misa-kiuas?

oikeaa etsimässä

onko kenelläkään kokemusta misan lattiakiukaista? Kuinka nopeasti esm. 10kW:n kuias lämmittää 10m3 pohjatuuletetun (puuritilälattia suoraan ulos) saunan?

Entä tietääkö kukaan kuinka nopeasti misan Laavu-kiuas lämpiää puulla vs. sähköllä?
Kiits!

37

27710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunoja

      Älä erehdy ostamaan ko merkkistä kiuasta

      • Timppa

        No kerro nyt perustelutkin kun sulla on noin selkeä mielipide.


      • laitosmies
        Timppa kirjoitti:

        No kerro nyt perustelutkin kun sulla on noin selkeä mielipide.

        Misa on ykkösmerkki laitoskiukaista . Kesämökillä
        taasen 30 v vanha puukiuas , kertaalleen hitsaten paikattu. Jäi nyt varsinaiseen kysymykseen
        vastaamatta.


      • miiky
        laitosmies kirjoitti:

        Misa on ykkösmerkki laitoskiukaista . Kesämökillä
        taasen 30 v vanha puukiuas , kertaalleen hitsaten paikattu. Jäi nyt varsinaiseen kysymykseen
        vastaamatta.

        Misan Laavu kiuas oli saanut tekniikan Maailman testeissä yhden tähden 3/2008. Itse olin pähkäillyt Mondex Oy:n "sense" kiuasta ja päätin ostaa sen, luettuani kyseisen artikkelin, jossa kyseinen Mondexin kiuas oli testivoittaja. Tätä päätöstä en ole saanut katua. Kiukaasta lähtee ylivoimaisesti parhaat löylyt, jotka olen kokenut. Misaa kuvailtiin energiasyöppönä josta ei tule löylyä, vaan lattialle valuvaa kiehuvaa vettä.


      • Anonyymi

        Hei,
        Oli todella suuri pettymys Misa puukuias 11208 ja vesisäiliö 17200.
        Iso osa hitsauksista oli ns räkähitsauksia ja niissä oli ilmeisesti hitsauksesta jääneitä ohuita peniä piikkejä. Mikä lienee tällaisen kuikaan kestävyys?
        Vesisäiliöta ei ole ilmeisestikään alunperin suunniteltu tähän kuikaaseen vaan on jälkikäteen kyhätty. Hempuli kiinnitys ja vesisäiliön kiinnityksen jäkeen ylälevyn kiinnitysruuvit eivät osu kohdalleen. Tämäkö on kotimaisen työn laatu?
        Vaikuttaa surkealta kiukaalta, en suosittele.


    • Tero

      Tervehdys! Saunoin tuola misan laavu 10099 mallilla.Ja käyttökokemukset olivat ainakin löylyjen osalta positiiviset! Ainut juttu mikä arvelutti oli tuolla puulla lämmittäminen??? Koska kyseinen lämmityskerta hoitui pelkällä sähköllä! kiuas oli noin 1,5h päällä ja löylyt oli silloin ainakin hyvät!

      Sauna ei ollut mikään iso kokoinen joten kiuas oli aivan tarkoituksen mukainen tuohon löylyhuoneeseen.löylyt olivat pehmeä ja hivelevät! Suosittelen ainakin sähkölämmitteisenä!

      • Höyrypää

        Puilla lämmittäessä 9 kW laavulla saa saunaan mennä 30 - 45 min päästä sytytyksestä, riippuen pikkeiden koosta ja tietysti vähän ympäristön lämpötilasta. Löylyt vähintäänkin samat kuin sähköllä, kunhan ei unohda lisätä puita ettei pääse kivet välillä jäähtymään. Hyvin toimii!


      • Anonyymi

        Sähkökiukaalla ei lämmitä kukaan sellainen joka on päässyt puukiukaan löylyihin. Makunsa kullakin.


    • saunoja

      Minulla on itselläni Misan 12Kw lattiamallin kiuas, joka on noin 13m3 saunassa. Sauna lämpiää noin 45minuutissa 60-70 asteiseksi ja jos haluaa että sauna on kuumempi eli noin 80 astetta lämmitys kestää noin tunnin. Laavu-kiukaasta tiedän että suunnilleen samankokoinen sauna joka on kaverillani lämpiää puilla suunnillen samassa ajassa kuin lattiamallini. Sähköllä kuulemma ehkä noin 15 kauemmin. Löylyt kummassakin saunassa on hyvät Laavu-kiukaan löylyt ovat pehmeämmät ja kosteammat, mutta jos haluaa tulisemmat löylyt suosittelen lattiamallin kiuasta. Meillä on aina ollut Misan kiukaita eikä ole moitetta löytynyt, joten suosittelen niitä, jos haluaa hyvän ja pitkäikäisen kiukaan.

      • ANKARA

        SAAHAN SITÄ MAINOSTAA ,KYLLÄ HARVIA LYÖ MISAN MENNEN TULLEN,ON OLLUT KUMPAAKIN KIUASTA ,USEAMPIA,MITÄ KERTOO SE MISA ON NOIN 10KG PAINAVEMPI ,KUN SAMAN TEHOINEN HARVIA ,20KW PUUKIUAS MISAN PALOI PUHKI ALLE 2VUOTTA SAMAN TEHOINEN HARVIA OLLUT JO 5V KÄYTÖSSÄ ,EI MITÄÄN VIKAA ,OISKOHAN RAAKA -AINE JA TYÖN LAATU KOVA SANA EDELLEEN:)


      • Sepi
        ANKARA kirjoitti:

        SAAHAN SITÄ MAINOSTAA ,KYLLÄ HARVIA LYÖ MISAN MENNEN TULLEN,ON OLLUT KUMPAAKIN KIUASTA ,USEAMPIA,MITÄ KERTOO SE MISA ON NOIN 10KG PAINAVEMPI ,KUN SAMAN TEHOINEN HARVIA ,20KW PUUKIUAS MISAN PALOI PUHKI ALLE 2VUOTTA SAMAN TEHOINEN HARVIA OLLUT JO 5V KÄYTÖSSÄ ,EI MITÄÄN VIKAA ,OISKOHAN RAAKA -AINE JA TYÖN LAATU KOVA SANA EDELLEEN:)

        On vaarallista olla noin varma mielipiteissään. Mistähän tuo Misan paino johtuu? Onkohan käytetty hieman jämäkämpää materiaalia.
        Kun vanha Imatrakiuas sanoi mökin saunassa sopimuksen irti yli 30 vuoden palvelun jälkeen ostin tilalle Misan ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. Vaihdosta seurannut polttopuun säästö on myös erittäin positiivinen asia. Samoin Misan Sunny lämpiää sähköllä kotisaunassa ja löylyissä ei ole valittamista.


      • Kokemustietoa1
        ANKARA kirjoitti:

        SAAHAN SITÄ MAINOSTAA ,KYLLÄ HARVIA LYÖ MISAN MENNEN TULLEN,ON OLLUT KUMPAAKIN KIUASTA ,USEAMPIA,MITÄ KERTOO SE MISA ON NOIN 10KG PAINAVEMPI ,KUN SAMAN TEHOINEN HARVIA ,20KW PUUKIUAS MISAN PALOI PUHKI ALLE 2VUOTTA SAMAN TEHOINEN HARVIA OLLUT JO 5V KÄYTÖSSÄ ,EI MITÄÄN VIKAA ,OISKOHAN RAAKA -AINE JA TYÖN LAATU KOVA SANA EDELLEEN:)

        Jo ensimmäinen puu-Misa, yli 40 vuotta sitten osoitti, ettei 15x15 neliö cm:n ja yli 6 metriä korkeassa hormissa riittänyt veto, muulloin, kuin paukkupakkasilla. Talo on mäellä, ja Misa oli pitkällä "tulenkierrolla". Kesäsaunomiset onnistuivat vain asentamalla piipunpäähän savuimuri.

        Uudetkin Misat ovat pitkällä tulia/savukierrolla ja hyötysuhteeksi ilmoitetaan yli 74 %, joka tarkoittanee sitä, ettei taaskaan kylvetä ilman uuden savuimurin ostoa, kun välissä olleet muut merkit ovat vetäneet savut luonnollisesti. - Siis taidanpa unohtaa toistaiseksi tuon Misa-merkin, vaikka siinä houkuttaakin muita kiukaita isompi tulipesän aukko, joten sopii isommatkin oksapuut.

        Sitten, kun Misa oppii tekemään puu kiukaisiinsa "puolipuristusventtiilit" eli peltiohjauksella puolitettu sytytysasento, ja hormin lämmettyä, pellin kääntö pitkäkiertoon?


      • tod.vanha.avaus.mutta

        Ompa kummallinen hormi kun ilmalukko vaivaa läpi kesän? En tunne misan rakennetta mutta edellisen perusteella monimutkainen yksinkertaisesti asia esitettynä. Saa mielikuvan savusolien tai tulipesän rakenteesta joiden takia savu joutuu kiertelemään jopa laskeutumaan välillä alas jolloin kylmä hormi tupsauttaa savut sisään. Ylösnousevilla savusolilla em:a ongelmaa esintyy pääasiassa satunnaisesti ja vain kun hormi on kostea (ilmalukko).

        Iso tulipesän aukko yleisellä tasolla voi kääntyä jopa negatiiviseksi yksityiskohdaksi jos se mahdollistaa tulipesän ylitäytön. Silloin iso osa puun sisältämistä kaasuista jää palamatta milloin hukataan iso osa puun sisältämästä lämpöenergiasta. Suomeksi puu palaa epätehokkaasti ja päästöt ovat suuret.

        Ennen vanhaan puhuttiin kesäpellistä jos tulisija oli rakennettu siten, että rakenteellisten toteutustapojen ansiosta savukaasut tulipesästä voitiin ohjata suoraan tulipesästä hormiin. Hormivedon muodostumisen jälkeen kesäpelti sulkemalla savukaasut ohjautuivat savusoliin ilman että savut tuli sisään. Aika yleinen ennen vanhaan esim. ns. vastavirtauunien yhteydessä joissa savukaasut nousee tulipesästä ensin ylös ja ylhäältä alas.


      • Anonyymi
        ANKARA kirjoitti:

        SAAHAN SITÄ MAINOSTAA ,KYLLÄ HARVIA LYÖ MISAN MENNEN TULLEN,ON OLLUT KUMPAAKIN KIUASTA ,USEAMPIA,MITÄ KERTOO SE MISA ON NOIN 10KG PAINAVEMPI ,KUN SAMAN TEHOINEN HARVIA ,20KW PUUKIUAS MISAN PALOI PUHKI ALLE 2VUOTTA SAMAN TEHOINEN HARVIA OLLUT JO 5V KÄYTÖSSÄ ,EI MITÄÄN VIKAA ,OISKOHAN RAAKA -AINE JA TYÖN LAATU KOVA SANA EDELLEEN:)

        HARMIA !


    • Yhdistelmäkiukaan etsijä

      Huomasin vain, että Laavu ei ole Misan valmistama.

      • exspertti

        Kyllä se laavu misan valmistama on, ohan niitä muitakin saman tyylisiä taso kiukaita mutta misan laavut on misan tekemiä.
        olen niitä itse tekemässä :P


      • entinen työntekijä
        exspertti kirjoitti:

        Kyllä se laavu misan valmistama on, ohan niitä muitakin saman tyylisiä taso kiukaita mutta misan laavut on misan tekemiä.
        olen niitä itse tekemässä :P

        kyllä laavut misalla valmistetaan,itse hitsailin muutama tuhat kappale,,,,


      • Nimetön
        entinen työntekijä kirjoitti:

        kyllä laavut misalla valmistetaan,itse hitsailin muutama tuhat kappale,,,,

        vittu!!! misa nimi on paras sitä parempaa tyyppiii ja kiuasta saa ettii aika kauan!!!


      • Merimökille
        Nimetön kirjoitti:

        vittu!!! misa nimi on paras sitä parempaa tyyppiii ja kiuasta saa ettii aika kauan!!!

        Ostin järvimökille Misan v.-73. On yhä iskussaan 36 vuotiaana. Merimökille ostin Harvian -97 se kesti 11 v. ja jouduin hitsaamaan. Tosin alkuaikojen suolavesikäyttö taisi olla pahasta. Ihmettelen käyttäjiä , jotka saavat kiukaansa rikki muutamassa vuodessa. Nyt pitää hankkia uusi merimökille, taidan taas ostaa Misan vaikka olen lukenut testit ja keskustelut. Kiitos vaan painavista mielipiteistä, kyllä niistä apua on vaikka usein taitaa olla mainostaja asialla.


      • ...edelleen...
        Merimökille kirjoitti:

        Ostin järvimökille Misan v.-73. On yhä iskussaan 36 vuotiaana. Merimökille ostin Harvian -97 se kesti 11 v. ja jouduin hitsaamaan. Tosin alkuaikojen suolavesikäyttö taisi olla pahasta. Ihmettelen käyttäjiä , jotka saavat kiukaansa rikki muutamassa vuodessa. Nyt pitää hankkia uusi merimökille, taidan taas ostaa Misan vaikka olen lukenut testit ja keskustelut. Kiitos vaan painavista mielipiteistä, kyllä niistä apua on vaikka usein taitaa olla mainostaja asialla.

        Itellä Misa järvimökillä v. 1969 saakka ja hyvin toimii.
        Luukun lukitus ei toimi, muuta vikaa ei ole.
        Ja Misa saa uudet kivet tänään :)


      • hienoa hienoa
        ...edelleen... kirjoitti:

        Itellä Misa järvimökillä v. 1969 saakka ja hyvin toimii.
        Luukun lukitus ei toimi, muuta vikaa ei ole.
        Ja Misa saa uudet kivet tänään :)

        kyl misa sitten onkin käsittämätön


      • misakasa
        hienoa hienoa kirjoitti:

        kyl misa sitten onkin käsittämätön

        en tiedä misasta muuta kuin karmea tyyppi herra isoherra.moittii työntekijöiden ulkonäköä ja vittuilee selän takana kuin rakkikoira.määräaikaisille järkkää karenssit 3kk ja pomon poika onkuin lapanen.EN SUOSITTELE MISAN TUOTTEITA KENELLEKKÄÄN.TAAS KERRAN ON NÄHTY OIKEN KUNNON PERHEYRITYS.


    • Pohjolan poika

      Ehkä yritys voi olla melko retuperällä, mutta tuote on kyllä uskomattoman hyvä.

    • Misa kius +++++

      Suosittelen Misan puukiuasta !!!!

      Ostimme 19 vuotta sitten puukiukaan. Lämmitimme sillä talonrakennusvaiheessa myös itse taloa. Siis se toimi lähinnä takkatyylillä.

      Saunomme paljon. Nyt pari kuukautta sitten otimme kaikki kivet pois (toki kiviä on vaihdettu jo aikaisemminkin) ja lampulla tutkimme löytyykö kiukaasta reikiä.

      Pelti oli edelleen kuin uusi. Ihan ällistyttävää kuinka hyvää laatua on ainakin 19 vuotta sitten tehty. En tiedä onko nykyinen Misa puukiuas yhtä hyvä... siitä kun ei ole kokemusta.

      Rakennamme mökkiä ensi keväänä. Sinne ostetaan Misan puukiuas ja vesisäiliö - kerron sitten kuinka hyvä se on. Kunhan on ensin parin vuoden käyttökokemus.

      • Misai

        No miltäs se vaikuttaa?


    • Ei ole vanhan Misan voittanutta. Käytössäni on jo kolmannessa polvessa 1968 vuoden Misan jatkuvalämmitteinen... Edelleen ovat teräkset kauemminkestävät kuin teidän uusissa teastivoitta-trendikiukaissanne:)
      Löyly on oikea löyly, siitä ei ole väännettävää.
      Vaarilla ja hänen isällään sentään saunassa oli tunteja se 110c ja päivästä toiseen.

      • kenttätietoa

        - Ja Mi-Sa kiukaiden tulipesän aukko on suurempi, kuin muissa merkeissä. Sinne sopii siis hiukan paksummatkin pökkelöt, joita ei tarvitse enää halkoa pienemmiksi, kuten muissa merkeissä. Näin ollen, kun palavat tikkuja kauemmin, niin kiuas lämpiää löylykuumaksi ilman puiden nlisäyksen tarvetta!


      • siisniinkutä

        Niimpäniin. Sama puumäärä suurella panoskoolla palaa hitaammin kuin pienellä panoskoolla joten missähän se logiikka taas oli kun iso panoskoko on ylösnostovaiheessa suorastaan hidaste?


    • eeveepee

      Oli tarkoitus asentaa saunaan sekä puu- että sähkölämmitteinen kiuas. Suojaetäisyyksien vuoksi tämä ei kuitenkaan ollut mahdollista. Päädyin Misan hybridi laavutasokiukaaseen (puu ja 9 kw sähkö). Kiukaan ostin Lahden Kodin Terrasta, maksoi jotain 1500 €. Nyt viide käyttövuoden jälkeen totean, että hyvä oli ostos. Kiuas lämpiää talvisin noin viisi kertaa viikossa puulla, sähköllä olen lämmittänyt ainoastaan kolme kertaa ja hyvin se silläkin lämpesi. Puuta on tullut täten poltettua yli 1000 pesällistä. Arina on kerran uudittu, muuten ei ole pelti pettänyt. Jännityksellä odotan, kauanko virlä kestää. Ennen olen vaihtanut kiuaskivet noin 100 lämmityskerran jälkeen, tässä kiukaasssa riittää tasokivien pesu. Jotkut epäilivät, että vuolukivi ei kestä ja se pölyää. En ole mitään tällaista havainnut, sen sijaan olen välttynyt melkoisen kivikasan kuskaamiselta. Olen ollut ostokseeni tyytyväinen, saavat näillä palstoilla muut irvailla mitä sylki suuhun tuo.

    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa miksi Misa puulämmitteinen kiuas savuttaa sisälle heti kun avaa luukun puiden lisäämistä varten.
      Kiuas on ihan uusi.

      • Anonyymi

        En tuohon vastaa, mutta minulla on 1991 valmistuneessa hirsimökissä Misa kiuas sivu -
        vesisäiliöllä. On hyvä, ei mitään moittimistä.


      • Anonyymi

        Oma Misa (vanha) kärsi samasta viasta. Avaa luukun yläpuolella oleva nuohousluukku, ja katso onko jotain tukkeena. Vaikka tulenohjauspelti.. koita ottaa se haitaripelti pois.. ehkä vika korjaantuu.


      • Anonyymi

        Onko tämä ongelma saatu ratkaistua? Olen hankkimassa mökille uuden kiukaan ja Misa on yksi ehdokas.


    • Anonyymi

      Mulla ollut harviaa,kastoria,helon kiukaita ja nyt misan kiuvas ja meillä sentään saunotaan paljon.misan kiukaalla puun kulutus tippui melken puoleen ja lämipiää todella nopeaan.on jopa lievästi vaarallinen kun muija tai vävy lämmittää saunan niin nousee äkkiä tuonne 120 asteeseen,ja silloin ei enään ole mukava lauteilla olla..muilla kiukailla oli täysi työ saada lämpiään edes 100 asteeseen.muut merkit paloi yleensä 2-3 vuotta ja oli niin repeilly saumoista rikki että sai nakata roskiin.misa on nyt ollut noin 4 vuotta ja pesä edelleen tikissä..tekniikan mailmassa oli joskus joku vertailu mikä vaikuttu mun valintaan ja olen ollut enemmän kun tyytyväinen.

      • Anonyymi

        On vain yksi testivoittaja joka on alan edelläkävijä.
        Miksi, koska vain siinä on integroitu lammonvaihdin.
        Hinta laatusuhteen se on pitkässä juoksussa edullisin vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Itsellä Misan melko uusi puukiuas, alussa kiukaan ollessa kylmempi meinaa työntää savua saunan sisään luukusta puita lisätessä, kun kiuas kuumenee ongelma poistuu.
      Liekö siitä mitään haittaa jos sen haitaripellin ottaa pois, varmaan hyötysuhde laskee mutta veto paranee, olettaisin.

    • Anonyymi

      Misa tekee parhaat puukiukaat.kallis suhteessa moneen muuhun merkkiin mutta sen hinnnan säästää puussa.Lämpiää tosi nopeeta ja pienellä puumäärällä.
      Taistelin monta vuotta harvialla,kota kiukaalla ja kastorilla sauna ei lämminnyt niikun piti.Katsoin tm vertailun ja misa oli muistaakseni 3 parhaan joukossa ja sanottiin että lämpiää nopeeta.Ajattelin kokeilla misaa enkä kyllä ole katunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe