Hyvä lammasruoka-oikeesti?!

cvcxvxvx

Olispa mukava ekaa kertaa elämässä tehdä jotain herkullista lammasruokaa pääsiäiseksi. Mutta kun on lampaasta lihana tosi negatiivinen mielikuva-haljua ja mautonta. Onko jollain ihan oikeesti jotain hyvää reseptiä, joka on maistunut paitsi isännälle myös emännälle (mahdollisesti myös lapsille ja vieraillekin, mutta se lienee liikaa vaadittu?). Niin-ja lampaanviuluhan maksaa maltaita,luulen. Onko se sen arvoista vai onko jotain halpahyvää?

31

8938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karitsanfilee

      lammas ei niin kallista, mutta jos oikeasti haluat tehdä HYVÄÄ LAMPAASTA niin osta karitsan sisäfilepötköjä, maksavat paljon (n. 30e/kg) mutta TODELLA HYVIÄ. Kalvot pois ja paistaa voissa pari minuuttia/puoli, että sisältä jää vähän punaiseksi, suolaa ja mustaapippuria ripottelet päälle ennenku paistunut valmiiksi. Sen kanssa tarjoat hyvää salaattia ja minttuhyytelöä (vaikka itse pidän enempi mustaherukkahyytelöstä, sopii hyvin sit muunkin kanssa kun lampaan)

      • Nam.

        Karitsaa ehdottomasti, nopea paisto pannulla ja uuniin. Mä ostin pienen 1,5 kilon valmiiksi marinoidun paistin, hintaa K-kaupassa vain 9 euroa ja HELPPO tehdä. Tulee fiilis kuin jouluna. Kiva laittaa uunikasvisten kanssa ja kamu haluaa vielä sinihomejuustoperunat, itselle riittäisi maukkaat kasvikset.

        Hyvää Pääsiäistä, karitsaa sen olla pitää:) Olihan se Jeesuskin viaton karitsamme, joka teurastettiin.


      • kannibaali66

        Eikö ne aikuiset riitä, kun pitää syödä viedä lapsetkin? Pienen pienen karitsan..


      • duiuuduududududud
        kannibaali66 kirjoitti:

        Eikö ne aikuiset riitä, kun pitää syödä viedä lapsetkin? Pienen pienen karitsan..

        ni just, ei ollenkaa tartteis mitäää lihaa maailmassa, siis yhtään mitään.siis ensinnäkin, metsästys on perseestä !! siis eikö me muka pysyttäs hengissä vaikka pelkällä tomaatilla jos ois pakko !? mua ei pätkän vertaa vois kiinnostaa joku metsästys ! entä jos tulis lakko eikä saatas mitää ruokaa ? sillo sitä arvostettas sitä pientä mitä me vaa saatas ! VITUTTAA TÄMMÖNE KOKO LIHAN SYÖNTI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • kokeilukeittiö

      itte ostelen aina kun on punalapputuotteena esim. pirkan lampaan tai karitsanulkofileitä/paahtopaisteja
      (mitä nyt onkaan). saattaa olla jotain yrttimarinoituja. pesen marinadit pois ja kuivaan pinnan pyyhkeellä. musta noi lihat on sellaisenaan hyviä ja helppoja, eikä mitenkään sikakalliita, vaikka onkin ihan puhdasta lihaa ilman jänteitä yms.

      Viime aikoina oon tehnyt sellaista kastiketta johon kuullotan pari kolme sipulia kattilassa voinokareessa, siihen lisään lorauksen madeiraa tms tiukkaa vahvaa makeaa punkkua ja paketin demiglace-kastikepohjaa. myös pikku tilkka (1-2tl) tomaattipyrettä voi olla paikallaan mikäli on avattuna purkki tai tubi. sitä keittelen ja tarvittaessa saostan vesitilkalla ja perunajauholla (tulee kirkas ja kiiltävä kastike), joskus laitan kuohukermaa lorauksen jos maistelujen jälkeen siltä tuntuu. samoin suolaa ja pippuria lisään. ja juuri ennen tarjoilua tuoretta basilikaa tai timjamia silppuna.

      olennaista on että liha on huoneen lämmintä ja pinnalta kuivattua. Paistan lihan tosiaan kuumalla valurautapannulla voissa sen pari-kolme minuuttia puoli. lopuksi viipaloin lihan ja tarkistan kypsyysasteen. jos on raakaa makuuni, haudutan ihan hetken em. kastikkeessa. Me syödään höyrytyn parsakaalin ja kukkakaalin kanssa, ja salaattia yms.

      Googlaamalla pääsee kyllä aika hyvin jyvälle noista lihoista ja paistoajoista. Ja sit vaan rohkeesti kokeileen. Vaan tekemällä oppii.

      • ap

        on tuo demiglace-kastikepohja? Mistä hyllystä löytyisi, jos citymarketista katsastelisin?


      • xcxzczxc

        Kiitoksia vastanneille todella hyviltä vaikuttavista ohjeista!!! Päätin nyt kokeilla tänä vuonna tätä ohjetta, mutta otan ehdottomasti talteen näitä muitakin ohjeita seuraavia vuosia varten (olin jo ehtinyt ostaa ainekset tähän, kun ilmaantui muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja...)! Hyvää pääsiäistä kaikille ja onnistuneita keitoksia itse kullekin!


    • löysin lampaan

      Itellä kans vähän huonoja kokemuksia lampaasta, mutta löysin hyvän reseptin, josta tykkäsin.
      http://reseptivihko.net/lampaanpaisti
      Korvasin tosin lampaanviulun lampaan paistilla.
      Nehän on nyt muuten K-Marketeissa tarjouksessa 4,95€/kg, eli noin 10€:lla saa jo tarpeeksi ison paistin, josta riittää ainakin kuudelle ihmiselle.

    • lemin särä

      Perheellemme on lammas maistunut monena pääsiäisenä, sillä paistamani lammas on todella kypsää. Mallin olen saanut Lemillä perinneruokana tarjottavasta särästä. Sähköuunissa kinkunpaistopussissa paistettu lammas ei tietenkään ole saman makuista kuin aito leminsärä, mutta kelpaa paremman puutteessa. Yleensä olen ostanut uudenseelannin lammasta, mutta nyt kylmässä marinoituu kotimaista karitsaa. Valkosipulia lihaan tehtyihin viiltoihin sekä öljy/suola/yrtti/mustapippuriseosta paistopussiin josta se levittyy joka puolelle lammasta. Uunin alulämpö saa olla esim. 150 astetta, mutta seuraavat 10-15 tuntia alle 100 ast.
      Liha on valmiina niin kypsää, että se irtoaa todella helposti ympäröivästä luusta ja on maustunut herkullisesti. Lisäkkeinä maistuvat lohkoperunat, parsakaali, porkkanat ja tietenkin minttuhyytelö. Kastike syhtyy paistoliemestä kermalla tai tuorejuustolla höystettynä. Kannattaa kokeilla kerran ja jos onnistuu myös seuraavana pääsiäisenä. Itse en pysty syömään liian punaista lihaa yleensäkään, mutta kunnolla kypsennettynä liha maistuu silloin tällöin. Olen enemmän kalaruokien ystävä.

      • hyvää ruokahalua

        Kannattaa googlata lemin särän ohje; paistoajaksi riittää n. 5 tuntia, mikäli ei jätä yön yli uuniin kuten itse olen tehnyt. Uunin täytyy olla niin miedolla lämmöllä, ettei paisti varmasti pääse kuivumaan. Alkulämpö suurempi, jotta paisti ruskistuu pinnalta.


    • Antero K.
    • turkukokki

      Osta valmiiksi savustettu viulu-lisukkeeksi valkosipulkermaperunat.Perunoista tulee mukavasti "kastiketta",joten lampaalle riittää pelkkä minttuhyytelö tai sitten kermaviilikastike-tai ei välttämättä mitään.Lammas siis syödään kylmänä-ja loput mitä jää voi käyttää leikkeleen tapaan-säilyy pitkään-on hyvää ja ei "liian kallista"

      • kokeilen

        Hei tuo kuulostaa todella helpolta-ei tarvitse miettiä sitkeitä paloja ym.eikä tarvitse kypsentää


    • Pönttö-Einari

      Itse ostamme lampaanruhot suoraan kasvattajalta ja hinta on tuolloin n. 2€/kg, tosin lampaasta jää aika paljon hukkaan, mutta silti kannattaa. Saa parhaat palat taatusti kunnollisina ja huonommatkin kohdat tulee otettua käyttöön kunnollisena ilman kauheaa talin määrää ja jauhan jauhelihaksi possun ja naudanlihan kanssa. Juuri tänään jauhoin erän jauhelihaa, josta vaimo vääntää lihapullia.
      Kyllähän lampaasta saa vaikka mitä laitettua, mutta kokemus on kyllä osoittanut kaikkein järkevimmäksi tehdä lampaasta jauhelihan muodossa pihvejä ja pyöryköitä. On koetettu erilaiset yrtti-, jogurtti- ja muut marinaadit, sekä vaikka mitkä eri reseptit ja käyty viinilistat läpi, mutta tähän on päädytty meidän perheessä. Savustaminen on vielä kokeilematta, mutta sekin kokeillaan varmaan ensi syksynä.
      Emme missään nimessä hyljeksi lampaanlihaa, päinvastoin ostamme sitä sopivan tilaisuuden tullen, kaupasta punalappuiset ja tosiaan viljelijältä suoraan.

      • fnssnbnxn

        Mitä järkeä on myydä lammasta tuohon hintaan,ei taida lampurilla olla laskukone kunnossa.


      • Pönttö-Einari
        fnssnbnxn kirjoitti:

        Mitä järkeä on myydä lammasta tuohon hintaan,ei taida lampurilla olla laskukone kunnossa.

        Lampurille on kaikkein helpoin ja edullisin tapa myydä liha tarkastamattomana 2€/kg suoraan tilalta teurastettuna jollekin tutulle. Eläinlääkärin tarkastusmaksu muuttaa lihan hinnan taivaisiin pienemmissä erissä ja vie pohjan pois "viralliselta" kaupankäynniltä. Sama koskee hirvenlihan myyntiä, pienemmät hirviporukat ei hevin myy lihaa, kun tarkastus tekee siitä niin arvokasta ostajalle, että ostaja äänestää jaloillaan, myös pienriistan myynti tyssää näihin virallisiin kuvioihin.


      • ggshhssgh
        Pönttö-Einari kirjoitti:

        Lampurille on kaikkein helpoin ja edullisin tapa myydä liha tarkastamattomana 2€/kg suoraan tilalta teurastettuna jollekin tutulle. Eläinlääkärin tarkastusmaksu muuttaa lihan hinnan taivaisiin pienemmissä erissä ja vie pohjan pois "viralliselta" kaupankäynniltä. Sama koskee hirvenlihan myyntiä, pienemmät hirviporukat ei hevin myy lihaa, kun tarkastus tekee siitä niin arvokasta ostajalle, että ostaja äänestää jaloillaan, myös pienriistan myynti tyssää näihin virallisiin kuvioihin.

        Rekisteristä poisto onnistuu tuollaisessa tilanteessa? Ammattilampurit ei kyllä tuollaista hommaa harrasta.
        Tuohan on itse asiassa laitonta hommaa,toivottavasti ei tule viranomaisten tietoon muuten lampuri on kusessa.


      • Pönttö-Einari
        ggshhssgh kirjoitti:

        Rekisteristä poisto onnistuu tuollaisessa tilanteessa? Ammattilampurit ei kyllä tuollaista hommaa harrasta.
        Tuohan on itse asiassa laitonta hommaa,toivottavasti ei tule viranomaisten tietoon muuten lampuri on kusessa.

        ...miten lampuri täyttää paperit, mutta tässä vaan tullaan siihen tilanteeseen, että jokaisen omatunto alkaa venymään, kuin ritsankumi, jos käytännössä jäät maksun puolelle teurastamoon toimittaessasi lampaita ja tilalta myyden pitää tarkastuttaa lihat sikahintaan.


      • lampuri<
        Pönttö-Einari kirjoitti:

        ...miten lampuri täyttää paperit, mutta tässä vaan tullaan siihen tilanteeseen, että jokaisen omatunto alkaa venymään, kuin ritsankumi, jos käytännössä jäät maksun puolelle teurastamoon toimittaessasi lampaita ja tilalta myyden pitää tarkastuttaa lihat sikahintaan.

        Lampaasta maksetaan teurastamolla 3.60-4.20 € kilo painosta ja laadusta riippuen,joten vielä verojen maksujen jälkeenkin jää reilusti enemmän kun tuo 2€..
        Itse olen myynyt kotoa vähäisiä määriä rahtiteurastettua ja tarkastettua lihaa 6-7€ kilo eikä kukaan ole vielä hinnasta nurissut.


      • Pönttö-Einari
        lampuri< kirjoitti:

        Lampaasta maksetaan teurastamolla 3.60-4.20 € kilo painosta ja laadusta riippuen,joten vielä verojen maksujen jälkeenkin jää reilusti enemmän kun tuo 2€..
        Itse olen myynyt kotoa vähäisiä määriä rahtiteurastettua ja tarkastettua lihaa 6-7€ kilo eikä kukaan ole vielä hinnasta nurissut.

        ...Karitsoita ja lampaita on teurastettu marraskuun (2009) loppuun mennessä teurastamotilaston mukaan 36870 ja 684147 kiloa. Karitsan hinta joulukuussa (2009) oli 2,74€/kg, joka on 8,7% edellisvuotta parempi. www.mtk.fi/reppu

        Joko olet lukenut Saksassa maksettavia hintoja lampaanlihasta ja koetat hööpöttää tai sitten olet luomutuottaja. Täällä Suomessa ei kyllä ihan noita mainitsemiasi hintoja muuten maksella tuottajille käsittääkseni. Itselläni ei ole noita mäkättäjiä muuten, kuin pakastimessa, mutta yksi toisensa jälkeen kavereistani (B-tukialue) on lopettanut lampaiden pitämisen. Pakastimeni täyttyy C-tukialueen lampaanlihasta syksyisin ja tämäkin lampuri sinnittelee lähinnä elämäntavan vuoksi.


    • bäää...

      Hei!

      Tässä eräs suosikkiresepteistäni ; Lampaan paisti
      Valkosipulia
      Mustapippuria
      Kahvia ( vahvaa )
      Voi laittaa sekaan vielä yrttejä Rosmariini, meirami...
      Kermaa
      Hienoa merisuolaa

      Tee viiltoja paistin pintaan ja työntele sisään valkosipulin kynsiä, työntele kynnet sisään, hiero lampaan pintaan mausteet ja suola. Laita paisti uunipussiin ja tökkää päälle paistomittari ( sulje pussi niin, että voit avata sen ja ottaa liemen talteen kastiketta varten )Paista alhaisella lämmöllä 150astetta. kun lammas on kypsä, ota liemi talteen ja tee kastike ; kahvia ,kermaa ja paistolientä . Tarkista maku ja lisää Esim. suolaa tai mausteita tarvittaessa, suurusta liemi vaikkapa vehnäjauholla. lampaan kanssa tarjottavaksi suosittelen valkosipuliperunoita ja hyvää punaviiniä! Hyvää pääsiäistä kaikille! ....ja aurinkoista näköjään, ainakin etelä-suomessa paistaa aurinko :)

    • Kartanon keittiöstä

      lammasta, laitan lampaanvilun maitoon, annan olla jääkaapissa n. tunnin, huuhtelen lampaanviulun, hieron pintaan timjamia, jauhettua katajanmarjaa ja suolaa. Laitan vilulun uuniin ritilälle ja leivinpaperilla vuorattu vuoka alle. Aluksi uuninlämpö 250 astetta 10 minuttia ja sen jälkeen 120 astetta niin kauan, että liha alkaa pikkasen irrota luusta. Voitelen välillä valuneella vuokaan valuneella nesteellä. Tulee todella maukasta lammasta josta lapsetkin ovat aina tykänneet. (ei ole liikaa villan makua lihassa, maidossa liotuksen ansiosta.)

    • st

      osta lampaanpaisti; 4,70/kg. leikkaa rasva ja kalvot pois (rasvasta tulee se hikinen maku). laita paisti kannelliseen uunivuokaan. vuokaan pohjalle punaviiniä liemeksi. muutama viilto paistin pintaan ja sitten öljyä (rypsiöljyä) pintaan, timjamia(itse käytän kuivattua), valkosipulia rouheena ja suolaa. kansi kiinni ja uuniin 180 astetta keskimäärin kilo ja tunti. nosta kannellinen uunivuoka jäähtymään, nosta paisti ja leikkaa se, tee liemestä kastike. itse laitan tuohon punaviinipohjaiseen liemeen vain suurusteen(vehnäjauhoja), kermaa, tilkka omenamehua ja vettä. tarkista maku suolan suhteen. helppoa, herkullista ja edullista :) st

      • TOKIHAN EDELLÄ MONIA KELPO RESEPTEJÄ OLI,ON. JA KIVA SINÄNSÄ KUN OMATOIMINEN RUUANLAITTO VIEL KUITESKIN KIINNOSTAA.
        MUT SUOMESSAKIN LIIAN MONET IHMISET KARSINOISSA KITUNEITA,HENKENSÄ MENETTÄNEITÄ ELÄIMIÄ,HEIMOVELJIÄMME LIIAN PALJON LAUTASILLEEN LAITTAVAT,VATSOIHINSA VALUTTAVAT.

        SUURESTI SUOSITAN VAIN KOIVUN MAHLALLA,MÄMMILLÄ JA PASHALLA PÄÄSIÄISTÄKIN PALVOMAAN. IHAN ITSE TIPUTETULLA JA OMATEKOISILLA MIELUITEN. --- PARHAAKS MÄMMIKERMAKS OLEN VALION VANILLA VANILJAKASTIKKEEN MAISTANT. KELPO KEVÄTTÄ KOTIKOKEILLE TOIVOTTAEN!...k mikko


      • Lampaansyöjä 4,59kg
        nikkarimikko kirjoitti:

        TOKIHAN EDELLÄ MONIA KELPO RESEPTEJÄ OLI,ON. JA KIVA SINÄNSÄ KUN OMATOIMINEN RUUANLAITTO VIEL KUITESKIN KIINNOSTAA.
        MUT SUOMESSAKIN LIIAN MONET IHMISET KARSINOISSA KITUNEITA,HENKENSÄ MENETTÄNEITÄ ELÄIMIÄ,HEIMOVELJIÄMME LIIAN PALJON LAUTASILLEEN LAITTAVAT,VATSOIHINSA VALUTTAVAT.

        SUURESTI SUOSITAN VAIN KOIVUN MAHLALLA,MÄMMILLÄ JA PASHALLA PÄÄSIÄISTÄKIN PALVOMAAN. IHAN ITSE TIPUTETULLA JA OMATEKOISILLA MIELUITEN. --- PARHAAKS MÄMMIKERMAKS OLEN VALION VANILLA VANILJAKASTIKKEEN MAISTANT. KELPO KEVÄTTÄ KOTIKOKEILLE TOIVOTTAEN!...k mikko

        Hyvää matkaa hornan tuuttiin nautiskelemaan mahlanjuonnista kotikoivunsa juurelle!


    • Lyhyesti

      Lampaanliha ei maistu villaselle kun oikeasti ostat karitsanlihaa, eli noin puolivuotiasta eläintä. Vanha pässi maistuu villasukille. Täällä näkyy olevan hyvin vinkkejä ja googlettele netistä lisää.

      • Vanha kokki

        On halpaa ja se kannattaakin valmistaa aina ylikypsäksi, sillä nuo paistit ovat yleensä vanhempaa emoa ja normaalipaistoajan puitteissa tuppaavat olemaan melkoisen sitkeitä.
        Paistopussia parempi ratkaisu on seuraava:
        Mausta liha haluamallasi tavalla, minä käytän vain merisuolaa ja satunnaisesti valkosipulia. Suola hierotaan vaikka jäisen lihan pintaan öljyn kanssa ja liha kiedotaan tiukasti elmukelmuun ja asetetaan kylmään pariksi kolmeksi vuorokaudeksi, välillä käännellen paistia.

        Kannattaa muistaa, että suolaantuminen tapahtuu n. sentin syvyyteen vuorokaudessa.

        Paistin suolaannuttua se poistetaan kelmusta ja pinta kuivataan sekä pinta ruskistetaan paistinpannussa.
        Tämän jälkeen työpöydälle levitetään alumiinifoliota kaksi palaa ristikkäin. Tämän päälle leivinpaperi, johon keskelle asetetaan paisti. Paperin reunat käännetään ylös ja katsotaan että se on mahdollisimman tiiviisti kiinni lihassa ja käännetään alumiinifolio samoin päät ylös ja ristikkäiselle foliolle sama temppu.

        Näin saadaan mahdollisimman tiukka ja tiivis paketti joka asetetaan paistovuokaan siten että saumat tulevat ylös. Paketin tarkoitus on pitää lihan nesteet lihan sisällä. jotta liha säilyy mehevänä.

        Paistolämpö 150-175 astetta ja liha saa olla uunissa mielellään yön yli, kuitenkin vähintään 6-7 tuntia.
        Ottaessasi lihan uunista, kannattaa jättää folio paikoilleen ja antaa lihan vetäytyä siinä.

        Jos haluat kauniita viipaleita paistista, niin se kannattaa jäähdyttää jääkaappikylmäksi, jolloin se ei hajoa niin helposti.
        Näin valmistettuna lammaspaisti on erittäin mureaa ja sopii erinomaista valkosipuli-tai kermaperunoiden kera.
        Menetelmä sopii myös porsaanlihalle, kuten lapa, etuselkä ja niska, myös naudanlihalle ja erityisesti hirvelle!


    • phakhinee

      liota lammas yön yli seoksessa jossa on 1 litra maitoa ja 1dl etikkaa niin onnistut varmasti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe