Pef-arvot

LMV

Mikä olisi normaali pef- arvo? Olen 24 vuotias nainen. Pituus 166cm.

Paras lukema tähän mennessä 450. Useimmiten jää 420 tienoille. Viikon olen puhallellut nyt.

10

19518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maija

      Kaikkein huonoin puhallukseni oli histamiini rasituskokeessa, jossa puhalsin 290...

      Onneksi alkava astma havaittiin ajoissa ja saatiin hoidettua kortisonilla niin, että olen ollut nyt ollut täysin oireeton jo 5 vuotta!

      Kannattaa noista raja-arvoista kysellä myös hoitavalta lääkäriltä.

    • on..

      käsittääkseni normaalit arvot.

      • noin?

        Jostain löysin tälläiset lukemat: 160cm nainen 30 vuotias; normaalit arvot 485litraa/min.
        Ja 60 vuotias saman pituinen nainen; 435 litraa/minuutti.


      • lilja
        noin? kirjoitti:

        Jostain löysin tälläiset lukemat: 160cm nainen 30 vuotias; normaalit arvot 485litraa/min.
        Ja 60 vuotias saman pituinen nainen; 435 litraa/minuutti.

        sit minulla todettiin astma.Puhaltelin silloin noin 450 ja aamuyöstä 380.Minä olen sellaisessa työssä jossa astmaatikko ei voi työskennellä,mutta lääkkeillä olen ollut töissä ja puhallellut 470,kunnes jouduin olemaan ilman lääkkeitä muutaman viikon ennen tutkimuksia(ammattitauti)silloin puhalsin päivisin 350-390 ja aamuyöstä 280.Tutkimusta eli altistusta ei voitu sit tehdä,kun olin niin huonossa kunnossa.
        Sinä varmaan et ole vielä käynyt puhaltelemassa spirometria nekin kertoo sit siitä astmasta ja mitkä on sinun lukemat.


      • Maija
        lilja kirjoitti:

        sit minulla todettiin astma.Puhaltelin silloin noin 450 ja aamuyöstä 380.Minä olen sellaisessa työssä jossa astmaatikko ei voi työskennellä,mutta lääkkeillä olen ollut töissä ja puhallellut 470,kunnes jouduin olemaan ilman lääkkeitä muutaman viikon ennen tutkimuksia(ammattitauti)silloin puhalsin päivisin 350-390 ja aamuyöstä 280.Tutkimusta eli altistusta ei voitu sit tehdä,kun olin niin huonossa kunnossa.
        Sinä varmaan et ole vielä käynyt puhaltelemassa spirometria nekin kertoo sit siitä astmasta ja mitkä on sinun lukemat.

        Tuo maksimipuhalluksen lukema ei vielä välttämättä kerro astmasta tai muusta ongelmasta, vaan vuorokautinen lukeman heittely.

        Jos aamu- ja päiväpuhalluksen lukeman välillä on _säännöllisesti_ vähintään 20%:n heitto, on syytä epäillä astmaa.


    • Astmaatikko

      Mulla oli ennen arvot jotain yli 500 luokkaa. Sit astma paheni ja arvot tippuivat aina 50 saakka jolloin oltiinkin jo ensiavussa ja maattiin sairaalassa spiiraa hengittäen muutama viikko. Tämän jälkeen arvot eivät koskaan palanneet 500 asti, mutta sellainen 400 on mulla normaali nyt. Jos arvot laskevat alle 300 niin sitten annoksia tuplataan, jos alle 250 niin kortisoonia ja jos ei siitäkään parane tai vielä tippuvat niin juostaan sairaalaan.

      Mä sain sellaisen liikennevalotaulukon johon on määrätty mulle erilaisia arvoja ja aina toiminta-ohjeet jokaisen arvon kohdalle. Jos sulla ei ole sellaista, niin pyydä ihmeessä.

    • lääketieteen opiskelija

      Minä puhaltelen tuollaisia 400-420 lukemia silloin kun astmani on hyvässä tasapainossa. Olen lyhyt, 152cm nainen, 26v. Minulla onkin kokoisekseni isot keuhkot :) Taulukoiden mukaan nuo sun lukemat on ihan normaalin rajoissa-alakanttiin kumminkin.

      • ??????

        Ei tunnu siltä, että olisi normaali. Mistä lienee sitten johtuu tämä, jos ei ole astmaa tms.??? Tiedän kyllä, että hyperventiloinkin toisinaan, mutta se ei ole sama asia. Tässä on jotain muutakin kyseessä.

        Herään lähes joka yö yskään joka ei meinaa millään loppua ja aiheuttaa usein oksennus refleksin (olen joskus oksentanutkin sen takia) Yskiminen sattuu tosi kovasti. Ja joskus pelkkä syvään hengittäminen tekee kipeää. Tätä on jatkunut n. 2v. viime syksystä asti on pahentunut koko ajan.

        Spirometria aika on ensi viikolla.

        Mie en ymmärrä:(


      • minna
        ?????? kirjoitti:

        Ei tunnu siltä, että olisi normaali. Mistä lienee sitten johtuu tämä, jos ei ole astmaa tms.??? Tiedän kyllä, että hyperventiloinkin toisinaan, mutta se ei ole sama asia. Tässä on jotain muutakin kyseessä.

        Herään lähes joka yö yskään joka ei meinaa millään loppua ja aiheuttaa usein oksennus refleksin (olen joskus oksentanutkin sen takia) Yskiminen sattuu tosi kovasti. Ja joskus pelkkä syvään hengittäminen tekee kipeää. Tätä on jatkunut n. 2v. viime syksystä asti on pahentunut koko ajan.

        Spirometria aika on ensi viikolla.

        Mie en ymmärrä:(

        Mulla on ollut vähän samanmoisia oireita. Yleensä illalla/yöllä kauhee yskä ja tuntuu et tukehtuu ja se oksentaminen helpottaa ja "avaa" keuhkoja..oon nyt saanut Ventoline suihkeesta apua. Sen kun ehtii ottaa kun huomaa oireiden alkavan niin ei tule niin pahaa reaktiota päälle.


      • lilja
        minna kirjoitti:

        Mulla on ollut vähän samanmoisia oireita. Yleensä illalla/yöllä kauhee yskä ja tuntuu et tukehtuu ja se oksentaminen helpottaa ja "avaa" keuhkoja..oon nyt saanut Ventoline suihkeesta apua. Sen kun ehtii ottaa kun huomaa oireiden alkavan niin ei tule niin pahaa reaktiota päälle.

        vaan ottaa riittävän ajoissa.Mulle tahtoo käydä niin,että yskin lääkkeen heti ulos eikä se silloin mene sinne minne pitää.Enkä sit uskalla uusia lääkkeen ottoa kovin monta kertaa.Voihan olla että lääke ei sovi mulle.Mä kyllä oksennan usein sen vuoksi,kun lääke aiheuttaa mulle kovasti närästystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe