GUSTAV BECKER

kaskun

seinäkellosta olis nyt kyse. Voisko joku kertoa mistä kohtaa löytyy sarjanumero? Missä hinnoissa pyörii, tässä on yläosassa hevonen, ei puntteja, tosi siisti?

31

20877

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aussijack

      Kellon arvoa ei voi määritellä.Onko siinä kaappi?Ruusupuusta, sorvatut koristeet ja ovenpielet,hiotut lasi seinat ja ovi.Painot noin 600g kiiloitetut messinkiputket täytetty lyijyllä.Heilurin varsi kuusi puuta,painona linssin muotoinen messinki lautanen läpimitta noin 120mm.Itse kello on hyvin tarkka, tasaisessa huoneenlämössä - 1sec kuukaudessa.Good luck!
      Heiluri heiluu 45 kertaa minuutissa.

      • kaskun

        ja painoa on vähän enemmän ku 600g, muuten on kaappikello niinku pitääkin. Et sattuis tietämään missä se valmistusnumero sijaitsee, tietäis vähän suuntia miltä vuodelta se on...haluaisitko nähdä kuvan? voisin läntätä sähköpostiin jos kiinnostaapi.


      • kaskun

        ja painoa enemmän ku 600g, puntit puuttuu tästä mallista, muuten kyllä omaa kuvaamasi ominaisuudet, käy tosi nätisti, lyöntipuolelta on napattu joku osa ettei se paukuta puolen tunnin välein, sekin toimii kyllä muuten. Voisin laittaa sulle meilillä kuvan jos haluat nähdä.
        Mistähän sen valmistusnumeron sijainnin sais selville, vois kartottaa valmistusvuotta paremmin, ite luulen että se on tuolta 1800-luvun loppupuolelta tai 1900 alusta...


      • epäilen!

        Nyt mie epäilen tota sun käyntitulosta -1 sekuntia kuukausi! Merikronomoetritkään eivät ole niin tarkkoja!!! Nyt kyllä haiskahtaa kusetukselta


      • ausiie-jack
        epäilen! kirjoitti:

        Nyt mie epäilen tota sun käyntitulosta -1 sekuntia kuukausi! Merikronomoetritkään eivät ole niin tarkkoja!!! Nyt kyllä haiskahtaa kusetukselta

        Taisi tulla pudotettua huuli ja muutama leuka! 1954 kiillottelin Gustaffin , kaiketi pti aikaa koska omistaja kertoi kellon lyovan 4kertaa ennen iltauutisten aikamerkkia.
        Kavin katsomassa kelloa 25 vuotta myohemmin kunnossa mutta pysahdyksissa koska ei ole enaa aikaa "kellonkaan vetoon"! Jos tarvitset tarkan ajan, ei ole tavallisille koska bbc, fm, am tv tulevat kukin omalla ajallaan. Kapteeni Cook seilasi vartavasten Hawajille yli 200 vuotta sitten katsomaan Pluton kulkua ? kulkua auringon poikki. Sama tapahtui pari viikkoa sitten, en lahtenyt kiikaroimaan koska seuraava ohitus on jo 120 vuoden paasta.
        Jos Suomen Kellomuseo lukee taman niin alan olla taas tik tok jatkaa puisevia harrastuksia!
        Aussie-jack.


      • Militantti Antti
        ausiie-jack kirjoitti:

        Taisi tulla pudotettua huuli ja muutama leuka! 1954 kiillottelin Gustaffin , kaiketi pti aikaa koska omistaja kertoi kellon lyovan 4kertaa ennen iltauutisten aikamerkkia.
        Kavin katsomassa kelloa 25 vuotta myohemmin kunnossa mutta pysahdyksissa koska ei ole enaa aikaa "kellonkaan vetoon"! Jos tarvitset tarkan ajan, ei ole tavallisille koska bbc, fm, am tv tulevat kukin omalla ajallaan. Kapteeni Cook seilasi vartavasten Hawajille yli 200 vuotta sitten katsomaan Pluton kulkua ? kulkua auringon poikki. Sama tapahtui pari viikkoa sitten, en lahtenyt kiikaroimaan koska seuraava ohitus on jo 120 vuoden paasta.
        Jos Suomen Kellomuseo lukee taman niin alan olla taas tik tok jatkaa puisevia harrastuksia!
        Aussie-jack.

        Kelloasioista näytät tietävän enemmän kuin historiasta. Tarkistapa vielä ettei se ollut Venus, jonka kulkua Cook matkusti tarkkailemaan Hawajille?


    • aussijack

      vuosi 1850 viimeinen n:o 480
      vuosi 1880 260000
      vuosi 1926 2244868
      1927-1935 ei tietoja
      Muistaakkseni numerot on käsin stansattu ja kuten huomaat niitä on paljon etenkin 1935 saakka.
      Netistä saa lisätietoja Gustav Becker haussa.

      • kaskun

        mä oon netistä löytänykki noi numerot. Siinä kellokoneiston takana on Beckerin leima ja sitten semmonen stanssi ku P42, mutta enpä usko että kello ois 42 valmistettu, täytyy löytyä jostain vähän pitempi että uskon =)


      • repesorsa
        kaskun kirjoitti:

        mä oon netistä löytänykki noi numerot. Siinä kellokoneiston takana on Beckerin leima ja sitten semmonen stanssi ku P42, mutta enpä usko että kello ois 42 valmistettu, täytyy löytyä jostain vähän pitempi että uskon =)

        1842????
        Gustav Becker nykyään Junghans

        tietääkseni...


      • kaskun
        repesorsa kirjoitti:

        1842????
        Gustav Becker nykyään Junghans

        tietääkseni...

        päädyit?


      • repesorsa
        kaskun kirjoitti:

        päädyit?

        92 vuotiaalta opettajalta joka oli perehtynyt kelloihin ja valmistanutkin muutaman.
        Hän oli käynyt Junghansin tehtaalla ja kuullut asian siellä.


      • kaskun
        repesorsa kirjoitti:

        92 vuotiaalta opettajalta joka oli perehtynyt kelloihin ja valmistanutkin muutaman.
        Hän oli käynyt Junghansin tehtaalla ja kuullut asian siellä.

        vähä hieno homma! Mielenkiintoinen tuttavuus sulla, ihan käy kateeksi! Beckerin nimellä niitä kelloja tehtiin 1850-1926, tiettävästi, ja tohon -26 mennessä reippaat 2 miljoonaa kappaletta. Katoin netistä, niin 3-5000 dollariakin pyysivätten, eli ei mikään turha kapine. Tämä mun yksilö on 1800 luvun puolelta, käy ja "kukkuu" niinku pitääkin, eipä enää nykypäivän värkeillä oo samanmoista elinkaarta =)


      • Mulla kans Becker
        kaskun kirjoitti:

        vähä hieno homma! Mielenkiintoinen tuttavuus sulla, ihan käy kateeksi! Beckerin nimellä niitä kelloja tehtiin 1850-1926, tiettävästi, ja tohon -26 mennessä reippaat 2 miljoonaa kappaletta. Katoin netistä, niin 3-5000 dollariakin pyysivätten, eli ei mikään turha kapine. Tämä mun yksilö on 1800 luvun puolelta, käy ja "kukkuu" niinku pitääkin, eipä enää nykypäivän värkeillä oo samanmoista elinkaarta =)

        Missähän saisi korjautettua käyntikuntoon tuollaisen seinämallisen Beckerin...todella kauniisti hiotut lasit ympäri kelloa (kellon korkeus n. 1 m). Upea lyöntiääni, kun olen vähän kokeillut sitä...on molemmat puntit ja vielä se vetokampikin...eli jos joku osaa neuvoa, niin kiitos etukäteen.


      • hölö timo
        kaskun kirjoitti:

        mä oon netistä löytänykki noi numerot. Siinä kellokoneiston takana on Beckerin leima ja sitten semmonen stanssi ku P42, mutta enpä usko että kello ois 42 valmistettu, täytyy löytyä jostain vähän pitempi että uskon =)

        P 42 Tarkoitta heilurin pituutta.


      • Karppa
        Mulla kans Becker kirjoitti:

        Missähän saisi korjautettua käyntikuntoon tuollaisen seinämallisen Beckerin...todella kauniisti hiotut lasit ympäri kelloa (kellon korkeus n. 1 m). Upea lyöntiääni, kun olen vähän kokeillut sitä...on molemmat puntit ja vielä se vetokampikin...eli jos joku osaa neuvoa, niin kiitos etukäteen.

        Kellokoskella Koskikello pystyy korjaamaan sun Bekkerin..


      • jo yhden omistava
        Mulla kans Becker kirjoitti:

        Missähän saisi korjautettua käyntikuntoon tuollaisen seinämallisen Beckerin...todella kauniisti hiotut lasit ympäri kelloa (kellon korkeus n. 1 m). Upea lyöntiääni, kun olen vähän kokeillut sitä...on molemmat puntit ja vielä se vetokampikin...eli jos joku osaa neuvoa, niin kiitos etukäteen.

        Sitten itsekkin tulevana kelloseppänä vois sanoo että noita "puntti beckereitä" oikeasti hyväkuntoisia on vähenemään päin. Viette sen OIKEALLE ja alansa hyvin osaavalle, sekä laadukkaalle kellosepälle. Kelloseppäkoulussa laitetaan myös todella laadukkaasren kuntoon noinkin huipputason kellot. Pitäkää hyvää huolta


      • KS
        jo yhden omistava kirjoitti:

        Sitten itsekkin tulevana kelloseppänä vois sanoo että noita "puntti beckereitä" oikeasti hyväkuntoisia on vähenemään päin. Viette sen OIKEALLE ja alansa hyvin osaavalle, sekä laadukkaalle kellosepälle. Kelloseppäkoulussa laitetaan myös todella laadukkaasren kuntoon noinkin huipputason kellot. Pitäkää hyvää huolta

        Juuri tuossa on työn alla semmonen Gustav Beckeri punteilla. Sarjanumero löytyy koneiston pohjasta yleensä joku 1 000 000 -> 2 500 000. Mun koneiston pohjasta löytyy n. 1 473 938. Arvoahan tolla rakkineellahan ei ole mitään jos se ei ole kunnossa (rataskoneistot hyvässä kunnossa, pohjat kiiltää, kaappi kunnossa, takalevy kaapissa suora, heiluri ja puntit lommottomia, ruuvvit kiillotetta ja sinistetty, osottimet priimat, taulu kiiltää ja on puhas ja virheetön. On paljon asioita mitkä laskee hintaa


      • muka tiedätte
        hölö timo kirjoitti:

        P 42 Tarkoitta heilurin pituutta.

        Mites määrittelet heilurin pituuden tolla???


      • aa-pee

        Itsellä seinällä kaksi jousikäyttöistä GB ä kummastakaan ei löydy tehtaan numeroa, ovat kuitenkin -20 luvulla tehtyjä ja koneistossa kuitenkin GB leima?Oliskos sitä Junghsanssin alkuaikaa?


      • KS
        aa-pee kirjoitti:

        Itsellä seinällä kaksi jousikäyttöistä GB ä kummastakaan ei löydy tehtaan numeroa, ovat kuitenkin -20 luvulla tehtyjä ja koneistossa kuitenkin GB leima?Oliskos sitä Junghsanssin alkuaikaa?

        Gustav Beckereitäkin on niin paljon erinlaisia. Ei liity mitenkään junghanssin omistukseen. Puntti-Beckereissä esiintyy sarjanumerot. Ei kovinkaan monessa muussa


      • aussiejack
        muka tiedätte kirjoitti:

        Mites määrittelet heilurin pituuden tolla???

        onhan siihen kaavakin, parempi tietaa kayntirattaan 1 R/M hammasluku. Yksi hammas vaatii kaksi heilahdusta. Joten 42 jako vaatii 84 heilahdusta minuutissa.
        30, sekunti heiluri 60 heilahdusta . "matemaattinen"pituus haetaan asettamalla koko heiluri tasapainoon veitsen teralle Terasta matka suspensionjousen 2/3 ylaosaan on
        lahella totuutta.
        Vastatkaa ! Miksi kello kay viela - 10 minuuttia vaikka paino poistetaan. ?
        Palkintona 100% puukellon piirustukset
        aussie-jack


      • Will.I.am
        aussiejack kirjoitti:

        onhan siihen kaavakin, parempi tietaa kayntirattaan 1 R/M hammasluku. Yksi hammas vaatii kaksi heilahdusta. Joten 42 jako vaatii 84 heilahdusta minuutissa.
        30, sekunti heiluri 60 heilahdusta . "matemaattinen"pituus haetaan asettamalla koko heiluri tasapainoon veitsen teralle Terasta matka suspensionjousen 2/3 ylaosaan on
        lahella totuutta.
        Vastatkaa ! Miksi kello kay viela - 10 minuuttia vaikka paino poistetaan. ?
        Palkintona 100% puukellon piirustukset
        aussie-jack

        ei sitä heilurin matemaattista pituutta voi vaan minkään käyntirattaan hammasluvun perusteella laskea urpo. Sun täytyy tietää hammasluku käyntirattaalla, sekä välitys keskirattaasta käymärattaan relliin sitten kun oot sen saanut laskettua voit edes laskea Lmat:tia. Kello käy aikaa, koska koko heilurin varsi toimii painona. Nyt vaan heilurin varren painojakauma on hyvällä kohdalla, jotta se käy jotenkin aikaa. Laskukaavahan on jos joku haluaa laskea: lmat=3585000/nm^2
        nm= ( i x Zg ) / 30 että silleen.
        Ole hyvä Aussiejack


      • Reiska71
        kaskun kirjoitti:

        mä oon netistä löytänykki noi numerot. Siinä kellokoneiston takana on Beckerin leima ja sitten semmonen stanssi ku P42, mutta enpä usko että kello ois 42 valmistettu, täytyy löytyä jostain vähän pitempi että uskon =)

        P 42 tarkoittaa heilurin (P= Pendel) pituutta ei valmistusvuotta.


    • Gustaf 1811

      Mulla lukee Gustaf 1811. onkohan se sama Gustaf Bekker eli aloittanut ensin tuotannon etu nimestä? Nim, tiedonhaluinen.

    • gustav becker

      tuossa tupsahti käsiini 1800 luvun lopulta punttipainoinen gustav becker , kellon tarina sijoittuu sota-aikaan jossa se hyökkäysvaiheiden aikana on jäänyt sotasaaliiksi suomalais-sotilaalle.venäjän puolelta . rähinästä kertoo kellon kyljissä nuppineulanpään kokoiset kranaatinsirpaleet. kello oli romu-kuntoinen laseja irti ,koneiston holkit väljät jne.. askartelin muutamia iltoja ja hyvin hiljaisella ja rauhallisella käynnillä nyt toimii.
      -"vintillä jumeutuneisiin kelloihin olen suhauttanut irroittavaa ja voitelevaa crc:tä tiputtanut ala asentoon heiluripainon ja antanut raksutella muutaman päivän,,, tämän päälle suhauttanut ase-öljyä ja näin olen saanut monia kelloja kuntoon purkamatta. puhdistettu bensiini on myös hyvä apu "jumeutuneeseen kelloon"

      • Militantti Antti

        Toivottavasti kukaan muu ei ole suihkinut kellokoneistoon CRC:tä, koska se syövyttää koneiston pilalle! Voihan sillä alkuun irroittaa jumiutuneet osat, mutta sen jälkeen kello pitää purkaa, laittaa ultraäänipesuriin kaikki osat, kuivata ja tarkistaa ne huolellisesit, sitten kello kasaan ja öljyäminen oikeanlaisella öljyllä ! Olen nähnyt jos jonkinlaista ns. "kellosoepäntyötä" ja jotkut ovat onnistuneet pitlaamaan koneiston lähes korjaamattomaan kuntoon! Tämä taitaa tulla sen verran jälkijunassa ettei kukaan ehkä lue, mutta, tulipahan kommentoitua!


      • Kellot kiinnostaa
        Militantti Antti kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan muu ei ole suihkinut kellokoneistoon CRC:tä, koska se syövyttää koneiston pilalle! Voihan sillä alkuun irroittaa jumiutuneet osat, mutta sen jälkeen kello pitää purkaa, laittaa ultraäänipesuriin kaikki osat, kuivata ja tarkistaa ne huolellisesit, sitten kello kasaan ja öljyäminen oikeanlaisella öljyllä ! Olen nähnyt jos jonkinlaista ns. "kellosoepäntyötä" ja jotkut ovat onnistuneet pitlaamaan koneiston lähes korjaamattomaan kuntoon! Tämä taitaa tulla sen verran jälkijunassa ettei kukaan ehkä lue, mutta, tulipahan kommentoitua!

        Minulla on kaksi vanhaa seinäkelloa, en ole varma onko ne Beckereitä tai mitä. Edes mennyt papparoinen jolta ne olen ostanut käytti niistä Beckeri nimitystä. Kellot on puntilliset ja heiluri on n. 550mm pitkä. Toisen taustalla koneistossa on laakeriseppeleen kuva jonka keskustassa on teksti NON PLUS ULTRA (sanat alekkain) ,Lisäksi ilmeisesti valmistusnumero 39837.

        Toisen kellon taustalla koneistossa on kuvio, joka muodostuu isosta H kirjaimesta ja h:n keskeltä nousee pystyviiva jonka päällä on ikäänkuin vaaka (vaakasuoran viivan päissä kolmiot, kolmio myös pystysuoran viivan alapäässä). Valmistusnumero 39837.

        Osaako kukaan kertoa mitä merkinnät tarkoittavat?


      • omakello

        Meilläkin on seinäkello jonka koneiston takana on samanlainen H T kuvio. Sarjanumero 22173. Kello on ostettu Uudestakaupungista. Täällä on vaikuttanut 1890-luvun alkupuolella Kultaseppä Staffan Holopainen. Siirtyi sen jälkeen Savonlinnaan. Kellotaulu ja kaikki muu näyttää Beckeriltä.


      • omakello
        omakello kirjoitti:

        Meilläkin on seinäkello jonka koneiston takana on samanlainen H T kuvio. Sarjanumero 22173. Kello on ostettu Uudestakaupungista. Täällä on vaikuttanut 1890-luvun alkupuolella Kultaseppä Staffan Holopainen. Siirtyi sen jälkeen Savonlinnaan. Kellotaulu ja kaikki muu näyttää Beckeriltä.

        Minulla ei siis ole varmaa tietoa leimasta. Arvailen vain.


    • oonatar

      Tässä on jo selvinnyt kun mistä löytyy GB valmistusnumero oman vanhimman no:283715,eli vuodelta 1881 kellon päällä myös tullin sinetti jossa myös vuosiluku 1881,sen perustella kulki on lähtenyt uutena Sakasn tullin läpi,erikoista vielä se että lyönti vasara ei ole kiinni koneistossa vaan kopan takaseinässä.

    • Anonyymi

      TH merkintä kellon koneiston takalevyssä tarkoittaa: Thomas Haller. Ajoittuu vuoteen 1876. Kello on Gustav Beckerin mallinen, mutta ilm. sveitsiläinen valmistaja. Gustav Becker leimaa ei kellosta löydy. Vain valmistuskoodi: 12356 ja tuo TH ( t-kirjain on H-kirjaimen keskellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe