Sovittelu on rikos !

silmä silmästä..

Sovittelun perimmäinen tarkoitus on estää rikollinen ihminen saamaan todellista rangaistusta rikoksestaan. Näin rikolliselle annetaan mahdollisuus toetuttaa aina vain uudellee haluamiaan rikoksia. Rikoksen sovittelulla on myös toinen nimi jota herrat käyttävät: "Painetaan asia villasella" Jos minulle annettaisiin mahdollisuus tavata rikollinen joka on minulle tehnyt väkivaltaisen teon, niin ottaisin mukaa kättä pidempää ja tekisin se sovittelun henkilön paikkaan missä ei aurinko paista. Onneksi en ole koskaan ollut rikosen tekijälle "vapaaehtoinen". Toiveajattelu "käännä se toinenkin poski" on täysin typerä ajatus nyky-yhteiskunnassa. Maailma on pullollaan juttuja rikollisista joille on annettu mahdollisuus ja eivät ole sitä käyttäneet, mutta hei Suomessa kaikki toimii juuri niin kuin pitää. LOL

15

2368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reiskapaskalla

      Jeps, näin on.

      Itse olin niin noviisi että annoin mennä sovittelun kautta, kun vaadin tyyppiä tilille joka puhkoi autostani kaikki renkaat. Tarkennettaan tässä vaiheessa, että minulle tämän tihutyön motiivi ei selvinnyt. Tämä jannu kuitenkin myönsi rikosilmoituksesta johtuneessa esikuulustelussa tekonsa, tai oikeammin vetosi muistihäiriöön, eli ei muistanut. No noloahan se olisi ollut myöntää. Kuitenkin jannua ei meinannut saada sovitteluun ei sitten millään, kun ei kuulemma omistanut puhelinta. Ilmoitin sovittelutoimiston edustajille että luovun sovitteluvaihtoehdosta, mikäli he eivät saa tätä tyyppiä tapaamiseen, eli tässä vaiheessa oli rötväilty kaksi viikkoa. Sain vastaukseksi että "Ei se noin vain onnistu. Sinä tarviset meiltä paperin siitä ettei se onnistu." Ilmoitinkin tässä vaiheessa, etten tarvitse heiltä mitään paperia, kun ilmoitan esitutkinnan johtajalle että luovun sovitteluvaihtoehdosta. Tapaaminen saatiin sovittua, ilmeisesti siitä syystä että tapaamiseen oli saanut uutta motiivia myös tämä pikkunilkki. Tapaamisessa ilmoitin omat vaatimukset, jolloin nämä sosiaalitantat kertoivat minulle että "Sovittelun PITÄÄ olla vapaaehtoista kaikille". Olin tuosta korostetun sanan merkityksestä hämilläni ja ilmoitinkin että täällä ollaan ensisijaisesti siitä syystä että tilaisuus on sopinut minulle. Välittämättä siitä seikasta että tätä nulikkaa hyysättiin ja lellittiin kuin teinitestosteroiinista sekaisin olevaa poikaa kuuluukin, olihan hän nöyrä ja säälittävä siellä muutenkin, olin silti hämilläni siitä että nämä sovittelun edustajat halusivat nähdä valokuvat, joita olin tästä tilanteesta todisteeksi hankkinut. Vaikka totesin tähän että tämä rikollista uraa aloittava nuori oli rikoksesta syylliseksi todettu ihan poliisin toimesta ja etten tulisi mitään kuvia heille esittämään, näkivät he kuitenkin tarpeelliseksi perustella tätä toivettaan avoimesti sillä että olisivat varmistaneet että hän tosiaan puhkoi nämä renkaat. Pettyneenä sosiaalitanttojen toimintaan olen ihan totaalisen varma että sovittelulle ei tule jatkossa olemaan sijaa. Itse sain asian pääsääntöisesti hoitaa ja silti koko paskan hoitamiseen meni kuukausi. Tuolloin päähäni pälkähtikin ajatus, että saavatkohan nämä sovittelijat tuki/palkka/minkävitun rahan saavatkaan vireillä olevien juttujen perusteella, kun niitä pitää selkeästi hyllyllä pitää.

      ps: Nilkki, jos luet tämän, tiedä, että suhteellisen pienellä rahalla olisin ostanut sinulle käsittelyn, jolla olisit maksanut renkaat korkojen kera. Et vitun paukapää tajua edes mitä leikkiä pelasit. Ei muuta kun kasvamisiin ja toivottavasti et näytä jatkossa oikeudessa niin nössöltä.

      • surkeaprovo

        provo! Ei juurikaan todellisuuspohjaa :(


      • HarriRR
        surkeaprovo kirjoitti:

        provo! Ei juurikaan todellisuuspohjaa :(

        Jos tarkoitat viestiäni, niin kyseessä ei ole provo. Minulle tosiaankin kävi näin ikävästi ja minulla on myös tutkintapöytäkirjan lausunto asiasta esitettävänä. Itse sovittelutilanteesta on nauhoite, joka on hieman paskalaatuinen, mutta paljastaa kuinka saadaan kulumaan 45 minuuttia näin yksinkertaisen asian selvittämiseen. Alat varmasti naukumaan seuraavaksi että nauhoite on rikos ja että provolässynlää, mutta surffaappa sitä ennen vaikka finlexin sivuille.

        En toki väitä että sovittelutilanteet olisi yhtä perseestä jokapuolella suomea. Tämä tosin tapahtui 2005 ja ilmoitin myös poliisille tyytymättömyyteni asian hoitoon. He eivät varsinaisesti kommentoineet tähän mitään muuta kuin että sovittelutoimi on olemassa jotta kulut yhteiskunnalle tälläisestä selvittelystä olisivat pienemmät. Ehkä elämäsi kontaktit koostuvat asioista joita netti sinulle tarjoaa, joten tervetuloa oikeaan elämään. Tämä suomi24 foorumi antaa kyllä harvinaisen vääristyneen kuvan maailmasta.


      • HarriRR
        HarriRR kirjoitti:

        Jos tarkoitat viestiäni, niin kyseessä ei ole provo. Minulle tosiaankin kävi näin ikävästi ja minulla on myös tutkintapöytäkirjan lausunto asiasta esitettävänä. Itse sovittelutilanteesta on nauhoite, joka on hieman paskalaatuinen, mutta paljastaa kuinka saadaan kulumaan 45 minuuttia näin yksinkertaisen asian selvittämiseen. Alat varmasti naukumaan seuraavaksi että nauhoite on rikos ja että provolässynlää, mutta surffaappa sitä ennen vaikka finlexin sivuille.

        En toki väitä että sovittelutilanteet olisi yhtä perseestä jokapuolella suomea. Tämä tosin tapahtui 2005 ja ilmoitin myös poliisille tyytymättömyyteni asian hoitoon. He eivät varsinaisesti kommentoineet tähän mitään muuta kuin että sovittelutoimi on olemassa jotta kulut yhteiskunnalle tälläisestä selvittelystä olisivat pienemmät. Ehkä elämäsi kontaktit koostuvat asioista joita netti sinulle tarjoaa, joten tervetuloa oikeaan elämään. Tämä suomi24 foorumi antaa kyllä harvinaisen vääristyneen kuvan maailmasta.

        Toisaalta, älysin juuri tulleeni sen verran itsetietoisemmaksi, että tajusin väittelyn nettifoorumilla olevan yhtä hyödyllistä kuin kynän työntäminen perseeseen. Ei sitten vittu mitään hyötyä. Eli ihan miten vaan.

        Viime kirjoituksesta olikin aikaa ja seuraavaan menee vieläpidempi.
        Ei muuta kuin menkää välillä ulos nörtit ja heippa!


      • ei nörtti
        HarriRR kirjoitti:

        Toisaalta, älysin juuri tulleeni sen verran itsetietoisemmaksi, että tajusin väittelyn nettifoorumilla olevan yhtä hyödyllistä kuin kynän työntäminen perseeseen. Ei sitten vittu mitään hyötyä. Eli ihan miten vaan.

        Viime kirjoituksesta olikin aikaa ja seuraavaan menee vieläpidempi.
        Ei muuta kuin menkää välillä ulos nörtit ja heippa!

        Sovitteluneuvottelun hoitavat vapaaehtoissovittelijat pientä kulukorvausta vastaan ja heidän ammatinsa voi olla jotain muutakin kuin sosiaalitantta. Mutta oli sosiaalitantta tai ei sillä ei ole mitään merkitystä itse sovittelutilanteeseen. Siinä olet oikeassa että aivan turhaa tuhlata aikaa keskustelupalstalla sovittelun kritiikkiin kun sen olisit voinut tehdä suoraan soittamalla tai meilaamalla paikalliseen sovittelutoimistoon kuka juttuasi hoiti.


      • Uskottava on
        HarriRR kirjoitti:

        Toisaalta, älysin juuri tulleeni sen verran itsetietoisemmaksi, että tajusin väittelyn nettifoorumilla olevan yhtä hyödyllistä kuin kynän työntäminen perseeseen. Ei sitten vittu mitään hyötyä. Eli ihan miten vaan.

        Viime kirjoituksesta olikin aikaa ja seuraavaan menee vieläpidempi.
        Ei muuta kuin menkää välillä ulos nörtit ja heippa!

        "Surkea surkeaprovo" henkilö tais olla se nilkki josta puhuit tai sen veli.


    • Oleoleet

      Itsekkin toteat että ,sovittelu on kummankin osapuolen vapaaehtoinen asia.Jos sovintoa ei synny,asia menee oikeuteen PISTE

    • "Sovittelun perimmäinen tarkoitus on estää rikollinen ihminen saamaan todellista rangaistusta rikoksestaan."
      "Painetaan asia villasella"
      "väkivaltaisen teon"

      Nämähän ei nytten oikein täsmää. Ainakaan törkeässä pahoinpitelyssä sovittelu ei vaikuta tuomioosi mitenkään. Sovittelussa sovitaan korvausvaatimukset, jos siitä ei päästä sopuun niin menee se käräjille. Itse rikos menee käräjille jokatapauksessa menit sovitteluun tai et.
      Pienissä ilkivallanteoissa saattaa voida välttää tuomio käymällä sovittelussa. Tosin sovittelun voi katkaista missä vaihaassa tahanse jolloin asia menee käräjille.

      Olis varmaan kannattanut ottaa asiasta selvää ennenkuin tulee tänne selittääja laittaa loppuun leima, mikä kertoo sinusta jo paljon.

      • juuhniih

        Syyttäjä aina lopulta päättää syyttääkö hän rikoksesta epäiltyä vai ei, riippumatta siitä onko sovittelussa saatu sopimusta aikaan vai ei. Sovittelu ei ole pelkkää korvausvaatimusten käsittelyä. Asianomistaja voi luopua sopimuksen tultua täytetyksi sekä korvaus- että rangaistusvaatimuksestaan. Jos asia on virallisen syytteen alainen, lopullisen päätöksen syyttämisestä tai syyttämättä jättämisestä tekee se syyttäjä.


      • Anonyymi
        juuhniih kirjoitti:

        Syyttäjä aina lopulta päättää syyttääkö hän rikoksesta epäiltyä vai ei, riippumatta siitä onko sovittelussa saatu sopimusta aikaan vai ei. Sovittelu ei ole pelkkää korvausvaatimusten käsittelyä. Asianomistaja voi luopua sopimuksen tultua täytetyksi sekä korvaus- että rangaistusvaatimuksestaan. Jos asia on virallisen syytteen alainen, lopullisen päätöksen syyttämisestä tai syyttämättä jättämisestä tekee se syyttäjä.

        Kyllä


      • Anonyymi
        juuhniih kirjoitti:

        Syyttäjä aina lopulta päättää syyttääkö hän rikoksesta epäiltyä vai ei, riippumatta siitä onko sovittelussa saatu sopimusta aikaan vai ei. Sovittelu ei ole pelkkää korvausvaatimusten käsittelyä. Asianomistaja voi luopua sopimuksen tultua täytetyksi sekä korvaus- että rangaistusvaatimuksestaan. Jos asia on virallisen syytteen alainen, lopullisen päätöksen syyttämisestä tai syyttämättä jättämisestä tekee se syyttäjä.

        Jos tuet konnaa menemällä sovitteluun voi jäädä asia menemättä oikeuteen .

        Silloin he jatkaa rikoksia kun mitään ei seuraa.

        Mene aina oikeuteen etenkin lähisuhdeväkivaltatapauksissa.

        Muuten ei muodostu rikosrekisteriä.

        Älä suostu sovitteluun se on turhaa yhteiskunnan rahojen tuhlaamista. Kalliit sossut söheltää ja paapoo rikollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuet konnaa menemällä sovitteluun voi jäädä asia menemättä oikeuteen .

        Silloin he jatkaa rikoksia kun mitään ei seuraa.

        Mene aina oikeuteen etenkin lähisuhdeväkivaltatapauksissa.

        Muuten ei muodostu rikosrekisteriä.

        Älä suostu sovitteluun se on turhaa yhteiskunnan rahojen tuhlaamista. Kalliit sossut söheltää ja paapoo rikollista.

        Näinhän se on.


    • harkittava

      kannattaa harkita mihin päänsä työntää

    • ensuosittelekellekään

      En suosittele sovittelua. Sovittelu on sosiaalitoimen alaista. Jos esimerkiksi sijaisvanhempi kaltoin kohtelee lapsia, et saa oikeutta mistään. Kun yrität saada lapsille oikeutta, joudut vaikeuksiin ja sovitteluun. Sossut kertovat vapaaehtoisille sovittelijoille, miten juttu menee - eivät halua etsiä lapsille parempaa sijaishuoltopaikkaa.
      olet siis jo valmiiksi tuomittu mennessäsi sovitteluun. Minulle sanottiin: "Laita tuohon allekirjoitus, että olet syyllinen ja pyydät anteeksi". Minua ei kuultu lainkaan eikä mitään sovittelua tapahtunut.

      Viiden vuoden päästä tuosta tapahtumasta, sossujen oli pakko myöntää lasten kaltoin kohtelut ja lapset otettiin pois. Koen että sekä minä, että varsinkin lapset kokivat oikeusmurhan.

    • Huolestunut

      Vuosia jatkuneiden törkeiden ja selvien virkarikoksien uhrina väitän että Suomessa tehdään enemmän virkarikoksia kuin muita rikoksia ja että viranomaisten kaikki aika menee rikoksien suunnitteluun .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe