ylävatsa turvotus

mumma

Haluaisin kuulla onko teillä muilla tällaista ylävatsan turvotusta, en ole lihonnut mistään muualta ja olen suht normaalipainoinen, mutta tämä turvotus, heti melkein rintojen alla, siinä on sellainen ylimääräinen makkara, mitään vatsakipuja ei ole. Johtuuko tämäkin tästä mummutaudista vai tuleeko se muuten vaan iän myötä. Olen 58-vuotias ja syön Novofemiä, joka on poistanut ne "sata" muuta vaivaa. Kirjoitelkaa jos tuntuu tutulta.

19

24235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rasvakerros

      Makkara on täälläkin. Tosin olen lihonut muutenkin aivan kamalasti huolimatta jatkuvista laihdutusyrityksistä. Mikään ei enää tepsi tässä iässä, näemmä. Kuitenkin tuo palleamakkara on tullut viimeiseksi ja se ahdistaa jo autolla ajaessa, jos vatsa on vähänkin turvoksissa. Läskikerros vatsan päällä vain lisääntyy, vaikka en ole vuosikausiin syönyt mitään makeaa tai leivonnaisia. Luultavasti syön liikaa ruisleipää. Asun maalla ja liikun aika paljon.

      • nyt kunnossa

        Oletko aivan varma, ettei sulla ole palleatyrää? Itselläni oli muutama vuosi sitten ja olo oli tosi kamala, kun ei pystynyt istumaan ja pallea tuntu paksulta. Mulla oli se tyrä ihan tuossa mahaportin suussa ja se suu oli myös löystynyt(reflux) Ne sitten yhdessä olivat paha yhdistelmä. Aloitin ruokavaliohoidon, sekä käytin nestemäistä Gavisconia ja pari kuuria Nexiumia.


      • ahistaa
        nyt kunnossa kirjoitti:

        Oletko aivan varma, ettei sulla ole palleatyrää? Itselläni oli muutama vuosi sitten ja olo oli tosi kamala, kun ei pystynyt istumaan ja pallea tuntu paksulta. Mulla oli se tyrä ihan tuossa mahaportin suussa ja se suu oli myös löystynyt(reflux) Ne sitten yhdessä olivat paha yhdistelmä. Aloitin ruokavaliohoidon, sekä käytin nestemäistä Gavisconia ja pari kuuria Nexiumia.

        Tuttuja juttuja. Olen 47 v ja keväästä -09 saakka ollut rintojen alla siinä välikohdassa aika usein ahdistava ja tönkkö tunne ja samalla myös sydämessä ihme väreilyä ja tuntuu kuin tykyttäisi normaalia nopeampaan. Muutoinkin ollut muitakin vaihdevuosi-oireita mm. lämpöaaltoja ym. Olen kaiken aikaa pitänyt itsestään selvänä, että tää ahdistava olo rinnuksissa on samoja oireita. Miten tuo palleatyrä lääkärissä todetaan ja tehdäänkö siinä joitakin kokeita/kuvauksia, vain millainen on todentaminen?


      • nyt kunnossa
        ahistaa kirjoitti:

        Tuttuja juttuja. Olen 47 v ja keväästä -09 saakka ollut rintojen alla siinä välikohdassa aika usein ahdistava ja tönkkö tunne ja samalla myös sydämessä ihme väreilyä ja tuntuu kuin tykyttäisi normaalia nopeampaan. Muutoinkin ollut muitakin vaihdevuosi-oireita mm. lämpöaaltoja ym. Olen kaiken aikaa pitänyt itsestään selvänä, että tää ahdistava olo rinnuksissa on samoja oireita. Miten tuo palleatyrä lääkärissä todetaan ja tehdäänkö siinä joitakin kokeita/kuvauksia, vain millainen on todentaminen?

        Mulle tehtiin mahatähystys eli Gastroskopia. Sain lähetteen terveyskeskuslääkäriltä.


      • nyt kunnossa
        nyt kunnossa kirjoitti:

        Mulle tehtiin mahatähystys eli Gastroskopia. Sain lähetteen terveyskeskuslääkäriltä.

        Olihan mulla muitakin vaivoja, kuten närästystä ja jatkuvasti tuli hapanta suuhun esim. pelkästään jo istuessa ja tunsin palleassa ylhäällä kovan pahkuran oikein. Onko sulla muuta vaivaa, kuin tuo pallean turpoaminen?


      • Mumma
        nyt kunnossa kirjoitti:

        Olihan mulla muitakin vaivoja, kuten närästystä ja jatkuvasti tuli hapanta suuhun esim. pelkästään jo istuessa ja tunsin palleassa ylhäällä kovan pahkuran oikein. Onko sulla muuta vaivaa, kuin tuo pallean turpoaminen?

        Kitos kaikille kommenteista, lisään vielä viestiini sen, että tuon turvotuksen lisäksi minua närästää, ei tosin ihan hirveästi, mutta sitten on semmonen ahdistava olo, ei oikein tiedä johtuuko ahdistus mistä, keuhkoista vai vatsasta, olen kyllä menossa tutkimuksiin juuri tuon ahdistuksen takia, tämän kuun lopulla, jos vaikka tulisi joku selvyys asiaan.


      • SirLis

        Mulla turvonnut pallean seutu. Tuntuu että painaa keuhkoja ja on hengen ahdistusta johtuuko mistä ? Ei närästä.


    • Aivan ahdistaa

      No hei. Olen täällä palstoilla kysynyt vuosi pari sitten ihmeissäni mikä on tämä ihmeellisen mallinen mummamaha. Rintaliivien ympärysmitta on edelleen sama 75 mutta ylämaha on kamala. Toki olen lihonut muutenkin paljon nyt viiden vuoden sisällä, mutta ei sitä painoa silti ole enempää kuin 65 kg/161 cm/55v.
      Minkä ihmeenlaista jumppaa tässä voisi tehdä!!!
      Pakko olisi keksiä jotakin.

      • Mumma

        Luin kirjoitustasi jossa kerroit kertoneesi vatsastasi jo vuosi-pari sitten, eli olet ilmeisesti kärsinyt vaivasta jo paljon kauemmin kuin minä, etkä ilmeisesti ole löytänyt mitään "ylävatsan poistokeinoa", ei kai sellaista olekkaan. Luin myös sinun olevan melkein samankokoinen kanssani, 63/160 on mun kokoni, ikää mulla on sitten tuo vajaa 59. Minä olen ollut samanpainoinen tosi kauan, mutta makkaroita on huomattavasti enemmän. Mistähän me nyt löydettäis se makkaranpoisto kikka?


    • tonttu

      Hei. Täällä sama vaiva nyt parisen kuukautta. Pallea on kivikova ja turvonnut. Täytyisi varmaan käydä lääkärissä kun en tiedä onko vakavaakin. Olen 53 v. nainen enkä mitenkään ylipainoinen. Toivotaan ettei ole mitään vakavaa.

    • pöhöä vastaan

      Aineenvaihdunta hidastuu vaihdevuosissa ja siitä johtuu vatsan makkaroituminen. Myös ummetus aiheuttaa tuota vatsan pöhöä. On joko lisättävä liikuntaa tai kevennettävä ruokavaliota, siinä vaihtoehdot jos haluaa välttää makkaroitumista.

      • pallea

        Ei se aina noin mene, paitsi kyllä tuo aineenvaihdunnan hidastuminen pitää paikkansa. Ummetuksesta en ole kärsinyt koskaan. Kiitos kuuluu ruokavaliolleni, joka on aina sisältänyt paljon marjoja ja hedelmiä. Mulla tosiaankin todettiin myös tuo palleatyrä ja mahaportin löystyminen. Mitään leikkauksia ei tarvittu, vaan Nexiumkuuri ja Cavisgonia. Kahvi laitettiin pannaan 3kk (lääkäri sanoi liiallisen kahvin juonnin olevan vielä pahempaa mahalle, kuin viina ja tupakka) ja ruoka-annokset pieniksi, enkä saanut edes juoda maitoa aterialla saman aikaisesti. 2-3 kk jälkeen aloin olla taas normaali.


    • yks mumsi

      kiitos teille kaikille osuvista kommenteista..itselleni sain apua niistä. juon kahvia nniliikaa ja oireita on.täytyy kokeilla kotikonsteja ensi

    • jouluähky

      närästys ja tiukat farkut ja puristavat puserot pois...sekin jo helpottaa oloa.sekä kahvin juonnin vähentäminen ja rasvaiset ruoat,tumma hapan leipä.aamukahvia ennen juo lasillinen raikasta vettä,ei tyhjään vatsaan ja lisää ruokavalioon myös kevytjogurttia ja banaania vähäsen,ei liikaa jottei kovetu vatsa.mulla joulun aiknaan vatsa oli outo,kun kinkkua äkistään söin ja paljon kahvia,vahvaa sellaista.vähensin ruokavaloista rasvat ja laihempaa kahvia vähemmän ja iltatee ja kaakao rauhoittaa oloa.hapan leipä turvottaa minua,pelksätään täysjyväleivät syön...

    • sappivaivainen

      mulla kans palleatyrä todettu 6 vuotta sitten,sappi vaivasi 20 vuotta,viime marraskuussa sappileikkauksessa ja sen jälkeen ei oo tyräkään vaivannu,mietin et onkohan ne toisiinsa jotenki kytköksissä??

    • liikunnallalaihtunut

      kaikki turvotukset katoaa kun aloittaa kuntosali käynnit ja juoksee, pelaa tennistä tai muuta fyysisesti raskasta liikuntaa , vatsamakkarat tulee liiallisesta istumisesta ja herkkujen syömisestä

    • Omegakolmoset

      Suosittelen kunnon omega3 tuotteen käyttöä. Itselläni hävisi ylimääräiset turvotukset ja vatsavaivat käytön aloittamisen jälkeen.

    • Isohaaahaaa

      Vanha on vanha.

      Geneettisesti biologinen ikä ei yllä 40 vuoteen.

      Jatkoajalla ollaan.

      Olisette eläneet 2-kymppisinä. Nyt on myöhästä.

    • Pyörykkä

      Ylävatsan turvotusta pitkään ahdistus lisää vaivoja.olen 56-vuotias ja alle viiskymppisenä painoni oli 55-60kg.nyt ylipainoinen.ruoka yksipuolista.rytmihäiriöitä ja rinnassa ahdistusta.kävin lääkärissä todettiin vatsahaava ja keuhkoahtautuma.silmien ympärillä tummat rinkulat.vatsanalueen uä tulossa.epäilen itselläni anemiaa on myös uupumista.onko jollain tällaisia vaivoja olisin kiitollinen avusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4194
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4102
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3914
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2725
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2475
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1950
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1609
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe