järjestelmänvalvojan oikeudet?

keepee

Windows 7 64 bit. home premium ja pitäisi tuonne windows/system32 alle kansioon saada tallennettua muutos, mutta ei anna.
Minulla on järjestelmänvalvojana annettu kaikki oikeudet ja olen vaihtanut omistajankin itselleni, mutta kone on sitä mieltä, että ei ole oikeutta.(sinulla ei ole järjestelmävalvojan oikeutta saat ne hankkimalla järjestelmänvalvojalta) Sama operaatio XP:llä meni kuin vettä vain.
Rupee ärsyttää bill gates valvoo.....

20

13255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PowerPC1

      Ja sitten kun teet tuon muutoksen niin pian on ketju jossa kysellään että mitä tehdä kun kone meni jumiin? Mitä sun pitää system32:ssa käydä muuttamassa?

      • 12

        Esim. hosts-tiedosto.


      • vastaus2
        12 kirjoitti:

        Esim. hosts-tiedosto.

        Jos haluat tallentaa muistiosta suoraan system32 kansioon (tai sen alikansioon), niin käynnistä muistio eli notepad.exe järjestelmänvalvojana esim. hiiren oikealla klikaten. Sitten avaa sillä hosts tiedosto.

        Toinen vaihtoehto on tallentaa muualle ja kopioida tai siirtää tiedosto system32 kansioon (tai sen alikansioon). Silloinkin kysyy ehkä muutaman kerran lupaa.


      • Juha Hoo
        vastaus2 kirjoitti:

        Jos haluat tallentaa muistiosta suoraan system32 kansioon (tai sen alikansioon), niin käynnistä muistio eli notepad.exe järjestelmänvalvojana esim. hiiren oikealla klikaten. Sitten avaa sillä hosts tiedosto.

        Toinen vaihtoehto on tallentaa muualle ja kopioida tai siirtää tiedosto system32 kansioon (tai sen alikansioon). Silloinkin kysyy ehkä muutaman kerran lupaa.

        Kiitos - tämä vinkki (vastaus 2) pelasti asennukseni!


      • 12121212121

        PowerPC1 — Mikäs disinformaation levittäjä sinä olet? Joku Microsoftin myyrä. Ihmiset haluavat vain tallentaa ja tehdä tiedoistoillaan niin kuin haluavat. Tuote on heidän, joten heillä on oikeus siihen.


    • Niin siis sinulla pitää olla kaksi käyttäjätiliä. Järjestelmänvalvoja millä teet kaikki ylläpitosäädöt ja sitten tavallinen käyttäjätili jolla käytät konetta. Kirjaudut järjestelmänvalvojan tilille hoidat hommat.

      • Bullshittiä, kuten aina.

        Jos yhtään ymmärtää sen päälle miten Windows-koneiden kanssa on "turvallista" toimia, voi omalle käyttäjätililleen aivan hyvin antaa JV:n oikeudet. Kukaan ns. aktiivisempi käyttäjä ei jaksa hyppiä jatkuvasti eestaas tilien välillä. Olennaista on se, ettei tule ottaa käyttöönsä Windows oletus "Järjestelmänvalvoja" -tiliä. Merkittävämpää on mitä näillä oikeuksilla TEKEE.

        HUOM! Järjestelmäkansioiden ja niiden sisällä olevien tiedostojen muokkaamisessa/lisäämisessä ei yksin riitä se, että on JV:n oikeudet. Sen lisäksi asiaan vaikuttaa kaksi tekijää, jotka melko yleisesti sotketaan keskenään JV-oikeuksien kanssa. Tai pikemminkin sen yhteyteen.

        1.) TIETYLLE KANSIOLLE / TIEDOSTOLLE WINDOWIN SUOJAUSASETUKSIIN MERKITYT KÄYTTÖOIKEUDET

        Toisin kuin moni luulee, JV:llä ei mitenkään automaattisesti ole täysiä käyttö/muokkausoikeuksia kaikkiin kansioihin/tiedostoihin. JV:nä ne on tietenkin mahdollista itse itselleen ANTAA, mutta se vaatii ensin tietyt toimenpiteet. Eli, jos kansiolle X on oletuksena (tai jälkikäteen pienentämällä) syystä jos toisesta merkitty esim. vain "Luku- ja kirjoitusoikeudet", niin muut toimet on silloin normaalin käyttäjätilin tavoin estetty, vaikka JV:llä tietenkin "teoreettiset" oikeudet siihen ovatkin.

        2.) TIETYLLE KANSIOLLE / TIEDOSTOLLE WINDOWSIN SUOJAUSASETUKSIIN MERKITYT OMISTAJAOIKEUDET

        Edellinenkään ei vielä itsessään riitä, mikäli kansion/tiedoston OMISTAJAKSI on rekisteriin merkitty muutama tietty Windowsin oma järjestelmätili. Esim. WINDOWS-kansion ja sen alla olevat alikansiot sekä tiedostot OMISTAA oletuksena käyttäjätili nimeltään "Trusted Installer" (Windowsin oma järjestelmätili, joka ei ole muokattavissa eikä näkyvissä). Kansioiden kohdalla tämä konkretisoituu niin, että vaikka annat itsellesi täydet käyttöoikeudet ko. kansioon (ja alikansioihin), sen alla olevien tiedostojen muokkaus ei onnistu omistus-määrityksen vuoksi. Kuten edellä, JV:nä voit muuttaa itse itsesi minkä tahansa kansion/tiedoston omistajaksi, mutta sen hintana koneen turvataso heikkenee. Etenkin ellei täysin ymmärrä mitä on tekemässä.


        Käyttö- ja omistusoikeuksien asetuksiin pääsy vaatii Ohjauspaneelista "Kansion asetukset" appletin muokkaamista niin, että "Yksinkertainen tiedostojen jakaminen" poistetaan ensin käytöstä. Tämän jälkeen hiiren oikealla löytyvään "Ominaisuudet" valikkoon ilmestyy välilehti "Suojaus". Varsinkin kansioiden käyttöoikeuksien kohdalla homma vielä lisäksi melko työlästä jos haluat muutosten tulevan käyttöön myös sen alikansioissa ja niiden tiedostoissa. Vaikka siihen löytyy oma komento, ei se välillä tunnu tehoavan lainkaan ja alikansiot pitää määrittää aina erikseen. Tämä on tietenkin tarkoituksellista.

        Näitä asetuksia muutettaessa tulee IHAN OIKEASTI ymmärtää mitä tekee ja miten muutokset saa palautettua ennaleen.


        t. -S-


      • ghkljhbv

        Mitä et taas ymmärtänyt? Jos itse pulaat leikkikäyttiksellä ja sen avuttomalla ohjelmatarjonnalla, älä silti tyrkytä kapea-alaisia neuvojasi muille.
        Ensimmäinen juttu jokaisen eri Windowsin kanssa on, että annan itsellesi rajoittamattomat oikeudet kaikkeen. Muilla tavoin estän haittojen pääsyn sisään. Eikä ole ollut ongelmia.
        Ehkä satojen miljoonien käyttäjien massat tarvitsevat kuitenkin tarvitsevat tuollaista? Ja kysymyspalstat täyttyvät älyttömistä kysymyksistä a la miten päivitän selaimeni.


      • ghkljhbv kirjoitti:

        Mitä et taas ymmärtänyt? Jos itse pulaat leikkikäyttiksellä ja sen avuttomalla ohjelmatarjonnalla, älä silti tyrkytä kapea-alaisia neuvojasi muille.
        Ensimmäinen juttu jokaisen eri Windowsin kanssa on, että annan itsellesi rajoittamattomat oikeudet kaikkeen. Muilla tavoin estän haittojen pääsyn sisään. Eikä ole ollut ongelmia.
        Ehkä satojen miljoonien käyttäjien massat tarvitsevat kuitenkin tarvitsevat tuollaista? Ja kysymyspalstat täyttyvät älyttömistä kysymyksistä a la miten päivitän selaimeni.

        "Jos itse pulaat leikkikäyttiksellä ja sen avuttomalla ohjelmatarjonnalla, älä silti tyrkytä kapea-alaisia neuvojasi muille."

        Ei minulla ole leikkikäyttistä missään vaikka Windows 7 palstalla keskustelenkin. Tässä nyt on ykköskäyttiksenä Ubuntu ja virtuaalissa on Windows Server 2003 ja CentOS ja kaikki ovat vahvasti ammattikäyttöön suunnattuja. Viimeisen kerran minulla oli leikkikäyttis ihan päivittäiskäytössä joskus viime toukokuussa miniläppärissä, eli se Asuksen oma käyttis mikä tuossa oli.

        "Ensimmäinen juttu jokaisen eri Windowsin kanssa on, että annan itsellesi rajoittamattomat oikeudet kaikkeen."

        No ei todellakaan. Sehän tarkoittaisi sitä, että jos koneelle pääsisikin haittaohjelma niin se menisi uudelleenasennukseen kun se saa suoraan täydet oikeudet, eli se olis game over. Puhumattakaan siitä jos konetta käyttää useampi ihminen.. Kaikille vaan täydet oikeudet... Hehheh.. Tietoturva olisi kuin jossain Windows 95:ssa :D Eli ei olisi juuri ollenkaan.

        "Ehkä satojen miljoonien käyttäjien massat tarvitsevat kuitenkin tarvitsevat tuollaista? Ja kysymyspalstat täyttyvät älyttömistä kysymyksistä a la miten päivitän selaimeni."

        Ehkä Windows ei sovellu satojen miljoonien massoille sen vaikeakäyttöisyyden takia? Kyllähän se nyt on tässä vuosien 2002-2008 välillä käynyt yhä harvemmalle sopivaksi merkiksi kun helpompiakin löytyy. Kuiteskin siitä pitää lähteä, että ei käydä turvallisuudella leikkimään.. Siinä ei ainoastaan vaaranna omaa tietoverkkojen käyttöä mutta aiheuttaa myös haittaa muille, ja vaarantaa jopa myös yhteiskunnan tietojärjestelmien toimintaa.

        Jos Windowsin käyttö on liian hankalaa normaalilla käytöllä, että on käyttäjätili tavallinen niinkuin normaalisti ja kriittiset ohjelmat ajan tasalla niin sitten kannattaa miettiä jos maksaisi sen koneen ylläpidosta jollekin tukifirmalle tai käyttää jotain toista merkkiä kuten esimerkiksi Susea tai Mac OS X:ää. Ei sitä nyt sentään tarvitse hölmöilemään käydä.


      • keepee
        SCRuBS kirjoitti:

        Bullshittiä, kuten aina.

        Jos yhtään ymmärtää sen päälle miten Windows-koneiden kanssa on "turvallista" toimia, voi omalle käyttäjätililleen aivan hyvin antaa JV:n oikeudet. Kukaan ns. aktiivisempi käyttäjä ei jaksa hyppiä jatkuvasti eestaas tilien välillä. Olennaista on se, ettei tule ottaa käyttöönsä Windows oletus "Järjestelmänvalvoja" -tiliä. Merkittävämpää on mitä näillä oikeuksilla TEKEE.

        HUOM! Järjestelmäkansioiden ja niiden sisällä olevien tiedostojen muokkaamisessa/lisäämisessä ei yksin riitä se, että on JV:n oikeudet. Sen lisäksi asiaan vaikuttaa kaksi tekijää, jotka melko yleisesti sotketaan keskenään JV-oikeuksien kanssa. Tai pikemminkin sen yhteyteen.

        1.) TIETYLLE KANSIOLLE / TIEDOSTOLLE WINDOWIN SUOJAUSASETUKSIIN MERKITYT KÄYTTÖOIKEUDET

        Toisin kuin moni luulee, JV:llä ei mitenkään automaattisesti ole täysiä käyttö/muokkausoikeuksia kaikkiin kansioihin/tiedostoihin. JV:nä ne on tietenkin mahdollista itse itselleen ANTAA, mutta se vaatii ensin tietyt toimenpiteet. Eli, jos kansiolle X on oletuksena (tai jälkikäteen pienentämällä) syystä jos toisesta merkitty esim. vain "Luku- ja kirjoitusoikeudet", niin muut toimet on silloin normaalin käyttäjätilin tavoin estetty, vaikka JV:llä tietenkin "teoreettiset" oikeudet siihen ovatkin.

        2.) TIETYLLE KANSIOLLE / TIEDOSTOLLE WINDOWSIN SUOJAUSASETUKSIIN MERKITYT OMISTAJAOIKEUDET

        Edellinenkään ei vielä itsessään riitä, mikäli kansion/tiedoston OMISTAJAKSI on rekisteriin merkitty muutama tietty Windowsin oma järjestelmätili. Esim. WINDOWS-kansion ja sen alla olevat alikansiot sekä tiedostot OMISTAA oletuksena käyttäjätili nimeltään "Trusted Installer" (Windowsin oma järjestelmätili, joka ei ole muokattavissa eikä näkyvissä). Kansioiden kohdalla tämä konkretisoituu niin, että vaikka annat itsellesi täydet käyttöoikeudet ko. kansioon (ja alikansioihin), sen alla olevien tiedostojen muokkaus ei onnistu omistus-määrityksen vuoksi. Kuten edellä, JV:nä voit muuttaa itse itsesi minkä tahansa kansion/tiedoston omistajaksi, mutta sen hintana koneen turvataso heikkenee. Etenkin ellei täysin ymmärrä mitä on tekemässä.


        Käyttö- ja omistusoikeuksien asetuksiin pääsy vaatii Ohjauspaneelista "Kansion asetukset" appletin muokkaamista niin, että "Yksinkertainen tiedostojen jakaminen" poistetaan ensin käytöstä. Tämän jälkeen hiiren oikealla löytyvään "Ominaisuudet" valikkoon ilmestyy välilehti "Suojaus". Varsinkin kansioiden käyttöoikeuksien kohdalla homma vielä lisäksi melko työlästä jos haluat muutosten tulevan käyttöön myös sen alikansioissa ja niiden tiedostoissa. Vaikka siihen löytyy oma komento, ei se välillä tunnu tehoavan lainkaan ja alikansiot pitää määrittää aina erikseen. Tämä on tietenkin tarkoituksellista.

        Näitä asetuksia muutettaessa tulee IHAN OIKEASTI ymmärtää mitä tekee ja miten muutokset saa palautettua ennaleen.


        t. -S-

        Noinhan se oli erikseen vielä piti käydä lupia myöntämässä. Kiitos vielä vinkistä.


      • Jokaisella on oikeus hoitaa oma tietoturvansa ja muut käyttötapansa miten itse parhaakseen näkee. On aivan sama mitä sinä apina olet siitä mieltä!

        Kysyjä pyysi ohjeita toimenpiteeseen jota hän ei osannut itse suorittaa ja minä kerroin ne hänelle. Se on tämän palstan perusajatus ja asia johon sinä et ole vielä koskaan kyennyt, koska keskityt vain julistamaan omaa mantraasi. Joka muuten ei kiinnosta täällä KETÄÄN, ellet ole huomannut.


      • hulapaloohahahah

        Eikö lapsesta lähtien tietokoneita hypistelleet ts vain pelejä peukaloineet ymmärrä että Jos yrittää tehdä muutoksia tai poistaa jotain W tiedostoa tms. tulee ilmoitus ettei sitä voi tehdä koska se aiheuttaisi vian koneen käyttöjärjestelmään ja toimivuuteen eikä se toimisi niinkuin pitäisi. Varoitus ja suojatoimenpide hölmöille. Ronkkimalla kaikkea saatte vain ongelmia joihin kyselette sitten apua vähäisin tiedoin joihin sitten yhtä outoja vastauksia.


      • 121212121221
        hulapaloohahahah kirjoitti:

        Eikö lapsesta lähtien tietokoneita hypistelleet ts vain pelejä peukaloineet ymmärrä että Jos yrittää tehdä muutoksia tai poistaa jotain W tiedostoa tms. tulee ilmoitus ettei sitä voi tehdä koska se aiheuttaisi vian koneen käyttöjärjestelmään ja toimivuuteen eikä se toimisi niinkuin pitäisi. Varoitus ja suojatoimenpide hölmöille. Ronkkimalla kaikkea saatte vain ongelmia joihin kyselette sitten apua vähäisin tiedoin joihin sitten yhtä outoja vastauksia.

        hulapaloohahahah — Mikäs disinformaation levittäjä sinä olet? Joku Microsoftin myyrä.


    • Samalla tavalla

      linuxeissa linus torvalds sua valvoo, jollei sulla oo pääkäyttäjän salasanaa...

      • 9+13

        koska näähän asennetaan itse alusta pitäen. Ai perhana, onhan toi miniläppäri "esiasennettu", mut sillekkin piti kertoa oma keksimä tunnari, kun kyseli alkuasetuksissa.


      • Viel vähä turistina
        9+13 kirjoitti:

        koska näähän asennetaan itse alusta pitäen. Ai perhana, onhan toi miniläppäri "esiasennettu", mut sillekkin piti kertoa oma keksimä tunnari, kun kyseli alkuasetuksissa.

        Ei kukaa tietäis mikä toi koneen oman salatun järjestelmänvalvoja tilin "paljastava" koodi toho CMD olis ku englanniks se ois net user administrator /active:yes mut ku kone suomeks ja premium nii ei vissii voi vaihtaa kieltä. Mut jos voi vaihtaa kielen sillai et ois iha kaikki englanniks tai jos joku tietäs mikä toi koodi ois suomeks ni auttas huomattavasti. :)


    • qw3tf23t52v6

      rightclickkaat sitä tiedostoa ja properties sieltä security ja advanced ja edit sieltä vaihdat trusted installerilta oikeudet ittelles. ei oo suomalaisia sanoi mut jos et oo idiootti tiedät suunnillee mitä ettiä

      • Vielki turistina

        Ku siis ongelma on se että pitäs asentaa pelin mukana tuleva(t) AGEIA PhysX driverit mut sitte ku ne pitäs asentaa nii tulee error 1275 ja sit jotai et riittämättömät valtuudet ja pitäs tehä ekalla kerralla järjestelmänvalvojan tilillä. Sen mä tiiän et windows 7 on se "piilotettu" JV ja senki mä tiiän miten sen saa esille, ainoo ongelma on se et se koodi on englanniks eikä käy suomenkielises premiumis ja ku joku älypää on päättäny et kieltä voi vaa vaihtaa ultimates nii sit alkaa menee hankalaks. Nii sitä suomalaist käskyy tai koodi täs kaipailen et jos joku vaa tietää nii ois hyvä jos viittis kertoo. Ja jos siihe cmd käy toi ylempi ehotus nii sit mä oon kai vaa nii kädetön jätkä etten osaa mut kokeilin ja otin oikeudet ittelleni mut kuiteski yhä sanoo et ei käy ja pitäs käyttää JV tiliä ekalla kerral.


    • Kotikeittelijä

      Ongelma olis siis se, että pitäisi homeisessa 64-bittisessä Windows 7:ssä editoida sitä (tästä on eräs ruma kirosana poistettu epäsiveellisnä ja Suomi24:n tyyliin sopimattomana) hosts-tiedostoa, että saisi omalle localhostille pannuksi useampia kuin yhden testisaitin. Sitä voi kyllä olla editoivinaan, mutta sitä ei voi tallentaa, eikä nimetä uudelleen, ei millään kirveen valtuuksilla, eikä edes moottorisahalla. Kaikki intenet-saitit (paitsi pakkoruotsinkieliset) on tästä aiheesta luettu, ja kaikki (piip) temput kokeiltu, mutta mikään ei (sensuroitu) auta. Sitä (piip) hosts-tiedostoa ei vaan voi editoida.

      Miksi Microsoft ei anna minun editoida omaa hosts-tiedostoani? Onko vain Bill Gatesillä valtuudet minun hosts-tiedostooni?

      P.S. XP:ssä ei ollut tällaisia ongelmia...

    • olkeehyviävastatkaa

      Masiinani ilmoittaaa
      Windows-palveluun yhdistäminen epäonnistui.
      W-ei voinut muodostaa yhteyttä palveluun.

      Järjestelmätapahtumien ilmoituspalvelu:
      Tämä ongelma estää vakiokäyttäjiä kirjautumasta järjestelmään.
      Järjestelmänvalvojana voit tarkastella järjestelmän tapahtumalokin tietoja,
      jossa on syy,miksi palvelu ei toimi.

      Mistä ja miten pääsen tarkastelemaan järjestelmän tietoja?
      Guuglsta apua en löytänyt. Kiitän vaivannäöstä vastaajalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe