1/4 osa Romani...

Nainen vaan...

Miten te romanit suhtaudutte tälläseen, kun mussa on isän puolelta romaniverta, isäni isä on ollut romani. Eli oon sitten kai 1/4-romani.
Ikinä en oo isäni isää nähnyt, eikä isänikään elänyt lapsena hänen kanssaan. Eli olen viettänyt täysin valkolais-elämää, tosin mulla on ollu romani ystäviä ja oon kiinnostunut romanikulttuurista, yms.
Eli mitä mieltä ootte romanit, kannattaisko mun jatkaa vaan valkolaiselämää, vai tehdä jotain muuta??? Sukuni tutkiminenkin kiinnostais.
Aihe tuli mieleen, kun näin vähän samantapaisen kirjotuksen aiemmin palstalla, tosin tämä ihminen oli 1/2- romani, ja suunnitteli hameiden laittoa...
Itse oon vaalee (värjännyt), oikeesti on tummat hiukset, ja kun tietää ja tarkasti kattoo niin huomaa romanipiirteitä, muttei kyl muuten, olen ihan "valkolaisen näkönen" muuten. Kiinnostuksen kohteita ja taipumuksia on ollut ja on samanlaisia kuin romaneilla, sanotaan nyt esimerkkinä ennustamiseen liittyvät asiat. On kiinnostaneet ihan lapsesta asti.
Mutta olis kiva kuulla teidän mielipiteitä ja onko ketään samassa tilanteessa. Ja muutenkin ois kiva jutella teidän kans :)

15

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se oon mie

      et sä voi ittees kaaleeks kutsua et sitte millää
      jatka vaa elämääs entisee malliin.
      sitte ku heräät huomaat miten naivi sun kirjotukses oli : )

      • romani1

        Olipa tyly vastaus. Tottakai ihminen on kiinnostunut, juuristaan ja haluaa tietää lisää, siitä romanipuolesta. Se että eläät samanlailla kuten ennenkin, on mielestäni hyvä asia. Jos sinulla on hyviän romanikavereita, niin käy heidän luona kylässä ja pyydä heitä kertomaan sinulle, meidän kulttuurista. Kirjoituksestasi, luulen huomaavani että, olet nuori ja sinulla on aikaa tutustua, uusiin asioihin. Jos pystyt, niin ota selvää isäsi romanisuvusta ja koita ottaa yhteyttä, heihin mutta, ole tietoinen että, ehkä he eivät ole kiinnostuneita mutta, yleensä on, omista sukulaisista.
        Menestystä ja siunausta, elämääsi!


    • puol himmee hämeestä

      ja elän valkolaisten tavoilla, farkut jalassa, hame päällä vaan vanhojen edessä...

    • varttia vailla

      samassa asemassa oon...ainakin myymäläetsivät ovat aktiivisesti kimpussa, pitäs kai tukka valakasta.

    • En nyt suosittele suoraan hyppäämistä romani maailmaan vaan omassa rauahassa ja innoituksen johdolla tutkit mitä asia merkihtee sinulle jne, sitten kuten joku ehdotti niin sukututkimusta, eli koeta etsiä sukua romani puolelta ja vaikka lähestyt heitä kertomalla asiasta. Siis kulje omaa tietäsi elä vaihda sitä kuin paitaa tai eksyt vielä, onnea tutkinnoillesi ja elämäntiellesi.

    • Oda

      on kanssa saman verran "pitoisuutta". Olen kumminkin hyvin tumma. Sisarukseni taas ovat vaaleita ja näyttävät ihan valtaväestöltä. En ole oikeastaan ollut romanikulttuurin kanssa tekemisissä, mitä nyt enosmiehen tuttuja olen tapaillut. Kakruna en tajunnutkaan olevani eksoottisemman näköinen, vaan pidin itseäni samanlaisena, kuin kaverini olivat. Koulussa sitten opinkin, ettei asia niin ollutkaan ja sain kuulla mitä mieltä monet valtaväestön edustajat meikäläisestä oli. Suurin osahan minustakin on sitä valtaväestöä, mutta en ikinä tuntenut kuuluvani siihen, muut kun pitivät huolen siitä, että sain tuntea itseni erilaiseksi. Sen sijaan romanit monesti tulivat kyselemään, että kenenkäs poikia sitä ollaan, ja ne joita tunsin pitivät minua yleensä heikäläisinä. Muutaman kerran ulkomaalaisetkin ovat tulleet kyselemään, että olenko myös maahanmuuttaja. Mielenkiintoista, että minua kohdellaan näin ulkonäköni vuoksi. Sisarukseni ovat aivan yhtä paljon sitä mitä minäkin, mutta kukaan ei ole huomioinut heitä samalla tavalla, kuin minua, vaikka olisivatkin tienneet heidän omaavan hivenen romaniverta.

      En oikeastaan tiedä, että mihin sakkiin kuulun, kun en tunne olevani valkolainen, mutten kyllä romanikaan, kun en ole ollut kulttuurin kanssa tekemisissä. Olen siis elellyt, kuin valkolainen, mutta heidän mielestään en aivan sitä ole. Noh, minulle on aivan sama mitä porukkaa ihminen edustaa, kunhan vaan ei ole pissapää.

      • alkup. Nainen vaan..

        Tsigaan, kiitos neuvoista, noin aattelinkin toimia! =) Nyt tosiaan on mulla elämässä muutenkin muutosten aika, joten tääkin asia tullut silleen ajankohtaseksi...
        Ja se jäi varmaan mainitsematta, että vasta täysi ikäsenä kuulin juuristani... mutta kuten Odakin kirjotti, niin minulla sama homma, etten tuntenut kuuluvani "muiden" joukkoon, enkä tullut toimeen oikeen monien valtaväestön edustajien kanssa...
        Tosiaan haluisin että oma lapseni hieman isommaksi kasvettuaan saisi tietää juuristani/juuristamme. (Vaikka hänellä luonnollisesti "pitoisuutta" vähemmän...)

        Nyt ei valitettavasti ole romanituttuja, mutta on ollut ja hyvin on juttuun tultu.
        Tuo suvun tutkiminen kiiinnostais, mutta voi olla aika vaikeaa. Isäni isä on siis kuollut jo varmaan aikoja sitten. Jokatapauksessa haluisin ottaa siitä suvun romanipuolesta selvää, vaikka en yhteyttä edes ottaisikaan. Onhan se kuitenkin osa minua! Enkä ole mikään wanna be-mustalainen, tiedän kyllä etten voi itteeni kaaleeks kutsua, enkä kutsukaan, enhän sitä olekaan, vaikka hivenen sitä verta suonissani virtaakin.
        Olis kiva kuulla muidenkin tarinoita ja asiallisesti vaihtaa mielipiteitä yms! =)
        Kristalta ootan vastausta mailiin!!! =)


      • Oda

        ongelmahan tässä on juuri se ihmisten kusipäisyys. Jos joku ei ole sitä, mitä itse on, niin häneen pitää suhtautua erilailla. Erilaisuus itsessään ei ole ongelma. Ongelmia aiheuttavat ihmisten asenteet. Minua ei ole haitannut se, etten tiedä mihin porukkaan vereni vetää. Se, mikä on haitannut, on juuri se, että ihmisten päissä hölskyy.

        Kaaleeksi romanit ovat minua monesti sanoneet, vaikka ovat tienneet, että olen sitä vain vähän. Joten eivät he minua pois ole työntäneet. Tuo juurien etsiminen ei ole vaivannut minua. Se, että olen ristiverinen, tai sekarotuinen, tai mitä lie, ei ole itselleni ongelma. Tiedän kuka olen, ja kenestä olen tullut. Minä olen minä, ja minä olen tällainen. Se ongelma on muilla. Jos joku diggaa minua, diggaan minä myös häntä, huolimatta siitä mitä rotua tämä edustaa. En ymmärrä miksi pitäisi kääntää selkä, vain siksi, että tämä ei ole sitä mitä minä olen? Ja mitä minä olen? Ehkä meillä "kirjavaverisillä" ei ole moisia ongelmia, kun ei tarvitse olla ylpeä siitä "puhtaasta" verestä ja pitää huolta, että se sellaisena pysyykin. He, jotka välittävät minusta, ovat se porukka johon kuulun, rodusta ja ulkonäöstä riippumatta. Valitettavasti en kumminkaan ole löytänyt omiani.


      • Nainen vaan..(alkup)
        Oda kirjoitti:

        ongelmahan tässä on juuri se ihmisten kusipäisyys. Jos joku ei ole sitä, mitä itse on, niin häneen pitää suhtautua erilailla. Erilaisuus itsessään ei ole ongelma. Ongelmia aiheuttavat ihmisten asenteet. Minua ei ole haitannut se, etten tiedä mihin porukkaan vereni vetää. Se, mikä on haitannut, on juuri se, että ihmisten päissä hölskyy.

        Kaaleeksi romanit ovat minua monesti sanoneet, vaikka ovat tienneet, että olen sitä vain vähän. Joten eivät he minua pois ole työntäneet. Tuo juurien etsiminen ei ole vaivannut minua. Se, että olen ristiverinen, tai sekarotuinen, tai mitä lie, ei ole itselleni ongelma. Tiedän kuka olen, ja kenestä olen tullut. Minä olen minä, ja minä olen tällainen. Se ongelma on muilla. Jos joku diggaa minua, diggaan minä myös häntä, huolimatta siitä mitä rotua tämä edustaa. En ymmärrä miksi pitäisi kääntää selkä, vain siksi, että tämä ei ole sitä mitä minä olen? Ja mitä minä olen? Ehkä meillä "kirjavaverisillä" ei ole moisia ongelmia, kun ei tarvitse olla ylpeä siitä "puhtaasta" verestä ja pitää huolta, että se sellaisena pysyykin. He, jotka välittävät minusta, ovat se porukka johon kuulun, rodusta ja ulkonäöstä riippumatta. Valitettavasti en kumminkaan ole löytänyt omiani.

        Molempien viesteissä oli kohtia, joihin yhdyn! CARA MIA kirjoitti; "Isoisäänsä ei ole koskaan edes nähnyt! Koska mies meni matkoihinsa ja valkolaistyttö jäi yksin lapsensa kanssa." Toi on just kuten "mun tarinassa", siis isäni kohdalla kävi juuri noin... Sota-aikaa elettiin sillon, eikä isänikään nähnyt isäänsä...Mutta se isäni lapsuudesta, mikä nyt oli monin tavoin mutkikasta...

        ODAn kanssa samaa mieltä monesta asiasta... Oon ollu oikeestaan koko elämäni vähä hukas identiteettini kanssa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, tosin en tätä asiaa syytä läheskään kaikista elämäni ongelmista... ODA, tunnetko sä siis myös sun romanisuvun ja ootko ollu tekemisis??? Mulla asiaa vaikeuttaa se, kun isäni ei tosiaan koskaan puhunu asiasta, eikä mitään... eikä halua vieläkään ottaa selvää suvusta.
        Itseäni juuret kiinnostaa, tottakai!!! Välillä oon aatellut, et antaa olla, riittää kun itse tiiän kuka oon... Mut mitä enemmän ikää on tullut niin oon alkanu miettiin enemmän, ja enhän kuitenkaan loppujenlopuks tiedä "kuka" oon, kun en tiedä suvustani, oon aatellu, että haluun ottaa selvää mut se tosiaan on vaikeeta ja tietysti pelottaa, et jollei se mun suku haluukaan "tuntee" mua... Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän selittää, on vaikee pukee sanoiks mitä mä aattelen...


      • Auttamishalua
        Oda kirjoitti:

        ongelmahan tässä on juuri se ihmisten kusipäisyys. Jos joku ei ole sitä, mitä itse on, niin häneen pitää suhtautua erilailla. Erilaisuus itsessään ei ole ongelma. Ongelmia aiheuttavat ihmisten asenteet. Minua ei ole haitannut se, etten tiedä mihin porukkaan vereni vetää. Se, mikä on haitannut, on juuri se, että ihmisten päissä hölskyy.

        Kaaleeksi romanit ovat minua monesti sanoneet, vaikka ovat tienneet, että olen sitä vain vähän. Joten eivät he minua pois ole työntäneet. Tuo juurien etsiminen ei ole vaivannut minua. Se, että olen ristiverinen, tai sekarotuinen, tai mitä lie, ei ole itselleni ongelma. Tiedän kuka olen, ja kenestä olen tullut. Minä olen minä, ja minä olen tällainen. Se ongelma on muilla. Jos joku diggaa minua, diggaan minä myös häntä, huolimatta siitä mitä rotua tämä edustaa. En ymmärrä miksi pitäisi kääntää selkä, vain siksi, että tämä ei ole sitä mitä minä olen? Ja mitä minä olen? Ehkä meillä "kirjavaverisillä" ei ole moisia ongelmia, kun ei tarvitse olla ylpeä siitä "puhtaasta" verestä ja pitää huolta, että se sellaisena pysyykin. He, jotka välittävät minusta, ovat se porukka johon kuulun, rodusta ja ulkonäöstä riippumatta. Valitettavasti en kumminkaan ole löytänyt omiani.

        jotka haluatte tietää suvuistanne ja taustoistanne, tänne sähköpostilinkit, niin varmaan meistä kaaleista löytyy se asiallinen porukka, joka haluaa auttaa teitä selvittämään mitä porukkaa olette. Se voi olla yhdessä päivässä selvitetty koska kaaleissa suvut ja ihmiset kulkee suuperimällä ja monet aikaihmiset tuntee jonkun jotakin kautta. Ja vaikkei tuntis niin kuitenkin osaa yhdistää heti tiettyyn sukuun... Ainaki normaalijärkiset aikaihmiset on kiinostunut jos kuulevat että porukasta on löytyny "uusi" ihminen.

        Kirkonkirjojen kautta teiän sukuasioita auttaa kaajeet (valtaväestö) joilla on tarjota papereita ja nimiä muttei mahdollisesti muuta. Kaaleilta kuulette tarinoita porukastanne, mistä päin ovat tulleet ja mahdollisesti sukunne legendoja ym.

        Voihan käydä niinkin ettei päästä puusta pitemmälle mutta -yrittänyttä ei laiteta.
        Hyvää syksyä kaikille täysille, puolikkaille, varteille ja varttien varteilleki - tasapuolisesti.


      • Oda
        Nainen vaan..(alkup) kirjoitti:

        Molempien viesteissä oli kohtia, joihin yhdyn! CARA MIA kirjoitti; "Isoisäänsä ei ole koskaan edes nähnyt! Koska mies meni matkoihinsa ja valkolaistyttö jäi yksin lapsensa kanssa." Toi on just kuten "mun tarinassa", siis isäni kohdalla kävi juuri noin... Sota-aikaa elettiin sillon, eikä isänikään nähnyt isäänsä...Mutta se isäni lapsuudesta, mikä nyt oli monin tavoin mutkikasta...

        ODAn kanssa samaa mieltä monesta asiasta... Oon ollu oikeestaan koko elämäni vähä hukas identiteettini kanssa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, tosin en tätä asiaa syytä läheskään kaikista elämäni ongelmista... ODA, tunnetko sä siis myös sun romanisuvun ja ootko ollu tekemisis??? Mulla asiaa vaikeuttaa se, kun isäni ei tosiaan koskaan puhunu asiasta, eikä mitään... eikä halua vieläkään ottaa selvää suvusta.
        Itseäni juuret kiinnostaa, tottakai!!! Välillä oon aatellut, et antaa olla, riittää kun itse tiiän kuka oon... Mut mitä enemmän ikää on tullut niin oon alkanu miettiin enemmän, ja enhän kuitenkaan loppujenlopuks tiedä "kuka" oon, kun en tiedä suvustani, oon aatellu, että haluun ottaa selvää mut se tosiaan on vaikeeta ja tietysti pelottaa, et jollei se mun suku haluukaan "tuntee" mua... Toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän selittää, on vaikee pukee sanoiks mitä mä aattelen...

        ollut romanisukulaisteni kanssa tekemisissä. Enoni kanssa tosin, mutta hänkin puolikas. Enoni pyörii kumminkin romaniporukoissa ja sitä kautta olen joskus tapaillut joitain hänen tuttujaan. Mutsini kanssa kerran funtsittiin juuri sitä, että minkä takia sitä ei ollakaan oltu missään tekemisissä näiden sukulaisten kanssa. Muistan kyllä, kun olin pieni, että kerran kävimme joidenkin romanisukulaistemme luona, mutta sen jälkeen ei heitä ole tullut tapailtua. He kyllä ovat olleet tekemisissä mummoni kanssa, ja olivat joskus kyselleetkin meistä, mutta jostain syystä eivät tiemme kohdanneet. Mummoni on siis valkolainen, mutta pappani oli romani. Pappaakaan en ikinä nähnyt, kun hän kuoli jo alta kolmenkymmenen ikäisenä, mutta hänen sukulaisensa ovat pitäneet mummooni jonkin verran yhteyttä. Kerran olimme juuri lähteneet mummoni luota kohti kotia, kun hän soitti ja sanoi, että isosetäni, joka oli vieläpä tunnettu tangolaulaja, olisi tulossa hänen luokseen, mutta olimme jo lähempänä kotia, joten emme viitsineet enää kääntyä takaisin. Ajattelimme, että tilaisuus tavata koittaa joku toinen kerta, kun hän oli ruvennut käymään mummoni luona. Äitini sitten toissa kesänä tapasikin hänet, kun hän tuli kyläsille. Sanoi, että oli aivan ihana ihminen, ja tämä setä olisi kovasti halunnut tulla uudestaankin kyläsille, mutta viikko, tai pari tapaamisen jälkeen tämä setäni menehtyi. Itseäni harmittaa suunnattomasti, etten ikinä onnistunut tapaamaan häntä. Nyttemmin äitini on tapaillut joitain muitakin isänsä puolen sukulaisiaan, joten nyt jos tulee mahdollisuuksia tavata heikäläisiä, niin täytyy käydä moikkailemassa.


    • tummavalkonentyttö

      Hei¡ ihanaa nyt ensimmäistä kertaa elämässäni netistä tälläisiä keskustelun löysin. eli olen 4 osa mustalainen. Itse olen erittäin tumma ja aina kokenut olevani erilainen/ niinkuin ulkomaalainen ja siis todellakin lapsesta asti kokenut olevani erilainen. perheessäni juuri minä olen jotenkin ne mustalais veret saanut, kokenut ja tuntent erittäin vahvasti . En koskaan tiennyt että se mustalaisveri todellakin on vaikuttanut minuun niin vahvasti. Onko siis tosiaan niin että 4 osa mustalainen voi kokea itsensä niin tummaveriseksi. Mustalaiset monesti on tullut kysymään olenko kaaleita. Tiedän etten itseäni mustalaiseksi kai voi kutsua ja perheeni on aika valkolaisia, vaikka erittäin vapaamielisiä ja avarakatseisia sellaisia. Ihanaa kuulla että teillä muilla samankaltaisia fiiliksiä . nyt pystyn ymmärtämään tätä tunnetta paremmin. Olen huomannut myös että kaveripiirini koostuu suurimmaksi osin ulkomaalaisista ja tummista :) jotenkin kokenut oloni hyväksi niiden seurassa. Mulla on taipumusta jonkinlaiseen selvännäköön eli pystyn lukemaan ihmisiä erittäin hyvin ja nyt kun vanhemmaksi tullut niin tämä kovapäisyys ja kovasanaisuus tullut vaan vahvemmin esiin . ... Eli siis jostain syystä nämä perus valkolaiset saattaa kokea mut uhkaksi tai katsoa mua niinkun alaspäin. Ps. Tähän loppuun vielä että vaikka suht perus valkolaisesta perheestä olenkin niin olen rasisti valkolaisia kohtaan jossainmäärin (ei oikein :D) enhän voi olla rasisti jos valkolainen olen suurimmaksi osaksi. Kaikkea hyvää teille tummille. Ja kertokaa mustalaiset mulle voinko oikeasti kokea olevani niin erilainen sen 4 osan takia?

    • ForssanMiranella

      Varttia vailla olisi asialinen romani nainen.jos kiinostaa juulien välinen niin laita viestii tänne.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1656
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1148
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1136
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1031
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      824
    Aihe