Paljonko kestää Mersun automaattivaihteisto?

MB osto harkinnassa

Olen harkinnut ostaa MB C 220 CDI T tai 270 CDI T auton käytettynä. Mietityttää paljonko se automaattilaatikko kestää, eli onko heti edessä iso remontti?

Olen kuullut myös että etupäässä jotakin pyöräntuentaa tms menee vaihtoon, mutta missä vaiheessa ja paljonko maksaa?

Ja vielä että onko vuosimalleissa jotakin "erikoisuuksia" (hyvää/huonoa), harkinnassa 2003-2005 vuosimallit.

Kiitos tiedoista etukäteen.

27

22136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mesman

      Mersun automaattivaihteisto on kestävyydeltään parhaita ellei paras kaikista autoista,JOS vaihteistoon on vaihdettu öljyt ja filtteri n.60 tuhannen välein,vaihteistoon ei ole päässyt jäähdytysnestettä Valeon lauhdutin/jäähdytin yhdistelmästä,on maltettu odottaa auton pysähtymistä vaihdettaessa pakilta D:lle tai toisinpäin,ei ole revitty järjettömiä kuormia perävaunussa,sähkölaatikossa on vaihdettu öljynvaihdossa myös läpimenotöpseli,ei ole ajettu liian pienellä/suurella öljymäärällä,tässä muutamia seikkoja.
      Luonnollinen kuluminen tulee yleesä vastaan 300-400 tuhannessa,joskaan ei läheskään kaikissa.
      Alapalloja menee alatukivarren kera vaihtoon,riippuu tietysti tiestöstä,ruoste syö jonkin verran,ilmamäärämittareita ja suuttimia menee silloin tällöin,can-väyläsysteemi on todella suurenmoinen toimiessaan,joskin vian etsintä tapahtuu poikkeuksetta testerissä,kaikenkaikkiaan ihan hyvä auto ja vieläpä erinomainen ajettava.

      • Usko13301

        Oli pakko kommentoida, koska olen täysin samaa mieltä. Kysyjälle kertoisin lisäksi vielä, että jällenmyyntiä silmälläpitäen keskittyisin facelift malleihin 04.04 --> jälkeen valmistettuihin vai mitense nyt meni.


      • Anonyymi

        Paska vaihteisto kaikin puolin


    • volvon miäts.

      mesen automaattivaihteistoa ei ajamalla rikki saa jos öljyt ja muut huollot on tehty asiallisesti. Suutin vioista olen kuullut juttuja ja että ovat kuulema aikas kalliita niin nämä suuttimet.

      • Brummbär

        Minun vm. 2009 MB-B 170 NGT autostani hajosi automaattiloota 131 tkm ajettuani. Vaihteiston hydrauliikan ohjauskortti hajosi. Vaihteisto alkoi kesken ajon sekoilemaan ja heitteli mielivaltaisesti minkä tahansa vaihteen päälle. Mielenkiintoista oli jatkaa ajoa, kun tuntui, että nyt se hyytyy just tähän ja tämä tietenkin Helsingissä Mannerheimintien aamuruuhkassa. Korjaus maksoi 3000,- € , mutta onneksi minulla on Vehon ylläpitosopimus ja korjaus meni sen piikkiin.


      • Merkkiä_vaihtanut

        Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.

        B-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).

        Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän.


      • Anonyymi

        Kunhan kysymys on nimenomaan automaatrivaihteistosta eikä sysipaskasta DCT:stä jota tietämättömille myydään automaattina. Itselläni on yksi tuollainen murheenkryyni ollut ja sen jälkeen vaihtui merkki Volvoon.


    • 300tkm ainakin

      kestää koko käyttöiän.

    • mb ok

      700 000 ainakin kestää avaamatta, on nimittäin itsellä vanha taksi jolla sen verran nyt ajettu. Taksissa helsingissä ensin 400 000 parissa vuodessa ja itse olen ajanut loput n. 4,5 vuodessa. Sähköjarrullista ei kannata ostaa, niissä ollut vanhemmiten ongelmia.

      • MBmies#

        W203 ei ole sähköohjattuja jarruja, vaan W211 mallissa. Remontteja autoon on myös helppo tehdä, kuten öljyn ja suodattimien vaihdot, polttimoiden vaihdot, termostaatin vaihto (rikkoutuu => ei nosta lämpöjä tarpeeksi, tyypillinen vika), pa-letkujen o-renkaiden vaihdot, pa-suodattimen vaihto, tukivarsien vaihdot (ainakin eteen) jne. jne. Eli helppo huoltaa itse, ei tarvitse viedä veholle valohoitoon.


      • nice63

        Aika asiantuntevaa kommenttia puhua sähköjarruista C-sarjan viestiketjussa. Voisi olla parempi että ajelisit sitä taksia vain tulevaisuudessakin etkä kirjottaisi asioista mistä ei ole mitään käryä.


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Tais tulla ainaki selväx :D


    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • JorPekOl

      Kesti 133000 km ja sitten loppu ohjausyksikkö hajosi ja ilmoitettiin osan hinnaksi n.2000 euroa A-mersu meni vaihtoon.

      • kambeibe

        Sittenhän se olisi ollu kunnossa, enemmän sulla menee rahaa auton vaihdossa.


      • Mutzibur

        Eihän Mersuissa ole mitään vikaa.1 milj.km jo ajettu.Näin alkaa mersumiehen satutunti.


      • Kuten_edellä

        Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.

        A-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen ja kytkimet kitkaan perustuvia aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).

        Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän.


    • tomatteja

      Vanha ketju, mutta itse aihe aina ajankohtainen. Mersun automaateilla on ollut pikemminkin hyvä maine kestävyydeltään.

      Automaattivaihteistoa tulee kuitenkin osata käyttää oikein, muutoin sen saa ihan itse hajalle väärällä käytöllä.

      Sitten 'mehumaijaan' ja DSG / DCT-tyyppiseen robotilaatikkon soveltuu erilaiset oikeat käyttötavat.

      Tämän lisäksi laatikon huollot tulee tehdä säntillisesti. Vaikkapa Nissan on ohjeistanut CVT-automaatilleen joko joka 30 tkm tai vuoden välein tehtävät huollot, joka on järkevä toimintamalli.

      Paljon ajettua hyvämaineistakin automaattia on riski ostaa kun ei voi tietää onko sitä käytetty oikein, vaikka huollot olisikin kuittien todistama oikein tehty.

      *

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      *

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      *

      Itse juuriki halaisin seuraavan käytteyn auton automaatilla, mutta se ei saisi olla kovin paljoa ajettu, joka nostaa hankintahintaa.

      Manuaalin hyvin pidetyn auton voi ostaa vaikka hieman enempikin ajettuna, joskin nykyiset tappo-huoltovälit rajaavat senkin kiinnostavuutta enempi ajettuna.

      Itse noudatan perinteisiä lyhyitä öljyn- ja suodattimen vaihtovälejä (ladukkailla materiaaleilla), sillä tikissä oleva ja hyvin suodatettu öljy on moottorin pitkäikäisyyden ehdoton edellytys, eivät luonnonlait sen suhteen ole muuttuneet vaikka super-öljyjen mainosmiehet muuta vakuuttelevat.

    • tomaatteja

      Ohessa hyvä ja melko laaja artikkeli automaateista kaavakuvineen jne., sekä listoineen kuka valmistaa mitäkin.

      09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

      "Double clutch or not"

      "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

      - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

      .

    • mbmann

      5-vaihteista sähkölaatikkoa saa tällä hetkellä purkuosana 500.- euron hintaan, muu auto jo ympäriltä murentunut joten noita automaattilootia on jäänyt kun ne ei hajoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe