Mistä mä voisin enää

Näännyn kohta

luopua?

Olen nyt luopunut lehdistä ( 2kpl) puhelimista (4 kpl) osan vaatteista, kirjoista, asitioista ja huonekaluista.

Kirpparilla myön jotta saadaan ruokaa. Ne rahat on nyt käytetty.

Nyt ei ole enää mitään myytävää, ellemme kulje alasti, syö lattialta, istu lattialla. Ruoka on ainoa mistä voimme enää luopua, muuta ei ole. Niin ja tämä tietokone, jolla pidämme yhteyttä sukulaisiin ja ystäviin. Harrastukset loppui jo vuosia sitten rahapulaan.Loppusi sekin yhteydenpito. Emmepä pääse missään käymäänkään enää.

Miksi maahanmuuttajat saavat kaiken ilmaiseksi, rahaa ja asumisen? Miksi oman maan kansalaisia sorretaan näin julmalla tavalla, mehän sentään verot maksetaan, minäkin vaikka olen työtön. 20 % menee korvauksista veroja.

Nytkin on niin nälkä, ettei hereillä jaksaisi olla. No eipä ole mitään tekemistäkään kun ei voi mitäänt ehdä, ei ole ruokaa eikä mitään.

54

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuukuus kunniaan

      ottaen ihmisillä Suomessa on jokin tulolähde: palkka. eläke, opintotuki, työttömyyskorvaus tms. Tai sitten esim. vanhemmat tai puoliso elättävät heitä. Sinä näytät saavan myös jotain korvauksia, koska kerrot maksavasi niistä veroja. Mihin ne rahat kuluvat?
      Sinun täytyy nyt ensi töiksesi merkitä paperille tulosi ja menosi, ja ryhtyä sen jälkeen miettimään, miten voit joko lisätä tulojasi tai karsia menojasi. Muita keinoja ei ole.
      Tässä vaiheessa sinun ei kannata miettiä maahanmuuttajien asioita vaan yrittää panna omat asiasi järjestykseen.
      Käypä nyt kaappisi läpi ja katso, onko pussinpohjalla mitään syötäväksi kelpaavaa, ettet viikonloppuna nälkään kuole. Jos löydät jotakin, voit tulla kertomaan tänne, mitä se on, niin keksitään yhdessä, mitä siitä voisi valmistaa. Ja ellei mitään löydy, on syytä mennä nukkumaan. Ei kulu niin paljon kaloreita kuin valveilla ollessa.

    • Yksin.

      Mä elä yksin työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella ja tulen kyllä ihan hyvin toimeen? eikä mullekkaan tuu mitään lehtejä ja yksi puhelin jolla en juuri soita, mihin sun rahat oikein todellisuudessa katoavat? poltatko tai juotko? anteeksi jos olen töykeä, se ei ole kuitenkaan tarkoitus vaan tarkoitus on autaa sua selvittämään rahatilannettasi parempaan suuntaan.

    • Pummit pois

      Päästään eroon sinustakin.

      • oloo

        äiteelle et niistää sun nenäs ja kuivaa korvan takuset.


    • 'Ö.Ö'

      mulla on 102 euroa tilillä, 25.02-10 eräpäivä sähkölasku 35,94 euroa.

      Aika moni lamppu on nyt palanut, tarve ostaa suihkuhuonewc, eteinen ja keittiö
      Pylynimurin viimeinenpussi on imurissa ja tupaten täysi
      Ladattavat paristot ovat vanhoja eivätkä enää lataudu
      Pyykkipulveria on yhteen koneelliseen
      hammastahna riittää ehkä tiliin
      lähiliikennekortissa on neljä matkaa jäljellä...

      Ei ollut Runeberintorttua ei ole laskiasipullaa
      en muutenkaan syö kahvileivonnaisia tai herkkuja...

      • 'Ö.Ö'

        postissa oli vielä puhelin lasku eräpäivä 22.02-10 19,42 € oli vain jäännyt huomaamatta.
        eli laskuja menee 55,36 € tuosta 102 eurosta...jää 46,64 € ihan sentilleen..
        Pankki ottaa loppukuusta 22 päivä palvelumaksut n. 4,90 € jää siis 41,74 € ensi kuun 3 päivään...

        eiköhän meitä riitä ja pirun neuvojia myös..


      • Nimi Merkki

        Pölyimurinpussin voi tyhjentää ja käyttää uudelleen pari kertaa. Itse kuitenkin käytän imuria aika vähän, lattiaharja on ekologisempi ja edullisempi. Harjaan lattia ja sitten pyyhkäisen pelkällä vedellä, siisitä tulee. Samalla vedellä huuhdon vessan "isomman" jälkeen.

        Minä tilailen kaikkia ilmaisnäytteitä ja osallistun kaikenmaailman kilpailuihin, voitin muutama viikko sitten säkillisen meikkejä ja minun käytölläni ne riittää niin pitkäksi aikaa kuin pilaantuvat.
        Käyn myös ilmaiskahveilla ja maistiaisissa aina kun jossain on. Autokaupoissakin käyn pullakahveilla välillä, ei kyllä mulla ikinä olis varaa autoa ostaa enkä edes tarvitse.


      • ...
        Nimi Merkki kirjoitti:

        Pölyimurinpussin voi tyhjentää ja käyttää uudelleen pari kertaa. Itse kuitenkin käytän imuria aika vähän, lattiaharja on ekologisempi ja edullisempi. Harjaan lattia ja sitten pyyhkäisen pelkällä vedellä, siisitä tulee. Samalla vedellä huuhdon vessan "isomman" jälkeen.

        Minä tilailen kaikkia ilmaisnäytteitä ja osallistun kaikenmaailman kilpailuihin, voitin muutama viikko sitten säkillisen meikkejä ja minun käytölläni ne riittää niin pitkäksi aikaa kuin pilaantuvat.
        Käyn myös ilmaiskahveilla ja maistiaisissa aina kun jossain on. Autokaupoissakin käyn pullakahveilla välillä, ei kyllä mulla ikinä olis varaa autoa ostaa enkä edes tarvitse.

        mitään jota en jo taida. Tuo pylypussi on jo kaksi kertaa avattu ja steipattu joten oloo Ole hyvä.


      • Nimi Merkki
        ... kirjoitti:

        mitään jota en jo taida. Tuo pylypussi on jo kaksi kertaa avattu ja steipattu joten oloo Ole hyvä.

        Pullojakin varmaan keräätte? Niitä ei kyllä löydä, jos ei herää aamuisin tarpeeksi aikaisen, itse lähden viiden maissa aina lenkille. Nyt pakkasten aikaan saldot ovat kyllä ollet heikkoja, tänään tuli 7,20.


      • nuukuus kunniaan
        'Ö.Ö' kirjoitti:

        postissa oli vielä puhelin lasku eräpäivä 22.02-10 19,42 € oli vain jäännyt huomaamatta.
        eli laskuja menee 55,36 € tuosta 102 eurosta...jää 46,64 € ihan sentilleen..
        Pankki ottaa loppukuusta 22 päivä palvelumaksut n. 4,90 € jää siis 41,74 € ensi kuun 3 päivään...

        eiköhän meitä riitä ja pirun neuvojia myös..

        puhelinoperaattoriisi, kerro tilanne ja pyydä lisäaikaa. Pölypusseissa voit säästää tosiaankin lakaisemalla ja luuttuamalla ja viemällä matot tuonne raikkaaseen pakkasilmaan. Hammastahnaa voi käyttää tavallista vähemmän kerrallaan, ja silloin tällöin hampaat voi pestä pelkällä suolavedellä.
        Tutki kaappisi ja pakastimesi ja katso, mitkä ovat pakollisia ruokaostoksia parin seuraavan viikon aikana.
        Sen neuvon antaisin, että älä ota pikavippejä. Ole mieluummin vaikka syömättä silloin tällöin. Pullia ja torttuja ei kukaan tarvitse, ei myöskään kahvia.
        Kuinka pitkiä bussimatkasi ovat? Alle viiden kilometrin matkat voi kävellä ainakin toiseen suuntaan.


      • nuukuus kunniaan
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        puhelinoperaattoriisi, kerro tilanne ja pyydä lisäaikaa. Pölypusseissa voit säästää tosiaankin lakaisemalla ja luuttuamalla ja viemällä matot tuonne raikkaaseen pakkasilmaan. Hammastahnaa voi käyttää tavallista vähemmän kerrallaan, ja silloin tällöin hampaat voi pestä pelkällä suolavedellä.
        Tutki kaappisi ja pakastimesi ja katso, mitkä ovat pakollisia ruokaostoksia parin seuraavan viikon aikana.
        Sen neuvon antaisin, että älä ota pikavippejä. Ole mieluummin vaikka syömättä silloin tällöin. Pullia ja torttuja ei kukaan tarvitse, ei myöskään kahvia.
        Kuinka pitkiä bussimatkasi ovat? Alle viiden kilometrin matkat voi kävellä ainakin toiseen suuntaan.

        Jos teillä on aikaa aamulla ja aamupäivisin, niin huomenna maanantaina kannattaa mennä hyvissä ajoin kauppaan. Viikonlopulta jääneet ruoat myydään silloin alennuksella, esim. usein jauheliha. Kaikkien tuotteiden kilohinta on syytä katsoa.
        Samalla voi katsella ympärilleen siltä varalta, että tyhjiä pulloja on ilmestynyt viikonlopun aikana.


      • vinkkejä

        kerrat olen toiminut siten, kun imurin pussi on täysi, että olen laittanut kertakäyttöhanskan käteen ( paljain sorminkin joskus ja sitten pessyt kädet hyvin) ja kaivanut pölypussin sisältöä vaikka roskikseen suoraan tai sanomalehden päälle. Meni joku vuosi etten tarvinnut uusia kuin pari pussia vuodessa. Kerroin tuosta eräälle tutulle niin hän sanoi, että niin hänkin on tehnyt aina. Säästää monet pussit vuodessa. Nykyään uudet pussit ovat aika kalliita , maksavat jopa viitisen euroa/pussi. Ikinä ei ole tullut mitään hankaluutta eikä ole ollut tietenkään lasinsiruja tms.. vaan pölyä, hiekkaa jne...tietysti en laittaisi sormiani lasisirujen sekaan. Siinäpä yksi säästövinkki. Hammastahnaputkilo( kuin muutkin putkilot) käytän aina viimeiseen tippaan. Saksilla poikki n puolivälistä, kun putkilo on lopussa ja tahnaa riittää vielä viikoksi, jopa pariksi kun kaivaa harjalla rippeet...Enkä osta kalliita tahnoja vaan halvinta aina, alle euron/putkilo, joskus tarjous n 0,70e.


      • slkfdjgaöljfalöjföal
        'Ö.Ö' kirjoitti:

        postissa oli vielä puhelin lasku eräpäivä 22.02-10 19,42 € oli vain jäännyt huomaamatta.
        eli laskuja menee 55,36 € tuosta 102 eurosta...jää 46,64 € ihan sentilleen..
        Pankki ottaa loppukuusta 22 päivä palvelumaksut n. 4,90 € jää siis 41,74 € ensi kuun 3 päivään...

        eiköhän meitä riitä ja pirun neuvojia myös..

        Kilpailuta pankit ensi tilassa. Veikkaan, että olet Sampopankin asiakas palvelumaksusta päätellen, mutta voin olla väärässäkin. On olemassa pankkeja, jotka eivät peri ollenkaan palvelumaksuja tai sitten ne ovat huomattavasti halvempia kuin tuo 4,90. Oma palvelumaksuni on pankissa 0,75 euroa/kk sisältäen pankkiavaimet ja yhdistelmäpankkikortin.

        Kilpailuta myös puhelinliittymäsi. Esim. joissain liittymätyypeissä kuukausimaksu on vain alle euron. Itselläni on liittymä, jonka kuukausimaksu on 0,69 euroa. Puhelinlasku tulee 3 kk välein ja on noin 20 euroa kolmessa kuukaudessa. Yritän hoitaa kaikki asiat netin kautta ettei tarvitse turhaan soitella mihinkään.

        Kaiken muunkin voi kilpailuttaa, kuten vakuutukset, pankkipalvelut, puhelimet, nettiliittymät, sähköliittymän ja niin edelleen.


    • Rahat ei riitä

      varmaan rahallista apua tai ostokortteja, kun soittaa ja kysyy. Kun kaikki muut ovat hylänneet, seurakunta ei jätä.
      Harmi että suomi on mennyt siihen pisteeseen, että oman maan kansalaiset käsrisii kun maahanmuuttajia autetaan ronskisti. Se nyppii ja vihastuttaa.

      Mikä oman maan kansalaisissa on vialla, kun hetä ei voi auttaa.

      Rohkeesti vaan leipäjonoon, suomen hallitus hävetkööt, köyhillä ei mitään syytä siihen.

      • äiti ja lapsi .

        Ei oo rahaa täälläkän, pari kymmppiä ja sil pitäs pärjätä mun ja alaikäsen muksun. Kyllä tää köyhyys nyppii toden teolla. Taidan men nukkuu ei oo ruokaa ut raanasta tuloo viel vetttä.


      • elämää?
        äiti ja lapsi . kirjoitti:

        Ei oo rahaa täälläkän, pari kymmppiä ja sil pitäs pärjätä mun ja alaikäsen muksun. Kyllä tää köyhyys nyppii toden teolla. Taidan men nukkuu ei oo ruokaa ut raanasta tuloo viel vetttä.

        joo täälläkin. Lapsille keitin perunoita ja tein sipulista kastiketta. Itse söin pelkkää kastiketta kun perunat loppui kesken. Huomenna ei oo sitäkään eikä moneen päivään, lapsilisät tulee perjantaina.
        Mutta en mene pulloja keräämään, antaa puliukkojen kerätä, joku raja se on nöyrtymiselläkin. Enkä mene seurakunnalta myöskään pyytämään yhtään mitään, sotii oman uskonnottomuutta vastaan se ajatus.


      • Leipäjonoon vaan.
        elämää? kirjoitti:

        joo täälläkin. Lapsille keitin perunoita ja tein sipulista kastiketta. Itse söin pelkkää kastiketta kun perunat loppui kesken. Huomenna ei oo sitäkään eikä moneen päivään, lapsilisät tulee perjantaina.
        Mutta en mene pulloja keräämään, antaa puliukkojen kerätä, joku raja se on nöyrtymiselläkin. Enkä mene seurakunnalta myöskään pyytämään yhtään mitään, sotii oman uskonnottomuutta vastaan se ajatus.

        Ettet nöyrry keräämään pulloja? ja luulet että niitä vain puliukot keräävät? voi voi! tielän monia jotka tekevät keräämisellä rahaa ja ovat täysin raittiita. Nälkää saa nähdä jos ei luonto anna vähän periksi että hakisit seurakunnalta avustusta...sieltä saa ruokaa ja maksuosoituksia eri kauppoihin ruoka, vaate, huonekalu jne jne ....katnsii käyttää kun kerran on noihin oikeutettu.


      • Leipäjonoon vaan.
        Leipäjonoon vaan. kirjoitti:

        Ettet nöyrry keräämään pulloja? ja luulet että niitä vain puliukot keräävät? voi voi! tielän monia jotka tekevät keräämisellä rahaa ja ovat täysin raittiita. Nälkää saa nähdä jos ei luonto anna vähän periksi että hakisit seurakunnalta avustusta...sieltä saa ruokaa ja maksuosoituksia eri kauppoihin ruoka, vaate, huonekalu jne jne ....katnsii käyttää kun kerran on noihin oikeutettu.

        Perunat maksaa VAIN 0,99e 5kg!...mihin rahasi menee? olenko oikeassa että tietysti viinaan ja tupakkaan?


      • Köyhyyttä vaan
        elämää? kirjoitti:

        joo täälläkin. Lapsille keitin perunoita ja tein sipulista kastiketta. Itse söin pelkkää kastiketta kun perunat loppui kesken. Huomenna ei oo sitäkään eikä moneen päivään, lapsilisät tulee perjantaina.
        Mutta en mene pulloja keräämään, antaa puliukkojen kerätä, joku raja se on nöyrtymiselläkin. Enkä mene seurakunnalta myöskään pyytämään yhtään mitään, sotii oman uskonnottomuutta vastaan se ajatus.

        Nelihenkinen perhe täälläkin täysin tyhjän päällä. Ei yhtään puhelinta, ei tv.tä, mikroa, pesukonetta eikä pölynimuria. Velkojen takia myöty kaikki viime syksynä. Oli myös pakko myydä tuolloin keittiön pöytä ja tuolit. nojatuolit ja sohva. Eli meil ei ole kuin pari säkkituolia! Niin ja olohuoneen pöytä ja kaikille (minä ja 3 lasta) sängyt. Nyt ei ole rahaa kuin 2 euroa ja muutama kymmensenttinen ensi perjantaihin ja lapsilla talviloma! En ole saanut nukuttua kun mietin miten lapsel ruokin! Pulloja yritin etsiä tänää pakkasessa muttei löytynyt eikä ole leipäjonoa, olisikin menisin heti! Kaapista lytyy markariinipaketti, neljä pottua ja pussinpohja makaroonia. ja neljä tomaattia. Auttakaa mitä ruokaa saisin noista ja parista eurosta. Mä en kohta enää jaksa..


      • Tekoköyhien vihaaja

        Joo, seurakunnasta saa. Olen kaupan kassalla töissä. Pariskunta tuli seurakunnan maksusitoumuksen kanssa ostamaan ruokaa, se oli monen kymmenen euron sitoumus. Ja käteisellä kaljat. Näin nämä KÖYHÄT maksattavat ruuat muilla, että omilla rahoilla voi ostaa kaljaa.
        Ihan hiukka ketuttaa tämä köyhyydestä valittaminen, kun bisseen ja baareihin muutenkin on varaa laittaa satoja satoja euroja kuussa.


      • nuukuus kunniaan
        Köyhyyttä vaan kirjoitti:

        Nelihenkinen perhe täälläkin täysin tyhjän päällä. Ei yhtään puhelinta, ei tv.tä, mikroa, pesukonetta eikä pölynimuria. Velkojen takia myöty kaikki viime syksynä. Oli myös pakko myydä tuolloin keittiön pöytä ja tuolit. nojatuolit ja sohva. Eli meil ei ole kuin pari säkkituolia! Niin ja olohuoneen pöytä ja kaikille (minä ja 3 lasta) sängyt. Nyt ei ole rahaa kuin 2 euroa ja muutama kymmensenttinen ensi perjantaihin ja lapsilla talviloma! En ole saanut nukuttua kun mietin miten lapsel ruokin! Pulloja yritin etsiä tänää pakkasessa muttei löytynyt eikä ole leipäjonoa, olisikin menisin heti! Kaapista lytyy markariinipaketti, neljä pottua ja pussinpohja makaroonia. ja neljä tomaattia. Auttakaa mitä ruokaa saisin noista ja parista eurosta. Mä en kohta enää jaksa..

        sama henkilö jolla oli toisaalla pussin pohjalla riisiä? Kaivelehan vielä tarkemmin kaappejasi, ties mitä löytyy.

        Ota yhteyttä lasten isään. Häntä varmasti kiinnostaa se, saavatko hänen lapsensa syödä.

        Rahoillasi saat jotakin näistä:

        4 kg makaroonia
        4 kg perunaa
        5 kg venhäjauhoa
        20 kananmunaa
        5 kg kaalia
        4 kg sipulia
        400 g jauhelihaa
        melkein 3 l maitoa
        2 l jäätelöä

        Sen sijaan rahasi eivät riitä edes yhteen tupakka-askiin. Jotakin oikeudenmukaisuutta sentään on.


      • Rahaton äiti
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        sama henkilö jolla oli toisaalla pussin pohjalla riisiä? Kaivelehan vielä tarkemmin kaappejasi, ties mitä löytyy.

        Ota yhteyttä lasten isään. Häntä varmasti kiinnostaa se, saavatko hänen lapsensa syödä.

        Rahoillasi saat jotakin näistä:

        4 kg makaroonia
        4 kg perunaa
        5 kg venhäjauhoa
        20 kananmunaa
        5 kg kaalia
        4 kg sipulia
        400 g jauhelihaa
        melkein 3 l maitoa
        2 l jäätelöä

        Sen sijaan rahasi eivät riitä edes yhteen tupakka-askiin. Jotakin oikeudenmukaisuutta sentään on.

        Lasten isät ei auta, heidät 2 eri isää on molemmat karkotettu maasta viime vuonna. Ei täällä noin paljon saa parilla eurolla ruokaa, tää o syrjäkylä ja yks pieni kallis kauppa vain. Ostin tänää litran maitoa ja kilon pottuja ja leivät. Nyt on 50 senttii jäljellä. Lapsille keitin pottuja ja laitoin markariinia sekaan. Nälkäisiksi jäivät ja vanhin 12vuotias lähti ovet paukkuan ja sano ettei kestä huonolla ruualla. Minkäns minä sille voin en voi auuaksi muuttua! ja viikko melkein vielä tätä kestettää. Taidan antaa lapset pois kun en jaksa. oon niiin väsyn. Yritän olla koko viikon ite syömäti että laspet sais. Tänään kyllä pari siivuua leipää söin markariinilla.


      • nuukus kuniaan
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Lasten isät ei auta, heidät 2 eri isää on molemmat karkotettu maasta viime vuonna. Ei täällä noin paljon saa parilla eurolla ruokaa, tää o syrjäkylä ja yks pieni kallis kauppa vain. Ostin tänää litran maitoa ja kilon pottuja ja leivät. Nyt on 50 senttii jäljellä. Lapsille keitin pottuja ja laitoin markariinia sekaan. Nälkäisiksi jäivät ja vanhin 12vuotias lähti ovet paukkuan ja sano ettei kestä huonolla ruualla. Minkäns minä sille voin en voi auuaksi muuttua! ja viikko melkein vielä tätä kestettää. Taidan antaa lapset pois kun en jaksa. oon niiin väsyn. Yritän olla koko viikon ite syömäti että laspet sais. Tänään kyllä pari siivuua leipää söin markariinilla.

        varmaan, että jos se, mitä kerrot, on totta, tai että sinulla yleensäkin on lapsia, sinun on saatava heti huomenna lisää ruokaa lapsillesi tai tosiaan annettava heidät pois. Siinä ei sinun syömättömyytesi auta.
        Minnekäs lapsesi muuten lähti?

        Soita siis huomisaamuna - tai lähetä sähköpostia, jos puhelinta ei ole - sosiaalitoimistoon ja kerro asiasta.


      • nimmimerkkkiii
        Leipäjonoon vaan. kirjoitti:

        Ettet nöyrry keräämään pulloja? ja luulet että niitä vain puliukot keräävät? voi voi! tielän monia jotka tekevät keräämisellä rahaa ja ovat täysin raittiita. Nälkää saa nähdä jos ei luonto anna vähän periksi että hakisit seurakunnalta avustusta...sieltä saa ruokaa ja maksuosoituksia eri kauppoihin ruoka, vaate, huonekalu jne jne ....katnsii käyttää kun kerran on noihin oikeutettu.

        Ei todellakaan ole pullojen kerääminen puliukkojen hommaa. Itse olen täysin raitis ja kerään ja hyvän tulon olen niillä tehnytkin. Puolison työkaveri kerää myös, heillä on pariskunnalla molemmilla ihan hyvät tulot. Yksi veljeni tuttava on pullotuloilla maksanut pk-seudulla ison lohkon asunnostaan. En minä oikeastaan koskaan ole pultsareita nähnyt pulloja keräämässäkään. Niitä lähdetään keräämään aamuvarhain, ei puliukot silloin jaksa. Tavallisia ihmisiä, eläkeläisiä, koiranulkoiluttajia yms.

        Kesäaikaan saattaa tulla 50-100 euroa kuussa jo ihan sillä, että aamuisin käy tunnin lenkin. Jos asennevammojen takia on köyhä, niin oma vika.


      • nimmimerkkkiii
        Leipäjonoon vaan. kirjoitti:

        Perunat maksaa VAIN 0,99e 5kg!...mihin rahasi menee? olenko oikeassa että tietysti viinaan ja tupakkaan?

        Tuota minäkin ihmettelen. Myös sitä, että vihanneksiin ei ole varaa, porkkanoita saa kolme kiloa 1,50 ja kaali maksaa 29 senttiä kilo. Käyvätkö he katsomassa jotain fenkolin ja kumkwatin kilohintoja ja sitten katsovat, että joo, ei ole varaa.
        Viidellä puolen litran pullolla saa 5 kg säkin perunoita, enpä paljon sääli asennevammaista, jos ei tuota voi tehdä. Sen viisi pulloa löytää viikonloppuisin nopeasti.


      • nimmimerkkkiii
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Lasten isät ei auta, heidät 2 eri isää on molemmat karkotettu maasta viime vuonna. Ei täällä noin paljon saa parilla eurolla ruokaa, tää o syrjäkylä ja yks pieni kallis kauppa vain. Ostin tänää litran maitoa ja kilon pottuja ja leivät. Nyt on 50 senttii jäljellä. Lapsille keitin pottuja ja laitoin markariinia sekaan. Nälkäisiksi jäivät ja vanhin 12vuotias lähti ovet paukkuan ja sano ettei kestä huonolla ruualla. Minkäns minä sille voin en voi auuaksi muuttua! ja viikko melkein vielä tätä kestettää. Taidan antaa lapset pois kun en jaksa. oon niiin väsyn. Yritän olla koko viikon ite syömäti että laspet sais. Tänään kyllä pari siivuua leipää söin markariinilla.

        Jos elät syrjäkylällä, todennäköisesti et asu kerrostalossa. Pistäpä porkkanat kesällä maahan ja kerää marjoja, vai onko sekin "pultsareiden" hommaa?


      • rhgrhah
        Köyhyyttä vaan kirjoitti:

        Nelihenkinen perhe täälläkin täysin tyhjän päällä. Ei yhtään puhelinta, ei tv.tä, mikroa, pesukonetta eikä pölynimuria. Velkojen takia myöty kaikki viime syksynä. Oli myös pakko myydä tuolloin keittiön pöytä ja tuolit. nojatuolit ja sohva. Eli meil ei ole kuin pari säkkituolia! Niin ja olohuoneen pöytä ja kaikille (minä ja 3 lasta) sängyt. Nyt ei ole rahaa kuin 2 euroa ja muutama kymmensenttinen ensi perjantaihin ja lapsilla talviloma! En ole saanut nukuttua kun mietin miten lapsel ruokin! Pulloja yritin etsiä tänää pakkasessa muttei löytynyt eikä ole leipäjonoa, olisikin menisin heti! Kaapista lytyy markariinipaketti, neljä pottua ja pussinpohja makaroonia. ja neljä tomaattia. Auttakaa mitä ruokaa saisin noista ja parista eurosta. Mä en kohta enää jaksa..

        Mihin sinä oletlasten lapsilisät ja elatustuet tuhlannut? Pelkästään lapsilisistä yksinhuoltajakorotuksen kanssa pitäisi sinulle jäädä päivittäin käteen 16, 37 € lastesi elattamiseen.


      • Resepti
        Köyhyyttä vaan kirjoitti:

        Nelihenkinen perhe täälläkin täysin tyhjän päällä. Ei yhtään puhelinta, ei tv.tä, mikroa, pesukonetta eikä pölynimuria. Velkojen takia myöty kaikki viime syksynä. Oli myös pakko myydä tuolloin keittiön pöytä ja tuolit. nojatuolit ja sohva. Eli meil ei ole kuin pari säkkituolia! Niin ja olohuoneen pöytä ja kaikille (minä ja 3 lasta) sängyt. Nyt ei ole rahaa kuin 2 euroa ja muutama kymmensenttinen ensi perjantaihin ja lapsilla talviloma! En ole saanut nukuttua kun mietin miten lapsel ruokin! Pulloja yritin etsiä tänää pakkasessa muttei löytynyt eikä ole leipäjonoa, olisikin menisin heti! Kaapista lytyy markariinipaketti, neljä pottua ja pussinpohja makaroonia. ja neljä tomaattia. Auttakaa mitä ruokaa saisin noista ja parista eurosta. Mä en kohta enää jaksa..

        Täytyy sen verran vinkata sinulle, jolla ei ollut edes huonekaluja, että luo joku väliaikainen spostitili ja laita vaikka vauva-lehden ostetaan ja myydään palstalle ilmoitus, että otat vastaan huonekaluja lapsiperheeseen. Ihmisillä on kuitenkin ylimääräisiä huonekaluja ja halua auttaa toisia, antaisit heille hyvän mielen samalla kun itse saisit uuden keittiön pöydän:).

        Rahan riittäminen ruokaan on taitolaji, jossa vuosi vuodelta kehittyy jos haluaa. Ensi kerran kun saat rahaa, osta esim näitä:
        - soijarouhetta, jota sitten käytät niin, että väh. 20 minuuttia ennen kun alat laittaa ruokaa (esim.spagettikastiketta tai makaronilaatikkoa tms. kiehautat muutaman desin vettä, liotat siihen joko puolikkaan kasvisliemikuutio tai mausteliemen jossa esim. suolaa, soijakastiketta, mustapippuria ja muita perusmausteita. Kaada soijarouhe siihen ja anna turvota 20 minuuttia, jonka jälkeen kaadet veden lävikköön ja käytät soijarouhetta kuten jauhelihaa tms. Se on halpaa ja proteiinipitoista.
        - porkkanaa ja omppuja, ovat halpoja. Niitä voi tarjoilla lapsille viipaleina tai jos hyvä mäihä käy niin saatat löytää kirpparilta mehulingon, jolla näistä saa makeaa mehua herkuteltavaksi. Omenaviipaleita voi laittaa piirakan täytteeksi, mausteeksi ripaus kanelia. Nam!
        - kananmunista saa esim. noita piirakoita tai sitten ihan aterian pääruoan. Omassa lapsuudessani naapurin tädit väänsivät valkokastiketta jossa oli kananmunaa muussattuna - ei se musta herkkua ollut, mutta aika halpaa:).
        - Kasvispihviohjeita kannattaa googletella. Kun oppii peruskaavan, voi melkein kaikesta kaapissa olevasta väsätä herkullisen pihvin (aika aikaa vieää kuitenkin, mutta vanha kikka saada nälkäiset lapset odottamaan ruokaa on ennen ruoanlaittoa leikata porkkanoista tikkuja ja viedä ne lapsille napsitavaksi:)).
        - peruna on halpaa, kuten tiedät. Antoksidanttista sipulia kuuluukin lisätä joka ruokaan:)
        - jauhoja kuuluu kaapissa aina olla. Ja hiivaa, jos et ole ahkera leipoja, satsaa sitten kuivahiivaan. Pikainen leipä syntyy ihan sekoittamalla aineet vadissa ja nostelemalla kahdella lusikalla pikkukasoja leivinpaperille (osta joskus kun on rahaa kestoleivinpaperi, maksaa n. 3,50€) ja paistamalla kuten sämpylät. Kiireessä ja väsyneenä ei tarvitse ruveta taikinaa vaivaamaan! Leipätaikinaan voi laittaa kaurahiutaleita yms tuomaan makua ja ravintoarvoja.
        - Puurot ovat halpoja ja mistäs mustaa tulee niin onnistunut äiti-olo kuin siitä että saa lapsensa syömään aamulla puuroa (meillä ei vaan vieläkään onnistu:/). Jos syksyllä ei tullut tehtyä omia hilloja, niin esim. lidlistä saa edullista omenasosetta, jolla puuroon saa makua. Jos lapset eivät syö puuroa, iutaleista voisi kokeilla tehdä vaikka myslipatukoita kaappiin välipalaksi ja herkkunälkää odottamaan. Ystävämme google osaa auttaa reseptin etsinnässä!

        Jees, jatketaan:)


      • Resepti
        Resepti kirjoitti:

        Täytyy sen verran vinkata sinulle, jolla ei ollut edes huonekaluja, että luo joku väliaikainen spostitili ja laita vaikka vauva-lehden ostetaan ja myydään palstalle ilmoitus, että otat vastaan huonekaluja lapsiperheeseen. Ihmisillä on kuitenkin ylimääräisiä huonekaluja ja halua auttaa toisia, antaisit heille hyvän mielen samalla kun itse saisit uuden keittiön pöydän:).

        Rahan riittäminen ruokaan on taitolaji, jossa vuosi vuodelta kehittyy jos haluaa. Ensi kerran kun saat rahaa, osta esim näitä:
        - soijarouhetta, jota sitten käytät niin, että väh. 20 minuuttia ennen kun alat laittaa ruokaa (esim.spagettikastiketta tai makaronilaatikkoa tms. kiehautat muutaman desin vettä, liotat siihen joko puolikkaan kasvisliemikuutio tai mausteliemen jossa esim. suolaa, soijakastiketta, mustapippuria ja muita perusmausteita. Kaada soijarouhe siihen ja anna turvota 20 minuuttia, jonka jälkeen kaadet veden lävikköön ja käytät soijarouhetta kuten jauhelihaa tms. Se on halpaa ja proteiinipitoista.
        - porkkanaa ja omppuja, ovat halpoja. Niitä voi tarjoilla lapsille viipaleina tai jos hyvä mäihä käy niin saatat löytää kirpparilta mehulingon, jolla näistä saa makeaa mehua herkuteltavaksi. Omenaviipaleita voi laittaa piirakan täytteeksi, mausteeksi ripaus kanelia. Nam!
        - kananmunista saa esim. noita piirakoita tai sitten ihan aterian pääruoan. Omassa lapsuudessani naapurin tädit väänsivät valkokastiketta jossa oli kananmunaa muussattuna - ei se musta herkkua ollut, mutta aika halpaa:).
        - Kasvispihviohjeita kannattaa googletella. Kun oppii peruskaavan, voi melkein kaikesta kaapissa olevasta väsätä herkullisen pihvin (aika aikaa vieää kuitenkin, mutta vanha kikka saada nälkäiset lapset odottamaan ruokaa on ennen ruoanlaittoa leikata porkkanoista tikkuja ja viedä ne lapsille napsitavaksi:)).
        - peruna on halpaa, kuten tiedät. Antoksidanttista sipulia kuuluukin lisätä joka ruokaan:)
        - jauhoja kuuluu kaapissa aina olla. Ja hiivaa, jos et ole ahkera leipoja, satsaa sitten kuivahiivaan. Pikainen leipä syntyy ihan sekoittamalla aineet vadissa ja nostelemalla kahdella lusikalla pikkukasoja leivinpaperille (osta joskus kun on rahaa kestoleivinpaperi, maksaa n. 3,50€) ja paistamalla kuten sämpylät. Kiireessä ja väsyneenä ei tarvitse ruveta taikinaa vaivaamaan! Leipätaikinaan voi laittaa kaurahiutaleita yms tuomaan makua ja ravintoarvoja.
        - Puurot ovat halpoja ja mistäs mustaa tulee niin onnistunut äiti-olo kuin siitä että saa lapsensa syömään aamulla puuroa (meillä ei vaan vieläkään onnistu:/). Jos syksyllä ei tullut tehtyä omia hilloja, niin esim. lidlistä saa edullista omenasosetta, jolla puuroon saa makua. Jos lapset eivät syö puuroa, iutaleista voisi kokeilla tehdä vaikka myslipatukoita kaappiin välipalaksi ja herkkunälkää odottamaan. Ystävämme google osaa auttaa reseptin etsinnässä!

        Jees, jatketaan:)

        Korjaus: siis laitan yleensä kastikkeeseen esim 2-4dl soijarouhetta, jota turvotan n.20 min mausteliemessä (muuten siinä on aika voimakas maku itsessään, tällä tavoin sen saa maukkaammaksi)


      • nuukuus kunniaan
        Resepti kirjoitti:

        Täytyy sen verran vinkata sinulle, jolla ei ollut edes huonekaluja, että luo joku väliaikainen spostitili ja laita vaikka vauva-lehden ostetaan ja myydään palstalle ilmoitus, että otat vastaan huonekaluja lapsiperheeseen. Ihmisillä on kuitenkin ylimääräisiä huonekaluja ja halua auttaa toisia, antaisit heille hyvän mielen samalla kun itse saisit uuden keittiön pöydän:).

        Rahan riittäminen ruokaan on taitolaji, jossa vuosi vuodelta kehittyy jos haluaa. Ensi kerran kun saat rahaa, osta esim näitä:
        - soijarouhetta, jota sitten käytät niin, että väh. 20 minuuttia ennen kun alat laittaa ruokaa (esim.spagettikastiketta tai makaronilaatikkoa tms. kiehautat muutaman desin vettä, liotat siihen joko puolikkaan kasvisliemikuutio tai mausteliemen jossa esim. suolaa, soijakastiketta, mustapippuria ja muita perusmausteita. Kaada soijarouhe siihen ja anna turvota 20 minuuttia, jonka jälkeen kaadet veden lävikköön ja käytät soijarouhetta kuten jauhelihaa tms. Se on halpaa ja proteiinipitoista.
        - porkkanaa ja omppuja, ovat halpoja. Niitä voi tarjoilla lapsille viipaleina tai jos hyvä mäihä käy niin saatat löytää kirpparilta mehulingon, jolla näistä saa makeaa mehua herkuteltavaksi. Omenaviipaleita voi laittaa piirakan täytteeksi, mausteeksi ripaus kanelia. Nam!
        - kananmunista saa esim. noita piirakoita tai sitten ihan aterian pääruoan. Omassa lapsuudessani naapurin tädit väänsivät valkokastiketta jossa oli kananmunaa muussattuna - ei se musta herkkua ollut, mutta aika halpaa:).
        - Kasvispihviohjeita kannattaa googletella. Kun oppii peruskaavan, voi melkein kaikesta kaapissa olevasta väsätä herkullisen pihvin (aika aikaa vieää kuitenkin, mutta vanha kikka saada nälkäiset lapset odottamaan ruokaa on ennen ruoanlaittoa leikata porkkanoista tikkuja ja viedä ne lapsille napsitavaksi:)).
        - peruna on halpaa, kuten tiedät. Antoksidanttista sipulia kuuluukin lisätä joka ruokaan:)
        - jauhoja kuuluu kaapissa aina olla. Ja hiivaa, jos et ole ahkera leipoja, satsaa sitten kuivahiivaan. Pikainen leipä syntyy ihan sekoittamalla aineet vadissa ja nostelemalla kahdella lusikalla pikkukasoja leivinpaperille (osta joskus kun on rahaa kestoleivinpaperi, maksaa n. 3,50€) ja paistamalla kuten sämpylät. Kiireessä ja väsyneenä ei tarvitse ruveta taikinaa vaivaamaan! Leipätaikinaan voi laittaa kaurahiutaleita yms tuomaan makua ja ravintoarvoja.
        - Puurot ovat halpoja ja mistäs mustaa tulee niin onnistunut äiti-olo kuin siitä että saa lapsensa syömään aamulla puuroa (meillä ei vaan vieläkään onnistu:/). Jos syksyllä ei tullut tehtyä omia hilloja, niin esim. lidlistä saa edullista omenasosetta, jolla puuroon saa makua. Jos lapset eivät syö puuroa, iutaleista voisi kokeilla tehdä vaikka myslipatukoita kaappiin välipalaksi ja herkkunälkää odottamaan. Ystävämme google osaa auttaa reseptin etsinnässä!

        Jees, jatketaan:)

        täältäkin.

        Kananmunakastike, eli valkokastike, jonka joukossa on kovaksikeitettyä kananmunaa, on herkullista keitettyjen perunoiden tai perunamuusin kanssa. Kalan kanssa se on juhla-ateria. Kananmunasta voi tehdä myös monenlaisia munakkaita tai vaikkapa munakokkelia uuniperunoiden tai makkarakuppien täytteeksi. Paistettu kananmuna riittää särpimeksi paistetuille perunoille, ja keitetyistä kananmunista saa tukevuutta perunasalaattiin.
        Puuroja on tosiaan monenlaisia. Mannaryyneistä saa tavallisen mannapuuron, joka muuttuu pari rkl kaakaojauhetta ryyneihin lisäämällä suklaapuuroksi, veteen keitettynä puolukoiden, viinimarjojen tai vaikkapa kuivattujen aprikoosien kanssa vispipuuroksi. Puuroriisistä saa riisipuuron lisäksi vaikkapa omenapuuroa. Ruisjauhoista syntyy iki-ihana ruispuolukkapuuro - sen voi tehdä myös kuivasta ruisleivästä - tai raparperipuuro, sekä perunasosetta lisäämällä perunapuuro, joka maistuu parhaalta seuraavana päivänä pannulla voissa paistettuna. Ohrauunipuuro on erittäin hyvää. Kokeilepa, kelpaisiko jokin noista lapsillesi. Itse syön joka aamu neljän viljan puuroa, ja noita muita suurempina juhlina. Ja ellei puuro kelpaa, niin ehkäpä velli. Kauravelli on todella hyvää, samoin manna- ja riisivelli. On tullut syötyä myös makarooni- ja perunaryynivelliä.

        Herkkupuolesta sen verran, että kotivarastossa kannattaa pitää tavallisen sokerin lisäksi myös kaakaojuomajauhetta ja siirappia. Jauheesta saa vaikka veteen kaakaojuoman, ja siitä voi tehdä mainitun suklaapuuron ja suklaavanukkaan tai sitä voi käyttää leivontaan. Siirappi puolestaan lisää niin porkkana-, lanttu- kuin kaalilaatikonkin makua, eikä sitä tarvita niihin kuin pari rkl. Muita hyviä ja halpoja jälkiruokia ovat lätyt ja pannari, ja tietysti marjasopat, kiisselit ja marjasalaatit, jos marjoja on omasta takaa. Tällä hetkellä kaupoissa myydään hyvin halvalla joulutorttuihin tarkoitettua luumusosetta, joka sopii vaikka puuron silmäksi tai leivän päälle. Ja appelsiinit maksavat 39 c kilo. Mitäs pidätte appelsiiniriisistä tai appelsiinikiisselistä? Lanttu- ja porkkanaraasteen joukossa appelsiinin palaset tekevät hyvän säväyksen.


      • nuukuus kunniaan
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Lasten isät ei auta, heidät 2 eri isää on molemmat karkotettu maasta viime vuonna. Ei täällä noin paljon saa parilla eurolla ruokaa, tää o syrjäkylä ja yks pieni kallis kauppa vain. Ostin tänää litran maitoa ja kilon pottuja ja leivät. Nyt on 50 senttii jäljellä. Lapsille keitin pottuja ja laitoin markariinia sekaan. Nälkäisiksi jäivät ja vanhin 12vuotias lähti ovet paukkuan ja sano ettei kestä huonolla ruualla. Minkäns minä sille voin en voi auuaksi muuttua! ja viikko melkein vielä tätä kestettää. Taidan antaa lapset pois kun en jaksa. oon niiin väsyn. Yritän olla koko viikon ite syömäti että laspet sais. Tänään kyllä pari siivuua leipää söin markariinilla.

        vähän erikoiselta, että molemmat miehet karkotettiin maasta viime vuonna. Heidän on täytynyt syyllistyä erittäin raskaisiin rikoksiin. Erikoista on sekin, että vanhimman lapsesi isä, joka on ollut maassa 13 vuotta olisi karkotettu. Ihmeellistä, että siellä syrjäkylillä olet onnistunut moisiin kriminaaleihin törmäämään. Suonet anteeksi, mutta en oikein usko juttuihisi.


      • Rahaton äiti
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Lasten isät ei auta, heidät 2 eri isää on molemmat karkotettu maasta viime vuonna. Ei täällä noin paljon saa parilla eurolla ruokaa, tää o syrjäkylä ja yks pieni kallis kauppa vain. Ostin tänää litran maitoa ja kilon pottuja ja leivät. Nyt on 50 senttii jäljellä. Lapsille keitin pottuja ja laitoin markariinia sekaan. Nälkäisiksi jäivät ja vanhin 12vuotias lähti ovet paukkuan ja sano ettei kestä huonolla ruualla. Minkäns minä sille voin en voi auuaksi muuttua! ja viikko melkein vielä tätä kestettää. Taidan antaa lapset pois kun en jaksa. oon niiin väsyn. Yritän olla koko viikon ite syömäti että laspet sais. Tänään kyllä pari siivuua leipää söin markariinilla.

        Sain eilen illalla myötyä olohuoneen pöydän ja toisen säkkituolin ja parikymppiä niistä rahaa. Voi kun ihanaa mennä kaupaan ja osta lapsille ruokaa. Itellä niin hermot kireenä ja helpotti kun sain itelle vihdoin sätkävehkeet ja 3 pilsnerii ostettuaa. Seuraavaksi kai pitää myödä tää tietokone ensi kuun laspilisist melke kaikki menee vanhaan velkaan mut pari satasta pitäs jäähä ruokaan.


      • rhzjjjymh
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Sain eilen illalla myötyä olohuoneen pöydän ja toisen säkkituolin ja parikymppiä niistä rahaa. Voi kun ihanaa mennä kaupaan ja osta lapsille ruokaa. Itellä niin hermot kireenä ja helpotti kun sain itelle vihdoin sätkävehkeet ja 3 pilsnerii ostettuaa. Seuraavaksi kai pitää myödä tää tietokone ensi kuun laspilisist melke kaikki menee vanhaan velkaan mut pari satasta pitäs jäähä ruokaan.

        Lapsilisät ovat tarkoitettu lapsille, ei vanhoihin velkoihin, sätkiin tai pilsnereihin. Jos et pysty pitämään lapsistasi huolta, ymmärrä nyt edes antaa ne pois kärsimästä.


      • tilinteko?
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Sain eilen illalla myötyä olohuoneen pöydän ja toisen säkkituolin ja parikymppiä niistä rahaa. Voi kun ihanaa mennä kaupaan ja osta lapsille ruokaa. Itellä niin hermot kireenä ja helpotti kun sain itelle vihdoin sätkävehkeet ja 3 pilsnerii ostettuaa. Seuraavaksi kai pitää myödä tää tietokone ensi kuun laspilisist melke kaikki menee vanhaan velkaan mut pari satasta pitäs jäähä ruokaan.

        selkeästi paljonko ja mitä tuloja teillä( perheelläsi) on? Miksi olet velkaantunut eli mihin rahat menevät? Tilitä tarkkaan koko perheesi talous tänne niin saa jotain tolkkua. En tahdo ymmärtää muutoin valitustasi? Mitä kaikki laskut oikein ovat? Tee tarkka selko ja tosiaan tuloista kaikki. Lapsilisät, elatustuet jne..?
        Ja oletko käynyt velkaneuvojalla tai sossussa? Mitä siellä sanottu?


      • Verhot jäljellä
        Rahaton äiti kirjoitti:

        Sain eilen illalla myötyä olohuoneen pöydän ja toisen säkkituolin ja parikymppiä niistä rahaa. Voi kun ihanaa mennä kaupaan ja osta lapsille ruokaa. Itellä niin hermot kireenä ja helpotti kun sain itelle vihdoin sätkävehkeet ja 3 pilsnerii ostettuaa. Seuraavaksi kai pitää myödä tää tietokone ensi kuun laspilisist melke kaikki menee vanhaan velkaan mut pari satasta pitäs jäähä ruokaan.

        olohuoneen tapetit ja keittiön paneelit. Ensiviikolla myyn makuuhuoneesta parkettilattiasta puolet. Niistä laskin että saisin yhteensä 100 e ja voin ostaa itselle ensimmäiset sukat viiteen vuoteen. Lapsille ostan ruokaa ja jälläriksi tikkarit... ihanaa...! Olemme onnellisisa.


      • be happy
        äiti ja lapsi . kirjoitti:

        Ei oo rahaa täälläkän, pari kymmppiä ja sil pitäs pärjätä mun ja alaikäsen muksun. Kyllä tää köyhyys nyppii toden teolla. Taidan men nukkuu ei oo ruokaa ut raanasta tuloo viel vetttä.

        Mullakin on joskus ollut rahat vähissä. Kolme asuntolainaa yhtäaikaa. Mutta selvisin siitäkin tyttäreni kanssa. Se oli hyvin opettavaista aikaa. Tuntuu, että pärjään tällä hetkellä paremmin kuin mun akateemiset koulutetut ystäväni, joilla ei tunnu riittävän viisautta arkipäivän asiohin. He ovat aina olleet siinä uskossa, että töitä riittää ja rahaa on. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen.

        Tällä hetkellä mulla on ansiosidonnainen, josta jää käteen alle 1000 euroa. Silti säästän siitäkin, koska
        ansiosidonnainen ei jatku ikuisesti. Ruokaahan työtön saa ilmaiseksi; seurakunnat ja Hyvä Arki jakavat
        ilmaiseksi ruokakasseja. Jos ei ole sitten niin nirppanokka, ettei ne kelpaa. On vain omasta viitseliäisyydestä kiinni.


      • kfdjaölfdjaldkösfjlk
        Leipäjonoon vaan. kirjoitti:

        Ettet nöyrry keräämään pulloja? ja luulet että niitä vain puliukot keräävät? voi voi! tielän monia jotka tekevät keräämisellä rahaa ja ovat täysin raittiita. Nälkää saa nähdä jos ei luonto anna vähän periksi että hakisit seurakunnalta avustusta...sieltä saa ruokaa ja maksuosoituksia eri kauppoihin ruoka, vaate, huonekalu jne jne ....katnsii käyttää kun kerran on noihin oikeutettu.

        Olen uskovainen absolutisti ja kerään pulloja. En ole köyhä, mutta olen pienituloinen ja pärjään kyllä. Mutta en pidä ollenkaan hävettävänä kerätä maasta pulloja. Sehän on enemmän ympäristöteko kuin että jättää ne lojumaan sinne maahan.


      • aösldkfjaölfjalökf
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        vähän erikoiselta, että molemmat miehet karkotettiin maasta viime vuonna. Heidän on täytynyt syyllistyä erittäin raskaisiin rikoksiin. Erikoista on sekin, että vanhimman lapsesi isä, joka on ollut maassa 13 vuotta olisi karkotettu. Ihmeellistä, että siellä syrjäkylillä olet onnistunut moisiin kriminaaleihin törmäämään. Suonet anteeksi, mutta en oikein usko juttuihisi.

        Aika uskomattomalta tuntuu tuo tarina, mutta saattaa se silti olla totta.
        Jos esim. tyypit ovat osallistuneet raskaisiin rikoksiin kuten jengiraiskaukset ja molemmat isät ovat tästä jengistä niin ei olisi ihme, tuli mieleen kun uutisissahan on ollut juttuja näitten joidenkin raiskaajien ja ryöstäjien karkoittamisista. Aika helposti Suomesta ei kuitenkaan ketään karkoiteta.

        Valtio maksaa elatusmaksut lapsista siinä tapauksessa, jos lapsen toinen huoltaja ei maksa. Kyllä kolmella lapsella pitäisi saada jo ihan kohtuulliset sossutuet. Tietysti jos aloittajalla on velkaa, niin sitten ongelma voi olla sellainen ettei sossutuetkaan riitä.


      • Kyllänäihinvaraköyhällä
        Köyhyyttä vaan kirjoitti:

        Nelihenkinen perhe täälläkin täysin tyhjän päällä. Ei yhtään puhelinta, ei tv.tä, mikroa, pesukonetta eikä pölynimuria. Velkojen takia myöty kaikki viime syksynä. Oli myös pakko myydä tuolloin keittiön pöytä ja tuolit. nojatuolit ja sohva. Eli meil ei ole kuin pari säkkituolia! Niin ja olohuoneen pöytä ja kaikille (minä ja 3 lasta) sängyt. Nyt ei ole rahaa kuin 2 euroa ja muutama kymmensenttinen ensi perjantaihin ja lapsilla talviloma! En ole saanut nukuttua kun mietin miten lapsel ruokin! Pulloja yritin etsiä tänää pakkasessa muttei löytynyt eikä ole leipäjonoa, olisikin menisin heti! Kaapista lytyy markariinipaketti, neljä pottua ja pussinpohja makaroonia. ja neljä tomaattia. Auttakaa mitä ruokaa saisin noista ja parista eurosta. Mä en kohta enää jaksa..

        Provoja. Ruokapöytiä saa kirpparilta jopa 10€. Meillä kohta 6v ollut 10€ maksanut pöytä ja tuolit ostin erikseen 9€ kpl yksityiseltä henkilöltä. Niistä yksi vasta alkaa hajota,kestäneet myös noin 6vuotta. Sohva ekokeskuksesta 20€. ,Nukun itse siinä. On meillä hästens runkopatjasängyt lapsilla. Ne käytettynä 15€ kpl,kaverilta,ovat siistit. Mattoja vähän käytettyinä tuttavilta 5-30€ kpl. Jyskin hyllyjä alesta.


    • Hah mitä löpinää

      Voisi luulla, että ette saa mitään korvausta mistään, kun noin kovin huonosti menee. Menevätkö korvaukset kurkusta alas?

    • nimmimerrkkii

      Täällä meillä päin joskus pääsee palkkatukitöihin sosiaalisin perustein. Kyselepä, että olisiko jotain. Ainakin mun ollessa yhdessä virastossa yhden naisen työsuhdetta jatkettiin kun mies jäi työttömäksi ja perhe oli iso..siinä oli joku lakijuttu että näin saattoi tehdä.

    • huroharoig

      Idiootti.
      Luuletko tod4ella, että kaiken toiminnan karsiminenja jähmettäminen on vastaus ahdinkoosi?

    • ffhzhfzhfdj

      No eivätkö ne lapsilisätkin tule ensi viikolla? Saat yksinhuoltajana korotustakin. yritä nyt edes tämän kerran vähän suunnitella niitä ostoksiasi ja miettiä miten pitkään rahojen olisi riitettävä.

    • äö

      tästä apua?
      Tilastokeskuksen keskiverto kulutus > miten raha jakautuu talouksissa:

      Kotitalouksien menojen jakautuminen *2007 tilastokeskuksen tilastosta.

      Asuminen, vesi, sähkö, kaasu ja muut polttoaineet 24,6%

      Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat 12,5 %

      Liikenne 11,8%

      Vaatetus ja jalkineet 4,9 %

      Terveys 4,3%

      Kulttuuri ja vapaa-aika 11,9%

      Ravintolat ja hotellit 6,4%

      Kalusteet, kotitalouskoneet ja yleinen kodinhoito 5,6%

      Alkoholijuomat ja tupakka 4,8%

      Tietoliikenne 2,6 %

      Koulutus 0,4 %

      Muut tavarat ja palvelut 10,0 %

      Menot yhteensä 100 %

      Suomen asukasluku on yli viisi miljoonaa joten tuo ei ole yhden mielipide tai opetustoimi.
      Täällä noita kouluttajia riittää, elävät muiden jääkaapilla tai asuvat vanhempiensa taloudessa.

    • 30

      On se kumma, että muutama päivä ennen lapsilisien tuloa kaikki onkin jo käytetty. Eivätkö nämä ihmiset kykene tekemään minkäänlaisia laskelmia ja suunnitelmia sen suhteen miten rahavarat olisi tasaisesti jaettava, että ne riittäisivät kuun loppuun asti?

      • tosiasioita

        ja elatusmaksu on kuukauden ainoa tulo esim päivärahapäätöstä odotellessa niin kyllä ne rahat on laskettu jo moneen kertaan etukäteen että mihin ne käytetään kun ne vihdoin tilille tulee. Itselläni työt loppui joulukuussa, palkkaturvasta tulee saatavat sitten joskus. Jos menen sossuun nyt niin se peritään pois ja olen syvällä kierteessä.


    • aina sama kaava

      Olen tämänkaltaisiin viesteihin törmännyt tuolla rasismi- palstalla tuhansia kertoja, ja olen varma että nytkin on oikeasti kyse rasismista.

      Ensin joku reppana joka vihaa & kadehtii mamuja kehittelee mahdollisimman säälittävän ja oikean tuntuisen tarinan, tarina on sinänsä sivuseikka. Kaikki on kuitenkin satua, ensikerralla on taas eri murhe. Lapsia käytetään saduissa paljon, koska kaikkihan me lapsia säälimme. Viestin ainoa syy on lietsoa vihaa mamuja ja ulkomaalaisia vastaan.

      Ei tuossa olla mitään apua tai neuvoja oikeasti vailla, sitä henkilöt saisivat taatusti sosiaaliasemalta, vieläpä helposti kun on kerran jälkikasvuakin. Suomessa suomalaisten lasten ei anneta olla nälässä. Luulisihan sitä nyt jokaisen vanhemman ennemmin myyvän tietokoneensa, jos toinen vaihtoehto on että lapset joutuvat olemaan nälissään tai alasti. Tietokoneita on kirjastoissa ja julkisissa virastoissa, pubeissa, ravintoloissa, työpaikoilla, kaikkialla, joten ei se tietokoneen omistaminen ole välttämätöntä.

      Syy miksi mamuja (eli siis maahanmuuttajia) jotkut panettelevat ja koittavat lietsoa eripuraa heidän ja valtaväestön kesken on monia, mutta suurin syy lienee typerät ennakkoluulot. Lisäksi kateus, viha, ja usko omasta paremmuudesta verrattuna vaikka tummempiin ihmisiin. Kaikki ihmiset ovat kumminkin samanarvoisia! Normaalit ihmiset tuon oppivat jo lapsena, mutta rasistit ovat niin täynnä katkeruutta, että heihin ei tuo päde. Mitä pitäisi ajatella "aikuisesta" joka tuhlaa aikaansa keksimällä satuja ja tarinoita siitä, kuinka aina pahat mustat ihmiset tulevat viemään jopa ruat lapsilta? Minä halveksin tuommoisia typeryksiä.

      Älkää siis hyvät ihmiset aina uskoko sinisilmäisesti mitä mistäkin luette, vaan ajatelkaa omilla aivoillanne. Tännekkin voi kuka tahansa kirjoittaa anonyymisti vaikka millaista puppua, mutta ei se tee sitä silti todeksi vaikka se täällä lukisi. Epäilen myös että aloittaja ei edes ole nainen, vaan parikymppinen nahkapääheppu.

    • aölkjfdaölkdjfaölkjf

      Kannattaa kysyä apua myös muualta kuin ev. lut. seurakunnalta. Meidän paikkakunnalla apua ovat antaneet Pelastusarmeija, Suomen vapaakirkko, adventtikirkko ja ainakin helluntaiseurakunta. En ole itse koskaan käynyt niissä pyytämässä apua, mutta tunnen ihmisiä, jotka tekevät avustustyötä ja he ovat kertoneet, että auttavat vähävaraisia.

      Jos tietäisin missä asut, toisin sinulle hammastahnaa, pyykkiainetta ja ruokaa, sillä kyllähän ihmisellä kaikki perustarpeet pitää olla.

    • yorg

      eläke rahoista kannattaa luopua koska niillä ei mitään tee t:sairas eläkeläinen

    • kaikki_voittaisivat

      Mitä jos luopuisitte hengestänne?

      Olisi kaikkien edun mukaista: Ei tarvitsisi kehitysvammaisen perheen enää sinnitellä tavallisten ihmisten maailmassa eikä tarvitsisi veronmaksajien maksaa teidän tukianne.

    • JK-JK-JK

      NIINKÖ ?

    • Asenneratkaiseee

      Luovu väärästä ajattelutavasta ja asenteesta, etsi työtä ja tekemistä niin ruokarahaa on riittämiin kun et hussaa sitä turhuuksiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe