Neliveto kysymyksiä

Lava-autoilija

Useassa merkissä huomannut saman asian....
Neliveto kytkettynä sisältä kepistä,niin ei vedä kuin taka-akseli.Olipahan sitten pieni tai iso alue päällä.
Sitten kun laittaa edestä napalukot käsin päälle,niin vetää.
Onko normaalia,elikkä neliveto ei kytkeydy kuin napalukot päällä ollessa?
Onko etuakselissa mitään kitkalukon tapaista?

Sitten pieni mieltä askarruttava asia.
Renkaita vaihtaessa pyörittelin etunapaa,niin vetoakseli ei pyörinyt.
Pyöriikö vetoakselit edesssä ajaessa muuta kuin napalukot kytkettynä?

13

9427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josef K

      Normaalia on. Napalukon ainoa tehtävä ja tarkoitus on irrottaa ja kytkeä vetoakselin ja etupyörän välinen yhteys. Syy tähän on kevyempi vierintä (=pienempi polttoaineenkulutus) ja etuvedon osien kulumisen välttäminen. Siten, jos napalukot ovat auki, ne pitää ensin tosiaankin käydä ulkona pyöräyttämässä kiinni, ja molemmat puolet on muistettava. Ennen sitä saat mökissä vispata keppejä ihan miten huvittaa, eikä vetoa ole kuin takana. Etukardaani, perä ja vetoakselit kyllä pyörivät, mutta momentin siirto katkeaa napalukon kohdalle. Ja riittää, että vain toinen napa on auki, kun etuperä on täysin tasaava (=lukoton). Tarkoittaa myös sitä, että jos olet poskellaan ravissa tai kinoksessa etkä pääse käsiksi toiseen napaan, olet ja pysyt takatuupparina. Eli, huonolle tielle lähtiessäsi navat etukäteen kiinni hyvän maan aikana. Ojassa kyljellään köllötellessä se on myöhäistä. Tämä asia koskee sitten vain todellakin niitä autoja, joissa on oikeat ja aidot käsikäyttöiset napalukot. Uusin mahdollinen sellainen taitaa olla Hilux 2005 (LN170-sarjaa). "Automaattiset" napalukot ovat voimansiirron käytön kannalta sama asia, siellä vain ei ole nuppia pyöriteltäväksi navan päässä. "Automaattiset" ne ovat siksi, että ne särkyvät usein aivan itsestään, monesti kolmisen metriä sen pisteen jälkeen, jossa neliveto olisi pitänyt kytkeä. Uudemmissa autoissa vetoakselin-etupyörän yhteys on jatkuva (Nissan, Isuzu, Mitsu, Hilux). Niissä nelivedon saat aina päälle ohjaamosta. Oma lukunsa on Mazda/Ford, joissa on etuperän vapautustoiminta, jota sitäkin hallitaan sisältä ohjaamosta. Niissäkin vetoakseli pyörii aina etupyörän mukana.
      Käsikäyttöisten napalukkojen mukava puoli on tosiaankin se, että voit käyttää myös hidasta aluetta pelkällä takavedolla, napalukkojen ollessa auki, vaikkapa peräkärryä vekslatessa. Etuveto ei kammerra tällöin käännöksiä eikä rullaa nurmikkoa. Mutta, takaperän tai kardaanin rikkominen on tällöin helpompaa, jos alla on pitävä alusta ja perässä vaikkapa raskas rantatraileri (=suuri aisapaino, pitoa pyörillä). Momentti on noin 2...2,5 kertainen tarkoitettuun. Kannattaa myös muistaa, että navan ollessa auki myös moottorijarrutus vaikuttaa vain taka-akseliin. Liukkaassa loskarinteessä keppien vispaaminen on silloin myöhäistä, menee poskivalssiksi. Sitten vielä muistiin: kun vapautat napalukot, muista molemmat. Kesän kun ajelet toisen puolen lukko kiinni ja 2H-asennossa, pääset laakeroimaan tasauspyörästöä. Voitelu ei toimi nimittäin tällöin juuri ollenkaan koska lautaspyörä ja spooli eivät pyöri eikä öljy lennä etuperän kotelossa.

      • sentään.

        Kerranki näkee asiallisen vastauksen kysymykseen het' ja vieläpä juurtajaksain tyhjentävän ja vielä hyvällä tyylillä!!!!!!!!


        (Sivullinen, en vaan malttanut olla mainitsematta.)


      • mjuu.

        Osassa uusistakin on kai vielä napalukot. Mutta ainakin Mitsu, Toyota jne. käyttävät etuakselilla alipainevapautinta. Eli etuakseli kyllä irrotettaan, mutta tasauspyörästön kohdalta. Napalukkoja ei ole ja veto menee päälle kabiinista keppiä siirtämällä.


      • mika_s
        mjuu. kirjoitti:

        Osassa uusistakin on kai vielä napalukot. Mutta ainakin Mitsu, Toyota jne. käyttävät etuakselilla alipainevapautinta. Eli etuakseli kyllä irrotettaan, mutta tasauspyörästön kohdalta. Napalukkoja ei ole ja veto menee päälle kabiinista keppiä siirtämällä.

        Onko -90 luvun alun autoissa miten toteutettu tuo takapään lukko?
        Nakkikioskilla pojat väittivät, että esim. hiluxin perässä on jotkut kitkalevyt ja vanhemmiten lakkaavat toimimasta. (Olen ensimmäistaä lava-autoani keväällä ostamassa ja 4veto olisi se minkä pitäisi toimia.)
        Etupään lukko on ilmeisesti manuaalisilla napalukoilla.


      • Josef K
        mika_s kirjoitti:

        Onko -90 luvun alun autoissa miten toteutettu tuo takapään lukko?
        Nakkikioskilla pojat väittivät, että esim. hiluxin perässä on jotkut kitkalevyt ja vanhemmiten lakkaavat toimimasta. (Olen ensimmäistaä lava-autoani keväällä ostamassa ja 4veto olisi se minkä pitäisi toimia.)
        Etupään lukko on ilmeisesti manuaalisilla napalukoilla.

        Helpompi ensin: etupää. Manuaaliset napalukot tunnistat siitä, että etupyörän napojen keskellä on käännettävät knupit, joissa suunnat "Lock" ja "Free". Tämmöiset löydät esim. kaikista 90-luvun alun Hiluista/Taroista tai Nissaneista (vanhin korimalli, 1987 mallivuoteen asti). Uudemmissa Nissaneissa sekä Mitsuissa, aina 2000-luvun taitteeseen, löydät kromipaakun, jossa lukee "Auto Free Wheel" tai "Auto Lock Hub"; ne ovat niitä automaattisia napalukkoja. Mazdassa napa on laippatyyppiä, eivätkä vetoakselit ole ulkopäästä vapautettavaa mallia; tosin Warnilta on aikanaan saanut tähänkin sopivaa manuaalista tarvikenapalukkoa. Sitä tuskin Suomiautossa vastaan tulee. Ja vielä kerran, napalukolla ja tasauspyörästön lukolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa; ne vain sattuvat olemaan saman auton voimalinjan osia eri paikoissa. Jos auton myyjä ei tunne näiden asioiden välistä eroa, ei hän siitä autostakaan mitään tarkempaa tiedä. Ostajana ota huomioon!
        Sitten hankalampi: takapää. Pääsääntö on se, että 80-luvun autoissa takaperän kitkalukko on vielä melko harvinainen, usein se puuttui hinnat alkaen-malleista (=meillä eniten myydyt). 90-luvulla se tulikin sitten jo melkein kaikissa malleissa vakioksi, kun valmistajat esittelivät uudet mallisukupolvet. Ensimmäinen keino asian selvittämiseksi on konttaaminen takaperän taakse. Hyvällä onnella (täyttö/tarkastustulpan vieressä) lukukelpoisena on vielä teksti (tai edes hahmoa pienestä 10x30 mm tarrasta), jossa lukee "LSD". Ei tarkoita sitä, että perässä on hip-hop-happoa, vaan luistonrajoitinta (Limited Slip Differential). Jollei tarraa löydy, sitten kannattaa yrittää pientä koeajoa. Jos perästä kuuluu KYLMÄNÄ pientä naputtavaa ääntä kaarteessa tai varsinkin kaarteesta poistuttaessa, siellä yleensä on aika hyvin toimiva lukko. Ilmiön saa selvemmin irti, jos toinen takapyörä on kuluneempi. Voit myös yrittää vähentää ilmaa (koeajossa sisäkaarteen puolelle jäävästä) renkaasta. Naputus kuuluu yleensä vain melko kevyellä vedolla, ja vain silloin, kun molempien pyörien nopeus on lähes sama. Ei siis yleensä keskellä jyrkkää kaarrosta. Perän lämmetessä naputus pikku hiljaa lakkaa kuulumasta. Ja taas, jos auton myyjä ei autostaan mitään tiedä, voit tietysti uunottaa häntä "perävika"-stoorilla. Kolmas tapa on sitten driftailla liukkaalla alustalla. Vaatii vain taitoa (tai kaveria videokameran kanssa) huomata, lähtevätkö molemmat pyörät samoihin aikoihin luistelemaan. Neljäs tapa on tunkata toinen pyörä ilmaan ja kokeilla pyörittää; toinen pyörä maassa ja vaihde vapaalla pitäisi tuntua selvä, kitkamainen vastus. Pari muutakin kikkaa on, mutta juttu venyisi liikaa.
        Ja kyllä, nakkarin kundit ovat aika oikeassa. Kitkalukon pito heikkenee (kitkapakan kuluessa) auton iän mukana. Tilanetta voi usein auttaa tosi paljon pelkästään vaihtamalla perään uudet öljyt, jonka tulee ehdottomasti olla ns. lukkoperäöljyä. Tavallinen GL-4 tai GL-5 öljy ei toimi. Vielä vinkki: BMW:n lukkoperäöljy on monessa vanhassa perässä hyväksi nähty. Älä siis usko, jos joku kaveri höpisee "samaa p...aa ne kaikki öljyt on..." Samoilla kavereilla on - kumma kyllä - myös samat kamppeet aina vaan korjaamolla...


      • jaaaa...
        mika_s kirjoitti:

        Onko -90 luvun alun autoissa miten toteutettu tuo takapään lukko?
        Nakkikioskilla pojat väittivät, että esim. hiluxin perässä on jotkut kitkalevyt ja vanhemmiten lakkaavat toimimasta. (Olen ensimmäistaä lava-autoani keväällä ostamassa ja 4veto olisi se minkä pitäisi toimia.)
        Etupään lukko on ilmeisesti manuaalisilla napalukoilla.

        Kitkalukko mistä nakkikioskilla puhutaan on luistonrajoitin. Eli se rajoittaa pyörimiseroa. Uudessa Hilussa muistaakseni parhaimmillaan 20%:en lukko. Useissa tilanteissa kitkalukon teho ei riitä, joten läheskään kytkettävän 100% lukon veroinen se ei ole, mutta hyödyllinen silti.

        Toiminta huononee jos kitkalukkoa ei huolleta. Eli oikeanlaiset öljyt pitää olla ja vaihtaa. Kitkalukkoa voi kiristää lisäämällä paloja, mutta se huonontaa maantieominaisuuksia aika paljon, koska kitkalukko on aina päällä, sitä ei voi kytkeä pois.

        Etupäässä ei ole lukkoa 99% vakio lava-autoista. Napalukoilla ei kytketä tasauspyörästöä pois. Napalukoilla vain kytketään etunavat kiinni etuvetareihin, jotta neliveto toimii. Polttoainetta säästyy kun neliveto on poissa päältä, koska pyörimistä vastustavia kitkavoimia on vähempi.


    • nykypäivää.

      Huh huh vanhaa teknikkaa haluat muistella.Kaikki nyky pic-upit on hytistä ohjattavia nelivedon osalta.Varsin vankkoja ja äänettömiä pelejä nykyään mm.Isuzu 3.0 voitti kaikki muut autot änitestissä yhdysvaltain puolella siellä nimi on toki cervolet mutta sama auto kuitenkin.Kenelläkään en toivo että tarvitsee auton ulkopuolella jotain viellä muka nykypäivänä räplätä.Isususussa lykätään alennusvaihdekin sähköisesti päälle
      ja tottakai neliveto.Melkein kaikki ymmärtää ettei edes lisä keppi kuulu tulevaisuudessa auton sisustukseen.(kevyt napin painallus)
      Lopuksi alkuperäiseen kysymykseen eli näissä nyky pic-up autoissa vetää nimenomaan aina neljä pyörää ja asiaa ohjaillaan vain ja ainoastaan lämpimästä hytistä näin se toimii ainakin nykyautoissa eli ulkona ei kahailla enää.Näillä pääsee tosi pahoihin paikkoihin oli sitten tekniikka mikä hyvänsä Sähköinen kytkentä hytistä tulee vain ensimmäisenä mieleen kun katselin että olet auton jopa ulkopuolelta valmis nelivetoa ohjaamaan.

      • maastureita

        Sanan varsinaisessa merkityksessä, vaikka tuolla maasturi-osastolla onkin täysi elvistely päällä jostain crv cityvitkuttimista. Lisäksi kun ne menee sinne minne muut eivät, niin niillä tehdään työt ja heitetään välillä tonni lavalle kyytiin kun tarvitaan.. Miesten Autoja, eikä metroseksuaalien kaupunkilaisten !


      • Tierän.

        Ensinnäkään jenkeissä ei myydä Hiluxia, L200:sta, eikä Mazdaa. Toisekseen, Jenkki Isuzu on bensakoneella, ja jenkkiläisittäin äänieristetty, paljon paremmin varusteltu. Eli huonosti on vertailupohjaa meidän lavureihin tuosta testistä.

        Neliveto menee kyllä kaikissa sisältä päälle.

        Isuzu voisi keskittää nykyaikaisuuttaan myös auton alustaan ja koriin. Kori ja alusta menestyivät älyttömän huonosto törmäystestissä.

        Isuzussa vetää jatkuvasti parhaimmillaan 2 - 3 pyörää. Etuakselilla ei ole lukkoa ja takana on luistonrajoitin jolla saa hieman rajoitettua luistoa. Mazdassa sama juttu. Toyotassa vetää jatkuvasti 2 pyörää karvalakkimallissa ja lukkoperällisessä 3. Mitsussa luistonestollisena, saadaan parhaimmillaan se neljäskin pyörä vetämään eteenpäin.

        Mutta kyllä, oikeassa olet, hytästä nelivedon saa päälle nykyään. Saanut jo 80-luvulta lähtien suurimmassa osassa laitteista.


      • Uudemmathuonompia

        Olet kyllä idiootti, etkä tiedä offista mitään. Mitä vähemmän sähköä, sen parempi. Siksi 89vm HJ61. 100% lukot ja turhat sähkövehkeet pois.


      • uudemmatparempia

        niin ja yhdeltä pöljältä kesti reilut 6 vuotta keksiä asiantunteva vastaus.


      • 102030405060
        Uudemmathuonompia kirjoitti:

        Olet kyllä idiootti, etkä tiedä offista mitään. Mitä vähemmän sähköä, sen parempi. Siksi 89vm HJ61. 100% lukot ja turhat sähkövehkeet pois.

        Vähemmän sähköä on parempi sille joka ei ymmärrä siitä mitään.

        Sitten takaisin tosiasioihin; Ylivoimaisesti suurin osa kaikista ongelmista autoissa on mekaanisia.

        Sinä päivänä kun autoihin tulee sähköoinen voimansiirto, tulee korjaamoille kovat ajat, koska sähkömoottori on teknisesti niin yksinkertainen verrattuna polttomoottoriin ja kaikkiin sen vaatimiin apulaitteisiin, voimansiirtoon, jne. ettei siinä yksinkertaisesti ole hajoavia paikkoja.

        Sähkövoimansiirrolla ajaa maan päällä isoimmat maansiirtoautot, laivat, sillä on ajettu kuussa ja marssissa, tekniikalle paljon kovemmissa ympäristöissä mitä mikään offipaikka maan päällä, niin kylmässä missä kaikki öljyt ja bensat hyytyy paikalleen . . .

        Eli taitaa olla paskapuhetta, että sähkö on joku ongelma. Ei se ole ongelma jossei siitä tee ongelmaa.


    • Housuunkakkaaja

      Mulla on kakkahätä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4463
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4454
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4066
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2997
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2611
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2163
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2115
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2079
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1705
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1462
    Aihe