Ketipinor/seroquel ja lihominen

Toivoton Iinu

Ovatko kaikki kyseisiä lääkkeitä käyttäneet lihoneet vai löytyykö palstalta edes yksi toisenlainen kokemus? Olen jo nyt hieman ylipainoinen ja taistelen painoni kanssa päivittäin. Olen mielestäni vastenmielisen näköinen ja se masentaa entisestään ja tekee elämän sietämättömäksi. Lisäksi vielä tieto siitä, että ketiapiini tulee mitä todennäköisimmin lihottamaan minua vielä ennestään vaikka mitä tekisin, niin siinähän sitä on itsetuhoisuuden ainekset valmiina :( Onko siis mitään toivoa laihtua, jos lääkityksenä ketipinor 200mg (ja tällä hetkellä myös abilify 10mg, jonka olen jättämässä pois)? Olisiko joku lääke, jota voisin pyytää lääkäriltä, joka ei lihottaisi? Olen valmis muuttamaan elämäntapani terveellisemmiksi, kunhan vain tietäisin, että lääkkeet eivät lihota minua entisestään. Tuntuu niin turhalta esim. käydä uimassa tai salilla tai katsoa mitä syö, jos kuitenkin tiedän lihovani.

117

21166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulle seroquelin (400mg) syönti toi sokeritaudin. Abilify oli myös siinä samalla. Nyt oon saanut vähän laihdutettua, vaikka vieläkin syön samoja lääkkeitä. Tosin jo vuosikaupalla syöty, en tiedä vaikuttaako se miten. Painoa vaan ollut vaikea saada takaisin alas, vaikkei enää lihoaisikaan. Alan siis laihduttaa nyt vaikka olisikin seroquel-lääkitys päällä. Saa nähdä miten onnistun.

    • Ärtsynen

      minulle määrättiin nukkumiseen ja raivareihin.
      Söin vaihtelevilla annoksilla (25-400mg) vähän reilu puoli vuotta ja painoni nousi 70kg:sta 78:aan, joka on jo normaalipainoni yläraja. Minulla ainakin pakkomielteinen halu syödä iski noin 1 1/2 tuntia lääkkeen oton jälkeen. Hullunkiilto silmissä roikuin keittiönkaapeilla ja jääkaapilla: mitä syön, mitä syön - ja söin mitä löysin. Söin vaikka kaurahiutaleita tai ananasviipaileita, jos vaikka leipä oli loppu. Järkipuhe itselle ei tehonnut; ei auttanut vaikka tiesin syöneeni päivän mittaan tarpeellisen kcal-määrän.

      Oikein tarkkailin itseäni ja ajatuksiani lääkkeen oton jälkeen, että miten se syömishinku kehittyi. Se oli kuin olisi kytkintä käännetty ja zap: syö, syö, syö! Itseään psyykkaamalla en sitä pois saanut, se oli raivo syödä. Lääkkenottoa seuraavat aamut oli muutenkin vaikeita: lääkkeen nukuttava vaikutus loppui 12t lääkkeen oton jälkeen, mutta olin yli puolillepäivin ihan koomassa ja siis liikuin normaalia vähemmän.

      Väliaikaratkaisuni oli se, että otin lääkkeen illalla, pesin hampaat etten voi enää syödä ja tunnin päästä painuin nukkumaan.
      Lopullinen ratkaisuni, kun kyllästyin ketiapiinin muihin haittavaikutuksiin, oli lopettaa lääke kokonaan. Nyt painoni on alle 70kg enkä enää ikinä kajoa ketiapiiniin. Kaiken kurjuuden päälle en enää kaipaa lihavuuden mukanaan tuomaa väheksyntää, ihmisarvo alkaa muutenkin olla aika alhaalla.

      • Ärtsynen

        Yllä siis pelkästään oma kokemukseni, mutta lääkärithän puolestaan sanovat, että on punnittava saatuja hyötyjä ja sivuvaikutuksia. Lihominen ei psykiatrini mukaan ole "oikea" syy alkaa katsella lääkettä vinoon ja mainittuani lihomisen haitallisuudesta alkoi puolestaan psykiatrini katsella minua vinoon.

        Tietysti voit kokeilla, miten ketiapiini vaikuttaa just sinuun, mutta vie useita viikkoja ennenkuin elimistösi jollain tasolla tottuu lääkeaineeseen. Se kuitenkin on vieras kemikaali aivoihisi ja varmaan kannattaa aloittaa pienellä annostuksella.
        Ja vanha virsi "lääke itsessään ei lihota vaan se mitä syö" pitää edelleen paikkansa eli voithan juuri sinä säästyä pakkoahmimiselta tai keksiä ihan omat konstit hallita sitä tunnetta? Ja ehkä erilaiset persoonallisuudet tuntevat tuonkin "pakkosyömisen tunteen" eri tavalla ja sinulle ei koko tunnetta edes tule?


      • Toivoton Iinu
        Ärtsynen kirjoitti:

        Yllä siis pelkästään oma kokemukseni, mutta lääkärithän puolestaan sanovat, että on punnittava saatuja hyötyjä ja sivuvaikutuksia. Lihominen ei psykiatrini mukaan ole "oikea" syy alkaa katsella lääkettä vinoon ja mainittuani lihomisen haitallisuudesta alkoi puolestaan psykiatrini katsella minua vinoon.

        Tietysti voit kokeilla, miten ketiapiini vaikuttaa just sinuun, mutta vie useita viikkoja ennenkuin elimistösi jollain tasolla tottuu lääkeaineeseen. Se kuitenkin on vieras kemikaali aivoihisi ja varmaan kannattaa aloittaa pienellä annostuksella.
        Ja vanha virsi "lääke itsessään ei lihota vaan se mitä syö" pitää edelleen paikkansa eli voithan juuri sinä säästyä pakkoahmimiselta tai keksiä ihan omat konstit hallita sitä tunnetta? Ja ehkä erilaiset persoonallisuudet tuntevat tuonkin "pakkosyömisen tunteen" eri tavalla ja sinulle ei koko tunnetta edes tule?

        Olen siis nyt syönyt ketiapiinia jo yli kuukauden ja painoa on tullut lisää, vaikka olen syönyt aika vähän. En tosin ole liikkunut juuri ollenkaan. Nyt painan 71kg ja pituutta on 162 eli painoa pitäisi saada alas ainakin 5kg. En vain haluaisi tästä enää lihoa lisää, joten mietin, että voiko liikunalla ja oikealla ruokavaliolla estää lihomisen tai jopa laihtua, vaikka tuo lääkitys olisikin. Vai hidastaako se aineenvaihduntaa niin paljon, että laihtuminen on mahdotonta?

        Tuon syömishimon lääkkeen ottamisen jälkeen olen minäkin huomannut, mutta olen sitten tehnyt niin, että otan unilääkkeen samalla, kun ketipinorin ja syön vain jotain terveellistä mahd. vähän sen jälkeen. Usein sitten rupeaa väsyttämään niin paljon, etten jaksa syödä, vaikka himo olisikin.


      • hoitsulainen
        Ärtsynen kirjoitti:

        Yllä siis pelkästään oma kokemukseni, mutta lääkärithän puolestaan sanovat, että on punnittava saatuja hyötyjä ja sivuvaikutuksia. Lihominen ei psykiatrini mukaan ole "oikea" syy alkaa katsella lääkettä vinoon ja mainittuani lihomisen haitallisuudesta alkoi puolestaan psykiatrini katsella minua vinoon.

        Tietysti voit kokeilla, miten ketiapiini vaikuttaa just sinuun, mutta vie useita viikkoja ennenkuin elimistösi jollain tasolla tottuu lääkeaineeseen. Se kuitenkin on vieras kemikaali aivoihisi ja varmaan kannattaa aloittaa pienellä annostuksella.
        Ja vanha virsi "lääke itsessään ei lihota vaan se mitä syö" pitää edelleen paikkansa eli voithan juuri sinä säästyä pakkoahmimiselta tai keksiä ihan omat konstit hallita sitä tunnetta? Ja ehkä erilaiset persoonallisuudet tuntevat tuonkin "pakkosyömisen tunteen" eri tavalla ja sinulle ei koko tunnetta edes tule?

        itse terveydenhoitoalalla työskentelevänä voin kertoa että ketiapiini jo itse lääkkeenä lihottaa.sitä ei vaan mielellään kerrota että potilas ei jättäisi sen takia lääkettä syömättä.ketiapiini hidastaa aineenvaihduntaa,kerää nestettä elimistöön ja nämä ovat ihmisestä itsestään riipumattomia asioita.lisäksi vielä kiihdyttää ruokahalua joten kierre on valmis.sama vaikutus mm.zyprexalla,deprakinella,joillain SSRI ryhmään kuuluvilla masennuslääkkeillä ja lukemattomilla muilla.ei tarvitse mennä kuin psyk.osastolle niin jo ulkoisesta olemuksesta voi sanoa minkä tyyppinen lääkitys ihmisellä on.näin on fakta ja se ei uskottelemalla muuta muutu miksikään.


      • miksi muka?
        hoitsulainen kirjoitti:

        itse terveydenhoitoalalla työskentelevänä voin kertoa että ketiapiini jo itse lääkkeenä lihottaa.sitä ei vaan mielellään kerrota että potilas ei jättäisi sen takia lääkettä syömättä.ketiapiini hidastaa aineenvaihduntaa,kerää nestettä elimistöön ja nämä ovat ihmisestä itsestään riipumattomia asioita.lisäksi vielä kiihdyttää ruokahalua joten kierre on valmis.sama vaikutus mm.zyprexalla,deprakinella,joillain SSRI ryhmään kuuluvilla masennuslääkkeillä ja lukemattomilla muilla.ei tarvitse mennä kuin psyk.osastolle niin jo ulkoisesta olemuksesta voi sanoa minkä tyyppinen lääkitys ihmisellä on.näin on fakta ja se ei uskottelemalla muuta muutu miksikään.

        Jos päivittäiset kalorit ja kulutus pysyy ennallaan, en näe mitään syytä, miksi joku lääke lihottaisi. Liikkumattomuus ja ylensyönti lihottaa.


      • Joopa joo...
        hoitsulainen kirjoitti:

        itse terveydenhoitoalalla työskentelevänä voin kertoa että ketiapiini jo itse lääkkeenä lihottaa.sitä ei vaan mielellään kerrota että potilas ei jättäisi sen takia lääkettä syömättä.ketiapiini hidastaa aineenvaihduntaa,kerää nestettä elimistöön ja nämä ovat ihmisestä itsestään riipumattomia asioita.lisäksi vielä kiihdyttää ruokahalua joten kierre on valmis.sama vaikutus mm.zyprexalla,deprakinella,joillain SSRI ryhmään kuuluvilla masennuslääkkeillä ja lukemattomilla muilla.ei tarvitse mennä kuin psyk.osastolle niin jo ulkoisesta olemuksesta voi sanoa minkä tyyppinen lääkitys ihmisellä on.näin on fakta ja se ei uskottelemalla muuta muutu miksikään.

        Nyt täytyy vähän jarruttaa sun juttujas. Zyprexahan tunnetusti saa ihmisessä aikaan ahmimista mutta on se vaan kumma, kun näitä 'hoitsuja' täällä riittää ja niille ei oo annettu ees fysiikan peruskoulutusta. Ei kai ihminen kerää kolmeekymmentä kiloo ilman että se energia tulis jostain. Jokunen kilo nestettä lääkkeen takia on eri juttu, kun tommoset massa määrät....Emmä voi, kun nauraa teidän juttuja!


      • Just just
        Joopa joo... kirjoitti:

        Nyt täytyy vähän jarruttaa sun juttujas. Zyprexahan tunnetusti saa ihmisessä aikaan ahmimista mutta on se vaan kumma, kun näitä 'hoitsuja' täällä riittää ja niille ei oo annettu ees fysiikan peruskoulutusta. Ei kai ihminen kerää kolmeekymmentä kiloo ilman että se energia tulis jostain. Jokunen kilo nestettä lääkkeen takia on eri juttu, kun tommoset massa määrät....Emmä voi, kun nauraa teidän juttuja!

        Sorry, Meni yhen alle...


      • Keti-hoikka
        Joopa joo... kirjoitti:

        Nyt täytyy vähän jarruttaa sun juttujas. Zyprexahan tunnetusti saa ihmisessä aikaan ahmimista mutta on se vaan kumma, kun näitä 'hoitsuja' täällä riittää ja niille ei oo annettu ees fysiikan peruskoulutusta. Ei kai ihminen kerää kolmeekymmentä kiloo ilman että se energia tulis jostain. Jokunen kilo nestettä lääkkeen takia on eri juttu, kun tommoset massa määrät....Emmä voi, kun nauraa teidän juttuja!

        Ketipinoria menee 600mg päivässä ja paino on pudonnut hyvin vähän mutta tasaisesti koko ajan.

        Totta tosiaan, edes fysiikan alkeet peliin...!


      • psykoottinen-
        hoitsulainen kirjoitti:

        itse terveydenhoitoalalla työskentelevänä voin kertoa että ketiapiini jo itse lääkkeenä lihottaa.sitä ei vaan mielellään kerrota että potilas ei jättäisi sen takia lääkettä syömättä.ketiapiini hidastaa aineenvaihduntaa,kerää nestettä elimistöön ja nämä ovat ihmisestä itsestään riipumattomia asioita.lisäksi vielä kiihdyttää ruokahalua joten kierre on valmis.sama vaikutus mm.zyprexalla,deprakinella,joillain SSRI ryhmään kuuluvilla masennuslääkkeillä ja lukemattomilla muilla.ei tarvitse mennä kuin psyk.osastolle niin jo ulkoisesta olemuksesta voi sanoa minkä tyyppinen lääkitys ihmisellä on.näin on fakta ja se ei uskottelemalla muuta muutu miksikään.

        On täällä sentään ihmisiä, jotka sanoo totuudenkin! Kyllä se lääke lihottaa vaikka millä tavoin ja lisäisin vielä siihen, että sairastuttaa myös kilpirauhasen vajaatoimintaan niin, että lihominen sen jälkeen on taattu! Eikä se todellakaan ole normaalia se nälän tunne mitä siitä lääkkeestä tulee!

        Miksi kaikille muille ihmisille paasataan terveellisistä elämäntavoista kuten painonhallinnasta ehkäisemään sairauksia mutta kun lääkäri hoitaa psyykepotilasta hän totaalisesti kieltää kaiken lihomisen haitat. Eikö ole kummallista?

        Lihominen on silti niitä vähäisempiä ongelmia mitä serokuukkeli tekee, paljon pahempia saat sitä käyttäessäsi. Mulla tuli luultavasti Seroquelista sydänvika, kilpirauhasen vajaatoiminta ja huimauskohtaukset, jotka jäi lääkkeen lopettamisen jälkeenkin. Enkä syönyt lääkettä kuin muutaman viikon. Sekä yritti päälle sokeritauti (sain heikotuskohtauksia jotka helpotti syömällä) mutta onneksi lopetin lääkkeen ajoissa. Ja silloin kun söin lääkettä oli ummetus niin paha, että olisi pitänyt ulostelääkkeillä hoitaa normaalit asiat. Puhumattakaan niistä jokailtaisista "sydäntykytyskohtauksista" jotka alkoivat heti lääkkeen oton jälkeen. Luultavasti lääke aiheutti minulle myös allergiani pahentumisen koska sen jälkeen aloin saada anafylaktisia kohtauksiakin, joita ei ole ollut sitä ennen. Elämäni on jakautunut elämään ennen Seroquelia ja elämään sen jälkeen! En suosittele kenellekään tätä lääkettä tai mitään muutakaan psyykelääkettä, ne tuhoaa ihmistä!

        Herra paransi myöhemmin kilpirauhasen vajaatoiminnan, kiitos Hänelle!


      • psykoottinen-
        miksi muka? kirjoitti:

        Jos päivittäiset kalorit ja kulutus pysyy ennallaan, en näe mitään syytä, miksi joku lääke lihottaisi. Liikkumattomuus ja ylensyönti lihottaa.

        Se johtuu siitä, koska et tajua aineenvaihduntaa, etkä tajua miten elimistön toiminta tai epätoiminta vaikuttaa siihen. Otapa selvää vaikka kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jota Seroquel aiheuttaa niin ymmärrys lisääntyy!

        Aineen vaihdunnan merkityksen näkee myös vanhenemisessa. Mitä vanhemmaksi tulet sitä helpommin lihot rappeutumisen seurauksena, joka tekee aineenvaihdunnan hidastumista.


      • Yksivaan
        psykoottinen- kirjoitti:

        On täällä sentään ihmisiä, jotka sanoo totuudenkin! Kyllä se lääke lihottaa vaikka millä tavoin ja lisäisin vielä siihen, että sairastuttaa myös kilpirauhasen vajaatoimintaan niin, että lihominen sen jälkeen on taattu! Eikä se todellakaan ole normaalia se nälän tunne mitä siitä lääkkeestä tulee!

        Miksi kaikille muille ihmisille paasataan terveellisistä elämäntavoista kuten painonhallinnasta ehkäisemään sairauksia mutta kun lääkäri hoitaa psyykepotilasta hän totaalisesti kieltää kaiken lihomisen haitat. Eikö ole kummallista?

        Lihominen on silti niitä vähäisempiä ongelmia mitä serokuukkeli tekee, paljon pahempia saat sitä käyttäessäsi. Mulla tuli luultavasti Seroquelista sydänvika, kilpirauhasen vajaatoiminta ja huimauskohtaukset, jotka jäi lääkkeen lopettamisen jälkeenkin. Enkä syönyt lääkettä kuin muutaman viikon. Sekä yritti päälle sokeritauti (sain heikotuskohtauksia jotka helpotti syömällä) mutta onneksi lopetin lääkkeen ajoissa. Ja silloin kun söin lääkettä oli ummetus niin paha, että olisi pitänyt ulostelääkkeillä hoitaa normaalit asiat. Puhumattakaan niistä jokailtaisista "sydäntykytyskohtauksista" jotka alkoivat heti lääkkeen oton jälkeen. Luultavasti lääke aiheutti minulle myös allergiani pahentumisen koska sen jälkeen aloin saada anafylaktisia kohtauksiakin, joita ei ole ollut sitä ennen. Elämäni on jakautunut elämään ennen Seroquelia ja elämään sen jälkeen! En suosittele kenellekään tätä lääkettä tai mitään muutakaan psyykelääkettä, ne tuhoaa ihmistä!

        Herra paransi myöhemmin kilpirauhasen vajaatoiminnan, kiitos Hänelle!

        Kiitos Jeesus!


      • Anonyymi
        psykoottinen- kirjoitti:

        On täällä sentään ihmisiä, jotka sanoo totuudenkin! Kyllä se lääke lihottaa vaikka millä tavoin ja lisäisin vielä siihen, että sairastuttaa myös kilpirauhasen vajaatoimintaan niin, että lihominen sen jälkeen on taattu! Eikä se todellakaan ole normaalia se nälän tunne mitä siitä lääkkeestä tulee!

        Miksi kaikille muille ihmisille paasataan terveellisistä elämäntavoista kuten painonhallinnasta ehkäisemään sairauksia mutta kun lääkäri hoitaa psyykepotilasta hän totaalisesti kieltää kaiken lihomisen haitat. Eikö ole kummallista?

        Lihominen on silti niitä vähäisempiä ongelmia mitä serokuukkeli tekee, paljon pahempia saat sitä käyttäessäsi. Mulla tuli luultavasti Seroquelista sydänvika, kilpirauhasen vajaatoiminta ja huimauskohtaukset, jotka jäi lääkkeen lopettamisen jälkeenkin. Enkä syönyt lääkettä kuin muutaman viikon. Sekä yritti päälle sokeritauti (sain heikotuskohtauksia jotka helpotti syömällä) mutta onneksi lopetin lääkkeen ajoissa. Ja silloin kun söin lääkettä oli ummetus niin paha, että olisi pitänyt ulostelääkkeillä hoitaa normaalit asiat. Puhumattakaan niistä jokailtaisista "sydäntykytyskohtauksista" jotka alkoivat heti lääkkeen oton jälkeen. Luultavasti lääke aiheutti minulle myös allergiani pahentumisen koska sen jälkeen aloin saada anafylaktisia kohtauksiakin, joita ei ole ollut sitä ennen. Elämäni on jakautunut elämään ennen Seroquelia ja elämään sen jälkeen! En suosittele kenellekään tätä lääkettä tai mitään muutakaan psyykelääkettä, ne tuhoaa ihmistä!

        Herra paransi myöhemmin kilpirauhasen vajaatoiminnan, kiitos Hänelle!

        Nimenomaan hyvä nimimerkki: psykoottinen jos uskot satu setien parantavan sut. Kyllä sitä kaikenmaailman kirkko spedejä vielä elelee


      • Anonyymi

        Aivan niinkuin minun kirjoitus. Puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen torkahdan ja sitten herään ja ei muuta kuin syömään. Yleensä kolme kertaa yössä. Ja paino senkin nousee.


      • Anonyymi
        Joopa joo... kirjoitti:

        Nyt täytyy vähän jarruttaa sun juttujas. Zyprexahan tunnetusti saa ihmisessä aikaan ahmimista mutta on se vaan kumma, kun näitä 'hoitsuja' täällä riittää ja niille ei oo annettu ees fysiikan peruskoulutusta. Ei kai ihminen kerää kolmeekymmentä kiloo ilman että se energia tulis jostain. Jokunen kilo nestettä lääkkeen takia on eri juttu, kun tommoset massa määrät....Emmä voi, kun nauraa teidän juttuja!

        Mites kun vaimoni oli tavallisessa sairaalassa ja kun ei laskettu kotio niin meni syöntikieltoon?
        Laihtui 30kg/30vrk eli kilon päivässä ja kg=7000kcal kuluttiko näin vai miten on mahdollista?
        Oli noin 40 tabl./vrk lääkityksenä ,zyprexa,ketipinor,levopromatsiini esim.exc ! Melkoinen sissi!


    • kekkeroos

      jo yli vuoden käyttänyt, enkä koe että keti olis lihottanut pätkääkään, mieluummin auttanut sillä painoni on pysynyt ihan samassa yli vuoden.
      Aijon keväällä laihduttaa herbalifen kuurilla se on takuuvarma laihdutus keino ja terveellinen olo on mitä parhain. ;)
      Kun aloin syömään ketiä huomasin että vatsa ei toiminut joka päivä ja ummetustakin oli niin että peräpukamat meinas tulla, niinpä aloin käyttämään psyllim kuitua kolmesti päivässä ja johan alkoi vatsa toimimaan, nykyisin otan vain aamuisin rkl psyllim kuitua ja ab piimää perään ja suoli toimii takuuvarmasti.

    • Katienne

      Ketipinor lihottaa kolmella tavalla: hidastaa aineenvaihduntaa, lisää ruokahalua, kerryttää nestettä elimistöön. Kuitenkin jos lääkkeen ottaa illalla eikä syö sen jälkeen. lihomista ei välttämättä tapahdu. Suolen toimintaan kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota. Itselläni auttaa liotetut pellavansiemenet aamulla ja kauralesepuuro illalla.

    • maijastiina72

      syön ketipinoria 100 mg iltaisin sekä lamictalia 200 mg aamuin / illoin. Tuolla annoksella ketiapiinia en ole lihonut yhtään, tosin syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Tuolla jossain olikin mainittu siitä, että iltaisin lääkkeen ottamisen jälkeen olisi hyvä painua suoraan pehkuihin. Tosin isoilla annoksilla aamullakin voi olla entistä nälkäisempi. Minun lääkäri oli sitä mieltä ettei lääke tosissaan ole lihottava, vaan kilot johtuu näläntunteesta koska lääke salpaa niitä reseptoreita aivoissa, jotka siihen vaikuttaa. Kyllä niitäkin lääkkeitä löytyy, jotka ei lihota esim. zeldox, mutta maksaa 300 e kuussa. Vähän on kallista :( Annoksia laskemalla on tietty vaikutusta näläntunteeseen, mutta ei tietty kannata itse ruveta pudottamaan milligrammoja,,eikähän se tietty ole aina mahdollistakaan! Lääkäri puhui esimerkki tapauksesta, jossa ketipinoria oli laskettu 200 mg 100 mg ja tää henkilö oli laihtunut 7 kiloa.. Oikeasti mä en usko että lihot jos katsot mitä syöt ja liikut ( jos vaan jaksaa). Aluksi mulla ainakin oli niin väsynyt olo lääkkeestä, etten jaksanut mitään, nyt voin jo paremmin :)

      Tsemppiä sulle ja hyviä vointeja

      • Toivoton Iinu

        Juttu on minun kohdalla ainakin niin, että kestän kyllä nälän tunnetta eli voin hyvinkin olla vaikka koko päivän syömättä. Mutta sitä hirveää syömishimoa en voi vastustaa ja sitten tulee illalla syötyä leipä jos toinenkin. Toki normaalisti syön päivälläkin, mutta voin hyvin olla myös syömättä, jos en vaikka ehdi tai jaksa laittaa ruokaa. Toinen asia, mikä huolestuttaa on ketipinorin vaikutus aineenvaihduntaan. Sillehän en itse voi mitään. Vai olisiko joitain keinoja nopeuttaa aineenvaihduntaa itse? Vaikka jotain luontaistuotteita tms.? Vatsani on ollut vähän kovana, mutta toimii silti päivittäin tai ainakin lähes päivittäin, joten sille ei kai tarvitse tehdä mitään. Syön kuitenkin useimmiten ruisleipää n.4 palaa päivässä.


      • maijastiina72
        Toivoton Iinu kirjoitti:

        Juttu on minun kohdalla ainakin niin, että kestän kyllä nälän tunnetta eli voin hyvinkin olla vaikka koko päivän syömättä. Mutta sitä hirveää syömishimoa en voi vastustaa ja sitten tulee illalla syötyä leipä jos toinenkin. Toki normaalisti syön päivälläkin, mutta voin hyvin olla myös syömättä, jos en vaikka ehdi tai jaksa laittaa ruokaa. Toinen asia, mikä huolestuttaa on ketipinorin vaikutus aineenvaihduntaan. Sillehän en itse voi mitään. Vai olisiko joitain keinoja nopeuttaa aineenvaihduntaa itse? Vaikka jotain luontaistuotteita tms.? Vatsani on ollut vähän kovana, mutta toimii silti päivittäin tai ainakin lähes päivittäin, joten sille ei kai tarvitse tehdä mitään. Syön kuitenkin useimmiten ruisleipää n.4 palaa päivässä.

        ..olen sitä mieltä ettei lääke muuta aineenvaihduntaa, mutta aiheuttaa kyllä ummetusta! itse käytän säännöllisesti (päivittäin) ummetusta helpottavaa lääkettä, muuten ei kyllä vatsa toimi!! Hyvä jos sulla toimii.Syömättä ei kannata jättää koko päiväksi, siihen kroppa reagoi kuitenkin päinvastoin; lakkaa kuluttamasta :( Pääsääntösesti pitäisi syödä pitkin päivää, jotta sokerit pysyis kohdallaan eikä nälän tunnetta pääse tulemaan, yli neljää tuntia ei sais olla syömättä! Se kostautuu kyllä sitten illalla!! Kyllä illalla voi leivän syödä ja hedelmää, mutta päiväsyöntiä ei kannata jättää! Syön itekin ton verran leipää päivässä!! ja sitten raejuustoa ja tonnikalaa..En tiedä noista luontaistuotteista, olen sitä mieltä että ne on ihmisten rahastamista, mulle niistä ei ole ollut koskaan mitään hyötyä! Poikkeuksena kalanmaksaöljy!
        Noilla yllämainituilla keinoilla ja liikunnalla olen ite jopa laihtunut muutamia kiloja enkä ole tuntenut itseäni nälkäiseksi. Tiedän ton syömishimon kyllä ja että sitä on vaikea vastustaa, mene pehkuihin lääkkeen oton jälkeen :) Toivottavasti onnistut yrityksissä!


      • Fuu fuu
        Toivoton Iinu kirjoitti:

        Juttu on minun kohdalla ainakin niin, että kestän kyllä nälän tunnetta eli voin hyvinkin olla vaikka koko päivän syömättä. Mutta sitä hirveää syömishimoa en voi vastustaa ja sitten tulee illalla syötyä leipä jos toinenkin. Toki normaalisti syön päivälläkin, mutta voin hyvin olla myös syömättä, jos en vaikka ehdi tai jaksa laittaa ruokaa. Toinen asia, mikä huolestuttaa on ketipinorin vaikutus aineenvaihduntaan. Sillehän en itse voi mitään. Vai olisiko joitain keinoja nopeuttaa aineenvaihduntaa itse? Vaikka jotain luontaistuotteita tms.? Vatsani on ollut vähän kovana, mutta toimii silti päivittäin tai ainakin lähes päivittäin, joten sille ei kai tarvitse tehdä mitään. Syön kuitenkin useimmiten ruisleipää n.4 palaa päivässä.

        Ananas auttaa mulla ainaki tosi tehokkaasti.


      • psykoottinen-

        Sä et siis edes tarvi lääkettä! Jos sulla olisi kaksisuuntainen tai muu psyykoositason sairaus sulla olisi 112 merkintä kelakortissa, niin että valtio kustantaa lääkkeesi. Ei siinä tarvi pohtia mitä ne maksaa. Miksi syöt sitä lääkettä, kun ei tarvitse? Kyllä tuhoot oman kroppasi ja vieläpä ihan turhaan! Lääkärit on täysin vastuuttomia, kun syöttää näitä myrkkyjä vaikka kenelle ja vaikka mihin nykyään!


      • Ylpeähullu
        psykoottinen- kirjoitti:

        Sä et siis edes tarvi lääkettä! Jos sulla olisi kaksisuuntainen tai muu psyykoositason sairaus sulla olisi 112 merkintä kelakortissa, niin että valtio kustantaa lääkkeesi. Ei siinä tarvi pohtia mitä ne maksaa. Miksi syöt sitä lääkettä, kun ei tarvitse? Kyllä tuhoot oman kroppasi ja vieläpä ihan turhaan! Lääkärit on täysin vastuuttomia, kun syöttää näitä myrkkyjä vaikka kenelle ja vaikka mihin nykyään!

        Kaksisuuntainen ei välttämättä riitä 112-merkintään jos ei ole psykoottisuutta (jota ei siis välttämättä ole).


      • tonmpura

        Kauanko olet tätä lääkettä syönyt? Odotas vaan ku rupee tulee painajaiset ja muut nykimiset ja sitten vielä se et ainakaan minä en ole niitten lopetuksen minkä vaadin niin saanut nkuttua enään ku joku muutama hassutunti ja sekin selasta koiran unta!!!Vaikkakin lääkäri laitto minulle stilcnotin ja melatoniinit tilalle ja tällä sit ollaan kaks vuotta menty ja nukkuminen on vaikeampaa ja vaikeampaa koko ajan :/
        Nyt mun lääkäri vihdoin suostui tutkimaan et mistä tämä johtuu....ku en ole nukkunut moneen vuoteen kunnolla!!!


      • Ylpeähullu

        Mä lopetin 200mg seinään, yks huono yö oli, jolloin nukuin vähän huonommin. Toivotaan että saat unesi kuntoon, se kun on tärkeää huvinvoinnin kannalta.


    • neuroleptit pannaan

      Mulla aloitettiin seroquel 200 mg deprakine 1000 mg ohella ja kuukauden jälkeen lopetin.
      liikuin n.tunnin päivässä,katsoin tarkkaan mitä söin ja paino nousi kuukaudessa 6 kg-voi vaan kuvitella mitä se olisi jos olisin jatkanut.
      tuntuu että vaikka olisin paastonnut niin paino vaan nousi ja mieluummin olen ns.hullu kuin lihava.
      suoraan sanottuna vituttaa että lääkärit vähättelee tätä asiaa.tiedän sairaalassa tutustuttuani muihinkin seroquelin,jossa tosiaan ketiapiini vaikuttavana aineena,syöjiin niin kaikilla paino noussut 10-30 kg huolimatta liikunnasta ja ruokavaliosta.hidastaa aineenvaihduntaa niin rutkasti,aiheuttaa ns.hormonaalista lihomista ja todella lisää ruokahalua aivan mielettömästi.
      kaikki neuroleptit yhtä paskoja ja minäkin syömishäiriöstä kärsineenä,liikuntahulluna ja todella tarkkaan kalorit laskevana.EI KIITOS.
      on aivan turha kuvitella ettei lihoisi kyseistä lääkettä syömällä-fakta on että se lihottaa.neuroleptien syöjät ovat ainakin 90 prosenttisesti ylipainoisia juuri tämän asian takia.
      no,nyt ihan vaan terveellisellä ruokavaliolla,liikunnalla,psykologin keskusteluilla saanut asiat kuntoon että ainakaan mulle aivan turha enää koskaan tyrkyttää moisia läskipillereitä.järkyttävää.ja jos ihminen masentunut niin kyllä mieli mustene entisestään kun perse leviää ja vatsa niin ettei mahdu kuin löysät verkkarit päälle.samaten deprakine lihottaa ja minulle aiheutti vilä hiustenlähtöä.että näin täällä.

      • neuroleptit pannaan

        ....ja sen verran vielä että KYLLÄ KETIAPIINI JO ITSE LÄÄKKEENÄ LIHOTTAA.PISTE


      • maijastiina72
        neuroleptit pannaan kirjoitti:

        ....ja sen verran vielä että KYLLÄ KETIAPIINI JO ITSE LÄÄKKEENÄ LIHOTTAA.PISTE

        tiukka viesti! se on sitten yksilöllistä, sovitaan niin :) ei varmaan kaikilla toimi niin, ainakaan itselläni, mutta annoshan on pieni...olen tietty lisäksi kilpaurheilija.. että mikäpä olen mitään sanomaan :( mutta tsemppiä sulla :)


      • de la rosa

        olen ollut 50 vuotta normaalipainoinen. en ole ruuasta saanut koskaan
        sen kummempia kiksejä. viime vuonna söin deprakinea ja ketipinoria.
        tuli jatkuva ummetus ja turvotus. syön melko vähän ja niin söin silloinkin.
        meni 10 kk ja tuli 10 kiloa. lääkärit sanovat mielellään että ne nyt vähän
        lisäävät ruokahalua. ja paskat, ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla.
        jossain sanottiin että nämä lääkkeet eivät riko rasvamolekyylejä tai jotain.
        eli ne luultavasti toidella sekottaa aineenvaihdunnan.


      • Keijunlilja

        Kuulun varmaan siihen 10 prosenttiin, joka ei liho, sillä en ole lihonut enkä edes liiku kovin paljon varsinkaan nyt, kun olen s-lomalla. Otan ketin illalla enkä tunne mitään syömishimoa. Käytän kaksisuuntaisen annoksia ja olen käyttänyt sitä jo kuukausia ja ketiä olen ottanut jo toista vuotta, mutta alussa annos oli pienempi. Ummetusta siitä kyllä tulee, mutta siihen auttaa veden juominen ennen nukkumaanmenoa ja muutenkin. Se auttaa myös suun kuivumiseen yöllä.


    • Tanttu

      Olen noin kuukauden syönyt Seroquellia ja turvotus on kauhea. En sanoisi varsinaiseksi lihoamiseksi ainakaan vielä, vaan nesteen kertymiseksi. Kengätkään ei tahdo mahtua jalkaan. Ja janottaa, janottaa ja janottaa. Muuten loistava lääke. Olen kummenen vuotta syönyt Seroxattia. Kuulemma täysin väärä lääke bipoon. Nyt tarkoitua nostaa 200mg:aan iltaisin, mutta en pysty. Pääsin 150mg:aan, mutta pudotin 100mg:aan turvotuksen ja päänsäryn vuoksi. Mahtaako pidemmänpäälle olla mitään hyötyä moisesta annoksesta bipon kannalta. Mutta nyt mieli pirteä, ei väsytä päivisin ja jaksan elää! Taistelen kuitenkin lääkemotivaation kanssa päivittäin turvotuksen vuoksi. Mutta lääkkeetönkin elämä pelottaa

      • Jnnnjh

        itselläni on ketipinor, tosin vain 25mg, olen käyttänyt kohta vuoden enkä ole lihonut kiloakaan.. Välillä illalla iskee ruokahimo ennen nukkumaanmenoa, mutta niin on ollut aikaisemminkin ennen lääkkeen aloitusta.. pidän huolta että syön "tukevasti" päivällisellä ja kevyen iltapalan, sitten ei tee niin paljon mieli myöhään illalla


      • Tanttu
        Jnnnjh kirjoitti:

        itselläni on ketipinor, tosin vain 25mg, olen käyttänyt kohta vuoden enkä ole lihonut kiloakaan.. Välillä illalla iskee ruokahimo ennen nukkumaanmenoa, mutta niin on ollut aikaisemminkin ennen lääkkeen aloitusta.. pidän huolta että syön "tukevasti" päivällisellä ja kevyen iltapalan, sitten ei tee niin paljon mieli myöhään illalla

        Mihin "tautiin" riittää 25 mg??? Turvotus tuntuu niin pahalta, että tuntuu ettei sydänkään jaksa toimia normaalisti, epämääräinen raskas olo. Onko muilla samoja oireita? Ei mitään syömishimoa, neste vaan karääntyy. Mahtaako olla merkki sopimattomasta lääkkeestä?


      • happykala
        Tanttu kirjoitti:

        Mihin "tautiin" riittää 25 mg??? Turvotus tuntuu niin pahalta, että tuntuu ettei sydänkään jaksa toimia normaalisti, epämääräinen raskas olo. Onko muilla samoja oireita? Ei mitään syömishimoa, neste vaan karääntyy. Mahtaako olla merkki sopimattomasta lääkkeestä?

        syytin lihomisestani lääkkeitä. Nyt ei mene ole mennyt lääkkeitä yli vuoteen enkä ole laihtunut pätkääkään. Turvotus hävisi kun jätin oluen pois. Mutta lääkkeet eivät todellakaan lihottaneet. Jonkun verran turvottivat kyllä.


    • lihapullaperuna

      Olen käyttänyt Ketipinoria vuoden ja paino on noussut 13 kg

    • boulevard96

      "Lihominen on onghelma Ketipinorin kohdalla"-muutkin bipolaarihäiriöön
      käytettävät valmisteet-varsinkin Efexor sekä täsmälääke Litium (Lito)
      aiheuttavat lihomsta-samoin Deprakine-valmiste ja Lamictal.
      Hyvä psykiatri on tarpeen asian ratkaisemiseen.

    • ths70

      Terveydenhoitoalan ammattilaisena voin kertoa, että ketipinor/seroquel ei pelkästään lisää ruokahalua vaan hidastaa aineenvaihduntaa ja laihdutuksen (yrityksen) yhteydessä lyö kehon todella nopeasti ns. elimistön/aineenvaihdunnan säästöliekille, jolloin painon lasku on äärimmäisen hidasta.

      Jos painon kertyminen haittaa, niin silloin tätä lääkettä en suosittelisi. Muuten siinä on paljon hyviä puolia.

      Jos joku ihmettelee, miksi lääkärit eivät tätä sitten kerro yleensä niin ottaisitko itse lääkärin tarjoamaa lääkettä, jota hän mainostaisi: vaivaasi tämä auttaa, mutta paino tulee nousemaan käytön ajan. Veikkaan, että yli 90% ei ottaisi, jos se suoraan kerrottaisiin.

    • LäskiUrpo

      Mä en ole lihonut, olen syönyt Seroquelia 600 mg ja Ketipinoria 75-100 mg päivässä jo vuosien ajan. Olen kyllä muutenkin skitsona kokoajan painoni kanssa, huomasin kun se laski (lääkäreiden mielestä liikaa) niin lääkkeeksi sain aina jotain missä oli yleinen sivuvaikutus painon nousu. Tosi ovelaa... No nehän mä jätin kesken aina, en todellakaan aio lihoa, ennemmin sitten olen masentunut ja muuta paskaa päälle kuin että lihoisin. Toiv. saat painosi kuriin ja olosi paremmaksi! Tsemppiä!

    • :(

      Syön tälläkin hetkellä nauris soossia ja eilen säin kaalikeittoa ja porkkanasoossia. Eli ruokavalio koostuu vain laihduttavista ja aineenvaihduntaa ilsäävistä ruuista jo puolen vuoden ajan. Silti vaan lihon, vuoden aikana lihoin 17kg kun viimevuoden syksyllä aloitettiin keto 200mg illalla ja aamulla Fevariinia sekä päivällä ketoa 4 kertaa 25mg. Nivelet rupesivat syksyllä vaivaamaan niin pahasti etten vällä pysty melkein kävelemään ja tavarat ei pysy käsissä.
      Eli läskiä, turvotusta ja nivelkipuja löytyy vaikka muille jakaa. No onneksi huomenna taas pääsee neuvottelemaan lääkityksestä. Kivaa tää elämä, olen itsekkin miettinyt että jätän kaikki lääkkeet kun alkaa tää elämä olee liian vaikeeta jopa fyysisesti.

    • Entinen missi

      Olen käyttänyt Ketipinoria 100-150 mg kaksi vuotta ja olen lihonut 16 kg. Ummetusta ja nesteenkertymistä, nivelkipuja. Hyvin nukutti mutta tarvitseeko ihmisen nukkua 10 tuntia? Sekin jälkeen olo on väsynyt parin tunnin ajan. Olen nyt ollut viikon ilman Ketipinoria ja suoli alkoi toimimaan normaalisti ja pissallakin käyn 3-4 krt päivässä kun lääkityksen aikana kävin vain kerran illalla. Nukun öisin nyt vain n. 5 tuntia mutta päätin lopettaa lääkityksen koska paastoverensokeriarvot olivat nousseet painon lisääntymisen myötä, iso riski sairastua diabetekseen. Hyvä lääke unettomuuden hoitoon mutta sivuvaikutukset ovat ikäviä.

    • ggkhg

      Porukka puhuu täällä vain jostain hiton lihomisesta! itse olisin enemmän huolissani aivojen laihtumisesta jos tällaista myrkkyä itseeni työntäisin. Tämähän on skitsofreniaan tarkoitettu lääke! Pitäisi olla pälli aika vitun sekaisin että tätä kemiallista lobotomiaa voisi suositella..

      • Älä viitsi

        Moni vakavasta kaksisuuntaisesta kärsivä saa näistä avun, eikä todellakaan voi jättää lääkitystä pois ---- psykoottinen mania ja viikkojen sairaalajakso suljetulla.

        Kaksisuuntaistakin on niin eri asteista, tottakai joku lievää kakkostyyppiä (joka oikeastaan tarkoittaa jollekin toiselle aivan normaalia mielialojen heittelyä..) "sairastava" voi olla ilman lääkitystä. Aivan eri asia.


      • Anonyymi
        Älä viitsi kirjoitti:

        Moni vakavasta kaksisuuntaisesta kärsivä saa näistä avun, eikä todellakaan voi jättää lääkitystä pois ---- psykoottinen mania ja viikkojen sairaalajakso suljetulla.

        Kaksisuuntaistakin on niin eri asteista, tottakai joku lievää kakkostyyppiä (joka oikeastaan tarkoittaa jollekin toiselle aivan normaalia mielialojen heittelyä..) "sairastava" voi olla ilman lääkitystä. Aivan eri asia.

        En tajua näitä ketipinorin popsijoita. Itellä 300mg/vrk Lamotrigin ja pysyy maniat hallinnassa ja paino normaalina. Mitään sivuoireita en ole huomannut.


    • s-öladkfajsödlfkaj

      Ketipinorista ei ole kokemusta mutta seroquelin syöminen sai minulla painonnousua yli kymmenen kiloa muutamassa kuukaudessa.
      Tosin eihän lääkkeet itsessään lihota mutta jokin siinä aineessa tekee esim makeannälkää enemmän.

      Vuosien kokemuksella minulle paras lääkitys oli Lito Lamictal. Annoksista en muista mutta nehän onkin henkilökohtaisia.

    • Jennipv

      Olen käyttänyt Seroquel Prolongia 2 vuotta. Viime vuonna LAIHDUTIN 15 kiloa. (97-82) Se onnistui niin, että käytin lääkärin määräämiä Xenical-rasvansieppareita, noudatin painonvartijoiden 1200-1500 kcal ruokavaliota ja liikuin päivässä koiran kanssa 45 minuuttia.
      Tunnistan pakonomaisen syöppöyskohtauksen, joka iskee 2 tuntia lääkkeenoton jälkeen illalla. Helpoin konsti oli mennä nukkumaan tunnin päästä lääkkeestä. Jos valvoi, tuli 'kohtaus' Sen varalla mulla oli naposteluporkkanoita, omenoita, panonvartijoiden perunalastuja, painonvartijoiden suklaapatukoita ja -keksejä, popcorneja. Vaikka kaloritaso nousi huimasti syömishimon iskiessä, sain pidettyä kohtauksen yhdessä tai kahdessa viikkokerrassa, jolloin söin siis mahd. vähärasvaista kera rasvansiepparin.

      • Jennipv

        lisäys, seroquel annos 600 mg iltaisin.


    • Syöpötys

      Ketipinorin oton jälkeen tunti, ja syöminen alkaa. Syön ja syön ja syön... mikään itsehillintä ei riitä. Voin olla koko päivän syömättä, ei ole nälkä. Mutta heti Ketipinorin jälkeen alkaa syöminen. Pakonomainen tarve syödä ei mitenkään riipu siitä, miten olen muuten päivän aikana syönyt. P-ka lääke, mutta ainoa mikä vie tietynlaiset ajatukset pois päästä.

    • perhonen85

      Itselle määrättiin ketipinoria unettomuuteen, toki ei mikään hevos annos, mutta kuitenkin ei vaikuta syömiseeni mitenkään, saan aika lailla heti pian unesta kiinni kun ottanut. Se taitaa osalla olla myös sitä psykologista, jos lääkäri sanoo että saattaa lihottaa niin onhan se siihen hyvä vedota.Kaikillehan se vaikuttaa erillä tavoin.

      • Miemievaan

        Minulla ketipinor annos nyt 600mg iltaisin. Olen syönyt ketipinoria useamman vuoden vaihtelevin annoksin (200mg-600mg) enkä ole huomannut minkäänlaista vaikutusta painoon. Ei lisää minulla syömis himoja, hidastuta aineenvaihduntaa tai kerrytä nestettä kehoon. Samaa ei voi sanoa lyrica nimisestä lääkkeestä joka minulle määrättiin ahdistukseen ja unihäiriöön. Olen syönyt lyricaa nyt 3 päivää ja nestettä on kertynyt kehoon 3 kiloa. Annos minulla 300mg iltaisin. Imen nestettä kuin sieni ja vaikka joisin useamman kupin kahvia peräkkäin ei vessassa tarvitse käydä päivässä kuin pari kertaa.


    • baraca

      itse olen lihonu 20kg puolessa vuodessa jätin koko paskan poijes ku sain sätkyjä jalkoihin ketipinoorista oli levottomat jalat jatkuvasti. olansapiinia vedän ja tuntuu tekevän samaa että ei paino tipu millään. Nyt yritän saada sen vaihdettua johonkin muuhun. Aika arpapeliä on nää lääkitykset...

    • kettari

      Olen nyt syönyt Ketipinoria 400mg iltaisin. Välillä pudotin määrän puoleen ja aika kauan menikin hyvin. Sitten aloin taas heräileen n. 3-4 tunnin päästä, enkä saanut enää unta. Jouduin palaamaan alkuperäiseen annostukseen. Painoni on noussut 10kg eli olen 100 varma että Ketipinor lihottaa. Olen yli kuusikymppinen mies ja olen aina pystynyt pitämään painoni n. 77-78kg, nyt en enää pysty hallitsemaan sitä. Painan nyt n. 88kg, ruokahaluni ovat kasvaneet huomattavasti mutta uskon lääkkeen lihottavan muutakin kuin syömisen kautta.

      • kettari

        Olen siis syönyt Ketipinoria n. puoli vuotta!!!


    • risto_x

      Lihottaa lähes varmasti. Ketjun alkupäässä mainittu tunnin, puolentoista jälkeen iskevä uskomaton syöpötys on totta. Kaikki menee, mitä löytyy kaapista.

      Itse olen saanut kamppailtua n. 10 kg maksimipainostani pois, mutta älyttömän vaikeaa se on ollut. Mulla maksimiannos 1200mg/vrk. Pidempään syötynä ei vaikutusta itse edes tiedosta. Jos pitää välillä tauon, niin 200mg alkaa väsyttää niin, että on pakko mennä unille.

      Paskamainen lääke kaiken kaikkiaan. Jos sinulle on kuitenkin sitä määrätty muodossa tai toisessa, on neuvoni yrittää mennä nukkumaan ennenkuin syöpötys iskee. Lääkettä ei ole syytä jättää ottamatta ilman neuvottelua lääkärin kanssa.

      Taidan kuulostaa liian setämäiselle, joten lpetan tähän.

    • tippuu tippuu

      -25,5 kg tiputin vaikka vedin 200 mg joka ainoa päivä.
      Tosin enempi ois tippunut ilman mut ei mitään ihme
      temppuja, tervettä syömistä ja paljon liikuntaa.

    • 500mg / 100mg

      Mulla 500mg Pitkävaikutteista päivittäin jo parin vuoden ajan. Lisäksi otan 100mg unensaannin vuoksi tunti ennen nukkumaanmenoa. En ole kokenut, että lääke olisi lihottanut minua. Laihduinkin yhdessä vaiheessa -10kg.
      Olen kyllä huomannut, että iltaisin näläntunne voi olla, kuin vatsassa olisi musta-aukko. Syön itse terveellisesti ja liikun säännöllisesti, mutta suon itselle myös herkutteluhetkiä.
      Iltaisin olen kokenut, että kannattaa jyystää purkkaa, taikka jotain pastillia, jos tuntuu, että suuhun on laitettava jotain jatkuvasti. Myös suosin vihanneksia ja muita kevyitä ruokia iltaisin. Tarkoitan näillä edellämainituilla niitä, et jos tuntuu, et päivän kacl tarpeet on täytetty, mutta silti nälättää :)

      Tsemppiä vain ♥

    • Valeria

      Enpä usko, että Ketipinor lihottaa. Ehkä vähän herättelee ruokahalua, koska olla, että parempi olo, minkä lääke aiheuttaa, saa aikaan sen, että ruokakin maistuu paremmin. Minua ainakaan ei ole edes turvottanut, tiedän sen varmasti siitä, että sormukset ja tiukat saappaat ovat aivan yhtä tiukat kuin ennen lääkettäkin. Itse asiassa minulla ei ole mitään negatiivisia oireita alun päänsäryn ja väsymyksen hävittyä.
      Muuten, aineenvaihdunnan hidastumiseen minulla on hyvä vinkki: laita kanelia kahvin joukkoon ja nauti päivittäin, se saa vatsan toimimaan ja auttaa varmaan turvotukseenkin :)

    • Live.

      Mulla on se lääke mut mä olen vanha mes jo. Radan alle..

    • mirumaru1

      Minulla on nyt ollut vuoden ketipinor 100mg iltaisin. Painoni on noussut usean kilon. Kun otan ketipinorin niin kohta on nälkä ja käyn yöllä jääkaapilla ... :( Aiemmin minulla oli abilify, ja sen lääkityksen aikana paino tippui monta kiloa. Abilifysta vaan tuli niin kauheat sivuoireet, että se piti lopettaa. Mt- kuntoutuja ystäväni söi abilify -lääkettä ja häneltä tippui paino vuodessa 20kg (hänellä kyllä oli reilusti ylipainoa, on pitkään ollut psyykelääkityksellä ja ylipainoa hällä tosi reilusti).

    • hubbabubba5

      Olin juuri täyttänyt 20v kun minulla todettiin skitsofrenia. Koulussa minua kiusattiin kun olin niin laiha, painoin 48 kiloa. Jouduin psykiatriseen sairaalaan ja siellä minulle laitettiin viikonloppulomille evästä mukaan kotiin, että lihoisin. Jaksoin liikkua ja pyöräilin paljon. Synnytin, kävin joka päivä vaunujen kanssa heittämässä reilun tunnin lenkin ainakin kerran. Lapsellani todettiin psyykkinen sairaus. Lapseni on toistaiseksi samanlainen laiha rimppakinttu kuin minäkin nuorena. Minulla oli tosi hyvä psykiatrinen lääkäri. Mutta hän lähti paikkakunnalta. Tällä hetkellä en tiedä onko täällä yhtään suomalaista psyk. lääkäriä. Venäläisiä on tosi monta. Heidän hoidossa ollessa minulle on kokeiltu monia psyykelääkkeitä, jotka eivät sovi minulle. Nyt on pelkotiloja, en uskalla liikkua paljon tai sitten ihan lähimaastossa. Minulla menee ketipinor ja lamictal -lääkkeet. Nyt painan 79 kiloa.

    • seroquel mummo

      Minä lihoin lääkkeillä vuodesta 2000,kaksisuuntaista häiriötä kuulemma on todettu.Voi surkia että on vaikia laihduttaa,rasvojen syöntiä,juustojen olen vähentäny.Liikun välillä aika palijo.Mikä neuvoks.

    • Jo aikuinen nainen

      Itse en mömmöjä syö,vaikka välillä masentaa,ahdistaa v....taa......elämä on. on tosi hienoja hetkiä,ne täytyy vaan löytää. lenkkeily ja työ hyvä lääke.ihastuminen.rakastuminen.tanssi.laulu.luonto.ym --Eihän elämän tarvitsekkaan olla aina hauskaa,helppoa...

      • Anteeksi mitä??

        En ymmärtänyt pointtiasi.
        Tietenkin JOKAISTA välillä masentaa, ahdistaa, eikä kenenkään elämä ole tai sen ei tarvitsekaan olla aina hauskaa ja helppoa. Kuten kirjoitit.

        On todella loukkaavaa terveiden ihmisten kirjoitella tuollaisia sairaille, jotka ovat ilman lääkitystä muutamassa viikossa suljetulla osastolla psykoottisen manian vuoksi jopa muutaman kuukauden. Sinulla ei selvästikään ole sellaisesta kokemusta.

        Joten koita nyt kestää vaan sitä ihan tavallista elämääsi. Elämä tosiaan on.
        Että nauti siitä, kun kerran voit. Ihan ilman "mömmöjä."


    • eri lääkkeitä

      Olen kokeillut jo deprakine, litoa ja lamitriginia, lisäksi olen syönyt ketipinoria n 5 vuotta. Ketipinos ollut suht ok pienellä annoksella, mutta ahmimiskohtauksia tulee. Kaikkissa ollut vaikeita sivuvaikutuksia. Veriarvot sekasin, hypotyreoosi ja paha ummetus sekä turvotus. Painoa tuli vuodessa deprakinen kanssa 20 kg enne sitä olin alipainoinen. Nyt olen ylipainon rajalla. Olen kanssa suunnitellut luovittaa lääkkeiden kanssa ja katsoa mitä tapahtuu jos lopetan.

    • Ola Saaj

      Pahin on ketiapiini ja Deprakine yhdessä. Lihominen kauhea ja takuuvarma.

      • Ola Saaj

        Lisäys: 50 voipakettia tuli...


    • ei aina lihota

      Mulla on deprakine (yksi 300g) ja ketipinor (yksi 300g) enkä ole lihonnut olen jopa ihan onnistunut laihduttamaan. Liikun paljon ja syön terveellisesti. Otan lääkkeet illalla ja syön iltapalaksi näkkäriä ja omenaa. Mutta olen aika kova syömään suklaata. Se on mun heikkous, on aina ollut.

      Itse lääke ei oikeasti LIHOTA, mutta lisää ruokahalua sekä makeanhimoa.
      Sen olen kyllä huomannut, mikä niitä kiloja loppupeleissä tuo. Kyllähän se hidastaa aineenvaihduntaa, tämän myönsi mulle ravitsemusteraupeutti. Mutta sitten täytyy ottaa käyttöön aineenvaihduntaan vaikuttavia aineita. Esim. kofeiini, vihreä tee, kuitupitoinen ruoka( luumut, vihannekset, ruis-kaura tuotteet jne.), vesi. Mä käytän myös aloe vera- gel juomaa, joka auttaa mahan toimintaan ja sillä on muutenkin suotuisia vaikutuksia.

      Salilla treenaaminen myös hyödyllisestä, koska lihakset kuluttaa enemmän energiaa.

    • Kauhea lääke

      Todellakin ketipinor lihottaa! Samoin Lyrica lihottaa tosi paljon! Nyt kun olen näistä päässyt eroon, niin paino tippuu nopeasti. Noiden lääkkeiden aikaan kävelin jopa öisin unissani jääkaapille syömään, niin kova oli nälkä. Illalla lääkkeenoton jälkeen saatoin ahmia niin paljon, että oli pakko mennä oksentamaan kun olin niin täynnä ja SILTI oli edelleen hirveä nälkä. Aivan kauheita lääkkeitä, Minulle tuli painoa lisää 30kg käytön aikana, enkä aikaisemmin ollut koskaan lihonnut aikuisiällä ja olin hoikka tyttö. Enää en koske kumpaankaan lääkkeeseen pitkällä tikullakaan. Hyötyjäkään ei lääkkeistä juuri ollut. En suosittele kuin vakavaan psykoosiin ketipinoria ja siihenkin on parempia vaihtoehtoja.

    • sexy61

      höpö höpö, ei ketipinor lihota kunhan sinulla on sopiva annos sitä, minulla kesti erittäin kauan saavuttaa hyvä ja tasapainoinen olo, mutta nyt kun annos on 300 mg, ruokahalu on normaali (tosin syön kromia ja chiliä), nukun hyvät 8 tunnin unet ja olen pirteä ja positiivinen. seksuaalisuus on huipussaan, tiedä sitten onko hyvä vai huono kun panettaa (anteeksi) koko ajan :)!

    • 3+3

      Neuroleptit tuhoaa aivojen unireseptorit?
      Suomessa on paljon neuroleptien off-label - käyttöä, vaikka ne ovat todellisuudessa skitsofrenian ja muiden vakavien mielisairauksien hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, joissa on vakavia sivuvaikutuksia. Erityisesti olen ihmetellyt, että neurolepteja käytetään jopa unettomuuden hoitoon, kuten Ketipinoria, vaikka tämän lääkkeen sanotaan pitkässä käytössä vaurioittavan aivojen unesta vastaavia osia ja jopa mahdollisesti tuhoavan aivojen unirereptorit.

      Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia.

      Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon.

      Totuus lääkkeistä, lääketehtaista, lääkäreistä ja hoidosta!
      http://masennuslaakkeista.nettisivu.org/laakkeiden-vaikutukset/

      Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

      – Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

      Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

      Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

      Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

      – Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

      SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

      Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

      Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

      – On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista.
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

      Onko masennuksessa kyse siitä mitä sinä syöt vai siitä mikä syö sinua? Jos päästä "viiraa", niin se on lääkkeen puutetta. Näin kaikille lääkäreille sekä potilaalle opetetaan ja annetaan ymmärtää.

      "Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava. Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia. Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia. Tietyt mielenterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä. Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa."
      Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
      Psykiatri Humphry Osmond

      Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa ja sitähän ne tahkoavat vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän, vaikka kansa ei tervehdy mitenkään. Haittavaikutukset eivät haittaa.

      Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

      Masennuksen omatoiminen hoito:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      • 3+3

        Nuorisorikollisten väkivalta väheni lisäravinteilla!

        British Journal of Psychiatry-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan nuorisovankien väkivallanteot vähenivät huomattavasti, kun heille annettiin päivittäin ruoan lisänä vitamiineja, hivenaineita ja välttämättömiä rasvahappoja. Tutkimukseen osallistui 231 nuorisovankia, iältään 18-21 -vuotiaita., jotka kärsivät keksimäärin 4 vuoden rangaistusta. Puolet heistä sai ruoan lisänä 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta sekä EPA, DHA JA GLA rasvahappoja ja puolet vastaavia lumevalmisteita. Ruokavaliota ei muutettu millään lailla.

        Tulokset hämmästyttivät niin tutkijoita kuin vankilaviranomaisiakin. Lisäravinneryhmässä väkivallanteot vähenivät lähes 40%. Millään muulla keinolla ei ole saatu vastaavaa muutosta nuorten vankien käytöksessä. Tämä tutkimus viittaa siihen, että lisäravinnehoito vaikuttaa suotuisasti joko suoraan välittäjäaineisiin tai niitä tuottavaan entsyymiin tai sen toimintaa säätelevään geeniin. Ravitsemushoito voi siis ehkäistä tai jopa parantaa näinkin vaikeita ongelmia, jotka johtuvat aivojen neurokemian epätasapainosta.


    • Vertailurotta

      Seroquel kyllä voi lisätä ruokahalua sekä esimerkiksi aiheuttaa vähemmän energiaa harrastaa liikuntaa, mitkä selittävät osan ihmisten lihomisesta. Atyyppisillä neurolepteilla voi kyllä olla suorempiakin vaikutuksia ainakin sokeriaineenvaihduntaan. Katso esimerkiksi:

      Why Zyprexa (And Other Atypical Antipsychotics) Make You Fat http://thelastpsychiatrist.com/2010/10/zyprexa_and_fat.html

      Eli atyyppisiä neurolepteja syövien rottien keho alkoi käyttää rasvaa pääasiallisena nergiana, minkä vuoksi niiden kehossa liikkui jatkuvasti suuria määriä glukoosia, mikä aiheuttaa jatkuvaa insuliinintuotantoa, mikä voi johtaa insuliiniresistenssiin ja niin edelleen. Vertailuryhmän rotat söivät saman verran ruokaa kuin neurolepteja syöneet rotat, joten muutos ei johtunut syödyn ruuan määrästä tai laadusta. Eli jos syö atyyppisiä neurolepteja, niin kannattaisikohan aloittaa Atkinsin dieetti, tms. :)

    • lihottaa

      Kyllä lihottaa. Olen syönyt ja juonut aivan kuten ennen lääkkeiden aloittamistakin, mutta lihoin metkessä n.10kg.

    • vierailija11

      Kyllä se nälättää, ohjeessakin sanotaan että lisää ruokahalua. Itse herään yölläkin syömään, ei tuu nukkumisesesta oikein mitään, sitten juoksen pissalla kahden tunnein välein.En tiedä johtuuko lääkkeestä vai mistä.

    • hyvä elämä haaveena

      Vähensin Ketipinorin 50 mg illalla.No ensin vähän vierotusoireita nukkumisen suhteen, mutta tuntuu jo helpottavan ja uni jo melkein samanlainen kuin ennen vähentämistä.

      Mutta! Sairas ahmiminen on vähentynyt! Homma ei karkaa lapasesta enää niin totaalisesti kuin aikaisemmin. Jeeee! Syön toki, mutta ei yhtä pakonomaisesti.

      Onneksi on parempi jakso bibossa, muuten ei olisi uskaltanutkaan kokeiluun. Voi kun pystyisi lopettamaan Ketin kokonaan. Voisi löytyä se 40 kg sitten kadonnut naisellisuuskin...

      Rinta rottingilla kohti uusia nöyryytyksiä ja täydellistä kunnon romahtamista ilman lääkkeitä.........

    • viljatar

      Ketipinor kyllä lihotti minuakin - aiheutti ruokahalun lisääntymistä ja sitten vielä varmaan hidasti aineenvaihduntaakin.

      Nyt olen syönyt 2 vuotta Seroquel Prolongia, eikä enää tule samanlaista "pakkosyömistä" harrastettua ollenkaan. Tosin lääke on todella kallis. Kela-korvauksenkin kanssa paketista saa maksaa satakunta euroa.

    • 15+5

      "Lääke itsessään ei lihota" Näin minäkin luulin joskus, kun 14-18 vuotiaana aloin lääkkeitä syödä enkä onnekseni lihonut. Sitten mukaan astui Olanzapin ja kas! 25 kiloa kertyi alta aikayksikön! En syönyt sen enempää kuin ennenkään, kävin salilla ja paino sen kuin nousi.

      Seroquelia siis syönyt lähes kymmenen vuotta miinus tuo Olanzapinin aikakausi.

      Mässyistä sain kärsiä Seroquel prolongin oton jälkeen ja sillonhan sitä söi sitten silmät ummessa. Asiaan auttoi se että vaihdettiin takaisin lyhytvaikutteiseen ja tässä yksinkertainen mutta tehokas vinkki välttää mässyjä: Syökää sopivan kokoinen iltapala ja menkää mahdollisimman pian lääkkeen oton jälkeen nukkumaan! On toiminut itselläni paremmin kuin hyvin.

      Lääkäri kertoi että useilla psyykenlääkkeillä(kuten ketiapiini)on taipumusta nostaa verensokeria, joka taas sitten saa samankaltaisen reaktion elimistössä aikaan kuin diabetes ja tästä lihominen johtuu vaikka ei mässyjä tulisikaan.

    • 19+17

      Mulla ei ainakaan ole paino lääkkeen takia noussut, saatikka ruokahalu muuttunut minnekään. Päin vastoin, tutut tuppaa sanomaan että paino vain putoaa. Aineenvaihduntaani tosin saattaa vaikuttaa nesteenpoistajat joita olen jo jonkin aikaa popsinut lääkäreiden valituksista huolimatta.

    • Pipoilija

      Hei!

      Nämähän ovat aivan yksilöllisiä juttuja mutta energian määrähän on vakio! Kukaan ei paisu syömättä ylimääräistä. Turvotus on lähinnä marginaalista.

      Itselläni nyt 600mg Ketipinoria kaks suuntaseen tasaavana ja paino putoaa tasaisella tahdilla. Itseasiassa olen siitä vähän huolissani.
      Vointi on ollut todella hyvä mutta jatkuva painon väheminen tosiaan huolestuttaa. Paljonhan asiasta puhutaan mutta se todellisuus aukeaa vasta lääkettä käytettäessä. Aika vahvasti uskaltaisin olla sitä mieltä, että pelkkä tietoisuus muiden kokemuksista antaa 'luvan' syödä yli oman energian tarpeensa silloin, kun lääkitys on määrätty ja tiedossa on vain valta-osan kokemuksia.

      Ehdottomasti omiin kokemuksiini viitaten olisin sitä mieltä, että itsensä kuuntelu ilman muiden kokemusten vaikuttavaa tilannetta sanoisin, että nälkä ei välttämättä neurolepti lääkityksellä ole pelkästään se määräävä markkeri. Pois ajatuksista muiden kokemukset ja omaa kroppaansa kuunnellen eteenpäin, tietysti muistaen, että yksilöitähän me olemme. Abilifyn en ole edes kuullut aiheuttavan ahmimista mutta tässäkin yksilöinä. Tsemppiä kaikille jotka painivat painonsa ja neuroleptien varjossa...

    • skitso1

      ite lihoin olanzapinista ihan sikan.. melkeen 30kg nyt mulla on ketipinor, sertralin ja abilify ja tasasesti laskenu paino kokoajan :)

    • Hoikka keti-mies

      Älkää nyt hyvät ihmiset väittäkö, että lääke lihottaa ! Oli se sitten mikä lääke tahansa niin perus fysiikkaan vedoten, väitän, että väikka söisitte kottikärryllisen nappeja päivässä niin niiden energia määrä on niin olematon, että ei niillä kerätä 40kg vuodessa. Turvotustahan esiintyy mutta sen määrä tuosta 40kg:stä on niin pieni, että saatampahan naurahtaa. jos ihminen kerää nestettä 40kg vuodessa niin eiköhän siinä vaiheessa olla jo mennyttä. Kyllä kaikki energia tulee siitä mitä suuhunsa pistää. Jos aineenvaihdunta hidastuu niin siihen on reagoitava sekä energian saantia vähentäen tai sen kulutusta lisäten. Itselläni kakssuuntaseen 600mg ketipinor kasa muuta. Ei mitään vaikeuksia painon suhteen. Jääkaappi lukkoon, ihan kun osastolla, ettei bulimikot pääse sinne turhan takia. Eiköhän se energian määrä ole vieläkin vakio, vaikka Einstein on haukannu multaa jo kauan sitten. Lääke ei aiheuta ylimääräisen energian varastoitumista kyllä kyse on ihan siitä mitä suuhunsa mättää. Itse olen pitänyt energian saannin ja kulutuksen tasapainossa ja välillä joutuu jarruttelemaan ettei paino putoa liikaa...

      • Erik. psyk. esh.

        Ketipinor, Zyprexa ja muut sen kaltaiset lääkkeet usein esimerkiksi lisäävät ruokahalua. Ne myös näyttävät muuttavan kehon sokeri/rasva-metoboliaa riippumatta ruokavaliosta! Tutkimukset tehty esimerkiksi paastoavilla rotilla, joten ruoan määrä tai laatu ei päässyt vaikuttamaan. Nuo lääkkeet voivat muuttaa siis kehon metaboliaa riippumatta siitä, mitä ruokaa on syöty. Ne esimerkiksi saattavat muuttaa kehon tilan sellaiseksi, että kehossa liikkuu jatkuvasti glukoosia, mikä voi johtaa kaikenlaisiin aineenvaihdunnan häiriöihin.


      • Erik. psyk. esh.
        Erik. psyk. esh. kirjoitti:

        Ketipinor, Zyprexa ja muut sen kaltaiset lääkkeet usein esimerkiksi lisäävät ruokahalua. Ne myös näyttävät muuttavan kehon sokeri/rasva-metoboliaa riippumatta ruokavaliosta! Tutkimukset tehty esimerkiksi paastoavilla rotilla, joten ruoan määrä tai laatu ei päässyt vaikuttamaan. Nuo lääkkeet voivat muuttaa siis kehon metaboliaa riippumatta siitä, mitä ruokaa on syöty. Ne esimerkiksi saattavat muuttaa kehon tilan sellaiseksi, että kehossa liikkuu jatkuvasti glukoosia, mikä voi johtaa kaikenlaisiin aineenvaihdunnan häiriöihin.

        Acute effects of single-dose olanzapine on metabolic, endocrine, and inflammatory markers in healthy controls

        Atypical antipsychotics may "directly" influence glucose homeostasis, increasing risk of type 2 diabetes independently of changes in adiposity. Animal models suggest direct effects after even a single dose of certain atypical antipsychotics on glucose dysregulation. Here, we investigated effects of a single-dose olanzapine (OLA) on glucose metabolism in healthy volunteers, thereby minimizing confounding effects of the illness of schizophrenia and adiposity. In a randomized double-blind crossover design, 15 subjects were administered 10 mg of OLA or placebo at 7:00 A.M. on separate study dates. A frequently sampled intravenous glucose tolerance test was initiated 4.25 hours later to assess changes in glucose homeostasis, including an index of insulin sensitivity, disposition index, glucose effectiveness, and acute insulin response to glucose. We also examined effects on cortisol, prolactin, fasting free fatty acids (FFAs), insulin-mediated suppression of FFAs, and adipocytokines (leptin, adiponectin, C-reactive protein, interleukin 6, and tumor necrosis factor α). Complete data for both visits were analyzed for 12 subjects. Olanzapine treatment significantly decreased glucose effectiveness (P = 0.041) and raised fasting glucose over 4.25 hours (P = 0.03) as compared to placebo. Olanzapine was associated with lower serum cortisol (P = 0.003), lower fasting FFA (P = 0.042), and increased prolactin levels (P < 0.0001). We therefore suggest that a single dose of OLA may invoke early changes in some parameters of glucose and lipid metabolism, as well as endocrine indices.


      • eeonmctoiseen
        Erik. psyk. esh. kirjoitti:

        Ketipinor, Zyprexa ja muut sen kaltaiset lääkkeet usein esimerkiksi lisäävät ruokahalua. Ne myös näyttävät muuttavan kehon sokeri/rasva-metoboliaa riippumatta ruokavaliosta! Tutkimukset tehty esimerkiksi paastoavilla rotilla, joten ruoan määrä tai laatu ei päässyt vaikuttamaan. Nuo lääkkeet voivat muuttaa siis kehon metaboliaa riippumatta siitä, mitä ruokaa on syöty. Ne esimerkiksi saattavat muuttaa kehon tilan sellaiseksi, että kehossa liikkuu jatkuvasti glukoosia, mikä voi johtaa kaikenlaisiin aineenvaihdunnan häiriöihin.

        Paastoava rotta. Joo. Sinäkin. Rottahan syö vaikka betonia, eikä paisu niinkun sä, joka olet kokoajan jääkaapilla laskien pois ajan, jonka pädet täällä. Pääseeks valmistuun nykyään AMK-hoitsuja, joilla ei oo fysiikasta pienintäkään aavistusta, vai koskeeks se vaan 'vanhoja' perus/sairaanhoitajia... ?


      • Teräsmies
        Erik. psyk. esh. kirjoitti:

        Ketipinor, Zyprexa ja muut sen kaltaiset lääkkeet usein esimerkiksi lisäävät ruokahalua. Ne myös näyttävät muuttavan kehon sokeri/rasva-metoboliaa riippumatta ruokavaliosta! Tutkimukset tehty esimerkiksi paastoavilla rotilla, joten ruoan määrä tai laatu ei päässyt vaikuttamaan. Nuo lääkkeet voivat muuttaa siis kehon metaboliaa riippumatta siitä, mitä ruokaa on syöty. Ne esimerkiksi saattavat muuttaa kehon tilan sellaiseksi, että kehossa liikkuu jatkuvasti glukoosia, mikä voi johtaa kaikenlaisiin aineenvaihdunnan häiriöihin.

        Kehon metaboliaan kantaa ottaen väittäisin vapaan glukoosin veressä nostavan pitkällä tähtäimellä pitkä-aikaisen verensokerin määrää(ghb) jonka seurauksena keho alkaa kuluttamaan rasvavarastoja, joka taas aiheuttaa diabeteksen tyyppisiä alku oireita, kuten laihtumista. Keto-aineiden määrän lisääntyminen veressä johtaa vääjäämättä tähän. Nyt jää vielä leijumaan ajatus siitä, että sairaanhoitajat vertaavat mielenterveys ongelmista kärsiviä ja heidän lääkehoitoaan rottiin puhumattakaan siitä, että nämä edellä mainitut ihan lääketieteen perus asiat tuntuvat olevan pahasti hukassa. Perinteinen copy/paste ei tee kenestäkään asiantuntijaa, vaikka artikkeli olisi Kiinaksi T: Metallialan ammattimies...


    • ortoreksiajäbä

      vittu mitä sakkia... "ketipinor lihottaa" .... ei ne lääkkeet itsessään lihota vaan ne häiritsee nälänsäätelyä ja kylläsyyden tunnetta. itsellä zyprexa "lihotti". silloin mitat olivat 192cm/92kg..... kunnes tajusin että tuo paska minua lihotti, lopetin sen seinään. nyt olen pari kuukautta syönyt seroquel prolongia 200mg iltaisin. paino on tippunut 80 kiloon

    • lihominen on kusetus

      Mulla annostus 300mg illalla ja tarvittaessa 50mg päivällä jos ahdistaa. En ole lihonut ja lääkettäkin syönyt nyt puolisen vuotta. Ruoanhimon lääke kyllä tuo jos ei heti mene petiin lääkkeen ottamisen jälkeen vaan jatkaa vvalvomista ''tahallaan''. Eli aika paljon on itsekurista kiinni.

      Itse asiassa, painoa putoaa kokoajan tasaiseen tahtiin koska tuntuu että lääkke on multa muuten ruokahalun vienyt.

    • Keti-hoikka

      Ketiapiini ei lihota vaan liiallinen energian saanti suhteessa kulutukseen. Nestettä keräävä vaikutus on aivan marginaalinen. Kukaan ei saa ketiapiinista, vaikka söis kottikärryllisen päivässä niin paljon energiaa, että se alkaisi varastoitua !

    • KiloKalori

      Heeeiii ! Nyt järki käteen. Itse nuoriso tason painonnostajille treeni ja ravinto-ohjelmia tekevänä. Kovimmat nuoret kundit kuluttaa jopa 6000kcal päivässä, kun perus aineenvaihdunta on parin tonnin luokkaa. Otetaans ny henkisistä ongelmista kärsivä ihminen, joka pahimmillaan käy jääkaapilla puolen tunnin välein ja se sieltä löytyvä ravintokin tuppaa olemaan vähän kyseenalasta. Jos nyt tällainen ihminen ahtaa ravinto arvoiltaan täyttä paskaa suuhunsa vaikka sen 6000kcal tekemättä yhtään mitään niin eihän ne napit lihota ! Vaikka aineenvaihdunta hidastuiskin lääkityksestä johtuen, niin lokaisen on helppo laskee monta voipakettia 6000 ahmiva päivässä pistelee. Pojat valittelee, että on ajottain vaikee syödä tarpeeks 90 kilosen. Kyllä sen ymmärtää, kun ruoka on puhdasta ! (siksi laadukkaat lisäravinteet) Valitettavasti vaan lohturuoka ahdistukseen on jotain ihan muuta. Se 6000 tulee helposti täyteen. Gramma rasvaa on 9kcal ja voissa on rasvaa 80%. On aika helppo laskee monta voipakettia se päivässä tekee ja miettiä sitten sen 30-40kg:n kertymistä vuodessa, ilman kulutusta. Ja eri ravintoaineiden käytettävyys ja niiden sulattamisee tarvittava energia. Ihan toinen juttu...Muuten. Voi on kohtuullisesti käytettynä mahtava ravinto-aine. Niin testojen tarvitsevaa tyydyttynyttä reilusti sisältäen, kun makunsakin puolesta.

    • Näinpänäin

      Mulla on menny jo melkein vuoden ketiapiinia kuukausia aiksemmin söin 300mg mutta alennettiin 200 koska väsymys, ärtyneisyys ja tuntu että olin vaan tunnoton zombie. Paino ei oo noussut lääkkeen takia , olen lääkkeen ainan laihduttanut päälle kymmenen kiloa ja ne oon pitänyt. En usko että ainoastaan lääkkeen takia lihoo vaan se että energian saanti on enemmän kuin kuluttaa, en tosin tiedä. Mut oma mielipiteeni

    • jojoilija

      jos syön yhden 400 mg:n ketipinorin vrk:ssa, enkä mitään muuta, en varmana liho, vaan laihdun. Ei tabletti itsessään lihota. Paastonnut aina välistä, ja laihtunut yhtä lailla sen aikana, käyttänyt ketipinoria tai en

    • Ninjailija

      Tietysti ihmisen pitää syödä enemmän kaloreita kuin kuluttaa, mutta silti Seroquel tai Zyprexa voi aiheuttaa sen, että syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Esimerkiksi Seroquel on hyvin pienilläkin annoksilla voimakas antihistamiini H1-reseptoreissa, mikä voi aiheuttaa ruokahalun suurta lisäystä ja ahmimistä. Lääkkeet voivat tehdä niin väsyneeksi ja vähentää kykyä liikuntaan niin paljon, että sen vuoksi on vaikeampi käydä lenkillä. Lisäksi esimerkiksi Seroquel ja Zyprexa oikeasti voivat muuttaa sokeri-ja rasva-aineenvaihduntaa riippumatta syödystä ravinnosta. Tämä on todettu esimerkiksi rotilla niin, että kokeessa olleet rotat paastosivat. Zyprexan vuoksi paastoavien rottien keho meni sellaiseen tilaan, että ne eivät käyttäneet enää juurikaan veressä kiertävää glukoosia ravinnoksi, mikä taas voi johtaa ehkä esimerkiksi ongelmiin insuliinin tuotannon kanssa, insuliiniresistenssiin ja niin edelleen.

      Lopputulos siis voi olla samaan aikaan, että potilas kuluttaa vähemmän kuin syö, sekä että siinä on taustalla syynä Seroquel tai Zyprexa.

    • kokemustasiitäkin

      ovat lihoneet ja paljon. Toivon, että sulla hyvä tohtori ja vaihtaa

      • Muumina

        Mulla menny vuoden verran Ketipinoria annosta vaihdellen olon mukaan 50-300mg, painoa ei ole lisää tullut, vessassa juoksen yli 10 kertaa päivässä pienemmällä ja 1-3 kertaa isommalla. Juon vettä 2-4 litraa vuorokauessa ja kahvia pannullisen suunnilleen. Mulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta kakssuuntasen lisäks ja ylipainoa reilusti ollu jo monta vuotta. Ja paino kyllä lähtee laskuun ku syö terveellisesti ja vähän liikkuu mut nyt taas masiskausi menossa, odottelen et annosnosto alkaa vaikuttamaan ja piristyy ni jaksaa taas "terveillä"


    • ketipinormyöskin

      vuoden mennyt Ketipinor 400 mg/vrk, aina ollut pyöreähkö, nyt 2 kk laihdutuskuurilla (1200 kcal/pv), laihtunut 11 kg :D

    • ei_mahdotonta

      Lihoin Zyprexalla n 10kg parissa kk. Lääke toimi mutta mm. tuon takia sitä oli mahdoton jatkaa. Sain lukuisia eri lääkkeitä ja lopulta tuo Ketipinor 500mg oli toinen mikä toimi. Kaikki antipsykootit hidastaa mun mielestä aineenvaihduntaa ja keti aiheutti ainakin hirveitä ahmimiskohtauksia iltaisin ja muutenkin söin kyllä enemmän... Siitä huolimatta laihdutin ketiä syödessäni sen 7kg eli ei se mahdotonta ole jos pystyy liikkumaan.

      Enempää kuin pari vuotta en näitä mömmöjä kyennyt kuitenkaan syömään. Nyt en syö mitään.

      • ei_mahdotonta

        Ja kaloreita laskemalla ~1200 kaloria/pv ja liikkumalla minäkin.

        Suosittelen kyllä pillereitä enemmän psykoterapiaa.


    • Oma_kokemus

      Laihduin Serolla ekalla kerralla 27kg ja toisella kuurilla samaiset 27kg. Paino nousi sitten hiljalleen ylös, yö unien heikentyessä??

    • Läski44

      Mulla ketii 300 mg yöks. Turvonnut 78 kilosta 122 kiloseks norsuks. 44 kiloo vuodessa. Kiitos konitohtorit.

    • Kaksisuuntaineno

      Tällä hetkellä suljetulla. Prolongia menee 200 mg joka ilta. Yleensä just pari tuntii lääkkeen ottamisesta iskee hirvee vitutus. Miksi en ostanu sitä ja sitä kaupasta??? Välillä itkettää kun ei oo jotakin tiettyä ruokaa:D oon syöny ketipinoria 7 vuotta ja painoa on sen aikaan tullu 45 kg ekstraa... Niistä oon silti saanu sen 25 kg pois 4kk aikana vaikka on Ollu lääkitys päällä. Ei siitä kyllä mihinkään pääse että ne lääkkeet oikeesti lihottaa. Ja tämän kerron koska kokemusta on...

    • liikaaNappeja

      Mulla oli ollut ketipinor todella isolla annoksella eli 800 vuosikausia. Tänä aikana lihoi ihan kivasti ja eli zombien elämää.

      Vuosi sitten oli ketipinor 25 mg, lamictal 200 mg ja deprakine 2000 mg. Lääkemuutos ja jäljelle jäi deprakine 1500 mg. Vuodessa paino putosi 30 kg eli onnistuin viimein pudotuksessa. Myös tunne-elämä palasi normaaliksi. Jonkin verran kieltämättä heilahdellut puolen päivän - muutaman päivän ajaksi hypomanian puolelle, mutta tuntuu pysyvän kurissa.

      Harmi, että noi lääkkeet ehtivät paskoa mun elämän. Ei niistä mitään hyötyä ollut, vaan rutiinilla vaan lääkittiin tyyppiä ja kun ei parantunut, niin lisää ja uusia kehiin. Kun on ollut vuosia tekemättä mitään, niin ei ole enää juuri tsäänssejä geimeihin, vaikka varsin normaali fiilis alkaa ollakin bipon mittapuulla.

    • Albertdesalvo

      Mulle on määrätty ketipinor 25mg unettomuuteen. Olen reilusti ylipainoinen ja sairastan kroonisia sairauksia. Aloitin kuntoilun ja ruokavalion ammattilaisen ohjeilla sekä jätin lääkkeet pois. Nyt olen taas ottanut ketipinoria koska en saa nukuttua. Syö ohjeen mukaan. Lääkkeen ottamisen jälkeen saatan herätä makeanhimoon joka on valtava. Vatsan toiminta on hidastunut ja vatsa on kovalla, enää ei pissata niin paljon kuin ilman lääkettä ja painon lasku on hidastunut. Vatsa pömpöttää ja nestettä on kertynyt. Olo on voimattomampi ja mielenkiinnottomampi, eikä seksiäkään haluta. Helvetillinen lääke mutta taju sillä kyllä lähtee, ei tartte valvoa. Taidan kuitenkin tyytyä valvomiseen kun olin ilman lääkettäkin jo jonkin aikaa.

    • Hoitovirhevi77u

      Mulla nousi vuoden aikana paino 35kg sinä aikana, kun käytössä oli mm. Ketipinor, Seroquel, Deprakine, Risperdal, Zyprexa, jne jne muut myrkytyskokeilut. Olin lähes vuoden suljetulla ja sain ulkoilla vain valvotusti, joten en saanut mistään ylimääräisiä ruokia hankittua. Lopetin kotiin päästyäni lähes kaikki lääkkeet puolikasta Litoa lukuunottamatta ja paino putosi ensimmäisen vuoden aikana 25kg. Pelkästään liikkumattomuus ja osaston vähäenerginen keittoruoka ei saa noin kohtuutonta paisumista aikaan..

    • TyhmistettyKoe-eläin

      Lihavuus on käsittääkseni 7. yleisin kuolinsyynä maailmassa. Jotenka pitää edesauttaa lihomista myös vähävaraisilla, joilla ei muuten olisi mahdollisuus rahan puolesta lihoa. Lääkkeet tekevät ihmisen tyhmäksi ja kontrolloimattomaksi, eikä osaa valita oikein. Itsekkin olen jamassa, että lääke laitetaan injektiona, johon on suostuttava. Surettaa ja itkettää tieto olemisesta ei-toivottu. Mutta aiemmin oli jatkuvat sodat ja nälkä köyhän liikaväestön vitsaus, nyt on nämä.

      • ktotljtut

        Lain mukaan vaan tahdosta riippumatta olevassa hoidossa voi pakottaa.


      • aikahurjaao

        Kauheaa,mikä lääke sulla menee injektiona? Miksi?


    • Homeolääkkeet

      Kokeilkaa ihmeessä homeopaattisia valmisteita, vaikka Suomen homeopaatit eivät olekaan ihan fiksummasta päästä niin kyllä niistä apua on. Säästytte aikakin lihomisilta ja muilta sivuoireilta ja riippuvuuksilta. Esim vainoharhaisia olen usein auttanut pääsemään jaloilleen.

    • yyyhhntyy

      Lihoin alussa koska sain ahmimiskohtauksia iltaisin lääkkeen oton jälkeen. Tajuttuani tämän päätin yksinkertaisesti olla syömättä MITÄÄN illalla. Lisäsin liikuntaa ihan kevyest,i 1-2 x viikko liikun. Paino laski.

    • Eivätkaikki

      Söin 2v seroquel prolongia enkä lihonut.
      Iltaisin syön nykyään 25mg ketipinoria nukkumiseen ja siitä tulee valtava ruuanhimo kun se alkaa vaikuttaa mutta olen siinä vaiheessa jo niin väsynyt etten jaksa nousta syömään :)
      Abilify ei ilmeisesti aiheuta ruokahalun nousua niinkuin muut antipsykootit (jos muistan oikein)

    • 1112

      En jaksanut lukea keskustelua, mutta onko aloittajalle mahdollisuus vaihtaa litiumiin tai lamictaliin? Näistä ei ilmeisesti niin paljon lihomista, ainakaan lamictalista josta myös oma kokemus että onnistuin laihduttamaan, myös juuri tältä foorumilta taisin löytää vastaavia kokemuksia. Taitaa muutenkin olla pienempää myrkkyä kuin ketipinor.

    • Lääkkeetön_

      Tuttuni aloitti Ketipinotin ja on nykyään löysä miestissinen pullukka :/ Depressioissaan silti edelleen. Manioita ei kauheesti ole ollutkaan. Mitä hyötyä ees syödä koko lääkettä? Nyt depiksissään myös nousseen painonsa takia.

    • Anonyymi

      Olen 6-7 vuoden aikana syödessäni ketipinor 100mg. Unilääkkeenä. Olen lihonut yli 50kiloa. Se on aiheuttanut nukun yli 12tuntia silti on masentunut. Ystäväni kertoi sen ainesosista-Nyt Kyllä tulee MUUTOS ISOLLA M:LLÄ! Yhteen Aikaan Lääkärit Määräsivät lääkkeitä Hullunlailla eivätkä kertoneet Sivuvaikutuksista! Niitä on Vaarallista Lopettaa Kerralla! Pikkuhiljaa. Sen Aion Tehdä!

      • Anonyymi

        sun ei ole ruokailutottumukset muuttuneet vaan ne pillerit on lihottanut sua yli 50 kiloa.Jos pelkkä pilleri lihottanut niin miksi et ole lopettanut esim 20 kilon jälkeen vaan jatkanut?Itellä ketipinor unettomuuteen ja olen laihtunut.Mua kiinostaa että onko ketipinor turvottanut sut vai miten on mahdollista ettet ole lopettanut aikasemmin.Kyllä 20 kiloakijn näkyy vartalossa mutta ootit 50 kiloon.Miten ihmeessä terveellistä ruokaa syövä voi lihoa noin paljon?Jos on nestettä niin lähtee yhtä nopeesti kuin tullutkin.


      • Anonyymi

        Ketipinor sekoittaa sekä sokeraineenvaihdunnan ja myös rasva-aineenvaihdunnan.
        Pitkäaikaisella käytöllä saat siis kolesterolit nousuun (sydän-/verisuonisairaudet) ja kaupan päälle diabeteksen.
        Diabeteksen kun saat, lihot. Jossain vaiheessa kun diabetes pahenee, paino lähtee laskuun.
        Kakostyypin diabetes itselläni, kiitos ketipinorin käytön. Ketipinoria en tosin ole käyttänyt enää vuoteen, mutta sokeritauti jäi päälle.

        Karsea myrkky


    • Anonyymi

      Myrkky joka tekee läskiksi

    • Anonyymi

      Mulla oli exällä jokailtasena lääkkeenä ketipinor ja hän oli ihan hoikka mies. Samoin yks kaverimies on varsin laiha, vaikka käyttää ketipinoria. Se on varmaan aika yksilöllistä, mitä tekee.

      Itelle teki ketipinor aikoinaan, kun kokeilin semmosta, että näki tosi sekavia unia ja oli sitten tokkurassa koko seuraavan päivän.

      Mutta nyt kun oon ottanu muutamana iltana, niin unet on ollut vaan lievästi outoja tai sitten ei unia ollenkaan lääkkestä huolimatta. Taidan pistää taas pillerin suuhun. Tarttis päästä uneen...

    • Anonyymi

      Ketipinor pitää ottaa tarpeeksi aikaisin jos ottaa unottomuuteen. Otin tuolloin puolenyön jälkeen, niin uni alkoi tulla vasta aamyöstä enkä sitten tahtonu päästä millään jalkeille, vaikka naapuritkin möykkäsi minkä kerkes. Pitänee ottaa klo 20-22 viimeistään jos on ottaakseen ja haluais aamulla herätä ajoissa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe