liian pieni sf-mitta?

pikkumaha

Taas tuli neuvolassa uusi huolenaihe, kun sanoivat sf-mitan eli kohdunpohjan korkeuden olevan käyrien alapäässä ja laittoivat kasvukontrolliultraan. (rv 31 sf-mitta 25cm) Mahani on myös todella pieni, kaikki siitä ikävästi kommentoivat tyyliin: oletkohan laskenut oikein lasketun ajan jne. Vauva on kyllä aktiivinen, liikkuu kiitettävän paljon ja painoa on minulle tullut tasaisesti ja normien mukaisesti (8kg alkupainosta 53).
Onkohan palstalla muita, joilla on/on ollut sama tilanne?

24

12685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla korkea

      omakohtaista kokemusta, enkä tiedä helpottaako oloasi yhtään tämä. Mutta minun tuttavallani oli miltei koko raskauden ajan matala sf-mitta, mutta vauva oli oikein hyvän kokoinen tyttö! Ei se aina sitä katso, se on vain suuntaa antavaa tietoa. Minulla sf-mitta ollut melko korkea pitkin raskauttani, nyt rv 39 3, saas nähdä pitääkö paikkansa, painoarvio oli viimeksi 3600, eli ei mitenkään kovin jättiläinen pitäisi olla, ellei tee nyt kasvupyrähdystä tässä viimeisten viikkojen aikana!

    • mammeli,

      eiköhän tuohon vaikuta myös se, missä tämä pieni ihme sijaitsee äidin kohdussa. Joillakin vauva asettuu enemmän lantion alueelle, toisille taas keskelle kohtua eteen. Minulla taitaa olla niin, koska mahani on paisunut nyt aivan mahoottomasti, ainakin omasta mielestä. Rv 17 1 :)

      Minulta ei ole mitattu sf, mittaa, joten en ole ihan virtuoosi tässä. Mutta voisin kyllä kuvitella, että vauvan sijainnilla kohdussa on merkitystä tuohon mittaan. Eli onko enenmmän taaksepäin, eli selkäään päin vai edessä.

      • fjehfd

        minulla kun mitattiin kerran kun olin th-käynnillä, oli mitta todella korkea, siis taisi mennä jopa yläkäyrän viivan ylitse. Mutta samalla hetkellä pikkuinen kyllä oikein pungerti itseään ylöspäin, joten tultiin siihen tulokseen että se saattoi hyvinkin vaikuttaa.


    • pikkuriikkinen 2,4

      laahasi tuo sf-mitta raskauden puolivälistä saakka alakäyrällä ja sen alla. Ja 32 viikolla oli kasvukontrolli ja siellä todettiin, että vauva on pikkuinen, painoarvio sijoittui juuri alakäyrän tuntumaan. Kävin sitten alkuun 2 viikon välein ultrassa ja sitten tiivistettiin viikon välein ja lopulta jouduin osastolle käynnistykseen, koska istukka toimi huonosti, vauva ei enää kasvanut ja vettä oli vähän. 38 viikolla syntyi täysin terve, joskin pieni ja pippurinen vauva. Kasvun pysähtyminen johtui siitä, että istukan toiminta heikkeni, eikä vauvalle riittänyt enää tarpeeksi energiaa.

      Ei se oma paino suoranaisesti siihen vauvan kokoon liity, itsellenikin tuli painoa ihan kivasti, mutta suurin osa taisi olla turvotusta. Ja sf tietysti on vain suuntaa antava ja siksi pääset sinne ultraan, että katsovat onko kaikki niinkuin pitääkin. Voihan olla, että toinen on isompi, kuin sf ennustaa. Älä murehdi!

    • Saaga^^

      meillä maha taas kasvaa käyrien yläpuolella ihan reippaasti. Johtuu kuulemma siitä että kohta on niin ylhäällä minulla, eikä syytä huoleen onneks ole ollut (:

    • nutriona

      ikävästi, oli se maha minkä kokoinen vaan. Mun sf huitelee reippaasti yläkäyrien yläpuolella, ja yksi ihan normikokoinen sieltä on tulossa. Ja silti ihmiset kyselee, että "ootko varma ettei oo kaksoset?" ja "ootko varma, että LA on oikein?" Ööh, ei, en ollenkaan oo varma, ehkä sieltä tuleekin vitoset huomenna, ne vaan vähän huijas rakenneultrassa.

      • ebjnm

        törmännyt samaan. Aluksi otin vitsillä ne kyselyt, että onko kaksoset. Mutta nykyään olen tokaissut vaan että ei kun neloset kuule ihan on tiedossa, olikos muuta? Ja todella tuo sf-mitta on vain ja ainoastaan suuntaa antava, se ei tarkoita että vauva olisi jättiläinen jos sf-mitta on korkea, ei. Minulla on ollut korkea sf-mitta pitkin raskauttani mutta painoarvio on normaali, olen viikoilla 39 3 ja 3600 g tuli viimeisestä painoarvioista tietoomme. Joten en huolehtisi jos sf.- mitta on kovin matala, se ei tarkoita etteikö vauva kasvaisi kuitenkin täysin normaalisti.


    • äiti 22

      heips.. Olen 22v nainen ja poikani syntyi syyskuussa 08 , rv oli 38 ja mulla oli todella todella pieni maha koko raskauden.
      Mä mahduin omiin lantiofarkkuihin vielä kesäkuussa ihan hyvin. Sain lähetteitä kasvukontrolliin jorviin parikin kertaa kesänaikana ja kun kaikki sanoivat mahasta ja sen pienuudesta, aloin itsekin pelätä ihan kauheasti että vauva onkin lyhytkasvuinen ja mahdollisesti sairas.. Olen itse todella hoikka. ja silti maha ei näkynyt..
      Olen 167 pitkä ja painoa oli ennen synnytystä 66 kg. (normaalisti painan 50kg) ..

      poika kuitenkin syntyi ihan täysin normaalina. Toki oli vähän käyriä pienempi, 2700 g ja 47 pitkä..

      Verensokeria tarkistettiin sairaalassa ahkeraan ja heti kun paino nousi takas syntymäpainoon päästiin kotiin. (vauvan paino siis tippuu muutaman sata grammaa synnytyksen jälkeen) sairaalassa oltiin päivän pidempää kuin normaalisti..
      Nyt poika on 1v4kk ja on samanikäisiä lapsia hiukan pidempi, mutta silti hoikka. Todella ketterä ja hyväntuulinen poika. Oppi 9kk kävelemään kun ei ollut kauheata massaa mitä piti nostella ;)

      älä siis huoli. Onnea odotukseen !! Tulet vain saamaan ketterän lapsen !

      • heip--

        mulla oli 31 2 sf mitta eka 26, ja sitä th mietti sit mitttas uudelleen ja sai 27, sano et vaihtelee sen hetkisen vauvan asennos ym mukaan. eli ei ainakaan tuosta maininnut, mutta käsitin et 26 ois ollu vähän turhan pieni. mutta ei tuo 25 niin pieneltä kuulosta, et elä huoli! ei se sitä vauvan kokoa suoraan sano tuo mikä se on! ja itse kuulen päivittäin, - millon sul on la.? -no maaliskuussa -aijaa minkä vuoden?

        eli mulla on tosi pieni maha, ja nyt rv 33 3

        =) välillä se otattaa mut mielummin niinpäin kun taas jolllekkin sanotaan synnytyksen jälkeen tyylii et joo millos sun la.? joo ,meni jo ;D


      • sssssssssssss
        heip-- kirjoitti:

        mulla oli 31 2 sf mitta eka 26, ja sitä th mietti sit mitttas uudelleen ja sai 27, sano et vaihtelee sen hetkisen vauvan asennos ym mukaan. eli ei ainakaan tuosta maininnut, mutta käsitin et 26 ois ollu vähän turhan pieni. mutta ei tuo 25 niin pieneltä kuulosta, et elä huoli! ei se sitä vauvan kokoa suoraan sano tuo mikä se on! ja itse kuulen päivittäin, - millon sul on la.? -no maaliskuussa -aijaa minkä vuoden?

        eli mulla on tosi pieni maha, ja nyt rv 33 3

        =) välillä se otattaa mut mielummin niinpäin kun taas jolllekkin sanotaan synnytyksen jälkeen tyylii et joo millos sun la.? joo ,meni jo ;D

        Mulla 30 1 sf mitta oli 25 eikä kukaan mitään sanonut..tosin mä oli ennen raskautta 160cm/40kg eli aika pieni niin mitään suurta kasvua en odottanutkaan.Ja oli aika vähän lapsivettäkin.
        Mutta silti sieltä tulla tupsahti 3kg mötkäle pihalle,eli ihan hyvän kokoinen:) Ja kyllä se sun masu varmasti vielä kasvaa..
        Onnea odotukseen=)


    • 08.a.

      Mulla oli ekasta tosi pieni sf , ja siitä ylimääräisiin ultriinkin päästiin, rv 30 oli 24cm. Ja synnärilläkin sanottiin vauvan olevan max. 2,5kg mutta 3,2kg neiti syntyi rv 38 :)

      Nyt toistesta oli rv 30 myös tuo sf-mitta sama 24cm kuin ekasta, ja todettiin että samoin kasvaa kun eka, ei pääse ultriin enään. Kuulemma "muilla" eli siis suurimmalla osalla kasvaa kohtu vaan eteenpäin,. mulla myös sivuille, vaikkei juuri näy kylläkään, eli siis vatsaa tuskin on lainkaan nytkään viikolla 32 :D

      Siis tokihan vatsa näkyy kun kiree vartalonmyöt.paita mut esim hupparin tai muun normaalin paidan kans ei näy lainkaan...

    • ....

      Mulla oli kanssa tosi pieni maha ja jouduin siihen kasvukontrolliin. Kuukauteen ei kasvanu maha. Kolmen vikan viikon aikana maha kasvo 1cm viikossa. Sf mitta tais olla 34, kun menin synnyttää. Mulle tuli koko raskauden aikana painoa 10kg. Mulla mahan pienuus johtu siitä että vauva tosi alhaalla ja mahtu kasvaa hyvin pituus suunnassa. Poika oli 3400g ja 50cm, että ihan normaalin kokonen. Mäkin sain kanssa ihmettelyjä mahan pienuudesta. Mutta ei se mua haitannu, ärsytti myös. Raskauden jälkeen pääsin nopeasti omiin mittoihin ja ei tullut yhtään raskaus arpea, että se hyvä puoli siinä.

    • pikkumaha

      Mukavaa, että on "kohtalotovereita", eli että muillakin on ollut samanlaista pientä sf-mittaa eikä ole ollut mitenkään epätavallista. Mullakin ensi viikolla ultrassa selviää, että onko vauva normaalin kokoinen ja varmaankin toivottavasti siis on! Aina vaan huolestuttaa, kun jotakin epätavallista ilmaantuu...Itse siis olen kanssa hyvin hoikka tavallisesti ja vauva tuntuu olevan hyvin alhaalla, eli tod.näk. mahtuu sinne jonnekin syvälle niin hyvin, ettei maha kovin isolta näytä.

      • Aa

        Mulla oli esikoista odottaessa sf-mitta kokoajan siellä käyrien alarajoilla ja korkeimmillaan se kävi 31cm:ssa mutta kun maha laskeutui niin oli lopuksi vaan 29! Tämä siis rv 40 5 kun vikaa kertaa kävin neuvolassa. Mua kyllä mittailtiinkin kovasti ja ultrattiinkin ylimääräisen kerran painoarviota varten. Tyttö syntyi sitten rv 41 0 ja painoi 2940g ja pituutta oli 49 cm, eli aika kirppu oli viikkoihin nähden, mutta kaikki hyvin kuitenkin.


      • uuusu
        Aa kirjoitti:

        Mulla oli esikoista odottaessa sf-mitta kokoajan siellä käyrien alarajoilla ja korkeimmillaan se kävi 31cm:ssa mutta kun maha laskeutui niin oli lopuksi vaan 29! Tämä siis rv 40 5 kun vikaa kertaa kävin neuvolassa. Mua kyllä mittailtiinkin kovasti ja ultrattiinkin ylimääräisen kerran painoarviota varten. Tyttö syntyi sitten rv 41 0 ja painoi 2940g ja pituutta oli 49 cm, eli aika kirppu oli viikkoihin nähden, mutta kaikki hyvin kuitenkin.

        Minun sf mittani raskausviikolla 22 oli 22cm! Silti vauva oli syntyessään vain 2800g ja 46cm! Eli eipä kulje ihan yksiin nuo mitat.. Olen itse isokokoinen (lihavahko), voiko äidin koolla olla jotain tekemistä korkean sf-mitan kanssa?


      • pööpsis
        uuusu kirjoitti:

        Minun sf mittani raskausviikolla 22 oli 22cm! Silti vauva oli syntyessään vain 2800g ja 46cm! Eli eipä kulje ihan yksiin nuo mitat.. Olen itse isokokoinen (lihavahko), voiko äidin koolla olla jotain tekemistä korkean sf-mitan kanssa?

        sillä on ekassa mitassa merkitystä minkä kokoinen äiti on. Eli ylipainoisissa on eka korkeampi, ja sitten normaalisti tasoittuu niitten käyrien mukaiseksi sen kulku. Eli sillä vain tarkkaillaan että vauva kasvaa ja jos ei kasve niin sit saa lähetteen polille jossa just tutkivat sen istukan yms toimintaa, lapsiveden määrää jne. eli tuommoinen simppeli malli millä voidaan yksinkertaisesti tarkkailla että kaikki on niinkuin pitää.


      • Ulpiu
        pööpsis kirjoitti:

        sillä on ekassa mitassa merkitystä minkä kokoinen äiti on. Eli ylipainoisissa on eka korkeampi, ja sitten normaalisti tasoittuu niitten käyrien mukaiseksi sen kulku. Eli sillä vain tarkkaillaan että vauva kasvaa ja jos ei kasve niin sit saa lähetteen polille jossa just tutkivat sen istukan yms toimintaa, lapsiveden määrää jne. eli tuommoinen simppeli malli millä voidaan yksinkertaisesti tarkkailla että kaikki on niinkuin pitää.

        Onpa ihana lukea että muillakin on samoja "ongelmia" kun täällä. Olen tänään menossa vauvan kasvukontrolli ultraan juuri tuon matalan sf mitan takia. Raskausviikkoja on nyt 33 2 ja sf mitta oli 26, viikolla 31 . Sen jälkeen sitä ei olekkaan sitten mitattu ollenkaan ja voitte uskoa kuinka hermoja raastavaa on ollut odotella nämä kolme viikkoa ultraan pääsyä. Sillä välillä kerkesin haukkua terkkarini pariinkin kertaan ja varata ajan yksityiselle lääkäriasemalle. :D


    • matala mitta..

      Täällä kanssa sama ongelma vaikka ensinmäisten lasten kohdalla käyrät ovat menneet normaalissa/ylhäällä paitsi lopussa tietenkin tipahtaneet alaspäin vauvan laskeutumisen myötä.Viimeksi rv 34 sf-mitta oli 26,5cm eli alle alikäyrän jo mennään ja pelkkää suoraa tahtia viimeiset 4 kertaa jo olleet mutta koska vauva liikkuu hyvin niin ei ainakaan vielä ole laitettu kasvukontrolliin.

      • kgvkghv

        mulla 31 1 mitta 24cm


      • ++++++++++++++
        kgvkghv kirjoitti:

        mulla 31 1 mitta 24cm

        aika vanha


      • sitten?
        ++++++++++++++ kirjoitti:

        aika vanha

        Eiköhän kuitenkin vielä le raskaana olevia naisia joilla olisi sama ongelma, joten ihan hyvää että löytyy ketju jossa monilla sama vaiva joka ei mikään vaiva ole loppujen lopuksi ollutkaan=) Vaikka vanha aloitus, niin varmasti ajankohtainen aihe kuitenkin=)


      • rv32
        sitten? kirjoitti:

        Eiköhän kuitenkin vielä le raskaana olevia naisia joilla olisi sama ongelma, joten ihan hyvää että löytyy ketju jossa monilla sama vaiva joka ei mikään vaiva ole loppujen lopuksi ollutkaan=) Vaikka vanha aloitus, niin varmasti ajankohtainen aihe kuitenkin=)

        Viime viikolla sf-mitta rv31 0 25cm. Putosi vähän alakärän alle. Terveydenhoitaja ei ollut vielä huolissaan, sanoi, että voi johtua siitä että vauva olisi kääntynyt perätilasta pää alaspäin. Itse aloin kuitenkin murehtia, koska painoakaan ei minulle ole tullut lisää kahteen kuukauteen. Huomiseksi sain uuden ajan neuvolaan, oman mielenrauhan vuoksi. Ja lääkäriaikaakin aikaistettiin.


      • RV34
        rv32 kirjoitti:

        Viime viikolla sf-mitta rv31 0 25cm. Putosi vähän alakärän alle. Terveydenhoitaja ei ollut vielä huolissaan, sanoi, että voi johtua siitä että vauva olisi kääntynyt perätilasta pää alaspäin. Itse aloin kuitenkin murehtia, koska painoakaan ei minulle ole tullut lisää kahteen kuukauteen. Huomiseksi sain uuden ajan neuvolaan, oman mielenrauhan vuoksi. Ja lääkäriaikaakin aikaistettiin.

        Että näin meillä:
        Itselläni yksi tyttö, josta sf-mitta korkeimmillaan 28cm. Kasvu-ultrissa käytiin ja tyttö syntyi spontaanisti 38 5 2830g ja 49cm. Koko raskauden sain kuulla kuinka sikiö ei vastaa viikkoja ja laskettua aikaa muuteltiin tiuhenpaan kuin lottonumeroita. Tyttö kuitenkin syntyi täysin terveenä ja on sitä edelleen ollut. Ei mitään ongelmia, oppi kävelemään 9kk:n iässä ja on kaikin puolin fiksu ja tomera tyttö. Huono syömään ollut alusta asti ja vaikka kuinka tuputtaisi, ei neiti syö. Punaista maitoa, voita yms...eikä painoa tule.. Olen täysin turhautunut ja todennut vain kyselyihin, että kyllä se kasvaa, omaa vauhtiaan ja niinhän hän tekeekin.

        Nyt toinen tulossa rv34 menossa ja kasvu-ultraan matka taas käy, kun sf-mitta tänään vain 21...Tuskinpa sieltä mitään uutta selviää ja neuvolatädillekkin tokaisin: "Mielummin saan 2 ja puolikiloisia terveitä lapsia, kuin likemmäs neljäkiloisen jolla ennen ensimmäistä syntymäpäivää 10*korvatulehdus... Että näin :)


    • Tiina S.

      Minulla viime raskaudessa koko ajan pieni sf-mitta ja poika syntyi 37 0 ja painoi vain hiukan yli kaksi kiloa. Syynä ilmeisesti istukan erittäin pieni koko.

      Nyt uudessa raskaudessa tarkkaillaan kasvua, koska myös alkuraskauden seulan tulokset viittaavat mahdollisiin istukkaperäisiin ongelmiin. Kontorolli viikolla 30.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe