Apua yksinäisyyteen?

~yksinäinen~

Mitä te muut oikeasti yksinäiset teette korvataksenne yksinäisyyttä tai saadaksenne muuta ajateltavaa? Tuntuu, että ajatukset pyörii vain siinä yksinäisyydessä ja on niin vaikea jaksaa jatkaa päivästä toiseen. Aina kun ajatuksiin tulee se, että jonain päivänä äitini kuolee ja sen jälkeen minä olen ihan täysin yksin, tuntuu, että voisin kirkua ahdistuksesta! Hädin tuskin kestän nykytilanteen, eikä ole mitään toivoa, että kestäisin olla ihan sataprosenttisesti yksin. Tunnen itseni jotenkin jälkeenjääneeksi, koska en ole koskaan elänyt kuin muut ihmiset, en ole koskaan tehnyt niitä asioita, jotka muille on ihan itsestäänselviä. En ole koskaan elämässäni ollut ravintolassa syömässä, en ole koskaan ollut festareilla, en koskaan käynyt kahvilassa, en koskaan suudellut ketään, jne. Voisin kai tehdä asioita yksinkin, mutta ei mikään ole kivaa yksin. Ja tiedän ettei mikään tule koskaan muuttumaan, koska olen tehnyt kaikkeni saadakseni kavereita. Ihmiset eivät vain pidä minusta. Minulla ei ole myöskään poikaystävää, miehet ei pidä minusta yhtään sen enempää kuin naisetkaan. Enkä minä mitään sellaista toivokaan, ymmärrän, ettei minulla ole mitään annettavaa, mutta olisin niin ikionnellinen, jos minulla olisi edes yksi kaveri, joka haluaisi edes kerran kuussa tehdä jotain kanssani, ihan mitä tahansa! Elämä on täysin turhaa elää, jos ei ole ketään. Yhtä hyvin voisin olla olematta olemassa. Toivon, että edes tietäisin miksei kukaan koskaan pidä minusta?!! Mikä minussa on niin kamalaa?!! Ymmärrän tottakai, että vika on minussa, eikä kaikissa muissa maailman ihmisissä, mutta ei se auta minun olotilaani. Tuntuu, etten vain jaksa enää, en jaksa enää olla yksin. Mitä järkeä siinä on... Jos jollain on vinkkejä, jotka on saaneet olon paremmaksi, niin kaikki otetaan ilolla vastaan...

63

5433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joddsdsf

      kuin vanha olet mistä päin? onks facebookki? email? netistäki löytää helposti kamuja, siitä vaan yrittämäään? miks luulet et ei kukaan haluis olla sun kanssa?

      • ~yksinäinen~

        Olen jo melkein kolmekymppinen, valmistun ihan kohta, enkä ole vielä päättänyt minne muutan. Facebook vain masentaa, koska olisin varmaan ainoa ihminen, jolla ei olisi sielläkään ainuttakaan kaveria.

        "miks luulet et ei kukaan haluis olla sun kanssa?" Koska olen koko elämäni ihan todella yrittänyt. Juttelen saman alan ihmisten kanssa koulussa, juttelen ihmisten kanssa harrastuksissa, jos pidän jostain ihmisestä ehdotan jotain yhteistä tekemistä... Mutta ei. Silti olen edelleen yksin. Pakkohan se on myöntää, että luonteeni on niin kamala, ettei kukaan halua olla kaveri.


      • mmmmmmm

        Olen erittäin yksinäinen.Olen varmaan 10v yrittänyt kaikenlaiset senssipalstat käyvä läpi ja uponnut rahaa useampi tonni euroja,siis ihan toivotonta,rahat kyllä menee ihan hukkaan.Eikä ole löytynyt mitään eikä ketään...olen mies 50v...


      • surkea tapaus
        mmmmmmm kirjoitti:

        Olen erittäin yksinäinen.Olen varmaan 10v yrittänyt kaikenlaiset senssipalstat käyvä läpi ja uponnut rahaa useampi tonni euroja,siis ihan toivotonta,rahat kyllä menee ihan hukkaan.Eikä ole löytynyt mitään eikä ketään...olen mies 50v...

        Olen nyt jo kuusikymppinen.En ymmärrä vieläkään kuinka toimitaan sosiaalisessa ympäristössä. Olen ollut niin yksin koko elämäni, että riipaisee rintaa muistella menneitä.Menin aikoinaan naimisiin toisen yksinäisen kanssa. Hänellä ei ollut sukua tai sukulaisia kuten minulla. Sukulaiset vain minun kohdallani hylkäsivät minut.Kukaan ei soita tai vastaa, vaikka olen yrittänyt pitää yhteyttä.Meillä ei koskaan ole käynyt ns. vieraita kotona.Olen nin poikki, koska poikani on mallioppimisen kautta saanut saman "geenin".Kolmikymmenvuotias mies joka on sulkeutunut huoneeseensa.Olen yrittänyt hakea apua mutta kun en voi hakea apua täysi-ikäisen puolesta.Minun pitäisi jaksaa elää täällä omassa umpiossani.Puoliso käy työssä, joten hänen kauttaan on hoitunut taloudellisten asioitten hoito tähän asti.9


      • 42ji24j2
        ~yksinäinen~ kirjoitti:

        Olen jo melkein kolmekymppinen, valmistun ihan kohta, enkä ole vielä päättänyt minne muutan. Facebook vain masentaa, koska olisin varmaan ainoa ihminen, jolla ei olisi sielläkään ainuttakaan kaveria.

        "miks luulet et ei kukaan haluis olla sun kanssa?" Koska olen koko elämäni ihan todella yrittänyt. Juttelen saman alan ihmisten kanssa koulussa, juttelen ihmisten kanssa harrastuksissa, jos pidän jostain ihmisestä ehdotan jotain yhteistä tekemistä... Mutta ei. Silti olen edelleen yksin. Pakkohan se on myöntää, että luonteeni on niin kamala, ettei kukaan halua olla kaveri.

        Jos kielitaito riittää, hae alasi töitä ulkomailta. Suomessa yksinäiseksi jäävät tavallisehkot ihmiset löytävät ulkomailta paremmin ystäviä/kavereita, ilman että heissä nähdään mitään erityistä vikaa. Lisäksi suomalaiset ovat heille ulkomaalaisia ja kulttuurierotkin huomioidaan.
        Kauemmas kuin Baltiaan tai muualle Pohjolaan.
        Britanniaan vaikka tai minne sitten kiinnostaa.
        Varsinkin kun ajattelee joitain Afrikan tai Aasian maita, voisiko kuvitella jäävänsä siellä yksin.


      • Anonyymi
        mmmmmmm kirjoitti:

        Olen erittäin yksinäinen.Olen varmaan 10v yrittänyt kaikenlaiset senssipalstat käyvä läpi ja uponnut rahaa useampi tonni euroja,siis ihan toivotonta,rahat kyllä menee ihan hukkaan.Eikä ole löytynyt mitään eikä ketään...olen mies 50v...

        Vastaa minulle Tuulikki


    • nousuun vaan

      itse muutin toiselle paikkakunnalle, ja jonkin aikaa oli melko yksinäinen meininki kaikki vanhat kaverit jäivät taakse, enkä kunnolla tutustunut kehenkään, mutta porukka pyyteli mua baareihin yms muihin ryyppy touhuihin mukaan ja siitä hiljalleen alko kavereita taas syntymään. Selvinpäin olen aivan liian sisäänpäin kääntynyt, mikä hankaloittaa uusien suhteiden luomista mutta kännissä vaan juttu tuntuu luistavan. voi toki olla että tämä on himan miehinen tapa mutta miksei se naisillakin toimisi? toinen tapa on aloittaa jokin harrastus oli mikä oli.

      • ~yksinäinen~

        Minua ei koskaan pyydetä minnekään. Minä toisinaan pyydän muita ihmisiä ja saan vastaukseksi selvästi kuisaantuneen, mulle ei nyt sovi, mutta ilmoitan kun sopii. Eikä sitten koskaan sovi...

        Minulla on kyllä harrastuksia ja sielläkin yritän tutustua ihmisiin, mutta ei auta. Mä en oikein välitä juomisesta, mutta voisin kyllä sitäkin kokeilla jos se vain auttaisi... :(


      • Anonyymi
        ~yksinäinen~ kirjoitti:

        Minua ei koskaan pyydetä minnekään. Minä toisinaan pyydän muita ihmisiä ja saan vastaukseksi selvästi kuisaantuneen, mulle ei nyt sovi, mutta ilmoitan kun sopii. Eikä sitten koskaan sovi...

        Minulla on kyllä harrastuksia ja sielläkin yritän tutustua ihmisiin, mutta ei auta. Mä en oikein välitä juomisesta, mutta voisin kyllä sitäkin kokeilla jos se vain auttaisi... :(

        Tuo juuri vtuttaa, kun ihmiset eivät voi suoraan sanoa, ettei sovi, vaan esitetään ettei sovi juuri nyt.


    • ---

      Oletko ajatellut jotain vapaaehtoistyötä? Autettavina on niin lapsiperheitä kuin myös vanhuksia. Nykyään vanhukset ovat yksinäisiä ja vailla jotakuta, joka olisi heille ystävä. Vanhukset saattavat tarvita kuuntelijaa tai ulkoiluseuraa. Koita saada itsesi kuntoon, jotta voisit olla ystävä toisille.

      • vapaaaana

        Minä suosittelen myöskin, vapaaehtoistyöntekijöille on tarvetta todella! Varsinkin vanhuksien parissa, moni heistä on niin YKSIN (jos sukulaisia ei ole lähettyvillä, tai eivät välitä tms).

        Millä paikkakunnalla asut?

        Kannattaa ottaa yhteyttä esim. Punaiseen ristiin, tai selvittää mitä muita vaihtoehtoja olisi.


      • sivusta.
        vapaaaana kirjoitti:

        Minä suosittelen myöskin, vapaaehtoistyöntekijöille on tarvetta todella! Varsinkin vanhuksien parissa, moni heistä on niin YKSIN (jos sukulaisia ei ole lähettyvillä, tai eivät välitä tms).

        Millä paikkakunnalla asut?

        Kannattaa ottaa yhteyttä esim. Punaiseen ristiin, tai selvittää mitä muita vaihtoehtoja olisi.

        MUTTA ottavatko ne vapaaehtoistyöhön tällaista ihmistä, joka on yksinäinen, masentunut (tuli ero pitkästä suhteesta, enkä tahdo päästä yli).
        Jotenkin tuntuu, että täytyisi olla iloinen ja reipas jotta huolisivat vapaaehtoistyöhön? mitä en tällä hetkellä todellakaan ole. Ja muutenkin olen aika ujo, mutta silti toisten auttaminen kiinnostaisi....


      • ~yksinäinen~

        Olen ajatellut, mutta ajattelen, että tuskin minusta mitään iloa olisi, kun ei kerran ihmiset pidä minusta. Eläimet onneksi pitää ja eläinsuojeluyhdistyksellä auttelenkin siinä missä voin.


      • fdlknb
        sivusta. kirjoitti:

        MUTTA ottavatko ne vapaaehtoistyöhön tällaista ihmistä, joka on yksinäinen, masentunut (tuli ero pitkästä suhteesta, enkä tahdo päästä yli).
        Jotenkin tuntuu, että täytyisi olla iloinen ja reipas jotta huolisivat vapaaehtoistyöhön? mitä en tällä hetkellä todellakaan ole. Ja muutenkin olen aika ujo, mutta silti toisten auttaminen kiinnostaisi....

        Ne kouluttaa ja siinä koulutuksen aikana voi jo piristyä !


    • vaikka nenäliina

      Tällä foorumilla käyn todella harvoin (edellisestä kerrasta ehkä parikin vuotta), mutta näin joskus auttaa senkin huomaaminen, että en ole ainoa yksinäinen. Päätin vastata viestiisi, koska minäkin pelkään äitini menetystä, ajatuskin itkettää. Tuntuu siltä, että äiti on ainoa joka minusta oikeasti välittää, ja ehkä niinkin päin, että äiti on ainoa josta itse välitän niin paljon että en osaa olla ilman. Vaikka joskus äidille ärsyynnynkin tämän "hankkisit kavereita" huomautuksista.

      Olen onnekas, että minulla on muutamia kavereita (anteeksi, ehkä en ole siis "oikeasti yksinäinen", mutta kirjoitan koska tänäänkin tunnen itseni yksinäiseksi). Tapaan heitä ehkä sen kerran kuussa, olen itse huono pitämään yhteyttä ja tekemään aloitetta tapaamisista. Pitäisi yrittää enemmän. Minulla on myös muutamia hyviä nettikavereita, mutta välimatkan vuoksi tapaamiset jäävät kertaan tai kahteen vuodessa.

      Kun teini-ikäisenä olin erittäin yksinäinen silloisen parhaan kaverini jätettyä minut, sain paljon lohdutusta kirjekavereista. Oli ihanaa, kun joku muisti kirjeellä. Nyt olen yrittänyt aloitella tuota kirjoitteluharrastusta uudelleen. Laitoin ilmoituksen kansainväliselle kirjekaverisivulle, ja sainkin muutamia kivoja vastauksia. Haluaisin myös yrittää tutustua uusiin ihmisiin samalta paikkakunnalta, mutta en uskalla vastata muiden ilmoituksiin, koska pelkään jo etukäteen että en kelpaisi (olen tylsä, ruma jne., tai ainakin huonona päivänä koen olevani), tai että siitä ei muuten tulisi mitään.

      Haluaisin kaverin, josta saisi seuraa esim. matkoille, tapahtumiin tai vaikka vain kahville, ja joka haluaisi samaa juuri minun kanssani. Olen kateellinen siitä, että nettikavereillani on muitakin kavereita tekemään kaikenlaista yhdessä heidän kanssaan, vaikka olenkin iloinen siitä että heidän ei ehkä tarvitse olla yksinäisiä.

      En tiedä haluaisinko seurustella. En lopulta ihmettele sitä että kukaan ei kiinnostu minusta, koska en itsekään kiinnostu kenestäkään. En osaa etsiä seuraa, kun en tiedä mitä etsin. Kuunnellessani naapurissa asuvan pariskunnan riitoja, olen ihan tyytyväinen siihen että elämäni ei ole sellaista. Elämän toistaiseksi ainoa pussailukokemuskin oli jokseenkin negatiivinen, mutta kaipaan silti läheisyyttä. En muista, milloin viimeksi koskin tai halasin toista ihmistä kuin äitiäni.

      Mutta mikä auttaisi yksinäisyyteen? Rutiinit auttavat minua vähän. Joskus arkena ei onneksi muista ajatella koko asiaa. Käyn töissä, harrastuksissa (kieli- ja liikuntakurssilla, ei niissä ole tutustunut keneenkään, mutta onpahan jotain menoa sen sijaan että ahdistuisin kotona), teen eväät seuraavalle päivälle, surffailen vähän netissä, luen, nukun paljon. Olen ilmoittautunut yhteen vapaaehtoistyöprojektiin, mutta en ole aloittanut vielä.

      Yritän tehdä asioita yksinkin, käyn mm. elokuvissa ja uimahallissa. En saa käytyä kahviloissa vaikka niihin voisi yksin mennäkin, pelkään että alkaisin pahimmillaan itkemään yksinäisyyttäni julkisella paikalla. Haluaisin harrastaa liikuntaa enemmän, mutta melkein kaikkiin lajeihin tarvitsisi kaverin tai edes paremman itsetunnon.

      Tänään kävin kirppiksellä, ostin kirjan ajankuluksi, lueskelin, laitoin ruokaa, päädyin tälle palstalle, kirjoitin sähköpostin ainoalle vastakkaista sukupuolta olevalle nettikaverille jonka toivon välittävän minusta vähän, mietin vastaisinko tähän keskusteluun. Vastaus ei varmaan auttanut kauheasti. :) Jos et ole jo kokeillut sitä, niin ehdottaisin esim. kirjeenvaihtoilmoituksen tekoa. Jos uskallat kertoa vaikka harrastuksistasi tai asioista joista pidät, saatat jonkun mielestä olla juuri hänen etsimänsä kaveri.

      • ~yksinäinen~

        Kirjeenvaihtoakin olen kokeillut, mutta aina ne on kuivuneet kokoon, yleensä sen toisen osapuolen aloitteesta.

        Tuossa tutustumisessa on sekin hankala puoli, että joutuisin myöntämään, ettei minulla ole ketään ja silloin sekin ihminen johon yritän tutustua ajattelisi, että minussa on varmaan sitten jokin suuri vika, eikä haluaisi olla kaverini.

        Minä myös tunnen itseni niin tylsäksi. Ei minulla ole mitään mielenkiintoista historiaa, josta jutella, koska en ole koskaan tehnyt mitään!! Ja toisaalta muiden ihmisten kokemukset aiheuttaa pahaa mieltä, koska he ovat saaneet elämältä niin paljon...


    • Rede*

      Mäkin suosittelen kirjeenvaihtoa. Kannattaa vastata vain sellaisiin ilmoituksiin, joissa etsitään pitkäaikaista kirjekaveria ja joita ei ole hutaistu hätäisesti kasaan. Jos teet oman ilmoituksen, mainitse siinä mitä kirjeenvaihdolta odotat. Jos ystävyys pelkkien kirjeiden välityksellä ei kiinnosta, sellaisiakin kirjekavereita on (etenkin meidän yksinäisempien keskuudessa) jotka tahtoo myös tavata ja tehdä asioita yhdessä. Vaikka kirjekaveri asuisi vähän kauempana, on kai tapaaminen esim. yhtenä viikonloppuna vuodessa parempi kuin ei mitään?

    • Halopoint88

      Kuulostaa ehkä kliseiseltä, mutta usko antaa ainakin voimia kestää yksinäisyyttä vaikkei sitä ehkä poistakaan. Toinen vaihtoehto on harrasteiden keksiminen. Itsellä yksinäisyys iskee viikonloppuisin kun ei ole mitään tekemistä eikä menoja. Epäilen ettei sinussa itsessäsi ole mitään vikaa. Itse olen omituinen persoonallisuus ihan reippaasti ja silti ajan kanssa kavereita kertyy. En vain osaa vielä oikein muodostaa ystävyyssuhteita.

      Itse olen huomannut että puhuminen auttaa paljon ja röyhkeys. Ehdotan siis että aloitat harrastuksen jossa on pakko olla muiden ihmisten kanssa, esim kuoro. Sitten paikan päällä yrität puhua mahdollisimman paljon ja tuppautua keskusteluihin. Se voi tuntua vähän epäkohteliaalta, mutta sillä tavalla tulet vähitellen tutuksi muiden kanssa ja voit saada kavereita. Loppu on sitten itsestä kiinni.

      • ~yksinäinen~

        Tuota, jos mä yrittäisin mennä johonkin kuoroon, niin sillä hetkellä kun avaisin suuni, mut ajattaisiin sieltä aika äkkiä pois! :D

        Mulla kyllä on harrastuksia ja yritän koko ajan jutella ihmisten kanssa, mutta ei siitä koskaan seuraa mitään. Minulla on esimerkiksi koulussa joitain ihmisiä joiden kanssa jutella, mutta eivät he halua tavata minua vapaa-ajalla.


      • ruveta ystäväksesi
        ~yksinäinen~ kirjoitti:

        Tuota, jos mä yrittäisin mennä johonkin kuoroon, niin sillä hetkellä kun avaisin suuni, mut ajattaisiin sieltä aika äkkiä pois! :D

        Mulla kyllä on harrastuksia ja yritän koko ajan jutella ihmisten kanssa, mutta ei siitä koskaan seuraa mitään. Minulla on esimerkiksi koulussa joitain ihmisiä joiden kanssa jutella, mutta eivät he halua tavata minua vapaa-ajalla.

        Luetkohan vielä tätä palstaa? Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ihmiseltä! Minua kiinnostaisi tutustua sinuun, jos asut kohtalaisen lähellä, tai miksei kauempanakin, jos kerran olet aikeissa muuttaa. Itsekin todennäköisesti muutan valmistumiseni jälkeen. Olen sinun ikäisesi nuori nainen ja paljon samanlainen kuin sinä. Toivon kovasti, että kirjoitat minulle osoitteeseen: [email protected] Eikä haittaa, vaikka myöhemmin muuttaisit mieltäsi ja päättäisit, että et haluakaan tutustua. Kirjoita edes jotain merkiksi siitä, että olet huomannut viestini.


      • Aina yksin !
        ruveta ystäväksesi kirjoitti:

        Luetkohan vielä tätä palstaa? Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ihmiseltä! Minua kiinnostaisi tutustua sinuun, jos asut kohtalaisen lähellä, tai miksei kauempanakin, jos kerran olet aikeissa muuttaa. Itsekin todennäköisesti muutan valmistumiseni jälkeen. Olen sinun ikäisesi nuori nainen ja paljon samanlainen kuin sinä. Toivon kovasti, että kirjoitat minulle osoitteeseen: [email protected] Eikä haittaa, vaikka myöhemmin muuttaisit mieltäsi ja päättäisit, että et haluakaan tutustua. Kirjoita edes jotain merkiksi siitä, että olet huomannut viestini.

        Onkohan Helsingissä mitään paikkaa,missä voisi kokoontua kaikki yksinäiset ? Joku tietty ilta tai viikonloppu ?
        Minä olen yksinäinen ollut jo pitkään,lapset on isoja ja asuvat kaukana. Olen muutaman kerran seurustellut lyhyitä jaksoja parin miehen kanssa,mutta ne on myös päättyneet pian.
        Olen raitis,enkä käy ravintoloissa enkä yksin halua mennä tanssi paikoillekaan.
        Haluisin ihan lenkkiseuraa tai juttukaverin suunnilleen ikäisestäni (58v.) naisesta tai miehestä. Ilman sen kummempaa sitoutumista. Rahaa ei ole käytössä paljon,olen sairaseläkeläinen,mutta pirteä vielä.
        Asun pohjois-Helsingissä lähellä Oulunkylää.
        Laita joku sp:osoite jos vaikka kävelylle mentäis.


      • kuun valo
        Aina yksin ! kirjoitti:

        Onkohan Helsingissä mitään paikkaa,missä voisi kokoontua kaikki yksinäiset ? Joku tietty ilta tai viikonloppu ?
        Minä olen yksinäinen ollut jo pitkään,lapset on isoja ja asuvat kaukana. Olen muutaman kerran seurustellut lyhyitä jaksoja parin miehen kanssa,mutta ne on myös päättyneet pian.
        Olen raitis,enkä käy ravintoloissa enkä yksin halua mennä tanssi paikoillekaan.
        Haluisin ihan lenkkiseuraa tai juttukaverin suunnilleen ikäisestäni (58v.) naisesta tai miehestä. Ilman sen kummempaa sitoutumista. Rahaa ei ole käytössä paljon,olen sairaseläkeläinen,mutta pirteä vielä.
        Asun pohjois-Helsingissä lähellä Oulunkylää.
        Laita joku sp:osoite jos vaikka kävelylle mentäis.

        Tiedän miltä sinusta tuntuu, minulla ei ole mitään ystvää minun lähelle. Onhan naapurin pakko vaihttaa kanssani jonkun sanan, jos menen hänelle ostammaan kanamunia, mutta ihmiset minun iässä täällä päin missä minä asun, he ovat niin tärkeeitä olevinnaan että tuskin moikkaavat, jollei ole ihan pakko. Myöe ne jotka eivät ole koko päivän vierraassa töissä, vain ovat paljon kotonna. En minä pahalle haise, enkä ole rikollinen ja olen kunnollinen, mutta eikukaan kutsu juttutuokiolle


      • ruveta ystäväksesi
        ruveta ystäväksesi kirjoitti:

        Luetkohan vielä tätä palstaa? Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ihmiseltä! Minua kiinnostaisi tutustua sinuun, jos asut kohtalaisen lähellä, tai miksei kauempanakin, jos kerran olet aikeissa muuttaa. Itsekin todennäköisesti muutan valmistumiseni jälkeen. Olen sinun ikäisesi nuori nainen ja paljon samanlainen kuin sinä. Toivon kovasti, että kirjoitat minulle osoitteeseen: [email protected] Eikä haittaa, vaikka myöhemmin muuttaisit mieltäsi ja päättäisit, että et haluakaan tutustua. Kirjoita edes jotain merkiksi siitä, että olet huomannut viestini.

        Piti vielä lisätä, että en ole sama kirjoittaja, joka kirjoitti otsikolla "Mua kiinnostais ehkä". Otsikko vaan sattuu olemaan melkein samanlainen. Huomasin sen vasta nyt.

        Toivon että ~yksinäinen~ kirjoittaisit mulle. Kaikki muutkin samanlaiset saavat kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Saatanan lehdenjakaja rapa ittes


    • KL.

      Näytätkö sä ulospäin jotenkin "pelottavalta", "ilkeältä", "rumalta", "ylipainoiselta"...jne? Oletko älyttömän hiljainen ja sisäänpäin vetäytynyt? Mistä yleensä keskustelet muiden ihmisten kanssa ja millä äänenpainolla/tyylillä?

      • Ai jos on

        ylipainoinen, niin ei ansaitsekaan kavereita vai? Mikähän on painoindeksiraja ihmiselle, joka ansaitsee ystävän?


      • toinen ihminen

        Mua ei haittais tuollaiset olemukselliset piirteet


    • Metalli mies

      Mä olin eilen tossa yhessä miittissä ja oli kyllä varsin mukava kokemus :) Suosittelen tälläisiä järjestämään ennemmänkin. Kyllä toki jänniti sinne mennä, mutta tosi hyvä mieli väi siitä. Näemme vielä uudestaankin, että ei jää vain tähän yhteen tapaamiseen. Taisin kyllä olla ainoa tavallaan yksinäisten edustaja, vaikka en nyt niin hirveän yksinäinen olekaan. Oon kuitenkin täällä kirjotellu. Porukan ainoa mies olin ja vähän yllätynyt että miksi ? Erittäin hyvin ottivat vastaan ja mukavia ihmisiä kaikki ja todella kiinostuneita tutustumaan toisiinsa. Eli rohkeasti vaan tekin ihmisiin tutustumaan !

    • mustelma

      Kuulosti melkein omalta tekstiltä.. itse olen luovuttanut jo!
      24/7 omien ajatusten ja seinien vankina tekee kenestä tahansa hullun.
      On hetkiä jolloin toivoo, että olisi joku jonka kanssa jakaa asioita.

    • mä kanssa

      hei kaikille yksinäisille .miekin liityn remmiin meitä on niin paljon ympäri suomen maataa .mä luulen että suurin syy on se ettei oikein luota kenekään jos on tullut pettymyksiä ja sellasta .voi olla että myös itse ei saa oikein lähdetys harrastuksiin tai sitten on vaan jäänyt ulkopuoliseksi .en usko että pelkästään netti ja muut auttas pitäs löytää sellanen piiri johon kokontuu syrjäytyneen ja nuoret ym kerätä porukka kokoon jotenkin ja siitä se sit lähtee että vois saada kavereita ym harrastusta ja olla yhessä .en oikein muuta keksi vois kokeilla sitä täällä on näitä alueita paikkakunnat ,sieltä etsii oman kaupungin ja sinne kirjoittaa että haluaa kokoon porukkaa . hyvää alkanutta viikko teille .

    • Robert777

      Meitä on tuhansia ja kestää vuosia ennen kun saadaan asiat taas kohalleen. Mä yritän mun blogissa www.10friendsasummer.blogspot.com alottaa omalta osaltani tän etsinnän, etsin keinoja löytää teidät. Tavoitteena siis 10 kaveria kesässä, mikä on huomattavasti ylikanttiin. Toimivia käyttäytymismalleja lukijat saavat sitten lukea ja kokeilla itse käytännössä. Ja minulle saa tottakai kommailla.

    • Kaikki sanat

      En mitään. Mä piehtaroin yksinäisyydessä kuin sika ulosteissaan

    • erakko

      Mikähän ero on yksinäisellä ja erakolla? Siis sellainen kuin minä joka tykkää olla itsekseen eikä halua muita häiritsemään.. Kaikki kaverisuhteet olen parin vuoden aikana katkaissut, ja jos kännykkä sattumalta soi. Se saa hermot kireäksi ja olon ärtyisäksi. Töissä käyn ja tulen hyvin toimeen. Hyvät suhteet työkavereihin, mutta töiden jälkeen en halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä.

      • erakon vaimo

        Yksinäinen on ihminen, jolla on huono itsetunto ja joka haluaa muiden ihmisten hyväksyntää. Erakko on ihminen, jolla on hyvä itsetunto. Erakko ei tarvitse muiden hyväksyntää, hänelle riittää, että on itse tyytyväinen itseensä.


      • Tasapainoton

        Yksin olevuus ja yksinäisyys ovat eri asioita. Myös toisten seurassa voi tuntea itsensä oikeastaan vieläkin yksinäisemmäksi kuin yksin ollessaan. Toiset nauttivat yksin olemisen rauhasta.


      • Anonyymi

        Minäkin viihdyn hyvin yksin kotonani. En kaipaa ketään. Olennkyllä aika paljon erakkoluonne. Mutta en niin täysin, että hiljaisuudessa haluaisin vain olla möllöttää. Minulla on paljon kaikenlaisia harrastuksia, joita harrastan kotonani. Luen, kuuntelen musiikkia, katselen tv:tä ym. Kyllä tekemistä riittää. Mutta jos sairastuu, kyllä sitä toisten apua saattaa tarvita. Niin erakko en sentään ole. Mutta viihdyn kyllä yksin.


    • Kuntoa kaiken aikaa

      Täällä olen myös yksinäinen. Yksinäisyyden kokemus on harha. Harha, joka vaikuttaa toimintaan. Kun leinkkeillään, sauvakävellään, pelkästään kävellään tai juostaan jopa jonkusta lenkkiä, niin voimme tietää hyvän kunnon merkityksen. Minä ole jo kohta liiankin hoikanpuoleinen.

      • Anonyymi

        Runkkasin juuri munaani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runkkasin juuri munaani

        Onneksi olkoon


    • pobrediablo

      Heippa sinä "Yksinäinen". Minä olen 60-vuotisa sinkkumies L-Vantaalta. Luettuasi kirjoittamasi tekstin, taidetaan olla kohtalotovereita! Ota yhteyttä minuun. Nimimerkkini on pobrediablo

    • M12345

      Olen myös yksinäinen ja pelkään etten tule koskaan samaan kavereita. Eniten kuitenkin pelottaa se, että mitä sitten kun vanhempiani ei enää ole. Nyt tuntuu että tiuskin vain vanhemmilleni ja kritisoin heidän kasvatustapaansa. Ajattelin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja tehdä asioita vaikka yksin kerran kukaan ei ole kiinnostunut olemaan tekemisissä.

      Jossain täällä keskustelupalstalla mainittiin kansainvälinen kirjeenvaihto. Missä voisi tutustua näin vähän vanhempana "nuorena aikuisena" ulkomaalaisiin ja olla heidän kanssaan tekemisissä? Internetissä oli ainakin joskus sellainen paikka kuin studentsoftheworld.

    • niinuska2
    • Papuliini1234

      Haluisin kavereita koulussa ekana kun vaihoin luokkaa kaikki melkee halusi olla mun kaa mutta nyt ne vaa on toistensa kanssa eikä huomioi yhtään mua ihan kuin mä plisin tyhmä kaveri kenen kas kukaa ei haluis olla oikeesti mä en oo tollanen oon kiva mukava ja puhun siitä mistä muut haluu ja myös mun tästä tylsästä yksinäi syydestä ja mun kaverit kenen kaa mä oon niin ne on eriluokalla niin ei oikee voi olla niiten kaa koulussa kun meillä on eri välkät

    • Tällanenmies

      Kakskyt yks vee mies, joka kokee mukavaa yksinäisyyttä pääosin siitä, että koen ettei kukaan halua auttaa minua, vaikka itse olen yrittänyt auttaa heitä, ja sitä meininkiä myös menettänyt melkeinpä uskonkin itseeni. Koen aika useinkin kanssa sitä, että jotkut eivät pidä seurastani, vaikka mielestäni miltei kukaan noista ei ole edes tutustunut kunnolla minuun. Tätä menoa jopa viihdyn eläinten kanssa paremmin kuin ihmisten, koska harva nykyään edes haluaa tutustua kunnolla, ja jaksaa auttaa jotakuta unohtamaan asioita/piristämään eteenpäin.

      • Osleidys

        Sinulle nim. Tällanenmies, vaikutat tosi fiksulta nuorelta mieheltä!

        Kurjaa, etteivät kaverisi ole osanneet arvostaa sinulta saamaansa apua tai auttaneet sinua vastavuoroisesti.

        Valitettavasti ihmisiin joutuu useimmiten pettymään tässä elämässä. On juoruilijoita, kieroilijoita, seläntakana pahanpuhujia sekä muita ilkeilijöitä. Tämä aika vielä tuntuu olevan erityisen itsekeskeistä; ihmiset tavoittelevat vain omaa etuaan, muista viis..

        Onneksi on olemassa kuitenkin pieni joukko aidosti hyväsydämisiä, hyvää tarkoittavia ihmisiä. Toivottavasti löydät tällaisen ihmisen elämääsi.

        Ja se miten kirjoitit että viihdyt pian eläinten kanssa paremmin kuin ihmisten, tuntui tutulta. Olen asiasta samaa mieltä. Eläimet hyväksyvät sinut juuri sellaisena kuin olet. Sama harvemmin pätee ihmisiin.


    • kuntoilumies

      Itselläni erilaiset harrastukset vähentävät yksinäisyyden tunnetta. Jos pystyn pitämään itseni kiireisenä ja joudun keskittymään tosissani johonkin toiseen asiaan, niin se yksinäisyys ei pyöri koko ajan päässä. Myös ruokavaliolla on vaikutusta aivojen hormonitoimintoon ja saattaa aiheuttaa masennusta yksinäisille. Tiedän tämän itse, koska olin pahasti masentunut ennen kuntoilun aloittamista.

      Lenkkeily ei ollut paras vaihtoehto tähän, koska silloin ajatukset muutenkin pyörivät arkielämässä, mutta siitäkin huolimatta harrastan sitä kerran viikossa. Sen sijaan rankan kuntosalitreenin olen huomannut auttavan itseäni, koska siinä keskitytään omaan suoritukseen (ei tule ulkopuolisia paineita) ja joudut keskittymään tosissasi tehdessäsi kaikella voimallasi liikkeet.

      Myös itsepuolustuslajit ovat olleet kivoja, kun niissä on päässyt välillä juttelemaan muiden kanssa (eivät ole kuitenkaan kauhean sosiaalisia tapahtumia) ja niissäkin pitää keskittyä tehdäkseen liikkeen oikeaoppisesti. Varmasti myös ryhmäliikunnat ja tanssit olisivat yhtä hyviä vaihtoehtoja.

      Rankat kuntoilulajit vapauttavat myös endomorfiinia kehossa joka parantaa mielentilaa. Tämä ei välttämättä kuitenkaan tapahdu heti uuden lajin alussa, mutta hiljalleen niistä alkaa saamaan mielihyvää.

      • Anonyymi

        Olen pervo setämies. Anna mulle piiskkaa


    • Tainatyttölaivurin

      Tunnen yksinäisyyttä sillä menetin mieheni toiselle naiselle. Rakastin häntä vuosikymmenet enkä osaa lakata rakastamasta ja ikävöimästä. Minulla on uusi miesystävä mutta hän ei mitenkään täytä tyhjiötäni, oikeastaan pitäisi suhde lopettaa mutta en pysty siihenkään. Olen ahdistunut . Ulospäin näytän hyvinvoivalta, tapanani on olla valittamatta elämääni muille.
      Olenkon enää koskaan todella onnellinen niin etten tunne yksinäisyyttä.

    • IkuinenKakkonenn

      Ite oon yrittäny hankkia kavereita mutta jotenki tuntuu että oon ylimääränen tässä maailmassa... On mulla yks kaveri, mutta ei sitä oikein kaveriksikaan voi sanoo ku koko ajan vaa muiden kanssa. Ja kun kysyn että milloin voit olla niin vastaa että ehkä oskus toise. Ja iha tahallaan sanoo vaikka "mää voisin olla keskiviikkona, mutta tiiän että sulla on harkat nii eipä sittenkää". se ei tunnu kivalta...

      • Anonyymi

        Ei tuollaisen kanssa kannata olla missään tekemisissä. Ei selvästi halua olla sinun kanssasi tekemisissä.

        Löydät varmasti parempaa seuraa kuin tuo mulkku kaverisi.


    • Jos on espoon alueelta joku yksinäinen niin laita viestiä korjataan asia. Terv myös yksinäinen

    • RakastanTeitä

      Äitini kuoli äskettäin. Jo etukäteen ajattelin, että äitini kuolema on yksi paha ja lopullinen etappi elämässäni... sitten olen yksin...
      Äiti eli vanhaksi ja tokihan silloin kuolemakin tulee luonnollisena asiana... paha juttu silti. Paha juttu minulle, meille ja kaikille kaipaamaan jääneille. Äitihän itse ei ole suremassa... kaiketi... vaikka elämänhaluinen olikin hyvin korkeasta iästään huolimatta. Hän kuoli saattohoidossa meidän läsnä ollessamme.
      Nyt siis olen edelleen yksin ja jopa äiditön. Jollain tasolla ajatus ja olo on helpottunut. Kummallista! Eihän äiti enää olisi kuitenkaan pitkään tai vuosikausia ollut ja hän taisi päästä pois onnellisessa vaiheessa elämäänsä.
      Hän kuoli yllättäen pienellä varoitusajalla ja "saappaat jalassa". Reipas nainen.

      Omat tuntemukseni ovat vielä keskeneräisiä. Suren vahvasti. Silti on yksinäisyydenkin keskellä jotenkin vapautunut olo. Sairastako?
      Nyt minulla ei ole enää ketään murehdittavaa. Eipä toisaalta ole ketään jolle soittaisin, puhuttaisiin hassuja ja vakavia tai jonka luona kävisinkään. Ei murhetta ei iloa! Tyhjää on!

      Olen yrittänyt pakottaa itseni liikkeelle. Tämä on parempi vaihtoehto kuin jatkuva murehtiminen ja surukin tulee käsiteltyä "oikeammin". Tarkoitan tietysti että itselleni oikeammalla ja luontevimmalla tavalla. Olen alkanut kävellä luonnossa, sauvakävelyä. Pyöräilen mummopyörälläni kuin tuulispää. Jotenkin vaan tuntuu kuin tekisin juuri niin kuin äitinikin minua neuvoisi tekemään ja aivan niin kuin hänkin tekisi ja teki vaikean tilanteen tullessa. Hän meni luontoon. Hän rakasti metsää. Niin minäkin.
      Yksinäisyys ja läheisen kuolema on raskasta. Haen voimani siitä mitä olen lapsena nähnyt ja aikuisena kokenut. Äitini elämä ei ollut helppoa, kun ajatellaan orpoa tyttöä 1920-luvulta alkaen. Turvaa haetaan usein huonoista ja valheellisistakin asioista ja paikoista. Silti selvitään melkein mistä tahansa ajanoloon.

      Olen yksin. Jotain minulla kuitenkin on. Se on voima ja tahto. Se on taito pysyä pinnalla ja selviytyä. Se on sitkeys ja hulvaton elämänriemu jonka minulle on antanut minun oma äitini. Ei hän sanoin sitäkään sanonut. Tuskin kiireiltään ja vaikeuksiltaan syliinsä otti. Viesti tuli aikojen saatossa. Se on hyväntahtoinen hymyilevä ja viisas äitini salamyhkäinen olemus, katse. Eikä muuta oikeastaan tarvita kuin olla oma itsensä ja toteuttaa ikiaikaista elämänriemua. Pärjäillään eikä tuleen jäädä makaamaan.

    • Kaikki kärsii kolhuja elämässä jotku saa pahasti turpaan joillekki vaan pieniä ruhjeita. Onneksi on edes näitä web keskusteluja jos joku saisi hieman helpotusta näistä. Tiedän itsekin tuosta menetyksestä

    • Kissat1111

      *Pieni* apu löytyy lemmikistä joka tahtoo olla sinun lähelläsi sen takia kun hän pyytää ruokaa sitten hän tahtoo silitystä, silloin et ole turha vaan sinulla on merkitystä kun sinun lemmikkisi odottaa sinua kotona.

    • Pölölötröötpiumpaum

      Piereskelen sohvassa, kuuntelen ajatuksiani että missäs Jack Sparrow episodissa seikkailee, sekä tarkkailen mieltäni huomaten että hetkinen nyt ei taida olla kaikki paperit oikeissa laatikossaan.
      Hihittelen itsekseni kanssa kun saan hassuja ideoita.
      Mietin kans kivasti vanhoja, ja huomaan että joskus se on vaikeeta itte jättää irti joistain asioista, ja joskus huomannut mielenkin sekavan ja aatellut että noh noh, äläs nyt innostu mieleni.
      Pelailen pelejä ja mietin että se ois varmaan aika hyvä vaan mennä ja tehdä joitain asioita kuten ulkoilemassa käynti tai vaikka lukeminen kirjoja kerta useita jäänyt lukematta loppuun niin eih.. mieli vaan sitte ajattelee että ei jää että taidanpa vaan jäähyä piereksii ja runkkaamaan ajan viestiä, mutta jossain vaiheessa vois aloittaa jotain.
      Joskus huomaan että Ohhoh, mun mieleni erehtyy asioita josta pitää sitten miettiä tarkemmin että kyl tää tais mennä näin sittenki.
      Ei mulla taida olla (vielä) kaikki muumit laaksossa mut ei se mitään!
      Kyl ne jossain vaiheessa kalahtaa kasaan!
      Optimismia kehiin!

      Ps, jos katsoit tätä kirjaimellisesti tuumailin minun olevan kahjo, niin vastaan vain rehellisesti että sitä se yksinäisyys teettää usein.

      • Anonyymi

        Runkkaa munaa täysii


    • apå909

      Ryhdy kotiaskeetikoksi.opiskele ortodoksista teologiaa netistä.Kuuntele kaunista kuorolaulua youtubesta.Näe elämä uusin silmin.Sisäistä talous, opiskele sekin.

      Itse olen etsinyt hippityttöä harjoittamaan tätä kotiasketismia,mutta en ole löytänyt.Pitää olla yksin ja elää eristynyttä elämää.

      Ei tuolla "maailmassa" paljon hyvää ole, paha on olemassa.Säästyt siltä elämällä askeetikon elämää.

      Harrastukseni on historia, sitä luen sivussa.Ja katselen mm.rallivideoita youtubesta.Teen myös historiikkia. Sotainen on maailman historia, siinä näkee tämän maailman pahuuden.

      Uuden elämäntavan löytäminen, näin tapahtui minulle.

      Älä nujerru, kirjoita tänne.Se helpottaa oloasi.Itse olen erakkoluonne, viihdyn omissa ympyröissäni ihan hyvin.

      • Anonyymi

        Hyi!

        Kamalaa tekstiä.


    • Lapsena tykkäsin piirtää paljon. Luin Aku Ankkaa, kuuntelin walkmanin kasettisoittimella musaa. Katselin piirrettyä VHSltä.

      Nyt aikuisena pelailen tabletilla Simsiä, sekä Simcityä. Mulla on myös netflix tabletissa, josta katselen leffoja, sekä sarjoja. Piirrustusharrastusta oon koittanut herätellä henkiin uudestaan. Ostin puuvärikyniä 50kpl pakkauksen perjantaina.

    • Anonyymi

      Olen kaikin puolin ulospäin "täysin normaali" läppää heittävä ukko. Sisällä minussa tunnen, yksinäisyyden. Eukko on, joka katselee kännykkää ja aibädiä, jopa ruokapöydässä. Ystäviä en omista ja lapset jo aikuisia. Olin vissiin paska iskä. En oikeen tiedä miksi elän, ketä /mitä varten?? Juopotellessa monesti "nyt loppu" pelkoa. Pitää vain ajatella itseä. Juice sanoi joskus hienosti " ensin tarvitaan minut, sitten tulevat kaikki muut" ilman minua ,ei ole ystäviä, sukulaisia, naapureita...ei ketään...minulle.

    • Anonyymi

      Asutko Kaupungit ? Kunnat? Kaupungeissa on asukastalot ,joka lähiössä. Aktivista ilmasta toimintaa syrjäytymisen estämisieksi Helsinki D-asemat : Kannelmäki, Kallio,Kontula.Kirkolta diakonilta ,kuin Helsinki mission ,Punanen risti saa ystävän yksinäinen. Voit myös itse ryhtyä ystäväksi yksinäiselle heidän kautta,ei maksa mitään. Kursitetaan ilmasiksi!Pitkäaikais sairaala osastoilla olevat ihmiset tarvii myös ystävä ,joka käy tervehtimässä. Sairalat koulutaa ilmasiksi myös. Ideana opit rajsi , ystävistä ei tule taakka ja et lähde maskumieheksi,siivojaksi ilmaseksi palvelijaksi toiselle henkilölle.Vaan masuja ei tule kumallekaan.Ollan vain yhdessä jutelaan,vaikka ulkoilaan jne.

    • Anonyymi

      Apua yksinäisyyteen? Oma toiminta ja järjen käyttö. Etsi viisauksia. Tässä joitain ehdotuksia:

      Löydä sekasorron keskeltä yksinkertaisuus.
      Riitasoinnun keskeltä harmonia.
      Vaikeuksien keskellä piilee tilaisuus.

      Usko, muiden epäillessä.
      Suunnittele, muiden kilpaillessa
      Opiskele, muiden katsoessa televisiota
      Valmistaudu, muiden uneksiessa
      Aloita, muiden lykätessä tuonnemmaksi
      Työskentele, muiden vaeltaessa päämäärättä
      Säästä, muiden tuhlatessa
      Kuuntele asiaa, muiden juorutessa toisista ihmisistä
      Hymyile, muiden murjottaessa
      Kiitä, muiden kritisoidessa
      Anna tunnustusta, muiden arvostellessa
      Ole rauhallinen, muiden hätäillessä
      Jatka, muiden luovuttaessa

      Sen sijaan, että olisit vaivaantunut, ole huvittunut.
      Sen sijaan, että olisit vihainen, ole utelias.
      Kateuden sijaan ole imarreltu.
      Epäilyksen sijaan toivo.
      Surullisuuden sijaan välitä.

      Suurin voitto elämässä ei ole se, että et koskaan epäonnistu, vaan se, että kykenet aloittamaan uudelleen jokaisen epäonnistumisen jälkeen.

      Olen jatkuvasti läsnä. Olen pysynyt pitkään hiljaa, ja odottanut, että ymmärtäisit miten paljon minua todella tarvitset. Vain minun kauttani moni itsestään selvänä pitämäsi asia on mahdollinen. Rakasta minua, ja yhdessä pystymme luomaan kaikkea hyvää ja kaunista. Pidä minusta huolta, niin minä pidän sinusta huolta.
      Ai kukako olen?
      Sinun työsi!

      Älä murehdi siitä, mitä voi olla edessä. Mene niin pitkälle kun mahdollista - sieltä näkee vielä kauemmas.

      Avoimeen mieleen kertyy enemmän rikkauksia, kuin avoimeen kukkaroon.

      Etsi parasta muissa ihmisissä, ja he tulevat tekemään samoin sinun kohdallasi.

      https://astro.cafeastrology.com/natal.php
      Tutki itseäsi. Laadi astrologinen kartta, joka kertoo millainen olet. Minä löysin itseni sen avulla. Käytä kääntäjää (google chrome selain) ellet osaa kunnolla englantia. Kopioi teksti itsellesi ja järjestä se luettavaan muotoon.

      Mikä olet? Siviili vai sotilas? Kumpi oletkin, mistä saat "taustavoimaa" (esim. ideologia) itsellesi? Kotimaasta vai ulkomailta? Täytyykö sen olla välttämättä jo hyvin tunnettu uskonto tms.?
      Ajattele mitä sinulla on, ja mitä et tarvitse. Mieti tulevaisuutta - jos tulisi poikkeustila, mitä voisit ottaa mukaasi? Mitä vielä tarvitset? Ellet ole nähnyt tuntematon sotilas -elokuvaa, niin siellä sanottiin pari tärkeää asiaa: "Ei saa jäädä tuleen makaamaan", ja "mennään rauhassa - se on korkeemmas kädes".

    • Anonyymi

      Olen sokea 57v nainen voisiko kukaan olla ystäväni ?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe