voiko alle 12v mennä ulos ilman aikuisen lupaa ??

nassu hassu

voiko 12 vuotias tyttö mennä ulos ilmn lupaa ??

22

2714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipi orsa

      voi

      • 12+34

        vanhemmat kieltäneet ettei saa mennä eli olet kotiarestissa tai vastaavaa.Voivat laittaa poliisin perään ja sitten kavereita naurattaa koulussa perkeleesti.Vanhemmat voi kertoa poliisille jotta karkasit:=)Kyllä nolottaa sitten ja kivat sossutantat kyselee kaikkea sitten.


      • ömmmmmoi :D
        12+34 kirjoitti:

        vanhemmat kieltäneet ettei saa mennä eli olet kotiarestissa tai vastaavaa.Voivat laittaa poliisin perään ja sitten kavereita naurattaa koulussa perkeleesti.Vanhemmat voi kertoa poliisille jotta karkasit:=)Kyllä nolottaa sitten ja kivat sossutantat kyselee kaikkea sitten.

        koska en saanut mennä _minnekään_
        äiti oli ihan sekaisin. en saanut poistua pihalta, en saanut leikkiä kavereiden kanssa koulun jälkeen tai mennä ees pihalle ilman lupaa, elin pelossa koska mua lyötiin, jos poistuin pihalta siitä keskusteltiin pitkään ja äiti soitti koko ajan että missä oon. Mikä ongelma silläkin on? Onks se raiskattu vai mikä sitä pelottaa? Onneeks tää vaihe on jo ohi ja en oo enää pikkulapsi (17-v), mutta vähän harmittaa että lapsuus meni näin. ):
        Ja on vähän kohtuutonta, jos ei saa laittaa televisiota päälle soittamatta ensin äidille ja kerjäämättä lupaa, ei saa käyttää mikroo tai leivänpaahdinta, ei saa syödä ilman lupaa, ei saa tehdä perkele mitään ilman lupaa
        ja sori et valitan, mua vaan suuuuututtaa vieläkin tuo O:

        RAJANSA KAIKELLA, vaikka haluaakin vain parasta lapselleen, koska joskus liika on liikaa. Lisäksi ärsyttää ettei äiti ymmärrä tehneensä väärin vaan luulee olleensa hyvä huolehtiva äiti. ): voisi edes myöntää tehneensä väärin. en minäkään mikään enkeli ollut, mutta kuitenkin


      • Jo aikuinen.
        ömmmmmoi :D kirjoitti:

        koska en saanut mennä _minnekään_
        äiti oli ihan sekaisin. en saanut poistua pihalta, en saanut leikkiä kavereiden kanssa koulun jälkeen tai mennä ees pihalle ilman lupaa, elin pelossa koska mua lyötiin, jos poistuin pihalta siitä keskusteltiin pitkään ja äiti soitti koko ajan että missä oon. Mikä ongelma silläkin on? Onks se raiskattu vai mikä sitä pelottaa? Onneeks tää vaihe on jo ohi ja en oo enää pikkulapsi (17-v), mutta vähän harmittaa että lapsuus meni näin. ):
        Ja on vähän kohtuutonta, jos ei saa laittaa televisiota päälle soittamatta ensin äidille ja kerjäämättä lupaa, ei saa käyttää mikroo tai leivänpaahdinta, ei saa syödä ilman lupaa, ei saa tehdä perkele mitään ilman lupaa
        ja sori et valitan, mua vaan suuuuututtaa vieläkin tuo O:

        RAJANSA KAIKELLA, vaikka haluaakin vain parasta lapselleen, koska joskus liika on liikaa. Lisäksi ärsyttää ettei äiti ymmärrä tehneensä väärin vaan luulee olleensa hyvä huolehtiva äiti. ): voisi edes myöntää tehneensä väärin. en minäkään mikään enkeli ollut, mutta kuitenkin

        Hittoakos käytät elämääsi valittamiseen? Lopeta. Tästä eteenpäin olet ihan itse oman onnesi seppä. Vanhempana huomaat sitten kuinka ihana lapsuus sinulla sittenkin oli.

        Lykkyä vaan taipaleelle.


      • dddddddfff
        ömmmmmoi :D kirjoitti:

        koska en saanut mennä _minnekään_
        äiti oli ihan sekaisin. en saanut poistua pihalta, en saanut leikkiä kavereiden kanssa koulun jälkeen tai mennä ees pihalle ilman lupaa, elin pelossa koska mua lyötiin, jos poistuin pihalta siitä keskusteltiin pitkään ja äiti soitti koko ajan että missä oon. Mikä ongelma silläkin on? Onks se raiskattu vai mikä sitä pelottaa? Onneeks tää vaihe on jo ohi ja en oo enää pikkulapsi (17-v), mutta vähän harmittaa että lapsuus meni näin. ):
        Ja on vähän kohtuutonta, jos ei saa laittaa televisiota päälle soittamatta ensin äidille ja kerjäämättä lupaa, ei saa käyttää mikroo tai leivänpaahdinta, ei saa syödä ilman lupaa, ei saa tehdä perkele mitään ilman lupaa
        ja sori et valitan, mua vaan suuuuututtaa vieläkin tuo O:

        RAJANSA KAIKELLA, vaikka haluaakin vain parasta lapselleen, koska joskus liika on liikaa. Lisäksi ärsyttää ettei äiti ymmärrä tehneensä väärin vaan luulee olleensa hyvä huolehtiva äiti. ): voisi edes myöntää tehneensä väärin. en minäkään mikään enkeli ollut, mutta kuitenkin

        Äitisi pelkäsi että sinulle sattuu jotain, koska olet ilmeisesti hänen ainoansa, eli ainoa lapsi. Lapsi on vanhemmalle suunnattoman arvokas ja varsinkin tyttärelle pelkää aina että sattuu jotain. tosin ei ole minustakaan oikein millaista sulla on ollut, lapsi tarvii myös vapautta ikäkautensa mukaisesti. Noi mikro ja leivänpaahdinjutut kait liittyi siihen, että pelkäsi tulipaloa. Lyöminen on väärin mutta kait tajuat, että voi olla joskus vaarallista lähteä pihalta, jos paikka on levoton.
        Ja sama juttu, tulevaisuus on omasi, joten tsemppiä.


      • jk
        ömmmmmoi :D kirjoitti:

        koska en saanut mennä _minnekään_
        äiti oli ihan sekaisin. en saanut poistua pihalta, en saanut leikkiä kavereiden kanssa koulun jälkeen tai mennä ees pihalle ilman lupaa, elin pelossa koska mua lyötiin, jos poistuin pihalta siitä keskusteltiin pitkään ja äiti soitti koko ajan että missä oon. Mikä ongelma silläkin on? Onks se raiskattu vai mikä sitä pelottaa? Onneeks tää vaihe on jo ohi ja en oo enää pikkulapsi (17-v), mutta vähän harmittaa että lapsuus meni näin. ):
        Ja on vähän kohtuutonta, jos ei saa laittaa televisiota päälle soittamatta ensin äidille ja kerjäämättä lupaa, ei saa käyttää mikroo tai leivänpaahdinta, ei saa syödä ilman lupaa, ei saa tehdä perkele mitään ilman lupaa
        ja sori et valitan, mua vaan suuuuututtaa vieläkin tuo O:

        RAJANSA KAIKELLA, vaikka haluaakin vain parasta lapselleen, koska joskus liika on liikaa. Lisäksi ärsyttää ettei äiti ymmärrä tehneensä väärin vaan luulee olleensa hyvä huolehtiva äiti. ): voisi edes myöntää tehneensä väärin. en minäkään mikään enkeli ollut, mutta kuitenkin

        Ehkä sun äiti oli vähän ylisuojeleva tai jotain, jos et telkkariakaan saanut (päiväaikaan) avata ilman luvanpyytämistä. Kyllä sinä saat pohtia sitä että olisko saamas kasvatus kohtuullista, vaikka joku tässä jäljempänä inttääkin että valitat. Ei se välttämättä mitään ihanaa ole jos ei yhtään luoteta silloin kun kuitenkin yritti oikeesti olla luottamuksen arvoinen. Yrititkö?
        Kyllä 12 v:n vanhemmat voi kotiintuloajat asettaa ja 12v:n pitää niitä noudattaa, mutta eihän sen tarvi tarkoittaa neuroottista epäilyä.. Vaarojen varomiseenkin pitää kasvaa ja toteutella (sopivinta annoksina) Vrt. Ronja Ryövärintytär.


      • ömmmmmoi :D kirjoitti:

        koska en saanut mennä _minnekään_
        äiti oli ihan sekaisin. en saanut poistua pihalta, en saanut leikkiä kavereiden kanssa koulun jälkeen tai mennä ees pihalle ilman lupaa, elin pelossa koska mua lyötiin, jos poistuin pihalta siitä keskusteltiin pitkään ja äiti soitti koko ajan että missä oon. Mikä ongelma silläkin on? Onks se raiskattu vai mikä sitä pelottaa? Onneeks tää vaihe on jo ohi ja en oo enää pikkulapsi (17-v), mutta vähän harmittaa että lapsuus meni näin. ):
        Ja on vähän kohtuutonta, jos ei saa laittaa televisiota päälle soittamatta ensin äidille ja kerjäämättä lupaa, ei saa käyttää mikroo tai leivänpaahdinta, ei saa syödä ilman lupaa, ei saa tehdä perkele mitään ilman lupaa
        ja sori et valitan, mua vaan suuuuututtaa vieläkin tuo O:

        RAJANSA KAIKELLA, vaikka haluaakin vain parasta lapselleen, koska joskus liika on liikaa. Lisäksi ärsyttää ettei äiti ymmärrä tehneensä väärin vaan luulee olleensa hyvä huolehtiva äiti. ): voisi edes myöntää tehneensä väärin. en minäkään mikään enkeli ollut, mutta kuitenkin

        NYT REPES kuka soittaa äitille saanko laittaa telkkarin päälle 0.o itse laitan telkkarin päälle tuosta noin ja jos mutsi alkaa valittaa niin valitan kaks kertaa lujempaa. en vittu tajuu miks kukaan ei uskalla laittaa hanttii millekkään kaikki o iha kuset housus jos vanhempi sanoo ai ai nyt teit tuhmasti et saa katsoa telkkaria puoleen tuntiin.

        ja tuosta syömisestä eikö oma aloitteelisuutta yhtää löydy mee vittu kauppaan ja osta vaikka pussi elovena keksejä vai eikö kunto riittäny -.- ja nyt tietenki sanot ei ollut rahaa no sitten keräät pulloja niikun minä teen meet kännialueille mis juopot viskaa pullot mäkee ja meet kerään ne...


      • ovenavaaja
        12+34 kirjoitti:

        vanhemmat kieltäneet ettei saa mennä eli olet kotiarestissa tai vastaavaa.Voivat laittaa poliisin perään ja sitten kavereita naurattaa koulussa perkeleesti.Vanhemmat voi kertoa poliisille jotta karkasit:=)Kyllä nolottaa sitten ja kivat sossutantat kyselee kaikkea sitten.

        eli voi sinne mennä kun avaa vaan sen oven


    • kk66

      kyllä voi, riippuu mihin aikaan lapsi on menossa ulos > meillä hän saa liikkua vapaasti, mutta täytyy ilmoittaa jos lähtee jonnekin kauemmas esim. noin 10 km päässä olevaan kaupunkiin pyörällä tai vastaavaa. meillä kotiintuloaika on klo 21 ja nukkumaan noin klo 21.30-22 viimeistään. puhelin on hyvä tietty pitää mukana!

    • Luvaton lupa

      Vain jos annatte luvan mennä ulos ilman lupaa.

    • riippuu vähän

      Jos päiväsaikaan menee ulos ja pelkästään omalle kotipihalle niin mikäs siinä. Jos taas aikoo mennä jonnekkin kauemmas ja esim. myöhäisempään vuorokaudenaikaan niiin silloin on mun mielestä kyllä hyvä pyytää ensin vanhemmilta lupa.

    • ssoljaa

      monista asioista. Jos miettii 5 vuotiasta lasta, sillon vähintään lupa on aika tärkee, mutta kun kyse on 12 vuotiaasta, alkaa lapsi oleen jo tarpeeks iso itsenäisesti uloslähtöön. Tietenkin vanhemmille kannattaa asiasta kertoa ja silloin vanhemmat kieltävät jos siihen on syytä.

      Kotiarestit ym. on sitten juttu erikseen, sillon ei tietenkään ilman lupaa mihinkään.

      • mamma .

        12-vuotiaalle tyttärelleni olen asettanut kotiintuloajat ja tehnyt selväksi, että niitä pitää noudattaa. Arkisin kotona pitää olla 20.00, tosin yleensä tulee kotiin Salattujen ajaksi, ellei mene kaverin luo ja katso siellä. Lomaisin kotiintuloaika on 20.30, kesäloman aikana kotona tulee olla viimeistään yhdeksältä.

        Meillä näin.


    • 3224324234

      Riippuu vähän mitä tuollakin tarkoitetaan? Mihin kellonaikaan? kenen kanssa? Kaupunkille vai naapurin takapihalle?

    • mknkjbv

      ei todellakaan jos vanhemmat sen kieltävät.niin kauan kun on alaikänen ja asuu kotona niin vanhempien sana on laki.

    • murrosikäisen äiti

      Jos tarkoitat päiväsaikaan niin ei kai sen ikäisen tarvitse varsinaisesti lupaa kysyä mutta kyllä meillä poika ilmoittaa että lähtee ulos,meni sitten omaan pihaan tai kaverille. Jos en ole kotona niin soittaa ja kysyy että voiko lähteä kaverilleen;omaan pihaan mennessä ei tarvitse ilmoittaa.

      Enpä ole koskaan kieltänyt. Tietysti jos tilanne on se,että ruoka on valmis hetikohta niin sanon että ensin ruoka ja sitten voi mennä.

      Kaupungille ei ole lupa lähteä ilman lupaa,asumme kaukana keskustasta.

    • 11111111111111111111

      OOTTE HUNOI VANHEMPII

    • mishou

      luultavasti olet narsistivanhemman uhri. Se on sitten kiva aikuisena miettiä miksi kaikki menee päin helvettiä kun sinun ei annettu lapsena oppia itsenäiseksi ja maailmankuvasi on kieroutunut.

    • asdasdasdasdsadsad

      ei koska isot pojat kiusaa voi spudro spädrö ku oot joku vidun uushomo

    • Näin meillä

      Minulla oli tuossa iässä ainakin niin, että jos lähin pois pihapiiristä niin tarvitsin luvan, mutta me asummekin maalla, lähimmät kaupatkin 9 km:n päässä. Eli ei tullut hinkua lähteä luvatta ostamaan karkkia kaupasta yms. Toki luvan sai melkein aina, ja jos itse pääsi kävelemään sinne mihin halus mennä niin silloin poikkeuksetta. Nykyään olen 17 ja ½ enkä tarvitse lupia, mutta aina täytyy ilmoittaa mihin menen ja milloin tulen takas.

    • enmuistanimeani

      Ite tiiän semmosen syrjäytynen lapsen joka on 13.v ja kysyy ulos kotipihaan mennessäänkin luvan äitiltä. Että jos sitä rtarkotat päästä vaan ulos ilman lupaa kotipihaan leikkimään! :D


      Toinen juttu on sitten se toinen vaihtoehto. Ite kertoisin tarkan ajan millon tulee takasin, ja sillon on tultava! Yleensä lapset jotka päästetään hyppimään ilman rajoja ulos ''kavereiden'' kanssa ajautuu huonoille teille.. VALITETTAVASTI

      Puhu lapsesi kanssa siitä että minne menette ja mitä teette ja kerro mitä ei saa tehä jne. Tietty kellonaika millon tulee takasin! :)

    • Hazzazazeli

      kyllä mä sain mennä ihan ainaki 7v ulos jos halusin... ei sitä mielestäni koskaa oo kiellettykkää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe