Nuohouksen hinta

Jaakkoo pahapää

on se kele kun köyhää kusetetaan. tää piirinuohooja vei kilpailun ja nosti hinnan 2004 hinta 50.75 yksikköhinta 0.6344 nyt sama työ 61.60 ja yksikköhinta 0.77 eli hinnankorotus yli 21 prosenttia 5 vuodessa
tuo vuosittainen korotus ei perustu muuhun kuin piirinuohouksen monopoliin. hinnan määrää tosin pelastuslaitos, mutta mihin hinnankorotus perustuu?

59

14579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puulämmittäjä

      Tuo tekee n. 4 %.n korotuksen vuodessa. Ei ole kummoinen korotus. Pari vuotta sitten ammattiliitot neuvottelivat joillekin aloille 20 %:n korotuksia parille vuodelle. Eikö nuohoojalla ole oikeutta palkan korotuksiin?

      • rane*

        meillä mökin piippu nuohotaan kolmen vuoden välein kun taas kerrostaloasunnon takan putki rassataan joka vuosi.

        Siinä sitä älyttömyyttä on vaikka muille jakaa.

        ps. mökkiä käytetään kesät talvet ja saunotaan varmaan 150 kertaa vuodessa puulämmitys,
        kerrostalon takassa on tulet alle 10 kertaa vuodessa !

        ps. Mökillä olen ottanut tavaksi itse nuohota piipun kerran vuodessa, koska se on mielestäni järkevää.


      • rane*

        Kyllä nuohooja on takuulla palkkansa arvoinen. Kannattaa jokaisen marisijan itse kokeilla !
        Nuohousvälithän tulee vissiin lainsäädännöstä jota voisi vähän soveltaa tapauskohtaisesti.

        Mulle maksoi eka nuohous yli 500 euroa itsetehtynä. En uskaltannu mennä edes märälle katolle kun piti ensin hommata kunnon tikkaat.... :)
        Kannattaa muuten katsoa että lapetikkaat on kunnolliset. Ikävä elää sellaisen muiston kanssa, että nuohooja teloisi ittensä katollasi.


      • ööööööööööööå
        rane* kirjoitti:

        meillä mökin piippu nuohotaan kolmen vuoden välein kun taas kerrostaloasunnon takan putki rassataan joka vuosi.

        Siinä sitä älyttömyyttä on vaikka muille jakaa.

        ps. mökkiä käytetään kesät talvet ja saunotaan varmaan 150 kertaa vuodessa puulämmitys,
        kerrostalon takassa on tulet alle 10 kertaa vuodessa !

        ps. Mökillä olen ottanut tavaksi itse nuohota piipun kerran vuodessa, koska se on mielestäni järkevää.

        Ympärivuoden asuttavissa mökeissähän nuohous tulis suorittaa asetuksen mukaan kerran vuodessa,eli lisää mökin nuohous joka vuotiseksi ,niin tasoittuu noi käynnit( eitunnu niin älyttömältä)


      • Kallista on
        rane* kirjoitti:

        Kyllä nuohooja on takuulla palkkansa arvoinen. Kannattaa jokaisen marisijan itse kokeilla !
        Nuohousvälithän tulee vissiin lainsäädännöstä jota voisi vähän soveltaa tapauskohtaisesti.

        Mulle maksoi eka nuohous yli 500 euroa itsetehtynä. En uskaltannu mennä edes märälle katolle kun piti ensin hommata kunnon tikkaat.... :)
        Kannattaa muuten katsoa että lapetikkaat on kunnolliset. Ikävä elää sellaisen muiston kanssa, että nuohooja teloisi ittensä katollasi.

        Vertailin palkkaamani konekaivurin tuntiveloitusta ja nuohoojan työajalle kertynytttä tuntiveloitusta ja totesin, että konekaivurin tuntiveloitus suhteellisen järeä kone mukaan luettuna oli vuoden 2009 joulukuulla 45 e ja nuohoojan tuntiveloitukseksi tuli tässä kuussa 175,41 euroa. Mitä tästä voidaan päätellä: Nuohous on välineistöön ja nuohoojan tarvitsemaan koulutukseen nähden kohtuuttoman arvokasta. Homma on "virallistettu" turhan pitkälle. Näin on tosi!


      • Mr musclea putkeen
        rane* kirjoitti:

        Kyllä nuohooja on takuulla palkkansa arvoinen. Kannattaa jokaisen marisijan itse kokeilla !
        Nuohousvälithän tulee vissiin lainsäädännöstä jota voisi vähän soveltaa tapauskohtaisesti.

        Mulle maksoi eka nuohous yli 500 euroa itsetehtynä. En uskaltannu mennä edes märälle katolle kun piti ensin hommata kunnon tikkaat.... :)
        Kannattaa muuten katsoa että lapetikkaat on kunnolliset. Ikävä elää sellaisen muiston kanssa, että nuohooja teloisi ittensä katollasi.

        Kyllä sä nuohoojana (lue ammatirosvona) tiedät ettei pelastustoimen laki vaadi päästään sua rahastaan ihmisiä. Siellä vaaditaan että hormit ja tulisijat täytyy huoltaa ja pitää kunnossa. Jokainen isänsä perässä piipun nokkaan kiivennyt sutarinplanttu ei ole ammattilainen sillä taito ei periydy geeneissä.
        Minä huollan itse tulipesäni, hormini ja liitosputkeni. Kustannus tästä oli kertaluontoisesti hankittuna työvälineistönä noin 30€. Ja tämä kalusto toimii edelleen n.10v käytön jälkeen. Sotkua tulee enintään yhtä paljon kuin sutarin pyörähtäessä paikalla ja putket ovat taas puhtaat.
        Ettehän te sitä mainosta ettei se rahastus perustu lakiin, mutta ainakin minun vakuutusyhtiöni on hyväksynyt selvitykseni asian hoidosta. Tosin jos talo palaa on tietty syytä odottaa, että vak.yht. yeittää alentaa korvauksia sutarittomuuden takia.
        Tällöinkin on syytä muistaa jotta vy:n tulee näyttää toteen palon syyn olleen tulipesässä, hormistossa tai niiden huoltamattomuuessa.
        Itsellä on kuitenkin jivitalo, keraaminen sisähormi jonka päällä palovilla ja sen ympärillä lecasoramoduli, joten jos taloni palaa, niin varmaan se piippu jää kuitenkin pystyyn jota sitten taas nuohotaan.
        Aini kerrottakoon näiden ns. ammattilaisten toilauksista esimerkki.
        Paikkakunnallamme aiemmin vaikuttanut nuohooja oli käynyt omakotitalon postilaatikolla pudottamassa nuohouslaskun. Kun katon lumessa ei kuitenkään näkynyt jalanjälkiä käynnistä, taipui ko. Ammattimiähen tunnisteeksi "LentäväVirtanen" em. syistä johtuen.
        Ja lopuksi on se niin h..vetin kallista puuhaa ettei sen tiimoilta pitäisi estää kilpailua, vaan antaa ihmisten ostaa palvelunsa sieltä mistä ne katsovat saavansa oikealla hinnalla. Nuo yksikköhinnathan on maximihintoja ei EVIRA:n määräämiä.


      • minä

        ei.


      • Anonyymi
        Kallista on kirjoitti:

        Vertailin palkkaamani konekaivurin tuntiveloitusta ja nuohoojan työajalle kertynytttä tuntiveloitusta ja totesin, että konekaivurin tuntiveloitus suhteellisen järeä kone mukaan luettuna oli vuoden 2009 joulukuulla 45 e ja nuohoojan tuntiveloitukseksi tuli tässä kuussa 175,41 euroa. Mitä tästä voidaan päätellä: Nuohous on välineistöön ja nuohoojan tarvitsemaan koulutukseen nähden kohtuuttoman arvokasta. Homma on "virallistettu" turhan pitkälle. Näin on tosi!

        Totta se on,minulle maksoi 200€ nuohouksen,teko.pelkkää kusetusta,meneekö niin huonosti,että mitää mökki läisiä kusettaa.kuka tietää palotarkastusen hinnan plus nuohouksen.


    • Vi..Harmittaa

      ...se, ettei nuohooja voi valita!

      Se on se, minkä piiriin kuuluu. Voihan autonkin katsastaa missä haluaa, vakuutuslaitokset, jne...

      Meidän "nuohooja" on...noh, jätän sanomatta.

      Hei, muuten: Missä vaiheessa olisi paras leivinuuni/hellat/piiput nuohota? Ennen lämmityskaueden alkua, sen jälkeen vaiko jossain puolessa välissä talvea. Jos ajatellaan nokipalovaaran kannalta asiaa.

      Meidän vuotuinen nuohoojan sanoo, että nyt, kun on rahapula - putki on päässyt venymään...

      • Yks niks naks

        milloin röörisi rassautat, karstaa siellä on vuoden välein aina sama määrä. Keväät ja syksyt on kauheaa ryysistä, voi sen kesällä tai talvellakin teettää, saat varmasti ajan helpommin kun nuohoojalla ei ole "sesonkia".

        Olen aivan samaa mieltä että nuohoojan valinta pitäisi sallia asiakkaalle, tiedän monta tapausta joissa piirinuohoojaa ei todellakaan kaivata tunaroimaan/sotkemaan/pullistelemaan.


      • kokokoko

        Niimpä.... tää nuohoajien kartelli on aivan uskomatonta, ja miten sitä vielä viranomaistaholta suositaan. Meidän kunnan piirinuohoaja on ....on... on..
        Meni meinaan luotto nuohoajaan, kun löi käteen "käyttökielto" lapun saunan osalta. Ja infoa tilanteesta: talo rakennettu -80 luvun alussa ja siitä lähtien herra nuohoajan isä sekä veljet ovat käyneen tekemässä nuohoukset ilman sanomisia. Taloon tehtiin remontti pari vuotta sitten ja saunaan uusittiin kaikki pintamateriaalit ja rakennustarkastaja hyväksyi työn. Kävin sittemmin kunnan rakennusvirastosta kysymässä syytä, miksi sauna on laitettu käyttökieltoon vaikka rak.tarkastuksesta oli mennyt läpi. Siellä sitten selvisi, että näitä käyttökieltoja on tippunut ympäri kaupunkia aivan mielivaltaisesti. Mutta Sauna lämpiää samalla tavalla kuin aiemminkin... saa herra piiripieninuohoaja sanoa mitä lystää...
        Ja kun soitin parille muulle lähialueen nuohoajalle, niin eivät uskaltaneet tulla, kun oli oma elinkeino kyseessä. Toinen vetosi kiireisiin ;P ja toinen sanoi aivan suoraan menettävänsä huohousoikeudet, jos tulee käymään Herra piirinuohoajan reviirillä.


      • sotare
        kokokoko kirjoitti:

        Niimpä.... tää nuohoajien kartelli on aivan uskomatonta, ja miten sitä vielä viranomaistaholta suositaan. Meidän kunnan piirinuohoaja on ....on... on..
        Meni meinaan luotto nuohoajaan, kun löi käteen "käyttökielto" lapun saunan osalta. Ja infoa tilanteesta: talo rakennettu -80 luvun alussa ja siitä lähtien herra nuohoajan isä sekä veljet ovat käyneen tekemässä nuohoukset ilman sanomisia. Taloon tehtiin remontti pari vuotta sitten ja saunaan uusittiin kaikki pintamateriaalit ja rakennustarkastaja hyväksyi työn. Kävin sittemmin kunnan rakennusvirastosta kysymässä syytä, miksi sauna on laitettu käyttökieltoon vaikka rak.tarkastuksesta oli mennyt läpi. Siellä sitten selvisi, että näitä käyttökieltoja on tippunut ympäri kaupunkia aivan mielivaltaisesti. Mutta Sauna lämpiää samalla tavalla kuin aiemminkin... saa herra piiripieninuohoaja sanoa mitä lystää...
        Ja kun soitin parille muulle lähialueen nuohoajalle, niin eivät uskaltaneet tulla, kun oli oma elinkeino kyseessä. Toinen vetosi kiireisiin ;P ja toinen sanoi aivan suoraan menettävänsä huohousoikeudet, jos tulee käymään Herra piirinuohoajan reviirillä.

        naapuripiirin nuohoojalle ja tilasin nuohouksen. En halunnut käyttää "omaa" nuohoojaa mielivaltaisuuksien takia. Ensin naapuripiirin nuohooja sanoi ettei voi tulla "väärälle"alueelle.
        Selvitin hänelle että nuohoojilla ei ole monopolialueita vaan jos tilaan nuohoojan on hänen suoritettava nuohous vaikka "mafia" toisin asian näkisi.

        Tulihan se nuohoamaan koska minä asiakkaana olin tehnyt tilauksen ja sanoin että otan yhteyttä sisäministeriöön jos asia ei hoidu.

        Summa summarum nuohousmonopolia ei Suomessa ole kiitos EU:n.


      • -jeppe-
        sotare kirjoitti:

        naapuripiirin nuohoojalle ja tilasin nuohouksen. En halunnut käyttää "omaa" nuohoojaa mielivaltaisuuksien takia. Ensin naapuripiirin nuohooja sanoi ettei voi tulla "väärälle"alueelle.
        Selvitin hänelle että nuohoojilla ei ole monopolialueita vaan jos tilaan nuohoojan on hänen suoritettava nuohous vaikka "mafia" toisin asian näkisi.

        Tulihan se nuohoamaan koska minä asiakkaana olin tehnyt tilauksen ja sanoin että otan yhteyttä sisäministeriöön jos asia ei hoidu.

        Summa summarum nuohousmonopolia ei Suomessa ole kiitos EU:n.

        Mulla ei nokisuttari suostunu nuohoomaan mökin saunan hormia, ei kiuas ollu ilmeisesti "teknisesti" hänen mieleisensä nokien poistoa ajatellen, (kiuas on ammattikoulussa valmistettu ja vieläpä paksusta materiaalista eikä ruostu heti puhki) ja hormi on suora Misan valmishormi. Vielä oudommaksi asian tekee se että sama suttari firma on jo kolmesti aikaisemmin nuohonnut saman hormi/kiuas yhdistelmän!!! Ja vieläpä edellisellä kerralla antanut pienen korjauskehoituksen piippua koskien! Kiinteistön omistajahan on vastuussa nuohouksen suorittamisesta mutta millähän sen todistat esim vakuutusyhtiölle kun todistusta (kuittia) ei ole, kun lopulta nuohosin röörit itse.


      • *.*
        Yks niks naks kirjoitti:

        milloin röörisi rassautat, karstaa siellä on vuoden välein aina sama määrä. Keväät ja syksyt on kauheaa ryysistä, voi sen kesällä tai talvellakin teettää, saat varmasti ajan helpommin kun nuohoojalla ei ole "sesonkia".

        Olen aivan samaa mieltä että nuohoojan valinta pitäisi sallia asiakkaalle, tiedän monta tapausta joissa piirinuohoojaa ei todellakaan kaivata tunaroimaan/sotkemaan/pullistelemaan.

        Itselle paikallinen piirinuohooja teki tänään puhtaat, hienot oharit. Sovitun nuohouksen takia jouduin lähtemään töistä aikaisemmin.. ja hittolainen ukkoa ei näy ei kuulu. K
        un aloin kyselemään missä ukko luuraa, niin selityksiä alkoi satelemaan eikä kuulemma tänään voi tulla.
        Päivällä oli.. ns pahoja ongelmia. Ilmeisesti ei kuulu tapoihin ilmoitella asiakkaalle ongelmista/peruutuksista, uskomatonta.

        Tätä se teettää kun markkinat jaetaan.. ihan sama mitä yrittäjänä kylvät kun muita vaihtoehtoja ei ole

        Jos vain mahdollista niin tuo sankari ei meille tule, yhdet oharit riittää..


      • menipä taas pieleen
        sotare kirjoitti:

        naapuripiirin nuohoojalle ja tilasin nuohouksen. En halunnut käyttää "omaa" nuohoojaa mielivaltaisuuksien takia. Ensin naapuripiirin nuohooja sanoi ettei voi tulla "väärälle"alueelle.
        Selvitin hänelle että nuohoojilla ei ole monopolialueita vaan jos tilaan nuohoojan on hänen suoritettava nuohous vaikka "mafia" toisin asian näkisi.

        Tulihan se nuohoamaan koska minä asiakkaana olin tehnyt tilauksen ja sanoin että otan yhteyttä sisäministeriöön jos asia ei hoidu.

        Summa summarum nuohousmonopolia ei Suomessa ole kiitos EU:n.

        Ei tuommoinen "pakottaminen" onnistu. Ei se ole kiinni nuohoojasta vaan alueen pelastuslaitos määrää ettei toisen alueelle saa mennä ilman lupaa. Tarkastaisitte hieman ennen kuin alatte puhumaan asioita tosina ja paikka mistä asioita voi tarkastaa on paikallinen palopäällikkö.


      • Elämänhaluinen

        No jopa oliHÖLÖMÖJÄ kommentteja!


    • nuohooja tänään

      Yksikkö hinta 0,67. Koko homma ilman matka kuluja 37,08 matka kulut 8,00. En pidä hintaa pahana kun olen itse vastaavan tyylisessä palvelualan hommassa. Siinä homman hinta olisi ollut noin 80,00 matkoineen. Suomessa työ on liian kallista hommassa kuin hommassa. Tosin kaikki nykyään on kallista. Auton korjaus on varmasti kalliimpaa.

      • kas vain

        Lisämaustetta

        Helsingissä on piirinuohoussysteemi ja ns kilpaillutus. Kuitenkin aina sama firma sutii. Mutta mutta kun olen seurannut hommaa niin harja tulee alas yhden ainoan kerran. Ei sillä tule puhdasta. Kysyttyäni asiaa puolitutulta alan yrittäjältä, hän sanoi että ei firmoilla ole edes tarkoitus tehdä puhdasta jälkeä - vaan rahaa. Kiertävät kuulema jopa kymmenen savua tunnissa noin 35 egua per hormi. Se se vasta on laillistettua ryöstöä ja viranomaisten laillistamaa. Seuratkaa Helsingin sanomia, siellä saattaa tulla asiaa koskevan artikkeli näinä päivinä.


      • laskutuksesta

        matkakuluja ei saa laskuttaa erikseen!!!


      • RYÖSTÖÄ
        kas vain kirjoitti:

        Lisämaustetta

        Helsingissä on piirinuohoussysteemi ja ns kilpaillutus. Kuitenkin aina sama firma sutii. Mutta mutta kun olen seurannut hommaa niin harja tulee alas yhden ainoan kerran. Ei sillä tule puhdasta. Kysyttyäni asiaa puolitutulta alan yrittäjältä, hän sanoi että ei firmoilla ole edes tarkoitus tehdä puhdasta jälkeä - vaan rahaa. Kiertävät kuulema jopa kymmenen savua tunnissa noin 35 egua per hormi. Se se vasta on laillistettua ryöstöä ja viranomaisten laillistamaa. Seuratkaa Helsingin sanomia, siellä saattaa tulla asiaa koskevan artikkeli näinä päivinä.

        Ammatti nuohoojana olen samaa mieltä kanssasi. MAASEUDULLA EI ONNISTUISI!


    • no ei kasvain

      No kyllähän oli taas skeidaa.Varmaankin Hevosmiesten-tietotoimiston uutisia.

    • pieniaa

      Joissakin Suomen kunnissa on vaikeaa saada nuohoojaa paikalle. Näin kuulemma siitä huolimatta, että palo- ja pelastustoimen tehtävänä on asia järjestää niin, että alueet jaetaan nuohouspiireihin ja niihin valitaan nuohoojan ammattitutkinnon suorittanut yrittäjä piirinuohoojaksi. Kiinteistön omistaja on vastuussa siitä, että tulisijat ja hormit nuohotaan asetuksen määräysten mukaisesti. Minkäs teet, jos ei nuohoojaa tavoita?

      Piirinuohoojat ovat yleensä hyvin reviiritietoisia. Tarinoista on kuultu, että jos jonkun asiansa kehnosti hoitaneen piirinuohoojan sijasta tai muuten vain palveluksia tarjonneelta ammattitutkinnon suorittaneelta joku alue harhautuu nuohouspalveluja ostamaan, syntyy riita, toraa ja tappelua. Olkoonpa ulkopuolinen miten hyvin tahansa työnsä tekevä, hänet pyritään häätämään alueelta, jolle hänelle ei ole annettu oikeuksia työn tekemiseen.

      Ongelmaksi onkin muodostunut palo- ja pelastuslaitoksien nuohouspiireistä muodostamat monopolit, piirinuohoojien läänitykset. Toinen ongelma on nuohousalan keskusliiton ohjeiden jälkeenjääneisyys vallitsevasta kalustokehityksestä. Puhtain, tai voisi kai sanoa likaisin esimerkki tästä on tehokkain käyttöön otettu noen pienhiukkasten sisäilmaan levittäjä: nuohoojien käyttämä pölynimuri, jolla he harjaavat tulisijoja ja imeskelevät savukanavista ja hormien pohjalta tuhkaa ja nokea. Siinä on vehje, joka levittää poistoilmassaan huonetilaan vaaralliset noen pienhiukkaset, joita et ilmassa näe, mutta tunnet nenässäsi ja aikaa myöten näet laskeumana lattialla, tasoilla ja muilla pinnoilla.

      Olen kaivanut verta nenästäni omaa kiinteistöäni esimerkkinä käyttäen. Pienhiukkasten levittäminen on sen verran vakava asia, että siihen olisi syytä puuttua hengitysliiton ja asianomaisen ministeriönkin. Ikävää jutussa on, että harva uskaltaa tai ilkeää sanoa ammattiylpeälle sutarille arvostelun sanaa. Pelko on aina olemassa, että jatkossa nuohouksen järjestäminen voi olla vaikeaa tai loukkaantunut nuohooja voi halutessaan simpauttaa niskuroivaa asiakastaan huomauttamalla jostakin viasta tulisijassa. Näin varsinkin, jos suunnitelmat palotarkastusten lopettamisesta ja tehtävien siirtämisestä nuohoojille toteutuvat.

    • paska ammatti

      Sittenhän sun kannattaa lämmittää sähköllä,koska pelkkä savupellin reikä tuo noita "hiukkasia"sisäilmaan esim.ulkooven avauksen myötä.Kyllä on jutut taas kuin satukirjasta.Läänitys?monopoli?Menee näin,jos ei omaa piirinuohoojaa aluella=kukaan ei velvollinen tulemaan nuohoamaan,koska ei vastuussa alueesta. Hinta nääs ei kilometrien myötä saa nousta(ei saa veloitta matkakorvausta normi työaikana) eli miks ajaa 10km naapuripiirille kun saman saat parhaassa tapauksessa 30metrin päästä?Monopoli taasen,jos alueella lappaa useampi firma niin mistäpä luulet vakuutusyhtiön etsivän merkinnän käynnistä,koska sen ne kysyvät piirin pitäjältä jo savuvahingon korvauksessa?Varmaankin sieltä raunioista. Jos vieraileva nuohous firma ei olekkaan enää pystyssä? Tuo monopoli ei perustu muuhun kuin sen REKISTERIN kasassa pysymiseen.Hinnat päättää PALOLAITOS. Käytän itse imuria töissä,miten sillä pöntöllä harjataan?..Nuohooja ei voi simputtaa asiakasta uunin vioista,jos vikaa ,ilmoitetaan palotarkastajalle ja se päättää mitä tehdään.Ei suttari.Ongelma on oikeasti se piirinuohooja,joka ikäväkyllä saa valita käyttämänsä työkalut ja niiden laadun.Kuka mitenkin. Ja palotarkastukset tosiaan hyytyvät,ei niillä mitään tehnyt ennenkään,että tuo tilanne tuskin miksikään muuttuu.tv:Nokikeppi (renki)pohjoiskarjalasta.

      • ONNITTELUT

        OHO-ensimmäinen asiallinen kommentti joltain joka tietää hieman enemän alasta kuin tavallinen tollukka joka tosi asioina puhuu omassa päässään kehittelemiä teorioita.


    • pieniaa

      Siinä se nähtiin. Ei saa arvostella nokikeppejä, jotka tekevät työnsä huolellisesti ja asianmukaisilla työvälineillä asetuksen määräyksiä ja nuohousalan keskusliiton ohjeita noudattaen.!

      Savupellin reikä ja oven avauksen yhteydessä tapahtuva paine-eron muutos hormissa menee saivarteluksi. Pölynimurin käyttö nuohouksessa hormivedon kääntäjänä päinvastaiseksi on kokonaan toinen teholuokka. Varsinkin kun imutuotoksen levitys huoneilmaan tapahtuu keskitetysti imurin poistoilmassa. Nuohousalan keskusliiton ohjeet on laadittu aikana ennen pölynimureiden käyttöä nuohoustyön apuna. Ohjeet pitäisi mitä pikimmin päivittää vastaamaan muuttunutta työtapaa. Miettikääpä kukin tykönänne ohjeita, paine-eroja, hormivetoa, aukkojen, ilmanvaihtolaitteiden, venttiileiden sulkemista ja tiivistämistä sekä imurin käytöllä synnytettävää alipainetta hormin kautta huonetilaan. Satukirjasta, niinkö?

      Ei sillä imurilla ainakaan meillä harjata muuta kuin luukut ja keittolevyt sekä lattiaa. Muu imeskely hoituu imuletkulla ja siihen liitettävillä suukappaleilla. Ja aina on itse pönttö huonetilassa lattialla keskitettynä hiukkaslevittäjänä.

      Nuohouksen hintaan en ota kantaa. Työmies on palkkansa ansainnut. Ikävää vain, että huonosti, sanoisinko että sutaistenkin tehdystä työstä pitää maksaa sama kuin asiallisesti ja siististi tehdystä.

      Ohjeissa mainostetaan, että nuohooja pitää työllään huolen paloturvallisuuden lisäksi siitä, että sisäilma säilyy terveellisenä. Kannattaisiko palata vanhoihin ja hyväksi havaittuihin käsityömenetelmiin? Nehän ovat ohjeidenkin lähtökohtana olleet.

    • paska ammatti

      No....joo. Arvostellahan aina voi ja pitääkin. Mutta jos et tuota hommaa itse ole tehnyt ,niin eipähän paljon arvios paina. Ja juttus paine eroista on kylläkin sieltä satukirjan puolelta.Imurin teho ei riitä muuttamaan uunin vetoa väärin päin edes kesällä.Se muuttuu välillä ilman imuriakin. Ja siinä vaiheessa se on kylläkin pirunhyvä ,tai paskat on kyllä puolessavälin huonetta.Katsos jos vehkeet on hyvät niin pellin voi katolla käynnin jälkeen lyödä kiinni ja alipaineistaa uunin imurilla. Olen käyttänyt molempia,imuria ja vanhempaa systeemiä jossa noki ja tuhka lapioitiin "poromatolle" ja se kuuluu kivikauteen.Eli samaan aikakauteen kuin Nuohousalan keskusliitto.Voithan sinä pyytää nuohoojaltasi että teillä käy vanhanmallin nuohous,mutta kun käy niin kattele että ulkona on pakkasta.Tuo mainitsemasi"laskeuma"tarkoittaa että suttarilla imurissa suodatin sökö,tai kaveri tyri horminharjauksen ja pöläytti horminoet sisälle(mikä on 99%todennäköisempää kuin vika imurissa.)Omassa käytössä olevalla imurilla olen puhdistanut astmaatikkojen luona ilman että antaa oireita.K.o imureita suomessa on sitten 3kpl. et silleen. Nuohottu tänä vuonna 415kiinteistöä.Ilman yhtään valitusta.Ja kahvia juota kai sata litraa.Kuppanen homma,mutta asiakkaiden kanssa on kyllä hauskaa.Ei millän pahalla mutta meissä se ero,minä tiedän ja sinä luulet tietäväsi. Hyvää kevättä kumminkin.

      • TOINEN SUTARI

        ASIAA!! HYVÄ HYVÄ!!


    • pieniaa

      Taidetaan lukea samaa satukirjaa paine-eroista ja pellin reikien yhteydestä ovien aukomisiin. "Imurin teho ei riitä muuttamaan uunin vetoa väärin päin edes kesällä." Siinä yksi lainaus satukirjasta. Vaikuttaako tutulta?

      Tosi on, että nuohoojien käyttämä isokokoinen imuri on tehokas. Sekin on totta, että sitä käyttämällä nuohoojien työ helpottuu ja tehostuu, kun ei tarvitse kuin harjalla sutaista ja imurilla imaista ja savusolat ja hormin pohjat ovat kerralla noesta tyhjät. Pois jää yletön harjaaminen ja nivelkauhalla kaapiminen, jonka jäljiltä aina jäi kiperiin kulmiin jäännöstuhkaa ja nokea. Olen silti todennut ja aikaisemminkin sanonut, että nuohoojan työssään käyttämä pölynimijäkone on tehokkain kohtaamani sisäilman saastuttaja. Päinvastaisista vakuutteluista huolimatta olen edelleen sitä mieltä. Todisteeksi minulle riittävät aistinvaraiset havainnot asiasta: pistävä noen haju ja kirvely ylähengitysteiden limakalvoilla imuria käytettäessä ja näkyvät nokijäämät taloa nuohouksen jäljiltä siivottaessa.

      Voi olla, että liika kahvin juominen tekee työstäsi paska ammatin, mutta sama se on kirkkoherroillakin. Ja muutakin yhteistä on: kumpikin luulee tietävänsä kaiken asiasta, johon uskoo. Joka paikassa ei ole silti pakko juoda kahvia.

      Asiaansa uskovien kestosuodattimien käyttäjien jäljet joutuu aina siivoamaan asukas. Täten on tähkät.

      Pidä huoli harvinaisesta työkalustasi! Siitä on varmaan puolet sutareiden asiakkaista kateellisia.

    • paska ammatti

      No moi taas,tässähän päästään ihan kirjeen vaihtoon.Mutta asiaan,juu imurissa 1200w kone eli pienempi kuin koti imureissa yleensä.Mutta imurissa ei ratkaise koneteho vaan suodattimien koko ja rakenne.Teho siinä ei kylläkään riitä kääntämään vedonsuuntaa,mikä on hyvä asia,koska imurinletku sähköistyy käytössä ja kerää pintaan nokea jonka uunin omaveto sammutuksenjälkeen vie ulos.Muuten karisee lattialle ja se ei oikein käy.Omastapuolestani pahoittelen nuohoojanne suorittamaa halppisvehkeen valintaa.Henkilö kuuluu varmaankin keskusliittoon.Koneesta pakko huolehtia muuten hommat kusee.Tuo Nuohousalan keskusliitto on muuten sitten Työnantaja- liitto,sen suositukset ja ohjeet tulevat pääsääntöisesti ihmisiltä jotka eivät ole nuohonneet vuosikymmeniin.Ja sokerina pohjalla,ko.elin on sama liitto jonka ohjeistusta Palolaitos käyttää mm,taksojen ja muiden hinta muutosten asiantuntijana.Epäkohdissa se yleensä kysyy asiaa piirinuhoojilta,jotka lähes kaikki ovat tuon liiton jäseniä.Eli oliskohan tässä joku "jääviys"kyseessä?.....Ei varmaankaan meillä suomessa. Ja lopuksi,lähes poikkeuksetta noista yrittäjistä kukaan ei noudata minkäänlaisia työehto sopimuksia,et sellanen instanssi...p.s..tuo kirkkoherra veto oli kyllä tosi hyvä,siitä kyllä plussaa.

    • paska ammatti

      Perhana vielä lisäys edelliseen juttuusi,(varmaan lukihäriö vaivaa)En tarkoittanut muuten savupeltiin tehtyä reikää,vaan palomuurissa olevaa savupeltiä ja sen aukkoa.Kun lämmityksen jälkeen peltikiinni,niin loppu jäte jota veto ei ole vienyt ulos laskeutuu pellille ja tulee ovia aukoessa huoneilmaan.99%jokaisen savupellin alta löytyypi ja loput ilmasta.Koneelinen ilmanvaihto tehostaa vielä mukavasti ilmiötä.Mutta meilpäin, jos nokea löytyypi vääristä paikoista kuten pöydiltä jne,niin nuohooja muuttuukin maksajaksi.Oikeesti paskasta työstä ei kannata maksaa.

    • netist infoo

      HEPA,on suodatinluokka joka puhdistaa 99,95% ilmasta,käytännössä vain jotkin virukset pääsevät suodattimesta läpi.
      Tottahan toki alle 1000€ imurit ovat varustettu huonommilla suodattimilla jotka päästelevät "pahoja pieuruja" ilmaan.
      Imureissa niin kuin autoissakin hinta kertoo hyvinkin pitkälle tuotteen laadusta,halvalla imureitten,siis nyt puhutaan tuhkaimureista,saa pelkästään hinnan edestä täyttä jaskaa.
      HEPA luokan suodattimia käytetään mm.sairaaloitten iv-koneissa ja erikois tuhkaimureissa.
      Otakaapa ihan selvää asioista ennenkuin lähdette louskuttamaan.

      • pieniaa

        "...jos nokea löytyypi vääristä paikoista kuten pöydiltä jne,niin nuohooja muuttuukin maksajaksi.Oikeesti paskasta työstä ei kannata maksaa."

        Joo. Yhden tapauksen tiedän viime syksyltä meiltäkin päin, jossa nuohoojan käynnin jäljiltä talon emännän kotiuduttua isäntä säikähti, kun huomasi emännän liittyneen mustajalkojen heimoon. Jalkapohjista kuva, kuva nuohoojalle ja lasku oli sillä kuitattu. Siivoamisen ilo omakustannushintaan sentään jäi.

        Mikähän lie Einhell työkaluna, vähän saman näköinen kuin Tähtien sodassa pönttömallinen robotti R2D2. Hatara muistikuva olisi lisäksi siitä, että imurin tehoa ja suodattia kehuttiin samoin kuin hankintahintaa verrattuna johonkin superkalliiseen allergiasuodattimilla varustettuun, kunhan ei vain olisi ollut astmaliiton suosittelemaan.

        "HEPA,on suodatinluokka joka puhdistaa 99,95% ilmasta,käytännössä vain jotkin virukset pääsevät suodattimesta läpi."


        HEPAhan tuntuu olevan yhtä hyvä kuin VIM99 hankausjauhe ennen vanhaan. Siitäkin mainos sanoi, että se tappaa 99 % bakteereista ja se viimeinenkin voi niin huonosti. Jotta tunnistaisi nenässään jonkin hajun, ilmassa pitää olla jostakin irronneita hajumolekyylejä. Pönttöimurin poistoilman vaikutusalueella leijuu muutakin kuin molekyylejä. Sen verran pistävän tunteen ne ylähengitysteiden limakalvoille aiheuttavat. MOT


      • pieniaa
        pieniaa kirjoitti:

        "...jos nokea löytyypi vääristä paikoista kuten pöydiltä jne,niin nuohooja muuttuukin maksajaksi.Oikeesti paskasta työstä ei kannata maksaa."

        Joo. Yhden tapauksen tiedän viime syksyltä meiltäkin päin, jossa nuohoojan käynnin jäljiltä talon emännän kotiuduttua isäntä säikähti, kun huomasi emännän liittyneen mustajalkojen heimoon. Jalkapohjista kuva, kuva nuohoojalle ja lasku oli sillä kuitattu. Siivoamisen ilo omakustannushintaan sentään jäi.

        Mikähän lie Einhell työkaluna, vähän saman näköinen kuin Tähtien sodassa pönttömallinen robotti R2D2. Hatara muistikuva olisi lisäksi siitä, että imurin tehoa ja suodattia kehuttiin samoin kuin hankintahintaa verrattuna johonkin superkalliiseen allergiasuodattimilla varustettuun, kunhan ei vain olisi ollut astmaliiton suosittelemaan.

        "HEPA,on suodatinluokka joka puhdistaa 99,95% ilmasta,käytännössä vain jotkin virukset pääsevät suodattimesta läpi."


        HEPAhan tuntuu olevan yhtä hyvä kuin VIM99 hankausjauhe ennen vanhaan. Siitäkin mainos sanoi, että se tappaa 99 % bakteereista ja se viimeinenkin voi niin huonosti. Jotta tunnistaisi nenässään jonkin hajun, ilmassa pitää olla jostakin irronneita hajumolekyylejä. Pönttöimurin poistoilman vaikutusalueella leijuu muutakin kuin molekyylejä. Sen verran pistävän tunteen ne ylähengitysteiden limakalvoille aiheuttavat. MOT

        Työnsä kunnollisesti tekeviä nuohoojia tarvitaan. Sellaisiakin maassamme on. Joitakin olen kuullut kehuttavan. Mistä sitten johtuu, että joukkon on pesiytynyt sellaisiakin, joita kiinnostaa enemmän raha kuin työn laatu? Ammattiylpeys saisi käydä ammattikateuden edeltä.

        Onko nuohousalan keskusliitolla tai palo- ja pelastustoimella jokin osuus asiassa? Jokin muukin kuin viranomaisvalvonnasta huolehtiminen, keskenään seurustelu ja taksoista sopiminen? Pitäisikö keskusliittoa ravistella hereille tähän päivään? Vai onko vain tyydyttävä siihen, että paikallisen piirinuohoojan kanssa valitaan vähiten suttaavat työtavat? Niin, kun piirinuohoojan palveluja lähestulkoon velvoitetaan käyttämään eikä toisen alueelle kovin herkästi lähdetä pyynnöstä huolimatta.


    • paska ammatti

      No,puhut asiaa.Noilla kursseilla käyneenä,täytyy kyllä ihmetellä että mikähän ihme tälle alalle vetää kaikenlaiset "tuulimyllyn lämmittäjät".Keskusliitto on mitä on,ja sehän ei miksikään muutu,liitto tietää epäkohdat mutta maksavaa veljeä ei jätetä.Vaikka palolaitoksella valituksia ko,tyypistä löytyis puhelinluettelon paksuinen nippu.Sellainen valitaan johtotehtäviin,nähty on.Homman huonopuoli on koulutus.Oppisopimus ainoa vaihtoehto ja sekin jätetään kesken(ekaan ammattitutkintoon) työnantajan puolelta.Opetetaan samat paskat tavat ja ylimielinen asenne kuin itsellä on.Niin siitä on hyvä lähteä kehittymään. On nähty miten uusilta kavereilta motivaatio ja uudistus halu tapetaan 2 vuoteen.Palolaitosta ei oikeasti kiinnosta asia paskanvertaa,kunhan ei ko.ammattikunnasta kurssien välillä mitään kuulu.Viimeisin uutuus paloviranomaiselta,tulee häkämittarit meille mukaan.Todettu kuulemma hyväksi ensihoitajilla,kotikäynneillä.Hälyttäneet usein.No,kuumaa uunia eivoi nuohota,eli mitäpä mittari näyttää talosta jota ei lämmitetty pariin päivään?No ei yhtään mitään.Turha ostos.(kertoo jotain laitoksen nuohous tietämyksestä) Koulutuksesta johtuen joka alueelta puuttu tekijöitä,eli toisen alueelta nuohottu talo=omalta alueelta yksi jää tekemättä.Ei kannata mennä,ikävä kyllä.

    • Täyttäsontaa

      Erittäin hyvin sanottu. Siinä sitten suoritetaan pelastuslain vastaisia "lakisääteisiä" nuohouksia oppipoikien toimesta itsenäisesti. Eli kiinteistönomistajia kustaan silmään sekä pelastustoimen että piirinuohoojan puolesta. Nämä nuohoukset eivät täytä vakuutusyhtiöiden vaatimuksia, mutta siitä NKL haluaa olla hyvin hiljaa, ettei mene rahat sivu ahnaan suun.

    • pieniaa

      Jo vain läänitykset on sementoitu. Lupaa muun kuin piirinuohoojan käyttöön ei tipu eikä lirise. Kaiken lisäksi pelastuslaitos on uusinut nettisivunsa ohjeistusta työn laadun valvonnasta: "Nuohoustyöstä palaute pyydetään ensisijaisesti toimittamaan palvelun tuottajalle eli kyseiselle piirinuohoojalle."

      Lisäksi: "Pelastuslaitos on tehnyt jokaisen piirinuohoojan kanssa kirjallisen sopimuksen, jonka ehtojen täyttymistä valvotaan asiakaspalautteiden kautta, palotarkastuksilla sekä sisäisin toimintasäännössä määritellyin järjestelyin. Pelastuslaitoksen henkilökunta ei tarkkaile tai valvo jatkuvasti nuohoustyötä tekeviä ammattitutkinnon suorittaneita nuohoojia nuohoustapahtuman aikana asiakkaan tiloissa."

      Eipä taida juurikaan palutetta pelastuslaitoksen punttisalille asti päätyä!

    • Monopoli...

      Polttoaineen, vakuutusten yms kulujen nousuun. Ja sillä pitäis pystyä maksamaan vielä palkkaakin työntekijälle. Laskepa samalla paljonko kyseisten hinnat ovat nousseet niin ymmärrät hieman mistä purnaat

    • mikään ei riitä

      Aloitus vuodelta"miekka ja kilpi",no on varmasti nuohouskin tuosta vuodesta kallistunut.

      Ja,palkkaakin työntekijöille?Noudatatko TES:ssiä,vai teetkö niinkuin muutkin tuon alan mulkut työnantajat?

      On ns:villi ala.95%TYÖN ANTAJISTA EI NOUDATE MUUTA KUIN TYÖAIKALAKIA.Ja sitäkin kun on pakko.

      Palkankorotukset otetaan yleensä "kiristämällä".Eli jos ei nouse palkka,
      niin piirisuttari nuohoaa sitten itse.

      Hyvin toimii kyllä noinkin ja pomoa vitu ttaa,on nääs pula tekijöistä.


      Terveisin nuohooja orja POHJOISKARJALASTA.

      • ORJATON YRITTÄJÄ

        Nuohous alalla ei valitettavasti ole minkään alan TES:siä, sen verran pieni ammattikunta... Itse toimin yrittäjänä nuohous alalla ja olen sitä mieltä että työmies kuten yrittäjäkin on palkkansa ansainnut. Se että yrittäjä maksaa työntekijälleen alinta mahdollista palkkaa mitä ikinä ilkeää on todella törkeää koska työntekijänkin on elettävä palkallaa. Tulevaisuutta ajatellen muuttakaa palkkanne %-osuudeksi taloon tuodusta rahasta, tarkoittaa silloin sitä, kun taksat nousevat myös palkat nousevat. %-osuus voisi olla 30-33 välillä.


    • veteraani

      Nuohooja tulee vuosittain käymään pihalla ja rahastaa 36e.Työtä ei tarvitse tehdä.Ei edes sutia oteta autosta.Keskuslämmityspiippu on haponkestävällä sisäputkella varustettu,aina puhdas ja noeton,3 m korkea.Öljyä palaa 1000 L-vuodessa.Palosuojelulakiin tulisi saada sijaa järjenkäytölle.Ohjesääntö on siis järjenkorvike.

      • meillänäin..

        Meillä takka ja teräshormi, nokea tulee piipusta puoli tulitikkuaskillista, kerran vuodessa putsataan, 37,50 kerta. Tekis mieli kokeilla pitää 5 vuoden tauko nuohouksessa, tulisko sitten 2-3 tikkuaskillista, vaiko vähemmän?


    • Hausjärvi

      Miten tuo nuohous käytännössä menee, meidän talossa on käynyt piirinuohooja viimeksi 2009 ja takkaa käytetään todella paljon. Kunnassa on piirinuohooja systeemi ja ohjeissa sanotaan ettei nuohoojaa tilata vaan hän ottaa yhteyttä kun on tulossa. Lain mukaan joka vuosi pitäisi nuohota, ja jos jonkun muun menee tilaamaan joutuu maksamaan kuitenkin piirinuohoojan käynnin jos vaikka hän päättääkin viimein tulla heti viikon kuluttua tämän toisen sutarin käynnin jälkeen.

      Odottelenko vaan kärsivällisesti jos piirinuohooja viitsisi joku vuosi tulla käymään?

    • OSA AIKA SOMPU

      Voi kuule, kyl se on siun tilattava. Laki sanoopi että kiinteistön omistajan huolehdittava, jos ei kuulu niin tilattava.
      Tilaa muualta, palolaitoksella ei oikeasti pas..nkaan sanomista kuka käy, jos virallinen nuohooja.

    • soitettu

      Miksiköhän noljakassa koivulantiellä ei käy nuohooja??
      Ei vedä piiput enää.

      • Oletko-soittanut

        Olet siis soittanut nuohoojalle / nuohousyritykselle, ja ns. varannut ajan, jolloin tulee?
        Jos et, niin ei se nuohooja vai "käy" - pitää päästä sisälle talon, ja jos kukaan ei ole kotona, niin mitä sitä turhaan ajelemaan.


      • Nokikeppi27

        Maanantaina 11.1 alkaa työt firmalla joka hoitaa tuota aluetta.
        Soita, eiköhän sinne suttari saada.


    • Priplop

      No niin,nuohoojat eivät ole rakennusalan ammattilaisia,vaan nuohoojia,eivät esim.timpureita,muurareita,putkimiehiä,maalareita.he ovat nuohoojia.

    • ettäsilleen

      Käsitykseni on, että nouhouksen voi tehdä itsekin. EI tarvita mitään "piiri nuohoojaa".
      Laki sanoo, että se tulee nuohota paloturvallisuuden takia. Se että sen tekee, ei kai ole enää määrättyä.
      Meidän alueella yksityiset toimivat ihan samoin kun "piiri" ihmisetkin.
      Kerran tuli nuohooja pihalle, sanoin että ei tarvitse, se on tehty jo. Lähti pois.

    • nuohousVapaaksi

      Nuohoustoiminta on outoa monopolitoimintaa Suomessa - ihan järjetöntä! Laatu heittelee, kaveri ilmestyy pihaan milloin sattuu, joskus ei tule ollenkaan, vaikka soittais jne.

    • Allerginen

      Nuohoojan imuletkua voisi pidentää ja imurin pitää ulkona. Ne Hepan läpi tulevat hiukkaset ja hajumolekyylit menisivät silloin ulos.

      Kodin pölynimurissa kokeilin Hepa- suodatinta (oli alkuperäisasennus). Kai se paljon otti pienhiukkasia, mutta ei pölypussin hajua.
      Asensin Kaikki-Pois- imurin ja raikasta tuli.

      Nyt talo myyty ja mökillä imuri kuistilla ja seinän läpi 8 m mittainen imuletku. Aika hyvä kaikki-pois- imuri.

    • 24euroa

      Pohjois-Suomeen tuli v. 2017 myyntiin talo, jossa on leivinuuni ja takka.

      Välittäjä on laittanut ilmoitukseen, että nuohousmaksu on vuodessa 24 euroa.

      Voiko olla mahdollista. Ei hän ainakaan maksua muuttanut, vaikka epäilin, että hinta täytyy olla liian pieni.

      Missä saa noin edullisesti nuohouksen leivinuunille ja takalle?

      Kiitos.

    • Ei-kannata-tuollahintaa

      Hinta on kyllä poskellaan, epäilisin oikeaksi 62,19e.
      24e;lla et kyllä saa ketään töihin.

      • 24euroa

        Kiitos sinulle. :)

        Kumma, että kiinteistövälittäjä kehtaa tuollaisen hinnan edes laittaa näkyviin, kun ostajaa alkaa epäilyttää muutkin talon vuosikulut.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Takan nuohous 50€ meillä. Sillähän ostaa sähköä jo aika paljon- ja kun senkin sähkön muuttaa ilmalämpöpumpulla lämmöksi kertoimien kanssa- niin kannattaako siinä takan lämmitystä enää harrastaa? Ainakaan ostopuilla ei. Jos arvostaa puiden teosta tulevaa ulkoilua ja kuntoilua niin sitten ehkä vielä menee.. tai jos tunnelman luojana käyttää takkaa.

      • Anonyymi

        Meillä takan nuohous 35Euroa.
        Kun ILP:in COP lähentelee yhtä kovilla pakkasilla niin kyllä takka tuo huomattavan säästön edelleen, myös ostopuilla.


    • Anonyymi

      Päätalossa yksi putkitettu hormi ja lähellä olevalla mökillä kolme hormia. 140 €.

    • Anonyymi

      Kannattaa miettiä mistä nuohoojan tilaa. Nuhosi erillisen saunan jätti valot ja hirveää sotkun jälkeensä. Lasku oli ihan tyhjän päivä iästä käynnistä iso. Kiire oli kova juoksi meinasi kaatua. Taliseltä nuohojalta luvat pois.

      • Anonyymi

        Just.
        Sehän on ihan yritystoimintaa,
        mitään lupia erikseen tarvitse.
        Piirinouohousjärjestelmä-onneksi-lopetettu
        jo vuosia sitten.
        Kukaan ei voi ilman asunnon haltijan lupaa
        tulla kotiinsa syynäilemään tulisijoja sekä hormeja.
        Tuleeko joku pesemään tai maalailemaan kattojasi ilmaan lupaasi?
        EI.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1535
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      741
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe