Järjetön kutina käsivarsissa

lääkärit ei tunne

Mitä tiedätte tai epäilette?

Kun tulee ilta, ja yö, käsivarsia kyynärpäistä alaspäin kutisee hillittömästi, sekä käden päältä että sormia. Mutta vain iltaisin ja öisin.

Ihottumaa ei ole, rasvaukset ei auta, vaikka rasvaan kädet niin siitä huolimatta se kutina kiusaa. Jonkin verran kutinaa on myös nilkoissa ja jalkaterissä.
Rasvojen vaihto ei auta, kutisee vaikka millä rasvalla rasvaisi. Olen saanut kortisonirasvoja, muita hoitorasvoja ja aina sama juttu. Aamuisin ei koskaan kutise, mutta illalla ja yöllä. Tässä toimistotöissä eilen illallakin, niin alkoi taas kutisemaan.
Tietty voisi ajatella, että jokun paperin tai muu sellainen käsittely, mutta ei.

Kun sairaalassa en käsittele lainkaan papereita, en syö samaa ruokaa kuin kotona, ja on täysin eri olosuhteet, sama homma siellä, iltaisin se kutina alkaa ja yön kutisee, niin että se häiritsee unta, ja kun on riittävän uupunut, raapii unissaan.

Päivällä saan tehdä mitä tahtojaa, ei kutise. Mihinkähän tämä voisi viitata? Johonkin elintoimintoihinko?

Niin ja lääkkeet. Aamulla Reumaconia, ja illalla Reumaconia. Miksei aamureumaconin ottamisen jälkeen tule kutinaa, joten jotenkin sulkisin tuon Reumaconin pois. Kortisoniakin ota aamulla ja illalla. Ja silloinkin, kun en ota kortisonia, silloinkin kutisee. Ei tunnu sekään vaikuttavan kutinaan vaikka sitä illallakin otan, ei hillitse kutinaa.

Mielenkiintoisin kutinassa on, ettei ole minkään valtakunnan ihottumia. Vain kutina. Jos omat pyykinpesuaineet sitä aiheuttaisi, sairaalan vaatteet on joka tapauksessa pesty eri aineilla, sielläkin kutina on samanlaista kuin kotona.

54

21238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kotona

      jotain allergeenia jota ei ole työpaikalla.
      Kotieläimiä?
      Höyhenpatjoja tai -tyynyjä?
      kasveja?
      tms.

      • Lääkärit ei

        Kutina on kaikkialla, missä vain olen iltaisin ja öisin. Ei vaikuta ympäristökään. Ei ole höyhenpatjoja eikä höyhentyynyjä. Ei kasvin kasvia kotona.


      • Anonyymi
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Kutina on kaikkialla, missä vain olen iltaisin ja öisin. Ei vaikuta ympäristökään. Ei ole höyhenpatjoja eikä höyhentyynyjä. Ei kasvin kasvia kotona.

        Diabeteksen tyypillinen oire


    • Yritä tätä

      Minulla oli sama juttu: järjetön kutina käsivarsissa iltaisin. Syitä ei löydetty (atooppinen iho oli kyllä todettu) eikä voiteista ja allergialääkkeistä, kortisonista tai ympäristön ja pesuaineiden vaihdosta ollut apua. Olin kierteessä, jossa yksikin raapaisu tai voimakkaampi kosketus johti silmittömään viisikyntiseen raapimiseen ja verta tihkuviin käsivarsiin.

      Yritin kovasti jättää käsivarteni ihan koskematta, mutta yritys kaatui jatkuvasti ajatukseen raapia "ihan vähän vain". Tuntui siltä, että henki lähtee, jollei saa raapia. Kun olin onnistunut olemaan raapimatta muutaman päivän, ihoni alkoi parantua ja muutamassa viikossa olin aivan siloihoinen. Pystyn kuitenkin aloittamaan kierteen yhdellä ainoalla raapaisulla tai vaikka hieromalla kyynärpäätäni voimakkaasti, joten on vai opittava elämään hiplaamatta itseään.

      Tiedän kyllä, että tämä keino saattaa kuulostaa pöhköltä, mutta minua se auttoi täydellisesti.

      • Lääkärit ei

        Mitäs kun minä herään siihen, että unissani raavin niitä. Siis tiedottomassa tilassa. Olen miettinyt sitä, että olisko jotain munuaisissa - maksassa sellaista, joka tuota kutinaa aiheuttaa? Vaikkakaan varsinaisissa verikokeissa ei näy, mutta kaikkihan ei siellä näykkään.

        Joskus auttaa joksikin aikaa se, että haudon käsivarsia, ja kalttaan niiden ihon ihan kuin sian teurastamisessa sian nahka kaltataan.
        Olisko kyse myös siitä, että kuollut ihosolukko aiheuttaa tätä kutinaa, ja kun sen saan pois, menee jokin tovi,ennenkuin taas uudelleen alkaa kutiamaan.

        Kädet mulla on hyvin vajaakuntoiset, että normaalisti päiväpesuilla en pysty edes normaalisti pesemään, että normaali-ihosolukko, siis kuollut ihosolukko poistuisi pesujen yhteydessä, joka päivittäin pesun yhdeydessä irtoaa, se ei minun tapauksessa ole mahdollista.


      • voi olla
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Mitäs kun minä herään siihen, että unissani raavin niitä. Siis tiedottomassa tilassa. Olen miettinyt sitä, että olisko jotain munuaisissa - maksassa sellaista, joka tuota kutinaa aiheuttaa? Vaikkakaan varsinaisissa verikokeissa ei näy, mutta kaikkihan ei siellä näykkään.

        Joskus auttaa joksikin aikaa se, että haudon käsivarsia, ja kalttaan niiden ihon ihan kuin sian teurastamisessa sian nahka kaltataan.
        Olisko kyse myös siitä, että kuollut ihosolukko aiheuttaa tätä kutinaa, ja kun sen saan pois, menee jokin tovi,ennenkuin taas uudelleen alkaa kutiamaan.

        Kädet mulla on hyvin vajaakuntoiset, että normaalisti päiväpesuilla en pysty edes normaalisti pesemään, että normaali-ihosolukko, siis kuollut ihosolukko poistuisi pesujen yhteydessä, joka päivittäin pesun yhdeydessä irtoaa, se ei minun tapauksessa ole mahdollista.

        psyykkistäkin tuollainen kutina. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet psyykenlääkkeistä apua kutinaan. Ei kai siinä mitään häviäkään jos kokeilee. Itselläni joskus stressaavassa elämäntilanteessa jalkapohjat kutisivat aina iltaisin, ei koskaan päivisin. Toisaalta outoa on tuo, että raavit myös nukkuessa. Luulisi että unen aikana stressi häviäisi.


      • Psyykelääkkeillä
        voi olla kirjoitti:

        psyykkistäkin tuollainen kutina. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet psyykenlääkkeistä apua kutinaan. Ei kai siinä mitään häviäkään jos kokeilee. Itselläni joskus stressaavassa elämäntilanteessa jalkapohjat kutisivat aina iltaisin, ei koskaan päivisin. Toisaalta outoa on tuo, että raavit myös nukkuessa. Luulisi että unen aikana stressi häviäisi.

        on hyvin vakavia, pahimmillaan pysyviksi jääviä haittavaikutuksia. Esimerkiksi seksuaalisuuden tuhoutuminen ja pakkoliikkeet.


      • Lääkärit ei
        voi olla kirjoitti:

        psyykkistäkin tuollainen kutina. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet psyykenlääkkeistä apua kutinaan. Ei kai siinä mitään häviäkään jos kokeilee. Itselläni joskus stressaavassa elämäntilanteessa jalkapohjat kutisivat aina iltaisin, ei koskaan päivisin. Toisaalta outoa on tuo, että raavit myös nukkuessa. Luulisi että unen aikana stressi häviäisi.

        Kyse kun ei ole stressistä. Siihen kutinaan on kyllä jotkin muut syyt.


      • Millaista
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Kyse kun ei ole stressistä. Siihen kutinaan on kyllä jotkin muut syyt.

        ruokaa syöt? Mitä juot? Mitä lisäravinteita (vitamiint, mineraalit, yms) käytät? Kerro mahdollisimman tarkasti.


      • lääkäri
        Psyykelääkkeillä kirjoitti:

        on hyvin vakavia, pahimmillaan pysyviksi jääviä haittavaikutuksia. Esimerkiksi seksuaalisuuden tuhoutuminen ja pakkoliikkeet.

        Eipäs kannata tuomita lääkkeitä, joista ei ole näytä olevan oikeaa tietoa.


      • Anonyymi
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Mitäs kun minä herään siihen, että unissani raavin niitä. Siis tiedottomassa tilassa. Olen miettinyt sitä, että olisko jotain munuaisissa - maksassa sellaista, joka tuota kutinaa aiheuttaa? Vaikkakaan varsinaisissa verikokeissa ei näy, mutta kaikkihan ei siellä näykkään.

        Joskus auttaa joksikin aikaa se, että haudon käsivarsia, ja kalttaan niiden ihon ihan kuin sian teurastamisessa sian nahka kaltataan.
        Olisko kyse myös siitä, että kuollut ihosolukko aiheuttaa tätä kutinaa, ja kun sen saan pois, menee jokin tovi,ennenkuin taas uudelleen alkaa kutiamaan.

        Kädet mulla on hyvin vajaakuntoiset, että normaalisti päiväpesuilla en pysty edes normaalisti pesemään, että normaali-ihosolukko, siis kuollut ihosolukko poistuisi pesujen yhteydessä, joka päivittäin pesun yhdeydessä irtoaa, se ei minun tapauksessa ole mahdollista.

        Diabetes


      • Anonyymi
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Mitäs kun minä herään siihen, että unissani raavin niitä. Siis tiedottomassa tilassa. Olen miettinyt sitä, että olisko jotain munuaisissa - maksassa sellaista, joka tuota kutinaa aiheuttaa? Vaikkakaan varsinaisissa verikokeissa ei näy, mutta kaikkihan ei siellä näykkään.

        Joskus auttaa joksikin aikaa se, että haudon käsivarsia, ja kalttaan niiden ihon ihan kuin sian teurastamisessa sian nahka kaltataan.
        Olisko kyse myös siitä, että kuollut ihosolukko aiheuttaa tätä kutinaa, ja kun sen saan pois, menee jokin tovi,ennenkuin taas uudelleen alkaa kutiamaan.

        Kädet mulla on hyvin vajaakuntoiset, että normaalisti päiväpesuilla en pysty edes normaalisti pesemään, että normaali-ihosolukko, siis kuollut ihosolukko poistuisi pesujen yhteydessä, joka päivittäin pesun yhdeydessä irtoaa, se ei minun tapauksessa ole mahdollista.

        Edelleen diabetes on tutkittava samoin kilpirauhasvaivat


      • Anonyymi
        Lääkärit ei kirjoitti:

        Kyse kun ei ole stressistä. Siihen kutinaan on kyllä jotkin muut syyt.

        Mikään mitä syöt ei tuota aiheuta. Tyypillinen diabeteksen aiheuttama neurologinen vaiva


    • geri3

      Kuulostaa ihan kyllä syyhypunkilta.. Sen tyypillisimmät paikat on just kädet ja jalkaterät, sormenvälit, taipeet.. Eikö kukaan lääkäri oikeasti keksinyt sitä?

    • Kutisija

      Ketju on jo aloitettu 2 vuotta sitten, joten aloittaja on ehkä saanut jo vastauksen tai raapinut itsensä täysin vereslihalle...
      Itselläni ollut samankaltaista vuosikausia, mutta ihotautilääkäri totesi minulla ohuen ihon, jonka läpi histamiini pääsee ja siksi kutittaa. Lisäksi allergiatesteissä ei löytynyt mitään yksittäistä allergiaa, vaan koko arvot olivat koholla. Raaputustestissä myös ihoon nousi heti paukama, eli piirtopaukamointi. Ainoa mikä oierisiin auttoi, on antihistamiini (esim. histec) jota olen syönyt jo vuosia. Eikä kutise.

    • Jagger

      Tämäkin vastaus tulee hieman myöhään mutta omakohtaisia kokemuksia on ollut parin vuoden takaa kun raavin käsivarret öisin vereslihalle. Ainoa joka auttoi oli pitää kylmäkalleja iholla ja puuduttaa ne.

      Googletin jostain että kyse voisi olla ns. hiivasyndroomasta. Hiivan häätöön kropasta auttoi parin viikon täysin hiilihydraatiton ja sokeriton ruokavalio. Volá! Auttoi! Syöt vain mahdollisimman hapokasta, hapanta ja proteiinipitoista ruokaa. Hedelmistä ja marjoistakin sallittujen listalla vain puolukka.

      Tosin vaiva on tullut nyt takaisin. Ei muuta kuin ruokavalio uusiksi.

      • Yökutona

        Minulla sama kutina yöllä. Googleta "käsivarren kutina"! Liittyy hermopinteeseen.


      • Anonyymi

        Diabetes


      • Anonyymi
        Yökutona kirjoitti:

        Minulla sama kutina yöllä. Googleta "käsivarren kutina"! Liittyy hermopinteeseen.

        Jalkojen oireet eivät selity sillä. Diabetes aiheuttaatuon.


    • Ihana kutina

      Ihana lukea näitä juttuja, koska itselläni on helvetillinen kutina vasemmassa käsivarressa.
      Ihmiset pitänevät hulluna minuakin, kun uskallan puhua asiasta. Kerroin muuten fysioterapeutilleni asiasta, jonka luona käyn rappeutunutta niskaani käsittelemässä. Ei tiennyt asiasta, mutta pyysin häntä kirjaamaan sen tietoihini, josko jotakin muutakin ihmistä auttaisi tieto. Ymmärsin, että niskasta voisi johtua. Alan uskoa asiaan, että rappeutumisilmiö voisi olla syynä. Hermokutinana voisin ajatella omaa kutinaani näin ollen. Todella epämielyttävä kutina. Pidänkin tyynyni alla pääharjaa, jolla raavin nautinnollisesti käsivarttani öisin. Ei kai liene kuin tyytyminen rappeutuvaan kroppaani.
      Tsemppiä teille kaikille, joilla sama vika.
      Nimimerkki ihana kutina

    • Kvht-altistunut
    • Ihomuutoksetjaikääntymin

      Joitakin vaihtoehtoja näkymättömän ihotuuman kutinalle käsivarsissa:
      -Kaularangan rappeutumasta johtuva hermopinne (yleensä molemmissa, mutta voi olla vain toisessa kädessä)
      -Toistunut altistuminen kemikaalille (epoksihartsi, jokin eksoottinen hedelmä tms.)
      -Auringonvalosta johtuvat ihomuutokset
      -Hiiva, syyhy tms. pieneliö (tuskin olisi kovin paikallinen)
      -Ihon kuivuudesta johtuva tulehdustila (tuskin olisi kovin paikallinen)

      Ei-lääkkellisiä hoitoja on hankala löytää ja ne ovat anyway erilaisia eri syihin. Joskus syitä on useampi. Kylmä antaa apua muutamaksi minuutiksi, samoin lämmin, ainakin joissakin tiloissa.

    • psykoosia_pukkaa

      Aivan järjetön kutina.

      Mikään ei auta.

      Iho rakkuloille ja raapimaan - vereslihalle. Kudosneste vuotaa.

      Yleensä käsissä. Nilkoissa.

      Antihistamiini auttaa. 2 X 10 mg setiritsiini. 10 min ja helpottaa.

      • Anonyymi

        Keliakia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keliakia

        Aiheuttaa rakkuloita


    • Hyvä_ketju

      Viikon verran voimakasta kutinaa vasemman käsivarren ja kämmenen päällä öisin. Kommenteista päätellen ei mitään vakavampaa, joten pitää toistaiseksi katsoa mihin kehittyy.

    • B6B6

      Moikka kaikille raapioille mulla kutisi ihan järjettömästi vasen käsivarsi laitoin siihen kaikkea mitä kotoa löytyi mutta ei apua. Vaimo luki jostain että B6 vitamiini voisi auttaa joten otin kohtuu kuurin taisi olla kolmas yö kun en herännyt kutinaan nyt on kulunut jo viikko ilman suurempaa kutinaa toivottavasti tämä auttaa muitakin

    • Taina1

      Mulla on ryhmä fb ssä ,Käsivarsien kutina . Liittykää niin saadaan vertaistuki ryhmä ..En oo löytänyt aijemmin ketään joka olis raapinut yhtä paljon ..Järki menee 😣

    • totuudenetsijä

      Pelottaako sinua ilmastonmuutos. Ilmastonmuutosahdistus voi aiheuttaa tuollaisia ongelmia. Ilmastonmuutoskeskusteluun oli listattu oireita keskusteluun: Apua ilömastoahdistukseen. Se on todella kiusallinen psykosomaattinen vaiva, jonka oireet voi olla hyvinkin hankalia.

      Toinen mahdollisuus on sellainen, mitä minä nimitän kollektiiviseksi tajunnaksi. Minuun se iski eräässä kaupungissa kissapelon muodossa. Myohemmin sain tietää, että siellä sellainen fobia oli hyvin yleinen. Kun muutin sieltä pois minulta se fobia häipyi.

      Koska oireet esiintyy sinulla vain kotona, asuinympäristössä on todennäköisesti joku voimakas tunnelataus, joka vaikuttaa sinuun. Työpaikalla sitä taas ei ole. Se tunnelataus ympäristössä voi olla ilmastonmuutosahdistus tai fobia. Tätä asiaa on alettu vasta tänä vuonna kartoittaa Aalto yliopistossa.

      Voit lähettää sinne vaikka sähköpostia. Osoite on [email protected]. Vastausta sieltä tuskin tulee, mutta saavat lisää pohdittavaa. Olin hoitoalalla 14v. Tiedän paljon psykosomatiikasta.

    • Avunsaanut

      Kärsin järjettömästä käsivarsien kutinasta ensimmäistä kertaa muutama vuosi sitten. Parina talvena oireet katosivat, mutta palasivat taas tänä syksynä. Heräsin pari kertaa yössä raapimaan käsiä, enkä saanut nukuttua jopa 1,5 tuntiin kutinan vuoksi.
      Menin ihotautilääkärille, joka kertoi kutinan johtuvan alun perin kuivuneesta ihosta, joka rikkoutuu helposti. Hän arveli, että käyttämäni villakerrasto oli vielä lisännyt kuivumista. Rikkoutuneen ihon pinnan läpi pääsee pienimmätkin likahiukkaset jne, jotka ärsyttävät ihon alla ja aiheuttavat kutinan.
      Lääkkeeksi hän määräsi rasvaamista apteekin Essex-rasvalla (ohut rasva kuulemma parempi kuin kovin rasvainen), Fucicort-lääkevoidetta sekä muutaman päivän kortisonikuurin.
      Oireet katosivat neljässä päivässä, mikä oli suunnaton helpotus. Rasvaamista Essexillä pitää kuitenkin jatkaa kahdesti päivässä läpi talven.

    • Anonyymi

      Mullakin on nyt samanlainen käsivarsien superkutina ollut erityisesti iltaisin ja öisin parin kuukauden ajan. Jos aiemmat kirjoittajat olette vielä "linjoilla" niin kertoisitteko oletteko onnistuneet tehokkaasti selättämään ongelman? Itse olen kokeillut hydrokortisonia ja eri voiteita tuloksetta. Nyt tänään yritin roikkua pää alaspäin, jotta kaulanikamat saisi tilaa ja mahdollinen hermopinne poistuisi. Tosin luulen, ettei kyse ole hermopinteestä mutta mistä sen varmuudella tietää..

      • Anonyymi

        Minulla on vuosikaudet ollut ajoittain jomman kumman käsivarren hirvittävä kutina. Se on niin voimakasta ja pistelevää, että on pakko vimmatusti raapia, mikä vain kiihdyttää kutinaa. Kutinakausina ei nukkuminen onnistu edes unilääkkeiden avulla. Koska ihossa ei näy mitään poikkeavaa, terveyskeskuslääkäri kieltäytyi ehdottomasti kirjoittamasta lähetettä ihotautilääkärille. "Kyseessä ei ole ihotauti." Syytä ei kuitenkaan löytynyt.
        No, olin varma, että kokenut ihotautilääkäri on törmännyt joskus tällaiseen kutinaan, joten menin omalla kustannuksella yksityiselle spesialistille. Hän kertoikin, että todennäköisin syy on selässä oleva hermopinne, joka heijastuu käsivarsiin aiheuttaen kutinan. Huomaan itsekin yhteyden: mitä pahemmin selkä on jumissa, sitä todennköisemmin kutinoita tulee. Niinpä selän hoito (esim. uinti, jooga, salitreeni, hieronta) auttaa. Sain myös Capsamol-voiteen reseptin. Voide sisältää cayennepippuria, vaikuttava aine on kapsaisiini. Capsamol ei kuitenkaan juuri auta. Ainoa lääke, joka hieman lievittää kutinaa on Tiger Balsam Soft. Se aiheuttas niin voimakkaan kihelmöunnin, että peittää kutinaa, ilmeisesti turruttaen hermopäätteitä. Sitä sai aiemmin apteekeista, mutta nykyään ei enää mistään. Muut tiikeribalsamit ovat niin mietoja, etteivät tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vuosikaudet ollut ajoittain jomman kumman käsivarren hirvittävä kutina. Se on niin voimakasta ja pistelevää, että on pakko vimmatusti raapia, mikä vain kiihdyttää kutinaa. Kutinakausina ei nukkuminen onnistu edes unilääkkeiden avulla. Koska ihossa ei näy mitään poikkeavaa, terveyskeskuslääkäri kieltäytyi ehdottomasti kirjoittamasta lähetettä ihotautilääkärille. "Kyseessä ei ole ihotauti." Syytä ei kuitenkaan löytynyt.
        No, olin varma, että kokenut ihotautilääkäri on törmännyt joskus tällaiseen kutinaan, joten menin omalla kustannuksella yksityiselle spesialistille. Hän kertoikin, että todennäköisin syy on selässä oleva hermopinne, joka heijastuu käsivarsiin aiheuttaen kutinan. Huomaan itsekin yhteyden: mitä pahemmin selkä on jumissa, sitä todennköisemmin kutinoita tulee. Niinpä selän hoito (esim. uinti, jooga, salitreeni, hieronta) auttaa. Sain myös Capsamol-voiteen reseptin. Voide sisältää cayennepippuria, vaikuttava aine on kapsaisiini. Capsamol ei kuitenkaan juuri auta. Ainoa lääke, joka hieman lievittää kutinaa on Tiger Balsam Soft. Se aiheuttas niin voimakkaan kihelmöunnin, että peittää kutinaa, ilmeisesti turruttaen hermopäätteitä. Sitä sai aiemmin apteekeista, mutta nykyään ei enää mistään. Muut tiikeribalsamit ovat niin mietoja, etteivät tehoa.

        Tuo "soft" ei ole vahvin tiikeribalsameista. Löytyy esimerkiksi Tiger Balm Ultra Strong, jossa vaikuttavia aineita on paljon enemmän. Soft - tuotteen ominaisuutena oli sen helpompi levittyvyys.

        Vahvempia tiikeripalsameita saa ulkomaisista nettikaupoista ostettua. Ainakin tigerbalm-shop.com sivulla oli toimitus ulkomaanpakettina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "soft" ei ole vahvin tiikeribalsameista. Löytyy esimerkiksi Tiger Balm Ultra Strong, jossa vaikuttavia aineita on paljon enemmän. Soft - tuotteen ominaisuutena oli sen helpompi levittyvyys.

        Vahvempia tiikeripalsameita saa ulkomaisista nettikaupoista ostettua. Ainakin tigerbalm-shop.com sivulla oli toimitus ulkomaanpakettina

        ...niin ja siis siellä oli saatavana nimenomaan myös tuota SOFT tiikeribalsamia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "soft" ei ole vahvin tiikeribalsameista. Löytyy esimerkiksi Tiger Balm Ultra Strong, jossa vaikuttavia aineita on paljon enemmän. Soft - tuotteen ominaisuutena oli sen helpompi levittyvyys.

        Vahvempia tiikeripalsameita saa ulkomaisista nettikaupoista ostettua. Ainakin tigerbalm-shop.com sivulla oli toimitus ulkomaanpakettina

        Kiitos tiedosta! Pitääpä sitten tilata vahvempaa ulkomailta. Tuo Tiger Balsam Soft on tosiaan paljon voimakkaampi, kuin aiemmin Aasia-kaupoista ja akupunktioputiikeista ostamani China Balm - yms. voiteet. Mutta vielä ärhäkämpi rasva olisi tervetullut. Ja tuo B 12 -vitamiini täytyy myös kokeilla. Kutinan syy pitäisi tietysti saada selville. Olin myös hermotutkimuksessa, jonka perusteella mitään pinnettä ei löytynyt. Luulenpa, että ainakin suomalaisen terveydenhuollon tie on tässä kuljettu loppuun, eli umpikujaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vuosikaudet ollut ajoittain jomman kumman käsivarren hirvittävä kutina. Se on niin voimakasta ja pistelevää, että on pakko vimmatusti raapia, mikä vain kiihdyttää kutinaa. Kutinakausina ei nukkuminen onnistu edes unilääkkeiden avulla. Koska ihossa ei näy mitään poikkeavaa, terveyskeskuslääkäri kieltäytyi ehdottomasti kirjoittamasta lähetettä ihotautilääkärille. "Kyseessä ei ole ihotauti." Syytä ei kuitenkaan löytynyt.
        No, olin varma, että kokenut ihotautilääkäri on törmännyt joskus tällaiseen kutinaan, joten menin omalla kustannuksella yksityiselle spesialistille. Hän kertoikin, että todennäköisin syy on selässä oleva hermopinne, joka heijastuu käsivarsiin aiheuttaen kutinan. Huomaan itsekin yhteyden: mitä pahemmin selkä on jumissa, sitä todennköisemmin kutinoita tulee. Niinpä selän hoito (esim. uinti, jooga, salitreeni, hieronta) auttaa. Sain myös Capsamol-voiteen reseptin. Voide sisältää cayennepippuria, vaikuttava aine on kapsaisiini. Capsamol ei kuitenkaan juuri auta. Ainoa lääke, joka hieman lievittää kutinaa on Tiger Balsam Soft. Se aiheuttas niin voimakkaan kihelmöunnin, että peittää kutinaa, ilmeisesti turruttaen hermopäätteitä. Sitä sai aiemmin apteekeista, mutta nykyään ei enää mistään. Muut tiikeribalsamit ovat niin mietoja, etteivät tehoa.

        Saa. Tilaa Kiekkotarvike.com


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Pitääpä sitten tilata vahvempaa ulkomailta. Tuo Tiger Balsam Soft on tosiaan paljon voimakkaampi, kuin aiemmin Aasia-kaupoista ja akupunktioputiikeista ostamani China Balm - yms. voiteet. Mutta vielä ärhäkämpi rasva olisi tervetullut. Ja tuo B 12 -vitamiini täytyy myös kokeilla. Kutinan syy pitäisi tietysti saada selville. Olin myös hermotutkimuksessa, jonka perusteella mitään pinnettä ei löytynyt. Luulenpa, että ainakin suomalaisen terveydenhuollon tie on tässä kuljettu loppuun, eli umpikujaan.

        Kilpirauhaskokeet kannattaa otattaa. Vajaatoiminta aiheuttaa tuota.


    • Anonyymi

      Ihon kutinaan voi olla syynä B12-vitamiinin puute. Se aiheuttaa hermostollisia oireita ja tuo kutina on varsin tuttu juttu lähipiiristä. Nykyään B12 - vitamiinia saa huokeaan hintaan kaupan hyllystä joten asia on helppo kokeilla. Aiemmin ainetta sai vain apteekista riistohintaan.

      Meilläkin yritettiin ensin antihistamiinilla ja puhuttiin piirtopaukamoinnista. B12 - tasojen tarkistus verikokeella paljasti syyllisen oireisiin.

    • Anonyymi

      Löytyikö AP apua ongelmaan? Se kutina on kyllä inhottava vaiva.

    • Anonyymi

      Pitääpä kokeilla tuota B12:ta. Viestiketjussa on myös liputusta B6 puolesta, joten pitänee kokeilla molempia (elleivät ole samssa pillerissä).

    • Anonyymi

      Mulla on ihan sama,eikä mitään infoa tai hoitoa tähän ärsyttävään vaivaan tunnu olevan/löytyvän! Eikä lääkäritkään osaa auttaa... Luulin jo että olen yksin tämän asian kanssa! Toivon että meille yö kutisijoille löytyy vielä helpotusta, koska olen itse uupunut päivällä kun heräilen öisin raapimaan etenkin käsivarsiani!!

      • Anonyymi

        Mitä lääkäri ehdotti hoidoksi eli mitä kokeiltiin tuloksetta? Auttoivatko yhtään?
        Psoriasis ja atopia poissuljettu?
        Allergia pesuaineista tai huuhteluaineesta tai lakanan materiaalista poissuljettu?
        Onko kokeiltu jo erilaiset antihistamiinit (setiritsiini, loratadin) ja B12 vitamiinit (löytyy prisman hyllystä)?

        Aiheesta on paljon tietoa englanniksi hakusanoilla nightly itching


      • Anonyymi

        Mene silti vielä lääkäriin. Jotta saat nukutuksi pyydä antihistamiinieresepti. Voitele iho haalean suihkun jälkeen kunnolla kosteuttavalla voiteella ja kortisonivoiteella. Älä käytä saippuaa ja huuhdo shampoot kunnolla pois. Tilaa Puhti.fi sivuilta kiliprauhaskoe. Lieväkin vajaatoiminta aiheuttaa tätä. Lääkettä voidaan kokeilla vaikka arvot olisivatkin viitearvojen siällä, jos oireet ovat selvät. Muita ettet käy saunassa etkä pese kuumalla vedellä. Voitele heti suihkusta tultua ja vielä uudelleen ennen nukkumaanmenoa. Ota voidekuuri jonka aikana koetat saada vahingoittuneen ihon ehjemmäksi. Sekin auttaa.


    • Anonyymi

      Minulla myös sama todella ikävä, järjetön yöllinen kutina käsivarressa alkanut viime kesän jälkeen. Kannattaa googlettaa pruritus brachioradialis, luulen että tästä on itselläni kyse eli hermopohjaisesta kutinasta johon ei todennäköisesti voiteet auta. Jostain englanninkielisestä artikkelista luin että ihon viilentäminen esim. kylmäkallella kutinan alkaessa on ainoa keino joka todennäköisesti voi auttaa. Ja toisaalta jos se auttaa niin on aika todennäköistä että kyse tosiaan hermopohjaisesta kutinasta.

      • Anonyymi

        Ja olet jo kokeillut ettei kyse hermovitamiinin B12 puutteesta?


    • Anonyymi

      Olen nyt popsinut 1,5 kk B12 vitamiinia joka toinen päivä 1000 mikrogrammaa ja multivitamiinia (sis. mm. B6 vitamiinia) poretablettina joka toinen päivä mutta ei vaan ole muutosta. Luulin jo että on vähenemään päin mutta esim. eilen illalla raavitutti taas. Erityisen kutiseva alue on molempien kyynärpäiden kohdalla käsivarren ulkoreunalla ja siitä hieman kämmeniin päin. Onkohan tämä vaan vanhuuden normivaiva joillekin? Olen 55 v mies. jos vitamiinit auttaisivat niin onko realistista enää niitä popsia. Olisi luullut jo vaikuttavan?

      • Anonyymi

        Kirjoitin edellisen viestin. Lopetin vitamiinien popsimisen pari viikkoa sitten. Tuntui ettei mikään muutu. Mutta nyt on kutina loppunut. Ilmeisesti loppuu itsestään kun on pari kuukautta raapinut. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin edellisen viestin. Lopetin vitamiinien popsimisen pari viikkoa sitten. Tuntui ettei mikään muutu. Mutta nyt on kutina loppunut. Ilmeisesti loppuu itsestään kun on pari kuukautta raapinut. ;)

        Minulle tulee välillä paha kutina käsiin, kun tulen kaupasta kotiin. Kysymys on henkisestä ymmpäristön vaihdoksesta. Koska minä ymmärrän asiaa, minulla se kutina menee ohi noin 5-10 minuutissa.

        Sen aiheuttaa ympäristössä vallitseva tunnetila, joka on nykyään aika paha, kun jatkuvasti paasataan kaikenlaisista katastrofeista. On ilmastokatastrofista paasausta ja viimeisimpänä koronapandemia, joka koetaan hirveänä uhkana.

        En tiedä onko psyyken ammattilaiset tietoisia tästä, mutta olen kyllä omat havaintoni tiedottanut muutamalle taholle. Minä heräsin havaitsemaan tämän ympäristön vaikutuksen jo 1980 luvulla, kun asuin Rovaniemellä,

        Meillä oli molemmilla ollut kissa lapsuudenkodissamme. Kun otimme kissanpennut Rovaniemelle, niin sehän tietysti käyttäytyi, niinkuin kissanpennut käyttäytyy. Se hyökkäili kimppuun ja kiipesi vaatteita pitkin.

        Tunne joka siitä tuli, oli aivan hirveä. Oli niinkuin joku kauhea peto olisi hyökännyt, vaikka kysymyksessä oli pieni pentu. Sitten paljastui, että ympäristössä oli todella paha kissafobia hyvin yleinen. Se vaikutti meihinkin, vaikka olimme tottuneet kissoihin.

        Minä aloin nimittämään sitä ilmiötä kollektiiviseksi tajunnaksi. Sitä voisi nimittää myös laumahengeksi. Kun muutimme toiselle paikkakunnalle, se fobia katosi meiltä kokonaan. Siellä kun ei ollut kissafobiaa kuin yhdellä, joka myös oli asunut Rovaniemellä.

        Minulla se kutina alkoi korona-aikana. Minä sain tartunnan jo 2020 maaliskuun alussa. kun yksi hullu kaupassa tuli puolen metrin pähän raivoamaan, että minä muka en noudattanut annettuja suojaetäisyyksiä.

        Minä kyllä noudatin, koska olin saanut hoitalan koulutuksen, mutta hän itse rikkoi ohjeita todella törkeimmän mukaan. Minä sain lievän kuumetaudin, joka kesti 4 kk. Jälkitaudiksi siitä jäi paha räkätauti.

        Siihen aikaan 2020 alkupuolella ei lieväoireisia vielä edes testattu, joten diagnoosia en ole saanut. Olen vain uutiosoinnista huomannut, että aika monilla se korona on esiinynyt juuri samanlaisena kuin minulla.


      • Anonyymi

        Mene verikokeisiin, diabetes ja kiliprauhasarvot ainakin


    • Anonyymi

      Diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta

    • Anonyymi

      Diabetes oireilee juuri noin. Pikaisesti verikokeisiin.

    • Anonyymi

      olen tutiknnut omaa jörkyttävää kutinaa
      se johtuu niskarangan hermostosta
      hermo on jumissa ja aiheuttaa neuropaattista kutinaa
      ainoa helpotus on lamictal lääke joka liittyy bipolaarisairaurteen tai epilepsiaan
      olen nyt otranut tätä lääkettä ja kutina on kadonnut
      tätä olen minen googlauksrn kautta löytänyt
      eli neuropaatinen kutina joka johtuu niska hermon jumittumadta

    • Anonyymi

      Mulla oli sama ongelma joku vuosi sitten, nukkumaan menin ja jo muutaman minuutin kuluttua hillitön syyhy hiipi yön pimeydessä kimppuuni, ei pahaakaan rauhaa sormien välistä ranteen sivu sekä nilkoissa oli vainolaisen kohteet. Harppasin jaloilleni, valot päälle ja kyökkiin kemikaali kaapille kärpäsmyrkyllä spreijasin syyhyt ja sitten hyökkäsin vuoteeni kimppuun ja rullasin lakanat ja peitot ja haalasin ne pesukoneeseen ja sen jälkeen spreijasin vuoteeni läpikotaisin. Loppu se syyhy vajaassa minuutissa käsistä ja kintuista. Spreijasin varalta vuoteeni sitkeimpien vihulaisten varalta ja menin tutkaileen mitä kummallista maailmalla nyt on tapahtunut, Venäjä vapauttaa edelleenkin Ukrainaa natseista, Purraa ja sen hallitusta parjataan ja panetellaan aivan sairaan törkeesti, säätilasssa ei mitään uutta ja ihmeellistä pilvissä vaan sitä vettä piisaa maahan saakka. Sellasen puolen tunnin jälkeen hain puhtaat lakanat ja täkit, eikä sen koommin syyhyttäny, oisko ollu joku pölypunikkien vapautus armeija vapauttamassa leposijaani sitten. Aamulla pesukone käyntiin kuumimmalla löylyllä kirpuille, oppiipaha olleen ihmisiksi.
      Kokemuksen syvällä rinta äänellä loihen lausumahan, jospa nyt kokkeilisit jottain vastaavaa että asettusko se sitten näillä melkein pirkka nikseillä. Hyvää yötä, nuku hyvin.

      M32v.

    • Anonyymi

      syyhy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe