Leikkaatteko pernnat sykysllä

anelmas

vai jätättekö ne talven törööttäjiksi? Tässä minulla on ainainen vääntö itseni kanssa. Mikähän se olisi se paras juttu.
Kun jättää, siemenetkin varisee ja uusia kasvaa pilvin pimein. Jos ei jätä, ei ole linnuilla syömistä, sanovat. Onko näin?

7

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii..

      mutta itse olen aina kuihtuneet lehdet ym. riipinyt penkistä pois. jotenkin on niin epäsiistin näköistä, jos "risuja" on siellä täällä :) vaikka eihän niitä tarvitsisi ottaa, olisi sitten keväällä enemmän tekemistä kesää odotellessa... :)

      • Kevätsiivoilija

        Kasvien kannalta on ihan yks lysti, kun kasvukausi päättyy niin alkavat levätä teit niin tai näin.
        Itse leikkaan kukkavarret ennen siementen muodostumista niistä, joiden en halua leviävän, muiden annan olla. Jänikset syövät talvella osan törröttäjistä ja esim. leppäkertut talvehtivat ontoissa varsissa. Jotkut töröttäjät keräävät lunta kauniisti ja ovat silmänilo talvellakin.
        Että tee just niinku tykkäät, se on ihan oikein vaikka miten päin:)


    • viherpeukku

      Syksyllä leikkaamisesta ei taida olla merkittävää hyötyä monellekaan perennalle. Sensijaan voi käydä niin, että leikatut varret alkavatkin vetää vettä sisään mädättäen juuren tai ainakin aiheuttaen talvivaurioita.

      Jos siementäminen tuntuu ikävältä niin voihan kukkavarret leikata pois. Hieman epäsiistin näköinenhän tuo kyllä on, mutta toisaalta niistä maatuvista lehdistä siinä maanpäällä on hyötyäkin. (madoille ja kaikille tärkeille pikkuisille ötököille ruokaa. routasuojaa ja ravinteita.)

      Itse siistin perennapenkit vasta keväällä. Silloin suurin osa lähtee maan vielä ollessa jäässä ihan haravalla vedellen. Loput leikkaan pois. Perennakirjoissa on lajikohtaisia neuvoja leikkausajankohtaan.

      Jos varrey ovat jo syksyllä luontaisesti irroneet niin mikäs ne siistiessä pois. Vielä elossa olevaa en kuitenkaan poistaisi.

      • kasvattaja

        Niin, joka syksyinen kysymys ja kaksi mielipidettä.
        Itse leikkaan syksyllä, olen leikannut kohta 40 vuotta, eikä siitä ole koskaan tullut mitään vahinkoa perennoille.
        Ainostaan..joskus laiskuuden takia.. kallionauhuksen jätän keväälle, sillä on ontto varsi, jonne voi mennä vettä, mutta, olen kyllä sitäkin leikannut syskyllä ja vielä on elossa ;)

        Mielestäni ne ovat kamalan näköisiä kukkamaassa, varsinkin kun nykyään ei ole lunta peittämässä niitä vanhoja varsia.


      • kasvattaja kirjoitti:

        Niin, joka syksyinen kysymys ja kaksi mielipidettä.
        Itse leikkaan syksyllä, olen leikannut kohta 40 vuotta, eikä siitä ole koskaan tullut mitään vahinkoa perennoille.
        Ainostaan..joskus laiskuuden takia.. kallionauhuksen jätän keväälle, sillä on ontto varsi, jonne voi mennä vettä, mutta, olen kyllä sitäkin leikannut syskyllä ja vielä on elossa ;)

        Mielestäni ne ovat kamalan näköisiä kukkamaassa, varsinkin kun nykyään ei ole lunta peittämässä niitä vanhoja varsia.

        yleensä kitkenkin joka heinän pois, ja vielä myöhemmin ajetaan kypsää kompostia päälle. Ja sitten havutetaan kaikki penkit, että ovat siistin näköisiä. En tiedä onko se väärä tapa, mutta kyllä kukkia on ollut ihan riittämiin joka kesä.


      • viherpeukku
        kasvattaja kirjoitti:

        Niin, joka syksyinen kysymys ja kaksi mielipidettä.
        Itse leikkaan syksyllä, olen leikannut kohta 40 vuotta, eikä siitä ole koskaan tullut mitään vahinkoa perennoille.
        Ainostaan..joskus laiskuuden takia.. kallionauhuksen jätän keväälle, sillä on ontto varsi, jonne voi mennä vettä, mutta, olen kyllä sitäkin leikannut syskyllä ja vielä on elossa ;)

        Mielestäni ne ovat kamalan näköisiä kukkamaassa, varsinkin kun nykyään ei ole lunta peittämässä niitä vanhoja varsia.

        Nauhuksista olen juuri kuullut tuon ongeman. Ainakin kallio-ja valtikkanauhusta on kuollut talvella syysleikkauksen jälkeen. Muista en ole tapauskohtaisia kertumuksia kuullut, vaikkakin jotain yleistä varoittelua/mutinaa. Eli todella harvinaista tuo kuitenkin on. Ja se on totta että ilman lumipeitettä tuo on todella ruokottoman näköinen. Meillä lunta onneksi piisaa ihan kunnon kerrokseksi.

        Varmaan viisi vuotta sitten olisin itsekin leikannut suurimman osa syksyllä, mutta nyt laiskistumisen ja "penttialankomaisen luonnonmukaisen puutarhafilosofian" takia annan luonnon hoitaa hommansa ennen kuin itse sinne puutun. Ja ovathan ainakin asterit vielä täydessä kukassa. Lähinnä siis odotan että varsi on luonnollisesti irronnut juurakosta. Silloin, uskoakseni, se liitoskohta on jo valmistautunut tuohon ja on siis "sulkeutunut". Talvivaurioita tärkeämpänä kuitenkin pidän sitä että antaa ravinteiden mennä juureen ja maahan. Eloperäinen aines maanpinnalla on aina hyväksi. Samoin omaa silmää mielyttää lumipenkasta nousevat korkeat törröttäjät.

        Kyse on siis enimmäkseen ulkonäkoseikasta. Jos itselläni olisi sisäänkäynnin vieressä penkki, niin kyllähän se olisi mukava siistiä jo syksyllä.


        Ja onpa mukava huomata kasvattajan paluu kirjoittelemaan. Kesällä taisi olla vähän hiljaisempaa? Sinut nimittäin taisin unohtaa, kun tuossa ohimennen kirjoitin listaa palstan nimimerkkiä käyttävistä vakikirjoittajista joilla selkeästi ammattilaisen tiedot ja taidot (anteeksi siitä, toivottavasti et lukenut sitä). Itse ainakin olen aina skarppina kun huomaan viestisi ja uskon että kannattaa muidenkin kiinnostuneiden olla. Kyllähän puutarha- ja kasvikirjat ihan kivoja on, mutta sitten kun ne on luettu niin parasta mahdollista tietoa on toisilta saatu kokemusperäinen tieto.

        Varmaankin niin kauan kun suomessa on perennoja kasvatettu, ne on leikattu syksyllä. Jos se ei olisi hyvä käytäntö, niin kyllä siitä olisi jo luovuttu.

        Ja alkuperäiselle kysyjälle vinkiksi kirjastosta Suomalainen Perenna Käsikirja, siinä ainakin osalle suosituksia leikkausajankohdasta.


    • Nauhuspeukalo

      Minulta kuoli kallionauhus viimetalvena. Mutta nytt yhtääkkiä heinäkuun puolenvälin jälkeen istutuspaikkkaan onkin ilmestynyt kallionauhuksen hento lehti varsineen. 23.7 ostin 3 kallionauhusta ja kun kävin kallionauhuspaikalla sinne oli ilmestynyt toinen lehti toiseen kohtaan entisen kallion. Istutuspaikkaan. Yhteen kohtaan rupesi saniainen kasvamaan viimekesänä. Olisi kai kannattanut se hävittää pois ajallaan niin ehkä siihenkin olisi voinut nousta uusi kallionauhus. Siemenistä ei kyllä kallionauhus ole itsekseen lähtenyt kasvamaan. Mutta ehkä jos niitä keräilisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe