Kuusamon lohjenneet salvokset

Kutsuu mua Kuusamo..

Onko kenelläkään ollut ongelmia hirsitalon lyhytnurkkien kanssa? Meillä salvoksia oli lohki jo hirsiä tontille tuotaessa ja heti asennuksen alkumetreillä oli lähes puolet salvoksista lohki ja useasta hirrestä putoili salvoksen puolikkaita pois.
Asiasta reklamoitiin ja tulikin uusia hirsiä, puolet pidemmällä salvoksella, joista tarkoitus sahata ylimääräinen pois työmaalla. Asennuksen jatkuessa lohkeilu jatkui, rikkonaisia hirsiä on nyt useita kymmeniä seinässä.

Onko kokemuksia, että kestääköhän rakenne ylipäätään pystyssä, eikös salvokset ole aika keskeisessä osassa hirsirakentamisessa? Lupasivat kyllä tehtaalta tulla tekemään nurkkien peitelaudat omalla kustannuksella, eli onneksi hajalliset nurkat tulee sentään piiloon.

71

7529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsiisös?

      Mikä salvostapa? Varmaan lohenpyrstö? Ota hyvä ihminen kuvat joka nurkasta ja uhkaa lakimiehellä jos et saa kunnollista rahallista korvausta. Nurkkalaudotuksien asentaminen ilmaiseksi on lähinnä huono vitsi.

      Lähetä tännekkin kuvia. Joku osaa varmasti neuvoa kuinka menetellä. Nurkat EI SAA olla rikki!

      • Kutsuu mua kuusamo

        Ei ole lohenpyrstö, vaan 5 cm lyhytnurkka.
        Ohessa kuva siisteimmästä päästä olevasta nurkasta.
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6120-1.jpg

        Tuntui myös hieman omituiselta sekin, kun kattokannattajat piti koota itse työmaalla, no eihän me sitä osattu vaan työporukan piti se tehdä meidän kustannuksella. Eikös nekin pitäisi tulla yleensä valmiiksi kasattuna, kun sentään on talopaketista kyse? Kuusamolta sanoivat vaan että ovat kertoneet sen että ne pitää itse kasata...


      • Kutsuu mua kuusamo
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        Ei ole lohenpyrstö, vaan 5 cm lyhytnurkka.
        Ohessa kuva siisteimmästä päästä olevasta nurkasta.
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6120-1.jpg

        Tuntui myös hieman omituiselta sekin, kun kattokannattajat piti koota itse työmaalla, no eihän me sitä osattu vaan työporukan piti se tehdä meidän kustannuksella. Eikös nekin pitäisi tulla yleensä valmiiksi kasattuna, kun sentään on talopaketista kyse? Kuusamolta sanoivat vaan että ovat kertoneet sen että ne pitää itse kasata...

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?


      • ent hirsikauppias
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?

        Jokaisessa hirsitalossa on tuommoisia kärpäsen mentäviä rakoja.
        Hirsitalot pitaäisi kieltää. Vai kertoiko joku talokauppias sinulle, että "by the way, hirsitaloissa on sitten näitä rakoja, mutta....."
        Rantamökkeinä ihan suomalaiseen luontoon ja silmään sopivia.
        Voishan niistä tietty tehdä vaan sen ulkoverhouksen ja se ite talo tehtäis ihan kunnolla ja nykymääräysten/vaatimusten mukaan.
        Hirsitalokaupassa kustaan hölmöjä silmään ja kaupataan muka perinteistä ja muka ekologista ja muka energiataloudellista ja muka kestävää ja muka terveelistä ja vaikka mitä mukapaskaa.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        ent hirsikauppias kirjoitti:

        Jokaisessa hirsitalossa on tuommoisia kärpäsen mentäviä rakoja.
        Hirsitalot pitaäisi kieltää. Vai kertoiko joku talokauppias sinulle, että "by the way, hirsitaloissa on sitten näitä rakoja, mutta....."
        Rantamökkeinä ihan suomalaiseen luontoon ja silmään sopivia.
        Voishan niistä tietty tehdä vaan sen ulkoverhouksen ja se ite talo tehtäis ihan kunnolla ja nykymääräysten/vaatimusten mukaan.
        Hirsitalokaupassa kustaan hölmöjä silmään ja kaupataan muka perinteistä ja muka ekologista ja muka energiataloudellista ja muka kestävää ja muka terveelistä ja vaikka mitä mukapaskaa.

        tässä tuntuu nyt kyllä olevan sumutuksen makua, mutta hirsi valittiin sen massiivisen ulkonäönkin takia. Lautatalosta ei oikein sellaista saa vaikka tekisi hirsipaneelilla. Ja lautataloissa nuo vaakapaneelien asennukset ei kuuluneet asennussisältöön. Näin jälkeen päin sekään ei olisi ollut iso homma.

        Ylipäätään näin jälkikäteen ajatellen neuvoisin talokauppoja tehdessä ottamaan jo tarjousten läpikymiseen juristin mukaan, joka esittää kirjallisena kaikki mahdolliset kysymykset, mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei. Ja muutenkin kannattaa esittää kirjallisena (sähköposti) kaikkein tyhmimpiäkin kysymyksiä, tyyliiin tuleeko liimapuut valmiiksi liimattuna, vai onko kyseessä kasa puuta ja tölkki liimaa sekä puristimet.


      • uretaanilla
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?

        Toi rako näkyy varmaan sisäpuolellakin? Mille se kuuluisi tehtaan mielestä tiivistää? Meillä eri valmistaja ja samanlaiia rakoja on kolme.
        Kun kysyimme rakojen tukkimisesta ni kehottivat käyttämään sisäpuolella pellavaa ja ulkona villaa.


      • tyhmä minä
        uretaanilla kirjoitti:

        Toi rako näkyy varmaan sisäpuolellakin? Mille se kuuluisi tehtaan mielestä tiivistää? Meillä eri valmistaja ja samanlaiia rakoja on kolme.
        Kun kysyimme rakojen tukkimisesta ni kehottivat käyttämään sisäpuolella pellavaa ja ulkona villaa.

        Minulla on paksumpi hirsi ja rakoja löytyy. Minulle pystyttäjät sanoivat että ne raot ovat normaaleja. Sanoivat että parin vuoden kuluessa ne tiivistyvät kun hirsitalo elää. No joo kyllä pari rakoa tiivistyikin mutta vastaavasti tuli pari lisää ja yksi kävi irvistämään aika rumasti nurkkaa kohti.
        Mitäköhän minä oikein ajattelin kun ostin hirsitalon? Mitä helevetin hyötyä omistajalle on siitä että talo elää ja liikkuu. Ei nin mitään! Vetoiset nurkat sain ja muutaman ruman (nyt massalla tiivistetyn) sauman.
        Seuraava talo ei muuten ole hirrestä. Onneksi minä ainakin olen oppivainen.


      • pystyttäjä--vm-57
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?

        silmääni siltä, että teillä on myös hirret ylös-alaisin, naaraspontti alhaalla, joten vesi pääsee sitäpitkin rakenteen sisään, väitän, että toi on väärin joko koottu, tai sitten tehty jo tehtaalla.


      • pystyttelijä..vm-57!
        pystyttäjä--vm-57 kirjoitti:

        silmääni siltä, että teillä on myös hirret ylös-alaisin, naaraspontti alhaalla, joten vesi pääsee sitäpitkin rakenteen sisään, väitän, että toi on väärin joko koottu, tai sitten tehty jo tehtaalla.

        kun katselet tuollaista seinää sivulta, ja käytät päätäsi, voit tulla johtopäätökseen, että sateella, kun vesi tulee esin tuulen voimasta päin seinää, pääsee vesi tuonne naarsponttiin, olen ihan tosissani, kun sanon, että tekele on väärinpäin. Jos siinä on vielä kiristyvä salvos, en ihmettele, miks ne on rikki, noi hirrenpäät.
        Salvoksista puuttuu myös eristeet, kaulalta näköjään, oliko edullinen pystytys porukka?? Täytyi olla lähes ilmainen, vaan tuleehan tuolle nyt hintaa, kun tekele on "SUSI".


      • 2wum2må
        pystyttelijä..vm-57! kirjoitti:

        kun katselet tuollaista seinää sivulta, ja käytät päätäsi, voit tulla johtopäätökseen, että sateella, kun vesi tulee esin tuulen voimasta päin seinää, pääsee vesi tuonne naarsponttiin, olen ihan tosissani, kun sanon, että tekele on väärinpäin. Jos siinä on vielä kiristyvä salvos, en ihmettele, miks ne on rikki, noi hirrenpäät.
        Salvoksista puuttuu myös eristeet, kaulalta näköjään, oliko edullinen pystytys porukka?? Täytyi olla lähes ilmainen, vaan tuleehan tuolle nyt hintaa, kun tekele on "SUSI".

        Mammutti ja Kuusamo tekevät hirren juuri noin väärin päin.
        Tiivistys vaikuttaa kyllä aika köppäseltä. Olen nähnyt paljon parempia tiivisteratkaisuja muilla valmistajilla.


      • sushibar
        2wum2må kirjoitti:

        Mammutti ja Kuusamo tekevät hirren juuri noin väärin päin.
        Tiivistys vaikuttaa kyllä aika köppäseltä. Olen nähnyt paljon parempia tiivisteratkaisuja muilla valmistajilla.

        Jospa se Rane oli oikeassa ja "syypää" on kaava-alueen vaatimukset jotka kieltää pitkätnurkat? Vaikka ei sekään selityksestä oikein käy. Silloin käytetään lyhytnurkkasalvosta eikä rikota pitkänurkkaa.


      • jukuri
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?

        Tuo nurkkien rikkoutuminen noin aika yleistä
        liian tiukat salvokset
        pieni kolhaisu niin se rikkoutuu kasatessa samoin pelkkä kolhaisu rikkoo nurkan


        yleensä vaikka nurkat on koteloitu ne on lyhennetty työmaalla just tuon rikkoutumisen takia
        nurkkaan villaus näyttäisi aika kepposella
        Toivotaan että perustukset pitää säästyy seinien liikkumiselta

        sori en vissiin ymmärtänyt kuvaa mutta laita räystään alta kuvaa


      • 12+17
        pystyttäjä--vm-57 kirjoitti:

        silmääni siltä, että teillä on myös hirret ylös-alaisin, naaraspontti alhaalla, joten vesi pääsee sitäpitkin rakenteen sisään, väitän, että toi on väärin joko koottu, tai sitten tehty jo tehtaalla.

        Myös eilen katselin noita kuvia ja ajattelin samaa

        mutta jäin yksin pähkäileen asiaa
        se kyllä näyttää aika oudolta koko hirsi
        mutta onkai täällä ko tehtaan pystytysporukoita kommentoimaan


      • ikjuyhgt
        Kutsuu mua kuusamo kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6835.jpg
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6837.jpg
        Kuvissa näkyy kuinka tiukka salvos on, hirsi josta pala lohjennut lepää alemman hirren salvoksen päällä ja nostaa seuraavaa hirttä, tuskin huonosti asentamalla saa tuollaista aikaan... eli seinässä on nyt rako joka ei varmasti mene koskaan umpeen.

        http://www.kolumbus.fi/~w108224/IMG_6853.jpg
        Tällä hetkellä nurkat on tämän näköisiä.

        Ostaisitteko?

        onko näitä nurkkakuvia jossain nähtävissä?


      • hirsi puusta
        tyhmä minä kirjoitti:

        Minulla on paksumpi hirsi ja rakoja löytyy. Minulle pystyttäjät sanoivat että ne raot ovat normaaleja. Sanoivat että parin vuoden kuluessa ne tiivistyvät kun hirsitalo elää. No joo kyllä pari rakoa tiivistyikin mutta vastaavasti tuli pari lisää ja yksi kävi irvistämään aika rumasti nurkkaa kohti.
        Mitäköhän minä oikein ajattelin kun ostin hirsitalon? Mitä helevetin hyötyä omistajalle on siitä että talo elää ja liikkuu. Ei nin mitään! Vetoiset nurkat sain ja muutaman ruman (nyt massalla tiivistetyn) sauman.
        Seuraava talo ei muuten ole hirrestä. Onneksi minä ainakin olen oppivainen.

        En usko asiassa olevan muuta vikaa kuin väärin kasattu. Ehkä tapitus kantaa ja siksi rakoja syntyy. Kun nurkat lohkeaa, on yleisin syy että salvos ehkä kantaa ja kun mojautellaan lekalla niin lohkeaahan se. Olisiko salvoskone ohjelmoitu väärin ja olisi syntynyt liian matalia salvoksia. Oikein tehtynä salvos pitää tulla hieman avaraksi yläreunastaan. Hirsirakennus painuu todella ajan kanssa, eli ensimmäiset n 5 v. Se Kuusamo talo kannattaisi käyttää maantasalla ja tehdä uudestaan. Ei ne itsestään korjaannu. Jos salvokset on liian matalat niin että varaukset on väljät niin tehdas on velvollinen toimittamaan uuden kehikon ilman korvausta. Mihinkään "korjauskokeiluun" ei kannata alentua. Uusi on uusi eikä niitä tarvitse korjailla. Mutta tarkistakaa ensin että vika on salvoksessa, eikä pystytyksessä.


      • hirsi puusta
        pystyttelijä..vm-57! kirjoitti:

        kun katselet tuollaista seinää sivulta, ja käytät päätäsi, voit tulla johtopäätökseen, että sateella, kun vesi tulee esin tuulen voimasta päin seinää, pääsee vesi tuonne naarsponttiin, olen ihan tosissani, kun sanon, että tekele on väärinpäin. Jos siinä on vielä kiristyvä salvos, en ihmettele, miks ne on rikki, noi hirrenpäät.
        Salvoksista puuttuu myös eristeet, kaulalta näköjään, oliko edullinen pystytys porukka?? Täytyi olla lähes ilmainen, vaan tuleehan tuolle nyt hintaa, kun tekele on "SUSI".

        Missä se teelmys on.? Haluan käydä katsomassa. Siis kehikko väärinpäin..?? Olen nähnyt joskus Espoossa samanlaisen. Se oli salvamalla salvettu väärinpäin.
        Nuo kuvalinkit ei avaudu. Jos saisin osoitteen niin tulisin katsomaan ihmettä.
        Näin Norjassa yhden tapauksen kun suomalais rakentajat olivat laittaneet sisäovia ja karmit olivat paikallaan. Karmeissa oli tammikynnykset ylhäällä ja alhaalla... Että sitä sattuu kaikenlaista..


      • hirsi puusta
        2wum2må kirjoitti:

        Mammutti ja Kuusamo tekevät hirren juuri noin väärin päin.
        Tiivistys vaikuttaa kyllä aika köppäseltä. Olen nähnyt paljon parempia tiivisteratkaisuja muilla valmistajilla.

        Taidat haastella nyt omias.. Kuusamo, kuin myös Mammutti tekee hirret ihan kuin muutkin. Tiivistys on pystyttäjän taidonnäyte, ei tehtaan. Voi tuhannen rösösuutarit minkä olette tehneet...


      • Anonyymi
        ent hirsikauppias kirjoitti:

        Jokaisessa hirsitalossa on tuommoisia kärpäsen mentäviä rakoja.
        Hirsitalot pitaäisi kieltää. Vai kertoiko joku talokauppias sinulle, että "by the way, hirsitaloissa on sitten näitä rakoja, mutta....."
        Rantamökkeinä ihan suomalaiseen luontoon ja silmään sopivia.
        Voishan niistä tietty tehdä vaan sen ulkoverhouksen ja se ite talo tehtäis ihan kunnolla ja nykymääräysten/vaatimusten mukaan.
        Hirsitalokaupassa kustaan hölmöjä silmään ja kaupataan muka perinteistä ja muka ekologista ja muka energiataloudellista ja muka kestävää ja muka terveelistä ja vaikka mitä mukapaskaa.

        Kyllä hirsitalo on kaikkea hyvää kun asiansa osaavat sen tekee. Se vaan on sillä lailla kuten Simo Salmien laulaa, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole laatu puuta. Kaiken maailman propsit asennetaan hirsitaloiksi. Kaiken lisäksi vielä männnystä. Nyky mänty on huonoa joka tarkoitukseen, tellinkejäjäkään ei saa siitä tehdä. Se homehtuu ,ruskistuu ja mätänee kun se on kesken kehittynyttä. Mänty pitäisi antaa aina loppuun kasvaa niin että saaksen tai kotkan pesän voi lintu rakentaa latvaan. Nythän hakataan taimikkoja ja yritetään tehdä risuista taloja, talon rakennusaineet pitää olla vähintään 200 vuotta vanhaa metsää. Varis risuista rakentaa , katsokaa noita yli 100 vuotta vanhoja hirsitaloja , nykyään talothan kestää vain 4-5 vuotta jonka jälkeen ne on kaatopaikka tavaraa, Joka ainoa koulu on homeessa ja mätä. Kaikki omakotitalot joissa on ilmastointi niin se on pois päältä kun ihminen kuolee vedossa. Mytta laki määrää näin tekemään, sillä on työllistävä vaikutus.


      • Anonyymi

        No niimpä,oon just käyny hirsirakentajan kurssin ja salvokset pitää olla ehjiä ja siistejä.
        Jos noin on käyny niin työ on todella ammattitaidotonta ja ei kelpaa kuin juhannuskokkoon
        mun mielestä.....


      • Anonyymi
        ent hirsikauppias kirjoitti:

        Jokaisessa hirsitalossa on tuommoisia kärpäsen mentäviä rakoja.
        Hirsitalot pitaäisi kieltää. Vai kertoiko joku talokauppias sinulle, että "by the way, hirsitaloissa on sitten näitä rakoja, mutta....."
        Rantamökkeinä ihan suomalaiseen luontoon ja silmään sopivia.
        Voishan niistä tietty tehdä vaan sen ulkoverhouksen ja se ite talo tehtäis ihan kunnolla ja nykymääräysten/vaatimusten mukaan.
        Hirsitalokaupassa kustaan hölmöjä silmään ja kaupataan muka perinteistä ja muka ekologista ja muka energiataloudellista ja muka kestävää ja muka terveelistä ja vaikka mitä mukapaskaa.

        Ootsä ihan kujalla,onhan ne kestäneet satoja vuosia .


    • tervoajahöyheniä

      Tuolla tavalla toteutettu lyhytnurkka on toivoton tapaus siinä suhteessa, että hirren päät kestäisivät lohkeamatta.
      Talo kyllä pysyy kasassa, se on fakta.
      Suurikokoisen puupalkin vuosittainen kosteuseläminen jo yksistään ja suoran auringonpaisteen vaikutus lohkoo tuollaisia hirrenpäitä, vaikka ne jäisivätkin ehjäksi pystytyksen jäljeltä.
      Oikeita, aitoja vaihtoehtoja ovat joko reilun mittainen nurkkapää tai sitten lyhytnurkka kunnollisilla verhouslaudoilla. Vaadi valmistajaa asentamaan kunnolliset, jämäkät, tarpeeksi paksut nurkkalaudat, ne eivät taloa rumenna.

    • ...Kuusamon kanssa ollut missään tekemisissä, mitä nyt messuilla naapuriosaston poikien kanssa "lastuja vuollut virtaan", mutta noitten lyhytnurkkien kanssa olen silloin tällöin tekemisisssä. Useamman lyhytnurkkahirsitalon kanssa on tullut taikinoitua lähinnä suunnittelijan ja vastaavan työnjohtajan ominaisuudessa - edellinen lyhytnurkkahirsitalo asennettiin valvonnassani heinäkuussa 2009.

      Ja tällä kokemuksella en ole moista ilmiötä tavannut (piti ihan kuvakalleriaa selailla, kun en muistanut nähneensä ainoatakaan korkannutta nurkkaa, eikä ollut kuvissanikaan).

      Salvos on joko tehty liian ahtaaksi tai asennus pahanlaisesti pielessä. Veikkaan ensimmäistä, koska noin monta nutikkaa on korkannut. Onneksi oli tarkoitus koteloida, sillä on sen verran iso remontti rakentaa uusiksikaan, että epätodennäköiseltä tuntuu, että edes oikeusteitse saisi kokonaan uusiksi.

      Rakenteellisesti en usko tuon ei aiheutavan ongelmia, mutta rumaa on jälki. Ja, jos diaknoosini syistä osuu, niin todennäköisesti noita korkkaavia nurkkia on muutamassa talossa (yhdestä tai parista hirsierästä kysymys). On siinä Orjasniemen pojille sattunut harmillinen moka - eikä varmaan ole tapana tuollaista laatua tehdä kenelläkään sytemaattisemmin.

      Mitä taas tulee toisessa viestissäsi kertomaasi kattokannattajien työmaalla kokoamiseen ja osina toimittamisesta kertomiseen, laittaisin pari riviä lisää.

      Jotkut kattokannattajat (esim. kehäristikot) on pakko toimittaa osina, jotta mahtuvat tieliikennelain mittarajoihin. Kehäristikoiden yläkolmioiden kiinnittäminen työmaalla sisältyy pääsääntöisesti ristikoiden asennus -niminseen työvaiheeseen/osaurakkaan ja siitä harvemmin kerrotaan erikseen - vaikka kuluttajakaupassa olisi varmempaa ja lain hengen mukaista kertoa.

      Hirsitaloissa usein on vasakattoja, joissa kattovasan kantava osa on pienempi kuin yläpohjan eristevahvuus, jolloin vasaa pitää koolata alaspäin eristetilan lisäämiseksi. Nämäkin lisäkoolaukset usein on puutteellisesti kauppapareissa ja erityisesti tarjouksissa kuvattu. Tarjousteksti ja kauppa-asiakirjat pitäisi nähdä ennekuin pystyy ottamaan kantaa siihen, onko mitään mahdollisuuksia hakea hyvitystä työstä, jonka työmaa on tehnyt saattaakseen kattokannattajat kaupassa luvattuun muotoon. Luetutappa nuo kohdat sopparista vastaavalla työnjohtajalla tai muulla rakentamiseen perehtyneellä.

      • Kutsuu mua Kuusamo

        luki tarjouksessa sekä hankintasopimuksessa. Viimeisimpään tarjoukseen tehdas pyysi Vuokatin tarjouksen että voisivat tehdä omansa samalle viivalle. Vuokatin tarjouksessa oli mainittu että kattokannattajat sekä päätypoikoset on asennusvalmiiksi työstetyt...

        Kun kaupat oli tehty, lupa saatu ja rakennekuvatkin tulleet, ilmestyi papereiden joukkoon teksti "paikallarakennettavat vaarnapalkit", mutta silloinkaan ei voitu kuvitellakaan että ne kuuluu meidän tehdä valmiiksi!


      • Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        luki tarjouksessa sekä hankintasopimuksessa. Viimeisimpään tarjoukseen tehdas pyysi Vuokatin tarjouksen että voisivat tehdä omansa samalle viivalle. Vuokatin tarjouksessa oli mainittu että kattokannattajat sekä päätypoikoset on asennusvalmiiksi työstetyt...

        Kun kaupat oli tehty, lupa saatu ja rakennekuvatkin tulleet, ilmestyi papereiden joukkoon teksti "paikallarakennettavat vaarnapalkit", mutta silloinkaan ei voitu kuvitellakaan että ne kuuluu meidän tehdä valmiiksi!

        ...rakentamiseen tarkoittaa käsittääkseni sitä, että toimitetaan osina tai jopa pitkänä tavarana ja se, jonka asennukseen kuuluu vaarnapalkkien asennus, kokoaa kannattajat työmaalla. Liekö vaarnapalkkien asennus ollut tässä tapauksessa tilaajan vastuulla... esivalmistus hyvin usein laskee kokonaiskustannuksia mutta siirtää kustannuksia työmaalta tehtaalle, joten tuota osina toimittamista on suurin kiusaus käyttää silloin, kun tehdas ei asenna ko. tuotteita.


      • Huh huh?
        Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        luki tarjouksessa sekä hankintasopimuksessa. Viimeisimpään tarjoukseen tehdas pyysi Vuokatin tarjouksen että voisivat tehdä omansa samalle viivalle. Vuokatin tarjouksessa oli mainittu että kattokannattajat sekä päätypoikoset on asennusvalmiiksi työstetyt...

        Kun kaupat oli tehty, lupa saatu ja rakennekuvatkin tulleet, ilmestyi papereiden joukkoon teksti "paikallarakennettavat vaarnapalkit", mutta silloinkaan ei voitu kuvitellakaan että ne kuuluu meidän tehdä valmiiksi!

        Olipa hurjan näköisiä kuvia?! Todella hyvää mainosta Kuusamolle..

        Ihmeellistä kuinka liimapuussakin pitää "pihistää" materiaaleissa?? Nurkkasalvos on kuitenkin nurkan lukko. Tuo salvostapa on pitkänurkka josta on sitten pätkästy nurkista "liika" pois. Ongelma on vain siinä että liialla on alunperin ollut jokin tarkoitus. Kuten pitää nurkkarakenne ehyenä. Montakohan euroa valmistaja "säästi" firmalle punpihistämisellä?? Idioottitouhua. Nurkan pituus pitää olla ainakin hirren vahvuutta vastaava. Tavallinen massiivihirsi vääntäisi nurkat auki. Tuolla pihistelyllä saadaan nurkka kylmäksi. Voi olla että joskus sisäpuolen nurkka on pakkasilla kuurassa.


      • Huh huh? kirjoitti:

        Olipa hurjan näköisiä kuvia?! Todella hyvää mainosta Kuusamolle..

        Ihmeellistä kuinka liimapuussakin pitää "pihistää" materiaaleissa?? Nurkkasalvos on kuitenkin nurkan lukko. Tuo salvostapa on pitkänurkka josta on sitten pätkästy nurkista "liika" pois. Ongelma on vain siinä että liialla on alunperin ollut jokin tarkoitus. Kuten pitää nurkkarakenne ehyenä. Montakohan euroa valmistaja "säästi" firmalle punpihistämisellä?? Idioottitouhua. Nurkan pituus pitää olla ainakin hirren vahvuutta vastaava. Tavallinen massiivihirsi vääntäisi nurkat auki. Tuolla pihistelyllä saadaan nurkka kylmäksi. Voi olla että joskus sisäpuolen nurkka on pakkasilla kuurassa.

        ...ei ole kustannuksissa vaan arkkitehtuurissa. Nykykäytännöin hirsirakennetta ei voida kaavituksella pätevästi kieltää, mutta ulkonevat nurkat voidaan. Niimpä hirsiarkkitehdit ovat kehittäneet "ulkonemattomat" hirsinurkat ja tuollaisen kun koteloi, tulee varsin hyvännäköinen - ainakin minun mielestäni - sellainen kartanomainen lopputulos.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...rakentamiseen tarkoittaa käsittääkseni sitä, että toimitetaan osina tai jopa pitkänä tavarana ja se, jonka asennukseen kuuluu vaarnapalkkien asennus, kokoaa kannattajat työmaalla. Liekö vaarnapalkkien asennus ollut tässä tapauksessa tilaajan vastuulla... esivalmistus hyvin usein laskee kokonaiskustannuksia mutta siirtää kustannuksia työmaalta tehtaalle, joten tuota osina toimittamista on suurin kiusaus käyttää silloin, kun tehdas ei asenna ko. tuotteita.

        Sehän tässä hieman syljen maun suuhun tuo, kun paikallarakentamisesta ruvettiin puhumaan vasta 5 kuukautta kauppojen jälkeen. Ja esimerkiksi myyjän meille hommaama asennusporukkakaan ei osannut laskea pystytysurakkaan vaarnapalkkien kasausta, eli ei sitä kovin selvästi tosiaan ole missään esitetty. Nyt kehtaavat tehtaalta väittää että tämä on myös asiakkaalle edullisin tapa... mikähän olisi se kalliimpi tapa, kasauksesta tuli vielä hieman yli 3000 euron lisälasku! Paljonko yleensä kattoristikot omakotitaloon maksaa?


      • Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        Sehän tässä hieman syljen maun suuhun tuo, kun paikallarakentamisesta ruvettiin puhumaan vasta 5 kuukautta kauppojen jälkeen. Ja esimerkiksi myyjän meille hommaama asennusporukkakaan ei osannut laskea pystytysurakkaan vaarnapalkkien kasausta, eli ei sitä kovin selvästi tosiaan ole missään esitetty. Nyt kehtaavat tehtaalta väittää että tämä on myös asiakkaalle edullisin tapa... mikähän olisi se kalliimpi tapa, kasauksesta tuli vielä hieman yli 3000 euron lisälasku! Paljonko yleensä kattoristikot omakotitaloon maksaa?

        ...kaupanteon jälkeen tehty täsmennys ei ole kaupan sisällön arvioinnin kannalta käyttökelpoinen paperi. Olennaista on, mitä kauppapapereissa (ja tarjouksessa) sanotaan - ja sen tekstin arvioituttaisin sinuna jollain käytössäsi olevalla rakentamisen tuntijalla - esimerkiksi vastaavalla työnjohtajallasi tai kotikuntasi kuluttajaneuvojalla.

        Tuo 3000 euroa kuulostaa aika isolta summalta, mutta senkään seikan tarkempaa arviointia ei kannata tällä tiedolla ruveta tekemään.


      • Huono vitsi
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...ei ole kustannuksissa vaan arkkitehtuurissa. Nykykäytännöin hirsirakennetta ei voida kaavituksella pätevästi kieltää, mutta ulkonevat nurkat voidaan. Niimpä hirsiarkkitehdit ovat kehittäneet "ulkonemattomat" hirsinurkat ja tuollaisen kun koteloi, tulee varsin hyvännäköinen - ainakin minun mielestäni - sellainen kartanomainen lopputulos.

        Aika uskomatonta?
        On asiallisiakin hirsitalomalleja olemassa mutta vapaa-ajan rakentamisen puolella juuri hirsihirvitykset on sitä kauheinta ympäristösaastetta arkkitehtoorisesti. Yllättävän paljon saa hirsikaidevirityksiä tehdä kaava-alueillakin? Ihme ettei sorvihirrestä alppimajakopioita? Tai no, talopakettien muumitalot kaikella mahdollisella krumeluurilla on kanssa jotain ihan uskomatonta mitä saakin rakentaa.

        Mutta mutta, en muista valmistajaa mutta olen nähnyt koneellisesti työstetyn lyhyen nurkan. Lohenpyrstömalli ja oli ihan siisti. Jos tykkää koneen jäljestä?! "Piiluaminenkin" oli suoritettu koneellisesti!? Ihan hieno jos tykkää mutta onhan se ihan kamalan näköistä. Kuten on myös höylätty hirsipintakin mutta meneé jo makuasioiden puolelle. Mutta kun Suomessa on hienoakin rakennuskulttuuria olemassa hirsirakentamisen puolella ja rinnalle joa laitetaan "moderni" hirsitalo niin eihän niillä ole mitään muuta yhtenäistä kuin käytetty materiaali.

        Tuo pitkän-nurkan amputointi on ihan idioottimaista. Varsinkin jos taustalta löytyy rak.alan ammattilaiset? Painoitus sanalla jos..


      • Huono vitsi kirjoitti:

        Aika uskomatonta?
        On asiallisiakin hirsitalomalleja olemassa mutta vapaa-ajan rakentamisen puolella juuri hirsihirvitykset on sitä kauheinta ympäristösaastetta arkkitehtoorisesti. Yllättävän paljon saa hirsikaidevirityksiä tehdä kaava-alueillakin? Ihme ettei sorvihirrestä alppimajakopioita? Tai no, talopakettien muumitalot kaikella mahdollisella krumeluurilla on kanssa jotain ihan uskomatonta mitä saakin rakentaa.

        Mutta mutta, en muista valmistajaa mutta olen nähnyt koneellisesti työstetyn lyhyen nurkan. Lohenpyrstömalli ja oli ihan siisti. Jos tykkää koneen jäljestä?! "Piiluaminenkin" oli suoritettu koneellisesti!? Ihan hieno jos tykkää mutta onhan se ihan kamalan näköistä. Kuten on myös höylätty hirsipintakin mutta meneé jo makuasioiden puolelle. Mutta kun Suomessa on hienoakin rakennuskulttuuria olemassa hirsirakentamisen puolella ja rinnalle joa laitetaan "moderni" hirsitalo niin eihän niillä ole mitään muuta yhtenäistä kuin käytetty materiaali.

        Tuo pitkän-nurkan amputointi on ihan idioottimaista. Varsinkin jos taustalta löytyy rak.alan ammattilaiset? Painoitus sanalla jos..

        ...suurin syyllinen ympäristösaasteeseen on huono arkkitehtuuri eikä niinkään joku yksittäinen rakennusmateriaali tai rakentamisjärjestelmä.


      • kuutamolla?
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...suurin syyllinen ympäristösaasteeseen on huono arkkitehtuuri eikä niinkään joku yksittäinen rakennusmateriaali tai rakentamisjärjestelmä.

        No joo, samaa tarkoitin näillä esimerkeillä. Muumitalot ja alppimajat. Yleisellä tasolla Suomalainen arkkitehtuuri on hiukan liiankin "rikasta". Vanhan rakennuskannan tuhovimmaa ja korvaamista pikarakentamisella on joskus vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Jälleenrakentamisen ymmärrän sotien jälkeen ja maaltamuuton kaupunkeihin ja siitä seuranneet asuntopulan ratkaisutavat mutta..siihempä se sivistys omalla tasolla loppuukin. En tosin tarkoita että kaikkien pitäisi asua vanhassa pohjolaistalossa villasukat jalassa.

        Huono arkkitehtuuri ja rakennusmääräykset säännöksineen. Joskus asemakaava määräsi tasakatonkin käytön "pakolliseksi".


      • Kutsuu mua Kuusamo

      • Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        Kuvat varmaan kertoo jollekin jotain... otettu kahdesta päällekkäisestä hirrestä.
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/2010-01.jpg

        ...liian tiukasta salvoksesta, mielessäni pyöri mahdollisena "ongelmamekanismina" sitä, että noita 200 mm hirsiä on eri hirsihöyläreillä tarjolla erilaisia 202...204. Jos salvosteräpakka on tarkoitettu 202 hirrelle ja siihen työnnetään 204 - menee se läpi koneesta, mutta korkkaa nutikat aika varmasti.

        Kuvista voi päätellä, että hirsien paksuus vaihtelee saman hirsierän sisällä, jolloin ei välttämättä ole tuo arvaamani mekanismi kyseessä. Saman hirsierän sisällä hirsien paksuus voi vaihdella esim. hirsien kosteuselämisen kautta. Jos hirret ovat olleet paketoituna pitkään ja joku paketti saa kosteutta, siinä olevat hirret voivat kasvaa leveyttä...

        Olikohan tuossa kohtaa pidempään paketoituna säilytetty hirsitalo tai hirsierä kyseessä?


      • Ei hyvä
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...liian tiukasta salvoksesta, mielessäni pyöri mahdollisena "ongelmamekanismina" sitä, että noita 200 mm hirsiä on eri hirsihöyläreillä tarjolla erilaisia 202...204. Jos salvosteräpakka on tarkoitettu 202 hirrelle ja siihen työnnetään 204 - menee se läpi koneesta, mutta korkkaa nutikat aika varmasti.

        Kuvista voi päätellä, että hirsien paksuus vaihtelee saman hirsierän sisällä, jolloin ei välttämättä ole tuo arvaamani mekanismi kyseessä. Saman hirsierän sisällä hirsien paksuus voi vaihdella esim. hirsien kosteuselämisen kautta. Jos hirret ovat olleet paketoituna pitkään ja joku paketti saa kosteutta, siinä olevat hirret voivat kasvaa leveyttä...

        Olikohan tuossa kohtaa pidempään paketoituna säilytetty hirsitalo tai hirsierä kyseessä?

        Kovasti sinä yrität selityksen löytää tehdylle virheelle vaikka tiedät että syy on tekninenvirhe??

        Sentin heitto on höylähirrelle paljon. Lamellihirrelle tosi paljon. Senttiä et selitä kosteuselämisellä. Hirsien kost.erot ei näy hirsien päissä oli paketointi suoritettu tavalla jos toisella.

        Rakentamisessa täytyy huomioida puun ominaisuudet suunnittelussa ja toteutuksessa. Moka on moka.

        Tiedät kyllä ettei tuommoisia nurkkavirityksiä SAA tehdä. Kuten myös tiedät ettei kuvissa esitetyn kaltainen nurkka kestä lohkeamatta. Ainoa ongelma on liian lyhyeksi työstetty nurkka. Hyvähän se on nurkka laudoittaa koska päät imee eniten kosteutta mutta esitetyssä tapauksessa on kyse pääasiassa virheen piilottamisesta. Hirsivalmistajan kädenojennus tarkoittaa aiheutetun virheen lakaisemista maton alle. Nurkkalautojen alle tässä tapauksessa. Kyllä minä olisin edelleen valmistajalta vailla esim. hinnanalennusta tai vastaavaa muutaman nurkkalaudan sijaan. Hirsivalmistaja EI VOI kieltää virheiden olemassa oloa ja on korvausvelvollinen.

        Valmistajan virhe ei ole ostajan virhe! Minä uhkaisin käräjillä jos valmistaja ei ole suostuvainen rahallisiin korvauksiin esim. hinnan alennuksen muodossa. Käräjät kun on hiukan huonoa markkinointia yrittäjälle.


      • Ei hyvä kirjoitti:

        Kovasti sinä yrität selityksen löytää tehdylle virheelle vaikka tiedät että syy on tekninenvirhe??

        Sentin heitto on höylähirrelle paljon. Lamellihirrelle tosi paljon. Senttiä et selitä kosteuselämisellä. Hirsien kost.erot ei näy hirsien päissä oli paketointi suoritettu tavalla jos toisella.

        Rakentamisessa täytyy huomioida puun ominaisuudet suunnittelussa ja toteutuksessa. Moka on moka.

        Tiedät kyllä ettei tuommoisia nurkkavirityksiä SAA tehdä. Kuten myös tiedät ettei kuvissa esitetyn kaltainen nurkka kestä lohkeamatta. Ainoa ongelma on liian lyhyeksi työstetty nurkka. Hyvähän se on nurkka laudoittaa koska päät imee eniten kosteutta mutta esitetyssä tapauksessa on kyse pääasiassa virheen piilottamisesta. Hirsivalmistajan kädenojennus tarkoittaa aiheutetun virheen lakaisemista maton alle. Nurkkalautojen alle tässä tapauksessa. Kyllä minä olisin edelleen valmistajalta vailla esim. hinnanalennusta tai vastaavaa muutaman nurkkalaudan sijaan. Hirsivalmistaja EI VOI kieltää virheiden olemassa oloa ja on korvausvelvollinen.

        Valmistajan virhe ei ole ostajan virhe! Minä uhkaisin käräjillä jos valmistaja ei ole suostuvainen rahallisiin korvauksiin esim. hinnan alennuksen muodossa. Käräjät kun on hiukan huonoa markkinointia yrittäjälle.

        ...osallistua keskusteluun ja arvailla, mitä kuvissa näkyy. Ja esittämäni arvaukset syistä tyhmempikin ymmärtää arvauksiksi - ja puun kanssa työskennelleenä pitäisin arvauksiani vähintäänkin mahdollisina syinä. Etenkin, kun olen ollut omin silmin todistamassa sitä, miten korkeaksi suhteelliset kosteudet voivatkaan pidemmän aikaan muoviin pakatuissa tuotteissa nousta.

        Sitävastoin siitä en ole lainkaan varma, etteikö lyhytnurkka voisi pysyä eheänä. Viikottain käyn nykyiselläänkin katsomassa kohdetta, jossa vastaavaa ongelmaa ei ole havaittu - ja vuosien varrella on useita tuolla tapaa tehtyjä kohteita tullut seurattua enkä muista aiemmin tavanneeni noin laajana tätä ongelmaa.


      • joopatijoo-o
        Ei hyvä kirjoitti:

        Kovasti sinä yrität selityksen löytää tehdylle virheelle vaikka tiedät että syy on tekninenvirhe??

        Sentin heitto on höylähirrelle paljon. Lamellihirrelle tosi paljon. Senttiä et selitä kosteuselämisellä. Hirsien kost.erot ei näy hirsien päissä oli paketointi suoritettu tavalla jos toisella.

        Rakentamisessa täytyy huomioida puun ominaisuudet suunnittelussa ja toteutuksessa. Moka on moka.

        Tiedät kyllä ettei tuommoisia nurkkavirityksiä SAA tehdä. Kuten myös tiedät ettei kuvissa esitetyn kaltainen nurkka kestä lohkeamatta. Ainoa ongelma on liian lyhyeksi työstetty nurkka. Hyvähän se on nurkka laudoittaa koska päät imee eniten kosteutta mutta esitetyssä tapauksessa on kyse pääasiassa virheen piilottamisesta. Hirsivalmistajan kädenojennus tarkoittaa aiheutetun virheen lakaisemista maton alle. Nurkkalautojen alle tässä tapauksessa. Kyllä minä olisin edelleen valmistajalta vailla esim. hinnanalennusta tai vastaavaa muutaman nurkkalaudan sijaan. Hirsivalmistaja EI VOI kieltää virheiden olemassa oloa ja on korvausvelvollinen.

        Valmistajan virhe ei ole ostajan virhe! Minä uhkaisin käräjillä jos valmistaja ei ole suostuvainen rahallisiin korvauksiin esim. hinnan alennuksen muodossa. Käräjät kun on hiukan huonoa markkinointia yrittäjälle.

        On kyllä tosiaa naurettava "kädenojennus" toimittajalta ne nurkkalaudat. Aloitajalle ajatuksesksi sellaista et älä anna peittää ja sätöstellä niitä nurkkia. Kyllä kai sinä ostit ihan tavallisen toimituksen etkä mitään kakkoslaatua? Onko jossain maininta laatuvirheestä?
        Ja vielä ulkonäköä pahempi juttu on ne raot seinässä. Mitä sanoo vastaavasi? Ja kunnan rakennustarkastaja? Saako teidän kunnassa olla seinissä reikiä? Eikös ne vaadi kuitenkin kuntaankin ilmanvaihdosta mittauspöytäkirjan?


      • joopatijoo-o kirjoitti:

        On kyllä tosiaa naurettava "kädenojennus" toimittajalta ne nurkkalaudat. Aloitajalle ajatuksesksi sellaista et älä anna peittää ja sätöstellä niitä nurkkia. Kyllä kai sinä ostit ihan tavallisen toimituksen etkä mitään kakkoslaatua? Onko jossain maininta laatuvirheestä?
        Ja vielä ulkonäköä pahempi juttu on ne raot seinässä. Mitä sanoo vastaavasi? Ja kunnan rakennustarkastaja? Saako teidän kunnassa olla seinissä reikiä? Eikös ne vaadi kuitenkin kuntaankin ilmanvaihdosta mittauspöytäkirjan?

        Minustakin tuo kaipaa perusteellisemman selbvityksen. Suosittelinkin tuolla edellä kauppa-asiakirjojen kiikuttamista vastaavan ja/tai kuluttajaneuvojan luettavaksi.


      • maailman vahvin nall
        rauno_kangas kirjoitti:

        Minustakin tuo kaipaa perusteellisemman selbvityksen. Suosittelinkin tuolla edellä kauppa-asiakirjojen kiikuttamista vastaavan ja/tai kuluttajaneuvojan luettavaksi.

        Valmistaja on vastuussa. Vauriot rakenteen aiheuttamia. Valmistajan pitäisi korvauksena tulla vastaan esim. hinnanalennuksen muodossa. Nurkkalaudat toki paikoilleen mutta korvaus virheistä, ei pelkästään virheet piiloon.

        Urputtavat varmasti puhelimessa tyyliin näitä sattuu eikä ole kuin esteettinen ongelma. Kakkapuhetta, rakennevika on rakennevika. Pistä hanttiin niin saat jonkun tonnin hinnasta pois.


      • sopivasti?
        maailman vahvin nall kirjoitti:

        Valmistaja on vastuussa. Vauriot rakenteen aiheuttamia. Valmistajan pitäisi korvauksena tulla vastaan esim. hinnanalennuksen muodossa. Nurkkalaudat toki paikoilleen mutta korvaus virheistä, ei pelkästään virheet piiloon.

        Urputtavat varmasti puhelimessa tyyliin näitä sattuu eikä ole kuin esteettinen ongelma. Kakkapuhetta, rakennevika on rakennevika. Pistä hanttiin niin saat jonkun tonnin hinnasta pois.

        Hyväksyisitkö sinä esim 5000 e hyvityksen jos olisi sinun talo? Hirsissä millien rakoja!! Minä en ainakaan hyväksyisi euroakaan alle kymppitonnin.


      • mvnalle
        sopivasti? kirjoitti:

        Hyväksyisitkö sinä esim 5000 e hyvityksen jos olisi sinun talo? Hirsissä millien rakoja!! Minä en ainakaan hyväksyisi euroakaan alle kymppitonnin.

        No ne raot kyllä tavallaan kuuluu hirsirakennuksen luonteeseen. Kehikon painuessa raot pienenee enkä niistä mainitsisi ollenkaan.
        Mutta nuo nurkat on täyttä p####aa. Aiheuttaa ainakin lämpövuotoja. Kuvista sen näkee hyvin eikä piiloon verhoileminen muuta sitä asiaa mitenkään. Ongelma on vain silloin piilotettu. JOS myyt seuraavalle, vastuussa olet sinä. Voi sitäpaitsi vaikeuttaa myymistä!! Et ole saanut maksamallesi summalle vastiketta. Myyjä tässä heikoilla on.
        En osaa korvaus-summaan sanoa mitään. Mutta painottaisin edelleen että tuollaisen myyminen eteenpäin on vaikeaa ja jos onnistuukin, joudut laskemaan hintaa. Viallinen tuote on viallinen tuote.
        Minä olen vain yksinkertainen kirvesmies enkä osaa edes sanoa keneen kannattaisi ottaa yhteyttä asian korjaamiseksi tavalla tai toisella. Jokatapauksessa, älä tyydy pelkästään nurkkien laudoittamiseen. Itse olisin marssinut jo tehtaalle isompien pamppujen puheille enkä kovinkaan sivistyneesti osaisi käyttäytyä vastaavassa tilanteessa.

        -Vialliset nurkat heikentää rakennetta (Ei suuresti mutta jokatapauksessa heikentää).
        -Vialliset nurkat voi aiheuttaa lämpövuotoja.
        -Viallinen rakenne ON vaikea myydä eteenpäin ja laskee jälleenmyyntihintaa.
        -Vika on VALMISTAJASSA.

        Kaikki edellä mainitut asiat valmistaja tulee kieltämään. Ainakin aluksi. Minun mielestäni et ole saanut sitä mistä olet maksanut.


      • Richtmeister
        mvnalle kirjoitti:

        No ne raot kyllä tavallaan kuuluu hirsirakennuksen luonteeseen. Kehikon painuessa raot pienenee enkä niistä mainitsisi ollenkaan.
        Mutta nuo nurkat on täyttä p####aa. Aiheuttaa ainakin lämpövuotoja. Kuvista sen näkee hyvin eikä piiloon verhoileminen muuta sitä asiaa mitenkään. Ongelma on vain silloin piilotettu. JOS myyt seuraavalle, vastuussa olet sinä. Voi sitäpaitsi vaikeuttaa myymistä!! Et ole saanut maksamallesi summalle vastiketta. Myyjä tässä heikoilla on.
        En osaa korvaus-summaan sanoa mitään. Mutta painottaisin edelleen että tuollaisen myyminen eteenpäin on vaikeaa ja jos onnistuukin, joudut laskemaan hintaa. Viallinen tuote on viallinen tuote.
        Minä olen vain yksinkertainen kirvesmies enkä osaa edes sanoa keneen kannattaisi ottaa yhteyttä asian korjaamiseksi tavalla tai toisella. Jokatapauksessa, älä tyydy pelkästään nurkkien laudoittamiseen. Itse olisin marssinut jo tehtaalle isompien pamppujen puheille enkä kovinkaan sivistyneesti osaisi käyttäytyä vastaavassa tilanteessa.

        -Vialliset nurkat heikentää rakennetta (Ei suuresti mutta jokatapauksessa heikentää).
        -Vialliset nurkat voi aiheuttaa lämpövuotoja.
        -Viallinen rakenne ON vaikea myydä eteenpäin ja laskee jälleenmyyntihintaa.
        -Vika on VALMISTAJASSA.

        Kaikki edellä mainitut asiat valmistaja tulee kieltämään. Ainakin aluksi. Minun mielestäni et ole saanut sitä mistä olet maksanut.

        samaa mieltä.
        Kuten joku jo tuolla ylempänä ketjussa selvitti, on noin lyhyellä nurkkapäällä tehty lukkotyöstö selkeä riski. Ei ne pienet palikanpalat tahdo säilyä ehjänä edes työmaalle asti, saati sitten myöhemmin.
        Eli tässä kohdin valmistajalla selvä suunnitteluvirhe.
        Toisekseen näyttää kuvien perusteella siltä, että joko salvoksen toleranssi tai puun kosteus tai sitten molemmat eivät ole oikein. Tämän näkee siitä, että puu on ruttaantunut salvoksen vierestä hirttä paikalle asennettaessa.
        Eli tässä kohdin valmistajalla myös virhe.
        Kolmanneksi: Tuosta saa toki asiallisilla nurkkalaudoilla ja tiivistyksellä tiiviin ja nätin, mutta se vaatii ammattimaisen tekijän. Salvosmalli ei ole varsinaisesti ulkonurkattomana toteutettavaksi oikea, vaan nurkat ilman ulkonevia nurkkapäitä olisi tehtävä toisentyyppisellä salvoksella. Näitähän kirvesveistoaikana tehtiin paljon ja ne olivat toimivia.
        Olen itse saneerannut aikanaan yhden nurkkaongelmatalon ja tähän taloon tehtiin myöhemmin myös tiiveystesti ja homma onnistui.
        Kyllä tuonkin talon korjaus onnistuu, mutta se vaatii valmistajalta vakavan paneutumisen asiaan.
        Joka tapauksessa valmistajalla on pääosin vastuu ko. tapauksessa, vaikka kyllä pystyttämisessäkin saattaa olla sanomista.


      • Ei hyvä ei..
        Richtmeister kirjoitti:

        samaa mieltä.
        Kuten joku jo tuolla ylempänä ketjussa selvitti, on noin lyhyellä nurkkapäällä tehty lukkotyöstö selkeä riski. Ei ne pienet palikanpalat tahdo säilyä ehjänä edes työmaalle asti, saati sitten myöhemmin.
        Eli tässä kohdin valmistajalla selvä suunnitteluvirhe.
        Toisekseen näyttää kuvien perusteella siltä, että joko salvoksen toleranssi tai puun kosteus tai sitten molemmat eivät ole oikein. Tämän näkee siitä, että puu on ruttaantunut salvoksen vierestä hirttä paikalle asennettaessa.
        Eli tässä kohdin valmistajalla myös virhe.
        Kolmanneksi: Tuosta saa toki asiallisilla nurkkalaudoilla ja tiivistyksellä tiiviin ja nätin, mutta se vaatii ammattimaisen tekijän. Salvosmalli ei ole varsinaisesti ulkonurkattomana toteutettavaksi oikea, vaan nurkat ilman ulkonevia nurkkapäitä olisi tehtävä toisentyyppisellä salvoksella. Näitähän kirvesveistoaikana tehtiin paljon ja ne olivat toimivia.
        Olen itse saneerannut aikanaan yhden nurkkaongelmatalon ja tähän taloon tehtiin myöhemmin myös tiiveystesti ja homma onnistui.
        Kyllä tuonkin talon korjaus onnistuu, mutta se vaatii valmistajalta vakavan paneutumisen asiaan.
        Joka tapauksessa valmistajalla on pääosin vastuu ko. tapauksessa, vaikka kyllä pystyttämisessäkin saattaa olla sanomista.

        Kyllä kyllä. Sisänurkat kuurassa talvella ei ole toivottava ominaisuus uudessa rakennuksessa.
        Ei mene uusiksi koko homma mutta vaatii korjaustoimenpiteitä. Pelkkä laudoitus ei riitä vaan tiivistämiseen on aihetta paneutua.
        Tuo on huomioitava että jälleenmyyntiarvoon vauriot vaikuttaa negatiivisesti. Jos ei sitten jätä mainitsematta koko asiasta? JOS uusi asukas mittauttaa esim. lämpövuodot ja sen jälkeen poistaa nurkkalaudoitukset, löytää hän samalla ongelman aiheuttajan. Mutta ongelma onkin siinä että korvausvelvollinen on edellinen omistaja, ei valmistaja.

        Vastuu on jokatapauksessa valmistajalla. Pitkänurkka on pitkä nurkka. Pitkänurkka josta poistetaan nurkka joka on koko nurkkatavan ajatus, on kyseessä virheellinen suoritus. Jos kyse on kaava-alueen erityisvaatimuksista jonka perusteella pitkiä nurkkia ei saa olla, on "ongelma" poistettu ihan väärällä tavalla. Lyhytnurkkia valmistavia firmoja löytyy. Nyt ongelman ratkaisemisella on aikaan saatu pelkästään lisäongelmia.

        Onko avauksen kirjoittaja ollut yhteydessä valmistajaan? Pelkkä nurkkien laudoitus firman puolesta ei riitä. Silloin syyllistytään pelkästään virheiden piilottamiseen.

        Mikä on oikea toimintatapa jos asia riitaantuu valmistajan ja ostajan välillä? Keneen rakennuttajan pitää ottaa yhteys mikäli valmistaja kieltäytyy korvaamasta aiheuttamiaan vaurioita?


      • Richtmeister
        Ei hyvä ei.. kirjoitti:

        Kyllä kyllä. Sisänurkat kuurassa talvella ei ole toivottava ominaisuus uudessa rakennuksessa.
        Ei mene uusiksi koko homma mutta vaatii korjaustoimenpiteitä. Pelkkä laudoitus ei riitä vaan tiivistämiseen on aihetta paneutua.
        Tuo on huomioitava että jälleenmyyntiarvoon vauriot vaikuttaa negatiivisesti. Jos ei sitten jätä mainitsematta koko asiasta? JOS uusi asukas mittauttaa esim. lämpövuodot ja sen jälkeen poistaa nurkkalaudoitukset, löytää hän samalla ongelman aiheuttajan. Mutta ongelma onkin siinä että korvausvelvollinen on edellinen omistaja, ei valmistaja.

        Vastuu on jokatapauksessa valmistajalla. Pitkänurkka on pitkä nurkka. Pitkänurkka josta poistetaan nurkka joka on koko nurkkatavan ajatus, on kyseessä virheellinen suoritus. Jos kyse on kaava-alueen erityisvaatimuksista jonka perusteella pitkiä nurkkia ei saa olla, on "ongelma" poistettu ihan väärällä tavalla. Lyhytnurkkia valmistavia firmoja löytyy. Nyt ongelman ratkaisemisella on aikaan saatu pelkästään lisäongelmia.

        Onko avauksen kirjoittaja ollut yhteydessä valmistajaan? Pelkkä nurkkien laudoitus firman puolesta ei riitä. Silloin syyllistytään pelkästään virheiden piilottamiseen.

        Mikä on oikea toimintatapa jos asia riitaantuu valmistajan ja ostajan välillä? Keneen rakennuttajan pitää ottaa yhteys mikäli valmistaja kieltäytyy korvaamasta aiheuttamiaan vaurioita?

        korvaamaan.
        Mutta, kuten sanottu ammattimies kyllä tekee nurkasta tiiviin ja lämpimän, vaikka työtä se vaatii, kun tehtaan lopputulos on noin huono.
        Eli, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta, siitä, kuka on korjaus- ja korvausvelvollinen ja tuleeko nurkasta oikein tehdyn korjauksen jälkeen hyvä.
        Reklamaatio aina ensin valmistajalle.
        Jämäkkä, asiallinen ote asiaan asiakkaan puolelta ja valvojan käyttö apuna, niin homma onnistuu.
        Painotan vielä, ettei tule väärinkäsitystä, että korjauksessa ei suinkaan ole kyse ainoastaan pelkkien nurkkalautojen asennuksesta.
        En rupea valmistajaa neuvomaan, Kuusamon Hirsitalot hoitakoon reklamaationsa itse.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        Richtmeister kirjoitti:

        korvaamaan.
        Mutta, kuten sanottu ammattimies kyllä tekee nurkasta tiiviin ja lämpimän, vaikka työtä se vaatii, kun tehtaan lopputulos on noin huono.
        Eli, tässä puhutaan kahdesta eri asiasta, siitä, kuka on korjaus- ja korvausvelvollinen ja tuleeko nurkasta oikein tehdyn korjauksen jälkeen hyvä.
        Reklamaatio aina ensin valmistajalle.
        Jämäkkä, asiallinen ote asiaan asiakkaan puolelta ja valvojan käyttö apuna, niin homma onnistuu.
        Painotan vielä, ettei tule väärinkäsitystä, että korjauksessa ei suinkaan ole kyse ainoastaan pelkkien nurkkalautojen asennuksesta.
        En rupea valmistajaa neuvomaan, Kuusamon Hirsitalot hoitakoon reklamaationsa itse.

        Tässä on tullutkin paljon asiallisia neuvoja mitä tehdä ja myös selkeä osoitus siitä että virhe tosiaan on tapahtunut.
        Pitää panna kova kovaa vastaan talotehtaalle, en tosiaan aio ilman merkittävää hinnanalennusta tätä hyväksyä.

        Kysyin vakuutusyhtiön kovausosastolta, että mitenkähän olisivat innokkaita korvaamaan, jos talossa jostain seinän raosta alkaisi pihalle näkyä tai tapahtuisi jotain muuta nurkkiiin yhdistettävää, niin luonnollisesti vastaus oli aika helppo arvata - ei kannata heidän puoleen niissä merkeissä kääntyä. Eli jo senkin takia rakenne on todella riskaabeli.

        Mietin itsekin myös tuota myyntinäkökulmaa. Itse ainakin välttäisin valmiiksi rikkonaista taloa ja aika käärmeissäni olisin jos tuollaista löytyisi yllättäen kauppojen jälkeen.

        Niin ja me tilasimme ja ostimme ihan priimaa, ei tosiaan ollut missään välissä puhetta / toiveita sekundasta.


      • 2. hirsitalo
        Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        Tässä on tullutkin paljon asiallisia neuvoja mitä tehdä ja myös selkeä osoitus siitä että virhe tosiaan on tapahtunut.
        Pitää panna kova kovaa vastaan talotehtaalle, en tosiaan aio ilman merkittävää hinnanalennusta tätä hyväksyä.

        Kysyin vakuutusyhtiön kovausosastolta, että mitenkähän olisivat innokkaita korvaamaan, jos talossa jostain seinän raosta alkaisi pihalle näkyä tai tapahtuisi jotain muuta nurkkiiin yhdistettävää, niin luonnollisesti vastaus oli aika helppo arvata - ei kannata heidän puoleen niissä merkeissä kääntyä. Eli jo senkin takia rakenne on todella riskaabeli.

        Mietin itsekin myös tuota myyntinäkökulmaa. Itse ainakin välttäisin valmiiksi rikkonaista taloa ja aika käärmeissäni olisin jos tuollaista löytyisi yllättäen kauppojen jälkeen.

        Niin ja me tilasimme ja ostimme ihan priimaa, ei tosiaan ollut missään välissä puhetta / toiveita sekundasta.

        Meillä myös lohjenneita lyhytnurkkia, miten pystyisi korjaamaan?? On rakennettu jo 1.5 vuotta kuusamolta ei saa mitään apua, kun on kulunut yli vuosi aloituksesta. Muutenkin neovot ja ohjeet olleet tiukassa, pääsuunnittelija Mustonen vaan kuittailee...


      • Suksii kuusamoon...
        2. hirsitalo kirjoitti:

        Meillä myös lohjenneita lyhytnurkkia, miten pystyisi korjaamaan?? On rakennettu jo 1.5 vuotta kuusamolta ei saa mitään apua, kun on kulunut yli vuosi aloituksesta. Muutenkin neovot ja ohjeet olleet tiukassa, pääsuunnittelija Mustonen vaan kuittailee...

        Kuusamon nettisivuilla on rakentajablogi, jonka sivuilla olevissa kuvissa näkyy lohjenneita nurkkia paljon. En tiedä ovatko he asiasta ääntä pitäneet, ilmeisesti eivät sillä linkki sivuilta vielä löytyy.


      • 17+9
        sopivasti? kirjoitti:

        Hyväksyisitkö sinä esim 5000 e hyvityksen jos olisi sinun talo? Hirsissä millien rakoja!! Minä en ainakaan hyväksyisi euroakaan alle kymppitonnin.

        avata tili jolle sulle lähetetään joka kesä raha ja syksyisinhän sä sitten sen palauttaisit


    • Vähän faktaa teille

      Kommentoin tähänastisen ketjun luettuani.

      Kyllä huomaa useimmista kirjoittajista, että ette te pölvästit mitään tajua hirsirakentamisesta ja lyhytnurkista - moni piti nurkkakoteloita tehtaan vastaantulona lohkeilleista nurkista!!! Sehän on aivan selviö, kun lyhytnurkkainen malli tilataan, että se tulee kotelonurkilla! Ei Kuusamo eikä mikään muukaan firma myy hirsitaloja lyhyillä nurkilla muuten kuin koteloituna. Kyllä paistaa niin tyhmyys läpi teidän kommenteista. Kyllä ne nurkkakoteloiden materiaalit varmasti kuului ihan toimitukseen tälläkin kaipparilla.

      Minä tiedän mistä puhun, sillä meille tuli viime kesänä Kuusamo-hirsitalo ja lyhytnurkilla. Kyllä meilläkin sieltä täältä lohkesi lyhytnurkan nurkasta palanen, sehän on selvä, mutta salvokset oli kyllä asiallisesti tehty joka ainoa eikä pystytyksessä ollut minkäänlaista ongelmaa. Meillä pystytettiin omalla vankalla asiantuntemuksella heti hirsitoimituksen saavuttua. Yhtään viallista hirttä ei ollut, varahirsiä oli silti mukana. Ei noiden lyhytnurkkien päätyjen kunnolla ole rakennuksen toiminnalle mitään merkitystä, sillä salvoksen keskelle asennetaan jäykistetangot, jotka ei sitten ole niitä "pitkiä ruuveja", vaan oikeita jäykisteputkia. Ne pitää nurkan kasassa, siinä ei mitkään salvokset auta jos puu päättää elellä omaa elämäänsä. Liimapuuhan ei sitä kovin kyllä tee. Toisekseen siellä kehikon päällä on niin montakymmentä tonnia painoa sitten kaikkinensa, että ei se sieltä hevin mihinkään lähde vaikka joku lyhytnurkan pääty olisikin lohjennut.

      Sitä kyllä mietin, että kuka ja millä asiantuntemuksella oli tuon rakennuksen pystyttänyt. Jälki oli väkivaltaisen näköistä. Isäni tuttu on pystyttänyt hirsirakennuksia parikymmentä vuotta ja hänen kommenttinsa Kuusamosta oli, että Kuusamolla on hyvät salvokset eikä pystyttämisessä ole koskaan joutunut väkivaltaa käyttämään (no lekaa nyt normaalisti totta kai kuitenkin). Monien muiden hirsitoimittajien tuotosten kanssa sen sijaan on jouduttu ongelmoimaan niitä hirsiä paikoilleen. Onhan se mahdollista että salvos on ollut liian ahdas. Mahdollista on kuitenkin myös se, että pystytyksessä ei ole ollut osaamista mukana.

      Tuo että keskellä hirttä on salvoksen viisteessä "tilaa", ei paina tässä hommassa mitään - kyllä se on se keskikohta, joka painuu tiiviisti edellistä hirttä vasten. Jos sivu olisi liian tiukka, sehän nimenomaan pitäisi keskikohdat erossa toisistaan ja se olisi se, mistä seuraisi hataruutta.

      Itsellä on vain positiivista sanottavana Kuusamo hirsitalosta. Meillä ei nurkista vedä vaan samaa lämpötilaa näyttää kuin muuallakin talossa.

      Kyllähän näitä kaikenlainen porukka väsäilee taloja maailmassa vaikka ei sitä asiantuntemusta niin olisikaan. Kannattaa varmaan pysytellä porukan noissa valmiskastelleissa jos ei taidot riitä itsellä.

      • Huono provo

        Olisko noin että tämä aloitus olis ollut vaan jonkun toisen merkin myyjän trolli kun vaikea on uskoa että kukaan joka on talopaketin ostanut, olisi jäänyt jotenkin epätietoiseksi siitä, että nurkkakotelomateriaalit kuuluvat toimitukseen eikä niitä ole varmasti tehtaalta annettu hyvityksenä lohjenneista lyhytnurkista...


      • hoh hoh hoijaa..
        Huono provo kirjoitti:

        Olisko noin että tämä aloitus olis ollut vaan jonkun toisen merkin myyjän trolli kun vaikea on uskoa että kukaan joka on talopaketin ostanut, olisi jäänyt jotenkin epätietoiseksi siitä, että nurkkakotelomateriaalit kuuluvat toimitukseen eikä niitä ole varmasti tehtaalta annettu hyvityksenä lohjenneista lyhytnurkista...

        Voi voi kun ottaa luonnonpäälle oman merkin arvosteleminen?! Vähän faktaa teille nimimerkin juttu oli jopa hauska lyhytnurkka selityksineen. Kyseessä kun on pitkä nurkka josta nurkat on menty lyhentämään liian lyhyiksi josta myös vauriotkin aiheutuu.
        Niin että herralle Kuusamotalon omistajalle, asut pitkänurkka etkä lyhytnurkka hirsitalossa. Lyhytnurkkien salvostavat ovat ihan toisenlaiset.

        Trollit haukkuu ensin toisen tuotemerkin ja sitten tarjoavat pelastuksena tilanteeseen omaa merkkiään. Harvemmin he kiertelevät toisten työmailla kameran kanssa..


      • sytädev
        hoh hoh hoijaa.. kirjoitti:

        Voi voi kun ottaa luonnonpäälle oman merkin arvosteleminen?! Vähän faktaa teille nimimerkin juttu oli jopa hauska lyhytnurkka selityksineen. Kyseessä kun on pitkä nurkka josta nurkat on menty lyhentämään liian lyhyiksi josta myös vauriotkin aiheutuu.
        Niin että herralle Kuusamotalon omistajalle, asut pitkänurkka etkä lyhytnurkka hirsitalossa. Lyhytnurkkien salvostavat ovat ihan toisenlaiset.

        Trollit haukkuu ensin toisen tuotemerkin ja sitten tarjoavat pelastuksena tilanteeseen omaa merkkiään. Harvemmin he kiertelevät toisten työmailla kameran kanssa..

        Korjaus..Asut liimapuutalossa et hirsitalossa.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        Huono provo kirjoitti:

        Olisko noin että tämä aloitus olis ollut vaan jonkun toisen merkin myyjän trolli kun vaikea on uskoa että kukaan joka on talopaketin ostanut, olisi jäänyt jotenkin epätietoiseksi siitä, että nurkkakotelomateriaalit kuuluvat toimitukseen eikä niitä ole varmasti tehtaalta annettu hyvityksenä lohjenneista lyhytnurkista...

        Talopakettiinhan kuuluu se materiaali mitä siihen tilataan. Toki meillä kuului nurkkakoteloiden materiaalit ja tässä tapauksessa kun ongelmia alkoi ilmetä, lupasivat tehdä koteloinnin työn tehtaan kustannuksella.
        Tunnustivat myös tehtaalta ensimmäisten lohkeamien reklamoinnin yhteydessä, että "tuotanto ei ole oikein pysynyt tahdissa näiden lyhytnurkkien kanssa, että ongelmia hieman on".

        Eivätkä ne ole toimittaneet tälläisiä valmiiksi lyhyitä nurkkia kuin noin vuoden verran. Sitä ennen ne on amputoitu lyhyeksi työmaalla. Tulee vaan mieleen että jos tuote ei ole kunnossa, niin aika kyseenalaista testata sitä näin asiakkaalla.

        Ei se kyllä paljon lohduta myyntitilanteessa selitellä, että on siellä rautatangot pitämässä näitä harvahammasnurkkia kasassa (joita ei ole keskellä salvosta vaan nurkan toisella seinällä...) Hirsitalo on ilmankin varmasti vaikea myytävä, eli senkin takia tulee meille väkisinkin loppuiän asumus...


      • Vaatikaa laatua

        Jos ostaisi UUDEN auton ja siinä valmiiksi roikkuisi lokasuojat ja puskurit maassa, niin menisikö täydestä jos autokauppias sanoisi, ettei niillä ole auton kulkemisen kanssa mitään tekemistä, renkaat kyllä kestää paikoillaan. Sitä paitsi lokasuojat kyllä saadaan maalilla siinä pysymään sen verran että kotiin pääset.

        Omituinen asenne... "Sehän on selvä" että tuote särkyy asennettaessa. Olisiko syytä mainita sellainen kaupantekotilanteessa? En tiedä, onko sitten hirrellä muitakin vapautuksia kuin tuo seinän U-arvon kanssa.


      • Nurkkajyrä
        hoh hoh hoijaa.. kirjoitti:

        Voi voi kun ottaa luonnonpäälle oman merkin arvosteleminen?! Vähän faktaa teille nimimerkin juttu oli jopa hauska lyhytnurkka selityksineen. Kyseessä kun on pitkä nurkka josta nurkat on menty lyhentämään liian lyhyiksi josta myös vauriotkin aiheutuu.
        Niin että herralle Kuusamotalon omistajalle, asut pitkänurkka etkä lyhytnurkka hirsitalossa. Lyhytnurkkien salvostavat ovat ihan toisenlaiset.

        Trollit haukkuu ensin toisen tuotemerkin ja sitten tarjoavat pelastuksena tilanteeseen omaa merkkiään. Harvemmin he kiertelevät toisten työmailla kameran kanssa..

        Hohhoijaa vaan itsellesi, ei ole kyseessä pitkänurkkatalo, josta on nurkat menty lyhentämään, vaan on kyseessä tarkoituksella kotelonurkilla tilattu talo ja kuten tuosta jäljempänä tulevasta kommentista voit huomata, tehdas on tullut tuosta lohkeilusta vastaan lupaamalla tehdä ne nurkkakotelotkin. Kyllähän niidenkin teossa tietysti oma hommansa on ja tuolla asiantuntemuksella niitä tuskin olisi osattu tehdä niitä koteloitakaan, kun ne täytyy ajaa halkaisusirkkelillä paneelista ihan omin pikku kätösin.

        Kyllä olen sitä mieltä että Honka olisi ollut näille tyypeille parempi valinta, koska siinä on enemmän esivalmisteltuja osia ja päädytkin saa elementteinä - hinta tietysti olisi ollut korkeampi sitten. Mutta eihän nämä hintaa katso eikä sitä mieti, mikä on omaan osaamiseen nähden paras vaihtoehto.

        Voi voi.


      • ja säälipelle

        Yhyy..kyllä meillä ainakin on lämpimät nurkat. Me tehtiin se niin hyvin ja myyjäkin sanoi et ompa komee talo. Ja iskäkin sano ja sen tuttu (poikaystävä). Ja ne kaverit kyllä tietää. Ja saatiin hirsiäkin kaupanpäälle. Ja raot EI ole isoja. Ei ne haittaa. Tää on tosi hyvä talo, varmaan paras hirsitalo markkinoilla. Sitä paitsi liimahirsi on vielä hirsitaloakin parempi. Te muut ette nyt tajua.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        ja säälipelle kirjoitti:

        Yhyy..kyllä meillä ainakin on lämpimät nurkat. Me tehtiin se niin hyvin ja myyjäkin sanoi et ompa komee talo. Ja iskäkin sano ja sen tuttu (poikaystävä). Ja ne kaverit kyllä tietää. Ja saatiin hirsiäkin kaupanpäälle. Ja raot EI ole isoja. Ei ne haittaa. Tää on tosi hyvä talo, varmaan paras hirsitalo markkinoilla. Sitä paitsi liimahirsi on vielä hirsitaloakin parempi. Te muut ette nyt tajua.

        Olen tosi iloinen kaikkien teidän puolesta, joilla homma on toiminut ja talo on lämmin ja ehjä. Se ei tosin meidän tilannetta paljon auta. Ei minulla tosiaan olisi ollut mitään sitä vastaan, että omanikin olisi ehjä. Olin itsekin sitä mieltä ostotilanteessa, että Kuusamo olisi paras vaihtoehto, tiheäsyistä lapin kuusta - lämmin ja kestävä. Eikä tosiaan ollut halvin vaihtoehto.

        Koomisia kommentteja nuokin, että olisi omaan osaamiseen nähden parempi vaihtoehto joku muuttovalmis ratkaisu... en uskotellutkaan itselleni että toimistotyötä tekevänä olisin yhtä-äkkiä hirsirakentamisen guru ja siksi en myöskään pystytystä itse tehnyt vaan jätin sen myyjän meille hankkimille ammattimiehille.
        En usko että kovin montaa tietokoneen tai vaikkapa auton ostajaa soimataan jos he eivät osaakaan korjata rikkoutunutta vehjettään itse...


      • Ei rakentaja - vielä
        Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        Olen tosi iloinen kaikkien teidän puolesta, joilla homma on toiminut ja talo on lämmin ja ehjä. Se ei tosin meidän tilannetta paljon auta. Ei minulla tosiaan olisi ollut mitään sitä vastaan, että omanikin olisi ehjä. Olin itsekin sitä mieltä ostotilanteessa, että Kuusamo olisi paras vaihtoehto, tiheäsyistä lapin kuusta - lämmin ja kestävä. Eikä tosiaan ollut halvin vaihtoehto.

        Koomisia kommentteja nuokin, että olisi omaan osaamiseen nähden parempi vaihtoehto joku muuttovalmis ratkaisu... en uskotellutkaan itselleni että toimistotyötä tekevänä olisin yhtä-äkkiä hirsirakentamisen guru ja siksi en myöskään pystytystä itse tehnyt vaan jätin sen myyjän meille hankkimille ammattimiehille.
        En usko että kovin montaa tietokoneen tai vaikkapa auton ostajaa soimataan jos he eivät osaakaan korjata rikkoutunutta vehjettään itse...

        Niinhän se menee että kun MINÄ olen ostanut vaikkapa I-Phonen, niin se on köyhien ja säälipelle-rähmäkäpälien uikutusta väittää niiden räjähtävän. MINUN ostama tuote ei voi koskaan rikkoutua, ei minulla eikä kenelläkään muulla. Se ei ole edes ajateltavissa oleva vaihtoehto. Joka niin väittää on jotenkin tyhmä tai asennevikainen, jonka pitäisi pidättäytyä soittelemaan vain kolikkopuhelimella tai lähettelemään kirjeitä.

        Jotta kaikkien kommentoijien taso ja henkiset kyvyt tulisi huomioitua, niin tarkennan että tämä oli ironiaa. En siis eksynyt väärään osastoon.


      • Uuktaj Sytädev
        Nurkkajyrä kirjoitti:

        Hohhoijaa vaan itsellesi, ei ole kyseessä pitkänurkkatalo, josta on nurkat menty lyhentämään, vaan on kyseessä tarkoituksella kotelonurkilla tilattu talo ja kuten tuosta jäljempänä tulevasta kommentista voit huomata, tehdas on tullut tuosta lohkeilusta vastaan lupaamalla tehdä ne nurkkakotelotkin. Kyllähän niidenkin teossa tietysti oma hommansa on ja tuolla asiantuntemuksella niitä tuskin olisi osattu tehdä niitä koteloitakaan, kun ne täytyy ajaa halkaisusirkkelillä paneelista ihan omin pikku kätösin.

        Kyllä olen sitä mieltä että Honka olisi ollut näille tyypeille parempi valinta, koska siinä on enemmän esivalmisteltuja osia ja päädytkin saa elementteinä - hinta tietysti olisi ollut korkeampi sitten. Mutta eihän nämä hintaa katso eikä sitä mieti, mikä on omaan osaamiseen nähden paras vaihtoehto.

        Voi voi.

        Ei ole pitkänurkka vaan kotelonurkka??

        Voi voi kun kotelonurkkia ei ole olemassakaan, muuten ihan jees. On olemassa vai pitkä- tai lyhytnurkkia. Molemmat voidaan joko verhilla tai jättää verhoilematta. Se että jatkat itsesi nolaamista heittämällä mielikuvitusmateraalia kehiin totuuden kirvellessä, saat vain naurut aikaiseksi. Jatka vain viihdyttämistä. Kotelonurkka hah hah!?


      • 466787
        Ei rakentaja - vielä kirjoitti:

        Niinhän se menee että kun MINÄ olen ostanut vaikkapa I-Phonen, niin se on köyhien ja säälipelle-rähmäkäpälien uikutusta väittää niiden räjähtävän. MINUN ostama tuote ei voi koskaan rikkoutua, ei minulla eikä kenelläkään muulla. Se ei ole edes ajateltavissa oleva vaihtoehto. Joka niin väittää on jotenkin tyhmä tai asennevikainen, jonka pitäisi pidättäytyä soittelemaan vain kolikkopuhelimella tai lähettelemään kirjeitä.

        Jotta kaikkien kommentoijien taso ja henkiset kyvyt tulisi huomioitua, niin tarkennan että tämä oli ironiaa. En siis eksynyt väärään osastoon.

        Onkohan sama tapaus. Hieno talo olisi ollut tulossa. ..
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/talo/


      • Aa..Pee..SEE
        466787 kirjoitti:

        Onkohan sama tapaus. Hieno talo olisi ollut tulossa. ..
        http://www.kolumbus.fi/~w108224/talo/

        Aika uskomatonta että pitkän historian omaavan tuotevalmistajan käsistä pääsee tuollaista markkinoille?? Ihan niitä yksinkertaisempia asioita hirsirakentamisessa ja sekin onnistutaan ryssimään vaikka rakennuttaja on "vanha tekijä". Ohhoh?


      • Pellepelotonna
        ja säälipelle kirjoitti:

        Yhyy..kyllä meillä ainakin on lämpimät nurkat. Me tehtiin se niin hyvin ja myyjäkin sanoi et ompa komee talo. Ja iskäkin sano ja sen tuttu (poikaystävä). Ja ne kaverit kyllä tietää. Ja saatiin hirsiäkin kaupanpäälle. Ja raot EI ole isoja. Ei ne haittaa. Tää on tosi hyvä talo, varmaan paras hirsitalo markkinoilla. Sitä paitsi liimahirsi on vielä hirsitaloakin parempi. Te muut ette nyt tajua.

        "Ja iskäkin sano ja sen tuttu (poikaystävä)"

        ... iskän poikaystävä?!


    • timpuri-48

      oma vika kun tilaa talon noin lyhyillä nurkilla. meinaatko että pitäisi kestää?

      • Kutsuu mua Kuusamo

        Uskottiin myyjää, että onnistuu, eikä tullut mieleenkään etteikö rakennus kestäisi. Onhan noita lyhytnurkkia tehty jo iät ajat. Tosin tavarantarkastajan katselmuksessa selvisi että Kuusamo harrastanut sitä vasta vajaan vuoden verran...


    • Rakennus-DI

      Syksyb sateessa lahonnut puu on jäätynyt ja lohjennut nyt säiden lämmettyä, kun jää lämpenee. Siinä välissä se on sahattu.

      • Jaakkko 3

        myy halvalla, halpa suunnittelu, lyhyt kokemus=huono tuote.


      • Kutsuu mua Kuusamo
        Jaakkko 3 kirjoitti:

        myy halvalla, halpa suunnittelu, lyhyt kokemus=huono tuote.

        ... ei ollut halvin, "suunnittelusta" yrittivät vielä laskuttaa lisää, kahden ikkunan MUUTOS avattaviksi maksoi 1600 euroa... kokemuksesta en tiedä mutta tuohon huonoon tuotteeseen yhdyn!!!!!


      • Kutsuu mua Kuusamo

        johtuisikohan myös samaisesta asiasta kun nyt on havaittu alle puolen vuoden sisällä toimituksesta, että useissa hirsissä liimasaumat alkaa rakoilla. Tontilla on yksi natsa, joka näyttää siltä että sen saa melkein käsin revittyä halki. Seinässä on myös hirsiä jotka on keskilamellista kokonaan pystysuuntaisesti halki, eli jos se olisi koko matkalta niin sieltähän tippuisi lattialle.

        Heidän rakennesuunnittelijan mukaan nuo ei ole mitenkään uutta... tarkoittikohann hän ettei se ole mitenkään uutta hirsirakentamisessa vai ettei ole uutta Kuusamon tavarassa... Onko kellään hirsitaloista tälläisiä kokemuksia?


      • Perinnerakentaja
        Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        johtuisikohan myös samaisesta asiasta kun nyt on havaittu alle puolen vuoden sisällä toimituksesta, että useissa hirsissä liimasaumat alkaa rakoilla. Tontilla on yksi natsa, joka näyttää siltä että sen saa melkein käsin revittyä halki. Seinässä on myös hirsiä jotka on keskilamellista kokonaan pystysuuntaisesti halki, eli jos se olisi koko matkalta niin sieltähän tippuisi lattialle.

        Heidän rakennesuunnittelijan mukaan nuo ei ole mitenkään uutta... tarkoittikohann hän ettei se ole mitenkään uutta hirsirakentamisessa vai ettei ole uutta Kuusamon tavarassa... Onko kellään hirsitaloista tälläisiä kokemuksia?

        Paljon hirsitalotehtaat lupaavat, jotku jopa tekevät sen mitkä lupaavat, mutta harvemmin. Itse teen tällä hetkellä rantamökkiä 6 tuuman pelkkaan sahatusta haavasta. Jokaisen hirren sovitan ja veistän itse. Piilutus tulee ulko että sisäpuolelle.

        Nyt kun olen ollut hirsikoulutuksessa kaksi talvea, niin mikään muu ei tule kysymykseen kuin käsinveistetty hirsirakennus.


      • Rakennusmestari
        Perinnerakentaja kirjoitti:

        Paljon hirsitalotehtaat lupaavat, jotku jopa tekevät sen mitkä lupaavat, mutta harvemmin. Itse teen tällä hetkellä rantamökkiä 6 tuuman pelkkaan sahatusta haavasta. Jokaisen hirren sovitan ja veistän itse. Piilutus tulee ulko että sisäpuolelle.

        Nyt kun olen ollut hirsikoulutuksessa kaksi talvea, niin mikään muu ei tule kysymykseen kuin käsinveistetty hirsirakennus.

        Kuka vähänkään itseään kunnioittava rakentaja sitä nyt joltain käsin nykertäjältä tilaamaan Mooseksen aikaisilla menetelmillä valmistettua hirsirakennusta?
        Johan sitä nyt nauraisivat naurismaan aidatkin.
        Tehotuotantolinjalta hirsirakennukset pitää tilata ja hirsien pitää olla oikein keinotekoisesti tehtyjä lamelli-tai höylähirsiä. Suurtehotuotannon bulkkitavaraa.
        Liimaamalla tehdyt hirsirakennukset saattavat olla jo 50 vuoden päästä kasana lautoja tontilla.
        Se ei merkkaa mitään vaikka jo 1700 luvulla käsin tehdyt komeat hirsitalot ovat vieläkin käytössä ilman mitään home, eikä halkeamis ongelmia.
        Valitettavasti käsinveiston taitajia ei tahdo enää nykyään saada kun ketään ei kiinnosta käsillä tekeminen.
        Koneella pystyy tekemään nappulasta painamalla ns."perinteisiä hirsitaloja"kuka tahansa. Ei siinä tarvitse tietää hirsirakentamisesta yhtään enempää kun sika tietää pohjantähdestä.


      • hirsi puusta
        Kutsuu mua Kuusamo kirjoitti:

        johtuisikohan myös samaisesta asiasta kun nyt on havaittu alle puolen vuoden sisällä toimituksesta, että useissa hirsissä liimasaumat alkaa rakoilla. Tontilla on yksi natsa, joka näyttää siltä että sen saa melkein käsin revittyä halki. Seinässä on myös hirsiä jotka on keskilamellista kokonaan pystysuuntaisesti halki, eli jos se olisi koko matkalta niin sieltähän tippuisi lattialle.

        Heidän rakennesuunnittelijan mukaan nuo ei ole mitenkään uutta... tarkoittikohann hän ettei se ole mitenkään uutta hirsirakentamisessa vai ettei ole uutta Kuusamon tavarassa... Onko kellään hirsitaloista tälläisiä kokemuksia?

        Jossain tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että purata pois ja vaadi uusi tilalle. Jotkut ovat tehneet ns liimahirttä siten että lankkujen väliin uretaania ja siinä hirsi. Lankut pitää olla tietyn kosteusprosentin alle ennen liimausta ja eikä suinkaan uretaanilla. Lahjoita Kuusamolle näytemökiksi se ja vaadi kokonaan uutta taloa töineen ja pakko on taipua tehtaan siihen. Tai yhdessä pystyttäjien kanssa. Haiskahtaa että siinä useampia sivumakuja keitossa nyt..


    • Anonyymi

      täällä tuntuu olevan kaikki suomen pätevivvmmät rakennusalan asiantuntijat äänessä . montako talua ootte pystyttynä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe