punkteeraus

nainen

Sain 10 päivän amorion ja duact kuurin poskiontelontulehdukseen. Röntgenkuvasta näkyi, että molemmat poskiontelot oli ihan täynnä, mutta otsaontelossa ei onneksi vielä. Lääkäri sanoi, että poskiontelot joudutaan tyhjäämään jos ei lääkkeet auta.
No kuuri loppui lauantaina, ja nyt musta tuntuu, että poskiontelot ei ole kunnossa vielä. Täytyy soittaa lääkäriin, ja pyytää päästä röntgenkuvaan, että onko siellä varmasti vielä jotain. Punkteerausta mä en kyllä anna tehdä, en vaikka mikä on.. Täytyy olla muitakin vaihtoehtoja. Kertokaa kokemuksia, kiitos.

41

42676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakke

      Ei se punkteeraus niin kauheaa ole kuin urbaanilegendat väittävät. Pieni rusahdus rustoissa, kun se huuhteluputki tökätään onteloon. Heti huuhtelun jälkeen on paljon kevyempi ja mukavampi ole, kun se töhnä saadaan pois onteloista. Kerron tämän omasta kokemuksestani - minut on muutama kerta punkteerattu.

      Tuon kun yhdistää antibioottikuuriin, niin pääsee pahasta poskiontelontulehduksesta mukavasti eroon - sopii erityisesti, jos on jo muutaman kerran uusiutunut.

      • nainen

        ..sattuu ihan sairaasti?
        Nenä on niin arka paikka, että en kyllä kovin äikkiä täysissä sielun ja ruumiin voimissa sellaista anna tehdä. Nukutuksessa se onnistuu varmasti, mutta tuskin sitä tehdään =)
        Siis mua saa pistellä ja kiskoa hampaita irti (kammoan hammaslääkäriä muutenki) mutta nenään en antaisi mitään piikkejä työntää.
        Siis pitääkö paikkansa, että ei tosiaan puuduteta tunnottomaksi ennen punkteerausta?


      • just_a_man
        nainen kirjoitti:

        ..sattuu ihan sairaasti?
        Nenä on niin arka paikka, että en kyllä kovin äikkiä täysissä sielun ja ruumiin voimissa sellaista anna tehdä. Nukutuksessa se onnistuu varmasti, mutta tuskin sitä tehdään =)
        Siis mua saa pistellä ja kiskoa hampaita irti (kammoan hammaslääkäriä muutenki) mutta nenään en antaisi mitään piikkejä työntää.
        Siis pitääkö paikkansa, että ei tosiaan puuduteta tunnottomaksi ennen punkteerausta?

        Ei pidä paikkaansa, että ei puudutettaisi. mulle on kerran ko. toimenpide tehty ja tänään olen taas menossa. eihän se maailman miellyttävin kokemus ole, mutta ei se kipeää tee. ja olo helpottuu tosiaan samantien :)


      • Reaktor
        just_a_man kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että ei puudutettaisi. mulle on kerran ko. toimenpide tehty ja tänään olen taas menossa. eihän se maailman miellyttävin kokemus ole, mutta ei se kipeää tee. ja olo helpottuu tosiaan samantien :)

        Just kävin oman onteloni neitsyyden menettämässä. Puudutusaine oli kyllä ytyä tavaraa, sen verran kivasti se kirveli muutaman sekunnin niinku ois chiliä vetäny nenään :)

        Se rusahdus oli vähän ilkeä, mutta ei sekään sattunu ollenkaan. Valitettavasti mun tapauksessa punkteeraus ei auttanu kun oli päässy onteloon muodostuun kystä. Pitää nyt vetää jotain suihketta nokkaan kuukauden ajan ja jos ei auta niin sitten leikkausta suunnittelemaan.

        Ei tosiaan kaikkein mukavin toimenpide, mutta ei se tosiaan kivulias ole edes jälkeenpäin (puudutusaineen vaikutus just lakkaamassa eikä tunnu missään).


      • kokenut
        Reaktor kirjoitti:

        Just kävin oman onteloni neitsyyden menettämässä. Puudutusaine oli kyllä ytyä tavaraa, sen verran kivasti se kirveli muutaman sekunnin niinku ois chiliä vetäny nenään :)

        Se rusahdus oli vähän ilkeä, mutta ei sekään sattunu ollenkaan. Valitettavasti mun tapauksessa punkteeraus ei auttanu kun oli päässy onteloon muodostuun kystä. Pitää nyt vetää jotain suihketta nokkaan kuukauden ajan ja jos ei auta niin sitten leikkausta suunnittelemaan.

        Ei tosiaan kaikkein mukavin toimenpide, mutta ei se tosiaan kivulias ole edes jälkeenpäin (puudutusaineen vaikutus just lakkaamassa eikä tunnu missään).

        joo itellä punkteerattiin eilen ja sattu ihan sairaasti... ei ne tikut eikä se neula millä reikä tehtiin vaan sen jälkeen sattu... ei mitään tullu ulos,vissiin kystä tullut. lääkäri yritti moneen kertaan mutta ei saanut mitään tulemaan... tuntu että se vesi tulee kitalaesta ulos.sellanen paine tuli sinne..


      • BlackRose___
        kokenut kirjoitti:

        joo itellä punkteerattiin eilen ja sattu ihan sairaasti... ei ne tikut eikä se neula millä reikä tehtiin vaan sen jälkeen sattu... ei mitään tullu ulos,vissiin kystä tullut. lääkäri yritti moneen kertaan mutta ei saanut mitään tulemaan... tuntu että se vesi tulee kitalaesta ulos.sellanen paine tuli sinne..

        Minulla kanssa sattui aivan saatanasti, ihan kaikki vaiheet. Kun se työnsi sen puikon nenään niin vedet tuli silmii, sen verran kirpaisi ja se neula oli aivan kamala, puristin rystyset valkosena penkkiä etten ala huutamaan, ja se puudutusaine ei ilmeisesti vienyt kaikkea tuntoa. Nielu kyllä puutui aika inhottavasti :/ Ja ei mulle tullut mitään kevyttä oloa sen jälkeen, ainoastaan helpottunut kun se infernaalinen kipu lakkasi. Sama kipeä, täysi ja tukkoinen olo jatkui. Kyllä sieltä vähän tuli märkää pihalle mutta suurin osa ulostulleesta tavarasta oli verta. Sitä tuli jo siinä pumpulipuikko vaiheessa ihan vitusti, rinnukset ja puol naamaa oli ihan veressä. Toivotaan nyt että saamani antibioottikuuri tepsii, nimittäin toista kertaa en sitä operaatioita halua!


    • Pihla

      kymmeniä kertoja, ennen kuin pääsin leikkaukseen, jossa tehtiin valmiit huuhteluaukot. Punktioista ei ole yhdestäkään huonoa kokemusta, harmi vain, etteivät kaikki terveyskeskuslääkärit sitä hallitse. Ensin paikallispuudutetta suihkeena nenään, sitten vielä puudutuspuikot(=vanupuikot, joissa puudutetta) ja sitten huuhtelu. Itselläni tuntui, kuin olisi poistunut raskas paino päästä, ja olo oli helppo. Vaikka tunto häviää, saattaa ensimmäisellä kerralla rustokudos, jonka läpi punktioneula laitetaan, "rusahtaa", ja se voi säikäyttää ja tuntua epämiellyttävältä. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja, ellet sitten halua sitä huuhtelua tehtävän nukutuksessa ns. päiväkirurgisessa yksikössä, jossa maksu on noin 72 euroa. Ja sinnekin on jonoa. Mutta pelosta kannattaa keskustella lääkärin kanssa, itse sain varalta Diapamia ennen sovittua huuhteluaikaa ensi kerralla. Pienessä hönössä se ei tuntunut miltään, ja seuraavan kerran ei Diapamia tarvittu.

      • just_a_man

        Siis siitä, että kaikki terveyskeskuslääkärit eivät hommaa hallitse. Siksi olenkin sitä mieltä, että sitä ei kannata mennä yleislääkärille tekemään. Itse olin eilen kurkku- nenä- ja korvatauteihin erikoistuneella lääkärillä ja punkteeraus sujui (jälleen) ilman ongelmia.
        Eli suosittelen menemään spesialistille, jos homma pelottaa, mitään pelkäämistä siinä tosin ei ole :)


    • Hanna

      Ajattelin kertoa siitä punkteerauksesta. :) Miule tehtiin se tänää..olin alussa ihan paniikissa kun laitettii puudutukset nenää ja sitten alettiin huuhtelemaan ne ontelot... nenä on vähän viel kipee..mut siitä oli kyl hyötyä :) eikä se edes satu, se vain on vähän inhottavan tuntusta kun lääkäri pistää neulaa nenää :D xD heheh..kyl sä selviit jos ei lääkkeet pure siihen sun tautiin..miul oli sama juttu, ja siks pitikin mennä huuhtelee :) TOivon että sä nyt parantuisit ja kannattaa sun mennä siihen punkteeraukseen jos ei lääkkeet auta :) Onnea!

    • ati

      Musta tuntuu, että suurin ongelma monella on se, että pelkää punkteerausta kaikkien kuultujen legendojen takia. Itse kävin just ja se ei sattunu kauheasti, pahinta oli se, kun ei tiennyt tarkasti mitä tapahtuu ja miltä toimenpide oikeasti tuntuu. Pelotti niin jumalattomasti ja säikkynä oleminen pahenti tilannetta paljon...

      Pahinta oli mun mielestä niiden puudutustikkujen työntäminen nenään, tuntui aivan kuin olis räjähtäny silmät! Mulle ei kyllä annettu mitää puudutussuihketta ennen niitten tikkujen laittoa, joten en tiedä vaikuttaako se. Jos uudestaan joutuu menee, niin otan sen paljon rennommin.

      • tzasi

        se on kyl ihan sairasta touhua, mulle sitä ei enää tehdä ikinä.. ihan sairas kokemus!!!mut saatto olla kun sen teki intis joku lämäri koksu ja se puudutus ei vissii ollu tehonnu, taju meinas mennä...


    • Sama juttu

      Nyt on viiko saa läkitysä ja ei oikien hellittänyt.Olsi vaan menny punteerattavaksi.Kun pari vuotta sitte se sain lekuri sanoo vaan,-ensi lääkeet. Mutta kun se punteerus tehtiin, ja pariinkertaan, oli toisaan eka kerta tunne että aivot pumpataan samana tien :) juu kyllä se 10 min oli kokemus ja jälleen 30 vutta sitä enne ja pari kertaan piti mutta kerran vaan.Tosin toisella kerrallaei se enää miltää tunnutun tai vettä vaan onteloon ja kaput sen jälekkee,vuoden päästä taase antipiottii että kuntoimisiä arvaahan se että pirkkatti ai anatipoottijakaan.

    • jee

      tänää taas punkteeraukseen 2 kerta 1,5kk sisään.. ei oo heterolla helppoo.. tänä vuonna jo 4 poskintelotulehdus..

    • 40v eka-kerta

      Tänään koin elämäni 1 punkteerauksen, eikä ollut ollenkaan niin kauheaa kuin luulin, puudutus ensin ja vain toisessa sieraimessa rusahti.
      Päänsärky ei kyllä lähtenyt, röntgenkuvissa näkyi otsalohkossa jotain mutta....jäämme odottamaan.

    • simma-samma

      Kauanko olette saaneet punkteerauksen jälkeen sairaslomaa? Joudun ehkä punkteerattavaksi, ja mietin kauanko olen työkyvytön sen jälkeen..

      • ja tämä on tosi

        Nyt kaverit nenäkannu käyttöön! Mulla oli jatkuvia poskiontelontulehduksia, ja tulee vieläkin, mut nenäkannulla niistä pääsee! Muutaman kerran päivässä kun jaksaa huuhdella, niin pysyy nenälääkärit loitolla. Suosittelen!


      • einäin
        ja tämä on tosi kirjoitti:

        Nyt kaverit nenäkannu käyttöön! Mulla oli jatkuvia poskiontelontulehduksia, ja tulee vieläkin, mut nenäkannulla niistä pääsee! Muutaman kerran päivässä kun jaksaa huuhdella, niin pysyy nenälääkärit loitolla. Suosittelen!

        Mulla punkteeraus oli yhtä tuskaa.. Puudutus ei tehonnu, lääkäri ei löytäny oikeeta paikkaa, verta tuli ja sattu niiiiiiiiiii sairaan paljon.. Puudutus laitettiin kolme kertaa, ei tehonnut kunnolla. Torstaina sitten kuitenkin ihan asiantunteville tekemään (korvapolille...)


      • paikat kuntoon!!
        ja tämä on tosi kirjoitti:

        Nyt kaverit nenäkannu käyttöön! Mulla oli jatkuvia poskiontelontulehduksia, ja tulee vieläkin, mut nenäkannulla niistä pääsee! Muutaman kerran päivässä kun jaksaa huuhdella, niin pysyy nenälääkärit loitolla. Suosittelen!

        kuinkas pian siis tuon bunkteerauksen jälkeen voi käyttää huuhtelukannua,vai onko siitä haittaa??
        Tänään eka bunkteeraus ja kolmas antibioottikuuri.. Toisesta ei tullut mitään ja toisesta ihan pieni virheä klönä.. Ja kuulema kysta löydös myös..mutta siihen ei tullut mitään ohjeita..Mitenkäs teillä muilla?


      • Doctor77
        paikat kuntoon!! kirjoitti:

        kuinkas pian siis tuon bunkteerauksen jälkeen voi käyttää huuhtelukannua,vai onko siitä haittaa??
        Tänään eka bunkteeraus ja kolmas antibioottikuuri.. Toisesta ei tullut mitään ja toisesta ihan pieni virheä klönä.. Ja kuulema kysta löydös myös..mutta siihen ei tullut mitään ohjeita..Mitenkäs teillä muilla?

        Eli punkteerauksen voi tehdä kotikonsteinkin, jos ei halua/pelottaa sairaalassa käynti. Eli allas täyteen kädenlämmintä vettä ja nenän kautta imaisemaan sitä sisään. Vesi poistuu helposti suun kautta. Tätä useasti toistamalla saa saman lopputuloksen, kuin punkteerauksessa.


      • ii
        Doctor77 kirjoitti:

        Eli punkteerauksen voi tehdä kotikonsteinkin, jos ei halua/pelottaa sairaalassa käynti. Eli allas täyteen kädenlämmintä vettä ja nenän kautta imaisemaan sitä sisään. Vesi poistuu helposti suun kautta. Tätä useasti toistamalla saa saman lopputuloksen, kuin punkteerauksessa.

        se ihan näinkään mene. punkteerauksessa neula painetaan nenän ruston läpi suoraan poskionteloon ja sitäkautta huuhdellaan taas "normaaleita" tietä ulos, tuossa huljuttelussa ei ole käytännön hyötyä jos poskiontelo on oikeasti tukossa tulehtuneena. operaationa suht kivuton ja jälkeenpäin vuorokauden niistää verta mutta pitäisi aueta ihan hyvin.


      • punkteeraus ohi
        ii kirjoitti:

        se ihan näinkään mene. punkteerauksessa neula painetaan nenän ruston läpi suoraan poskionteloon ja sitäkautta huuhdellaan taas "normaaleita" tietä ulos, tuossa huljuttelussa ei ole käytännön hyötyä jos poskiontelo on oikeasti tukossa tulehtuneena. operaationa suht kivuton ja jälkeenpäin vuorokauden niistää verta mutta pitäisi aueta ihan hyvin.

        Tänään 36 -vuotiaan elämäni eka punkteeraus. Näin homma toimii. 1. Ensin nenään työnnetään puikot, joissa on puudutusainetta. Ei se satu, mutta ehkä aavistuksen se puudutusaine kirvelee limakalvolla. (sitä voisi verrata esim. siihen, että puhdistaisit pientä haavaa antiseptillä. Sekin voi pari sekuntia vähän kírvellä iholla, ei sen kummempaa) 2. Sitten odotetaan puikot nenässä 20minuuttia. Odotusaikana voi vaikka surffata netissä kännykällä. 3. Lekuri nipistää nenästä jollain instrumentillä tsekatakseen toimiiko puudutus. Kun ei kerran sattunut, niin mentiin seuraavan vaiheeseen. 4. Lekuri painaa sieraimeen nenän ruston läpi huuhtelua varten jonkun piikin. Ei se todellakaan satu puudutuksen ansiosta, mutta kieltämättä kuuluu jänskä rusahdus kun piikki menee läpi. 5. sitten vaan onteloon ruiskulla suolaliusta, joka tulee nenästä ulos.

        Menisin milloin vaan uudelleen, jos tulee tarvis. Ei näköjään mitään pelättävää tässä operaatiossa.


      • Mustuaiset
        punkteeraus ohi kirjoitti:

        Tänään 36 -vuotiaan elämäni eka punkteeraus. Näin homma toimii. 1. Ensin nenään työnnetään puikot, joissa on puudutusainetta. Ei se satu, mutta ehkä aavistuksen se puudutusaine kirvelee limakalvolla. (sitä voisi verrata esim. siihen, että puhdistaisit pientä haavaa antiseptillä. Sekin voi pari sekuntia vähän kírvellä iholla, ei sen kummempaa) 2. Sitten odotetaan puikot nenässä 20minuuttia. Odotusaikana voi vaikka surffata netissä kännykällä. 3. Lekuri nipistää nenästä jollain instrumentillä tsekatakseen toimiiko puudutus. Kun ei kerran sattunut, niin mentiin seuraavan vaiheeseen. 4. Lekuri painaa sieraimeen nenän ruston läpi huuhtelua varten jonkun piikin. Ei se todellakaan satu puudutuksen ansiosta, mutta kieltämättä kuuluu jänskä rusahdus kun piikki menee läpi. 5. sitten vaan onteloon ruiskulla suolaliusta, joka tulee nenästä ulos.

        Menisin milloin vaan uudelleen, jos tulee tarvis. Ei näköjään mitään pelättävää tässä operaatiossa.

        Joo minulle tehtiin myös punkteeraus. Lääkäri siinä sanoi, että se puudutus on kivulian osa punkteerauksesta. Kun punkteeraus oli vihdoin ohi, niin pääsin lähtemään. Jäin siihen huoneen ulkopuolelle tuolille istumaan ja aloin nojailemaan siihen vieressä olevaan sänkyyn.

        Hoitaja tuli ulos huoneesta ja sanoi. "Älä nyt vaan lähde minnekään vielä, näytät ihan kalpealta lyöt vielä pääsi ja meille tulee sitten kovat korvausvaatimukset." Menin sitten lepämään siihen sänkyyn 20 minuutiksi.

        Oli niin huono olo sen punkteerauksen jälkeen, että ihan teki huonoa. Poskiontelotulehdus minulle tuli sikainfluenssan, kausi-influenssan ja keuhkokuumeen jälkitautina.


      • Spirokeetta

        Et ole SEKUNTIAKAAN työkyvytön punkteerauksen jälkeen, saat painua töihin jo samana päivänä! Punkteeraus on niin pieni operaatio, ettei siitä saa sairaslomaa koskaan.


      • Anonyymi
        Spirokeetta kirjoitti:

        Et ole SEKUNTIAKAAN työkyvytön punkteerauksen jälkeen, saat painua töihin jo samana päivänä! Punkteeraus on niin pieni operaatio, ettei siitä saa sairaslomaa koskaan.

        Vanha juttu mut on kyl valhe et on työkuntonen punkteerauksen jälkeen . Joka kerta oon saanut saikkua kun oon ollut huonossa kunnossa kolme päivää.


    • kärsinytnuorinainen

      oma kokemus oli sen verran kauhea että enää IKINÄ en tätä anna tehdä!! lääkäri sanoi ettei poskiontelontulehdukseen ole lääkettä, väitin kovasti vastaan kyllä on aikaisemmin kuuri tehonnut. no kuitenki toimenpide sattui sen verran että olen huutanut hulluna ja itkenyt, sillä lääkäri pisti ekan neulan. nestettä ei tullu, pistettiin toisen ja vielä neljännen kerran kunnes verivana alkoi valumaan. olo ei helpottunut yhtään, hampaissa, nenässä ja poskissa oli kovaa kipua. toinen puoli naamasta oli puuduksissa, hampaat varsinkin. turvotus eli puutuminen kesti 1,5viikkoa! oli oikein mukavaa yrittää syödä esim leipää kun etuhampaat ja toinen puoli suusta puuduksissa. silmän alle, 0,3cm päässä silmästä oli halk. 3cm kokoinen iso mustelma joka oli siinä yli viikon.. olin ihan turpaan saaneen näköinen!! verta vuoti 3päivää, se oli oikein kivaa kun en tuntenut koska sitä valuu oli sitte vaatteet jatkuvasti likaiset

      en voi muuta sanoa kuin että oli elämäni kamalin kokemus! ennen pelkkä hampaan poraus sattui aivan kamalasti, tämä oli pientä siihen nähden. muutaman päivän päästä koululääkäri soitti ja kysyin sainko antibioottikuurin ja oli silmät pyöreänä kuinka en sitä saanut vaikka se minulle kuului

    • siis puntr jäljiltä

      mitens jääkö siihe nennää reikä josta pääsee tulehdukset jatkossa ja pöpöt

    • oivoivoooooi

      kaikkiha me ketkä ollaan kipua tunnettu tiietään, että sen kauheus unohtuu, biologine juttu (muute ei lisäännyttäis! :D) no mä muistan kyllä sen punkteerauksen kivun, varmaan siks etten aiemmi eläessäni ole joutunu kokemaa sellasta. Mun kokemus on tälläne että ekaks meen lääkärihuoneesee, missä ei ollu kunnon välineitä kun se oli jokin väliaikane huone, noo ei siinä, kammottava avustaja etti niitä välineitä ja siinä eka lääkäri laitto mulle pumpulilla puikot nenää ja se oli se puudutus, ei tuntunu missään ja kattelin vaan niitä puikkoja, sitten tää lääkäri lähtee stadii ja sanoo et oota seuraavaa lääkäriä. Siinä ootin sitte, niin kuuluukin sen puudutuksen olla jonkun 20 minuuttia, mutta kun kukaan ei selittäny niin olin vähä ihmeissään puikot nenässä. Sitten tulee naislääkäri ja se meni puhelimee ja sitä ooteltii, se neste millä huuhdellaan ehti jopa jäähtyä, mutta lääkäreillä on vissii täällä meilläpäin aikas kiirus.. noo, sitte se neste lämmitettii uudestaa ja sitte tämä neitokainen yrittää, ja yrittää ja AI! se sattu ku se yritti tunkea sitä läpi, koskaan ei oo tuntunu sellasta painetta ja kipua, se oli aika ällöttävä tunne! Mä huudan vittua, jeesusta, äitiä ja kaikkee mahollista apua, hyi mua, mutta niin paljon se sattu ettei miettiny ees käytöstapoja.. Sitten otti neiti pois ja sano että : ootpas kovaluine muija ja sit olin että huh, voisko tän lopettaa, no ei tietenkää, tulee mieslääkäri eli 3. lääkäri koko operaatiossa! :D no se oli nopea, kruz , rusahti rustosta neula läpi ja ei sattunu hirmuisesti ku se oli niin nopea! sitte se käski kumartaa sitä ku se ois kekkone, pää alas ja kaarimaljaa alkaa tulee vihreetä ja keltasta namia.. :D se oli paras niistä lääkäreistä, huumorintajune ja sai vietyä huomiota pois, ja teki työnsä hyvin ja nopeasti. Olin tätä ennen kärsiny pusutaudista, angiinasta, nielurisatulehuksesta ja muusta, viettäny aikaa sairaalassa, mutta nyt tähän päivään, en oo menny uuteen punkteeraukseen, mutta haluaisin mennä, koko ajan on päässä sellane jumalaton kipu, minkä kanssa oon jotenki tottunu elää, mut kuha kerään munaa niin meen sinne punkteerauksen, MUTTA VAADIN PÄTEVÄÄ LÄÄKÄRIÄ! oon melko varma, että punkteeraus ei ois ollu niin kammottava kokemus, ellei ois ollu hentoa lääkäriä, kattokaa siis vähän sitä lääkärin entistä kokemusta ja sitten saatte eikivuliaan punkteerauksen.

    • Eihän se nyt paha homma oo ollenkaan. Korvalääkäri hoitaa homman kunnolla. Pari rusahdusta, soosit pihalle ja helvetin nopeesti kotio pötköttään. Häipyy se keilapallo-efekti päästä samantein. Viime kerran jälkeen meni helkkarin pitkään, ennenkun tämä vakivieras tuli uudelleen kylään. Sittemmin parit antibiootit ja nyt on taas aamulla edessä huuhtelut. Pääsepähän terveiden kirjoihin takasin.

      • Myös korvaongelma

        Minulle on vain ja ainoastaan kaksi kertaa tehty punkteeraus ja korvalääkärin toimesta, ja täytyy myöntää, että pelkäsin toimenpidettä ihan hirveen kauheesti, mutta kun homma oli ohi ja todellakin alan asiantuntija sen suoritti, niin ei se ollut mikään kauhukokemus. Päinvastoin annan tehdä sen jos tarvetta siihen toimenpiteeseen tulee uudestaankin, mutta vain ja ainoastaan siihen perehtyneen ja kokeneen erikoislääkärin käsiin antautuen.
        Jostain tulee vain se epäily, ettei yleislääkäri jossain terveyskeskuksen päivystyksessä osaa punkteerausta sillä tavalla suorittaa kuin alan asiantuntijalääkäri.


    • nenäontelo

      Heiii, älkää nyt ihmeessä antako jonkun yleislääkärin ja varsinkaan terkkarilekurin suorittaa tuota toimenpidettä. Itselläni punkteerattiin 4 krt peräkkäin ja sen suoritti korvalääkäri joka oli erikoistunut näihin punkteerauksiin. Olin raskaana joten sain miedommat puudutukset mutta ei sattunut yhtään. Sitä ei vaan kaikki osaa tehdä, näin se on.

    • jooppppp

      sattuu helvetisti, älä mee

    • poskiontelot tukossa

      Toimenpide kannattaa ehdottomasti tehdä nenä-,korva-, ja kurkku autien ERIKOISLÄÄKÄRILLÄ. Monet alan erikoislääkärit ovat tehneet tuhansia ja tuhansia p.ontelon huuhtelua ja osaavat tehdä sen oikein.

      Kipuahan toimenpiteessä ei saa tulla, toki inhottavaa ja epämiellyttävää se on.. "inhottavaa" on toki suhteellista ja jokainen määrittää sen itse.

      Suosittelen lämpimästi Lääkärikeskus Aavaa ja sieltä Timo Talasta.
      Itsellä poskiontelot punkteerattu noin 15 kertaa, joista Talas tehnyt viimeiset noin 10kertaa. Hän osaa sen todella hyvin ja tämä lisäksi todella mukava mies.
      Viimeksi toimenpide tehtiin 4päivää sitten ja kaikki meni taas enemmän kuin loistavasti ja paraneminen alkoi välittömästi. Antibiootit eivät kaikissa tapauksissa auta ja huuhtelu on ainut tapa saada pöpöt pois. Itse jouduin poskionteloleikkaukseen, koska "ilmastointikanavat" olivat liian pienet ja pöpöt jäivät aina muhimaan. Ennen kävin joka flunssan yhteydessä huuhtelussa, leikkauksen jälkeen tämä oli 1. kerta ja leikkaus tehtiin 3vuotta sitten.

      Timo Talas, suosittelen, paras ikinä.. kokeilkaa! Ette pety.

    • Lyra1979

      Just kävin punkteerauksessa ja sen teki ihan terveyskeskuslääkäri ja hyvin tilanteen osas hoitaa. Pelotti niin pal et pyörryin molempien sierainten kohdalla, mut ei se hei ihan oikeesti satu niin paljon. Toki jo pelkkä ajatus neulan työntämisestä ruston läpi kuulostaa ihan jäätävältä ja se rusahdus on aika ilkee mut ei tartte pelätä. Toivottavasti on apua ja menen kyl uudestaankin jos tarvetta ilmenee :)

    • Poskiontelontulehdus

      Juuri punkteerauksesta tulleena voin suositella toimenpidettä lämpimästi. Punkteeraaminen on:

      -kivuton
      -tehokas
      -nopea
      -paljon käytetty

      Neula viedään ohuen nenän sisäisen luun (ei ruston) läpi poskionteloon ja poskiontelo huuhdellaan neulan läpi ruiskutettavalla suolavedellä. Kaikki lima ja räkä tulee nenän/nielun kautta ulos, ja se voidaan tarvittaessa tutkia labrassa. Ennen toimenpidettä punkteerauskohta puudutetaan.

      Ainoa miinus, jos sellainen on pakko keksiä, on lievän nenäverenvuodon mahdollisuus (vastaavanlainen kuin flunssassa yleensä - nopeasti ohimenevä), jota on itselläni ilmennyt yhtenä kertana neljästä.

    • huuhtelu

      Turhaa pelätä punkteerausta aivan mitäton juttu. tehty monesti. antipiooteeista ei mitään apua ,kerran söin monta kuuria ,maksa arvot aivan sekaisin ja kaikki muutkin. en suosittele kyllä antipiootteja tähän vaivaa ainostaan kuuri tai kaksi.jos ei parane muut konstit käyttöön.

    • Töihin

      Ei punkteerauksesta saa mitään sairaslomaa :) Kyseessä on niin pieni operaatio. Olisitko halunnut laiskotella pari viikkoa? Eipä tainnut onnistua!

    • ekajavikakerta

      Punkteeraus oli kokemuksena kauhea. Ensin se rusahtava tunne kun se piikki runnoo luitten läpi. Toinen oli se tunne kun kylmää vettä menee onteloon. siinä vaiheessa meinasin pyörtyä. Olin istuma-asennossa tuolilla lääkärin edessä ja näin kuinka se iso piikki oli nenän sisällä. Ilmeisesti lääkäri huomasi, että äkkiä kalpenin ja olin lysähtää lattialle. Hän tarttui hartioistani ja käski hengittämään syvään ja kumartumaan kyynärpäilläni polvia vasten. Siinä olin vähän aikaa tajunnan rajamailla lääkärin pitäessä minua kaikin voimin niin, että en valahtanut lattialle.

      Aikani siinä hengitellessäni tokenin sen verran ja että sanoin että nyt se riitti perkele ja ota se pruutta pois vähän äkkiä.

      En tiedä oliko asiasta apua. En ole sen koommin ikinä mennyt vastaavaan hoitomuotoon, enkä mene.

      • Nella83

        Itsellä on punkteerattu poskionteloita about 50 kertaa ja ikää tosiaan on se 32. Mutta ei se satu, kunhan on asiantunteva lääkäri, joka osaa homman. Eli suosittelen kyllä kääntymään korva,- nenä ja kurkkutautien erikoislääkärin puoleen. FESS-leikkauksen jälkeen tosin nuokin tulehdukset vähentyneet huomattavasti.


    • juurihoitoon

      Ihan vihjeeksi vain että toistuvien tulehdusten takana saattaa olla myös tulehtunut hampaan juuri! Hammaslääkärillä kannattais varmaan käydä tarkistuttamassa!

    • Poskiontelovaivainen

      Juuri tulin punkteerauksesta. Itse ylilääkärillä sattui olemaan tuossa aamupäivällä tyhjää aikaa, joten hän tuli punkteeraamaan. Kun lääkäri, joka on punkteerauksia tehnyt aikaisemminkin useita, niin mun tapauksessa, ne on kaikki sujunu hyvin. Olen käynyt myös korvanenäkurkku erikoislääkärillä punkteerauksessa. Ainut mikä vähän toimenpiteessä kirpasee, on puudutus. Itse punkteeraus ei satu, ainoastaan vähä rusahtaa kun sieltä menee rusto rikki, mutta se ei satu. Heti rupesi happi kulkemaan toimenpiteen jälkeen nenessä, että suosittelen, sillä siitä on apua.

    • Anonyymi

      Punkteerauksessa käynyt useamman kerran. Aivan loistava toimenpide jos on jäänyt poskiontelotulehdus päälle. Saa ontelot oikeasti tyhjennettyä ja huuhdeltua suolavedellä. Olen pyytänyt (ja onneksi saanut) punkteersuksen pari kertaa, pari kertaa lääkäri ehdottanut. On se uskomaton tunne kun täysin tukkoiset poskiontelot saa tyhjäksi linasta kertaheitolla.

      Puudutustikut nenään hetkeksi ja sitten neulala ohuen luukalvon läpi poskionteloon. Neulan kautta vettä poskionteloon joka tulee suun ja nenänkautta ulos tuoden kaikki räät ja limat mukanaan.

      Suosittelen lämpimästi jos tauti pitkittyy. Tämä todella auttaa.

      Punkteerauksen jälkeen olen syönyt duactia tai muuta pseudoefedriinivalmistetta, suihkinut nasonexia tai muuta kortisonivalmistetta nenään ja tehnyt huuhteluita nenäkannulla. Joskus syönyt myös antibioottikuurin mutta se ei liene välttämätön. Näillä eväillä on sitkeä ontelotulehdus lähtenyt minulla aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe