Pyydä ja päästä-pellet

Kalamies.

On se kumma miten tuommoiset pyydä ja päästä pellet ovat yleistyneet television kalastusohjelmissa. Minä en ymmärrä miksi kalastetaan enemmän kuin syötäväksi tarvitaan. On outoa porukkaa.

21

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kehä 1

      Odota seuraava sukupolvi..ne ei kalasta ollenkaan..

      Tarpeeksi kun vieraantuu luonnosta syö lihaa ja kalaa...mutta joutuu psykiatrille kun näkee eläimen kuolevan.

      Äänestä Soinia...

      PS Kokoomukselainen piirtää kalan kalapuikkona

    • Variantti

      Minulla on kaveri, joka ei syö kalaa ollenkaan, mutta on ollut intohimoinen kalastaja kohta 30v, pistää useita tuhansia euroja joka vuosi kalastukseen ja päästää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikkii kalat takaisin omaan elinympäristöönsä, oli se sitten joki, järvi tai meri. Kalat, jotka hän ottaa ovat kavereille syöntikaloiksi. Itse taasen lasken Tornion alapuolella kaikki luonnon jalokalat vapaaksi ja otan vain istareita tai kuhia/ahvenia, jos niitä satun pyytämään. Hauet otan hengiltä ja paiskaan rantapusikkoon.
      Suorana vastauskena kysymykseen voin sanoa, että kalastaminen on äärimmäisen mielenkiintoista puuhaa, ei sitä tarvitse itse kalansaannin takia harrastaa, itsekin voin pyytää tyhjää päiväkaupalla tai nakella jatkuvasti kaloja takaisin jokeen solkenaan. Ei kaloja tarvitse ruoaksi pyytää, kunnon härän sisäfilepihvi on kuitenkin maukkaampaa.

    • jjssks

      ÄÄLIÖ!!!

      • virvon varvon

        Svedu pellet ovat kyseisen kalastusmuodon edelläkävijöitä, joiden tekemiä kalastusohjelmia telkkarista tulee jatkuvasti. Kalat pyydetään, vapautetaan ja juhlan kunniaksi lenkkimakkaraa nuotiolla. Sieltä nämä perho miehiksi itseään nimittävät ovat mallia ottaneet.


      • siivet irti
        virvon varvon kirjoitti:

        Svedu pellet ovat kyseisen kalastusmuodon edelläkävijöitä, joiden tekemiä kalastusohjelmia telkkarista tulee jatkuvasti. Kalat pyydetään, vapautetaan ja juhlan kunniaksi lenkkimakkaraa nuotiolla. Sieltä nämä perho miehiksi itseään nimittävät ovat mallia ottaneet.

        Jokainenhan saa tehdä kaloilleen mitä haluaa, Mutta kun nämä päästä kalastajat eivät hyväksy meitä muita kalastajia...Vaativat perustettavaksi vain päästä kalasta paikkoja.


      • Barracudaa
        siivet irti kirjoitti:

        Jokainenhan saa tehdä kaloilleen mitä haluaa, Mutta kun nämä päästä kalastajat eivät hyväksy meitä muita kalastajia...Vaativat perustettavaksi vain päästä kalasta paikkoja.

        Svedut tekee hyvää työtä lajille.Sivistys/Aika tekee tehtävänsä.


    • pieru

      Ihmettelen samaa minäkin, että joku on tuollainen eläinrääkkääjä, varmaan korvien välissä ei kaikki kohdallaan.
      Ottakaa nyt hyvät veljet lusikka kauniiseen käteen ja miettikää ketkä tätä ns. C&R paskanjauhantaa tässä valtakunnassa pitää yllä, se on markkinavoimat.

      • ja jatkosssaki

        Sanokaa mullekki mitä tekkee niin paljola kalala jos mie pyyä 50kg vuessa sitä häätyy syä kilo joka viikko ja mie en ole vielä nähny kethää joka syöpii kallaa joka viikko älkää poikarakhaat alkako eees höpöthään.
        Ruottaalaisekko saapi tästä kunnian että ylimääräset löysäthään takasi no se vain soppii mulle eihän se minun pyytömallia muuta kuitehaan.
        Roskakala ahven ja särki kuuluu ottaakki pois mutta parempikala löysäthään pois jota ei syä ja alamittaset aina takasin,mie piän että siet ole oikein kalamiehiä olemassakhaan mulla tullee vuessa 150 kalstus päivää että ossaaat vähki hahmottaa misi häätyy löysäilä.
        C:R pyynti niiko lukehneet sanoo on luontevaa mutta siinä on semmonen vaatimus että väkäset pittää litistää koukusta muutenhan se tarttuu ja jos vain mahollista käyttää vain yks koukkusia.


      • hara-kalli
        ja jatkosssaki kirjoitti:

        Sanokaa mullekki mitä tekkee niin paljola kalala jos mie pyyä 50kg vuessa sitä häätyy syä kilo joka viikko ja mie en ole vielä nähny kethää joka syöpii kallaa joka viikko älkää poikarakhaat alkako eees höpöthään.
        Ruottaalaisekko saapi tästä kunnian että ylimääräset löysäthään takasi no se vain soppii mulle eihän se minun pyytömallia muuta kuitehaan.
        Roskakala ahven ja särki kuuluu ottaakki pois mutta parempikala löysäthään pois jota ei syä ja alamittaset aina takasin,mie piän että siet ole oikein kalamiehiä olemassakhaan mulla tullee vuessa 150 kalstus päivää että ossaaat vähki hahmottaa misi häätyy löysäilä.
        C:R pyynti niiko lukehneet sanoo on luontevaa mutta siinä on semmonen vaatimus että väkäset pittää litistää koukusta muutenhan se tarttuu ja jos vain mahollista käyttää vain yks koukkusia.

        no ruottalaisethan on kyllä hoitaneetkin kalavedet paremmin kuin me täällä. esim vänernilla saa ottaa järvilohen tai taimenen jos rasvaevä leikattu. siellä sitten onkin sitä kalaa ihan erilailla kuin täällä. esim inarilla saa monta päivää vetää, hyvä jos kilonen murikka iskee kiinni!


      • nippelitieto
        hara-kalli kirjoitti:

        no ruottalaisethan on kyllä hoitaneetkin kalavedet paremmin kuin me täällä. esim vänernilla saa ottaa järvilohen tai taimenen jos rasvaevä leikattu. siellä sitten onkin sitä kalaa ihan erilailla kuin täällä. esim inarilla saa monta päivää vetää, hyvä jos kilonen murikka iskee kiinni!

        Suomen kaikkien järvien vesimäärä on 235 kuutiokilometriä.
        Pelkästään Vänernin vesimäärä on 154 kuutiokilometriä, joten mahtuu sinne erilailla sitä kalaakin.


      • näinsekäy
        nippelitieto kirjoitti:

        Suomen kaikkien järvien vesimäärä on 235 kuutiokilometriä.
        Pelkästään Vänernin vesimäärä on 154 kuutiokilometriä, joten mahtuu sinne erilailla sitä kalaakin.

        No siihen mahtuu särki poikineen cäts & riliitti pojille kuvattavaksi. Ei muuta kun mäskit veteen ja lahnan hinta halpenemaan. Muistakaa ottaa kumihanskat mukaan ja viimesenpäälle vaaka sekä dikipokkariin täys akku ja muiskis "nähdään taas 50g painavampana." Plumps ja sinne sujahti särki. Uutta matoa koukkuun ja loppu parvikin ylös.


      • 13-vuotiaskalstaja
        ja jatkosssaki kirjoitti:

        Sanokaa mullekki mitä tekkee niin paljola kalala jos mie pyyä 50kg vuessa sitä häätyy syä kilo joka viikko ja mie en ole vielä nähny kethää joka syöpii kallaa joka viikko älkää poikarakhaat alkako eees höpöthään.
        Ruottaalaisekko saapi tästä kunnian että ylimääräset löysäthään takasi no se vain soppii mulle eihän se minun pyytömallia muuta kuitehaan.
        Roskakala ahven ja särki kuuluu ottaakki pois mutta parempikala löysäthään pois jota ei syä ja alamittaset aina takasin,mie piän että siet ole oikein kalamiehiä olemassakhaan mulla tullee vuessa 150 kalstus päivää että ossaaat vähki hahmottaa misi häätyy löysäilä.
        C:R pyynti niiko lukehneet sanoo on luontevaa mutta siinä on semmonen vaatimus että väkäset pittää litistää koukusta muutenhan se tarttuu ja jos vain mahollista käyttää vain yks koukkusia.

        Minä kaverini kanssa oltii viikko kalastamassa mökillä kaksistaa. Syötiin joka päivä sellanen kilon hauki puoliks ja lisäks vielä affenia. Pikkuset kalat takas, mutta kyllä kalaa saa joka päivä syötyä. Harmiti ku ei voitu jäädä pitemmäks aikaa.


    • nhjbhjn

      KALAT JOTKA VAPAUTETAAN kuolevat kuitenkin kun haavoihin iskee sieni ym taudit,joten joos pyytää niin net pitää myös syödä tai syöttää jollekin otukselle.PYYDÄ JA PÄÄSTÄ MUKA KALASTAJAT keksikää uusi leikki.

    • gfglf

      Jos aiko kalastusta harrastaa esim koko kesäkauden, tulee sitä saaliiksi väkisinkin liikaa. Tulee otettua vain ne reissun ruokakalat. Miksen siis päästäisi liiat takaisin kasvamaan. Vai olisko esim. oikein, että ajat 1200 km lomareissulla lappiin kalaan. Satut heti ekana iltana saamaan hyvin kalaa. Lähdetkö saman tien ajelemaan takaisin, vai kalastatko ehkä vielä toisenakin päivänä. Jos olet päästellyt liiat takaisin, ottanut vain ruokakalan, voit kalastella pitempäänkin.
      Mihinkähän ne torniojokivarren lohenpyytäjät laittavat kaikki ne kauden aikana pyydetyt lohet. Kun oma pakaste on täytetty,kaikki lähisukulaiset ja tutut kyllästetty lohella ja koirallekkin muutama keitetty, voisi loput ehkä päästää takaisin kutupuuhiin.
      Siinä saattas olla veneet sievässä rivissä rantatörmällä ison osan kalastuskautta, jos jokainen pyytäisi vain, mitä itse tarvitsee, eikä yhtään enempää. Siellä kuitenkin on väylä veneitä täynnä koko kesän, ja samat ukot veneissä.
      Urheilukalastus on harrastus, ei vain yksi tapa saada kalaa pöytään. Muissa maissa pyydä ja päästä-menetelmä toimii. Kumma, ettei meillä.

      • EhdotonEiRääkkäämiselle

        Tietenkin kalat pitää kiintiöittää. Jos sulla on varaa ajaa se 1200 km lappiin ja varat loppuu siihen kun saat kiintiö kalasi niin millä laskuopilla sun lomasi on silloin pilalla? Eikö reissussa muille paikkakunnille ole mitään muuta nähtävää kun paikallisten kalojen kituuttaminen ja muu aika istutaan naama norsunvitulla rantatörmällä? Itse esim matkaan lappiin kerran vuodessa viikoksi kanalintu jahtiin. Viikon luvalla saan ampua 15 pisteen edestä lintuja. Jos pisteet täyttyy loppu aika nautitaan lapin luonnosta yhtälailla mutta ilman haulikkoa tai kivääriä vaellellen yms nähtävyyksiä kierrellen. Mun loma ei ole pilalla pisteiden täytyttyä.
        Tuo pyydystä ja rääkkää periaate on aivan sama kuin ampuisin metsoja hipaisten rankaa lintujen tainnuttua otan kuvan ja taputtelen lentoon. Se että ison massan omaavia kaloja retuutetaan suupielistä huulet, posket, kieli ja kidukset vaurioittaen ja kuvan jälkeen päästetään pois silmistä ei mielestäni ole muuta kuin rääkkäämistä. Suurinosa kaloista on varmasti maha pystyssä seuraavan lahden pohjukassa verenhukkaan kuolemassa samalla kun arvoisa kalastaja vielä laittaa kuviaan someen. Suomeen olisi ehdottomasti saatava laki että kaikki yli kaksi kiloiset vapavälinein pyydetyt kalat olisi pakko ottaa koska pelkkä massa aiheuttaa riuhtoessa kaloihin todella suuret vauriot. Jo fysiikan laki mahdollistaa sen että tätä pienemmille kaloille ei aiheudu niin suurta haittaa koukuissa riuhtomisista kunhan huolehditaan että kiduksissa ei ole ainoatakaan koukkua ollut rikkomassa kalan ainoita hengissä pitäviä elimiä.


    • Itse en myöskään ymmärrä cr-touhua. Alamittaiset päästän toki mutta että varta vasten repisin kaloja ylös vain takaisin päästettäväksi?

      Vitun Jasperit.

    • Enminäkään

      En minäkään ymmärrä, että joku kalastaa ja vapauttaa kaikki saamansa kalat, ilman että olis edes aikomustakaan ottaa yhtään ruokakalaksi.
      Jos tulee liikaa kalaa tai alamittaisia, niin silloin ymmärrän kalojen poispäästämisen.
      Taitaa olla lohen kannnalta parempi kuitenkin selvitä leuka kipeänä kudulle, kuin olla seuraavana keväänä pois heitettynä korppien syötävänä kaatopaikalla.

    • Enymmärränäitä

      Pelleilyä koko homma, ja sekin että kalastuslaki määrää alamittaiset kalat takaisin viskattavaksi, oli elävä tahi KUOLLUT.:D Tulee vielä nälkä semmoisille päättäjille. Itse kyllä otan alamittaisetkin, jos ovat vaurioituneet. Miksi ne pitäisi laittaa kitumaan.? Kalastaa sen verran, kun jaksaa syödä.:)

    • Radial

      Jos ei tarvitse ruuakseen kalaa niin ei pidä pyytää. Alamitta on yhtä älytön. Kyse jonkinlaisesta trofee kalastuksesta. Joskus punnitsin paljonko söin kalaa, 2,25 kg vrk. Mitään en päästänyt takaisin tai heittänyt pois. Alamittaisen päästämisessä kyse vain siitä että jatkettava kalastusta että saisi sen ison tai lisää. Jos tuli sintti ja sen saa ehjänä irti niin menköön.
      Turhaa eläinrääkkäystä ja haaskausta c&r ja alamitta. Otan syötäväksi kelpaavat ja lopetan kun olen saanut sen mitä syön. Joki on paras jääkaappi. Siellä säilyy tuoreena. Voi miellyttää jotain vihriäistä, mutta ei niistä ole tulijaksi sinne missä kalastan. Ne ovat pahimmat luonnon viholliset.

      • EiRääkkäämiselle

        Cätshandfish tai mikälie kalastus tapa kertoo vain ihmisen erkaantumisesta luonnosta. Ennen kalastettiin hyvän ruuan saamiseksi mitä itse nykyäänkin arvostan suomalaisessa kalassa. Nyt on vallalla joku ihme käsitys että pienet otetaan ja isot vapautetaan. Siis täysin älytöntä. Iso kala on se paras ruokakalakin joita sitkeimmät rääkkääjät puolustavat vapauttamis "kun maistuu mudalta/puulta" väitteellä perustuen lähinnä siihen että kalaa ei osata laittaa ruuaksi ja eiväthän nämä edes niitä laita kun pääasia on nostaa ilmaan ja laskea takasin. Kalaa ei lisäksi inhimillisetetä samalle tasolle kun nisäkkäät tai linnut. Kalat ovat eliöitä jotka eivät huuda tuskasta tarkoittaa ihmisille että niitä saa käyttää leikkikaluina. Jos samanlainen pyyntikulttuuri olisi nisäkkäillä ja linnuilla olisi siitä maailmanlaajuinen rääkkäyksen vastainen kamppanja menossa. Perhosilta saa repiä siipiä, muurahaisilta katkoa ruumista, rapuja keittää elävältä ja kaloja repiä leuoista yhtälailla ne rikkoen ja tällainen on yleisesti hyväksyttyä. Jos samaa teet inhimillistetyillä eläimillä istuisit linnassa. Kyllä joku lohko ihmisaivoissakin voi olla nurinkurin kun tällaista tekee.


    • Tavat_oltava

      Sen syön mitä kalastan, siitä pitää lähteä. Poikkeuksena virtaavan veden kalat joita on vain yksinkertaisesti niin vähän, että niitä ei kehtaa syödä, vaan päästän vapaaksi ne harvat jotka saan. Meri ja järvialueella kaikki mikä kelpaa pataan syödään, muut päästetään takaisin. Tällä tavalla on menty aina lapsuudesta lähtien - kotoa opittu tapa.

      Harrastan vain heittokalastusta. Verkot ja muut satimet sekä vetouistelu eivät ole minun juttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe