Ulkomailta tilaaminen

PetraJ

Olen tilaamassa ulkomailta muutamalla sadalla eurolla tavaraa myyntiin yritykseni nettikauppaan. Miten alv-asiat menee? Minulta pyydettiin VAT-numero ja laskussa näkyy VAT-määrät. Tarkoittaako tämä, että maksan alvit heille suoraan? Peritäänkö minulta Suomen päässä alvit uudestaan? Entäs tulli, sitäkö ei tarvitse maksaa, jos tilaa EU:n sisältä? Olen tilaamassa tavaraa Tsekistä ja Taiwanista.
Mitenköhän tilisiirrolla maksaminen onnistuu? Laskussa näkyy vain pankin nimi ja joku SWIFT-koodi ja fee code.

12

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M

      Soita pankkiisi, ne kyllä neuvoo. Tulli asioissa eteläiseen tullipiiriin vaimikäsenytoli.

      • PetraJ

        Joo selvitinkin jo tuon tilisiirto-ongelman.

        Tullin sivuille en lähde seikkailemaan, sieltä ei ikinä löydä vastausta. Täytyy kai soitella huomenna, jos kukaan ei osaa nyt vastata?


    • vfvvds

      Minäkin meinaan juuri tilata parilla satasella koe-erän. Pitää siis selvittää varmaan samoja asioita.

      Kysyikö se myyjä sulta jotain VAT-koodia omiin tietoihinsa? Onkohan se joku verohallinnon antama alv-koodinumero sun yritykselle?

      Olettaisin, että sä maksat niille sen alvin osana hintaa ja sitten voit jonkun systeemin kautta (miten tarkalleen, onko www.vero.fi:ssä jotain lomakkeita?) haet palautusta alvista niin kuin ostoista yleensäkin. Sä maksat Suomessa verohallinnolle alvia sitten, kun myyt jotakin, eli pitää sisällyttää se alv määrä tuotteen myyntihintaan. Jos ostat jotain ja maksat siinä alvia myyjälle, niin saat sen alv-osuuden hakemuksesta takaisin verottajalta. Paitsi jos et ole alv-velvollinen, niin sitten kai vaan maksat sen ostohinnassa, muttei tarvitse itse periä kun myy tuotetta eteenpäin.

      Tsekki taitaa olla EU-maa, eli luulen ettei tarvitse maksaa tullia, sehän on koko EU:n idea. Taiwanista takuulla pitää.

      Tullista on tosi vaikea saada tietoa, olen yrittänyt soittaakin monta päivää, mutta aina tyyttää varattua. Miten ihmeessä se voi olla niin huonosti hoidettu asiakaspalvelu!

      • PetraJ

        Joo kysyi tilauksen yhteydessä VAT-koodia. Se on siis alv-koodi, jonka eteen laitetaan maa-koodi (eli FI) ja kahden viimeinen numeron välistä viiva pois.
        Joo kyllä noi alv-asiat on muuten suht selvillä, mutta mietin vain ulkomaista tilausta. Eli tuon tilauksen ei siis pitäisi jäädä tulliin? Eikä mun tarvi Suomen päässä maksaa siihen päälle enää mitään? Paitsi Taiwanin tapauksessa tulee se tullimaksu.


      • econoomi

        Kyllähän se nyt on niin, että ei Tsekkiin maksettua alvia voi suomessa vähentää. sentakiahan se alv-tunniste ilmoitetaan myyjälle että vero vähennetään jo siellä kohdemaassa tavaran hinnasta.

        Tämä siis eu:n sisällä toimivassa kaupassa. Ja valvontailmoitus on annettava kuukausittain verottomista ostoista (ja myynneistä) erikseen verottajalla, ei siis tavallisella alv-ilmoituksella.


    • Helposti-

      Tilaat tavaran ja maksat etukäteen. Tavara ei saavu koskaan, joten ei tarvitse mistään huolehtia.

      • PetraJ

        :) Siksi tilaankin ensin pienen koe-erän. Ainakin tuo Tsekissä majaileva yritys on iso ja vaikuttaa luotettavalta, yhteydenpitokin toimii.


      • klkökllk
        PetraJ kirjoitti:

        :) Siksi tilaankin ensin pienen koe-erän. Ainakin tuo Tsekissä majaileva yritys on iso ja vaikuttaa luotettavalta, yhteydenpitokin toimii.

        Itse olen tullista kysynyt sähköpostilla ja vastaus on yleensä tullut vuorokauden sisällä.


      • Syrittäjä

        Taidankin perustaa sivustoja, jotka myyvät jälleenmyyjille halvalla tavaraa ja vinkkaan omia sivujani aina kun täällä joku kyselee mistä voi ostaa. Saanpahan ainakin kerättyä näiden kokeilijoiden rahat. Taidan pistää että jos tilaatte yli tonnilla tavaran saa puoleen hintaan, luulisi ainakin ahneimpien käyvän koukkuun aika helposti.


      • PetraJ
        Syrittäjä kirjoitti:

        Taidankin perustaa sivustoja, jotka myyvät jälleenmyyjille halvalla tavaraa ja vinkkaan omia sivujani aina kun täällä joku kyselee mistä voi ostaa. Saanpahan ainakin kerättyä näiden kokeilijoiden rahat. Taidan pistää että jos tilaatte yli tonnilla tavaran saa puoleen hintaan, luulisi ainakin ahneimpien käyvän koukkuun aika helposti.

        Vähän pakko ostaa ulkomailta, kun ei Suomesta saa. Se on se ongelma, kun keksii uuden idean, jota ei Suomessa ole vielä kysynnästä huolimatta toteutettu. :) Toisaalta ulkomailta saa kyllä tosi edullisesti... Mutta en kyllä paria sataa euroa enempää lähtisi ensimmäisellä kertaa tilaamaan juuri tuon luotettavuuden takia. Onneksi järki sanoo, mitkä yritykset vaikuttaa epäilyttäviltä.
        Ilmoittelen vaikka tänne miten kävi. :)


      • Yrjö Yrittäjä
        PetraJ kirjoitti:

        Vähän pakko ostaa ulkomailta, kun ei Suomesta saa. Se on se ongelma, kun keksii uuden idean, jota ei Suomessa ole vielä kysynnästä huolimatta toteutettu. :) Toisaalta ulkomailta saa kyllä tosi edullisesti... Mutta en kyllä paria sataa euroa enempää lähtisi ensimmäisellä kertaa tilaamaan juuri tuon luotettavuuden takia. Onneksi järki sanoo, mitkä yritykset vaikuttaa epäilyttäviltä.
        Ilmoittelen vaikka tänne miten kävi. :)

        Niin neuvottele valmistajan kanssa sopimus yksinoikeudella myyntiin Suomessa tai ainakin omalla talousalueellasi, muuten teet turhaa työtä.


      • hhkkj
        Yrjö Yrittäjä kirjoitti:

        Niin neuvottele valmistajan kanssa sopimus yksinoikeudella myyntiin Suomessa tai ainakin omalla talousalueellasi, muuten teet turhaa työtä.

        Onko muuten riskialtista antaa luottokortin tiedot sähköpostitse, jos firmasta ei ole vielä mitään kokemusta ja se voi olla epäilyttävä? Siinähän kuitenkin pitäisi olla turva maksaessa, että veloitus tulee jälkikäteen itselle ja luottokunta voi puuttua mahdolliseen huijariin? Eikö se ole parempi kuin vain siirtää rahat tilille itse?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe