Stressivatsaiset?!

Lightblue-

Olen tässä tutkiskellut internetin ihmeellistä maailmaa ja etsinyt tietoa stressivatsasta, jonka toinen nimitys lienee tämä ärtynyt suoli?

Haluaisin nyt kysellä vaivaa sairastavilta, että tuleeko todella oireet teillä lähinnä vain ruuista? Tai yhdistättekö oireenne vain tiettyihin syömiinne ruokiin?

Itse kun aloin asiasta etsim'ään tietoa, en ole päivääkään ajatellut näiden oireiden johtuvan erityisesti jostain ruuasta. En siis ole huomannut mitään yhdistäviä tekijöitä. Paitsi liika sokereiden/makeiden/vaaleiden vehnäjauhojen käyttö, joka itselläni lisää hiivaa ja näin ollen vaikuttaa myös suolistoon.
Lähdinkin siis asiaa tutkimaan hakusanoilla stressivatsa, sillä itselläni vaiva on ihan kirjaimellinen. Stressi/jännitys ei nykyään tarvitse olla kovinkaan suuri, kun maha menee kuralle. Kierrettä lisää se, jos on menossa jonnekin uuteen paikkaan, eikä tiedä onko siellä vessaa. Auttamatta maha sekaisin. Nykyään maha menee sekaisn ihan pienimmistäkin jutuista... Vaikka käynti uudella kampaajalla, uudella kuntosalilla, työtehtävä jonnekin uuteen kohteeseen, koulutustilaisuus, matkustaminen bussilla jonnekin minne ei ole ennen matkustanut bussilla vaikka matkaa olisi 3km... Tämä on todella ahdistavaa ja johtaa noloihin tilanteisiin erityisesti työelämässä.

En ole toistaiseksi kokeillut juuri mitään lääkkeitä tai luontaistuotteita. Imodiumia nappailen joskus. Maitohappobakteereista mehuina, jogurtteina tai tableteina ei mielestäni ole ollut apua. Tällä hetkellä kiinnostaisi kokeilla VI SIBLINIÄ ja/tai Dormiplantia.
Minulla on edessäni kuukauden kuluttua parin päivän työmatka, bussimatkoineen ja luentoineen ja sen jälkeen vielä _ulkomaan_ matka, joka pelottaa nyt jo niin paljon, että haluaisin perua sen. Pelkään pilaavani reissun itseltäni, mutta erityisesti kaikilta muilta. Varsinkin kun matkalla menemme niin moneen uuteen/outoon paikkaan ja tilaisuuksiin...

Kokemuksia ja apuja kiitos?!?

9

6615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+8

      Stressivatsa vaivaa täälläkin ja apua yhtälailla olen netistä etsiskellyt. Minulla kanssa stressivatsa on psyykkistä enkä ole huomannut, että jokin tietty ruoka aiheuttaisi pientä ripulia ja erityisesti ilmavaivoja. Maitohapot eivät ole auttaneet, mutta Disflatyl- niminen ilmavaivoihin tarkoitettu lääke auttaa ainakin jonkin verran ja hetken aikaa ilmavaivoihin. Täytyy vain ottaa se maksimimäärä ja joskus otan isoa ateriaa ennen lisäksi Sinaire Forte- nimistä luontaistuotetta, joka tarkoitettu myöskin ilmavaivoihin/turvotukseen. En tiedä kyllä, onko niitä hyvä ottaa sekaisin. Itselläni kuitenkin paras apu on välttää isoja ruoka-annoksia.

      Vi-sibliniä varmaan kannattaisi kokeilla, samoin yksi kerrallaan kokeilla muita mahdollisia vaihtoehtoja. Aloita ajoissa kokeilemaan ennen matkaa, niin saatat löytää jonkinlaista apua vaivaasi. Mutta älä peru matkaa tälläisen vaivan takia, vaikka se kuinka nolo onkin! Elämä on liian lyhyt hukattavaksi :)

      • Lightblue-

        Haluaisin myös kokemuksia imodiumin käyttäjiltä, kun olen lueskellut, että jotkut ottavat sitä "ehkäisevänä" lääkkeenä. Eli jos tietää, että jokin tietty tilanne stressaa ja ärsyttää vatsaa ja maha menee sekaisin, niin ottaisi sitä ennakkoon...

        En ole itse tälla tavalla vielä kokeillut. Toimiiko se? Olen miettinyt, että jos nappailisi pari imodiumia esim. ennen lentokentälle tai bussimatkalle lähtöä. Pelkään kuollakseni, että esim. parin tunnin bussimatkalla maha menisi sekaisin ja minun takiani joduttaisi pysähtymään koko bussilastillisen kanssa puoleksi tunniksi huoltoasemalle wessareissulle. Tämä ennakko stressaaminen tietysti tekee sen, että vatsa jo kiemurtelee ajatuksestakin...
        Kumpaakaan matkaa en todellakaan haluaisi perua, mutta on tämä älyttömän hankalaa ja noloa... :/


      • nyofu
        Lightblue- kirjoitti:

        Haluaisin myös kokemuksia imodiumin käyttäjiltä, kun olen lueskellut, että jotkut ottavat sitä "ehkäisevänä" lääkkeenä. Eli jos tietää, että jokin tietty tilanne stressaa ja ärsyttää vatsaa ja maha menee sekaisin, niin ottaisi sitä ennakkoon...

        En ole itse tälla tavalla vielä kokeillut. Toimiiko se? Olen miettinyt, että jos nappailisi pari imodiumia esim. ennen lentokentälle tai bussimatkalle lähtöä. Pelkään kuollakseni, että esim. parin tunnin bussimatkalla maha menisi sekaisin ja minun takiani joduttaisi pysähtymään koko bussilastillisen kanssa puoleksi tunniksi huoltoasemalle wessareissulle. Tämä ennakko stressaaminen tietysti tekee sen, että vatsa jo kiemurtelee ajatuksestakin...
        Kumpaakaan matkaa en todellakaan haluaisi perua, mutta on tämä älyttömän hankalaa ja noloa... :/

        Mulla on ihan samanlaisia ongelmia ja olen käyttänyt imodiumia ehkäisevästi. Tosin vaan sellaisissa tilanteissa, missä on ihan pakko ja tiedän, että maha menee sekasin joka tapauksessa. En kyllä ottaisi ikinä kahta tablettia ehkäisevästi, koska siitä ainakin mulle aiheutuisi ummetusta ja ja ilmaa vatsaan. Mutta tähän on siinä mielessä hankala antaa neuvoja ku kaikille imodium ei toimi samalla tavalla. Mulla yleensä aina kun otan imodiumin niin seuraavana päivänä ei saa olla mitään tärkeetä stressimenoa koska sit se seuraava päivä on pilalla koska saatan voida huonosti sillon. Mulla tulee kipuja ja ilmaa ja ummetusta. Ainoastaan sillon kun ripuli on jo tulossa tai jos joudun juomaan alkoholia ja otan imodiumin näihin vaivoihin niin tuntuu että se normalisoi tilanteen ja seuraavana päivänä voin oikein hyvin ja vatsa toimii normaalisti.
        Älä kuitenkaan missään nimessä peru matkoja tämän takia. Matkalla voi aina laittaa tekosyyksi ettei vatsa matkan takia toimi normaalisti. matkoilla kaikki aina puhuvat vatsan toiminnasta tuntemattomienkin kanssa. Ei kukaan tiedä että ongelma on jatkuva!

        omasta kokemuksistani imodiumin käytöstä vielä sanoisin että se kuitenkin mieluiten kannattaa ottaa sitten kun vatsassa alkaa kiertää, eikä sillon kun on vielä hyvä olo, koska muuten saattaa tulla muita ongelmia, niinkuin ilmaa ja ummetusta ja kipuja. Ehkäisevänä se toimii jos on yksi päivän pituinen tilaisuus ja seuraava päivä on vapaa. Näin ainakin minulla.


      • tt
        Lightblue- kirjoitti:

        Haluaisin myös kokemuksia imodiumin käyttäjiltä, kun olen lueskellut, että jotkut ottavat sitä "ehkäisevänä" lääkkeenä. Eli jos tietää, että jokin tietty tilanne stressaa ja ärsyttää vatsaa ja maha menee sekaisin, niin ottaisi sitä ennakkoon...

        En ole itse tälla tavalla vielä kokeillut. Toimiiko se? Olen miettinyt, että jos nappailisi pari imodiumia esim. ennen lentokentälle tai bussimatkalle lähtöä. Pelkään kuollakseni, että esim. parin tunnin bussimatkalla maha menisi sekaisin ja minun takiani joduttaisi pysähtymään koko bussilastillisen kanssa puoleksi tunniksi huoltoasemalle wessareissulle. Tämä ennakko stressaaminen tietysti tekee sen, että vatsa jo kiemurtelee ajatuksestakin...
        Kumpaakaan matkaa en todellakaan haluaisi perua, mutta on tämä älyttömän hankalaa ja noloa... :/

        Imodiumia voi ainakin omakohtaisten kokemusten mukaan käyttää ehkäisevästi. Määrä onkin taas toinen juttu... Joillekin yksi tabletti on hyvä, toisille taas aiheuttaa kipuja... Itse olen liikkuvassa työssä, ja ennen työmatkalle lähtöä saatan ottaa jopa 6-10 imodium plus:aa kerralla... Joskus kipuja tulee joskus ei... Mielestäni kuitenkin kivut mukavempia kuin jatkuva ripuli...


      • Lightblue-
        tt kirjoitti:

        Imodiumia voi ainakin omakohtaisten kokemusten mukaan käyttää ehkäisevästi. Määrä onkin taas toinen juttu... Joillekin yksi tabletti on hyvä, toisille taas aiheuttaa kipuja... Itse olen liikkuvassa työssä, ja ennen työmatkalle lähtöä saatan ottaa jopa 6-10 imodium plus:aa kerralla... Joskus kipuja tulee joskus ei... Mielestäni kuitenkin kivut mukavempia kuin jatkuva ripuli...

        Kyllä mäkin ennemmin ne kivut otan kuin ripulin! Nyt alkaa jännittämään jo, työmatkaan kaksi viikkoa ja ulkomaan matkaan kolme viikkoa. Jännitystä vielä lisää se kun ei oikein ole kokemusta miten vatsa tulee toimimaan/käyttäytymään....kun eihän sitä koskaan voi tietää.

        Tänä viikonloppuna "pääsin" kokeilemaan imodium plussan tehoa ennaltaehkäisevästi....tai oikeastaan olin kyllä kerran jo joutunut juoksemaan vessaan. Ja kyllä mä vielä imodiumin jälkeen kerran siellä jouduin käymään, joten taidan ottaa ennen matkaa varmuuden vuoksi kaksi.

        *Olen tässä myös miettinyt, että onkohan sillä ollut vaikutusta kun on saanut tälle vaivalleen nimen, tietää nyt mikä se on ja miksi ja tietää ettei siihen oikeastaan ole parannusta.... niin musta tuntuu, että tää on vaivannut mua nyt vaan enemmän ja enemmän ja useammin. Oletteko muut huomanneet samaa, jos ymmärsitte mitä tarkoitan?


      • kalewala
        Lightblue- kirjoitti:

        Kyllä mäkin ennemmin ne kivut otan kuin ripulin! Nyt alkaa jännittämään jo, työmatkaan kaksi viikkoa ja ulkomaan matkaan kolme viikkoa. Jännitystä vielä lisää se kun ei oikein ole kokemusta miten vatsa tulee toimimaan/käyttäytymään....kun eihän sitä koskaan voi tietää.

        Tänä viikonloppuna "pääsin" kokeilemaan imodium plussan tehoa ennaltaehkäisevästi....tai oikeastaan olin kyllä kerran jo joutunut juoksemaan vessaan. Ja kyllä mä vielä imodiumin jälkeen kerran siellä jouduin käymään, joten taidan ottaa ennen matkaa varmuuden vuoksi kaksi.

        *Olen tässä myös miettinyt, että onkohan sillä ollut vaikutusta kun on saanut tälle vaivalleen nimen, tietää nyt mikä se on ja miksi ja tietää ettei siihen oikeastaan ole parannusta.... niin musta tuntuu, että tää on vaivannut mua nyt vaan enemmän ja enemmän ja useammin. Oletteko muut huomanneet samaa, jos ymmärsitte mitä tarkoitan?

        Täysin sama vaiva ja paniikki itsellä ja immodiumia joudun ottamaan jatkuvasti ennaltaehkäisevänä, pari tablettia ei minulla auta mitään..Surettaa tosi paljon tämä tilanne koska itsekkin haluaisin matkustella jne. mutta tämä vaiva on vienyt voiton. Aluksi itse stressasin työmatkoista ja tilanteista joista alkuperäinen kirjoittaja kertoo mutta menin kuitenkin niihin tilanteisiin. Nyt oma tilanteeni on mennyt siihen että mikäli mahdollista niin välttelen tuollaisia tilanteita. Olen kärsinyt tästä jo aika kauan mutta nyt lähiaikoina tämä on alkanut erityisesti haitata, tuntuu etten pysty enää kaikilta osin viettämään normaalia elämää ja haluaisin normaalin elämäni takaisin! Tuntuu lohduttavalta lukea täältä etten ole yksin tämän ongelman kanssa mutta silti tuntuu niin epäreilulta että miksen itse pysty elämään normaalia elämää kun ns. "tosielämässä" kenelläkään muulla ei näytä olevan tätä vaivaa ja pystyvät nauttia elämästä normaaliin tapaan:(


    • qwwqwqqwwqw

      Itselläni oli myös ongelmia viimeisenä opiskeluvuotenani ja pelkäsin kaikkia kokeita todella paljon vatsani takia. Yhden kerran piti lähteä kokeesta keskenkaiken ja mennä tekemään se myöhemmin uudestaan. Parturissa käynti todella hankala ja joka kerralla tulee pieni paniikki, mutta tähän mennessä mennyt kuitenkin ilman vessareissuja.

      Matkustaminen todella hankalaa autolla jos muita on kyydissä. Bussia en käytä enää ollenkaan. Junassa matkustaminen onnistuu kohtalaisen hyvin kun vessassa voi käydä halutessaan.

      Tällä hetkellä olen työttömänä ja mahdolliset tulevat työhaastattelut ja uusi työpaikka stressaavat.

      Stressivatsani on kyllä pahimmassa jamassa koskaan. Minulla on aina ollut herkkä vatsa ja toisinaan sekaisin, mutta stressivatsaksi se muodostui vasta lukion loppupuolella. Silloin ongelmia oli oikeastaan ainoastaan koulussa ja jouduin joskus käymään vessassa parikin kertaa yhden tunnin aikana. Onnistuin kuitenkin selättämään stressivatsan tuolloin ja kirjoituksissa pystyin aika hyvin keskittymään kokeen tekemiseen.

      Tuon jälkeen stressivatsaa ei ollut kunnes alkoi taas AMK opintojen loppuvaiheessa. Veikkaisin, että laukaiseva tekijä on nimenomaan muutos elämäntilanteessa ja alitajuinen jännittäminen. Kokeita en ole koskaan stressannut, mutta tutun kouluarjen päättyminen varmaan stressaa enemmän.

      Tämä ongelma rajoittaa elämääni nyt todella paljon, mutta olen luottavaisin mielin, että saan ongelman jälleen selätettyä kunhan elämäntilanteeni taas vakiintuu hieman.

    • ibs

      Heippa!

      Täälläkin yksi vatsavaivainen. Mielestäni Imodiumia voi ottaa ennaltaehkäisevästi. Itselläni on stressivatsa tällä hetkellä pahempana kuin koskaan ja yliopistoa "enää" neljä vuotta jäljellä! Olen kärsinyt vaivasta jo yhdeksän vuotta. Välillä on parempia jaksoja vatsan kanssa.

      Ihan kamala ongelma tämä on. Luulen sen johtuvan psyykkisistä syistä; herkät ihmiset reagoivat uusiin ja stressaaviin tilanteisiin vatsalla. Itselläni on myös paniikkihäiriö ja ibs siis todettu erikoislääkärin toimesta. Kaikki keliakiat, laktoosi-intoleranssit ym vakavat jutut suljettu pois.

      Joudun ottamaan hiljaisille luennoille jopa kolmekin imodiumia, jotta vatsa pysyy rauhallisena. Tätä ennen se on yleensä tyhjentynyt useita kertoja... Pahinta on, jos on pitkä päivä koulussa ja joutuu syömään välillä. Silloin vatsaa on vaikea saada enää rauhoittumaan! Ja tenttitilanteet täydellisessä hiljaisuudessa ovat pahimpia, kun vatsa on "epävireinen".

      Uskomattoman sitkeä tämä vaiva on ja lääkärit levittelevät käsiään, eivätkä pysty auttamaan. Turhauttavaa...Mutta täytyy pitää toivoa yllä ja yrittää stressata vähemmän :-) Vaikka onkin helpommin sanottu kuin tehty! Ja onneksi on imodium.
      Tsemppiä kaikille tämän kiusallisen vaivan parissa kamppaileville!

    • Hhydv

      Kannattaa myös tsekkauttaa, onko helikobakteeria. Itse pääsin vastaavista vaivoista helikobakteerin häädön avulla. Harmittaa, että meni turhan monta vuotta koulussa ja yliopistossa vatsaoireilun kanssa kärsiessä.

      Oma kokemus herkkävatsaisena on myös se, että mm. ruisleipä, maito ja jäätelöt eivät sovi ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe