ja vaativaista.
      Heppojen jalat "viilennettiin" tunnin jälkeen sienellä ja kylmällä vedellä! Eihän siitä ole mitään apua! Eikö jalkoja pitäisi viilentäessä letkuttaa juoksevalla vedellä n.10 min?

      Minä en tuonne enää rahojani laittaisi, enkä suosittelisi sinullekkaan.
      Pallo on nyt sinulla!

      • morjestaaa

        ja vitut siel mitään huono kuntosii poneja oo valetta tommonen ja ei siel kekkään ihmiset joudu nukkuunn samalla sängyllä ellei itte haluu niin maakoon vierekkäin ja kyllä siellä ravataan ja laukataan maastossa !!!


      • omnomno1

        Mikä oli vuokraponisi nimi? (jos muistat) Haluaisin nimittäin tietää onko se yhä tällä samaisella tallilla. -itse olen käynyt tällä tallilla myös. ihan vakituisesti siis. Ratsastustunneilla ei ollut ikinä edes ohjausta! ps. Rolssia ei oo enää :( ;D


      • neitiveksi

        tou on kyllä nyt vaan asenteesta kiinni minun kaverini on ollu siellä jo kahtena vuonna peräkkäin vuokraus leirillä ja kun äskön soitin ja luin viestisi hänelle hän sänoi ettei puoletkaan ollu totta ja toi vessa homma ni tuskin sun täytyy vessassa vartin välein käydä nimittäin laskeskelin että jos yhellä henkilöllä kestää vessassa minsäniin koko leiri tekee asiansa puolessa tunnissa ja mää ainakin pystynoleen puolitunti käymättä vessassa sitä paitsi kun käy vessassa ennen ruokailua ei jälkeen niin sinne vessaan ei oo aina kaan kolmee ihmistä enemmän menossa


      • Heppahullu<3

        Hei miettikää ny itekki!! Kaikki ponit ei voi olla täydellisiä koska jos niitä on yli 50. Ja shettiksen rotu on muutenkin sellainen et se ei oo mikää hiljanen ja aina rauhallinen! Tallin ei kuulu olla luksus eikä ruuan eikä patjojenkaan! Siellä ollaan leirillä!! Ja ponien kavioiden viilennyksestä: Joissain talleilla ponien kavioita ei viilennetä lainkaan


      • Virrisfani<3

        Talli on ylensä vanha navetta!! Pitäiskö sen olla joku 5 tähden hotelli? Ja leiripaikanki? Ja jos meet yksin maastoon et saa laukata tai ravata koska jos tiput niin voit esim halvaantua ja kukaa ei tuu auttaa!Virris on mukava paikka mukavat ponit ja ihan paras! kerrotaan itse tallin omistajalle et sä haukuit sitä! Voit pitä sen omana tietonas ei sitä nettii tarvi laitttaaa leviään!


      • Xenanrakkaus
        morjestaaa kirjoitti:

        ja vitut siel mitään huono kuntosii poneja oo valetta tommonen ja ei siel kekkään ihmiset joudu nukkuunn samalla sängyllä ellei itte haluu niin maakoon vierekkäin ja kyllä siellä ravataan ja laukataan maastossa !!!

        siel ei laukata maastos että sillä mennää mut sai ravailla mut meinasinki nostaa sie laukan Xena is the best


    • Rosi

      Itse olen kuullut kavereiltani, jotka ovat parkanossa olleet, että talli on aivan kamala. Hevosia samassa karsinassa monta, ei kenkiä eikä tarvittavia hoitoja. Talli vetää puoleensa nuoria, koska saa ratsastaa niin paljon kuin haluaa. Kamalaa hevosten kannalta! Lopettaa pitäisi koko tallitoiminta!!

      • verzzu

        ei kovin lupaavalta kuulosta.
        miks sit kaikkialla lukee, että suosittu talli ja niin edelleen..?


      • Minä
        verzzu kirjoitti:

        ei kovin lupaavalta kuulosta.
        miks sit kaikkialla lukee, että suosittu talli ja niin edelleen..?

        En tiedä tosiaakaan mistä toi maine sitten tulee.
        Luulen että juuri toi edellä mainittu syy että sielä saa ratsastaa aika vapaasti vuokrausleirillä on monen mielestä niin hyvältä kuullostavaa vaikka totuus onkin toinen. Mutta kyllä vuokrausleirilläkin on omat rajoituksensa kuten toi että maastossa ei saa laukata tai ravata ym.
        Mutta kaikkien tallilla olleiden pitäisi tietää että siellä ei ole asiat kovin hyvin.
        Tiesitkö muuten että sielä shettileiriläiset ratsastavat ilman satulaa koko leirin koska shetuilla ei ole satuloita! Niillä on vissiin yksi satula shettiksille ja sitä ei käytetä.
        Mutta suosittelen sinua menemään jollekkin toiselle tallille vuokrausleirille. Kyllä niitä on toisillakin talleilla!


      • verzzu
        Minä kirjoitti:

        En tiedä tosiaakaan mistä toi maine sitten tulee.
        Luulen että juuri toi edellä mainittu syy että sielä saa ratsastaa aika vapaasti vuokrausleirillä on monen mielestä niin hyvältä kuullostavaa vaikka totuus onkin toinen. Mutta kyllä vuokrausleirilläkin on omat rajoituksensa kuten toi että maastossa ei saa laukata tai ravata ym.
        Mutta kaikkien tallilla olleiden pitäisi tietää että siellä ei ole asiat kovin hyvin.
        Tiesitkö muuten että sielä shettileiriläiset ratsastavat ilman satulaa koko leirin koska shetuilla ei ole satuloita! Niillä on vissiin yksi satula shettiksille ja sitä ei käytetä.
        Mutta suosittelen sinua menemään jollekkin toiselle tallille vuokrausleirille. Kyllä niitä on toisillakin talleilla!

        ei shettiksillä satuloita???!!!!!
        kylhän jokaisella tallilla satulat polleilla pitää olla!ei sillee, et siit jotain haittaa ois ku mennää ilman, mut silti!
        oltii kamun kaa aateltu tota leirii, mut en kyl teiän puheitten jälkee sinne enää haluis.
        en tiiä missä muualla ois vuokrausleirejä, pitää hevoshullusta kattoo joku muu leiri sitte varmaanki...


      • Minä
        verzzu kirjoitti:

        ei shettiksillä satuloita???!!!!!
        kylhän jokaisella tallilla satulat polleilla pitää olla!ei sillee, et siit jotain haittaa ois ku mennää ilman, mut silti!
        oltii kamun kaa aateltu tota leirii, mut en kyl teiän puheitten jälkee sinne enää haluis.
        en tiiä missä muualla ois vuokrausleirejä, pitää hevoshullusta kattoo joku muu leiri sitte varmaanki...

        Juu ei sielä ole shetuilla laikaan satuloita... Sitä mäkin ihmettelin... Hieman alkukantaista ratsastamista... Hassua!
        Jos oikein muistan niin SS-tallilla olis ollut vuokrausleirejä.... Mut en oo ihan varma... Kannattaa tosiaan tutkia heppalehdet läpikotaisin ja katella vielä netistäkin!
        Mutta Parkanoon ei kannata sortua menemään...


      • snoopy
        Minä kirjoitti:

        En tiedä tosiaakaan mistä toi maine sitten tulee.
        Luulen että juuri toi edellä mainittu syy että sielä saa ratsastaa aika vapaasti vuokrausleirillä on monen mielestä niin hyvältä kuullostavaa vaikka totuus onkin toinen. Mutta kyllä vuokrausleirilläkin on omat rajoituksensa kuten toi että maastossa ei saa laukata tai ravata ym.
        Mutta kaikkien tallilla olleiden pitäisi tietää että siellä ei ole asiat kovin hyvin.
        Tiesitkö muuten että sielä shettileiriläiset ratsastavat ilman satulaa koko leirin koska shetuilla ei ole satuloita! Niillä on vissiin yksi satula shettiksille ja sitä ei käytetä.
        Mutta suosittelen sinua menemään jollekkin toiselle tallille vuokrausleirille. Kyllä niitä on toisillakin talleilla!

        tuo on aivan totta. olen itse ollut parkanossa shettis leirillä joskus kolme vuotta sitten. me oltiin kaikki tunnit ilman satulaa. se ei ollut välillä oikeen hyvä juttu kun jotkut esim. hyppivät esteitä ensimmäistä kertaa. hevoset oli kyllä ihania, vaikka vähän loppuun kulutettuja. onneksi oma leirihoitsuni pääsi eläkkeelle. :)kaikille hevosille ei ole mielestäni karsinoita.(en oo aiva varma)


      • ellu:D
        snoopy kirjoitti:

        tuo on aivan totta. olen itse ollut parkanossa shettis leirillä joskus kolme vuotta sitten. me oltiin kaikki tunnit ilman satulaa. se ei ollut välillä oikeen hyvä juttu kun jotkut esim. hyppivät esteitä ensimmäistä kertaa. hevoset oli kyllä ihania, vaikka vähän loppuun kulutettuja. onneksi oma leirihoitsuni pääsi eläkkeelle. :)kaikille hevosille ei ole mielestäni karsinoita.(en oo aiva varma)

        Kuka oli sun leiri hoitsu?


      • rawuritonparhaita
        verzzu kirjoitti:

        ei kovin lupaavalta kuulosta.
        miks sit kaikkialla lukee, että suosittu talli ja niin edelleen..?

        Epäilen että suosittu mm. youtubessa olevien videoiden takia ja koska videoissa ja kuvissa ei sitä huomaa millainen talli oikeasti on :) ja siellä todellakin saa ratsastaa vapaasti jos käy vain ratsastustunneilla, koska tunneilla ei ole ohjausta! (olen itse käynyt joskus) ,ja tietenkin talli on niiden pienten tyttöjen suosiossa jotka pitävät tallia hyväkuntoisena ja hienona, kun eivät itse tiedä mitään..


      • Virrisfani<3
        Minä kirjoitti:

        En tiedä tosiaakaan mistä toi maine sitten tulee.
        Luulen että juuri toi edellä mainittu syy että sielä saa ratsastaa aika vapaasti vuokrausleirillä on monen mielestä niin hyvältä kuullostavaa vaikka totuus onkin toinen. Mutta kyllä vuokrausleirilläkin on omat rajoituksensa kuten toi että maastossa ei saa laukata tai ravata ym.
        Mutta kaikkien tallilla olleiden pitäisi tietää että siellä ei ole asiat kovin hyvin.
        Tiesitkö muuten että sielä shettileiriläiset ratsastavat ilman satulaa koko leirin koska shetuilla ei ole satuloita! Niillä on vissiin yksi satula shettiksille ja sitä ei käytetä.
        Mutta suosittelen sinua menemään jollekkin toiselle tallille vuokrausleirille. Kyllä niitä on toisillakin talleilla!

        5 mun tuttua on ratsastanut shetlanninponeilla samaan aikaan satulalla!


      • Zozzuuuuuu
        Virrisfani<3 kirjoitti:

        5 mun tuttua on ratsastanut shetlanninponeilla samaan aikaan satulalla!

        Joo mut siel on vaan 8 satulaa...


      • PARKANOLOVEYOU

        Oob ollu kyseisellä leirillä jo 4 vuotta ja on olluaina ihan saakelin kivaa parkano on paras ♡ hepat on kilttejä mutta kyllä shetuilla on 1pukiponi ja leirillä ei ollut tuolloin vielä niin paljon kokemusta jos nyt kävisitte siellä olisitte iloisia totta kokenut ratsastaja ei opipaljoa mutta tärkeintä on nauttia hyvästä seurasta ja poneista itse opin ratsaatamaan vasta siellä :) ruuan taso on muuten noussut se on ihan sairaan hyvää


      • Ponifani123
        rawuritonparhaita kirjoitti:

        Epäilen että suosittu mm. youtubessa olevien videoiden takia ja koska videoissa ja kuvissa ei sitä huomaa millainen talli oikeasti on :) ja siellä todellakin saa ratsastaa vapaasti jos käy vain ratsastustunneilla, koska tunneilla ei ole ohjausta! (olen itse käynyt joskus) ,ja tietenkin talli on niiden pienten tyttöjen suosiossa jotka pitävät tallia hyväkuntoisena ja hienona, kun eivät itse tiedä mitään..

        Ajattelin mennä sinne leirille mutta nyt en oikein tiedä


    • jepulis

      Itse kävin vuokrausleirillä Parkanossa 8 vuotta sitten ja sillon oli ihan sama meininki. Joissain bokseissa hevosia oli yhtä aikaa 3, osa hevosista vallan tarhoissa, osa ulkona seinän vierellä ja osa pilttuissa. Purua bokseihin/pilttuisiin heitettiin yksi lapiollinen....eli petonilattialla seisoivat. En muista mahdettiinko luvata, että oman vuokrahevosensa saisi valita, mutta tallille saavuttaessa sanottiin, että sinä vuokraat tätä. Hevonen tosin oli onneksi mukava ja osaava (muistaakseni nimeltään Abdullah).

      • tyttö

        Minkälainen abdullah oli? Rotu, ikä?
        ..myöhemmin erääseen abuun ihastunut..


      • jepulis
        tyttö kirjoitti:

        Minkälainen abdullah oli? Rotu, ikä?
        ..myöhemmin erääseen abuun ihastunut..

        Muistaakseni se oli jo vähän vanhempi silloin tai ei ainakaan kovin nuori... Kisannut kai ennen koulua..? Väriltään se oli valkoinen. Ja luenteeltaan hyvin kiltti. Seisoi silloin sisällä pilttuussa.


      • amperi
        jepulis kirjoitti:

        Muistaakseni se oli jo vähän vanhempi silloin tai ei ainakaan kovin nuori... Kisannut kai ennen koulua..? Väriltään se oli valkoinen. Ja luenteeltaan hyvin kiltti. Seisoi silloin sisällä pilttuussa.

        Itse kävin n. 7 vuotena siellä viikonloppuvuokrauksilla, mutta päätettiin kavereiden kaa ettei tueta sitä paikkaa enää. Kuten tossa mainittiinkin, pilttuu/boksitilanne ei ole mistään kotoisin... Ponien tuomat rahat taitavat mennä poreammeisiin.. Eikä niitä kuulemma myydä edes niille jotka haluavat ostaa vanhan suosikkinsa eläkkeelle, pyydetään vaan ylihintaa, tai perutaan kauppa viime hetkellä. Ihmettelen miten se paikka tosiaan pysyy suosittuna vuosikymmenestä toiseen. Ei silti enää kauaa, kun lähes kaikki ponit ovat syntyneet samoina vuosina, niin pian kaikki ovat lähemmäs 30..


      • Parkano nykyään
        amperi kirjoitti:

        Itse kävin n. 7 vuotena siellä viikonloppuvuokrauksilla, mutta päätettiin kavereiden kaa ettei tueta sitä paikkaa enää. Kuten tossa mainittiinkin, pilttuu/boksitilanne ei ole mistään kotoisin... Ponien tuomat rahat taitavat mennä poreammeisiin.. Eikä niitä kuulemma myydä edes niille jotka haluavat ostaa vanhan suosikkinsa eläkkeelle, pyydetään vaan ylihintaa, tai perutaan kauppa viime hetkellä. Ihmettelen miten se paikka tosiaan pysyy suosittuna vuosikymmenestä toiseen. Ei silti enää kauaa, kun lähes kaikki ponit ovat syntyneet samoina vuosina, niin pian kaikki ovat lähemmäs 30..

        Hei, kaikki kaksplussalaiset! Toivon, että jaksaisitte lukea viestini loppuun, ja arvostaa mielipiteitäni. Mutta. Aloitin ratsastamisen 2008 Parkanossa shettisleirillä. En tuolloin oppinut mitään, koska opettaja oli nuori tyttönen, eikä satuloita riittänyt kaikille, jolloin yhdessä päätimme, että reiluuden nimissä emme käytä ollenkaan satuloita. HUOM! TALLILLA NOIN 10 SHETTISSATULAA, JOSTA KAIKKI KÄYTÖSSÄ, JOS VAIN PYYTÄÄ :) Niin, HUONO ASIA PARKANOSSA; Isot hevoset ovat vanhoja, joten ne laihtuvat luonnollisesti. Toivoisin, että vanhukset pääsisivät eläkkeelle. Myös shettlanninponeista löytyy vanhuksia, tai muuten huonokuntoisia hevosia. Maastoiluun: Parkanossa on suuri alamäki, joka on erittäin vaikea jopa käynnissä. Mielestäni KAIKKIEN tulisi taluttaa ratsunsa tästä mäestä alas. Mutta Parkanossapa se ravataan tai jopa LAUKATAAN. Sitten ihmetellään, kun hevosilla jalat kipeät. Mielestäni ruoka Parkanossa ihan ok. Toivoisin, että Parkanossa etenkin vuokraleirillä hevostaan saisi hoitaa enemmän. Ja noista pilttuisa ym. Hevoset ovat noin 20 minuuttia päivästä noissa pilttuissa tai bokseissa. Vain joskus olen nähnyt 2 hevosta samassa boksissa, silloinkin ne ovat seisoneet siellä vain 5-10 minuuttia, esim. siivouksen ajaksi. Hevosten riimut ovat hajalla, ja lähes kaikki hoitotarvikkeet yhteisiä. JALKOJEN VIILENTÄMISESTÄ: Kyllä, olisi parempi, jos jalat viilennettäisiin letkulla, mutta parempi tuo kun ei mitään. Tähän ei mahdu kamalasti enempää, mutta täytyy sanoa, että Parkano silti on ihan kiva paikka, tosin oman pääsiäisleirini jälkeen aijon ilmoittaa tarpeesta korjata pieniä asioita Parkanossa :) Kiitos lukemisesta


      • Ellu on paras
        Parkano nykyään kirjoitti:

        Hei, kaikki kaksplussalaiset! Toivon, että jaksaisitte lukea viestini loppuun, ja arvostaa mielipiteitäni. Mutta. Aloitin ratsastamisen 2008 Parkanossa shettisleirillä. En tuolloin oppinut mitään, koska opettaja oli nuori tyttönen, eikä satuloita riittänyt kaikille, jolloin yhdessä päätimme, että reiluuden nimissä emme käytä ollenkaan satuloita. HUOM! TALLILLA NOIN 10 SHETTISSATULAA, JOSTA KAIKKI KÄYTÖSSÄ, JOS VAIN PYYTÄÄ :) Niin, HUONO ASIA PARKANOSSA; Isot hevoset ovat vanhoja, joten ne laihtuvat luonnollisesti. Toivoisin, että vanhukset pääsisivät eläkkeelle. Myös shettlanninponeista löytyy vanhuksia, tai muuten huonokuntoisia hevosia. Maastoiluun: Parkanossa on suuri alamäki, joka on erittäin vaikea jopa käynnissä. Mielestäni KAIKKIEN tulisi taluttaa ratsunsa tästä mäestä alas. Mutta Parkanossapa se ravataan tai jopa LAUKATAAN. Sitten ihmetellään, kun hevosilla jalat kipeät. Mielestäni ruoka Parkanossa ihan ok. Toivoisin, että Parkanossa etenkin vuokraleirillä hevostaan saisi hoitaa enemmän. Ja noista pilttuisa ym. Hevoset ovat noin 20 minuuttia päivästä noissa pilttuissa tai bokseissa. Vain joskus olen nähnyt 2 hevosta samassa boksissa, silloinkin ne ovat seisoneet siellä vain 5-10 minuuttia, esim. siivouksen ajaksi. Hevosten riimut ovat hajalla, ja lähes kaikki hoitotarvikkeet yhteisiä. JALKOJEN VIILENTÄMISESTÄ: Kyllä, olisi parempi, jos jalat viilennettäisiin letkulla, mutta parempi tuo kun ei mitään. Tähän ei mahdu kamalasti enempää, mutta täytyy sanoa, että Parkano silti on ihan kiva paikka, tosin oman pääsiäisleirini jälkeen aijon ilmoittaa tarpeesta korjata pieniä asioita Parkanossa :) Kiitos lukemisesta

        Parkanossa on hyvä paikka ja kiva kuitenkin shettikset ovat enemmän suosittuja kun hevoset joten hevoset ovat useasti ulkona syömässä ja raikkaassa ilmassashettiksilläkin on hyvät oltavat ne ovat virekitä kuitenkin pari esim.patricia joka on jo eläkkeellä voi hyvin ulkona mutta alkaa olla jo aika huonona.Mutta muuten siellä on hyvät oltavat kesällä hevost ja ponit ovat harvoin ulkona joten bokseista ei kannata valittaa.! Kannattaa käydä ennen kun tuomitsee paikan olen meinaan menossa sinne hiihtolomalla,pääsiäisenä ja kesällä.Tykkään todella paljon paikasta. SUOSITTELEN!


      • ellu<3
        Parkano nykyään kirjoitti:

        Hei, kaikki kaksplussalaiset! Toivon, että jaksaisitte lukea viestini loppuun, ja arvostaa mielipiteitäni. Mutta. Aloitin ratsastamisen 2008 Parkanossa shettisleirillä. En tuolloin oppinut mitään, koska opettaja oli nuori tyttönen, eikä satuloita riittänyt kaikille, jolloin yhdessä päätimme, että reiluuden nimissä emme käytä ollenkaan satuloita. HUOM! TALLILLA NOIN 10 SHETTISSATULAA, JOSTA KAIKKI KÄYTÖSSÄ, JOS VAIN PYYTÄÄ :) Niin, HUONO ASIA PARKANOSSA; Isot hevoset ovat vanhoja, joten ne laihtuvat luonnollisesti. Toivoisin, että vanhukset pääsisivät eläkkeelle. Myös shettlanninponeista löytyy vanhuksia, tai muuten huonokuntoisia hevosia. Maastoiluun: Parkanossa on suuri alamäki, joka on erittäin vaikea jopa käynnissä. Mielestäni KAIKKIEN tulisi taluttaa ratsunsa tästä mäestä alas. Mutta Parkanossapa se ravataan tai jopa LAUKATAAN. Sitten ihmetellään, kun hevosilla jalat kipeät. Mielestäni ruoka Parkanossa ihan ok. Toivoisin, että Parkanossa etenkin vuokraleirillä hevostaan saisi hoitaa enemmän. Ja noista pilttuisa ym. Hevoset ovat noin 20 minuuttia päivästä noissa pilttuissa tai bokseissa. Vain joskus olen nähnyt 2 hevosta samassa boksissa, silloinkin ne ovat seisoneet siellä vain 5-10 minuuttia, esim. siivouksen ajaksi. Hevosten riimut ovat hajalla, ja lähes kaikki hoitotarvikkeet yhteisiä. JALKOJEN VIILENTÄMISESTÄ: Kyllä, olisi parempi, jos jalat viilennettäisiin letkulla, mutta parempi tuo kun ei mitään. Tähän ei mahdu kamalasti enempää, mutta täytyy sanoa, että Parkano silti on ihan kiva paikka, tosin oman pääsiäisleirini jälkeen aijon ilmoittaa tarpeesta korjata pieniä asioita Parkanossa :) Kiitos lukemisesta

        Parkanossa on kivaaaa.! kaikk on saanut väärän käsityksen sieltä


      • Shettufanny
        ellu<3 kirjoitti:

        Parkanossa on kivaaaa.! kaikk on saanut väärän käsityksen sieltä

        Parkano on kiva paikkka olen samaa mieltä kaikki ovat saaneet väärän käsityksen parkanosta.


      • Linnea
        Parkano nykyään kirjoitti:

        Hei, kaikki kaksplussalaiset! Toivon, että jaksaisitte lukea viestini loppuun, ja arvostaa mielipiteitäni. Mutta. Aloitin ratsastamisen 2008 Parkanossa shettisleirillä. En tuolloin oppinut mitään, koska opettaja oli nuori tyttönen, eikä satuloita riittänyt kaikille, jolloin yhdessä päätimme, että reiluuden nimissä emme käytä ollenkaan satuloita. HUOM! TALLILLA NOIN 10 SHETTISSATULAA, JOSTA KAIKKI KÄYTÖSSÄ, JOS VAIN PYYTÄÄ :) Niin, HUONO ASIA PARKANOSSA; Isot hevoset ovat vanhoja, joten ne laihtuvat luonnollisesti. Toivoisin, että vanhukset pääsisivät eläkkeelle. Myös shettlanninponeista löytyy vanhuksia, tai muuten huonokuntoisia hevosia. Maastoiluun: Parkanossa on suuri alamäki, joka on erittäin vaikea jopa käynnissä. Mielestäni KAIKKIEN tulisi taluttaa ratsunsa tästä mäestä alas. Mutta Parkanossapa se ravataan tai jopa LAUKATAAN. Sitten ihmetellään, kun hevosilla jalat kipeät. Mielestäni ruoka Parkanossa ihan ok. Toivoisin, että Parkanossa etenkin vuokraleirillä hevostaan saisi hoitaa enemmän. Ja noista pilttuisa ym. Hevoset ovat noin 20 minuuttia päivästä noissa pilttuissa tai bokseissa. Vain joskus olen nähnyt 2 hevosta samassa boksissa, silloinkin ne ovat seisoneet siellä vain 5-10 minuuttia, esim. siivouksen ajaksi. Hevosten riimut ovat hajalla, ja lähes kaikki hoitotarvikkeet yhteisiä. JALKOJEN VIILENTÄMISESTÄ: Kyllä, olisi parempi, jos jalat viilennettäisiin letkulla, mutta parempi tuo kun ei mitään. Tähän ei mahdu kamalasti enempää, mutta täytyy sanoa, että Parkano silti on ihan kiva paikka, tosin oman pääsiäisleirini jälkeen aijon ilmoittaa tarpeesta korjata pieniä asioita Parkanossa :) Kiitos lukemisesta

        Mä olen nyt ollu viimme ja tänä vuonna siel leiril eikä me tosiankaan ravattu tai lukattu kokomäkeä, siellä ihan alku päässä otettiin jo käyntiin. Tuo oli shettiksillä mutta en tiedä isoista mitään onko niin että se mentäis isoilla laukassa?
        Ja sit vielä yks asia se EI ole mikään kauhean iso mäki, oon omalla tallilla laukannu ainaki yhtä isoa mäkeä yös!


      • jessica12245
        Parkano nykyään kirjoitti:

        Hei, kaikki kaksplussalaiset! Toivon, että jaksaisitte lukea viestini loppuun, ja arvostaa mielipiteitäni. Mutta. Aloitin ratsastamisen 2008 Parkanossa shettisleirillä. En tuolloin oppinut mitään, koska opettaja oli nuori tyttönen, eikä satuloita riittänyt kaikille, jolloin yhdessä päätimme, että reiluuden nimissä emme käytä ollenkaan satuloita. HUOM! TALLILLA NOIN 10 SHETTISSATULAA, JOSTA KAIKKI KÄYTÖSSÄ, JOS VAIN PYYTÄÄ :) Niin, HUONO ASIA PARKANOSSA; Isot hevoset ovat vanhoja, joten ne laihtuvat luonnollisesti. Toivoisin, että vanhukset pääsisivät eläkkeelle. Myös shettlanninponeista löytyy vanhuksia, tai muuten huonokuntoisia hevosia. Maastoiluun: Parkanossa on suuri alamäki, joka on erittäin vaikea jopa käynnissä. Mielestäni KAIKKIEN tulisi taluttaa ratsunsa tästä mäestä alas. Mutta Parkanossapa se ravataan tai jopa LAUKATAAN. Sitten ihmetellään, kun hevosilla jalat kipeät. Mielestäni ruoka Parkanossa ihan ok. Toivoisin, että Parkanossa etenkin vuokraleirillä hevostaan saisi hoitaa enemmän. Ja noista pilttuisa ym. Hevoset ovat noin 20 minuuttia päivästä noissa pilttuissa tai bokseissa. Vain joskus olen nähnyt 2 hevosta samassa boksissa, silloinkin ne ovat seisoneet siellä vain 5-10 minuuttia, esim. siivouksen ajaksi. Hevosten riimut ovat hajalla, ja lähes kaikki hoitotarvikkeet yhteisiä. JALKOJEN VIILENTÄMISESTÄ: Kyllä, olisi parempi, jos jalat viilennettäisiin letkulla, mutta parempi tuo kun ei mitään. Tähän ei mahdu kamalasti enempää, mutta täytyy sanoa, että Parkano silti on ihan kiva paikka, tosin oman pääsiäisleirini jälkeen aijon ilmoittaa tarpeesta korjata pieniä asioita Parkanossa :) Kiitos lukemisesta

        Yksi asia tuossa tarinassasi ei ole totta: Sen ison mäen ravaaminen/laukkaaminen alas. Vaikka kuinka olisi Virranhaara huono paikka, ei siellä olla ikinä ainakaan opettajien johdolla ravattu, saatika sitten laukattu mäkiä ylös tai alas. Ja itse tiedän koska olen itse ollut tässä paikassa leirillä kolmesti ratsastustunneilla. Joten, perustelisitko väitteesi minulle, mikä poni sinulla oli tällä leirillä, ja kuka oli opettajana? :) ps. tallilla ei ole yhtään hevosta enää vaan kaikki ovat Connemaran poneja, New Forestin poneja ja shetlanninponeja :) PPS. kyllä sen mäen voi ihan ponin selässä mennä käynnissä alas koska se on tasainen mutta hieman jyrkähkö. Ehkä sinä et osannut olla siellä kyydissä kun alas mentiin käynnillä, mutta jos oikein ymmärsin, olit silloin aloittelija ja aloittelijoilla on huono tasapaino? Huom. Kiinnitin huomiota vain yhteen kohtaan tarinassasi, kaikki muu olivat lähes totta omasta mielestäni. Paitsi tuo shettissatula tilanne, niitä ei ole enää kuin 3! Ja hoitotarvikkeet eivät ole kaikki yhteisiä, jokaisella ponilla 2 omaa harjaa.


      • heppahullu<3
        jessica12245 kirjoitti:

        Yksi asia tuossa tarinassasi ei ole totta: Sen ison mäen ravaaminen/laukkaaminen alas. Vaikka kuinka olisi Virranhaara huono paikka, ei siellä olla ikinä ainakaan opettajien johdolla ravattu, saatika sitten laukattu mäkiä ylös tai alas. Ja itse tiedän koska olen itse ollut tässä paikassa leirillä kolmesti ratsastustunneilla. Joten, perustelisitko väitteesi minulle, mikä poni sinulla oli tällä leirillä, ja kuka oli opettajana? :) ps. tallilla ei ole yhtään hevosta enää vaan kaikki ovat Connemaran poneja, New Forestin poneja ja shetlanninponeja :) PPS. kyllä sen mäen voi ihan ponin selässä mennä käynnissä alas koska se on tasainen mutta hieman jyrkähkö. Ehkä sinä et osannut olla siellä kyydissä kun alas mentiin käynnillä, mutta jos oikein ymmärsin, olit silloin aloittelija ja aloittelijoilla on huono tasapaino? Huom. Kiinnitin huomiota vain yhteen kohtaan tarinassasi, kaikki muu olivat lähes totta omasta mielestäni. Paitsi tuo shettissatula tilanne, niitä ei ole enää kuin 3! Ja hoitotarvikkeet eivät ole kaikki yhteisiä, jokaisella ponilla 2 omaa harjaa.

        Miksi kyseisellä tallilla ei ole enää kuin 3 satulaa!!!??? Ratsastustallilla pitää olla satulat kaikille!!


      • tiän mist puhun
        heppahullu<3 kirjoitti:

        Miksi kyseisellä tallilla ei ole enää kuin 3 satulaa!!!??? Ratsastustallilla pitää olla satulat kaikille!!

        shetuille


      • Tietoo1
        heppahullu<3 kirjoitti:

        Miksi kyseisellä tallilla ei ole enää kuin 3 satulaa!!!??? Ratsastustallilla pitää olla satulat kaikille!!

        Shettiksille on 3 satulaa ja suurella osalla sehtuista on saman tyyppinen selkä joten niitä kaytetään useilla shettiksillä samajoa satuloita JA isoilla on kaikilla omat mutta joillakin saattaa olla yhteinen esim nuori ja vanha heppa vanha kuolee nuori saa sopivan satulan. eli sahetut on pienii ja connemarat ja new forestit isoja!


    • mekaksi ja yksi

      Moi, olen meossa kaverin kanssa parkanoon 4 vuokrausleirille ja haluaisin tietää tallista etukäteen jotain kun en ennen ole käynyt.
      Ja haluaisin myös tietää hevosista jotain esim: minkä ikäisiä ja minkä laisia ne on?

    • Vertzuuu

      Parkano on toosi kiva paikka ! Mistä nää haukkumiset on saanu alkunsa ? Itse olin viimevuonna kesäleirillä, ja joskus kun pääsen niin käyn tunneilla. (: Ja kyllä siellä hyvin hoidetaan hevosia/poneja ! Opettaja oli ehkä hieman tyly, mutta tallin omistajat ja ponit kyllä mukavia (:

      • ronja 6.7

        miten kauan oot ridannu?


    • morjenstaaa

      settiksillä ei ole sen takia satulaaa koska siellä on poneja niin paljon jtn 50-60 ja suosittelen kaikile tyypeille tulla parkanoon leirille !! siellä on hyvät sängyt!!! ja mulla ei ooo itteltä mikkään patjat tippunu ! ja siel ei joudu ihmiset nukkuun samois sängyis ja siel kyllä kaikki ponit liikuu tosi hyvin ja siellä on toisi hyvä kuntosia poneja ! ja minä olen sammaaa mieltä kuin tuo vertzuuu !!

    • H

      Mä oon menossa tonne ton, mekaksi ja yksi kanssa. Tosin tuo meidänkolmas kamu ei tulekkaan. Noi on aika vanhoja viestejä, joten onko siellä meininki noin huono? Itse en todellakaan halua että joutuu siellä sitten pettymään. Vaikka en mä noin vaativa tasosta olekkaan. Ja jossain talleissa ei viilennetä jalkoja ollenkaan!!!!!!!!

    • moimoimoi___

      Olen itse käynyt jokunen vuosi sitten viikoittain ratsastamassa ja hoitamassa poneja. Poneilla rupeaa olemaan jo ikää ja kyllähän se näkyy(laihtuminen jne..). Ennemmin shettiksillä ei ollut ainakaan kymmentä satulaa käytössä, mutta en tiedä onko niitä nykyään enemmän.. Muutama vuosi sitten sinne hankittiin muutamia isompia poneja ja shettiksiä, joihin en kyllä ole tutustunut, mutta ne ainakin ovat nuorempia. Muuten ponit ovat mukavia ja osaavatkin ihan hyvin mennä, toki niistä aina tarpeen tullen löytyy potkua:) Talli on vanha ja tilaa on aika vähän, mutta ponit viettävät muutenkin suurimman osan ajasta pihalla (sekä kesällä että talvella). Mielestäni ruoka on ollut hyvää ja leiritalo on ihan kiva, ei sen kuulu olla mikään luksushotelli, kun ei siellä kuitenkaa koko aikaa olla:)

      • ronja 6.7

        onks Parkano SRL:n hyväksymä


    • H

      Mä oon samaa mieltä ettei leiritalon tartte mikää luksus olla, viime vuonna kun olin leirillä, niin yhellä meistä oli vaan sellanen pieni sohva tyyny, ja aika ohuet patjat. Ja varmaan ne sinne rakentaa toisen vessan jos ei siellä muka on niin paljon ruuhkaa?? :DDD Ootan kyllä jo innolla !

    • jokujuttu

      Itse olin leirillä tuolla viime vuonna ja ihan tykkäsin tosin kun katsoi hevosten kuntoa niin osalla vuosi silmät ja kaviot olivat ylipitkät ja halkeilevat riimut olivat loppuun käytettyjä laitumilla oli todella matalat aidat! lisäksi Ponit olivat aika lihavia.. saavatko nämä hevoset kauraa ja pellettejä lainkaan ? eräässä tallissa haisi home... ponit olivat laitumella yötäpäivää ja niitä ei varmaan edes harjattu jos ne eivät olleet leirikäytössä... Ope oli hieman ''huono'' se olisi saanut vähän enemmän kyllä kehua! maastot oli kiva.. paitsi laitumelta löytyi posliinin siruja...

    • Joku_00

      Siellä on kyllä sellainen vähän jyrkkä alamäki, mutta en ole KOSKAAN nähnyt/laukannut tai ravannut sitä alas ja se mennään aina käynnissä. Siellä saattaa olla parilla hevosella selkä kipeä mutta ei tietääkseni monella. Ja mitenkä joku saa mahtumaan pieneen satulahuoneeseen 50-60 satulaa?? En kyllä tajua mistä tommoset paskapuheet on saanu alkunsa... Itsekkään en kyllä siitä pidä että joskus joillakin hevosilla on ylipitkät kaviot, mutta millä itse ehtisit vuolla 50-60 hevosen/ponin kavioita, jos vain yksi ihminen ne vuolaa? Kaikki ponit ovat kesäisin yöt ja päivät ulkona, ja taas talvella jotkut ponit ovat (yöt) sisällä ja jotkut ulkona, ja ne ovat tottuneet tollaseen elämään. Ainakin itse olen saanut sellasen käsityksen että kaikki ponit tykkäävät olla mieluummin ulkona kuin sisällä. No ei kai sille voi mitään jos jotkut eivät pidä tästä ratsastustallista. Itse tykkään ja mielestäni melkeinpä kaikki ponit ovat todella kivoja.

      • ronja 6.7

        kaikilla hevosilla pitäisi olla satula ja jos ei ne mahu satulahuoneeseen ni isompi pitäis rakentaa. en oo kyl käynny mut jos on jotain valitettavaa miks ette sano suoraan opelle tai tallin omistajalle esim. että voisit pitää enemmän meille sopivii tuntei.


    • i think i m going in

      ite oon käyny tuos paikas jo 7-vee lähtien (oon jo 17 ja lopettanu moisen)
      ni palo käpy monta kertaa tallinvetäjien kanssa.

      joo-o kyllä ihan kannattaisin vähän muutosta tuohon talliorganisaatioon...
      ponit kulutetaan "puhki" ja ymmärrän kyllä tilanteen.

      ja kyllä Minä17.3.2004 08:29 kertoi häikäilemättömästi ja aidosti tästä tallista pojot sulle.

    • reettaliisa

      Olen itsekin käynyt tallilla kesäleirillä ja silloin kaikki tuntui aina niin mahtavalta. Sitten kävin siellä talvella ja olisin voinut pyörtyä: hevoset järkyttävässä kunnossa, ahtaasti, ilman kunnollista hoitoa ja ruokintaa. Miettikää kun menette kesällä sinne, miten niin suuri ponilauma ängetään talvella sisään pikkuiseen talliin?

      Myönnän toki, että kesällä asia on toisin, kun hevoset ovat suurilla laitumilla, ja itsekin kävin monta kertaa, mutta talvi on Suomessa pitkä. Hevoset eivät saa kunnollista liikutusta ja kuiviketta muutama lapiollinen per karsina. Parkano on tosi sympaattinen paikka, mutta tilalla ei ole resursseja pitää kunnolla huolta niin monesta hevosesta.

      • ronja 6.7

        niil pitäis olla isompi talli tai vähemmän pollei


    • heppahullu9999999999

      tosi hyvä paikka

    • järkyttävää...

      Huokaus! Miten tääkin paikka voi edes saada positiivistä huomiota noin paljon?! Multakin pojot sulle "Minä17.3.2004 08:29", kerrot paikasta nää faktat. Ja meno on yhä samanlaista. Ja teille jotka valitatte, että "koittakaa ite hoitaa nii montaa hevosta yksin paremmin", niin joo en pystyis siihe eikä pysty kukaan muukaan. Siksi, vaikka se tekee kipeää niin kyllä: osa poneista pitäisi myydä, jotta niistä voitaisiin huolehtia edes vähän paremmin. Ponit tungettiin pahimmillaan 3 samaan karsinaan ja ne olivat sielä kyllä paljon paljon kauemmin, kun vain kymmenen minuuttia... toivottavasti ymmärrätte, että tuo paikka on oikeasti todella jäekyttävässä kunnossa ja lopetatte tuollaisen eläinrääkkäyksen rahoittamisen. Kumpa paikka lopetettaisiin kokonaan/omistajat vaihtuisivat tai meininki muuttuisi aika rajusti. Tosin on aika epätodennäköistä, kun aina löytyy niitä pikkulapsia, jotka eivät ymmärrä ponien oloista mitään ja haluavat vain ratsastaa paljo. Kiva jos jaksoit lukea ja kannattaa lukea muitakin mielipiteitä paikasta, niin saatte mahdollisimman tasapuolisen käsityksen paikasta. Itse en kyllä mene enään ikinä ja olen tuola useasti käynyt. Jaksamisia puhki kulutetuille poneille!

      • Zozzuuuu

        Joo, pitäis koko talli pistää pois tai laittaa hevosia pois vaikka vanhemmat voi myydä eläkkeelle joillekkin pikkutytöille...


    • Padee

      Oon kerran käyny siellä ratsastamassa, enkä suosittele. Poni jolla menin ei totellut ollenkaan, ja kun olin laittamassa kuntoon, muut ponit hyppivät ympärillä pystyyn yms villitsivät myös minun ponini. Poni ei ollut vissiin koskaan kuullutkaan laukkaamisesta ja oli muutenki huonotapainen.
      Suosittelen hieman Parkanon keskustan ulkopuolella olevaa Talli Satumaata, kivat hepat ja hyvä opetus.

      • Zozzuuuu

        Joo mäkin suosittelen talli satumaata laittakaa mielummin rahat hyvään opetukseen eikä mihinkään huonoon!!!!!!


    • -98

      Juupajuu, itse kun ensin kuulin tallista, reaktioni oli heti: "kuullostaapa kivalta paikalta, pitää kokeilla", mutta mitä nyt olen kuullut, lukenut ja videoista nähnyt, niin alkaa jo meno epäilyttää. Ensinnäkin, nettisivut ovat suoraan sanottuna perseestä. Voisi hieman edes panostaa tuohon laatuun, siellä on vain hiirenkakan kokoinen selitys koko tallista, ei kuvia lainkaan ja sinulta maksutetaan enemmän, jos menet satulan kanssa. Hei c'moon, ponin selkä rasittuu vielä lisää, jos menee ilman satulaa kokoaikaisesti, sillä satulan tarkoitus on jakaa paino ponin/hevosen selälle.

      Osa poneista ja hevosista näyttää pyöreiltä, tai liian laihoilta. Eikä minusta kuvissakaan ole kovin kaunista, kun poneilla on paljon ruhjeita ja silmät vuotavat. Osalla on myös ylipitkät ja lohkeilleet kaviot, kuten jo joku aikaisemmassa viestissä sanoi. En ihmettele miksi selät ovat kipeinä, videoissa ehkä pari kertaa on satula mukana. Kentän reunalla kasvaa järkyttävät määrät heinää, joita ponit ahmivat, ja odotas vain kuin sellainen pullashettis repäisee alkeisratsastajalta ohjat ja rupeaa syömään. Talli on ollut pystyssä myös vuosikymmeniä, ja hevoset ovat vanhoja. Osa ratsastajista on myös aivan liian isoja esim shettikselle, ja silti pikkuponit painavat täyttä laukkaa kenttää ympäri ... huhu mitä menoa. Ratsuja on kymmeniä. Voisivat tallin pitäjät sen verran järjellä ajatella, että rajoittaisivat vaikka 10 poniin/hevoseen tallin asukasmäärää, ja päästäisivät ne vanhemmat ponit ja hevoset viettämään eläkepäiviään muualle.

      Maalaisjärjellä ajattelen, enkä rahoita tuota paikkaa, vaikka alussa muuta ajattelin.

    • emppufliin

      ooon menos sinne ens kesänä( EHKÄ!) En oikee tiiä mihi luottaa ku joku mun kamun kamu oli siä ja tykkäs tosi paljon ja sano et siä on kaikki hyvin ja hienosti ja sit tääl toiset sanoo toista ja toiset toista et kehenköhä luottaa (haluisin tietää olikse henkilökunta niin kamalaa)!

      • Linnea

        Ei se nyt niin kamalaa ole.
        Meillä oli Ellu opena ja se on oikein mukava, sit se keittäjä ei paljoa sano mitään, mut sit Pirjo osaa olla oikein mukavaki, mut se kyl sanoo vähän liian herkästi jos tekeee jotain väärin.


    • h

      mua kiinnostais kuulla ton tallin toiminnasta talvella. millasta siellä sillon on?

    • Pallokala <3

      Meillä oli kanss ellu ,mutta mä en pitänyt pirjosta :) hevoset ihania ja kilttejä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ne on ihan normaaleja painoltaan ja muutenkin :) eIkä sitä mäkeä laukata eikä ravata KOSKAAN!Ruoka on hyvää

    • Totta,..

      Tallin toiminta on oikeasti ihan surkeaa! Harkitsin aikoinani leirille menemistä, mutta onneksi leirillä käynyt kaverini kertoi tosiasiat. Talvella sitten siellä kävin itse katsomassa niin oli kyllä todella järkyttävää! Hevoset niin huonossa kunnossa.. miten omistaja voi olla noin julma? Ja kaikki tallilla käyvät ovat täysiä eläinrääkkääjiä, jotka eivät ymmärrä hevosten hyvinvoinnin päälle paskan vertaa..

    • minä..

      Kannattaa ite käydä muodostamassa oma mielipide tallista. Ite tein niin kun menin sinne leirille. Siellä oli ainakijn kivaa tekemistä kokoajan, ja heppoja sai hoidella myös ja syötellä. Muista asioista vosin kompata edellisiä. Sitä isoo jätti mäkee ei ravata eikä varsinkaan laukata!! Siellä maastossa ravataan yleensä sille ala isojen ja shetujen laitumien kohalla ja sit siinä yhellä pellolla. Maastot on kivoi kun ne on sellasii polkui yms :)
      Pirjo on kiva jos sitä ei hermostuta. :D
      Mut se on kanssa tosi kiva juttu et siellä on ne kaupat niin lähellä! :)

      Uudestaan en mene, mut ihan ok kokemus oli.. Hepat jos ois nuorempii ja hyvemmin hoidettuja vois olla kivempaa

    • Hertta

      Olin siellä viikonloppuvuokraus leirillä ja karsinat oli kyl vähä .. pyllystä ja kengät poneil ois saanu olla. Mun kamu meni Hannahilla ja vaik se sitä miten potki ja hakkas poni pysy paikollaa. Patjat oli likaset mut kukaan niit ei nuole. Ja tuskin kellään tuleee vessahätä samaan aikaa. Pirjon on pakko olla vaativa ja tiukka ku se pitää isoo tilaa ja isoo apinalaumaa vahdittavana. Pirjo on minun mielestä oikein mukava ja kiltti. Menin Lissul ja se oli ainaki iha hyvä kuntone samoin Panagia,Nanette Roos ja Episse. (: Mut hei halloo, kaikil oma mielipide Parkanon tallist. Ite meen sinne kesäleirille (1) koska haluun olla hevosten kaa. Ja ei siel leiritalos olla 24/7 enin osa ollaa ulkona. Pirjo ottaa leirille niin paljo tyyppei ku sänkyi riiittää ja poneja. Jos jokku haluu nukkuu intiimeis tunnelmis nii iha rauhas. Nojoo, ponit oli kyl vanhoi mut osa näytti iha hyvä kuntosilt. maastot en tiiä kosk siel ei käyty. Jos teijän mielest ponit näytti huonoilta turkin perusteel nii ne vaa oli raapinu itteensä aitaan nii niilt on lähteny karvaa.


      En tiiä kuka teist on se joka OIKEESTI puhuu totta eikä vaa tee omia tarinoita tänne.

      Ja talleis ei haissu home. Kaikil poneil tietty pitäis olla oma satula, mut ei sinne varustehuoneesee mahu jotai 60 ponin varusteit. Ja ilman satulaa on ainakin minun mielestä mukavampi mennä ku siin harjottaa tasapainoo. Ite en oo viel kokenu ratsastaja mut esteissä ollaan. Oon ratsastanu puolvuotta ja risat. Klipata ponit kyl sais. Episse oli hirvittävä jääkarhu.


      Kieltämättä aika hirveetä mennä shetuil ilman satulaa ku mun jalat laahas maata. Mut kukaan meijän hoitsuist ei hyppiny pystyy tai näykkiny.


      Pirjo ei hermostunu meille kertaakaa vaa se hekotti siin ku heitettii jotai perättömii läppii :D Riimun narut rikki, vois hankkii uudet.

      Rutkasti kyl siel tallil asiat sais muuttuu. Mut ihanii poneja ♥

      Pikkasen tuli pitkä x] ~ Hertta

      • Kauhistunut!!

        Kyllä ihan surku tulee kun tätä lukee. Kävin 90-luvun puolessa välissä aktiivisesti ratsastamassa tässä paikassa, monen vuoden ajan ja näemmä mikään ei ole miltei 20 vuodessa muuttunut.
        Tallissa on karsinat ehkä puolelle hevosmäärästä. Karsinat määräyksen mukaisia yhdelle hevoselle mutta hevoset olivat kaksin niissä. Keskellä oleviin ponikarsinoihin laitettiin 3 ponia samaan. Ovatko pilttuutkin vielä pystyssä?? Laittomia ovat tätä nykyä. Ja kyllä, ponit olivat niissäkin yötä päivää. Ja myös siinä avoimessa pilttuussa pihalla missä yksi seinä kokonaan auki. Kyllä talvella säälitti katsoa kun ei suojaa tuulelta tai sateelta.
        Ponit jotka eivät olleet leirikäytössä, olivat alalaitumilla yötä päivää ilman asianmukaista hoitoa ja näyttivätkin ihan villiponeilta.
        Leirikäytössä olevat ponit eivät lepopäivää tunteneet, kun edellinen leiri loppui niin seuraava alkoi.
        Isommilla poneilla oli omat harjat, shettiksillä yhteiset.
        Shettissatuloita taisi olla 2 kpl. Ja nykyään otetaan isompi tuntihinta jos haluat ratsastaa satulalla.
        Tallilla ei saa käydä enää yli 18-vuotiaat. Selitetään sillä että aikuisen paino ei kestä ponien selkää (siis aikuiset tajuavat asioiden oikean laidan, lapset ei. Siksi ei aikuisia ratsastamaan päästetä)
        Kenkiä poneilla ei käytetty.
        Ponit ruunataan kuuleman mukaan "takahuoneen" puolella itse.
        Kuolleita poneja ei käsitellä asianmukaisesti. Nähty on.
        Ja jalat todellakin "kylmättiin" sienellä.
        Ei anneta kivennäisiä tms. Heinää ja kauraa vain ja sitäkin liikaa.
        Ponit ovat ratsastuskäytössä viimeiseen asti. Monilla pahoja selkäkipuja muttei niistä välitetä euron kuvat silmissä.
        Ammattitaitoista ratsastuksenopettajaa ei ole ollut vuosiin.

        Siis ymmärsin että epissekin vielä elossa ja sillä ratsastetaan??


      • Kauhistunut!!!
        Kauhistunut!! kirjoitti:

        Kyllä ihan surku tulee kun tätä lukee. Kävin 90-luvun puolessa välissä aktiivisesti ratsastamassa tässä paikassa, monen vuoden ajan ja näemmä mikään ei ole miltei 20 vuodessa muuttunut.
        Tallissa on karsinat ehkä puolelle hevosmäärästä. Karsinat määräyksen mukaisia yhdelle hevoselle mutta hevoset olivat kaksin niissä. Keskellä oleviin ponikarsinoihin laitettiin 3 ponia samaan. Ovatko pilttuutkin vielä pystyssä?? Laittomia ovat tätä nykyä. Ja kyllä, ponit olivat niissäkin yötä päivää. Ja myös siinä avoimessa pilttuussa pihalla missä yksi seinä kokonaan auki. Kyllä talvella säälitti katsoa kun ei suojaa tuulelta tai sateelta.
        Ponit jotka eivät olleet leirikäytössä, olivat alalaitumilla yötä päivää ilman asianmukaista hoitoa ja näyttivätkin ihan villiponeilta.
        Leirikäytössä olevat ponit eivät lepopäivää tunteneet, kun edellinen leiri loppui niin seuraava alkoi.
        Isommilla poneilla oli omat harjat, shettiksillä yhteiset.
        Shettissatuloita taisi olla 2 kpl. Ja nykyään otetaan isompi tuntihinta jos haluat ratsastaa satulalla.
        Tallilla ei saa käydä enää yli 18-vuotiaat. Selitetään sillä että aikuisen paino ei kestä ponien selkää (siis aikuiset tajuavat asioiden oikean laidan, lapset ei. Siksi ei aikuisia ratsastamaan päästetä)
        Kenkiä poneilla ei käytetty.
        Ponit ruunataan kuuleman mukaan "takahuoneen" puolella itse.
        Kuolleita poneja ei käsitellä asianmukaisesti. Nähty on.
        Ja jalat todellakin "kylmättiin" sienellä.
        Ei anneta kivennäisiä tms. Heinää ja kauraa vain ja sitäkin liikaa.
        Ponit ovat ratsastuskäytössä viimeiseen asti. Monilla pahoja selkäkipuja muttei niistä välitetä euron kuvat silmissä.
        Ammattitaitoista ratsastuksenopettajaa ei ole ollut vuosiin.

        Siis ymmärsin että epissekin vielä elossa ja sillä ratsastetaan??

        Jatkoa..

        Hannahkin vielä ratskäytössä? Muistan ponin olleen täysin samanlainen 20 vuotta sitten. Selkäkipuja perhaps?


      • Jessicahh;DDD

        Ootko hertta kauppinen? :DD Jade meni hannalla jos olen oikeassa


    • kortonki ramsay

      kuulostaa kyllä siltä että omistaja koittaa saada rahaa toimintaansa surkeella tavalla toimia. niin moni täällä kirjottaa että toiminta on hanurista. ja todellakin leirihinta on senverran korkea joka paikassa että kyllä on oltava nukkumapaikat kunnolliset ja siistit.miten jaksat päivän remuta jos yön keskityt patjoihin ja niiden kulkuun. ja hepat ei revi turkkeja tarhoissa normaalisti. ja "vaan parilla oli selkä kipee" kuulostaa myös aika säälittävältä. tollaisille talleille pitäs tehdä pistokokeita ja kattoa mikä on tilanne. "pirjon"ei ole tarkoitus toimia voimiensa yli. mewininki pitää olla reipasta ja mielekästä kaikille.
      ratsutallien gordon ramsay kehiin..

    • Parkano on paras !<3

      Mistä noita haukkumisia satelee ? Parkano on paras paikka !

      • 30 vee

        Kysympä vaan että missä hevonen tai poni on karsinassa muuten kuin yöllä? Yöllä hevoselle pitää olla asianmukainen paikka jossa kunnon kuivike!
        Kirjoituksestasi päätellen olet 10 v etkä osaa katsoa asiaa toisella tavalla. 10 vuoden päästä sinäkin ymmärrät ja kadut kun menit tukemaan isän ja äidin rahoilla eläinrääkkäystä.


    • Aine#

      Olen nyt menossa parkanon ratsastustallin 6. ratsastusleirille tulevana kesänä. En haluaisi että haukutte paikkaa, kun nyt vain kysyn, että kuka muu on tulossa kesällä 2012 6. ratsastusleirille??:)

      • emmi j


      • emmi j

        mille vuokraus ratsi vai shetu


    • heppaa

      Aine# : oon tulossa ekaa kertaa, mut tuun numerolle 5

      • jjulia

        Hei meen kans 5 leirille, tuutko vuokraus- vai normi ? Ja tuuks isoilla poneil vai shetuil ?:)


    • Kojo <3<3

      mä oon menossa shettisleirille nro: 7. Ois kiva tietää kuka puhuu totta ja kuka ei, ku tostaei oikee saa oikeeta kuvaa parkanosta. Voin vähä tutkii asiaa sitte ku mä meen sinne ja kertoo sitte mikä on tilanne.

    • Pene-fani♥

      Ensin:Nämä on vain minun mielipiteitä!

      Olin Parkanon 1. Shettisleirillä.

      Hyvät puolet:

      Ruoka oli kuin kotona ja vapaa-aikaa oli paljon.
      Lähellä keskustaa(pääsee käymään kaupoissa vapaa-ajalla!)
      Hoitaessa kilttejä poneja(pari poikkeusta)
      Paljon tekemistä!
      Hoitsut valitaan tason mukaan
      Kivat leiriläiset!
      Maastot ovat yhdet parhaimmista!
      Paljon ratsastusta!(2h/pvä)
      Hyvät hinnat!
      Hiljaisuus vasta 23.00!


      Huonot puolet:


      Vaihtotunnilla, jos hoitsusi on kiltti, niin saat ihan kamalan ponin.
      Jotkut ponit huonokuntoisia ;(
      Aika monet ponit pukittaa, ja nousee pystyyn.(esim. Rebecca,Beetu)ei pahalla!!
      Mielestäni hevos,- ja ponimäärä on kasvanut liian suureksi.
      Huonot nettisivut!
      Huonot tallin tilat
      Aika tylyä henkilökuntaa(paitsi Ellu!)EI PAHALLA!!



      PS.NUO ON VAIN MINUN MIELIPITEITÄ.

      • PIRJON vihaaja

        Ellu on perseest


    • iddsa

      Onko ketääään tulossa leirille numero 5? :) Täällä olis 3 pirteää tyttöööö vailla mukavia leirikavereita ! :)
      Ollaan ennenki oltu parkanossa leirillä, ainakin kaksi meistä:) ihan jees paikka, huonojakin puolia löytyy, mutta turha niitä on enään jauhaa.
      Mutta jos vain löytyy 5 leirille tulijoita, niin ilmotelkaa !

      • Satumaan leiriläinen

        Parkanossa on myös toinen talli, Satumaa.
        Kannattaa tutustua.
        Hinnat on vähän korkeammat,mutta ihmekös tuo,kun lukee millaiset oltavat on Parkanon Ratsastustallilla.


      • pööööööööööööööööööö
        Satumaan leiriläinen kirjoitti:

        Parkanossa on myös toinen talli, Satumaa.
        Kannattaa tutustua.
        Hinnat on vähän korkeammat,mutta ihmekös tuo,kun lukee millaiset oltavat on Parkanon Ratsastustallilla.

        Noi Satumaan hinnat näyttää ihanilta näin pk-seudulla asuvan mielestä!
        Yksityistunti 20e(


    • !

      te jotka ensimmäistä kertaa aloititte ratsastuksen kyseisellä virrahaaran tallilla ette luultavimmin ole käyneet muualla, joten käykää edes hyvänen aika tutustumassa toisiin talleihin jossa asiat oikeasti hoidetaan kunnolla, niin jos sitten ymmärtäisitte miten asia sielä paskanossa oikein on! huonot tilat on HUONOT eikä se siitä lässyttämällä miksikään muutu! ja jos poneja/hevosia ei ehditä tai ole varaa hoitaa niin miksi sielä on niin paljon niitä elukoita?? myymällä niitä saisi rahaa, mutta eihän niitä varmaan kukaan ostaisi. Ihme kun kukaan ei ole eläinsuojeluun ilmoittanut vai onko??
      älkääkä jaksako puolustella sitä paikkaa kun ette selvästikkään itse ymmärrä miten asiat on,,,

    • Leiriä vailla

      Olisin saattanu mennä leirille mut noiden kommenttien perusteella en enää tiedä menenkö? Joo...noi ekat kommentit on vuodelta 2004 eli asiat ovat varmasti muuttuneet paljon mutta kuka tietää..?

    • ;O

      Okei en taidakkaan missään nimessä edes harkita menemistä tonne..

    • J & I

      Ite aattelinkin et menen kavereitteni kanssa tuonne parkanoon vuokrausleirille....mut ei teistä saa mitään selvää, toiset väittää, että on "ihan paras!! KANNATAN

      • huom hei sinä siellä

        mene jatilaan!! itse monta vuotta ratsastaneena muilla talleilla voin sanoa,että on asiallinen, fiksu ja siisti paikka :)


      • Parkanon puolustaja

        Parkanoon jos Parkanossa on teistä rääkkäystä niin olette outoi!


    • tiedän kyl mist puhu

      hevoset ovat karsinoissa kessällä melko vähän, ja menevät yöksi ulos. ilta toimintaa on joskus jopa liiaksi vapaita tuntejakin valvotaan mutta ratsastus on muuten vapaata hevoset ovat hyvä kuntoisia ja hei eikö jokaisella tallilla ole omat laiskurinsa purua ei kesäisin ainakaan tarvita koska hevoset ovat sisallä niin vähän. ja talli ei minun mielestäni ole toiminut hevosten hoidon suhteen. maastot ovat tosi hyvät eivätkä mäet ole suuria jos haluat ratsastaa tasasella nii valitte talli jos ei mennä ollenkaa mastoon.

    • Parkanon puolustaja

      On uosi 2012 teksti on kijoitettu 2004 touhu on todellakin muuttunut jos siellä onkerran tuollaista ollut ...Itse oli tänä vuonna ja rakastuin paikkaan täysin..

    • LUE!

      No parkano on mun mielestä ihan hyvä paikka! ♥ se on oikeesti kiva paikka,mutta isot ponit on aika huonossa kunnossa :(
      shettikset on kivoja,mutta niistä osa on kuitenkin aika iäkkäitä ja ne laitetaan meneen leirillä 2h päivässä... Ja vkl vuokrilla 3h!!!!
      Muuten ponit on aika hyvässä kunnossa ;) ♥ Ja eihän se haittaa jos karsinoissa on niin vähän purua??? Ponithan ovat meinaan laitumella usein yötäpäivää!! :)
      kannattaa ihmeessä käydä edes katsomassa!!! ♥

    • parkanofani

      tämä on totta parkanosta !!! parkanossa hevosilla ei ole purua karsinoissa siksi koska ne ovat vain yön sielä ! parkanon shettikset ovat hieman pulskia ja isot ponit ovat sopivia ! parkanossa sängyissä on mukava nukkua , mutta patjat liukuu välillä pois ! :)) shettiksiltä tippuu helposti koska niillä on vähän pomppuisat askellajit ja isoilla on tasaset askellajit , huom ihmettelen jos isoilta tippuu noin vain ! älkää kuunnelko muita , älkää olko epävarmoja ! suosittelen parkanoa , kannattaa ensin kokeilla ennekun sanoo mitään !

    • paikkakuntalainen

      paska paikka.

      kesällä:
      hevoset 24/7 joo kesällä kiva ja hyväkin. mutta JATKUVASTI SAMALLA LAITUMELLA.
      ravinteet loppuu jo viikossa ja eivät tajua siirtää hevosia eri paikkaan, jotta edellinen laitsa ehtis kasvaa ja hevoset saada enemmän irti. mukavaa vaihtelua.
      laitsoillakin vain vettä tarjolla ja mahdollisesti rehuakin. kauraakin annetaan aivan satunnaisesti. hevosia ei madoteta tai rokoteta ollenkaan ja senkin olen huomannut, että omistajat itse huoltavat kaviot ilman minkään näköistä osaamista/koulutusta. kaviot pitää ylläpitää anatomisesti oikein, jotta hevosen jalat voisivat hyvin ja virheiltä vältyttäisiin. liian usein kuitenkin olen nähnyt monen parkanon hevosten kaviot raa'asti haljenneina ruunun rajaan asti.

      syksy:
      hevoset seisovat mahdollisesti jo eri laitumella(?), mutta *huoh* laidun usein liian helposti kauttaaltaan mutainen, ja useimmin kyllä onkin, mutta ihme ja kumma ovat omistajat oppineet lanaamaan. hevosilla ei käytetä loimia ja ratsastetaan vain todella satunnaisesti tai ei ollenkaan. hevosista ei paljoa huolehdita. turkki usein aivan törkeässä kunnossa. syksyn pimeässä kenttää valaisee aivan yli himmeä katulamppu.

      talvi:
      talvisin ratsastetaan ainoastaan (tai ei ollenkaan) shettiksillä ja isoimmat saavat vain "olla". kireimmillä pakkasilla hevoset viedään talliin ja ahdetaan aivan LIIAN PIENIIN karsinoihin 2-3 kerralla. mitä parasta purua käytetään vain kaksinkertaisesti kesään verrattuna = TODELLA VÄHÄN. riittämätön purumäärä ei sido tarpeeksi virtsaa ja ulostetta, mikä takaa metaanin, fosforin, rikkihapon ja ammoniakin järjettömän katkun ilmassa, joka lisää hengitystie sairauksia monelle hevoselle. vähäinen määrä purua myös lisää nivel vaurioita, koska pehmeää alustaa jaloille ei ole riittävästi. ilmanvaihtoa on vain pelkkä oven aukaiseminen ja valoa tallissa on törkeän vähän. Useasti olen nähnyt traktorin kauhasta tiputettavan ison muovipäällysteisen rehupallon, kun hevoset ovat laitumella. älytöntä.

      kevät:
      hevoset vaihdetaan ruohon kasvettua ala laitumelle. omistajilla ei ole minkään näköistä pelkoa/ HARMAINTA HAJUA kaviokuumeen , ähkyn tai lannehalvauksen vaarasta. kuten jo aikaisemmin mainitsin, matolääkkeistä ei ole tietoakaan... talven ja syksyn homehduttaneet hevoset heitetään suoraan 2-3 tunnin ratsastustunneille tosta vaan.. ja sama rääkki alkaa aina alusta.
      hevosia aivan LIIKAA ja suurin osa nuorista, kouluttamattomista hevosista lojuu laitumella 24/7. ja vanhat hevoset joutuvat pyörimään samaa rinkiä jatkuvasti.
      ei ymmärretä luopua, kun kaikista hevosista ei kyetä pitämään huolta!

      listaa voisin jatkaa mielettömästi loppuun astikin.

      Ja en todellakaan ihmettele miksi ikäraja on alle 16-vuotiaat. olen jo reilusti yli tuon ikärajan ja tiedän parkanontallin koska olen paikallisia ja entinen tallilainen ja kokemus ja moraalikäsitys ovat selkeät, kun nuoremmat vain ajattelevat ratsastusta ja hauskan pitoa. hevosen pitoon kuuluu liian paljon riskejä ja ongelmia. parkanon omistajat senkun vain kiistävät kaiken. luulisi heillä olevan tarpeeksi rahaa oikeasti rakennuttaa uusi talli, kun vanhaa ei uskalleta remontoida tai purata. jos raha on ongelmana, niin onpahan paljon hevosia joita myydä pois. mutta kyllähän parkanon tallilla on paljon hyvääkin, mutta miinuspuolet ottavat kyllä valtavan enemmistön. olen monta kertaa sanonut omistajille puutoksista, mutta ei. tivataan kiukkuisesti vastaan.

      nyky menosta en parkanossa tiedä, kun lopetin siellä käymisen n. 2-3 vuotta sitten. oma tekstini perustuu siis niihin aikoihin. opetelkaa ymmärtämään tosiasiat. kiitos.

      • paikkakuntalainen

        ottaen myös huomioon että varusteet (satulat, suitset,jne) ovat kivikautisen vanhoja.
        satula hiertää hevosien selkiä pitkin selkärankaa myöten, mikä ei todellakaan ole hevosien selälle hyväksi. huovat ovat kuluneita ja jokaiselle hevoselle on 2 harjaa ja muut erikois harjat ym yhteisiä, mikä on myöskin aika hullua.


    • Parkanofani

      olin vuonna 2012 pääsiäisleirillä . Inhosin mennä shettiksillä yli kaiken koska menin pandoralla joka tiputti mut 4 KERTAA , tipuin 2 kertaa ravissa ja 2 kertaa siinä kun pandora hyppi pystyyn ja pukitteli !!! Mutta sitten kun pääsin isompien hevosien selkään siellä pysyin mainiosti ja meinasin tippua 1 kerran episseltä ! jäin kaipaamaan Episseä ihan hirveästi , menin Epissellä ♥ , Nanetella , Hannahilla ja Pandoralla ! Satulat ovat ikivanhoja ja suiset menee niin ja näin ! mutta parkanossa on kuitenkin ihanaa , parkano on paras paikka !

    • I♥Parkanonrats.talli

      PArkano on paras paikka! Olin viime kesänä siellä leirillä..Mitään muuta vikaa ei leirissä ollut kuin se, että sänkyni natisi enkä oikein saanut nukuttua:DHUOM! Se sänky oli ainut joka narisi.... I ♥ Parkanon ratsastustalli

    • Parkanofani

      Suosittelen kaikille parkanoa , siellä on hyvää kotiruokaa , hyvät sängyt paitsi joskus , ihanat ja kiltit ponit , tilavat kentät jne . Siis en älyä mistä nämä haukkumiset tulee ! Ne jotka väittävät että parkano on ihan tyhmä ja ei suosittel heidät voisi mielestäni tappaa tai karkoittaa autiolle saarelle kitumaan ! EPISSE ♥

    • joku vaan c(:

      Ihan tykkäsin paikasta, mitä nyt 2 vuotta sitten siel kolme yötä olin. Meitä oli 4: Minä, kaverini, sitten kaks tamperelaista. Ruoka oli hyvää, mutta silti ei koko paikas yleisesti paljon kehuttavaa, muttei moitittavaakaan. Poneilla ei kaikilla ollut satuloita tms. mutta sen nyt sinänsä ymmärtää, kun hevosia noin 35-50? Ainakin tykkäsin hevosista, ja muutkin näytti mukavilta joilla mentiin leirillä: ( mulla Panagia, kamulla Roos ja niillä vierail tyypeil tais olla jotku Allu ja Lissu tms) ja vaihtotunnilla menin Nanetella ja kaveri Xenalla. Xena nousi pystyyn koko ajan, ja vilkuili laitumella, mutta siel olikin ollut joku tyyppi antaas niille kädestä heinää. Nanetesta en silloisena alottelijana tykännyt.. Nyt ois tarkotus yhen toisen kaverin kans kesällä ottaa sielt meille kotiin ponit.

    • Kamelinkakka

      Minun mielestäni Parkano ei ole mikään unelmien asuinpaikka hevosille. Niitä ei ruokita tarpeeksi, rokoteta, madoteta tai mitään muutakaan tarpeellista. Leiritalo on (talvella) todella kylmä, eikä lämmityksiä ollut, paitsi yksi vaivainen patteri, joka ei auttanut mitään (paitsi patterin vieressä nukkujalle..). Monet menevät Parkanoon siksi, että siellä on niin vapaata yms. mutta kannattaisi kuitenkin miettiä, haluaako rahoittaa sellaista toimintaa.

    • Tässä

      Tässä pätkä netistä erään sivuilta joka ollut siellä -99 tetissä. Ponit lopetetaan itse ilman ammattitaitoa, poneja pitää rapsutella etteivät villiinny, ja kaikki ontuvat.

      Me kolme reipasta tettiläistä:
      Tiia (kaiken pahan alku)
      Anne(-lapsi)
      Maikki (the prodigy)
      Maanantai 8. 11. 1999 Haravoimme, haravoimme ja taas haravoimme... Lopuksi saimme kävellä ilman satulaa Vuokolla, Afroditella ja Kinniellä. Maikki meni Vuokon, Anne Afroditen ja mä Kinnnien, joka ontui...

      Tiistai 9. 11. 1999 Kalkitsimme tallin, ja shettistamma V.V. Usva oli liukastunut laitsalla ja sen lonkka oli kait mennyt sijoiltaan... Jukka joutui lopettamaan sen itse koska eläinlääkärin kutsuminen olisi vain pitkittänyt Usvan kärsimystä. Loppupäivän saimme vapaata, ja Jukka käski meidän käydä alhaalla taputtelemassa viittä ässää jotta ne pysyisivät kesyinä... Viisi ässää olivat: V.V. Safir, V.V. Sara, V.V. Säihke, V.V. Sumu ja V.V. Suhina. Ihmeeksemme emme löytäneet laitsalta porttia...!?!

      Keskiviikko 10. 11. 1999 Putsasimme satulahuoneen kaikki n. 30 päitset... Mitäköhän pursuaa korvista?? Vasemman laitsan hepot otettiin sisälle, emmekä ratsineet ollenkaan (taaskaan...). Saimme kuitenkin harjata Hellun, Vuokon ja Nixun.

      Torstai 11. 11. 1999 "Tyhjensimme tallin" eli kärräsimme paskaa, ja kyllä pirjotti, jukatti ja pekatti... Two blondies eli Nixu ja Vuokko viihdyttivät meitä, samoin kuin Heluna ja hurja Janiara-punkkari...! Saimme ratsastaa, menin Lucylla, Anne Idolilla ja Maikki Nixulla. Lucy oli hankalan alun jälkeen kuitenkin ihan mukava pikku poni. Annekin piti Idolista, mutta Maikki ei sanonut Nixusta mitään, mutta ihan kivalta se näytti.

      Perjantai 12. 11. 1999 Nyyh... toiseksi viimeinen päivä... Aloitimme juottamalla hevoset ja siivoamalla paikat. Saimme ratsia kaksi kertaa, ja kivaa oli!! Janiara tosin karkasi multa, but so what, shit happens!! Eka tunti: Maikki-Ivor, Anne-Axel ja Tiia-Janiara. Toka tunti: Anne-Earl, Tiia-Siboney ja Maikki-Paprica. Tokan tunnin menimme ilman satulaa, Siboneyllä oli vähän meno päällä, ja Paprica ontui pahasti... =o(

      Lauantai 13. 11. 1999 Siivosimme vasta aamulla, ja kävimme vielä tervehtimässä hevosia tallissa. Bussimme lähti klo 9.00, ja vaihdoimme dösää Porissa. Loppumatka sujuikin sitten lehtiä lukien. Voi kunpa pääsisimme taas Parkanoon...

    • Pidetään huolta

      Ilmoittakaa Parkanon Ratsastuskoulusta eläinsuojeluviranomaisille että käyvät tarkistamassa paikan. Niin moni on kirjoittanut järkyttävää tekstiä paikasta joten kaikki jutut eivät voi olla tuulesta temmattuja. Tosiaan kyllä jo se kertoo jotain että tallin toiminta on suunnattu alle 16-vuotiaille. Aikuisia ei haluta päästä paikan päälle koska jollakin voisi olla jotain sanottavaa.
      Tässä vielä linkki SEY:n sivuille jossa on lisätietoa ilmoituksen teosta. Älkää antako eläinten kärsiä vuodesta toiseen vaan tehkää jotain asian hyväksi.
      http://www.sey.fi/elainsuojelu/seyn_elainsuojeluvalvojat/tee_elainsuojeluilmoitus_netissa

    • Huonoa kohtelua!!!

      Moikka!! minulle on kerrottu, että parkano on ihan paras paikka, mutta nyt kun olen saanut tietää totuuden niin en ikinä mene sinne toiste! Se on kauheata rääkkäystä.....hevoset ja ponit huonossa kunnossa ja liian vanhoja tuollaiseen liika käyttöön. Shettikset pomppivat pystyyn ja pukittelevat....en osaa kuvitella miten hevosia ja poneja voidaan kohdella noin, todella hirvittävää!


      EN SUOSITTELE MENEMÄÄN!!!!!!!!!!!

    • Lolitaa ikävöivä:(

      Parkanon ratsastuskoulua ei ole olemassa. Ihan parkanon RATSASTUSTALLI

    • parkanolainen1

      Selittääkö kurjan meiningin jotenkin se, että on ratsastusTALLI, eikä -koulu?
      Olen aika järkyttynyt, jos Episse ja Hannah on olleet vielä 2012 leirikäytössä! Kävin tallilla vuonna '95 ja samat ponit siellä kiersi kehää, eivätkä mitään varsoja olleet silloinkaan.

      Tuosta kävijöiden ikärajoituksesta en tiennytkään, tosin en ihmettele... Niuho meininki oli silloinkin, kun tallilla kävin (olin leirillä tunneilla). Omistajat oli tylyjä ja hirveässä riidassa silloisen rats.opettajan kanssa, joka sitten kesän lopussa jäikin pois. Sen jälkeen ei käsittääkseni ole Parkanon ratsastusTALLILLA ollut opettajaa, vaan tunneilla ainakin tuolloin 90-luvun puolivälissä sai ratsastella ihan itsekseen.

      Kuitenkin, parempiakin talleja löytyy! Sellaisia, missä hevosia hoidetaan hyvin ja ratsastajienkin turvallisuuteen panostetaan.

      • PIRJON vihaaja

        Hannah ja Episse oli vielä vuonna 2013 leireillä! Hannah oli mun hoitsu.......


      • Anonyymi
        PIRJON vihaaja kirjoitti:

        Hannah ja Episse oli vielä vuonna 2013 leireillä! Hannah oli mun hoitsu.......

        Episse syntynyt 1984 ja Hannah -85...


    • älä vaan mene sinne!

      En suosittele paikkaa. Siellä poneilla näkyy kylkiluut, ja osa suitsista on HOMEESSA! Ainakin kun minä siellä tyhmänä ja nuorena kävin, niin ratsuni suitset olivat homeessa! Osa poneista on ns. "automaatteja" sillä seuraavat edellä menevää ponia poarhaansa mukaan, joten ratsastaja ei voi tehdä mitään, ja ei siis opikkaan mitään. Hyvät ihmiset, ÄLKÄÄ MENKÖ SINNE!

    • barollolove

      Onko joku tulossa Parkanon ratsastustallin 15.7-19.7.2013 esteleirille????
      Itselleni on jo paikka varattuna ja yks mun kaveri tulee ehkämukaan.

    • vakikävijä

      Juu, 3 paikkakuntalaista vakikävijää on tulossa 7. leirille ! :) Isoilla poneilla siis.
      Parkanon ratsastustallin sivut on uudistettu ! Linkki: http://www.ratsastustalli.fi/index.html
      Ja tosiaan mun kanta LEIREIHIN on, että opetus on aika hyvää ja laadukasta, poneja löytyy joka tasolle ja leiriläiselle, ruoka on hyvää ja ruokailuajat kunnossa, majoitus on mitä on mutta heppaleireillä sen ei tarttisikaan olla luksusta, riittävästi vapaa-aikaa myös vuokralaisille ja suunniteltua ohjelmaa iltaisin kaikille leiriläisille, joka kasvattaa leirihenkeä entisestään ! :) Kentätkin on ihan ok kunnossa, pääasia että siellä voi kaikinpuolin moitteettomasti ratsastaa. Hinnat hyvät ja monipuolinen leiripaikka !! :)

      • barollolove1

        Tosi kiva tietää et joku on tulos sinne kans:D Ja ei täällä enää tiedä oikeee mihin pitäis uskoo!! Ko toiset sanoo et siel on hirveet rääkkäyst ja toiset et parkano on ihan paras paikka. Ainnakin toivon et toi jälkimmäinen on totta!!


    • randomiiimoi

      Musta vähän tuntuu että, ku noi jotkut viestit on vuodelta 2005 että enää noi kaikki ei pidä paikkaansa! ;)

    • 2012

      parkanossa hyvä ruoka. olin itse siellä 2012 ratsastusleirillä ja ponit ok kunnossa. hepat oli vanhoja jo.itse sain kyllä ei niin kilttejä heppoja. Sain hoitsuksi hepan joka puri ja ratsastettavaks semmosen joka littasi mut karsinan seinään ja meinasin saada semmosen jonka kaa ei ollu ratsastettu pitkää aikaa koska pukittelee nii paljo... Omistajat hirveitä, huutaa paljon. mut muuten ehkä ok.

    • ...

      Vittu kukaan ei enää halua mennä sinne ku lukee nää kommentit!!! Miks pitää aina haukkua kaikki ihan lyttyyn! Itse olisin mennyt, mutta luin nämä kommentit ja enpä oo enää niin hyvissä fiiliksissä!

    • PIRJON vihaaja

      no talli oli tosi surkee heppat oli huonos kunnossa ja leirikauppas myytiin homeisia satuloita! ja PIRJO oli tosi inhottava mun hoitsu oli tosi laiha ja kun ellu ratsasti trivialla niin trivian selkä meinas katketa.kun mä menin sinne niin mä jännitin ihan sika paljon sitten pirjo jäkätti hetikun astu ovesta sisään.kivointa leirillä oli kaverit ja hoitsu sitten siellä oli poni jonka kaviot oli niin huonoskunnossa ja heppojen laitumella ei ollu vettä.no kivaa oli yö myöhään haukkua pirjoa ja ellua

    • Pparkannnollainenn

      Pirjo on nyt vähän mitä on. Kyllä hänkin osaa olla mukava. Ja itse rakastan parkanoa ♥ JOS JOKU TULEE ENSVUONNA YKKÖSLEIRILLE NIIN ILMOTTAKAA TÄHÄN :3

      • Xenanrakastaja

        minä menen nyt viikoloppu leirille kahen viikon päästä ja mun kaveriki


      • PIRJON vihaaja

        Pirjo on vaa perseest!!!


      • paska mikä paska
        PIRJON vihaaja kirjoitti:

        Pirjo on vaa perseest!!!

        Älkää nyt hyvät ihmiset vaan missään nimessä tukeko enää tätä tallia. Kävin itse aikuisena ihmisenä toteamasa tilanteen ja sain haukkuryöpyn niskaani tältä Pirjolta kun hieman kyseenalaistin heidän toimintaansa. Tämä talli on suunnattu lapsille ja syystä: koska aikuinen tietää miten asiat pitää hoitaa ja täälä niitä ei hoideta. Tallin toiminta eli kukoistuskauttaan kauan itten jolloin sielä oli ihminen joka tiesi ja taisi asiat. Nyythän tämä on pelkkä vanhojen hevosien rääkkäyspaikka ja lapsilla rahastetaan. Olen tehnyt ilmoituksen kyseisestä paikasta, toivottavasti jotain tapahtuu. Täysin järkyttävä paikka.


    • kauan kauan sitten

      Kävin kyseisellä tallilla 90-luvulla enkä todellakaan voi suositella sitä sen, enkä nykyisen menon perusteella! Olen järkyttynyt, että samat hevoset ovat edelleen käytössä raukat! Meno kuulostaa ihan samanlaiselta kuin silloin :(

      Toivoin, että talli olisi jo lopettanut toimintansa ja eläimet olisivat päässeet hyviin koteihin :/

      Minäkin kehoitan olemaan tukematta tuota toimintaa

    • pirjokka

      Joo o. Hannah poni ei oo enää ratsastuskunnossa joten sillä ei enää ratsasteta. Mutta sillä ratsastettiin kyllä silloinkin kun se EI minun mielestä ollut ratsastuskunnossa. Episse kuoli, isot ponit on kaikki niin laihoja että kaikki luut paistaa, patu on 34v vissiin on laitumella näillä -10 pakkasilla. ja muutenkin mun mielestä patun sais lopettaa niin huonossa kunnossa, kaikki luut näkyy mitä sitä turhaan pakolla elättää. tunneilla päätöntä menoa ei ohjata yhtään muutaku ohjatuilla tunneilla, jos on ellu, pirjo ei oo varmaan edes ratsastanut. Ihan suht hyvässä kunnossa on vain osa shettiksistä, isot ponit aivan järkyttävässä kunnossa. olisi kiva kun ne myytäisiin hyviin koteihin. talli on kauhea ja haisee. suosittelen talli satumaata.

      • kurrmau

        Tosi harmi kuulla, että asiat on nykyään huonommin siellä.. :( Olin siellä muutamanan kesänä joskus 5-7(?) vuotta sitten ja kaikki ponit oli tosi pulskassa kunnossa.

        Järkyttävää kyllä oli nähdä silloin miten huonoa huolta joidenkin niiden kavioista oltiin pidetty! Ja sitten kun asia korjattiin ainakin mun hoitsulla tuolloin (Lucy II) ja sitten se ei enää pystynytkään kävelemään kunnolla. Siitä huomas miten sitä sattu, kun se käveli ekoina päivinä hoidon jälkeen. Toivottavasti se oli vaan ohimenevää kipua, en enää uskaltanut mennä kyseiselle tallille tuon takia, kun ymmärsin vasta sitten millaista elämää ne ponit siellä joutuu viettämään.


    • joo tota

      HALOO! 10 vuotta vanha keskustelu?

      • Liinunenn

        Heippa parkanossa on kaikki ihan hyvin:
        - poneilla ei ole kenkiä koska kuvitelkaa millainen urakka olisi kengittää n. 30 shettistä isot ponit
        - ja muutenkin jos kaviot putsaa hyvin jne niin ei niillä ole hätää ei ne synny kengät jalassa ja satulat päällä
        - shettiksillä satuloita tosiaan 3 ja niitä käytetään talutusratsastukseen ja shettisoiri Bingon ratsastukseen - jos opettaja kokee että joku ei voi mennä ilman satulaa niin laitetaan shetulle satula
        - eihän shetuilla voikkaan hypätä ilman satulaa kovinkaan kotkeita mutta esteleirillä isoilla poneilla mentiin 70cm
        - kasinoissa purua on vain sen verran että jos heppa pissaa niin on helpompaa siivota
        - ponit ei ole karsinoissa/ pilttuissa kuin hoitamisen ajan esin huonolla säällä - muuten hoito tapahtuu ulkona puomeilla
        - 2 ponia samassa karsinassa - eihän se mitään haittaa kun aina kaverit laitetaan keskenään ja shetuilla omat pienemmät "yksityiskarsinat"
        - patjat ovat n5-10cm paksuja ja sulla kuitenkin tulee olla makuupussi pehmikkeenä - eikä se paljoa vaivaa ole jos joka aamu laittaa patjan hueman paremmin
        - tosiaan wc:itä on vain yksi mutta harvoin sinne jonottaa kovinkaan moni sillä psa käy heti herättyään wc:ssä
        - maastossa mennään kaikissa askellajeissa, mutta kokemattomampien kanssa pitäydytään yleensä käynti - ravi vaiheilla tapaturmien välttyniseksi
        - itaenäisessä maastossa vuokraajien kesken ei ravata - laukata taas kerran välttääkseen tapaturmia
        - opetus ei oleviovin laadukasta, mutta hei olet leirillä ja siksi shetuillakin usein laukataan ilman käsiä jne podetään hauskaa
        - poneilla on muutama oma harja ja lisä harjoja yms on saatavilla - leirille kuitenkin saa tuoda omat harjat ja pintelit jos sellaiset omistaa :)

        Koittakaa ymmärtää että asiat ovat muuttuneet 2007 ja 2013 välillä aikas oaljon :D


      • Poni123
        Liinunenn kirjoitti:

        Heippa parkanossa on kaikki ihan hyvin:
        - poneilla ei ole kenkiä koska kuvitelkaa millainen urakka olisi kengittää n. 30 shettistä isot ponit
        - ja muutenkin jos kaviot putsaa hyvin jne niin ei niillä ole hätää ei ne synny kengät jalassa ja satulat päällä
        - shettiksillä satuloita tosiaan 3 ja niitä käytetään talutusratsastukseen ja shettisoiri Bingon ratsastukseen - jos opettaja kokee että joku ei voi mennä ilman satulaa niin laitetaan shetulle satula
        - eihän shetuilla voikkaan hypätä ilman satulaa kovinkaan kotkeita mutta esteleirillä isoilla poneilla mentiin 70cm
        - kasinoissa purua on vain sen verran että jos heppa pissaa niin on helpompaa siivota
        - ponit ei ole karsinoissa/ pilttuissa kuin hoitamisen ajan esin huonolla säällä - muuten hoito tapahtuu ulkona puomeilla
        - 2 ponia samassa karsinassa - eihän se mitään haittaa kun aina kaverit laitetaan keskenään ja shetuilla omat pienemmät "yksityiskarsinat"
        - patjat ovat n5-10cm paksuja ja sulla kuitenkin tulee olla makuupussi pehmikkeenä - eikä se paljoa vaivaa ole jos joka aamu laittaa patjan hueman paremmin
        - tosiaan wc:itä on vain yksi mutta harvoin sinne jonottaa kovinkaan moni sillä psa käy heti herättyään wc:ssä
        - maastossa mennään kaikissa askellajeissa, mutta kokemattomampien kanssa pitäydytään yleensä käynti - ravi vaiheilla tapaturmien välttyniseksi
        - itaenäisessä maastossa vuokraajien kesken ei ravata - laukata taas kerran välttääkseen tapaturmia
        - opetus ei oleviovin laadukasta, mutta hei olet leirillä ja siksi shetuillakin usein laukataan ilman käsiä jne podetään hauskaa
        - poneilla on muutama oma harja ja lisä harjoja yms on saatavilla - leirille kuitenkin saa tuoda omat harjat ja pintelit jos sellaiset omistaa :)

        Koittakaa ymmärtää että asiat ovat muuttuneet 2007 ja 2013 välillä aikas oaljon :D

        En ole ennen käynyt tallilla, mutta kyllähän nyt erkkikin tietää että asiat ovat muuttuneet 2007-2013 välillä :D


      • pinjaws
        Liinunenn kirjoitti:

        Heippa parkanossa on kaikki ihan hyvin:
        - poneilla ei ole kenkiä koska kuvitelkaa millainen urakka olisi kengittää n. 30 shettistä isot ponit
        - ja muutenkin jos kaviot putsaa hyvin jne niin ei niillä ole hätää ei ne synny kengät jalassa ja satulat päällä
        - shettiksillä satuloita tosiaan 3 ja niitä käytetään talutusratsastukseen ja shettisoiri Bingon ratsastukseen - jos opettaja kokee että joku ei voi mennä ilman satulaa niin laitetaan shetulle satula
        - eihän shetuilla voikkaan hypätä ilman satulaa kovinkaan kotkeita mutta esteleirillä isoilla poneilla mentiin 70cm
        - kasinoissa purua on vain sen verran että jos heppa pissaa niin on helpompaa siivota
        - ponit ei ole karsinoissa/ pilttuissa kuin hoitamisen ajan esin huonolla säällä - muuten hoito tapahtuu ulkona puomeilla
        - 2 ponia samassa karsinassa - eihän se mitään haittaa kun aina kaverit laitetaan keskenään ja shetuilla omat pienemmät "yksityiskarsinat"
        - patjat ovat n5-10cm paksuja ja sulla kuitenkin tulee olla makuupussi pehmikkeenä - eikä se paljoa vaivaa ole jos joka aamu laittaa patjan hueman paremmin
        - tosiaan wc:itä on vain yksi mutta harvoin sinne jonottaa kovinkaan moni sillä psa käy heti herättyään wc:ssä
        - maastossa mennään kaikissa askellajeissa, mutta kokemattomampien kanssa pitäydytään yleensä käynti - ravi vaiheilla tapaturmien välttyniseksi
        - itaenäisessä maastossa vuokraajien kesken ei ravata - laukata taas kerran välttääkseen tapaturmia
        - opetus ei oleviovin laadukasta, mutta hei olet leirillä ja siksi shetuillakin usein laukataan ilman käsiä jne podetään hauskaa
        - poneilla on muutama oma harja ja lisä harjoja yms on saatavilla - leirille kuitenkin saa tuoda omat harjat ja pintelit jos sellaiset omistaa :)

        Koittakaa ymmärtää että asiat ovat muuttuneet 2007 ja 2013 välillä aikas oaljon :D

        hei mä uskon tota vaik en ookkaa siel ollu oon vast menos sinne mut hei, miten kukaan pystyis pitää tallia/leiripaikkaa luksuskunnos ku pitää makssa 50-60 ponin kaikki tarpeet ja ruoka yms. älkää vittu soikoon jaksako uskoo noita negatiivisii paskoja ja miks sinne sit kukaan menis? olisha siit ilmotettu jo jollekki elinsuojeluyhdistykselle tai jotai ja hei ajat muuttuu nyt on 2017 älkää uskoko niitä 2004 juttui jos uskotte ootte täysii kusipäitä


    • Poni123

      Heippa. Olen menossa kyseiselle tallille, (en olen ennen käynyt siellä) ja monet ovat kehuneet ja monet haukkuneet. Haluaisin siis tietää onko talli hyvä vai ei. Olen siis menossa shettisleirille. Toivoisin vastauksia! :)

      • L99

        jos tykkäät mennä shetuilla ilman satulaa ja ns. Puskailla (ei niin vakavaa ratsastusta) niin ihan oikea paikka, mutta jos haluat tasokasta opetusta ja satulalla menoa ei ehkä kannata mennä :)


      • parkano fani 1

        koska olet menossa leirille
        parkanoon minäkin menen ekaa kertaa parkanoon pääsiäisleirille


      • paras

        Moi mä tuun kans sinne shetu leirille on ihan kiva paikka tai oikeestaan paras


      • loverto

        moi mille leirille tuut jamikä sun nimi on


    • parkano fani

      onko kukaan menossa pääsiäisleirille 2014 minä menenja noi viestit jos sanotaan tallilta pahoi asioita ei pidä paikkaansa ....ps pekka on mun isän isän serkku ..ja elina on meijän serkun pikkuserkku

    • qwerty6

      Paikka on muuten mukava, mutta Pirjo on hieman epäystävällinen ensikertalaisille.

      Kauppa oli lähellä, joten saimme jotain kunnollista syötävää.

    • karoliina12

      Minäpä kerron talli on huonossa kunnossa ja poneja on ahdottu noin 3 kappaletta samaan karsinaan ja henkilö kunta on epä ystävällistä sängyt ovat kerros sänkyjä alhaalla ne on huonossa kunnossa niissä ei ole myöskään tikkaita ja siis poneilla ei ole lainkaan satuloita eikä harjat ole hyvä laatuisia suihkussa ei saa käydä kui kerran viikossa jos silloinkaan ihmiset harkitkaa nyt itse olen ollut kyseisessä paikassa 2 kertaa en suosittele tästä paikasta huomaa että eivät ponit enää jaksa

      • totuuksia parkanosta

        Kaikki uudet parkanoon tulijat muistakaa että jos arviotte tallia tämän keskustelun perusteella niin tämä on KYMMENEN vuotta vanha keskustelu. Ja luultavasti asiat on kymmenessä vuodessa vaihtuneet. Ite oon käyny parkanossa leirillä ja tänä vuonna uudelleen.
        Tallilla on melko huono opetus joten jos haluat kehittyä ratsastuksessa todella paljon yhden leirin aikana, parkano ei ole sinulle paras leiripaikka. Mutta pää asia on että leireillä on kivaa ja se parkanossa toteutuu. :)
        Ruoka on hyvää, ja semmoista mitä ratsastusleireillä tavallisesti onkin. Patjat ovat ohuemmat kuin jossain viidentähden hotellissa, mutta eihän semmosta voi ratsastusleiriltä odottaakkaan. Tilat eivät ole kovin uudet mutta kuitenkin siistit siihen nähden kuinka vanhat ovat.
        Henkilökunta on suuriltaosin mukavaa mutta joissain asioissa melko epäystävällistä..
        Tallissa ei ole jokaiselle ponille omaa karsinaa, mutta kesäisin tallia ei käytetä melkeimpä ollenkaan kun ponit ovat yötäpäivää ulkona. Ja jos joku valittaa siitä että ponit ovat 24/7 ulkona niin näin se kuuluisi olla jokaisella tallilla. Ponit jotka ovat ratsastuskäytössä on koulutettu ja ovat suurimmaksiosaksi tosi kivoja hoitaa.


        Olen kyllä itse sitä mieltä että parkanon ratsatsustalli on kaikin puolin todella kiva paikka paitsi että jäi ärsyttämään joidenkin ei tuntikäytössä olevien ponien kavioiden kunto....

        Se on vain yksi asia jota kaikki eivät edes huomaa ja eihän villihevostenkaan kavioita kukaa huoltanut joten eiköhän ne ponit pärjää. Ja jos suurempia ongelmia kavioiden kanssa tulee niin eiköhän kengittäjä kutsuta paikalle. ;)

        Kaikki jotka ovat vähänkin kiinnostuneita menemään parkanoon niin suosittelen lämpimästi :)


    • P0ni123

      Mitä toi tarkottaa? Hirveetä!

    • ihan ok

      Ainakin suihkussa saa käydä niin usein kun haluaa. Leireillä ei ikinä ole ollut vessaan jonoa. Maastossa laukataan aina jos on kokeneemmassa ryhmässä. On kyllä totta, että henkilökunta ei ole ystävällistä, mutta ei pahimmastan päästä. Leirillä on kuitenkin rentoa ja mukavaa, ja hinta ei ole juuri mitään. Leiriponien kunto on ihan normaali, mutta ponit jotka eivät käy tunneillla, ovat vähän huonokuntoisempia... Tämä näkemys oli siis shettisleiristä. Kannattaa käydä siellä leirillä, koska olen kuullut monen tykkäävän, ja itsekkin pidän parhaina leireinä missä olen ollut!

    • pääsiäisleiri

      onko kukaan tulossa parkanon 2014 pääsiäisleirille ja kuka onhelpoin heppa

    • ❤️❤️❤️

      Kiva paikka, ilkeä henkilökunta mutta muuten ihan mahtava

    • moi1

      Itte oon tulossa pääsiäisleirille 2014. En oo kyl ikinä käyny tällä tallilla. :) Onks oikeesti huono talli vai hyvä? :)

    • moi1

      Viel ois et kuka menee sinne pääsiäisleirille shettiksillä? En oo varma viel kummil mä meen :).

    • timu fani

      Vittu!!!!! Oo parkanos pääsiäis leiril menin timul se on paras suosittelen


      paikaa

    • Roos on paras!

      Siis olin Parkanos yhellä leirillä ja ei ollu TODELLAKAAN huono paikka! Suosittelen paikkaa muillekkin! Menin Roossilla ja oli tosi kiltti! Te jotka haukutte Parkanoo nii menkää kuuseen!!! Meen kesällä EHKÄ 7 leirille. Mutta siis SUOSITTELEN!

    • Panagiarakas

      Oikeesti kuka väittää noin! Panagia on best! Mut kummiskin ne patjat ei ees oo 3 cm paksui vaan ihan normikokosii! Siellä TALLISSA ei ees pietä shetuja paljookaan. Kun mä olin syysleirillä ne oli 24/7 ulkona. Siitä et kaks joutuis nukkuu samassa sängyssä on vale siellä ku on niin paljon sänkyi et on kyl tilaa.

    • Roos on paras!

      Sain selville et oon menos 7 leirille ;) Kuka muu tulee sinne?

      Mut nyt kerron Parkanosta :)

      -Luuletteko et kaikil ois varaa ostaa 30 sänkyy ja n. 40 satulaa??Ja viel elättää ponit!
      -Patjat ei tipu! Mulla ei tippunu yhtään kertaa se patja!
      -Hei haloo! Hevonen ei synny kengät jaloissa...!
      -Ja hei, hevonen/poni pystyy astumaan 30 cm esteiden yli tai jopa korkeempia!
      -Sitä "jyrkkää" mäkee ei ees ravata!
      -Ruoka oli niinku kotiruokaa et luuletteko et siel tarjotaa jotai niinku ravintolassa?
      -Meillä ei ollu mitään hiljaisuutta ku jotkut valvo johonki yhtee ;D
      -Mukava maasto lukuun ottamatta yhtä metsäpolkuu :) (Mun mielipide)

      Ei tuu heti mielee muuta mut ne jotka on tulossa 7 leirille nii nähää siel ;)

      • Joku :D

        Oot oikeessa ;) mut puuttuu ainaki yks juttu:

        -Pirjo ei oo todellakaa kamala!

        JA HEI! Kannattaa varmaan kokeilla itte eikä kuunnella muita :)

        SUOSITTELEN!


      • 7leiriläinen

        Oon ittekki tulossa kaverin kanssa 7leirille :) ois kiva tutustuu teiän 7leiriläisten kanssa. Joten jos haluutte nii tulkaa kikissä puhuu: n1nnu


      • timu lovettaja

        moi anita mä olen tulossa 7 leirille esittelen itseäni olen 10v tyttö olen käynyt 1 kerran parkanon leirillä T:emmi tunnet jo mut anitamut kuiteski


      • kannattaa mennä
        Joku :D kirjoitti:

        Oot oikeessa ;) mut puuttuu ainaki yks juttu:

        -Pirjo ei oo todellakaa kamala!

        JA HEI! Kannattaa varmaan kokeilla itte eikä kuunnella muita :)

        SUOSITTELEN!

        samaa mieltä
        ensimmäistä kertaa ku olin pirjo oli vähän tiukka mutta kun on käynyt siellä useemmin niin se vaan kiltistyy vuosi vuodelta ja viimeksikin kun oltiin niin kertoi meille vähän tietoa kylän ihmisistä;)


    • Ellll

      oon menossa 1-leirille tonne paikkaan. Shettisleirille :)

    • timu lovettaja

      Onko kukaan tulos 7 leirille 20014 ois kiva tutustuu ennenmin24

      • eva-maria

        Oon tulossa 7. Leirille. Sis shetu. Meeksä shetu leirille kans?


      • Roos on paras!
        eva-maria kirjoitti:

        Oon tulossa 7. Leirille. Sis shetu. Meeksä shetu leirille kans?

        oon myös tulos shettiksil niinku timu lovettajakin :) ootko kik?


    • Roos on paras!

      Jos haluu tutustuu etukäteen (sis. 7. leiriläiset) nii tulkaa kik:AnSkU_Uu ;)

    • kannattaa mennä

      parkano on pikka minne minä mieluiten rahani pistän olen ollut siellä jo lukuisilla leireillä javiikonloppuisin ja henki on hyvä ja leiritalo ehkä parhain koska ei ketään valvomassa ja iso talo pelkkien leiriläisten käytössä hevoset hyvin hoidettuja ja ratsastus ihan mukavaa mutta kaikilla leireillä joka vuosi samat jutut maastossa me ainakin mentiin pelloilla ja harjulla ja ne jotka halusi sai laukata hiekkatien ja sen jälkeisen ylämäen jos halusi ja leirialueelta sai poistua kauppaan tai syömään mikä oli todella hyvä asia sillä talli sijaitsee keskustassa ja tallialue iso ja hevosia sai mennä katsomaan laitumille kun halusi

      • kannattaa mennä

        ja inkku hannah niksu jabingo on parhaita vaikka inkkua ja hannaa emme nääkkään enää mutta terveisiä silti taivaaseen♥


    • Jesuuuh

      Heyyy ketään tulos 4. leirilleee? :DDD

    • Mie Vaa

      Ketää menos heinä-elokuun vaihteessa leirille?
      Itte menen kai kahtommaa millainen talli se on, kaverin kanssa. Oon nyt lukenu noita teiän kommentteja tallista, ja ensin aattelin että en menis, mutta kyllä sit ku tuli hyvääki kommenttii, nii aattelin mennä itte ottaan selvää että millanen se on. Täti kävi joskus ja sano et oli ihan mukava.
      Mutnii, jos tallin asiat on tosiaan noin huonosti, aijon kyllä sitten sanoa siellä jollekin tallinomistajalle tjtn, että pitäis pikkuse parantaa! Hirveetä mitä ny noi jotku on kertonnu!
      Mutnii, meen kattoo tallii ja saamaa omaa kokemusta siitä. Ois kiva jos joku kertois ihan rehellisesti sekä hyviä että huonoja puolia!

    • Roos On Paras!

      Kukaan tulos syysleirille?

    • RoosLove

      Onko kukaan tulos pääsiäileirille?

    • Böö...h

      Onko kukaan täällä tulossa 2. Leirille :)?

    • kuusplus19

      Ihmisetkö syntyvät kengät jalassa?

    • voimorjenstaas

      joo. ja elukoita pidetään judt sen verran mitä on varaa elättää ja asiallisesti hoitaa. eikä yhtään enempää.

    • raisuonkivs

      Onkos kukaan tulossa pääsiäisleirille 2016?

    • nynnis2004

      Onko kukaan tulossa 26.6-1.7 ihan perus ratsastusleirille? Ensimmäiset kommentit kuulostivat pelottavilta... Olen jo kuitenkin ilmoittautunut leirille. Jos leiri on niin paska kuin kuin jotkut sanovat, niin en mene toiste! Mutta positiivisia asioitakin on tullut joten. Ja jos on niin paskaa, nii paskat sentää kertokaa niille, ilmottakaa eläinsuojelu virastolle! Asia taitaa olla vaan niin että jotkut tykkää dramatisoida asioita! Jos tuut samalle leirille ku mää niin rekisteröidy howrsee ja laita viestii! Oon siel nynnis2004. (en saa laittaa s-postii yms.)

    • pinjaws

      onko kukaan tulos peru yleisleiril kesäkuus 2017? jos on nii vastatkaa pliis ois miva saaada sielt jo etukäteen joku "kaveri". jos joku on tulos nii laittakaa sähköpostiin [email protected]

    • Anonyymi

      Pyöriiköhän tallilla se Vesannon muija? Muistan joskus nuorena, kun virranhaaran talli oli parhaimmassa loistossaan. Siellä oli mukava ja osaava "tallirenki" Jaana, joka piti hyviä tunteja ja tallin kunnossa. Myöhemmin kun kävin muutaman kerran ratsastamassa, niin Jaanaa ei enää talleilla ollut ja tilalla Vesannon vaimo, jolla ei mitään hajua ystävällisyydestä. Tyly ja ikävä bitch. Siinä se tallin kukoistuskin varmaan katosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe