Viat joista ei saa hylätä

Markku Hetula

Täällä on jatkuvasti marinaa että tuli hylsy siitä tai tästä syystä. Voitte kuvitella, että me katsastajat olemme vähän turhautuneet tilanteeseen. Haluisin, että kaikki autonsa katsastuttavat ihmiset kommentoisivat tänne vioista, joista ei saa hylätä, vaikka katsastuksen arvosteluperusteet ja terve järki näin sanovatkin. Nyt kaivataan myös parhaat mahdolliset perustelut. Tässä on useampi tapaus tullut kohdalleni vastaan joten avaan pelin.

-Renkaat: Minimiurasyvyyteen ei saa puuttua. Näin on useampi asiakas ilmoittanut nyt syyssateiden aikana. Peruste: vika on tiedossa(!) ja ensi kesäksi hommataan uudet renkaat ja kohta on jo talvirenkaiden aika. Ja renkaat ovat ylipäätänsä niin helpot vaihtaa, että niistä tarvitsee korkeintaan mainita. Jälkitarkastusta ei ole järkevää suorittaa tästä syystä. Turhaa juoksemista edestakaisin!

Toivon, että avullanne voimme taas parantaa palvelun laatua ja yhdenmukaistaa näkemyksiämme teidän kanssanne.

t. Katsastaja

103

18070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On turhaa hylätä vioista jotka eivät vaaranna liikenneturvallisuutta. Tutkimusten mukaan lista on pitkä. Tutkitusti lähes kaikki hylkäykset ja koko katsastustoiminta on lähes turhaa autojen taputtelua liikenneturvallisuutta ajatellen.

      Koko katsastustoimintaa pitää muuttaa radikaalisti ja tutkia samalla mitkä ovat muutosten vaikutukset liikenneturvallisuuteen. Esim. katsastusväliä voidaan heti harventaa nykyisestä aluksi joka 2. vuoteen. Jos tutkimukset osoittavat muutoksen mitättömästä vaikuttavuuudesta liikenneturvallisuuteen, mikä on oletettavaa kansainvälisten tutkimusten mukaan, voidaan katsastusväliä harventaa vielä lisää. Samalla koko ajan seurantaa muutoksen vaikuttavuudesta.

      Norjassa tehty tutkimus (fosser) osoittaa että autojen kunnossapito voidaan antaa kokonaan autoilijoiden vastuulle, satunnainen tienvarsikatsastus riittää. Miljardeja maksava jokavuotinen lähes vaikuttamatonta katsastuspakko ei ole mielekäs.

      etunimi.sukunimi[at]eduskunta.fi

      • en usko

        Kerroppa mistä olet kyseiset tutkimukset löytänyt!


    • nats

      kyllähän ne aika hyvin perusteet on linjassa, mutta kehoituksia voisi olla tarve kirjoittaa enemmän ilman hylkypäätöstä.

      Kolme kehoitusta tulee helposti täyteen jos perusteita tarkasti noudatetaan, eli 5 kehoitusta voisi olla parempi, toisaalta autoilija olisivit vielä lepsumpia valojen kanssa kun tullaan autoa näyttämään.

      Katsastus muuttuu turhaksi kun hylkäysprosentit putoaa alle 10 prosentiin vaarallisten vikojen osalta esim jarrut, nivelet, pahat ruostevauriot, päästöt ja verot sekä muut verottajan maksut.
      Eli eipä taida lähiaikoina tapahtua, muutoksia kyllä tulee.

      • Hahhaa

        päästöt ja verot sekä muut verottajan maksut.


      • up
        Hahhaa kirjoitti:

        päästöt ja verot sekä muut verottajan maksut.

        verot ja maksut maksamatta on käytännössä "vaarallinen" vika, kun väljä nivel aiheuttaa yleensä hylyn niin verot ja maksut aiheuttaa käyttökielon heti kun ne erääntyy....

        Ja vapaamatkustajia ei täällä tarvita, inhimilliset erehdykset eri asia.


    • Älä anna asiakkaiden

      vedättää. Selittelijöille anna ensimmäisenä hylky. Ne, jotka tunnustaa, että ei ehtinyt vaihtaa rek. kilven valoa ja poltin on kädessä, voit katsoa joskus läpi sormien.

      Selittelijät: Teille tulee hylsy kuin manulle illallinen. Ulos. Ja seuraava.

    • OBD

      Miksi joku OBD-vikakoodi voi aiheuttaa hylsyn vaikka päästöt olisivat kunnossa? Kyse voi olla jostain satunnaisesta häiriöstä joka vain on tallentunut muistiin. Jos siellä on pahempi vika niin se yleensä sytyttää merkkivalon kojelautaan JA näkyy myös päästöarvoissa. OBD tarkkailee nimenomaan päästöihin vaikuttavia laiteita autossa kuten lambda-anturia. Jos vikaa -> päästöt heittää.

      Ja ennenkaikkea, miksi sen OBD:n luku maksaa jopa 20€ ???? Minusta se on täysin kohtuutonta. Aikaa menee ehkä sekunteja, ja samalla näköjään tehdään pakokaasutestiä. Halvimmat lukulaitteet muuten maksaa 50€, katsastusaseman laite varmaan vähän enemmän, mutta mistään kalliista laitteesta ei todellakaan ole kyse joten se ei käy perusteluksi. Sen kun luette OBD:n, mutta paria euroa enempää se ei saisi maksaa!

      • motmot

        Ei ole bensa- ja dieselautot yhdenvertaisia kun päästöjä tutkitaan.

        Dieselissä riittää kun savutusarvo on kohdallaan ja sekin kuormittamattomalla koneella. Kun katsoo liikenteessä millaista usvaa uudehkotkin dieselit työntää putkesta kiihdyttäessä, niin ei voi kuin ihmetellä miksi bensakoneen päästöjä valvotaan niin tiukasti.

        Lastutus on hiljaa saanut yleisen hyväksynnän eikä sitä käytännössä valvo kukaan. Päästöt on ihan jotain muuta lastutuksen jälkeen, kuin ne päästöt joilla auto on aikanaan hyväksytty. Lisääntyneen tehon myötä myös tekniikka saattaisi mennä osittain uusiksi. Siksi lastutuksen jälkeen auto pitää muutoskatsastaa, sitä ei vaan taida kukaan tehdä. Ja matka jatkuu hyväksi todetulla autolla, onhan se juuri katsastettukin.

        Mutta asia on kunnossa, kunhan jonkun merkityksettömän koodin löytää bensa-auton muistista ja maailma pelastuu.

        OBD-mittaushan ei ole katsureiden vika vaan päättäjien, jotka suuressa viisaudessaan ovat tämän määränneet, katsurit sitten toteuttavat tätä määräystä. Ihan ylimitoitettua vouhotusta koko OBD-muistin lukeminen katsastuksessa, joutaisi lopettaa.


      • lisää bensaa

        ... oli minulla hylkäyksen syynä...

        Järjestelmä oli pistänyt muistiin bensan loppumisen kesken matkan. Katsastuksessa sitten löytyi koodi ja hylky tuli, mittaukset oli kyllä puhtaat.

        Merkkikorjaamolle (Vesijärven auto Lahdessa) pikimmiten pikahuoltoon. Sikakallista nollata OBD merkkikorjaamolla. Kaveri luki testerillä koodin, testeri ilmoitti "Engine failure, out of fuel. meni aikaa muutama minuutti. Maksoi 52€

        Sitten takaisin katsastukseen jossa uusi OBD testi kokonaisuudessaan, ja nyt puhdas tulos ilman koodeja. Ja sitten saikin sen katsastustodistuksen ilman huomautuksia tai muuta.

        Kyllä ihmisiä kusetaetaan tyhjänpäiväisellä, jolla ei ole mitään tekemistä auton kunnon kanssa !


      • harjaamo
        lisää bensaa kirjoitti:

        ... oli minulla hylkäyksen syynä...

        Järjestelmä oli pistänyt muistiin bensan loppumisen kesken matkan. Katsastuksessa sitten löytyi koodi ja hylky tuli, mittaukset oli kyllä puhtaat.

        Merkkikorjaamolle (Vesijärven auto Lahdessa) pikimmiten pikahuoltoon. Sikakallista nollata OBD merkkikorjaamolla. Kaveri luki testerillä koodin, testeri ilmoitti "Engine failure, out of fuel. meni aikaa muutama minuutti. Maksoi 52€

        Sitten takaisin katsastukseen jossa uusi OBD testi kokonaisuudessaan, ja nyt puhdas tulos ilman koodeja. Ja sitten saikin sen katsastustodistuksen ilman huomautuksia tai muuta.

        Kyllä ihmisiä kusetaetaan tyhjänpäiväisellä, jolla ei ole mitään tekemistä auton kunnon kanssa !

        OBD-järjestelmä ei tallenna muistiin vikaa joka on ilmennyt satunnaisesti, vian pitää yleensä ilmaantua kolme kertaa ennen kuin se luetaan viaksi, satunnainen vika jää muistiin, muttei aiheuta vikakoodia


      • ELM327

        Sivumennen sanoen eBayn kautta saa halvimmillaan täysin toimivan bluetooth-OBD-lukijan 6 eurolla kotiin Kiinasta kannettuna. On ollut jo ihan oikeata käyttöäkin vikoja itse etsiessä ja korjatessa ja sen jälkeen koodien nollauksessa.

        Korjaamolla ilkesivät muuten laskuttaa 60 euroa koodien luvusta ja nollauksesta ...


    • Valon väri

      Minusta ei tarvisi hylätä jos vilkkuvalo on liian vaalea, eli ei keltainen.
      Iselleni kävi hylkäys kun vilkkupolttimojen kuvusta oli kellertävä väri hilseilyt pos ja katsastajan mielestä ne olivat liian vaaleata väriä vilkkuvat.
      Minusta vaihtokehotus olisi riittänyt, kun autossa ei muuta vikaa ollut.
      Muuten olen sitä mieltä että ei turhasta yleensä katsastuksesta hylätä tai ehkä autokorjaamot voisivat katsastaa myös auton, sillä tuntuu hullulta kun käskee korjaamon laittaa auton katsastuskuntoon ja tavallaan homma pitää vielä teettää toiseenkertaan jollain katsastuskonttorilla.

      • Ajattele oikeesti

        eli haalistunut polttimo. Eihän siitä hylkyä tule, vaan korjauskehoitus.

        Korjaamokatsastus aiheuttaa osien ja työn myynnin lisäystä; hyväksytään vasta kun vaihdetaan täma, tämä ja tämä.

        Katsastajilla ei ole osien ja työn myynnin osalta intressiä hylätä yhtään autoa. Kyllä riippumattomuus korjaustoimintaan pitää säilyttää.


      • Valon väri
        Ajattele oikeesti kirjoitti:

        eli haalistunut polttimo. Eihän siitä hylkyä tule, vaan korjauskehoitus.

        Korjaamokatsastus aiheuttaa osien ja työn myynnin lisäystä; hyväksytään vasta kun vaihdetaan täma, tämä ja tämä.

        Katsastajilla ei ole osien ja työn myynnin osalta intressiä hylätä yhtään autoa. Kyllä riippumattomuus korjaustoimintaan pitää säilyttää.

        katsastuksen tekijä olikin huono suomi puhuja, joten ei tainnut vielä osata hommia tai sitten työn opastuksessa oli epäonnistumista.
        Poltin siis ei ollut haalistunut vaan kyseisen polttimon pinnasta oli hilseillyt kyseinen väri pois.
        Korjaamo toiminnassa ainakin minulta aina kysytään mitä haluun että autolle tehän ja jos jokin korjaus juttu ylittää sovitun hinta arvion korjaamolta soitetaan että haluanko tämän tehtävän.
        esim. etupään nivelissä on väljää, mutta ei vaikuta katsastukseen, eli haluutteko nivelin korjauksen nyt vai seuraavassa huollossa, jos työ tehän nyt niin se maksaa näinpaljon.


    • Revi siitä

      Asiakkailta EI kysellä mitään. Arvosteluperusteet ovat selkeät ja niiden mukaan toimitaan. MITÄÄN lässytystä ei kuunnella, jos hylky niin se on sillä selvä. Auto pihalle ja seuraava asiakas näyttämölle.

    • ...kaatio

      Katsastaja on se joka tekee katsastuspäätöksen. EI siinä tarvitse asiakkaan kanssa neuvotella.

      • "katsastaja"

        sen verta ponseaa tekstiä, toki onhan katsastus siellä lähes maan kalleinta.


      • Kilpailutus
        "katsastaja" kirjoitti:

        sen verta ponseaa tekstiä, toki onhan katsastus siellä lähes maan kalleinta.

        Mitä maksaa, saako leiman helposti.
        Eihän teillä keksitä vikoja?
        Onko pelkkää kahvia; saako myös keksin.
        Onko pitkät jonotus ajat?
        Onko konttorissa nätti tyttö?
        Saako S- bonusta ja miksi ei?
        Saanko teille varata aikaa, kerro yhteystiedot.


      • Anonyymi

        Voi se saada VAPAA AJALLAN turpaansakkin . . . .TÄH?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi se saada VAPAA AJALLAN turpaansakkin . . . .TÄH?

        Siis katsastus mies! . . . TÄH?


    • kysyn vaan

      on varsin sopiva. Tosin en nyt jaksa kahlata niitä arvosteluperusteita läpi mutta hylätäänkö renkaista vai tuleeko kehotus? Järkikin sanoo että juuri tähän aikaan vuodesta kesärenkailla leimalle tuotavan auton renkaiden kunnon pitäisi olla mikään murhe. Autonomistajan murhehan se on jos rekisteriotteessa on seuraavan vuoden maininta renkaista. joka ratsiassa sitten niitä konstanaapeli syynää suurennuslasilla

      • Näinpäs

        Jos urasyvyys ei täytä lain kirjainta, niin renkaista hylätään aina. Ja juuri tähän aikaan vuodesta kesärenkaiden urasyvyyden pitäisi olla kuin uusissa renkaissa, jos joku vielä kesärenkailla ajeleekin.
        Renkaista ei anneta korjauskehoituksia, vaan aina tulee hylkäys.


    • Farmari-Saab 96

      Jos lisäjarruvalo toimii, niin miksi sivujarrujarruvalot toimii? Lisäjarruvalohan näkyy paremmin kuin ne varsinaiset!?

      • Asiantuntija

        Mikä vittu on "sivujarruvalo"?? Onko se auton kyljessä? Ainiin, mutta eihän se voi olla koska sivulle ei saa näkyä punaista valoa. Kerrotko mikä se on?


    • Turunpiispa

      - Auto hyväksyttävä 5 korjauskehotuksella, mutta jos joku ei ole seuraavaan katsastukseen korjattu > Hylky. (Voisi miettiä esim. maks kolme valovikaa, koska se on sitten kuskin saamattomuutta.)
      - Hylkäysvikoja siirrettävä kehotuksiksi. Esim. Koiran purema turvavyö, merkintä otteelle: korjattava 1 kk (tms.) kuluessa, ei saa kuljettaa matkustajaa sillä istuimella ennen kuin on korjattu.
      - OBD-järjestelmä olisi pitänyt alunperinkin standardoida niin, että jos vika esiintyy, niin valo jää palamaan. Sitten jos vika on tarpeeksi pitkään esiintymättä valo lakkaa palamasta. Arvostelu hoidettaisiin pelkästään valon toiminta tarkastamalla, kuten airbageissakin. Noh, utopiaa. Nykyisellään OBD-mittauksesta ylim. veloituksen voisi lailla kieltää (tai maks pari euroa) kun OBD-autot ovat uudempia ja muuten nopeampia kattoa läpi. Harkinnanvaraa tai joku yleinen lista katsureille mitkä koodit aiheuttaa hylkäämisen, mitkä ei. Jos on vaikka ilmastoinnin kompuran koodi, ni ei se mitään haittaa aiheuta.
      - Valojen korkeudensäätö on tyhjänpäiväinen, varmaan 5% jengistä sitä käyttää. Pakollisuus poistettava. Automaattinen kork.säätö xenoneissa on hyvä, sen voi säilyttää.
      - Hajukuusen näkökentässä merkitseminen pois, herranjumala mitä naurettavaa holhoamista.
      - Nastaeron merkkaaminen otteelle riittäköön. Mutta kesärenkaiden kulutuspintaminimin voisi nostaa ainakin 2mm. 1,6mm renkaat ovat aivan hengenvaaralliset, järjenvastaista että sen alle on mentävä jotta voi hylätä.
      - Tuulilasin huurteenpoisto takaisin korjauksehotukseksi, kenen idiootin ajatus siitäkin oli tehdä hylkyvika. Toimimattomasta sisätilanpuhaltimesta...

      Siinä nyt jotain. Jotain järkeä, toisaalta jotain rotia tähän hommaan.

    • KiKi.

      Olen viimeiakoina katsastanut useita autoja, ja mm seuraavia kohteita on jäänyt katsomatta:

      Runkonumero
      Avaimen poistaminen koneen käydessä
      Rattilukko
      Turvavöiden toiminta
      Käsijarrun testaus (oli kyllä mallia on/off)
      Nopudenrajoittimen testaus
      Ajopiirturin tarkistus
      Tuulilasinpesimen/pyyhkimen toiminta
      ikkunan avausmekanisi
      Merkkivalot (turvatyynyn merkkivalon toiminta)
      Akun kiinnitys
      Valojen korkeudensäätötoiminnan testaus

      Ja nuo kaikki ei ole tietenkään tapahtunut yhdessä autossa, vaan monessa eri autossa.

      Miten selitäette tuon?

      • Niilo Normaali

        Asuntolaina 170 000 e, bonus 0,80 e / auto -> 10 autoa = 8 euroa tai 30 autoa = 24 euroa lisää/ päivä.
        Liian vähän, ei naurua kiitos. 30 autoa / päivä vaatii aika paljon mutkien oikomista valtettavasti.


      • Heepo K.

        En ole katsastusmies, enkä ole ollut läsnä ko. katsastustapahtumissa. Et myöskään maininnut, että mistä autoista on missäkin kohdassa kyse. Onko kyseisisäs kohdissa ollut vikaa, eli voitko sen perusteella päätellä, että kohteet ovat tarkastamatta, että niistä ei ole vikamerkintää? On mahdollista, että ko. kohdat on jääneet tarkastamatta tai sitten:

        Runkonumero
        - joissain autoissa runkonumeron pystyy tarkastamaan konepellin alle vilkaistaessa siten, että asiakas ei tarkastusta edes huomaa.

        Avaimen poistaminen koneen käydessä
        - esim. käynnistäessä on helppoa vetää avainta hieman auton käynnistyttyä.

        Rattilukko
        - kaikissa autoissa ei edes ole rattilukkoa eikä tarvitsekaan olla

        Turvavöiden toiminta
        - etupenkin turvavöiden toiminta on helppoa ja nopeaa tarkastaa esim. iskaritestin aikana.

        Käsijarrun testaus (oli kyllä mallia on/off)
        - kaikkia seisontajarruja ei saa testata dynamometrillä eikä vauhdissa

        Nopudenrajoittimen testaus
        - niihin riittää myös asianmukainen todistus. On myös malleja, joita ei pysty katsastusasemien tavanomaisilla testereillä testaamaan

        Ajopiirturin tarkistus
        - tiesitkö, että se testataan vain silmämääräisesti

        Tuulilasinpesimen/pyyhkimen toiminta
        - toisinaan kovilla pakkasilla ne saattavat jäädä testaamatta ongelmien välttämiseksi. Pitäisi ne tietysti silti testata

        ikkunan avausmekanisi
        - ikkunan avautuminen ei kuulu tarkastuskohteisiin

        Merkkivalot (turvatyynyn merkkivalon toiminta)
        - merkkivalon toiminnanhan näkee auton normaalin käynnistyksen yhteydessä vilkaisemalla mittaristoon. Käynnistystä ei kylläkään välttämättä tarvitse tehdä. Katsastuksen aikana saattaa tulla useampi käynnistyskerta.

        Akun kiinnitys
        - esim. tavaratilan lattian alla olevan akun kiinnityksen tarkastus varmaan jääkin helposti tekemättä. Kiinnityksen tarkastys ei vaadi kovaa repimistä eikä muutenkaan mitään ameriikan temppuja. Kiinnitys tarkastetaan usein aika huomaamattomasti

        Valojen korkeudensäätötoiminnan testaus
        - testauksen tarkastamatta jättämisen huomaaminen vaatii monella asemalla melkoista tarkkaavaisuutta havainnoitsijalta


      • KiKi.
        Heepo K. kirjoitti:

        En ole katsastusmies, enkä ole ollut läsnä ko. katsastustapahtumissa. Et myöskään maininnut, että mistä autoista on missäkin kohdassa kyse. Onko kyseisisäs kohdissa ollut vikaa, eli voitko sen perusteella päätellä, että kohteet ovat tarkastamatta, että niistä ei ole vikamerkintää? On mahdollista, että ko. kohdat on jääneet tarkastamatta tai sitten:

        Runkonumero
        - joissain autoissa runkonumeron pystyy tarkastamaan konepellin alle vilkaistaessa siten, että asiakas ei tarkastusta edes huomaa.

        Avaimen poistaminen koneen käydessä
        - esim. käynnistäessä on helppoa vetää avainta hieman auton käynnistyttyä.

        Rattilukko
        - kaikissa autoissa ei edes ole rattilukkoa eikä tarvitsekaan olla

        Turvavöiden toiminta
        - etupenkin turvavöiden toiminta on helppoa ja nopeaa tarkastaa esim. iskaritestin aikana.

        Käsijarrun testaus (oli kyllä mallia on/off)
        - kaikkia seisontajarruja ei saa testata dynamometrillä eikä vauhdissa

        Nopudenrajoittimen testaus
        - niihin riittää myös asianmukainen todistus. On myös malleja, joita ei pysty katsastusasemien tavanomaisilla testereillä testaamaan

        Ajopiirturin tarkistus
        - tiesitkö, että se testataan vain silmämääräisesti

        Tuulilasinpesimen/pyyhkimen toiminta
        - toisinaan kovilla pakkasilla ne saattavat jäädä testaamatta ongelmien välttämiseksi. Pitäisi ne tietysti silti testata

        ikkunan avausmekanisi
        - ikkunan avautuminen ei kuulu tarkastuskohteisiin

        Merkkivalot (turvatyynyn merkkivalon toiminta)
        - merkkivalon toiminnanhan näkee auton normaalin käynnistyksen yhteydessä vilkaisemalla mittaristoon. Käynnistystä ei kylläkään välttämättä tarvitse tehdä. Katsastuksen aikana saattaa tulla useampi käynnistyskerta.

        Akun kiinnitys
        - esim. tavaratilan lattian alla olevan akun kiinnityksen tarkastus varmaan jääkin helposti tekemättä. Kiinnityksen tarkastys ei vaadi kovaa repimistä eikä muutenkaan mitään ameriikan temppuja. Kiinnitys tarkastetaan usein aika huomaamattomasti

        Valojen korkeudensäätötoiminnan testaus
        - testauksen tarkastamatta jättämisen huomaaminen vaatii monella asemalla melkoista tarkkaavaisuutta havainnoitsijalta

        No tässä autossa ei runkonumero ole näkyvillä, vaan konepellin alla, toisessa autossa on taasen oikeen etsimällä etsitty se matkustajan maton alla olevan läpän alta.

        No jos avaimen pois ottaminen olisi testattu, ja avain ei siis pysy sisällä, niin kaipa siitä olisi mainittu, muista kerroista tosiaan en voi mennä takuuseen onko tesattu tai ei.

        Ja kyllä ohjauslukko on edelleen pakollinen, siis se auton oma ;)

        Totta, turvavöiden toiminta olisi helppo tarkistaa, mutta eipä ole tarkistettu, tai no ehkä kerran on kuskin vyötä koitettu ;)

        Totta, juurikin tuossa autossa jossa ei käsijarrua testattu on käsijarru mallia on/off ja ohjaamossakin lappu "käsijarrun taa kytkeä ainostaan auton TÄYSIN pysähdyttyä" mutta kai sen silti pitäisi toimia?

        Totta, valmis todistuskin riittäisi, mutta kun sitä ei ollut, ja todellakaan tuon auton nopeudenrajoitinta ei olisi voinut testata katsastusken testereillä tai ajopiirturin huoltovalikon kautta

        Ja luulisi silmämääräisessä tarkastuksessa huomattavan se, että piirturissa ei ole kiekkoa, virheilmoitus näytössä, ja ei ota kiekkoja sisään, ja sama piirturi mennyt katsastuksessa läpi ainakin kahdesti

        Ja kyllä avausmekanismin kuuluu toimia, luin joskus jotain katsastuksen arvoseluperusteita, ja siinä mainittiin tuo, tosin usein on kuskin puolen ikkuna avattu jossain vaihessa kun katsastaja on ajanut autoa, tiedä sitten onko autossani haissut liian pahalle, tai onko hän tosiaan testannut ainakin osittain tuon vaaditun asian...

        Ja eikös tuvatyynyssä ole silloin vikaa, jos valo ei syty käynnistäessä, eikä pala muutenkaan koskaan (varmaan joku nero irroittanut polttimon tai johdon)

        Miten voidaan sitten mielestäsi tarkistaa konepellin alla olevan akun kiinnitys huomaamattomasti avaamatta konepeltiä, niin vai että kun ajetaan jarrudynamometrille, niin katsotaan pomppaako akku, ja aihettaa oikosulun?

        Totta, ei sitä välttämättä huomaa missä vaiheessa korkeudensäätö testataan, mutta tosiaan, sekin oli yhdessä autssa hajalla, ja ei mainittu asiasta mitään

        Eli kyllä katsastuskessakin tapahtuu isoja virheitä.

        Sitten joku voisi vastata tähän vielä.

        Katsastuksessa huomautettiin pakoputken puuttellisesta kiinnityksesä, pyydettiin jopa itse monttuun katsomaan (viisi kiinnikettä kuudesta oli irti) mutta asiasta ei mainittu otteelle, tai katsastuskorttiin mitään, eli eikö tuo asia sitten kuulu katsastuksen piiriin?


      • köyhä
        KiKi. kirjoitti:

        No tässä autossa ei runkonumero ole näkyvillä, vaan konepellin alla, toisessa autossa on taasen oikeen etsimällä etsitty se matkustajan maton alla olevan läpän alta.

        No jos avaimen pois ottaminen olisi testattu, ja avain ei siis pysy sisällä, niin kaipa siitä olisi mainittu, muista kerroista tosiaan en voi mennä takuuseen onko tesattu tai ei.

        Ja kyllä ohjauslukko on edelleen pakollinen, siis se auton oma ;)

        Totta, turvavöiden toiminta olisi helppo tarkistaa, mutta eipä ole tarkistettu, tai no ehkä kerran on kuskin vyötä koitettu ;)

        Totta, juurikin tuossa autossa jossa ei käsijarrua testattu on käsijarru mallia on/off ja ohjaamossakin lappu "käsijarrun taa kytkeä ainostaan auton TÄYSIN pysähdyttyä" mutta kai sen silti pitäisi toimia?

        Totta, valmis todistuskin riittäisi, mutta kun sitä ei ollut, ja todellakaan tuon auton nopeudenrajoitinta ei olisi voinut testata katsastusken testereillä tai ajopiirturin huoltovalikon kautta

        Ja luulisi silmämääräisessä tarkastuksessa huomattavan se, että piirturissa ei ole kiekkoa, virheilmoitus näytössä, ja ei ota kiekkoja sisään, ja sama piirturi mennyt katsastuksessa läpi ainakin kahdesti

        Ja kyllä avausmekanismin kuuluu toimia, luin joskus jotain katsastuksen arvoseluperusteita, ja siinä mainittiin tuo, tosin usein on kuskin puolen ikkuna avattu jossain vaihessa kun katsastaja on ajanut autoa, tiedä sitten onko autossani haissut liian pahalle, tai onko hän tosiaan testannut ainakin osittain tuon vaaditun asian...

        Ja eikös tuvatyynyssä ole silloin vikaa, jos valo ei syty käynnistäessä, eikä pala muutenkaan koskaan (varmaan joku nero irroittanut polttimon tai johdon)

        Miten voidaan sitten mielestäsi tarkistaa konepellin alla olevan akun kiinnitys huomaamattomasti avaamatta konepeltiä, niin vai että kun ajetaan jarrudynamometrille, niin katsotaan pomppaako akku, ja aihettaa oikosulun?

        Totta, ei sitä välttämättä huomaa missä vaiheessa korkeudensäätö testataan, mutta tosiaan, sekin oli yhdessä autssa hajalla, ja ei mainittu asiasta mitään

        Eli kyllä katsastuskessakin tapahtuu isoja virheitä.

        Sitten joku voisi vastata tähän vielä.

        Katsastuksessa huomautettiin pakoputken puuttellisesta kiinnityksesä, pyydettiin jopa itse monttuun katsomaan (viisi kiinnikettä kuudesta oli irti) mutta asiasta ei mainittu otteelle, tai katsastuskorttiin mitään, eli eikö tuo asia sitten kuulu katsastuksen piiriin?

        Se sinun kuorma-autosihan on nykyisin verovapaa henkilöauto (matkailuauto). Ei siinä tarvitse edes olla piirturia.


      • KiKi.
        köyhä kirjoitti:

        Se sinun kuorma-autosihan on nykyisin verovapaa henkilöauto (matkailuauto). Ei siinä tarvitse edes olla piirturia.

        Minun autossani ei pidä olla, mutta jos meillä on töissä Spinter 110d, vuosimallia 98, joka on ammattiliikenteessä, niin eikös siinä pitäisi piirturin olla, ja toimia?

        Tuliko muuten yllätyksenä että Suomessa on muitakin isoja autoja kuin minun Ducato ;)


      • Höpöä
        KiKi. kirjoitti:

        No tässä autossa ei runkonumero ole näkyvillä, vaan konepellin alla, toisessa autossa on taasen oikeen etsimällä etsitty se matkustajan maton alla olevan läpän alta.

        No jos avaimen pois ottaminen olisi testattu, ja avain ei siis pysy sisällä, niin kaipa siitä olisi mainittu, muista kerroista tosiaan en voi mennä takuuseen onko tesattu tai ei.

        Ja kyllä ohjauslukko on edelleen pakollinen, siis se auton oma ;)

        Totta, turvavöiden toiminta olisi helppo tarkistaa, mutta eipä ole tarkistettu, tai no ehkä kerran on kuskin vyötä koitettu ;)

        Totta, juurikin tuossa autossa jossa ei käsijarrua testattu on käsijarru mallia on/off ja ohjaamossakin lappu "käsijarrun taa kytkeä ainostaan auton TÄYSIN pysähdyttyä" mutta kai sen silti pitäisi toimia?

        Totta, valmis todistuskin riittäisi, mutta kun sitä ei ollut, ja todellakaan tuon auton nopeudenrajoitinta ei olisi voinut testata katsastusken testereillä tai ajopiirturin huoltovalikon kautta

        Ja luulisi silmämääräisessä tarkastuksessa huomattavan se, että piirturissa ei ole kiekkoa, virheilmoitus näytössä, ja ei ota kiekkoja sisään, ja sama piirturi mennyt katsastuksessa läpi ainakin kahdesti

        Ja kyllä avausmekanismin kuuluu toimia, luin joskus jotain katsastuksen arvoseluperusteita, ja siinä mainittiin tuo, tosin usein on kuskin puolen ikkuna avattu jossain vaihessa kun katsastaja on ajanut autoa, tiedä sitten onko autossani haissut liian pahalle, tai onko hän tosiaan testannut ainakin osittain tuon vaaditun asian...

        Ja eikös tuvatyynyssä ole silloin vikaa, jos valo ei syty käynnistäessä, eikä pala muutenkaan koskaan (varmaan joku nero irroittanut polttimon tai johdon)

        Miten voidaan sitten mielestäsi tarkistaa konepellin alla olevan akun kiinnitys huomaamattomasti avaamatta konepeltiä, niin vai että kun ajetaan jarrudynamometrille, niin katsotaan pomppaako akku, ja aihettaa oikosulun?

        Totta, ei sitä välttämättä huomaa missä vaiheessa korkeudensäätö testataan, mutta tosiaan, sekin oli yhdessä autssa hajalla, ja ei mainittu asiasta mitään

        Eli kyllä katsastuskessakin tapahtuu isoja virheitä.

        Sitten joku voisi vastata tähän vielä.

        Katsastuksessa huomautettiin pakoputken puuttellisesta kiinnityksesä, pyydettiin jopa itse monttuun katsomaan (viisi kiinnikettä kuudesta oli irti) mutta asiasta ei mainittu otteelle, tai katsastuskorttiin mitään, eli eikö tuo asia sitten kuulu katsastuksen piiriin?

        Ota yhteys AKE/TraFi:iin ja kerro heille kokemistasi epäkohdista. Useat asiakkat valittavat turhasta niuhottamisesta, koita teidän kanssa sitten pärjätä.
        Mutta onhan meillä Katsastuksen Arvosteluperusteet made by AKE, nykyisin TraFi. Sehän on Raamattuakin vaikuttavampi teos.
        Oletko itse aina virheetön, päättävät virkamiehethän ovat aina, puhumattakoon AKE/TraFin märkäkorvaisita pojan/tytön heitukoista!


      • KiKi.
        Höpöä kirjoitti:

        Ota yhteys AKE/TraFi:iin ja kerro heille kokemistasi epäkohdista. Useat asiakkat valittavat turhasta niuhottamisesta, koita teidän kanssa sitten pärjätä.
        Mutta onhan meillä Katsastuksen Arvosteluperusteet made by AKE, nykyisin TraFi. Sehän on Raamattuakin vaikuttavampi teos.
        Oletko itse aina virheetön, päättävät virkamiehethän ovat aina, puhumattakoon AKE/TraFin märkäkorvaisita pojan/tytön heitukoista!

        Joka koittaa täällä vain eri viestiketjuissa, eri aiheiden ja eri nimimerkkien turvin saada esille/kansan suuhun AKE:n uuden nimen, voi kulta pieni, ei onnistu noin.

        No liikkuihin palstalla vuosia sitten henkilökin, joka aina kutsui Helsinkiä Helluksi, ja eipä taida tuota nimeä vieläKÄÄN käyttää kukaan muu kuin minä, sillointällöin vittuilumielessä, että ihan väärä palsta sulla, kyllä noi termit sit tulee kansan suuhun, jos on tullakseen


      • selitätte

        turvallisuudesta. Mikä näistä kuuluu tähän katekoriaan, runkonumero.. käsijarru hätätilanteessako ratkaiseva, ikkunalasin mekanismi, ajopiirturi? Ei mikään näistä eikä monesta muustakaan mistä auto hylätään!
        Kyllä suotuveneessä pitäis tarkastaa hankainten väljyys. Mahdollinen hylky?
        Lastenvaunuissa kuomun toiminta, pyörien laakerit. Mahdollinen hylky
        Polkupyörässä ohjauksen laakerointi. Mahdollinen hylky
        Kottikärryn ruosteviat. Mahdollinen hylky.
        Betonimyllyn kippilukko ja väljyys. Mahdollinen hylky.
        Holhotaanko meitä?


      • Zarro
        selitätte kirjoitti:

        turvallisuudesta. Mikä näistä kuuluu tähän katekoriaan, runkonumero.. käsijarru hätätilanteessako ratkaiseva, ikkunalasin mekanismi, ajopiirturi? Ei mikään näistä eikä monesta muustakaan mistä auto hylätään!
        Kyllä suotuveneessä pitäis tarkastaa hankainten väljyys. Mahdollinen hylky?
        Lastenvaunuissa kuomun toiminta, pyörien laakerit. Mahdollinen hylky
        Polkupyörässä ohjauksen laakerointi. Mahdollinen hylky
        Kottikärryn ruosteviat. Mahdollinen hylky.
        Betonimyllyn kippilukko ja väljyys. Mahdollinen hylky.
        Holhotaanko meitä?

        Katsastuksen tehtävänä on lakisääteisesti valvoa muitakin asioita kuin välitöntä liikenneturvallisuutta.

        Runkonumero
        Runkonumeron tarkastusksella mm. varmistetaan, että katsastukseen tuotu auto on se, joka se on ilmoitettu olevan.

        Ikkunalasin mekanismi
        Ikkunalasi on oltava nostettavissa ylös mm. sen tarkastamiseksi, että se täyttää lain vaatimukset. Olen aikoinani joskus "korjannut" nostomekanismin laittamalla sulakkeen paikoilleen. Etusivulasit, jotka olivat alhaalla auton tullessa katsastukseen, olivat laittomassa kunnossa.

        Seisontajarru
        Seisontajarrua voi joskus joutua käyttämään mm. auton pysäyttämiseen käyttöjärrun pettäessä. Joskus sitä voi tarvita auton ohjaamiseen. On myös tilanteita, joissa auto on saatava pysymään paikoillaan mäessä ilman, että kuljettaja on ratin takana.

        Sitä en tiedä oletko holhouksen alaisena, koska et laittanut henkilötietojasi esille. Kun kommenttejasi lukee, muodostuu asiasta kyllä vahva mielikuva.


      • vanha suikkapää
        KiKi. kirjoitti:

        Minun autossani ei pidä olla, mutta jos meillä on töissä Spinter 110d, vuosimallia 98, joka on ammattiliikenteessä, niin eikös siinä pitäisi piirturin olla, ja toimia?

        Tuliko muuten yllätyksenä että Suomessa on muitakin isoja autoja kuin minun Ducato ;)

        Ajopiirturin pakollisuus riippuu ajoneuvon käyttötarkoituksesta, 1993 jälkeen
        käyttöönotosta ei suoraan pakollinen.


      • mek1981
        KiKi. kirjoitti:

        No tässä autossa ei runkonumero ole näkyvillä, vaan konepellin alla, toisessa autossa on taasen oikeen etsimällä etsitty se matkustajan maton alla olevan läpän alta.

        No jos avaimen pois ottaminen olisi testattu, ja avain ei siis pysy sisällä, niin kaipa siitä olisi mainittu, muista kerroista tosiaan en voi mennä takuuseen onko tesattu tai ei.

        Ja kyllä ohjauslukko on edelleen pakollinen, siis se auton oma ;)

        Totta, turvavöiden toiminta olisi helppo tarkistaa, mutta eipä ole tarkistettu, tai no ehkä kerran on kuskin vyötä koitettu ;)

        Totta, juurikin tuossa autossa jossa ei käsijarrua testattu on käsijarru mallia on/off ja ohjaamossakin lappu "käsijarrun taa kytkeä ainostaan auton TÄYSIN pysähdyttyä" mutta kai sen silti pitäisi toimia?

        Totta, valmis todistuskin riittäisi, mutta kun sitä ei ollut, ja todellakaan tuon auton nopeudenrajoitinta ei olisi voinut testata katsastusken testereillä tai ajopiirturin huoltovalikon kautta

        Ja luulisi silmämääräisessä tarkastuksessa huomattavan se, että piirturissa ei ole kiekkoa, virheilmoitus näytössä, ja ei ota kiekkoja sisään, ja sama piirturi mennyt katsastuksessa läpi ainakin kahdesti

        Ja kyllä avausmekanismin kuuluu toimia, luin joskus jotain katsastuksen arvoseluperusteita, ja siinä mainittiin tuo, tosin usein on kuskin puolen ikkuna avattu jossain vaihessa kun katsastaja on ajanut autoa, tiedä sitten onko autossani haissut liian pahalle, tai onko hän tosiaan testannut ainakin osittain tuon vaaditun asian...

        Ja eikös tuvatyynyssä ole silloin vikaa, jos valo ei syty käynnistäessä, eikä pala muutenkaan koskaan (varmaan joku nero irroittanut polttimon tai johdon)

        Miten voidaan sitten mielestäsi tarkistaa konepellin alla olevan akun kiinnitys huomaamattomasti avaamatta konepeltiä, niin vai että kun ajetaan jarrudynamometrille, niin katsotaan pomppaako akku, ja aihettaa oikosulun?

        Totta, ei sitä välttämättä huomaa missä vaiheessa korkeudensäätö testataan, mutta tosiaan, sekin oli yhdessä autssa hajalla, ja ei mainittu asiasta mitään

        Eli kyllä katsastuskessakin tapahtuu isoja virheitä.

        Sitten joku voisi vastata tähän vielä.

        Katsastuksessa huomautettiin pakoputken puuttellisesta kiinnityksesä, pyydettiin jopa itse monttuun katsomaan (viisi kiinnikettä kuudesta oli irti) mutta asiasta ei mainittu otteelle, tai katsastuskorttiin mitään, eli eikö tuo asia sitten kuulu katsastuksen piiriin?

        Toi piirturin toiminnan varmistaminen ei kuulu katsastukseen, se ei vaikuta liikenneturvallisuuteen.

        Sen tarkistus kuuluu poliisille piirturilla valvotaan ajoaikalakia ja työaikalakia.

        Rajoitin kuuluu katsastusviranomaisen tarkastuslistaan.


    • katsastajia

      harmittaa kun ei enää ole monopolia ja eivätkä ole virkamiehiä. Nykyään asiakkaalla on sentään valinnanvapaus aseman suhteen, ei ole pakko viedä tunnettujen kusipäiden käsiin. Vallankäyttö kiihottaa näitä tulevia työttömiä.

      • 8765677899

        Kyllä ovat VIRASSA JA OVAT MYÖS VASTUUSSA VIRKAVIRHEESTÄ.


      • 987655434556667
        8765677899 kirjoitti:

        Kyllä ovat VIRASSA JA OVAT MYÖS VASTUUSSA VIRKAVIRHEESTÄ.

        Oulun käräjäoikeus 3.Osasto (Kuusamo)
        Tuomio 11/827

        Katsastusmiehelle tuomio virkavirheestä vuonna 2011


      • vanha suikkapää
        8765677899 kirjoitti:

        Kyllä ovat VIRASSA JA OVAT MYÖS VASTUUSSA VIRKAVIRHEESTÄ.

        Nykyjärjestelmässä katsastusmiehet eivät ole virkamiehiä, vaan tavallisia palkansaajia, jotka joutuvat työskentelemään virkavelvollisuudessa,
        Tarkoittaa sitä, etttä ei etuja vain vastuuta.


    • Sinnia90

      Itselläni on vaan huonoja kokemuksia katsastuksista, paitsi tämä viimeinen..

      Omistan vanhoja Fordeja, mitkä eivät taida olla katsastusmiesten mieleen kovinkaan paljon. Ihmeellistä miten se asenne muuttuu kun papereista katsotaan mikä auto kyseessä, saati sitten kun auton näkee. Ehjät paikat on pakko paukuttaa varmuuden vuoksi 20 kertaan läpi ja naureskella jos jostain alkaa läpi menemään, kiva hitsailla huvikseen aina uudestaan. Vingutaan väärän värisistä sivuvilkkujen polttimoista, vaikka ovat normaalit.. Ja ajovalopolttimoista, täysin lailliset ja uudet - eivät kuulemma kelvanneet tälle herralle. 3kk aiemmin ilman huomautuksia katsastettu auto, ja kamala vikalista saatiin mukaan sillä kertaa. Perään vielä huuteli kun oltiin ajamassa jo pois että niin se etukilpi täytyy suoristaa.. Joskus johonki osunut ja pieni lommo kilven keskellä, en todellakaan ole kilpiä vaihtamassa tai suoristamassa jonkun katsastuksen takia kun ei tuo ketään haittaa.

      Auto meni sitten katsastukseen 250km päähän miehen enon korjaamon kautta, iskareiden vaihdolla varmuuden vuoksi että jos sielläkin niistä sanotaan, vaihdettiin kaikki vaikka vaan takana oli sanomista kunnolla. Ei mitään huomauttamista tullut sieltä sitten. Eli ihan normaalisti tuollakin olisi pitänyt tietysti hylky laittaa iskareista, mutta mitä nämä muut viat olivat? Eivätkä siis ollut mitään kehotuksia vaan ihan VIKOJA.. Polttimot, täysin uudet ja lailliset? Huhhuh.. Tästä pitää vielä maksaa..

      Viimeksi käytin vanhan Scorpioni maahantuontikatsastuksessa uudella konttorilla ja kerrankin sain palvelua mistä maksoin. Erittäin mukava henkilökunta, katsastusmies katsoi auton varovasti mutta tarkasti ja kertoi esimerkiksi että takakaaret kannattaa laittaa ennen seuraavaa leimaa. Oli toki tiedossa jo ennestäänkin, mutta mielestäni on mukava että katsastusmies osaa jotain sanoakin ja jutella. Muuten kehui autoa tarkastuksen jälkeen ja hoiti paperit asianmukaisesti. Eli Vantaalta päin voin suositella Koivuhaan uutta autokatsastusta, ainoa paikka johon itse autoni jatkossa vien! :)

    • mot4

      minä en voi suositella koivuhaan katsastusta kenellekkään vaikka ihmiset kehuvat että se on hyvä no hylky tuli n.4 vuotta vanhaan autoon mikä sitten muuten oli kunnossa ja minulla on aina ollut huonoja kokemuksia yksityisistä katsastus paikoista kun ne tuntuvat olevan huonoja paikkoja verratuna esim.A-katsastuksen paikkoihin eli en mene enään yksityisille kun hylkäsivät edellisessä autossa renkaat muuten ehjästä autosta vaikka ne vaihdettiin toisiin vähän ajan kuluttua eli siis ehjä auto muuten aivan hullua touhua eli katsastajat jotkut ovat vain pelkkiä pilkun viilaajia ei voi muuta sanoa kun autosta jo päältäkin näkee että se on ehjä eikä vanha ruostekasa.

      • jktrdccbbhgrew21

        Voi se auto olla vaikka kuinka uusi,ostettu osamaksulla ja ei varaa enään ostaa renkaita. Suomessa kun pitää näyttää että on millä mällätä ja siksi hankitaan osarilla kalliita uusia autoja joiden maksueristä vaivoin selvitään, ei siinä enään rahaa renkaiden ostoon jää.
        Ostakaa sellaisia autoja joita teillä on varaa pitää kunnossa.


      • huonoa tuuria

        voi voi mot4

        Auto oli vain 4 vuotta vanha mutta hylättiin liian sileiden renkaiden takia. ON SE NIIIIN VÄÄRIN!


    • Mitä ihmettä

      4 vuotta vanha katsastuksessa ? Onks tää nyt ymmärrettävä et eka (3v) katsastus on jäänyt tekemättä. Silloinhan voidaan vaikka yhdestä viasta hylätä. Autohan on muutenkin käyttökiellossa.

      • vanha suikkapää

        Hylkäyksen saa tehdä vain 2. viasta, toki yksikin riittää ,riippumatta ajokiellosta.
        Ajokielto loppuu hyväksyttyyn katsastuspäätökseen.


    • lörpötin

      Auton ikä ja sen virheettömyys ei vaikuta jos renkaat on loppu. Se on armottomasti hylky.

      • 1123ABC

        Jälllleen yksi tutkimus lisää, jossa todetaan: katsastuksella ei vaikutusta.

        Eiköhän ruveta tekemään oikeita töitä!

        http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf

        Laittoman pieneen urasyvyyteen kuluneet kesärenkaat yhdistyvät kuolonkolareissa usein muuhun riskiottoon, kuten päihteisiin ja suuriin ylinopeuksiin.

        Kuolonkolareissa, joiden syntyyn tai seurauksiin vaikutti renkaisiin liittyvä
        riskitekijä, vaikutti aina joukko muitakin riskitekijöitä. Rengasriskionnettomuuksista 40 %:ssa oli muuna riskitekijänä alkoholi, huumeet, lääkkeet, itsetuhoisuus tai yli 20 km/h ylinopeus

        Katsastuksella ei näytä tarkastellun aineiston perusteella olevan vaikutusta
        renkaiden kuntoon.


      • Rolofi
        1123ABC kirjoitti:

        Jälllleen yksi tutkimus lisää, jossa todetaan: katsastuksella ei vaikutusta.

        Eiköhän ruveta tekemään oikeita töitä!

        http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2009/T2467.pdf

        Laittoman pieneen urasyvyyteen kuluneet kesärenkaat yhdistyvät kuolonkolareissa usein muuhun riskiottoon, kuten päihteisiin ja suuriin ylinopeuksiin.

        Kuolonkolareissa, joiden syntyyn tai seurauksiin vaikutti renkaisiin liittyvä
        riskitekijä, vaikutti aina joukko muitakin riskitekijöitä. Rengasriskionnettomuuksista 40 %:ssa oli muuna riskitekijänä alkoholi, huumeet, lääkkeet, itsetuhoisuus tai yli 20 km/h ylinopeus

        Katsastuksella ei näytä tarkastellun aineiston perusteella olevan vaikutusta
        renkaiden kuntoon.

        Tutkimuksessa käy ilmi selvästi, että lain vaatimus urasyvyydelle on riittämätön. Tähän on yritetty saada muutosta, mutta laiksi asti se ei ole päätynyt.

        Tutkimuksesta käy ilmi selvästi, että kuljettaja ei läheskään aina ole tietoinen autonsa renkaiden kunnosta.

        Kuvatulla tavalla tehty tutkimus ei tosiasiassa pysty antamaan luotettavaa kuvaa katsastuksen vaikutuksesta renkaiden kuntoon.


    • Mitä ihmettä

      Ompas viimisen päälle tutkimus !!! Kyllä tulee hyvä kun ottaa huomioon 3 osallistujaa. Empä ole vielä tähänpäivään mennessä nähnyt junan pyörissä mitään kuvioita.
      Š
      Ratahallintokeskus
      Š Rautatievirasto
      Š VR-Yhtymä Oy

      Olishan tohon voinut ottaa mukaan vielä stadin sporat ja metron. Olispa vaan tullut todistettua ettei sileillä pyörillä lehtikelillä paljon jarrutella äkisteen. Menee kun kelkka.
      Eiköhän aikuisten oikeesti jätetä nämä "tutkimuksiin" vetoamiset omaan arvoonsa.
      Jos kerta katsastus on turhaa niin miksi korjauskehotukset ja hylyt on niin korkealla prosentilla. Kaikkinhan pitäisi olla kunnossa ?!

    • turhaa kusetusta

      Tapahtui viimeviikolla,,,Katsastusmies hylkäsi urasyvyydeltään lailliset talvirenkaat sanoen ettei ole nastoja riittävästi? Molemmista renkaista puuttuu (Oikkea etu ja taka joista hylkäys tuli) nastoja noin 5kpl kummastakin? Toisenpuloen rankaissa on samatilanne mutta ei huomauttanut? Nastat on mutta ovat kuluneet melkein olemattomiin, ne tyngät on paikoillaan? Onko tuo laillista meininkiä? Sanooko laki paljonko nastojen on oltava vähintään renkaan ulkopinnan ulkopuolella?
      Minne voi tehdä valituksen katsastusmiehen toiminnasta? Kyseessä on A-katsastus Lieksassa! Laitan uudet renkaat alle ja vaihdan sitten pois, ajan ne vanhat kuitenkin loppuun ensin! Kyllä teksi mieli aina sipasta,,,

      • Google-mainokset

        "Nastarenkaat katsastuksessa
        Liikenteen turvallisuusviraston tulkinnan mukaan pistokärjeltään sileäksi kulu-neita tai katsastajille.pdfkatkenneita nastoja ei katsastuksessa tule tulkita nastoiksi, eikä näin ollen laskea mukaan nastaeroa määritettäessä. Kesärenkaana käytettävissä talvirenkaissa ei kuitenkaan saa olla minkäänlaisia nastoja tai nastan osia."
        http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478457/5a1d8b83c647219b51b1f408c87a6075/2531-ATT_2_2010_katsastajille.pdf

        Hyvä osoitus siitä, että katsastus on tarpeen. Et varmaankaan oikeasti ole ihan yhtä tyhmä kuin annat viestissäsi ymmärtää. Olet sen lisäksi vielä ahne, koska olit kuitenkin myymässä autoasi ja kehuit yksinhuoltajaäidille, että talvirenkaat ovat vielä ihan priimat.


      • Helposti korjattu

        Nypit 5 nastaa pois kahdesta muustakin renkaasta ja kelpaa.


    • turhaa kusetusta

      Jospa nuokin lainpykälät olisi ollut tiedossa olisi tuoltakin harmilta vältytty, eli turha viedä katsatukseen jos on nastat kuluneet? Olisin nyppinyt nastat pois ja vienyt sitten? No ajampa ilman nastoja kesärenkaana nuo talvirenkaan jämät ensikesänä!
      En muuten ole myymässä autoan ellet välttämättä halua ostaa! No ahne voin olla kun en raski hyväpintaisia renkaita vielä heittää pois! Ps, Renkaat ei ole priimat, mutta 5-6mm on pintaa vielä! Mutta sanompa vaan että on parempiakin ja halvempia paikkoja katsastaa kuin A katsastus,,Kiitti mulle riitti!

      • Autoilija vai?

        "Mutta sanompa vaan että on parempiakin ja halvempia paikkoja katsastaa kuin A katsastus,,Kiitti mulle riitti!"

        Eli et pysty purematta nielemään että päätös oli oikea? Entäs sitten kun sillä halvemmalla asemalla tulee samanlainen päätös? Tuleeko samanlainen itkuvirsi?


        "No ahne voin olla kun en raski hyväpintaisia renkaita vielä heittää pois! Ps, Renkaat ei ole priimat, mutta 5-6mm on pintaa vielä!"

        Ei kun turvallista matkaa. Toivottavasti sinulla on sen verran järkeä päässä että ajat selvästi alle nopeusrajoituksen ja ettet mene aamuruuhkassa aamuäreänä ohittelemaan muita jäisellä tiellä. On se sitten kiva kun auto lähtee nelipyörä luistoon ja humautat lapsiperheen äidin tai isän hengiltä, kun oli niin kova kiire töihin.

        Välillä tuntuu siltä että nämä törmäilijät säästyvät pienemmillä vahingoilla, kuin nämä joihin törmätään. Pätee varmaan samat lait kuin juopon tuuriin.


        Trafin edeltäjä (AKE) huopas ja souti tuon katkenneiden nastojen kanssa monta vuotta. Välillä pelkkä runko oli nasta, välillä ei. Riippuen siitä kenelle AKEssa soitti ja varsinkin kuka teki asiasta AKEen valituksen.


    • turhaa kusetusta

      Mulle A.lla tekivät aikoinaan paskaliikkeen? Eivät hyväksyneet valojen suuntausta vaikka käytin korjaamolla? Vein takaisin korjaamolle ja siellä sanottiin että nämä ovat taysin kohdallaan? Vein takaisin katsastukseen ja ei kelvannut, sitten katsastumies sanoi että vie sinne korjaamoon, siellä on paremmat laitteet? No minä vein ja tulin takaisn, näytin inssille kuitin korjaamokäynnistä? Valot kelpasi eikä inssi edes enää niitä tarkistanut! Mitä tuosta voi ajatella, vissiin asiakkaassa vika!
      Missään muualla asemalla ei ole tehty tuollaista kusetusta!
      Ps. ajan nastattomilla kesärenkailla ensikesän, eikä ole tarvetta ohitella kun olen eläkkeellä eikä mulla ole Bemaria eikä Audia, saati Mersua!

      • Mustepatruuna

        Eihän tuossa jutussasi ole mitään järkeä. Lähes kaikki väitteeksi kirjoittamasi lauseet päättyvät kysymysmerkkiin, eli koko juttusi on täyttä puppua. Vanhuuseläkkeellä olevat suomalaiset vielä osaavat kirjoittaa suomea. Oletko heimosi vuoksi sairaseläkkeellä?


    • ota sinäkin pilleri

      Laitoin kysymysmerkit että sinäkin A fanina ajattelisit miten mielivaltaisia inssit on! olen luullut että he ovat ihmisten palvelijoita eikä me heidän palvelijoita!

    • kannatetaan ehdottom

      Autokorjaamoille ehdottomasti katsatusoikeus! Tulisi samalla viat korjattua ja auto katsatettua! Loppuisi mielivaltainen v.ittuilu katsastusasemilta!

    • taivahan tosi

      Nimimerkille turhaa kusetusta. Valojen suuntauksen takia ei konttorilla tartte juosta.Siitä annetaan korjauskehotus. Sitten kun korjaamot saa katsastusoikeudet se kusetus vasta alkaakin mitään autoista ymmärtämättömille autoilijoille turhien korjausten muodossa. Katsastusasemilta sentään puolueettoman mielipiteen autostaan.Korjaamokatsastuksen sallimista perustellaan hintojen alentumisella kun katsastus on muka niin kallista.Alkuun hinnat voi toki laskeakin,mutta kun todellisuus katsastuksista paljastuu korjaamoille,niin hinnat palautuu ennalleen.
      Katsastuksen hinta on vähäpätöinen kustannus muuhun autoilun kustannuksiin nähden.

    • uiikjgihjg8yidoiudiu

      Eikös tuo olisi järkevintä jos korjaamo katsastaa samalla kun viat korjataan! Miksi vielä viedä erikseen eripaikkaan katsatettavaksi ja maksaa siitä erihinta? Säästyisi aikaa ja vaivaa! Sitäpaitsi jokapaikassahan yritetään karsia turhaa työtä, miksei tuossakin!

      • c-kontakti

        Ei olisi järkevintä.

        On järkevämpää viedä riippumattomalle katsastajalle kustannusten säästämiseksi ja siksi, että tehty työ tulee tarkastettua.


    • säästöjä säästöjä

      Varmaan taitaa olla työpaikkasi kyseessä kun olet noin vastaan!

      • Autoilja vai?

        Ehkä ehkä ei. Mutta järkeä hän puhuu. Uusi katsastusdirektiivikin painottaa puolueettomuutta. Ainoa EU-maa jossa puolueettomuudesta yritetään päästä eroon on Suomi. Briteillä on vanha poikkeuslupa korjaamokatsastuksiin ja saksan eteläosavaltioissa katsastuksen korjaamoilla suorittaa ulkopuolinen inssi.

        Kyllä Laakkoset sun muut on tyytyväisiä kun saavat kerättyä lisää asiakkaita. Isot autotalot ovat olleet katsastuksesta kiinnostuneita, kun saavat sidottua asiakkaan entistä tiukemmin itseensä, kun kaikki tehdään saman katon alla. Katsastaja siinä väliin jää, kun päätöstä tehdään. Lakisanoo päätöksistä toista ja firman johto toista.

        Kaikenlisäksi katsastusalalla on nyt noin 1000 henkeä. Aluksi korjaamot tarvitsevat näitä ammattilaisia ajamaan toiminta sisään, mutta muutamassa vuodessa vanhat ammattilaiset potkitaan pellolle. Saadaan tätä kautta palkkoja alas. Tosin katsastajan palkka ei ole paljoa mekaanikon palkkaa parempi. Että hyöty on aika pientä.


      • Autoilja vai? kirjoitti:

        Ehkä ehkä ei. Mutta järkeä hän puhuu. Uusi katsastusdirektiivikin painottaa puolueettomuutta. Ainoa EU-maa jossa puolueettomuudesta yritetään päästä eroon on Suomi. Briteillä on vanha poikkeuslupa korjaamokatsastuksiin ja saksan eteläosavaltioissa katsastuksen korjaamoilla suorittaa ulkopuolinen inssi.

        Kyllä Laakkoset sun muut on tyytyväisiä kun saavat kerättyä lisää asiakkaita. Isot autotalot ovat olleet katsastuksesta kiinnostuneita, kun saavat sidottua asiakkaan entistä tiukemmin itseensä, kun kaikki tehdään saman katon alla. Katsastaja siinä väliin jää, kun päätöstä tehdään. Lakisanoo päätöksistä toista ja firman johto toista.

        Kaikenlisäksi katsastusalalla on nyt noin 1000 henkeä. Aluksi korjaamot tarvitsevat näitä ammattilaisia ajamaan toiminta sisään, mutta muutamassa vuodessa vanhat ammattilaiset potkitaan pellolle. Saadaan tätä kautta palkkoja alas. Tosin katsastajan palkka ei ole paljoa mekaanikon palkkaa parempi. Että hyöty on aika pientä.

        Muutama pointti:

        Katsastaja ei ole kenenkään palvelija, vaan puolueeton tarkastaja.

        Virheellisestä valojen suuntauksesta ei kutsuta autoa takaisin vaan
        annetaan korjauskehotus

        Laittomista renkaista kutsutaan auto takaisin kunnes alla on lailliset.
        Halvin tapa korjata nastaero on nyppiä loputkin pois. Tähän ei kyllä
        monesta ole, vaatii ihan fyysistä työtä. Helpompaa on uhkailla
        sipaista.

        Korjaamokatsastus tulee kyllä. Asian pisti hyvin alulle edellinen
        liikenneministeri Anu Vehviläinen, joka on Laakkosten perheystävä.
        Jostain syystä myös Trafi otti asiaan erittäin myötämielisen kannan ja
        vannoi pystyvänsä valvomaan katsastusten laatua, koko Suomessa
        olevalla kolmella tarkastajallaan. Kovia jätkiä.

        Itse asiassa koko uusi laki on jo valmiiksi kirjoitettu ja vaatii vain
        yhden äänestyksen ja puhemies Heinäluoman nuijan kopauksen.
        Senjälkeen saa moni nykyinen katsari alkaa etsiä itselleen muita
        hommia. Monet tekevät sen varmaan mielelläänkin ja kaukaa viisaat
        vaihtavat alaa jo nyt.


      • eeeeee e
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Ehkä ehkä ei. Mutta järkeä hän puhuu. Uusi katsastusdirektiivikin painottaa puolueettomuutta. Ainoa EU-maa jossa puolueettomuudesta yritetään päästä eroon on Suomi. Briteillä on vanha poikkeuslupa korjaamokatsastuksiin ja saksan eteläosavaltioissa katsastuksen korjaamoilla suorittaa ulkopuolinen inssi.

        Kyllä Laakkoset sun muut on tyytyväisiä kun saavat kerättyä lisää asiakkaita. Isot autotalot ovat olleet katsastuksesta kiinnostuneita, kun saavat sidottua asiakkaan entistä tiukemmin itseensä, kun kaikki tehdään saman katon alla. Katsastaja siinä väliin jää, kun päätöstä tehdään. Lakisanoo päätöksistä toista ja firman johto toista.

        Kaikenlisäksi katsastusalalla on nyt noin 1000 henkeä. Aluksi korjaamot tarvitsevat näitä ammattilaisia ajamaan toiminta sisään, mutta muutamassa vuodessa vanhat ammattilaiset potkitaan pellolle. Saadaan tätä kautta palkkoja alas. Tosin katsastajan palkka ei ole paljoa mekaanikon palkkaa parempi. Että hyöty on aika pientä.

        Eestit tulee.


      • 11+1
        eeeeee e kirjoitti:

        Eestit tulee.

        Seinäjoella ne jo katsastaa todella halvalla.


    • 18+1

      Laakkonen varmaan suurin katsastus ketju vuonna02015

      • Torppi

        Laakkosella alle 30 asemaa tänään.


    • hanskiv2

      katsastus on suomessa täyttä huijausta jos inssu haluaa hylyn niin vika haetaan väkisin lahden holma paras esimerkki

    • meneekö läpi vai ei?

      Maaseudulla mahdolliset "luonnevikaiset" katsurit joutuu työttömiksi nopeasti. Jossain suurissa kaupungeissa he työpaikkaa vaihtamalla saavat olla pitempään. Katsureiden huono maine, juontaa ajalta jolloin 1960---80 luvuille h,,,,,,luja vielä oli, mutta nykyisin harvoin jos koskaan näkee sellaisia.

    • Blondi-8

      Takapuskurista hylky: ruostetta ja repaleita ( vm. -76), katsastusmiehen huomautus: voi osua jonkun reisivaltimoon. Kuka hitto kävelee toisen auton ohi niin läheltä että törmää puskuriin reisivaltimoineen joka ei ole edes sillä tasolla. Pitäisi olla aika notkea, että saa revittyä valtimonsa auton puskuriin.

      • StaffanH

        Ei kukaan siihen kävele vaan sinä peruutat päälle, kelaa sitä.


      • blondi-8
        StaffanH kirjoitti:

        Ei kukaan siihen kävele vaan sinä peruutat päälle, kelaa sitä.

        Ei vaan katsastusmies sanoi että kun auto on parkissa joku voi siihen kävellä. Auto on amerikanrauta ja puskurihan ei ole kantava rakenne kait.


      • Preesnevi
        blondi-8 kirjoitti:

        Ei vaan katsastusmies sanoi että kun auto on parkissa joku voi siihen kävellä. Auto on amerikanrauta ja puskurihan ei ole kantava rakenne kait.

        Kerrotko sitten vielä ihan omin sanoin miten takapuskurin repaleet ja terävät reunat liittyvät amerikanraudan kantaviin rakenteisiin.


      • P-M

        Meinaatko, että kukaan ei ole koskaan osunut autoon, koska eihän sitä kukaan tarkoituksella tee?

        Huomautus oli aiheellinen, vaikka ehkä korjauskehotus olisi riittänyt. Tai no, vaikea sanoa näkemättä autoa.


    • helsinki no 1

      Käytettiinkö tässä tapauksessa kaupunkilaisjärkeä vai maalaisjärkeä ?

    • truhahylky

      Jos esim. tyyppitarran reuna on revennyt.

    • K1katsastus

      Heissa!

      Oletteko koskaan kuulleet, että auto saa hylsyn, siitä että yhden renkaan yksi ajoura on millin liian kulunut???? Kuitenki just kohta saa vaihtaa talvikumit alle.

      • Kumiukkooo

        Kyllä, vanha juttu, ollu tieliikennelaissa sitten nuijasodan.

        "Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L3P16


    • hylkäysperusteet

      EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2009/40/EY

    • MB207

      Hylky tuli : rungollisessa (itsekantavakori) pakettiautossa kaksi reikää toisessa etummaisessa pyöräkotelossa. Tästä ei putoa työkalut pihalle eikä lennä rapaa kuskin naamaankaan.
      Mikä on peruste? Auto voi katketa maantiellä?

      • mb207

        Lisäys, ei ole näkyvissä mitään rosojakaan jotka voisivat osua jalankulkijaan. (tosin sivupeilit saattavat osua johonkuhun, pitäisikö kieltää?)


    • Paineanturi

      Kyllä täytyy ihmetellä obd vika po533 ilmastoinin paineanturi ja hylkäys katsastuksessa.Aivan pelleilyä mitään muuta vikaa ei autosta löytynyt.Täytyy ilmeisesti todeta että Honda crv 2010 65000km. on tieliikeenteessä vaarallinen ilmstoinin paineanturi vian takia.

      • erreyeyr

        Se on liikenteessä vaarallinen koska kuskina on vatupassi.


      • po533

        OBD vikakoodit luetaan katsastuksessa ajoneuvon tiedonsiirtoportista ajoneuvon pakokaasupäästöihin vaikuttavista virheilmoituksista. Jos ilmastoinnin paineanturi aiheuttaa sinne vikakoodin , se on ajoneuvon valmistajasta, eli Hondasta johtuva.
        Jos virheilmoitus on turha, tee siitä reklamaatio ajoneuvon valmistajalle.


      • Meevittuun
        erreyeyr kirjoitti:

        Se on liikenteessä vaarallinen koska kuskina on vatupassi.

        Taas idiootti kommentoija eikö vittu oo muuta


      • 465684978
        Meevittuun kirjoitti:

        Taas idiootti kommentoija eikö vittu oo muuta

        Taidat olla vatupassi joka ajaa Hondalla.


    • 32432523

      Ihan asiallisista syistä on hylätty: jarrulevyt loppu, pallonivel väljä (katsastaja selitti hyvin mitä tapahtuu jos nivel irtoaa suurella nopeudella), selviä ruostereikiä, jarrut puoltaa.

      Korjauskehotukset taas ovat välillä hulluutta, esim A-katsastuksessa laittavat otteeseen merkinnän hajonneesta rekisterivalosta. Onnek K1:llä on enemmän järkeä päässä ja vain huomauttavat siitä mutta eivät anna korjauskehotusta.

      • Jubba

        Kyllä K1:kin merkitsee toimimattoman rekisterikilven valon, vaikka joukkoon on saattanut muutama epäonnistunut yksilö eksyäkin, jotka antavat siitä vain suullisen huomautuksen.


    • Siikanen.Ari

      kaikille narisioille tiedoksi teille että minulla on useanpi lapsi ja auto on taydessä latingissa kun lähen tien päälle ei aina mutta monesti MINÄ AINAKIN VIEN AUTONI KATSASTUKSEEN KUN KUTSU KÄY SILLÄ HALUAN ETTÄ MINÄ JA TE PÄÄSETTE KOTIIN ELÄVINÄ JA AUTONI ON TURVALLINEN TEILLE JA MEILLE JOKA SÄÄLLÄ JA VAIKKA KATSASTUSTA PAHEKSUTAAN MINÄ EN AINAKAAN OSTA SINUN AUTOA JOS SE EI OLE KATSASTETTU AJAN AUTONI NIIN PITKÄLLE KUN NE SEN KESTÄÄ SITTEN ROMUTAN SEN EN HALUA MYYDÄ SINULLE YLI HINTAISTA AUTOA JOKA VARMAANKI TAPPAA SINUT JA MUUT TIEN KÄYTTÄJÄT HEI HERÄTKÄÄ VAI VIHAATKO ITSE ELÄMÄÄ...?

    • hulluja.riittää

      K-1:llä oli aiemmin täysi kus-pää, suu vaahdoten etsi vikoja, jotka löydettyään (jarruvalon toinen lamppu ja aamunpimeydessä, kiireessä vaihdettujen talvirenkaiden pyörimis-suunta) kait oli täysin kyvytön asiakaspalveluun kun oli onneksi poistunut/potkittu muualle.

      • Pajeromän

        Mulla on vm. -89 Pajero. Oiva peli varsinkin asuntovaunun vetoon. Käytän sitä vain kerran vuodessa kun käyn perheen kanssa sukulaisten luona Norjassa lomareissulla asuntovaunu perässä.

        Mulle rupes katsastusmies mesoamaan, että koukku on liian huonossa kunnossa. Siinä oli vain ihan pieni reikä, mutta katsastusherra hakkasi sen isommaksi. Tiesin pienestä reijästä, ja olinkin vaihtanut sen takia ison vaunumme yksiakseliseksi.

        Sitten rupesi vielä valittamaan, että jarruputki vuotaa ja laittoi siitä ajokieltoon! Viime vuonna lomareissulla jarrunestettä kului ainoastaan n. desi, joka on täysin kohtuullinen määrä tuon ikäiselle autolle. Ei siltä täyttä tiiveyttä voikaan vaatia. Lisäksi olin vaihtanut vaunun hätäjarruvaijerin kunnon kettinkiin, joten jos autosta jarrut pettäisivät, niin vaunu varmasti pysäyttäisi auton. Toisin se on näillä tehtaan asentamilla vaijereilla, jotka pettävät vähänkin kovemmasta nykäisystä.

        Se idiootti ei tajunnut, että ei ole mitään järkeä satsata hirveästi rahaa autoon, jolla ajetaan vain yksi pieni lomareissu vuodessa ja talvisin vaimo vie joskus lapset hoitoon pahimmilla keleillä.

        Ei kelvannut myöskään runkopalkkiin tekemäni paikkaus. Ei ollut kuulemma tarpeeksi hyvin hitsattu! Kysyin herra katsastusmieheltä, että väittääkö hän, että paikka putoaisi tielle ajossa? Sanoi, että ei varmaan. Rupes jotain mussuttamaan, että se ei vielä riitä, että se paikka ei putoa! IDIOOTTI!

        Kun kysyin katsastusmieheltä, että kuinka paljon hän on vetänyt asuntovaunua elämänsä aikana, niin sanoi, että lähinnä vain töissä. Minä olen itse henkilökohtaisesti harrastanut karavaanaritoimintaa jo lähes 30 vuoden ajan, joten tiedän nämä asiat paljon paremmin kuin nuori insinööri.


    • k.atsastaja

      Tälläisiä edellä kuvattuja pajeromiehiä vaan valittavasti OIKEASTIKIN käy asemilla silloin tällöin.

      Säälittävää mutta totta.

    • Anonyymi

      Turhinhan hylkyvika on tietysti nastaero,kun nastat nyppimällä se korjaantuu?
      Millainen turvallisuus parantuu nastat nyppimällä?

      • Anonyymi

        Jos nastoja poistetaan, niin se oikein tehtynä lähentää renkaiden ominaisuuksia toisiinsa nähden, mikäli nastoja puuttuu muista renkaista merkittävästi enemmän. Se siis tekee asiasta turhan, kun rima on sinulle tarpeeksi matalalla?


    • Anonyymi

      Lopettakaa nyt helvetti toi naismainen ja naurettava lapsellinen kitinä ja valitus.

      Laittakaa autonne siihen kuntoon, että se menee katsastuksesta läpi, that's it. Turhaa mussutusta ja aivan uskomatonta vinkumista selvistä asioista.

      • Anonyymi

        Jep paljon on muuttunut kun ketju alkoi ja nykyisin hylsy tulee jo jos ei ajovalopala enään ei ollenkaan kirjoiteta mitään korjauskehoituksia vaan hylky ja vaihdat lapun ja sitten uusintakatsastukseen. Samoin tuulilasi pitää olla kunnossa enään ei saa olla halkeamaa missään tai ei vaan mene läpi.


    • Anonyymi

      Pitääkö nopeus mittarin toimii vai riittääkö GPS nopeus mittari katsastuksessa

    • Anonyymi

      Näin kaupunkilaisjärjellä gps ei voi olla oikea keino mitata nopeutta. Täällä eteläsuomessa löytyy jonkinverran maantietunneleita. Tunneleissa gps ei toimi.

    • Anonyymi

      Korjaamokatsastus tulee. Sitten kaikki hyvin.

    • Anonyymi

      Kuulemma ajokorttiasiat siirtyy korjaamoille myös. No ainakin tulee huomattavasti helpompi saada pidettyä ajokortti yli 70 vuotiaalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe