Piriformis

apua

Mille tuntuu, jos pirsiformis-lihas on kipeä/tulehtunut ?

13

34144

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ccc

      Lihas sijaitsee ristiselästä hieman alaspäin, keskeltä n. 5 cm sivulle pakaran "sisällä".
      Liikkuminen on hankalaa ja joskus tuntuu kuin puukolla iskettäisiin selkään - lähinnä pakaraan.
      Lihas kramppaa ja on TODELLA KIPEÄ, kutan minulla nyt. Siihen ei auta kuin venyttely ja lääkkeet, Esim. 75 mg Voltaren Rapid, mutta itseltäni menee siitä maha kipeäksi (katarrioireita).
      Kävin eräällä selkägurulla (Antti Heikkilä) ja hän käski hankkia itsellee hyvän hierojan miel. urheiluhierojan joka osaa kyseisen lihaksen hieroa auki. Sitten venyttelyä reisiin ja pohkeisiin ja pakaralle. Kipeätä lihasta ei saisi venytellä. Roikkuminen jalat maassa autaa myös jonkin verran. Epäilen että lihaksen kramppaaminen johtuu itselläni joko "issias-vaivana" (en tiedä onko piriformis-lihaskipu ns. issias vaiva) koska kireyttä on oikealla ristiselän yläpuolella ja vas. piriformis aina kipeytyy, samoin vas. ulkoreisi ja -pohjekin välillä. Toiseksi kannattaa tarkistaa onko nilkat taipuneet sisäänpäin, ts. jalkaholvit madaltuneet ja se voisi myös aiheuttaa vaivan ?
      Piriformikselle venytyksiä:
      Istu sohvan tai tuolin reunalle normaalisti. Levitä hieman jalkoja ja laita toisen jalan jalkapohja sisäreittä vasten. Venytä napaa lattialla olevan jalan reittä kohti. Toista sama aina toiselle puolelle. Pidä pari minuuttia per puoli tai tarpeen mukaan.
      Toinen; selälleen lattialle, jalat koukkuun ja nilkka polven päälle - ota polvijalan pohkeesta kiinni ja venytä nilkkaa kohti rintaa. Hieroja sanoi, että kun saat nilkan kiinni rintaan, niin selkävaivat loppuvat. Kokeile.
      Syy voi olla myös istumatyö tai jatkuva autoilu, lähinnä pitkät matkat.
      Vatsan tukilihakset pitäisi myös trimmata kuntoon.

      • Jukka

        Kävin itse Heikkilällä samanlaisen vaivan takia ja sain vastaavanlaiset ohjeet. Vuosi myöhemmin tuli vaivan oikea syy selville, selkärankareuma. Heikkilän diagnoosiin kannattaa ottaa toinen mielipide toisesta paikasta, myös "guru" tekee virheitä.


    • Kokemusta on.

      kipeältä ja kipu säteilee lonkkaan ja jopa sääreenkin saakka. Venyttelyllä sen saa pidettyä kyllä "aisoissa". Jumiutunut piriformis-lihas painaa lonkkahermoa, josta kipuoireet syntyy. Siis jumppaamaan ja venyttelemään. Näin kehoitti minua kiropraktikko (dc) vuosi sitten.

      • akka kaksinkerroin

        Hyviä neuvoja, mut kuinkas jumppaat ja venuttelet jos et pysty edes jalanpäällä seisomaan. Etukumaraa asentoa pitäis välttää kun samaaan aikaa varoitetaaan iskias hermon ärsytyksestä.Hauskin ohje oli lääkäriltä..eikun lenkille ja kuntoilemaan. Pyörimälläkö se pitää tehä. :( Pahimpia neuvoja saa niiltä..jotka koskaan ei oiretta ole edes kärsiny..Olen valmis luovuttamaan moisen oireen..ihan kelle vaan. Siinä en ole nuuka.. :D .. Oireen haluavat voivat rynnistää jonoon...kaikille riittäää.. Saapi tulla muutama lääkärikin, fysioterapeutti ja vaikka proffakin, en katso hakijan taustaan.. (voikun oiskin mukavaa kun tollanen ois mahollista) :D * nauraa itekseeen *


      • AnjaP
        akka kaksinkerroin kirjoitti:

        Hyviä neuvoja, mut kuinkas jumppaat ja venuttelet jos et pysty edes jalanpäällä seisomaan. Etukumaraa asentoa pitäis välttää kun samaaan aikaa varoitetaaan iskias hermon ärsytyksestä.Hauskin ohje oli lääkäriltä..eikun lenkille ja kuntoilemaan. Pyörimälläkö se pitää tehä. :( Pahimpia neuvoja saa niiltä..jotka koskaan ei oiretta ole edes kärsiny..Olen valmis luovuttamaan moisen oireen..ihan kelle vaan. Siinä en ole nuuka.. :D .. Oireen haluavat voivat rynnistää jonoon...kaikille riittäää.. Saapi tulla muutama lääkärikin, fysioterapeutti ja vaikka proffakin, en katso hakijan taustaan.. (voikun oiskin mukavaa kun tollanen ois mahollista) :D * nauraa itekseeen *

        Tervehdys!
        En ole tulossa jonoosi, mutta kerron miten sain apua. Huumori auttaa korvien väliä.2 vuotta vei kun kokeiltiin kaikkea mahdollista ilman tuloksia.Sitten mitattiin eri pituiset jalkani tarkkaan. Toiseen kenkään 1cm:n korotus kantaan ja piriformis (päärynälihakseen)kortisoni puudutusainepiikki pariin kertaan.Tulehduskipulääkkeen sai jättää heti pois ja elämä on OK. Venyttelyjä teen aamuisin.Kokeile vaikka ja kerro auttako sua!


      • Anskuliini
        AnjaP kirjoitti:

        Tervehdys!
        En ole tulossa jonoosi, mutta kerron miten sain apua. Huumori auttaa korvien väliä.2 vuotta vei kun kokeiltiin kaikkea mahdollista ilman tuloksia.Sitten mitattiin eri pituiset jalkani tarkkaan. Toiseen kenkään 1cm:n korotus kantaan ja piriformis (päärynälihakseen)kortisoni puudutusainepiikki pariin kertaan.Tulehduskipulääkkeen sai jättää heti pois ja elämä on OK. Venyttelyjä teen aamuisin.Kokeile vaikka ja kerro auttako sua!

        Niin kumpaan jalkaa korotus tuli, siihenkö, jossa piriformis vaivasi?


      • AnP
        Anskuliini kirjoitti:

        Niin kumpaan jalkaa korotus tuli, siihenkö, jossa piriformis vaivasi?

        Piriformisriesa on vasemmassa lonkassa ja korotus tehtiin oikean jalan kenkään kantapäähän. Vastaisitko vielä hyödyttikö tämä tieto?


      • Sietämätön kipu
        AnP kirjoitti:

        Piriformisriesa on vasemmassa lonkassa ja korotus tehtiin oikean jalan kenkään kantapäähän. Vastaisitko vielä hyödyttikö tämä tieto?

        Minulla on ollut viikon sietämätön kipu vasemmassa jalassa peffan kohdalla, joka todettiin sittemmin piriformislihas kivuksi. Minulla on todettu jalat eri pituisiksi jo monta vuotta sitten ja korotus ollut usean vuoden kengissä, mutta minulla on korotus siinä jalassa, eli vasemmassa, jossa tämä kyseinen vaivakin on. Me ihmiset olemme kuitenkin niin erilaisia, että voihan se olla toisinkin päin. Itseltäni on eripituiset jalat todettu kuvauksessa.
        Kiva olis, kun sais avun tähän sietämättömään kipuun, sain kyllä hyviä ohjeita tältä palstalta.


    • ku sama vaiva

      just diagnosoitu.

      Vasemmassa mullakin.

      Onkohan kellään oikeassa? (Ironinen hymiö, jos olisi.)

      • piriformis vai selkä

        Minulla on oikeassa.


    • Luistelija

      Säteilevä kova hermokipu ulkoreiteen ja sääreen. Omahoitona olen saanut piriformiksen paremmaksi jumpalla ja liikunnalla. Venyttelyjen lisäksi (muut ovat kirjoittaneet niistä) seisten molempien jalkojen heiluttelu eteen ja taakse ihan rentona. Vähitellen pakarat joustavat niin että jalan saa korkeammalle. Saattaa olla aika kipeä ja liikerajoitus aluksi. Liikuntamuodoista uinti, kävely, luistelu rulliksilla ja jäällä sekä hiihto. Pyöräily ei ole hyväksi. Luisteluissahan ja uinnissa liike on sama kuin noissa jalanheitoissa. Lisäksi paikallishoitona TNS sähköstimulaattori. Pieni kone maksaa n. 100 €, jossa 4 elektrodia. Pieni hinta kipuun ja koviin lääkkeisiin tai jatkuviin hierontakäynteihin verrattuna.

    • Sontiasmolottaja

      Itsellä kramppaa uusiutuneen välilevynpullistuman takia. Päivät menee kevyen hermosäryn kanssa oikeassa jalassa pakarasta jalkapöytään, mutta aamuyöt ovat pahimmat. Jostakin syystä kramppaa nukkuessa totaalisesti aamuyöllä ja pakko nousta kävelemään ja potkimaan jalkaa, jotta kramppi helpottaa... ei auta lääkkeet tuohon ja venyttely on tuolloin myös aivan turhaa kun pakara ei taivu mihinkään...

    • Anonyymi

      Mun ”piriformis” parani kun välilevy tyrä poistettiin. Olikin kyllä vaikea tilanne, hurjat iskiasoireet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe