tressi ahdistus ja paniikkihäiriöt

Ahdistaaaaa

Voi tulla hiukan sekavaa tekstiä kun en pysty taas ahdistukseltani keskittymään kunnolla, enkä jaksa panostaa kirjoituksen ulkoasuun.
Mulla on kova stressi päällä eri asioista joita en nyt halua alkaa purkamaan. Nyt on alkanut psyyke pettämään ja ahdistus on todella kova joka aina näin iltaisin alkaa ja häiritsee tai jopa tekee mahdottamaksi nukkumisen vaikka kuinka alkais väsyttämään. Lisäksi paniikkihäiriökohtaukset ovat alkaneet olla päivittäisiä joka lisää stressiä ja ahdistusta entisestään ja tekee elämän todella vaikeaksi.
mulla oli vuosia vanhoja opamox lääkkeitä jäljellä 4 kappaletta joita aikoinaan sain jännityksen takia 30kpl reseptin joita muutamaan kerrtaan aikoinaan käytin. monia pillereitä varmaan meni hukkaan koska en aikoinaan kovin montaa kertaa niitä käyttänyt. Nämä neljä pilleriä oon nyt vetänyt vajaassa viikossa kovan ahdistuksen/paniikkihäiriön aikaan ja juuri äsken meni viimeinen. Nämä on tehnyt hieman siedettävämmän olon ja nyt pelko kova kun ainoa tuen ja turvan kohde on loppunut. Mitä mun pitää tehdä? Jos varaan lääkärille ajan saankohan siltä reseptin bentsoihin? SSRI masennuslääkettä söin silloin vuosia sitten noihin jännitystilanteisiin jotka siis oli vain poikkeustilanteita(tyyliin koulussa esitelmänpito) ja se oli totaalisen väärä analyysi lääkäriltä ja käytännössä söin niitä turhaan ilman minkäänlaista vaikutusta ja lopetin ne suht nopeasti. En tiedä auttaiskohan ne nyt kun olis eri tarkoitus eli ahdistukseen ja paniikkihäiriöön.
Bentsoja en todellakaan haluaisi alkaa syömään päivittäin koukutuksen takia päivittäisessä käytössä kuulemma teho laimenee tai häviää kokonaan, mutta tällä hetkellä en näe oikein muuta vaihtoehtoja kuin rauhottavien vetäminen koska viimeisen viikon aikana olo on ollut aina iltaisin jatkuen aamuun aivan hirveä ja siihen päälle paniikkikohtaukset niin oon aika puun ja kuoren välissä. Oon työtön enkä tiedä miten tää vaikuttaisi töissäkäyntiin jos olisin hommissa. jos saisin yhtä kovia paniikkihäiriöitä kuin nyt niin työnteko olisi mahdotonta, mutta kun yksi syy tän hetken ahdistukseen on työttömyys niin en tiedä vähentäiskö elämästä kiinni saaminen hieman ahdistusta ja näin paniikkihäiriöitä.
Tiedän että mun pitäis varata aika lääkärille mutta en oikeen osaa puhua ongelmistani, enkä näin saa varmaan lääkäriä vakuutettua edes siitä kuinka vaikeaa ja pelottavaa elämä mulla tällä hetkellä on.
Jos jollakin omakohtaista kokemusta näistä jutuista niin olis hienoa että joku vois antaa neuvoa mitä teen?

3

1645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      Vältä ainakin kofeiinia, se vaikuttaa aivojen kemialliseen tasapainoon täsmälleen samoin kuin krooninen psyykkinen stressi.

    • lappuliisa itsekin

      kirjoita sille lääkärille vaikka tällainen samanlainen lyhyt selostus. Kirjaa ylös tarkasti kuinka koet elämäsi nyt vaikka ranskalaisin viivoin ja vaikka esimerkki peloistasi ja tilanteesta missä ne nousee esiin vahvimmin. Kotona voit miettiä rauhassa ja tarkkaan asiat ja kirjata ne ylös. Vastaanotolla otat lapun esiin ja kerrot, että koska ahdistus ja jännitys vaivaa myös lääkärissä teit rauhassa lapun, jotta osaat kuvailla lääkärille oikein asiasi. Voit lukea joko itse sen tai antaa lääkärille luettavaksi. Lääkäri kyllä kyselee sitten jos tarvitsee tarkentavaa tietoa.

      Itse teen noin koska olen ujo ja ahdistunut ja jos masennus jyllää niin voin olla ihan hermoraunio vastaanotolla, puolet asioista mitä ajattelin kertoa jää vain sanomatta, jollen ole kirjannut niitä ylös itselleni. Mun mielestä olisi tärkeintä, että varaat heti ajan ja kerrot sitten lääkärille tilanteesi, aikaisemmin käytetyt lääkkeet ja millaista apua sait niistä, jos sait. Ja kerro myös pelostasi työkyvyn suhteen, sekin vaikuttaa arviointiin lääkkeestä. Lääkäri sitten pystyy arvioimaan millainen lääkitys todennäköisesti auttaisi sinua parhaiten. Tärkeintä olisi, ettei tilanteesi pahene ja että saat apua pian.

      Itse olen sitä mieltä, että koitat lääkärin määrämän lääkityksen sitten rauhassa. Itse olen saanut lääkityksestä paljon apua, mutta jos lääkitys ei auta sinua sen voi aina purkaa. Eli älä mieti lääkekoukkuja ja sellaisia liikaa, ellei sinulla ole taustana jo päihteiden väärinkäyttöä. Jos on niin sitten on varmasti syytä olla huolissaan, mutta rehellinen keskustelu aiheesta lääkärin kanssa siitäkin auttaa löytämään vaihtoehtoja. Eli älä yritä itse diagnosoida itseäsi ja määrätä hoitoasi, odota avoimin mielin lääkärin mielipidettä ja jos hänen tarjoama lääkitys on mielestäsi epäsopiva keskustele hänen kanssaan miksi niin koet. Tärkeintä on, että olet rehellinen ja avoin lääkärille ja autat häntä näin tekemään oikeat päätökset. Sama pätee myös sitten, jos lääkitystä joudutaan hienosäätämään tai vaihtamaan. Kirjoita ylös haittapuolet aina kun niitä ilmenee, jotta lääkärisi saa kiinni siitä, mikä ko lääkityksessä ei kenties sovi sinulle. Koska nämä jutut perustuvat siihen, kuinka sinä koet elämäsi niin on tärkeä, että et vähättele kokemustasi/tunteitasi/tuntemuksiasi tai unohda paniikissa kertoa niitä.

      Eli nyt vain varaat ajan ja sitten kokoat ajatuksesi paperille. Siitä se lähtee. Luulen että kun saat töitä niin pikkuhiljaa ahdistuskin helpottaa,kun saat normaalit rutiinit jne. Elämääsi taatusti silloinkin alussa helpotttaa se, että on oikea lääkitys turvanasi. Uuden työpaikan aloittaminen on myös hyvin stressaavaa ja ilman lääkitystä voi käydä turhan raskaaksi, eli parasta olisi nyt hoitaa asiat kuntoon, sitten ei tarvitse miettiä kun pääsee töihin taas kiinni, että pärjääkö sitä. Arjen normalisoitua pääset varmasti purkamaan lääkitystä, ahdistukset ja paniikkihäiriöt hellittävät kun työstä ja työpaikasta tulee tuttuja.

      • handek.1

        Masennus on paha asia joka on hoidettava. Minulle kävi höpösti, kun olin avosydänleikkauksessa kolmekertaa vuoden sisällä ja leikkausten välillä syötettiin mielialalääkkeitä joita en varmasti itse pyytänyt. Olihan selvää, että kun viikateukko kulki mekko hulmuten melko liki ja tuntui jo toivottomalta; mieliala ei ollut niitä parhaita. En tiedä oliko lääkitys oikea mutta se aiheutti muisti katkoksia. En ole kuullut kenellekään kerrottavan, ettei saa omaa vapaa-ajanvakuutusta, ( pantiin pois töistä ) metsästyskortin saanti on mahdoton, auton ajokielto määräajaksi, kaikki vastuulliset tehtävät saa unohtaa ja ym seuraukset vain, että on hoidettu MASENNUSTA. Moneen paikkaan on oltava lääkärintodistus jossa ilmenee myös leikkaus ja maininta masennuksen hoidosta. Aikaa on viimeleikkauksesta kohta vuosi, kunto ja mieliala on mitä parhaimmat. Lääkityksenä normaalit verenpaine ja kolesteroli lääkkeet kuten tälläisessä tapauksessa aina. Mutta paskat minä enää tuollaisista välitän kun henkisäilyi ja luonto kun leijonalla. En pelottele mutta minun tapaus oli tämmöinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe