Remontti itseoppimalla???

Onnistuukohan se????

Haaveissa oma koti ja omannäköinen koti ja nyt mietinkin, että onnistuukohan remontti meiltä ensikertalaisilta. Kummallakaan ei ole minkäänlaista kokemusta remontoinnista, mutta olemme täsmällisiä ja kiinnostuneita oppimaan, eikä peukalokaan näyttäis olevan ihan keskellä kämmentä.

Haluaisin saada vinkkejä ja kuulla kokemuksia siitä, miten remontti on muilta ensikertalaisilta sujunut. MITÄ OLETTE ENSIKERTALAISINA ONNISTUNEET TEKEMÄÄN ITSE JA MITÄ OLISI SYYTÄ JÄTTÄÄ AMMATTILAISILLE? Ajatuksissa mm. keittiökalusteiden asennus, kylpyhuoneen laatoitus ja kalusteiden asentaminen, lattia muovimatolla/laminaatilla, tapetointi...

Osto- ja remontointihaaveet ovat vasta hyvin alkuvaiheessa, joten vielä ei edes ole tiedossa mitä kaikkia työvaiheita noihin em. sisältyy ja edessä on pitkä perehtymis- ja itseoppimisprosessi, mikäli hommaan ryhdytään. Kertokaahan vielä, jos tiedätte jonkun hyvän oppaan tai videosarjan tällaiseen.

Kiitos etukäteen asiallisesti vastanneille!

59

7385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jj

      millään muulla ei opi kun kyselemällä ja tekemällä...

      • KANSALAINEN TONZA

        Mutta koko remonttia ette varmasti pysty,jaksa,viitsi,kykene,ehdi ja toivottavasti edes rohkene yrittää ilman ammattilaisten apua. ja siitä edes välttävin kouluarvosanoin suoriutumaan se vain vaatii liikaa tietoa ja taitoa ti-miehelle/naiselle.


      • Tulee kalliksi muute

      • hallitus vittuun ry

      • älä tee itse.

      • Ählämit Remonttiin.

        Uusimpien puolueettomien uutislähteiden tietojen mukaan USA:n armeijan joukot ovat saapuneet Somaliaan ja valmistautuvat hyökkäämään Jemeniin. Sitä kautta on myös heidän helppo siirtyä myöhemmin Pakistanin kautta Iraniin. http://nwohavaintoja.blogspot.com/2010/03/usan-joukot-siirtyneet-somaliaan.html

        Katsokaas kartasta ( http://tinyurl.com/ydblwzr ) Mitä miks jenkit on sekoillu Irakissa,Afganistanissa,Kohta Jemenissä. Mitä jää väliin? IRAN ja SAUDI ARABIA. Kohta alkaa tuleen ns,terrori iskuja ympäri maailmaa,
        kun ajallisesti ja älyllisesti jälkeenjääneet Islamistit alkaa sekoileen!!!

        EU-Stubb uhkailee Irania ja mielistelee ydinaseellista sotaisaa, naapurivaltioihinsa jatkuvasti hyökkäävää Israelia
        Iran on selvästi joutunut läntisten valtapiirien silmätikuksi - eikä päivääkään etteikö olisi jotain juttuja iranilaisten väitetystä asevarustelusta. Minusta kaikki syytökset kuitenkin ovat pitkälti perusteettomia ja luokilteltavissa sotapropagandaan. Iran - entinen Persia, ei ole hyökännyt mihinkään naapurivaltioon yli 200 vuoteen. http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/03/eu-stubb-uhkailee-irania-ja-mielistelee.htm

        Voitte myös vasikoida tämän viestin oheisen linkin kautta: https://www.nettivinkki.fi/


      • RKP vittuun Ry

        Tässä loistava esimerkki siitä että minkälaista ammattitaitoa saa suomessa 5860 euron kuukausipalkalla.

        Onko sinun mielestäsi oikein että tällaiset ihmiset päättävät SINUN puolestasi?

        Korruptio nurin!

        http://www.youtube.com/watch?v=g0cyDoAvaZk


      • mä vaan

        ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse.


      • maltilla ja ajalla
        mä vaan kirjoitti:

        ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse.

        Mietitte mitä haluatte ja oletteko varma asiasta vai pitäisikö odottaa hetki ja tehdä sitten. Meillä talo oli kyllä asuttava, mutta järkyttävän näköinen vanhoilla pinnoilla. Keittiö remppa tuli tehtyä vähän liian hätäiseen. Olisi pitänyt sieltäkin avata lattia kunnolla. Pakkasella joissakin kohtaa oltava ehdottomasti mattoja, ettei sukat jäädy lattiaan!
        Lämmitys järjestelmät, putkistot ja sähköt mietittävä valmiiksi ennen kuin tekee mitään. Saa siistiä jälkeä, eikä tarvitse aukoa jo tehtyjä pintoja tai "oikaista".

        Haette ja haette tietoa! Yksi, kaks tuttua ja netti ei riitä! Rakennustarkastaja tai vast. voi kutsua vilkaisemaan esim kun lattiat avattu.

        Paljon voi tehdä itse, mutta ongelmaksi voi tulla kun ei tiedä asioista tarpeaksi (miten, mitä ja miksi). Esim vanhan talon eristys, muovia vai puuta ja voiko niitä yhdistää, eristykseen villaa vai eloperäistä.... Jos ei viitsi kunnolla ottaa selvää, voi saada pahaa jälkeä aikaan
        (ei vedä, muttei ilmakaan kierrä ja talosta kosteutta keräävä pullo, tuloksena kosteusvaurioita ja hometta) tai tekemisestä ei ole mitään hyötyä
        (villat on, on vain liian vähän ja huonosti laitettu, tuulen suojatkin on mutta nurkissa 5cm raot joista tuulee sisään...)


      • Vattiva
        mä vaan kirjoitti:

        ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse.

        "ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse. "

        Joo kyllä näitä nyrkkirakentajia riittää, en kyllä ikinä edes voisi kuvitella ostavani jonkun epäpätevän tekemää taloa, näitä karmeita tarinoita ihan riittävästi. KARMEETA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • kummastelija
        mä vaan kirjoitti:

        ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse.

        itse olen alan ammattilainen ja kummastuttaa tuollaiset puheet,tällä alalla ei saa kuin ali arviointia
        ja kiitoksen sanat on harvassa.mutta se on hyvä asia että ihmiset tekevät paljon itse remontteja,
        me ammattilaiset pääsemme sitten korjaamaan jälkiä..


      • on hienoja
        Vattiva kirjoitti:

        "ei muuta kuin rohkeasti tekemään, itse rakensin yksin omakotitalon v 2000 enkä ole mikään timpuri.
        perustukset sähkötyöt putkityöt teki ammattilainen ( tai ainakin luulin että on ammattilainen tuo putki mies mut ei oikein ollut )
        kaikki muu kyllä onnistuu kun ottaa ensin selvää ja sen voin sanoa että varmaan teette tarkemmin ja huolellisemmin kuin ns. alanammattilainen ( ehkä liiankin tarkkaan tuli ite tehtyä )

        mutta suosittelen että jos intoa on niin siitä vaan, onhan se elämän kokemusta sekin, mutta muistakaa kiireet jättäää taakse. "

        Joo kyllä näitä nyrkkirakentajia riittää, en kyllä ikinä edes voisi kuvitella ostavani jonkun epäpätevän tekemää taloa, näitä karmeita tarinoita ihan riittävästi. KARMEETA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ja mistä tiedät epäpätevän tekemän talon? Kadullani rakennettiin kaksi tunnetun kotimaisen talopakettitoimittajan "avaimet käteen" taloa. Rakennusvalvonta kehuskeli ettei tarvitse niin tarkasti perään katsoa näitä ammattilaisia kuin omatoimirakentajia. Ja nämä ammattilaiset tulivat 90% Virosta tai vielä kauempaa. Jälki ei ollut kehuttavaa (mm. ulkorappaukset todella härmässä kun tekivät urakalla väkisin marraskuun vesisateessa) ja lopuksi pääurakoitsija taisi tehdä vielä konkatkin.

        On se kumma että rakennusvalvontaa myöten ollaan sitä mieltä että kun itselleen hartaasti ja huolella tekee niin se täyttä sutta ja sekundaa. Mutta kun otetaan urakoitsija joka palkkaa pätevät tekijät mistä halvimmalla saa niin silloin saadaan muutamassa kuukaudessa viimeisen päälle laadukas rakennus.


      • öhöh
        kummastelija kirjoitti:

        itse olen alan ammattilainen ja kummastuttaa tuollaiset puheet,tällä alalla ei saa kuin ali arviointia
        ja kiitoksen sanat on harvassa.mutta se on hyvä asia että ihmiset tekevät paljon itse remontteja,
        me ammattilaiset pääsemme sitten korjaamaan jälkiä..

        Vastaan ammattilaisen kirjoitukseen. Kyllä näin asian todellinen laita on,että monesti joutuu korjaamaan tee se itse rakentajien työn jälkiä, mutta on teese itse rakentajissa todellisia taitureita.Työ on tehty huolellisesti ja asioista on otettu selvää sekä kiireellä ei ole pilattu kohteen työvaiheita.Ammattilaisilla kummastelija tarkoittaa varmaankin suomalaista rakennusammattilaista.Ulkomaalaisten rakentajien jälkiä suomalainen saa korjata nyt ja tulevaisuudessa,että kiitos siitä työn jatkuvuuttamme ajatellen.


      • H
        öhöh kirjoitti:

        Vastaan ammattilaisen kirjoitukseen. Kyllä näin asian todellinen laita on,että monesti joutuu korjaamaan tee se itse rakentajien työn jälkiä, mutta on teese itse rakentajissa todellisia taitureita.Työ on tehty huolellisesti ja asioista on otettu selvää sekä kiireellä ei ole pilattu kohteen työvaiheita.Ammattilaisilla kummastelija tarkoittaa varmaankin suomalaista rakennusammattilaista.Ulkomaalaisten rakentajien jälkiä suomalainen saa korjata nyt ja tulevaisuudessa,että kiitos siitä työn jatkuvuuttamme ajatellen.

        Kyllä on kaikenlaisia tuhertajia ammattilaisissakin, vai mistä sitten johtuu nämä kun rakennusfirma on tehnyt niin on tullut sutta ja sekundaa. Varmaan johtuu siitä että pitää saada tehtyä halvalla ja saada maksimivoitto. Tuskin mikään firma tekee harrastuspohjalta, vaan tarkoitus olis tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Joissain asioissa mennään rimaa hipoen.
        Hyvin asiaan perehtynyt harrastaja tekee yhtä hyvin kuin todellinen ammattilainen.
        PS. olen itse rakennusalalla


      • itsekkin 'ammattilai
        kummastelija kirjoitti:

        itse olen alan ammattilainen ja kummastuttaa tuollaiset puheet,tällä alalla ei saa kuin ali arviointia
        ja kiitoksen sanat on harvassa.mutta se on hyvä asia että ihmiset tekevät paljon itse remontteja,
        me ammattilaiset pääsemme sitten korjaamaan jälkiä..

        Mitä tarkoittaa ammattilainen? Se tarkoittaa sitä että tekee jotain ammatikseen, osasipa tai ei.
        Työni puolesta tunnen lukuisia rakennusalan ammattilaisia. Monet heistä eivät ole saaneet päivääkään alan koulutusta vaan ovat pistäneet yhden tai kahden miehen remonttifirman pystyyn. Joku on heidänkin alkutöppäilyt maksanut, tuskin itse ovat niin tehneet. Osa on oikein taitavia ja huolellisia rakentajia mutta osa on ihan tunareita jotka saavat hommia kun paremmat eivät kerkeä kaikkea tekemään.
        Ei ammattilaisuus tarkoita välttämättä taitavaa ja osaavaa rakentajaa.


    • Minttu---78

      Paljon voi ensikertalaintaenkin tehdä jos tahtoa löytyy. Tuo täsmällisyys luonteenpiirteenä on plussaa ja se että osaa käyttää järkeä, mihin töihin ei kannata itse edes ruveta vaan jättää ne ammattilaisille. Laminaatin laitto ja tapetointi onnistuu varmasti. Keittiökalusteiden asentaminen on helpompaa jos kalusteiden runko on tehtaalla valmiiksi kasattu, eli ei tarvi levyistä itse alkaa kokoamaan. Laatoittamisessa meillä eka kerralla saumaus kyllä epäonnistui täysin! :)

      Ja hyvät työkalut tietenkin helpottaa remontin tekemistä. Tsemppiä remontin suunnitteluun ja aikanaan tekemiseen!

    • tapetoinnin oppinut

      MIettikää myös, pystyttekö asumaan remontin keskellä! Itse tehden (varsinkin muun työn ohessa) aikaa on iltaisin vähän ja pelkästään yhden seinän raapiminen tapetistakin kestää. Eli jos kaiken teette itse, remppa kestää 10 vuotta ja siinä voi jo parisuhdekin olla jossain vaiheessa koetuksella, että kukas näitä tapetteja näin vinoon laittoikaan...

      Mutta paljon voi kyllä oppiakin, helpoiten tietenkin, jos pääsee tekemään ja kokeilemaan ja apumieheksi itse, eikä vain kirjoista lukemalla.

    • joka myymälästä

      jokaisen työvaiheen hyvät ohjeet nykyään löytyy rautakaupastakin, laatoitukseen laattakaupoista varmaan parhaat, niistä kun suodattaa merkkisuositukset päältä pois niin tekotapa on varmasti ajanmukaisin ohjein.

      Ensimmäisenä toki tulee mieleen, onko lahjoja alalle. Onko kykyä insinöörimäiseen ajatteluun, mittaustekniikat ja syntyykö ongelmissa ratkaisuja luovasti. Onko käsitystä "riittävästä" kiinnityksestä (esim. keittiön kaappien kohdalla), kaikki tämmöinen tulee eteen. Toki kyselemällä ja katselemalla pääsee vauhtiin.

      Ei muuta kun hyvät työkalut (merkkitavara palkitsee) ja touhuamaan, jos ei onnistu niin sitten teettämään.
      Seinien putsaus, tasottaminen, hionta, maalaus, tapetointi yms. varmasti onnistuu kunhan tekee huolellisesti.
      Laminaatin laitto on tosi helppoa, hyvä leikkuri ja listasaha avuksi. Jos on kuiva huone, suositus-tyhjät ovat usein liian isoja, listat eivät riitä niitä peittämään eli puolet pienemmillä reunavaroilla onnistuu paremmin.

      Asenne on tärkein, ja aina voi nauraa "kun itse tekee, saa tasan sitä mitä tulee!"

    • virka-apu

      Kysykää oitis Matilta.Matilta saat kaiken tiedon työn käytäntöön panosta ja materiaalien käytön ja niiden käytännön sovellutuksista.

    • Gonamies

      Itse olen tehnyt remontit ja laajennukset sähkö- ja vesijohtoasennuksia lukuunottamatta lähes täysin itse. Eikä ollut aiempaa kokemusta. Aikaa se kyllä vie.

      Ostin vanhan talon ja ulkorivin halvalla ja sillä periaatteella, että siinä voi asua ja samalla tehdä pala kerrallaan. Ensimmäisenä kesänä uusin ulkorivin katon, paneloin ulkorivin takkahuoneen, vaihdoin ovet ja tein sinne takkapohjan. Lisäksi kaivoin sinne maakaapelin. Sähkäri teki kytkennät ja muurari läjäsi tiilitakan.

      Seuraavana kesänä tein terasseja, puukatoksen sekä ulkorivin puuliiteristä lämminvaraston. Uusin pihavalaistusta hitsailemalla mm vanhalle katulampulle seinätelineen yms.

      Seuraavana kesänä tein päärakennuksen perustukset uudestaan. Purin vanhan kivijalan, kaivoin anturoille paikat, tein muotit ja valoin anturat. Uusin alajuoksuja. Asetin kosteussulkuja ja muurasin kivijalan.

      Ruokahalu kasvoi syödessä ja seuraavana kesänä laajensin ulkoriviä yli tuplakokoiseksi. Toisen pään muurasin kaksikerroksiseksi ja päälle puurunkoinen verstas sekä kylpyhuone/pesutupa. Lisäksi uusin vanhan osan pihasaunan täysin. Piikkasin lattiat auki, vedin uutta viemäriä, eristeet lattioihin, lattialämmöt, valut, klinkkerit jne. Talvella olin jo valmiiksi kaatanut vartavasten ostamaltani metsäpalstalta rakennuspuut ja kenttäsahuri sahasi ne 400 euroon. Eipä tullut kalliiksi.

      Seuraavana kesänä löin vuorilaudat sekä tein muita viimeistelytöitä.

      Seuraavana kesänä palkkasin kaksi timpuria purkamaan asuintalon tasakertaan asti ja asettamaan kehätuolit vanhan rungon päälle. Laajensin siis ylöspäin. Sisätyöt tein itse, paitsi ne sähköt ja puhallusvillat, jotka saa paikalleen puhallettuna käytännössä samaan hintaan kuin itse laitettuna. Rakensin myös ison parvekkeen kolmella tolpalla. Piipun korotuksen hoiti muurari.

      Seuraavana kesänä palkkasin pariksi päiväksi timpurin ja vuokrasin nosturin ja löimme valmiiksi maalaamani ulkovuoret sekä räystäslaudat kiinni.

      Ensi kesänä vedän alakerran toisen puolen uusiksi. Puran lattian, asennan uudet lattianiskat, teen uuden kylppärin, eteisen ja muut sillä puolikkaalla olevat tilat.

      Tämä ei ole tullut kauhean kalliiksi, mutta tietynlaista asennetta se vaatii. Joku varoitteli avioliiton rakoilusta, mutta pienellä velalla on helppo hymyillä. Jos olisin ostanut kaiken valmiina, niin 300000 olisi uponnut kevyesti ja siinä sitä hermot vasta kovilla ovatkin kun sellaista makselee. Minulla tulee menemään kaikkiaan 120000 ja velkaa ei ole juuri nimeksikään.

      Sellaisen vinkin annan, että mieti ensin kokonaisuus ja ala vasta sitten tehdä. On hölmöä tehdä ensin pintaremontti ja parin vuoden päästä todeta, että haluaakin muuttaa rakenteita, esim seinän paikkaa. Itse en ole tehnyt ns pintaremppaa lainkaan vaan laittanut kerralla koko rakenteen kondikseen.

      Toinen vinkki: rakentaminen ei ole ydinfysiikkaa, mutta ensikertalaisen ei kannata olla liian itsevarma. Selvitä aina ensin tarkkaan, miten aikomasi työ pitää tehdä. Pelkkä maalaisjärki ja itseluottamus ei riitä. Kirjallisuutta löytyy, mutta osa saattaa olla sen verran ylimalkaista, että jokin tärkeä jää mainitsematta. Ei esimerkiksi riitä, että kirjassa sanotaan märkätilojen tarvitsevan vesieristeen. Pitää olla tarkka kuvaus praimerista vahvistusnauhoihin, viemäröinnin kohtiin jne. Kirjallisuus, valmistajan kuvalliset ohjeet ja jonkun alaa tuntevan opastus on jo aika vahva pohja.

    • KANSALAINEN TONZA

      Sillä kaiken mahdollisen avun tulette tarvitsemaan ja lisäksi roppakaupalla onnea,(enkä silti usko että kukaan ensikertalainen tulee onnistumaan).
      Ensimmäiseksi ihoni meni kananlihalle lukiessani listaanne töistä,mitä VARMASTI voisi itse tehdä? esimerkiksi
      kylpyhuoneen laatoitus on todellakin vedieristyksineen,laattajakoineen niin vaativa työ,että yksikin pienikin virhe saattaa siirtää kassavirran ammattilaisen taskuun aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin,ja tuolloin puhutaan pahimillaan todella suuristä summista!!!
      Mitä taas tapetointiin tulee olen itse Maalari ja vihaan tapetteja,koska tiedän kuinka vaativia tapiseeraus työt pahimmillaan ovat.Jo muutaman millin patti tai monttu aiheuttaa puskusauma tapetin kanssa suuria ongelmia etenkin,mitä kalliimpia ja laadukkaampia tapetteja käytetään!
      Nyt en ikäväkyllä ehdi enempiä rautalankaa vääntää mutta uskokaa kun sanon, ÄLKÄÄ LUULKO LIIKOJA ITSESTÄMME...NÖYRYYTTÄ!!! saattaa muuten tulla äiteetä ikävä.

    • Voimme tulla auttamaan...

    • rakentajaremontoija

      Perehdy intersseihisi tarkoin, miksi haluat itse tehdä remontin. Onko se säästö vai into joka sinua tai perhettäsi ohjaa?

      Kerrottekinn ett hidasta hommaa opetella kaikki itse eikä työ tule koskaan ensikertalaisella olemaan sama kuin ammattilaisella. Se on erikseen jos teillä on aikaa, rahaa ja työvälineet tehdä remonttia vaikka työt menisikin uusiksi kerta toisensa jälkeen. Remontointi ei ole ilmaista. Pelkkiin työvälineisiin saa uppoamaan paljon mutta osan voi onneksi vuokrata.

      Toinen yllättävä ongelma on tullut monella vastaan kun taloa tai huoneistoa on ryhdytty myymään. Tarkastuksia tehdään ammattilaisen toimesta josta saa aina paperin ja takuun. Itse olen tarkka ja vaadin paperit aina myytävästä asunnosta kuka teki ja mitä ja oliko ammattilainen. Haluan aina vakuuttua että kaikki on kunnossa ammattilaisen jäljiltä ja maksamani talon tai huoneiston hinta myös sen mukainen eikä mitään yllätyksiä tule jälkeenpäin. Katsotaan asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Ammattilaisen työssä on takuu, mutta sinun työssäsi ei. Itse katson että asunnon tai talon arvo määräytyy myös sen mukaan kuka ja miten talo on rakennettu. Sekin on nähty että taloa on yritetty myydä vaikka ristimitat on mitä sattuu. Sellainen talo ei houkuta. Pitävät dokumentit painavat vaakakupissa aina kun teen ostopäätöstä.

      Näilläkin palstoilta on saanut myös lukea kuinka moni on menettänyt rahansa kun oma suunniteltu remontti on mennyt kokonaan tai osittain uusiksi syystä taikka toisesta. Budjetoitu raha menee helposti tuplaksi tai triplaksi. Triplamenotkaan ei aina riitä. Kun lopulta ammattilainen tulee hoitamaan homman omalla veloituksellaan kerralla kuntoon, kustannukset tässä kohtaan ovat jo tähtitieteelliset alkuperäiseen budjetointiin nähden. Itkuja ja eroja on nähty unelma kämppä ohjelmassakin.

      Remontointi ei ole mahdottomuus tai tähtitiedettä mutta suosittelen kuitenkin ensin perehtymään tarkoin työvälineisiin, työtapoihin ja tekemään ammattilaisen ohjeistuksella työvaihe vaiheelta unohtamatta työturvallisuutta.

      Itseoppineiden remontti reiskojen jälki on aina huonompaa kuin ammattilaisen joka tekee huolella. Tarkentaakseni vielä että erikseen on epäammattimaisesti toimivat ammattilaiset jotka kuvittelevet tekevänsä hyvää jälkeä. Se on makuasia se kuka tykkää ja mistä jäljestä sekä mikä on mikin. Yhä harvempi ammattilainen tekee kestävää jälkeä. Hyvältä näyttävä ei ole aina sitä miltä näyttää. Tässä kohtaa pätee se kultainen sääntö: "Moni kakku päältä kaunis".

      Itse menin nuorena rakennusalalle ja opettelin ammattilaisen mukana kaiken mahdollisen omakotitaloista kerrostalorakentamiseen aina perustuksista lähtien. Vielä tänäpäivänäkin jotain oppii kun eri menetelmät muuttuu. Virheitä sattuu ammattilaisillekin mutta vähemmän kuin amatööreille.

      Kannattaa teetättää työ ammattilaisella kerralla kuntoon ja samalla saat remontin kotilalousvähennykseen. Voit siinä sivussa vähän opetella omilla työvälineilläsi. Siinä sitten näet että onko se sinun juttusi ja onko vielä seuraavana aamunakin.

      • KANSALAINEN TONZA

        Kirjoittajalle kiitos ja isokäsi!
        Juuri tällaista tekstiä on ilo lukea,silkkaa asiaa,ei typeriä tietämättömiä musta tuntuu kommentteja sillä joku ummikko saattaa jopa uskoa niitä.
        Älä lopeta kirjoittamista koska sinä osaatsen!.


    • nainen1986D

      se laatoitus työ kannattaa jättää ammattilaisille kun pitää se vedeneristekuitenkin sinne pohjalle tehdä!
      Nuo muut hommat varmaankin saa ensi kertalaisena tehtyä melko hyvin, netistä vaan ohjeita ja muistaakseni tapettirullissa lukee myös ohjeet tai saa mukaan. Oman asunnon remppaaminen on ihanaa, harmi kun itse asun vuokralla niin ei remppaamiseen hirveästi huvita omaa rahaa laittaa kun tääl on kaikki suht okei...

      • ..kannattaa ensin opetella ja sitten tehdä. Vaikka omaan työhönsä voi toki olla tyytyväinen, vaikkei se ihan olisikaan viimeisen päälle. Ainakin kannattaisi olla joku vieressä, joka asiasta jotain oikeasti ymmärtää...


    • Onnistuukohan se????

      Kiitos todella paljon tähän mennessä vastanneille, erittäin rakentavaa on kuulla kommentteja molempiin suuntiin. Pohdimme remontin tekemistä itse kustannussyistä ja myös siksi, että se kiinnostaa ikään kuin harrastustoimintana, pääsee itse tekemään ja luomaan, näkee oman työn tuloksen ja kädenjäljen (mikä on tietysti huono asia siinä tilanteessa jos se kädenjälki on oikein huono... hehheh) ja siksi, että remontin tekeminen olisi myös haaste, joka houkuttelee. Vaikka päätyisimmekin teettämään suurimman osan remontista, niin halu olisi ainakin jotain tehdä myös itse.

      Olen kyllä kuullut paljon kauhutarinoita noista pieleenmenneistä remonteista ja missään tapauksessa emme ole lähdössä liikkeelle liian itsevarmoina vaan päinvastoin, tiedostaen, että kaikenlaisia lisäongelmia varmasti ilmenee ja asiaan täytyy kuluttaa aivan hirmuisesti aikaa, pelkästään jo perehtymisvaiheessa. Nöyrin mielin siis liikkeelle ja halu selvittää asioita jo nyt, kun vasta harkitsemme eri vaihtoehtoja. Tarkoitus ei ole myöskään haukkasta koko kakkua yksin, vaan selvitellä sitä, mitä mahdollisesti voisi tehdä itse ja mitä teetättää muilla.

      Isäukko on ikänsä kaikenlaista rakennellut ja siltä pohjalta tiedän, että rakentaminen on huolellista ja millimetrin tarkkaa puuhaa ja että siinä ehtii kirosanan, jos toisenkin päästää, ennen kuin koko prosessi on valmis. Häntä tai jotakuta muuta varmaan pystymme konsultoimaan, jos remonttihommiin ryhdymme.

      • k.kettulainen

        tarkoitit että isäukko konsultoi teitä kun hänellä on kokemusta ja teillä sitä ei ole. Meni tuossa loppu tekstissä kolsultoijapuoli väärin tiettävästi?.


    • pyssycat

      Kaikki ammattitaitoa vaativat työt on hyvä jättää ammattilaiselle tehtäväksi. Tulee aina halvemmaksi. "Halvin" tekijä ei ole yleensä se halvin. Olipa kyse sitten ihan mistä tahansa työstä.

      • Mesuhessu

        Mutta kun suurin osa nk. "ammattilaisista" tekee sutta ja sekundaa, kotitalousvähennyksen turvin järjettömään hintaan. Siis suomeksi: hinta ja laatu eivät kohtaa! Pienetkin hommat halutaan tehdä urakkaveloituksella, vaikka tuntiveloitus olisi asiakkaalle halvempi. Aikataulut eivät pidä, koska reiskat haalii liikaa kohteita hoidettavaksi. Annetaan 10 vuoden takuu, mutta järkätään konkka parin vuoden päästä. Muijan nimellä uusi firma pystyssä samaan aikaan, ralli senkun jatkuu. Aloittajalle sanon, että välttäkää ammattilaisia viimeiseen asti!


    • samaa miettinyt

      alan ammattilaista kaveriksi joita lehdet mainostavat nykyisin"sinun talonmiehesi" tai "vuokra aviomies" tai kysykään lähimmältä ammattioppilaitokselta onko ko.kursseja tarjottavana...

    • En osaa

      Itse tein valinnan: Jätin kaikki remonttityöt asiansa osaaville ammattilaisille. Koska itse olen täysin kädetön ja halusin siistin työnjäljen. Tätä en ole katunut.

      Vähemmän osaavalle löytyy silti aina avustavia töitä, joten rahaa säästyy. Siivousta, tapetinpoistoa, kaakelin irroitusta jne purkutöitä mitä remonteissa tehdään.

      Älä harjoittele omalla kodillasi. Myöhemmin työnjäljen puutteet kiusaavat sinua ikuisesti. Teetä ammattilaisilla: Saat siistin.

      • tehdä.

        remontti itse,siinä säästää tuhansia euroja. Hieman lukee vinkkejä,niin työ opettaa tekijäänsä.


    • jp

      remontti / rakennus budjetista jopa 20 % on tavaran hankintaa ja muuta , siivous .... jne se kannattaa tehdä itse. muu ammattilaisille

      • talon tehnyt

        ainakin kokeilla mihin pystyy,kun näyttää halu ja asenne olevan oikea.
        Helppoa se ei tietenkään ole,ensin pitää saada tieto miten esim. keittiökalusteet
        asennetaan oikeaoppisesti,mielestäni on tärkeintä saada selville oikea tekotapa.
        Sitten vain koittaa alkaa tekemään.Niinkuin joku jo totesi,vain tekemällä oppii.
        On se ammattilainenkin ollut jossain opissa.Senkin kyllä huomaa,jos joku työ on liian vaikeaa.
        Itse tekemällä säästää rahaa ja monesti työn jälki voi olla jopa parenpi kuin ammattilaisella.
        Huono puoli taas,että aikaa kuluu varmasti huomattavasti enemmän.


      • sivusta IHMETTELIJÄ

        Vielä varoitan todella luulemaan itsestä liikkoja, virhe voi pahimmillaan joskus myöhemmin aiheuttaa se että koko taloutesi menee konkurssiin, eräälle tutulle kävi niin, ei uskonut varoitteluani. Vai miltä kuulostaa, myydyn talon kaupan purku, hometta, korvausvaatimuksia jne lista on loputon.. Vain ääliö riskeeraa..HUOM. ITKET JA MAKSAT, MAKSAT JA ITKET LOPPUELÄMÄSI.


    • manskku

      laminaatit on helppo laittaa itse, jopa ensikertalaisen, samoin mahd lautalattian hiominen ja lakkaus...
      maalaus, tapetointi ok
      kylppäri ja saunaremppaa en enää lähtis itse tekemään...aikaa kului kaks kertaa enempi kuin ammattilaisilta kun remppaa pystyi tekemään vain työn lomassa..myös se vitutuksen määrä oli uskomaton vaikka kaikki menikin hyvin eikä mtn tarvinnu tehä kahteen kertaan..siellä tosin tarvitaan ammatti putki ja sähkömiestä ja joku laittamaan valut oikein..säästäthän siinä jos teet itse, mutta seuraavan kerran kun teen kph-sauna remppaa niin jätän suosiolla ammattilaisill vaikka maksaisikin muutaman tonnin enempi...
      keittiön altaat ja kaapit ja tasot on helppo kasata asentaa laittaa..siellä taas laatoitustakin..
      wc on suht helppo asentaa..siis pönttö...
      ammatti sähkö ja putkimies pitää aina ola laittamassa, vaikka laittais vaan liesituulettimen..muutenn ei vakuutus korvaa...

      • Esperahemmpo

        "Muuten ei vakuutus korvaa"..no jos ajattelee että vaan pahin asia tapahtuu, niin ok. Uskallatko poistua kotoasi? Ajatelkaa ihmiset järjellä näitä asioita! Jopa meteori voi pudota päähän, jos tarpeeksi pelkää...Taitaa työttömät remonttiyrittäjät kirjoittaa moista propagandaa.


      • Esperahemmpo kirjoitti:

        "Muuten ei vakuutus korvaa"..no jos ajattelee että vaan pahin asia tapahtuu, niin ok. Uskallatko poistua kotoasi? Ajatelkaa ihmiset järjellä näitä asioita! Jopa meteori voi pudota päähän, jos tarpeeksi pelkää...Taitaa työttömät remonttiyrittäjät kirjoittaa moista propagandaa.

        vakuutus ei korvaa..jospa olen tee se itse mies ja laitan vaikka pistorasian paikalleen..ei mikään vaikea homma mutta jos tulee joku oikosulku ja tapahtuu jtn niin sitten ei tosiaan vakuutus korvaa jos saavat tietää että olen itse tehnyt jtn mikä palon, vesivahingon tms aiheutti..mielestäni kannattaa aina ajatlla kaikkein pahnta kun kyseessä on oma koti..


    • neuvo

      Onko kellään tullu mieleen että mitä sitten kun kodissa sattuu vakuutuksesta korvattava vahinko ???
      Se on nimittäin aivan pomminvarma asia että kun vakuutusvirkailija oikein pääsee itseään toteuttamaan niin siinä vaiheessa itsetehdyle rempalle alkaa sitä hintaa kertymään.
      Väärin tehty , onko vika tästä vahingosta aiheutunut , onko lupa-asiat kunnossa y.m y-m...
      Silloin kun on vakuutekset maksava liike,-tai remonttimies jolta kuitit ja muut asiaankuuluvat paperit kunnossa niin voin vakuuttaa että säästytte pitkiltä oikeusprosesseilta.
      HUOM:Kaikki asiat jotka ovat jollakinlailla veden kanssa tekemisissä niin ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ tehkö itse.

    • Ramoka

      Netistä löytyy hyviä vinkkejä..esim.K-Raudan sivuilla videoita,,ja Rakentaja.fi ..löytyy neuvoja.Rohkeasti remointoimaan ,,ja tyä tekijäänsä neuvoo..rauhallisesti ja suunnitellen!!!

    • ilkka*

      Kyllä mielestäni kannattaa yrittää itse tehdä. Aloita jostain helpohkosta työstä, ja katso alkaako sujuun. Kokemuksen ja taidon myötä voi tehdä vaativampia töitä. Itse olen sähköteknikko, ja rakensin omakotitalon -91 . Ulkopuolista työvoimaa tarvitsin muurarin ja putkimiehen. Kosteiden tilojen remontointikin onnistuu kyllä. Kosteuseristyksiin löytyy hyvät aineet ja ohjeet nykyään. Valokuvasin kaikki vesieristetyt kohteet, niin on dokumenttia jos myy joskus taloaan. Ei tarvi sit repiä paikkoja auki. Laatoitustyöt oli minusta kaikkein mukavimpia, tuli hienoa pintaa nopeasti. Huolellisuutta vaaditaan kaikissa töissä, ja kun pohjatyöt on tehty hyvin niin pinnoituksetkin on helppo tehdä. Nyt veistelen hirsistä kesämökkiä, senkin oppii kun ei hätäile. Onnea remppaasi toivoo harrastelija!

    • alligaattorska

      Pintaremontit OK. Tapetoinnit ja parketit yms oppii. Laatoituskin on helppoa jos pohjat suorat - tarvitsee kuitenkin vedeneristyksen, jonka saa tehdä vain sertifikaatin omaaja. Itse helppo tehdä, mutta jos tulee joskus vakuutusyhtiön kanssa ongelmia niin ei hyvä. Pakko myös hieman tajuta fysiikasta - jos varsinkin tekee isompaa remonttia esim omakotitaloon lämmöneristyksiä yms. Hyvä jälki ei takaa, että on tehty teknisesti oikein. Tarvitsee myös varautua siihen, että hermot kestävät eli on pitkä pinna ja ongelmia tulee varmasti - mutta jos jaksaa tehdä uusiksi niin hyvä. Tärkeintä on että kaikessa on hyvä pohjatyöt - maalit eivät pysy huonoissa/väärintehdyissä pohjissa yms. Itse ollaan tehty vanhempien avustuksella todella iso remontti kerrostaloon - 2v kesti yhdeltä mieheltä viikkotyönä, viikonloppuna 3 henkeä. Sen voi sanoa, että hyvä käsillä tehty työ kestää - hyvää työtä ei tehdä nopeasti. Räiskiähän voi, mutta näkyy viimeistään muutaman vuoden kuluttua. Ja mitä tulee asunnon ostoon - ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET OSATAKO NYT ASUNTOA ellei pysty ostamaan hyvin pienellä lainalla tai käteisellä. Romahdus tulee jos työttömiä tulee tällä tempolla eikä ulkomaan kauppa lähde vetämään. Itse ostin viime lamassa ja asuin 10v - myin yli 50% voitolla. Ostin halvalla ison ja kalliin ja raatokuntoisen asunnon - nyt tehty remontti ja velat maksettu. Tolsin työelämässä 20v jo.

    • kongihong

      Kunnon työkaluihin täytyy satsata ja niihin uppoaa rahaa jokunen tonni. Jos alkaa tekemää hongkongin kaluilla saattaa into lopahtaa.

      • kannattaa.

        tehdä remontti,siinä säästää huomattavia summia rahaa. Vaikka monet sanovat,kannattaa työ teettää ammattilaisilla,mutta pienissä reppufirmoissa on ammattilaisuus kaukana.Sähkö ja vesijohtotyöt voi ammattimies tehdä,lähes kaikki muut voi itse tehdä ja silloin säästää tuhansia euroja.


    • 8937492749274893

      kalusteiden asennus, muovimatto, tapetointi, maalaus sunmuut tuollaiset pikku hommat on ensikertalaisille ihan ok hommaa(käyttö ohjeet, ja muut vinkit vaikka netistä). mutta jättäkää se laatoitus ainakin ammattilaisille, jos haluatte että siitä tulee sellainen joka kestää vielä seuraavillakin asukeilla. itse kun tekee ilman mitään kokemusta, voi tulla sellainen "oho sepäs oli hauskaa ja ei menny edes kauvan" -versio.

      • hommat

        remppa tee ite tai teetä ammattilaisella vastuu on omistajan.muista se


    • ....

      Jokainen tekee ensiremonttinsa joskus.

      Aina pitää käyttää todella paljon aikaa asioihin perehtymiseen, ennenkuin varsinaisesti tekee yhtään mitään, se kaiken peruslähtökohta aina. Tietoa on saatavilla nykyään helposti ja paljon. Tosin tällaiset suolen palstat on syytä unohtaa pikimiten, täällä puolet on kauppiaita ja loput työttömi raksamiehiä, ei näsitä paljoa kostu. Lisäksi kannattaa lukea alan lehtiä. Niitä saa divareista muutamilla senteillä...

      Periaatteessa ja käytännössä tarvitsette ainoastaan sähkömiehen. Se on mafian hoitelemaa luvanvaraista hommaa, kaiken muun saa tehdä itse.

      Mainitsemasi hommat on ihan rutiinijuttuja. Kyllä ne tekee kuka tahansa. Pitää vain tietää mitä tekee ja aikaahan niiissä tahtoo mennä valtavasti, etenkin aloittalijalla.

      Se ja sama missä se peukalo on. Kaakelia oppii työstämään kun on kunnon työkalut ja pikkasen harjoittelukappaleita. Paketti ylimääräisiä laattoja on halvempaa kuin palkata kallis laattamies roiskimaan urakalla laatat seiniin. Niin, ite tekemällä saa siistimmän jäljen kuin "ammattilaisella" teettämällä. Tää on fakta. Kellään vara maksaa päivätolkulla palkkaa siitä, että "ammattimies" tekee millinosalleen ja hammastamattomat kaakeloinnit.

      Ite kun tekee, etenkin ekaa kertaa, tekee tarkoituksella vaan priimaa, palkkarenki tekee vain senverran kuin siitä maksetaan.

      Yks juttu on. Pitää satsata työkaluihin. Tokikin joku kunnon sirkkeli maksaa muutaman satasen. Mutta sillä hinnalla "ammattimies" ei montaa paneelia saunaan laita.

      Tapetoinnit jne on pirun helppoja hommia, pitää vaan olla huolellinen.

      Ja äärettömän tärkeää on selvittää, kuinka syvälle pitää mennä. Meinaan vaan pesutiloja jne. Pelkkä pintaremontti ei useinkaan riitä, voi joutua rakentelemaan seiniä uusiksi jne. Mutta ei sekään vaikeaa ole. Tekisi mieli sanoa että "helppoa kuin heinänteko". Pelkkää tekemistä, tarkasti ja oikein.

      Tässä just se, että varsinaisia kädentaitoja ei remontissa paljoa tarvitse. On olemassa vatupassit, kaakelileikkurit, ties mitä lasersirkkeleitä. Riittää kun on huolellinen- Yks aloittelijalle hankala homma on lattian liippaus. Siis kaatojen tekeminen kosteisiin tiloihin. Onnistuu sekin, mutta ihan varmuuden vuoksi itekin oon aina palkannut jonkun heebon pariksi tunniksi tekemään sen. Mikään vittumaisempaa kai, kun kaadot vetää saunan peränurkkaan :DDDD

      Ei kande liikaa pelätä, net "ammattilaiset" on vaan rutinoituneenpia. Ruudinkeksijöitä niissä ei ole, ne vaan on osaa mekaanisesti tehdä ohjeitten mukaan. Selvität itelles kaikki mahdolliset asiat ja sitten alat hiljakseen nysväämään. Ja siis, ole huolellinen aina ja tarkista tarkistamasta päästyäsikin kaikki asiat.

      Ei voi mennä suteen näin ja rahaa säästyy pakettiautollinen.

    • tari-77

      juu remontoin itse ostamaani vanhaa omakoti taloa toissa kesänä vuorasin ulkoseinät ja sisältä tapetoin ja paneloin jossain tarvitsen ammatti apua esim.suihkun tekemisessä ja laatoituksessa,niissä kannattaa ottaa ammattilainen niillä vakuutukset veden eristystä varten

    • fghj,kmnbv

      Näin sanovat pätevät ammattilaiset, jotka ovat tehneet hommia kymmeniä vuosia. Sitäpaitsi vieraalla teettäminen on tänäpäivänä riskaapelia ja voi rassata hermoja. Töpeksivät vaan ja vika on sitten sinussa. Monesti nähty.

      • aqa

        kansalais- tai työväenopistoa. Jos siellä olisi joku alan kurssi, sellainen kannattaisi käydä. Sitten opettajalta voi saada muutakin kurssin ulkopuolista tietoa. Alan ammatinopettajat ovat avoimimpia tiedon jakajia. Ammattimiehet tahtovat pantata sitä joskus neuvoa jopa väärin, että itse pääsevät korjaamaan ja saavat töitä. Ihan sinisilmäinen ei kannata olla. Muuten remontointi on kivaa.


    • erehdyksen kautta

      Netistä löytää ohjeita melkein ihan mihin vain.

      Tietysti olisi helpompaa jos kaverina olisi sellainen, joka osaa asioita jo ennestään. Jos ei ole pahemmin tehny mitään, niin tuskimpa löytyy työkalujakaan. Oikeiden työkalujen hankkiminen ja käyttäminenkin voi olla melkosta erehdyksen kautta oppimista.

      Jos ei ole minkäänlaista kokemusta rakennsu ja remontointihommista, niin vaarana on se että tavaraa menee paljon pilalle tai että lopputulos näyttää huonosti tehdyltä.

      Parasta olisi aloittaa helpommista hommista ja edetä pikkuhiljaa kohti vaativampaa.

      Itse olen sähköinsinööri ja tykänny aina rakentelusta. Asuntoja on tullu rempattua useampia ja omien lisäksi myös sukulaisille. Oman talonkin olen rakentanut lähes kaiken itse tehden. Putkihommat jätin siltä osin ammattilaiselle missä tarvittiin erikoistyökaluja, ei olisi ollu mitään järkeä ostaa itselle.

      Mielestäni taitavuus tulee esille siinä että miten osaa korjata ja peittää tekemänsä virheet :)

    • Paljon rempannut

      Olennaisen tärkeä asia, kun aloittelijat tekee noita remontteja on tehdä itselleen todella selväksi, että on aloittelija. Siinä ei sinällään mitään huonoa, kaikki ovat sitä joskus. Sekin on totta, että selvää ottamalla ja rauhassa, huolella tekemällä saa aika paljon ja hyvää tehtyä. Terveen järjen käyttöä ja riittävän ahkeraa osaajien konsultointia.
      Usein käy nimittäin niin, että aloittelijalta menee kymmenen kertaa enemmän aikaa kun on tullut kuviteltua. Kun talossa on nurkat auki ja kaikki levällään alkaa jossain vaiheessa kuulua rahinaa parisuhderattaissa. Kovasti on monta avioeroa agitoitu sillä, että tehdään omakotitalo ihan itse, koska sen kyllä oppii pykäämään kun saa hyviä neuvoja.
      Muuten kyllä Yes! Noista ammattilaisista sen verran, että niissä on se ero itse huolella itselleen rakentajiin, että heillä on yleensä hyvä käsitys siitä, että miten huonosti jonkun asian voi toteuttaa. Tuo miten huonosti raja mennee jossain niillä main, että mitä ei äkkiä huomata eikä heti käytössä rispaannu.
      Eiku hommiin.

      • rak.firman. tj

        rakennusalan käynyt henkilö tietää miten rakennus toimii sekä miksi tehdä asiat tavalla millä ne on opetettu. kaikkein tärkein tässä on juuri tämä että tietää miten rakennettava kohde toimii. ilman sitä voi virheitä tulla. Mielestäni tapetoinnit, maalaukset yms. voi tehdä itse, mutta suositelen esim. kylppärin jättämistä suoraan firmalle, kaupanpäälle saatte vielä takuun ja kotitalousvähennyksen :)


    • ziukero

      Kuivien tilojen seinät ja lattiat voi tehdä itse. Ohjeita seinien tasoitukseen(jos tarvii tehdä)löytyy netistä samoin lattian (laminaatti ja lautaparketti) asentamiseen. Keittiökaappien asennuskin varmaan onnistuu riippuen keittiöstä. Kylppärin laatoituskaan ei mitään tiedettä ole mutta sen jättäisin ammattimiehelle koska vesieristeet ja kaadot pitää tulla oikein ettei vesivahinkoja tule. Edellämainitussa voi säästää kun tekee purkuhommat itse.

    • frangrobba

      ensikertalaisena rakensin itse oman talon,ollaan asuttu siinä 21vv,ainut vierastyövoima oli sähkömies,putkitöihin kaveri sai luvan ja minä tein,kyllä onnistuu

      • harrastelijat

        No meitä on moneen junaan.. Kai jokaisella ihmisellä on jonkinlainen tieto itsestään minkälaisees hommaan suurinpiirtein pystyy..tai PITÄISI olla, aina kun joo ei ole. Jos pienetkin hommat on hankalia tai ei oiekein ymmärrä niin ei isompiin kannata ryhtyäkkään. Vaimon kanssa tehtiin itse ensimmäinen remontti kokonaan itse ja hienosti sujui. Molemmilla kädentaitoa, ymmärrystä, hermoja ja kykyä oppia uutta sekä soveltaa. Toki kun taustalla oli hyviä miehiä joilta pyytää konsultointia jos oli tarvetta kun aina ei voi luottaa rautakaupan myyjiin niin puhelintukikin oli kohdallaan. Rohkeasti kaikki vanha alas ja pois ja uuttaa tilalle. Keittiö kokonaan sekä kylpyhuone, kaikki lattiat laminaattiin, seinät tapetti/maali, ei löytynyt sopivia listoja niin päädyttiin tekemään itse. Vaimo maalasi, tapetoi ja laatoitti suurimma osan, teki kylppärin kaadot, yhdessä laitettiin kaapit ja lattiat ja itse tein muut raskaimmat ja pölisevimmät hommat.
        Sukulaismiehet jotka ammatikseen rakennusalalla kehuovat kovasti työnjälkeä että ammattimaiselta näyttää. Tunteja kului mutta rahaa säästy sievoinen summa ja sehän meille sopi. Remppaamisesta on tullut meille sellainen yhteinen harrastus. Teemme myös paljon huonekaluja ja muita kodin sisustus juttuja itse koska se on kivaa..

        Jokin tuolla sanoi että hommat kannattaa jättää ammattilaisille..no jokaiseen hommaan kun nykypäivänä on ammattilainen..siivooja, lastenhoitaja,aviomiespalvelu, keittäjä,puutarhuri,viljelijä,maalari,sisustaja..jne.. Toiset osaavat hommia kiitettävästi vaikkeivat olekaan ammattilaisia,mutta kannatan että jos et osaa hommaa niin ammattilaisen palveluja kannattaa käyttää ja kunnioittaa. Maksan mielelläni suutarille kenkien laitosta ja ompelijalle housujen omepelusta, parturille tukanleikkuusta ja hierojalle hieronnasta.


    • sdjfhkdhgkdhs

      Moi! Aika lailla se niin menee että kahteen kertaan saa monet asiatkin tehdä kun itse teet eikä kukaan ole neuvonut. Ainakin mulla on näin ollut, että yrittänyt ottaa selvää aina miten mikäkin tehdään ja kun sen on tehnyt sitten, niin aina on unohtanut jotain. Mutta sepä siinä....tekemällä oppii ja nykyään osaa ottaa paljon enemmän huomioon eri asioita kun rupee tekemään. Varsinkin ennen se jatkuva 'kunnon' työkalujen puute rassasi aika paljon. Varsinkin vanhan remontointi on aika rasittavaa välillä kun entiset omistajat tehny vähän sinne päin niin sitten sitä korjaillessa menee enemmän aikaa kuin uuden värkkäämisessä. Muista aina tarkastaa mitat ym. ennen kuin teet ja pyri siihen ettet joudu tekee kompromisseja.....tahtoo vituttaa jälkeenpäin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe