Itse tehty velkakirja ja miten toimin nyt????

opiskelija-tyttö

Hei haluaisin kysyä onko itse laaditttu velkakirja pätevä, jossa on merkitty velanmäärä, kennelle annettu, milloin annettu, tilinumero mihin siirretty ja mihin tilille velallinen maksaa takaisin ja tietysti todistajat ja allekirjoitukset molemmilta osapuolilta.
Kysymys, koska olen 2-vuotta sitten lainannut kaverilleni 1500e ja hänen piti maksaa takaisin seuraavan vuoden alussa eli 2008 ja aina on siirtynyt ja siirtynyt ja nyt hän on maksanut 500e takaisin, mutta taaas jättänyt maksamatta monta kuukautta ja olen kyllästynyt odottelemaan ja kuuntelemaan selityksiä:(
Voiko tällaisen velan saada ulosottoon, koska tämä ihminen käy työssä ja mitä minun pitää tehdä?????
Olen tällä hetkellä itse opiskelija ja haluaisin saada rahani takaisin, auttakaa asiallisilla viesteillä, ja ei tarvitse sanoa, kuinka tyhmä olen ollut, tiedän sen jo itse ja en ikinä enää lainaa edes velkakirjan kanssa kenellekkään rahaa. Kertokaa kaikki mahdollinen, onko edes mahdollista saada rahoja takaisin ja milloin velka vanhenee...Kiitos etukäteen tiedoista.

32

10663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perintä

      Voi, tee haastehakemus käräjäoikeuteen. Tai yritä myydä velka perintäyhtiölle.

    • Kaikenlaisia..

      No, kaatunutta maitoa ei kannata surra,
      oppirahat on vain 1000 euroa.

      Tsemppiä oppimiseen.

    • Lassie tappaa

      Myyt sen pantin, jonka velallinen jätti sinulle ottaessaan lainaa. Jos ei ole panttia, niin sitten voi voi.

      • opiskelija-tyttö

        Etkö osaa lukea, voi voi, enhän kirjoittanut missään vaiheessa ottaneeni panttia vaan velasta on velkakirja kaikineen tietoineen , voi voi sinulle ja kiitos avusta.


      • Ylempänä
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, voi voi, enhän kirjoittanut missään vaiheessa ottaneeni panttia vaan velasta on velkakirja kaikineen tietoineen , voi voi sinulle ja kiitos avusta.

        Tuossa ylempänä sait jo vastauksen:

        Tee haastehakemus käräjäoikeuteen. Sieltä kun saat velkomustuomion, voit kiikuttaa sen saatavasi ulosoton perittäväksi.

        Muuta laillista keinoa ei ole. Perintätoimistot eivät ota yksityishenkilöiden velkoja perittäväksi, eikä mikään firma osta velkaasi.


      • Lassie tappaa
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, voi voi, enhän kirjoittanut missään vaiheessa ottaneeni panttia vaan velasta on velkakirja kaikineen tietoineen , voi voi sinulle ja kiitos avusta.

        Ei tuosta aloitusviestistä käy missään selville, olitko ottanut pantin vai ei. Velkakirja on tietysti itsestäänselvyys ja tässä tapauksessa varmaan päteväkin, mutta yksityisten kesken pitäisi olla panttikin. Ulosotto voi nimittäin vetäistä tyhjää jos kaverilla ei ole rahaa.


      • There is hope
        Lassie tappaa kirjoitti:

        Ei tuosta aloitusviestistä käy missään selville, olitko ottanut pantin vai ei. Velkakirja on tietysti itsestäänselvyys ja tässä tapauksessa varmaan päteväkin, mutta yksityisten kesken pitäisi olla panttikin. Ulosotto voi nimittäin vetäistä tyhjää jos kaverilla ei ole rahaa.

        että ulosotto voi tosiaan vetäistä tyhjää mutta ainakin alkuperäisen kirjoittajan mukaan velallinen käy töissä. Eiköhän sieltä jotain irtoa, mitä vähemmän kerralla sitä enemmän korkoja.


    • No panic

      Mulla on tällä hetkellä menossa hieman yli kymppitonnin hakemus ko:ssa. Käyt tekemässä hakemuksen, antavat sen velalliselle tiedoksi ja hänellä on mahdollisuus joko hyväksyä haaste tai sitten jos velallinen ei pidä haastetta aiheellisena toimitat velkakirjan todisteeksi. Kyllä oikeus ratkaisee asian hyväksesi, voit myönteisen päätöksen saatuasi viedä asian ulosoton hoidettavaksi.

      Ja mikä parasta, voit haastehakemusta tehdessäsi hakea myös perintäkuluja, korkoja ym. sinulle aiheutuneita ylimääräisiä kuluja, kyllä ne siellä ko:n kansliassa osaavat neuvoa. Kaverisi joutuu maksamaan mös oikeudenkäyntikulut, ulosottokulut jne., tonnin velka saattaa helposti tuplaantua kulujen kanssa. Luonnollisesti saat myös lakisääteisen viivästyskoron saatavillesi. Tämä tapa on kaverillesi kaikkein kallein muoto suorittaa velka, voit kertoa hänelle että tulet tekemään näin mikäli valkaa ei makseta muulla tavoin, jos on fiksu niin luulisi ymmärtävän maksaa tässä vaiheessa. Minun kaverini ei ollut sitä ja nyt sitten makselee ja minä nautin...

      • Velkakierre

        Ulosotto on turhaa, jos velallisella ei ole rahaa. Ja sellaisellahan harvemmin on, joka joutuu kavereilta lainaamaan. Viime vuosina velallisen asema on lainsäädännössä vahvistunut niin, että yksityiselle ihmiselle annetun lainan voi samantien laskea lahjaksi. Viimeistään velkajärjestelyssä velkoja jää ilman rahojaan, mikä tietysti nykyisen Robin Hood -oikeuskäsityksen mukaan onkin sille ahneelle kiskurille ihan oikein.

        Tässä tapauksessa aloittajalle on käymässä juuri näin. Toivotan menestystä ulosottoon, mutta taitaa tulla maksettavaksi oppirahat. Ystävyytesi oli kaverille vähemmän kuin tuhannen euron arvoinen.


      • Ex PA
        Velkakierre kirjoitti:

        Ulosotto on turhaa, jos velallisella ei ole rahaa. Ja sellaisellahan harvemmin on, joka joutuu kavereilta lainaamaan. Viime vuosina velallisen asema on lainsäädännössä vahvistunut niin, että yksityiselle ihmiselle annetun lainan voi samantien laskea lahjaksi. Viimeistään velkajärjestelyssä velkoja jää ilman rahojaan, mikä tietysti nykyisen Robin Hood -oikeuskäsityksen mukaan onkin sille ahneelle kiskurille ihan oikein.

        Tässä tapauksessa aloittajalle on käymässä juuri näin. Toivotan menestystä ulosottoon, mutta taitaa tulla maksettavaksi oppirahat. Ystävyytesi oli kaverille vähemmän kuin tuhannen euron arvoinen.

        En tarkkaan tunne nykysiä ulosottosäännöksiä mutta kun minulla aikoinaan oli kaikkea paskaa ulosotossa niin kyllä velkojat saivat kaikki rahansa ja korkojen kanssa. Olisihan se ollut yksi vaihtoehto jättäytyä työttömäksi ja odotella velkojen vanhentumista mutta kun se on niin helvetin ankeaa elämää. Olin reilusti töissä ja maksoin kaikki pois niin kuin kuuluukin.


      • opiskelija-tyttö

        Sinne käräjäoikeuteen, täytyykö minun mennä oikeusaputoimistoon ja hankkia itselleni asianajaja vai kuinka se tehdään se hakemus??? sinne ko:teen.... kun nyt ei ole koskaan ennen joutunut tällaiseen tilanteeseen. Kiitos etukäteen neuvoista sinulle:)


      • .

        sinulla ei liene kahden yksityisen väkisestä velasta kyse, vaan jostain aivan erilaisesta.

        yksityisen välissä, jos on vain iltasella lainaa antanut on usein vaikea kaikea toteen näyttää,
        jos on olut esim. vuokrasuhde, se onkin jo helppo nakki.

        "Minun kaverini ei ollut sitä ja nyt sitten makselee ja minä nautin... "

        toivottavasti on kunnon tyyppi, ettei tuota ongelmia sinulle joskus tulevaisuudessa.


    • ,

      kaikki jota pystyt todistamaan on oikeita ja päteviä, vaikka suullinen sopimus.

      mutta kannatta puida myös hyöty, minkä tasoiselta perii pakkokeinoin.
      voit saada ikuisen vihollisen, joka ohimennen raapii autoasi, tai antaa sen vaikka toisen tehtäväksi,
      näinkin voi käydä.
      usein voi olla parempi että opit tyhmyydestäsi, sillä eihän tuo raha ole elämässä suuri summa, vaikka se on sinulle tarpeellinne.

      • opiskelija-tyttö

        Minä en omista autoa ja ei ole väliä vaikka tämä henkilö vihoittelisi minulle lopun elämänsä, kyse on lainasta ja sen takaisin maksamisesta ja 1000 e on opiskelijalle iso summa rahaa.
        Tämä ihminen on työelämässä, eikä ihan taatusti lopeta työntekoa tämän 1000 Euron takia ja halua ,että hänen luottotietonsa menee, sen verran hyvin tunnen tämän ihmisen ja nyt tunnen vielä paremmin ja olen oppinut sen ( älä koskaan lainaa edes kavereillesi rahaa edes velkakirjalla:) ja kiitos sinun antamastasi avusta.


      • Kaikenlaista..
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Minä en omista autoa ja ei ole väliä vaikka tämä henkilö vihoittelisi minulle lopun elämänsä, kyse on lainasta ja sen takaisin maksamisesta ja 1000 e on opiskelijalle iso summa rahaa.
        Tämä ihminen on työelämässä, eikä ihan taatusti lopeta työntekoa tämän 1000 Euron takia ja halua ,että hänen luottotietonsa menee, sen verran hyvin tunnen tämän ihmisen ja nyt tunnen vielä paremmin ja olen oppinut sen ( älä koskaan lainaa edes kavereillesi rahaa edes velkakirjalla:) ja kiitos sinun antamastasi avusta.

        Kannattaa varmasti selvittää, mitä kaikki maksaa, ennen kuin alkaa
        hoitamaan asiaa käräjillä.

        Oikeusaputoimistokaan ei ole ilmainen, se on harhaluuloa se.
        Mutta voithan yrittää. Tonnin tappiosta voi tulla kahden tonnin tappio.

        Suosittelen neuvottelemaan vielä velallien kanssa, jos vaikka 20 euroa/kk maksaisi takaisin.


      • oikeusapua =)
        Kaikenlaista.. kirjoitti:

        Kannattaa varmasti selvittää, mitä kaikki maksaa, ennen kuin alkaa
        hoitamaan asiaa käräjillä.

        Oikeusaputoimistokaan ei ole ilmainen, se on harhaluuloa se.
        Mutta voithan yrittää. Tonnin tappiosta voi tulla kahden tonnin tappio.

        Suosittelen neuvottelemaan vielä velallien kanssa, jos vaikka 20 euroa/kk maksaisi takaisin.

        niin voin laatia sinulle kanteen velkomusasiassa ja lähetän sen sinulle liitteenä.


      • oikeusapua=)
        oikeusapua =) kirjoitti:

        niin voin laatia sinulle kanteen velkomusasiassa ja lähetän sen sinulle liitteenä.

        sen edelliseen viestiin. Eli ota yhteyttä niin selostan sinulle miten hoidat kanteen käräjäoikeuteen ja mitä vaaditaan jne.

        salmaster at luukku.com (ilmaisposti ensin sillä tulee aina vattuiluija)


      • opiskelija-tyttö
        oikeusapua=) kirjoitti:

        sen edelliseen viestiin. Eli ota yhteyttä niin selostan sinulle miten hoidat kanteen käräjäoikeuteen ja mitä vaaditaan jne.

        salmaster at luukku.com (ilmaisposti ensin sillä tulee aina vattuiluija)

        Jotka osasitte auttaa, olen selvittänyt asian ja näin se menee, eli jos sinulla on velkakirja et todellakaan jää ilman rahojasi, tietenkin sillä edellytyksellä jos kyseinen ihminen on työssä käyvä kuten minun tapauksessani ja näin nyt on, että tulen saamaan rahani takaisin.
        Eli soitin ko:n toimistoon ja sieltä neuvottiin näin.
        Mene ko:n kansliaan sieltä he antavat summaarisen ( summaarinen haastehakemus ) hakemuksen jonka voi täyttää paikan päällä eli siihen laitetaan tiedot velasta ja keneltä niitä ollaan perimässä
        ja tässä vaiheessa sinulla ei tarvitse olla mitään velkakirjaa eikä muitakaan velkaan liittyviä papereita mukana, täytän vain sen paperin oikein ja allekirjoitat.
        Ja näin käräjäoikeus laittaa velalliselle tietoa ja jos velallinen kiistää tai ei vastaa hakemukseen 14vrk:n kuluessa asia laitetaan eteenpäin haastemiehelle ja siinä vaiheessa tarvitset alkuperäisen velkakirjan ja kaikki tiedot ( tiliotteet ym. josta käy selville velanmäärä , jonka kyseinen henkilö on sinulle velkaa ) ja summaarinen haastehakemus maksaa n.79e ja jos menee oikeuteen maksat oikeudenkäyntikulut, mutta minun tapauksessa koska olen opiskelija ja saan ainoastaan kelan opintotuen ja asumistuen, jotka ovat todella pienet en joudu itse maksamaan vaan velallinen maksaa kaiken eli oikeudenkäynti kulut, korot ym. kulut.
        Kiitos kaikille, toivottavasti tästä on apua muille ja varsinkin näille viisastelijoille täällä, että osaavat antaa muille oikeata tietoa ja vielä täytyy sanoa , että älä koskaan luovuta vaan yritä ottaa selvää asioista ensin. I am very happy now :) :)


      • Tupakkiloora
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Jotka osasitte auttaa, olen selvittänyt asian ja näin se menee, eli jos sinulla on velkakirja et todellakaan jää ilman rahojasi, tietenkin sillä edellytyksellä jos kyseinen ihminen on työssä käyvä kuten minun tapauksessani ja näin nyt on, että tulen saamaan rahani takaisin.
        Eli soitin ko:n toimistoon ja sieltä neuvottiin näin.
        Mene ko:n kansliaan sieltä he antavat summaarisen ( summaarinen haastehakemus ) hakemuksen jonka voi täyttää paikan päällä eli siihen laitetaan tiedot velasta ja keneltä niitä ollaan perimässä
        ja tässä vaiheessa sinulla ei tarvitse olla mitään velkakirjaa eikä muitakaan velkaan liittyviä papereita mukana, täytän vain sen paperin oikein ja allekirjoitat.
        Ja näin käräjäoikeus laittaa velalliselle tietoa ja jos velallinen kiistää tai ei vastaa hakemukseen 14vrk:n kuluessa asia laitetaan eteenpäin haastemiehelle ja siinä vaiheessa tarvitset alkuperäisen velkakirjan ja kaikki tiedot ( tiliotteet ym. josta käy selville velanmäärä , jonka kyseinen henkilö on sinulle velkaa ) ja summaarinen haastehakemus maksaa n.79e ja jos menee oikeuteen maksat oikeudenkäyntikulut, mutta minun tapauksessa koska olen opiskelija ja saan ainoastaan kelan opintotuen ja asumistuen, jotka ovat todella pienet en joudu itse maksamaan vaan velallinen maksaa kaiken eli oikeudenkäynti kulut, korot ym. kulut.
        Kiitos kaikille, toivottavasti tästä on apua muille ja varsinkin näille viisastelijoille täällä, että osaavat antaa muille oikeata tietoa ja vielä täytyy sanoa , että älä koskaan luovuta vaan yritä ottaa selvää asioista ensin. I am very happy now :) :)

        En halua pelotella, mutta älä iloitse vielä siitä että saat ulosoton osaltasi käyntiin. Ulosotossa olevien saatavien jono saattaa olla pitkä ja velallisen suojaosuuden yli jäävä rahamäärä pieni. Niille muutamille satasille voi olla monta jakajaa. Yleensä kavereilta lainataan velkakirjalla vasta kun kaikki muut kanavat ovat jo täysin kiinni. Piikissä voi aivan hyvin olla kymmenkunta pikavippiä ja muutama isompi kulutusluotto eli se mitä kaveri on ehtinyt saada ennen luottotietojen menoa.


      • PP
        Tupakkiloora kirjoitti:

        En halua pelotella, mutta älä iloitse vielä siitä että saat ulosoton osaltasi käyntiin. Ulosotossa olevien saatavien jono saattaa olla pitkä ja velallisen suojaosuuden yli jäävä rahamäärä pieni. Niille muutamille satasille voi olla monta jakajaa. Yleensä kavereilta lainataan velkakirjalla vasta kun kaikki muut kanavat ovat jo täysin kiinni. Piikissä voi aivan hyvin olla kymmenkunta pikavippiä ja muutama isompi kulutusluotto eli se mitä kaveri on ehtinyt saada ennen luottotietojen menoa.

        noinkin mutta laita vaan hakemus vireille, onpahan sitten ainakin jonossa odottamassa maksua. Noista maksuista sen verran että ei niitä kuluja itse tarvi maksaa vaikka et olisikaan opiskelija, velallinen maksaa kaiken. Pitää vain ymmärtää laittaa hakemukseen kaikki mahdolliset kulut, itse laitoin vähän ylimääräisiäkin mutta kaikki ei mennyt läpi kun ei ollut tositteita tarpeeksi. Oletuksena voisi olla että käräjäoikeus päättää korvattavat summat, eli mitä enemmän on kuitteja tai muuta näyttöä kuluista sitä paremmin ne korvataan. Huomioi myös että jos käy niin onnellisesti että saat rahasi takaisin, niin ne tulevat myös melko hyvällä korolla, riskisijoitus mutta ei huono sellainen =;)


      • 20+12
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Jotka osasitte auttaa, olen selvittänyt asian ja näin se menee, eli jos sinulla on velkakirja et todellakaan jää ilman rahojasi, tietenkin sillä edellytyksellä jos kyseinen ihminen on työssä käyvä kuten minun tapauksessani ja näin nyt on, että tulen saamaan rahani takaisin.
        Eli soitin ko:n toimistoon ja sieltä neuvottiin näin.
        Mene ko:n kansliaan sieltä he antavat summaarisen ( summaarinen haastehakemus ) hakemuksen jonka voi täyttää paikan päällä eli siihen laitetaan tiedot velasta ja keneltä niitä ollaan perimässä
        ja tässä vaiheessa sinulla ei tarvitse olla mitään velkakirjaa eikä muitakaan velkaan liittyviä papereita mukana, täytän vain sen paperin oikein ja allekirjoitat.
        Ja näin käräjäoikeus laittaa velalliselle tietoa ja jos velallinen kiistää tai ei vastaa hakemukseen 14vrk:n kuluessa asia laitetaan eteenpäin haastemiehelle ja siinä vaiheessa tarvitset alkuperäisen velkakirjan ja kaikki tiedot ( tiliotteet ym. josta käy selville velanmäärä , jonka kyseinen henkilö on sinulle velkaa ) ja summaarinen haastehakemus maksaa n.79e ja jos menee oikeuteen maksat oikeudenkäyntikulut, mutta minun tapauksessa koska olen opiskelija ja saan ainoastaan kelan opintotuen ja asumistuen, jotka ovat todella pienet en joudu itse maksamaan vaan velallinen maksaa kaiken eli oikeudenkäynti kulut, korot ym. kulut.
        Kiitos kaikille, toivottavasti tästä on apua muille ja varsinkin näille viisastelijoille täällä, että osaavat antaa muille oikeata tietoa ja vielä täytyy sanoa , että älä koskaan luovuta vaan yritä ottaa selvää asioista ensin. I am very happy now :) :)

        Jep, ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.
        Projekti voi olla pitemmän puoleinen.

        Mutta onnea yritykselle. Kerro joskus miten kävi,
        kun oikeasti homma alkaa etenemään. Pelkkä paperin täyttäminen ei rahaa tuo.
        Olen käynyt noita yritys-kursseja ja siellä on aika karua kertomaa, miten
        käy yrittäjän taskulle, kun tavara otetaan ja ne jää maksamatta. Ei tule korkoja eikä muita,
        vaan kustannuksia entisestään, jos asiaa laittaa eteenpäin.

        Näyttää siltä, että 1000 79 e on tällä hetkellä kustannuksia ko. lainasta.


      • opiskelija-tyttö
        20+12 kirjoitti:

        Jep, ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.
        Projekti voi olla pitemmän puoleinen.

        Mutta onnea yritykselle. Kerro joskus miten kävi,
        kun oikeasti homma alkaa etenemään. Pelkkä paperin täyttäminen ei rahaa tuo.
        Olen käynyt noita yritys-kursseja ja siellä on aika karua kertomaa, miten
        käy yrittäjän taskulle, kun tavara otetaan ja ne jää maksamatta. Ei tule korkoja eikä muita,
        vaan kustannuksia entisestään, jos asiaa laittaa eteenpäin.

        Näyttää siltä, että 1000 79 e on tällä hetkellä kustannuksia ko. lainasta.

        Ja tulen kertomaan tänne mielelläni tämän kokemuksen ja olen hyvin positiivisella mielellä nyt:)
        tämä ihminen saa ensin paska halvauksen kun se saa tiedon ko:sta ja huomaa, että tämä tyttö laittoi sittenkin asian vireille jonka on uhannut tehdä jo vuoden päivät, tosin olen ollut niin kiireinen opiskelun ja työharjoittelun vuoksi, että en ole jaksanut tehdä asialle mitään ja ottaa selvää asioista, mutta nyt on sen verran energiaa , että alkaa tapahtumaan ja odotan innolla kun tämä tyyppi alkaa soittelemaan minulle ja minä en enää vastaa puheluihin, se siitä kaveruudesta ja tiedän ainakin nyt ,että en ikinä lainaa rahaa edes velkakirjalla parhailleni kavereillenikaan, oppirahat tuli opittua tästä ja yleensä ne opitaan kantapäänkautta jos ei muuten. Hyvää jatkoa kaikille ja kuullaan vielä.


      • M.P.
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Ja tulen kertomaan tänne mielelläni tämän kokemuksen ja olen hyvin positiivisella mielellä nyt:)
        tämä ihminen saa ensin paska halvauksen kun se saa tiedon ko:sta ja huomaa, että tämä tyttö laittoi sittenkin asian vireille jonka on uhannut tehdä jo vuoden päivät, tosin olen ollut niin kiireinen opiskelun ja työharjoittelun vuoksi, että en ole jaksanut tehdä asialle mitään ja ottaa selvää asioista, mutta nyt on sen verran energiaa , että alkaa tapahtumaan ja odotan innolla kun tämä tyyppi alkaa soittelemaan minulle ja minä en enää vastaa puheluihin, se siitä kaveruudesta ja tiedän ainakin nyt ,että en ikinä lainaa rahaa edes velkakirjalla parhailleni kavereillenikaan, oppirahat tuli opittua tästä ja yleensä ne opitaan kantapäänkautta jos ei muuten. Hyvää jatkoa kaikille ja kuullaan vielä.

        Mielestäni kannattaa vastata ainakin 1. puheluun, koska tuollainen käräjäoikeudesta tuleva kirje saattaa herättää kaverin maksamaan velkansa ripeästi, kun hän tajuaa että nyt on isompi vaihde päällä. Laskin aivan karkeasti epätarkan informaation pohjalta, että kaveri on sinulle velkaa 1000 e pääomaa, noin 270 euroa viivästyskorkoja 1.1.2008 alkaen ja 79 euroa oikeudenkäyntikuluja, yhteensä suurin piirtein 1 350 euroa.

        Kerrot puhelussa, että tyydyt tuohon 1350 euron summaan ja mikäli rahat ovat tililläsi kahdessa arkipäivässä, suostut peruuttamaan kanteen. Muuten homma jatkuu. Seuraaviin puheluihin voit sitten jo jättää vastaamatta.

        Toivottavasti muuten vaadit kanteessasi myös viivästyskorkoa korkolain mukaan. Sitä ei tuomita jollei sitä erikseen vaadi. Voit tosin vaatia korkoa senkin jälkeen kun haastehakemus on jätetty.


      • oikeusapua=)
        M.P. kirjoitti:

        Mielestäni kannattaa vastata ainakin 1. puheluun, koska tuollainen käräjäoikeudesta tuleva kirje saattaa herättää kaverin maksamaan velkansa ripeästi, kun hän tajuaa että nyt on isompi vaihde päällä. Laskin aivan karkeasti epätarkan informaation pohjalta, että kaveri on sinulle velkaa 1000 e pääomaa, noin 270 euroa viivästyskorkoja 1.1.2008 alkaen ja 79 euroa oikeudenkäyntikuluja, yhteensä suurin piirtein 1 350 euroa.

        Kerrot puhelussa, että tyydyt tuohon 1350 euron summaan ja mikäli rahat ovat tililläsi kahdessa arkipäivässä, suostut peruuttamaan kanteen. Muuten homma jatkuu. Seuraaviin puheluihin voit sitten jo jättää vastaamatta.

        Toivottavasti muuten vaadit kanteessasi myös viivästyskorkoa korkolain mukaan. Sitä ei tuomita jollei sitä erikseen vaadi. Voit tosin vaatia korkoa senkin jälkeen kun haastehakemus on jätetty.

        sait asian eteenpäin. Tosiaan tuon summaarisen tekeminen ei ole vaikea juttu ja käräjäoikeudesta saa siihen apua kuten olet saanutkin.

        Aiemmin on kommentoitu, ettei asia ratkea tähän. Siinä mielessä ei kannata liikaa iloita ja laskea, että kahden viikkon päästä rahat on tililläsi. Joten älä varaa tätä rahaa mihinkään ennenkuin olet saanut sen. Missään nimessä en halua masentaa mutta on olemassa riksi, että kaverilla on menossa kohta kymmenittäin kanteita käräjäoikeuteen jotka käsitellään ilmoittautumisjärjestyksessä. Vero saatavat, elatusavut yms. menee aina jonon ohi automaattisesti ja ns. yksityis-saatavat sitten jonojärjestykseen.

        Jos haluat saada tietoa asialle niin käy uudelleen käräjäoikeudessa kansliassa ja pyydä kaverisi nimellä onko hänellä keskeneräisiä asioita vastaajana. Tästä tiedät onko jo muita velkojia jotka ovat ennen sinua alkaneet oikeudellisiin toimiin. Mikäli kaverilla ei ole mitään juttuja jo käsittelyssä, luottotiedot kunnossa ja ulosotossa ei mitään niin tällöin on kaikkein parhaimmat mahdollisuudet saada rahansa kaikkein nopeimmin.


      • oikeusapua=)
        oikeusapua=) kirjoitti:

        sait asian eteenpäin. Tosiaan tuon summaarisen tekeminen ei ole vaikea juttu ja käräjäoikeudesta saa siihen apua kuten olet saanutkin.

        Aiemmin on kommentoitu, ettei asia ratkea tähän. Siinä mielessä ei kannata liikaa iloita ja laskea, että kahden viikkon päästä rahat on tililläsi. Joten älä varaa tätä rahaa mihinkään ennenkuin olet saanut sen. Missään nimessä en halua masentaa mutta on olemassa riksi, että kaverilla on menossa kohta kymmenittäin kanteita käräjäoikeuteen jotka käsitellään ilmoittautumisjärjestyksessä. Vero saatavat, elatusavut yms. menee aina jonon ohi automaattisesti ja ns. yksityis-saatavat sitten jonojärjestykseen.

        Jos haluat saada tietoa asialle niin käy uudelleen käräjäoikeudessa kansliassa ja pyydä kaverisi nimellä onko hänellä keskeneräisiä asioita vastaajana. Tästä tiedät onko jo muita velkojia jotka ovat ennen sinua alkaneet oikeudellisiin toimiin. Mikäli kaverilla ei ole mitään juttuja jo käsittelyssä, luottotiedot kunnossa ja ulosotossa ei mitään niin tällöin on kaikkein parhaimmat mahdollisuudet saada rahansa kaikkein nopeimmin.

        nyt vielä. Tosiaan kannattaa varata yksi mahdollisuus kaverille, että saa tilinumerosi jotta hän pystyy maksamaan lainan sinulle vielä. Sillä jos et anna vielä yhtä mahdollisuutta haasteen jälkeen saattaa käydä niin, että hän hankkii avustajan joka alkaa vaatia osaa kuluista sinulle koska velallisella ei ollut tietoa mihin saatava täytyy maksaa. Korostan tätä siksi, että kun asia menee oikeuteen ja jos kaverisi hankkii avustajan niin siellä aletaan sitten viilamaan kaikkea mahdollista.

        Joten toimita kaverille maksutiedot tai jos hän soittaa niin vastaa ja anna mahdollisuus maksaa saatava vielä ennenkuin määräaika menee umpeen.


      • oikeusapua=)
        oikeusapua=) kirjoitti:

        nyt vielä. Tosiaan kannattaa varata yksi mahdollisuus kaverille, että saa tilinumerosi jotta hän pystyy maksamaan lainan sinulle vielä. Sillä jos et anna vielä yhtä mahdollisuutta haasteen jälkeen saattaa käydä niin, että hän hankkii avustajan joka alkaa vaatia osaa kuluista sinulle koska velallisella ei ollut tietoa mihin saatava täytyy maksaa. Korostan tätä siksi, että kun asia menee oikeuteen ja jos kaverisi hankkii avustajan niin siellä aletaan sitten viilamaan kaikkea mahdollista.

        Joten toimita kaverille maksutiedot tai jos hän soittaa niin vastaa ja anna mahdollisuus maksaa saatava vielä ennenkuin määräaika menee umpeen.

        ÄLÄ peruuta kannetta ennenkuin olet saanut kaikki rahasi kaverilta mitä haluat ja olet oikeutettu saamaan. Pidä tästä ehdottomasti kiinni eli kanteen peruutat vasta kun olet saanut rahasi tilille. Lisäksi jos kaverisi suostuu niin voitte tehdä vielä erillisen sopimuksen/kuitin jossa ilmenee, että kaverisi on maksanut saatavan eikä sinulla ja hänellä ole enää mitään vaatimuksia liittyen tähän yksilöityyn saatavaan. Toki saat rahasi ensin ja sitten laaditte sen.

        Joku kysyy, että miksi? No toki kaverisi halunnee saada kuitin maksusta. Ja syy miksi kaverisi myös allekirjoittaa ettei kyseiseen yksilöityyn saatavaan ole hänenkään puoleltaan mitään vaatimuksia. Tämä siksi, ettei kaverisi ala myöhemmin riitauttamaan asiaa jollakinlailla josta turhaa ajankulua. Toki perusteita ei ole mutta ainahan kaverisi saattaa kiusanvuoksi alkaa haastamaan sinua liittyen velkaan. Syy tähän voi olla jos hänellä meneekin kaikki luottotiedot ja velkaa kymmeniä tuhansia niin alkaa muuten vaan kiusaamaan sinua asiassa.

        Edellä olevaa ei kovin moni ajattele. Toki ei ole välttämättömyys tuota tehdä mutta suosittelen sillä samaan paperiin sen saa kuin sinunkin kuittauksen maksetusta velasta ja säästyy myöhemmin mahdollisesta kiusanteosta sillä oikeus ei ota asiaa enää käsittelyyn. Ja paperintekoon sitten kaksi todistajaa mukaan.

        Ei liity tähän mutta kerron hauskan (ei toiselle osapuolelle) tosijutun.

        Kaveruset Ville ja Matti olivat tunteneet lapsuudesta asti. Villelle tuli tarve saada rahaa mutta ei saanut pankista. Ville kääntyi Matin puoleen ja Matti lainasi Villelle 10.000 markkaa. Ville kertoi, että saa perinnön josta sitten maksaa 2kk kuluttua Matille 11.000 markkaa. Matti luotti Villeen, asiasta tehtiin velkakirja Villen ehdotuksesta.

        Kun velkakirja saatiin tehtyä asianmukaisesti kuten kuuluu niin Ville sanoi Matille, että reitä velkakirja jotta saat sen paremmin vaikkapa kansioon. No Mattihan teki näin ja laittoi velkakirjan kansioon.

        Määräaika kului ja Ville ei maksanutkaan velkaa. matti ei toki pitänyt tästä vaan haastoi Villen oikeuteen. No asia meni käräjäoikeuteen ja Ville kertoi, että hänhän maksoi velkakirja mukaisen saatavan kokonaan jo viikkoa ennen eräpäivää Matille käteiselle. Matti tietenkin sanoi, ettei ole saanut minkäälaista suoritusta. Villen asianajaja kertoi, että Villen maksettua velka oli Matti tehnyt velkakirjaan reiät sen merkiksi, että velkakirja on mitätön.

        No tarina ei kerro sitä, oliko Ville maksanut velan ja Matti yritti saada kahdenkertaista summaa velasta. Tämä tapahtui 70 luvun paikkeilla. No joku varmaan, että mitä helvettiä tää oikein on! No sen kertoo sen aikainen lainsäädäntö =)


      • opiskelija-tyttö
        oikeusapua=) kirjoitti:

        ÄLÄ peruuta kannetta ennenkuin olet saanut kaikki rahasi kaverilta mitä haluat ja olet oikeutettu saamaan. Pidä tästä ehdottomasti kiinni eli kanteen peruutat vasta kun olet saanut rahasi tilille. Lisäksi jos kaverisi suostuu niin voitte tehdä vielä erillisen sopimuksen/kuitin jossa ilmenee, että kaverisi on maksanut saatavan eikä sinulla ja hänellä ole enää mitään vaatimuksia liittyen tähän yksilöityyn saatavaan. Toki saat rahasi ensin ja sitten laaditte sen.

        Joku kysyy, että miksi? No toki kaverisi halunnee saada kuitin maksusta. Ja syy miksi kaverisi myös allekirjoittaa ettei kyseiseen yksilöityyn saatavaan ole hänenkään puoleltaan mitään vaatimuksia. Tämä siksi, ettei kaverisi ala myöhemmin riitauttamaan asiaa jollakinlailla josta turhaa ajankulua. Toki perusteita ei ole mutta ainahan kaverisi saattaa kiusanvuoksi alkaa haastamaan sinua liittyen velkaan. Syy tähän voi olla jos hänellä meneekin kaikki luottotiedot ja velkaa kymmeniä tuhansia niin alkaa muuten vaan kiusaamaan sinua asiassa.

        Edellä olevaa ei kovin moni ajattele. Toki ei ole välttämättömyys tuota tehdä mutta suosittelen sillä samaan paperiin sen saa kuin sinunkin kuittauksen maksetusta velasta ja säästyy myöhemmin mahdollisesta kiusanteosta sillä oikeus ei ota asiaa enää käsittelyyn. Ja paperintekoon sitten kaksi todistajaa mukaan.

        Ei liity tähän mutta kerron hauskan (ei toiselle osapuolelle) tosijutun.

        Kaveruset Ville ja Matti olivat tunteneet lapsuudesta asti. Villelle tuli tarve saada rahaa mutta ei saanut pankista. Ville kääntyi Matin puoleen ja Matti lainasi Villelle 10.000 markkaa. Ville kertoi, että saa perinnön josta sitten maksaa 2kk kuluttua Matille 11.000 markkaa. Matti luotti Villeen, asiasta tehtiin velkakirja Villen ehdotuksesta.

        Kun velkakirja saatiin tehtyä asianmukaisesti kuten kuuluu niin Ville sanoi Matille, että reitä velkakirja jotta saat sen paremmin vaikkapa kansioon. No Mattihan teki näin ja laittoi velkakirjan kansioon.

        Määräaika kului ja Ville ei maksanutkaan velkaa. matti ei toki pitänyt tästä vaan haastoi Villen oikeuteen. No asia meni käräjäoikeuteen ja Ville kertoi, että hänhän maksoi velkakirja mukaisen saatavan kokonaan jo viikkoa ennen eräpäivää Matille käteiselle. Matti tietenkin sanoi, ettei ole saanut minkäälaista suoritusta. Villen asianajaja kertoi, että Villen maksettua velka oli Matti tehnyt velkakirjaan reiät sen merkiksi, että velkakirja on mitätön.

        No tarina ei kerro sitä, oliko Ville maksanut velan ja Matti yritti saada kahdenkertaista summaa velasta. Tämä tapahtui 70 luvun paikkeilla. No joku varmaan, että mitä helvettiä tää oikein on! No sen kertoo sen aikainen lainsäädäntö =)

        Täytyy sitten vielä vastata siihen puhelimeen :)
        ja kyllä sillä on minun pankkitilin tiedot onhan se maksanut sitä velkaa tilille sen 500e
        ja sillä on kopio siitä velkakirjasta jossa on tilinumero mihin sen piti maksaa silloin 2008 vuoden alussa kaikki takaisin ja kyllähän sitä korkoakin voisi maksaa tietysti, kun sitä ei tullut mieleen edes laittaa siihen velkakirjaan.
        Ja en odota , että ne rahat on pankkitilillä heti, eiköhän tässä jaksa odottaa vielä kun on jo näinkin kauan mennyt ja kiitän vielä kerran kaikkia teitä, olen laittanut nämä neuvot omaan sähköpostiini talteen. Palailen vielä jossain vaiheessa kertomaan
        kuinka kävi. Kiitos paljon :) :)


      • opiskelija-tyttö
        opiskelija-tyttö kirjoitti:

        Täytyy sitten vielä vastata siihen puhelimeen :)
        ja kyllä sillä on minun pankkitilin tiedot onhan se maksanut sitä velkaa tilille sen 500e
        ja sillä on kopio siitä velkakirjasta jossa on tilinumero mihin sen piti maksaa silloin 2008 vuoden alussa kaikki takaisin ja kyllähän sitä korkoakin voisi maksaa tietysti, kun sitä ei tullut mieleen edes laittaa siihen velkakirjaan.
        Ja en odota , että ne rahat on pankkitilillä heti, eiköhän tässä jaksa odottaa vielä kun on jo näinkin kauan mennyt ja kiitän vielä kerran kaikkia teitä, olen laittanut nämä neuvot omaan sähköpostiini talteen. Palailen vielä jossain vaiheessa kertomaan
        kuinka kävi. Kiitos paljon :) :)

        Kirjoitus virhe Kiitos oikeusavusta:)


      • laki sanoo näin
        oikeusapua=) kirjoitti:

        nyt vielä. Tosiaan kannattaa varata yksi mahdollisuus kaverille, että saa tilinumerosi jotta hän pystyy maksamaan lainan sinulle vielä. Sillä jos et anna vielä yhtä mahdollisuutta haasteen jälkeen saattaa käydä niin, että hän hankkii avustajan joka alkaa vaatia osaa kuluista sinulle koska velallisella ei ollut tietoa mihin saatava täytyy maksaa. Korostan tätä siksi, että kun asia menee oikeuteen ja jos kaverisi hankkii avustajan niin siellä aletaan sitten viilamaan kaikkea mahdollista.

        Joten toimita kaverille maksutiedot tai jos hän soittaa niin vastaa ja anna mahdollisuus maksaa saatava vielä ennenkuin määräaika menee umpeen.

        Laissa sanotaan, että mikäli muuta ei erikseen ole määrätty, tapahtuu velan maksu velkojan vakituisessa asunnossa. Tästä johtuen velallisen on vaikea esittää mitään vaatimuksia väitteellä, ettei olisi tiennyt mihin saatava tulisi maksaa.

        Velkakirjalaki 31.7.1947/622

        1. Luku
        3 §

        Jollei maksupaikkaa ole määrätty, suoritettakoon maksu velkojan asunnossa. Jos hän harjoittaa kauppaa tai muuta liikettä, on maksu suoritettava hänen liikehuoneistossaan. Velkojan muutettua maasta toiseen tai saamisen siirryttyä muussa maassa asuvalle velkojalle on maksu kuitenkin suoritettava aikaisemmalla maksupaikalla.

        Velkojalla on oikeus siinä maassa, jossa maksu on tapahtuva, määrätä toinen maksupaikka, kuin edellä on sanottu, jollei tästä koidu velalliselle olennaista hankaluutta tai kustannusta.

        Milloin velkoja on muuttanut asuinpaikkaa tai saaminen on siirtynyt toiselle eikä velallisella ole tietoa siitä, missä maksu tällöin on suoritettava, älköön velallinen olko vastuussa siitä johtuvasta maksun viivästymisestä; ja vastatkoon velkoja kustannuksesta ja vahingosta, joka on aiheutunut velalliselle siitä, ettei tämä ole tietänyt sanotusta muutoksesta.

        Lähde: Finlex


    • Kennedyt

      MUISTAKAA AINA KAIKKI!

      VELKAA PYYTÄVÄT OVAT VAIKEASTI KEHITYSVAMMAISIA VAJAAÄLYISIÄ. ELKÄÄ KOSKAAN LAINATKO KENELLEKKÄÄN RAHAA!!!

      • Anonyymi

        Idiootti olet itse, se käy jo kirjoitustyylistä selväksi.


      • Anonyymi

        Vaikka kirjoitat CAPS päällä niin puhut asiaa!

        Pankitkaan ei anna enää pieniä luottoja vaan ohjaavat asiakkaan luottokorttiyhtiöön. Se joka menee luottokorttivipuun eikä ymmärrä mitä korottomuudesta, kuluttomuudestavniin on todella kehityshäiriöinen.

        Luottokortilla saa sen parinkympin rahan mutta pienin kortti on luokkaa 1000€ ja aika monella se tarkoittaa että se raha alkaa polttamaan kädessä ja sitä ei pystytäkään maksamamaan ilman korkos ja kulua kerralla.

        Jos minulla olisi rahaa jonka pystyisin häviämään ja velallisella olisi nimi tallella pankkiin, niin menisin pankkiin ja antaisin nimen takaukseen ja tekisin talletuksen pääomalle tiettyyn rajaan. Sadan prosentin takausta en antaisi, eli säästöjä pitäisi

        Oikeasti hyviä haltioita ei ole. Ne joilla olisi rahaa taata eivät sitä tee. Ymmärrän miksi oikeat rikkaat haluavat pois ihmisten ilmoilta omaan rauhaan. Alle tonnin lainan kulut on isot eikä rahaton ihminen pysty maksamaan takaisin. Ihmiset kuvittelevat liian isoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe