Kardaanivedon pulmat

Tiedossa vaikeuksia?

Olen ajatellut vaihtaa nykyisen pyöräni toiseen ja olen saanut asiallisen tarjouksenkin. Uudessa pyörässä arveluuttaa kumminkin siinä oleva kardaaniveto. Näillä palstoilla keskustellaan paljon kardaanivedon pulmista. Keskustelua on sekä puolesta, että vastaan. Osa keskustelusta on hieman ehkä humorististakin ja osalla kardaanin puolustajista ja sitä vastustavista on aika fanaattinen näkökulma. En tiedä mikä on totta ja mikä liioittelua, mutta usein savua ei ole ilman tulta. Uskaltaako kardaanivetoista ostaa ollenkaan ja onko tiedossa tielle jäämisiä ja kardaanin irtoamisia? Ketjuvetoisia ei näköjään kukaan moiti, ainoastaan ketjujen rasvauksen joku on kokenut vaivalloiseksi. Onko rasvaus kumminkin se hinta, mikä on syytä maksaa luotettavasta ja huolettomasta matkanteosta?

58

10963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TimoEv

      Mikä tahansa vetotapa on huono, jos se on suunniteltu ja tehty huonosti ja kelvottomista aineista.
      Ketjuveto on tehtaalle paljon halvempi rakentaa, sen tehohäviö on pienempi ja paino alhaisempi kardaaniin verrattuna.
      Ketju tarvitsee enemmän huolenpitoa ja toimenpiteitä, kuin kardaani.
      Vaan kyllähän kardaanikin vaatii myös huomiota. Jos se on umpinaisessa "kotelossa", ristinivelet ei vaadi juurikaan toimenpiteitä. Joissakin on rasvanippa, joten...Peräöljy on vaihdettava valmistajan ohjeiden mukaan. Se on kuitenkin sikäli huolettomampi, että sitä ei tarvitse ajatella esim. ulkomaareissuilla juurikaan.
      Mitä sitten tulee keppivedon ongelmiin, niin ensinnäkin on selvää, että mikä tahansa voi mennä rikki. Kardaanin irtoaminen? Koskaan kuullutkaan...Ja onhan se tietenkin niin, että kepin viat ovat yleensä huomattavasti työläämpiä, kuin ketjujen viat. Vaatii yleensä ao. osaamista ja tietoa.
      Moto Guzzi -kerhopalstalla on aika-ajoin paljonkin juttua kardaanista. Ne vääristävät sikäli mielikuvaa, että yleensä kyse on >20V vanhoista ja >150´000 km ajetuista pyöristä, joita väki laittelee ja korjailee talvi-illoin.

      Moto Guzzissa on vaihdettava öljy 10´000 km välein / kerran vuodessa. Sen lisäksi on hyvä irroittaa ns. perämurikka ja voidella kardaanin "liukupoorit", jotta ne luistavat hyvin. Tämä on helppo ja nopea kerran vuodessa ( keväthuolto ) tehtävä juttu.

      Mitään syytä olla ostamatta keppivetoista ei ole - mikä pyörä se kokonaisuutena sitten se hyvä on?

      • on pakko

        Kun näitä kirjoittamiasi kommentteja lukee, niin täytyy sanoa. Toisaalta, sekin on ymmärrettävää. Mutta että just sillä lailla. Kardaanista en niinkään. Tai miksei. Usein ehkä juuri niin. Monimutkaisia nämä jutut.


      • ASIANTUNTIJA VASTAA

        Kartaanien pyörimisvoima saattaa imaista jopa nahkapuvun itsensä ympärille, tälläinen hirvittävä pyörimisvoima on vaarallinen ja vaatisi ehdottomasti aivan oman koneluvan kuten on esim. höyrykattiloiden lämmittäjällä.

        Pyörimisvoima on syynä hurrikaanienkin tuhovoimaan. Pyörimisvoimaan ei pidä suhtautua kepeästi, sillä pyörimisvoiman hallitsemattomuus voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin.


      • ka_pro
        ASIANTUNTIJA VASTAA kirjoitti:

        Kartaanien pyörimisvoima saattaa imaista jopa nahkapuvun itsensä ympärille, tälläinen hirvittävä pyörimisvoima on vaarallinen ja vaatisi ehdottomasti aivan oman koneluvan kuten on esim. höyrykattiloiden lämmittäjällä.

        Pyörimisvoima on syynä hurrikaanienkin tuhovoimaan. Pyörimisvoimaan ei pidä suhtautua kepeästi, sillä pyörimisvoiman hallitsemattomuus voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin.

        Bullshit!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • HondaMomkii

        Mulla jäi kerran esari kartaanin öljynippaan kun ajoin kolmee sataa pyörä tiällä.
        Tämä tarina on tosi?


    • Diploomi Inssinööri

      Gardaniveto on aivan kelvoton keksintö motoripyörään. Gardani on jäykkä ja painava, sekä vipstaaki aiheuttaa valtaisia hyrrävoimia jotka heittelevät motoripyörän tieltä kaarteessa. Ajattelehn itsekin: latetaan motoripyörään kiinni painava vipstaaki joka heiluu ja pyörii holtittomasti, tärisee ja vipajaa miten sattuu. Ei siinä voi pysyä tiellä tai pystyssä. Gardanit eivät lisäksi kestä laisinkaan, vaan irtoilevat vipstaakista ja kateilevat myös alituiseen. Jaloteräsketingi on ainoa oikea tapa vetää motoripyörää. Kettingi on ikuinen ja kestävä, se ei edes voi katketa, koskat jaloteräs on ikuinen ja luja materiali.

      • lähes inssi

        diplomi-inssi. Toi sun juttus ei käy enää ees vitsistä, on meinaan niin posketonta moskaa. Kardaaniveto on mitä parhain ratkaisu customissa ja matkapyörässä. Mukavaa matkantekoa, ei ketjujen rasvaamisia, ei ketjurasvan likaamaa pyörää ja vaatteita, hiljainen ajossa.... Itse en ketjullista customia voisi hankkia.


      • teor.fys.tohtori
        lähes inssi kirjoitti:

        diplomi-inssi. Toi sun juttus ei käy enää ees vitsistä, on meinaan niin posketonta moskaa. Kardaaniveto on mitä parhain ratkaisu customissa ja matkapyörässä. Mukavaa matkantekoa, ei ketjujen rasvaamisia, ei ketjurasvan likaamaa pyörää ja vaatteita, hiljainen ajossa.... Itse en ketjullista customia voisi hankkia.

        Taitaa tämä dipl ins olla se teoreettisesta fysiikasta väitellyt tohtori, joka ei usko, että mehiläinen pysyy ilmassa, koska se on teoreettisesti mahdotonta. Kyllä se vipstaaki siellä pyörässä mukana pysyy, vaikka teoriassa pitäisikin pyörittää moottoripyörää kuin helikopteria.


      • .
        lähes inssi kirjoitti:

        diplomi-inssi. Toi sun juttus ei käy enää ees vitsistä, on meinaan niin posketonta moskaa. Kardaaniveto on mitä parhain ratkaisu customissa ja matkapyörässä. Mukavaa matkantekoa, ei ketjujen rasvaamisia, ei ketjurasvan likaamaa pyörää ja vaatteita, hiljainen ajossa.... Itse en ketjullista customia voisi hankkia.

        Entäs koiranketju, koirankuljetuskardaania käytetään vihaisten elukoiden loitolla pitämiseen,.

        Itse tykkään remmivedosta, koska pyörässäni sellainen sattuu olemaan. Jos siinä olisi kardaani tykkäisin siitä tietysti enemmän.

        http://files.myopera.com/velmu/albums/35829/thumbs/kardaani.jpg_thumb.jpg


      • GuzziMan

        Minkähän sortin "DI" mahtaa olla? Et tiedä näköjään pätkääkään kardaanivetoisista kaksipyöräisistä! Ensinnäkin, nykyiset kardaanipyörät (BMW, Guzzi, isot customit joissa ei ole hihnavetoa) ovat täysin oireettomia, kardaani on piilossa kardaanitunnelissa, joka on osa swingiä. Suosittelisin tälle omatekoiselle DI:lle, että jatkat vaan sillä "ketingi" -vedollasi...Jaloteräsketingi??? Meinasin kuolla nauruun kun luin tuon jutun...


      • ka_pro

        DoubleIdiot!!!!!!!!!!!


    • vetää

      Empä ole huomannu omassa customissa kardaanin aiheuttavan muuta kuin varmuutta ja vaivattomuutta.Että se siitä vipstaakista.(pyörinyt jo 137000 km normi huolloilla)

      • vetää.,.

        Ei ole keppivetoa voittanutta vaikka kaikkee on tullu kokeiltua,kts nyt millä vetopuoli toteutettu ns.kalliimmissa värkeissä.Muuhun ei paluuta.....


    • Jormaperkele

      Mikä tahansa saattaa mennä rikki. Rautakanki voi mennä mutkalle myös. Mulla on ollut tämä Triumph Rocket3 ja olen erittäin tyytyväinen kardaanivetoon. Eipä tarvi pulata ketjujen rasvauksen kanssa. Ei se keppi sieltä mihinkään lähde - höpsis. Ennemmin se ketju menee poikki, kuin kardaani rikkoutuu. Renkaan vaihdon yhteydessä olen laittanut sen muutaman desin öljyä kardaaniin ja siinäpä se. Kyllä niitä sanojia ja selittäjiä riittää, mutta kardaani on huolettomin.

      • CherokeeKissum

        kapistus.
        Sen olen ihan itsekin todennut.
        Siinä sitä joutuu jäätelöä syömään, kunmuut rasvaa kettinkejään huoltsikan pihalla.


    • sitä mieltä mie oon

      Kardaaniveto on vaan homosohvissa ja muissa pappa-mopoissa...

      • .

        sieltä se kaappihomon pakollinen esiinmarssi tulikin.


      • boorit ja muut
        . kirjoitti:

        sieltä se kaappihomon pakollinen esiinmarssi tulikin.

        Kylläpä se kardaani vaikuttaa hankalalta käytössä. En osaa, enkä halua purkaa kardaania osasiksi joka kevät. Kaikenmaailman öljykylvyt, monimutkaisten boorien rasvaukset, perämurikoiden viilaukset jne ovat kyllä liian vaikeita tällaiselle kerrostaloasukkaalle. Ei kiitos, ketju on luotettava,helppohoitoinen ja ennen kaikkea mukava. Kardaani taitaa olla tarkoitettu niille entiasaikojen harrastelijoille, joilla aina on työkalupakki ja öljykanisteri mukana, että voisi maantiellä säätää venttiilit, rasvata boorit ja purkaa vaihteiston rankkasateessa. Itseäni kiinnostaa enemmänkin ajaminen.


      • Saksanmatkaaja
        boorit ja muut kirjoitti:

        Kylläpä se kardaani vaikuttaa hankalalta käytössä. En osaa, enkä halua purkaa kardaania osasiksi joka kevät. Kaikenmaailman öljykylvyt, monimutkaisten boorien rasvaukset, perämurikoiden viilaukset jne ovat kyllä liian vaikeita tällaiselle kerrostaloasukkaalle. Ei kiitos, ketju on luotettava,helppohoitoinen ja ennen kaikkea mukava. Kardaani taitaa olla tarkoitettu niille entiasaikojen harrastelijoille, joilla aina on työkalupakki ja öljykanisteri mukana, että voisi maantiellä säätää venttiilit, rasvata boorit ja purkaa vaihteiston rankkasateessa. Itseäni kiinnostaa enemmänkin ajaminen.

        Kardaani ei ole hankala. Vai haluatkos tahallaan ymmärtää väärin?
        Sitä ei tarvitse purkaa osiksi koskaan. Öljykylpy - mitä tarkoitat? Peräpään öljyt vaihdetaan n. 10´000 km välein. Se tapahtuu monimutkaisesti avaamalla tyhjennystulppa tyhjennystä varten ja täyttötulppa täyttöä varten. Ihan kuin muutkin öljynvaihdot. Jospa nekin sitten ovat vaikeita...
        Perävaihdetta, ns. murikkaa, ei tarvitse viilata koskaan. Se on tehtaalla viilattu valmiiksi.
        Boorien rasvaukset...no jos ei viitsi joka vuosi, niin sitten joka toinen vuosi. Helpompi ja nopeampi kuin rataspaketin ja ketjujen vaihto.

        Kardaani on tarkoitettu heille, joita huoleton ajaminen kiinnostaa enemmän. Eipä tarvi rasvata ketjuja, kiristää niitä, tarkistaa linjaus, vaihdella rattaita jne. Ei edes sateessa ajetun reissun jälkeen...500 km:n välein...


      • kheppi

        ja ketjuveto on polkupyörissä. kolmipyöräisissä ei tarvi ketjua, polkimet on yleensä suoraan eturenkaan keskiössä kiinni. varmaan huomaat sen itsekkin, tai käyppä kysymässä isiltä. äitiltä ei kannata kysyä, se tykkää rasvaisesta kardaanista.


      • vetoketjuveto
        boorit ja muut kirjoitti:

        Kylläpä se kardaani vaikuttaa hankalalta käytössä. En osaa, enkä halua purkaa kardaania osasiksi joka kevät. Kaikenmaailman öljykylvyt, monimutkaisten boorien rasvaukset, perämurikoiden viilaukset jne ovat kyllä liian vaikeita tällaiselle kerrostaloasukkaalle. Ei kiitos, ketju on luotettava,helppohoitoinen ja ennen kaikkea mukava. Kardaani taitaa olla tarkoitettu niille entiasaikojen harrastelijoille, joilla aina on työkalupakki ja öljykanisteri mukana, että voisi maantiellä säätää venttiilit, rasvata boorit ja purkaa vaihteiston rankkasateessa. Itseäni kiinnostaa enemmänkin ajaminen.

        jos ketju on noin ylivoimainen, miksei autoissa ole ketjuvetoa?


      • KOKEMUKSELLA

        ET TAIDA TIETÄÄ MOOTTORIPYÖRÄN VOIMANSIIRROSTA MITÄÄN.VAI OLETKO MUUTEN VAIN KESKENKASVUINEN?
        EI TUOLLAISTA PASKAA VIITTI SUOLTAA EDES NETISSÄ.KUIVAA KORVANTAUSTAT JA TUTKI VOIMANSIIRTO UUSIKSI.


      • Guzzino
        boorit ja muut kirjoitti:

        Kylläpä se kardaani vaikuttaa hankalalta käytössä. En osaa, enkä halua purkaa kardaania osasiksi joka kevät. Kaikenmaailman öljykylvyt, monimutkaisten boorien rasvaukset, perämurikoiden viilaukset jne ovat kyllä liian vaikeita tällaiselle kerrostaloasukkaalle. Ei kiitos, ketju on luotettava,helppohoitoinen ja ennen kaikkea mukava. Kardaani taitaa olla tarkoitettu niille entiasaikojen harrastelijoille, joilla aina on työkalupakki ja öljykanisteri mukana, että voisi maantiellä säätää venttiilit, rasvata boorit ja purkaa vaihteiston rankkasateessa. Itseäni kiinnostaa enemmänkin ajaminen.

        No kaikki on suhteellista, rasvailla ketjuja sateella joka 300km jälkeen. Tai rasvata, vaihtaa öljyt kardaanivetoiseen kerran vuodessa, sama miten paljon ajaa.


      • 1100cc1
        . kirjoitti:

        sieltä se kaappihomon pakollinen esiinmarssi tulikin.

        Justiinsa-Noita reppanoita riittää


      • Anonyymi
        boorit ja muut kirjoitti:

        Kylläpä se kardaani vaikuttaa hankalalta käytössä. En osaa, enkä halua purkaa kardaania osasiksi joka kevät. Kaikenmaailman öljykylvyt, monimutkaisten boorien rasvaukset, perämurikoiden viilaukset jne ovat kyllä liian vaikeita tällaiselle kerrostaloasukkaalle. Ei kiitos, ketju on luotettava,helppohoitoinen ja ennen kaikkea mukava. Kardaani taitaa olla tarkoitettu niille entiasaikojen harrastelijoille, joilla aina on työkalupakki ja öljykanisteri mukana, että voisi maantiellä säätää venttiilit, rasvata boorit ja purkaa vaihteiston rankkasateessa. Itseäni kiinnostaa enemmänkin ajaminen.

        Mieluummin kardaani. Olen sen verran usein ketjuja öljynnyt, kiristellyt ja rattaitakin vaihdellut, seuraavaksi mieluusti kardaani. Öljyäminen ei vaadi montaakaan työkalua, ja hyvin harvoin tarvitsee tehdä. Ketjuvedon kanssa joutui puljaamaan montakin kertaa ajokauden aikana, jo ihan vain siksi, että tuli ajettua. Jos pyörä koristaa pihamaata tai kahvilan parkkia egonjatkeena, silloin on sama, kulkeeko se sinne työntämällä.


    • kep...

      omistin tommosen pyörän tuohon aikaan ja sinä oli keppiveto joka mielestäni toimi PIRUN HUOLETTOMASTI ja huoltaa helppo eikä räpylät öljyyntynyt huollon aikana, eikä 55tkm aikana siinä ollut mitään vikaa joka olisi tarvinnut korjausta, nyky pyörässäni yamaha wildstar 1600 jossa hinaveto, enkä osaa moittia tämmöstäkään vetotapaa, on hiljainen ja myöskin suht huoltovapaa mesta, ketjuvetoisia oli noin äkkiä laskien 12 pyörää niin kyllä ne enempi hommia teetti kuin nämä, sattui kerran koeajon aikana tx 750 jamppu jossa oli nailon ratas takana niin tästä pyörästä kykintä ja kaasua huolimattomasti käyttäen paukahti 3 piikkiä rattaasta poikki ja näitä ratas paketteja ei kaiketi ollut pitkään markkinoilla sen huonon kestävyyden takia (EI ALKUPERÄISENÄ) Ota vaan keppivetonen ja ole huoletta!

      • Susukimies

        No huhhuh en ole kuullutkaan wtf?!


      • VAROKAA.
        Susukimies kirjoitti:

        No huhhuh en ole kuullutkaan wtf?!

        Kardaani on vaarallinen, jos housunpuntti tarttuu ristiniveleen,repäisee se ainakin housut jalasta tai pahimmassa tapauksessa koko jalan irti !


      • .
        VAROKAA. kirjoitti:

        Kardaani on vaarallinen, jos housunpuntti tarttuu ristiniveleen,repäisee se ainakin housut jalasta tai pahimmassa tapauksessa koko jalan irti !

        Jos karTaanin pintajännitys pettää kovassa vauhdissa voi vastaohjaus hyrrävoimien seurauksena suistaa ajokin hallitsemattomaan tilaan. Siinä joutuu pikku-agostiinien lahjat kovalle koetukselle,.

        Muistakaa nyt sitten....että ajaminen vaatii muutakin kuin hyvää onnea !


      • Pitkäpuntti
        VAROKAA. kirjoitti:

        Kardaani on vaarallinen, jos housunpuntti tarttuu ristiniveleen,repäisee se ainakin housut jalasta tai pahimmassa tapauksessa koko jalan irti !

        Aja joko shortseissa tai ilman housuja. Ei jää housunpuntti kiinni. Jokin muu puntti voi jäädä...


      • kepp..
        Susukimies kirjoitti:

        No huhhuh en ole kuullutkaan wtf?!

        elettiin vuotta 1976 ia jamppu oli 1974 jos oikein muistan, sinä olit varmaan viellä kevyttä tavaraa..


      • Entä tuplaketjut?
        kepp.. kirjoitti:

        elettiin vuotta 1976 ia jamppu oli 1974 jos oikein muistan, sinä olit varmaan viellä kevyttä tavaraa..

        Mää muistan noi valkoiset muovirattaat!
        Ne oli muuten hiljaiset!

        Sitten oli vähän aikaa markkinoilla ne tuplaketjut, muistaako kukaan? Rattaat oli vähän niinkuin paripyörät -- kahdet kapeat ketjut rinnakkain. No sitten tuli nää O--rengasketjut ja kaikki nää oudot ratkaisut jäi pois.


    • Juman gegga,
      mullakin tippu kardaani kolmekertaa viime ajokaudella.Mut ihan iisiä se on fix it takasin.
      No ei kait se nyt mihinkään sieltä putoo.
      Gamoon hei:)
      Paljon iisimpää on ajella kardaanilla, kun fixailla noiden ketjujen kanssa.
      Tää on mun eka mopo jossa on kardaani ja eipähän oo ketjujen rasvausta tai eipähän tarvi miettiä niiden kireyttä tai rattaan vaihtoa ees.
      Nooh tiedäthän se aina on niitä jotka tietää kaiken paremmin ja osaa myös.
      suodaan se heille.
      Mut tee sä omat ratkasusi osta kardaani mopo tai et.
      ihan sama koskee noita jotka kyselee et onks se tai se mopo hyvä.
      Juman gegga itselleenhän sitä mopoo ollaan hankkimassa.
      Ajatelkoon muut ihan mitä lystää.
      Koeaja ja mieti mikä tyydyttää sun tarpeitasi kaikista parhaiden..

    • rasvakyykky

      Kardaani syö tehoa. Eli bensassa häviää ketjun rahat?
      Hukkateho lämmittää ja kuivattaa joskus voitelulle huoltotyötä.

      Myös ketju kuumenee. Siksi se on jäähtyäkseen suojaamatta.
      Liikatehoisessa koteloituna voitelu lentäisi pois.
      Olen nähnyt Tuuttihohdassa öljykylpykotelon. Olisi hyvä.
      Kohtuutehoisissa kehitysmaamalleissa on kunnollinen ketjusuoja.
      (Esimerkkinä tämän keskustelun, Pienissä on markkinoilla aukko)

      On ahdistavaa ajella moottoripyörällä, jolla ei pääse huoletta hiekkatielle.
      Erään sortin lasten hiekkalaatikkoleluja, joilla ei voi leikkiä hiekassa.
      Koskee myös useimpia maastopyöriä.
      Minulla on akselivetoinen, ja variaattoriskootteri talviajoon.
      Ketjuvetoinenkin on, paskainen kyykyttäjä.

      Hihnavetoisissa joustovara tulee ongelmaksi kireyden vaihdellessa.
      Vetoakselin olisi oltava samankeskinen haarukan laakeroinnin kanssa.
      Ratkaisu oli toteutettu 50-luvun kurapyörässä. Patentti on jo vapaa.

    • xyzö

      Kardaani on mielestäni ehdottomasti parempi, kuin ketju. (siisti, hiljainen, huoleton jne...)
      (itselläni on ollut ketju-, hihna- ja kardaanivetoisia moottoripyöriä)

      • 325is

        mullaki on kartaani Bemarissa, ollut jo 175 tkm, eikä sille ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. aika monet ketjut olis pimmparallissa menny noihin kilsoihin.


      • niissä sitä ongelmaa
        325is kirjoitti:

        mullaki on kartaani Bemarissa, ollut jo 175 tkm, eikä sille ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. aika monet ketjut olis pimmparallissa menny noihin kilsoihin.

        ole LT 1200


      • keppikestää
        325is kirjoitti:

        mullaki on kartaani Bemarissa, ollut jo 175 tkm, eikä sille ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. aika monet ketjut olis pimmparallissa menny noihin kilsoihin.

        Laatu matka/custom-pyörässä on AINA kardaaniveto !


    • Takahikiänmies

      Vetääkö se kardaani moottoripyörää ? Kuinka vaikea kardaanivetoinen on ohjata, kyllä kai sitä edestä vedetään kardaanilla. En ole ikinä kiinittänyt sellaiseen huomiota, täytyy tarkemmin katsoa, kun tapaan kardaanivetoisen pyörän.

      • suwasaki.

        On kait se niin kiva ajella ketjuvetoisella pyörällä kun kura lentää ja hiekka natisee rattaiden välissä. Tai mökkitiellä oksat lentelee sinne vetoketjun väliin. Niin oikein mukava rutinahan se sieltä kuuluu. Niinhän se on että kuraisissa ja hiekkapölyisissä olosuhteissa ketjun käyttöikä ei juuri päätä huimaa. Mutta jos pelkkää asvalttia päästää kuivalla kelillä ja pyörässä on ketjunrasvauslaite... niin kait silloin ketjuillakin on kiva päästellä. Niin joillain on tietysti kaksi mopoa toinen metsään ja toinen pikitielle. Mutta kaikilla ei ole sellaista mahdollisuutta niin on ostettava monikäyttömalli.. ja silloin täytyy tehdä komromissi vetovavan suhteen ja hankittava keppivetoinen mopotin.


    • kardinaalizzzz

      Mopo jo yli 30v vanha toimi moitteemasti tämä kesänä miltei 15tkm ajossa, kardaani tuntui ja näytti jo heti ostosta lähtien luotettavalta ja siinä ei ole mitään muuta huoltotoimenpidettä kuin n. 2 dl öljyn vaihto ja parin painalluksen rasvaprässityö 10 000km välein (vrt. moottoriöljyt pitää vaihtaa 2 kertaa useammin).
      Muita vetoratkaisuja kuin kardaani tai hammashihna ei pitäisi edes tehdä. Se ei ole sotkenut paikkoja lainkaan joten vaivaa säästyy pesussa joka on hankalaa kun öljyt tai rasvat roskuu ja kerää töhnää tieltä.
      Ainoa ero ketjukäyttöön on ainakin että tässä mallissa moottorijarrutuksessa kardaani ulisee pikkasen.
      Kardaani ei ole halvin valmistaa, mutta se on vain yksinkertaisesti siistein ja käyttäjälle huolettomin tapa viedä teho vaihdelaatikosta takapyörään.

    • ladakardan

      tähän ketjuun tarvittaisiin jo keppiä ja porkkanaa,,,,,

    • Valepotilas

      Kardaani syö tehoa. Sille ei voi mitään. Mulla oli 3 tölkkiä Tehoa ja yksi Edi sissyn laukussa ja vaikka en viikkoon ajanut metriäkään, niin kaikki Tehot oli mennyt laukusta.

      Turha väittää ettei kardaani vie tehoa....

    • kylläää

      itselläni on kanssa noin 30v vanha rautakanki ja se on hieman mutkalla oikealle ;) rakentelun kannalta ehdottomasti ketju

    • vetuketju

      pienenä poikana oli minunkin pyörässä ketjut, miesten pyörissä ei ole ketjuja.

    • sukisuki m 1800 r

      jos ketju olisi hyvä ratkasu varmaan kaikki takavetoset autotkin käyttäs niitä?

    • ketjut hyppäsivät

      Ehkä harvinaista, mutta vuonna yksi ja kaksi ( 70-luvulla) kun satapiikillä Hondalla ajelin, niin siitä hyppäsi ketjut takarattaalta Helsigin Etelä-Bulevardin nupulakivillä Havis Amandan lähettyvillä ja jämähtivät rattaan ja haarukan väliin. Haarukkä vääntyi.

      Tuolla uuden-karhealla piikillä oli tuossa vaiheessa ajettu hyvin vähän ja se oli tehdas-jälleenmyyjän säädöissä, eli ei olisi pitänyt olla ketjutkaan liian löysällä tai venynyt (?).

      Tihkusateen kastelema kallistuva nupulakivi ja takarengas yks'kaks' jumiin. Onneksi en kaatunut, mutta läheltä kuitenkin liipasi.

      Siitä jäi pieni paranoia päälle ketjuvedon suheteen ja ajattelin mitä kävisikään vaikkapa pikatien tai moottoritien täydessä vauhdissa ja tiivissä liikenteessä jos sama toistuisi.

      Nyttemmin hieman kiinnostaisi jokin BMW:n keppivetoinen GS-malli. Sopisi rento ajoasento vanhalle varsin mukavasti.

    • keppi

      On ollut ketjua ja kuminauhaa,nyt olen erittäin tyytyväinen kardaaniin.

      • Kaikkia kokeillut

        Ketjut on siitä hyvät, että ne on helppo matkallakin korjata. Jos nyt sattuisivat kummallisesti katkeamaan, uudet ketjut löytyvät helposti. Huoltointensiiviset ja sottaavathan ne ketjut ovat, mutta muuten helpot ja varmat.

        Hammashihna on kaikessa muuten edellistä parempi, mutta auta armias jos sattuu reissussa katkeamaan! Ensin odottelet varaosahihnan saapumista ties montako päivää ja sitten täytyy takahaarukka irrottaa asennusta varten!
        Olenpahan kuullut pilalle menneestä Norjan lomasta hammashihnan katkeamisen vuoksi.

        Kardaani on mielestäni hihnaa huonompi! Se painaa ja syö tehoa. On kallis ja lisää jousittamatonta massaa. Ja on se 2-venttilisen Beman kuulu ristikkonivel tärvellyt monen pojan Euroopan turneen hajottuaan!

        Jos harrastaisin Euroopan reissuja, ottaisin kardaanipyörän.
        Kotimaan ajeluun on hihnaveto paras.
        Ketjuvedonkin kanssa voi ihan hyvin elää.

        Nykyään mulla on kardaanipyörä. ( BMW K 1200 RS )


      • Ketku Veto
        Kaikkia kokeillut kirjoitti:

        Ketjut on siitä hyvät, että ne on helppo matkallakin korjata. Jos nyt sattuisivat kummallisesti katkeamaan, uudet ketjut löytyvät helposti. Huoltointensiiviset ja sottaavathan ne ketjut ovat, mutta muuten helpot ja varmat.

        Hammashihna on kaikessa muuten edellistä parempi, mutta auta armias jos sattuu reissussa katkeamaan! Ensin odottelet varaosahihnan saapumista ties montako päivää ja sitten täytyy takahaarukka irrottaa asennusta varten!
        Olenpahan kuullut pilalle menneestä Norjan lomasta hammashihnan katkeamisen vuoksi.

        Kardaani on mielestäni hihnaa huonompi! Se painaa ja syö tehoa. On kallis ja lisää jousittamatonta massaa. Ja on se 2-venttilisen Beman kuulu ristikkonivel tärvellyt monen pojan Euroopan turneen hajottuaan!

        Jos harrastaisin Euroopan reissuja, ottaisin kardaanipyörän.
        Kotimaan ajeluun on hihnaveto paras.
        Ketjuvedonkin kanssa voi ihan hyvin elää.

        Nykyään mulla on kardaanipyörä. ( BMW K 1200 RS )

        Mikä hiton kardaani?
        Mulla on kymmenettä vuotta tuhatsatanen Virago, kun katselin sitä, en löytänyt mistään ketjuja enkä hihnaa. Siinä on sitten vissiin se kardaani. Aika vaikea juttu kun se vääntää mopoa eteen päin eikä kitise eikä natise eikä tartte aina olla kyykkimässä rasvakannun kanssa sen vieressä. Sen kun ajaa vaan. Siinä takapyörän keskiössä on semmonen proppu. Avaan sen parin vuoden välein ja siltä valuu semmoista öljyä. Laitan propun kiinni ja lisään toisestä reiästä tilalle samanlaista öljyä pari desiä.
        On se kardaaniveto siis tosi surkea. Kyllä Mersuunkin ja Bemareihin pitäisi saada ketjuveto.


    • Ekit

      Sillä puolella missä on kardaani, kuluu rengas enemmän. Ei silmin erottuvaa heijariliikettä tekevä kardaani syö takarenkaan kumia. Ei tietysti heti, mutta jo 1500km kohdalla tämän huomaa, vaik et revittelisikään.

      • Mika222222222222

        Sulla on joku vikana siinä koskapa ei mun tietämät kardaanit syö renkaita sen kummemmin siis oma ja proidin intikka ei syö enkä ole noiden muidenkaan intikoissa vastaavaa havainnut. Pitääpä kysellä onko joku pannut moista merkille.


    • Kerralla_veto_maksettu

      Pyöräni on 25 vuotta vanha ilman ongelmaa kardaanissa. Jos nyt joutuisin uusimaan perän se maksaisi vaikkapa tuhat euroa. Mutta kun ei tarvitse.

      Paljonko ketjuöljysi on maksanut 25 vuoden aikana, vaihdetut ketjut ja ketjupyörät asennuksineen? Puhdistusaineet rasvan poistamiseksi takavanteesta ja kaikkialta pyörästä. Oletko liannut usein kätesi ja mahdollisesti pilannut vaatteita rasvaisiin ketjuihin? Kiristänyt säännöllisesti ketjuja ja kenties jopa lyhentänyt.

      Omalle ajallesi et tietenkään laske hintaa, etkä koe menettäväsi siinä, ettei pyöräsi olle koska tahansa valmis matkalle. Ei se mitään, sillä useimmat käyvätkin pyörällä vain kaupungin rantakaduilla kahvilla. Tästä johtuen ketjut ovat hyvä vaihtoehto, koska ne ovat riittäneet tähänkin asti. Kyse ketjuissa on eräänlaisesta osamaksulla ostetusta vedosta.

    • 1100cc1

      Ketjuvetoinen Honda Shadow vaihtui BMW r1100Rt:hen olisi pitänyt vaihtaa aikaisemmin en kyllä enää aja ketjuvetoisella

      • Jutustelija1

        Tuossa tapauksessa syynä ei ole vetotapa vaan laiskan customin vaihtuminen ajettavampaan vermeeseen.


    • tykkään.kaikista...syrän

      Jos keppiveto on niin hyvä, niin miksei niitä ole crossi- ja kilpapyörissä? Tämä kysymys siis siksi, kun aiemmin kyseltiin, että miksi autot ei oo ketjuvetosia, kun kerran se on niin hyvä vetotapa...

      Että eiköhän ne vetotavat ole parhaimpia juuri sille laitteelle, mihin ne on suunniteltu, esim huolettomaan matkailuun tai lyhyeen revittelyyn rantabulevardeilla. Eikä kaikki pidä ketjujen rasvausta tai muutenkaan pyöränsä värkkäystä pahana. Sehän on se jokaisen pojan/tytön lempilapsi, jota kohdellaan kuin rakasta...

    • Anonyymi

      Ainakin Bemareiden kardaanivetojen kanssa on ongelmia riittänyt, se kun tien päällä porsii onkin "hauskuutta tiedossa" koko rahan edestä.

      Hämmästyttävää, kuinka onnettomia ovatkaan kestävyydeltään ne perät.
      50 tuhannen välein perän korjaaminen on sitäpaitsi kallista.

      Että se siitä "huolettomasta" kardaanivedosta.

    • Anonyymi

      Omx mun Harikassa kartaani veto?

      Metsurin koira 15v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe