Tohatsu

esmart

Mitä mieltä ja mitä kokemuksia näistä 2000 luvun Tohatsuista? Onko luotettavia ja uskaltaako ostaa käytetyn? Onko jonkin muun merkin kans yhteistyötä?

69

27255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan samaa

      luokkaa luotettavuudessa muiden Japsien kanssa, tekee Mercurylle ainakin alle 30hv:n koneita.

      • tsu!

        Viisi kesää takana Tohatsulla, ei mitään vikaa/Ongelmaa ollut...ja varmasti on tunteja enempi kuin keskiverto veneilijällä!


      • Ihan ok kone

        Voisitko täsmentää mikä tekee Tohatsusta saman koneen kuin mercyry ?
        Ei siihen riitä että loki on samasta valimossa joskus tehty ja toisekseen mercyry valmistaa tänäänkin lähes kaikki mallinsa vajaassa kymmenessä eri maassa valmistetuista osista.Ei niissä Tohatsusta ole edes hajua.


      • Virheeni.
        Ihan ok kone kirjoitti:

        Voisitko täsmentää mikä tekee Tohatsusta saman koneen kuin mercyry ?
        Ei siihen riitä että loki on samasta valimossa joskus tehty ja toisekseen mercyry valmistaa tänäänkin lähes kaikki mallinsa vajaassa kymmenessä eri maassa valmistetuista osista.Ei niissä Tohatsusta ole edes hajua.

        Korjaan, piti olla LOHKO eikä loki, sorry.


      • ScandiNaval
        Virheeni. kirjoitti:

        Korjaan, piti olla LOHKO eikä loki, sorry.

        Mercury on yhtä kuin Tohatsu pienemmissä koneissa. Kippari-lehden 20hv testissä koneissa oli samanlaiset kopatkin, vain teippaus oli erilainen. Muistelet varmaankin Mercuryn EFi malleja 2005->, jotka perustuivat Yamahan kanssa samaan lohkoon.


      • Kiinnostavaaaa
        ScandiNaval kirjoitti:

        Mercury on yhtä kuin Tohatsu pienemmissä koneissa. Kippari-lehden 20hv testissä koneissa oli samanlaiset kopatkin, vain teippaus oli erilainen. Muistelet varmaankin Mercuryn EFi malleja 2005->, jotka perustuivat Yamahan kanssa samaan lohkoon.

        Mikä Kipparilehden numero ? Itse olen lukenut pääasiassa Venelehden numeroita ja muistini mukaan yhtäkään täysin identtistä konetta ei Mercyrylla ole Tohatsun kanssa. Aina on ollut jotani erilaista joko kaasuttimissa , perässä tai muussa tekniikassa. Selaillaan historiaa.


      • ScandiNaval
        Kiinnostavaaaa kirjoitti:

        Mikä Kipparilehden numero ? Itse olen lukenut pääasiassa Venelehden numeroita ja muistini mukaan yhtäkään täysin identtistä konetta ei Mercyrylla ole Tohatsun kanssa. Aina on ollut jotani erilaista joko kaasuttimissa , perässä tai muussa tekniikassa. Selaillaan historiaa.

        9/2009 testissä 30hv perämoottorit. Mercury valmistetaan Japanissa Tohatsun tehtailla. Koppa ja väritys ovat eri, muuten sama kone.


      • ScandiNaval kirjoitti:

        9/2009 testissä 30hv perämoottorit. Mercury valmistetaan Japanissa Tohatsun tehtailla. Koppa ja väritys ovat eri, muuten sama kone.

        30 heppaset ja siitä alaspäin. En mene vannomaan onko kaikki ihan pienet koneet tohatsun tekemiä, luultavasti. Mercuryn maahantuoja antaa koneelle 5v takuun, Tohatsu 3v. Itsellä on 20 heppanen tossu ja takuuta 2v. Tuostakin syystä Merccu on joitain satasia arvokkaampi. Empä ole kenenkään kuullut tuota 25/30-konettakaan haukkuvan, ilmeisesti hyvä perusmylly, kuten 18/20-heppasetkin


      • trimmi-
        tohassu kirjoitti:

        30 heppaset ja siitä alaspäin. En mene vannomaan onko kaikki ihan pienet koneet tohatsun tekemiä, luultavasti. Mercuryn maahantuoja antaa koneelle 5v takuun, Tohatsu 3v. Itsellä on 20 heppanen tossu ja takuuta 2v. Tuostakin syystä Merccu on joitain satasia arvokkaampi. Empä ole kenenkään kuullut tuota 25/30-konettakaan haukkuvan, ilmeisesti hyvä perusmylly, kuten 18/20-heppasetkin

        Tohatsu tekee tuon 20 Mercuryn, kuten täällä jo onkin kirjoitettu. Moottoreissa ei ole mitään eroa, ainoa asia oli ensimmäisenä vuonna kun nykyinen kone tuli, niin Tohatsussa ei ollut silloin tätä power tilt:tiä, eli sähkötrimmiä. Mercury halusi pienen bonuksen omiin koneisiin, mutta jo seuraavana vuonna Tohatsu sai myydä samaa trimmiä!


      • Tuleeeeeeeeeee
        ScandiNaval kirjoitti:

        Mercury on yhtä kuin Tohatsu pienemmissä koneissa. Kippari-lehden 20hv testissä koneissa oli samanlaiset kopatkin, vain teippaus oli erilainen. Muistelet varmaankin Mercuryn EFi malleja 2005->, jotka perustuivat Yamahan kanssa samaan lohkoon.

        Näinpä varmaan on käynyt kuten kirjoittelit, täytyy vaan todeta että miten Mercyry voi käyttää nimä Mercyry vaikka tosiasiassa kyljessä pitäisi lukea TOHATSU. Eikös tämä ole jo harhaanjohtavaa teollista markkinointia ?
        Onhan Tohatsu sentään laatua verrattuna keräilyosista väsättyihin Mercyreihin .
        2.5 hv ovat myös Tohatsuja eikä Mercyryitä :)))) vaikka niinä myydään.


      • trimmi-
        Tuleeeeeeeeeee kirjoitti:

        Näinpä varmaan on käynyt kuten kirjoittelit, täytyy vaan todeta että miten Mercyry voi käyttää nimä Mercyry vaikka tosiasiassa kyljessä pitäisi lukea TOHATSU. Eikös tämä ole jo harhaanjohtavaa teollista markkinointia ?
        Onhan Tohatsu sentään laatua verrattuna keräilyosista väsättyihin Mercyreihin .
        2.5 hv ovat myös Tohatsuja eikä Mercyryitä :)))) vaikka niinä myydään.

        Niinhän se vaan menee, nykyään on aika harvassa autotkin jotka on yksi ja sama merkki tehnyt alusta loppuun. Tohatsussa on myös 5 vuoden takuu nykyään!


      • peruvesi

        Kertokaa miksi 6.heppainen tohatsu ei tahdo lähteä käyntiin kylmänä, antaa takapotkuja kädet mustelmilla.Vaatii kymmeniä nykäisyjä,on vaikeaa kuin opettelevalla hanurin soitto korvakuulolla.Myyjä sanoo ei mitään vikaa en muka osaa käynnistää,moottori on vuosi mallia 2012,


      • Daivallako

        Tohatsu on tehnyt kaikki Mercuryn 30:stä hevosvoimaisesta 2,5 heppaiseen asti
        olevat nelitahtikoneet viime vuosina. Tohatsu on muuten vanhin Japanilainen
        perämoottori valmistaja. Vuodesta 1956- alkaen.

        Tämän asian kertoi minulle venefriikille 77-vuotias venealan yrittäjä. Joka jatkaa vieläkin työelämässä näissä samoissa hommissa.

        Että sillee...


      • Daivallako

        Tohatsu on tehnyt kaikki Mercuryn 30:stä hevosvoimaisesta 2,5 heppaiseen asti
        olevat nelitahtikoneet viime vuosina. Tohatsu on muuten vanhin Japanilainen
        perämoottori valmistaja. Vuodesta 1956- alkaen.

        Tämän asian kertoi minulle venefriikille 77-vuotias venealan yrittäjä. Joka jatkaa vieläkin työelämässä näissä samoissa hommissa.

        Että sillee...


      • Daivallako

        Tohatsu on tehnyt kaikki Mercuryn 30:stä hevosvoimaisesta 2,5 heppaiseen asti
        olevat nelitahtikoneet viime vuosina. Tohatsu on muuten vanhin Japanilainen
        perämoottori valmistaja. Vuodesta 1956- alkaen.

        Tämän asian kertoi minulle venefriikille 77-vuotias venealan yrittäjä. Joka jatkaa vieläkin työelämässä näissä samoissa hommissa.

        Että sillee...


      • Raunoks
        Ihan ok kone kirjoitti:

        Voisitko täsmentää mikä tekee Tohatsusta saman koneen kuin mercyry ?
        Ei siihen riitä että loki on samasta valimossa joskus tehty ja toisekseen mercyry valmistaa tänäänkin lähes kaikki mallinsa vajaassa kymmenessä eri maassa valmistetuista osista.Ei niissä Tohatsusta ole edes hajua.

        Tohatsu valmistaa alusta loppuun Mercuryt 4 - 30 hv. Selvyyden vuoksi voin kertoa, että Mercury omistaa huomattavan osan Tohatsun tehtaista.


      • konemi
        Raunoks kirjoitti:

        Tohatsu valmistaa alusta loppuun Mercuryt 4 - 30 hv. Selvyyden vuoksi voin kertoa, että Mercury omistaa huomattavan osan Tohatsun tehtaista.

        Isommat nelarit 75 hv ylöspäin aina 250 hv saakka ovat Hondia


      • Anonyymi
        Tuleeeeeeeeeee kirjoitti:

        Näinpä varmaan on käynyt kuten kirjoittelit, täytyy vaan todeta että miten Mercyry voi käyttää nimä Mercyry vaikka tosiasiassa kyljessä pitäisi lukea TOHATSU. Eikös tämä ole jo harhaanjohtavaa teollista markkinointia ?
        Onhan Tohatsu sentään laatua verrattuna keräilyosista väsättyihin Mercyreihin .
        2.5 hv ovat myös Tohatsuja eikä Mercyryitä :)))) vaikka niinä myydään.

        Mutta jos ne keräilyosat onkin laatuosia.


      • Anonyymi
        peruvesi kirjoitti:

        Kertokaa miksi 6.heppainen tohatsu ei tahdo lähteä käyntiin kylmänä, antaa takapotkuja kädet mustelmilla.Vaatii kymmeniä nykäisyjä,on vaikeaa kuin opettelevalla hanurin soitto korvakuulolla.Myyjä sanoo ei mitään vikaa en muka osaa käynnistää,moottori on vuosi mallia 2012,

        Mulla on myös ollut käynnistysongelmaa 6hv Mersussa. Olisko ä toiminut tavisbensalla paremmin kuin alkylaatilla.. tai vaatineeko eri seoksen


      • Anonyymi
        Ihan ok kone kirjoitti:

        Voisitko täsmentää mikä tekee Tohatsusta saman koneen kuin mercyry ?
        Ei siihen riitä että loki on samasta valimossa joskus tehty ja toisekseen mercyry valmistaa tänäänkin lähes kaikki mallinsa vajaassa kymmenessä eri maassa valmistetuista osista.Ei niissä Tohatsusta ole edes hajua.

        Ainakin mercun 4-6hp on joka osaltaan tohatsu paitsi teksti kopassa eri. Ihan toimiva kyllä


      • Anonyymi
        peruvesi kirjoitti:

        Kertokaa miksi 6.heppainen tohatsu ei tahdo lähteä käyntiin kylmänä, antaa takapotkuja kädet mustelmilla.Vaatii kymmeniä nykäisyjä,on vaikeaa kuin opettelevalla hanurin soitto korvakuulolla.Myyjä sanoo ei mitään vikaa en muka osaa käynnistää,moottori on vuosi mallia 2012,

        Meillä lähtee kylmänä mutta ei kuumana. Menee ihan mykäksi. Sitten kun jäähtyy lähtee taas. kaasarikoneet tekee tätä, myös moottorisaani. Käytän tosin molemmissa pienkonebensaa, siinä voi olla eroa.


    • floppikones

      Ei uskalla ostaa.
      tuskin montaa euroa kuitenkaan tarvitsee laittaa lisää että saat yamahan/marinerin.
      Tohatsu on floppi kone.

      • ihan yees

        Kukaan ei sano että sama kone mercurina olisi "flopi"? Uusi 20 hp on loistokone testien mukaan, samoin tuo 3 pyttynen 25-30 hp. Käsitykseni mukaan isommat TLDI konet samoin on ihan ok. Itellä ollut(on edellen) muutamia 2T koneita, ei mitään ongelmia, aina ollut hyvä teho/painosuhde. Noita on käytetty myös kilpakoneine. Nuo vanhemmat 2t myllyt, myönnetään, on hieman kovaäänisiä( massa vaikuttaa).

        Käytettyinä varamsti ihan yhtä luotettavia kuin mikä tahansa hyvä kone. Noitahan pitäisi tarinan mukaan saada käytettynä halvalla mutta ei nuo mitenkään ilmaisia ole.


      • Anonyymi
        ihan yees kirjoitti:

        Kukaan ei sano että sama kone mercurina olisi "flopi"? Uusi 20 hp on loistokone testien mukaan, samoin tuo 3 pyttynen 25-30 hp. Käsitykseni mukaan isommat TLDI konet samoin on ihan ok. Itellä ollut(on edellen) muutamia 2T koneita, ei mitään ongelmia, aina ollut hyvä teho/painosuhde. Noita on käytetty myös kilpakoneine. Nuo vanhemmat 2t myllyt, myönnetään, on hieman kovaäänisiä( massa vaikuttaa).

        Käytettyinä varamsti ihan yhtä luotettavia kuin mikä tahansa hyvä kone. Noitahan pitäisi tarinan mukaan saada käytettynä halvalla mutta ei nuo mitenkään ilmaisia ole.

        Uutena ostettu vm -01 5hp nelari mercury hyvin toimii edelleen. Joka syksy huolto merkkiliikkeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutena ostettu vm -01 5hp nelari mercury hyvin toimii edelleen. Joka syksy huolto merkkiliikkeessä.

        Noiden huoltojen hinnalla olis ostanut jo uuden koneen pariin kertaan !


    • pomminvarma

      paras japsimerkeistä. Kokemuksia 5 hp 2-t myllystä. Kestänyt lukemattomat tunnit säälimätöntä käyttöä ja huonoa huoltoa. ainA käyntiin, tulppaakaan vaihdettu koskaan. Ei kirveelläkään hajalle

    • faktahomma-1

      ajellut 90 TLDI:llä, hyvin pelittänyt, öljyä vie enemmän kuin normimäärän, mutta mielestäni hyvä vaan, kestääpähän paremmin. Öljynkulutus 1,7-2% luokkaa, ei kuitenkaan savuta lainkaan! Hiukan kovaääninen yli 4000 kierroksilla mutta, mutta ei haittaa minua, ajelen matkanopeutta 3700-3900 rmin.

    • "virittelijä"

      melkein 300 tuntia ajettu eikä mitään vikaa.
      Eipä merkki ole sen enempää kuin maailma suurin perämoottori tehdas.

      • Yetol

        Mitenkäs nuo TLDI-koneet, onko niistä porukalla kokemusta? Vesillä sellaisiin ei juurikaan
        törmää. Jenkkilässä tuntuvat olevan hyvinkin arvostettuja moottoreita mutta Suomessa jostain
        syystä (=ohut jälleenmyyjäverkosto?) jääneet vähän lapsipuolen asemaan.

        Itseäni vaan tuollainen pieni TLDI kiinnostaisi kovasti 40 heppaisen 2-tahti Yamahan vaihtoehtona,
        se olisi e-tecciä kevyempi ja edullisempikin.


      • KoollaEiVäliä

        Onhan Fiatkin suuri autotehdas ja silti tekee paskaa kuten tohatsukin....


      • Anonyymi
        KoollaEiVäliä kirjoitti:

        Onhan Fiatkin suuri autotehdas ja silti tekee paskaa kuten tohatsukin....

        Haha....Fiatin diesel on paras. Miksiköhän turvesoilla Fiatin traktoreita? Siksi kun muut ei siellä kestä.


    • toisin oli ennen

      Nää nykyisethän ovat kestäviä koneita. Tietysti asiaton käyttö särkee merkin kuin merkin.
      Ennenmuinoin, viime vuosituhannen loppupuolella, Tohatsu teki Mercurylle 18-25 hv koneita jotka olivat ihan paskoja. Tod.näk. myivät kaikki maanantaikappaleet sinne Merkulle. Minulla oli kaksi noita mustia paskoja joten kokemus puhuu.
      Aika moni moottorimerkki tekee nykyisin yhteistyötä jonkin toisen valmistajan kanssa jossain teholuokassa puolin ja toisin. Honda taitaa värkätä kaikki koneensa itse, muista en tiedä.

      Kun ostat käytettyä niin katsele ensin siisteyttä ja konekopan sisälle. Samalla voit todeta jotta moottori on kylmä eikä esim. myyntikäynnistystä varten lämpimäksi ajettu. Mikäli kone on siisti ja käynnistyy rimpuilematta niin se kertoo jo paljon. Ei perätuuppareissa, nykyisissä nelareissakaan, mitään hirmuvikoja ole. Siis sellaisia joita voisi peitellä kylmäkäynnistyksellä ja koeajolla.
      Jos myyjä ei suostu tai ennätä koeajolle niin osta ennemmin rahoillasi vaikka lämmintä ilmaa.

      • Saulip

        Moi.
        Mulla 25 n.40 vuotias.
        Toimii kun kello.
        Paskaksi en pysty haukkumaan.


    • Tohotatsu..

      Itsellä on tuollainen 90TLDi.. Ostin uutena 2006 keväällä ja hyvin toiminut, PAITSI, vesikannen tiiviste pamahti hajalle toissa syksynä.. Noh rantaan päästiin kuitenkin ajamaan ja korjaus meni takuun piikkiin. Merkkikorjaamo ei osannut sanoa syytä rikkoon. Mitään vikaa jäähdytysjärjestelmästä vesikannesta tms. ei löytynyt. Huonoa tuuria vaan tai maanantaipäivän tiiviste. Merkkikorjaamossa sanoivat, että ei kyllä oo yhtään tällaista tapausta tavannut, että ei ainakaan tyyppivika ole.

      Muuten koneessa ei ole ollut mitää ongelmia neljän kesän aikana, jotka olen sillä ajanut ja olen ollut tyytyväinen hankintaan, vaikka tietysti tuon vesikannen tiivisteen hajotessa kirosin koneen alimpaan helvettiin ja olin sitä mielessäni vaihtamassa :)
      Kone on aina lähtenyt hienosti käyntiin ja käynti ongelmia tms. ei ole ollut. Myös trimmi ja mittaristo yms ovat toimineet hyvin.

      Öljyä kone tosiaan vien aavistuksen enempi, kuin mitä väitetään, mutta onneks alhainen polttoaineen kulutus kompensoi asiaa. Itsellä venemoottoreineen painaa n.1100kg ja 23kn marssinopeudella on kulutus luokkaa n.0,57l-0,65/mpk. Eli rapiat 14/l/h (vertailun vuoksi, vanha perinteinen 85hp 2t-yamaha vei veneessäni 16-17l/h)
      Itse tykkään ajella paljon ihan hissukseen l. ihan vaan 8-9kn nopeuksia ja katsoa maisemia ja nauttia kesästä. Tällöin kone meneekin ihan hajuilla, tyyliin pari litraa tunti. Itsellä sekalaisessa ajossa kesän keskikulutus on ollukin luokkaa 9l/h..

      Ja kaikille jotka eivät tiedä, niin Tohatsun varvimittarin saa näyttämään ainakin näissä isommissa koneissa ajettuja tunteja, kun virrat päälle väännettyään painaa avainta pohjaan n.5sek ajan. Tätä kun ei missään ohjekirjassa kerrota. Itse kuulin asian merkkikorjaajalta.

    • Öljysyöppö

      Minulla on ollut nelitahti 15hv Mercury vm.1998 , joka on Tohatsun tekemä mylly. Öljyn kulutus on ollut valtava alusta lähtien. Joka reissun jälkeen on tarkistettava öljypinta! Saa kesässä lisätä litratolkulla öjlyä. Huoltanut olen säännöllisesti ja uutena sisäänajo suoritettu ohjeen mukaan.
      Muuten pelannut hyvin, lähtee käymään heti ja on pieniruokainen, mikä on parasta koneessa. Huonointa tuon öljynkulutuksen ohella todella kova käyntiääni täydellä kaasulla (ärsyttävä jyrinä)

    • Veneilijä14v

      Nelarit on nykykoneiks parhaasta päästä, ja 2 tahdit pomminvarmoja ikiliikkujia, kokemusta 3.5hv koneesta muuta hyvä ei sit ookkaan kun kun toimintavarmuus

    • evarinETEC

      Evarin etec on etecin tehtailla valmistettu, on oikea evarin kone eikä mikään tohatsu eikä keräilyosista valmistettu tohatsu merkuri. ETECisää pumppusuuttimet, tldissä monivaiheinen suihkutin, liikaa pyöriviä osia vs evarin ETEC.

      • rokkim

        Aivan uusi Tohatsu 3,5 ja heti leikkasi kiinni, en päässy ku 300 m. Katsotaan miten takuut pelaa. Ollut monenlaisia venemoottoreita.


      • Mittilt
        rokkim kirjoitti:

        Aivan uusi Tohatsu 3,5 ja heti leikkasi kiinni, en päässy ku 300 m. Katsotaan miten takuut pelaa. Ollut monenlaisia venemoottoreita.

        Tiedoks siel ei on öljyä jos et lisää sitä.


        Jos se siis oli uus.


      • jjkauko

        Mikähän mahtaa olla vikana?Tohatsu 90 hv 2T kaasarit on putsattu,hyvin lähtee käyntiin,mutta kierrokset toppaa 4000.


      • Anonyymi
        rokkim kirjoitti:

        Aivan uusi Tohatsu 3,5 ja heti leikkasi kiinni, en päässy ku 300 m. Katsotaan miten takuut pelaa. Ollut monenlaisia venemoottoreita.

        Haha...unohtuiko laittaa öljyt koneeseen.


    • Tohatsu8hv

      Ainakin 2t Tohatsut kovia koneita. Olen sivutoiminen kalastaja ja 80-lukulainen 8hv 2t Tohatsu työkoneena. Käyttötunteja älyttömästi ja se vaan pelaa. Kaverilla oli työajossa 4hv 4t Yamaha mutta se oli turhan hidas ja voimaton. Käytiin parin sadan kilometrin päästä ostamassa hänelle 8hv 2t Yamaha. Se on 2000-luvun koneita. Saas nähdä onko luotettavuudessa Tohatsun luokkaa.
      ps. täällä muikkuvesillä on paljon 2t koneita ja yllätys, melkein kaikilla "ammattikalastajilla" 2t.

      • JärkeäJuttuihin

        Työajossa 4 hevosvoiman kone. Älä naurata!


      • ElantoSisullaEiNaurata

        Suomen ehkä tunnetuin kalastaja, Pentti Linkola, tyytyi lihasvoimaan. Mummoni sisar, yksinäinen nainen ja kalastaja hänkin, siirtyi sentään 60-luvulla Seagulliin, oliskohan siinä ollut 2 hp.


      • Anonyymi

        Itselläni kasiheppanen tosse, Vanha kuin taivas. Aina lähtee ensimmäisellä nykäisyllä käyntiin. Loistava peli kaikin tavoin.


    • loimutie

      3.5 hv tohatsu tosi hieno kone vaikka aluksi epäilin litralla uistelee 3 tuntia käy kuin ompelukone ikäni olen ollut Yamaha mies en kadu yhtään suosittelen uistelijoille

      • hyväPrutku

        Myös minä olen ollut erittäin tyytyväinen 3,5 hv pikkumoottoriin. Ajelen sillä 2,5 km matkaa saarimökille lähes joka viikonloppu toukokuulta joulukuulle, joten ajotunteja tulee todella paljon. Moottori on pelannut kuin enkeli. Mitään vikaa ei ole ollut. Ainoa vähän ikävä ominaisuus on, että todella isossa mainingissa moottori joskus sammahtaa veneen heittelehtiessä. Lähtee kuitenkin aina ensimmäisellä käyntiin. En tiedä varmasti, johtuuko tuo sähköjärjestelmän kastumisesta vai polttoaineen saatavuudesta, mutta vika tulee esiin vain ns. äärimmäisissä olosuhteissa.


      • Anonyymi
        hyväPrutku kirjoitti:

        Myös minä olen ollut erittäin tyytyväinen 3,5 hv pikkumoottoriin. Ajelen sillä 2,5 km matkaa saarimökille lähes joka viikonloppu toukokuulta joulukuulle, joten ajotunteja tulee todella paljon. Moottori on pelannut kuin enkeli. Mitään vikaa ei ole ollut. Ainoa vähän ikävä ominaisuus on, että todella isossa mainingissa moottori joskus sammahtaa veneen heittelehtiessä. Lähtee kuitenkin aina ensimmäisellä käyntiin. En tiedä varmasti, johtuuko tuo sähköjärjestelmän kastumisesta vai polttoaineen saatavuudesta, mutta vika tulee esiin vain ns. äärimmäisissä olosuhteissa.

        Polttoaineen syöttö ei toimi hyvin niissä olosuhteissa. Se on pikkukoneissa tyypillistä, ei niitä semmoiseen keliin ole tarkoituskaan viedä. Leikit hengelläsi.


    • satunnaiskalastaja

      on Tohatsun valmistama 2-tahti Mercury, oliko se 30 vai 35 hv, en muista... otettu käyttöön v.2000 uutena, joten vm. 98-99 luultavasti... ei oo otettu pois veneen perästä ... n. 10 vuotta sitte sippas yks sytytystulppa, mutta ikänä ei oo ollu muuta vikaa ja käytössä joka kesä, tosin nykyään enää alle 5 tankillista kesässä... peräöljyt on vaihdettu 2 kertaa...

    • töhåtsy

      14 kesä menossa TLDI moottorilla ja ei ole ollut tekniikan kanssa mitään ongelmaa, aina lähtenyt käyntiin ja ei ole matkalle jättänyt. Öljyt vaihdettua joka toinen vuosi ja isompi huolto liikkeessä 3 v välein. Tunteja nyt ehkä 450-500. Hiljasin kone se ei ole mutta muuten ok

      • Käytössä on ollut merellä kovissa keleissä 90hp 2-tahti Tohatsu, vm 2004. Ostin nelisen vuotta
        käytettynä, edelleen käytössä ongelmitta. Siistiä työtä, Japanista. Ainoa korjaus on trimmin moottori, jonka vaihdoin itse. Vähän kolhin kiville. Maahantuojan huolto toimi kesällä hyvin, kellontarkasti, aamulla sisään, ip valmis.
        Suosittelen.


    • Tohinamän

      Tohatsu on ainut mikä myöntää perämoottoreilleen ammattikäyttöön takuuta 5 vuotta. Honda, ja Yamaha sekä muut vain 1-2 vuotta. Tohatsu on ainut oikea laatutuote. Ammattilaiset suosittelevat.

      • Anonyymi

        Ainoa ongelma on, ettei ammattivehkeissä näy koskaan Tohatsua...


    • Anonyymi

      30 Mercury/Tohatsu 2-t vuodesta 1999 joka kesä vesillä ja talvet veneen perässä pressun alla. 2-3 kertaa peräöljyt vaihdettu, pari kertaa tulpat. Ei muuta huoltoa ja kaikki pelaa. Jopa kumi- ja muoviosat alkuperäiset. Siinä on mille vaan tämänpäivän koneelle haastetta.

    • Anonyymi

      Minun 3,5 Tohatsu vm2017 sammuu yks kaks ja ei millään käyntiin. Bensahana vuotaa ja jäähdytys hajosi syksyllä (vesipyörä) Jos haluat ajella vetonarua nykimällä, ni ei muuta ku Kärkkäiseltä hakemaan on hyvä kuntoilulaite. Ps. muista airot.

      • Anonyymi

        Olet tietysti käyttänyt normaalia "autobensaa" ja talven ollut vanhat bensat tankissa.


    • Anonyymi

      ikivanha aloitus, mutta joku näitä lukee myöhemminkin.

      Perus 2-t Tohatsut on pelkistettyjä, kevyitä, vähän karkealla käyntiäänellä olevia todella hyvin kestäviä moottoreita. Sellaisia kalastajan tai perusmökkeilijän moottoreita, jotka voi itse huoltaa. Tekivät mm. Mercuryn oliko alle 35hp 2-t moottorit. Jotkut mallit voi virittää kilpakäyttöön (vaikka M40c). Potkurit voisi olla parempiakin. Osia löytyy hyvin netin kautta. 2-t malleja tehdään vieläkin, vaikka niitä ei tietyillä markkinoilla saajaa enää tuoda maahan.

      TLDI, eli 2-t suoraruisku on hieno toimiessaan, mutta kestävyys keskustelupalstan mukaan kyseenalainen. Ei omaa kokemusta, enkä tunne ketään jolla tuollainen on ollut. Ilmeisesti joillakin kestää ja toisilla ei.

      Nelitahdit yhtä hyviä kuin muillakin, isot ovat tätä nykyä oikeasti Hondan koneita.

      • Anonyymi

        TLDI oli yritys nostaa 2-tahtikone kilpailemaan 4 tahtisten kanssa ja siinä jossain määrin onnistuttiinkin. Samaan aikaan oli muillakin valmistajilla näitä "uusia" 2-tahteja. Evinrude E-tec ja Mercury Optimax. Ruiskutekniikka paransi polttoainetaloutta ja vähensi savutusta. 2-tahtitekniikalla moottorista saatiin 4 tahtia kevyempi.

        TLDI:n tapauksessa perusrakenteeltaan yksinkertaisesta 2-tahtikoneesta on saatu melko monimutkainen kokonaisuus mm. hihnakäyttöisellä kompressorilla ja erillisillä ilma ja bensasuuttimilla.
        70-115 hv malleissa on sähköinen öljypumppu ja sen kanssa olisi erityisen tarkka. On tapauksia jossa öljypumppu on hajonnut ja kone leikannut kiinni. Öljyvaroitusvalo on vain öljysäiliön pintaa varten, eikä mitään erillistä öljynpaine / virtaushälytystä ole.

        Toimiessaan hyvä moottori, mutta vikaantuvia kohteita on paljon ja osat kalliita. Käyttötunneissa tuskin päästään lähellekään nelitahtisten tasoa, mutta vähän ajavalle sillä tuskin on merkitystä. Nelitahtiin verrattuna hieman meluisampi kone ja käyntiääni on omintakeinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TLDI oli yritys nostaa 2-tahtikone kilpailemaan 4 tahtisten kanssa ja siinä jossain määrin onnistuttiinkin. Samaan aikaan oli muillakin valmistajilla näitä "uusia" 2-tahteja. Evinrude E-tec ja Mercury Optimax. Ruiskutekniikka paransi polttoainetaloutta ja vähensi savutusta. 2-tahtitekniikalla moottorista saatiin 4 tahtia kevyempi.

        TLDI:n tapauksessa perusrakenteeltaan yksinkertaisesta 2-tahtikoneesta on saatu melko monimutkainen kokonaisuus mm. hihnakäyttöisellä kompressorilla ja erillisillä ilma ja bensasuuttimilla.
        70-115 hv malleissa on sähköinen öljypumppu ja sen kanssa olisi erityisen tarkka. On tapauksia jossa öljypumppu on hajonnut ja kone leikannut kiinni. Öljyvaroitusvalo on vain öljysäiliön pintaa varten, eikä mitään erillistä öljynpaine / virtaushälytystä ole.

        Toimiessaan hyvä moottori, mutta vikaantuvia kohteita on paljon ja osat kalliita. Käyttötunneissa tuskin päästään lähellekään nelitahtisten tasoa, mutta vähän ajavalle sillä tuskin on merkitystä. Nelitahtiin verrattuna hieman meluisampi kone ja käyntiääni on omintakeinen.

        "TLDI:n tapauksessa perusrakenteeltaan yksinkertaisesta 2-tahtikoneesta on saatu melko monimutkainen kokonaisuus"

        No näinpä. Kun TLDI moottorikopan alle kurkkaa, niin saa hetken miettiä sitä letkujen ja liittimien määrää vaikka kyseessä on 2-tahtinen moottori.
        Eipä siis ihme, että Tohatsu on näistä luopunut ja on lanseerannut "Simpliq Technology" markkinointilausekkeen. Yksinkertainen on kaunista.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta uusista isommista (MFS 40-115) Tohatsun nelitahdeista?
      Tuota isommat on sitten Hondan koneita, alle 30 hv:t samaa rautaa Mercuryn kanssa ja 2-tahteja ei enää maahan tuoda.

    • Anonyymi

      En suosittele kp moottoria kenellekään takuu täys vitsi ja saa varautua soutamaa .

    • Anonyymi

      Olin ostamassa veneen mukana uudenkarheeta 6 hv 4-T Mercuryä. Olin sangen skeptinen, että uskaltaako Mercuryä ostaa, koska ei ole ollut erityisen hyvä kone aikaisemmin. Ostin kuitenkin veneen ja koneen. Positiiviseksi yllätyksekseni sain tietää ja selvitin asiaa, niin moottorin valmistaja onkin Tohatsu. Kävin vielä ihan liikkeessä katsomassa 6 hv Tohatsun konetta ja se todellakin oli sama kone. Mercury lienee brändinä myyvempi Euroopassa kuin Tohatsu, joten Mercuryn tarroista joutuu maksaman satasen enemmän tuossa kokoluokassa. Juu, ja on toiminut hienosti tämän kesän Nesteen pienkonebensalla ajellen.

    • Anonyymi

      Ostin uuden Tohatsun 20 hv, vaihdossa annoin vuoden vanhan Yamahan koska en ollut siihen tyytyväinen. Tohatsu ylitti kaikki odotukset, teho, taloudellisuus, hiljaisuus, keveys ym. ja tonnin halvempi kuin Yamaha oli. Muotoilu on myös livenä todella hieno. Myös jälleenmyyjä ja maahantuoja ihan eri tasoa kuin muilla merkeillä, eli palvelu pelaa. Ainoana myös 5 vuoden takuu ammattikäytössä, niin ja Tohatsu valmistaa Mercuryn koneet aina 30 hv asti. Tohatsu on myös vanhin Japanilaisista perämoottorivalmistajista, ja suurin. Eli lämmin suositus merkistä ja itse tiedän millä koneella ajan tulevat vuodet.

      • Anonyymi

        Sinä et ymmärrä mitään koneista.parsum ja yamaha sama kone toinen japani ja toinen kiina kasaus maa.osat käy täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä mitään koneista.parsum ja yamaha sama kone toinen japani ja toinen kiina kasaus maa.osat käy täysin.

        Vanha cresent 2.5 hp maailman hiljaisin kone.


    • Anonyymi

      mikähän vikana kun 2021 vm tohatsu 20 hv ajaa niin alkaa punainen valo vilkkuun kovalla äänellä?

    • Anonyymi

      Lämpöjä herjaa!

    • Anonyymi

      Mulla oli 35 hp joskus 2000 luvun alkupuolella hyvä ja vahva kone oli, ei kyllä mikään bensapihi. Kilpakoneena aika monella .

    • Anonyymi

      Tohatsu on ollut jo hetken aikaa Suomen suosituin ja myydyin legendaarisessa 20 HV luokassa, ja on muuten koneena todella hyvä ja loistavat ominaisuudet ja todella edullinen hinta viälä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe