turussa

katsastus asiakas

huonoimmassa maineessa oleva katsastusasema?
joskus aikoinaan,kun uhrilähteenkatu oli ainut paikka,niin kaverit siellä saivat mielivaltaisesti naaman perusteella hylätä autot,milloin mistäkin syystä,aina ei tarvittu oikeaa vikaa,vaan se keksittiin milloin mistäkin.

mielestäni on hyvä,että katsastus toiminta vapautettiin,päästiin tuostakin tukaluudesta.

katsastuscenteristä orikedolla on voimakasta huhua liikkeellä,mutta onko käytännön kokemusta?

62

6778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Biner

      Ymmärrän kyllä mielenkiintosi aihetta kohtaan. Itsekin mielelläni aiheesta kirjoittelisin. Arvelenpa kuitenkin, että aika harva tuntee asioita tarpeeksi hyvin voidakseen niistä kiihkottomasti ja totuudenmukaisesti kirjoittamaan. Ei ole mielekästä perustaa ketjua vain haukkuakseen toisten tekemää työtä.

    • jepjepjepjepjep

      Kannattais sitä auto vähän vilkuilla ennenku vie sinne konttorille ni vois mennä jopa laakista läpi. Itsellä ei ole Uhrilähteenkadun konttorista mitään pahaa sanottavaa. Jos on hylky tullut, niin kyllä se on ihan asiasta tullut.

      • Turun Uhrilähteentien konttori eli entinen valtion katsastusasema on täysin perseestä. koko henkilökunta on valtion entisiä virkamiehiä. aivan idiootteja, eikä mikään onnistu. pilkkua viilataan oikein huolella. EN IKINÄ ASIOI AO. PERSELÄVESSÄ VAIKKA PÄÄSISIN ILMAISEKSI. hermot ei kestä sitä idiotismin määrää johon siellä tiskin takana pakosta törmää!!


    • Jamppa-78

      Paikka jossa en ole katsastanut sitten vuoden 1996: Kaarinan A-katsastus. Täysin mulkkua henkilökuntaa ja nuoren miehen 8 vuotias Corolla läpäisi katsastuksen kolmannella kerralla!

      .Vikalista->käsijarrun pito heikko

      -Korjattu korjaamolla, josta kuitti

      -Jälkitarkastuksessa löysi "kosteutta" umpioista ja löi hakun pohjasta läpi->ei leimaa

      -Kolmas kerta: Leima tuli vittuilun kera: "Vähän on vähänlaisesti hitsauspisteitä sun paikassa, mut menköön läpi tämän kerran" ->leima tuli

      Tämän jälkeen olen toisaalla katsastellut ja autoni hyvää kuntoa on kehuttu! Corolla on edelleen siis ajossa perheen kakkosena...

      • Antero D.

        Kiva, että auto läpäisi katsastuksen kolmannella kerralla. En kyllä oikein ymmärrä kirjoituksesi pointtia.

        Seisontajarru ei siis toiminut kunnolla. Korjautit sen korjaamolla. Miksi erikseen mainostat, että sait siitä kuitin? Teetätkö yleensä työt pimeästi?

        Miksi sana "kosteutta" on lainausmerkeissä?

        Miksi et korjauttanut ruostepaikkaa asianmukaisesti? Kieltämättä tuossa kohden katsastusmies on toiminut sinua kohtaan väärin kun on hyväksynyt väärin tehdyn korjauksen.


      • fiatistix
        Antero D. kirjoitti:

        Kiva, että auto läpäisi katsastuksen kolmannella kerralla. En kyllä oikein ymmärrä kirjoituksesi pointtia.

        Seisontajarru ei siis toiminut kunnolla. Korjautit sen korjaamolla. Miksi erikseen mainostat, että sait siitä kuitin? Teetätkö yleensä työt pimeästi?

        Miksi sana "kosteutta" on lainausmerkeissä?

        Miksi et korjauttanut ruostepaikkaa asianmukaisesti? Kieltämättä tuossa kohden katsastusmies on toiminut sinua kohtaan väärin kun on hyväksynyt väärin tehdyn korjauksen.

        Jampalla pointtina että ykköskerran hylsyn aiheuttanut käsijarru oli toisella yrittämällä asianmukaisesti korjattu ja leima olisi pitänyt saada.

        Jälkitarkastuksessahan, jos korjausajan puitteissa tehty, ei saa hakea uusia vikoja ja hylätä niiden perusteella.

        Kaarinan a-katsastuksesta huonot kokemukset itselläkin. Onneksi asemia on useita täällä turunseudulla.


      • bottis
        fiatistix kirjoitti:

        Jampalla pointtina että ykköskerran hylsyn aiheuttanut käsijarru oli toisella yrittämällä asianmukaisesti korjattu ja leima olisi pitänyt saada.

        Jälkitarkastuksessahan, jos korjausajan puitteissa tehty, ei saa hakea uusia vikoja ja hylätä niiden perusteella.

        Kaarinan a-katsastuksesta huonot kokemukset itselläkin. Onneksi asemia on useita täällä turunseudulla.

        kyllä jälkitarkastuksessakin voidaan hylätä??? riippuu asiasta mutta vikoja on monia???? jos katsastaja huomaa jotain tuiki tärkeää ei hän sulle leimaa anna eikä kuulukkaan!! mieti sitä et auto on just leimattu ja sillä ajetaan kuolonkolari syystä että tukivarsi irtosi koska oli jo revennyt????


      • Turunpiispa
        bottis kirjoitti:

        kyllä jälkitarkastuksessakin voidaan hylätä??? riippuu asiasta mutta vikoja on monia???? jos katsastaja huomaa jotain tuiki tärkeää ei hän sulle leimaa anna eikä kuulukkaan!! mieti sitä et auto on just leimattu ja sillä ajetaan kuolonkolari syystä että tukivarsi irtosi koska oli jo revennyt????

        Oliko vuonna 1996 sitten eri meininki. Olen käsittänyt että ennen on hylätty auto koluttu kokonaan uudestaan läpi... Ainakin tyyliin 60-luvulla. Faktaa kellään?

        Nykyisinhän jälkitarkastuksessa ei saa hylätä sellaisista vioista joita ei ole huomattu itse katsastuksessa. Auto pitää kyllä laittaa ajokieltoon jos ajokieltovikaa on (esim. jarrut prakaa kesken jälkitarkastuksen). Että jos jälkkärissä joku huomaa tollasen revenneen tukivarren ni punainen lappu ilmaantuu tuulilasiin, hinausta saa soitella, ja ajelut on siltä erää ajeltu.


      • Pasanen 96/69
        fiatistix kirjoitti:

        Jampalla pointtina että ykköskerran hylsyn aiheuttanut käsijarru oli toisella yrittämällä asianmukaisesti korjattu ja leima olisi pitänyt saada.

        Jälkitarkastuksessahan, jos korjausajan puitteissa tehty, ei saa hakea uusia vikoja ja hylätä niiden perusteella.

        Kaarinan a-katsastuksesta huonot kokemukset itselläkin. Onneksi asemia on useita täällä turunseudulla.

        "Jampalla pointtina että ykköskerran hylsyn aiheuttanut käsijarru oli toisella yrittämällä asianmukaisesti korjattu ja leima olisi pitänyt saada."

        Se että työstä on saanut kuitin ei ole mikään tae siitä että kyseinen kohde on asianmukaisesti korjattu. Itseasiassa todennäköisyys on täysin sama kuin jos työn olisi tettänyt pimeästi eikä siitä olisi saanut kuittia. Itseasiassa kuitit eivät katsastajaa kiinnosta ja niitä on aivan turha katsastustoimipaikalla esitellä.


      • Ymmer
        fiatistix kirjoitti:

        Jampalla pointtina että ykköskerran hylsyn aiheuttanut käsijarru oli toisella yrittämällä asianmukaisesti korjattu ja leima olisi pitänyt saada.

        Jälkitarkastuksessahan, jos korjausajan puitteissa tehty, ei saa hakea uusia vikoja ja hylätä niiden perusteella.

        Kaarinan a-katsastuksesta huonot kokemukset itselläkin. Onneksi asemia on useita täällä turunseudulla.

        Eikös kuitit ole lähinnä verottajaa varten ja todisteena suoritetusta maksusta?

        Ko. katsastusasema kuului aikanaan Suomen Autokatsastus Oy nimiseen ketjuun. Nimensä mukaisesti sen tehtävänä oli katsastaa autoja. Kuitit katsastetaan muualla.


      • Hirotso
        bottis kirjoitti:

        kyllä jälkitarkastuksessakin voidaan hylätä??? riippuu asiasta mutta vikoja on monia???? jos katsastaja huomaa jotain tuiki tärkeää ei hän sulle leimaa anna eikä kuulukkaan!! mieti sitä et auto on just leimattu ja sillä ajetaan kuolonkolari syystä että tukivarsi irtosi koska oli jo revennyt????

        Mitä sinä yrität viestissäsi kysyä? Lähes jokasen lauseentyngän perässä on useampi kysymysmerkki, mutta tekstissä ei ole yhtään kysymystä.


    • humbre

      k-1 raisio, käyttävät oppilaita ja kestää kauan ??koska ei oo mututuntumaa,paperipuolen mimmit ovan niin tärkeitä. mulle ainakin vedettiin ovi kiinni vaik kello oli viel minuutin vaille,ja olin soittanut että oon tulossa että saan auton rekisteröityä joka oli käyttöpoistossa!!! sinne en enää mene!!!!

      • Mäntti

        "Minuutin vaille"??? Olisit nyt ihmeessä mennyt aiemmin, tosiasiassa se oli varmaan jo vähän ylikin, matti myöhäisesten mielestä ei se vielä ollut tasan!


      • toimiston mimmi

        Miksi pitää paperisotkujen kanssa saapua asemalle sulkemisaikaan ???

        Pitääkö toimiston väen jäädä ylitöihin ?


      • peku@43

        Orikedon k-1 katsastusasemalle ei kannata mennä (kuten keskustelupalstoilta voi lukea). Huonoja kokemuksia.


      • Bullex
        peku@43 kirjoitti:

        Orikedon k-1 katsastusasemalle ei kannata mennä (kuten keskustelupalstoilta voi lukea). Huonoja kokemuksia.

        Varsinkin kun Orikedolla ei ole - eikä ole koskaan ollut - K1 katsastusasemaa.


    • M

      Mites lokasuojan ruostevaurio?
      Itse kävin Lausteella leimalla ja kuskin puolen etulokarin rengaskaaressa ruostevauriota, hylsy tuli samantien. Muuten auto priimakunnossa kaikin puolin lasin pyyhkimiä myöten, ei pientäkään huomautusta.
      Olin muutenkin aikeissa laittaa tänä kesänä, mutta ajattelin tuskin se leima tollaseen kaatuu kun ei kuitenkaan kantava osa käsittääkseni. Eikä ole parilla muullakaan ystävälläni vastaavan kuntoisesta lokarista jäänyt leima kiinni.
      Muutenhan olisin laittanu jo hyvissä ajoin ennen katsastusta asian kuntoon.
      Sattui vaan aika vitun sopivaan aikaan, joka paikka menossa kiinni heinäkuuksi, uusintanäyttö 20.7. mennessä ja itsellä noi maalaushommat hukassa välineitä ja taitoa myöten, eikä uutta lokaria viittis laittaa paikalleen pelkän pohjamaalin varassa. Vaikka se nyt onnistuiskin viä muuten.
      Niin juu ja merkkiliikkeeseen en vie periaatteestakaan tällaisen takia.
      Et olis edes joustanu senverran, et ois määränny näytön elokuun puolelle parin viikkoo myöhemmin, ois saanu laitattettua heti eka viikolla kotteron kuosiin.
      Sanokaahan joku fiksumpi että olinkohan idiootti vai mahtoikohan olla katsastusmiehellä virkaintoa havaittavissa..?
      Kun omaan nokkaan kyllä tuoksahti se pätemisen tarve.. Kuitenkin helvetin hyvin pidetty kohtuuvähän ajettu 13v autovanhus kyseessä, pakkohan sen ikäsessä on jo olla edes vähän jotain..:/
      Menin vielä sinne tyrkyn perässä, 44e koko homma, mut ens kerran vaikka pääsis ilman, niin tuskinpa tulee mentyä.
      Kantapaikassa kuitenkin ollut aina se periaate et pikkufiksaamiset kehotetaan laittamaan ilman näyttöpakkoa, hylsy tulee ainoastaan asiasta(jarru ym viat, päästöt, lasivauriot..)

    • Ziper

      "Mites lokasuojan ruostevaurio?
      Itse kävin Lausteella leimalla ja kuskin puolen etulokarin rengaskaaressa ruostevauriota, hylsy tuli samantien. Muuten auto priimakunnossa kaikin puolin lasin pyyhkimiä myöten, ei pientäkään huomautusta."

      Kukin kohde arvostellaan erikseen. Esim. hyvät lasinpyyhkijät eivät kompensoi lokasuojan reunan ruostevaurioita.

      "Olin muutenkin aikeissa laittaa tänä kesänä, mutta ajattelin tuskin se leima tollaseen kaatuu kun ei kuitenkaan kantava osa käsittääkseni. Eikä ole parilla muullakaan ystävälläni vastaavan kuntoisesta lokarista jäänyt leima kiinni.
      Muutenhan olisin laittanu jo hyvissä ajoin ennen katsastusta asian kuntoon.
      Sattui vaan aika ***** sopivaan aikaan, joka paikka menossa kiinni heinäkuuksi, uusintanäyttö 20.7. mennessä ... Et olis edes joustanu senverran, et ois määränny näytön elokuun puolelle parin viikkoo myöhemmin, ois saanu laitattettua heti eka viikolla kotteron kuosiin.
      Sanokaahan joku fiksumpi että olinkohan idiootti vai mahtoikohan olla katsastusmiehellä virkaintoa havaittavissa...?"

      Katsastusmies ei voi itse määrittää jälkitarkastusaikaa, vaan se on lakisääteinen. Mikäli katsastusmies määrittää jälkitarkastusajan pidemmäksi kuin se on lakisääteisesti, tekee hän suuremman virheen kuin se, joka ajaa katsastamattomalla autolla.

      "Kantapaikassa kuitenkin ollut aina se periaate et pikkufiksaamiset kehotetaan laittamaan ilman näyttöpakkoa, hylsy tulee ainoastaan asiasta(jarru ym viat, päästöt, lasivauriot..) "

      Mitä tarkoittaa "jarru ym viat"? Lasivaurioista tulee hylky äärimmäisen harvoin. Itse olen hylännyt tuulilasin takia 0,005 % tai 0,010 % katsastamistani autoista (en nyt muista aivan varmasti). Tuo taitaa kyllä olla keskimääräistä enemmän.

      • jsdfjoinkvjoö

        Sen verran Ziper on kysyttävä, että miksi muuten lasit hylsytetään niin harvoin?
        Olen ainakin luullut että tuulilasi luokitellaan kantavaksi osaksi ja säröillä on tietyt "rajat", mitä saa tulla reunoilta lasin keskustaa kohti.
        Yksi hylkykriteeri on tää särön sijainti kuljettajan näkökentässä, mutta se on kyllä aika tulkinnanvaraista kuin pienestä hylätään.


      • Autoilija vai?
        jsdfjoinkvjoö kirjoitti:

        Sen verran Ziper on kysyttävä, että miksi muuten lasit hylsytetään niin harvoin?
        Olen ainakin luullut että tuulilasi luokitellaan kantavaksi osaksi ja säröillä on tietyt "rajat", mitä saa tulla reunoilta lasin keskustaa kohti.
        Yksi hylkykriteeri on tää särön sijainti kuljettajan näkökentässä, mutta se on kyllä aika tulkinnanvaraista kuin pienestä hylätään.

        Halkeama ei vieläkään ole hylkykriteeri, vaan siitä tulee korjauskehoitus, joka täytyy korjata määräaikaan mennessä.

        Kyllä tuulilasit ovat osa kantavaa rakennetta, mutta sen takia ei helposti hylkyä saa.
        Eriasia jos tuulilasi puuttuu, se on pakollinen varuste vuodesta X jälkeen II maailmansodan. Oisko tullut viiskyt luvulla pakolliseksi? Nyt en muista varmaksi.

        Hylkäys voi tulla myös siitä ettei tuulilasista pysty näkemään lävitse. Esim. säröytynyt.
        Ei hyväksyttävää tyyppiä. Eli ei ole laminoitu lasi vaan "ikkunalasia".


    • Katsastuskuningas.

      Nämä nimimerk. "M" kirjoittelevat asiakkaat voivat jotakuinkin suksia vittuun! Teitä EI KAIVATA katsastusasemilla, kun olette niin tyhmiä! Koko tekstisi sisältö paljastaa sen!

      • ghaghghoag

        Katsastuskuningas taitaa olla just tällainen naamakertoimen mukaan toimiva pelle muutenkin.
        Tai luulee tosiaan olevansa KUNINGAS. Ei kai kukaan sekoo noin muuten...
        Varmaan kyselyt/kommentit laittaa vituttamaan vuosien mittaan, mutta sitähän varten kysymykset on olemassa(ne tyhmätkin), että niitä kysytään.
        Kun tyhmyyshän vähenee kysymällä.


      • Herra Asiakas sulle

        Mitäs katsastusMULKKU??!??
        Vieläkö leikit pikkuhitleriä jollain asemalla, vai oletko jo miehistynyt edes sen verran että olet tajunnut vaihtaa alaa?


    • M

      Asia tullut jo selväksi joten eiköhän tämä ollut sitten tässä:)
      Olen tietoinen, ettei yksi hyvä kompensoi yhtä epäkuntoista kohtaa autosta.
      Mutta kiitos kuitenkin asiallisesta palautteesta, Ziper vaikutat pätevältä katsastusmieheltä.
      Esim. sanomasi tuulilasivaurioista pitää paikkansa, niistä hylätään hyvin harvoin.
      Katsastuskuningas, olet varmasti oikeassa mutta toivottavasti et kuitenkaan lauo mielipiteitäsi työpaikallasi avoimesti asiakkaiden kuullen.
      Ja toivottavasti me pöljät emme tule rasittamaan Sinua edes potkulaudan kanssa, koska allergiasi tyhmyyttä kohtaan tuntuu olevan aika voimakas.
      Niin juu, ja tiedän kyllä että potkulautoja EI tarvitse katsastaa.
      Ennen kuin hermostut siitäkin.
      Hyvät jatkot kaikille tasapuolisesti:)

    • Katsastajamies

      Lopetin käymisen Orikedon katsastusasemalla, kun pikkubussini ei mennyt läpi, koska siitä puuttui yksi penkki. Ei oltu aikaisemminkaan hylätty vaikkei penkki ollutkaan paikoillaan. Jälkitarkastuksessakin vittuilua tuli vaikka penkki otettiin täysin samanikäisestä ja mallisesta autosta.
      No kuitenkin tarjouksen perässä vietiin vaimon auto sinne viime kesänä ja hylky tuli jarrulevyistä joiden jäähdytysrei'issä oli pintaruostetta. Korjaamollakin sanottiin, että katsastusmiehen mielivaltaa. Jälkitarkastuksessa sanottiin ,että olisi kannattanut pyytää toinen katsastusmies kaveriksi.. No kalliiksi tuli ja ei enää koskaan Orikedolle. R.H on mielivaltainen vanhan katsastusmiehen perikuva.
      Tänään kokeiltiin uutta Helppo katsastusta ja todella tyytyväisiä ollaan. Myös K1 Rieskalähteentiellä on ok paikka.

      • Autoilija vai?

        Niin onko siis kyseessä A-katsastus Oriketo vai Katsastus-Center?

        Molemmat ovat orikedolla.

        Mitä tuohon penkkiin tulee niin ne tulee aina olla ajoneuvossa paikallaan katsastuksen yhteydessä jotta voidaan todeta niiden olemassaolo ja vaatimustemukaisuus. Joten katsastaja toimi täysin oikein.

        Se ettei K1:llä niistä ole mitään sanottu ei tarkoita että he tekevät oikein. Jos he toimivat kuvaamallasi tavalle he toimivat lain ja asetuste vastaisesti nuleskellessaan asiakkaita.

        Tuo jarrulevyjen jäähdytysripojen pintaruosteisuus on täyttä roskaa. Ei kannata alkaa valehtelemaan ja jos alkaa niin kannattaa pysyä edes vähän totuudessa.
        Jos tuo on totta niin olisin painellut saman tien esimiehen puheille.


    • Hiphop

      Nummen autokatsastus muuten on yksi Turun katsastusasemista, missä on asiallista ja ammattitaitoista palvelua.
      Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia täs muutaman vuoden aikana, kun olen asioinut siellä. Enkä ole ainakaan kuullut että muutkaan olisivat moittineet.
      Tuo Oriketo tuntuu taas olevan aika monelle vähän painajaispaikka, palautteesta päätellen ainakin.
      Kai siellä sitten on jotain pielessä..

    • wt2wt

      ymmärsinkö oikein, että nummen asemalla ei vikoihin puututa ja muualla puututaan.

      Tuskin katsastuksessa ongelmia, jos auto kunnossa.

      • Hiphop

        Puututaan toki, ei se kuitenkaan ole mikään "kaikkien kaveri"-asenteella toimiva paikka vaan asiallinen mesta.
        Hyvällä läpi ja huonolla hylsy, niin kuin asian käsittääkseni täytyykin olla...(???)
        Tietenkin jos haluat vääntää asiat noin ihmeesti kieroon, niin ei kai siinä mitään.


    • lgku

      no ei sen katsastuskonttorin tehtävä ole olla kenenkään kaveri, vaan antaa kaikille tasapuolista ja lakien säätelemää palvelua.

      viallisen auton hyväksyminen ei kuulu asiakaspalvelun piiriin, vaan se märittellään rikoslain puitteissa ja nimike on selvä.

      Hyvälle autolle ei ei tarvi antaa hyväksyntää eikä huonolle hylättyä, vaan kun auto on pykälien mukaan hyväksyttävä niin se pitää hyväksyä.

      Tuskin mikään asema vikoja keksii, vaan ne on autossa olemassa ja toiset löytää ne tai toisilla on rohkeutta puuttua niihin kun ne ilmenee.

      • Autoilija vai?

        Juurikin näin. Toisilla katsastajilla on vanhentuneet ja leväperäisemmät tarkastus tavat. Ravistinta ei käytetä oikein ja jos käytetään niin vilkuillaan silmämääräisesti josko löytyisi vikoja. Varsinkin jo 90-luvun puolella aloittaneilla katsastajilla on paha tapa rämpyttää ravistinta kuin viimeistä päivää ja yrittää tihrustaa silmillä joko välyksiä näkyisi. Nuoremmat pääasiassa ottavaat tukivarsista kiinni ja ravistavat hitaasti ja tarpeen mukaan reippaammin. Tällä varmistetaan että kaikki napsahdukset tulee huomioitua, kun ne tuntuvat varsien läpi.

        Usein on niin että rengasraudalla ja käsin vääntelemällä välystä ei tunnu, eikä myöskään silmämääräisesti ravista käyttäessä sitä näe. Välyksen huomaa vasta kun laittaa sormet pallonivelen ympärille ja ravistaa hitaasti. Välys voi olla suurikin mutta kaikkea ei silmä ehdi havaitsemaan kun auton osat liikuvat liian nopeasti ja aina ei pääse 10 cm päähän katsomaan.

        Sama juttu on rengasraudan käytössä. Tekniikka laji, jossa kaikki eivät ole aivan parhaimmasta päästä.

        Tosin on niitä nurempiakin jotka ovat kaameita hätähousuja.


      • fgahahuin

        Sulle Igku.
        Eikös hyvä ole just sellainen, mikä täyttää tieliikennelain asettamat vaatimukset kuntonsa puolesta ja huono taas ei?
        Eli jos pykälien vaatimukset täyttyvät niin hyväksyntään.
        Mainintasi "hyvälle ei tarvitse antaa hyväksyntää eikä huonolle hylättyä" on hieman outo...
        Tulee käsitys ettei lain kanssa ole asian kanssa mitään tekemistä.
        Tai niin ainakin meillä päin, auto kun on kaikin puolin kunnossa(eli hyvä), niin ei muuta kuin leima paperiin ja tervetuloa ensi vuonna.


      • öllölä_
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Juurikin näin. Toisilla katsastajilla on vanhentuneet ja leväperäisemmät tarkastus tavat. Ravistinta ei käytetä oikein ja jos käytetään niin vilkuillaan silmämääräisesti josko löytyisi vikoja. Varsinkin jo 90-luvun puolella aloittaneilla katsastajilla on paha tapa rämpyttää ravistinta kuin viimeistä päivää ja yrittää tihrustaa silmillä joko välyksiä näkyisi. Nuoremmat pääasiassa ottavaat tukivarsista kiinni ja ravistavat hitaasti ja tarpeen mukaan reippaammin. Tällä varmistetaan että kaikki napsahdukset tulee huomioitua, kun ne tuntuvat varsien läpi.

        Usein on niin että rengasraudalla ja käsin vääntelemällä välystä ei tunnu, eikä myöskään silmämääräisesti ravista käyttäessä sitä näe. Välyksen huomaa vasta kun laittaa sormet pallonivelen ympärille ja ravistaa hitaasti. Välys voi olla suurikin mutta kaikkea ei silmä ehdi havaitsemaan kun auton osat liikuvat liian nopeasti ja aina ei pääse 10 cm päähän katsomaan.

        Sama juttu on rengasraudan käytössä. Tekniikka laji, jossa kaikki eivät ole aivan parhaimmasta päästä.

        Tosin on niitä nurempiakin jotka ovat kaameita hätähousuja.

        "Välyksen huomaa vasta kun laittaa sormet pallonivelen ympärille ja ravistaa hitaasti."

        Eikös tuolla metodilla ole suuri riski jättää sormet sinne väliin?


    • hopAloop

      Niinpä.
      Kyllähän katsastusmies varmaan itsekin tietää, mistä vioista hylätään ja mitkä menee korjauskehoituksella läpi.
      Ja ettei niitä vikoja tehdä tekemällä.
      Sitähän se asiallinen ja ammattitaitoinen palvelu tarkoittaa, ei yhtään mitään muuta.
      Katsastusasemissa ja -miehissä on sitten kyllä eroja, että se on sitten asiakkaasta
      kiinni mihin sattuu menemään leiman hakuun.
      Aika itsestäänselvä asia.

    • vituttaa

      Orikedolla hylkää huonojen renkaiden takia koko auton.

      • Xappare

        Niisk! Ikävää. Olisi paljon parempi, että voisit jättää ne hylätyt renkaat sinne asemalle ja viedä auton muuten pois.


      • Huonot renkaat

        Katsastuksen arvosteluperusteet; made by Trafi, kaikkien kunnioittama ja ihailtu katsastajien katekismus. Kimit Pohjois-Koreassa ovat vain näpertelijöitä.

        http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

        Sieltä voit poimia kohdan D6 Renkaat ja vanteet. Siellähän selvitetään asiat;


      • Mitä vittua???

        Niin pitääkin. Laki kuitenkin on määritellyt renkaiden kulutuspinnoille ehdottoman alarajan. Joten jos se lain määrämä minimi ei täyty, auto kuuluukin hylätä.


    • vituttaa

      Niisk ittelles, taidat olla renkaskauppias, kun heti housuihisi paskot.

      Poliisi pysäytti viikkoa myöhemmin ja totesi, että vähän huonot renkaat, mutta kohtahan ne kesärenkaisiin täytyy muutenkin vaihtaa, että hyvää matkaa vaan !

      Kyllä se Center on umpip..ka ja hylkää autoja vaan saadakseen lisää tuloja.

    • SUIKKAAPÄÄ!

      Mites vittu se niiden renkaiden kuntoon vaikuttaa jos ne kohta voi vaihtaa kesärenkaisiin?? KUINKA HELVETIN TYHMÄ OLET?? Jos ne renkaat ovat huonot, ne ovat silloin huonot! Aivan sama vaikka vaihtaisit seuraavana päivänä ne.... Kyllä te valittajat olette sitten äärimmäisen idiootteja!!

    • kävin just lausteella,mul oli uudet nastarenkaat,katsastus äijä ajoi jarru monttuun ja kun lähti sieltä niin ruopis monta kertaa kunnolla niin et mul lähti puolet nastoista ja sai merkkivalot syttymään niin et tuli vikakoodeja,hylkäs koko homman sen jälkeen kun tuli vikakoodeja mitkä itse aiheutti,kävin korjamolla nollamas vikakoodit ja kävin näyttämäs uusiks 21e näyttö,kyl mul hajotettiin auto ja rahastettiin kunnolla,en käsitä miten saa katsastus äijän maksamaan uudet renkaat,aivan käsittämätöntä touhua

      • Munapää.

        Jos renkaistasi rapinaa kuuluikin, niin yhtään nastaa ei irronnut. Käy vaikka laskemassa ja ilmoita tulos. Juttuja on kyllä kiva keksiä.


    • hdfhhbdf

      Sen verran kannattaa miettiä kun on uudet renkaat,eli sellaiset renkaat joiden nastat eivät ole paikkaansa hakeneet niin rullille ei kannata mennä.

      Se ei tietysti koske kaikkia renkaita , mutta tietyissä renkaissa nastat on todella löysällä uutena.

      Olen itse todennut nastojen nouseen ylös jarrujen testauksen yhteydessä.

      Vastuun jakaminen on hieman vaikeaa, koska katsastaja ei tiedä oletko tullut suoraan rengasliikkeestä ja auton pitää tietysti olla omistajan toimesta siinä kunnossa että se katsastuksen kestää ja tarvittavat testit voidaan suorittaa.

      Toisaalta os olet kysynyt ja ilmoittanut juuri asennetuista nastarenkaista niin silloin vastuuta voi siirtää katsastusmiehen kautta konttorille.

      Varmin tapa on tietysti ajaa tuhannen kilometriä ennen rullia tai sitten kesärenkailla.

      • Autoilija vai?

        Täytyy sanoa etten ole ikinä nähnyt tuliterää rengasta josta nastat olisi lähtenyt dynolla. En väitä etteikö se olisi mahdollista.

        Yhdessä michelin tai continental mallissa oli valmistevika, jonka takia nastat lähti jarrutuksessa irti. (parin vuoden takaa TM testeissä.

        Olisi kiva jos osaisit täsmentää missä renkaissa.
        Kun asiaa ajatellaan niin renkaalla pitäisi olla yhtä hyvä hätäjarrutuspito niin 0 kuin 1000 kilometrillä. Ei mahdotonta että se parantuisi pienellä ajolla, mutta irtoavat nastat ei ainakaan paranna.

        Täytyypi kysyä rengasliikkeestä


    • hdfhhbdf

      Juu merkkiä en muista, joku ei ihan merkkirengas oli kyseessä.

      Tuskin näistä hyvälaatuista merkkirenkaista, joissa nastat ja kumin laatu on hyvää tätä ongelmaa on.

      Toisaalta katsastuksessa ei ole pakko niitä eturenkaita lukkoon painaa, ammattinsa osaava katsastaja tuntee kun rengas lähenee luistorajaa ja voi hyväksyä etujarrujen tehon siltä osin. silloin vältetään turha luisto renkaan ja rullan välillä ja nastat säästyy.

      • Autoilija vai?

        Kyllä kuule se suurin tuska tulee vasta dynolta noustessa. SE jarrutus tulee toisena rasituksena.

        Varsinkin takavetoautot vetää dynolta noustessa helposti tyhjää.


      • LAUSTEN KATSASTUS
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Kyllä kuule se suurin tuska tulee vasta dynolta noustessa. SE jarrutus tulee toisena rasituksena.

        Varsinkin takavetoautot vetää dynolta noustessa helposti tyhjää.

        pitä paikkansa että silloin kun lähtee siitä montusta niin kyllä ruopii ja kunnolla ainakin laustella,mont kertaa yritti ja yritti ylös ennen kuin pääsi,en tiedä sit et lähtekö köykäsempi auto helpommin ylös mut 1500 kiloinen ei näköjään ainakaan lähe lausteella,ja ihan turhaa yrittää puolustella ja jauhaa paskaa


      • Autoilija vai?
        LAUSTEN KATSASTUS kirjoitti:

        pitä paikkansa että silloin kun lähtee siitä montusta niin kyllä ruopii ja kunnolla ainakin laustella,mont kertaa yritti ja yritti ylös ennen kuin pääsi,en tiedä sit et lähtekö köykäsempi auto helpommin ylös mut 1500 kiloinen ei näköjään ainakaan lähe lausteella,ja ihan turhaa yrittää puolustella ja jauhaa paskaa

        Kröhöm. Jos aletaan puhua Turkku niin Turun murteella Lausteen Katsastus on Laustee Katsastus tai Lauste Katsastus. Riippuen miten painottaa sanaa ja mist päi kauppunkki o ja mitä sukupolve.
        Eli Ei Lausten Katsastus
        Samoin jos ollaan siinä kaupungiosassa niin pitäisi sanoa:
        Kunnol ainaki Laustel tai Lausteel.

        Tosin katastaja ei jauhanut tähtiä vaan puhui asiaa. Dynolla lähtee hyvin vähän nastoja irti eli kun kerran vuodessa kun puhdistaa dynokuopan niin sieltä tulee noin kourallinen nastoja.

        Eli turhaa pelätä että Dynolla niitä lähtee mitenkään merkittävä määrä irti tai kulu, sillä nastan kovametallipää syö Dynon rullat urille.

        Lisäksi takavetoautot on muutenkin hankalia Dynamometrillä, jos se on upotettu tasaiseksi lattiaan. Painon siirtymä ei ole optimaalinen takavetoautolle, kun vetävät pyörät on honosti pitävällä metallipinnalla. Manuaalilla saa ylös heijaamalla, mutta automaatti on hankalampi, sutaisee herkästi, jos auton tehons ja pidonsäädöt ei ole riittävän älykkäitä. Esim vanhemmat autot missä ei ole muuta kuin vetoluistonesto.
        Toki hyvät renkaat auttaa aina asiaa.


      • Passat -07
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Kröhöm. Jos aletaan puhua Turkku niin Turun murteella Lausteen Katsastus on Laustee Katsastus tai Lauste Katsastus. Riippuen miten painottaa sanaa ja mist päi kauppunkki o ja mitä sukupolve.
        Eli Ei Lausten Katsastus
        Samoin jos ollaan siinä kaupungiosassa niin pitäisi sanoa:
        Kunnol ainaki Laustel tai Lausteel.

        Tosin katastaja ei jauhanut tähtiä vaan puhui asiaa. Dynolla lähtee hyvin vähän nastoja irti eli kun kerran vuodessa kun puhdistaa dynokuopan niin sieltä tulee noin kourallinen nastoja.

        Eli turhaa pelätä että Dynolla niitä lähtee mitenkään merkittävä määrä irti tai kulu, sillä nastan kovametallipää syö Dynon rullat urille.

        Lisäksi takavetoautot on muutenkin hankalia Dynamometrillä, jos se on upotettu tasaiseksi lattiaan. Painon siirtymä ei ole optimaalinen takavetoautolle, kun vetävät pyörät on honosti pitävällä metallipinnalla. Manuaalilla saa ylös heijaamalla, mutta automaatti on hankalampi, sutaisee herkästi, jos auton tehons ja pidonsäädöt ei ole riittävän älykkäitä. Esim vanhemmat autot missä ei ole muuta kuin vetoluistonesto.
        Toki hyvät renkaat auttaa aina asiaa.

        Kävin siellä autoliiton omassa katsastusasemalla, oli mukava ja asiallinen katsatusmies.


      • valheen pukkas
        Passat -07 kirjoitti:

        Kävin siellä autoliiton omassa katsastusasemalla, oli mukava ja asiallinen katsatusmies.

        Autoliitolla ei ole suomessa yhtään katsastusasemaa!


      • eipä

      • turuus
        eipä kirjoitti:

        http://www.katsastus-turku.fi/

        Katsastus Turku AD Ky, eli Harkka-yhtiöt. Katsastus on näennäisen edullista: Kun hallissa poljetaan kytkin hajalle ja siitä tulee 800 lasku.
        "Emme vastaa vanhojen autojen vioista, voit valittaa minne haluat".


      • ghhyujkki
        turuus kirjoitti:

        Katsastus Turku AD Ky, eli Harkka-yhtiöt. Katsastus on näennäisen edullista: Kun hallissa poljetaan kytkin hajalle ja siitä tulee 800 lasku.
        "Emme vastaa vanhojen autojen vioista, voit valittaa minne haluat".

        Miten saadaan kytkin poljettua hajalle ? Kerro ihmeessä merkki ja malli.


      • santeri223

        AD-katsastus Turku, Harkka-yhtiöt: olen saanut väärästä syystä hylkäyksen, ja kun joutuivat virheensä myöntämään, sain ensin kuulla asiatonta suunsoittoa ja huutelua. Epäilen että tämä" virhe" katsurilta oli tahallinen. Ovat ilmeisesti saaneet poistatetuksi huonomman puoleisen arvostelun Katsastushinnat.fi -sivustolta, vaikka kommentti oli sääntöjen mukainen. En todellakaan suosittele asemaa, enkä tietenKään itse käytä enää asemaa. En myöskään luota enää katsastushinnat.fi -sivustoon. Ihan reilu anteeksipyyntö olisi ollut Harkalta paikallaan ja hyvitys turhasta lisäajosta.


      • Jussi_Pussi1

        Harkan katsastus hylkäsi laakerivian takia automme. Olin yllättynyt ja illalla yritin etsimällä etsiä laakerivikaa niin en kyllä löytänyt.
        Seuraavana päivänä jälkitarkastukseen toiselle asemalle eikä kaks äijää löytänyt mitään vikaa autosta ja leima tuli.
        Ei koskaan enää Harkkaa käytetä meidän perheessä. Sen siitä saa kun rouva on oma-aloitteinen eikä kuuntele miestään.


    • AsemillaOnEroja

      Katsastus-Centerissä Orikedolla saa -välillä(!)- uskomattoman huonon ja epäjohdonmukaisen, jopa katsastusohjeistuksien vastaisen palvelun. Itsellä todettiin vika, jonka vuoksi nk. uusintanäyttö.. Uusintanäytössä katsastaja rikkoi hitsin vääntämällä(!) ja "löysi" kaksi uutta vikaa; huom siis ohjeiden vastaisesti, koska ymmärtääkseni jälkitarkastuksessa pitäisi tarkastaa vain varsinaisessa katsastuksessa todetut viat (korjatuiksi). Nämä "uudet viat eivät olleet ns. liikenneturvallisuutta (oma mielipide) vaarantavia / hylyn aiheuttavia. EN VOI TÄTÄ ASEMAA SUOSITELLA.. no,samansuuntaisiatuloksia puolueettomat hylkytestitkin osoittavat !

      • ffghjjhnbnj31

        no enpä usko että jälkitarkastuksessa uusia vikoja mikään asema kirjaa lapulle, uuden vian voi todeta ja kertoa auton omistalle, mutta se ei vaikuta katsastukseen.

        huonosti on on hitsit kiinni jos katsastaja hitsauksen rikkoo, eli huonosti ollut kiinni paikat.

        mitä nämä hylkytestit on joista kirjoitat??

        ketään tuskin kiinnostaa sinun suositukset jos olet kokenut suuren vääryyden ja et pysty perustelemaan väitteitä,,,


      • MaireaMisu

        Jaa, että ensin oli hylätty ruostevaurion vuoksi ja sitten siitä, että ruostevaurio oli epäasianmuksisesti korjattu. Kyllä tuossa edelleen samasta vikakohteesta kyse, eikä uudesta, vaikka vian kuvaus on hieman muuttunut.


    • Vanha asentaja tietää...
      Kyllä Trafin sivut kertoo perusteet miksi hylkäys on suoritettu! Katsokaa edes puolellasilmällä kotteron kuntoa ennenkuin "halvathinnat" toiveajattelussa viette TARKASTETTAVAKSI.
      Hitsisaumat oltava alkuperäisen vahvuisia , jarrut painoonnähden riittävän voimakkaat ja tasaiset , varattuna aikana auton voi viedä katsastukseen kesärenkain talvellakin jos pelkää nastojen puolesta tai hommaa kitkat ,kyllä niillä pärjää. Ei olis ensikerta kun jarruputki tai vaijeri prakaa ,tai vaikka kytkimen painelaakeri painuu kuluneesta asetelmasta läpi tai asetelman jouset irtoaa kun kuluneisuus on niin suurta. Ehkä nää on niitä piilovikoja joita tavallinen ratinpyörittäjä ei löydä ,kun ei oo perstuntumaa. Ammattiapu auttaa.

    • Anonyymi

      Laiusteen kartsartusasemwlla aina asiallinen kohtelu...selvät korjaukset on aina sekeästi osoitettu...nyt tilanne, että nuori kasastwja kertoi yhden renkasn (kesä) olevan pääuraltssn alle 1,6 mm, jota se ei ollut,,,mitattiin...kävin vaihtammassa uudenveroiset nastwrenkaat, jolloin totesi että nastmäärät ovat väärät....pyysin kertomaan miistä renkaasta pitää poistaa jotts prosentit täsmäävät....ei kertonut.....kävin sitten ostamassa uuden setin alle ja sain leiman.....oli muuten ainoa kerta kun teki mieli tappaa katastuspoju siihen paikkaan kenkiinsä.

      • Anonyymi

        Pitäisköhän sun opetella ensin tuota suomen kielen oikeinkirjoitusta? Ennenkuin tänne avaudut. Vajakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisköhän sun opetella ensin tuota suomen kielen oikeinkirjoitusta? Ennenkuin tänne avaudut. Vajakki.

        Harkka yhtiöön en enää vie autoa.
        Hakkasivat peltisiä tukivarsia huolella, ei tullut reikää, mutta hylättiin kun antoivat kuulemma periksi. Tarkistin kotona tukivarren kunnon ja näytti mielestäni vielä hyvälle. Kävin seuraavana päivänä näyttämässä uudelleen ja konttorin päälikkö tuli katsomaan tukivarsia. Aikansa hakattuaan sai tukivarteen painuman ja sanoi varren olevan vaihtokunnossa. Nyt sitten edessä turha, kallis ja työläs remontti.
        Samalla kertaa tuli maininta ettei rekisterikilven valo voi olla led ja ne pitää vaihtaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe