Eturistiside

jujutsuka

meni polvesta poikki 1,5v sitten ja se leikattiin. Olen kuntouttanut jalkaa punttisalilla, pyöräilyllä, jne. Voimaa on jalassa jo enemmän kuin ennen leikkausta ja pystyn juoksemaan ja esim. hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä aivan hyvin. Lääkäri kielsi kuitenkin kaikenlaiset kontaktilajit, loppuiäksi, koska leikattu siirre ei kuulemma kestä alkuunkaan sitä, mitä alkuperäinen eturistiside kestää. Olen meinannut hankkia saranallisen polvituen varalta, etten riko polvea sählätessä. Onko jollain kokemusta eturistisiteen tuennasta, ko. polvituilla ja minkälaisia kokemuksia. Lähinnä kontaktiurheilujen harrastajilta ( jalkapallo, jääkiekko, judo, karate, jujutsu, jne. )kaipaisin kommentteja. Lähinnä siksi, kun ko. tuet maksaa ihan älyttömästi ja en osta sitä, jos siitä ei ole todellista apua.
.

47

33333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkipoikki

      Itseltäni meni polvesta ristiside poikki loppuvuodesta ja se leikattiin joulukuussa. Nyt, 4 kk, leikkauksesta pystyy jo juoksemaan, hyppimään jne. hyvin, ei tietenkään kuten aiemmin sillä lääkärin aikataulun mukaan koipi on täydessä iskussa vasta kesäkuussa.

      Ihmettelen lääkärisi kommenttia että et IKINÄ voi harrastaa kontaktia. Kaikki haut esim. Googlestakin kertovat että 90% leikatuista pääsee polven kanssa samalle tasolle kuin ennen leikkausta ja onpa jossain tapauksessa polvesta tullut leikatun mukaan parempi.

      Kovaa duunia, uintia, punttisalia jne. homma vaatii mutta ainakin omalla kohdallani kuntoutus on tuottanut hyvin tulosta ja kesällä alkaa taas treenaaminen täysillä.

      • JUJUTSUKA

        kyllä olen itsekin ihmetellyt miksi lääkäri kielsi kontaktilajit. Lopputarkastuksessa ja voimamittauksissa todettiin jalan parantuneen keskivertoa paljon paremmin. Tein kyllä töitä kuntoutuksen eteen aivan älyttömänä. Mehiläisen esitteissä ja mainoksissa kehuttiin kovasti, miten leikkauksen jälkeen voitetaan olympia kultaa, jne. Juoksemiset ja kaikki muut sujuu kuten ennenkin ja jalka tuntuu vahvalta. Tämä lisää vielä entisestään pettymystä. Ikää minulla on jo 40v, mutta urheilua en lopeta, ennen kuin henki lähtee. En tiedä vaikuttaako ikä näihin suosituksiin. Olen kyllä kuullut, että ko. leikkauksien jälkeen on nyt eturistisiteet paukahtanut tavallista useammin poikki, noin niin kuin yleisesti. Netissä on kyllä tullut vastaan vain menestystarinoita. Olisiko linjaa tiukennettu, varsinkin vanhoille ukoille?? Kaikki tieto asiasta kiinnostaa.


      • Toipilas
        JUJUTSUKA kirjoitti:

        kyllä olen itsekin ihmetellyt miksi lääkäri kielsi kontaktilajit. Lopputarkastuksessa ja voimamittauksissa todettiin jalan parantuneen keskivertoa paljon paremmin. Tein kyllä töitä kuntoutuksen eteen aivan älyttömänä. Mehiläisen esitteissä ja mainoksissa kehuttiin kovasti, miten leikkauksen jälkeen voitetaan olympia kultaa, jne. Juoksemiset ja kaikki muut sujuu kuten ennenkin ja jalka tuntuu vahvalta. Tämä lisää vielä entisestään pettymystä. Ikää minulla on jo 40v, mutta urheilua en lopeta, ennen kuin henki lähtee. En tiedä vaikuttaako ikä näihin suosituksiin. Olen kyllä kuullut, että ko. leikkauksien jälkeen on nyt eturistisiteet paukahtanut tavallista useammin poikki, noin niin kuin yleisesti. Netissä on kyllä tullut vastaan vain menestystarinoita. Olisiko linjaa tiukennettu, varsinkin vanhoille ukoille?? Kaikki tieto asiasta kiinnostaa.

        Minulta leikattiin eturistiside reilu kuukausi sitten. Ortopedi ei ainakaan minulta kieltänyt tulevaisuudessa mitään urheilulajeja. Hän vaan sanoi ettei uusi eturistiside ole vanhaa parempi ja siitä puuttuu niin sanottua tuntoherkkyyttä, jota on alkuperäisessä siteessä.
        Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen pääsitte esim. ajamaan polkupyörällä?


      • jujutsuka
        Toipilas kirjoitti:

        Minulta leikattiin eturistiside reilu kuukausi sitten. Ortopedi ei ainakaan minulta kieltänyt tulevaisuudessa mitään urheilulajeja. Hän vaan sanoi ettei uusi eturistiside ole vanhaa parempi ja siitä puuttuu niin sanottua tuntoherkkyyttä, jota on alkuperäisessä siteessä.
        Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen pääsitte esim. ajamaan polkupyörällä?

        aloitin n. 1kk kuluttua leikkauksesta. Alkuun kuntopyörällä 20min stepperiä 10 min, 20 min kuntopyörää ja stepperiä 10 min. Näin sain menemään tunnin. Jalkaa alkoi särkee 20 min jälkeen niin paljon, että stepperiä oli pakko talloa välissä. Muutaman viikon sisällä tästä jätin stepperin pois ja poljin koko tunnin settejä kuntopyörällä. 5 kk kuluttua leikkauksesta kävin eka kerran lenkillä. Kuntonyrkkeilyä olen harrastanut n. 1,5 kk leikkauksesta eteenpäin. Suosittelen heti alusta mahdollisimman kova kuntopyöräily päälle ja puntin nostoa rajusti. Itse aloitin liian varovaisesti ja se oli suurenluokan munaus. Lääkärit olisi voinut kertoa tarkemmin millä rankuudella kannattaa heti alusta treenauttaa jalkaa. Toipuminen oli tämän takia hitaampaa. Nyt olen sitten hankkinut polvituen "rehband" ja muutaman kerran treenannut sen kanssa. Se ei häiritse liikaa ja on ainakin henkisenä tukena. Leikkauksesta on n.1,5v takana ja jalassa on vielä hieman koordinaatio ongelmia. Tämän takia hankin jalkatuen myös. Olen kyllä tehnyt heti alusta asti monenlaisia koordinaatio harjoitteita, kuntonyrkkeily treenien jälkeen. Monenlaisia sivuttaishyppelyjä ja puolenvaihtoja, loikkia, jne. Jalkaa ei tunnista vieläkään ns. omaksi jalaksi. Voi olla, että harrastamani lajit jujutsu jne. oli sen verran akrobatiaa vaativia, että jalkaa ei saa enää ikinä samaan tilaan. Nykyään juokseminen ja pyöräily sujuu yhtä hyvin kuin ennen vammautumista, eikä jalkaa särje juostessa ja pyöräillessä. Jos satun vähänkään vääntämään jalkaa, niin seuraavana aamuna jalkaa särkee.


      • Ronan
        jujutsuka kirjoitti:

        aloitin n. 1kk kuluttua leikkauksesta. Alkuun kuntopyörällä 20min stepperiä 10 min, 20 min kuntopyörää ja stepperiä 10 min. Näin sain menemään tunnin. Jalkaa alkoi särkee 20 min jälkeen niin paljon, että stepperiä oli pakko talloa välissä. Muutaman viikon sisällä tästä jätin stepperin pois ja poljin koko tunnin settejä kuntopyörällä. 5 kk kuluttua leikkauksesta kävin eka kerran lenkillä. Kuntonyrkkeilyä olen harrastanut n. 1,5 kk leikkauksesta eteenpäin. Suosittelen heti alusta mahdollisimman kova kuntopyöräily päälle ja puntin nostoa rajusti. Itse aloitin liian varovaisesti ja se oli suurenluokan munaus. Lääkärit olisi voinut kertoa tarkemmin millä rankuudella kannattaa heti alusta treenauttaa jalkaa. Toipuminen oli tämän takia hitaampaa. Nyt olen sitten hankkinut polvituen "rehband" ja muutaman kerran treenannut sen kanssa. Se ei häiritse liikaa ja on ainakin henkisenä tukena. Leikkauksesta on n.1,5v takana ja jalassa on vielä hieman koordinaatio ongelmia. Tämän takia hankin jalkatuen myös. Olen kyllä tehnyt heti alusta asti monenlaisia koordinaatio harjoitteita, kuntonyrkkeily treenien jälkeen. Monenlaisia sivuttaishyppelyjä ja puolenvaihtoja, loikkia, jne. Jalkaa ei tunnista vieläkään ns. omaksi jalaksi. Voi olla, että harrastamani lajit jujutsu jne. oli sen verran akrobatiaa vaativia, että jalkaa ei saa enää ikinä samaan tilaan. Nykyään juokseminen ja pyöräily sujuu yhtä hyvin kuin ennen vammautumista, eikä jalkaa särje juostessa ja pyöräillessä. Jos satun vähänkään vääntämään jalkaa, niin seuraavana aamuna jalkaa särkee.

        Minulla meni eturistiside (toistamiseen) 6v sitten intin judokilpailuissa ja se jouduttiin leikkaan. Kaupan päälle nivelkierukka repesi, ja siitä leikattiin 30%. Aluksi mulla oli saranallinen pirun kallis (joku 130e) tuki mutta ostin tilalle Rehbandin (50-60e) tuen joka toimii huomattavasti paremmin mm.sulkapallossa, sählyssä.

        Uintia&pyöräily voi harrastaa minkä jaksaa mutta liikaa lenkkeiltäessä (etenkin kovalla alustalla) polvi kyllä kipeytyy. Jalkapallon ja muut kontaktilajit sain jättää. Kuntosalilla polvi ei kestä reisiojennuksia vaikka ortopedi niitä suositteli (fysioterapeutti taas kielsi).


      • Tiikerinna
        Ronan kirjoitti:

        Minulla meni eturistiside (toistamiseen) 6v sitten intin judokilpailuissa ja se jouduttiin leikkaan. Kaupan päälle nivelkierukka repesi, ja siitä leikattiin 30%. Aluksi mulla oli saranallinen pirun kallis (joku 130e) tuki mutta ostin tilalle Rehbandin (50-60e) tuen joka toimii huomattavasti paremmin mm.sulkapallossa, sählyssä.

        Uintia&pyöräily voi harrastaa minkä jaksaa mutta liikaa lenkkeiltäessä (etenkin kovalla alustalla) polvi kyllä kipeytyy. Jalkapallon ja muut kontaktilajit sain jättää. Kuntosalilla polvi ei kestä reisiojennuksia vaikka ortopedi niitä suositteli (fysioterapeutti taas kielsi).

        Monta juttua olen kuullut oman polvivammani jälkeen. Sivuside repes poikki pallopelissä yli kuukausi sitten. Polvi ei vain taivu kuin 15 astetta, tosin ennen viime viikon tärähdystä jopa 35.
        Nyt pääsen tähystykseen ja korjaavat mitä on korjattavaa.Arveli kirurgi että on mennyt eturistiside ja sisempi kierukka samassa rytäkässä.

        Odoteltu on ortoosin kanssa jo kuukausi, ja vain pari pätevää lääkäriä olen tavannut, ikävä kyllä.

        Onko kokemusta muilla miten polvi kuntoutuksen jälkeen kestää lajeja joissa tulee äkillisiä käännöksiä, kuten lattarit (tanssi), metsässä juoksentelu ja karate?

        Kuntoutus vaatii näemmä hikeä ja kyyneleitä ja kasan särkylääkkeitä sekä sitkeyttä, vaivan arvoinen koitos, haluan nimittäin vielä juosta ja hyppiä, tanssia ja potkia, lujaa..

        katsotaan miten tyttelin käy, jännittää jo leikkauskin, katselin netistä kuvia, aikas touhua.


      • ACL-leikattu
        Tiikerinna kirjoitti:

        Monta juttua olen kuullut oman polvivammani jälkeen. Sivuside repes poikki pallopelissä yli kuukausi sitten. Polvi ei vain taivu kuin 15 astetta, tosin ennen viime viikon tärähdystä jopa 35.
        Nyt pääsen tähystykseen ja korjaavat mitä on korjattavaa.Arveli kirurgi että on mennyt eturistiside ja sisempi kierukka samassa rytäkässä.

        Odoteltu on ortoosin kanssa jo kuukausi, ja vain pari pätevää lääkäriä olen tavannut, ikävä kyllä.

        Onko kokemusta muilla miten polvi kuntoutuksen jälkeen kestää lajeja joissa tulee äkillisiä käännöksiä, kuten lattarit (tanssi), metsässä juoksentelu ja karate?

        Kuntoutus vaatii näemmä hikeä ja kyyneleitä ja kasan särkylääkkeitä sekä sitkeyttä, vaivan arvoinen koitos, haluan nimittäin vielä juosta ja hyppiä, tanssia ja potkia, lujaa..

        katsotaan miten tyttelin käy, jännittää jo leikkauskin, katselin netistä kuvia, aikas touhua.

        Moi ja harmi että lisää polvivaivaisia löytyy. Mulla on nyt tasan 2 viikkoa omasta leikkauksesta ja sain tänään tikit pois. Myös kepit ois saanut tänään heittää pois..tosin heivasin ne jo pari päivää sitten. Tänään tein ekan kävelylenkin. Tien päähän ja takaisin..:) ai että olen ylpeä itsestäni..heh
        Joo miltäkö mun polvi sitten tuntuu..No oikeastaan siltä että olisi koko ajan joku polvituki joka kiristää polvea joka suunnasta. Kun tekee harjotteita, huomaa heti kuinka polvi toimii hetken hiukan paremmin..kaiken kaikkiaan olo on kovin positiivinen tulevan suhteen..
        Minne olet muuten menossa leikattavaksi jos näin san udella..Itse leikkauksessa ei ole mitään pelättävää..kuhan ottaa riittävän esilääkityksen..
        Tsemmpiä!!


      • Tiikerinna
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Moi ja harmi että lisää polvivaivaisia löytyy. Mulla on nyt tasan 2 viikkoa omasta leikkauksesta ja sain tänään tikit pois. Myös kepit ois saanut tänään heittää pois..tosin heivasin ne jo pari päivää sitten. Tänään tein ekan kävelylenkin. Tien päähän ja takaisin..:) ai että olen ylpeä itsestäni..heh
        Joo miltäkö mun polvi sitten tuntuu..No oikeastaan siltä että olisi koko ajan joku polvituki joka kiristää polvea joka suunnasta. Kun tekee harjotteita, huomaa heti kuinka polvi toimii hetken hiukan paremmin..kaiken kaikkiaan olo on kovin positiivinen tulevan suhteen..
        Minne olet muuten menossa leikattavaksi jos näin san udella..Itse leikkauksessa ei ole mitään pelättävää..kuhan ottaa riittävän esilääkityksen..
        Tsemmpiä!!

        Ihmetyttää vain lääkäreiden saamattomuus ja/tai tietämättömyys polven hoidosta. Olettivat kai sairaalassa alunperin ettei tuommonen hentonen nainen voi saaha polveaan niin sököksi.
        Oli vika mikä hyvänsä, toivon että ottavat tosissaan ja saan polveni kuntoon, kuntoutan mielelläni, kunhan eivät oleta että en halua enää juosta metsissä, tanssia ja hyppiä sekä harrastaa kamppailulajeja.

        On kuitenkin kiva kuulla myös hyviä kokemuksia leikkauksesta ja kuntoutumisesta.

        Joensuuhun lähettävät, tässä postia tutkailen joka päivä milloin kutsu käy. Pitääkin sitten pyytää kunnon aineet ;D


      • ACL-leikattu
        Tiikerinna kirjoitti:

        Ihmetyttää vain lääkäreiden saamattomuus ja/tai tietämättömyys polven hoidosta. Olettivat kai sairaalassa alunperin ettei tuommonen hentonen nainen voi saaha polveaan niin sököksi.
        Oli vika mikä hyvänsä, toivon että ottavat tosissaan ja saan polveni kuntoon, kuntoutan mielelläni, kunhan eivät oleta että en halua enää juosta metsissä, tanssia ja hyppiä sekä harrastaa kamppailulajeja.

        On kuitenkin kiva kuulla myös hyviä kokemuksia leikkauksesta ja kuntoutumisesta.

        Joensuuhun lähettävät, tässä postia tutkailen joka päivä milloin kutsu käy. Pitääkin sitten pyytää kunnon aineet ;D

        Lääkäreiden saamattomuus..heh..niimpä. Minua yleislääkäri yleislääkärin perään passitti vain kuntosalille treenaamaan reisilihasta niin hyvä kuulemma tulee. No vaikka kuinka treenasin niin heti mentyäni takaisin futiksen pariin polvi muljahti taas saman tien. Viimein kyllästyin ja varasin ajan Ortoniin Hesaan kunnon spesialistille joka teki diagnoosin 10 sekunnissa. Eturistiside poikki! 8kk meni "hukkaan" siinä kuntosalipelleilyssä...


      • Tiikerinna
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Lääkäreiden saamattomuus..heh..niimpä. Minua yleislääkäri yleislääkärin perään passitti vain kuntosalille treenaamaan reisilihasta niin hyvä kuulemma tulee. No vaikka kuinka treenasin niin heti mentyäni takaisin futiksen pariin polvi muljahti taas saman tien. Viimein kyllästyin ja varasin ajan Ortoniin Hesaan kunnon spesialistille joka teki diagnoosin 10 sekunnissa. Eturistiside poikki! 8kk meni "hukkaan" siinä kuntosalipelleilyssä...

        Kävelyä ja viikon päästä uudelleen sanoi eka lääkäri terveyskeskuksessa laitatettuaan tiukahkon siteen polvea tukemaan. Kepit sentään sain. Toinen lääkäri laitatti siteen myös mutta älysi otattaa röntgenkuvan ja lähetti samoin tein sairaalaan, missä kunnon otteita käyttelevä mieslääkäri väänsi nii et pääsi paha sana!

        Sivuside revennyt poikki, turvotuksen ja jäykkyyden vuoksi ei voitu tutkia kunnolla oliko muuta. Ortoosi jalkaan ja kuuden viikon päästä nähdään.. Haukku muuten edelliset lääkärit maan rakoon, pohje ja jalkaterä nimittäi turpos kauheasti sen siteen vuoksi...

        No, nähtiin aiemmin toisen lekurin kanssa kun bussi pompautti penkiltä ilmaan ja naks...

        Kututtiin ite kirurgi paikalle ja mitkä otteet! Voi pojat! Pidä rentona sano, sattu vietävästi, mutta opin itekin polven anatomiasta ja toiminnasta, uskomaton kapistus toimiessaan.

        KAhen viikon sisällä tähystykseen, sitä vaan en oikein tajunnut, miksi eturistisidettä ei mielellään leikata vaikka oiskin rikki... Miten kovasti pitää vaatia jos ja kun se sitten muljahtelee jatkossa..

        Jossittelua vielä, mutta sen näkee kun kurkkaavat sisälle.

        Moni on sanonut että vaadi leikkausta, ettei tuo ole normaalia että polvi ei taivu ja sattuu kovin.
        Itse sivuside näyttää ja tuntuu kohtalaisen tukevalta, ihme ja kumma.

        Olen luottanut monasti lääkärin ammattitaitoon ja haluun auttaa, mutta mietinkin nyt, kumpaa lääkärit noudattavat;

        lääkärin ammattietiikkaa
        vai
        sairaanhoitopiirin/kunnan talousohjelmaa????????


      • ACL-leikattu
        Tiikerinna kirjoitti:

        Kävelyä ja viikon päästä uudelleen sanoi eka lääkäri terveyskeskuksessa laitatettuaan tiukahkon siteen polvea tukemaan. Kepit sentään sain. Toinen lääkäri laitatti siteen myös mutta älysi otattaa röntgenkuvan ja lähetti samoin tein sairaalaan, missä kunnon otteita käyttelevä mieslääkäri väänsi nii et pääsi paha sana!

        Sivuside revennyt poikki, turvotuksen ja jäykkyyden vuoksi ei voitu tutkia kunnolla oliko muuta. Ortoosi jalkaan ja kuuden viikon päästä nähdään.. Haukku muuten edelliset lääkärit maan rakoon, pohje ja jalkaterä nimittäi turpos kauheasti sen siteen vuoksi...

        No, nähtiin aiemmin toisen lekurin kanssa kun bussi pompautti penkiltä ilmaan ja naks...

        Kututtiin ite kirurgi paikalle ja mitkä otteet! Voi pojat! Pidä rentona sano, sattu vietävästi, mutta opin itekin polven anatomiasta ja toiminnasta, uskomaton kapistus toimiessaan.

        KAhen viikon sisällä tähystykseen, sitä vaan en oikein tajunnut, miksi eturistisidettä ei mielellään leikata vaikka oiskin rikki... Miten kovasti pitää vaatia jos ja kun se sitten muljahtelee jatkossa..

        Jossittelua vielä, mutta sen näkee kun kurkkaavat sisälle.

        Moni on sanonut että vaadi leikkausta, ettei tuo ole normaalia että polvi ei taivu ja sattuu kovin.
        Itse sivuside näyttää ja tuntuu kohtalaisen tukevalta, ihme ja kumma.

        Olen luottanut monasti lääkärin ammattitaitoon ja haluun auttaa, mutta mietinkin nyt, kumpaa lääkärit noudattavat;

        lääkärin ammattietiikkaa
        vai
        sairaanhoitopiirin/kunnan talousohjelmaa????????

        Joo no sen verran tiedän että mielellään eturistisidettä ei heti operoida poikki napsahtamisen jälkeen, vaan polven annetaan ensin rauhoittua. Silloin on kuulemma toipuminen leikkauksestakin nopeampaa. Itsestä sen verran vielä että mullahan ei muuta vauriota polvessa ollut, kuin juuri tuo eturistidide..


      • Tiikerinna
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Joo no sen verran tiedän että mielellään eturistisidettä ei heti operoida poikki napsahtamisen jälkeen, vaan polven annetaan ensin rauhoittua. Silloin on kuulemma toipuminen leikkauksestakin nopeampaa. Itsestä sen verran vielä että mullahan ei muuta vauriota polvessa ollut, kuin juuri tuo eturistidide..

        jos en flunssaa saa, joten tropit käytössä, valkosipulia lukuunottamatta ;D

        muiden kokemuksia kuulleena ja lukeneena sekä tietoa omasta operaatiosta saaneena voin vain todeta että paljon on edessä hikeä ja kyyneleitä ennen kuin tämä nainen on takaisin omien harrastusten parissa tai edes pääsee kävelemään koiransa kanssa.

        Operaatio tuntuu hurjalta, kun aiemmin ei ole kuin hampaita poistettu ja pari tikkiä ihoonsa saanut.

        Pari päivää ja yksi yö siinä menee, sen jälkeen alkaa työ kotona.

        Mutta mitä tapahtuu selviää kun lääkäri kurkkaa polven sisään, näillä näkymin minulle rakennetaan uusi eturistiside reisilihaksen jänteestä.

        Varsinaisesta loukkaantumisesta on kulunut jo yli kuukausi, joten on kova hinku päästä tekemään jotain asian eteen, kävelykin on nautinto :D

        Paljon kiitoksia kokemuksia jakaneille ja rohkaisijoille :DDD


      • ACL-leikattu
        Tiikerinna kirjoitti:

        jos en flunssaa saa, joten tropit käytössä, valkosipulia lukuunottamatta ;D

        muiden kokemuksia kuulleena ja lukeneena sekä tietoa omasta operaatiosta saaneena voin vain todeta että paljon on edessä hikeä ja kyyneleitä ennen kuin tämä nainen on takaisin omien harrastusten parissa tai edes pääsee kävelemään koiransa kanssa.

        Operaatio tuntuu hurjalta, kun aiemmin ei ole kuin hampaita poistettu ja pari tikkiä ihoonsa saanut.

        Pari päivää ja yksi yö siinä menee, sen jälkeen alkaa työ kotona.

        Mutta mitä tapahtuu selviää kun lääkäri kurkkaa polven sisään, näillä näkymin minulle rakennetaan uusi eturistiside reisilihaksen jänteestä.

        Varsinaisesta loukkaantumisesta on kulunut jo yli kuukausi, joten on kova hinku päästä tekemään jotain asian eteen, kävelykin on nautinto :D

        Paljon kiitoksia kokemuksia jakaneille ja rohkaisijoille :DDD

        Hienoa että pääset leikkaukseen!! Tsemppiä ja voimia sinne. Ei se niin paha ole kuin monet väittävät..
        Itse kävin eilen tarkastuksessa (3 viikkoa leikkauksesta) ja lääkäri totesi kaiken olevan hyvin. Nyt sain luvan aloittaa kevyen kuntopyöräilyn..yes!!
        Toivottavasti pääset hyvän ortopedin hoiviin (niin kuin minä) niin polvesta tulee taas hyvä!!


      • Tiikerinna
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Hienoa että pääset leikkaukseen!! Tsemppiä ja voimia sinne. Ei se niin paha ole kuin monet väittävät..
        Itse kävin eilen tarkastuksessa (3 viikkoa leikkauksesta) ja lääkäri totesi kaiken olevan hyvin. Nyt sain luvan aloittaa kevyen kuntopyöräilyn..yes!!
        Toivottavasti pääset hyvän ortopedin hoiviin (niin kuin minä) niin polvesta tulee taas hyvä!!

        Ai mitä??
        Eturistisiteen osittainen repeymä ja ulommaisen nivelkierukan halkeama.

        Leikattiin, ei se leikkaus ollut kamala, oli vain ufo-tunne kun jalka heilui nenän edessä ja polvi taipui enkä tuntenut mitään!

        Korjausta ei sitten tehty, kun oli muutama napakka säie jäljellä, imuroivat rikkinäiset riekaleet pois ja odottavat luonnon parantavan.

        Särkylääkkeiden ja jäiden voimalla jumpattiin sairaalassa, mut oli vähän ytyjä opiaatteja kun oksensin, ei sovi minulle siis.

        Takapakkia tuli jo, tänä aamuna olin ihan jumissa, mutta nyt jo taipuu hiven enemmän.

        Oliko siulla ACL-leikattu ongelmia polven taipumisessa?
        Miulla polvi on jäykkä ja kipu ei ole kiva jumppakaveri.

        Sanoivat kuitenkin että jos ei 3:n kk:n kuluttua ole tukeva, tekevät uuden ACL:n.

        Seuraavaksi EN unohda KORVATULPPIA!!!! Kuorsauskonsertin kapelimestarina ei ole kiva olla kun on herkkäuninen kuten mie ;D


      • ACL-leikattu
        Tiikerinna kirjoitti:

        Ai mitä??
        Eturistisiteen osittainen repeymä ja ulommaisen nivelkierukan halkeama.

        Leikattiin, ei se leikkaus ollut kamala, oli vain ufo-tunne kun jalka heilui nenän edessä ja polvi taipui enkä tuntenut mitään!

        Korjausta ei sitten tehty, kun oli muutama napakka säie jäljellä, imuroivat rikkinäiset riekaleet pois ja odottavat luonnon parantavan.

        Särkylääkkeiden ja jäiden voimalla jumpattiin sairaalassa, mut oli vähän ytyjä opiaatteja kun oksensin, ei sovi minulle siis.

        Takapakkia tuli jo, tänä aamuna olin ihan jumissa, mutta nyt jo taipuu hiven enemmän.

        Oliko siulla ACL-leikattu ongelmia polven taipumisessa?
        Miulla polvi on jäykkä ja kipu ei ole kiva jumppakaveri.

        Sanoivat kuitenkin että jos ei 3:n kk:n kuluttua ole tukeva, tekevät uuden ACL:n.

        Seuraavaksi EN unohda KORVATULPPIA!!!! Kuorsauskonsertin kapelimestarina ei ole kiva olla kun on herkkäuninen kuten mie ;D

        Joo toki polven taipuminen on ongelma. Mulla tietysti on vähän eri tilanne ku sulla, kun mulle tehtiin kokonaan uusi ristiside. Päivä päivältä polvi kuitenkin alkaa taipua paremmin, kun vaan tekee annettuja harjoitteita. Toinen ongelma mikä tulee, on jalan suoraksi saaminen. Leikattu jalka kun pyrkii menemään hiukan koukkuun jo lunnostaan. Tähän vinkkinä annettiin että pyyhe rullaksi kantapään alle ja sitten rentona makaamaan jalka suorana. 3 viikon jälkeen pitäisi kuulemma polven taipua vähintää 90 astetta.


      • Tiikerinna
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Joo toki polven taipuminen on ongelma. Mulla tietysti on vähän eri tilanne ku sulla, kun mulle tehtiin kokonaan uusi ristiside. Päivä päivältä polvi kuitenkin alkaa taipua paremmin, kun vaan tekee annettuja harjoitteita. Toinen ongelma mikä tulee, on jalan suoraksi saaminen. Leikattu jalka kun pyrkii menemään hiukan koukkuun jo lunnostaan. Tähän vinkkinä annettiin että pyyhe rullaksi kantapään alle ja sitten rentona makaamaan jalka suorana. 3 viikon jälkeen pitäisi kuulemma polven taipua vähintää 90 astetta.

        astetta taipuu, ei kylliksi jotta pääsisi kunnolla harjoittelemaan, enkä tuosta kivusta niin pidä että viitsisin oikein kunnolla vääntää..
        Fysiossa kyllä joutuu kestämään sitten enemmän, sähköhoito tuntuu tepsivän ja kuntoilun jälkeen on sitten hyvä olla seuraavaan yöhön saakka, kun särky alkaa..
        Suoraksi tää menee, passiivisesti, muttei omilla (missä ne on?!?!) lihaksilla nostaen.
        Ihan tuohon 90 asteeseen en taida päästä ensi viikon alkuun, omaan tahtiin, on sen verran kireällä ne vähän lihat mitkä reittä vielä liikuttaa.
        Treeniä vain, sano, kyllä siitä vielä kinttu tulee keväällä minihameessa näyteltäväksi ;DDD
        Mites siulla, entistä ehompi koipi???


      • polvi paskana

        toi o kyl totta et kyl sä sit saat harrastaa kontaktilajei ku se o leikattu ku se o sen jälkee melkee yhtä hyvä ku oikee mut sen pitää olla kyl hyvi treenattu


      • polvi paskana
        polvi paskana kirjoitti:

        toi o kyl totta et kyl sä sit saat harrastaa kontaktilajei ku se o leikattu ku se o sen jälkee melkee yhtä hyvä ku oikee mut sen pitää olla kyl hyvi treenattu

        nii lisään toho viel et onhan esim. Saku Koivulki polvi menny ja pelaa änäris kunnon polvituen kaa nii kyl se kestää vaik ei ois leikattu jos siin o tarpeeks hyvä


      • seittuviitonen
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Moi ja harmi että lisää polvivaivaisia löytyy. Mulla on nyt tasan 2 viikkoa omasta leikkauksesta ja sain tänään tikit pois. Myös kepit ois saanut tänään heittää pois..tosin heivasin ne jo pari päivää sitten. Tänään tein ekan kävelylenkin. Tien päähän ja takaisin..:) ai että olen ylpeä itsestäni..heh
        Joo miltäkö mun polvi sitten tuntuu..No oikeastaan siltä että olisi koko ajan joku polvituki joka kiristää polvea joka suunnasta. Kun tekee harjotteita, huomaa heti kuinka polvi toimii hetken hiukan paremmin..kaiken kaikkiaan olo on kovin positiivinen tulevan suhteen..
        Minne olet muuten menossa leikattavaksi jos näin san udella..Itse leikkauksessa ei ole mitään pelättävää..kuhan ottaa riittävän esilääkityksen..
        Tsemmpiä!!

        moro! itellä leikattiin eturistiside toissa päivänä, ja jalka niin prkleen kipee. miten sillä oikein pystyy nukkumaan ja miten olette tukeneet sitä yön ajan? luin tosta myös että jotain tiettyjä juttuja pitää välttää ettei siitä tule löysää??


    • Jokimaa

      Moi kaikille jotka taistelevat eturistisiteen kanssa.
      Olen 41-vuotias ja kova urheilemaan.
      Harrastan jääkiekkoa,gössiä pelaan aika paljon jossa polveni on sitten aina lopullisesti hajonneetkin.Harrastan myös Gensei ryu karatea.
      Oikea polvi on leikattu 6kertaa,viisi ekaa kertaa lääkärit leikkivät sen kanssa ja silloin polvi oli mennyt liikenneonnettomuudessa.Menin gössiä pelaa ja sivuttaisliikkeessä oikea polvi rusahti eturisti side poikki,ja se meni kokonaan poikki ei revennyt tai löystynyt.Onni onnettomuudessa,se oli kietoutunut lihasten ympäri,muuten olisivat joutuneet halkaisemaan koko ukon.Leikkaus kesti monta tuntia kivut oli kovia,mutta kun olin jalan kuntouttanut huolellisesti.Olen sillä pelannut gössit,lätkät ja harratsanut karatet ja rullaluistellut Lahdesta vuosi sitten Jyväskylään.Nyt sitten meni vasen polvi.Ja lääkärin mukaan joka oli sama joka leikkasi oikean polven niin saadaan vasen yhtähyvään kuntoon kuin oikeakin on.Vasemmasta tosin meni paljon muutakin mutta se oli taas se perkuleen gössi,mutta en meinaa silti lopettaa urheilemista ja liikuntaa.Nyt on kulunut 6viikkoa leikkauksesta.Jalka turpoaa rasituksesta mutta kyllä se tästä.

      • SasuK

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?


      • gen
        SasuK kirjoitti:

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?

        Moi taas.

        Kyllä se valitettavasti on että polvella ei täys varausta kolmeen viikkoon,joten olet varmaankin kepi saanut.
        Mutta sen jälkeen kepeillä mennee noin kuusi viikkoa tapauskohtaisesti tietenkin...
        Se mikä on toipumisen kannalta tärkeintä on se että,venyttelet ja koukistat polvea usein päivittäin vaikka kipua tuntuukin niin se on tehtävä.
        Jos ei jumppaa ja käytä niin ei siitä polvea tule.
        Minä itse ajan Nesteen tankki autoa ja vedän painavia letkuja pitkin lumihankia,mutta olen kova treenailemaan ja liikkumaan.
        Mutta iselläni on nyt mennyt n.4,5 kk leikkauksesta eikä tuo vielä täysin kunnossa ole.
        Toipuminen vie vuoden jos riittääkään.
        Mutta sitten kun jalka rupeaa toimimaan ja ruvetaan kävelemään molemmilla jaloilla niin voi selkä krampata iselläni kävi juuri näin.
        Mutta töistä olin pois kaksi kuukautta ja sittenkin varovasti ruvettava.
        Ja käveltävä paljon ja jääpusseja ja taas käveltävä.


      • anu
        SasuK kirjoitti:

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?

        moi!!
        oikea polvi leikattii loka-05 ja sain sairauslomaa heti sen 2kk ja sen jälkee menin uudelleen,koska en pystynyt käveleen vielä normaalisti- sain 5 viikkoa sairaslomaa ja fys.terapiaa.. en ole kuitenkaan siinä pystynyt käymään ko on niin kipeä. lähdin kuitenkin töihin ja sillä tiellä olen.. kipua tuntuu polvea ilmassa koukistaen omalla painolla ja kaikessa liikkeessä pitää varoa kun astuu vähänkin väärin..pienintäkää askelta ei voi norm. ottaa jos askelpinta on epätasainen ja liukas.. painon laskua jalalle en voi tehdä koska
        sattuu ihan sairaasti jostai lumpion alta..


      • anu
        anu kirjoitti:

        moi!!
        oikea polvi leikattii loka-05 ja sain sairauslomaa heti sen 2kk ja sen jälkee menin uudelleen,koska en pystynyt käveleen vielä normaalisti- sain 5 viikkoa sairaslomaa ja fys.terapiaa.. en ole kuitenkaan siinä pystynyt käymään ko on niin kipeä. lähdin kuitenkin töihin ja sillä tiellä olen.. kipua tuntuu polvea ilmassa koukistaen omalla painolla ja kaikessa liikkeessä pitää varoa kun astuu vähänkin väärin..pienintäkää askelta ei voi norm. ottaa jos askelpinta on epätasainen ja liukas.. painon laskua jalalle en voi tehdä koska
        sattuu ihan sairaasti jostai lumpion alta..

        ...edelleen sama..rappuja en voi kulkee alas en ylös normaalisti koska paino leikatun polven jalall ei kestä yhtään ponnistusta eikä rasitusta.. toivottavasti tää on vaa tätä kuntoutumisen vaihetta ja normaali elämä kokonaisuudessaan jatkuu.. olen ottanut uudelleen lääk. määr. tulehduskipulääk. ja tuntuis ny paremmalt..työssä on rasitus aika pieni mut jaloilla koko päivä ja vp.t menee toipuessa..olin 5kk kokonaisuudessa s-lomal et


        ei olis enää varaa! kärsii täytyy tavallaan..


      • vle
        SasuK kirjoitti:

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?

        Mullle tehtiin 27.9.06 uus eturistiside ja korjattiin sivukierukat. Lääkäri sano leikkauksen jälkeen että painoa saa varata niin paljon kun itse pystyy. 2 viikkoa pitää kävellä kepeillä ja sen jälkeen vaan jos sattuu vielä. 2kk päästä saa ottaa jo kevyttä hölkkää. urheilu kielto 6kk.


      • ACL-leikattu
        SasuK kirjoitti:

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?

        Hassulta kuulostaa tuo ettei saa varata lainkaan. Sairaala ortonin ohjeessa puhutaan että ei täyttä varausta 2 viikkoon ja sen jälkeen täysi varaus sallittu. Itse pystyn jo nyt kävelemään ilman keppejä (12 päivää leikkauksesta) Siitä kiitos hyvälle ortopedille (orton)


      • Spefk
        ACL-leikattu kirjoitti:

        Hassulta kuulostaa tuo ettei saa varata lainkaan. Sairaala ortonin ohjeessa puhutaan että ei täyttä varausta 2 viikkoon ja sen jälkeen täysi varaus sallittu. Itse pystyn jo nyt kävelemään ilman keppejä (12 päivää leikkauksesta) Siitä kiitos hyvälle ortopedille (orton)

        Mulla ainakin sallittiin täysi painovaraus jalalle heti kun kivulta siihen pystyy. Ja kun viikko leikkauksen jälkeen menin fysioterapeutille "pakotti" hän jo minut laittamaan jalalle painoa.. Kivut leikkauksen jälkeen oli minulle täysi yllätys.. Oliko lääkkeet sitten minulle huonot, mutta ensimmäiset päivät oksensin kaiken mitä söin ja kivut oli sietämättömiä. Myös turvotus oli todella paha, polvi, pohje ja nilkka olivat kaikki esittäin turvonneet. Minullekin siis uusi eturistiside tehtiin. Nyt kuntoutus jatkunee.


      • fdb
        Spefk kirjoitti:

        Mulla ainakin sallittiin täysi painovaraus jalalle heti kun kivulta siihen pystyy. Ja kun viikko leikkauksen jälkeen menin fysioterapeutille "pakotti" hän jo minut laittamaan jalalle painoa.. Kivut leikkauksen jälkeen oli minulle täysi yllätys.. Oliko lääkkeet sitten minulle huonot, mutta ensimmäiset päivät oksensin kaiken mitä söin ja kivut oli sietämättömiä. Myös turvotus oli todella paha, polvi, pohje ja nilkka olivat kaikki esittäin turvonneet. Minullekin siis uusi eturistiside tehtiin. Nyt kuntoutus jatkunee.

        eturistiside leikattiin valkeakoskella 11 12 2006 sanottiin että voi varata heti koko painon jalalle. kivut olivat tosi kovat ja jouduin sairaalaan takaisin 1612 kolmeksi päiväksi kun en pystynyt käymään edes vessassa. polvi ei ollut kipeö vaan pohje. phhkeen sisään lihaskalvojen väliin on kertynyt noin banaanin verran verta joka puristaa aivan järjettömän kipeästi . vuoto johtui flexane nimisestä verenohennuslääkkeestä .leikkausta johtanut lääkäri vaan naureskeli että virhe tapahtui nyt 01012007 en ole ottanut vielä yhtään askelta. jalkaterä taipuu muutamia millejä mutta on aivan väärässä asennossa kävelyyn


      • weepee63
        SasuK kirjoitti:

        Heippa!
        Itseltäni leikattiin eturistiside 2 viikkoa sitten. Sain ohjeet, että jalalla EI SAA VARATA lainkaan ensimmäiseen 3 viikkoon. Eli viikon päästä mulla on fysioterapeutin aika, ja hän antanee luvan varata jalalla. Aika huonoon kuntoon on lihakset tuossa jalassa menneet.

        Siitäpä syystä mua kiinnostaa kuinka pian olette päässeet takaisin töihin ja kuinka pitkän sairasloman olette saaneet ja minkälaista työtä teette. Itse olen kaupassa töissä ja sairaslomaa sain 2 kk. Pelkään vaan noiden kommenttien jälkeen mitä olen lukenut, ettei tuo 2kk riitä mihinkään, sillä toisin kuin luullaan, ei kaupassa työskentely ole mitään ruumiillisesti kevyttä työtä. Kuormat saatetaan lastata niin, että päällimmäisenä on 40 kg:n painoinen lenkkimakkaralaatikko 1,7 m:n korkeudessa. Ja jos itse painat 10 kg enemmän ja 160cm pitkä, on mielestäni yhtälö aika hurja... Lisäksi alimmat hyllyt ovat 10 cm:n korkeudessa ja noin 50 cm:ä syvät ja ne täytyy taakse asti täyttää, joten polven täytyy taipua. Mitä mieltä näillä kommenteilla olette, pääsenkö töihin 1,5kk:n päästä?

        minulta leikattii eturistiside 5.12-06,olen vielä sairaslomalla,takareisi on tosi kipeä.parantuminen on yksilöllistä jos tuntuu ettei töissä pysty olemaa nii lisää saikkuu vaa.


      • toivottavasti kehitys jatkuu
        vle kirjoitti:

        Mullle tehtiin 27.9.06 uus eturistiside ja korjattiin sivukierukat. Lääkäri sano leikkauksen jälkeen että painoa saa varata niin paljon kun itse pystyy. 2 viikkoa pitää kävellä kepeillä ja sen jälkeen vaan jos sattuu vielä. 2kk päästä saa ottaa jo kevyttä hölkkää. urheilu kielto 6kk.

        jes, liityn kerhoon! eturistiside napsahti poikki 7.6.07 futiksessa tietenkin ja uusi ja hieno side tehtiin leikkauksessa 5.7! mun uus acl tehtiin lumpiojänteestä, lääkörini ortolääkäreillä kertoi sen olevan vahvin tulevaisuutta ajatellen (tähtäimessä siis paluu kentille).
        täys varaus alusta lähtien lääkäri sanoi ja mulla ei ollu mitään ongelmaa! kivut oli pieniä (tosin panacod ehkä myös vaikutti asiaan ;) ) ja neljä päivää leikkauksesta luovuin toisesta kepistä ja viikko niin kuljin jo ilman keppejä! huomenna tikit pois ja fysioterapiaan..
        lueskellessani tätä palstaa tuntuu tosiaan et oon päässy aikamoisen helpolla..! mut lääkäri sano et toipuminen on tosi yksilöllistä ja siltä näyttää.. mut kait noi erilaiset ohjeet johtuu siitä et acl voidaan tehä monel eri tavalla..


    • tytsä

      Mulla korjattiin eturistiside kolmisen vuotta sitten ja sulkapalloa varten hankin lääkärin kehoituksesta sellaisen saranallisen polvituen. Siitä huolimatta hajoitin polven uudelleen pelatessa.

      • kag raisio

        Itseltäni leikattiin katkennut eturistiside 180107 sairaala pulssissa, kaikki meni oikein hyvin ja kipuja ei ole ollut lainkaan.050207 kävelin jo noin 10000 askelta päivässa sekä nousin portaita noin 10 kerroksen verran. Leikkausta ei mielestäni tarvitse jännittää koska nykymetodit ja lääkkeet ovat sen verran hyviä että turhista kivuista ei tarvitse kärsiä.
        Mitä tulee polvituen käyttöön niin itse ainakin aion käyttää urheillessa enduro/moottorikelkkailu, mikäli se on urheilua, koska kone siinä työn tekee.


      • nyt kun tuli
        kag raisio kirjoitti:

        Itseltäni leikattiin katkennut eturistiside 180107 sairaala pulssissa, kaikki meni oikein hyvin ja kipuja ei ole ollut lainkaan.050207 kävelin jo noin 10000 askelta päivässa sekä nousin portaita noin 10 kerroksen verran. Leikkausta ei mielestäni tarvitse jännittää koska nykymetodit ja lääkkeet ovat sen verran hyviä että turhista kivuista ei tarvitse kärsiä.
        Mitä tulee polvituen käyttöön niin itse ainakin aion käyttää urheillessa enduro/moottorikelkkailu, mikäli se on urheilua, koska kone siinä työn tekee.

        itellä ajankohtaiseksi... mulla leikattiin viikko sitten. eturistiside oli poikki ollut jo noin 8kk. lisäksi löytyi polvikierukan vamma, jota ei muuten voinut korjata, kuin poistaa osa siitä... annettiin lääkitykseksi voltaren ja koviin kipuihin panacod. oon ottanut burana 800 1-2/vrk. ja panacodia tähän mennessä 5 tablettia, reseptin mukaan olisin voinut ottaa tähän mennessä max. 28 tablettia panacodia. mutta kivut ei ole niin pahat, että kärsisin... ei todellakaan. jonkin verran enemmän huolestuttaa tulevaisuus, mitä seurauksia tästä vammasta on vanhuksena, pystynkö täysipainoiseen työhön vielä lopun työikäni jne...


      • losopolvi
        nyt kun tuli kirjoitti:

        itellä ajankohtaiseksi... mulla leikattiin viikko sitten. eturistiside oli poikki ollut jo noin 8kk. lisäksi löytyi polvikierukan vamma, jota ei muuten voinut korjata, kuin poistaa osa siitä... annettiin lääkitykseksi voltaren ja koviin kipuihin panacod. oon ottanut burana 800 1-2/vrk. ja panacodia tähän mennessä 5 tablettia, reseptin mukaan olisin voinut ottaa tähän mennessä max. 28 tablettia panacodia. mutta kivut ei ole niin pahat, että kärsisin... ei todellakaan. jonkin verran enemmän huolestuttaa tulevaisuus, mitä seurauksia tästä vammasta on vanhuksena, pystynkö täysipainoiseen työhön vielä lopun työikäni jne...

        Kiitos kaikille kirjoittaneille!

        210507 katkesi ACL. Futiksessa, kuinkas muuten.
        040707 syntyi toinen tytär!
        050707 leikattiin katkennu ACL-pois.

        Käskettiin jumpata tönkköjalka liikkuvaks, muutoin rekonstruktion jälkeen jalka jäisi jäykäksi.
        Kuutisen viikkoa jumppaa ja 3 fyssarikäyntiä.
        Satoja reidenojennuksia päivässä plus
        liikkuvuusharjoitukset.

        4vk ekasta leikkauksesta pääsin ajamaan kuntopyörää (jota tein päivittäin 30-40min, tosin kevyellä vastuksella).
        Vika viikko ennen leikkausta piti vain muljutella
        polvilumpiota (4-päisen reisilihaksn aktivoimiseksi).

        090807 ACL-rekonstruktio
        Leikkaus meni hyvin. Hamstring-jänteestä siirre (h-jänne yleisesti suositumpi kuin patella-jänne acl-rekonstruktiossa, sanoi ortopedi)
        Nätit pienet arvet. 6vkoa sairaslomaa opehommista.
        Liikunnanopetus (vain 4h/vko) piti jättää toisten kontolle.

        170807 Leikkauksesta 8pv. Joka yö valvonut 1-7h kipujen takia. Aamuisin jalka on jäykkä ja kipeä ja kuolonkankea. Liike tekee kuitenkin polvelle gutaa. Väkisin vaan liikkeelle niin aina vetristyy, ei tietenkään ovaa kipua vasten.
        Eilen vääntäydyin kauppaan ja illalla kävin jo vaemon ja tytärten kanssa picnicillä (täysin kivutta).

        Oon pelannu futista, korista sekä laiskasti thainyrkkeilly. En tiiä uskaltaako vuodenkaan päästä rakkaiden harrastusten pariin.
        Mistä saa kärsivällisyyttä?


    • polvi paskana

      Mun toi lääkäri sanos kans ettei noit kontakti lajei sais ellei siin oo vahvaa lihast ympäril nii ne tukee sitä... mut tänää kävin kokeilees sählyy mut petti heti

      • M laikko

        Mulla tehtiin eturistiside uusiks 3 päivää sitten kahden turhan leikkauksen jälkeen joissa vaan poistettiin kaikkee kierukkaa ja ristisiteen kappaleita mut sitte tajusin vaihtaa ortopediä eka oli joku muraseff (pori) ja sit oli joku esa koskinen (pori)...Molempien leikkaus menetelmät olivat täysin erilaiset, toinen olisi tehnyt polven jänteestä (muraseff) ja toinen teki reiden jänteestä
        (Koskinen)... Koskinen kertoi myös että kalle palanderille on tehty täysin sama toimimpide kuin nyt minulle ja se on uusin ja paras tyyli/keino josta paranee huomattavasti nopeammin koska lumpioon ei jouduta tekemään reikää ja acl kiinnitys tapahtuu sulavilla osilla...Olen todella tyytyväinen että vaihdoin lääkäriä jonka metodit taisivat olla 80 luvulta ja tietämys vajavainen...Ottakaa selville ennen leikkausta että mikä on sen aikainen paras tapa/keino tehdä eturistiside...Nyt 3 päivän jälkeen pystyy jo vähän varaamaan keppien kanssa...Edessä kova kuntoutus jonka aijon ottaa vakavasti PS. pikaisia paranemisia kaikille ja voimia reeniin...


      • sama vaiva
        M laikko kirjoitti:

        Mulla tehtiin eturistiside uusiks 3 päivää sitten kahden turhan leikkauksen jälkeen joissa vaan poistettiin kaikkee kierukkaa ja ristisiteen kappaleita mut sitte tajusin vaihtaa ortopediä eka oli joku muraseff (pori) ja sit oli joku esa koskinen (pori)...Molempien leikkaus menetelmät olivat täysin erilaiset, toinen olisi tehnyt polven jänteestä (muraseff) ja toinen teki reiden jänteestä
        (Koskinen)... Koskinen kertoi myös että kalle palanderille on tehty täysin sama toimimpide kuin nyt minulle ja se on uusin ja paras tyyli/keino josta paranee huomattavasti nopeammin koska lumpioon ei jouduta tekemään reikää ja acl kiinnitys tapahtuu sulavilla osilla...Olen todella tyytyväinen että vaihdoin lääkäriä jonka metodit taisivat olla 80 luvulta ja tietämys vajavainen...Ottakaa selville ennen leikkausta että mikä on sen aikainen paras tapa/keino tehdä eturistiside...Nyt 3 päivän jälkeen pystyy jo vähän varaamaan keppien kanssa...Edessä kova kuntoutus jonka aijon ottaa vakavasti PS. pikaisia paranemisia kaikille ja voimia reeniin...

        Miten olet kuntoutunut leikkauksesta? Olin eilen kierukkarepeämän poistossa ja siinä tarkastettiin tuleva ACL vamman korjaus. Se tehdään tossa syksyllä, ei kuulema kiirettä mutta laitetaan kuntoon. Teen sellaista työtä jossa jalat ovat lujilla. Esa K on ortobedini kans.


    • -M-

      Paljon on hienoja tarinoita, miten polvet ovat notkahtaneet ja miten leikattu, mutta kertokaapa kokemuksianne miten ootte jalkanne kuntouttaneet? Mun ACL ja kierukka leikattiin 5,5 vk sitten ja kepit jäi just pois. Liikkuvuus- ja reisilihasharjoitteita oon tehny kaks kertaa päivässä yhteensä n. tuhannen toistoo. Jääpussi on melkein koko ajan polvessa niin turvotus on laskenut ja kipuja ei ole ollut juurikaan. Kuntopyörää kokeilin, se onnistui just ja just, samoin sauvakävely teki hyvää keholle ja mielelle. Tosin varovaisesti pitäisi alkaa liikkuun kun kepeistä pääsee eroon.
      Oma huolenaiheeni on polven liikkuvuus. En saa sitä vieläkään yli 90 asteen koukkuun, eikä kolmeen viikkoon ole tapahtunut juuri mitään muutosta. Suoraksi se menee helposti. Tuntuu hassulta, kun polvi jää aina samaan kohtaan jumiin, oli se kylmä tai lämmin. Kuinka nopeasti olette saaneet polveenne täyden liikeradan?

    • Frankie Boy

      Epäillään et olisi mennyt ristisiteet poikki polvesta miten on jos on niin leikkauksen jälkeen voiko enään korista pelata tosissaan ja millainen tuo leikkaus on?

      • positiivinen

        Multa on menny eturistiside poikki ja ulommainen nivelkierukkakin samassa repes! Joskus about 2kk sit leikattii ja hyvin on lähteny parantuu! tosi palkitsevaa mut vaatii työtä ja mulla sanottiin että koriksen ei tarvii mitenkää ikinä muuttua tämmösen takia vaa saa treenaa iha normaalisti heti ku on kunnolla hoidettu kuntoutus alta pois!:)


    • M Laikko

      vastaus tulee nyt hieman myöhässä mutta polvi on ollut erittäin tukeva ja muutoinkin hyvä. pelaan jääkiekkoa ja harrastan nyrkkeilyä epäsäännöllisesti ja polven kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. toivon että tästä on henkistä apua muille leikkaukseen joutuville. ps. vastaus hieman kesti :D

      • vielä edessä

        Moi. M laikko
        Leikattiinko sinut porissa?
        Eli missä tämä koskinen työskentelee.
        Vieläkö suosittelisit häntä.


    • l..na

      Moi,minulta leikattiin polvi 21.5.12 eli 1 kk sitten. Olin laskettelemassa ja hissiin mennessä sukset lipes ja polvi vääntyi.ACL eli eturistiside riuhtaisi palan sääriluusta (murtuma) ja se ommeltiin kiinni. ACL ehjä.Toinenkin hyväasentoinen murtuma sääressä,mikä hoidetaan konservatiivisesti. Saranalasta 90 asteella ja kepit,varata saa 40 kg. Väkisin saan polveni taivutettua 90 asteeseen, 40 kg painovaraus ei onnistu,en uskalla painaa kun pelkään polven pettävän. Saranalasta puristaa jalan sinisenkirjavaksi ja polvi paisuu kuin pallo. Lasta ei pysy paikoillaan,tippuu alaspäin pois paikoiltaan. Oletteko käyttänyt tukisidettä saranalastan alla,jotta lasta pysyis paremmin paikoillaan,housujen alla eikä päällä lastaa en saa pysymään paikoillaan. Onko kellään kokemusta saranalastasta? Suunnitelman mukaan kepeistä pitäs päästä kohta eroon.Jumppaan hullunlailla saamiieni ohjeiden mukaan ja jumpparillakin aloitin käymään. Onko kellään kokemusta samanlaisesta polvi/säärimurtumasta ja kuinka kauan menee,että pääsen taas kävelemään ja töihin. Ortopedin mukaan leikkauksesta ainakin 3 kk.

    • pelokas

      Täällä 3 vko ACL-leikkauksesta.
      Kaverilla meni eturistiside kierukka 3 vuotta sitten ja leikkauksesta muutaman viikon jälkeen sai siirteen venäytettyä ja polvesta ei ikinä tullut kunnollista. Nyt itse pelkään kaikkia mahdollisia tuntemuksia polvessa. Muutaman kerran olen vahingossa jalan yliojentanut ja kerran polvi myös hieman vääntyi ja tällöin vihlaisi. Onko kellään tietoa mitä kaikkia "normaaleissa kotioloissa sattuvaa" leikattu polvi kestää? Itse siirteessä kun ei tuntoa ole, niin ilmeisesti venähdystä/uutta katkeamista ei edes tiedä…

    • NEUVOJA?

      Syksyllä sählyä pelatessa juostiin kaverin kanssa kulmaan täyttä hönkyä ja kaveri jotenkin pukkasi minua niin että jalka pääsi ilmeisesti vääntymään sivulle päin ja polvesta kuului pieni napsahdus ja kaaduin vaistomaisesti. Alkoi jomotus ja minut nostettiin laidan yli. Pidin aikani kylmää polven päällä ja se alkoi tuntua hyvältä ja pystyin kävelemään/hölkkäämään normaalisti, ei muutakuin takaisin kentälle ja kaartaessani tuntui kuin polvi jotenkin olisi "muljahtanut" ja taas vaistomainen kaatuminen. Tämän jälkeen polvi oli ihan oikeasti kipeä.

      Heti maanantaina menin mehiläiseen ja lääkäri epäili ensin pohjelihaksen venähdystä, myöhemmin syyksi kirjasi polven sivusiteen venähdyksen. Jalka ei oikein tahtonut suoristua täysin eikä mennä kunnolla koukkuun. Olin poissa töistä 2 viikkoa. Palasin töihin ja koitin rasittaa jalkaa mahdollisimman vähän. Pikkuhiljaa jalka alkoi tuntua paremmalta ja uskalsin luottaa jalkaan enemmän ja enemmän. Se myös suoristui ja koukistui kivuttomasti lähes yhtä hyvin kuin ennen accidenttiä.

      Alkuvuodesta astuin töissä alas noin 40cm korkealta askelmalta vasemmalla jalalla ja polvesta kuului räps. Ihan kuin sormia rusauttaisi. Polveen sattui niin helvetisti enkä ymmärrä miten sain linkattua autooni ja ajettua kotia. :D
      Seuraavana päivänä mehiläiseen ja vanha tuttu lääkäri hämmästeli turvonnutta polvea ja otti siitä neulalla 3 ruutallista verta, eikä kaikkia edes ottanut pois. Siitä ortopedille, joka kirjoitti minulle magneettikuviin lähetteen.

      Töissä tehtiin vakuutusyhtiölle maksuusitomus hakemus, tämä hylättiin sillä peruusteella kun ei ollut tapaturmallisesti sattunut eli en kaatunut tai muuta sellaista.

      Eli kysymys kuuluu Mitä Minun Pitäisi tehdä? Kävelin kepeillä noin 2 viikkoa ja nyt pystyn kävelemään aikalailla normaalisti mutta vähäinenkin rasitus polveen vilhoo ja polvea alkaa särkemään. Lääkäri/Fysioterapeutti olivat aika varmoja että ristiside on poikki. Magneettikuva on jumalattoman kallis mutta mielestäni tässä tilanteessa se olisi välttämätön. Mutta toisaalta, mitä se hyödyttää koska jos se pitää leikata, ei minulla siihen ole kuitenkaan varaa.

      Olen nyt ollut kuukauden sairaslomalla eikä polvi tunnu lähellekkään työkuntoiselta rekka hommiin, työ kun on suurimmaksi osaksi kiipeilyä ja hyppimistä kuormatilaan ja hyttiin painavien kuormalavojen raahaamista lumihangessa pumppukärryllä.

      Jos jollakulla kokemusta tai hyvää näkemystä asiasta niin vastauksenne olisi ns. kultaakin kalliimpia.

    • Polvimees

      Kinkkistä. Liikuntaelinvaivojen kanssa saa todellakin vääntää vakuutusyhtiöiden kanssa. Sinulla on dokumentti mehiläisessä käynnistä, jonne menit siis heti vamman sattuessa. Keskustele lääkärin kanssa lisää, miten voitte näyttää toteen että polvi olisi jo silloin mennyt. Se onkin erittäin todennäköistä, koska eturistisiteen repeämään tarvitaan liike-energiaa enemmän kuin askelmalta alas astuminen. Onko sinulla tapaturmavakuutus. Oliko mehiläisen lääkäri jo alunperin ortopedi?Yleislääkäri harvoin osaa diagnosoida vääntötesteillä eturistisiteen vammaa. Sen huomasin itsekkin aikaa sitten...

      Magneettikuva on se ainoa keino millä acl-vammat todetaan. Itsessään jo polvinivelestä punktoitu veri kertoo acl-vammasta. Nivelkapseli- tai kierukkavamma sitä ei see. Eikä tee myöskään sivusiteen revähdys, joka kyllä paranee tuettuna itsestäänkin. Luultavasti arpeutunut acl-räpsähti lopullisesti poikki. Jos polvilumpion yläpuolelle tuli jo alunperin turvotusta, kyseessä saattoi olla osittainen repeämä tai totaali. Kyseessä on siis "makkaramainen" turvotus polvilumpion yläpuolella. Tuntuu ikäänkuin nesteeltä.

      Eli mieti miten voit lääkärien kanssa yhteistyössä todeta että polvi oli jo silloin rikki. Mieti mitä vakuutuksia sinulla on. Jos ruumiillisia hommia teet, taikka harrastat liikuntaa, muljahteleva polvi rikkoo itse itseään, eli kinttu on korjattava. Nivelpinnat on koetuksella.

      Ole vakuutusyhtiöön yhteydessä ja koita selittää heille että polvi on todennäköisesti vammautunut jo aikaisemmin sekä toimita heille lääkärinlausunto. Hyvä puoli on se että vamma on jo diagnosoitu aikoja sitten. Nyt vain koitat etsiä oikean vakuutuskanavan, joka antaa maksusitoomuksen magneettikuvaukseen ja sitä kautta korjaustarpeen mukaan leikkaukseen. Tässä tapauksessa se lienee tapaturma tai vapaa-ajan vakuutus.

    • polvi muljuaa

      nostan, olisiko sisäsiteen repeämisestä kenellä kokemuksia? Kyseessä on nuori sählynpelaaja, jolla tämä viime viikolla magneetin perusteella todettiin. Ap oli myös pieni epäilys ristisiteen repeämästä/kierukan repeämästä, sillä punktoitaessa tuli veristä nestettä. Magneetti ei liene valehtele.., tärsky ja vääntö"jälkiä" oli myös ulkositeessä ja polvilumpiossa sekä ristisiteessä. Muljuamisen tunnetta jalassa kuitenkin hänellä on, eikä polvi vielä ojennu kunnolla kävellessä( tapaturmasta reilu 2 viikkoa), pystyy jo kävelemään ilman keppejä. Ortoosi on hoitona nyt vielä 3 viikkoa, fyssarille on menossa.

      Kokemuksia? Ylipäätään nuorten polvivammoista, ja onko niistä tullut entisen veroisia?
      Kiitos:)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe