Aurinkoihottuma

Mirre

Kärsin pahasta aurinkoihottumasta. Eli matkoilla tai suomen kesässä jalkani, rintakeha, kädet ovat punaisen ihottuman peitossa (pianet miljoonat näppylät muodostaa tasaisen röpelöisen pinnan iholle). Kyse siis ei ole pikku näppylöistä siellä täällä vaan kunnon ihottumasta.
Eli siis kysymys kuuluu: Voiko mitenkään ennalta ehkäistä ihottumaa? Solarium ei auta. Onko olemassa mitään lääkettä tai poppaskonstia mikä auttaa? Olen kuullut lääkarin määräämästä valohoidosta, voisko siitä olla apua???

58

112137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miina

      siis ihotautien erikoislääkärille.On olemassa siedätyshoitoja just valossa esim.sup-valossa.

    • kokeile

      Minulla aivan sama ongelma, todella paha. Viime vuonna luin Pycnogenol strong 40 nimisestä luontaistuotteesta ja sain siitä avun: Olimme Rhodoksella ja taas ihottuma alkoi kukkia, tuplasin annoksen (4 päivässä) ja lisäksi kalkkitabletteja (4). Ihottuma rupesi kuivumaan, iho oli kun raastin rauta nyppyjen kohdalta kun ne kuivui, mutta ei kutinaa ja lopulta ihokin tasottui. Olimme kaksi viikkoa ja ongelma ei palannut. Olin aikaisemmin syönyt lääkärin määräämänä betakaroteenia ja käynyt solaurimissa, josta siitäkin sain ihottuman, mutta eivät oleet auttaneet. Nyt lähden sunnuntaina kahdeksi viikoksi Madeiralle ja kirjoittelen palauttuani miten nyt käy.

      • jexu

        Jep,mulle tuli yks kevät naama täyteen näppylöitä ja se oli kauheen kivuliasta,ja ajan mittaa ne on häipyny ajan mittaa.Mut just nytte mul on kädet täynnä näppylöitä enkä tiiä mikä rasva auttais.Mut sitten kesällä kun uin kloorissa ja merellä nii ne haihtuu.Kun kerran olin Bulgariassa niin uin ja uin kloorissa nii kyl lähti/helpotti, mut haluisin nää pois ku on tosi epämukava olo,kun kutisee ja poltaa ja tollai haluisin tietää RASVAN mikä auttais tähän ihottumaa.....oikso mitää??


    • Maisa

      Minulla on joka kevät kun aurinko alkaa paisataa, niissä paikoissa joihin valo on päässyt, ihottuma. Viime keväänä aloitin jo huhtikuulla syömään apteekissa myytävää palmuöljykapselia joka on tarkoitettu sisäiseksi aurinkosuojaksi ja sen lisäksi olen käyttänyt Ambre Solair merkkistä lasten aurinkovoide-emulsiota jonka suojakerroin on 60. Äkkinäistä runsasta auringon ottoa varsinkin aamupäivisin on syytä välttää.
      Kyllä auttoi ainakin minulla.

    • Tiltu

      Mulle annettu siedätyshoitona SUP-valohoitoa.
      Nyt sain ensimmäistä kertaa kortisonipillereitä, joita alan ottamaan heti kun ensimmäiset näppylät rintakehään ilmaantuvat.
      Saas nähdä tehoaako.

      • Tää

        Mulle joku lääkäri joskus sanoi, että suurin osa aurinkovoiteista vain yllyttää aurinkoihottumaa. Niissä on runsaasti rasvaa ja rasva alkaa 'kiehumaan' ihossa. Turussa ainakin saa apteekista Louis Widmer Gel solaire- Sonnen Gel (allergies solaires non gras, sans emulsisiants- für Sonnenallergiker fettfrei, ohne Emulgatoren) - aurinkovoidetta. Suojakerroin on kymmenen. Mulla ainakin on helpottanut oireita. On kyllä aika kallista, mutta riittoisaa.


    • bestis2006

      Kokeile ihottumaan apteekista saatavaa Aloe Vera geeliä - itselläni helpottaa oireisiin...

    • bbb

      mulla lähti ku kävin uimassa meressä etelän reissulla.. suolainen merivesi ja aurinko auttoi mulla..

      • seppo6

        Hei. Mulla ihottumaa ollut noin kuusi vuotta Thaimaassa ihottuma tuli taas, vaikka söin karoteenia. Paikalliset neuvoivat mereen uimaan sillä se lähti päivässä. Eli mereen vaan. Olen koittanut vaikka mitä muuta tuloksetta.


    • Mirkku -63

      Kävin kysymässä Apteekista apua aurinkoihottumaan ja kertoivat että yksi tuote löytyy, joka on suunniteltu aurinkovoiteeksi aurinkoihottumasta kärsiville. Se on Eucerin Sun Allergy Protection Cream-Gel, jossa suojakerroin 25. Tuote sisältää E-vitamiinia, antioksidantteja ja ARG:tä. Ehkä jokin luontaistuotekuuri voisi olla hyvä vielä lisäksi. Tuote vaikuttaa hyvältä, joten suosittelen!!!!

      • Sarkku77

        Mulla alkoi tämä aurinkoihottuma vaivata 2003keväällä kun 2002 kävin lanzarotella ja siitä lähtien ollut kutinaa mm.kämmenselässä,kaulassa ja niskassa.Jos tarvitsen ihoa rauhoittaa niin juoksevassa viileässä vedessä ja vaikka bepantheniä ja itse ihottumaan on tehonnut tuo apteekista saatu Eucerin sun allergy protection cream gel suojakertoimella 25.Saa nähdä mitä kesä tuo tullessaan.Jalat on vielä ilman kunnon rasvausta että mielenkiinnolla katselen..


    • Schippy

      On tuttuni mielestä aivan ehdoton ehkäisemään aurinkoihottumaa, poistaa ainakin häneltä koko ihottuman.
      Itse olen joskus aikanaan kärsinyt lievästä ihottumasta, mutta vasta tänä kesänä on iskenyt pahemmin. Kaikki, mikä ei ensimmäisinä aurinkoisina päivinä saanut väriä, muuttuu nyt punaiseksi epätasaiseksi ihottumaksi. Tietysti olin ehtinyt ostaa halpaa aurinkovoidetta (toimii, mutta ei estä ihottumaa), mutta vaihdan tuohon heti kun ehdin kauppaan.

    • piia

      moi!heräsin juuri äsken taas hirvittävään kutinaan käsissäni ja rintalastan kohdalla.olen tänä kesänä käynyt ulkona vain pakolliset menot kun näillä helteillä mitä on ollut niin ei ole tullut mieleen laittaan poolopaitaa tahi pilkkihaalareita ettei auringonvalo vaan osuisi.en pysty tosiaan yhtään oleeen ulkona ja mikään voide taikka antihistamiini ei auta..aivan järkyn näköistä.nyt on jopa tullut nenän ja poskipäihin plus korvanlehdet ja niska täyteen tautisen näköistä nyppylää..mikä perkule auttais?kello on nytkin yli puolen yön ja kylmällä vedellä olen koittanu huuhdella..auttaa hetkeksi...

    • Hemu

      Joka vuosi käynyt ihotautilääkärillä ja erilaisia hoitoja kokeiltu ja paras mulle on ollut kun illalla ja aamulla puhdistaa ihon kylmällä vedellä jonka jälkeen laittaa suolavesi kääreet muutaamaksi minuutiksi, ihon kuivuttua tomutetaan talkkia. Jos ei joudu kauheasti hikoilemaan niin auttaa moneksi tunniksi ja näppylät rupeavat kuivumaan. Muuten merivesi on paras, se on yleensä viileää joten iho viilenee ja suola kuivatttaa aurinkoihottumaa.
      Rasittava vaiva joka kesä!

    • aurinkoihminen

      Mulla on tänä kesänä ensimmäistä kertaa tullu käsiini, siis tuohon kämmenselälle, semmoista kummallista näppylää, joka kutittaa. se tuli heti sen jälkeen kun olin viettänyt muutaman tunnin ensimmäistä kertaa auringossa tänä keväänä. näinpä päättelin että se olis aurinkoihottumaa. se ei kuitenkaan mulla onneks kovin paha oo, ainakaan vielä. kannattaako siis mielummin käyttää jotain aurinkovoidetta korkealla suojakertoimella vai pitäiskö pyytää apteekista jotain?

      • kutisevat kädet

        mulla aurinkoihottuma alkoi esiitymään nyt alku viikosta (4-5.6) kun kunnon paahteet alkoivat vantaalla. sitä on käsivarsissa ja rintakehässä! Kutittaa aivan tautisesti!! koko ajan tekisi mieli raapia, mutta jos raapii niin näppylät alkavat heti punoittaa ja kuumottaa sekä niitä ilmestyy lisää.
        Olen kokeillut perusrasvaa laittaa, mutta helpottaa vain hetkeksi...
        Seuraavana varmaan meen hakemaan apteeksita apua, viihdyn auringossa kuitenkin suht hyvin ja haluaisin ruskettua..
        Asun nyt vantaalla ensimmäistä kesääni ja rusketus alkoi tarttumaan heti ensimmäisistä auringonotto kerroista, aikaisemmin asuin keski-suomessa, Kuopiossa ja en ruskettunut lainkaan. Tosin nyt tuli tämä aurinkoihottuma!!!

        Ei hyvä!!


      • ppööö
        kutisevat kädet kirjoitti:

        mulla aurinkoihottuma alkoi esiitymään nyt alku viikosta (4-5.6) kun kunnon paahteet alkoivat vantaalla. sitä on käsivarsissa ja rintakehässä! Kutittaa aivan tautisesti!! koko ajan tekisi mieli raapia, mutta jos raapii niin näppylät alkavat heti punoittaa ja kuumottaa sekä niitä ilmestyy lisää.
        Olen kokeillut perusrasvaa laittaa, mutta helpottaa vain hetkeksi...
        Seuraavana varmaan meen hakemaan apteeksita apua, viihdyn auringossa kuitenkin suht hyvin ja haluaisin ruskettua..
        Asun nyt vantaalla ensimmäistä kesääni ja rusketus alkoi tarttumaan heti ensimmäisistä auringonotto kerroista, aikaisemmin asuin keski-suomessa, Kuopiossa ja en ruskettunut lainkaan. Tosin nyt tuli tämä aurinkoihottuma!!!

        Ei hyvä!!

        mulla tuli nyt just kans tällä viikolla heti ekana tosi nättinä päivänä 2 tai 3.6. oon aina ruskettunu vaik kuin hyvin rusketun edelleen ja haluan olla auringossa mutta iho tulee ihan hirveeksi just käsistä ja tosta rintakehästä pieniä valkosia täpliä koko alue ja ihan punanen, polttaa ja kutiaa aivan törkeesti. onko jollain jotain apua muutakun kortisoni voidetta? hetkellisesti ja myös kokonaan?


    • Nimetön

      Mulle on ilmestynyt nyt myös sama oire. Jostain luin, että on joka viidennellä. Aika hurja :O
      Aluksi en tiennyt edes mistä oli kyse, sitten kielsin koko ajan.
      Oon aina ennen ollut tosi hyvä ruskettumaan ja palanut en ole koskaan, jopa ilman aurinkorasvoja.
      Nyt sitten tänä kesänä tuli hirrrveet näpyt käsivarsiin. Ei ole onneksi ihan hirveässä kunnossa, mutta inhottaa :S Oon koittanut nyt noita suolakääreitä sun muita, saas nähdä miten tehoaa...
      Mut siis pitääkö aurinkoihottumaan periaatteessa "kuivattaa", eikä missään nimessä rasvata? Auttaako kortisoni ainoastaan kutinaan, vai lähteekö ihottuma sillä? :O
      Ja miten kauan menee, että ihottuma lähtee? Joudunko istumaan koko kesän sisällä :(
      AAAPUVAAAA :D

      • Melkein neekeri

        Joo mä olen todennut et solarium ei auta voi pahentaa. Mut olen käynyt joka kevät 5 kertaa VALOHOIDOSSA,koska mä rusketun sairaan nopeasti, se on lievempi vaihtoehto ja on totuttelua aurinkoon aika on 7-15min,. Aluksi tehdään tarkka kysely auringon sietokyvystä.
        Hieman kalliimpi kuin solkku se on jotain 6.5ekee kerta. Joo ja mitään kaupan suojavoiteita en suosittele, ne ärsyttävät enemmän. Kortisoni auttaa, mut ei saa mennä sit aurinkoon joten yötävastaa kantsii laittaa. Kyl mullakin on näppyjä rinnassa, mut ne ei kutia. Ja ei saa laittaa hajuvesiä aurinkoon.


      • nah

        Heip, kävin juuri viikon reissulla turkissa ja iski myös tuo kamala kutina päälle. Huomasin jo aiemmin että kaikenlainen rasvaaminen vai pahentaa tilannetta, joten pelkkä kylmä vesi paras. Toinen mikä tehosi nopeasti oli visiitti turkkilaiseen saunaan/kylpylään Hamamiin (tietysti vähän hankala löytää suomesta..) puolen tunnin pötköttely höyrysaunassa ja vaahtokylpy poistivat ihottuman parissa tunnissa! Tosin oireet palasivat seuraavana päivänä auringon myötä. Sitten laitoin hätäpäissäni mieheni Lumene Q10 (?) kasvogeeliä (tarkoitettu kai parranajon jälkeen) ja se auttoi kummasti. Kutina väheni ja lopulta katosi kokonaan :) Joten ei muuta kuin visiitti miehen "meikkipussille". Merivesi auttoi myös joten varmasti jotain perää tuossa suolakääreessäkin. Tsemppiä!


    • Ölüdeniz

      Palasin juurin Turkista ja löysin sieltä loistavan apteekkarin avustuksella apua aurinkoihottumaani geelistä Stilex Jel.

      Ihottuma ei tosin kokonaan poistunut mutta kummasti helpotti, ei kutittanut enää yhtään eikä ihottuma muodostunut järkyttäviksi vesikelloiksi niin kuin joskus on päässyt käymään. Geeliä suositellaan netissä lähinnän moskiittojen puremaan, mutta kahden viikon kokemuksella voin sanoa että loistavasti toimi myös tähän vaivaan.

    • rapyyk

      Tytär tuli eilen bulgariasta ja toisessa jalassa oli pieniä vesikellukoita kämmenen kokoisella alueella. Onko tämä aurinkoihottumaa? Kuuluuko aurinkoihottumaan vesikellukat?

      • kekkoisuus

        Ei se aurinkoihottumaa ole. Luultavasti bulgarialainen hyppykuppa.


      • Nytkin kutiaa

        Pienet vesikellot ovat vain merkki ihon palamisesta. Tosin itselläni aurinkoihottuma alkoi pahemmin vaivata sen jälkeen, kun olin kerran palanut vesikelloille.

        Aurinkoihottumaan todella auttaa meressä pulikointi. Etelässä otan aina auringonoton lopuksi merikylvyn ja sitten menen suihkuun vasta hotellilla. Kotona olen keitellyt suolavettä vedenkeittimessä, jäähdyttäny ja sivellyt iholle. Ei yhtä hyvä, mutta auttaa vähän. En tosin tiedä onko keittäminen tarpeellista; kuvittelen sen auttavan suolan sekoittumiseen :)


    • Riitta 58

      Minulla on ollut jo monta vuotta aurinkoihottuma.
      Se tulee joka vuosi pahemmaksi. Nyt on tullut uusi vaihe. Vesi- ja aurinkoyhdistelmä on aivan kauhea.
      Kun olen ollut uimassa, ihoni menee aivan laikulliseksi ja alkaa polttaa ihoani. Sen jälkeen
      alkaa paleltaa, vaikka olisi helle.

      • Lomalle lähdössä...

        Heippa!

        Joo kärsitty on vuosikausia aurinkoihottumasta.
        Jokaisella etelänreissulla aivan sairas kutina ja rintakehä,käsivarret ym ym täynnä pientä kutisevaa nyppyä jo toisen aurinkopäivän jälkeen.
        Solariumissa olen käynyt ennen matkoja ja kaikenmaailman lääkkeet ja aurinkopillerit syöty ennen matkaan lähtöä, mutta mikään ei ole auttanut.
        Pari vuotta sitten olin Dominikaanisessa tasavallassa ja siellä ihottuma puhkes tosi rajuna. Hotellin lääkärille sitten vaan itkemään ja sieltä raju lääkekuuri
        ( ehkä kortisonitabletit...?)
        ja lääkäri käski ostaa PABA-Free
        (Para-aminobencoic acid free )
        aurinkovoidetta!
        Sanoi että yhtenä vaivana mulla on aurinkovoideihottuma... Paikallisesta kaupasta löysin lasten SPF 50 aurinkovoiteen jossa luki PABA-Free ja johan alkoi loma maistua! =o)
        Pari päivää olin ilman aurinkoa, mutta loppuloman saikin sitten köllötellä huoletta auringossa, aivan loistavaa!
        Suomesta löysin kosmetologini kautta EXUVIANCE tuotesarjasta Aurinkovoiteen jossa luki PABA-Free ja eikun testaamaan ja mikä ilo kun tuote toimi! Ei nypyn nyppyä eikä kutinaa koko kesänä! Pullo maksoi n. 40e, mutta on hintansa arvoinen.
        Suosittelen kaikkia allergiasta kärsiviä ostamaan tällä PABA-Free sanalla varustettuja aurinkotuotteita! Netistä löytyy myös tälläinen aurinkotuotteita myyvä firma kuin Banana boat, niitten lasten tuotteissa on tuo PABA sana ja noita Exuviancen tuotteita saa ainakin useista kauneushoitoloista...Nyt olen lähdössä lomalle Thaimaahan, katsotaas miten siellä käy, toimiiko tuote vai joudunko taas kärsimään ja itkemään lomani, Toivottavasti toimii!!!


    • huhf

      Mulla aurikoihottumaa tulee vaan kasvoihin. Olen käyttäny kosteusvoidetta jossa on uv suoja ja siihen päälle meikkivoide. Jos en laita meikkivoidetta, on naama ihan kirjava. Tää on auttanu mulla.

      • weikko

        paha aurinkoihottuma vaivannut vuosikymmeniä.parivuotta sitten aloin syödä vividasun kapseleita helmikuun lopussa ihan huvikseni kun ei mikään ollut auttanut ihottumaan aiemmin.
        ja kas kesä kului heinäkuuhun ennenkun edes muistin koko ihottumaa!!
        tehoaa minulla siis tosi hyvin.tämän vuoden kuuri on jo meneillään....


      • kutinaa
        weikko kirjoitti:

        paha aurinkoihottuma vaivannut vuosikymmeniä.parivuotta sitten aloin syödä vividasun kapseleita helmikuun lopussa ihan huvikseni kun ei mikään ollut auttanut ihottumaan aiemmin.
        ja kas kesä kului heinäkuuhun ennenkun edes muistin koko ihottumaa!!
        tehoaa minulla siis tosi hyvin.tämän vuoden kuuri on jo meneillään....

        Minä löysin myös avun noista kapseleista, toimii kun vaan alottaa ajoissa!


    • Shira

      auttaa ainakin mulla. Ilman sitä ei ulos aúringon paistaessa tai edes pilvisellä kesäsäällä ole menemistä. Toimii tosi hyvin kun muistaa pullon kyljessä sanotun ajan välein lisätä, ei ole tullut aurinkoihottumaa, ja minun tapauksessani eipä edes rusketusta jes!!

    • aurinkoihottumaa

      tullut kesäisin n. kymmenen vuoden ajan. Mikään ei siihen auta. Aina täytyy olla pitkähihainen ja housut päällä.
      Ternimaitokapseleita syön, ja ne ovat lieventäneet oireita niin että ihottumaa ei tule enää kasvoihin.

      • jo monta vuotta

        mulla tulee heti ensimmäisistä auringonottokerroista ihottumaa smoihin paikkoihin: polvitaipeisiin, kyynärtaiopeisiin, sisäreisiin, vatsaan ja olkapäihin. Itse rasvaan apteekista ostamalla hajustetttomalla rasvalla kokoajaj pitkin päivää, mutta taitaa olla väärä konsti, se kyllä auttaa hetkeksi, mutta tuntuu, että se vain ''ruokkii näppylämattoa'' entisestään. täytyy kokeilla oleilla merivedessä tosi paljon tänäkesänä. Näppyläni kutiavat todella paljon ja saatan yön aikana raapia ne aivan verille asti, joten enpä ole viime kesnä kauheasti suolaisessa vedessä käynyt!


      • tyttö 91
        jo monta vuotta kirjoitti:

        mulla tulee heti ensimmäisistä auringonottokerroista ihottumaa smoihin paikkoihin: polvitaipeisiin, kyynärtaiopeisiin, sisäreisiin, vatsaan ja olkapäihin. Itse rasvaan apteekista ostamalla hajustetttomalla rasvalla kokoajaj pitkin päivää, mutta taitaa olla väärä konsti, se kyllä auttaa hetkeksi, mutta tuntuu, että se vain ''ruokkii näppylämattoa'' entisestään. täytyy kokeilla oleilla merivedessä tosi paljon tänäkesänä. Näppyläni kutiavat todella paljon ja saatan yön aikana raapia ne aivan verille asti, joten enpä ole viime kesnä kauheasti suolaisessa vedessä käynyt!

        mulla on ollut samanlaiset oireet nyt ehkä seittemän vuotta..jo vartin auringossa oleskelun jälkeen polvitaipeita, lapaluita, nivusia ja käsivarsia mollemmin puolin alkaa kutista..iho punoittaa ja paisuu ja tulee röpelöiseksi. Yleensä raavin ihon ihan rikki ja sitten onki paikat kipeät. Kun iho taas vahvistuu se hilseilee isoina paloina pois tai jäljelle jää kuiva läiskä. Uinti järvessä pahentaa oireita merkittävästi. Mikään ei ole auttanut vielä,ei rasvat eikä pillerit. Vaiva on todella hankala ja tuntuu että lääkäri ei ota todesta ongelmaani.


    • appe88

      Mulla aurinkoihottumaan on auttanut luontaistuotekaupasta ostetut beetakaroteenikapselit (Betamax). Ennen tuli alkukesästä rinta ja kädet täyteen pientä näppylää, nyt ei tule mitään. Itse aloitan noiden popsimisen toukokuun alussa.

    • Arska paistaa

      Antihistamiini tai vastaava jo etukäteen otettuna ennen matkaa tai aurinkoisia päiviä on helpottanut useammankin ystäväni oloa...

      • kalpea blondi

        Antihistamiini ei auta aina! Ihon ylireagoi pahasta stressistäni viime lokakuussa ja helmikuussa, jolloin antihistamiineilla sain ihottuman kuriin n.viikon kuurin jälkeen mutta se ei tehoa aurinkoihottumaani. Useat antihistamiini-lääkkeet myös väsyttävät, joten tulos on vain huonompi. Aijon kokeilla PABA-free-voidetta ja Betamax-kuuria. Vividasun poltti ihoni vielä pahemmaksi viime kokeilukerralla (Tosin siskollani tulos oli päinvastainen->kaunis rusketus)

        KIITOS VINKEISTÄ KAIKILLE!!! Muistakaa: Olemme erilaisia, eri kuurit sopivat eri ihmisille;)


    • kyllä minä tiedän

      Olen kärsinyt aurinkoallergiasta vasta noin pari vuotta. Näppylöitä tulee onneksi vain vähän ja nekään eivät ole hirveän punoittavia. Kuitenkin ne kutiavat ja saatan raapia ihoni verille. Aloin käyttää apteekista ostettua Louis Widmerin aurinkovoidetta, joka on tarkoitettu myös ns. aurinkoallergikoille. Se on auttanut huomattavasti ja kutinakin lievenee heti. Suosittelen ehdottomasti!!

    • mikasin

      sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan

      • mikasin

        sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
        eli se osoite oli [email protected] tuonne vain viestiä ja tilaus sisään jo tulee apua


      • mikasin
        mikasin kirjoitti:

        sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
        eli se osoite oli [email protected] tuonne vain viestiä ja tilaus sisään jo tulee apua

        sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
        eli uusiksi [email protected]


      • itse kokenut
        mikasin kirjoitti:

        sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
        eli uusiksi [email protected]

        Aurinkoihottumaan auttaa d-vitamiini. Kannattaa syödä ympäri vuoden 50 mikrogr./ vrk. Auttaa myös palamisherkkyyteen. Virkistää muutenkin, vähentää kaamosmasennustakin.


    • Mätäjaakkima

      Juuri etelän lomalta palanneena olisin kiinnostunut uusimmista vinkeistä. Kokeilin D-vitamiinin, Eucerinin voiteen, antihistamiinit ja useimpina päivinä suurimman osan aikaa pitkähihaiset- ja lahkeiset vaatteet. Kotimatkalla koneessa iho valui jo visvaa rakkuloista ja pelkäsin jo vieressä istuvan huomauttavan mädän hajusta. Lisää konsteja?Mitä siis ensi kerralla: lämpö on ihanaa, mutta aurinko suorastaan vahingollista. Kotimaassa en ole koskaan kokenut vastaavaa.

      • ..shuolaaa..

        Itse käytän suht säännöllisesti mineraalisuolaa ihon hoidossa. Sain ensi kertaa, juuri eilen sen yhtäkkiä huomasin, että kasvoni ovat täynnä pikkuisia näppyjä. Pigmentti puuttuu multa vissiin kokonaan, eli voi, kuinka salakavalasti, ja aivan lyhyessä ajassa, ihomme saattavat reagoida!!

        Mätäjaakkima: olen surullinen tuosta ihosi tilasta, ja mielestäni sinun kannattaisi hakeutua mahdollisimman pian ihan ihotautilääkärin vastaanotolle, sillä märkivät näpyt(paiseet..??), vaativat ehdottomasti antibioottikuurin, ja tuo valuvan nesteen haju, väri sekä paksuus, kertovat bakteeritulehduksesta..!!! Toivottavasti löydät apua!!! Itse ostin kokeilu mielellä vaihteeksi Ahavan pienen suolapussin, joka tosin oli tarkoitettu kylpyyn, mutta itse hieron sitä kostutetuille kasvoille siten, että suola sulaa..se tosin kirvelee kovasti, enkä tohdi suositella herkkä ihoisille, mutta rakeet sulavat ihan vain kylmäänkin veteen(EI siis tarvitse KEITTÄÄ suolaa ollenkaan!!), ja siten laimentaa itselleen sopivan liuoksen tms. eli sitähän voi lisätä hivenen myös kasvoveden joukkoon, naamioihin, ja mitä vain mieleen juolahtaa..
        Aloe Wera geeli, auttaa todella nopeasti, kun iho alkaa punoittaa, se on mielestäni myös tosiaan MUST tuote, kun on kyse auringon vaikutuksista iholle. Puhetta ja neuvoja riittäisi enemmänkin, mutta onneksi voimme googlettaa, ja tutkia itse aikas paljon asioita, jotka haittaavat elämäämme.

        Pidetään ja nautitaan auringosta ihan varjossakin, eli kovat suojakertoimet käyttöön ja lopuksi toivotan kaikille ihanaa kesää, ja toivottavasti pystymme välillä myös rentoutumaan, eli pyritään välttämään stressiä ja murehtimista, ja keskitytään niihin olennaisiin asioihin, vaikka toki ne välttämättömyydetkin täytyy hoitaa, kunhan osaamme myös irroitella, ja ottaa lunkisti, JOS haittaavan asian voi siirtää myös syrjemmälle hetkeksi, se on moro:)))


    • m-k

      Sain tänä vuonna ensimmäistä kertaa pieniä oireita aurinkoihottumasta, ja oli pakko heti googlettaa apukeinoja. Toivottavasti tästä ei ala tulla mulle mitään jatkuvaa, mutta uskon että syynä on se että otin niin paljon aurinkoa nyt kevätauringon alla ja en kauheasti aurinkorasvaa käytä. Punoitus ei ole niin paha, mutta kutisee aina vähän väliä iljettävästi. Pelottaa ajatella, että multa vois jäädä auringonotot nyt vähälle tän takia, mutta toivottavasti säännöllinen rasvaus ja hetken aikaa auringosta poissaolo auttaisi lopullisesti, rakastan aurinkoa ja olen kunnon auringonpalvoja, en kestä jos se pitää nyt lopettaa (olen 16v) !!

      Onko mahdollista että tämä kutina on vain lievä / hetkellinen reaktio iholla?

      • tuma58

        Auringonvalo on keväälläkin tosi voimakasta. Suosi hyviä rasvoja. Itse pidän porkkanoista jten syon iltaisin 4 porkkanaa ainakin (karotiinejä) , joten elimistö itse valmistaa A-vitamiinia-suojaa monin tavoin ihoa.
        Mikäli kuitenkin ihottumaa -Aloevera geeliä iholle-hoituu puolessa tunnissa. Äläkä unohda suojavoiteita:)


      • Nainenv61

        Hei, lue Nainenv61 !


    • tuma58

      Minä saan liiallisesta auringosta kutiavia punaista röhelmää , joka talttuu ALOEVERA geelillä, 15-30 minuutissa kaikki ohi.
      Pitänee ensin tutkailla minkä tyyppinen "aurinkoihottuma" on kyseessä. Puhutaan myös "nokkosihottumasta" ja "nokkosrokosta". Kaikki hieman samantapaisia lähes. Löytyy myös kasviallergeenejä auringonvalo. Pitää kokeilla. Lääkärithän ensisijaisesti määräävät histamiineja ja kortisoni voiteita tai tabletteja.
      Aloevera hyvin toiminut myös monilla muilla , nopeasti ja edullisesti. Suosittelen.
      Apteekki hinta geeli noin 14€ja luontaistuotekaupoista 8.90€. Tsemppiä:)

      • VIHREÄ TEE

        hei! yksi helppo tapa jonka koin hyväksi ulkomaanreissullani oli sivellä VIHREÄÄ TEETÄ iholle!
        kävin paikallisesta marketista ostamassa paketin teetä laitoi 4-5 pussia kupilliseen kuumaa vettä ja odotin niin kauan että vesi oli jäähtynyt, sitten sivelin vahvaa teetä iholle ja pienen kirvelyn jälkeen kutina jabtuska hävisi! näppylät myös häipyivät ja ihosta tuli kaupanpäälle ihanan pehmeän ja elinvoimasen tuntuinen!
        Eli jos haluaa halvalla päästä ja helpolla tavalla aurinkoihottuman pois kokeilkaa tätä eeseptiä!


    • Valkoinen lakana

      Voi te onnelliset, jotka saatte aurinkoihottumaa vasta kun makaatta auringossa. Meikäläiselle ihottuma iskee kämmenselkiin heti kun aurinko alkaa paistamaan, sillon menee hanskat takas käteen autoa ajaessa. Kakka vaiva, valitettavasti tästä ei eroon pääse, takana jo yli kymmenen yhteistä vuotta ja ympärivuoden lakanan valkeana mennään. Josko joskus joku keino toimisi ja auttaisi. Sitä päivää odotellessa.

      • Nainenv61

        Kokeile Spiruliinaa teelusikallinen päivässä? Minullekin riitti ennen auringon näkeminenkin saamaan ihottumaa hartioihin... Pian vuosi mennyt ilman aurinkoihottumaa, syön siis talvenkin yli, koska sillä saattaa olla monia muitakin vaikutuksia, googlaa.


    • Birgitta76

      Tietysti kannatta asiasta puhua ihotautilääkärinkin kanssa. Itselleni on ollut viime talven etelänreissuilla tosi hyvä apu Dermalogican Defence Solar Booster sk50. Olen atooppinen iholtani ja toisaalta aurinko tekee hyvää, mutta aluksi tulee kamala kutiseva ihottuma varsinkin kaulaan, rintakehään ja käsivarsiin.
      Nuo Dermalogican aurinkotuotteet ja kuorintatuotteet ovat minua hoitavan kosmetologin verkkokaupassa nyt 20% alennuksessa, tarjous on vielä voimassa 26.5 saakka. Osoite on www.kauneushoitolainkeri.fi
      Ainakin nuo Dermalogican tuotteet ovat siksikin turvallisia ettei niissä ole hajusteita eikä väriaineita. Omaan atooppiseen ihooni paras apu on ollut tehotippa nimeltään Ultra Calming Serum Concentrate. Silloin, kun ihottumani oli pahimmillaan se viilensi ja rauhoitti ihon muutamassa päivässä. Käytän sitä nyt koko talven, enkä ole kortisonivoidetta tarvinnut aikoihin.

    • ihottumaonpoissa

      olen 14 vuotias tyttö, ja mulle on näitä käsiin ilmestynyt nyt kahtena keäsnä. viime kesänä lähti nopeati Italian suolavedesssä, mutta tänä vuonna ei ollut etelän matkaa luvassa joten kädessä se vieläkin on. Oon kokeillu suolavetsi käärettä mutta ei se oikee toiminu. eilen illalla sit päätin kokeilla akneen tarkotettua rasvaa, joka kuivattaa. Ja siis nyt ei enää paljoa mitään kädessä. Rasvan nimi on Basiron ja sitä saa apteekista 10-15 e
      tsemppiä !

      • 222

        Olen 15 vuotias ja minulla on melkein sama ongelma.. Olen nyt ollut kokoviikon rannalla, ja palanut selästä ja rinnankohalta.. Tänään olin auringossa ennen 11 ja ei paistanut edes kunnolla, mutta minulle tuli rintaan näppylöitä, Semmossia ei ihan isoja eikä pieniä keskikokosia. ja niitä tuli yhtäkkiä. Ennen ei ole ollut tollasta. laitoin rasvaa siihen kohtaa.. Mistä se johtuu että niitä tulee


      • Nainenv61
        222 kirjoitti:

        Olen 15 vuotias ja minulla on melkein sama ongelma.. Olen nyt ollut kokoviikon rannalla, ja palanut selästä ja rinnankohalta.. Tänään olin auringossa ennen 11 ja ei paistanut edes kunnolla, mutta minulle tuli rintaan näppylöitä, Semmossia ei ihan isoja eikä pieniä keskikokosia. ja niitä tuli yhtäkkiä. Ennen ei ole ollut tollasta. laitoin rasvaa siihen kohtaa.. Mistä se johtuu että niitä tulee

        Aurinkoihottuma poissa!! (14.06.2013)
        Olen syönyt Spirulinaa teelusikallisen jogurttiin sekoitettuna päivässä alkukeväästä lähtien, kun innostuin viherpirtelöistä...( jotka jäi, kun koira ei kestänyt tehosekoittimen ääntä). Viime sunnuntaina huomasin, että elämästäni puuttuu jotain, nimittäin aurinkoihottuma!!! Mietin, mikä ruokavaliossani tms. on toisin ja hyvin nopeasti tajusin, ettei mikään muu kuin Spirulina.

        Haluan jakaa tämän tiedon kaikkien kanssa. Ja vannon, että jos sitä tulee, niin keron tässä sen. Edellisinä kesinä kaikki aamut alkoivat rasvauksella ja silti sitä tuli vaan. Kannattaa siis kokeilla. SUPERFOODIT


      • Nainen611
        Nainenv61 kirjoitti:

        Aurinkoihottuma poissa!! (14.06.2013)
        Olen syönyt Spirulinaa teelusikallisen jogurttiin sekoitettuna päivässä alkukeväästä lähtien, kun innostuin viherpirtelöistä...( jotka jäi, kun koira ei kestänyt tehosekoittimen ääntä). Viime sunnuntaina huomasin, että elämästäni puuttuu jotain, nimittäin aurinkoihottuma!!! Mietin, mikä ruokavaliossani tms. on toisin ja hyvin nopeasti tajusin, ettei mikään muu kuin Spirulina.

        Haluan jakaa tämän tiedon kaikkien kanssa. Ja vannon, että jos sitä tulee, niin keron tässä sen. Edellisinä kesinä kaikki aamut alkoivat rasvauksella ja silti sitä tuli vaan. Kannattaa siis kokeilla. SUPERFOODIT

        Ja niin meni ensimmäinen kesä moneen vuoteen ilman aurinkoihottumaa SPIRULINAn ansiosta ja tämä ei ole maksettu mainos! Välillä vähän "kuumotti" ihoa, ei muuta. Ensi kesänä kokeilen nostaa hiukan annosta. Keväällä tulee siis vuosi täyteen

        Se maksaa hiukan, mutta on riittoisaa, ja tulee halvemmaksi kuin jatkuva rasvojen osto, eikä tarvitse yhtään aamurasvausta Suomen suvessa. Siis edelleen suosittelen.


      • Nainenv61
        Nainen611 kirjoitti:

        Ja niin meni ensimmäinen kesä moneen vuoteen ilman aurinkoihottumaa SPIRULINAn ansiosta ja tämä ei ole maksettu mainos! Välillä vähän "kuumotti" ihoa, ei muuta. Ensi kesänä kokeilen nostaa hiukan annosta. Keväällä tulee siis vuosi täyteen

        Se maksaa hiukan, mutta on riittoisaa, ja tulee halvemmaksi kuin jatkuva rasvojen osto, eikä tarvitse yhtään aamurasvausta Suomen suvessa. Siis edelleen suosittelen.

        Ja sillä saattaa olla muitakin kivoja vaikutuksia! Googlaa. Minulle riitti Suomen suvessa yksi teelusikallinen/vrk. Ei rasvauksia, siis ensin vaan unohdin ne ja sitten vaan hämmästelin :)


    • varjossa eläjä

      Minulle tulee myös erittäin pahoja paukamia auringosta ja koko keho on sen peitossa muutaman viikon kun aurinko alkaa lämmittämään, olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkkeet ja mehiläisessä kävin valohoidossa 20 kertaa mutta se puhkesi jopa siellä, joten turhaa oli minulle, kannattaa silti kokeilla. Aurinko rasva yleensä pahentaa ihottumaa joten ei kannata käyttää, kookosöljy on hyvä konsti laittaa ajoissa ennen aurinkoon menoa ja näppylöitä voi helpottaa aloe veralla. Kuulin että spirulina on auttanut joitakin ehkäisemään koko ihottuman joten sitä ostan itse tänä keväänä testimielessä. Toivottavasti saat apua ihottuman hoitoon.

    • hgjghgj

      Vanha ketju, mutta haluan jakaa tämän neuvon sillä olen kärsinyt aurinkoihottumasta kymmenen vuotta ja viimein olen löytänyt jotain helpotusta! Eli 50n suojakerroin päälle heti kun aurinko alkaa paistella, ja sillä jatketaan kunnes iho on vähän ruskettunut. Sitten voi alkaa vähentää sk ja loppukesästä riittää pelkkä kookosöljy. Kookosta käytän muutenkin heti auringossa oleilun jälkeen että iho kosteutuu. Mutta se mistä olen saanut apua varsinaiseen ihottumaan jos ehtii puhjeta, on pihkasalva. Ja on halpaa! Kuusenpihkaa saa metsästä ja kookosöly maksaa kympin iso purkki, ohjeet löytyy netistä helposti. Ihottuma- aluetta kun suojaa vaatteella ja rasvaa pihkasalvalla, on ihottuma tiessään parissa päivässä. Yöllä kutinaan herätessä voi laittaa pihkasalvaa, niin saa taas nukkua rauhassa :) Olen kokeillut aiemmin kaikki mahdolliset konstit kortisonista suolakääreisiin, toivon että tästä on jollekin apua! Nautitaan kesästä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe