Transit 86-90 viat?

Mitä vikoja on ko. autoissa? Kestääkö tekniikka? Varaosien hinta?
Ilmianna
Jaa

22 Vastausta



kyllä ransu kestää sehän on tehty juhdaksi eikä koristeeksi pihalle ääntähän siinä on mutta kyllä se toimii ja osat on suht koht edullisia riipuu tietty että mistä ostaa itse ostan motonetiltä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
21 VASTAUSTA:
Ajoin 250 - 500 tkm välin -89 100L transulla, luovuin siitä kolme vuotta sitten.

Moottori on vahva, ei öljynkulutusta ja savut aina alle 0.3. Yhden ruiskusuuttimen putsasin (suutinvian oire on ravistava tyhjäkäynti) ja kerran vaihdettiin ruiskupumpusta kaasuakselin pusla (osa 5 mk, työ 500 mk).

- Kytkinremppa n. 300 tkm paikkeilla

Vaihteisto on vahva, kuulemma -88 muuttunut rakenne. Perä pitää ääntä, mutta ei vähällä hajoa kun vaan öljyt on oikeat. Kardaanin takapään laipan kiinnitys perään pitää tiukata muutaman vuoden välein.

Alusta erilainen riippuen korimallista. 100L:ssä jäykkä etuakseli, olkatappiremppa on kallis, n. 500 euro. Vaihdoin kaikki alustan kuluvat osat (iskarit, ohjausnivelet, kallistuksenvakaimen puslat, koiranluut...) mutta ainoastaan takaiskarit kahteen kertaan, joten aika vankka alusta.

Ohjaustehostin on kallis, eikä sitä voi korjata! Uuden hinta n. 2000 euro, tehdaskunnostetun 1300 euro ( asennuksen hinta). Jos tehostin vuotaa, niin älä osta ennen kuin se on korjattu. Itse löysin romikselta vaihto-osan (niitä Epsanjasta uitettuja) taisi olla kolmisen kilomummoa hintaa.

Takaovet ovat ongelma, muutenkin ruostuminen tuon ikäisessä, mutta suurin osa ongelmasta on kosmeettista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Transitin osat olivat aika edullisia vajaa kymmenen vuotta sitten verrattuna muihin. Fordilla inflaatio on ollut runsaasti keskimääräistä nopeampaa ja nyt merkkiosat ovat keskimääräistä kalliimpia.

Motonetistä minäkin olen osia ostanut. Yksi melkoinen pettymys oli nykyisen vm.97 transitin alapallonivel, Motonetin osa kesti vain reilut puoli vuotta ja 20tkm.

Unohdin äsken mainita noista jarrujutuista. Aiemmassa 100L:ssä etujarrupalat menivät n. 50tkm välein. Uudemmassa mallissa minulla on nyt ollut 100tkm Motonetin palat ja vielä ei kahnutusta kuulu.

Takajarrut/käsijarru vaativat remppaa muutaman vuoden välein. Jarrupaineen tasausventtiili maksaa -97 malliin yli 600 euroa, sitä ei voi korjata (paitsi että korjasin, mutta varaosia, esim kumista suojapaljetta, ei saa mistään) eikä sitä löydy myöskään muualta kuin fordilta. Se testataan niin, että toinen tähyilee perän alla jotta liikahtaako sen jousikuormitteinen vipu kun toinen painaa jarrua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Ajoin 250 - 500 tkm välin -89 100L transulla, luovuin siitä kolme vuotta sitten.

Moottori on vahva, ei öljynkulutusta ja savut aina alle 0.3. Yhden ruiskusuuttimen putsasin (suutinvian oire on ravistava tyhjäkäynti) ja kerran vaihdettiin ruiskupumpusta kaasuakselin pusla (osa 5 mk, työ 500 mk).

- Kytkinremppa n. 300 tkm paikkeilla

Vaihteisto on vahva, kuulemma -88 muuttunut rakenne. Perä pitää ääntä, mutta ei vähällä hajoa kun vaan öljyt on oikeat. Kardaanin takapään laipan kiinnitys perään pitää tiukata muutaman vuoden välein.

Alusta erilainen riippuen korimallista. 100L:ssä jäykkä etuakseli, olkatappiremppa on kallis, n. 500 euro. Vaihdoin kaikki alustan kuluvat osat (iskarit, ohjausnivelet, kallistuksenvakaimen puslat, koiranluut...) mutta ainoastaan takaiskarit kahteen kertaan, joten aika vankka alusta.

Ohjaustehostin on kallis, eikä sitä voi korjata! Uuden hinta n. 2000 euro, tehdaskunnostetun 1300 euro ( asennuksen hinta). Jos tehostin vuotaa, niin älä osta ennen kuin se on korjattu. Itse löysin romikselta vaihto-osan (niitä Epsanjasta uitettuja) taisi olla kolmisen kilomummoa hintaa.

Takaovet ovat ongelma, muutenkin ruostuminen tuon ikäisessä, mutta suurin osa ongelmasta on kosmeettista.
Siinähän oli iha hyvin tietoa. Ohjaustehostimesta olen kuullutkin, tutulla se vuoti aikanaan. Olkatappeja saanee romikselta jos hajoaa?

Lähinnä huolettaa dieselkoneessa käynnistyvyys, pumppu ja muut tilpehöörit.

Peltihommat kyllä onnistuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Transitteri kirjoitti:
Siinähän oli iha hyvin tietoa. Ohjaustehostimesta olen kuullutkin, tutulla se vuoti aikanaan. Olkatappeja saanee romikselta jos hajoaa?

Lähinnä huolettaa dieselkoneessa käynnistyvyys, pumppu ja muut tilpehöörit.

Peltihommat kyllä onnistuu.
Noh, romikselta pitäisi löytää koko etuakselisto, jossa ehjät olkatapit.

Olkatappien korjaussarja ei maksa paljon, mutta olkatappien vaihdossa etuakselisto irroitetaan ja vanhat painetaan pois hydraulipuristimella. Ford korjaamossa vähintään 6 h työ (a´ 50-60 e), itse tehden pitempi työpäivä, kun välillä on käyttänyt akselin prässissä (Ford korjaamokin käytti jossain muulla pajalla koska heillä ei ollut riittävän tehokasta puristinta)

Käynnistyvyys on suht hyvä, mutta kovimmilla pakkasilla vaati lämmityksen. Kone kai väljeni vähän puolen miljoonan ajomäärällä kun kylmäkäynnistys heikkeni -25 -> -20C. Aina käynnistyi yli kolmenkympin pakkasilla kunhan sai lisävirtaa, hinata ei tarvinnut.

Pumpussa oli muuten pikku häikkää joskus, kone ei sammunut kun käänsi virrat pois ennen kuin ryntäytti. Sammutinsysteemi vähän jumi, mutta tuo häipyi kun lisäsi jotain polttoaineen lisäainetta (STP tms).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Noh, romikselta pitäisi löytää koko etuakselisto, jossa ehjät olkatapit.

Olkatappien korjaussarja ei maksa paljon, mutta olkatappien vaihdossa etuakselisto irroitetaan ja vanhat painetaan pois hydraulipuristimella. Ford korjaamossa vähintään 6 h työ (a´ 50-60 e), itse tehden pitempi työpäivä, kun välillä on käyttänyt akselin prässissä (Ford korjaamokin käytti jossain muulla pajalla koska heillä ei ollut riittävän tehokasta puristinta)

Käynnistyvyys on suht hyvä, mutta kovimmilla pakkasilla vaati lämmityksen. Kone kai väljeni vähän puolen miljoonan ajomäärällä kun kylmäkäynnistys heikkeni -25 -> -20C. Aina käynnistyi yli kolmenkympin pakkasilla kunhan sai lisävirtaa, hinata ei tarvinnut.

Pumpussa oli muuten pikku häikkää joskus, kone ei sammunut kun käänsi virrat pois ennen kuin ryntäytti. Sammutinsysteemi vähän jumi, mutta tuo häipyi kun lisäsi jotain polttoaineen lisäainetta (STP tms).
Juu prässi onkin valmiina.

Mutta minkäslaisia kulutuslukuja tuommoisella on, käsittääkseni menee aika vähällä vaikka olisi pitkä/puolikorkea?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Transitteri kirjoitti:
Juu prässi onkin valmiina.

Mutta minkäslaisia kulutuslukuja tuommoisella on, käsittääkseni menee aika vähällä vaikka olisi pitkä/puolikorkea?
Vuodenajasta riippuen 8-10 l / 100 km meikäläisen talla pohjassa tai rajoitus 10 km/h vauhdeilla, suurin osa maantieajoa. Yli kymmentä on vaikea saada kuluttamaan talvellakaan, mihinkäs sitä löpöä kuluisi kun konessakaan ei tehoa ole. Nyt siis on puhe vapaastihengittävästä, turbokonella pääsee yhtä vähällä, mutta toisaalta pystyy saamaan jopa 12-13 l / 100 kulutuksia kun kunnolla polkee.

Moottoriteillä tuli pidettyä lätkä pohjassa pitkiä aikoja, vauhtia silloin n. 120-125 todellista nopeutta (ellei ollut vastatuuli tai ylämäki). Kone ei moisesta rääkkäyksestä ollut moksiskaan, kuten tekniikasta ymmärtävä ystäväni asian muotoili: "se on tehty kestämään termistä rasitusta". Meteliä muuten vanhemmista transuista lähtee ihan reilusti enemmän kuin uudemmista.

Turbon suurin etu on väännön lisääntyminen alakierroksilla (1500 - 3000), kuten numeroistakin jo näkyy, vain parikytä prossaa lisää tehoa mutta 40% lisää vääntöä. Eikä sillä tarvitse motarilla kuin ylämäessä painaa pedalia mattoon jos pitää 130 km/h todellista vauhtia yllä. Vapaastihengittävä on luonteeltaan kierroskone.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Vuodenajasta riippuen 8-10 l / 100 km meikäläisen talla pohjassa tai rajoitus 10 km/h vauhdeilla, suurin osa maantieajoa. Yli kymmentä on vaikea saada kuluttamaan talvellakaan, mihinkäs sitä löpöä kuluisi kun konessakaan ei tehoa ole. Nyt siis on puhe vapaastihengittävästä, turbokonella pääsee yhtä vähällä, mutta toisaalta pystyy saamaan jopa 12-13 l / 100 kulutuksia kun kunnolla polkee.

Moottoriteillä tuli pidettyä lätkä pohjassa pitkiä aikoja, vauhtia silloin n. 120-125 todellista nopeutta (ellei ollut vastatuuli tai ylämäki). Kone ei moisesta rääkkäyksestä ollut moksiskaan, kuten tekniikasta ymmärtävä ystäväni asian muotoili: "se on tehty kestämään termistä rasitusta". Meteliä muuten vanhemmista transuista lähtee ihan reilusti enemmän kuin uudemmista.

Turbon suurin etu on väännön lisääntyminen alakierroksilla (1500 - 3000), kuten numeroistakin jo näkyy, vain parikytä prossaa lisää tehoa mutta 40% lisää vääntöä. Eikä sillä tarvitse motarilla kuin ylämäessä painaa pedalia mattoon jos pitää 130 km/h todellista vauhtia yllä. Vapaastihengittävä on luonteeltaan kierroskone.
Ei paha kulutus noin isolta vehkeeltä. Paljos siinä on diesel-vero?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Transitteri kirjoitti:
Ei paha kulutus noin isolta vehkeeltä. Paljos siinä on diesel-vero?
Ei paljon paskaakaan, jos kyseessä on pakettiauto, meikäläinen maksaa luokka 900 erkkiä vuodessa (sis. käyttömaksu), kun on pari pehmeää penkkiä liikaa :-(
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Noh, romikselta pitäisi löytää koko etuakselisto, jossa ehjät olkatapit.

Olkatappien korjaussarja ei maksa paljon, mutta olkatappien vaihdossa etuakselisto irroitetaan ja vanhat painetaan pois hydraulipuristimella. Ford korjaamossa vähintään 6 h työ (a´ 50-60 e), itse tehden pitempi työpäivä, kun välillä on käyttänyt akselin prässissä (Ford korjaamokin käytti jossain muulla pajalla koska heillä ei ollut riittävän tehokasta puristinta)

Käynnistyvyys on suht hyvä, mutta kovimmilla pakkasilla vaati lämmityksen. Kone kai väljeni vähän puolen miljoonan ajomäärällä kun kylmäkäynnistys heikkeni -25 -> -20C. Aina käynnistyi yli kolmenkympin pakkasilla kunhan sai lisävirtaa, hinata ei tarvinnut.

Pumpussa oli muuten pikku häikkää joskus, kone ei sammunut kun käänsi virrat pois ennen kuin ryntäytti. Sammutinsysteemi vähän jumi, mutta tuo häipyi kun lisäsi jotain polttoaineen lisäainetta (STP tms).
ei niitä olka tappeja ole kun 70 luvun ransuissa ei kai niitä enää ole muuten se oli kyllä luja systeemi kun muisti joskus rasvata ne tapit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Vuodenajasta riippuen 8-10 l / 100 km meikäläisen talla pohjassa tai rajoitus 10 km/h vauhdeilla, suurin osa maantieajoa. Yli kymmentä on vaikea saada kuluttamaan talvellakaan, mihinkäs sitä löpöä kuluisi kun konessakaan ei tehoa ole. Nyt siis on puhe vapaastihengittävästä, turbokonella pääsee yhtä vähällä, mutta toisaalta pystyy saamaan jopa 12-13 l / 100 kulutuksia kun kunnolla polkee.

Moottoriteillä tuli pidettyä lätkä pohjassa pitkiä aikoja, vauhtia silloin n. 120-125 todellista nopeutta (ellei ollut vastatuuli tai ylämäki). Kone ei moisesta rääkkäyksestä ollut moksiskaan, kuten tekniikasta ymmärtävä ystäväni asian muotoili: "se on tehty kestämään termistä rasitusta". Meteliä muuten vanhemmista transuista lähtee ihan reilusti enemmän kuin uudemmista.

Turbon suurin etu on väännön lisääntyminen alakierroksilla (1500 - 3000), kuten numeroistakin jo näkyy, vain parikytä prossaa lisää tehoa mutta 40% lisää vääntöä. Eikä sillä tarvitse motarilla kuin ylämäessä painaa pedalia mattoon jos pitää 130 km/h todellista vauhtia yllä. Vapaastihengittävä on luonteeltaan kierroskone.
mikä malli sulla kun ei kule mun 2.5D ottaa 150 helposti ja vetää kyllä hyvin ei ole ollut sulla kunnossa tai se oli 2,4D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Transitin osat olivat aika edullisia vajaa kymmenen vuotta sitten verrattuna muihin. Fordilla inflaatio on ollut runsaasti keskimääräistä nopeampaa ja nyt merkkiosat ovat keskimääräistä kalliimpia.

Motonetistä minäkin olen osia ostanut. Yksi melkoinen pettymys oli nykyisen vm.97 transitin alapallonivel, Motonetin osa kesti vain reilut puoli vuotta ja 20tkm.

Unohdin äsken mainita noista jarrujutuista. Aiemmassa 100L:ssä etujarrupalat menivät n. 50tkm välein. Uudemmassa mallissa minulla on nyt ollut 100tkm Motonetin palat ja vielä ei kahnutusta kuulu.

Takajarrut/käsijarru vaativat remppaa muutaman vuoden välein. Jarrupaineen tasausventtiili maksaa -97 malliin yli 600 euroa, sitä ei voi korjata (paitsi että korjasin, mutta varaosia, esim kumista suojapaljetta, ei saa mistään) eikä sitä löydy myöskään muualta kuin fordilta. Se testataan niin, että toinen tähyilee perän alla jotta liikahtaako sen jousikuormitteinen vipu kun toinen painaa jarrua.
suihkuta sinne kumin alle crc tä kerranvuodessa niin ei tartte sen kans muuta peleillä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuski kirjoitti:
ei niitä olka tappeja ole kun 70 luvun ransuissa ei kai niitä enää ole muuten se oli kyllä luja systeemi kun muisti joskus rasvata ne tapit.
Olkatapit eli jäykkä etuakseli on 100 L mallissa vm.92 saakka. Onhan se luja systeemi, vaihtoväli lie n. 300 tkm välein, riippuen huollon lisäksi käytöstä eli ajettujen teiden kunnosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuski kirjoitti:
mikä malli sulla kun ei kule mun 2.5D ottaa 150 helposti ja vetää kyllä hyvin ei ole ollut sulla kunnossa tai se oli 2,4D
100L oli edellinen kuten myös nykyinen, bussisisustuksella ja omamassa reilusti yli kahden tonnin.

Nykyinen turbokoneella ottaa yli 140 huippuja, mutta tuskin ihan 150 kun pumppu rajoittaa kierrokset 4500:an. Selvyyden vuoksi sanon, että puhun todellisista nopeuksista, en mistään viritetyn nopeusmittarin näytöistä. Vapaastihengittävässä oli tiheämpi välitys, kierrokset tapissa myötätuulessa ja alamäessä nopeus lie ollut n. 125. 2,4D on hävinnyt -84 tuotannosta ja 2,5 suoraruisku oli jo viimeisissä kanttikeulaisissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Olkatapit eli jäykkä etuakseli on 100 L mallissa vm.92 saakka. Onhan se luja systeemi, vaihtoväli lie n. 300 tkm välein, riippuen huollon lisäksi käytöstä eli ajettujen teiden kunnosta.
minun satanen-l on 86 ja pallonivelillä että sesiitä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
100L oli edellinen kuten myös nykyinen, bussisisustuksella ja omamassa reilusti yli kahden tonnin.

Nykyinen turbokoneella ottaa yli 140 huippuja, mutta tuskin ihan 150 kun pumppu rajoittaa kierrokset 4500:an. Selvyyden vuoksi sanon, että puhun todellisista nopeuksista, en mistään viritetyn nopeusmittarin näytöistä. Vapaastihengittävässä oli tiheämpi välitys, kierrokset tapissa myötätuulessa ja alamäessä nopeus lie ollut n. 125. 2,4D on hävinnyt -84 tuotannosta ja 2,5 suoraruisku oli jo viimeisissä kanttikeulaisissa.
riipuu paljon pumpusta joissakin pumpuissa on momentin muunin se vaikuttaa kovasti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuski kirjoitti:
minun satanen-l on 86 ja pallonivelillä että sesiitä
No sulla on satanen koppimopo, joka on ollut erillisjousitettu aina, mulla on ollut sata ällä, joka oli jäykällä etuakselilla ja 195/14 rengaskoolla ja kuusipulttisilla vanteilla.

Että se siitä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ruisku kirjoitti:
riipuu paljon pumpusta joissakin pumpuissa on momentin muunin se vaikuttaa kovasti
Heh, heh... vai ottaa pumpusta. Kyllä transitin nopeus riippuu korimallista sekä siitä onko turboa ja jos on, niin siinä tapauksessa viritysasteesta. Vapaastiläähättävässä oli (kaikissa) muistaakseni 52 kW, jolla yli parin tonnin painoinen ja 2,3 m korkea koppa ei häävisti kiihtynyt edes tyhjänä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kuski kirjoitti:
minun satanen-l on 86 ja pallonivelillä että sesiitä
Kun tuntuu että vajavaisesta tietämyksestäsi huolimatta tai sen vuoksi et usko vähällä, niin tässä Motonetistä olkatappien korjaussarjan hintaa niihin vuosimalleihin, joissa et usko olkatappeja olevan:

Transit 86--91 Kuulamutteriohjaus => Olkatappisarja. . . . 17-1323 39.90 ???

Ei maksa paljon, mutta pirullinen vaihtaa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viki kirjoitti:
Heh, heh... vai ottaa pumpusta. Kyllä transitin nopeus riippuu korimallista sekä siitä onko turboa ja jos on, niin siinä tapauksessa viritysasteesta. Vapaastiläähättävässä oli (kaikissa) muistaakseni 52 kW, jolla yli parin tonnin painoinen ja 2,3 m korkea koppa ei häävisti kiihtynyt edes tyhjänä.
Hei!
Minulle on tarjottu -85 mallin 100L Transitia 2.5 D koneella 2000 kilon peräkärryn vetoautoksi. Jaksaako vetää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kusi kirjoitti:
suihkuta sinne kumin alle crc tä kerranvuodessa niin ei tartte sen kans muuta peleillä
Täältä kannattaa kysyä jos on ogelmia transiitin kanssa sekä saa kaikenmaailman varaosat Pj-kone oy Puh:0400-950018
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En voi parhaalla tahdollanikaan kehua kyseistä ajoneuvoa ostin Transitin viikkoa ennen juhannusta uutena
ja siellä se seisoo Pitäjänmäen Vehon pihassa odottamassa korjausta kuulemma Turpo vika?
on kyllä luvattu että elokuun 20 päivä ehkä korjataan ? onkohan korjaus ajat liian pitkiä
eikös uuden auton pitäis olla ajokuntoinen heti ilman pitkää jonotusta korjaukseen
mitä asiantuntiat sanoo olisko kaupan purulle aineksia?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Transit 86-90 viat?

Mitä vikoja on ko. autoissa? Kestääkö tekniikka? Varaosien hinta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta